
Niks is zo gevaarlijk in het verkeer, als een bejaarde mevrouw of meneer. Volgens Veilig Verkeer Nederland wordt een significant deel van de ongelukken op de weg veroorzaakt
door 75+'ers (uitgebreide analyse + statistieken op
Imgur). Inclusief de dodelijke ongelukken. Ze snappen de regels niet meer, ze snappen de hectiek op de weg niet meer, ze snappen de auto niet meer, ze begrijpen sowieso weinig meer van wat er om hen heen gebeurt. We hebben niet voor niks prachtige verzorgingstehuizen, die zijn speciaal van alle gemakken voorzien zodat bejaarden geen excuus hebben om naar buiten te gaan. Er is zelfs bingo en samenzang van oud-Nederlandse liedjes en verzen, dan is er dus geen enkele reden om als bejaarden in je Daihatsu Cuore op de A2 te gaan spookrijden. En als je echt per se familie wilt bezoeken omdat ze het verrotten je even op te halen voor het kerstdiner, dan hebben we nog zoiets als een bus. Als u altijd al eens een held heeft willen zijn, trek dan elke bejaarde die u auto ziet rijden achter het stuur vandaan, GTA-stijl. Zal niet heel moeilijk zijn, meestal rijden ze niet zo hard. Geloof ons, u redt er levens mee. Tijd voor een nieuwe BOB-campagne: Bewust Onbejaarde Bestuurder. Met slogans als 'niet seniel? Daar kun je mee thuis komen' en 'Tena-ladies, ook niet binnen de bebouwde kom'. Wij zijn normaal niet van de totaalverboden, want die hebben niet veel zin. Maar bejaarden zijn nog uit de tijd dat iedereen braaf joden verraadde voor de Duitsers dus die gehoorzamen een verbod nog wel. Sowieso, met een totaalverbod op bejaarden leven we allemaal langer. PS goed
onderschrift bij de foto, Telegraaf. Maak de persoon die dit verzonnen heeft eindredacteur.
Reaguursels
InloggenIk wist niet dat al die petjes bestuurders in golfjes bejaard waren. Maar nu snap ik het.
Quid je mist de nuance weer eens.
Vandaar dat bejaarden in verhouding minder vaak betrokken zijn bij ernstige verkeersongevallen dan jongeren tussen 18 en 30 jaar.
"Snelle Jongens" hebben makkelijk praten over bejaarden/babyboomers , snelle jongens worden nooit bejaard , snelle jongens rijden zich te pletter met 200 km/u achterop een file ( 4 doden 6 zwaargewonden ) onder invloed van "geestverruimende" middelen. Lekker ff generaliseren lucht wel op !
Dr.Dushkind | 06-10-16 | 18:56
Yep IBM, de vervolmaking van de Hollerith kaart naar de ponskaart.
Heerlijk trouwens, dat nederlandse gezeur en geklaag in dit topic. De jongeren klagen over de ouderen, de ouderen over de jongeren. Over 50 jaar klagen diezelfde jongeren over de nu nog ongeboren jongeren en zijn die ouderen dood en vragen zich in walhalla alleen nog maar af hoe de fuck ze zoveel tijd van hun leven met klagen en zeuren hebben kunnen doorbrengen. Binnenkort weer winter, ik schiet al in de lach bij het denken aan de facebook posts over de verschrikkelijke koude, 5 maand na hetzelfde geklaag over die ontzettende zweterige hittegolf. En ik? Ik ook, maar ik mag dan graag klagen en zeuren over mensen die klagen en zeuren... hey, heb ik ook nog wat te doen tot aan walhalla.
-weggejorist-
Als we nu eens beginnen met de chauffeurs in groepen per 10 jaar te verdelen. Dan kijken door wie de meeste ongelukken worden gemaakt. Die levensgevaarlijke groepen herhaling cursussen laten doen tot ze veilige rijders zijn voor zichzelf en anderen.
Persoonlijk denk ik dat de groepen van 18-28 en 28-38 de gevaarlijkste rijders zijn.
Ik vertel mijn kinderen nu dat ze aan mij moeten vertellen wanneer ze het niet meer ok vinden dat ik rij. Dan stap ik uit. Mijn kinderen weten dat, ik heb ze zelf gemaakt, daarom.
@ Heeft Quid trouwens wel een rijbewijs?
necrosis | 06-10-16 | 11:56
.
Binnenkort weer wel
Quid weet totaal niet hoe de moffen te werk gingen indertijd. Ze wisten heus wel dat Hollanders hun joden niet massaal gingen verraden. De Duitsers hadden veel meer baat bij ponskaarten. De moffen hebben juist veel last gehad van die eigenwijze Hollanders. En de bejaarden van nu waren toen kleine kinderen.
2 woorden: Soylent Green.
Alle bejaarden naar de koekjesfabriek!
Arie R
En elke bezopen bestuurder rijbewijs voorgoed kwijt en auto in beslag nemen , want die zijn veel dodelijker en talrijker dan die paar bejaarden die een ongeluk veroorzaken.
Iedere 70+er elk jaar of (of elke zes maanden als dat nodig lijkt) een test (zelf betalen). Faal je? Dan rijbewijs inleveren. Het interesseert me niet als mensen gaan janken dat ze dan in een isolement geraken daar de veiligheid van anderen in mijn ogen belangrijker is.
-weggejorist-
@Ing. Van der Pik | 06-10-16 | 14:15
Helaas kan ik hier scholar.google.nl/scholar?q=tijdschri... geen artikel van de strekking vinden.
Omdat u geen uitsplitsing maakt naar dranksoort b.v. water-(thee, koffie e.d.) of alcoholgelateerd (bier, wijn of hoger % alcohol) vind ik deze uitspraak van U op dit moment erg kort door de bocht.
Er stoof er hier weer eentje met 160 door de straat in zijn grijze Daewoo Drion
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Laat ik vooropstellen dat ook ik mer regelmatig erger aan het rijgedrag van sommige bejaarden. Toch denk ik dat we ook meer moeten denken vanuit het standpunt dat we samen gebruik maken van de weg en samen er uit moeten komen. En wellicht dat er relatief veel ouderen bij de ongelukken betrokken zijn, maar is er ook een verband te leggen met de andere partij in het ongeluk? Zijn dat misschien verhoudingsgewijs bijvoorbeeld vaak jongeren? Of hardrijders?
Zo zijn er diverse argumenten te bedenken, maar ik denk dat het te ver gaat om ze van de weg te verwijderen. Zolang het binnen de regels is (dus min 80 km u op de snelweg) moeten we dingen van elkaar accepteren. Een oudere ergert zich wellicht kapot aan iemand die hen met 150 voorbij raast (of wil razen).
Een bus ov wat is dat, bestaat dat dan buiten de randstad.
Heb er wel eens van gehoord maar weet echt niet meer wat dat nou ook weer was ov bus.
Wat dan vreemd is dat als Ouderen zo gevaarlijk zijn in het verkeer, je ze toch maar zelden ziet in programma's als "wegmisbruikers", waar voornamelijk de jongeren oververtegenwoordigd zijn...
Verder gaat het onderzoek deels over verkeersdoden. Dat zegt nog altijd weinig over de veroorzaker. Als ik 80 bij een basisschool rijd en daar 25 kleuters de dood in jaag, wil dat ook niet zeggen dat kleuters een gevaar op de weg zijn.
statline.cbs.nl/Statweb/publication/?D...
Hier zie je overigens dat de groep 20-30 jaar bijna net zo hoog scoort in de statistiek verkeersdoden als de groep 70-80 jaar (in eerdere jaren was deze groep zelfs de nr 1)
Dus misschien ook maar rijbewijs pas vanaf 30 jaar laten behalen?
Ouderen in het verkeer:https://www.youtube.com/watch?v=tT1IBoL6TvA
Hey Quid, lees dit eerst ff www.scientias.nl/oudere-mensen-geen-g...
Zeg meneer Quid,
Leest u wel eens de andere artikelen op GeenStijl? U omschrijft bejaardenhuizen namelijk als een soort paradijs voor de ouden van dagen, maar gisteren stond hier nog een item over hoe beroerd ze het daar hebben...
pa_niek | 06-10-16 | 14:10
In het weekend wordt meer gedronken dan doordeweeks. Op deze stelling ben ik afgestudeerd in de Sociale Psychologie.
He Kwit, er zijn ook prima inrichtingen voor verstandelijk uitgedaagden en toch zit jij ook nog op een redactie stompzinnige stukjes in te toetsen. (Misschien doe je dit al vanuit zo'n instelling dan heb ik niks gezegd.)
Hang-ouderen... die vind ik pas echt gevaarlijk en intimiderend. (goedemiddag)
Zo, alweer een onderzoek wat meteen in het halfrond archief kan. Volgens mij sterven er véél meer ouderen omdat ze stoppen met ademhalen. Dáár zou eens goed onderzoek naar gedaan worden. Net zo zinloos lijkt me.
@ Mordax | 06-10-16 | 11:24
"Weet je wat bejaarden ook niet kunnen? Over hun schouder kijken bij het verlaten van een rotonde. Dit gaat komende jaren veel fietsers het leven kosten."
Zeker als er net een groepje pubers append aan komt rijden met een mentaliteit van 'ik rijd hier toch?' ongehinderd door enige verkeerskennis ingegeven van werkende ouders of wegbezuinigde lessen verkeer op school.
"... omdat ze het verrotten je even op te halen voor het kerstdiner, dan hebben we nog zoiets als een bus"
Ja. Tijdens kerst met de bus die op zon- en feestdagen niet rijdt. Nee, dat gaat best lekker. Beter weer eens naar elkaar omkijken en opa zelf ophalen.
@DitjaarkrijgikAOW | 06-10-16 | 13:47
"Jong stelletje van dertig gaat een week naar Frankrijk, hup twee bekeuringen keurig netjes in de post en geheel in de Nederlandse taal." Hoe weet u dat zo goed? Uw maakt misschien nakomelingen zonder verkeersregelsgenen...?
"Sowieso, met een totaalverbod op bejaarden leven we allemaal langer" Eehhmmm, zodat we zelf bejaard worden? Ik ben bang dat je nu al seniel aan het worden bent, Quid. Doe's gauw je rijbewijs inleveren?
@Nacho_Vidal | 06-10-16 | 11:44
je hebt helemaal gelijk, maar ze gaan er wel komen. De 'industrie' anticipeert al op de voorspelbare ongelukken.
In Frankrijk zijn de controles erg verscherpt. Het land staat sinds kort vol met digitale infrarode flitscamera's. Zonder boete door Frankrijk rijden is tegenwoordig een lot uit de loterij. Ik ben elk jaar meer dan vier maanden in Frankrijk. De afgelopen vijf jaar had ik niet één bekeuring in Frankrijk. Jong stelletje van dertig gaat een week naar Frankrijk, hup twee bekeuringen keurig netjes in de post en geheel in de Nederlandse taal. Wie zegt bejaarden kunnen niet rijden? Ze hebben ook tig keer meer ervaring dan 30+ers.
.
Tegenover één spookrijdende bejaarde staan minstens 10 wietstoned 30+ers die met 237km/u achterop een volle gezinsauto rijden. Ik zeg neem die wietstoned-30+ers hun rijbewijs af, dan is het voor de bejaarden ook veel veiliger om te rijden.
Nou Quid heeft het tot nu overleeft als vrijwillig doel van bejaardenaanvallen, dus het valt blijkbaar nog reuze mee met de oudjes.
Maar ja. Na dit artikel... Je weet maar nooit wat het bejaarde sluipverkeer van plan is.
@ Imprimatur | 06-10-16 | 12:31
En al die bejaarden hier hebben alle tijd, ja-maar-hunnies en ik rij als 50 jaar schadevrij argumenten klaarliggen om te reageren. Type een artikel over hoe bejaarden in NL zijn, of behandeld worden (gisteren over koud eten) en je hebt een artikel met veel reacties. Quit kiest gewoon zijn artikel bij zijn publiek.
Zo, nu weer terug naar okki.nl voor mij.
Vanaf 70 het pilletje van drion verplicht stellen dan kunnen al die reaguurders die jonger zijn" en ook vinden dat je na je 75ste niet meer mag rijden" uitrekenen hoe lang ze nog kunnen rijden.
Als de kinderen en kleinkinderen niet naar opa & oma komen, dan gaan die de weg wel op....
En ze willen ook graag een dagje museum doen, naar de breiclub, het zwapperveens klompendansen,eten bij de wok in wokkelkansloosveen.....
Dus we zitten er nog wel effe mee op slands wegen
Citaat van Quid: Maar bejaarden zijn nog uit de tijd dat iedereen braaf joden verraadde voor de Duitsers dus die gehoorzamen een verbod nog wel.
-------
Iedereen?? Misschien geld dit voor de ouders of overgrootouders van de schrijver Quid, maar niet voor iedereen. Mijn ouders namen joden in huis ter bescherming en bij mijn vrouw waren het verzetsmensen, dus wat lul je nou Quid?
' De huidige generatie omarmt massaal de islam op een klein aantal echte verzetsstrijders na dan. Dus die verraden braaf het Nederlandse volk. Hoe zal er na een aantal jaren over die bejaarden geoordeeld worden?
Vroeger waren ze makkelijker te herkennen in het verkeer. De mannen-met-hoed, steevast in een Opel Rekord. Dan wist je al honderden meters van te voren dat je op moest letten. Maar ze zijn er anno 2016 niet meer, de mannen-met-hoed. Misschien dat het oude verbodsbord C16 van vroeger, het verboden-voor-mannen-met-hoed, dan toch geholpen heeft.
Mij oude heer (87, net een nieuwe Koreaan gekocht) Piet Karbiet | 06-10-16 | 11:59
Een slet toevallig?
Niveautje de Hondt. Dat ouderen relatief vaak overlijden in het verkeer wil niet zeggen dat zij ook vaak de oorzaak zijn van dat overlijden. Ouderen overlijden sowieso al meer dan jongeren, in een pretpark, thuis, en ja inderdaad, ook in het verkeer. De stijging is vooral te wijten aan elektrische fietsen en mensen die met een telefoon bezig zijn tijdens het rijden. Beiden zijn niet het gevolg van ouderen met een rijbewijs. Wat ik dan wel weer zorgwekkend vind, is dat veel ouderen in het verkeer stijf van de pillen staan, rijbewijs of niet, DÁÁR zou eens goed naar gekeken moeten worden. Zo betwijfel ik oprecht of er tijdens het onderzoek naar bijwerkingen van medicijnen ook rekening wordt gehouden met leeftijd (proefkonijnen zijn meestal studenten met gezondheidsverklaring) en combinaties van medicijnen. Dat vraag ik me trouwens helemaal niet af, ik weet dat dat niet het geval is. Kortom, doe eens onderzoeksjournalistiek in plaats van de popie-jopie Telegraaf uit te hangen aub, het lijkt wel Joop.nl | Hint: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/10/... < Hoe zou het toch komen, Kwit?
Volgens mij komt het omdat ze in het weekend geen warm eten meer krijgen.
Bejaardentehuizen, bah, een aantal familieleden heeft mn oma zo'n concentratiekamp ingedwongen. 3 uur lang moeten wachten eer een zuster je naar de wc kan helpen en dan klagen ze dat die mensen in hun broek pissen of stoppen met drinken (zodat ze minder na de wc moeten). En dat zijn de minst erge toestanden die ik daar heb moeten aanzien...
De echte reden dat we bejaarden steeds vaker op snelwegen zien, is omdat alle veilige, langzame landweggetjes waar die bejaarden anders overheen rijden, allemaal worden afgesloten onder de noemer: "Het terugdringen van sluipverkeer".
Ze moeten dus de snelweg wel op!
Krijg je die onderschriften alleen als premium telegraaf.nl lid? Dan is zo'n abonnement meteen zijn geld waard. Wanneer gaat GS nu eens achter een paywall? Dat zou een hoop gepauper schelen.
Ik zit nog steeds liever naast mijn rustig rijdende 87 jarige oma in haar vw polo naar de supermarkt dan bij mijn pa in zijn Audi A3 e-tron, die volgens mij zijn rijbewijs heeft gehaald in het kalifaat bij de opleiding "zelfmoordterrorist als autobestuurder, hoe werkt dat?" Ondertussen staan de nagels van de halve familie in zijn dashboard.
50 jaar schadevrij en ben 4 maal door een ander aangereden. Ik zie dagelijks wat voor klootzakken op de weg zitten die met verschillende dingen bezig zijn behalve autorijden en dat zijn geen ouderen.
De chaos aan borden en andere informatie dragers, zeker bij weg werkzaamheden, speelt een grote rol als het gaat om ongelukken. De veelvoud aan informatie die je TIJDENS het rijden moet verwerken is niet bij te houden.
Veilig Verkeer Nederland.
-
Verdacht clubje. Niet meer serieus te nemen sinds de grootste clown uit de Nederlandse politieke geschiedenis, Harry van den Bergh, daar directeur kon worden en na een geconstateerde snelheidsovertreding mocht aanblijven.
joost2 | 06-10-16 | 12:08 Iemand die nu in deze tijden 70 jaar is, hoeft niet oud te zijn en er oud uit te zien, dat was zo'n 60 jaar gelden al heel anders.
Toen was je met 50 jaar al oud en tijd om dood te gaan.
.
Ja dat is nogal logisch hè met het over het algemeen (het gros van de mensen) die een zéér zwaar leven hadden. Helemaal NIETS van de gemakken van tegenwoordig zoals wasmachines en stofzuigers. (Om maar eens iets te noemen). Om de was voor een gezin schoon te krijgen had je een hele dag nodig.
Mijn oma hielp in het winkeltje van haar zus en mijn moeder moest als klein meisje in haar middagpauze van school boodschappen van de klanten bezorgen.
.
De vloerkleden werden elke week geklopt en de vloeren eerst geveegd en daarna gedweild (op de knietjes!).
2x per jaar de grote schoonmaak: alle stoelen en tafels werden met boenwas gedaan, alle gordijnen, vitrage en dekens werden gewassen (met de hand!!), alle matrassen geklopt en ga zo maar door.
.
Ja logisch dat je dan op je 70e helemaal OP bent.
Bij sarcasme-surfen gewoon blijven staan, iets door de knieën.
Babyboomers van 75+? Facepalm.
Chef-70 | 06-10-16 | 12:27
Je hebt helemaal gelijk.
Ik moet bakzeil halen.
Stom van mij. Hoewel ik wel denk dat men bij GS ook niet zo gecharmeerd zijn van 65 plussers in het verkeer.
Maar goed. Er staat 75. Dus dat is mijn fout.
Die Bruna borden mogen helemaal niet gepresenteerd worden als 'verkeers'bord. Nederland is partij in allerlei internationale verdragen waarin staat dat landen zoveel als mogelijk dezelfde borden met dezelfde betekenis moeten hanteren en dat ze daar niet van mogen afwijken. Zie Schiermonnikoogarrest en Milieuzone utrecht.
Kwit heeft gelijk. Ik ben 80 en ik haat alle bejaarden van 81 tot 100. Meer ik heb goed nieuws voor kwitje. Binnenkort zitten we allemaal als passagier in google autootjes die vanzelf rijden en ons allemaal met een snelheid van 70 km per uur van Maastricht naar Utrecht brengen. Niemand is nog chauffeur dus van die kutbejaarden zijn we voorgoed verlost (/sarcame modus uit)
Het blijkt dat de meeste ongelukken voorkomen bij bestuurders tussen de 17 en 777 jaar.
Zij veroorzaken ook alle files, en tevens uitstoot van NOX en CO2 enz.
Dus qua afschaffen heb ik een beter plan...
Er zijn verrassend weinig reaguurders die meekrijgen dat dit een lief pro bejaarden stukje is. (Mond vol over 'beledigend' en vervolgens 'zo wie zo' schrijven)
Zijn weer veel nieuwe zwitsals hier op GS. Quid is Quid!!! wen er maar aan groentjes. Hij tikt met zijn snijdig stukje wel weer dik 100 comments aan. Heerlijk
@TB2318 | 06-10-16 | 12:16
Tsja babyboomers hè. Naast de moslims de favoriete boosdoeners. Beetje stoken tussen de
Babyboomers van 75+? Facepalm.
@Castor12 Over dit onderwerp heeft South Park een briljante aflevering.
Op hun 65e al testen lijkt me overdreven, dan moeten ze nog een aantal jaar geld verdienen voor de Quat kauwers en Syrische import prinsen .
Quid lijkt me iemand van het onvrijwillige euthanasie-principe. Iedereen die de 67 gehaald heeft krijgt een dodelijk injectie want vanaf dan kost die bevolkingsgroep de staat alleen maar onnodig geld. Hoe zoiets eruit ziet kijk je maar in een film: daar zijn er wel een paar van.
Beetje meer respect voor de oudere generatie mag wel.
joost2 | 06-10-16 | 12:08 Iemand die nu in deze tijden 70 jaar is, hoeft niet oud te zijn en er oud uit te zien, dat was zo'n 60 jaar gelden al heel anders.
Toen was je met 50 jaar al oud en tijd om dood te gaan.
Het is de evolutie van de mens, de innovatie van de medische kunde dat mensen nu ouder kunnen worden.
------
Het is vooral betere voeding en meer kennis over gezond leven. Niet roken om maar wat te noemen. Evolutie bij mensen in biologische zin gaat over duizenden dan wel miljoenen jaren. Behalve het natuurlijke afweersysteem wat het tempo van ziekteverwekkers moet evenaren om te detecteren en te elimineren.
@antisoof Ik vind het fijn dat je mij als jonkie betitelt. Maar misschien zijn de vijftigers op dit forum wel de jongeren.
Mij oude heer (87, net een nieuwe Koreaan gekocht) gaf mij jaren gelden al het advies: Ga er op de weg altijd van uit dat alle anderen compleet gestoord zijn.
Wel zo veilig. Ik kijk ook altijd wat de bestuurders twee, drie auto's voor mij aan het doen zijn.
Piet Karbiet | 06-10-16 | 11:59
.
Mijn lieve vader zei precies hetzelfde maar is helaas slechts 71 jaar geworden. Ik wens uw vader nog vele jaren plezier met zijn nieuwe Koreaan..
.
Autorijden is heel hard werken: voor je kijken wat ze daar aan het doen zijn, opzij, in de binnenspiegel + buitenspiegel enz. En dat CONSTANT. Een auto kan zomaar veranderen in een moordwapen maar wie is zich daarvan nog bewust?
Ik zie een heleboel reaguurders door de mand vallen. En nou niet meer kwijlen en bijdehand bij de vrimibo, maar net als necrosis klagen dat foto's van leeftijdsgenootjes ontbreken, net zo lang tot jullie je zin krijgen! Hup, terug achter de geraniums.
Nu ze in de weekenden niet meer warm gevoederd worden gaan ze er zelf op uit om warm eten te halen, het word levensgevaarlijk .
Piet Karbiet | 06-10-16 | 12:15
Nee, laat komen. Wel snel, want ik moet weg.
@seasicksteve | 06-10-16 | 12:15
En aan de reacties daarop ziet men de jonkies die ook wat denken te moeten zeggen daarom. Plato zei al:
Wil je gedoe, dan moet je jonkies in de regering zetten.
Wil je rust en vrede, stel dan wijzere ouderen (lol) aan.
Vroeger was er een minimum snelheid van 70 km/h op de snelweg. (Behoudens bij files natuurlijk).
Die hebben ze afgeschaft, waarschijnlijk op aandrang van de babyboomers die hun oude dag al verstoord zagen worden
@BASinnic | 06-10-16 | 12:14
Vergeet ook niet het anticiperen op de rijder voor u niet. Met zo een hoofddoek krijgt men een raar vertekend beeld van het hoofd. Men kan zo niet meer zien wat dat koppie doet en gaat doen. Het anticiperen gaat volgens mijn dus ook op lichaamsvormen. ;)
Quid is een 'sportieve rijder' met een foto van die irritante klojo's van koronel boven z'n bedje. Hij ziet aan 'n stukje bumper al welk merk, type en bouwjaar auto hij rechts passeert.
Nog even en er wordt voorgesteld om ze een zelfmoordpil te geven. Ze zijn duur voor de zorgkosten, ze zeuren over hun pensioen, tekort aan thuiszorg, geen familie die voor ze zorgt( tja, die moeten werken voor de schatkist) . Hebben het continue erover dat zij het land opgebouwd hebben. Het zijn de parasieten van de samenleving? Toch?
Quid=Eikel!
Tsja babyboomers hè. Naast de moslims de favoriete boosdoeners. Beetje stoken tussen de generaties. Tsja....
The Living Years
Mike and the Mechanics
Every generation
Blames the one before
And all of their frustrations
Come beating on your door
I know that I'm a prisoner
To all my Father held so dear
I know that I'm a hostage
To all his hopes and fears
I just wish I could have told him in the living years
Crumpled bits of paper
Filled with imperfect thought
Stilted conversations
I'm afraid that's all we've got
You say you just don't see it
He says it's perfect sense
You just can't get agreement
In this present tense
We all talk a different language
Talking in defense
Say it loud, say it clear
You can listen as well as you hear
It's too late when we die
To admit we don't see eye to eye
So we open up a quarrel
Between the present and the past
We only sacrifice the future
It's the bitterness that lasts
"JA MAAR JONGEREN!!!!111"
Ja, die zitten er ook tussen, maar bejaarden rijden amper kilometers (want hoeven niet meer te werken enzo) en krijgen het dan voor elkaar zoveel ongelukken te maken.
Waarom de grens van 70 naar 75 is gezet is mij een raadsel, blijkbaar mogen gevaren in het verkeer wel als je oud bent - want zielig.
Bron: Aangereden door een blinde bejaarde, fiets en knie kapot "Maar je kwam uit het niets". Ja hoor mevrouw, tuurlijk.
Verplichte reactie en ogentest voor iedereen!
Afgaande op de vele verontwaardigde reacties hier, begin ik een indruk te krijgen van de gemiddelde (hogere) leeftijd van de reaguurders op dit forum.
Ken je die mop van die bejaarde met zijn caravan achter de auto?
Dames die rondrijden met een hoofddoek in de zgn esarp stijl ondervinden mijns inziens ook beperkingen die de rijvaardigheid ernstig beïnvloeden.
Ten eerste zie je veel minder uit je ooghoeken. Bovendien reikt de hoofddoek op het achterhoofd zo hoog dat deze het dak raakt waardoor je ook nog eens je hoofd niet goed kan draaien.
Verwacht wordt natuurlijk dat andere automobilisten dit in de gaten hebben en dan maar de rijafstand met een extra marge vergroten
@Obstiné | 06-10-16 | 12:06
Het Westland is anders wel de economische motor van Nederland!
Mijn moeder haalde haar rijbewijs toen ze 59 jaar oud was, toen mijn vader overleed en de auto werkloos voor de deur stond. Ze is nu 86 jaar. Nooit een probleem gehad of veroorzaakt. De dichtstbijzijnde bushalte is 20 minuten lopen. Met de auto is ze in 10 minuten bij de supermarkt. Laat haar lekker, ze doet niemand kwaad. En inderdaad op een weg waar je 50km/uur mag rijden rijdt ze dat. En dan zit ze mensen in de weg die daar 80 willen rijden. En ze stopt voor oranje verkeerslichten en dan zit ze mensen in de weg die door rood willen rijden om 10 seconden eerder thuis willen zijn. Overigens geef ik haar groot gelijk. Ik doe dat ook.
@
mallekater | 06-10-16 | 11:48
Noem me geen kereltje gast
@Simon_GS | 06-10-16 | 12:04
Goed gezien!
Trouwens, statistiek is zo een instinker (kan zijn) dat als men niet heel erg kritisch en verstandig is, de cijfers en de diagrammen welhaast een eigen leven gaan leiden. Eerlijk, ik weet niet veel misschien, maar dát wel.
Wat ik mis in de tekst, zijn de cijfertjes. Er word veel geroepen. Dat er mensen van boven de 70 dood blijven in het verkeer wil ik best geloven. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom welke leeftijdsgroep verantwoordelijk is voor verkeersslachtoffers. Die spookrijders van wat voor leeftijd dan ook, dat ligt duidelijk.
Maar een groot deel van die ouderen in de statistics is gewoon overhoop gereden door jongeren (of alcomobilisten).
Ik wil de cijfertjes zien.
De linkjes in het topic beloven cijfertjes, maar er staat alleen wat geschreeuw.
@roze_bril | 06-10-16 | 12:05
Zal ik een lijstje opstellen waar 18-jarigen met een net behaald rijbewijs moeite mee hebben?
Een beetje overdreven om mensen die ouder zijn zomaar te diskwalificeren.
Mijn vader is 70 jaar en is een fitte man die prima auto kan rijden.
Mijn neef is 36 jaar en is nu al een oude in mekaar gezakte dikke bierbuik met de conditie van een Hongaarse wijkagent en de reactie van een landschildpad, bij wie ik niet graag in de auto wil stappen.
Er zal dus altijd een verschil zijn. Maar blijf wel genuanceerd.
Wel denk ik dat de keuring strenger moet en voor mensen van b.v. boven de 80 jaar ieder jaar moet gebeuren.
De arts zou dan vooral moeten letten op zijn/haar geestelijke en mentale reactie gesteldheid.
De mens wordt ouder en de ouderdom komt vaak onverwacht met gebreken.
Om de 5 jaar iemand op die leeftijd controleren is niet goed.
Voor de rest barst ons land van de ouderen die nog steeds alles doen wat het leven aangenaam maakt.
Iemand die nu in deze tijden 70 jaar is, hoeft niet oud te zijn en er oud uit te zien, dat was zo'n 60 jaar gelden al heel anders.
Toen was je met 50 jaar al oud en tijd om dood te gaan.
Het is de evolutie van de mens, de innovatie van de medische kunde dat mensen nu ouder kunnen worden.
VVN is een gesubsidieerd cluppie dat er alle belang bij heeft om middels angstzaaien haar bestaansrecht te handhaven. Terecht dat ANWB opmerkt dat de cijfers helemaal niets zeggen. Want meer senioren betekent automatisch dat ze ook meer bij ongevallen betrokken raken. Gewild of ongewild. Erg tendentieus dus van VVN.
@AntiSoof | 06-10-16 | 12:03
Lees het zelf maar:
nos.nl/artikel/2079403-rijkswaterstaat...
Zeg Kwit, beperk je nou toch met stukjes over het Westland en ander onbelangrijke schrijfsels, maar blijf van onze bejaarden af. Ga jij maar iets anders doen met je leven.
Zijn twee punten waar ouderen moeite mee hebben. Invoegen en een gelijkwaardige kruising.
Gekke Kwittie, wat moeten die ouderen anders doen wanneer ze in het week-end geen eten meer krijgen?
Gewoon in de auto stappen naar het dichtstbijzijnde eetpaleis, toch?
Even wat PDF'jes doorgenomen van het SWOV en het valt op dat er ook meer ouderen dood gaan in het verkeer omdat ze relatief vaker op B wegen rijden (en minder op veilige A snelwegen). Verder gaan ze vooral vaker dood als ze wandelen en fietsen als verkeersdeelnemer (dus niet zozeer als automobilist).
Jack not the ripper | 06-10-16 | 11:41
Kijk, dat bedoel ik! Hoewel ik hier steevast rechts blijf rijden. Misschien leren ze het ooit...
Ik rij 20.000km per jaar, erger me vaak aan het niet richting aangeven bij het rijbaan veranderen, op het laatste moment invoegen en altijd voor je willen rijden. Ik zou wel een top 100 van ergernissen kunnen bedenken, maar dat is toch geheel zin loos.
Veel bejaarden zitten onder de dope.
Als ik de hoeveelheid pillen zie die mijn ouders slikken. Allemaal met van die gele stickertjes er op.
@necrosis | 06-10-16 | 12:00
Niet te geloven als het niet waar was.
Eerlijk, ik vind het dwaas.
@Vogelbeest | 06-10-16 | 11:20\
Het is de tragere informatieverwerking.
Overigens: www.youtube.com/watch?v=Eel8GEkhIUs
Ach, kereltjes als Ing. van der Pik, die rustig meer dan 18 uur per dag achter hun PC zitten te kankeren, dat zijn dus par excellence typetjes die anderen menen te moeten vertellen hoe ze moeten leven en zich moeten gedragen in het verkeer.
Sneu.
@AntiSoof | 06-10-16 | 11:55
Ik heb me destijds de pleuris geërgerd aan een enorm LCD reclamebord langs de A12 (bij bleiswijk in de buurt, richting Den Haag)
Dat typhusding was zo verschrikkelijk fel qua verlichting dat je bijna geen klote meer zag.
Gelukkig zijn er een hoop klachten over geweest zodat je er nu langs kan rijden zonder zonnebril.
Briljant. Quid is back!
*gaat direct oud en nieuw vieren*
@necrosis | 06-10-16 | 11:56
Geen idee. Skieen kan hij in ieder geval niet.
@kwark001 | 06-10-16 | 11:39
Mij oude heer (87, net een nieuwe Koreaan gekocht) gaf mij jaren gelden al het advies: Ga er op de weg altijd van uit dat alle anderen compleet gestoord zijn.
Wel zo veilig. Ik kijk ook altijd wat de bestuurders twee, drie auto's voor mij aan het doen zijn.
@necrosis | 06-10-16 | 11:45
Ik snap het wel, die keer dat het om een oudere spookrijder handelt komt het groot in het nieuws, vervolgens rijden de ouderen dat slechter. Weet je als vanavond iemand op TV zegt dat je van aardappels eten kanker krijgt, dan eet morgen niemand ze meer.
Ik had je eerder 55 geschat.....
*wegduikt voor boe geroep*
necrosis | 06-10-16 | 11:53
.
Ik ben jong van hart. :-)
@ Glasgow Argus | 06-10-16 | 11:19
Vooral lui die niet rechtop kunnen zitten, maar naar rechts hangen (leunen op middenarmsteun, naar eeste vriendinnetje leunen of gewoon scheef in elkaar zitten) zitten veel in jouw categoriën (en dan is het geen discriminatie).
beledigende tekst aan een generatie die het zo wie zo moeilijk heeft. Een beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn. Ouderen op de korrel nemen en deze seniel te noemen is fout. Want daar horen dus ook je eigen familieleden onder. Sommige ouderen zijn kwetsbaar en kunnen er ook niets aan doen dat hun mobiliteit in het gedrang komt. En die zogenaamde verzorgingshuizen bestaan niet meer.Gaat u schamen
Mogen we dan ook meteen even het maatschappelijke probleem 'voorkruipen bij de bakker' aankaarten?
-weggejorist-
Heeft Quid trouwens wel een rijbewijs?
Dat oudere mensen moeite hebben met het verkeer, kan ik me voorstellen. Als je al die borden langs de weg ziet (soms 10 op 200 meter), en dan heb ik het nog niet over de reclameborden (tegenwoordig ook al als tv), vreselijke situaties zoals over verplicht over een doorgetrokken streep rijden (bij een 'spitsstrook'), het aantal 'nieuwe weggebruikers' uit zekere landen, die ook vaak raar rijden, het veranderen dat fietsers van rechts voorrang hebben (wie weet dat?) enzovoorts.
'Ze' maken er een puinhoop van, van dat verkeer. Ook veroorzaken 'ze' (de 'wegbeheerder') files en zo door als er een scheet gelaten wordt meteen de snelheid naar 90, 70 of 50 terug te brengen, hele weggedeeltes af te sluiten enzovoorts.
Ik zou zeggen, maak de wegen wat bordenvrij, verbied reclame langs de weg (leidt af) en haal die klote drempels en rotondes weg.
Dat 'onderzoek' wil ik wel eens zien. Ik vermoed dat wij hier behoorlijk bestapeld en gekinderombudsmand worden.
-
Ik vermoed verder zó maar, dat het percentage Johnny petje en A 10- bontkraagrijders een significant hoger aandeel heeft in de ellende.
-
Hier hebben wij weer het overheidsvingertjeshoofdstuk: bedillen, bevoogden, bemoederen, bemoeien, bevaderen, beleren, betuttelen, bevitten - en met een beetje mazzel houden er ook nog een paar ambtenaren een baantje aan over.
-
@Lupuslupus | 06-10-16 | 11:48
Ben je echt 71?
Ik had je eerder 55 geschat.....
*wegduikt voor boe geroep*
Zijn er cijfers over de verhouding tussen ongelukken veroorzaakt door vrachtwagenchauffeurs (professionals) en hoog bejaarde bestuurders (amateurs)?
@Nacho_Vidal | 06-10-16 | 11:38
65v.org/wp-content/uploads/2015/12/MR-...
En nu we het toch over verkeer hebben: Wat ik verschrikkelijk vind is: regenboog-zebra's en Dick Bruna-borden! Zowel de bedenkers van dit soort en degene die dit ook nog gaan uitvoeren/toepassen moeten ze subiet ontslaan. Verkeer is geen kleuterschool. Af-grij-se-lijk!
DE hilarische klassieker op dit gebied:
www.southparkstudios.com/
season 7 Episode (7)-10 : Grey Dawn
Jack not the ripper | 06-10-16 | 11:41
Schotten rijden altijd links.
Zelden zie ik goede cijfers over het verband tussen ouder worden en verkeersongelukken. Dat er meer ouderen dood gaan in het verkeer is logisch gezien de vergrijzing en de kwetsbaarheid van ouderen. Dat ze meer ongelukken zouden veroorzaken wordt vaak gesuggereerd maar ik zie er nooit cijfers over.
Had GS gister of eergisteren niet een artikel over dat er in verzorgingstehuizen geen warm eten meer geserveerd werd? In het weekend?
Conan de Rabarber | 06-10-16 | 11:12
Ooit? Na jarenlang zijn topics gelezen te hebben ben ik van mening dat het proces al enige tijd bezig is.
Nacho Vidal.... kereltje tochies, wist je niet dat ouderen elke 5 jaar op hun gesichtsscherpte worden gecontroleerd?En dat ze zonder goedkeuring niet de weg op mogen?
Daar kunnen halfbezopen of gedrogeerde jongeren nog een puntje aan zuigen.
Manmanman, een niksnut van 40 die een mens die 40 jaar prestaties heeft geleverd van de weg wil drukken.... hoe intens ziek ben je dan?
Degenen die het hardste ropen dat bejaarden van de weg moeten zijn zelf het grootste gevaar doordat ze compleet opgefokt in hun auto zitten te duwen en afsnijden om vooral maar een minuut eerder ergens aan te komen.
sinar2 | 06-10-16 | 11:31
.
Precies. Ik kom ze dagelijks tegen. Maar ondanks die capriolen staan ze dan bij het volgende stoplicht gewoon weer naast je dus heeft hun flinkdoenerij 0,0 opgeleverd.
.
Heb op mijn 23e mijn rijbewijs gehaald en ben nu 71. Ondanks vele jaren meer dan 20.000 km per jaar gereden te hebben, nog nooit een aanrijding gehad of veroorzaakt.
Mijn lieve vader zei altijd 'je moet autorijden alsof alle andere weggebruikers idioten zijn waarvan je alles maar dan ook alles kunt verwachten'.
.
Mijn autootje is tegenwoordig een noodzakelijk kwaad maar als ik dat niet had kwam ik helemaal nergens meer.
.
Wanneer houdt dat ouderen-TREITEREN eens een keer op??
Waarom zijn de verzekeringspremies dan het hoogst voor jonge bestuurders ? Als iemand weet waar het meeste gevaar zit zijn het de verzekeraars wel. Jatoch niettan ?
Mensen die net zo opgefokt en gefrustreerd zijn als J.Q met een E.Q. van een garnaal, heel gevaarlijk op de weg.
Prachtige verzorgings tehuizen...
.
Waar je inmiddels een week in je eigen stront mag woelen en je steeds minder te vreten krijgt. Maar gelukkig blijven we onszelf voorhouden in wat voor een prachtig land we wel niet leven. Prachtig, als de bejaarde vader van de stas van zorg vraagt of z'n zoon z'n werk eindelijk eens kan gaan doen. Zodat de moeder van de stas eens niet dagen in haar eigen pis hoeft te zitten. Echt prachtig.
Wat is dat toch met die onsmakelijke fascinatie van Quid voor de Holocaust? Houd er toch eens mee op knul, het is niet grappig. Het is niveau "ik zit op 6-VWO en ga lekker shockeren in de schoolkrant". Het voegt niks toe en is beneden het niveau van Geenstijl.
Als je oververtegenwoordigd bent in de cijfertjes, ben je een probleemgroep.
Laten we deze lijn dan wel doortrekken naar alle probleemgroepen zonder dat we zeurende Sylvana's hun zin geven.
Kijk in elk geval ook of in deze doelgroep de techniek een handje kan helpen:
- verplicht automaat
- verplicht parking assistance
- verplicht lane-tracking
- automatisch remmen etc.
@FreeVogelaar | 06-10-16 | 11:32
Opvallend: bij een programma als wegmisbruikers heb ik nooit mensen van boven de 70 gezien.
Wel opgefokte jongeren in een opgefokte auto met een uitlaat als een soepblik en een petje achterstevoren op hun hoofd.
Maar de ouderen zijn een gevaar op de weg........
Right.... en ik ben de reïncarnatie van Elvis.
@seasicksteve | 06-10-16 | 11:37
Een maximum leeftijdsgrens werkt niet omdat niet iedereen op dezelfde manier oud wordt. Ik zou eerder elke twee jaar een verplichte controle doen, in de auto.
18 uur per etmaal, zitten en/ of liggen
@ van heinde en verre
www.cracked.com/blog/why-self-driving-...
@Piet Karbiet | 06-10-16 | 11:35
Inderdaad. Bovendien moeten ze langer thuis wonen en dus moeten ze zelf wel boodschappen gaan halen. En de bus nemen? Die is ook niet meer zo veilig als vroeger. Stenen tegen of zelfs door de ruiten. Of de buschauffeur die wordt mishandeld, dan wel wordt overvallen met een vuurwapen voor een paar centen en/of overvallen. En met al die oudjes in de bus zal het niet lang meer duren dan dat we ouderwetse oude wild-west taferelen gaan krijgen in de bus.
Iedereen lult hier maar wat voor het vaderland weg.
De meeste verkeersongelukken worden veroorzaakt door zuipschuiten met te veel drank op en te snelle testosteronbommetjes die even willen laten zien hoe gaaf ze wel niet kunnen scheuren, en hoe grappig, ouderen horen daar niet bij.
Nog even van dit soort geouwehoer en wij ouderen gaan massaal te voet over de snelweg wandelen.
Dan heb je je lol.
FreeVogelaar | 06-10-16 | 11:38
Klopt, ze zitten minder op de weg. + het is 18 per etmaal zitten en/ of liggen in huis. En kijken wat anderen in de straat uitspoken. De nieuwsgierigheid naar de ander, blijft vaak enorm aanwezig bij senioren/ bejaarden.
Zelfrijdende auto, kom er maar in.
@dijkbewaker
Trots op de rockgeneratie..
Good for you
Tja, die bejaarden toch. Beetje denigrerend verhaaltje over ouderen die we allemaal hopen te worden.
Citaat: Er is zelfs bingo en samenzang van oud-Nederlandse liedjes en verzen------
Neem Mick Jagger als voorbeeld van 73 jaar. Zo zijn de bejaarden van tegenwoordig. Met 72 kreeg hij een kind erbij met zijn 29 jarige vriendin. Zo zijn de bejaarden van tegenwoordig. IK zie heel heel veel Bejaarden met veel meer energie dan de sukkelige smartphone kijker generatie van nu die nog geen honderd meter kunnen rennen zonder om te vallen. En gelijk janken wanneer het even tegen zit. Mijn vrouw zingt in een rockband. Is nog geen 70 maar als alle jonkies amechtig stilvallen na het tempo dansen is er nog niet de helft van haar energie verdwenen. En niets aan haar zegt dat ze na de 70 opeens achter de geraniums zal verdwijnen. De rock generatie geniet van het leven en zal daarmee doorgaan tot de laatste gitaarsolo..
Glasgow Argus | 06-10-16 | 11:19
Zeer mee eens. Schotten rijden overigens ook zeer slecht. Allemaal!
Ik stel ook een jaarlijkse internettoegangstest met toetsing op de volgende onderwerpen voor: zoekmachinegebruikerserniveaux, spelling, grammatica, rationaliteit, wetenschap en andere levensinzichtelijke algemene kennis.
Het was ooit eens lekker rustig op het internet, nu vliegen de aanrijdingen je om de oren.
Ja mensen de nieuwe vvd politiek, alle mensen boven 60 zijn dement,rijbewijs inleveren!
Nou Kwit, het is niet dat ik het inhoudelijk niet met je stukje eens ben. Bejaarde bestuurders vind ik overigens meer hinderlijk dan gevaarlijk. Maar jouw stukje geeft precies weer wat er mis is met de huidige maatschappij, geen enkel respect meer voor ouderen.
Let wel: niet alleen bejaarden doen dit. Ook jongere mensen.
In feite zou iedereen verplicht bij een rijbewijs een oogtest moeten doen.
En nee. Of je die bril dan koopt in China of hier zal me een worst wezen. Het gaat om de veiligheid.
Daarom ben ik Cessna gaan vliegen.
Wat dacht je van al die gelukszoekers op de fiets, die hier zonder enige verkeerskennis over s'lands wegen rijden. Haaientanden? Wiet iek nie. Rechts voorrang? Iek nie wieten. etc.
En het geroddel en geklets van oude vrouwen... dat is echt verschrikkelijk. Dat hou je niet voor mogelijk.
65+ zit minder op de weg dan jongere met lease auto, en maken meer schade.
www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article...
@FreeVogelaar | 06-10-16 | 11:24
Mobiele telefoons zouden een snelheidssensor moeten krijgen zodat ze automatisch uitschakelen als de snelheid meer dan 2 km/ uur is.
Vaak rijden ouderen wat langzamer, maar dat is nog altijd veiliger dan dik 200 te rijden waar je 100 mag.
Als opticien is het vaak schrikbarend met wat voor gezichtsscherpte (visus) mensen in hun auto stappen.
Dit zou makkelijk kunnen worden opgelost met een bril.
Je moet je voorstellen dat je met een normaal 100% zicht zou kunnen rijden. Veel van hen rijden rustig rond met 50% of minder.
Nu is dat in het dagelijks leven niet zo erg. Je koopt een grotere tv of je zet je iPad wat groter..
In de auto is dit een kwalijke zaak.
Mensen die met -3.00 dpt rustig ff heen en weer rijden naar Zuid Frankrijk.
@Cornflakey
Klinkt als een dure grap. Plus totaal onhaalbaar. Heb je ook onderbouwing en een uitleg van je plan? Hoe een en ander dan in z'n werk zou moeten gaan. Ben benieuwd. Echt.
Het is ook 18 uur per etmaal, zitten en/ of liggen, bij senioren/ bejaarden. En maar kijken naar anderen in de straat.
@Wutburger
Ja day klopt.Maar die keuring geldt voor 5 jaar en in die 5 jaar kan er heel veel veranderen. Toen mijn vader 80 was ben ik op verzoek van mijn moeder eens meegereden met hem. Ik was op dat moment rijinstructeur en ben me rot geschrokken. Ik heb gezegd dat hij moest stoppen met autorijden. Toen had hij net een keuring gehad van de huisarts. Gelukkig had mijn vader nog wel het inzicht dat hij niet meer de snelweg op ging omdat dat volgens hem allemaal zo snel ging. Heeft nog 2 jaar verder gereden, want eigenwijs en zo. Ik snap het natuurlijk wel, je raakt je zelfstandigheid kwijt maar om dit soort ongelukken te stoppen moet er een maximum leeftijdsgrens gehanteerd gaan worden.
Overigens, mijn kleinzoon is 22 en heeft al vier ongelukken veroorzaakt... ik ben 48 jaar ouder en heb nog NOOIT een ongeluk , noch schade, veroorzaakt... vraag het mijn verzekeringsmaatschappij maar waar ik het absolute maximum aan schadevrije jaren heb.
Prachtige verzorgingstehuizen? Kwit heeft duidelijk geen opa meer. Die prachtige verzorgingstehuizen zijn prachtig gesloopt door de VVD/PvdA. Zelfs het beroemde Dr Willem Dreeshuis is geschafft. Want bezuinigingen. Zum Kotzen.
Pak al die oudjes hun rijbewijs maar af. Stop ze maar in verzorgingshuizen. Hun auto in de shredder.
Wel, ik wil die mensen wel eens horen als ze zelf oud zijn. Dan denken ze er vast hééél anders over...
Hun blikveld wordt ook "kippiger" en smaller. + gehoorapparaten doen hun intrede. Ik woon hier in een dorp en kan hier uitgebreid bejaarden c.q. senioren bestuderen. Het zit er helemaal vol mee, hier.
Dit is wel hele slechte humor quid
Al eens gereden in de buurt van zo'n mannetje?
Pet achterstevoren op het hoofd; links en rechts inhalen.
Er van overtuigd dat ie zich in een computerspelletje bevind?
Moet kunnen?
Opa Ben. 70 jaar.
Wat is dat stuk trouwens ontzettend slecht geschreven. 50% en daar weer 5% van, en tussendoor ook nog even gewone aantallen noemen...
Ook al is die onzin waar, dan moeten we rekening houden met het feit dat we allemaal eens oud worden, en steeds vaker nog gezond en helder van geest. En dan willen we zelf ook nog mobiel zijn.
We moeten daarom niet zoeken naar redenen of manieren om ouderen van de weg af te halen, maar juist naar manieren om ze op de weg en mobiel te houden, maar dan wel op een veilige manier.
@necrosis | 06-10-16 | 11:25
Hoe krijgen ze ouderen uit de auto, gewoon zeggen dat ze een gevaar op de weg vormen. Dan kunnen ze de leeftijd van 17 jaar nog meer verlagen, en krijgen ze nog meer boetes binnen wegens te hardrijden.
Waarbij te bewijzen valt, en bewezen is, dat de meeste verkeersslachtoffers vallen door jonge pas beginnende automobilisten en zuipschuiten tussen de 30 en 50 jaar.
Het is puur gelul, wanneer verhoudingsgewijs de meeste slachtoffers vallen door sufgedrugde en sufgezopen dertigers en veertigers.
Euh...
www.scientias.nl/oudere-mensen-geen-g...
Degenen die het hardste ropen dat bejaarden van de weg moeten zijn zelf het grootste gevaar doordat ze compleet opgefokt in hun auto zitten te duwen en afsnijden om vooral maar een minuut eerder ergens aan te komen.
Mijn moeder rijdt al ruim 50 jaar, messcherp. En niet in een micra.
Waar zijn al die prachtige verzorgingshuizen dan? Die hadden we ooit wel, maar ze zijn allang verdwenen.
Af en toe zijn reaguurders brillant, maar af en toe kinderlijk simpel. Niet de leeftijd of het geslacht is bepalend voor gevaar, maar het gebrek aan ervaring, kilometers en/of anticipatievermogen is het probleem.
Ik lees af en toe een berichtje dat een bejaarde persoon wordt aangehouden en geen rijbewijs kan tonen omdat hij/ zij dat papiertje niet heeft.
Vervolgens blijkt meneer/ mevrouw al dik 40 jaar schadevrij te rijden.
Vervolgens las ik laatst een bericht over een vent van 46 die onder invloed van Speed en hash een 'ongeluk' veroorzaakte (237 km/ uur) waarbij één dode viel, een vrouw die nog steeds in een rolstoel zit en twee kinderen die de rest van hun leven gehandicapt zullen blijven.
www.omroepwest.nl/nieuws/3226277/Doodr...
En dan zijn ouderen een gevaar op de weg?
Glasgow Argus | 06-10-16 | 11:19
Ik zou daar nog graag de groep: meisjes tussen 12 en 16 aan toevoegen. Vooral als ze 's ochtends naar school fietsen, gefixeerd op hun I-phone. Lappen elke verkeersregel aan hun laars.
Jongens in die leeftijd ook, maar minder op de foon, zijn vaak meer bezig met kutten.
Als je, zoals ik, iedere ochtend tussen het schoolgaand verkeer rijdt, dan vraag je je af of ze ooit geleerd hebben wat de regels zijn en waarom in godsnaam de politie niet vaker controleert, dan voorkom je op jaarbasis tigtallen (dodelijke) ongelukken.
Dit roep ik al jaren. Weet je wat bejaarden ook niet kunnen? Over hun schouder kijken bij het verlaten van een rotonde. Dit gaat komende jaren veel fietsers het leven kosten.
Ik zeg, laten ze eerst maar eens die mobiele bellers op de fiets aanpakken, en de door het rode licht rijdende fietsers. Daarna zijn er nog massa andere zaken, zoals veel te hard rijden.
Niet de ouderen, niet de jongeren.
De hele samenleving is ZIEK.
Niemand verdraagt elkaar meer. Altijd maar naar de ander wijzen als er iets niet naar het zinnetje is.
Kwitje heeft absoluut geen last van vooroordelen. Helemaal niet....
We moeten eigenlijk een systeem van omgekeerde adolescentie invoeren. Je rechten beperkt tot gemiddelde levensverwachting minus huidige leeftijd. Op je 60e moet je dan dus van de weg af, en tegen de tijd dat je met pensioen mag is seks verboden.
Maar dan wel een algeheel verkeersverbod: ook niet meer op de (elektrische) fiets.
Met een goede warme maaltijd in de maag moet het geen probleem zijn om achter het stuur te kruipen.
Bierspier | 06-10-16 | 11:18
doe ze al; boven de 70 is een medische keuring verplicht.
Gevaarlijker nog dan de man in de foto: een bejaarde Aziatische vrouw.
Conan de Rabarber | 06-10-16 | 11:12
een zemelaar is het al. nondeju, wat een zeiktekst is dat zeg.
De zoveelste mislukte poging tot humor middels eindeloos zeuren en klagen.
De regeltjes kennen ze nog wel. Het is het gebrek aan reactiesnelheid wat levensgevaarlijk is.
't Zou zomaar kunnen dat ze ook eens warm willen eten.
En wat is het alternatief voor deze mensen om ergens heen te gaan? Het OV is zelfs voor de gezonde 40-er een jungle waar je elke dag maar moet zien of je het zonder kleerscheuren overleeft. Dan zijn deze bejaarden wel hele makkelijke slachtoffers voor de oost-europese en (noord-) afrikaanse hyena's in dit land.
Naar mijn waarneming als actief verkeersdeelnemer zijn er nog veel andere doelgroepen naast de bejaarden die actief ontdaan moeten worden van de rijbevoegdheid. Inwoners van ze IJsselmeerpolders, Marokkanen, getatoeerden, rokers, niet-rokers, audi-rijders, bmw-rijders, bestuurders van Volkswagen Golf, jongens op scooters. The list Goes on and on.
Piloten doen elke 12 maanden opnieuw "examen", fail = papiertje kwijt. Waarom niet zoiets voor automobilisten? 65+ = elke 2 jaar opnieuw afrijden, 75+ elk jaar bijv.
Blijf het vreemd vinden dat als je in 1950 op een traktor je rijbewijs hebt gehaald, je nu gewoon rond mag blijven rijden alsof er niks veranderd is op de weg.
Bejaarden zijn erg hoor, doodsangsten uitgestaan toen ik met haar in haar in de auto zat, met 40 over de snelweg want 'het moet toch allemaal zo hard voor een oud mens', dat seniele egoisme
Jongeren maken ook relatief veel ongelukken... Iedereen boven de 65 en onder de 24 GEEN rijbewijs!!!
En de oplossing om nooit meer ongelukken te hebben... Alle rijbewijzen intrekken... Geen auto's op de weg, geen ongelukken!!!
80 jaar, rijbewijs inleveren maar.
Ook jij wordt ooit een bejaarde zemelaar Quid, inshallah.
REAGEER OOK