Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

AIVD: 'Superhoge terreurdreiging door chat apps'

spybetettuteling.gif Piswoeste Robbie-Bertholee-van-de-AIVD in de Volkskrant hedenmorgen: "De terreurdreiging is nog nooit zo groot geweest sinds ik hier vijf jaar geleden hoofd van de dienst werd. Sinds eind 2012 zag ik het aantal uitreizigers toenemen. Nu zijn het er 260." En dat is allemaal de schuld van chat apps als Telegram en Signal, die zijn versleuteld en daarom is de AIVD volkomen machteloos om op te treden. En dat komt weer door die verdomde privacyrechten van burgers. Jaja, Robbie is echt heel boos op de radicaliserende invloed van het islamisme fundamentele privacyrechten. Let ook op de volgorde waarop het interview tot stand is gekomen. Niet VK heeft hem gevraagd, hij is naar VK gestapt: "De man die Nederland moet behoeden voor een aanslag wil enige toelichting geven - vandaar dit gesprek." Zodat Boze Bertholee tegen iedereen die waarde hecht aan z'n privacy kan blaffen dat ze terreurdreiging in stand houden. Wat hij eigenlijk zegt is: 'Leuk hoor, dat recht op privacy, maar het maakt ons werk moeilijker'. Maar precies dáárom hebben we dus die grondrechten. Om het de politiek en publieke instanties niet te makkelijk te maken. Of beter gezegd: om een klein groepje mensen niet te veel macht te geven, waarmee ze inbreuk op de rechten van het individu kunnen maken. De woorden van Bertholee vertonen precies dezelfde reflex als de donorwet van D66: de donorcollectivisten proberen donorschap weigerende critici een moreel schuldgevoel aan te praten: 'Wacht maar tot je zelf een orgaan nodig hebt!' Bertholee doet dat ook: 'Wacht maar tot je zelf slachtoffer van een aanslag wordt!' Best gevaarlijk, dat het hoofd van de AIVD de rechtsstaat niet snapt. Maar zolang in het hele interview het woord 'islam' niet één keer valt (en dat valt niet. één. keer.), zoek je het maar uit met je grondrechten slopende betuttelspionage. Vooral omdat het niet werkt. En dat staat wél in het interview: "[Bertholee] erkent dat enkel het aftappen van communicatie nog nooit een aanslag heeft voorkomen." Ga maar lekker op een parkbankje tegenover de moskee achter een krant met twee gaatjes zitten, Rob. Maar geef gewone burgers en hun rechten niet de schuld van de overheidsincompetentie om de radicale islam in kaart te krijgen en te stoppen.

Reaguursels

Inloggen

Lol, Telegram... Die app is helemaal niet versleuteld bij normaal gebruik. Dat moet je speciaal per chat activeren en schakelt zichzelf weer uit.
Daarnaast is de crypto-functie, MProto, in Telegram dusdanig kut in elkaar gezet dat zelfs de Telegram servers nog kunnen meelezen met die "secret chats".

Standaard slaat Telegram al je gesprekken in plain-text op in hun cloud, samen met al je foto's, video's, contacten, et cetera. Is niets versleuteld aan. En die data mogen ze nog doorverkopen ook; en het valt allemaal onder de wetgeving van louche landjes waar ook centen witgewassen worden.

Telegram is daadwerkelijk een van de gevaarlijkste chat-apps die er is, puur omdat mensen zich er veilig op wanen terwijl het allesbehalve veilig is; zelfs met secret chats is het zo onveilig als de pest. Het is de natte droom van de AIVD: mensen denken dat ze veilig zijn, maar zijn dat absoluut *niet*.

Signal is wat dat betreft veel beter. Ja, zelfs WhatsApp is veel veiliger dan Telegram; omdat het exact dezelfde encryptie gebruikt als Signal: en die encryptie *altijd* aanstaat.

Als Telegram een belemmering is voor de AIVD, terwijl het zo enorm kut in elkaar zit en zo lek als een mandje is, dan is er toch iets mis met hun technische staff hoor.

Liroy | 18-09-16 | 06:53

Flauw om ook de orgaandonorwet mee te nemen, totaal irrelevant en een heel ander onderwerp. Dat gaat over een ja-nee keuze waar ze de "ik ben te lui" keuze, net als in veel andere landen, interpreteren als een ja prima in plaats van een nee bedankt. Bij informatie aftappen is er helemaal geen keuze. Door zo alles door elkaar te halen krijgt dit stukje een hoog "haha kijk mee eens overal tegen zijn" doordram gehalte.

cabbit | 18-09-16 | 01:12

Moslimterroristen staan nu niet echt bekend om hun snuggerheid. Als de enig manier om een aanslag te plegen een zelfmoordactie is, dan is het intellectuele niveau van een varken hoger.,

jezusisonzin | 17-09-16 | 20:04

Rob Bertholee snapt echt wel hoe de rechtstaat werkt, maar hij heeft natuurlijk weer een opdracht gekregen waarbij zijn beide handen aan elkaar gebonden zijn. Verder nogal wat last van bezuinigingen en lekkende Kamerleden. Je moet potentiële terroristen gewoon elimineren zonder dat dat in de krant hoeft of foute linkse kneuzen (GL) zich er mee bemoeien.

kneus69 | 17-09-16 | 17:49

Psy-ops

+1 voor de AIVD. Fijn een baas die gewoon werkt voor zijn geld.

Montu | 17-09-16 | 17:33

Hemmenaar7 | 17-09-16 | 14:08

Zo simpel,dat niemand dat bedacht heeft.
Alleen Syrische Christenen hier tijdelijk heen,problem solved.

De Profundus | 17-09-16 | 16:46

Het ligt aan de chat-apps. En niet aan de terroristen.

Patatter | 17-09-16 | 16:42

Privacy respecteren zonder etnisch te profileren, ja dan moet iedereen eraan geloven, vandaar dat Mark altijd lacht.

hovawart | 17-09-16 | 15:21

Privacy is er niet alleen om terreur te beschermen. Privacy beschermt individuele vrijheden (Het recht om een keer idioot/anders dan anderen te gedragen. Dat hoeft niet iedereen te weten.) en het beschermt ondernemerschap (bedrijfsgeheim). Waarom moet terreurangst deze twee zaken altijd willen slopen? De AIVD moet gewoon tevreden zijn met de middelen die ze nu hebben. Ze kunnen immers met de middelen die ze nu hebben vele aanslagen voorkomen. Wordt hen teveel macht gegeven, dan gaan eigen-hachje-eersthyena's aan de top daar gegarandeerd misbruik van maken. Lui die even snel kunnen cashen en vervolgens naar de Caraïben zijn vertrokken. Zo worden de radicale moslims niet opgeruimd, maar dan wordt iedereen die kritiek heeft op het schadelijk beleid voor de lange termijn het zwijgen opgelegd door "De Grote Afsluitdijk" (Nederlandse versie van The Great Firewall of China). Dat moeten we niet willen met z'n allen. Los dat probleem met de islam maar eens op, dan hebben we die verzwaarde maatregelen helemaal niet nodig.

Alexander des Burgus | 17-09-16 | 15:18

Visumvrij reizen en open Schengenlanden, plus een heleboel vrij verhandelbaar legermateriaal uit het Midden-Oosten, de kazernes zijn al gebouwd, wij wachten af,........... en doen niets.
De elite laat ons graag geloven dat de echte dreiging komt van een paar aandachtsarme kinderen op de virtuele werkelijkheid of schijnwerkelijkheid van een chatprogramma, de waarheid mag niet aan het licht komen, vandaar de vele overlegjes van regeringsleiders.

hovawart | 17-09-16 | 14:41

waarom nemen we uit Syrië niet alleen de Christelijke vluchtelingen op?
Inburgering met een karbonaadje en een jenevertje.
En sowieso, waarom duwen we de bootjes niet terug als we willen dat ze niet verzuipen?
En waarom laten we paki's en Albanezen überhaupt toe tot asielaanvraag? Gewoon in zo'n nog niet het land innen stukje aan de grens laten zitten en zeggen dat ze als nep-Syriers er niet inkomen

Hemmenaar7 | 17-09-16 | 14:08

Met een t

Hartgrond | 17-09-16 | 13:41

Daarom ont-'hoofd' IS. Daar zit de app.

Hartgrond | 17-09-16 | 13:41

Robbie Bertholee weet ook graag 'alles en wij niet alles en hij wel alles en Teeven alles wel en wij niet alles' en alles.
Ik weet alweer veel teveel van deze Bertholee.

Hartgrond | 17-09-16 | 13:37

@medelmo | 17-09-16 | 12:47

Fair enough, ze houden ze idd wel in de smiesen.

@Leipniz | 17-09-16 | 12:30

Ja, dit.

En ik zou er nog wat aan willen toevoegen. Een beetje professionele terroristische organisatie maakt en beheert zijn eigen apps.

Wat nu als whatsapp al gecompromised is en dat dit een mooi toneelstukje was van de AIVD? Het is een mooie boodschap: "Whatsap berichten kunnen we niet lezen, het is veilig om het te gebruiken."

Dan hang je mooi als jihadist.

decadent degeneraat | 17-09-16 | 13:23

@Lumenatra | 17-09-16 | 12:12
Inderdaad een serieuze taalergernis. Gebruik van Engels, hier zelfs mismaakt Engels, om in het Nederlands aan Nederlandstaligen een boodschap over te brengen.

Guido | 17-09-16 | 13:22

De AIVD behoort de waakhond van onze democratie te zijn en daar zij burgerambtenaren zijn, krijgen ze ondersteuning van militaire- &politie inlichtingendiensten en die drie werken zeer nauw samen en hebben één bron/databank.
Simpel burger is niet gewapend en die militair en politie wel. Zij bewaken onze democratie en zullen hun informatie dus uit anti democratische groeperingen/personen moeten halen/verkrijgen. Hoe?
Door alle media te begluren/lezen, want anti democratische clubjes willen toch vaak hun plempsels via de media kwijt, of bij dwdd of pauw of zo.
Dus door lezen lezen lezen en dan is er ook het inbrengen van informanten in die anti-democratische clubjes en/of het omkopen/praten met personen uit die clubjes. In het kort geschets denk ik dat die AIVD zo hun informatie binnen moeten krijgen die voor ons burgers soms van levensbelang kan zijn. Dat die waakhond van onze democratie dan ook in persoonsgegevens wil en moet snuffelen, ja dat hoort erbij en met een baas als de pvda momenteel, zullen ze echt geen wetten breken. Die noodkreet van die aivd baar zouden we eigenlijk wel serieus moeten nemen, want ze werken voor onze democratie, al zullen meestal de linksche Gudtmenschen die aivd wel op willen blazen en dan niet met een fietspomp.

Theo-Pim-Riv | 17-09-16 | 13:20

Homer P. Simpson | 17-09-16 | 11:49 Jij mag alles vinden.als je zoekt ,zoeken doe je met meer dan alleen je ogen om te kijken .
Gebruik ook eens je brein om terug te gaan in het recente of verdere verleden en kijk eens met open ogen naar oorzaak en gevolg.Het door jou neergesabelde extremisme is een gevolg en geen oorzaak.
Sinds er regeringen en parlementen(regenten ,koningshuizen en vertegenwoordiging van landen)zijn is er strijd en oorlog om allerlei kinderachtige zaken als jou god en mijn god( goden,kies uit 5000 de juiste),land en woorden ,economie of vriendenkeus.Het volk reageert naar mogelijkheid en beperkte keus met stemgedrag (tegenwoordig),en is overgeleverd aan keuzebepalers die hun eigen agenda verkiezen(boven die van landgenoten die zij zouden moeten vertegenwoordigen).
Onze vertegenwoordigers zijn al lang niet meer te vertrouwen,dat is wat iedereen hier als gemeenschappelijk beeld voor ogen heeft.
vandaar dat je een afwijkende reaktie krijgt.
Och en wat het over mij zegt,... is wat jij bedenkt.

medelmo | 17-09-16 | 13:05

decadent degeneraat | 17-09-16 | 11:54 ook het om was daarbij ,maar de lijst van te bewaken "rechtsies"ligt toch echt bij de AIVD , tenslotte bewaken zij ook het gevaar dat de veroorzakers van alle ellende zou kunnen bedreigen.
Ook daar geldt , eigen volk eerst en mijn toekomstbaantje stiekum voorop.
groet.

medelmo | 17-09-16 | 12:47

privacy BS is weer zo'n links waanidee, alleen goed voor criminelen en Moslims

Leefbaar | 17-09-16 | 12:46

Dit is net zo achterlijk als wat er nu in de zorg gebeurt.
Er wordt teveel gefraudeerd, dus we gaan alle patientendossiers openbaar maken!
Alsof de fraudeurs daarmee gestopt kunnen worden.
Nog zoiets is het kastje dat ze in alle auto's willen hebben.
Om ongelukken te voorkomen. Tuurlijk jôh.
Nee... al deze maatregelen draaien alleen maar om total control over de gewone burger.
Niets meer... niets minder.

Schietmijmaarlek | 17-09-16 | 12:35

Chat-apps? Werkelijk?
Alsof iemand die serieus met versleutelde communicatie bezig is, commerciële software gebruikt. De regel bij encryptie is: geen sleutels in het bezit van 3rd parties.

Je hebt twee soorten terroristen: de serieuze figuren op de achtergrond, en de gehersenspoelde idioten die in het nieuws komen. Beiden gebruiken geen chat-apps. De opdrachtgevers omdat ze wel beter weten, de uitvoerders omdat ze te stom zijn of erop vertrouwen dat hun onversleutelde chats in de ruis van de massa verloren gaan. Zie Parijs.

We lijdt dus onder zit soort ondoordachte maatregelen? Juist, de gewone burger, die zoals altijd niets te verbergen heeft, en beetje bij beetje van de laatste restjes van zijn privacy wordt beroofd.

Leipniz | 17-09-16 | 12:30

In de jaren 80 waarschuwde Hans Janmaat al voor de terreurdreiging.
Hij heeft het geweten want die beste man werd politiek het graf ingejaagd.
Pim Fortuyn waarschuwde daar ook voor en werd koelbloedig afgeschoten na een maandenlange smerige politieke/mediahetze .
Geert Wilders weer hetzelfde laken van het pak.
Die moedige man moet al sinds 2-11-2004 24/7 beveiligd worden vanwege zijn uitspraken over terreurdreiging.
Dat was trouwens dezelfde dag dat Theo van Gogh koelbloedig werd afgeslacht door een moslim.

komtdatschot | 17-09-16 | 12:22

Moslims plegen aanslagen maar ook niet moslims zijn verdacht op Schiphol ik als nette bange burger wordt ook gecontroleerd Schande is het ik lijk in niets op een Moslim met me blanke huid zonder baard vrouw in korte broek maar toch verdacht.

janmetdepet | 17-09-16 | 12:15

@Normpje | 17-09-16 | 09:49
"We nu eenheden voor vermogen omhoog met dat. De gaten groep".
Lesje Engels misschien een idee?

Lumenatra | 17-09-16 | 12:12

Homer P. Simpson | 17-09-16 | 11:18
"Grow up, jezus, stelletje jankende kleuters bij elkaar."
Ok, dit is dus de "geheime zin" die was afgesproken wanneer je klaar bent om jezelf op te offeren?
Hahahaha lees mijn stukje (Is dit nog nieuws? | 17-09-16 | 11:47 ) ook even. Ontsleutelen van encryptie helpt echt niet tegen een eventuele aanslag. Zelfs in een onschuldig berichtje kan een veel diepere betekenis zitten.

Is dit nog nieuws? | 17-09-16 | 12:12

Homer P. Simpson | 17-09-16 | 11:49 Whahaha, 'de enige die het snapt'. Cursus narcisme gevolgd en met vlag en wimpel geslaagd.

DearMud | 17-09-16 | 12:09

Homer P. Simpson | 17-09-16 | 11:18
Zelden meer domheid en naïviteit gelezen als in dit arrogante, betweterige en vooral schreeuwerige stuk middelbare school opstel. Jij gelooft dus blijkbaar dat de overheid het beste met je voor heeft, altijd jouw belang vooropstelt en enkel maatregelen neemt uit een barmhartige drive zijn burgers te willen beschermen.
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Er zijn 298 onschuldigen om het leven gekomen zonder dat deze nobele regering ook maar iets doet om achter de waarheid te komen. Ettelijk volkswijken staan op ontploffen door het decennialange gedogen van crimineel gedrag. En jij denkt dat alles opgelost gaat worden door oom agent een kijkje in jouw onderbroek te geven? Grow up, boy, you are ridiculous.

DearMud | 17-09-16 | 12:07

"U hebt javascript nodig om betalende content te kunnen raadplegen" Oké dan laat maar zitten.

www.Telegram.org is echt geweldig, aangezien typen vanaf zo'n mobiel echt ondoenlijk is. En bestanden (wat niet te privacy gevoelig is natuurlijk) uitwisselen tussen PC en mobiel was nog nooit zo handig, snap werkelijk niet dat Telegram hier niet populairder is, alhoewel.. iets met 17 maart.

Boris die Sauertopf | 17-09-16 | 12:05

@@medelmo | 17-09-16 | 11:37

Ben het overigens met je eens, dat ze encryptie moeten accepteren als een feit. Ook als whatsapp het niet aanbiedt, dan kun je, je berichten encrypten. Berichtje tikken in eigen encryptie app, dan ctrl-x en ctrl-v (of hoe je dat ook doet op een smartphone, geen idee) en dan zit het in het chat venstertje.

decadent degeneraat | 17-09-16 | 12:05

@Mastermattie | 17-09-16 | 11:01
Klopt en Rutte maar beweren dat hij de economie weer uit het slop getrokken heeft, terwijl het volledig komt door maandelijks 80 miljard QE door Draghi die voor extreem lage rente zorgt ten koste van de waarde van de euro, ten koste van de rente van spaarders, ten koste van de dekkingsgraad van pensioenen. Het goedkope geld zorgt voor meerdere bedrijven in dezelfde sector, meer overproductie, lagere marges, deflatie terwijl ze zogenaamd inflatie nastreven. Nu maar wachten tot de rente iets omhoog gaat als ze ooit stoppen met stimuleren. Het zou wel eens opnieuw goed mis kunnen gaan dan.

Watching the Wheels | 17-09-16 | 12:00

Als er maar niet weer een parlementariër de trien mist bij de volgende stemming in de tweede kamer, Democratie het werkt gewoon niet door de onwil van de democratisch gekozen vertegenwoordigers. Beroeps-politici = bah

nl04922 | 17-09-16 | 12:00

Je gaat je trouwens ook afvragen hoe ontiegelijk achterlijk onze huidige leiders wel niet zijn (met mevr. Sargentini voorop). Er ligt een terroristisch trainingsgebied van historisch ongekende proporties in de achtertuin van Europa, een enorm broeinest van zeer extreme en ambitieuze islamitische geloofswaanzinnigen, van waaruit inmiddels al (bewezen) diverse grote aanslagen in Europa zijn uitgevoerd. En dan nóg halen ze het in hun botte harses om de buitengrenzen NIET hermetisch te sluiten en gewoon zo lek als een mandje te laten zijn.
Tja, dan kun je er natuurlijk op wachten tot het een keer gruwelijk misgaat hier.
Eigenlijk zou de staat hiervoor gedaagd moeten worden, net zoals Urgenda dat heeft gedaan in de klimaatzaak, zodat toekomstige slachtoffers een stuk sterker staan als alle verantwoordelijke politici die momenteel zwaar verzaken in hun belangrijkste taak, namelijk het beschermen van de eigen bevolking, dan t.z.t. voor een tribunaal gesleept gaan worden.
Één ding is zeker, als deze situatie zich bij de grenzen (en in de achtertuin) van de VS had voorgedaan, dan had dat land volledig op zijn achterste poten gestaan. Maar ja, zij hebben nog het geluk dat er een oceaan tussen ligt.

JackRyan | 17-09-16 | 11:56

@medelmo | 17-09-16 | 11:37

Was dat niet het OM, die publieke onrust moesten blussen van een minister?

decadent degeneraat | 17-09-16 | 11:54

Het is lafheid en gemakzucht en nepveiligheid. Het probleem is de olifant in de kamer. Het is tijd om eerlijk te zijn over de onmogelijkheid van hordes vijandige en of nutteloze vreemdelingen in Nederland. Dit vereist moed. Nog meer moed is vereist om diep in te grijpen en de confrontatie aan te gaan.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden immers. Nederland is een patiënt in zorgelijke toestand, met groepen specialisten eromheen, die toekijken hoe de hartslag en en de bloeddruk steeds verder afnemen.

squadra | 17-09-16 | 11:53

@Mezelf: Was het edit-vak maar groter, fijne zinsbouw weer...

Homer P. Simpson | 17-09-16 | 11:51

Natuurlijk, normale burgers de privacy ontnemen louter en alleen om het eigen policor wereldbeeld niet te verstoren, en de problemen met de radicale islam weer verder vooruit te schuiven. Die boemerang gaat een keer zo hard terugkomen...

Batavi Magistralis | 17-09-16 | 11:50

@medelmo:

volgens mij ben ik de enige hier die het waagt om iets anders te vinden en geloof me, dat doe ik echt niet omdat ik denk dat ik de enige ben die het snapt. Al moet ik bekennen dat die neiging me hier af en toe wel bekruipt.

Wat ik probeer te zeggen, is dat het best moeilijk is om een gevecht blind te winnen. Als wij van onze overheid vragen dit te doen kan er eigenlijk maar een uitkomst zijn. Natuurlijk heeft niemand graag dat zijn of haar privé gesprekken gemonitord worden maar het alternatief is vel malen schadelijker en zal uiteindelijk juist voor volledige afschaffing van privacy zorgen. (Ergens in de jaren '40 van de vorige eeuw treffend gedemonstreerd). Oplossingen liggen vrijwel nooit in extremisme, zeker niet als de tegenstander dit zelf is. regeren is (denk ik) het afwegen van voors en tegens en zal waarschijnlijk vaak het afwegen van twee kwaden zijn tegen elkaar. Als we de mensen die dat namens ons moeten doen vervolgens niet vertrouwen, waar blijven we dan? Hebben onze "tegenstanders" dan niet al gewonnen? In plaats van roepen hoe het wel moet (zonder werkelijk te weten hoe staatsveiligheid tot stand komt), zou het misschien beter zijn om er een discussie over te starten waarin je je afvraagt of iets wel nodig is en er over te discussiëren, ipv te beginnen met het te veroordelen alsof jij degene bent die het 100% begrijpt. Sorry als ik dat megalomaan en dom vindt maar dat vind ik echt en dat jij mij er dan van beschuldigd mag natuurlijk, maar zegt denk ik meer over jou dan over mij.

Homer P. Simpson | 17-09-16 | 11:49

arstechnica.com/tech-policy/2015/11/pa...
Paris police find phone with unencrypted SMS saying “Let’s go, we’re starting”
Dus tja.... dit versleutelen gaat echt NIET werken zolang zelfs dit soort simpele dingen een aanslag niet kunnen voorkomen.
Stel ik wil iemand een geheim berichtje sturen dan kan ik met diegene afspreken wat het codewoord is: bijv. tijd om boodschappen te gaan doen, wil je whiskey meenemen? Whooptiedoo!

Is dit nog nieuws? | 17-09-16 | 11:47

decadent degeneraat | 17-09-16 | 11:21.Dan heeft whats app afluisteren en tappen geen zin.neem de buitenlandse fora maar als object,meer doelen meer trefzekerheid.
Potentiële doelen buiten de grenzen houden en vooraf door en met het COA meer control,dan hoeft er achteraf niet meer gedecrypt te worden.
Alsof de talen die men bezigt nog encryptie nodig hebben.
en je vergist je over nationalisten bewaken ,dat gebeurt wel degelijk getuige de bezoekjes die al menigeen heeft ontvangen.

medelmo | 17-09-16 | 11:37

Van Rossem,

Strakke analyse en briljant geschreven ! Tnx
Hurndog | 17-09-16 | 10:06
.
Ja, inderdaad helemaal mee eens, maar jammer dat deze website verhoudingsgewijs maar door een zeer beperkte groep mensen bekeken wordt, dus we schieten er niet zo veel mee op.

watmagjenogwel | 17-09-16 | 11:33

En dan even niet vergeten dat Ismail, met een kop als een zwijnenpik, een vriendin schijnt te hebben.
En in het voorbijgaan zag ze er niet eens zo knettergek uit.

Wanneer mijn gabber er zo uit zag en een dergelijk walgelijke levenscisie had, zou ik mijn kut laten dichtnaaien, want het risico dat deze drol een kind verwekt moet hoe dan ook worden vermeden.

Of je bent natuurlijk als vrouw zo gestoord en wanhopig
dat je ALLES accepteert, zelfs een varken zonder de hersens -die varkens zoals we weten hebben-.

mallekater | 17-09-16 | 11:32

medelmo | 17-09-16 | 11:25
Persoonlijk zie ik meer iets in een algehele orgaan-donatie voor Homertje. En wel komende week. De eventueel aanwezige hersenen kunnen door het gehakt.

Petrus Poortwachter | 17-09-16 | 11:27

Wetten horen er inderdaad niet te zijn om het politie en justitie (en dit soort diensten) het gemakkelijker te maken. Die gedachten alleen al is ridicuul maar helemaal niet nieuw. Helaas zijn er ook al heel wat wetgeving met puur dat doel gemaakt. Wat dacht je van al die kapstok wetgeving. Daar wordt nu in Zaandam misschien dankbaar gebruik van gemaakt maar die wetgeving is gewoon fout. Iemand die je irritant vindt maar wettelijk niets fout heeft gedaan, moet je als politie niets kunnen maken. Kapstok wetgeving is er juist om als iemand niets fout doet, maar de politie wilt hem toch iets maken ze dat ook kunnen.

Dat is gevaarlijk en hoort thuis in een politiestaat.

Terug naar het onderwerp van het artikel. Op die zelfde manier zouden sleepnesttechnieken en het niet mogen vergrendelen ook niet mogelijk moeten zijn.

DerUnterMensch | 17-09-16 | 11:26

Homer P. Simpson | 17-09-16 | 11:18aan je nick niks meer veranderen ,de wereld is dom en jij snapt het.
Jammer van jezus en de goden die je aanroept,dat doen de veroorzakers ook en daarmee ligt de oplossing bijna binnen handbereik.
Verder wens ik je een nieuwe bril of in ieder geval een open oog om zelfreflectie toe te passen,.

medelmo | 17-09-16 | 11:25

@actieveling137 | 17-09-16 | 11:02
Dat zal best, maar volgende keer werk ik niet meer mee.
Sowieso neem ik de telefoon tegenwoordig op z'n Amerikaans op.

necrosis | 17-09-16 | 11:23

@medelmo | 17-09-16 | 10:18

De AIVD is helemaal niet geinteresseerd in nationalisten. Alleen in nationalisten, die via niet democratische middelen de boel proberen te verstoren. Lees hun jaarverslagen. De dreiging van radicaal rechts is minimaal. De doelstelling van de AIVD is:

Het is de taak van de AIVD om die niet direct waarneembare dreigingen tijdig te onderkennen en zichtbaar te maken

Het enige dat afluisteren op grote schaal doet is potentiele jihadisten in kaart brengen. Zonder die stap is het moeilijker om de omvang van de dreiging te bepalen. Ik vermoed daarom, dat ze het op maximaal hebben gezet.

decadent degeneraat | 17-09-16 | 11:21

ijzersterk artikel over een artikel> Daardoor wordt twee keer heel duidelijk waarom zo'n man, de overheid in het algemeen en de wegkijkende gutmensch zo gevaarlijk redeneren. Pluim.

Graaier | 17-09-16 | 11:20

Zou er in principe geen problemen mee hebben als dit enkel strikt beperkt zou blijven tot lieden c.q. stromingen in zicht AIVD welke letterlijk staatondermijnende activiteiten ontwikkelen, echter de ervaring leert dat iedereen de moeder als bijvangst door de molen gaat.

william7055 | 17-09-16 | 11:19

Ahum:
- De overheid is onze EIGEN vertegenwoordiging.
- De overheid probeert het volk van Nederland te beschermen.
- de overheid moet hiervoor uitzoeken wie een gevaar vormen.
- De overheid mag hiertoe geen conversaties kunnen monitoren....

Kan iemand mij vertellen HOE IN GODESNAAM jullie denken dat een land te beveiligen is zonder deze hulpmiddelen? Straks niet gaan janken als er een autobom op de Dam ontploft of zo en blijkt dat de daders het via WhatsApp hebben bekokstoofd. die kans is namelijk ongeveer 100%. Domme, domme sukkels bij elkaar: Veiligheid is NIET gelijk aan privacy. Privacy is dat je buurman en anderen niet kunnen luisteren op je privé conversaties. Veiligheid is dat de overheid dit WEL kan. Wij zullen onze overheid moeten vertrouwen als we ze belasten met onze veiligheid, het een volgt simpelweg uit het ander. Als we dat niet doen en ze vervolgens een gevecht laten voeren met gebonden handen weet ik de uitkomst wel. Ik snap best dat niemand er op zit te wachten dat deze overheid conversaties beluistert en de werkelijkheid is dat geen sterveling dat ooit zal doen. Er zal wegens de gigantische (en immer toenemende) stroom van informatie alleen naar verbanden gezocht worden (C4 + intifada + Amsterdam + Allah is groot + jihad oid) gezocht worden. Geen hond is geintreseerd in jullie privé kan-het-daglicht-niet-verdragen bedgeheimen, petty-crimes, hoerenloperij of andere burgelijke ongehoorzaamheid. Gewoon, omdat jullie gewoon niet de moeite zijn om af te luisteren. Mensen die dit niet snappen zijn meestal niet heel slim en megalomaan, twee eigenschappen die vaak hand-in-hand gaan (Te stom on te snappen hoe dom je bent, te stom om te poepen, etc.)

Grow up, jezus, stelletje jankende kleuters bij elkaar.

Homer P. Simpson | 17-09-16 | 11:18

Tja, altijd als ik door dit soort propaganda-acties en angstzaaierij aan het twijfelen wordt gebracht over privacy-rechten, kijk ik naar deze film:
.
youtu.be/J3DsLPq884M
.
En dan weet ik weer: gleufhoeden toegang tot mijn (digitale) communicatie? Driewerf NEIN!
.
En vergeet nooit: de staat is ook een soort van terroristische organisatie; betaal je belastingen gewoon eens een paar jaar niet en kijk wat er met je gebeurt...

Brou Is Back | 17-09-16 | 11:18

Ja, de volgende ambtelijke droplul die meent onder valse voorwendsels de privacy van de burger verder om zeep te helpen.
Je moet eens een keer bij je eigen roverheid gaan kijken, en vertellen dat het islamitische tuig de oorzaak is, dus niet meer binnenlaten, ik herhaal, niet meer binnenlaten.
Moet je eens opletten hoe snel die verschrikkelijke, ernstige dreiging als sneeuw voor de zon verdwijnt, ja ik weet het, dan heb jij geen werk meer.

watmagjenogwel | 17-09-16 | 11:17

Hhttp://www.bd.nl/regio/112-nieuws/jeugd-zet-centrum-van-veghel-op-stelten-acht-aanhoudingen-en-agent-krijgt-klap-1.6405269 Rob Bertholee, doe hier maar wat aan.

medelmo | 17-09-16 | 11:17

Dit gaat helemaal niet over privacy en versleuteling, dit is verkapte ambtelijke taal voor: "we hebben niet genoeg mensen en middelen om alle dreigingen het hoofd te bieden".

Borrelende Boris | 17-09-16 | 11:17

De beste mensen werken bij de FIOD, want de overheid vindt het innen/stelen van belasting/geld van burgers en bedrijven veel belangrijker dan hun veiligheid.

Dutch_Holland | 17-09-16 | 11:17

hovawart | 17-09-16 | 11:10
en dan bij een gesloten zaaltje komen om op de deur een pamflet te treffen waarop staat; "Wegens omstandigheden kan de cursus constructief omgaan met teleurstellingen niet doorgaan"

normanius | 17-09-16 | 11:16

@JackRyan | 17-09-16 | 11:06
Mee eens, je moet iets van identiteit over kunnen houden. Die VVD-vriendjes kijken alleen naar de korte termijn. Ze verdienen eraan van Hennie van der Most (VVD) met zijn pipowagens tot de VVD'ers die op elk kruispunt cameratoezicht mogen installeren.

Watching the Wheels | 17-09-16 | 11:16

Wonderbaarlijk hoe de Nederlandse bevolking hun vrijheden en kansen verliezen door de instroom van vreemdelingen die zich niet wensen aan te passen, je kunt er bijna een regeringsbeleid in gaan zien...............

hovawart | 17-09-16 | 11:15

De islam is volledig ingericht op het in stand houden en verbreiden van een systeem van terreur en vernietiging. Als dan in je eigen samenleving de invloed van de islam almaar groter wordt (door immigratie en grote gezinnen en steeds meer moskeeën), dan is daarmee steeds meer islamaangedreven terreur te verwachten in dus je eigen samenleving. Wat dan van de weeromstuit betekent het optuigen van steeds meer politiestaat, steeds meer bewaking en bewakingscamera’s, persoonscontrole, hoge muren en steeds verder gaande bevoegdheden van geheime diensten (privacy? wat privacy?). Zodat we toegaan naar Midden-Oosterse toestanden van harde politiestaat en gemilitariseerde samenleving versus vele GAZA-achtige en door moslims gedomineerde nogo-zônes en daaruit de heilige jihad tegen de westerse cultuur. Of het moet zo zijn natuurlijk dat de heersende politieke correctheid zich eindelijk realisert, dat de diepere oorzaak van al deze ellende te maken heeft met een ideologie die volledig is ingericht op het in stand houden en verbreiden van een systeem van terreur en vernietiging. En dat het daarom niet zo slim is om jaar in jaar uit van alles te doen (immigratie, kettingmigratie, uitkeringen, kinderbijslag, ANBI-status voor moskeeën, islamitisch onderwijs, islamitisch bankieren, islamitisch ziekenhuis, islamitisch bejaardenhuis, islamitisch eten, islamitisch kickboxen, islamitisch slachten, islamitisch politieagentje pesten, islamitisch de buurt terroriseren, islamitisch onderwijs over holocaust verbieden, islamitisch onderwijs over evolutietheorie verbieden, islamitisch de geschiedenis aanpassen, islamitisch liegen en bedriegen en draaien en verdraaien en zuigen en pesten, islamkritici demoniseren en bedreigen, enzovoort) dat maakt dat de islam steeds meer (afbrekende, verpestende, polariserende, verarmende, enzovoort) invloed krijgt op de moderne westerse samenleving. Maar tot dusver is het woord ‘islam’ taboe in alle politiek correcte discussies over de islamterreur. Het is net alsof men de misdaden van het nazisme wil verklaren vanuit ‘verwarde geesten’ in plaats van ‘Mein Kampf’.

notamused | 17-09-16 | 11:14

Inburgeringscursus afschaffen,(het opnoemen van de voornamen van het koningshuis) vervangen door een cursus "constructieve manieren hoe men met teleurstellingen kan omgaan´ het ware Nederlandse gevoel van een polariserende samenleving, en de gevolgen van de antivolksvertegenwoordiging.

hovawart | 17-09-16 | 11:10

Zolang de bal van het probleem terrorisme niet teruggekaatst wordt naar de hoek waar zij vandaan komt, zal het probleem nooit worden opgelost en zal de beperking in bewegingsvrijheid alleen maar toenemen.

Nanker Phelge | 17-09-16 | 11:08

De Utrechtse burgemeester zegt, na een bezoek aan de salafistiche moskee, geen wettelijke middelen te hebben om de tent te sluiten.
Verraderlijk dat Bertholee niet over aanpassing van wetgeving begint en wel over versleuteling.
Aan privacy wetgeving kun je hooguit gaan morrelen als er wetten tot sluiting van moskeeën worden aangenomen, verdachte scholen en universiteiten gesloten kunnen worden, bijeenkomsten afgelast en verplichte opname van vluchtelingen via VN verdragen anders geregeld gaan worden.

bodemloos | 17-09-16 | 11:07

meneer Q | 17-09-16 | 10:01
Zo is het. Heel die AIVD en driekwart van de politie waren niet nodig geweest als PvdA-VVD-CDA-D66 er niet zo'n enorme teringbende van hadden gemaakt de afgelopen decennia.
Als ze immigratie enkel hadden toegestaan op basis van benodigde competenties en toegevoegde waarde, de drugshandel niet hadden getolereerd en ook nog eens structureel de aardgasbaten in een staatsfonds hadden gestopt net zoals Noorwegen, i.p.v. weg te kiepen aan uitkeringen (broekzak-vestzak-verhaal), dan had Nederland veruit het meest welvarende, technologisch vooruitstrevende, veiligste en beschaafde land ter wereld geweest. Onze strategische locatie in de Rijndelta is zeer uniek te noemen, maar het potentieel daarvan is door decennialang wanbeleid van bovengenoemde partijen bij lange na niet ten volle benut. Integendeel.
Allemaal prachtig hoor, dat multiculti, culinaire invloeden van overal ter wereld in het centrum van je stad/dorp, maar niet als het de autochtone bevolking gaat verdringen en deze opzadelt met enorme maatschappelijke problemen.

JackRyan | 17-09-16 | 11:06

Grondoorzaken vinden en aanpakken, niet iets dat de politiek schijnt te snappen. Maar ja, dat vergt goed onderzoek en een zorgvuldige benadering, en dat is iets waar politici geduld noch capabiliteit toe hebben.

F#ckingAwesome | 17-09-16 | 11:06

@ FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:57

Gelukkig, nu ben ik weer gerustgesteld! Goed dat de Nederlandse legerleiding zo creatief is, en dat men de prioriteiten op orde heeft.

HoogToontje | 17-09-16 | 11:05

@Watching the Wheels | 17-09-16 | 11:01
Ja dat Pia-Pechtold vrijage momentje heb ik ook gezien hoor, maar dat is binnen D66 altijd een standaard geilmomentje.

FreeVogelaar | 17-09-16 | 11:05

Ik kan wel een boekje open doen over terrorisme...
*Koran openslaat*

Kapitein Stijlvol | 17-09-16 | 11:05

In hetzelfde verhaal zegt Bertholee dat aftappen nog nooit een aanslag heeft voorkomen. Ok, het stuk in de Volkskrant kan dus gedeleet worden. Wat is dit voor gelul?

Ruud5 | 17-09-16 | 11:04

-weggejorist-

actieveling137 | 17-09-16 | 11:02

Hé Bertholee, domme zack noem het dan digitale hygiëne.

brughslurph | 17-09-16 | 11:02

Watching the Wheels | 17-09-16 | 10:54
Geen idee maar ik kan u verzekeren dat gemaakte / gewijzigde wet- en regelgeving van de afgelopen 10 jaar op geen enkele manier in het voordeel van de hardwerkende, belastingbetalende Nederlandse burger is geweest.

Mastermattie | 17-09-16 | 11:01

@Marchal | 17-09-16 | 10:57
Om veiligheid te creëren, creëren ze eerst onveiligheid. Dus halen ze bewust duizenden terreurcellen binnen bedoeld u?

FreeVogelaar | 17-09-16 | 11:01

@FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:57
O dan kan Ome Roon ook slechtere oren hebben laten monteren. Het wordt net als in de Formule 1 constant een afweging met welke compound je de volgende rondjes in gaat. Liberaal Pechtold (pang-pang) gaf Pia niet voor niks zo'n knuffel.

Watching the Wheels | 17-09-16 | 11:01

Zodra een bepaalde techniek, i.c. encryptie, bestaat, zal er gebruik van gemaakt worden. Je kunt toegang tot die techniek bemoeilijken, maar het is er en zal gebruikt worden. Vergelijk met vuurwapens, ze bestaan en er zal dus gebruik van gemaakt worden.

De gewone burger belemmeren in zelfverdediging, is de waanzin voorbij.

vanhetvarken | 17-09-16 | 10:59

Zelden zo een drogredenering gelezen. We krijgen op deze manier een steeds totalitairder regime, terwijl de oorzaak van terreur niet aangepakt wordt.
Onder het mom van vrijheid willen dit soort types ons alle vrijheden afpakken.

Marchal | 17-09-16 | 10:57

@HoogToontje | 17-09-16 | 10:52
Klop, maar in tussen iedere militair een Megafoon gekregen om PANG te kunnen roepen.

FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:57

Kom je bommen maken op mijn verjaardagsfeestje??en neem je zwembroek mee ,.. zeg niet wat we gaan doen anders is de verrassing eraf.
Stond in een whats app bericht onderschept door de Aivvd,reactie .... zwembaden gesloten om groepjes bommenmakers.
Kinderen teleurgesteld ,begrepen niet dat bommetjes in het zwembad ook al niet meer mag door die verderfelijke ideologie die men een geloof noemt.
lam lam en shoarma, is, was ,en ooit lief bedoeld,al heeft het lam dat nooit gevoeld.;-)

medelmo | 17-09-16 | 10:55

@Mastermattie | 17-09-16 | 10:48
Is dat trouwens uitgesloten in die nieuwe PIAvd wet of mogen ze organen ook gebruiken voor de wetenschap, om bijvoorbeeld een high-tech afluisterstation te bouwen? Ook wel toevallig dat Ome Roon recent meteen al een nieuw hart en nieuwe oren kreeg.

Watching the Wheels | 17-09-16 | 10:54

@DearMud | 17-09-16 | 10:46
"Data-harvesting heeft geen enkele jihadi aanslag kunnen voorkomen. " Klopt, het resultaat van dat massale oogsten is dat ze NA een aanslag met droge ogen kunnen zeggen "dat de daders bekend en in beeld waren".
Kortom: zonder gebruik van administratieve detentie heben we helemaal niets aan dat afluisteren.

Guido | 17-09-16 | 10:54

Toch zou de staat haar schatkist kunnen aanvullen door de organen van haar stervende burgers beschikbaar te maken op de wereldwijde markt.
newsmonkey.be/article/39314

ChatBot | 17-09-16 | 10:53

Watching the Wheels | 17-09-16 | 10:47
Zonder minijack maar met hijack, uiteraaard!

Mastermattie | 17-09-16 | 10:53

@ FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:21

Operatie Ronces is in Nederland niet mogelijk want de tanks zijn verkocht en de kogels zijn op.

HoogToontje | 17-09-16 | 10:52

De staat wil altijd dat brave burgers inleveren, die zijn het makkelijkste te pakken. Als straat terroristen een buurt onbewoonbaar maken doet de staat niets. En natuurlijk vinden die terroristen wel andere manieren om te communiceren, de bewaarplicht voor email heeft ook niets opgeleverd.

i-Wonder | 17-09-16 | 10:52

DearMud | 17-09-16 | 10:46
=
+100 Prima analyse!

meneer Q | 17-09-16 | 10:52

@Lupuslupus | 17-09-16 | 10:40
AIVD leest vast ook mee op GeenStijl, dus je zit in de gevarenzone.
Maar ik kom je wel redden hoor....

necrosis | 17-09-16 | 10:51

Afluisteren helpt alleen bij domme terroristen en is schadelijk voor miljoenen gewone, nette burgers.
Die Bertolee zou zijn klassiekers moeten kennen: op Sicilië werd/wordt inmiddels zo'n beetje alles afgeluisterd, maar Toto Riina bleef uit handen van de politie en zette zijn misdaden gewoon voort door alleen met kleine, handgeschreven briefjes te communiceren.

Guido | 17-09-16 | 10:51

@Antitheïst | 17-09-16 | 10:42
Dat had je nu niet moeten zeggen, nou heeft D66 PvdA GroenLinks SP, zeg maar Links Nederland, een heel slecht weekend.

FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:50

"Sinds eind 2012 zag ik het aantal uitreizigers toenemen."
Laat ik nu tijdreizigers lezen. dat zou wel veel verklaren

Ankylosaurus | 17-09-16 | 10:50

TheRule | 17-09-16 | 10:39
Islamapologeten en cultuurrelativisme, ken je die uitdrukkingen? Dat zijn dus de belangrijkste redenen dat we momenteel een ongekende golf en dito dreiging van aanslagen in Europa hebben.

Professor Superhirn | 17-09-16 | 10:49

TheRule | 17-09-16 | 10:39
Islamapologeten en cultuurrelativisme, ken je die uitdrukkingen? Dat zijn dus de belangrijkste redenen dat we momenteel een ongekende golf en dito dreiging van aanslagen in Europa hebben.

Professor Superhirn | 17-09-16 | 10:49

necrosis | 17-09-16 | 10:35 Niet meer tandje achter het randje,.. krijg ineens een ander gevoel bij transgenders.

medelmo | 17-09-16 | 10:48

Watching the Wheels | 17-09-16 | 10:44
Nee, de AIVD wil graag alle ogen en oren van de donoren hebben.

Mastermattie | 17-09-16 | 10:48

@Lupuslupus | 17-09-16 | 10:35
En volgend jaar verwachten ze dat er tussen de 50 tot 60.000 ongeleide projectielen naar Nederland komen. En dat heeft niets met illegaal vuurwerk te maken hoor.

FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:47

@Mastermattie | 17-09-16 | 10:44
En dan moet je die i klein schrijven ... PVDAiVVD, nieuw product van Apple dat je alleen met je vingerafdruk kunt openen.

Watching the Wheels | 17-09-16 | 10:47

Data-harvesting heeft geen enkele jihadi aanslag kunnen voorkomen. Je kunt minen wat je wilt, maar als de politieke wil ontbreekt om de etterende zweer in je samenleving aan te pakken, is dit soort retoriek zinloos.
Ik bedoel maar, hoezo moet je Telegram en Whatsapp controleren? Ze lopen open en bloot door Haagse woonwijken met Isis-vlaggen, en de Nederlandse grens is opgeheven, zodat er aan alle kanten nog meer binnenstroomt waarvan we niet eens de moeite doen om een backgroundcheck uit te voeren. Maar nee, de Nederlandse burger moet weer bespioneerd worden, daar gaan we het mee redden.
Ziehier de doorzichtige poging waarmee een door de EU gedomineerde overheid probeert zijn burgers te schaduwen. Onwelgevallige meningen kunnen weldra reden zijn om opgepakt en 'heropgevoed' te worden. Aluhoedje? Mammie Merkel is een oud DDR-communist die zich met hart en ziel inzette voor dat door stasi en terreur bestierde schurkenstaatje. Ook Gregor Gysi die recent nog wel eens aangehaals wordt als 'wat is die man toch een mensenmens' is een oud DDR-politicus.
Het EU leger wordt geformeerd terwijl u dit leest, de Grondwet die wij verworpen hebben, bevat clausules over militair ingrijpen in lidstaten indien daar de 'nationale veiligheid' wordt bedreigd. Aangezien serial rape en misdaad blijkbaar geen probleem is, zal het enige onwelkome de mening van de Europese burger zijn.
Verbaast me niets dat de Volkskrant hiermee komt.

DearMud | 17-09-16 | 10:46

Als ze bij de AIVVD organen nodig hebben voor Van Baalen of Elias ...

Watching the Wheels | 17-09-16 | 10:44

Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) Dick Schoof:
9 november 2015: 'Geen jihadisten tussen vluchtelingen ontdekt.'
11 juli 2016: 'Terroristen komen mee met vluchtelingen.'
Prutsers, allemaal. Of is het beleid?

pjotr nicknaamtov | 17-09-16 | 10:44

Watching the Wheels | 17-09-16 | 10:42
PvdAIVVD

Mastermattie | 17-09-16 | 10:44

Overigens ben ik het wel eens met iedereen dat je de oorzaak moet aanpakken (de islam en zijn volgers) omdat het anders geen zin heeft. Maar dat is een politieke keuze waar de veiligheidsdiensten helaas weinig invloed op hebben. Dus moeten zij met die realiteit werken. En ze voorkomen veel, zie nieuwsberichten, maar niet alles natuurlijk. En blijkbaar de komende tijd gaan ze veel niet voorkomen.

Ofzo2 | 17-09-16 | 10:44

Politie en AIVD bestrijden symptomen. Men moet de oorzaak bestrijden: de anti-Westerse haatislam.

Antitheïst | 17-09-16 | 10:42

AIVVD

Watching the Wheels | 17-09-16 | 10:42

@padbuffel | 17-09-16 | 10:35
Doet mij denken aan de jaren 40, ga maar lekker slapen, de Regering waakt over u. Maar nu is het de AIVD waak over u, net zo onbetrouwbaar dus.

FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:41

Als de overheid bereid is zover te gaan, heb ik wel een betere/makkelijkere oplossing:
Plaats stoorzenders die al die schoteltjes onbruikbaar maken. Dan komt het opruiende nieuws (bv. Turkse journo die Erdogan-haat opgeeft als reden voor arrestaties) niet meer door en gaan al die allochtonen misschien eens wat Nederlans oppikken via de zenders die ze nog wel kunnen ontvangen.

Petrus Poortwachter | 17-09-16 | 10:41

Ik reageer alleen maar op GS en lees op nog een paar andere websites. Zouden ze mij al in de smiezen hebben als 'staatsgevaarlijk'?

Lupuslupus | 17-09-16 | 10:40

Ik was laatst in het stasi-museum in Berlijn. Een schokkende ontdekking hoe slecht hun informatiepositie was ten opzichte van onze overheid anno nu. Het museum kan wel sluiten.

Dommelsch | 17-09-16 | 10:40

Als je nou de islam buiten het artikeltje had gehouden was het een goed stukje geweest. Ja, er zijn islamterroristen maar er zijn ook de Breiviks, de RAF enzovoorts.

TheRule | 17-09-16 | 10:39

criminelen en terroristen communiceren tegenwoordig via online games. Zonder encryptie. omdat men dan simpelweg niet opvalt tussen de miljoenen users.

Wutbürger_ | 17-09-16 | 10:37

Is het niet eenvoudiger dat islamitisch gespuis het land uit te flikkeren in plaats dat we gewone Nederlanders van wakker worden tot slapen gaan gaan begluren?

mallekater | 17-09-16 | 10:37

Overigens is de AIVD gewoon een dependance van de VS-inlichtingendiensten, die niet vies zijn van economische spionage. Voor iedere terrorist die ze vinden kun je rekenen op 100 banen die naar de VS verdwijnen.

frank87 | 17-09-16 | 10:37

Overigens is de AIVD gewoon een dependance van de VS-inlichtingendiensten, die niet vies zijn van economische spionage. Voor iedere terrorist die ze vinden kun je rekenen op 100 banen die naar de VS verdwijnen.

frank87 | 17-09-16 | 10:37

impy | 17-09-16 | 10:29
Precies, misscbien kan de AIVD beter Mark Rutte, Angela Merkel en Dronkaard Junker voorzien van een "bug" (afluistermicrofoontje) want dat zijn degene welke pas echt zorgen voor de toename van het dreigingsniveau.

Mastermattie | 17-09-16 | 10:36

Sign "o" the times. Men gaat vol op de trom aangaande de gevolgen maar men weigert de oorzaak aan te pakken.

Basil Fawlty | 17-09-16 | 10:35

Dus wij moeten onze privacy laten afpakken omdat de Europese regeringen weigeren de maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn. Ook uitgereisde IS strijders zijn weer welkom, welkom in ons land. Sodemieter toch een eind op.

padbuffel | 17-09-16 | 10:35

@medelmo | 17-09-16 | 10:22
Met een beetje pech is er geen tweede keer....
*benen over elkaar slaat en pijnlijk gezicht trekt*

necrosis | 17-09-16 | 10:35

We laten eerst het probleem binnen en dan is het opeens een probleem.
doskabouter | 17-09-16 | 10:25
.
En we *blijven* doorgaan met nog veel meer problemen te importeren. Dweilen met de kraan wagenwijd open.
.
Grenzen dicht.
Het Ned. paspoort van Syriëgangers door de schredder en het tuig verwijderen uit de GBA. Als ze toch terugkomen: vastzetten.
Alle haatmoskeeën sluiten.
Haatpredikers uit het buitenland de toegang weigeren en als ze toch hier komen: vastzetten.
Alle moskeeën *tegelijkertijd* binnenvallen en onderzoeken op wapens.
.
Dit zou in ieder geval een beginnetje zijn. Maar oei, dan worden de moslimpjes boos en dat zijn er inmiddels al 3 miljoen.....
In Duitsland is 1 op de 5 inwoners islamiet... Tel uit je winst.
.
Kortom: we zijn verloren. Geef het nou maar gewoon toe.

Lupuslupus | 17-09-16 | 10:35

@Wutbürger_ | 17-09-16 | 10:27
Waar Rook is, is meestal ook Vuur.

FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:34

Terrorisme? Het land heeft rapper boef al niet in de hand.

RickTheDick | 17-09-16 | 10:34

"radicale" islam?
Er is maar een soort islam andere smaken zijn er niet.

meneer Q | 17-09-16 | 10:33

Anders moet de aivd maar even sterker samenwerken met de mivd en de nsa door de nso's nog meer op volle toeren te laten draaien zonder onderlinge machts en positie strijd.

steekmug | 17-09-16 | 10:33

@duitse herder | 17-09-16 | 10:24
De enige tikkende Tijdbom die ik ken is de Super Crash die steeds dichtbij komt. Het gaat steeds slechter op de beur, maar dat houden ze nog geheim.

FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:32

Was de AIVD niet dat clubje dat onbereikbaar was in het weekend, tijdens "onze" invasie van Libië, en sindsdien nog verder wegbezuinigd is?

W_F | 17-09-16 | 10:32

De AIVD ambtenaar Bertholee is (mede door het lakse overheidsbeleid qua import van extremisten) niet meer in staat om aanslagen te voorkomen en veegt alvast zijn eigen straatje schoon.

ChatBot | 17-09-16 | 10:31

Rob voelt de druk van zijn EU collega's. Nederland zal wel weer buigen en zo spoedig mogelijk beginnen met
het homogeniseren van de wetgeving.

impy | 17-09-16 | 10:29

Ambtenaar zeker.. Moet je eens als sales zeggen: 'Het verlies is nog nooit zo groot geweest sinds ik hier 5 jaar geleden begon. Sinds 2012 zie ik het verlies toenemen. Nu is dat 260. Natuurlijk begrijpt u mijn wens tot meer budget'.

Alquest | 17-09-16 | 10:29

Als de AIVD en de overheid gewoon fatsoenlijk zou profileren zou het helemaal niet nodig zijn de privacyrechten van Nederlanders te schenden. Bertholee's analyse deugt dus niet, maar dat is logisch zou een recent overleden denker zeggen.

HoogToontje | 17-09-16 | 10:28

Hou es op met radicale Islam. Er is maar 1 Islam en zij is repressief. Trouwens, de AIVD heeft toch alles in de smiezen?

roze_bril | 17-09-16 | 10:27

FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:21
ah, weer een 'kritische' lezer die alle geruchten van obscure blogs voor waar aanneemt.

Wutbürger_ | 17-09-16 | 10:27

Ok, dus de laatste maand waarschuwen Duitsland, Frankrijk, Nederland en vast nog wat andere landen dat we op het hoogste dreigingsniveau zitten. Maw, er komen binnenkort in meerdere landen grote aanslagen en ze kunnen het niet voorkomen. Gezellig dan.
En al die privacy-roepers moeten inderdaad niet zo zeuren. De meeste pleuren hun hele hebben en houden uit zichzelf al op straat via feestboek e.d.
Ik heb liever alles afgeluisterd en een camera op elke hoek van de straat als dat bijdraagt dat mijn kinderen niet ergens overhoop worden geknald of opgeblazen. Anders hebben we straks militairen op elke straathoek.

Ofzo2 | 17-09-16 | 10:27

Geef de AIVD dan ook toestemming om het medisch dossier op te vragen net zoals de zorgverzekeraars.

Veruit de meeste aanslagplegers zijn verwarde islamisten toch?
Staat vast in hun medisch dossier.

steekmug | 17-09-16 | 10:26

Als men overweegt om grondrechten aan te tasten moet m.i. begonnen worden met de grondrechten van types die in beeld zijn bij de veiligheidsdiensten en niet bij alle Nederlanders. Helaas, u en mijn grondrechten aantasten mag wel maar als de grondrechten van booslims in gevaar komen hanteert de gutmensch andere regels.

DasNouJammer | 17-09-16 | 10:26

We laten eerst het probleem binnen en dan is het opeens een probleem.

doskabouter | 17-09-16 | 10:25

Een Neederlandsche ambtenaar die verantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid... is een tikkende tijdbom.

duitse herder | 17-09-16 | 10:24

Ze kunnen die berichten best lezen: Even een inval doen en op die 260 computers een stukje software installeren dat de berichten doorstuurt na decrypt, en meteen ook alle ingetypte tekst.
Maar ze willen de berichten van die 260 terroristen helemaal niet, ze willen kunnen zoeken in de berichten van 16 miljoen mensen. PGP verbieden? good luck with that.

W_F | 17-09-16 | 10:23

necrosis | 17-09-16 | 10:18
De tweede keer schijnt het wel lekker te zijn ,getuige het stemgedrag van de laatste 25 jaar.

medelmo | 17-09-16 | 10:22

Ik vraag mij af, heeft deze AIVD onrust soms iets te maken met "Operatie Ronces"

FreeVogelaar | 17-09-16 | 10:21

Als je als ouder bij de babyaangifte niet kan kiezen tussen Robbie of Berth en de dronken oom vervolgens olee! roept krijg je rare namen en dat moet je niet geheim agent maken want naampsychose.

Pedronegro | 17-09-16 | 10:20

Dat op een bankje achter de moskee gaan zitten kan wel eens veel beter werken dan eindeloos tappen: je hebt interactie met de radicalen (ja, omdat ze zendingsdrang hebben, moet dat niet moeilijk zijn: roep maar tegen zo'n jurkloper dat hij zijn baard moet scheren).

Maar ja, iedereen op kantoor, is veel gezelliger.

frank87 | 17-09-16 | 10:20

Waarvan actie

nee_toch? | 17-09-16 | 10:19

Om de donorwet mee te nemen in je betoog getuigd van je zuurgraad.
Privacy bestaat niet meer, dit is al lang geleden opgegeven.
Slap stuk.

donkieshot | 17-09-16 | 10:19

@Wutbürger_ | 17-09-16 | 09:55
De overheid vertrouwen is praktisch hetzelfde als je laten pijpen door een vrouwelijke kannibaal.....

necrosis | 17-09-16 | 10:18

Als de AIVD minder werk zou verzetten om nederlanders met een wat nationalistische inslag te controleren of om een tekening (cartoon) van hun bed zou lichten ,was er ook meer tijd om het gevaar , wat de instroom van ons hatende en doodwensende horde apen en barbaren toch inmiddels bewezen heeft ,te beperken. Mits er natuurlijk bekend is waar ze zich na goed gedocumenteerd en geregistreerd te zijn hebben gevestigd,.hoeaah ha ha.(geen controle , dus moeten we iedereen controleren,)
Maar nee men kiest voor de politiek veilige weg en neemt degene die gezagsgetrouw zijn op de korrel , makkelijk en beter voor het pluche.
Arresteer de bestuurders die het hebben toegestaan en voorkom de naderende eindstrijd.
Niet iedereen met een geloof is gevaarlijk , maar gevaarlijke met een geloof des te meer, sluit de moskeen en gebedshuizen ,stuur alles uit veilige landen terug (ec.vluchteling) en haal die politieke correctheid uit het woordenboek. Pak die bemoeizuchtige Turken aan, zij brengen het verderf in elk kind en jongvolwassene al eeuwen en weigeren te leren .
Moskeen zijn kazernes enz enz .overnemen door geboorte enz enz.
Walgelijke politiek bedreven over de ruggen van een volk wat ook deze keer weer voor dezelfde leugenaars gaat kiezen ,.. vanwege,.. politieke correctheid (kan toch tegen niemand zeggen dat ik pvv of vnl stem.??schaam me dood.)
Maar nee ,ik moet mee in de lijn van onze grote vriend usa die ons verraadt voor economisch gewin , en last but not least onze jongens in Srebenica verraden door ze niet ff in te lichten over het laten vallen en niet beschermen van de Enclave.En met dat volk huigelen en heulen ze .
De hele wereld staat in brand om buitenland politiek VS en toch zijn ze nog steeds niet op hun bek gegaan.(laffe min pr. die het niet aan durft te kaarten.
1984 = er al lang ,soylent green is in de maak.time to change is bijna voorbij;-).Nu de ommekeer .Europa voor de Europeanen zonder Brussels bittere lof, handel ja politiek opzouten .verantwoordelijken straffen en niet af laten kopen door de witte boorden.Pek en veren vandaag wil ik alleen maar Pek en veren.en nog een bakkie graag juffrouw.

medelmo | 17-09-16 | 10:18

"Er zijn de teruggekeerden uit Syrië die getraumatiseerd zijn. Er zijn teruggekeerden die bewust opgaan in de gemeenschap om later toe te slaan."

-Oke, oplossing ligt dus voor de hand.

"Bertholee is duidelijk: hij vindt dat zijn dienst versleuteling altijd ongedaan moet kunnen maken."

Wait what?

T. Dibi | 17-09-16 | 10:17

-weggejorist-

wijnglas | 17-09-16 | 10:15

Goed gezegd van Rossem. Je moet bij de moslims zijn Bertholee, niet bij de normale mensen.

accijnstoerist | 17-09-16 | 10:15

Super hoge terreurdreining omdat men de grenzen niet dicht doet.

Kaas de Vies | 17-09-16 | 10:13

De andere optie in dit verhaal is om het paspoort van dergelijke sujetten in te trekken en hen zo te confronteren met de consequenties van hun daden en een eventuele afschrikwekkende drempel op te werpen. In dit geval worden dan 260 mensen 'benadeeld' op basis van eigen keuzes. De vraag die rest is waarom de belangen van die groep hoger wordt aangeslagen, dan die van alle overige Nederlanders die daar verder niets mee van doen hebben. De pannenkoek in kwestie krijgt dit niet uitgelegd. Liegen is een kunst die deze niet onder de knie heeft. Kleautzak.

netniet | 17-09-16 | 10:12

Ja, ze worden wel een beetje beperkt want de politiek doet niet wat iedereen weet wat ze moeten doen: Syriagangers het pasport afnemen en opsluiten tot het eind der tijden mochten ze toch terugkomen. En radicale haardbaarden toegang tot het land wiegeren en het land uitschoppen als ze hiet al zijn.
Die grote aanslag komt er een keer en dan komen een hoop mensen tot inkeer.

Zzzzooooffff | 17-09-16 | 10:12

Zolang die gasten niet opgepakt worden of niet langer dan een paar uurtjes vastzitten heeft dat totaal geen zin.
Begin nu eens met het fatsoenlijk toepassen van de wet (D66 rechters vervangen).
Ze kunnen honderdduizend maatregelen verzinnen, zolang er niet (voldoende) gestraft wordt, zullen de problemen alleen maar verergeren.
Oh en als je dan zo graag wilt "spioneren" zet dan eens een paar poppetjes in de islamitische gebedshuizen/schoten/internaten om te zien waat daar zoal bekokstooft wordt.

Mastermattie | 17-09-16 | 10:12

@Frits de Vriez | 17-09-16 | 10:06 Omdraaien oorzaak en gevolg, zonder islam zouden we weinig tot geen privacy schendende maatregelen nodig hebben.

knutsel | 17-09-16 | 10:09

Waarom pleit Juncker en consorten dan voor gratis WiFi in de EU, de grootste bedreiging voor onze veiligheid is de politiek.

hovawart | 17-09-16 | 10:09

Superhoge dreiging omdat de regering die gasten uit Syrië toestaat weer terug te komen terwijl niemand dat in Nederland wil. Superhoge dreiging door ongelimiteerde import van moslims. Superhoge dreiging door een PC dictatuur vanuit Brussel. Mocht het tot aanslagen komen dan is Den Haag hoofdverantwoordelijk.

Bigi Bana Boy | 17-09-16 | 10:08

Van Rossem,

Strakke analyse en briljant geschreven ! Tnx

Hurndog | 17-09-16 | 10:06

Waarschijnlijk wordt àlles via een vaste lijn al
getapt en opgeslagen. Alles waar ze makkelijk bij kunnen zitten ze al vuistdiep in. Nu het meer moeite gaat kosten om burgers in hun privacy hol te fisten wordt er gejankt over aanslagen en het domme recht op privacy. Jij wil privacy, jij hebt bloed aan je vette vingers kutburger. Jij vindt het een grove schending van de rechten van de mens dat je een opt-out op je eigen lichaamsinhoud krijgt opgelegd kutburger? Dan mag jij geen donororgaan ontvangen, wacht maar tot je zelf een nier nodig hebt/je vrouw en vooral kind als honden doodgeschoten worden door mannen in verwarde staat/je kindje door een pedofiel verkracht wordt enz. Geef het recht op jezelf zijn op en er zal je niets gebeuren.

Dr De Hond | 17-09-16 | 10:06

Dat het woord Islam niet 1 x valt, verbaast mij niet. Islam en Terrorisme zijn inmiddels synoniemen geworden. Het behoeft geen duiding meer dat Terrorisme door de Islam wordt veroorzaakt.

Handsomeboy | 17-09-16 | 10:06

Moet je bij de grens selecteren lul.

Hettiet | 17-09-16 | 10:06

Begrijp ik nou goed dat als die man de islam wel genoemd had Van Rossem de inbreuk op privacy helemaal ok zou vinden? Beetje suf.

- EDIT: Nee, dat begrijp je niet goed. -

Frits de Vriez | 17-09-16 | 10:06

Een volk dat vrijheid voor veilligheid opoffert. Is beiden niet waard en zal beiden verliezen.

KutFilosoof | 17-09-16 | 10:05

Typisch geval van Bilderbergconferentie wishlist. Breng iedereen die online is onder het vizier zodat je je macht kunt uitoefenen en zaai hiervoor angst dat er aanslagen mee kunnen worden voorkomen.

Terwijl er geen enkele aanslag tot nu toe gepleegd ermee voorkomen hád kunnen worden.

Macht corrumpeert altijd! Laat hij voor Erdogan gaan werken in een totalitaire staat.

Jan, Leiden | 17-09-16 | 10:05

in de jaren 80 en 90 omzeilde men in arabische landen de veiligheidsdiensten door simpelweg fysiek VHS banden en cassettes uit te wisselen. Dat heeft in zeer hoge mate destijds bijgedragen aan verspreiding van het radicalisme.
En heeft dus niets met encryptie te maken.

trouwens, hier is beeld van babyboomer die het allemaal niet meer begrijpt : www.vpro.nl/de-volmaakte-mens/speel~VP...

Wutbürger_ | 17-09-16 | 10:05

Als ik slachtoffer word van een aanslag zal mijn woede zich vooral richten op Judith Sargentini, en niet op het hier valselijk gesuggereerde teveel aan privacy. Wat een gotspe.

Professor Superhirn | 17-09-16 | 10:04

@miff | 17-09-16 | 10:02 Maak daar maar de gehele aardkloot van...

knutsel | 17-09-16 | 10:04

-weggejorist-

Assembled in NL | 17-09-16 | 10:04

De Nederlandse inlichtingendiensten kun je toch niet serieus nemen, of wel? Staan volledig machteloos en geven nu encryptie maar de schuld omdat ze anders zelf moeten toegeven dat ze machteloos staan. Ik heb in ieder geval 0% vertrouwen in die gasten zolang er figuren zoals ome Bertholee aan het roer staan.

Amherst | 17-09-16 | 10:03

Soms begin ik het enge idee te krijgen dat de overheid stiekem heel blij is met de radicale islam in Nederland en het zelfs toejuicht.
Men kan nu wetten mbt communicatie gaan aanpassen en dmv 'function creep' de totale controle over burgers terugwinnen.
En dat terwijl de oplossing zo simpel is en voor de hand ligt: het volledig uit Nederland verwijderen /wegtreiteren van de islam, want daar ligt duidelijk het probleem.

miff | 17-09-16 | 10:02

En toch heeft die Bertholee een punt. Effectieve opsporing van terroristen en maximale bescherming van privacy gaan niet samen. De keus voor het ene is een keus tegen het andere, dus zeg het maar.

Frits de Vriez | 17-09-16 | 10:02

Ach ja. Terrorismebestrijding en beveiligingsbedrijven kunnen gewoon net als de huidige overheid zich bedienen van de bekende werkwijze: legaal proberen om het erdoor te krijgen. Hierbij is het voorwerk o.a. zelf de media opzoeken. Lukt dat niet dan kun je 2 dingen doen: niet luisteren naar referenda (EU, Oekraïne etc). Of in dit specifieke geval kun je je altijd nog bedienen van het "wil het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks-principe": dan laat je bewust een aanslag door je vingers glippen en voilà: wet aangenomen!

Meer-Kat | 17-09-16 | 10:02

Gejammer ACHTERAF!!
We hadden al tientallen jaren geleden grenzen dicht moeten gooien en geen religie-gestoorden moeten binnenlaten.
De bekende politieke partijen hebben dit toegestaan.
Nu zitten we met een enorme puinhoop waar niemand een oplossing voor weet.

meneer Q | 17-09-16 | 10:01

-weggejorist-

Assembled in NL | 17-09-16 | 10:01

Grenzen sluiten of extra goed bewaken.De burgers hebben een recht erop om in een veilig land te leven.Men kan niet alles voor zijn ,maar er wel preventief iets tegen doen.Alle beetjes helpen.Zo ook het uitzetten van kwaadwillende niet van hier met 2e paspoort.

altijdfeest | 17-09-16 | 10:00

Of ze zonder dit soort App’s niet uit zouden reizen. Het is dat vermaledijde geloof, dat ding waarin zij als overheersers worden gezien, islam werelddominantie eist en dat dit niet helemaal lukken wil, geeft ze m.i. het idee dat de wereld daar veel groener is. Zij gaan daar immers voor hun geloof vechten met een garantie van het paradijs als je in de 'heilige strijd' sneuvelt…

Claudia M. | 17-09-16 | 09:59

De grondwet is er om de burger tegen een tyrannieke overheid te beschermen. Je kan zelfs beredeneren dat iedere vorm van overheid immoreel is.

Wat je mensbeeld ook is. Als je gelooft dat de mens van nature goed is heb je geen overheid nodig. Als je gelooft dat de mens van nature slechts is dan bestaat diezelfde overheid uit diezelfde mensen en is dus ook slecht.

postmodernismisdead | 17-09-16 | 09:58

Wel jammer dat het verboden is in NL om jezelf te bewapenen ter verdediging. De onmacht dat feitelijk niemand direct in staat is om in te grijpen bij een aanval met geweren... dat vind ik nog het meest beangstigend.

Regelbaut | 17-09-16 | 09:57

als ik de overheid kon vertrouwen zou ik geen encryptie gebruiken.
Daarom gebruik ik encryptie en blijf zoveel mogelijk anoniem.

Wutbürger_ | 17-09-16 | 09:55

Privacy is een lachertje tegenwoordig.
Ik werd laatst gebeld door een doktersassistente van een mij onbekende huisarts.
Het bleek de huisarts van de ex van mijn directe buurman te zijn en die kon de vrouw, noch de buurman bereiken wegens geen gegevens.
Vervolgens vroeg ik hoe ze dan aan mijn naam en telefoonnummer kwam en vooral hoe ze wist dat IK de buurman van die vent was.
Daarop kreeg ik geen antwoord.
Ik kreeg slechts de vraag of ik bij de buurman aan wilde bellen en vragen of hij haar te woord kon staan.
Volkomen overdonderd heb ik de buurman bij mij thuis laten bellen met die assistente.
Maar als ik ooit nog zo'n telefoontje krijg, smijt ik de hoorn op de haak!

necrosis | 17-09-16 | 09:55

Infiltranten, informatie kopen, afluisteren, hacken, tappen, stelen en inbreken... ik zie nog genoeg methodes om informatie te vergaren.

Meeroever | 17-09-16 | 09:55

voorkomen is beter dan genezen.... waar is het gebleven?

vertelnogeens | 17-09-16 | 09:54

hey ... pssst. Ik hebT van allesch te verbergen. DusikzegT: zoek effe lekker door/verder

Centauri3 | 17-09-16 | 09:54

Kort en bondig legt Van Rossem hier weer bloot, de stiekeme en voortdurende uitholling door de boven-ons-gestelden van het (grond)recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

krelus | 17-09-16 | 09:54

Weet Bertholee niet dat de kans dat je bij een aanslag betrokken bent velen malen kleiner is dan een ernstig auto-ongeluk ? Of dat het aantal slachtoffers door aanslagen velen malen lager liggen dan 30 jaar geleden ? Dus wat maakt Bertholee zich nou druk ? Die aanslagen van tegenwoordig stellen toch niets voor ? Althans volgens sommige asielknuffelaars en andere wegkijkers.

Barbarous_Relic | 17-09-16 | 09:53

-weggejorist-

Ruud5 | 17-09-16 | 09:52

Niets over alle slappe dweilen die nog steeds overal in NL haatimams binen laten komen, over de Joziassen die Isisvlaggen gewoon laten wapperen in hun stad (terwijl de Pegida-mannen met een shirt dat haat en fascisme verwerpt steeds opgepakt worden). Niets over alle Nederlanderhaat van hier wonende islamieten die dag in dag uit wordt tentoongespreid en dat allemaal moet kunnen. Tot diep en overal bij de overheid is het doirgedrongen, lief zijn voor de onverdraagzamen, de aanhangers van de achterlijke ideologie en dan krijg je dus dit. Man, ga je schamen!

Ruud5 | 17-09-16 | 09:52

Sluit eerst de buitengrenzen van de EU maar eens hermetisch af zodat er (vrijwel) geen illegale migratie meer mogelijk is, neem alle Syriegangers en andersoortige geradicaliseerden z.s.m. de nationaliteit af middels noodwetten en zet iedereen die zich niet wil confirmeren aan de Westerse normen en waarden de EU uit.
Maar nee, de rechten en privacy van de autochtone burgers moeten aangetast worden, zodat men kan blijven wegkijken van het werkelijke probleem.

JackRyan | 17-09-16 | 09:52

Alsof terroristen vrolijk over het internet,met whatever voor communicatie middelen,gaan bespreken wat ze gaan doen.Hoop wel dat die man dat zelf niet gelooft.

van stampij | 17-09-16 | 09:50

Nieuwe kronkel: om klachten over discriminasie te voorkomen moet de sleepnetmethode worden toegepast op de privé van iedere Nederlander. Man, ga jihadisten vangen.

T. Dibi | 17-09-16 | 09:50

Tsja als je zo'n war hawk promoveert tot hoofd AIVD dan wordt je privacy vanzelf verkracht

Brits Folkestein | 17-09-16 | 09:50

De islam is het probleem. We now watts up with that. The hole group.

Normpje | 17-09-16 | 09:49

Zolang de Islam niet als staatsgevaarlijk wordt gelabeld, is het dweilen met de kraan open.
En van de VK verwacht je ook geen koppeling islam - gevaarlijk. Dus meneer kan roepen wat ie wil.

Nuchternederland | 17-09-16 | 09:46

Amen.

Bill Cosby | 17-09-16 | 09:45

Alsof een versleutelde chat-app extremisme veroorzaakt ofzo. Als die er niet waren geweest hadden we overal duivenpoep gehad want misschien hadden die mafkezen dan wel postduiven gebruikt. Wat een ontzettend enge man met een ontzettend kortzichtige en achterhaalde denkwijze.

IgNOraNcE | 17-09-16 | 09:44

Ik heb toch niets te verbergen..... *zucht*

Reebensteeltje | 17-09-16 | 09:44

Lazer toch op man, iedereen staat al in tigmiljoen databanken.

Piet Karbiet | 17-09-16 | 09:43

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken