Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CPB: 'BREXITCRISIS DES DOODS SLOOPT NEDERLAND'

CpaSh2JWgAELMHf.jpg Typisch Teletekst telexje van het CPB. In de kabinetsramingen van de economie voor 2017 voorspelt het Communistisch Planeconomische Baantjesnetwerk (of waar dat 'CPB' ook voor staat) dat de economische groei van Nederland volgend jaar maar liefst 1/10 procent minder groei te wachten staat. En dat is - natuurlijk - allemaal de schuld van Brexit. What a load of populist crap. Kijk eens om je heen joh, abacusambtenaren. NAVO en Rusland op voet van oorlog in het oosten. Erdogan als nieuwe Hitler in het zuiden. Net iets daar voorbij een miljoenmiljard moslims die naar het Westen willen, vanuit landen waar oorlog, opstanden en revoluties de olieprijs bespelen. Oplaaiende Griekse crisis, spannende verkiezingen in de VS, bloederig verwardemannenjihadisme in de straten van Frankrijk, Duitsland en Engeland. Italiaanse banken die verzuipen in hun eigen schulden. EU jeugdwerkloosheid. De vakantiefiles bij Calais. Volatiele weersvoorspellingen. Mark Rutte bij Zomergasten. Er zijn, willen we maar zeggen, 1.001 redenen voor "onzekerheid" bij consumenten die dingen wel/niet kopen, of bij investeerders die wel/geen investeringen willen doen. Een tiende procent voorspelde (dus niet eens werkelijke) groeidaling in de schoenen van Brexit schuiven, dat is doen alsof een kater alleen veroorzaakt wordt door het laatste biertje wat je dronk en niet door die vijftien die er aan vooraf gingen. Stop gewoon eens met liegen, stom dubieus overheidsorgaan. Zucht steun omfg ga. eens. dood., Pechtold-papegaaitjes met je kleinzielige en hysterische populismepoep.

Reaguursels

Inloggen

piekartz | 10-08-16 | 11:27

De cijfers, haha!

doskabouter | 10-08-16 | 11:29

Vingertje wijzen naar andere oorzaken terwijl Brexit volgens de cijfers momenteel gewoon negatief uitpakt. Typisch.

piekartz | 10-08-16 | 11:27

Grote flauwe kul als het minder gaat komt dat omdat er teveel aan de top zitten die de zaken manipuleren.

pedro300 | 10-08-16 | 08:23

Ach ja , het CPB ... vaste baan, kantoortuin ..5 daagjes op .. pensioen ABP .. neem het ze es kwalijk.

daytripper | 10-08-16 | 02:05

een constante stroom van leugens komt op ons af

Ir. Wilhelmus | 10-08-16 | 00:40

Pff, alleen al de laatste (zelf gegunde) loonsverhoging van de ~20.000 Brusselse eurofieltjes kost ons meer dan die lullige 0.1%. Los van het feit dat het natuurlijk utter bullshit is. Economie is net als weersvoorspellingen of zelfs nog minder geloofwaardig dan dat. Maar ja, als je kijkt naar hoe sommige mensen alleen nog maar naar buienradar kijken en stug volhouden dat het droog is terwijl de motregen op hun hoofd klettert, verbaas ik me er ook niet over dat dit soort berichten bij velen gehoor vinden. Best verontrustend eigenlijk.

Kaposi_Sarcoom | 09-08-16 | 23:41

Verschrikkelijk. Wat een ramp. 0.2% lager!

Patatter | 09-08-16 | 22:49

Tutanchamon | 09-08-16 | 21:35
Nou het is wel ietsje meer
Wat dacht je van die 139 miljard waarvoor wij garant staan voor de EU.

botbot | 09-08-16 | 22:12

Ambtenaren,regeltjes,onderzoekje hier en daar,het zijn zij die alles naar de haaien helpen,schop driekwart van die opvreters de deur uit ,en alles zit weer in de lift .

fleurtje | 09-08-16 | 22:03

@ Bothot: onder de EU is de staatsschuld met tientallen miljarden gestegen. Die EU die ons welvaart zou brengen. My ass. Waar was jij de afgelopen 15 jaar ? D66 lid of zo ? Hoe kan iemand zo blind zijn. Al kost het ons not 80 miljard. Boeien. NEXIT !

Rest In Privacy | 09-08-16 | 21:35

@botbot | 09-08-16 | 20:24

Welke cijfers, de financiële gok industrie of reële economische investeringen ?

von Strumpfhausen | 09-08-16 | 20:34

Sorry, maar de D66 heeft geen recht van spreken als het gaat over de economie schaden.

MarcelNederland | 09-08-16 | 20:29

De investeringen van grote bedrijven uit de EU in het VK is booming.
von Strumpfhausen | 09-08-16 | 19:49
Nou en of, de cijfers liegen er niet om.

botbot | 09-08-16 | 20:24

Onzin!
De investeringen van grote bedrijven uit de EU in het VK is booming.
En daar zitten behoorlijke zwaargewichten bij kan ik verzekeren.
De reden ligt voor de hand, men wilt weg uit dit bizarre EU ondernemersklimaat van lasten en regulering dat er debet aan is dat Europa al jaren het slechtst presenterende economisch continent is.
Wanneer het VK uit de EU is zal het veel van de EU regelgeving overboord zetten waardoor het voor die ondernemingen weer mogelijk wordt om een fatsoenlijk bedrijfsresultaat neer te zetten.
Dat dit in de EU landen een nog negatievere economische spiraal laat zien is dus logisch, alleen is dat niet de schuld van Brexit maar van het bezopen EU financieel economisch beleid.
Nexit mag dan in eerste instantie wat lijken te kosten, net zoals nu Brexit, maar in geen verhouding tot de hotemetoten in Brussel verder hun gang te laten gaan.

von Strumpfhausen | 09-08-16 | 19:49

Het feit dat we in de eurozone zitten heeft er ook voor gezorgd dat de crisis voor ons veel erger was dan wanneer we niet in de eurozone hadden gezeten. Mogen we dan nu ook zeggen dat de Euro de Nederlandse economie heeft gesloopt? Of dat dan weer niet?
Die miljarden die we in het pact hebben gestoken krijgen we nooit meer terug. Hoe verhoud zich dat tot de miljarden die het Brexit kost? Als het al wat kost want Brexit is nog geen feit, maar enkel sentiment.

Bytemaster | 09-08-16 | 19:48

Brexit is net zo 'n fenomeen als " Global heating " .
Is het te warm -> blame it on Global heating , is het te koud -> blame it on Global heating , is het te nat -> enz , enz
Brexit idem , gaat het slecht met G.B. -> blame it on Brexit , gaat het slecht met de EU -> blame it on Brexit , gaat het slecht met Nederland blame it on Brexit , ......
.
Tijd om andere text schrijvers / spindokters in te huren , deze zijn wat sleets

enorme sukkelzak | 09-08-16 | 19:42

Het pond is gedevalueerd de importen zullen dus beduidend duurder uitvallen.
@botbot | 09-08-16 | 19:12
Devaluatie pond stelt weinig voor (10/11%) en is op hetzelfde peil t.o.v. euro als in periode 2011-2014.
Dan nog: 2014-2015 zakte euro bijna 30% t.o.v. Euro en draait nog steeds op dat niveau; economen gehoord die n.a.v. deze bijna 3x grotere devalutie hel en verdoemenis voorspelden voor EU ????

louis6227 | 09-08-16 | 19:37

Mooi mis, de glastuinbouw heeft vorig jaar een top jaar gehad
botbot | 09-08-16 | 19:14

Bedoel eigenlijk niet glastuinbouw maar oa die peren boeruhh

Maar als je toch over glastuinbouw begint die in het Westland, daar verdienden tuinders gemiddeld 15 procent minder dan in 2013 mede door de boycot van Rusland.
Alleen voor paprika's, tomaten en komkommers telers was het een goed jaar voor de rest was het prut.

vinzDH | 09-08-16 | 19:30

vinzDH | 09-08-16 | 19:02
Mooi mis, de glastuinbouw heeft vorig jaar een top jaar gehad

botbot | 09-08-16 | 19:14

Wat een economen hier dat was toch te verwachten.
Het pond is gedevalueerd de importen zullen dus beduidend duurder uitvallen.
De te verwachten bedrijvigheid (multinationals trekken zich terug) zal naar verwacht met 10% afnemen.
En dan verwachten jullie zeker dat export naar het UK onder deze omstandigheden toeneemt.

botbot | 09-08-16 | 19:12

Denk meer dat de boycot tegen Rusland door de EU onze groei schaad dan de brexit. Veel tuinbedrijven staan op omvallen daardoor.

vinzDH | 09-08-16 | 19:02

Domme schijnnauwkeurigheid welke ook nog eens braaf wordt over getypt door alles wat pagina's moet vullen.

Zwizalletju | 09-08-16 | 19:01

Omdat hun het voor het zeggen hebben en ik geen positieve verandering verwacht mag van mij dit land helemaal in de noordzee wegzakken. Ik trek wel naar het oosten wanneer het zover is.

Mertom | 09-08-16 | 18:57

Goh, Wilders moet *ter verantwoording* geroepen worden omdat hij zijn mening uit over een gebeurtenis in het buitenland.
.
Rutte *negeert* / *overtreed* de referendum kieswet en meg lekker biertjes drinken met Yuri in het Holland House.
.
Zo rolt NL vandaag de dag... Schaamteloos.

hotmint | 09-08-16 | 18:52

AL kost het NL nog 80 miljard (who cares, NIEMAND kijkt naar de enorm oplopende staatsschuld die we onder de EU hebben opgelopen); NEXIT. Al kost het 120 miljard; NEXIT. Verlies nemen en daarna weer beginnen met opbouwen. Eigen zeggenschap terug, stoppen met nivelleren, grenzen sluiten en doen waar we al honderden jaren goed in zijn is onbetaalbaar. NEXIT.

Rest In Privacy | 09-08-16 | 18:31

Voor de Britten veranderd er ook niet zoveel met de pond enzo. Maar laten we niet te vroeg conclusies trekken.

ratelaar | 09-08-16 | 18:13

De Brexit zal de Nederlandse economie niet goed doen. Maar terecht wordt opgemerkt dat andere door Europa totaal onderschatte ontwikkelingen dramatisch zullen uitpakken. Langzamerhand is D66 nog in de enige partij die nog gelooft in Europa. Weliswaar toonde Pechthold zich onlangs verontwaardigd over Turkije, maar gaat hij in de praktijk de deal met de Turken om zeep helpen? Persoonlijk vind ik de PVV ook niet de oplossing, maar op een aantal punten moet je ze wel gelijk geven. Net als op de Olympische Spelen holt Nederland hard achteruit. Maar met D66 straks in het kabinet komt het vast allemaal wel goed.

Mannes | 09-08-16 | 18:09

Tsja, D666 , ze moeten toch wat doen om in maart nog gekozen te worden.
Ze zaten natuurlijk in het "reces " voor ons plebs: vakantie, te dubben, waar kunnen wij weer Wilders de schuld van geven.

edelweiss | 09-08-16 | 17:59

Stijgende criminaliteit, bootladingen vol verwarde koranisten, miljarden weggegeven aan de asielindustrie, miljarden naar Brussel, miljarden richting Afrika en miljarden Afrikanen richting Uitkeringlandië, stijgende belastingen en premies. Allemaal de schuld van LINKS! Dat zijn geen voorspellingen , maar feiten .

Uw Psychiater | 09-08-16 | 17:51

NB-Stb | 09-08-16 | 17:23

Nee maar de kans dat de geest van pelleboer daar nog rondwaart is meer aannemelijker. Als die zei . Het gaat sneeuwen kon je je parasol gaan opzetten en zei hij het andersom kon je op het strand gaan zitten in je gebreide ondergoed. Zo koud was het dan. Maar de kans dat ze maurice de hond met zijn goede peilingen hebben ingehuurd is zeer wel aanwezig.Je weet wel die van die gekleurde peilingen om stemming te maken maar nooit kloppen.

tweetybird | 09-08-16 | 17:50

@Bigi Bana Boy | 09-08-16 | 17:37
Die wetmatigheid wordt binnenkort dwangmatigheid. Het polariseren van de samenleving en afhankelijk maken van het sociale stelsel/vangnet.

First Contact | 09-08-16 | 17:44

excuus voor de twee typefouten, te snel op "Post"gedrukt..

Jan Boule | 09-08-16 | 17:43

tweetybird 17:21
In 2014 richtte de Duitser Klaus Vogel "SOS-Méditerranée" op en zulks om mensen komend overzee uit Libye op te pikken al dan niet bij dreiegende schipbreuk.
Het schip dat gebruikt wordt heet Aquarius en kost 11.000 euro per dag aan stookolie , onderhoud, zwemvesten, voedsel. Eind 2015 gaf de Franse commerciéle (..) bank Paribas 50.000 euro steun zodat het schip 5 dagen kon uitvaren en de burgemeester van Parijs 10.000 euro , genoeg voor 1 dag."SOS-Méditerranée "zelf zegt natuurlijk dat het oppikken uit zee uit humanitaire overwegingen gaat aan de andere kant kun je zeggen dat het een vorm van commercie is ,een soort veerdienst van Lybië naar Europa gesponsord door uiteen lopedne mensen en bedrijven. Noch Italië, noch Frankrijk , landen waar de Afrikanen afgezet worden , verzetten zich tegen deze praktijken. Mensen blijven verdrinken maar gaan de zee op in de hoop opgepikt te worden ofwel door "SOS-M"ofwel door Frontex. De immigratie vanuit Afrika naar hier blijft gelet op bovengenoemde dus volop doorgaan.

Jan Boule | 09-08-16 | 17:41

D66 rechters brengen de economie veel meer schade toe.

voldemort | 09-08-16 | 17:41

Alles de schuld van Brexit, zelfs het weer.

ET007 | 09-08-16 | 17:40

Voor een Nexit is maar één wetmatigheid en dat is dat wij geen andere keuze hebben dan te doen wat de Duitsers doen. Onthoud dat nu eens een keer.

Bigi Bana Boy | 09-08-16 | 17:37

Wat denken onze Regenten: dat Engeland zich binnen 3 maanden herstelt? Het voordeel van Brexit zal nog even op zich moeten laten wachten. Kost nu eenmaal tijd om een land te hervormen. Ik ben ook ervan overtuigd dat als de EU meer zou meewerken er minder aan de hand was.
Oja Rutte: hoe zit het met de Turkendeal? Hoe zit het met het Oekraine referendum? Krijg jij die enkele projectjes nog gedeald? Duurt nu toch al een tijdje, toch?

ET007 | 09-08-16 | 17:34

Veel belangrijker is de vraag: Wat voor gevolgen heeft Brexit voor de (toekomstige) economie in GB? En wat voor positieve gevolgen heeft blijven in de EU voor Nederland?

First Contact | 09-08-16 | 17:30

Zoals hier eerder al gemeld, de miljoenennota komt eraan en we moeten even wat negatieve signalen afgeven. Cadeautjes kunnen dit jaat helaas niet gegeven worden. En D'66 is ons nog wat verklaringen schuldig over de kwestie Ebru Omar en over de stilte van Europese zijde over de stappen van dictator Erdogan. Vele Turken zijn overgestapt de laatste jaren van PVDA, dus D'66 is erg stil hierover. Een schaamteloze politieke partij is het, die eentiende procent valt in het niet bij alle schandelijke gedragingen als het over Europa gaat van D'66. Wat een vreselijke partij is dat geworden zeg.

Ruud5 | 09-08-16 | 17:30

Ik durf te wedden dat Pech-'t-holt een oude Mercedes 200D op de kop heeft getikt om met een Turkse vlag door Utrecht centrum te tutturrun vanuit zijn oude NSB gebouw, voor als Erger-dan een videoboodschap heeft.

Tjemig | 09-08-16 | 17:24

Vraagje............. werkt Piet Paulusma bij die glazen bollen club? Of is wedden dat weer gestart? Serieus?

NB-Stb | 09-08-16 | 17:23

Tsja d666. Zich zorgen maken om een brexit en aan de achterdeur 8 miljard uitgeven voor vluchtelingen die je eerst gratis had. De syriers zijn dadelijk vervangen door drie miljoen turken en koerden die hier asiel aanvragen. Ik zeg tel uit je winst. Hoeveel miljoen hadden wij mede door d666 mee betaald aan die kudt deal. Maar ja zal wederom de schuld van Wilders zijn volgens slappe was D666. Ik denk dat in al die jaren dat D666 ons meer gekost heeft als die hele Brexit. Met hun stupide achterlijkheden altijd. En daar geef ik walgander pechtold en pia de schuld van. Stelletje laffe gedogers uit eigen winstmerk. Dat D666 heeft werkelijk echt helemaal niks met ons,het volk. Die zitten er puur voor eigenpijperij. Interesant doen. Zeg maar arrogantie ten top!

tweetybird | 09-08-16 | 17:21

Huursverhoging 3,5 %. Leg dat maar uit stelletje van de pot gerukte azijnzeikers.!!
Maarnee OMG. 0,1%. En het hek is van de dam.
XaaD666 | 09-08-16 | 17:16
=
De leugen regeert...
iedereen zou er op VOORUIT gaan...
smerige klootzakken..
45€ extra per maand extra aftikken om de kloothuur te kunnen betalen.

meneer Q | 09-08-16 | 17:21

10 miljard immigratie-kosten heeft D[NSB]66 vergeten te berekenenen...
kost wat maar dan heb je ook wat.

meneer Q | 09-08-16 | 17:16

Huursverhoging 3,5 %. Leg dat maar uit stelletje van de pot gerukte azijnzeikers.!!
Maarnee OMG. 0,1%. En het hek is van de dam.

XaaD666 | 09-08-16 | 17:16

@Bigi Bana Boy | 09-08-16 | 15:55
Hey Bigi, jij hier. Ik dacht jij het voor gezien hield?

Kaft | 09-08-16 | 16:16
Hoe kan een zwitsal dat nou weten... hmmmmm.....

Nuchternederland | 09-08-16 | 17:15

Een hele kleine rekensom leert dat D'66 nu 50 jaar bestaat. Ik kan mij niet herinneren dat dit clubje zwevers ooit iets wezenlijks heeft bereikt.

Orakel1958 | 09-08-16 | 17:13

De Brexit is me zelfs wel 0.2% waard!
0.1% poeh, stelletje krenten.

Nuchternederland | 09-08-16 | 17:13

Turkije wil Europa slopen en het vingertje gaat naar PVV. Wééééér die walging van eurofielen, 2017 is gewoon NEXIT, dus wen er maar gewoon aan miezerige D66.

Sweetlakecity | 09-08-16 | 17:13

Wat is die Pechtold toch een vilein en misselijkmakend mannetje, alles maar dan alles aangrijpen om de PVV te bashen.
Deze doorzichtige poging is weer eens lachwekkend en stuitend dom!

lanexx | 09-08-16 | 17:06

Eurofascistengedram! En dan nog: Je kan niet in de toekomst kijken wat de economische groei betreft! 1,6 en 1,5 procent groei voor dit jaar en het komende voorspellen is als het kijken in een glazen bol en met droge ogen beweren dat het Nederlands elftal zich plaatst voor het komende WK en het gaat winnen. Er moet wat gedaan worden aan het verdwijnen van 35 miljard tot 50 miljard euro op jaarbasis, wat blijft hangen aan de strijkstokjes van de vele goed ingedekte corrupte regentjes. Aan de ene kant het beleid maken om aan de andere kant er aan te kunnen verdienen middels een adviesbureau waarvan de partner aandeelhouder is. Het geheel moet natuurlijk wel begeleid worden, als goed beleid maker zorg je daar natuurlijk voor! Je neemt voor korte tijd een interim aan, die het meervoudige kost van de Balkenendenorm, en wat blijkt: Het is een neefje/nichtje/vrindje of vrindinnetje van de staatssecretaris, ge-recruit bij het bureau waar de partner van aandeelhouder/commissaris/manager is.

Zal toch zeker 3,5 tot 5,0 procent schelen in de economie?!

Ik sluit graag nog af met een welverdiende:

Eurofascistengedram!

PieterC | 09-08-16 | 17:05

Ennehhh... wat kost dat Brussel ons nou precies,CPB?
*... nóg harder juichen voor Wilders doet...+

R.B.Scott | 09-08-16 | 17:01

GB was netto betaler.
Dus de Britten geven die 5,5 miljard nu lekker zelf uit.

squadra | 09-08-16 | 17:01

Wat een gelul van dat CPB, Brexit is nog niet eens een feit. Die minder groei komt van de aardgas inkomsten.
Het word tijd dat het CPB eens capabele mensen in dienst neemt en niet zulke flierefluiters.

f.ck | 09-08-16 | 17:01

Economie is een sociale wetenschap. En zoals de meeste sociale wetenschappen kampt die met het probleem dat de geloofwaardigheid steeds dunner en dunner wordt. Moderne economen voorspellen nog geen deuk in een pakje boter als het om de gevolgen van beleid gaat. In dit informatietijdperk gaat dat steeds meer mensen opvallen. Dat CPB, ooit een serieus en wetenschappelijk georienteerd instituut, zich voor het uitzenden van dit soort politieke propagandaballonnetjes hoereert, moeten ze zelf weten. Mag ik als belastingbetaler dan wél de subsidie even terug ? Is goed voor Cees z'n eigen economie zullen we maar zeggen. Verder wil ook nog even iets kwijt over D66. Een partij waarvan de naam met Democraten begint vindt het dus nodig om een ander de maat te nemen, omdat die een principiële keuze VOOR democratie ondersteunt ? De strijd tegen Hitler en VOOR democratie heeft Groot Brittanië in '40-'45 nog wel iets meer gekost dan 0,1% BBP. Hadden ze toen ook maar hun democratische principes overboord moeten gooien ? En met welk resultaat voor Nederland ? D66 : Hans van Mierlo draait zich om in zijn graf. Jullie maken mij zelfs fysiek onpasselijk. Jullie zijn het uitkotsen niet eens meer waard, yuk !

CeesCloosd | 09-08-16 | 16:51

Het tegenovergestelde is natuurlijk waar. Op naar de nexit

hautmont | 09-08-16 | 16:49

Ben kokhals...inderdaad, de enige economie die zich niet schijnt te kunnen herstellen van de wereldwijde crisis is De EU.

Dit is een direct gevolg van het welkom,welkom,welkom, beleid van ene mevrouw Merkel....en het brave getolereer m.b.t. alle strapatsen van idioten als Erdogan en het softe bukbeleid m.b.t. weerzinwekkend moslimvolk.
Wanneer gaan we dat tuig nou eens zo behandelen zoals ze in hun eigen gewenste walhalla zouden worden behandeld?
Met onze juristerij en de supersofte aanpak lachen die gasten ons gewoon uit.
Ze kunnen zich hier van alles permitteren, want gestraft worden ze toch niet.

mallekater | 09-08-16 | 16:47

OMG, daar komen we nooit meer bovenop.

Der Schnitzeljäger | 09-08-16 | 16:46

ben kokhals | 09-08-16 | 16:40
Lol!
Met al die tandartsen, chirurgen, ingenieurs en apothekers is dat niet nodig ! Het is heeeeel erg goed voor EU, geloof D66 en het CPB maar op hun woord.
Ik wacht trouwens nog steeds op een met onafhankelijk verifieerbare cijfers doorgerekende kosten-baten analyse van het voordeel van de EU voor Nederland.

OudeNederlander | 09-08-16 | 16:44

Heeft het CPB al een kostenplaatje van de recente invasie gemaakt?

ben kokhals | 09-08-16 | 16:40

En Wilders zorgt niet voor verdeeldheid,nee hij waarschuwt ervoor en noemt het beesje bij naam.Dat zijn 2 verschillende paar schoenen.

altijdfeest | 09-08-16 | 16:40

Cijfers en voorspellingen, een lekker stel.
Moet je eens aan collega's vragen om met dezelfde 20 cijfertjes een businesscase te maken.
Je krijgt 20 verschillende antwoorden.
Als je er dan nog hints aan toevoegd, wat het management graag wil horen, dan -alsof het magie is- komt dat er ineens uitrollen!

OudeNederlander | 09-08-16 | 16:38

Brexit kan nooit zoveel geld kosten,als alle vluchtelingen bij elkaar,die hier nu zijn en nog gaan komen.Er staan er weer 3 miljoenen te wachten.Plus dat geld naar ontwikkelingslanden.Dan nog die miljarden voor de Turkije voor zogenaamde opvang.Wat daar allemaal bij komt kijken,dat weet niemand.Ook moeten we Griekenland helpen.Niet te denken aan opbouw in die landen,dat komt ook op Europa neer.Hier in Nederland het extra veiligheid systeem.Uitkeringen voor alle die geen job krijgen.Extra maatregelen voor verwarden en gestoorden mensen die ertussen kunnen zitten.Het hele vluchtelingen apparaat kost bakken voor geld.En het ergste van alles is ,je vrijheid.Dat is onbetaalbaar.Eigen baas in eigen land zo denk ik er voortaan over.

altijdfeest | 09-08-16 | 16:37

@Feynman | 09-08-16 | 16:23 "En als de Unie zo perfect is, waarom heeft het dan de laagste economische groei van ieder continent ter wereld?"
.
Daar zal Brussel op antwoorden: Omdat de ultra extreem xenofoob rechtse populisten ervoor zorgen dat er nog geen fiscale en politieke unie is :)

ben kokhals | 09-08-16 | 16:29

O jee, alle lichten gaan uit.

Gags Beasley | 09-08-16 | 16:29

Wat een ongelooflijke onzin, weer.
Dat 'weet' het CPB dus zogenaamd nú al? En die negatieve verwachting heeft weer zogenaamd niets te maken met een enorme werkloosheid, onzekerheid onder de bevolking, een belachelijke import van kanslozen, terreurdreiging en kapotstuk-gaande sociale zekerheid, waaronder de pensioenen?

Hoe DURVEN ze!

EefjeWentelteefje | 09-08-16 | 16:27

Grappig hoe de partijen achter het Kunduz akkoord nu opeens schade aan de economie een kwalijke zaak vinden...

Moonwarrior | 09-08-16 | 16:26

Godverdomme, wat is D66 toch een walgelijke kutpartij. Als Wilders zich moet verontschuldigen voor juichen, wat mogen Peggold en zijn bruinhemden dan wel niet doen? Bungelen aan de hoogste boom voor het tot in den treure verpesten van dit land? Er is geen partij die ik zo erg haat als D66. Ik ben het niet eens met GroenLinks, de SP, de PvdA, maar geen van hen heb ik tot op heden kunnen betrappen op het soort walgelijke non-politiek die D66 doorgaans beoefent.

Piet van het Padje | 09-08-16 | 16:26

Ik heb net als Wilders ook gejuicht! En ik wil een Nexit en dat Eurofielen landverraders die ons verkocht hebben aan de EU worden opgepakt worden! Net als Wilders vind ik ook dat die laffe eurofielen van D66 die ons land willen opheffen, onze economie en spaarpotten willen uitleveren aan de ongekozen bureaucraten, onze welvaart wegsluizen naar failliete landen als Griekenland en met hun open grenzen beleid medeverantwoordelijk zijn voor de import van ontelbare terroristen''.

Lexus01 | 09-08-16 | 16:24

jawor36 | 09-08-16 | 15:44
Die toelichting van het CPB doet geeneens een poging de relatie aan te tonen, of in het verlengde daarvan de omvang van het effect dankzij. Wordt het daarmee niet zelf een complottheorie?

Ze stoppen in het NIGEM model lagere economische groei van UK & meer onzekerheid binnen Europa. Volgens hun eigen tekst!!! Ze stoppen er dus hun EIGEN conclusie in. Staat er gewoon letterlijk. Shit in, shit out.

Ze nemen de lagere economische verwachtingen dus als uitgangspunt! Het enige wat dit zegt is als het slechter gaat met UK, je ook effect niet in NL. Alleen die eerste aanname dat het slechter gaat met UK is al een aanname.

UK heeft nu een makkelijke afzetmarkt met EU, maar een hele slechte naar het complete commenwealthgebied. EU weigert namelijk afspraken te maken met India, Canada, USA, Australië en Pakistan. UK doet eigenlijk misschien een stapje terug in het ene gebied, maar sowieso een stap vooruit in die andere. Dat kan dus voor UK en NL dus ook heel goed uitpakken. Die eerste aanname van het CPB is dus politiek correct, niet economisch correct.

Daarna gaat het CPB nogmaals de boot in met het handelsbarrière verhaal. Fort Europa heeft nu al een structurele handelsbarrière ten westen van het eiland. Dat wordt straks hooguit ten oosten van het eiland. Die Europese invoerrechten ga je straks maar een keer betalen, niet twee keer.

Aangezien de meeste handel doorvoerhandel is, zal dus voor én na een brexit DEZELFDE barrière genomen moeten worden. De vraag is alleen waar. Geeft exact dezelfde mark-up in consumentenprijzen, en dus bij dezelfde prijselasticiteit dezelfde omzet, afzet en winst.

En als de Unie zo perfect is, waarom heeft het dan de laagste economische groei van ieder continent ter wereld?

Feynman | 09-08-16 | 16:23

Demonen66 dnappen er niks van en focusseren aandacht op totaal verkeerde zaken, kenmerkend voor de gutmensch.

Ronnie uit Helmond | 09-08-16 | 16:21

@bArAbAts | 09-08-16 | 16:04
Ga maar aan het CPB vragen of ze onomstootbaar de causaliteit aan kunnen tonen. Dat zelf denken moet u maar niet doen.

TeeJee | 09-08-16 | 16:17

@jawor36 | 09-08-16 | 15:07
Dan investeert dat bedrijf ergens anders in de EU en verdiend Nederland dus nog steeds geld. Heel dom voorbeeld uwerzijds, want dat is geen negatief gevolg voor Nederland.

Verder hartstikke gefeliciteerd dat u dezelfde cijfers heeft gevonden. Doet niks af aan wat ik zeg; dat het nog steeds maar 8% van onze export is.


En ach ja, de economische modellen. Dat zijn dezelfde modellen die al heel lang gebruikt worden om de economische groei te voorspellen, die gebruikt worden om beleid te bepalen. Misschien moet u het nieuws van de afgelopen jaren er even bij pakken en lezen hoe vaak men er meerdere procentpunten naast zat.


Mijn verwijzing naar het Midden Oosten was geen uitnodiging aan uw adres om uitspraken in mijn mond te leggen, maar om aan te geven dat een wijziging in een VOORSPELLING helemaal niet afhankelijk is van enkel de Brexit. Er is nog geen enkel daadwerkelijk onweerlegbaar feit waaruit blijkt dat de Brexit ons economische groei zal kosten.
Ik zal dan ook hartelijk lachen las in 2017 blijkt dat de groei onverwacht toch hoger uit valt.

Het hele verhaal is gewoon dom populistisch gelul van Pechtold ten behoeve van zijn eigen politieke gewin.
En blijkbaar trapt u er met open ogen in.

TeeJee | 09-08-16 | 16:16

@Eagle_Eye | 09-08-16 | 16:09 "Men weet helemaal niet wat er gaat gebeuren, want Engeland zit er de komende jaren nog gewoon bij."
.
En Engeland is geen bootje met een buitenboord motortje, dus zal het gewoon blijvan waar het is.

ben kokhals | 09-08-16 | 16:16

@Bigi Bana Boy | 09-08-16 | 15:55
Hey Bigi, jij hier. Ik dacht jij het voor gezien hield?

Kaft | 09-08-16 | 16:16

Lees dan goed:
De groei is 0.2% lager.
En 0.2% lager omdat er minder gas wordt gewonnen..

Dus brexit aandeel is 0.2%-0.2%=bullshit aandeel.

boerk | 09-08-16 | 16:13

Wanneer we straks weer met zijn allen miljarden moeten opspugen voor de Grieken, en voor de instroom van namaakasielzoekers, blijft GB daar fris van.
Goed gedaan, Britten!!!

mallekater | 09-08-16 | 16:12

bArAbAts | 09-08-16 | 16:04
En dat zegt uw onderbuik.

Glasgow Argus | 09-08-16 | 16:09

Haha wat een flauwekul. De Britten met hun BREXIT hebben zich, nu al zichtbaar, ontdaan van het alsmaar benauwender en naargeestige juk van Brussel. Hier de UK Column News van afgelopen maandag 8 Aug : "31:58 ISIS is a criminal Israeli Secret Intelligence Service" www.youtube.com/watch?v=kHX89S51-6o

rmstock | 09-08-16 | 16:09

Het is allemaal gespeculeer en negatieve verzinsels. Men weet helemaal niet wat er gaat gebeuren, want Engeland zit er de komende jaren nog gewoon bij. Zolang er niets getekend is, is er niets bekend. En koffiedik kijken kunnen economen al helemaaaaaal niet. Economen zijn zelfs slechtere raadgevers dan de meisjes van astroTV. En dat zegt al genoeg.

Eagle_Eye | 09-08-16 | 16:09

OK maar nu effe serieus, laten we dit benaderen zoals we ook met de islam doen.

heeft niets met BREXIT te maken, als je dat denkt ben je een xenofood, racist, brexitofoob, rechtse populist(ja er bestaan ook linkse), een nazi, ..... ach vul zelf maar verder in. gewoon doorlopen mensen.

isotope 465 | 09-08-16 | 16:08

"Communistisch Planeconomische Baantjesnetwerk"

En ik maar denken dat het acroniem staat voor:

"Collectieve Pooiers Belangen"

Pieter V | 09-08-16 | 16:07

D66, VVD, CDA, GL, e.v.a. zijn de landverraders die ons overleveren aan enerzijds de communistische organisatie EUSSR, en anderzijds aan de ons overspoelende islamitische tsunami met daarin islamitische terroristen die er uiteindelijk op uit zijn de macht hier over te nemen. En als we niet snel gaan reageren dan gaat het die patjakkers ook lukken. Onze kinderen en kleinkinderen zullen moeten vluchten voor deze golf van bruut geweld, dood en verderf.
De enige oplossing is de PVV gigantisch groot te maken. Geert Wilders streeft de juiste doelen na om het tij te kunnen keren:
Uit de EUSSR, grenzen dicht, enz.
Leest u zelf maar de reactie van Geert Wilders op kereltje Peggold:
"Brexit is een zegen voor de Britten en Nexit zal een feest voor Nederland zijn. Dat het op korte termijn tot onzekerheid leidt met dito effecten doet daar niets aan af. Een vertrek uit de EU zal ons land weer soeverein maken en baas over eigen land, geld en grenzen en dus ook economisch sterker. In de EU blijven betekent nog langer open grenzen en het importeren van nog meer terreur en islam. Daar moeten we af van. Net zoals we af moeten van die laffe eurofielen van D66 die ons land willen opheffen, onze economie en spaarpotten willen uitleveren aan de ongekozen bureaucraten, onze welvaart wegsluizen naar failliete landen als Griekenland en met hun opengrenzenbeleid medeverantwoordelijk zijn voor de import van ontelbare terroristen.".
Dus stem PVV en laat de landverraders verrekken.
Overigens zegt Pat Condell vrij vertaald naar de Nederlandse situatie hetzwelfde, kijk maar:
www.youtube.com/watch?v=6K7YXaNw2CU&a...
Via instellingen op dit YouTube fimpje kun je de NL-ondertiteling oproepen.

Frans Bierings | 09-08-16 | 16:05

dit wordt weer een typische zwart wit discussie.... volgens het CPB ligt het aan de brexit Geenstijl zegt dat het ligt aan andere zaken.... ik denk dat het CPB gelijk heeft en dat Geenstijl alleen maar inspeelt op onderbuik gevoelens van mensen!

bArAbAts | 09-08-16 | 16:04

na vijftien biertjes al een kater? dan ben je toch echt zielig.

isotope 465 | 09-08-16 | 16:03

En ondertussen doet de media er daadwerkelijk ALLES aan om te verhullen dat er al tijden (maanden?) deflatie is in de Eurozone. Mag u niet weten. Is slecht voor de economie, en zo.

Adversary | 09-08-16 | 16:02

Hee Pechtold, weet je wat de economie schaadt? Ongebreidelde import van overwegend kansloze islamieten.
Laat dat maar eens berekenen door dat Huup Huup Barbatruc CPB.

Nelis SplitBloes | 09-08-16 | 16:01

Ontkenning. Vaste strategie van verslaafden en/of mensen die hun nederlaag niet kunnen ontkennen. Iedereen ziet het verkeerd behalve ikke. Zoek hulp redactie en hou een sop met dat verongelijkte kinderlijke gejank. Want misschien heeft het CPB en godbetere D66 wel gewoon gelijk.

Bigi Bana Boy | 09-08-16 | 15:55

Dan ook nog even een serieus voorbeeld:
In Spanje zijn alle kippenboeren failliet omdat "onze" trotse plofkip het economisch heeft gewonnen. Daarbij heeft Spanje een arbeidsparticipatie van 55% en een geregistreerde werkloosheid van zo'n 30%. De EU dwingt Spanje "onze" plofkip te betalen met van de EU geleend digitaal bijgedrukt geld.
In dit soort zaken zit het mega grote gat waar onze pensioenen en andere verworvenheden in verdwijnen. Niet in een Brexit.

Orakel1958 | 09-08-16 | 15:54

ik dacht dat Rutte vanmorgen alweer bezig was om deals met de Britten te sluiten..joh, echt dit geloofd toch werkelijk niemand deze CBS onzin met hun prognoses. Meestal zitten ze er ver naast.

fikkieblijf! | 09-08-16 | 15:54

@jawor36 | 09-08-16 | 15:44
Het probleem zit al de modellen en de aannames die daarin gemaakt worden. Dan kun je nooit tot op een tiende procent een voorspelling doen. Het hele raamwerk is gebouwd op neo-keynesiaanse ideeën over overheidsbegrotingen en overheidsinvesteringen.
Zelfs de relatieve weging van de economische indicatoren die worden gebruikt (er zijn ook een heel aantal die niet worden gebruikt, dat geeft ook al te denken) zijn niets meer dan een schatting. Een berekende schatting op bais van historische data, dat wel, maar heel veel meer dan gegist bestek is het niet.
nimodel.niesr.ac.uk/nigem-intro/nigem...

Stormageddon | 09-08-16 | 15:53

Wat een gezeik over wat ramingen achter de komma, die vaak ook nog eens anders uitpakt dan geprognotiseerd. De boycot van Rusland heeft onze economie ook geen goed gedaan. En heeft Pechtold zich al trouwens al eens verantwoord voor de eurocrisis, die ons land miljarden heeft gekost?

jochum1980 | 09-08-16 | 15:52

Dat zijn geen "British Shoppers" in die tweet van Bosma, maar koopjesjagers van "the Continent" die profiteren van het goedkopere pond na het referendum.

Brulboei_61SB | 09-08-16 | 15:49

Ik heb nooit geloofd in een supra-nationale overheid.De afstand is letterlijk en figuurlijk veel te groot.Die lui kunnen gewoon geen rekening houden met de bevolking van elk land. Daarom wat mij betreft weg met die politieke unie en terug naar een handelsunie, EEG dus.

Kaft | 09-08-16 | 15:48

Feynman | 09-08-16 | 15:24

Ik ken de complottheorieën inmiddels en ik geloof er niet zo in.

Dit soort ramingen worden periodiek gemaakt en er wordt ook beschreven hoe en waarom aannames worden meegenomen: www.cpb.nl/sites/default/files/omnidow...

jawor36 | 09-08-16 | 15:44

Als we 2 jaar geleden alle economen ter wereld hadden gevraag de prijs van een vat ruwe olie voor vandaag in te schatten dan zouden ze vrijwel allemaal boven de 140 dollar per vat hebben gegokt. Met een flinke dosis valse moraal er overheen betreffende bèèèh, bèèèh, bèèèh, blaat, blaat, blaat.
Als iemand 40 dollar per vat zou hebben gezegd zou er eerst hard worden gelachen, waarna deze persoon voor dom en/of gek zou zijn uitgemaakt.
Het is de hoogste tijd dat we de economen het pak met stropdas van hun lijf scheuren en ze dwingen paarse jurken met zonnetjes, maantjes en sterretjes te dragen. Paar gouden oorbellen en nog een glazen bol er bij en... naar de kermis jullie!

Orakel1958 | 09-08-16 | 15:41

Wat ik niet kan hebben is dat de Europese kliek in Brussel olie op het vuur gooit om hun punt te drukken
=> Beurzen onrustig, valuta onrust.
=> bedrijven en consument onder druk.
Zij krijgen toch genoeg poet, dus hun zal het aan de anus oxideren, zolang ze maar kunnen zeggen: "Told you so!"

Bubsy | 09-08-16 | 15:40

@Sano | 09-08-16 | 15:27
Er is maar 1 gemeentefonds, daaruit worden de gemeenten gefinancierd én de ondersteunende instellingen, VNG, BNG, KNG en A+O fonds en nog een paar. Binnenlandse zaken is al jaren aan het haspelen met dat fonds, elke mei en septembercirculaire is weer een verrassing, het maakt de gemeenten bijna onmogelijk om behoorlijk te kunnen begroten. In mijn gemeente (en de meeste gemeenten) kan de begroting al jaren bij de presentatie meteen al in de prullenbak omdat de septembercirculaire gigantisch afwijkt van de meicirculaire. Een goeie financiële planing is amper te maken omdat je geen idee hebt wat er uit Den Haag komt. Het viel vorig jaar behoorlijk mee, maar je weet dan al: de correctie komt.
Enfin, wat betreft je link: de VNG levert al jaren slechte cijfers aan en hun tekorten worden altijd creatief "opgelost". Is al langer een doorn in het oog van veel leden, maar dat heeft met BZ en het gemeentefonds zelf niet zoveel te maken

Stormageddon | 09-08-16 | 15:40

De eerste 3 foto's moest ik even op me laten inwerken. Nu de tekst nog en comments.

Mr_Pikibelly | 09-08-16 | 15:36

Als ÍK een gegarandeerde prognose, begroting of raming met een nauwkeurigheid van 0,1% zou kunnen maken zat ik niet morgen maar nú op de stoel van deze dame. www.volkskrant.nl/archief/moet-cpb-dir...

pa_niek | 09-08-16 | 15:36

De "groei" wordt geremd door de gevolgen van invasie van onaangepaste meeëters en het beleid van Den Haag, Brussel en Washington.

ben kokhals | 09-08-16 | 15:35

pejoar, 15.28
Zullen we eens beginnen de miljardensteun(Europees) aan Turkije stop te zetten??
We ondersteunen die godvergeten kloteklapper Erdogan om van zijn land een Europees-compatibel land te maken....en heb je in de gaten wat de geitenneukende flikker aan het doen is??
Het is een onvoorstelbaar schandaal dat Europa al jarenlang ik weet niet hoeveel geld aan
Turkije schenkt om van dat land een beschaafd land te maken, en wat krijg je ervoor terug?

In dictatuur die zich tegen de gulle geldgever heeft gekeerd.
Zooi op vuile flikker
Erdogan, vul je zakken maar met je EIGEN geld.

mallekater | 09-08-16 | 15:33

De hitsers gaan weer vol op het orgel.
D66 de referendumpartij denk inmiddels heel anders over referenda.
Laat maar komen dat Nexit referendum zullen we eens zien hoeveel stemmers D66 nog geloven.

Toontje-lager | 09-08-16 | 15:33

Als eurofiele partij met achterlijk jihadistische neigingen kan ik me voorstellen dat iedereen met andere ideeën dan de hunne aan de schandpaal genageld en vergruist moet worden. De enige die de economie verzieken en beschadigen is de D66 mentaliteit

protonplof | 09-08-16 | 15:32

goeie opsomming van rossum
welldone

pomodorus | 09-08-16 | 15:31

Ach als het met de economie slecht gaat is aan het eind van de maand mijn geld eerder op als het eind van de maand. En als het met de economie beter gaat is mijn geld aan het eind van de maand eerder op als het eind van de maand. Dus eigenlijk maakt het geen fuck uit. Ik zeg hef dat cpb maar op. Want het is bij mij aan het eind van de maand altijd hetzelfde liedje. Daar heb ik dus geen cpb voor nodig. Mischien moet ik op d666 wijze maar een schuldige zoeken. Ik denk dat het de schuld van meneer wilders is. Nou ik voel mij nu echt een stuk beter aan het eind van de maand. Al blijft de conclusie hetzelfde. Mijn geld is op.

tweetybird | 09-08-16 | 15:30

@ mijzelf
bested = besteld

TheseDays00 | 09-08-16 | 15:30

Alleen al omdat de opwarming van Nederland maar niet op wil schieten komen we al miljarden tekort met minder bier, ijsjes en vakantie pret. Ook weer de schuld van Wilders en Brexit? Of Jesse Klaver die te ver is doorgeschoten met de anti CO2 en we nu in een ijstijd komen? Gauw weer de diesels uit het vet en 30 jarige barrels door Utrecht laten rijden. Meer CO2 om de zomer te redden en vlug!
Ik lach me altijd kapot om al die drogredenen van de officiële instanties Groen links en veiling meester met de grote ogen wegens slaaptekort D66 Pechtold en alle anderen policor goedmensjes .

dijkbewaker | 09-08-16 | 15:30

@ Haatgenerator | 09-08-16 | 15:09
Net bested op een Brits website, lekker goedkoop vanwege de koers van de Pond. Zo, volgende week op vakantie en ter plekke een Austin Princess kopen. Als de economie van NL er geen voordeel bij heeft, dan ik maar.

TheseDays00 | 09-08-16 | 15:29

misschien eens een beetje minder betalen aan dat Brussel's gedoe.
dat loopt echt de spuigaten uit.
en de verwachting is dat het alleen maar meer wordt.
www.elsevier.nl/economie/achtergrond/2...

pejoar | 09-08-16 | 15:28

Gaat D66 ook nog even langs Mark Ruttegraat i.v.m de verduistering van een referendum uitslag ?

ja,diedus! | 09-08-16 | 15:27

Ik wil dat Pechtold zich verantwoordt voor steun aan een ondemocratische, ondoorzichtige en onbegrensde superstaat die verantwoordelijk is voor drama's als Schengen, de EURO, en de uitbreiding naar 28 lidstaten.

Zeddegeizot | 09-08-16 | 15:27

@Stormageddon | 09-08-16 | 15:18
Sterker nog meeste gemeentefondsen zijn al leeg voor dit jaar en ze moeten nog 4 mnd.

Rest In Privacy | 09-08-16 | 15:25

Wanneer je nu maar vaak en lang genoeg zanikt over de eventuele negatieve gevolgen van de Brexit krijg je vanzelf een self fulfilling prophecy.
Dan kan je later zelfvoldaan roepen dat je het allemaal toch al had voorspeld.

De fout zit hem natuurlijk bij de EUROPESE banken die er in hun grootheidswaan vanuit gingen dat GB het niet zou durven, en er dus niet op hebben geantipiceerd.
Ze waren stomverbaasd dat de Britten het ECHT helemaal KOTSBEU waren.Net als zoveel andere Europeanen....
Een mega fout van een megalomaan stelletje idioten.

Draghi, die met zijn 0% rente beleid heel Europa naar de kloten helpt, in de hoop de zuidelijke sjoemelstaten te helpen( wat van geen kant lukt) maar ondertussen in alle andere landen kleine spaarders, gepensioneerden en minima de prut in drijft....

Merkel die intussen de halve wereld, terroristisch of niet, crimineel of niet, uitnodigt om ook maar even te komen genieten van de welvaart die sommigen hier in Europa ten deel is gevallen(Ze heeft geen flauw benul van de manier waarop de armsten in onze omgeving moeten zien rond te komen, maar ze nodigt elke hoogbegaafde niksnut uit die armoe met die armsten te komen delen.)

Al dit soort helle waanzin brengt mij er toe absoluut, definitief, totaal en energiek TEGEN de EU te zijn.

p.s.
Vrienden van ons, well to do, een fraaie psychiatrische praktijk, zeiden in alle ernst dat ze er toch wel op vooruit waren gegaan ....met de EU.
Ja, Haloohoooo.
ZIJ wel.
Hogeren en hogere middenklassen zijn vooruit gegaan, alle anderen alleen maar achteruit.
Te weten bejaarden, chronisch zieken, gehandicapten, alleenstaande ouders, bijstandsmoeders, sommige boeren, middenstanders, neringdoenden, supermarkten, kledingbedrijven....roept
U maar, de faillissementen zijn niet aan te slepen en de ontslagen ouderen ook niet.

Wat ben IK blij dat ik nu niet meer hoef te beginnen aan een loopbaan.....en wat heb ik te doen met mijn kinderen en kleinkinderen.

mallekater | 09-08-16 | 15:24

Teletekst, CPB allemaal ouwe troep.

doskabouter | 09-08-16 | 15:24

Ik denk dat Wilders enorm geschrokken is dat hij zich tegenover D66 moet verantwoorden.

Janloel7282 | 09-08-16 | 15:24

jawor36 | 09-08-16 | 15:07
Het CPB doet geen enkele moeite causaliteit aan te tonen. Dat het verschil in voorspellingen volledig veroorzaakt wordt door een Brexit die nog geeneens in gang is gezet. Daarom zijn alternatieve oorzaken zo interessant. Die had het CPB allemaal moeten afstrepen, voordat je deze conclusie kan trekken.

Het lukte de EU en CPB al niet om hun stellingen rond de Unie en de euro te onderbouwen. Ook niet achteraf. Simpelweg omdat je het experiment met de munt niet dubbel blind kunt uitvoeren. Dubbel kan al niet, je kan niet een EU met euro en EU zonder euro naast elkaar laten bestaan om dan te kijken welke harder groeit.

Het is allemaal hocus spocus, iets wat zelfs minister Gerrit Zalm tien jaar later uitsprak. De 3% begrotingsnorm of de 60% staatsschuldsnorm is het resultaat van politiek handje klap, niet van macro-economische beschouwingen. Normen over maximale werkloosheid of maximale grootte overheid ten opzichte van economie ontbreken zelfs.

De Brexit is niet de enige politieke verandering in het systeem, dus is Brexit niet automatisch de oorzaak van iedere verandering in het financiële of economische systeem.

Fundamentalistische voorstanders van een federale unie blijven maar iedere strohalm aangrijpen. Voordelen van de Unie kunnen niet berekend worden, maar nadelen krijg je keurig cijfers van. Trap er niet in.

Feynman | 09-08-16 | 15:24

De lange neus die GB nu trekt steekt zelfs het kanaal over...

Rest In Privacy | 09-08-16 | 15:23

@Stormageddon | 09-08-16 | 15:18
Zeker. Het SCP is verworden tot het PR-buro van de regering. In 020 gaat het betaald parkeren 's nachts van 02.00 naar 04.00 uur. Ontmoediging heet dat dan. Het is afwachten op de adembelasting. Of wandeltax. Dat asieltuig moet ergens van betaald worden.

Piet Karbiet | 09-08-16 | 15:23

Als je zelf niets te bieden hebt, zoals d66, kan je partijtje overleven door de andere kant op te wijzen.

Pemberton | 09-08-16 | 15:23

Allemaal onzin. De Brexit is nu een handzame kop van jut geworden voor economische troebelen die er ook zouden zijn zonder een Brexit.

ben kokhals | 09-08-16 | 15:22

Maar wacht eens, die Rutte was toch een paar dagen geleden bij May op visite. Daar heeft 'ie toch zijn stinkende best gedaan om de handel tussen NL en GB veilig te stellen en te intensiveren. Of was 'ie daar om de papagaai van de EU te spelen. "Het kan niet zonder consequenties blijven, bla bla die bla." Beetje premier zou daar heen gaan met de stelling we doen goede zaken, en we doen er alles aan om dat zo te houdem.

Febofiel | 09-08-16 | 15:21

Amsterdamse homo wil dat D66 zich verantwoordt over juichen na massaal binnenhalen van middeleeuwse homo-haters . 'D66 schaadt mijn vrijheid'.

Fietsende Hollander | 09-08-16 | 15:20

Hoeveel is vrijheid waard? Domme vraag natuurlijk. Vrijheid is ieder mens veel, heel veel waard. Dat zou D66 toch ook moeten weten? Onze halve familie woont in het VK en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Wij slappe dweilen hier hebben de moed nog niet voor een Nexit, maar die zal, beter laat dan nooit, zeker komen bij het uiteenvallen van de EU. Daarom hebben wij onze Gin & Tonic omgedoopt tot een Nexit. Zo dadelijk nemen wij er nog een. Cheers, op een Nexit!

Een vrije paling | 09-08-16 | 15:19

@jawor36 | 09-08-16 | 15:07
Je wilt het ook niet weten toch? Tuurlijk heeft het effect er zijn nog meer gebeurtenissen die effect hebben zoals welke malloot wordt er deze keer president van de US of A?
En zo zijn er nog miljoenen variabele, maar onze super CBS'ers die het bijna altijd fout hebben zeggen dat we 0,1 % minder groei hebben door een Brexit en D66 zegt zie je wel PVV is slecht het is de schuld van Geert en wij zijn goed!
Man, als we opeens 30 gouden medailles halen worden er veel mesen blij en stijgt het weer met 0,1pct maar helaas Yourie is naar huis gestuurd vanwege Heineken drinken. Dat wordt dus een beurs crash, dus we krijgen een krimp, want nieamnd drinkt meer Heineken (deed ik toch asl niet)

Tostiman | 09-08-16 | 15:18

Het juichen voor de Brexit is nu ook al weer gecriminaliseerd door de priesters van hoge woord.
Hoe zit dat nou juichen voor de Nexit?
Doodsstraf of in dit geval politiek voor dood, onmondig en strafbar verklaart?

Bleep: The EU is dying en de Brexit is not the reason why.

MistaRazista | 09-08-16 | 15:18

Vorige week kwam de NOS al met het deflatie-verhaaltje, nu met deze shit. Jongens en meisjes, dit betekent maar 1 ding: De miljoenennota, waar ze nu in Den Haag mee bezig zijn komt er niet zo best uit te zien. Lees: lastenverzwaring en bezuiniging. Kortom: Er komt een schepje bij het eigen risico in de zorg, de uitkeringen en toeslagen gaan omlaag en de belastingen en premies moeten omhoog. En om die boodschap volgende maand een beetje zachtjes te laten landen strooien ze nu al met mogelijke oorzaken en verklaringen voor de slecht nieuws boodschap. En ondanks de deflatie zullen de gemeenten gedwongen worden om de gemeentelijke lasten onder het mom van trendmatige inflatiecorrectie te verhogen met meer dan 2%. Want het gemeentefonds wordt ook geplunderd. (Kaasschaaf, noemen ze dat).
Dus... Dan weet u dat alvast.

Stormageddon | 09-08-16 | 15:18

- EDIT: Brexit kan nooit de *enige* reden zijn voor remmende groei, is het punt -
jawor36 | 09-08-16 | 14:33

@vanrossem: Het CPB zegt ook niet dat de Brexit de enige reden is, wel dat het eraan bijdraagt. In de laatste zin staat bijvoorbeeld ook dat de lagere gasproductie de groei remt en dit zeggen ze in hun eigen persbericht: "Naast het effect van het referendum over de Brexit (-0,4 procentpunt in 2017) tempert ook de verdere verlaging van de gasproductie de groei volgend jaar met 0,2 procentpunt van het bbp."

jawor36 | 09-08-16 | 15:17

"D66 wil dat Wilders zich verantwoordt over juichen na Brexit."

Iedere Nederlander met meer hersens dan een garnaal wil dat D66 zich verantwoordt voor het uitleveren van de Nederlanders aan de EU-dictatuur en de islam.

Uiteraard zijn Nederlanders met meer hersens dan een garnaal in de gelederen van D66 niet te vinden.

Pieter V | 09-08-16 | 15:15

Idd. Wat een gelul allemaal. Ik merk er geen reedt van of de groei nou 0.1% of 4% is. Na ja, de media staan in het laatste geval harder te juichen.
En dat ser,cbs, cpb, ngp, npo, esb allemaal afschaffen.

Baby Fark McGee-Zax | 09-08-16 | 15:14

@Bertie Wooster | 09-08-16 | 14:31
Het probleem is dat een succesvolle Brexit het absolute doomscenario, en tevens het einde is van de EU. Als het de Britten nu voor de wind gaat dan wil volgend jaar elk land opstappen.
Dus de EU zal er ALLES aan doen om de britten zo diep mogelijk te laten vallen. En daar hebben ze best wel de macht voor.
Dus ja, de Brexit zal nog wel eens duur uit kunnen pakken voor de Britten, maar dat wordt bewust veroorzaakt door de EU.

Haatgenerator | 09-08-16 | 15:14

@Brimstich | 09-08-16 | 15:05
En ik doe met ze mee... ;-/

Mark_D_NL | 09-08-16 | 15:13

CPB en verwachtingen.
Geen goede combinatie.
Het kabinet wil natuurlijk die uitkomsten die argumenten, voor nog meer bezuinigingen, ondersteunen.

donjon | 09-08-16 | 15:09

Ik wilde net nieuwe schoenen gaan kopen want de oude zijn versleten.
Maar ik wacht daar toch nog even mee, want... Brexit.

Haatgenerator | 09-08-16 | 15:09

TeeJee | 09-08-16 | 14:40

Als er ook maar 1 bedrijf is dat niet in het VK investeert, omdat het risico van die investering is gestegen als gevolg van een onzekere politieke situatie, dan is er al een negatief gevolg. Er zullen er meer zijn dan 1.

Engeland is onze nummer 3 afzetmarkt (ff scrollen): www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/32/neder...

En economische modellen zouden niet gebruikt worden als ze zo inaccuraat waren als jij beweert.

En verder: "Terwijl het halve midden-oosten in de fik staat"? DUS?! zolang dat zo is hoeven we andere problemen niet meer te adresseren. Lekker relevant ook!

jawor36 | 09-08-16 | 15:07

Stemmingmakerij van het CPB. Voor de rechter dagen vanwege ophitsing en uitlokking van WOIII.

McMarx | 09-08-16 | 15:07

Ik zou me als CPB alvast maar drukken maken om het 2de Turkse Reich, dat gaat vele malen meer invloed geven dan een democratische keuze van de Britten, losstaande wat je van de uitslag ook mag vinden.

litebyte | 09-08-16 | 15:06

En vervolgens komen we iets boven de ramingen uit van het CPB en kunnen we een naheffing betalen aan de EU. Zou er een mechanism zijn wat bij de begroting gunstig is voor de regering om laag in te zetten en de tegenvallende naheffing vooruit te schuiven?

TheseDays00 | 09-08-16 | 15:05

Uiteenvallen van de EU zorgt voor rondedansje van Erdogan en Putin...

Brimstich | 09-08-16 | 15:05

Raar, raar en nog maar eens: raar.
We zouden toch 10% groeien dankzij alle vluchtelingen? En nu ineens ...., ach laat ook maar.
Bert-Bus | 09-08-16 | 14:59

Neenee, we moeten 10% groeien om dat grapje te betalen... hop hop aan het werk! Hun advocaten, welzijnswerkers, dokters en schoonmakers werken ook niet voor niks!

Vreetkonijn | 09-08-16 | 15:04

Wil D66 ook verantwoording van de personen die stonden te juichen na de coup op een plein in Kiev? De gebeurtenissen daarna, en de daarop volgende handelsboycot van Rusland, een van onze belangrijkste handelspartners. Hoeveel miljard heeft deze boycot inmiddels gekost?

Batavi Magistralis | 09-08-16 | 15:03

Als D66 iets niet is is dan is het populistisch, populisme is alleen een scheldwoord voor vastgeroeste plucheklevers en hun roeptoeters. Voor burgers is populisme gewoon opkomen voor de belangen van het volk.

Bokito ergo sum | 09-08-16 | 14:59

Raar, raar en nog maar eens: raar.
We zouden toch 10% groeien dankzij alle vluchtelingen? En nu ineens ...., ach laat ook maar.

Bert-Bus | 09-08-16 | 14:59

@marcoplarco | 09-08-16 | 14:50
Ja. Economische groei is onmogelijk een jaar vooruit op tienden van procenten te voorspellen. 1,8% betekent niets meer dan: waarschijnlijk iets minder dan 2%, maar waarschijnlijk meer dan 1%. En dat weten ze bij het CPB ook.

Stormageddon | 09-08-16 | 14:59

Zo werkt dat toch óók met alle islamkritiek die, onder andere door GeenStijl, bedreven wordt?

Die is volgens progressief policor en multiculti-knuffelend wegkijklinks te allen tijde ongegrond, onvoorwaardelijk xenofoob/racistisch/islamofobisch, pertinent onwaar en heeft met alles behálve de islam zelf te maken.

Het is allemaal de schuld van GeenStijl cums suis, hun aanhangers e.a.

Wat decennia lang daarvoor allemaal aan vooraf is gegaan, en ook ten grondslag ligt aan de hedendaagse verdeelde maatschappelijke malaise, dáár hebben zij het nooit over of doet niet ter zake.

... right...

HypoPseudo | 09-08-16 | 14:58

Los van alle commotie - het is te verwachten dat de Brexit invloed heeft op de economie. Immers is de UK niet een piepklein derde-wereldland maar een volwassen economie. Als daar iets mis gaat of goed gaat voelen wij (en anderen) dat ook.

Net zoals het met de economie in NL goed gaat als de Duitse economie op volle toeren draait. Een paar jaar geleden was dit anders. De economie in .de lag op z'n gat en dit hebben we on .nl ook mogen voelen.

We weten nu nog niet wat de gevolgen van de Brexit op de economie van de UK zullen zijn, op welke termijn dit gaat gebeuren (let wel - ze hebben nog niet eens een opzegging van hun lidmaatschap opgestuurd), en of het tot nieuwe contracten komt die het positief dan wel negatief gaan beïnvloeden.

Dus alles wat het CBS of de doorsneereaguurder roept heeft de waarheidsgehalte van een religieus sprookjesboek.

hangtiet met knoop | 09-08-16 | 14:55

De vlag dekt de lading niet.
De kop van het persbericht van dit rare orgaan pretendeert zekerheid die in het bericht zelf niet wordt waargemaakt. Ze gissen alleen. Dat kan ik ook. De pers laat zich weer voor een karretje spannen. Vermoedelijk willen ze dat ook maar al te graag.

Sinister-President | 09-08-16 | 14:55

O sjit. En de brexit is pas over 2 jaar. We gaan failliet!

gestopt | 09-08-16 | 14:54

necrosis | 09-08-16 | 14:49
Je moet toch wel verschrikkelijk bekrompen van geest zijn om 1 persoon van alles de schuld te geven, dan wijs je toch wel naar jezelf.

watmagjenogwel | 09-08-16 | 14:54

@Rommelende Onderbuik | 09-08-16 | 14:38
En in de tang bij de Erdogang, boycot van Rusland, een tsunami van illegale asielzoekers, criminaliteit in de AZC's, dochters niet meer veilig op straat, nauwelijks belasting voor europarlementariers, ondemocratische leiders, dalende koopkracht, rente 0, tolwegen, noodtoestand, populisme, miljarden aan naheffingen en een Duitse die alles bepaald. Maar je hoeft geen biljetten meer om te wisselen op vakantie.

Piet Karbiet | 09-08-16 | 14:53

Daarnaast zit het CPB er altijd royaal naast (hele procenten) als het op de werkelijkheid aankomt. Voorspellingen van het CPB kloppen nooit. De statistiek deugt niet en de data waar ze mee werken is uiterst selectief/manipulatief.

van heinde en verre | 09-08-16 | 14:53

Het CBS werkt met dezelfde computers als het KNMI.

mondkapje | 09-08-16 | 14:51

Die economische voorspellingen zijn net als het weer langer dan twee weken vooruit: daar zitten te veel variabelen in en kleine oorzaken die grote gevolgen kunnen hebben dus dat gaat niet. Fraaie bangmakerij weer dit.

Bieronimus Josch | 09-08-16 | 14:51

Mag Wilders nog wit toiletpapier gebruiken van D66? D66 is echt de weg kwijt. Laten ze zichzelf maar snel opheffen.

miss error | 09-08-16 | 14:51

Dat hysterisch populisme van D66 overschrijd inmiddels ook de grenzen van het weldenkend deel van de bevolking trouwens. Wilders de schuld geven van een minder snel groeiende economie omdat hij voor de Brexit heeeft gejuicht? Holy cow je kunt de man niet méér credits geven geloof ik? Alsof Wilders in staat is om door wel -of niet- te juichen de economie van een heel land te beïnvloeden? Dat zou Pechtold zelf ook wel willen, zoveel macht! Haha wat een fail, typisch D66. Levend op een roze wolk en maar roepen naar beneden hoe het allemaal wél moet. En maar gedogen. Waar D66 voor alles goed in is; meehuilen met de wolven in het bos. Als de PVV de grootste zou worden en er komt in het hele spectrum een ruk naar rechts doet Pechtold en de deugzijnen vrolijk mee met dat spel.

Dutchbeaurouge | 09-08-16 | 14:51

Zucht. CPB zit er met regelmaat 1 á 2% naast. Is die 0.1% dan niet gewoon ruis en foutmarge?

marcoplarco | 09-08-16 | 14:50

Wauw, BS-radar staat hier te roken.

Mark_Pugner | 09-08-16 | 14:50

ach ze doen zo wel hun best om de mensen het Oekraine referendum te katen vergeten.

Mesmer | 09-08-16 | 14:49

2012/13/14 was er nog krimp van de economie, toen was er nog geen sprake van Brexit. Dus een groei is fantastisch!!!! volgend jaar ook nog woeiiii!!!!!

ikdenkwat | 09-08-16 | 14:49

Heeft Miezerig Mannetje nog wat anders op zijn repertoire staan dan: 'het is de schuld van Die Wilders?'

necrosis | 09-08-16 | 14:49

Grappig om te zien hoe het vaak de mensen zijn die dit soort berichten delen, die de volgende dag weer zitten te emmeren dat groei niet alles is.

Het zijn de zelfde mensen die juichen dat het BNP met 0.1% stijgt door de vluchtelingen, en die dan zeggen dat economie niet alles is als je erop wijst dat het BNP per kop daalt. Ongeneeslijk vrees ik.

Vreetkonijn | 09-08-16 | 14:48

Brexit, brexit. Ik hoop dat iemand het CPB op zijn nexit.

Lewis Lewinsky | 09-08-16 | 14:47

@spuitje11 | 09-08-16 | 14:36
Ach dat ze eauk negatieve economische effecten zullen hebben van de Brexit zal geen weldenkend mens ontkennen.
Maar om nu 1/10 procent op de Brexit te pinnen is een beetje kort door de bocht cq onzin.

Berbaar | 09-08-16 | 14:43

Zou de handelsboycot met Rusland niet veel meer schade aan de economie brengen? Hoor veel groente/fruit boeren zeiken dat ze veel spullen moeten weg gooien sinds die boycot omdat ze nu te veel over hebben en er niet van af komen. En als Nederland ergens aan verdient dat is het wel de export van groente en fruit. Dus inderdaad zal het niet (alleen) aan de Brexit liggen (want de Engelsen blijven handelen) maar aan het gepruts van de staat/EU...

lord_reet_veter | 09-08-16 | 14:43

"De PVV schaadt de economie" aldus D66 kamerlid steven van weyenberg. Die durft.
De EU en de euro zorgen voor het allergrootste risico dat de nederlandse economie ooit heeft gehad. Zelfs de vernietigingen in de tweede wereldoorlog vallen in het niet bij de economische schade van het euro avontuur.
Zo is de nederlandse gulden tien procent te goedkoop de euro ingegaan.malleen al daarom verliezen we als nederlandse economie tientallen miljarden. Per jaar. Elk jaar weer. En al 16 jaar. Heeft dus al 800 miljard euro gekost.
Dan heb ik het nog niet eens over de TARGET2 saldi bij de ECB, over de steun aan Griekenland, over de garanties onder esm en EFSF. En ook niet over de miljardenschade die de negatieve Rentepolitiek van de ECB ons kost. En om nog maar te zwijgen over de aanstaande roof van pensioenvermogen. Allemaal mogelijk gemaakt door D'66. De partij voor Europa.

Glasgow Argus | 09-08-16 | 14:43

-weggejorist-

Graaier | 09-08-16 | 14:42

Als het al waar is dan is de Brexit zeker die prijs waard. Peanuts voor de vrijheid wat mij betreft. Nexi voor het tienvoudige zou voor mij een koopje zijn. Dus hoppa nu wij er zo snel mogelijk uit. Verder: natte vingerwerk van het CPB gecombineerd met het vinden van de makkelijkste toelichting. Armzalige cijferaars in een politieke omgeving.

Graaier | 09-08-16 | 14:42

Dat CPB met hun "voorspellingen" over de economie is net zo betrouwbaar als Piet Paulusma met een bakkie of 10 in zn nek. Koffiedik kijken, niets meer, niets minder. Iedere voorspelling van het CPB word gewijzigd, economie valt niet - of nauwelijks- te voorspellen. Zeker niet met de volstrekt onbetrouwbare en onberekenbare EU die schijnbaar maar lukraak op wat knoppen drukt om te kijken wat er dan gaat gebeuren. Dan nog een ECB die op eigen houtje op ándere knoppen drukt. Ik bedoel; hoe kun je in GODSNAAM een voorspelling doen met zulke beïnvloedende parameters alleen al. Dan laat je alle geopolitieke gebeurtenissen nog maar buiten beschouwing. Inderdaad gelul van de bovenste plank, want ze zeggen er zelf bij dat alleen de afgenomen gaswinning al 2 procentpunt minder groei geeft. En diezelfde 2 procentpunt komt óók door de Brexit. Wat is het nou CPB? Moeilijk he? Kiezen.

Dutchbeaurouge | 09-08-16 | 14:41

D66 snapt steeds minder hoe de democratie in Nederland geregeld is. Het ene Kamerlid kan het andere Kamerlid niet ter verantwoording roepen.
Ook is het wel erg gemakkelijk om al het slechte nieuws over de schutting van de Brexit te gooien.

Duifmans | 09-08-16 | 14:41

Het bedrijf waar ik bij werk heeft sinds de Brexit 8% meer handelsaanvragen met de britten.
Veel bedrijven negeren nu al bepaalde EU regels om er weer bovenop te komen van sinds ze bij de EU zitten.

LangeTijdGeleden | 09-08-16 | 14:40

Kaas de Vies | 09-08-16 | 14:35
Heeft ene heer Wilders ook al eens naar gevraagd, maar dat schijnt verschrikkelijk moeilijk te zijn voor het ambtelijk gepeupel.

watmagjenogwel | 09-08-16 | 14:40

Voor kleinzielig populismepoep luister ik eerder naar wat Geert Wilders te zeggen heeft. Maar goed.

Life_Of_Slice | 09-08-16 | 14:40

Het NOS journaal brengt veel meer schade toe met haar deprimerende onderwerp keuzes.

Onderbuik2 | 09-08-16 | 14:40

Zolang ze de pensioenen korten om de negatieve gevolgen op te vangen is er niets aan het handje.

the Jackdawn | 09-08-16 | 14:40

Toch altijd weer fijn dat de schuld ligt bij wilders. Tsja d666 doet weer een wildertje. Hun enige antwoord in hun boekje. Ik zeg pleur op d666 sukkels. De brexit is veroorzaakt door juist partijen als d666 en een falend EU steelclub beleid. Die de burgers als een stel idioten ziet. Nou dat viel nu eens erg tegen dus. Zulke idioten zijn het volk niet. Maar ja het wildertje schuift zo makkelijk weg. Toch. Iemand moet de schuld krijgen en bij d666 is dat dus altijd Wilders. En ik heb nieuws voor dat laffe d666. Zo wat iedereen hier heeft hartelijk gelachen toen de brexit een feit was op wat hoge heren van grote bedrijven na die er door financieel geschaad werden omdat ze op het verkeerde paard hadden gewed. Niet alleen meneer Wilders hoor. Ze dachten eerst weer een aardbeving door het gas maar het bleek lachend Nederland.

tweetybird | 09-08-16 | 14:40

@jawor36 | 09-08-16 | 14:33
Welke negatieve gevolgen? Men weet het helemaal niet, dit zijn dan ook maar ramingen (voorspellingen!) terwijl het halve Midden Oosten in de fik staat en verder alles wat GS al zegt.


Het VK is trouwens maar goed voor 8% van onze export, dus dat "1 van onze belangrijkste partners" is enigzins overdreven.


Het CPB roept maar wat, zet overal woorden als "waarschijnlijk", "wellicht" en "misschien" en zit er regelmatig naast, maar Pechtold roept het om als waarheid.

Trap er toch niet in.

TeeJee | 09-08-16 | 14:40

Ik wil dat D66 zich verantwoordt voor het juichen op het Maidanplein door van Baalen en Verhofstadt en voor het vervolgens kiezen van laatstgenoemde als fractieleider van de Europese liberalen.

snotferatu | 09-08-16 | 14:39

-weggejorist-

flaam | 09-08-16 | 14:39

Dit soort rekensommen waarbij allerlei oorzaak-gevolg theorieen worden verzonnen zijn gebaseerd op aannames. En aannames zijn altijd gevaarlijk.

Leptob | 09-08-16 | 14:38

Wat een gelul. De foutmarge van de voorspellingen en ramingen van het CPB is minimaal 5%. Dat geven ze zelf ook toe. www.volkskrant.nl/economie/directeur-d...
Dat betekent doorgerekend minimaal 2/10 procentpunt biven en onder de voorspelling, sowieso, ongeacht neiuws of onverwachte gebeurtenissen (waar Brexit er eentje van is). Deze schommeling valt in de normale foutmarge en daat kun je geen enkele conclusie aan verbinden, laat staan een oorzaak voor aanwijzen.
Echt, stompzinnig politiek geouwehoer van de bovenste plank, en dat gejeremiëer van D66 al helemaal. Bullshit ende Kul, met hoofdletters.

Stormageddon | 09-08-16 | 14:38

Prachtig. Nu moeten we dus ook boos worden op de Britten. Omdat zij zogenaamd onze economie slopen. Wat een gelul. De EU heeft in en paar jaar tijd de gehele Europese Economie gesloopt. En daarvan gaan ze nu de UK de schuld geven. beetje doorzichtig. De UK heeft het juiste besluit genomen. En er zal wat schade ontstaan hier en daar. Maar de outlook over 5 tot 10 jaar is zoveel mooier. De EU is een clubje simpele zielen. Hun val is nabij. Ik hoop voor hen dat ze een plan B hebben. Want ze hebben veel kwaad bloed gezet, en niet iedereen zal dat snel vergeten.

Mark_D_NL | 09-08-16 | 14:38

Maar anders moet D66 daadwerkelijk PROBLEMEN aan gaan pakken, dat hebben ze al 40 jaar niet meer gedaan.

Rest In Privacy | 09-08-16 | 14:38

http://www.elsevier.nl/economie/achtergrond/2016/08/nederland-tussen-landen-die-in-2015-meeste-betaalden-aan-eu-337637/

217 euro per Nederlander, dus zeg maar het vijfvoudige per rendabele... en vanwege Brexit moet het meer worden.

Maar dan ben je lid van een club die vele voordelen biedt, zoals kwijtschelding van boetes van Latijnse Landen, miljarden kostende stabiliteitsfondsen, ontwaarding van penisoenen, bail-outs voor Griekenland, steun aan malafide banken, anti-democratische regenteske en verregaande wetgeving op onderwerpen waar je niet op zit te wachten en gebrek aan wetgeving op belangrijke zaken etc etc,

Rommelende Onderbuik | 09-08-16 | 14:38

Wanneer gaat D66 zich eens verantwoorden voor de EU die de nederlandse economie veel meer schade toebrengt?

sinar2 | 09-08-16 | 14:38

@Bertie Wooster | 09-08-16 | 14:31
Bam!!!

ProAsfalt | 09-08-16 | 14:37

jawor36 | 09-08-16 | 14:33
Er zal best wel enige invloed zijn maar dat hoeft niet perse negatief te zijn. Het is onmogelijk om nu al iets zinnigs te zeggen laat staan te voorspellen op basis van modellen waarvan bewezen is dat ze er nogal eens naast zitten.

Lambertus Lamstraal | 09-08-16 | 14:36

Maar nu Yuri weer terug is in Nederland scheelt het weer 0,2 promille in ons voordeel. Het blijven dagkoersen he

Moresnetunited | 09-08-16 | 14:36

De dag na de brexit riep Pechtold dat er 100mln van onze pensioenen verdampt was. Dat het geld twee weken later weer terug was met rente hoor je dan weer niet.

kutsmurf | 09-08-16 | 14:36

Misschien toch even naar de effecten in het VK kijken: vakantieboekingen down, consumenenuitgaven down, vrije val van het pond vertraagd - maar niet tot staan gebracht, bouw gestagneerd, investeringen uitgesteld (w.o. de grote kernreactor), vlucht van de financiële sector naar Dublin en naar Frankfort - dan is het toch een beetje lastig om over brexit te juichen.

spuitje11 | 09-08-16 | 14:36

Goed... stel Brexit kost ons geld.

Vrijheid kost ook geld.

Weet je wat meer geld kost, vrijheid terugwinnen door middel van oorlog.

Kaas de Vies | 09-08-16 | 14:36

D66 stond vooraan toen DH afgelopen jaren voor vele tientallen miljarden ging bezuinigen...Hoeveel "groei" heeft dat wel niet gekost.
Bizarre lui.
1/10e! In een prognose die toch nooit uitkomt...

deluiegriek | 09-08-16 | 14:36

Heel flauw hoor Geenstijl. Ik zal het nog eens uitleggen: gaat het goed? Dan komt dat door de EU. Gaat het slecht, dan is het de Brexit. Al dat populistische denken van jullie is echt verschrikkelijk.

Verder is het zo dat D66 gewoon gelijk heeft. De onbewezen economische effecten van de Brexit op korte termijn zijn belangrijker dan een democratie. In niet democratische landen is het gewoonweg beter toeven!

El Rico Grande | 09-08-16 | 14:35

Knap dat ze dit kunnen uitrekenen.

Nu een berekening wat immigratie ons kost. Hop hop rekenwonders!

Kaas de Vies | 09-08-16 | 14:35

ach ja, de ambtenaren van de Roverheid hebben weer een stok gevonden om te slaan, alleen maar propaganda.
Wat vinden we van dit:
www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/263740...
Geen haar beter, zoals wijlen v.d.Valk heeft gezegd: allemaal Titotjes, en als eerder vermeld het is het beste om van dooie ambtenaren slaap pillen te maken.

watmagjenogwel | 09-08-16 | 14:35

En de KLM draait minder winst vanwege het 'teruglopen van de wereldhandel'. http://www.nu.nl/beurs/2802377/moeilijk-kwartaal-air-france-klm.html Of bedoelen ze de handelsboycot van Rusland?

Piet Karbiet | 09-08-16 | 14:35

CPB, ik laat ze niet eens mijn boodschappenlijstje doorrekenen.

Lambertus Lamstraal | 09-08-16 | 14:34

Iedere economische teruggang krijgt gratis de sticker #Brexit.

Want we hebben geen andere problemen zoals een centrale bank met een lege gereedschapskist, overheden die ruim de helft van de economie vormen, structurele werkloosheid van de halve jeugd rond de Middellandse Zee, geen massale immigratie, geen islamitische aanslagen, geen dictatuur in Turkije en zo verder.

Overal schijnt de zon, behalve in Brittannië, vanwege #Brexit.

Ik verbaas me erover dat er nog van u verwacht wordt, dat u met boter en suiker in deze bullshit stapt.

Feynman | 09-08-16 | 14:34

Het is toch best aannemelijk dat er een direct economisch verband is met een van onze grootste handelspartners? Volgens mij is dit een gevalletje 'vingers in je oren en lalalala roepen' om maar vooral niet te hoeven erkennen dat een Brexit negatieve gevolgen heeft.

- EDIT: Brexit kan nooit de *enige* reden zijn voor remmende groei, is het punt -

jawor36 | 09-08-16 | 14:33

Blijft natuurlijk allemaal een beetje natte vinger werk dat CPB.
Verder sterkte ermee Britse vrinden, Godspeed!

Berbaar | 09-08-16 | 14:33

Het Centraal Propaganda Bureau...

litebyte | 09-08-16 | 14:33

Leger opbouwen, Minder macht naar de EU, Syriegangers massaal interneren. Dat zou mij meer rust geven.

WC Papier | 09-08-16 | 14:33

En islamitische aanslagen jagen onze economie aan want nu komen er beduidend meer toeristen, toch?

eerstneukendanpraten | 09-08-16 | 14:32

Toch fijn om in een unie te zitten met landen, waarbij het verlaten van het lid de unie meer pijn doet dan het vertrekkende lid.

Bertie Wooster | 09-08-16 | 14:31

Het CPB heeft van de laatste vijf recessie er negen succesvol voorspeld. Een randomgenerator in excel is betrouwbaarder in zijn ramingen. En daar wordt beleid op bepaald....

Glasgow Argus | 09-08-16 | 14:29

Onzekerheid? Nou, bij de consument zéker niet, die is die hele Brexit alweer vergeten, en als dat niet zo is maakt-ie zich er zeker geen zórgen om.
Verder: geruststellende gedachte dat de D66 waakt over alle uitspraken van alle politici en de waarheid in pacht heeft. Lekker overzichtelijk.

Lewis | 09-08-16 | 14:28

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken