Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eagles of Death Metal deugen niet

eaglesoftrashmetal.jpg Bataclanband Eagles of Death Metal speelde op Lowlands zondag. Hun eerste optreden in Nederland sinds die onfortuinlijke vrijdagavond in november, toen een aantal van stageplaatsen berooide islamitische jongen in Parijs een vuist maakten tegen de institutioneel islamofobe mentaliteit van het racistische Frankrijk. Helaas moesten Eagles of Death Metal daarvan getuige zijn. Maar ze gingen dóór en aldus stonden ze zondag op Lowlands. Voorman Jesse Hughes was echter niet eerder als persoon zo bekend bij een breder publiek, waardoor EODM niet meer alleen een groep is die vuige westkust woestijnrock speelt, maar die ook ineens "ontmaskerd" is als een conservatief Amerikaanse boerenkinkelband. 3voor12 schreef onlangs zelfs een soort handleiding over redneck rockers. Jesse deed namelijk afgelopen mei in een interview wat straffe uitspraken over de islam en de buigzame meisjesmentaliteit van Europeanen, en hij vroeg zich hardop af of de jihadisten misschien (islamistische) handlangers hadden binnen de Bataclan. Een hypothese die uiteraard onderzocht moet worden, maar die door critici tot islamofobie werd bestempeld omdat het gewoonweg niet waar mág zijn. EODM werd daarna door twee Franse festivals geannuleerd vanwege Hughes' uitspraken. Ook Lowlands werd om een reactie op hun komst gevraagd, waarop een hoop deflectie bij de festivalbaas volgde, maar geen annulering. Dus stonden ze zondag in Biddinghuizen. Het optreden was vast geen vijfsterrenrecensie waard (EODM is een cultact voor liefhebbers), maar in de Persgroep/Wegenerkranten (pica boven topic) kunnen ze het niet laten om de band niet op muziek, maar op 'omstredenheid' te beoordelen, en Hughes een racist te noemen. En dat terwijl zelfs Volkskrant +++ is over de band. (Maar die zijn sowieso ++++++++ over #LL16.) VPRO 3voor12 op zich ook, maar is blij dat EODM zelf Die Ene Avond in November niet te berde brengen: "Dat is misschien maar het beste. En ook niet meer nadenken over al die ingewikkelde uitspraken over complotten en moslims." Het optreden zelf wordt positief beoordeeld ("bovengemiddeld goede rockband" met "hernieuwde levensdrang"), maar dat zagen ze bij het AD en vooral het Parool toch anders: Hughes wordt als "fervent criticus van de Islam" vooral "een tamelijk verknipt figuur" genoemd, het optreden zelf een "mislukte kermisact." Het is wel duidelijk aan de toon: Eagles of Death Metal hebben de hel overleefd, maar the boys are bad news. Ook vuigconservatieve roodnekrockers moeten aan de juiste normen voldoen. Anders worden sommige pennetjes in de pers giftig.

Reaguursels

Inloggen

Nou was hun optreden op Lowlands (en dat zeg ik als fan!) ook niet bepaald geslaagd. Dus hoe graag ik het ook met die kutkranten oneens ben, ze hebben deze keer wel een punt. Het was saai en inspiratieloos. Terwijl je toch zou zeggen dat je na zo'n schokkende gebeurtenis als in Parijs met des te meer visie en levensvuur het podium bestijgt... Jammer.

woordgrap van de dag | 23-08-16 | 10:56

na dat drama dat ze meegemaakt hebben kunnen ze zeggen wat ze willen,met alle recht!!!!

pedro300 | 23-08-16 | 08:41

Links is als een wijf dat bij haar vent blijft ondanks dat ze met regelmaat door hem afgedroogd wordt. En iedereen die er wat van zegt is gek natuurlijk, want ze houdt zoveel van hem en ze weet zeker dat hij ook van haar houdt, want dat zegt hij zelf de dag erna.

me,myself and IK | 23-08-16 | 08:37

Toch knetterleip dat een slachtoffer die eerste hand heeft gezien wat een zieke ideologie het is, wordt afgedaan als de slechte man omdat hij realistisch spreekt over diezelfde ideologie... Dan is hij opeens de gene die fout zit. Belachelijk, zelfs als er doden vallen wordt het handje nog boven het hoofd gehouden van die terreurgroepen.

Liroy | 23-08-16 | 05:28

Ook handen de Bataclan aanvallers een aantal handvuurwapens in formaat pistool. Overigens is dit het formaat kogel dat in een AKM, een moderne AK-47, gaat. 7.62×39mm M43
www.jimonlight.com/wp-content/uploads/...
Dat er die dag maar 89 doden zijn gevallen is een wonder. Er waren honderden gewonden waarvan circa 99 zwaargewond.

Flappie2006 | 23-08-16 | 05:20

@Nehemia | 22-08-16 | 20:59 "Ik denk dat Bono nu geen vriendjes meer wil zijn met Death Metal."
.
De Ierse opa Bono maakt fraaie liedjes, maar is zelf felomstreden omdat hij wil dat er meer belastinggeld van de arbeiders naar Afrika gaat, terwijl hij zelf als miljonair de belastingen ontwijkt/ontduikt. Bono is "hypocrisy personified".

ben kokhals | 23-08-16 | 02:21

Wel is er gedreigd met onthoofdingen iedere 5 minuten.
Vreemd dat de aanvallers daarmee dreigen zonder messen of andere snijwapens.
en.wikipedia.org/wiki/November_2015_P...
Aanvallers Bataclan hadden automatische geweren, handgranaten en bomvesten. De bomvesten hadden ze zelf aan om als martelaar hun eigen leven te kunnen nemen.

Flappie2006 | 23-08-16 | 02:03

Tegengas richting islam is geen racisme of fascisme; islam is fascisme, en geen ras. Daarnaast hebben juist die gasten van Eagles of Death Metal volgens mij meer dan het volste recht hun gal te spuwen richting die haatreligie, ook tijdens een Überlinks (uiteraard voorzien van veel drugsgebruik) festival als Lowlands....

Nederlanddraaitdoor | 23-08-16 | 01:40

Dit was te verwachten, zo makkelijk. Hughes heeft op veel punten gelijk en over de andere punten kan je toch met de man in discussie gaan als jij zo nodig vindt dat je een punt hebt? Don't blame the man for creating a party at his own gig! Beste vent, doet zich dommer voor als ie is hoor. Maar hierin lopen wij in fuckin'Europa echt achter op de Amerikanen. De typhus aan de haters; ik heb vorige week in Bremen en Koln 2 top avonden gehad met de boys! Na een ruim half jaar geleden voor t eerst in jaren weer te hebben gejankt om Bataclan.. Keep dancing!

flc | 23-08-16 | 00:52

Ik denk dat Bono nu geen vriendjes meer wil zijn met Death Metal.

Nehemia | 22-08-16 | 20:59

Btw ik schaam me gewoon. Iemand weren van festivals uitgerekend op het continent waar hij een van de meest gruwelijke dingen heeft ervaren. En dat vanwege het uiten van kritiek/een mening, die hij vóór Baraclan wellicht ook al had, of had kunnen hebben, dat doet er niet eens toe. En sowieso los hoort te staan van waarvoor ze komen en da's muziek malen. Het is toch niet dat ze bijvoorbeeld naziverheerlijkende rock met gestrekte rechterarmen ten gehore brengen.... Te idioot voor woorden allemaal.

Bottleneck | 22-08-16 | 20:00

Ik kan maar NIET onthouden dat een tering hekel hebben aan een religie omdat die achterlijk is en dood en verderf zaait gewoon RACISME is.
.
Verder blijft ook maar niet hangen dat islam fascisme GEEN fascisme is want , ... euh , , &$#¥ , gloeiende , gloeiende , weer vergeten ... gauw naar de NPO home page daar staat het wel.

enorme sukkelzak | 22-08-16 | 19:59

Geweerd van festivals zelfs manman, alsof het politieke podia zijn (ja blijkbaar). Goed dus van Lowlands, en wat me ook ergens een beetje verbaast is de (eerlijke) houding van de zanger. Vaak zie je in extreme geweldsgevallen een stockholmsyndroom bij slachtoffers en getuigen. Gelukkig voor hem dus niet en komt hij voor z'n mening uit in het selecte (en veelal zelfbevlekkende linkse) groepje van muziekcritici.
EODM speelt trouwens niet mijn favoriete genre, maar via een matige film (Circle of Eight) kende ik toevallig al het lekkere nummertje Flames Go Higher.

Bottleneck | 22-08-16 | 19:40

Super band! Je moet natuurlijk wel van dergelijke rock houden. Maar wat verwacht je op een een festival vol met sociaal vertwijfelde d660ers.

ET007 | 22-08-16 | 19:04

De uitraken van Jesse Hughes had ik toen al gelezen. Moedige en eerlijke vent, die het durft ongezouten waarheden te zeggen, wetende dat dit door progressief USA en Europa niet gepikt wordt.

Weggezet als racist, redneck en ga maar door, terwijl hij met zijn band in de ogen van het islamitische beest heeft gekeken.

EODM muziek ken ik niet zo. Zal eens luisteren, maar Hughes is een baas!!!

Nuuk | 22-08-16 | 19:01

Wow, goeie song en te gekke clip!

Commando Z | 22-08-16 | 18:50

Als EODM wordt vergeleken met rednecks kunnen het nooit racisten zijn. Rednecks en Hillbillys zijn namelijk afstammelingen van blanke slaven uit Amerika.

Rotterdammert1965 | 22-08-16 | 18:00

@Slogra | 22-08-16 | 17:19
De Persgroep/Wegenerkranten, dus. Een bereik van niks. Wat boeit het dan, zou je zeggen. Mij in ieder geval niks.
Het Parool schetst 'm nog net niet als een clanlid. Als je er raar uitziet en van dat soort muziek houdt kun je per definitie geen gezonde uitspraken doen, zeker. Daar weten Metallica en Rammstein alles van.

Slogra | 22-08-16 | 17:37

Zou nog eerder kaartjes kopen voor een concert van Jet Bussemaker ...

Watching the Wheels | 22-08-16 | 17:23

Zo'n AD-krantje ziet er mooi uit. De kleuren, de opmaak. Wat een fijn krantje denk je, maar dan heb je nog geen letter gelezen natuurlijk. Na een paar columns en lezersbrieven speelt mijn onderbuik wel heel erg op. Wat zijn dit toch goeden menschen. En wat een racist ben ik toch. Gelukkig wel een rationele racist dan maar. Het is al zelfs zo erg dat ik nog liever de roddelkrant Telegraaf zou lezen. Nou, dat zegt wel wat..

Admiraal Balthasar | 22-08-16 | 17:20

Als de Volkskrant het niks vindt dan zijn die uitlatingen vast allemaal prima geweest.
Anders kun je het niet zeggen.
EODM bepaald niet bekend mee, maar heb wel respect voor de betere metal.
Ongelooflijk lastig om te spelen. Beetje aan een draaitafel zitten en knopjes omdraaien is er niks bij.

Slogra | 22-08-16 | 17:19

Gejat van iemand:
Als islam de religie van vrede is, waarom zijn moslim extremisten dan niet extreem vredelievend.

DaJonkel | 22-08-16 | 17:19

Islam is geen ras maar een mentale infectie. Wie desondanks van racisme spreekt wanneer mensen kritische kanttekeningen bij de leer van Mohammed en haar vruchten in de wereld maken tracht vooral een ander via bestempeling fascistoïde het kritische woord te benemen. Naarmate de kennis van zaken toeneemt lukt dat steeds minder.

Takki Yah | 22-08-16 | 17:15

necrosis | 22-08-16 | 15:45
Hip! Geld waard!

Cobalt bomb | 22-08-16 | 17:05

Het zijn racisten die Eagles Of Death Metal. En ze bevinden zich in excellent gezelschap omdat wij allemaal racisten zijn volgens de aanhangers van islam. Ongelovige, islamofobe racisten.

Accident_Prone | 22-08-16 | 16:58

@Chow | 22-08-16 | 16:30 "Te lui om google te gebruiken?"
.
Jij stelt dat een band "omstreden" is/was, maar weet niet waarom? Well well.

ben kokhals | 22-08-16 | 16:54

Ze hadden natuurlijk dood moeten gaan op die bewuste vrijdag. Dan waren het helden geweest. Maar nu ze die moordenaars van de Bataclan benoemen voor wat ze zijn, dat is pas vervelend. De waarheid, dat moeten we niet willen met zn allen.

van heinde en verre | 22-08-16 | 16:33

ben kokhals | 22-08-16 | 16:22

Te lui om google te gebruiken?

Chow | 22-08-16 | 16:30

nog even zo doorgaan en ik kan me bijna voorstellen hoe terreurplegers aan hun motieven komen

eriksweet | 22-08-16 | 16:27

@miko | 22-08-16 | 16:20 "Omdat het redneck religiegekkies zijn?"
.
Wat bedoel je met "redneck religiegekkies"?

ben kokhals | 22-08-16 | 16:22

@Schietmijmaarlek | 22-08-16 | 15:00
Tja maar voor die paar honderd ouwe van dagen hoeven we geen topic te maken.
Toots, bij elke slechte Nederlandse serie of film kwam die verschrikkelijke harmonica voorbij.

@ben kokhals | 22-08-16 | 16:12
Omdat het redneck religiegekkies zijn?

miko | 22-08-16 | 16:20

Tja lekker ongenuanceerde kerel die zanger maar wat betreft moslims en naieve wegkijk europeanen ben ik het volledig met hem eens.
Er is in Europa geen plek voor nog meer moslims. Die er al zijn mogen blijven mits ze zich aanpassen. Voor de rest opzouten. Maak maar wat van je eigen land.

WatZalIkErvanZeggen | 22-08-16 | 16:17

Islam /= Ras... sterf

Ad Hominem Tu Quoque | 22-08-16 | 16:16

@Chow | 22-08-16 | 15:18 "in de VS [was dit] al een omstreden band."
.
Bij wie en waarom?

ben kokhals | 22-08-16 | 16:12

tja het doorsnee Lowlands/ Studio Brussel/ 3voor12- volk vormt natuurlijk helemaal geen tegencultuur maar bravelingen (die vanuit hun roomblanke kokon diversiteit propageren) en vooral onderdeel zijn van de gevestigde orde.
Dan is een rebels denker als Hughes natuurlijk even schrikken.

Bert Konterman | 22-08-16 | 16:10

Zelfs als je gvd bijna omver geschoten bent door dat tuig mag je je er nog niet negatief over uitlaten. Links is gevaarlijk geworden.

Lyin Ted | 22-08-16 | 16:08

Tsja, 'the boys are bad news' voor lompe ultraregressieven in verknipte, felcorrecte kringen.

ben kokhals | 22-08-16 | 16:08

IslamPislam 1552
Pijnig uzelf niet langer. Links en logica zijn onverenigbaar. Ze stoten elkaar af. Een 'huwelijk' dat onmogelijk is, bestaat niet.

Nehemia | 22-08-16 | 16:02

@Maaiveld | 22-08-16 | 13:56, tja, voornamelijk... dat maakt het nog steeds geen ras. Er zijn ook blanke moslims, zwarte boedhisten, chinese katholieken enz.

Vogelbeest | 22-08-16 | 16:02

Cuyahoga | 22-08-16 | 13:46
Dank, was niet op de hoogte van deze cover!

Cobalt bomb | 22-08-16 | 16:01

Ja zeg, laten we die Jesse nog even natrappen. Zijn islamkritische houding is namelijk he-le-maal nergens op gebaseerd. Ik snap linkse "logica" niet.

IslamPislam | 22-08-16 | 15:52

necrosis | 22-08-16 | 15:45

Dan kan een andere band ook omstreden zijn maar dat maakt EODM niet minder omstreden. Maakt de hele situatie verder niet minder erg. Maar dit was al een gegeven voor de aanslagen. Wilde dat wel gemeld hebben.

Chow | 22-08-16 | 15:50

Als je discriminatie op basis van geloof 'racisme' noemt hoor je geen stukjes te schrijven.

Sterker nog, tijd om terug te gaan naar het VMBO.

MaxiCosi24 | 22-08-16 | 15:46

@Chow | 22-08-16 | 15:18
EODM een omstreden band?
Ooit gehoord van bijvoorbeeld de Engelse band Conflict?
DIE waren omstreden!
Een Engelse rechter besloot destijds dat ze nooit meer in de hele 'commonwealth' mochten optreden onder de naam 'Conflict'na de rellen in Brixton.
Rellen die notabene door de politie zijn uitgelokt.
Ik heb de live-CD nog met het boekje waarin wordt uitgelegd wat er gebeurde voor en tijdens 'The Battle of Brixton', ook bekend als 'the gathering of the 5000'.

necrosis | 22-08-16 | 15:45

Om te kotsen hoe de goedmensen andere mensen met niet hun opvattingen het liefste werkloos maken. Heb dat zelf ook al meegemaakt.

Daarom kan je vanuit zakelijk- / carrièreoogpunt beter op immigratie kritische opvattingen voor je houden. De goedmensen daarentegen kunnen hun politiek spuien zonder enige consequenties.

Rapclubje | 22-08-16 | 15:38

@Piet Karbiet
Bedankt. Om verdrietig van te worden. Ik moet er nog een beetje aan leren wennen. Malle incidenten.

RickTheDick | 22-08-16 | 15:32

@salsaparilla | 22-08-16 | 15:03

Het vreemde is, dat als er iets gebeurd wat ze wel interessant vinden zoals de staatsgreep in Turkije, ze wel massaal de straat op gaan.

Dutch_Holland | 22-08-16 | 15:20

Misschien even over de dijken kijken van Rossem. Al voor de aanslagen in Parijs was dit in de VS al een omstreden band.

Chow | 22-08-16 | 15:18

@VanBrummelen | 22-08-16 | 14:33

Wat is er mis met vuurwapens? Hardstikke leuk om te schieten voor de hobby of om te jagen.

Dutch_Holland | 22-08-16 | 15:17

@RickTheDick | 22-08-16 | 15:05
Glasgow heeft bovenaan een linkje:

Piet Karbiet | 22-08-16 | 13:33

heatst.com...
Glasgow Argus | 22-08-16 | 13:34

Piet Karbiet | 22-08-16 | 15:09

Het is ook een schande! Je publiek voor je ogen afgeslacht zien worden, en daar dan luid en duidelijk de daders de schuld van geven. Hoe haalt die yank 't in zijn hoofd? Nee, dat soort leeghoofdig Amerikaans simplisme, daar houden wij hier in Europa niet van.

Lagonda | 22-08-16 | 15:08

Klopt het verhaal over verminkte lijken in de Bataclan? (afgesneden ballen in mond, messteken in vagina)
Is er hier misschien een journalist met een antwoord?

RickTheDick | 22-08-16 | 15:05

Dus het jaarlijkse concentratiekamp van de roomblanke GroenLinkse bakfietsjeugd is weer voorbij? Nou ja, als de kinders het maar leuk gehad hebben, niet teveel hebben gezopen en geslikt, en de condoompjes hebben gebruikt die mamma voor ze heeft gehaald bij het Kruidvat. Vandaag weer naar school.

Stormageddon | 22-08-16 | 15:04

Er is een stelling waarbij men het heeft over de slechte en de goede islamisten. OK, klink logisch, maar hoeveel aanslagen moeten er nog volgen voordat de goede Islamisten massaal op straat gaan protesteren met alle imams voorop om duidelijk afstand te nemen van de slechte islamisten? Tot op heden is het oorverdovend stil. Zal aan mij liggen, maar ik ben bang dat veel islamisten het allemaal prima vinden wat er gebeurt. Het is niet anders te verklaren.

salsaparilla | 22-08-16 | 15:03

Tuurlijk stelt hij vragen, want alleen op 1 april bij het nieuws nadenken of het wel echt is, is natuurlijk vrij gebruikelijk maar even zo achterlijk. Net als altijd gewoon kijken wie er of het meeste aan verdiend of het meeste macht erbij krijgt.

Trouwens sowieso achterlijk dat de twee grootste supermachten ter wereld (Murica en Rus-/Putin-land) IS na jaren nog steeds niet weggevaagd hebben. Vergelijk dat eens met de koeweit oorlog in 1990. Dat was met 1 jaar voorbij toen 1 supermacht ingreep.

Geef een stel 16 jarige gamers toegang tot de drones en zeg ze dat het een realistische lanparty is; binnen een week is heel IS uitgeroeid. Helaas is er dan nog steeds niet genoeg kapot om belachelijke wederopbouw contracten in de wacht te slepen voor de thuislandse multinationals. Dus bombarderen ze rustig de verkeerde plekken door....

Artan83 | 22-08-16 | 15:03

Felracistisch, dat is als je stelt dat islamfobie een verzinsel is en niet iedere islamkritiek gelijk stelt met hatespeech. Je gaat steeds meer walgen van het gütvolk.

bijna_raak | 22-08-16 | 15:00

@miko | 22-08-16 | 14:51
Je hoeft het niet mooi te vinden, hoor.
Hij heeft genoeg fans die zijn muziek wel waarderen.

Schietmijmaarlek | 22-08-16 | 15:00

@First Contact | 22-08-16 | 14:33
Yep. We glijden hard af in ons kikkerlandje.

Schietmijmaarlek | 22-08-16 | 14:55

@Piet Karbiet | 22-08-16 | 14:05
Was, die egyptenaar is al een tijdje vredig en rijk gestorven. Jammer ik had hem liever zien rotten in een cel.

@Schietmijmaarlek | 22-08-16 | 14:29
Omdat Toots ook kudtmuziek maakt moet hij ook een stukkie?

miko | 22-08-16 | 14:51

@Parel van het Zuiden | 22-08-16 | 14:43
Peter Van Brummelen heeft hierboven inmiddels zelf gereageerd.

Piet Karbiet | 22-08-16 | 14:46

Links zijn de nieuwe moffenhoeren.

watergeus | 22-08-16 | 14:45

Grappig die vijfde colonne -redacties, zeg. Iemand die een Islamslachtpartij voor zijn ogen heeft zien voltrekken kan op geen enkele coulance rekenen als hij daardoor misschien wat te scherp oordeelt over de daderideologie. Om vervolgens rustig verder te reutelen over uitspraken als "minder, minder, minder" en de verschrikkelijke trauma's die dat voorbrengt.
.
Soms zou je bijna hopen op een Hebdootje bij zo'n redactie. Bijna dus, dat echt hopen maakt je natuurlijk hetzelfde als dat minderwaardige politiekcorrecte uitschot op zo'n redactie.

Parel van het Zuiden | 22-08-16 | 14:43

Muziekjournalistiek...

Toine Rorije | 22-08-16 | 14:40

-weggejorist-

swanenburg | 22-08-16 | 14:40

@VanBrummelen | 22-08-16 | 14:34
Ha, Van Brummelen in de panelen. Welkom!

Piet Karbiet | 22-08-16 | 14:38

Tja, dat is eng voor de linksmensen... Deze gasten hebben zelf gezien wat islamidioten kunnen doen en hoe de Europeanen reageerden en hebben daar een mening over die niet bij de gutmenschmening past... En dan is de muziek (dus) ook k...

*zucht*

Hemeltergend | 22-08-16 | 14:37

-weggejorist-

VanBrummelen | 22-08-16 | 14:34

@ Van Rossem. Het Parool (in dit geval: ik) noemt Jesse Hughes geen verknipte figuur omdat hij een islamcriticus is, wel omdat hij - bijvoorbeeld - in zijn vrije tijd graag priestertje speelt en wel heel erg dol is op vuurwapens. Zie de docu die Vice, vóór het drama in Parijs, over hem maakte.

VanBrummelen | 22-08-16 | 14:33

@Schietmijmaarlek | 22-08-16 | 14:29
Niet alleen links, maar de regerende elite. Vrijheid, democratie en teveel zelfstandigen zijn alleen maar lastig. Daarom de drang en wens om de burger compleet afhankelijk te maken van de (Europese) overheid.

First Contact | 22-08-16 | 14:33

Wat mij betreft hebben ze alle reden om racistisch en anti-islam te zijn.
Maar links ziet dat dus anders, zoals altijd.
Snap alleen niet waarom dit nieuws is en de dood van onze supermuzikant Toots Thielemans niet.

Schietmijmaarlek | 22-08-16 | 14:29

@Sioux | 22-08-16 | 13:49
Nieuw?? Ik zou 1400 jaar niet nieuw noemen.Dat is ouder dan sinterklaas!

miko | 22-08-16 | 14:27

In Nederland hebben we zogenaamd een "vrije pers". Laat me niet lachen. Ik ben nooit geabonneerd geweest op een krant, en dat zal ik ook nooit zijn. Ik ga me daar een beetje betalen voor de propaganda van mijn vijanden.

En let wel: Dit zijn diezelfde mensen die ons onze vrijheid tot meningsuiting misgunnen. GeenStijl mag niet, volgens hen. Want racistisch, ongevoelig, etc. etc. Allemaal emotionele drogredenering die terugkomen op één ding: Hier worden de "verkeerde meningen" geuit. Dat willen ze niet, want men zou nog eens gaan denken dat niet iedereen even gestoord is als de villa-bewonende elite van het land.

Piet van het Padje | 22-08-16 | 14:26

In hun fanatisme de islam ten alle tijden te verdedigen maken de slinksen de slachtoffers tot daders. Als het de islam betreft zijn er geen enkele morele principes meer voor slinks.

miss error | 22-08-16 | 14:23

@Nehemia | 22-08-16 | 14:11
Ja! En de vraag 'waarom?' is nog zorgelijker dan de islam zelf.

First Contact | 22-08-16 | 14:14

Zeitgeist. Tijdens de USSR had je zogenaamde 'dissidenten'. Schrijvers en journalisten die kritisch waren op de regenten in Moskou en vervolgd werden. Volgens de Communisten was je dan geestelijk niet in orde en in de gevangenis of een kliniek gezet. Die dissidenten waren allemaal reuze welkom in Europa en helden (Sacharov!). Als je nu kritisch bent op het centralistische EU beleid en de massa-immigratie ben je volgens Brussel felracistisch of erger. Het kan verkeren.

Piet Karbiet | 22-08-16 | 14:14

@macmiep.nl | 22-08-16 | 13:54
Precies wat ik dacht.
Je kan er donder op zeggen dat ik ook niet meer zo vriendelijk zou handelen nadat ik zoiets heb meegemaakt.

Tel Aziaat | 22-08-16 | 14:12

Blij het toch een beetje schokkend vinden dat;

Er is Nederland - en in het verlengende daarvan in Europa - een zelfsturende tendens in de publieke ruimte. De deugdzame burgers reageren afwijzend op onfatsoenlijkheid. Het kost in het geval van EODM je zelfs je imago en boekingen. Je past je aan voor meer succes of moet verplicht je tijd en energie gaan steken in al die negativiteit die een onfatsoenlijke uitspraak tot gevolg heeft.

Waarom zie ik geen forse goed georganiseerde tegenbeweging die zichzelf identificeert met het islamitische geloof die zich alleen als doel stelt terrorisme tegen te gaan. Volgens mij is dit stilzwijgend instemmen met de volgorde van opeen volgende gebeurtenissen.

Als er al iets gebeurd wordt er een clubje opgericht die de schuldvraag en de eigenaar van het probleem bij de roomblanke bevolking legt. Die van de fel racistische uitspraken zeg maar.

Ik weet nog steeds niet wat een 'fel racistische' uitspraak precies is - en ik wil mijn toebedeelde rol wel goed kunnen uitvoeren natuurlijk.

Pompenkoning | 22-08-16 | 14:11

What else is new? Iedere islamcriticus wordt in Europa tot staatsvijand bestempeld.

Nehemia | 22-08-16 | 14:11

Piet Karbiet | 22-08-16 | 14:05
Me dunkt dat het politiek correcte wegkijken bij de realiteit van vuile oorlogen bij de media in het westen een beetje te ver doorgeschoten is.

Glasgow Argus | 22-08-16 | 14:09

@Feynman | 22-08-16 | 13:53
Cartoons bijvoorbeeld? Ook niet helemaal veilig.

Piet Karbiet | 22-08-16 | 14:08

@Glasgow Argus | 22-08-16 | 13:49
Neen, niet retorisch. Ben natuurlijk op de hoogte van eeuwenlange traditie in wreedheden uit naam de islam. Dat stukje hedendaags bewust genetalien verminken was toch een beetje nieuw voor me. Het wordt bewust uit het nieuws gehouden. De PLO was hier ook ooit populair terwijl Arafat gewoon een psychopaat is. Gestoorde mensen vind je overal maar de islam heeft blijkbaar toch een aparte aantrekkingskracht op deze zieke lui.

Piet Karbiet | 22-08-16 | 14:05

We houden allemaal van diversiteit, behalve als het om een diverse politieke mening gaat. Dan ben je racist en islamofoob en hoor je er niet bij!

heldheino | 22-08-16 | 14:04

Wat de islam betreft:geen commentaar kan te grof of te beledigend zijn. Walgelijke ideologie!

Norbert Tijhuis4442 | 22-08-16 | 14:02

Eigenlijk is de krantentekst in de kop van deze thread onzin. Jesse Hughes heeft zich niet felracistisch uitgelaten, maar fel anti-islam en anti-moslims. Kleine nuance wellicht, hoewel sommige 'linksen' moeite hebben met nuances die hun niet goed uitkomen. Maar dat was in de goeie ouwe tijd van Ome Mao en Vadertje Stalin ook al zo.

Jezus_Boeddha | 22-08-16 | 14:02

Life_Of_Slice | 22-08-16 | 13:56

De band heet weliswaar zo, maar ze spelen geen death metal.

Naomi71 | 22-08-16 | 14:00

@keestelpro | 22-08-16 | 13:54
Het morele kompas van sommige linksen / socialisten draait alle kanten uit. Of ze zijn hun kompas gewoon kwijt.

Jezus_Boeddha | 22-08-16 | 13:59

Vogelbeest | 22-08-16 | 13:37
Moslims zijn veelal Semieten

Maaiveld | 22-08-16 | 13:56

Death metal is ook gewoon een klein beetje minder extreem dan black metal, dat vaak ronduit nazistisch is.

Life_Of_Slice | 22-08-16 | 13:56

@Oktoberfest | 22-08-16 | 13:44
Ach iedereen is toch islamapologeet en diversiteitsevangelist. Moet van de regering en weldenkende kranten die weten wat het stomme volk moet vinden en denken.

Jezus_Boeddha | 22-08-16 | 13:56

Wat je ook vindt van lowlands: Bonuspunten om niet te zwichten voor een groepje mentaal uitgedaagden, en de EODM gewoon te boeken.

TheEgg | 22-08-16 | 13:55

Nouja, die conspiracy theory dat arabs die in de Bataclan werkten medeplichtig waren ging op zich helemaal nergens over. Maar ik vind niet dat je dat het getraumatiseerde slachtoffer van zo'n aanslag zoiets serieus kwalijk kunt nemen. Ik zou er misschien ook wel rare dingen van gaan denken als er zoveel mensen onder mijn ogen naar de andere wereld geholpen werden.

Een muzikant is geen politicus. Hun muziek is en blijft lekker.

Naomi71 | 22-08-16 | 13:54

Potverdorie zeg, als er iemand Islamkritisch mag zijn (en dat heeft NIKS met racisme te maken), is hij het wel. Beetje begrip voor alles en iedereen, maar niet voor hem?!?

MacMiep.nl | 22-08-16 | 13:54

Deze musici hebben gewoon last van voortschrijdend inzicht. Die hebben als Amerikaanse buitenstaanders aan den lijve ondervonden wat er gaande is in het Avondland en die zijn eens na gaan denken over één en ander.
Dan ontdek je een hoop ongemakkelijke waarheden.
Waarheden die je zéér moeilijk onder woorden kunt brengen zonder in gevaar te komen en bedreigd te worden door de 'deugende' socialisten en islamisten.

keestelpro | 22-08-16 | 13:54

Hoe kom je eigenlijk met volautomatische lange wapens die dancing binnen als je in een normale binnenstad al wordt gefouilleerd op de aanwezigheid van een nagelschaartje. Dat lijkt me geen complottheorie, maar een zeer terechte vraag.

Slachtoffers van islamitisch terreur zijn dus racisten en islamofoben als ze daarna wat kritischer richting dat geloof gaan kijken. Ten eerste bestaat islamofobie geeneens, het is geen oneigenlijke angst.

Maar nog veel belangrijker, zijn ze zelf zo geworden, of door geweld zo gevormd. Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor? Hun eigen karakter, of de van buiten intredende ideologie van de haat?

En in het verlengde daarvan, we zijn nu ruim vijftien jaar islamitische aanslagen verder, tot in hoeverre gedogen wij deze ellende? Door de poorten open te zetten, niet te vervolgen, vingerafdrukken van vermeende vluchtelingen niet te vergelijken en onbeperkte naïeve geloofsvrijheid te propageren.

We kunnen wel blijven wijzen wat hun doen, maar tot in hoeverre LATEN we ze het doen? Zijn we het ideale weerloze slachtoffer.

Kunnen we niet een beetje uitzoeken wat terroristen echt niet grappig vinden, en dat een keer gaan doen? Niet bommen gooien om daar terroristen te verheffen tot de hoge islamitische eer van het martelaarschap. Niet bommen gooien om de nabestaanden te motiveren ook terrorist te worden. De bommen van vandaag zijn daar slechts wervende folders.

We nemen aan dat ze deze tegenstander kunnen raken met spullen waarmee we onszelf kunnen raken. We projecteren nu onze angsten op onze tegenstander, waardoor we standaard de tegenstander raken, maar het doel missen. Nee we moeten leren gooien met zaken die niet ons pijn zouden kunnen doen als we het op onszelf gooien, maar leren gooien met zaken die de tegenstander echt in de kern van zijn bestaan raken.

Terroristen streven de verspreiding van de islam na, daar zou ik beginnen.

Feynman | 22-08-16 | 13:53

@Piet Karbiet | 22-08-16 | 13:48
Van Brummelen hoeft ook niet expliciet pro-Israel en anti-islam geluiden te veroordelen. Hij noemt het wel en daarmee laat hij een veroordeling over aan de lezer. Iedere weldenkende lezer is natuurlijk anti-Israel en tolerant ten opzichte van de islam, of bang voor islamofoob uitgemaakt te worden.

Jezus_Boeddha | 22-08-16 | 13:53

Ja, maatschappijkritisch zijn mag alleen als je kritiek hebt op rechtse fenomenen. Maatschappijkritisch denken over linkse knuffelobjecten mag niet. Kritiek op de gevestigde orde was vroeger ook o.k, maar nu de gevestigde orde voor een groot deel links is mag kritiek op die orde ook niet meer. Het is me wat met die linkse jongens.

Hommel | 22-08-16 | 13:53

Hoe is 't eigenlijk met Hans Teeuwen gegaan?

Stijlicoon | 22-08-16 | 13:52

@Lot_van_Beek | 22-08-16 | 13:30
Huh? Hoezo is ze een GS lid geworden dan? Ik dacht dat ze ziek was?

miko | 22-08-16 | 13:52

Als ik het goed begrijp uit de term "felracistisch" blijken er gradaties in racisme te zijn.
Als dat zo is kan je een héél klein beetje racistisch zijn, dus zeg maar micro- of miniracistisch, gemiddeld zo'n beetje op de politiek linkse schaal. Als je gemiddeld racistisch bent dat bevindt je je in het politieke midden. Dan heb je nog het rechtse politieke landschap met érg-, fél, extreem- en superracisme. Kortom iedereen is op z'n tijd en manier racistisch.

pa_niek | 22-08-16 | 13:51

Piet Karbiet | 22-08-16 | 13:40
dat is naar ik aanneem een retorische vraag. Al sinds de veroveringen vanuit het arabisch schiereiland begonnen hebben de ismaelieten een spoor van bloed en ledematen achtergelaten. Wat er in 1400 jaar ingesleten is, verdwijnt niet zomaar. Overigens is het wel een schande dat de overheden zo schijnheilig omgaan met de informatie over methoden en technieken van de vredesstrijders van de religie. Doen die jongens zo hun best om Mohammed, moge hij smoren in varkensbloed, de perfecte mens na te doen, dan wordt dat nog verzwegen ook. #demediahebbenhetgedaan #zionistischcomplot

Glasgow Argus | 22-08-16 | 13:49

Islam is het nieuwe fascisme en links Nederland is hun NSB.

Sioux | 22-08-16 | 13:49

@Jezus_Boeddha | 22-08-16 | 13:42
Ik lees dattie het concert ruk en saai vond. Hij schrijft idd dat Hughes pro-Israel en anti-islam is. Dat veroordeelt hij toch niet? Van Brummelen is op zijn FB behoorlijk kritisch over de islam, als een van de weinige Parool-journalisten.

Piet Karbiet | 22-08-16 | 13:48

Een muzikant met een mening. Het moet niet gekker worden.
Pedronegro | 22-08-16 | 13:44
.
Tja en dan nog met een mening die pro Israel en anti-islam is. Fouter dan fout natuurlijk in de ogen van de neo NSB-ers.

Lupuslupus | 22-08-16 | 13:47

Na de sceptici, critici en gewone volk, worden nu de slachtoffers gedemoniseerd door het DeugVolk.
.
Maar hun tijd is voorbij; als een stroming over zijn hoogtepunt heen is, beginnen haar meest absurde en decadente uitspattingen, om te verbergen dat de beweging stervende is.

quantumcollider | 22-08-16 | 13:46

Tja, untermenschen blijven untermenschen. Waag het niet ketterse uitspraken te doen over de islmofascistische meesters van de Heilige Linkse Kerk nsb. Ook niet als je er zelf slachtoffer van bent.

Ales | 22-08-16 | 13:46

Wat Jesse Hughes heeft gezien hoop ik nooit van mijn leven te zien, onvoorstelbaar.
Dat hij daarna door de gutmenschmedia als islamofoob wordt beschouwd is natuurlijk een krankzinnige gotspe.
Overigens wordt hier door het AD de recensie van Pukkelpop nageaapt:

focus.knack.be/entertainment/muziek/co...

Jonas Boel, zegt u, heb ik die eerder gehoord?
Oh wacht:
focus.knack.be/entertainment/muziek/mo...
Was niet helemaal onbevooroordeeld dus.

Ach en dat de d66-jongeren deze muziek niet snapten, soit, hopelijk hebben ze genoten van Yuri en Sylvana.

Hier nog even een lekker meezingmoppie, kijk die Jesse eens lekker mellow gaan:

www.youtube.com/watch?v=tOWLYH4H5L0

Cuyahoga | 22-08-16 | 13:46

Nu nog die mensen aanpakken die op de boulevard van Nice hebben staan te spugen op de gediscrimineerde Franse mensenplettende vrachtwagen en chauffeur.

RickTheDick | 22-08-16 | 13:46

Een muzikant met een mening. Het moet niet gekker worden.

Pedronegro | 22-08-16 | 13:44

Islam-apologeten, diversiteitsevangelisten, multiculturen en SJW's: de geschiedenis zal deze plaatsen in het hokje "gevaarlijke randdebielen" en met de herkenbare intensiteit van naoorlogs verzet deze figuren weren uit de Nederlandse gemeenschap die wij opnieuw opbouwen na een set burgeroorlogen onder de noemer WW3.
Het AD en Parool zullen geoormerkt worden als kranten die "fout" waren in deze periode.

l'Histoire se répète.

Oktoberfest | 22-08-16 | 13:44

Voor mensen die niet op linkjes klikken:
Laat het maar over aan Hans Teeuwen, die vóór EODM optreedt in Alpha, om daar op in te spelen. Hij roept iedereen op even goed om zich heen te kijken of er zich nog 'verdachte elementen' in het publiek bevinden. "En we weten allemaal over wie we het hebben." Nadat er een ohhhhh door de tent is gegaan: "Ik zie het al, niks aan de hand: een kankerwit publiek. Het lijkt wel of ik in een fles melk sta te spelen."

Piet Karbiet | 22-08-16 | 13:43

Oog om oog, tand om tand is onzin in een oorlogssituatie.
.
Daar geldt: wees grootmoedig in de overwinning, maar medogenloos in het gevecht. En als je ooit in een eerlijke strijd verzeild bent geraakt, dan heb jij of je vijand een tactische fout gemaakt.

quantumcollider | 22-08-16 | 13:42

Aha, ze moeten zich meer slachtoffer voelen en hun excuses aanbieden aan de moslims, omdat die door een aanslag tijdens hún concert in een kwaad daglicht gesteld kunnen worden.

Zelf ben ik niet zo geïnteresseerd in de opinie van muzikanten, acteurs, kunstenaars, sporters en presentatoren. Dat EODM is toch op Lowlands op veel herrie te maken, en niet om de stampij?

Guido | 22-08-16 | 13:42

"In de show van EODM zit geen enkele verwijzing naar 'Parijs'. De groep doet wat de groep altijd al deed: keiharde rockmuziek spelen. Maar zo leuk als dat bij die eerdere bezoeken aan Lowlands was, zo saai is het nu."
.
Ach guttegut, lieve Peter van Brummelen, besef je dan zelf niet eens hoe vreselijk transparant dit citaat jouw deugende redeneertrant maakt? Er is aan de performance dus niets veranderd, er is slechts in NL bekend geworden dat de zanger godbetert "rightwing" angehaucht is. En die recensent maar hopen dat de zanger op het podium z'n uitlatingen even zou nuanceren. Hahaha. Wat een triestigheid

Gen. Maximus | 22-08-16 | 13:42

@Piet Karbiet | 22-08-16 | 13:33
Ik heb anders sterk de indruk Van Brummelen weinig van EODM moet hebben. En dan is Jesse Hughes ook nog eens pro-Israel en anti-islam. Dat is toch vragen om moeilijkheden, terwijl de hele wereld weet dat iedereen buiten Europa en de VS slachtoffer is van de zionistisch-bolsjewistische plutocratie. En blanken zijn toch schuldig aan alles wat er misgaat in de wereld! Etc. etc. Kan ik nou ook journalist worden in een kwaliteitskrant?

Jezus_Boeddha | 22-08-16 | 13:42

Felracistisch. Ze kregen post van mijn advocaat.

pendajo | 22-08-16 | 13:41

Conservatisme is nu officieel progressief geworden. Progressief voor het VPRO-volk betekent dat je het linkse activisme van de jaren '60 met een islamitisch sausje overgiet, en vooral veel zelfverzonnen taboes doorbreekt.

jeanmondo | 22-08-16 | 13:41

Wat is precies de nuance tussen een 'racistische' uitspraak en een 'fel 'racistische' uitspraak. Iemand voorbeelden in het kader van de deugdzame begripsbepaling(en)...

Pompenkoning | 22-08-16 | 13:41

@Glasgow Argus | 22-08-16 | 13:34
Okay... Dat is dus wel een structureel sadistisch trekje van die soldaten van de vrede. Je hoort er steeds meer over. Weet pas sinds kort dat in Munchen 1972 ook volop werd gemarteld voordat de Joodse atleten werden afgeslacht. Zit dat gewoon in die culturen?

Piet Karbiet | 22-08-16 | 13:40

En zo rollen de leftbastards verder op weg naar accuzurië

tejootje | 22-08-16 | 13:38

Katholieken zijn geen ras
Boedhisten zijn geen ras
Shintoisten zijn geen ras
Moslims......

Vogelbeest | 22-08-16 | 13:37

Sinds het AD is overgenomen door de extreemlinkse redacteur Nieuwenhuis is alles proislam. Hij wil echt het plebs verheffen!

ristretto | 22-08-16 | 13:36

Hmm en als Trump een sneer uitdeelt aan de moeder van een overleden militair dan is dat alle fatsoensgrenzen voorbij.... Leuk om te zijn altijd, die selectieve en gekleurde verontwaardiging.

Al zou die beste man echt een racist en moslimhater zijn, dan is dat toch een logisch gevolg. Ik bedoel 9 van 10 Nederlands haten na WO2 toch ook ALLE Duitsers.

Lood om oud ijzer | 22-08-16 | 13:35

"Ook vuigconservatieve roodnekrockers moeten aan de juiste normen voldoen. Anders worden sommige pennetjes in de pers giftig."

Zeg maar daar waar Yuri van Gelder ook tegenaan gelopen is. Maar dan anders.

Mark van Leeuwen | 22-08-16 | 13:35

Zo rollen wij in Europa; waar slachtoffers daders zijn en daders slachtoffer. Met dien verstande dat blank = oorzaak².

atheïstisch stemvee | 22-08-16 | 13:35

Ik zou die recensie in het Parool nog maar eens overlezen Van Rossem. Peter Van Brummelen is niet bepaald links en een islamfan. Wat is er trouwens waar van die geruchten over martelingen en verminking op de 1e verdieping van de Bacatlan?

Piet Karbiet | 22-08-16 | 13:33

Hoe fanatieker de media haar agenda toont, hoe meer lezers afhaken en hun nieuws + achtergronden ergens anders vandaan halen. Dus ga vooral zo door!

WimCock | 22-08-16 | 13:33

EODM is gewoon een topband. Als het je smaak is en dat is het in mijn geval.

En de waarheid over de Islam durven uit te spreken. Dat is in Amerika een stuk minder gevoelig alsdan in Europa.

In die zin lopen we hier behoorlijk achter.

overVecht | 22-08-16 | 13:32

En daarom dienen we linksmensen en hun media ook niet serieus te nemen.

Old_Spice | 22-08-16 | 13:32

-weggejorist-

Lot_van_Beek | 22-08-16 | 13:30

Lijkt wel "no platforming" .......

Hobbykip | 22-08-16 | 13:29

Toch is de uitlating over de plotselinge afwezigheid van beveiligers, terwijl de slachtpartij begon, nog steeds niet ontzenuwd.
In de Ummah moeten de ware gelovigen elkaar helpen, nietwaar?

Glasgow Argus | 22-08-16 | 13:28

"Ook vuigconservatieve roodnekrockers moeten aan de juiste normen voldoen. Anders worden sommige pennetjes in de pers giftig."

Logisch, de pers is gemiddeld zo links als een roodborstje.

ProAsfalt | 22-08-16 | 13:27

Wat een gotspe!

Schmutz Geilmacher | 22-08-16 | 13:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken