Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Grunberg: 'Aanslagen zijn onvermijdelijke natuurramp'

voetbevingsnoot.pngJa ja, wie Arnon Grunberg nog serieus neemt is zelf rijp voor het gesticht, weten we wel. En in de DSM-5 staan vast allemaal leuke labels die je mooi op dit geraaskal kunt plakken. Maar de onderliggende teneur van dit stukje raakt aan een groter probleem dan enkel de hersenspinsels van die malle Grunberg, dus we wilden het er toch even over hebben. Helaas is dit namelijk precies hoe veel oudmediale grachtengordeldieren echt tegen terreur aankijken: ze zien geen menselijke, boze opzet - die bovendien prima rationeel verklaarbaar is vanuit het perspectief van een godvrezende ISIS-fanboy, zoals Sam Harris in deze podcast haarfijn uitlegt - maar een soort onafwendbare natuurramp, die we zelfs met de grootste inspanning niet kunnen voorkomen. Het morele onderscheid niet meer zien tussen slachtoffers van koelbloedige moord en slachtoffers van natuurgeweld. Alleen met zo'n struisvogelmentaliteit kun je het voor elkaar krijgen om twee weken na de 84 doden bij de bloedige terreuraanslag in Nice, de voorpagina's van alle kranten te vullen met serieuze vergelijkingen tussen aantallen doden door blikseminslagen, verkeersdoden, terreuraanslagen, je verslikken of van je keukentrapje flikkeren. Maar de realiteit is dat een aardbeving geen complot tegen de mensheid is, maar een onvermijdelijk natuurverschijnsel. En terreur is geen aardbeving, maar een man made plot tegen onschuldige burgers. En om er iets aan te kunnen doen zul je die realiteit op z'n minst moeten erkennen, in plaats van de zorgen van burgers vanaf de voorpagina van de Azijnbode gniffelend te blijven beschimpen.

Reaguursels

Inloggen

Er mogen er nog 2 bij die 84 geteld worden. Ik krijg hier trouwens spontaan seismofobie van.

SmilingBhudda | 28-08-16 | 00:10

Grunberg + natuurramp = literaire vrijheid.

cat22 | 27-08-16 | 11:45

Mooi. Door niet te gaan wonen op de breuklijn loop je minder risico. Gelukkig is het mogelijk deze natuurrampen buiten de grens te houden. Als kwaad in ons midden dat toestaat.

Reaaalist | 27-08-16 | 09:45

volgens mij vergelijkt hij aardbevingen niet met aanslagen, maar met vluchtelingen. En neemt 'ie niet alleen 'domrechts' in de maling maar ook 'wegkijkendlinks'.
Dat gezegd hebbende, blijft er maar één vraag over: is het 'n grappige opinie?

Titaantje | 27-08-16 | 09:10

De Italianen moeten trouwens wel eens wat harder werken aan het aardbevingbestendig maken van gebouwen aldaar. Die overheid heeft in de loop van de tijd veel beloofd, maar voert weinig werkelijk uit.
Tschüß, Evocatus

Evocatus | 27-08-16 | 03:44

"Laat die vent lekker telefoonboeken gaan schrijven.
necrosis | 26-08-16 | 13:16"

Neuh, da's veel te moeijlijk voor hem en dat is ook niet goed voor het verwerken van geestelijk onreinheden in zijn geest. Daar schiet hij psychololligisch niets mee op. (Hoeft ook eigenlijk niet. Breinstoringen? Da's goud voor dit soort schrijvers)
Tschüß, Evocatus

Evocatus | 27-08-16 | 03:18

Nou, nou, nou, M. Hemelrijk niet zo hard. Dhr. Grunberg is nu eenmaal een intellectueel uitgedaagde mens, hij kan alleen maar schrijven. Arme ziel moet toch ook in zijn levensonderhoud voorzien. Vandaar dat gekras/getyp/geklop her en der. Wordt in leven gehouden door zielsverwante intellectuel uitgedaagde mede-min-kukels. Da's toch lief van-zuh? Niet-dan-ja-toch?

Overigens is dit een voorbeeld van wat ik altijd VARA-humor noem. U weet wel, die mensmisbruiklulligheden van Lucky-TV, Kanniewaarzijn, clubje van een ex-top-zwartgezicht-man, e.d.

Rampzalig dat er zoveel mensen sterven bij een aardbeving, want een aardbeving is het mooiste natuurverschijnsel dat er is. Heb het twee maal doorleefd ergens in de Himalaya en het geluid is het aller-allermooiste geluid dat ik ooit gehoord heb. Echt, k-maak geen geintje.
Tschüß, Evocatus

Evocatus | 27-08-16 | 03:09

Zo Grunberg, nu ook de blauwe pilletjes innemen en stop met dat likken aan die ramen! Mafketel.

TheDrivingDutchman | 27-08-16 | 01:59

Ach ja, arnon. Een heel on zeker mannetje die 24/7 bezig is met zijn ivoren toren bij elkaar te schrijven. 100% elitair "hier sta ik boven" materiaal met een vleugje gekkigheid want hij moet wel blijven schuren tegen het gemiddelde links zodat hij altijd net een tikkie progressiever is en mentaal voor loopt als een soort verlichte denker. Je prikt er zo doorheen. Wat een totale lul is dat toch.

nenny | 27-08-16 | 00:01

-weggejorist-

kudt met dt | 26-08-16 | 23:39

Het is inderdaad de grote vraag waarom de Volkskrant dit totaal geflipte weekdier nog steeds een podium geeft. Wat is dat is een ongelofelijk lul die Grunberg.

Ruud5 | 26-08-16 | 23:17

Arnon was toen hij klein was al heel speciaal. De buurt datcht dat hij niet helemaal lekker was, maar dat was niet correct volgens zijn moeder: hij was gewoon speciaal.
Eenmaal op school leverde zijn speciale gedrag hem regelmatig een portie klappen op. In retrospect bleek dat terecht. Sterker nog: men had hem best wel dagelijks mogen meppen.
De klappen zorgden ervoor dat Arnon de wereld ging verdelen in intelligente mensen (hijzelf) en Neanderthalers (de rest van de werelbevolking). Dit zorgde ervoor dat hij zich nog specialer ging gedragen. Uiteindelijk werd hij zo speciaal dat de keuze simpel werd: gedwongen opname of GroenLinks. De rest is bekend.

Admiraal_de_Ruijter | 26-08-16 | 21:37

Dat Arnon Grunberg krankzinnig is weet ondertussen iedereen behalve hij zelf.

Orakel1958 | 26-08-16 | 21:22

@ Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 13:51

In de beginjaren van Hitler kwamen ook niet echt veel mensen dankzij hem om. We weten allemaal hoe het later afliep. Regeren is vooruit zien. Daarom moet er nu ingegrepen worden met de islam.

kortebroek | 26-08-16 | 20:14

Arnon Grunberg is zelf een van de grootste natuurrampen. Hij kan het niet helpen: Waarschijnlijk heeft hij in zijn jeugd het linkse weg-met-ons virus opgelopen (mogelijk overgebracht door zijn ouders). Het duurt soms decennia voordat men hiervan hersteld is en weer normaal en logisch kan denken.

kortebroek | 26-08-16 | 20:10

Aanslagen lijken meer op overstromingen.
Prima te voorkomen / te beheersen bij voldoende en tijdig onderhoud aan dijken en dammen .
Uiteraard dient er voldoende aandacht besteed te worden aan het bestrijden van dijk ondermijnde wezen zoals ratten , mollen en ander ongedierte.

enorme sukkelzak | 26-08-16 | 19:55

Voor de grammatica neuker (Grunneberegn) er zit één d en t fout, dat je het even weet.
Niet de kritiek afdoen van 'ja hij/zij kan niet schrijven'. Dit wordt door mensen met verstand uitgekotst!!!

bananabanana | 26-08-16 | 19:40

Zo weet ik er ook nog een Arno. Is het klimaat racistisch omdat ze in delen van de wereld met veel zwarte mensen wonen voor veel droogte enz zorgen met alle gevolgen van dien? En de natuur, het klimaat is liever voor witte mensen!

Dus niet meer zaniken over racisme joh! Het is nu eenmaal het lot. Tja.

Nuuk | 26-08-16 | 19:39

Dus als ik het goed begrijp bedoeld ie dat God, oftewel in zijn geval allah. Dit is dus weer een aanslag gepleegd door Moslims.
-
Is dit nu een xenofoob en dan gematigd/extreem of verward?
-
Volgens mij is het een in en in triest figuur. Mensen liggen nog onder het puin en vechten voor hun leven.
-
En zo'n misbaksel gebruikt het onderhand om de aanslagen goed te praten, want daar vallen ook doden (logica en aanverwante vakken zaten blijkbaar niet in het vakkenpakket).
Laat er nu een verschil zijn tussen natuurrampen en idioten die moedwillig doden.
Als je dat niet ziet....
-
Wens de nabestaanden en gewonden veel sterkte en vooral de mensen die nu nog vechten voor hun leven. Mocht je ooit uit woede zo'n lulletje een mep verkopen dan kijk ik een keer de andere kant op!

bananabanana | 26-08-16 | 19:36

Dan maar een Godwinnetje ertegenaan:
Grunberg anno 1933: 'De Nazi's zijn een onvermijdelijke natuurramp'.

Der Schnitzeljäger | 26-08-16 | 19:12

Die Arnon.
Zo'n guitige jongen en altijd vol grapjes.

Kietel me effe, dan kan ik ook lachen.

mallekater | 26-08-16 | 18:48

Teveel drugs op.
Tip op een combinatie van alcohol en cocaine.
Alcohol voor de incoherentie en het gebrabbel en de cocaine voor de god is en terrorist stelling.

MistaRazista | 26-08-16 | 18:35

Wat een mongool die Grünberg, hij takelt steeds verder af met z'n geraaskal!!

G.Haktdag | 26-08-16 | 18:26

Grunberg is ook niet ingeënt tegen ziektes en gaat evenmin naar het ziekenhuis bij lichamelijk letsel. Een gebroken been of een hartinfarct is immers een natuurramp.

General McAuliffe | 26-08-16 | 17:54

Ikzelf ben net in een vergelijkbare discussie beland op de Niemoller site. Daar zat waarschijnlijk ook, aan zekerheid grenzend, zo'n linkse sneuneus. Die deed iets vergelijkbaars. Woorden verdraaien en de dingen in het belachelijke trekken zonder ook maar een spat inhoud getoond te hebben. En wanneer zo iemand dan met feiten en inhoud geconfronteerd wordt gaan ze in een totale tailspin omdat ze zich dan geen raad weten. Vervolgens vliegen alle standaard Godwins weer voorbij. Ze zouden de zwaartekracht nog ontkennen als ze konden.

@blendedperfection | 26-08-16 | 13:11
Ik ben helaas bang dat er wel degelijk mensen zijn die al fappend klaarkomen op zoveel Linkse deugdelijkheid. En dat is nog het trieste, er zijn daadwerkelijk mensen die dit slikken als zoete koek. Onvoorstelbaar, ik weet het.

Sjefke7807 | 26-08-16 | 17:29

Grunberg heeft al gecapituleerd. Ik zie het ook in mijn kennissenkring. Ze zien het gebeuren maar willen het niet zien want dat betekent dat zie iets moeten doen. Maar ze steken liever de kop in het zand.

Der Schnitzeljäger | 26-08-16 | 17:25

Ik vind het behoorlijk ziek om te zien hoe freakin' blind doof en dom dit soort mensen zijn die gewoon zo'n vergelijking durven neer te zetten... En dan nog geloven dat ze een intelligent stukje hebben uitgebraakt... Maja wie ben ik dan he...

peterdh | 26-08-16 | 17:24

Dit is gewoon ziek. Wilde dit slachtoffer en nabestaande beledigende braaksel eigenlijk helemaal negeren. Maar dan weet je het.

NLvoorwat | 26-08-16 | 17:22

72 maagden voor Grünberg als hij omkomt bij een aanslag.
80 | 26-08-16 | 17:08
.
Die rennen keihard weg als ze die walgelijke zelf-pijper zien arriveren. Speciaal voor hem worden 72 bubba's gereserveerd.

isitsoornot | 26-08-16 | 17:18

Grunberg en zijn soort hebben zich er bij neergelegd dat terrorisme er nu eenmaal is. Ze accepteren het en willen er niet tegen vechten of tegen ageren want het is er nu eenmaal. En daar haat ik dat soort tot op het bot. Normale fatsoenlijke mensen leggen zich niet neer bij problemen maar proberen ze op te lossen of te voorkomen.

Tutanchamon | 26-08-16 | 17:14

@Koonkluk Huis | 26-08-16 | 17:04 "Schud ze zo uit mijn mouw. En ze zijn nog beter ook. Maar dat is niet zo moeilijk natuurlijk."
.
Zeker, maar wat dan kennelijk nog ontbreekt zijn "zekere kringen".

ben kokhals | 26-08-16 | 17:09

72 maagden voor Grünberg als hij omkomt bij een aanslag.

80 | 26-08-16 | 17:08

@LJBrinkhorst | 26-08-16 | 16:35 "...of is het enkel bedoeld om de politiek correct gemeente te bevestigen in het eigen gelijk?"
.
Ik denk dat Grünberg zich verkneukelt om het feit dat zijn stukjes worden geplaatst en die domme VK lezertjes dat nog prachtig vinden ook :)

ben kokhals | 26-08-16 | 17:06

Ik zou best ook wel columnpjes willen schrijven voor het geld dat die Grunberg ervoor krijgt. Schud ze zo uit mijn mouw. En ze zijn nog beter ook. Maar dat is niet zo moeilijk natuurlijk.

Koonkluk Huis | 26-08-16 | 17:04

De arrogantie druipt van het smoelwerk van de ziekelijke maniërist Grunberg. Met dat zelfgenoegzame glimlachje. In ethisch opzicht is het een ronduit misdadig schrijfsel. Maar er is nog zoiets als karma. Dat zal hij nog wel ervaren. Deze maatschappij is dringend toe aan een herijking van normen en een zuivering van al het deug-gespuis, graag op een schaal zoals Erdogan die om hem moverende redenen in Turkije heeft gehanteerd. In hoeverre de PVV in deze laffe coalitiepolder in staat zal zijn haar voorgenomen beleid uit te doen voeren is onzeker. Desniettemin krijgt Geert in ieder geval mijn stem. Gezien de tijdgeest beschouw ik dat als een morele plicht.

isitsoornot | 26-08-16 | 16:56

@GormSuil | 26-08-16 | 15:50 "...waarmee hij zijn labiele geest..."
.
Misschien is hij niet labielgeestig, maar eerder kwelgeestig. Het kan zijn dat hij 'gewoon' een pleurishekel heeft aan witte Nederlanders en er een satanisch genoegen in schept om ze te kleineren, te beschimpen en te ridiculiseren. Dat mag en lijkt in correcte kringen zelfs "en vogue" vandaag de dag.

ben kokhals | 26-08-16 | 16:41

Grunberg is een gevaarlijke gek.

T0matenplukker | 26-08-16 | 16:38

Zoals mannetje Peggold zou zeggen: 'Spot on!'

T0matenplukker | 26-08-16 | 16:37

Arnon Grunberg. Zucht. Moeilijk kijken, nooit de kapper gaan, altijd het tegenovergestelde beweren. Dat is blijkbaar genoeg in Nederland om door te gaan voor intellectueel. Ik lees in dit stukje vooral een uiterst armoedige denktrant, of is het enkel bedoeld om de politiek correct gemeente te bevestigen in het eigen gelijk?

LJBrinkhorst | 26-08-16 | 16:35

Hoe gaat het eigenlijk financieel met de Volkskrant? Om de haverklap krijg je een mailing om gratis lid te worden. Op internet is het meeste gratis te lezen, maar ik zie geen advertising.
Ra ra ra hoe doen ze dat?

Où est Charlie? | 26-08-16 | 16:33

Hoe gaat het eigenlijk financieel met de Volkskrant? Om de haverklap krijg je een mailing om gratis lid te worden. Op internet is het meeste gratis te lezen, maar ik zie geen advertising.
Ra ra ra hoe doen ze dat?

Où est Charlie? | 26-08-16 | 16:33

Het zijn vast uitstekende en heldere stukjes, als je helemaal in hetzelfde denkpatroon zit als Arnon. Dat zit ik niet, derhalve vind ik het (als ik ze ergens lees) vaak nogal puzzel om zijn boodschap er uit te halen (om over zijn argumenten nog maar te zwijgen). Zal wel komen omdat ik een domrechtse idioot ben, maar je kan ook gewoon opschrijven wat je wil zeggen.
Ik heb echt geen idee wat ie hier nu daadwerkelijk schrijft. 'Natuurrampen zijn ook terreur (eens in de zin dat het levens kost en angst aanjaagt). Dan een opsomming van maatregelen tegen migranten en/of aanslagen. ('muren en wapens werken niet'?) Dan iets over mensen beoordelen op de groep waar ze bij horen (eens, slecht idee) EN op hun uitspraken (dat lijkt mij dan weer prima). En daarna zijn aanslagen (exclusief?) de schuld van neoliberalen, amerika en 'joden'.
Schiet mij maar lek..

noerg | 26-08-16 | 16:25

Dit mannetje woont in Hotels in NY en is het zicht op de realiteit volledig kwijt als hij dat al ooit heeft gehad. Zo oninteressant wat deze schrielkip ergens van wat van vindt.

ukuppes | 26-08-16 | 16:23

Old_Spice | 26-08-16 | 13:06

Heeft weinig met schaamte te maken, hooguit een onterechte plaatsvervangende schaamte! De linksmensen zitten in een vicieuze cirkel met als voedingsbodem WOII en/of hun eigen inkomensbelangen. De holocaust vergelijken met het huidige "vluchtelingenprobleem". Volkomen onzinnig die vergelijking!!!!

En DearMud | 26-08-16 | 16:01

Uitstekend reaguursel!

U

Nelis SplitBloes | 26-08-16 | 16:21

Zeg, kan iemand er misschien voor zorgen dat deze verwarde en archaïsch lullende schrijver geen hoekje in de krant meer krijgt, zodat daar plek is voor iemand die wél wat zinnigs te schrijfmelden heeft (en een beetje eigentijds Nederlands praat)? Mijn dank zou groot zijn, en ik denk die van bijna 17 miljoen landgenoten ook. Wat een pretentieus gewauwel zeg. Tenenkrommend in het kwadraat.

woordgrap van de dag | 26-08-16 | 16:08

Muxje | 26-08-16 | 13:35

De spijker op de kop geslagen! Overal waar de islam zich naar binnen wurmt wordt het een PUINHOOP, en ook Nederland staat dat te wachten!

Nelis SplitBloes | 26-08-16 | 16:08

Ik lees hier een of andere komiek uit Rotterdam die het allemaal wel vindt meevallen. Schermt blijkbaar met cijfertjes om maar te bewijzen dat er niets aan de hand is. Leg dat maar uit aan de nabestaanden van Orlando, Parijs (Bataclan), Charly Hebdo, Nice, 9-11, Madrid en Londen. Leg het maar uit aan die Christenen in het Midden-Oosten die op dit moment uitgeroeid worden door de 'Jay-vee Team' ISIS. Ach, het valt allemaal wel mee, he Harry, jij zit lekker op je balkon bier te hijsen, laat de boel de boel maar, he? Laat de wereld maar verrekken, jij zit goed, toch?
Heb je kinderen, Harry? Wat voor wereld wil jij ze in laten opgroeien? Ondergeschikt aan de Sharia? Want jij maakt dat mogelijk. Jij bent een 'enabler', een faciliteur, om maar geen ergere termen te gebruiken.
Het heeft maar 45 jaar gekost om Europa in brand te zetten. Nog 45 jaar op deze voet doorgaan en dan hijs je geen pilsjes meer. Maar goed, dan ben jij er niet meer, he Harry, dus wat maakt het uit?
Is jouw antwoord dus maar doen of er niets aan de hand is? Gewoon doen of het niet gebeurt? Ach, worst things happen at sea, you know. Ach, laat ze maar lekker zichzelf opblazen. Ach, dan vliegt er een keer een pretpark de lucht in, een aardbeving is erger. Ach, dat Zaventem, dat is België maar, who cares?
De IRA, Rode Brigades, Rode Khmer, CCC en RaRa hebben behoorlijk wat schade en doden op hun geweten. Maar we hadden ze maar moeten laten begaan want een regenbui is erger.
Ik heb nog nooit zoveel struisvogels gezien met drogredeneringen gezien dan de laatste tijd. Uiteraard piep je wel anders als je opeens aan de verkeerde kant van de kalashnikov staat. Want ze zijn er wel degelijk, de grenzen staan tenslotte open. Ze zijn erg duidelijk geweest in hun intentie en men kiest ervoor dit te negeren. Ze hebben wapens die wij niet in handen zullen krijgen.
Het is vrijdag, meestal vliegt er dan wel weer iets de lucht in ergens. Maar Harry zal het een worst wezen; dat hij zijn pannetje melk laat aanbranden, dat is pas erg.

DearMud | 26-08-16 | 16:01

Een muur om Arnon zou de de wereld al een stuk beter maken.

Steinway | 26-08-16 | 15:59

Arnon moet eens met zijn veredelde drugsdealer cq psychiater praten of andere antidepressiva een idee is. Me dunkt dat zijn huidige pillenvoorraad waarmee hij zijn labiele geest bij elkaar heeft taped iets teveel onlogische verbanden en neuronen aan elkaar koppelt.

GormSuil | 26-08-16 | 15:50

Mafklappers, zonder tektoniek zou de Aarde een kopie zijn van Mars. Geen tektoniek...geen magnetosfeer, geen magnetosfeer...en de Aarde zou getoast worden en zo dood zijn als een pier.

Sweetlakecity | 26-08-16 | 15:44

Men lere daarvoor Frans, men leze vervolgens Candide van Voltaire, en ziene tezijnertijd, dat de schrijver's just fuckin with ya

LibertasSimplex | 26-08-16 | 15:43

Etiket s-5 voor hem.
Ontoerekeningsvatbaar....
Ik zeg onder curatele stellen. Zorgen dat hij niets meer via media naar buiten brengt. Hij brengt mensheid in gevaar.

luto | 26-08-16 | 15:36

Goed nieuws voor deze dwaas. De kans dat op Proxima Centauri B meer gelijkgestemden zijn is 100%.

metzonderzijwieltjes | 26-08-16 | 15:31

Weer zo'n hersenscheet van een over het paard getilde.

Stomstom | 26-08-16 | 15:29

Hij heeft geen gevoel voor anderen tenzij het dezelfde mentale ruīnes zijn als hijzelf.

Drs. Paco P. | 26-08-16 | 15:25

Het probleem met Grunberg is dat hij zichzelf als denkend mens vreselijk overschat maar desondanks de behoefte heeft om als denker te excelleren. Hebben schrijvers wel meer last van. Mulisch is uiteraard het meest sprekende voorbeeld.
Grunberg wil hier op compacte wijze tig kwesties aan de orde stellen. Het schrijfsel heeft niet een laag, niet twee lage, maar een ondefinieerbaar aantal laagjes. Als je de pretentie hebt om meerdaags te denken en te schrijven, dan moet je ook wel de inhoud en de vaardigheid hebben om dat voor elkaar te krijgen. Bij Grunberg gaat het hopeloos mis. Zijn gelaagdheid lijkt nog het meest op een aantal verschillend gekleurde velletjes gelatine die op elkaar liggen. Het geheel was direct nadat hij ze met zorg opgestapeld had nog droog, maar ja, als je er dan eerst een tijdje kwijlend boven blijft hangen voordat je de boel bij de Volkskrant trots en tevreden inlevert, dan verliest die gelaagdheid alle structuur en wordt het een kleverige massa.
Grunberg is ook een beetje laf hier. Hij stelt de vraag of God een terrorist is, maar beantwoordt 'm niet. Het probleem in dit tijdsgewricht is nou juist dat niemand God ter verantwoording durft te roepen, en Grunberg legt zich daar ook bij neer.
Van de natuur wil hij nog kwijt dat die "waarschijnlijk" terrorist is, want dan kan de vraag of God er een is nog lekker in de lucht blijven hangen. Opnieuw lafheid.
Nee, Grunberg, God heeft een bedoeling, en de natuur doet maar wat. In een wereld zonder God is die aardbeving zomaar iets wat gebeurt, zonder zin of bedoeling, en kan die aardbeving geen terrorist zijn. In een wereld zonder God overkomt het die arme mensen gewoon, niet omdat ze gezondigd hebben, niet omdat ze kufar zijn, niet omdat ze dansen of omdat hun dochters schaars gekleed gaan.
Grunberg praat als een aardbeving. Geen zin, geen doel.

Schoorsteenveger | 26-08-16 | 15:15

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 15:00

Lamaar! Wij gaan elkaar niet overtuigen. Je blijft selectief shoppen om je puntje te maken. Natuurrampen op één lijn zetten met moedwillig uitgevoerde massamoorden door moslimterroristen. Ik vind het een onfrisse vergelijking. Maar Grunberg zal zich vast heel gevat vinden. En er zijn altijd nuttige idioten die het daarmee eens zijn.

Lauwe Koffie | 26-08-16 | 15:13

Wat rookt die man? Dat moet echt top spul zijn!

Hoeki Oekema | 26-08-16 | 15:13

Na het gelezen te hebben viel ik even stil. Dat overkomt mij niet vaak. Deze tijd werd daarom nuttig besteed aan het googelen van de heer A. Grunberg, waarop wederom een lange stilte volgde. De man heeft alleen lagere school, maar dat hebben er meer zult u zeggen, waaronder de heer H. van der Most. Toch verschillen zij met de heer A. Grunberg, zeer zeker de laatste waarvoor wij meer empathie en een zekere bewondering hebben. Plotseling doorgronde ik dan ook de in een andere context gebruikte wijze, maar aangepaste woorden van de heer I. Opstelten m.b.t. de heer A. Grunberg: Hij was niks, hij is niks en hij zal nooit wat worden. Als rationeel denkend mens is het geleuter van de heer A. Grunberg toch niet om aan te horen. Alleen zij die tot een zekere scene (willen) behoren prijzen zijn (slimme)leegheid. Een slechte Tijl Uilenspiegel.

Een vrije paling | 26-08-16 | 15:10

Lauwe Koffie | 26-08-16 | 14:43
Ik had het over Europa ex-Turkije. Bovendien in de afgelopen 10 jaar; Madrid en Londen vallen eerder. Excuses dat ik Brussel niet had mee geteld. Dan komen we inderdaad op 262. Gisteren stond de teller in Italië op 247, maar daar komen er nog wat bij is de verwachting.
.
Wanneer we het aantal aarbevingsdoden in Italië uitbreiden naar 2009, in L'Aquila, komen er nog 295 bij. Dan mag je de vergelijking met de Westerse Wereld als geheel nog eens maken. En waarom Grunberg zo'n terechte vergelijking maakt? De doden in Italië hadden relatief eenvoudig, met relatief weinig middelen, voorkomen kunnen worden.

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 15:00

Onze nationale dorpsgek

Schmutzige Harry 1 | 26-08-16 | 15:00

Grunberg is het ultieme bewijs dat gutmensch links failliet is. Hij gooit zijn laatste brain farts eruit en het stinkt verschrikkelijk.

Schmutzige Harry 1 | 26-08-16 | 14:59

@ Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 14:30

Als je het zo rekenkundig verdedigt, valt er weinig tegenin te brengen inderdaad. Alleen is het niet zo simpel. Aardebevingen hebben geen bewuste agenda om mensen een andere levenswijze op te dringen, moslim extremisten wel. En daardoor is moslim extremisme een stuk erger dan aardbevingen omdat het behalve de slachtoffers en de familieleden/geliefden van de slachtoffers beïnvloedt, de hele mensheid beïnvloedt. Het gelijkstellen van een natuurramp aan terrorisme vergt een ontzettend zielloos bijna mechanisch denkproces. Ik heb echt medelijden met mensen die zo kunnen redeneren aangezien het getuigt van een enorme emotionele leegte.

IslamPislam | 26-08-16 | 14:58

Ik ben al lang geleden gestopt met kranten en helemaal met de TV. Waarom krijg ik die rotzooi dan hier dagelijks voorgeschoteld?
.
Wat kan mij het schelen hoe dom die Grunberg is. Domme mensen laat ik links liggen en ik focus mij op de slimmeren. Dus stop met dit zeiken hoe slecht het allemaal is en negeer die oude media volkomen. Wordt je leven rijker van.

LieberLiber | 26-08-16 | 14:56

Grunberg is zelf een natuurramp

Nekbaard | 26-08-16 | 14:56

Zo hè. Die is van het padje af!

Gomezlopez | 26-08-16 | 14:55

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 14:30
.
Relativeren? Is dat nu het nieuwe hippe woord samen met 'Nuance'?. Grunberg doet hier quasi-grappig rechts bashen over de rug van dode Italianen, maar slaat zoals bijna altijd de plank volledig mis. Daar komt geen relativeringen bij aan te pas. Je vergelijkt een doelbewuste actie om mensen te doden vanwege hun cultuur met een natuurlijk fenomeen? Dan ben je rijp voor het gesticht. Daarnaast, als dit soort quatsch voorpagina ruimte krijgt op een zogenoemde kwaliteitskrant dan ben je de schaamte ver ver voorbij. "De kans is groter dat je dood gaat in een auto-ongeluk"-bagatellisering van terrorisme is al idioot, maar dit gaat een hele grote stap verder.

adanteh | 26-08-16 | 14:54

Wat is het toch een zijden sok vol s........ Bah!

corbiere | 26-08-16 | 14:51

necrosis | 26-08-16 | 14:13
"Ik zou nog maar eens gaan nadenken over het verschil tussen natuurrampen en islamitisch geweld."
.
Goed wanneer jij dat nog even doet, Grunberg heeft dat ook gedaan, ik ook. Denk dan na over hoe veel middelen er moeten worden ingezet om een dode te voorkomen. Sterven door nalatigheid is behoorlijk erg. Natuurlijk is het bij terrorisme makkelijker de dader aan te wijzen en is de terrorist die iemand doodt een moordenaar, zeer verwerpelijk. Maar wat zou jij zeggen wanneer er in Groningen bij een aardbevingkje een huis instort en de overheid/NAM heeft bewust het risico nam dat dit zou gebeuren met doden tot gevolg?
.
Idem voor Italië. Er liggen daar al sinds 2009 (aardbeving L'Aquila met 295 doden) plannen de huizen in de regio aardbevingsbestendig te maken. In ieder geval zo veilig dat ze niet instorten bij een matige aardbeving. Wie is er nu schuldig dat door nalatigheid ongeveer 300 doden vallen en hoe erg is dit?

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 14:48

@Slogra, goed schrijven kan hij wel, eerlijk is eerlijk. Maar daar moet hij het bij houden, veel beter. Dit is weer een sterk staaltje linkse logica (geen logica).

Bokito ergo sum | 26-08-16 | 14:47

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 14:30

Je liegt, zoals ik al schreef, en je shopt selectief in de feiten, na zorgvuldige afbakening van je oogklepen. Je noemt niet de zelfmoordaanslagen op vliegveld en metrostations in Brussel, België (22 maart 2016): 35 doden. Dat brengt het aantal doden alleen al in Europa boven de 250.

Daarnaast waren er ook aanslagen in de USA: bloedbad in nachtclub in Orlando, USA (12 juni 2016): 49 doden en moordpartij tijdens Kerstviering in San Bernardino, USA (2 december 2015): 14 doden. Niet in Europa, maar wel in de Westerse wereld.

En als je het bekeken interval voor Europa met twee jaar uitbreidt, dan komen daar nog bij: de bomaanslagen op openbaar vervoer in Londen, Verenigd Koninkrijk (7 juli 2005): 52 doden en de
bomaanslagen in treinen bij Madrid, Spanje (11 maart 2004): 201 doden.

Kortom: Je hangt suggestieve praatjes op, waarbij je handig om de onwelgevallige gebeurtenissen heen slalomt.

Lauwe Koffie | 26-08-16 | 14:43

@kadoendra | 26-08-16 | 13:07
Voor straf zal ik al zijn boeken illegaal downloaden. Dat zal hem leren! (mij niet, ik ben niet van plan om ze te gaan lezen)

Guido | 26-08-16 | 14:42

Oh, dus Arnon heeft geen sloten op de buitendeur?

Lentehaas | 26-08-16 | 14:37

Nee Arnon, dat zie je verkeerd.
Moeder Aarde is volgens sommigen een slet...een hoer.
Toont al haar welvingen in al haar naaktheid.
Bezit verborgen schatten.
Mannen denken daarom, dat ze haar op alle manieren kunnen misbruiken.
Maar haar wraak is zoet.
Zij laat zich niet onderdrukken en misbruiken door mannen.
Ze heeft door de miljoenen eeuwen heen niets van haar kracht verloren.
Ook zonder mannen vermaakt zij zich prima.
Als ze haar tectonische schaamlippen beroert, dan trilt ze.
Ze komt klaar met nietsontziend geweld.
Vurig, vochtig en omdat ze al zo oud is, soms ook stoffig.
Wie haar vergelijkt met een terrorist, is gewoon een vent met een te kleine piemol.
#SchrijvenDoeJeZo.

Schietmijmaarlek | 26-08-16 | 14:35

Lauwe Koffie | 26-08-16 | 14:02
Het is niet netjes mensen uit te maken voor leugenaar. Er zijn drie grote aanslagen geweest in Europa in de afgelopen tien jaar door Moslimfundamentalisten: Nice 84 doden (2016), Parijs (Bataclan etc.) met 130 doden en Charly Hebdo met twaalf doden (2015). Alle situaties met 1 dode bij elkaar 11 doden in totaal, en ja, ik reken Turkije niet mee in dit lijstje. Totaal 227 doden in tien jaar. Check anders nog even het lijstje nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_terro...

.
lanexx | 26-08-16 | 14:02
De doden in Italië hadden voorkomen kunnen worden wanneer de huizen die daar staan aarbevingsbestendig zouden zijn gemaakt. Het was een niet al te zware aardbeving met 6.2, de benodigde middelen daarvoor zouden relatief beperkt zijn. Maakt het dat niet erger?
.
Het is soms best moeilijk je hoofd koel te houden en te relativeren bij lastige onderwerpen. Daar is Grunberg goed in, hij verdient respect.

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 14:30

Eerst was het "Stop zure regen", toen "Stop het broeikaseffect", toen "Stop klimaatverandering". Wordt het nu ook nog zelfs "Stop continental drift"?!?

Knoopsgat | 26-08-16 | 14:22

"Daarmee weten ze dat ZIJ in de toekomst nooit te maken zullen krijgen met boze godsdienstgestoorden.
meneer Q | 26-08-16 | 14:12 "
Dan zullen ze van een koude kermis thuiskomen. In Iran werd de Sjah verdreven door een verbond van geestelijken en socialisten. Er leven niet veel socialisten meer in Iran.

Sans Comique | 26-08-16 | 14:21

@ Stormageddon | 26-08-16 | 14:16

Dit stukje is alleen nog grappig voor mensen die niet bekend zijn met het concept van "Poe's law".

IslamPislam | 26-08-16 | 14:20

Grunberg is een natuurramp.
nemoj me jebat | 26-08-16 | 14:11
Grunberg is te vermijden emo-terrorisme.

Sans Comique | 26-08-16 | 14:19

Grunberg is niet het 'Wunderkind' wat iedereen zegt dat hij is. Een kinderlijke belevingswereld heeft-ie wel. Ook veel grachtengordelconnecties. Een aardappel maakt echter nog geen hutspot.

Slogra | 26-08-16 | 14:18

We kunnen dus in de toekomst een seismograaf gebruiken om een aanslag van moslims aan te zien komen? Da's verrekte handig.

drekzooi | 26-08-16 | 14:18

Tja, poging tot ironische satire die zelfs in 1968 niet leuk zou zijn. Maar er zijn vast wel 100 kirrende oudere meisjes in en na de menopauze van groenlinks signatuur die het allemaal fantastisch vinden. Dat is een beetje zijn publiek. Dat was al zo bij zijn debuut, toen hij door Sonja Barend (toen al 80) op het schild werd gehesen.

Stormageddon | 26-08-16 | 14:16

Zulke malloten moet je gelijk het stemrecht ontnemen.

Uw Psychiater | 26-08-16 | 14:15

@Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 13:51
Ik zou nog maar eens gaan nadenken over het verschil tussen natuurrampen en islamitisch geweld.
Volgens mij zit je op de verkeerde website!
*zwaait*

necrosis | 26-08-16 | 14:13

Veel linksche intellectuele roeptoeters hebben toch een vooruitziende blik: "If you can't fight them, join them".
Daarmee weten ze dat ZIJ in de toekomst nooit te maken zullen krijgen met boze godsdienstgestoorden.

meneer Q | 26-08-16 | 14:12

Grunberg is een natuurramp.

nemoj me jebat | 26-08-16 | 14:11

@Piet Karbiet 13:53: "Bertus Hendriks, die wist te vertellen dat de Moslimbroederschap ‘absoluut geen wolf in schaapskleren is en niet het Iran-model nastreeft, maar het ‘Turkije-model.’" Die Bertus heeft alsnog gelijk gekregen wat de Moslimbroederschap betreft... maar vooral omdat hij er onbedoeld nogal naast zat qua Turkije.

Muxje | 26-08-16 | 14:08

Kan iemand even Japan bellen en zeggen dat ze moeten stopppen met hun racistische, xenofobe en rationele aardbevingsbestendige constructietechniek.

jeetjeKees, | 26-08-16 | 14:07

@ TeeJee | 26-08-16 | 14:06

Is "satire" heb ik me laten vertellen.

IslamPislam | 26-08-16 | 14:07

@Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 13:51
Ben je nou echt zo mentaal beperkt, of is het een act?

TeeJee | 26-08-16 | 14:06

Ik wordt nog liever ge-barebacked door een zero-positieve dwerg dan dat ik een stukje moet lezen van Arnon Grunberg. De flapdrol.

WatZalIkErvanZeggen | 26-08-16 | 14:06

Als er (onverhoopt!!) een aanslag zou volgen op een linksch bolwerk of een moskee noemt lulletje Grunberg dat dan ook een "onvermijdelijke Natuurramp???
Met dit schrijfsel heeft hij zich buiten elke reële en intelligente discussie geplaatst.

meneer Q | 26-08-16 | 14:05

Arnon moet een godsgruwlijke hekel aan de Azaanbode hebben. Dagelijks brengt hij een extra deukje in het gebutste image van die krant. En ze betalen hem er nog voor ook.

solcama | 26-08-16 | 14:04

Grunberg zegt hiermee dat je niet moet zeuren over geïmporteerde islamterreur, wat een licht.

compitaal | 26-08-16 | 14:04

Grunberg heeft het recht om zichzelf gesubsidieerd in zelfbevlekkend gelispel quasi-intellectueel in de media te uiten. Net zoals ik het recht heb om schouderophalend door te gaan met mijn leven.

Graaisnaaiert | 26-08-16 | 14:04

"Laatst noemde iemand hem nog één van de weinige intellectuelen in dit land. Beetje onterecht.
fail | 26-08-16 | 13:06 "
De mensen maken met Arnon dezelfde fout als met Freek de Jonge indertijd. Ze zijn goed met woorden, met het in elkaar knutselen van lange zinnen die lekker lopen. Veel mensen gaan er dan voetstoots van uit dan ze dan ook grote denkers zijn.

Sans Comique | 26-08-16 | 14:04

Aandachtsgeile dwangneurotische gek. Vind je het gek dat geen hond die krant nog leest.

doskabouter | 26-08-16 | 14:04

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 13:51 |
Ja, je hebt helemaal gelijk: mensen zijn nummers.
Ik stel voor dat jij je kleine zusje aanbiedt aan ISIS als volgende slachtoffer van hun terreur. Of beter nog: jezelf!
Keutel!!!

Aristotalloss | 26-08-16 | 14:03

@Basic Dimension 13:50: Zo te lezen hebben Harris en Grunberg dezelfde huisdealer.

Muxje | 26-08-16 | 14:02

@ piloot47 | 26-08-16 | 13:55

Arnon begrijpt geen satire. Hij heeft er vast wel eens over gelezen, maar begrijpen doet hij het niet.

IslamPislam | 26-08-16 | 14:02

Feitelijk zegt hij inshalla. En het kwartje valt weer.

squadra | 26-08-16 | 14:02

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 13:51
Je liegt. Niet gehinderd door enige feitenkennis.

Lauwe Koffie | 26-08-16 | 14:02

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 13:51
Hoe typeer jij dan de verschrikkelijke gebeurtenis in Nice? De slechtheid in zijn ergste vorm, wel te vermijden, een aardbeving niet!

lanexx | 26-08-16 | 14:02

Harry 13:51, kijk naar de overname van hele stadsdelen door moslims, moet je daar blij van worden? En dan de haat richting het westen, wat doen ze hier dan. Paar doden erbij, en ontzettend veel criminelen, uitkeringstrekkers. Jammer voor je, ga er maar tussen wonen.

rattenvanger XL | 26-08-16 | 14:01

@Ichneumonidae | 26-08-16 | 13:27
Ik heb nog liever de cartoons van Bandirah terug dan dat Grunberg hier wekelijks verschijnt.

necrosis | 26-08-16 | 14:00

@Piet Karbiet | 26-08-16 | 13:53

Waarom zou je iets fileren wat al niet serieus te nemen is. Dat is letten op de details en niet op het groter geheel. Zo snel mogelijk negeren van meningen die er niet toe doen. Dat verschilt een Grootmeester ook van een middelmatige schaker. Hij kijkt alleen naar de zetten die er toe doen.

roze_bril | 26-08-16 | 13:59

Wat misselijk, bah.

Bokito ergo sum | 26-08-16 | 13:58

Blijf die neuroot Grunberg toch meer een meer soort NL copycat Woody Allen vinden!

william7055 | 26-08-16 | 13:58

Tja, bezuinigingen bij de geestelijke gezondheidszorg. Normaliter zou zo'n persoon toch opgenomen moeten worden. Maar ja, Nederland is toch al een open inrichting en daar mag zo'n persoon zelfs zijn aandoening etaleren aan den volke.
Compleet kierewiet.

Vigil | 26-08-16 | 13:56

Mensen, mensen, alsjeblieft: dit stukje Grunberg is SATIRE. Beoordeel het op die stijlvorm. Dus: is dit goede satire? Nee, het is flauwe, makkelijke, kortzichtige SATIRE. Het is de satire van de zelfingenomen elite: weet je, ik ga eens grappig doen en dan doe ik net of ik ook zo´n domme pvv-tokkie ben. Want zo denken die sukkels toch?

Haha, malle Arnon.

Morgen weer een stukkie van hem, over dat domme Geen Stijl-reaguurdersvolk.

piloot47 | 26-08-16 | 13:55

Hier een mooi stukje waarin deskundigen als Petra Stienen en Bertus Hendriks worden gefileerd om hun totaal falende onkunde: politiek.tpo.nl/2016/08/25/het-deskund... Daar zat ik al lang op te wachten. Nu Arnon nog.

Piet Karbiet | 26-08-16 | 13:53

Overstromingen kan je ook vergelijken met hongersnood, pedofilie, besnijdenissen, genocide en andere fijne moslim feestjes. Om maar even rechts overdreven te doen

rattenvanger XL | 26-08-16 | 13:53

Mooie beschouwing van Grunberg, toch één van de beste observatoren van dit land.
.
Bij deze ene aardbeving in Italië, duur vijf minuten, komen net zoveel mensen om als in tien jaar terreur van Moslimfundamentalisten in Europa. Dit moet toch de gemiddelde islamofooob ook even aan het denken zetten. Waar besteden we onze tijd en middelen aan? Overdrijven we het gevaar van terroristen niet heel erg?

Harry uit Rotterdam | 26-08-16 | 13:51

Grünberg praat poep. Iedereen weet dat aardbevingen worden veroorzaakt door klimaatverandering. Geen muren bouwen, maar belastingheffen.

www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/019...

Glasgow Argus | 26-08-16 | 13:51

@Aristotalloss 13:41
Weinig toepasselijke nick in dit opzicht :)

compitaal | 26-08-16 | 13:51

[ze zien geen menselijke, boze opzet - die bovendien prima rationeel verklaarbaar is vanuit het perspectief van een godvrezende ISIS-fanboy, zoals Sam Harris in deze podcast haarfijn uitlegt - maar een soort onafwendbare natuurramp, die we zelfs met de grootste inspanning niet kunnen voorkomen.]

Er wordt niets rationeel verklaard vanuit islam. Van daaruit komt alleen magisch gefundeerde culturele psychopathie. Nooit mogen wij het bewuste van moslims als leidraad nemen om hun 'geloof' te doorgronden. Dat zou een zwaktebod zijn en een belediging van het gezonde verstand.

Er is bij moslims ook geen sprake van boos opzet, het is simpelweg de natuur die zijn loop neemt. De menselijke seksualiteit heeft zich in 7 miljoen jaar afwijkend ontwikkeld en moslims zijn daarin blijven steken.

Dat heeft enorme gevolgen waardoor moslimslachtingen in de evolutie te zien zijn als de ontbinding van het sadomasochisme in zijn samenstellende instincten van moordlust (kannibalisme) en seksuele lust (het verkrachten van de eigen dochters), ook wel honorkillings genoemd.

Het sadomasochisme is de kers op de taart van de seksualiteit zoals die alleen bij mensen voorkomt. Het is de zout in de pap van menselijke seksualiteit en leidt tot de SM-dyade die het basismodel vormt van de moslimcultuur.

Met veel pijn en moeite is het de Westerse samenleving gelukt hiervan tijdelijk de Vanille-dyade te maken.

Maar dat is vechten tegen de bierkaai. Wij zijn te ver gegaan en hebben de SM-dyade by policor weer ingang doen vinden. Wij moeten zelf de weg teruggaan naar een verwaterde vorm van de SM-dyade voordat islam onze kern van cultuur inneemt:

[POLICOR, NEXT RELIGION FOR WOMEN

In 1991 rape was abolished within marriage in the Netherlands. A bill for artificial insemination waited for application. It was the blow for the SM-dyad. Latent lesbian feminists had won. The homosexual clergy was already banned in the sixties. Since, lesbian feminists simply did not grasp how it worked. And by the anti-conception pill women were equal to men. Acquired women's suffrage supplemented with a proportion of masochistic Christian males gave them the majority in parliament and so Western culture went into a free fall.

Forced tongue kissing and such innocuous was dismissed with years of prison for rape. Then take just a sex doll. In a radical change of direction SM-dyad was exchanged for Vanilla-dyad.]

Basic Dimension | 26-08-16 | 13:50

Inkoppertje omdat het kan: de grootste natuurramp is natuurlijk die oma-neuqende Grunberg zelf.

Kapitein Stijlvol | 26-08-16 | 13:49

Dus tectonische platen die zodanig bewegen dat ze aardbevingen of vulkaanuitbarstingen veroorzaken kun je kwalijk nemen dat ze zo bewegen, alsof ze de wil en keuze hadden om anders te bewegen?

Weer wat geleerd, thx Arnon!

raskol | 26-08-16 | 13:49

Toen ik jaren geleden de kop van Grunberg voor het eerst op TV zag, wist ik al meteen met een gestoord links figuur te maken te hebben.
Voor hem past maar 1 oplossing : www.youtube.com/watch?v=-2clFC4K6CU

Keyboardspeler | 26-08-16 | 13:48

Dus als iemand de heer Grunberg in elkaar zou slaan, is dat gewoon een onvermijdelijke natuurramp?
.
Interessant weetje.

quantumcollider | 26-08-16 | 13:48

mysteryposter | 26-08-16 | 13:42
Zure aanvallen hadden we hier al lang hoor, maar dan tekstueel.

Tjemig | 26-08-16 | 13:47

onbenullig puberaal kereltje, niets meer,niets minder.
einde.

Foezela | 26-08-16 | 13:47

uwgandalf | 26-08-16 | 13:38
Je zou idd kunnen denken dat het cynisch of ironisch is. Maar ook als het dat zou zijn, dan wordt dat weer ontkracht door z'n slotzin waarin hij vertelt dat 'het' de schuld is van het neo-liberalisme, Amerika en de joden.

Het Westen zou in die optiek dan zelf de problemen die we hebben met de islam hebben veroorzaakt.
Wat natuurlijk wezenloos gelul is.

Ichneumonidae | 26-08-16 | 13:47

Arnold G. is de criminele kruising tussen een flapdrol en een malloot. Die is niet meer te redden; het zit waarschijnlijk in zijn genen.
-
Wat ik wel heel erg vind is de goedkeuring van lieden in de top van een Nederlands dagblad die hem toestaan zijn eindeloze reeks humbug op de voorpagina van hun product te plempen.
Kan de bliksem niet eens op hen neerdalen?

Thomas333 | 26-08-16 | 13:47

Grunberg is een verwarde man.
En het wordt steeds erger.
Laat men deze verwarde man maar snel opsluiten voordat hij net zulke aanslagen gaat plegen als al die andere verwarde mannen.

rijk | 26-08-16 | 13:46

Grunberg staat synoniem voor malloot.
Een zielig hoopje mens, die door de elite als elitair wordt beschouwd.
Ooit een boek van proberen te lezen, omdat hij zo promoot werd, snapte er geen bal van, 1 grote psychische chaos.

animalia | 26-08-16 | 13:46

De Deltawerken zijn aan deze man dus niet besteed. Maar denkt wel dat de mens de opwarming van de aarde kan stoppen. Hoezo draadje los van boven?

Tjemig | 26-08-16 | 13:45

Tja Hij maakt hier een satire op Donald Trump.

Wat mij betreft slaat hij de plank echter nog altijd volledig mis.

Borrom | 26-08-16 | 13:45

Zuur aanvallen is een islamitische trend die ook al begint over te waaien vanuit het midden oosten richting Europa. Gewoon over je heen laten komen, aldus meneer Grunberg.

www.norwegiandefenceleague.info/global...

mysteryposter | 26-08-16 | 13:42

Als ik weet dat er die dag een vervelend gaat plaatsvinden lees ik altijd eerst het stukje van Arnon Grunberg, ik weet dan zeker dat het gesprek daarna voor mij altijd leuk afloopt, minder leuk voor de ander persoon. Het Lul Grunberg kan beter in de armen van zijn lief blijven liggen.

Hermes Trismegistus | 26-08-16 | 13:42

compitaal | 26-08-16 | 13:21 |
Ja, en van die 'verkeer'-vergelijking wordt ik ook zo doodmoe. Het verkeer is een van de peilers van onze moderne manier van leven, van onze economie. Zonder verkeer zou dat onmogelijk zijn. Het verkeer is dus van levensbelang voor ons. En de overheid spant zich al decennia lang in om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen door het verkeer veiliger te maken.
Het enige dat de islam biedt is achterlijkheid; is dus niet alleen van nul en generlei waarde maar stort mensen - zelfs zonder terreur - op zichzelf al in de ellende. Dat die extreem dodelijke terreur daar bovenop komt maakt het allemaal dus nog erger en is dus géén vergelijk met verkeersdoden.

Aristotalloss | 26-08-16 | 13:41

@ daytripper | 26-08-16 | 12:44

Je moet ons ook niet zo serieus nemen joh!

sickworld | 26-08-16 | 13:40

Kwam laatst Arnon Grunberg tegen en vroeg hem: "Mag ik een foto van je maken?"
"Ja, prima", antwoordde hij, "maar... waarom speciaal van mij"?
Waarop ik hem uitlegde: "Ik spaar foto's van natuurrampen."

Lauwe Koffie | 26-08-16 | 13:39

Sinister-President | 26-08-16 | 13:27
Vooral doorgaan!

LibertasSimplex | 26-08-16 | 13:39

Jaja, en als je hard werkt en een aardbeving dreigt alles teniet te doen dan mag je je niet voorbereiden.

mennie | 26-08-16 | 13:39

Ik dacht dat hij hier juist vrij cynisch wou aankaarten dat we godverdomme nu eindelijk eens wat gaan doen. Maar, als ik de rest zo lees, dan bedoelt hij echt dat we maar moeten aanvaarden dat er terroristen zijn? Die man moet echt wat aan zijn boodschap techniek gaan doen. Of ik moet het links-brein beter doorgronden.

uwgandalf | 26-08-16 | 13:38

Dhr Grunberg moet als geen ander weten hoe het ware gezicht van terrorisme is. Het is schokkend dat iemand met zo een zeer beladen achtergrond op deze manier zijn mening geeft.
Dhr Grunberg zou echt beter moeten weten.

WWZ | 26-08-16 | 13:38

Kapen en omdraaien dat was actievoeren met een lege beurs in de jaren tachtig.
Kapen en omdraaien anno nu doe je omdat je geen argumenten meer hebt.

brughslurph | 26-08-16 | 13:36

Heb vrij veel boeken van Grunberg gelezen. Hij is vrij consequent in het uitdragen van z'n thema: Het leven is kut.

Nou ja, dat is misschien ook wel zo.
Als je zonder bier zit.

Ichneumonidae | 26-08-16 | 13:36

De hersenspinsels van een regressief-linkse zelfhatende jood. Wat een clown is die man. Ik vond z'n boeken ook al kut trouwens.

IslamPislam | 26-08-16 | 13:36

Was Joost Zwagerman er nog maar. Met hem is de laatste, linkse stem van de rede heengegaan.

BCage | 26-08-16 | 13:35

@Gen. Maximus 13:25: Pechtold en de zijnen zullen altijd krampachtig vasthouden aan de allang ontkrachtte notie dat de gebrekkige integratie, wangedrag, straatterreur en religieus fundamentalisme veroorzaakt worden door sociale achterstanden. Dat idee past namelijk perfect in hun stoffige linkse belevingswereld. Daarom zijn stageplaatsen ook zo'n populair onderwerp: een allochtoon die voor een baan wordt afgewezen is misschien gewoon niet gekwalificeerd, maar waarom zou iemand een student geen stageplaats geven? Dat móet wel onversneden rechtsracisme zijn.

Muxje | 26-08-16 | 13:35

@Sinister-President | 26-08-16 | 13:21
Zou Grunberg weten dat de vroegere PTT al jaren geen telefoonboeken meer uitgeeft?
Overigens onderschrijf ik uw suggestie.
*grijnst*

necrosis | 26-08-16 | 13:33

Slecht = slechts

En o ja, heeft u wel eens een aardbeving met een AK47 of een bomgordel gezien? Of één die Joden haat?

Nelis SplitBloes | 26-08-16 | 13:32

En ik zei nog zo tegen Arnon: "Blijf je medicijnen tegen hallucinaties nou gewoon slikken". Weer niet geluisterd.....

Infidel66 | 26-08-16 | 13:32

Ik heb het vaker gezegd, en blijf het herhalen want dat is de kracht van reclame: links zit in een massa-psychose. Meneer Grunberg zit hier middenin en je leest in zijn stukje de wanhoop en vertwijfeling van iemand die diep van binnen dondersgoed weet dat hij zichzelf voor de gek houdt, maar te koppig is om dat toe te geven.
Ik denk dat meneer Grunberg een erg koppig mens is, erg eigengereid en vasthoudend in het eigen gelijk. Zoals meneer Hemelrijk terecht opmerkt, is het een nogal krankzinnige drogredenering om terreur af te doen als een natuurramp, het is appels met peren vergelijken. Maar het is nog meer. Feitelijk zegt meneer Grunberg dat terrorisme in het dna van de moslim zit, dat zij dus niet anders kunnen handelen omdat dat in hun natuur zit. Zoals wij blanken inherent racistisch zijn, zo zijn moslims dus inherent gewelddadige terroristen.
Dat is wat Grunberg feitelijk zegt zonder het door te hebben. Zijn gedachtenkronkel is zo bizar dat het los van de realiteit staat. Ik zal het maar zeggen, niet iedere moslim is een jihadist, maar elke jihadist is een moslim. Of is meneer Grunberg toevallig een uitzondering? Een niet-moslim die jihadist wil zijn? Om zich nog wat meer te kunnen afzetten tegen zijn in zijn ogen minderwaardige landgenoten? Net als Sunny Bergman elke gelegenheid tot zelfkastijding aangrijpend om gelouterd en gede-Nederlandst uit de strijd te komen?
Walgt meneer Grunberg zozeer van zijn onherroepelijke noodlot? Het feit dat hij maar een schrijvertje is in een klein landje dat vooral bekend is om klompen, tulpen, windmolens, hoeren en wiet? Dat hij nooit en te nimmer hierbovenuit zal kunnen stijgen, hoezeer hij zijn roots verafschuwt?
De minachting druipt als ranzig frituurvet van zijn stukjes af, zelden heb ik iemand gezien die zulk een walging koestert t.o.v. zijn eigen nest. Het is geen positieve boodschap die hij brengt, en hij ontmoet hierdoor ook enkel spot en hoon, iets wat hem dan volhardt in zijn eigen gelijk, hoe verwrongen deze inmiddels ook is.
Meneer Grunberg is eigenlijk een triest iemand. Hij weet waar hij vandaan komt maar hij wil er niet vandaan zijn. Hij wil eigenlijk iemand anders zijn, maar elke keer als hij in de spiegel kijkt, ziet hij wat hij is en is er niet blij mee. We moeten eigenlijk medelijden met hem hebben, hij heeft duidelijk diepgewortelde problemen met wat hij diep van binnen is. Diep van binnen is hij die tokkie die hij anderen verwijt te zijn.
Misschien moet meneer Grunberg een stap terug doen, van afstand beschouwen naar de intellectuele bagage die hij en zijn medestanders hebben. Even een kritische blik, 'hebben wij hier nu wel goed aan gedaan? klopt het wel wat ik zeg?'
Het zou voor ons heel verfrissend zijn en het zou er misschien toe kunnen leiden dat meneer leert zichzelf en zijn landgenoten te begrijpen. Een openbaring ligt op u te wachten, meneer Grunberg, weg met die woede, die helpt u niet en wij zitten er ook niet op te wachten.

DearMud | 26-08-16 | 13:31

Grunberg snel aan de trilafon enanthaat!

Mariolo | 26-08-16 | 13:30

-weggejorist-

Nappa | 26-08-16 | 13:30

@LibertasSimplex | 26-08-16 | 13:25
Liev!

Mark_D_NL | 26-08-16 | 13:30

Slecht één vraag, meneer Grunberg. Hebben aardbevingen ook een ideologie/doctrine?

Graag uw reactie.

Nelis SplitBloes | 26-08-16 | 13:29

Aan wat voor drugs zit die man eigenlijk?

Flubber de Wups | 26-08-16 | 13:29

Het meest opzienbarende is dat de spinsels van deze mintellectueel nog steeds gepubliceerd worden. Grunberg is verworden tot de Lady Gaga onder de schrijvers; het is vooral een "brand"

Muxje | 26-08-16 | 13:29

Ja, je moet je in wat kronkels wringen om je volslagen ridicule, gekunstelde, marxistische ideologie overeind te houden. (Ik dacht dat die ideologie nu wel was doorgeprikt met de val van de muur en zo - 'Wir sind das Volk' - maar tot sommigen dringt het blijkbaar nooit door.)
Helemaal van 't padje, die gast.

Aristotalloss | 26-08-16 | 13:28

Terreur en mensenlevens zijn niet in een spreadsheet als een rekensommetje met elkaar te vergelijken, zolang er meer verkeersdoden zijn, moeten alle andere doodsoorzaken genegeerd worden? Het gaat erom dat het ene met opzet gebeurt door een ander mens en iets anders niet, want ook een verkeersdode -geen natuurramp maar ook door een mens veroorzaakt- heeft terecht minder impact dan een terreurdode.

Als iets namelijk met opzet gedaan is, gaan mensen daardoor bang en wantrouwig met andere mensen om, je kunt moeilijk de wolk boven je wantrouwen van kwade bedoelingen met een bliksem. Daarom is terreur onvergelijkbaar en veel erger, omdat het een maatschappij kan ontwrichten en oorlogen kan ontketenen, aardbevingen doen dat niet. Maar goed, dat snapt een kind, meneer Grunberg is aan het stoken of gewoon gek geworden.

een_mike | 26-08-16 | 13:27

@LibertasSimplex | 26-08-16 | 13:25
Wat een alleraardigste reactie!

Sinister-President | 26-08-16 | 13:27

Is het niet een idee om tenminste eenmaal per week zo'n stukje van Grunberg te plaatsen op GS?

Levert erg leuke comments op.

Ichneumonidae | 26-08-16 | 13:27

Tegen overstromingsgevaar bij een stormvloed is het delta plan in werking getreden, tijd voor een deltaplan tegen de radicaal islamitische vloedgolf.

mysteryposter | 26-08-16 | 13:26

Ik vind het wel een leuk stukje van Grunberg.

LibertasSimplex | 26-08-16 | 13:25

Even los van de idiote vergelijking blijft een interessant aspect nog onbelicht. Want t.a.v. aardbevingen, daar nemen we diverse maatregelen om ze te voorkomen dan wel de impact te beperken. We verminderen gasboringen, we bouwen aardbevingsbestendig, we leggen evacuatiedraaiboeken klaar, we zetten seismisch actieve gebieden vol met sensoren etc. etc. En wat doen we met islamitisch geïnspireerd terrorisme? We hopen het beste van onze gleufhoeden en SWAT teams. Maar importeren onderwijl miljoenen mensen die deze ideologie aanhangen en dus verhoogd vatbaar zijn voor de lokroep van de jihad. Nog versterkt omdat een groot deel terecht zal komen in de "have not" categorie van onze samenlevingen. Kortom, we blijven weigeren om het probleem bij de bron aan te pakken. Ik zal me tot aan m'n dood blijven verbazen over de stupide naïviteit die uit dit soort denken spreekt. Zie ook weer deze verse parel van de spreekstalmeester van voornoemd gedachtengoed: www.nu.nl/politiek/4312653/pechtold-wi...
.
Onderwijs en gelijke kansen mensen, als je dat maar biedt, dan is het integratievraagstuk opgelost. Multiculturele samenlevingen zijn namelijk wel degelijk van bovenaf maakbaar. Welles! Welles! ***stopt vingers in oren en neuriet nananananananana***

Gen. Maximus | 26-08-16 | 13:25

Humor, nog niet zo eenvoudig...

sickworld | 26-08-16 | 13:25

We besteden veel te veel aandacht aan die " mr. know it all".

joepiedepeopie | 26-08-16 | 13:24

Dus als iemand Arnon Grunberg opblaast, komt hij niet in de cel? Of zie ik dat nou verkeerd?

Maarja, dit mannetje is typisch zo'n nauw, elitair Nederlands schrijvertje. Schrijft een beetje over seks en allochtonen. U kent het wel, dat veilige "rebelse". Van die boeken die eigenlijk maar door één soort mens wordt gelezen, maar dat is meteen het soort mens met de macht en het geld om te doen alsof hun smaak universeel is.

Piet van het Padje | 26-08-16 | 13:24

Doorgaans bestaat 1/3e van de Voetnoot van Arnold G. uit een citaat van een ander. Te prijzen valt dus dat hij deze helemaal zelf verzonnen heeft.

batvoca2 | 26-08-16 | 13:24

Natuurramp in je moeders broekje

LibertasSimplex | 26-08-16 | 13:24

@necrosis | 26-08-16 | 13:16
Dank je voor het compliment!

Mark_D_NL | 26-08-16 | 13:23

Domme man met een dom stuk.
kan er nog steeds niet bij dat een groepje Nederlanders deze man als een interlectueel aanduiden.

jaap932057795966 | 26-08-16 | 13:23

Arnon Grunberg is een aardbeving, 9 op de Schaal van Boerenlul.

Foolonthehill | 26-08-16 | 13:22

Grunberg heeft een punt, het verkeer is dodelijker dan Breivik dus waar hebben we het over.

compitaal | 26-08-16 | 13:21

Door wie wordt Arnon betaald om dit door menselijk toedoen ontstane probleem onder het tapijt te vegen?
Voltaire zou voor openheid van zaken pleiten.

Slogra | 26-08-16 | 13:21

@necrosis | 26-08-16 | 13:16
Hear hear.
Mag ik een kleine toevoeging suggereren?
"Laat die vent lekker telefoonboeken gaan OVERschrijven"

Sinister-President | 26-08-16 | 13:21

Arnon Grunberg is een zelfgenoegzame eikel met zijn vooringenomen eigengelijk. Van school gestuurd nadat hij 2 keer was blijven zitten omdat de leraren zijn intellect niet herkenden en daarna naar New York vertrokken omdat hij te groot was voor Nederland.

Osdorpertje | 26-08-16 | 13:20

Er zijn mensen - we weten wie - die eigenlijk aardbevingen zijn. Als het praat als een aardbeving, als het kleren draagt als een aardbeving dan is het een aardbeving.
Arnon zal toch niet de moslims bedoelen????

Graaf van Egmont | 26-08-16 | 13:20

Wat een wazig stukje zeg, gelukkig bijna tijd voor bier.

Menneau | 26-08-16 | 13:20

-weggejorist-

Piet3178 | 26-08-16 | 13:19

Tuurlijk zijn aanslagen natuurrampen. Religie is niets anders dan de menselijke variant van myxomatose.

ColdWally | 26-08-16 | 13:19

Na dit artikel van Grunberg gaat justitie in Italie de aardbeving toch maar vervolgen!

DerWaarheid4 | 26-08-16 | 13:19

-weggejorist-

Assembled in NL | 26-08-16 | 13:19

Ironie wordt pas in DSM-VIR geïntroduceerd.

ouwespamhoer | 26-08-16 | 13:18

Waarom blijft de interesse voor de Vokskrant en die uitgerangeerde columnistjes van die krant zo groot. Het is over voor deze krant en de mensjes die nog wat euri's verdienen aan dit vod.

Mark_D_NL | 26-08-16 | 13:18

Taalvaardig met een ongelimiteerd gebrek aan realiteitszin.

Antitheïst | 26-08-16 | 13:18

In New York wonen, en dan dit soort volkomen onzinnige stukjes hier laten plaatsen is sowieso al laf.
Misschien waant hij zichzelf een soort 2e bijbelse Job : "De Here heeft gegeven, de Here heeft genomen, de naam des Heren zij geloofd".
Christelijk masochisme dus, en minachting van al diegenen die daaraan niet mee willen doen.

Sinister-President | 26-08-16 | 13:18

Typisch. Zo vaag lullen dat niemand het nog snapt. Soort van kunst.

Aantastelijk | 26-08-16 | 13:17

Het amusante trouwens wel dat, als de maatregelen tegen aardbevingen die Arnon noemt effectief zouden zijn, deze direct en onder luid gejuich van het volk zouden worden uitgevoerd. Waarom dan niet hetzelfde doen met islamieten, Arnon? Het enige antwoord wat hij daarop kan geven ontkracht helaas zijn betoog.

Zoiets | 26-08-16 | 13:17

Zo zegt Koenders: " Turkije gaat niet over onze demonstraties". Normaal is die opmerking een open deur, maar omdat Koenders het zegt, is het alarmerend. Turkije gaat erover gaan. De aardbeving zijn wij.

Hartgrond | 26-08-16 | 13:16

Ik vind Grunberg een over het paard getilde schrijver van lik-me-reet.
Ik kan sowieso minstens tien reaguurders noemen die betere comments schrijven dan Grunberg ooit zal kunnen.
Laat die vent lekker telefoonboeken gaan schrijven.

necrosis | 26-08-16 | 13:16

Arnon Grunberg kan er niets aan doen. Hij is als oerlelijk kind zo veel gepest dat hij de rest van zijn leven nodig heeft om zijn frustraties af te reageren. Ik begrijp alleen niet welke mensen hem voor deze rabiate wartaal een podium bieden. Ze kunnen toch niet allemaal oerlelijk zijn?

Huupke | 26-08-16 | 13:16

Schrijvers zijn vaak een beetje gek. Daarom doet Grunberg heel erg gek. Dat iedereen denk dattie heel erg schrijver is.

fart majeur | 26-08-16 | 13:15

Bij een terroristische aanslag in Italië zijn cica 250 doden gevallen. Is GOD een aardbeving? Men leze candide van Voltare. Is de natuur een GOD? Waarschijnlijk. Moeten we iets doen? Zeker. Om te beginnen een muur bouwen ten zuiden van Rome, daar begint Africa zoals bekend, opdat terroristen daar blijven waar ze thuishoren. Op plekken waar terroristen worden verwacht zouden gewapende politie agenten moeten staan. Het parlement zou een wet moeten aannemen die terrorisme eens en voor altijd verbied. Heer Rutte (zwijg niet) Er zijn mensen -we weten wie- die feitelijke terroristen zijn. Ik zeg altijd: Als het er uit ziet als een terrorist en als het de kleding draagt van een terrorist, dan is het een terrorist. Waakzame burgers zouden terroristen eigenhandig terug naar huis moeten sturen als politie en justitie weigeren in te grijpen. Overigens het de democraten, gelovigen en AFA-tuig, terrorisme uitgevonden.

Ik heb even maar de moeite genomen om deze manier van schijven van de schrijver wat duidelijker neer te zetten, aangezien je wel een hele DIKKE LSD=trip te verwerken moet hebben tijdens dat schrijven.

Mr_Pikibelly | 26-08-16 | 13:15

Bij dit artikel hoort de waarschuwing NSFW. Kots.

Piet Karbiet | 26-08-16 | 13:14

binnenkort in de bundel "Grunberg schafft sich ab"

Bert Konterman | 26-08-16 | 13:14

Een aardbeving kruipt zo onder die muur door. Helemaal als meneer religieus geïnspireerd is. Maar please rare rode nepneger..scheer niet alle aardbevi over één kam.

RickTheDick | 26-08-16 | 13:13

vanmorgen op radio, 2 nigeriaanse priesters die een kerk runnen in een klein dorpje in het gebied, flink klagen over dat er geen hulp is, wel in het italiaans dus dat is +. Waarna de verslaggever vraagt hoe ze het aan de gelovigen uitleggen, antwoord, dit is de natuur god heeft hier niets mee te maken.

tja al het goede komt van boven de rest is niet zijn schuld

pantera | 26-08-16 | 13:13

Arnon is zelf een terroriserende natuurramp die we vooral niet voor lief moeten neen.

Rheia | 26-08-16 | 13:13

Arnon Grunberg kijkt in de spiegel en komt kreunend klaar. Veel narcistischer ga je ze niet vinden.


Kan me niet voorstellen dat iemand met zo'n zelfvoldane, elitaire betweter door het leven zou willen gaan. Wat dan weer positief is voor de genenpoel.

TeeJee | 26-08-16 | 13:13

Dat stukje van Grunberg kan stuk korter.

We gaan allemaal dood.

Echt, opzienbarend, tsss.

Ichneumonidae | 26-08-16 | 13:13

Ach, gun deze simplistische linkse dwaas ook zijn stropopjes.

dlseth_ | 26-08-16 | 13:12

Arnon zelf is een natuurramp.

Rheia | 26-08-16 | 13:12

Dat er gekken zijn weten we, dat ze door sommigen serieus worden genomen geeft te denken over diegenen die Arnon serieus nemen. Het zegt wel iets over de goedmensch psychose.

Rheia | 26-08-16 | 13:11

God is zeker een terrorist. Eenieder die zich niet aan zijn leefregels houdt zal eeuwig branden in de hel.

Zoiets | 26-08-16 | 13:11

Het is ook niet zo zeer een statement tegen de mensheid. Het gaat veel dieper en is veel meer sinister. Mensen die terreur plegen (inderdaad terreur komt voor uit alle bevolkingsgroepen, maar het islamitische in het bijzonder en het draagvlak hieronder onder de gematigden is ook veel groter) willen een manier van leven kapot maken anders dan de hunne. Ze zijn zo doordrenkt met haat en gebrainwashed dat ze hier vaak ook hun eigen leven voor geven. Veelal zie je dit bij mensen die van kinds af aan zijn geleerd dat door het plegen van dit soort aanslagen zij als helden/martelaren etc gezien worden. Het is de onmacht van een economische zwakkere/militaire zwakkere groep mensen die een andere groep mensen het zwijgen probeert op te leggen, of hen zo bang maken dat zij zullen zwichten naar hun geloofsovertuigingen.

Vergis je niet; als in dit geval de islamitische wereld de wapens had om ons daadwerkelijk militaire te kunnen vernietigen dan hadden ze dat gedaan. Dit kunnen zij vooralsnog niet; dus resorten ze tot terreur. Hoe iemand zo iets sinister, kan weg bagatelliseren als zijnde een auto ongeluk of een natuurramp slaat zo volledig de plank mis, dat hij zichzelf moedwillig buiten deze discussie heeft gezet. Ik blijf me verbazen dat dit soort mensen een podium krijgen. Overigens kan ik mij niet voorstellen dan veel mensen zijn column zullen lezen en zullen denken hey daar heeft hij gelijk in; gelukkig zijn de mensen in Nederland vast niet zo dom; toch?? toch?? toch??

blendedperfection | 26-08-16 | 13:11

Aanslagen zijn niet onvermijdelijk, we vinden te prijs om ze te stoppen (woestijn-verglazing, miljoenen moslims deporteren) te hoog. Dus wen er maar aan, geen andere optie.
Maar zeggen, zoals Grunberg, dat het niet erg is, is verschrikkelijk. Die doet echt alles om aan zijn geld te komen, wat voor religie heeft die man eigenlijk?

kadoendra | 26-08-16 | 13:10

Als het gewoon natuur is, dan is PVV ook gewoon een natuurlijke reactie.

DaJonkel | 26-08-16 | 13:10

Grunberg kan goed trollen.

JTKDM | 26-08-16 | 13:10

En dan die krant die zoiets plaatst. WTF is er mis met al die mensen?

GaatDeGoedeKantOp | 26-08-16 | 13:10

Grunberg is een natuurramp,steeds weer

d' 8hØker | 26-08-16 | 13:09

ik lees hem 's ochtends nooit en dan krijg ik hem hier toch nog onder ogen grrr

Marcel66664746 | 26-08-16 | 13:09

De bijeenkomsten en feestjes van de "elite" zijn altijd streng bewaakt en daar loop je dus geen kans op een aanslag. Op de feestjes van het gewone plebs wel maar dat zal deze zelfverklaarde elite worst wezen.
Die lezen dat dan in de Volkskrant, halen hun schouders op en gaan weer verder. Net zoals ze bij een bericht over een aardbeving doen.

sinar2 | 26-08-16 | 13:09

Hij staat als een aardbeving.
Als ik het goed begrijp, dan vindt hij het eigenlijk not done dat seismologen metingen doen en indien mogelijk de wereld waarschuwen dat er hier of daar een aardbeving op til is. Zodat we maatregelen kunnen nemen.
Die aardbeving kwam als een dief in de nacht. Als de seismologen hadden kunnen waarschuwen, dan hadden die Italianen niet vredig liggen slapen in hun bergdorpjes. Dan hadden ze op tijd zich uit de voeten kunnen maken.

Schoorsteenveger | 26-08-16 | 13:09

Heeft hij een vreemde ziekte, waarbij zijn gedachten in vreemde kronkels vormen? Of is die een beetje gek?
.
En dan: Welke idioot zet dit soort troep in de krant?

Appsole | 26-08-16 | 13:08

grunberg , grote ziener
schaal je bril nog wat op
dat je het niet ziet , recht voor je neusje
het is allahs wil !

nemeton | 26-08-16 | 13:08

Malloot.

Dostranamus | 26-08-16 | 13:07

Voor maatregelen tegen aardbevingen is een grondwetswijziging nodig. Aldus GroenLinks.

Lewis Lewinsky | 26-08-16 | 13:07

Denkt hij nou werkelijk dat dit een geldige, logische vergelijking is? Hij overschat zijn eigen intellect en inzicht echt ontzettend. Als we dan toch de aardbeving analogie gaan gebruiken, vergeet dan niet te vermelden dat de politieke kaste alles eraan doet om zoveel mogelijk aardbevingen op te wekken in Europa.

Fushichou | 26-08-16 | 13:07

OMG, en ik vind Grunberg zijn bestaan geeneens zo erg, dat hij financieel onderhouden wordt wel

kadoendra | 26-08-16 | 13:07

Linksmensen zijn echt de schaamte voorbij. Ik hoorde het laatst ook al. Kwamen een aantal vrinden van mij met een grafiekje op de proppen dat het aantal aanslagen nog nooit zo laag is geweest in Europa. Ja goh, maar dan hebben we het over aanslagen van ETA en de IRA die potverdomme gepleegd werden door Europeanen. De aanslagen van ISIS zijn feitelijk aanvallen in een guerilla oorlog. Die zijn mogelijk juist omdat linksmensen immigratie altijd maar goed praten.

Old_Spice | 26-08-16 | 13:06

Goed zo, Marie. Hulde!

Lewis Lewinsky | 26-08-16 | 13:06

Laatst noemde iemand hem nog één van de weinige intellectuelen in dit land. Beetje onterecht.

fail | 26-08-16 | 13:06

Een angstig mannetje is die Arnon, meer kan ik er niet van maken.

aardappelninja | 26-08-16 | 13:05

NEE! HEE!

Een aardbeving is gewoon de natuur die haar wetten volgt. Het zou de natuur aan haar reet roesten waarom, als ze tenminste een reet zou hebben waaraan het roesten kon (en die heeft ze niet).

Een aanslag is een menselijke beslissing.

Balsaq | 26-08-16 | 13:05

Wat een simpele domme lul.

ParaPiet | 26-08-16 | 13:04

-weggejorist-

TRUMP | 26-08-16 | 13:03

Het erge is dat er legio mensen zijn die hierbij zeggen "Oh ja ja ja".

beschuitfluiter | 26-08-16 | 13:03

REAGEER OOK