Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Kwartetten met Erdogan

verrradersrust.jpgRuim zestigduizend ontslagen, gezochte of opgepakte ongewapende (hoge) ambtenaren & docenten waren voor zijn ego nog niet genoeg. Een derde van de generaals weg, een derde van de gouverneurs. Het Turkse leger én de inlichtingendiensten moeten onder de persoonlijke leiding komen van Erdoğan. Het schept een beeld van achtervolgingswaanzin. Een dictator die niets meer durft te delegeren. Gezien de vele ontslagen, gevangenneming en arrestatiebevelen kiest Erdoğan ervoor eerst te handelen, en daarna pas de grondwet aan te passen. Hij heeft dus de rechtsstaat verlaten, én beveelt deze in een show achter hem aan te huppelen. De lange lijsten met op te pakken personen, zijn ruim tien keer zo lang als het aantal opgepakte militairen. Die lijsten moeten voorgekookt zijn, zoals zelfs EU-commissaris van uitbreiding Johannes Hahn openlijk stelt. De reactie vanuit de NAVO, EU en Europa is laat, summier en dom. Wat hotemetoten spreken hun bezorgdheid uit, maar doen niets. Zelfs bescherming van Nederturken die een te lange neus hebben en worden ingedeeld in het Gülen-kamp is een brug te ver. Pas bij het herinvoeren van de doodstraf wordt hard op de trommel geslagen. Tussen de regels door geven deze westerse partijen aan alle andere machtsgrepen, afpersingen & razzia's in Turkije te gedogen. Voor de mensen die nog tellen, de eerste grondwetswijziging die persoonlijk bedoeld was voor Erdoğan zorgde ervoor dat de man ondanks tot tien maanden celstraf veroordeeld te zijn, toch premier mocht worden. Begin dit jaar voerde Erdoğan een machtsstrijd met de gekozen premier Davutoglu. De premier werd gedwongen af te treden, de nieuwe is een stroman van Erdoğan. Via een tweede grondwetswijziging moet deze machtsverschuiving gelegaliseerd worden. De president ook opperbevelhebber van het leger maken vereist een derde grondwetswijziging (maar is Erdoğan dat niet al sinds zijn grote “schoonmaak”?) Ondanks dat lijsten waren opgesteld lang voor de coup, wil hij óók nog de leiding over de inlichtingendiensten. Grondwetswijziging nummer vier. Kernwaarden Deze gang van zaken druist in tegen de kernwaarden van de EU. Niet alleen een goede scheiding der machten, maar ook een scheiding tussen ambt en persoon. Bijna drieduizend rechters zijn ontslagen, een actie die is veroordeeld door alle presidenten van Hoge Raden in de EU. Tegen 140 leden van de Turkse Hoge Raad en 48 leden van de Turkse Raad van State zijn arrestatiebevelen uitgevaardigd. Erdoğan beweert niemand meer te vervolgen wegens belediging. Dat zegt helaas niets of dezelfde mensen niet alsnog vervolgd worden voor zwaardere delicten. De zaak tegen de Duitse komiek gaat gewoon door. Het lijkt me meer dat na duizenden ontslagen rechters er keuzes moeten gemaakt worden wie er nog voor kan komen. Ebru wacht het in spanning af. Turkije is een praktijkvoorbeeld wat er mis gaat zonder scheiding tussen kerk moskee en staat. Politieke strijd tussen geloofsbewegingen waardoor andere politiek irrelevant wordt. Al heeft Gülen de coup volledig gepleegd, geeft dat nog geen vrijbrief om alle aanhangers van dat geloof te vervolgen. Hier laat Turkije ook de onschuldspresumptie, bewijslast én geloofsvrijheid varen. Intelligentsia De inquisitie gaat verder dan alleen de mensen die moedwillig een coup pleegden. Veel verder dan vermeende leden van de Gülen-beweging. Het lijstje gaat al richting de 75 duizend. Zelfs al denk je dat iedere opgepakte militair een couppleger is, dan nog zijn er voor iedere militair nog eens een dozijn onverklaarbare ontslagen, arrestaties en arrestatiebevelen. Mocht u nog twijfelen, Erdoğan heeft ook alle academici verboden het land te verlaten én verzoekt academici terug te keren naar Turkije. 24 radio & TV stations gesloten, 45 kranten en in totaal 131 mediabedrijven. 89 Journalisten worden gezocht, de helft werkte voor de te kritische krant Zaman. Ruim achtduizend mensen zitten nog zonder proces & zonder bewijs vast. Fopcoup Volgens de NPO zou je de couppoging moeten afmeten op het aantal arrestaties. Ik doe dat liever op het aantal tanks en militairen die op straat gefilmd zijn. Dan zie je duidelijk te lage aantallen, vooral als je vergelijkt met andere coups uit de Turkse recente geschiedenis. Je ziet vooral tieners in camouflagekleding die geen idee hebben wat een coup is, en dachten aan een oefening mee te doen. De lijsten met generaals, gouverneurs, raadsheren van de Hoge Raad, leden van de Raad van State, 34 duizend ambtenaren op ministeries, negen duizend politieagenten en bijna drie duizend rechters geven de indruk dat een deel van die lijsten voor de coup zijn opgesteld. Het massaontslag na de coup binnen de rechtelijk macht, komt ook bovenop de 711 ontslagen van 1 juli, ruim voor de coup. Verkiezingen Westerse leiders moeten meer doen dan alleen een protest tegen de doodstraf. Na de machtsgrepen van Erdoğan voor, tijdens en na de fopcoup, is het zeer de vraag in hoeverre Erdoğan nog gekozen is voor het ambt wat hij na zijn verkiezing geschapen heeft. Zelfs Egypte vroeg zich in de veiligheidsraad af of er nog sprake is van een democratisch gekozen regering. Erdoğan heeft de presidentsverkiezingen gewonnen, maar dat is volgens de grondwet slechts een ceremoniële post. Zijn AK-partij heeft in 2015 twee keer de parlementsverkiezingen ruimschoots gewonnen (helaas niet ruim genoeg voor ongelimiteerde grondwetswijzigingen, vandaar een tweede poging.) Al deze verkiezingen legitimeren echter totaal niet de huidige monocratie vanuit Erdoğan. Turkije is meer dan Erdoğan. Zal gezien de sterfelijkheid van deze man ooit zonder hem verder moeten. Het is tijd voor presidentsverkiezingen, tijd voor een Turkije na Erdoğan.

Reaguursels

Inloggen

@Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 02:08
Ik weet niet of u dit nog leest, maar ik heb een nogal exotisch uiterlijk en voor ik deels kaal en grijs werd, was mijn haar ravenzwart. Kan ook niet veel anders met Egyptisch bloed.
Ach dat zoeken naar het exotische zit er blijkbaar in, want een van mijn zonen is gehuwd met een Chinese en woont nu in Singapore. Twee zoontjes en het is leuk om te zien hoe zaken best kunnen mengen.

Alleen......, wat nooit mengt zijn bepaalde doctrines. Via wat scheikundige kunstgrepen zijn water en olie te mengen, maar het is geen natuurlijk proces. Idem zo dit soort tegenstellingen.

toetssteen | 01-08-16 | 00:41

Alle banktransacties van en naar Turkije worden al ruim een jaar gemonitord door het ministerie van financiën.
Eenieder die sinds die tijd een gift heeft gestort voor de beweging van Gülen wordt momenteel opgepakt.

\de coup was een inside job.

BraadWorstLul | 31-07-16 | 22:16

@Alexander des Burgus | 31-07-16 | 16:10
Het zijn niet alleen academici zie ik nu. Hier vind je trouwens de totale emigratie- en immigratiecijfers van Nederland. Vanaf eind vorige eeuw en met name de laatste 10 jaar oplopende aantallen statline.cbs.nl/Statweb/publication/?D...

Watching the Wheels | 31-07-16 | 18:08

@Alexander des Burgus | 31-07-16 | 16:10
O je bedoelt waarschijnlijk dat Nederland slechts ongeveer 1500 academici per jaar aan de VS verliest bruegel.org/wp-content/uploads/2015/09... (de beweging andersom VS -> EU zal er ook wel zijn).

Watching the Wheels | 31-07-16 | 17:56

@Alexander des Burgus | 31-07-16 | 16:10
Met "Wij in West- en Noord-Europa doen het qua brain-drain nog hartstikke goed" bedoel je dat we ook zonder verdere destabilisering al veel academici opleiden en afstaan aan de VS? Eigenlijk zouden we ook de cijfers andersom moeten betrekken bij dit verhaal. is het onderdeel van vervlechting van markten of is het voornamelijk eenrichtingsverkeer richting VS? Dit zijn toch wel hele belangrijke dingen en je hoort er nooit iets over bij Nieuwsuur.

Watching the Wheels | 31-07-16 | 17:51

mooi+e

Watching the Wheels | 31-07-16 | 17:44

@Alexander des Burgus | 31-07-16 | 16:10
Wist niet dat het zelfs een naam had (Operatie Paperclip) en opvallend dat het ook in andere landen later opnieuw gebeurde, zeer logisch eigenlijk. Wel een schokkend inzicht. Dat zwaartepunt ligt natuurlijk inmiddels al weer enige tijd opnieuw bij de VS, zo lijkt het. Tot 2008 door het oppompen van de economie met hypotheken www.youtube.com/watch?v=QYvtvcBKgIQ (May 2002, een half jaar na 9/11) gevolgd door de crash in 2008 en grote verliezen voor o.a. Nederlandse pensioenfondsen die flink geïnvesteerd bleken te hebben in die rommelhypotheken 925.nl/archief/2009/02/05/pensioenfond... gevolgd door Quantitative Easing en herkapitaliseren banken in 2008 en 2009, waarbij natuurlijk het knappe is dat ze de waarde van de dollar overeind hebben weten te houden doordat hun stromannen bij de ECB en elders geen geld printten, maar wel de dollar bleven ondersteunen door o.a. staatsschuld op te blijven kopen. Moet altijd terug denken aan dit mooi verhoor van Bernanke door Alan Grayson en let vooral op de glimlach van de dame in de achtergrond Alan Grayson: "Which Foreigners Got the Fed's $500,000,000,000?" Bernanke: "I Don't Know." Ze geven gewoon toe dat ze de rente in hechte samenwerking met Monti en Draghi (Goldman Sachs, ECB) naar beneden bewegen met trucs www.youtube.com/watch?v=n0NYBTkE1yQ en een paar jaar daarna ging de ECB (onnodig) enorm verruimen (80 miljard per maand?), waardoor straks werkelijk de kansen in de VS komen te liggen. Beetje moslimterreur erbij in de EU en de knappe koppen gaan richting VS (je hoort nu al mensen praten over emigreren die kant op). Bizar dat het zo werkt.

Watching the Wheels | 31-07-16 | 17:35

Erdogan is een dictator. Hij vertoont het gedrag. Wat het volgende is op het lijstje van een dictator is de doodstraf. Alhoewel we niet weten hoeveel zgn samenzweerders als omgebracht zijn door het regime. De volgende stap is het arresteren van mensen at random. Angst aanjagen bij de bevolking. Degene die de meeste angst heeft is de dictator. Het vermoorden van burgers maakt het aantal van potentiele dictatormoordenaars kleiner. Kijk maar naar Stalin, Hitler en andere potentaten. En onze regeringen staan erbij en kijken ernaar. Maar iets doen, nee. Wegkijkers, ondanks het toekijken.

wallenberg | 31-07-16 | 16:50

@Watching the Wheels | 31-07-16 | 15:16
Je vergeet nog de derde money-maker, namelijk de academici. Zonder academici geen R&D en zonder R&D geen groeiende economie. Dat is ook de reden dat Turkije haar academici terugwilt, omdat anders de economie implodeert. De VS heeft dat trucje erg goed door. Hebben ze geleerd van Operatie Paperclip. nl.m.wikipedia.org/wiki/Operatie_Pape... Yeltsin-Rusland is ook zo'n voorbeeld, alhoewel het huidige Rusland er ook wat van kan: www.stratfor.com/image/brain-drain-sa... . Een paar andere landen waar hetzelfde principe is toegepast zijn bijvoorbeeld Perzië, dus het Iran van voor de Islamitische Revolutie, Syrië en Libië: Destabiliseren, academici eruitfilteren, mongolen op de troon zetten om vervolgens goedkoop de grondstoffen te kunnen plunderen. Wij in West- en Noord-Europa doen het qua brain-drain nog hartstikke goed bruegel.org/2015/09/eu-immigration-to-... , maar de VS zou er wel baat bij hebben om de EU te destabiliseren, want buiten de wapenverkoopo krijg je uit meer snuggere koppen = meer innovatie = meer economische groei. Zo komt tenslotte het economische zwaartepunt weer in de VS te liggen en niet in Europa.

Alexander des Burgus | 31-07-16 | 16:10

En dan begrijp je ook meteen waarom die koning van Marokko zo belangrijk is en steeds in de Keukenhof en Amsterdam rond huppelt.

Watching the Wheels | 31-07-16 | 15:20

@ben kokhals | 31-07-16 | 14:22
Mee eens. "Het is tijd voor presidentsverkiezingen, tijd voor een Turkije na Erdoğan" klinkt wel erg naïef wilde ik schrijven.
.
Je schrijft "idiote uitbreidingen", maar ... we kunnen niet stoppen met uitbreiden, want onze economie is gebaseerd op steeds nieuwe leningen ("investeringen noemt men dat") en die zijn vooral te doen in nieuwe landen. Door de rente en aflossingen op alle bestaande leningen gaat voortdurend geld uit omloop richting banken, dus er moeten steeds nieuwe investeringen gedaan worden om nieuw geld uit het niets te creëren anders stopt ons systeem.
.
Niet voor niks is Incirlik (Turkse NAVO basis in de stad Adana) bij de stad Ceyhan een strategische plaats. Er gaat (uiteraard zou je haast zeggen) een belangrijke oliepijpleiding langs de basis www.middleeasteye.net/sites/default/fi... die vorig jaar ook al eens (weliswaar honderden kilometers verderop) opgeblazen is www.middleeasteye.net/news/second-oil-...
.
Dus @Feynman wil net zo lang verkiezingen in Turkije, totdat er een westers georiënteerde geitenne*ker komt te zitten? Lijkt een beetje op de andere moslimslanden en Oekraïne dat we (noodgedwongen door ons systeem) beïnvloeden. In Tunesië is de regering ook naar huis gestuurd gisteren, o ja en er waren nog wat explosies in Irak, maar het heeft niks met olie en gas te maken hoor nos.nl/artikel/2122457-militanten-irak... , kijk maar naar de kaart www.mappery.com/maps/Europe-Proposed-N... we strijden daar alleen om IS-Pokemons te vangen met onze greep op goedkope olie en gas heeft het niks te maken. De eerst burgeroorlog was in Algerije begin jaren 90 gevolgd door gedoe in Libië en de eerste Golfoorlog (Irak, Bush 1). Je krijgt steeds meer het idee dat we in de westerse media slechts 1 kant van het verhaal gehoord hebben. Alleen na onafhankelijke journalistiek kunnen we misschien een goed oordeel vormen of verkiezingen iets op kunnen lossen. Waarschijnlijk blijven partijen knokken als wij ons blijven bemoeien met olie en gas en stromannen blijven plaatsen. Zou me niks verbazen als Poetin of Israël iets geweten heeft van een mogelijke coup en dat die bijvoorbeeld Erdogan ingeseind hebben, zodat die weer een toneelstuk kon opvoeren. We hoeven niet bang te zijn dat journalisten de waarheid onthullen, dus we zullen het nooit weten. Teveel belangen. In Tunesie de volgende troubles in the making, wedden? www.africanews.com/2016/07/31/tunisian... je hoeft alleen maar op de gaspijpleidingen kaart te kijken en let ook op die mooie ster in Algerije vanuit Nigeria (Shell helpt) www.mappery.com/maps/Europe-Proposed-N...

Watching the Wheels | 31-07-16 | 15:16

"Het is tijd voor presidentsverkiezingen, tijd voor een Turkije na Erdoğan."
.
Je zou zeggen dat de Turken dat zelf maar moeten uitzoeken. Soeverein land immers. Wat ons wél aangaat is de verwikkeling met de NAVO (lid) en EU (aspirant lid). Nu is de NAVO sowieso toe aan een herijking alvorens het ongelukken begaat, en zou de EU, dat ook al nodig aan herijking toe is, moeten stoppen met die idiote uitbreidingen en het laten bij een eenvoudig handelsverdrag met Turkije zonder toeters en bellen.

ben kokhals | 31-07-16 | 14:22

Mooie gelegenheid voor Rutte om aap Erdogan eens te wijzen op zijn bokitogedrag.

Leptob | 31-07-16 | 13:22

Er is weer iets aan de gang bii Incirlick NAVO-basis (waar Amerikaanse kernwapens liggen):
7000 Turkse militairen hebben de basis omsingeld. Elektriciteit en water afgesloten.
.
Bron: www.almasdarnews.com/article/breaking...

quantumcollider | 31-07-16 | 12:59

Europa kan niet een islamitisch autoctatisch kalifaat gedogen met betrekking tot besprekingen voor toelating tot Europa, maar dat gaat gewoon maar door. Ook met de partijen die het nu bepalen in meerderheid van de 2e kamer. Er is maar 1 partij en de kleinere afgeleide daarvan die nu nog het tij hiervan lijkt te kunnen keren. Het is een gotspe dat na deze vermeende door Erdogan en trawanten zelf opgezette coup de Tweede Kamer niet is teruggekeerd van reces voor een flink aantal spoeddebatten over deze ernstig ontstane situatie, terwijl Erdogan de Nederturken ophitst in zijn toespraken bepaalde minderheidsbevolkingsgroepen van Turkse origine aan te vallen in notabene Europese landen.

Europa spat momenteel uiteen, Nederland is politiek gezien blijkbaar uitzichtloos en tandenloos geworden. De huidige partijen kunnen van alles wel nu roepen, maar wat doen, ho maar. Erdogan moet gewoon de waarheid worden verteld. Turkije moet gewoon economisch worden geboycot totdat Erdogan is afgezet, de democratie is hersteld en de onschuldige opgesloten oppositie, bestaande uit academici en hooggerechtshof zijn vrijgelaten.

Intussen zou iedereen Turkije moeten mijden, het kan alleen maar hardleers.

Jan, Leiden | 31-07-16 | 12:48

Generaals opgepakt en ontslagen, hoge functionarissen uit de rechterlijke macht en landsbestuur ook.
Wie even tijd neemt een elementair inleidend stukje uit de geschiedenis te lezen over Hitler en Stalin, ziet de totale overeenkomst.

Nuuk | 31-07-16 | 12:24

Feynman bedankt om alles nog eens op een rijtje te zetten. De toekomst van Turkije en Erdogan ligt reeds vast. Geschiedenis kan zich niet herhalen. Het is geen tijdmachine van Prof. Barrabas. Gelijksoortige gebeurtenissen uit het verleden kunnen zich wel opnieuw voordoen. Een déjà vu, oude wijn in nieuwe zakken. Dat voorspelt dan ook niet veel goeds. Vermakelijk en ruiterlijk toegegeven ook kinderachtig (het is vakantie nietwaar), is onze interesse voor de doodse stilte rond Den Haag, de EU en Denk de Nederlandse Erdogan Partij (afgekort NEP) en hun ledentrekkende S.S. (Sylvana Simons). Lui achterover, genietend van een glas Nexit (twee vingers gin, tonic, ijs en een schijfje citroen) verdien ik het vandaag eens luchtig geëntertaind te worden. Vandaar!

Een vrije paling | 31-07-16 | 12:06

Erdogan heeft Hitler goed bestudeerd en Turkije omgetoverd tot een fascistisch land. De EU heeft de les niet goed geleerd en doet een Chamberlaintje. Over een paar jaar kunnen we zeggen "wir haben es gewusst" maar dan is het helaas al "the shit hits the fan"

mydogandmyself | 31-07-16 | 11:54

Wat Erdogan heeft gedaan, is gewoon een staatsgreep. Al dat geneuzel over grondwetten en regelgeving ten spijt, uiteindelijk heeft hij gewoon de absolute macht naar zich toegetrokken met stilzwijgende goedkeuring van de EU. Of dacht u werkelijk dat de EU in de gordijnen gaat klimmen als de eerste executies plaats gaan vinden? Welnee, de EU heeft Turkije hard nodig, harder dan Turkije de EU nodig heeft. De EU heeft imperialistische ambities maar geen eigen leger. Zelfs al slaagt de EU erin dat Europese leger op de been te krijgen, krijgen ze een flexpool van slecht bewapende en getrainde militairen. Nee, dan Turkije, daar kunnen ze wat mee.
De machtshongerige en op geld beluste elite in Brussel beseft hierbij echter niet dat Erdogan echt niet naar hun pijpen gaat dansen. Je ziet feitelijk al een tijdje wie hier de lakens uitdeelt, en dat is niet Timmermans, Tusk, Juncker of Dijsselbloem.
Het is vanwege die ambities dat de Turkse expansiedrift niet wordt tegengehouden, en waarom hun vijfde kolonne hier zo gedijt. Al degenen die hier vraagtekens bij durven zetten, zijn de vijand - they took a leaf out of Erdogan's book.
Nee, de EU gaat niks aankaarten of veroordelen, en zelfs al zouden ze dat doen, wat dan nog? Erdo gaat gewoon zijn eigen gang, iedere keer een stukje verder, steeds een beetje meer. Net als zijn grote voorbeeld dan een stukje Sudetenland, dan Oostenrijk, dan Polen en vervolgens heel Europa onder de voet liep.
En geloof me, deze keer komen de Amerikanen niet meer helpen. Hun strijdkrachten zijn onder Obama teruggebracht naar pre-WOII niveau, Canada wordt bestierd door een Jesse Klaver en onze eigen elite ziet een kalifaat eigenlijk wel zitten.
Er zijn er die hopen dat Poetin tegengas gaat geven. Dat zal hij doen zodra de EU verder in hun richting uitbreidt, maar heb geen illusies over Russische bevrijdingsmachten die hier de straten komen schoonvegen, hun belang is niet de onze.
En dus zijn we ten dode opgeschreven, dankzij Timmermans, Rutte, Dijsselbloem en de rest. De enige hoop die we hebben, is dat de EU op korte termijn in elkaar dondert, gelukkig zijn de eerste tekenen hierop al zichtbaar. Maar pas op, een EU in het nauw maakt rare sprongen, en dat is reeds pijnlijk zichtbaar.

DearMud | 31-07-16 | 11:27

De EU is gewoon jaloers op de macht van Erdogan. Frans Timmermans voorop.

Raider Twix | 31-07-16 | 11:26

De volgende stap is dat hij rechten gaat claimen uit hoofde van volksturken

3Xniks | 31-07-16 | 10:58

necrosis | 31-07-16 | 07:54
Bovendien zijn mensen niet 'geschapen' maar delen ze een gezamenlijke voorouder met sommige apen.
------
Sterker nog, ze delen een gezamenlijke voorouder met ALLES wat leeft als je teruggaat langs de stamboom van het leven. Van meercellig tot eencellig. Kan ook niet anders want alles wat leeft heeft voorouders.

dijkbewaker | 31-07-16 | 10:58

Het is om buiten jezelf van woede te worden als je naar de houding van de EU kijkt. Turkije had allang duidelijk moeten worden gemaakt dat het nooit en te nimmer tot de EU toegelaten wordt. Maar nee hoor, gewoon door gaan op het ingeslagen pad.

Bigi Bana Boy | 31-07-16 | 10:55

plaszak | 31-07-16 | 10:02
Ook Turkse doden zijn voor de wapenindustrie slechts collateral damage.
Voor hun hadden het er meer moeten zijn, dan konden ze met hun militaire hardware ingrijpen.
En was het wederom kassa geweest voor de Carlyle Group, die helemaal toppie draait sinds Larry Silversteen zijn sloopklusje wilde doen in New York.
Ik denk dat Turkije binnenkort de JSF zal afbestellen, als de CIA niet snel oprot daar.

Atlas Shruggs 10 | 31-07-16 | 10:25

Zou mooi zijn als van Wolferen hier ook een podium krijgt Pritt. Wat een heerser.

superjan | 31-07-16 | 10:25

Erdogan, Merkel, Frans, Junker... en de psychopaten gaan maar door.
maar toch | 31-07-16 | 10:06

Erdogan gaat door voor de volgende ronde....nieuwe deelnemers: Narcist Trump, Anti-democraat Wilders en Dark Horse Stalinist Poetin. Op de achtergrond: LePen. Laatste ronde: WOIII.

Donkersloot | 31-07-16 | 10:21

wordt een staatsvorm naar noord Koreaans model met een islamitische twist. Wordt nog leuk Moord een doodslag voor de tegenstanders van Kim Jung Erdogan.

protonplof | 31-07-16 | 10:19

Erdogan, Merkel, Frans, Junker... en de psychopaten gaan maar door.

maar toch | 31-07-16 | 10:06

Misschien dat van Baalen en Verhofstadt de Turken vandaag wel even willen toespreken.

Roeieber | 31-07-16 | 10:04

@Atlas Shruggs 10 | 31-07-16 | 09:41
Er zijn honderden doden gevallen tijdens de coup.
Veel meer dan de officiële cijfers doen geloven en er vallen nu nog steeds doden in de gevangenissen en tijdens ondervragingen, want Turken EN moslims, een dodelijke cocktail.
Wat die wapenindustrie betreft, vergeet niet dat Turkije een belangrijke partner is in het JSF project, met meer dan 100 toestellen en een fabriek om die toestellen af te bouwen, eveneens voor de overige partners. En dat zou nu weleens op losse schroeven kunnen komen te staan...

plaszak | 31-07-16 | 10:02

Waar onze leiders en linksmensen hard wijzen en Hitler roepen naar elke ontevreden burger (Wilders voorop) zijn ze blind voor wat er aan de Oost grens van de EU afspeelt. Daar ontstaat nu in rap tempo een staat die niet onderdoet aan Duitsland in de jaren 30. Maar waar gekozen regeringen als in de Oekraïne met hun zegen omver werden geworpen, wordt de gekozen regering die in rap tempo over gaat in dictatuur de hand boven het hoofd gehouden. Deze ontwikkeling, met de Islam als drijfveer en al tig-duizenden grijze wolven in andere landen is in mijn ogen de grootste dreiging voor wereldvrede sinds, juist die 2de wereldoorlog.

Roeieber | 31-07-16 | 09:54

@mysteryposter | 31-07-16 | 02:30
Check jij überhaupt wel je eigen plempsels?
Zo te zien niet en doe je maar wat.
Dat is een video van US military in Zuid-Korea.
Niks Ruski dus.

plaszak | 31-07-16 | 09:43

Dit artikel en alle comments eronder bewijst dat Nederlanders nog niets geleerd hebben van de Arabische lente of de recente Oekrainse coup.
Kennelijk vindt iedereen hier dat het een geweldig succes was en dat de wereld er heel goed op vooruit is gegaan.
Toch?
Niemand ging dood, democratie kwam en overwon de slechte dictaturen en niemand wilde zijn veilige land ontvluchten.
Of ging het anders?
Of was Turkije gewoon de volgende in het rijtje die aan de beurt was om gedestabiliseerd te worden ten faveure van de wapenindustrie?
Via dezelfde methode als we in vrijwel alle omringende landen hebben gezien?
En stond de grootste na oorlogse troepenmacht waar de MSM niks over mag zeggen al klaar in Bulgarije om te helpen met het brengen van democratie in Turkije, als een coup een gevaar zou vormen voor de nukes die in Incirlik liggen?
De MSM tast de hersenen van reaguurders teveel aan, helaas nu ook die van Feynman.

Atlas Shruggs 10 | 31-07-16 | 09:41

Ik weet het niet hoor beste Europese "lijders", maar de vijfde colonne loopt inmiddels trots vlaggenwapperend de straat op. Dat zijn geen demonstraties maar openlijke bedreigingen aan ons adres. U doet niets. Ergo u bent ook vijfde colonne.
U heeft de rode lijn overschreden. U bent zojuist dan ook het geweldsmonopolie verloren. We gaan het zelf doen.

Parel van het Zuiden | 31-07-16 | 09:13

Goed stuk marcello christiani. Helaas zijn de politici die het verschil hadden kunnen maken in de wereld bevangen door het kapitaal en zelfverrijking en in dienst van multinationals. Dit heeft ze tot halfzachte wegkijk elite gemaakt. De vuist die de democratie had kunnen maken tegen deze machtlustige dictatoren is een trillend slap handje geworden van een naar alcohol stinkende sodom dat zich verheerlijkt aan het vulgaire van het leven. Dat het helemaal fout gaat hebben we aan deze politici te danken. Zoals de turken achter erdo scharen de russen achter putin zal er geen enkele europiaan achter een van zijn leiders scharen maar scharen zich het liefst achter een digitaal pokemonnetje. Beschamend angstaanjagend en vernederend hoe de EU europa regeert. Als er nu niets ondernomen word zal de EU tenondergaan.

jitro | 31-07-16 | 08:56

2300 agenten tegenover (tien) duizenden turken en tegendemonstraties.....
BudWijzer | 31-07-16 | 08:22
.
Men verwacht 30.000 turkse demonstranten. Dus dat gaat heel 'gezellig' worden.
Maar eigenlijk vermoed ik dat het er meer zullen zijn; lang geleden toen Korthals Altes min. van Justitie was, (Van 4 november 1982 tot 7 november 1989 was hij minister van Justitie in het Eerste en Tweede Kabinet Lubbers) zaten er 40.000 (!) grijze wolven in de Amsterdam Arena. Die kwamen overal vandaan, ook uit Duitsland, België en Frankrijk.
.
Het precieze jaartal weet ik niet meer maar stel dat het 1989 was. Dat is 27 jaar (!) geleden, toen er veel minder turken in Europa waren. Aan de andere kant is het zo dat het vakantietijd is dus het is mogelijk dat velen op dit moment waarschijnlijk in Turkije zitten.
.
Dat er zelfs 2 turkse ministers meelopen is wel het toppunt hoor. Het Hooggerechtshof heeft wel verboden dat Erdogan de meute gaat toespreken via een beeldverbinding.
.
We gaan het zien.

Lupuslupus | 31-07-16 | 08:52

@necrosis | 31-07-16 | 07:54
Stanzas van Dzyan eens lezen, dat is pas interessant, als tip uiteraard. Hyperborea enzo. HP Lovecraft refereerde ook naar dit 5000 jaar oude geschrift in zijn Cthulhu Mythos.

HouseMaster | 31-07-16 | 08:41

necrosis | 31-07-16 | 08:06
Erdo doet precies wat wij van onze regering verwachten.
Iedereen die protesteert tegen de Nederlandse samenleving is oppakken vooral de haat imams en zijn volgelingen.
De leden van de tweede kamer oppakken die de moslims in bescherming nemen en zo bijdragen aan de vernietiging van onze normen en waarden o.a. DENK.
De publieke omroep verbieden (NOS)omdat die te links is.
Programma's zoals Zomergasten verbieden omdat de inhoud ons niet aanstaat
De slappe D66 rechters verwijderen zodat men weer eens orde op zaken kan stellen.

botbot | 31-07-16 | 08:38

@Donkersloot | 31-07-16 | 08:02
.

Goeie timing van erdogeit, pluche is op vakantie (niet alleen Wilders)... Ben benieuwd hoe het vanmiddag in Duitsland verloopt. 2300 agenten tegenover (tien) duizenden turken en tegendemonstraties.....

BudWijzer | 31-07-16 | 08:22

@Donkersloot | 31-07-16 | 08:02
Ik ben nog nooit in Schurkije geweest en zal dat ook nooit doen.
Ik spendeer mijn vakantiegeld liever op mijn balkon met een kratje trappistenbier en een BBQ dan dat ik mijn centen overmaak aan een dictator.

necrosis | 31-07-16 | 08:15

@Rivpim | 31-07-16 | 07:52
Erdogan is net als Fethullah Gulen een soenniet.
Ik kan alleen maar concluderen dat Erdogan lichtelijk paranoia aan het worden is.
Maar hadden wel meer dictators last van....

necrosis | 31-07-16 | 08:06

Nu het plan van Erdogan zich ontrolt zit ik vooral te wachten op een heldere reactie vanuit Den Haag, Brussel en Washington. En dan bedoel ik niet de VVD die zich bezighoudt met of Turkije al dan niet een veilig vakantieland is. Zelfs Wilders Zelf vind ik relatief stil de laatste week over de gebeurtenissen (maar die heeft het te druk met folderen voor Trump, denk ik).

Donkersloot | 31-07-16 | 08:02

@HouseMaster | 31-07-16 | 06:22
Dat hele scheppingsverhaal is gelul.
Al lang voordat de mens er was, liepen er al dinosaurussen rond.
Bovendien zijn mensen niet 'geschapen' maar delen ze een gezamenlijke voorouder met sommige apen.

necrosis | 31-07-16 | 07:54

Wanneer in Duitsland een leider opstond zoals Erdogan en zo met de islamieten omging, hoe zou die leider dan genoemd worden.

Rivpim | 31-07-16 | 07:52

@Tha Analyzer | 31-07-16 | 00:01
Sukkels met hun zondag rustdag, blasfemie.De rustdag is zaterdag, de sabbat. Ze weten niet eens wat er in hun eigen boek staat. Godverdomme. :D De zondag is de 1e dag van de week, de dag waarop de schepping begon.....

HouseMaster | 31-07-16 | 06:22

Storm,
Zit vaak een hoop waarheid in wat jij hier zegt. Er moet iets veranderen en de Billary way is wat Obama begonnen is en niet afgekregen heeft. Brandhaarden over de hele wereld [ook in de US], allerlei groeperingen staan er op voor hun rechten en als de US Police opstaat voor hun rechten moeten ze heel voorzichtig zijn met wat ze zeggen want zoveel lives matter. Het werkt niet wat ons al jaren door de strot geperst wordt, gister niet, vandaag niet en morgen niet. Het is tijd voor iets anders.
Ik ben eerlijk gezegd blij met Trump zijn ‘Movement’ geworden want je kan lullen wat je wil Trump is geen idioot. Het mooiste vind ik altijd als mensen aangeven dat Trump een miljoen van zijn vader kreeg om mee te beginnen en dan zeggen: Ja, zo kan ik het ook…. Ik ken weinig mensen die 1000 gulden van hun vader kregen en er miljonair mee zijn geworden, doe het maar na maal 10. Natuurlijk is het een hele aparte man en heb ik ook mijn bedenkingen bij hem maar die “Movement” bevalt mij wel, er moet iets veranderen, bij Billary gaat er niets veranderen en worden dingen erger, ik zeg Trump Trump Trump!
Wie weet verandert er iets, toch? Hij heeft in ieder geval geweldig verstandige kids rondlopen die ook nog eens trots zijn op hun vader

BudWijzer | 31-07-16 | 05:59

@mysteryposter | 31-07-16 | 05:00
Ik heb geen idolen George W. was een absolute mafklapper en zijn oorlog in Afghanistan was absoluut zinloos. Zijn oorlog in Irak was volledig juist, alleen 10 jaar te laat en voor de verkeerde redenen. Dat WMD smoesje was belachelijk. Maar de VN was belachelijk dat ze Sadam na Koeweit nog sanctioneerden. Toen had al besloten moeten worden dat dat regime weg moest. 4 vergrijpen tegen de charter van de VN. Proliferatie, steunen van terreur, genocide tegen eigen bevolking, agressie tegen buurland en bezetting van een andere soevereine staat. Dat was meer dan genoeg geweest. Dus het smoesje in 2003 waren valse voorwendselen, maar het was een juiste ingreep. Moreel en zelfs juridisch als de VN zijn eigen regels had gevolgd. Dus Bush deed het juiste voor de verkeerde redenen.
https://www.youtube.com/watch?v=gI3g3z36y8Q
En verder was een Bish een uitermate zwakke president.

De eerste Neger is niet mijn idool, nooit geweest maar bij gebrek aan beter... Nou ja.
McCain was wellicht een betere president geweest maar die gooide zijn eigen glazen door de nutcase Sarah Palin als running mate te nemen. En dan tegen een populaire eerste neger: kansloos. Jammer. Had McCain de crisis beter gemanaged? Moeilijk te zeggen. Ik denk dat het weinig verschil had gemaakt.
En heks Hillary. Is niks. Ik vind er zelfs niks van. In tegenstelling tot jouw grote Leider.
https://www.youtube.com/watch?v=N5A02pNcGHs

En verder heb ik geen andere ideale situatie dan de totale destructie van de islam. Met islam is er geen balans in de wereld die hersteld kan worden.

Stormageddon | 31-07-16 | 05:31

@ Stormageddon | 31-07-16 | 04:45

Ahhh de idolen Bush en Obama en Hillary die de balans die u als wenselijk situeerde verpest hebben, en nu in paniek proberen om de balans te herstellen

mysteryposter | 31-07-16 | 05:00

@mysteryposter | 31-07-16 | 04:32
Jouw idool zeker? Die er even met alle militaire macht een eind aan gaat maken.... Welja. Het eerste wat er dan gebeurt is dat Turkije weer een Russiche kist uit lucht schiet en de Amerikanen de schuld gaat geven. Maak je borst maar nat voor het vervolg.
Het is niet voor niets een patstelling en jouw helige Donald (vzmh) gaat dat niet doorbreken. En als hij dat wel doet dan lost hij maar 1 probleem op. Global Warming zal geen punt meer zijn door de nucleaire winter die dan volgt.

Stormageddon | 31-07-16 | 04:45

@ Stormageddon | 31-07-16 | 04:23

Tijd om het huidige spel te veranderen dan toch? De neven effecten van het huidige spel zijn simpelweg te groot en te gevaarlijk.

mysteryposter | 31-07-16 | 04:32

@mysteryposter | 31-07-16 | 04:04
Joh, de olievelden van Irak zijn door AQI ingenomen omdat het door de Iraakse regering voor een spotprijs werd verkocht die daarmee niets voor het volk hebben gedaan maar alles voor de wederopbouw van de staatsintities, uitbesteed aan Amerikaanse bedrijven. Amerikaanse bedrijven hebben miljarden verdiend aan de oorlog met Irak. Uiteindelijk van de belastingbetaler, met een kleine bijdrage van de Iraakse olie.

En daar gaat in Syrië niks aan veranderen. Integendeel, een groot deel van de geopolitieke strijd gaat er om wie de olie en olieinfrastructuur gaat controleren en wie de wederopbouw gaat doen. Daarom is het zo'n patstelling. De VS hebben afspraken met de rebellen van het Vrije Syrische leger, of wat daar van over is, de Russen zetten in op Assad en Turkije zet in op wat er van ISIS overblijft, als die er maar voor zorgen dat de Koerden oprotten uit Syrië.
Dat is het spel op de achtergrond, daarom gebeurt er al jaren niks, want niemand wil het forceren op het risico van WW III. Daarom zit het in een patstelling. Militair kunnen zowel de VS als de Russen ISIS in een paar dagen totaal vernietigen, het probleem is wat er daarna moet gebeuren en wie er met de oorlogsbuit vandoor gaat. Dat is het spel. Al jaren.

Stormageddon | 31-07-16 | 04:23

@ Stormageddon | 31-07-16 | 03:52

Door de olie productie militair in te nemen van jihadistische regimes zorgen we ervoor dat de winsten niet in handen vallen van organisaties die ons willen vernietigen.

En na aftrek van de bewaking kosten kan alles naar het volk daar, wederopbouw van de regio

mysteryposter | 31-07-16 | 04:04

@knutsel | 31-07-16 | 03:23
Nou ja, ten eerste zit Trump helemaal fout, they did take the oil. Maar niet op de manier zoals Donald dat bedenkt. Veel geraffineerder. Voor een spotprijsje de olie uitkopen, duur doorverkopen, en met dat geld konden Irak en Koeweit voor de hoofdprijs de wereropbouw aan Amrikaanse bedrijven (w.o. Halliburton) uitbesteden. Er is veel meer aan verdiend dan de simpele Trump oplossing "we didn't take the oil". Enfin. Genoeg over de simplistische slogans van The Donald.
De EU heeft geen verhaal want ze hebben geen plan. En de plannen die ze wel hebben zijn ofwel ad hoc ofwel ridicuul en hebben geen draagvlak. Dan houdt het op. De EU is er om de rotzooi van de anderen op te ruimen en zo worden we ook gebruikt. Door de VS, door Rusland, door China en door Turkije. En die malloten in Brussel denken dat als er een euroleger is en een eurominister van BZ dat het dan anders wordt. Dromers.

Stormageddon | 31-07-16 | 03:52

@knutsel | 31-07-16 | 03:23
Nou ja, ten eerste zit Trump helemaal fout, they did take the oil. Maar niet op de manier zoals Donald dat bedenkt. Veel geraffineerder. Voor een spotprijsje de olie uitkopen, duur doorverkopen, en met dat geld konden Irak en Koeweit voor de hoofdprijs de wereropbouw aan Amrikaanse bedrijven (w.o. Halliburton) uitbesteden. Er is veel meer aan verdiend dan de simpele Trump oplossing "we didn't take the oil". Enfin. Genoeg over de simplistische slogans van The Donald.
De EU heeft geen verhaal want ze hebben geen plan. En de plannen die ze wel hebben zijn ofwel ad hoc ofwel ridicuul en hebben geen draagvlak. Dan houdt het op. De EU is er om de rotzooi van de anderen op te ruimen en zo worden we ook gebruikt. Door de VS, door Rusland, door China en door Turkije. En die malloten in Brussel denken dat als er een euroleger is en een eurominister van BZ dat het dan anders wordt. Dromers.

Stormageddon | 31-07-16 | 03:51

@PietGeniet | 30-07-16 | 23:27
Zeg eens, hoeveel linkse kabinetten hebben we gehad ? En onder welke kabinetten kreeg de gezinshereniging gestalte??
drie letters! CDA.

miko | 31-07-16 | 03:34

@Stormageddon | 31-07-16 | 03:03 Ze leveren knullig werk, vind je niet? Kijk eens naar die pannenkoek van een Trump. "We didn't take the oil. How stupid is that?" Er is geen politicus in de EU die kan wijzen op wat wij allemaal zouden kunnen hebben.

knutsel | 31-07-16 | 03:23

@Jan Dribbel | 31-07-16 | 02:54
Goedkoop Oekraiens graan kun je wel eten.

Stormageddon | 31-07-16 | 03:07

@knutsel | 31-07-16 | 02:50
Geopolitiek is niet moeilijk. Als je Risk® kan spelen snap je geopolitiek. Althans, in de ruwste vorm. Het gaat allemaal om zo groot mogelijke invloed en controle over een zo groot mogelijk gebied met alle grondstoffen en economische kapitaalgoederen. Veel meer is het niet. Maar de uiteindelijke belangen zijn natuurlijk groot en de mogelijke opbrengsten voor staten die het spel spelen gigantisch. Daarom wil de EU als eenheid een speler aan het Risk® bord zijn, daarom willen ze de soevereiniteit van de lidstaten ondermijnen. Dat wordt nooit uitgesproken, maar dat is het doel van de Junckers, Barosso's, Timmermansen et al.

Stormageddon | 31-07-16 | 03:03

mysteryposter | 31-07-16 | 02:30
Wat heeft de Russische bevolking aan dat permanente macho-gedrag van een paranoide president?
Niets want ultra-nationalisme kan je niet eten.

Jan Dribbel | 31-07-16 | 02:54

@Ohja | 31-07-16 | 02:40 Als je een domme reaguurder bent zoals ik weet je dat geopolitiek te hoog gegrepen is. Tenzij je Feynman heet en denkt het allemaal te kunnen duiden.

knutsel | 31-07-16 | 02:50

Dit is een ander dingetje, bij Incerlik, duizend kilometer oostelijker.
http://sputniknews.com/middleeast/20160731/1043797161/incirlik-turkey-erdogan-nato-nukes.html

Stormageddon | 31-07-16 | 02:49

@ Stormageddon | 31-07-16 | 02:45

I stand corrected

mysteryposter | 31-07-16 | 02:48

@mysteryposter | 31-07-16 | 02:08
Dat was vorige week, bij een basis bij Izmir. Keep up.
https://www.rt.com/news/353034-turkey-nato-base-fire/

Stormageddon | 31-07-16 | 02:45

@ Ohja | 31-07-16 | 02:40

De gecombineerde boodschap is: beter dansen met een beer als hem uitdagen.

mysteryposter | 31-07-16 | 02:43

knutsel | 31-07-16 | 02:31 Ja die is leuker. Wapens zijn niks, muziek gooien is beter. Niemand is toch immuun voor wat leuk is?

Ohja | 31-07-16 | 02:40

Ik vraag me wel af waar het heen gaat met de wereld als ik niet eens midden in de nacht kan reaguren zonder aan seks te denken, ik bedoel te denken aan de problemen in turkije.
Wat een toestand he!!

Ongeblustekalk | 31-07-16 | 02:31

-weggejorist-

mysteryposter | 31-07-16 | 02:30

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:49 Klopt is freaking elfentaal, dat.

Ohja | 31-07-16 | 02:30

Zou dat Hitler schuldgevoel ondertussen niet moeten doorslaan naar HERKENNING you know the thing waar dat schuldgevoel uberhaupt goed voor was?

Ohja | 31-07-16 | 02:28

Uit de inlichtingenwereld zijn er al bezorgde reacties.
Uit de militaire wereld zijn er al bezorgde reacties.
"onze nieuwe Turkse collega's worden geselecteerd, niet op kunde en kennis, maar op 5x per dag bidden".
"moet je nog informatie delen die rechtstreeks door de Turken naar IS en Al-Qaida worden doorgespeelt".
Terechte vragen.

Jan Dribbel | 31-07-16 | 02:24

@van heinde en verre | 31-07-16 | 02:12
Elke oprechte Turk zal serieus moeten overwegen te vluchten (naar Europa, dat dan weer wel).

van heinde en verre | 31-07-16 | 02:13

@mr Fawlty | 31-07-16 | 01:52 Schots. Mooi man. Ik kreeg van mijn eerste "echte" vriendin een bundel van Robert Burns. Ze kawm uit Edinburgh. Ze vond het altijd heel grappig dat ik het accent probeerde na te doen, terwijl ik alleen maar naar de Simple Minds had geluisterd.

knutsel | 31-07-16 | 02:12

Weet je waar ze ook alle academici opsluitten? In het Cambodia van Pol Pot. Dit gaat dezelfde kant op.

van heinde en verre | 31-07-16 | 02:12

toetssteen | 31-07-16 | 01:48
Dat snap ik ook wel beste alzo de verf ivm leger enzo. Enzo ken ik een boek jl. van een mocro die uitgezonden werd naar Afganistan. En verders heb ik zeer goede vrinden bij het corps mariniers die totaal niet hollands zijn. En vele uitzendingen hebben uitgevoerd. Sommige van hun gaan de BBE in binnenkort. Dus van welk zijn wij soms dankbaar. Dat terugvoert naar het begin. Een utopie van blond en blauwogige land? Enzo heb ik een puur hollandse vriend die er buitenlands uitziet. Hij wordt bij vele gelegenheden geweigerd. *boek schrijven wtb ervaring*
wijsheid: bouw nooit muren om u heen, want dan weet je niet wat de vijand zijn strategie is.

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 02:08

@mr fawlty
Nee hoor geen probleem. Maar jou reactie vraagt om tegenreactie. Dat is alles..

RonBacardi | 31-07-16 | 02:06

Moet ik echt even zoeken. Dacht. Klopt allemaal wel wat er staat. Morgen?

Marcello Christiani | 31-07-16 | 02:06

Op dit moment gedoe in Turkije bij Incirlik airbase, geruchten en afsluiting basis, volg twitter

Flatuleerder | 31-07-16 | 02:03

@mr Fawlty | 31-07-16 | 01:52
Shut it, or ah goin ta skelp yer wee behind! Ye cannae scathe oor bonnie tongue unpunished!
https://www.youtube.com/watch?v=xUky4_A7Zw4

Stormageddon | 31-07-16 | 02:02

RonBacardi | 31-07-16 | 01:51

Geintje.
Waarom denk je dat ? Hier zou je toch je mening mogen geven ?
Als ik dat dan doe, heb jij daar blijkbaar problemen mee ?

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:58

We kunnen niet allemaal zo geniaal en perfect zijn als jij. Is het eenzaam aan de top?
RonBacardi | 31-07-16 | 01:51

Ik heb jou er in ieder geval nog niet gezien.

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:55

knutsel | 31-07-16 | 01:47

Ik word trouwens helemaal gek van dat Schots tegenwoordig.
Je kunt de bbc niet mer opzetten of er komt weer zo'n schot voorbij.
Wat enongelooflijk irritant, zeurderig, klagerig accent is dat zeg.

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:52

@mr fawlty

We kunnen niet allemaal zo geniaal en perfect zijn als jij. Is het eenzaam aan de top?

RonBacardi | 31-07-16 | 01:51

"iechyd da" you old sheep shagger.
knutsel | 31-07-16 | 01:39

Man, ik ben blij dat ik het Engels een beetje machtig ben, ook nog niet zo makkelijk.
Maar Welsh heeft niets met Engels te maken

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:49

Marcello Christiani | 31-07-16 | 00:20

Helemaal mee eens en denk dat Turkije in het afvoerputje komt
door straks een gebrek aan toerisme, lees inkomen.

Joris Driepitter | 31-07-16 | 01:48

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 00:16
Degenen die aan het werken met rotzooi waren echt niet alleen de gastarbeiders. Mijn eigen vader werd na een ziekbed van bijna tien jaar slechts 48. Oom van mijn vrouw, 37 (asbest, nooit gerookt, longkanker).
Mijn vrouw en bepaalde groepen buitenlanders, ehhhh, nou met mensen van Chinese/Vietnamese, Indische afkomst erg goed. Maar ik neem niet aan dat u hen bedoelt.
Haalt schouders op, ze werkte (inmiddels is ze met pensioen) nauw samen met een groep verloskundigen. Nou ze kunnen er een tiendelige serie Tolstoi van maken als het om dikke boekwerken gaat.

toetssteen | 31-07-16 | 01:48

notamused | 31-07-16 | 01:26
Obama is geen gek. Hij wilde bij zijn aantreden geen nieuwe oorlog meer.
Hij weet wat dat kost.
Hij wist dat de USA bijna, of geheel, failliet is.
En dat interventies vanuit de VS altijd duurder zijn dan interventies die andere landen ondernemen.
Waarom is de Amerikaanse gezondheidszorg zoveel duurder dan in Nl, of Duitsland?

Jan Dribbel | 31-07-16 | 01:47

@Marcello Christiani | 31-07-16 | 01:44 Wat OB probeert te zeggen is: je reaguursels is te lang om het spontaan verzonnen te kunnen hebben. Doe es wat bronnen vermelden.

knutsel | 31-07-16 | 01:47

@knutsel | 31-07-16 | 01:26
https://www.youtube.com/watch?v=CCHyToiY3Lw
En over Welsh gesproken...
https://www.youtube.com/watch?v=1BXKsQ2nbno

Stormageddon | 31-07-16 | 01:45

bijdrage hierop gs. Ga zo door met deze goede en kritische stukken. Cheers ..
RonBacardi | 31-07-16 | 01:35

Hierop is dan volgens mij weer niet een (1) woord.
Maar goed, ben je als Feynman een stukje aan het schrijven, krijg je reacties in half Nederlands, wat moet je daar dan weer mee ?

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:45

Ongeblustekalk | 31-07-16 | 00:39

.??..

Marcello Christiani | 31-07-16 | 01:44

Ga je nu echt zo lopen zeiken over een klein taalfoutje. Beetje jammer. Het is zeker niet sarcastisch bedoeld. Waarom denk je dat?

RonBacardi | 31-07-16 | 01:44

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 01:19
Begrijp je het nog wel waar het om gaat, of is het leven een hagelschot?

Ongeblustekalk | 31-07-16 | 01:40

@mr Fawlty | 31-07-16 | 01:35 Een vage kennis komt uit Wales. Ik pest hem altijd met "iechyd da" you old sheep shagger.

knutsel | 31-07-16 | 01:39

Ik wil je complimenteren met wederom een mooi feitelijk stuk. Met genoegen lees ik altijd jou bijdrage hierop gs. Ga zo door met deze goede en kritische stukken. Cheers ..
RonBacardi | 31-07-16 | 01:35

Is dit sarcastisch bedoeld ?
Het is trouwens 'jouW'bijdrage.

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:38

@mr Fawlty | 31-07-16 | 01:29 Lol. Nou ik niet in ieder geval.
knutsel | 31-07-16 | 01:31

Uhm, jij bent een Limburger en je verstaat geen Welsh ?

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:35

@feynman
Ik wil je complimenteren met wederom een mooi feitelijk stuk. Met genoegen lees ik altijd jou bijdrage hierop gs. Ga zo door met deze goede en kritische stukken. Cheers ..

RonBacardi | 31-07-16 | 01:35

notamused | 31-07-16 | 01:26

Daarom moet Trump in november gekozen worden. Anders wordt het alleen maar erger. Groet naar Vlaanderen.

oostermoer | 31-07-16 | 01:34

die zijn onderweg naar keulen
Rene046 | 31-07-16 | 01:24

30k + turken morgen en der polizei gaat 2300 agenten sturen.
Dat zal best goed komen =p

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:33

@mr Fawlty | 31-07-16 | 01:29 Lol. Nou ik niet in ieder geval.

knutsel | 31-07-16 | 01:31

knutsel | 31-07-16 | 01:26

kierchroaj

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:30

Alsof je plotseling in Wales bent :)
knutsel | 31-07-16 | 01:26

Ik weet niet of het waar is maar ik eens gehoord dat die het wel vlekkeloos verstaan =p

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:29

die zijn onderweg naar keulen
Rene046 | 31-07-16 | 01:24

Met vlaggen en zo en de Grunnen kunnen er niets tegen uitrichten.

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:27

Jan Dribbel | 31-07-16 | 01:05 Bart de Wever zegt dat we in oorlog zijn, dat de islam ons de oorlog heeft verklaard. Maar eigenlijk is het de westerse cultuur die de oorlog heeft verklaard aan zichzelf, en het is de islam die daar handig gebruik van maakt. Het zijn types als Merkel en timmerfrans en mogherini die ijverig bezig zijn de westerse cultuur te vermoorden. En die gek in het Witte Huis, die vertrouw ik ook niet. Zo knuffel knuffel als hij is met de Moslim Broeder Maffia.

notamused | 31-07-16 | 01:26

@mr Fawlty | 31-07-16 | 01:22 Om over Kerkraads en Gulpens nog maar te zwijgen. Alsof je plotseling in Wales bent :)

knutsel | 31-07-16 | 01:26

die zijn onderweg naar keulen

Rene046 | 31-07-16 | 01:24

knutsel | 31-07-16 | 01:18

ghehe.
Moet trouwens wel zeggen. Ik heb een paar neven in Weert en een nichtje uit omgeving Venlo, en die verstaan elkaar niet eens. Verzin ik niet, lol

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:22

Ongeblustekalk | 31-07-16 | 01:08
Waar zijn die KudTislamisten en hun plempjes gebleven in de panelen? Gewoon om eens hun het licht te laten zien in de duistere grotten. Zoals de grot waar MoDeBoem zijn hallucinaties ontving.
*u is saai*

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 01:19

@mr Fawlty | 31-07-16 | 01:11 Lol. Googelen op lyrics+huikse hoef je allen maar te crtlc+v. Alsof ik elk accent uit elk dorp kan onderscheiden :) Wat ik heb geplempt zit ergens tussen Brunssum en Sittard schat ik.

knutsel | 31-07-16 | 01:18

Wat ben je nou voor een achterloper dan! de spelletjes zijn zichtbaar en hard, je mag kiezen, wie volg je, Maar wees duidelijk, houd aub op schimmige onzin te verkopen want de populus dringt door. Het word vechten, zoveel is zeker, maar tegen diegenen die echt een mening hebben, de rest maakt mij koffie, toch, opa?

tattooboer | 31-07-16 | 01:15

Een raak verhaal, geheel anders dan het slappe gezeik van Merkel.
Jan Dribbel | 31-07-16 | 01:05

Merkel loopt helemaal niet slap te zeiken, die weet heel goed waar het op staat en hoe ze ons zo lang mogelijk op een dwaalspoor kan zetten.

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:14

knutsel | 31-07-16 | 01:07

Machtig man =)_
Ik kan Limburgs goed verstaan maar niet zo mooi schrijven als jij ( behalve Hoensbroeks, daar is echt geen touw aan vast te knopen)

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:11

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 01:02
Nee, ik heb liever jouw kut :)

Ongeblustekalk | 31-07-16 | 01:08

@mr Fawlty | 31-07-16 | 01:01 Dat is de meerderheid. Ik help het je hopen.
En voor de andere reaguurders: de limburgse versie van 72 maagden. Eén engel is genoeg. We blijven Holla... eh Nederlanders he?
Went ich èns bie Petrus kòm
en klop dao aan de deur
dan zaet 'r "Jong, kòm doe mer in,
doe sjteis ter heel goud veur
doe höbs toch neemes kaod gedaon,
dr sjteit niks in mie buikske".
Dan vraog ich " Petrus, zèt mich mer,
mit ein éngelke in ein huikske !"
Tra-la-la-la-la

knutsel | 31-07-16 | 01:07

Las ik net ergens dat Erdo opeens soldaten vrij laat....
Dacht dat hij al het gulen tuig hard ging aanpakken.
Of was dit dan toch een deal die hij had gemaakt met de belofte dat hij ze weer liet gaan

Rene046 | 31-07-16 | 01:04

Erdogan, de bewonderaar van hitler-duitsland http://www.telegraaf.nl/buitenland/24936932/__Hitler_voorbeeld_voor_Erdogan__.html
Volgt stap voor stap de werkwijze waardoor hitler ook aan de macht kwam.
Dat betekent niet veel goed voor de toekomst.
Na het al dan niet verholen steunen van IS, en het doorlaten van jihadisten uit heel de wereld, zal Erdogan zich als de nieuwe kalief opwerpen.
Een oorlog wordt dan onvermijdelijk.
En dit met een 5e kolonne die nu al duidelijk laat zien waar hun loyaliteit ligt.
Maar goed dat we ons leger hebben ontmanteld, anders zouden we wel eens mee hebben moeten vechten.(sarcasme mode uit)

Roadblock | 31-07-16 | 01:04

Ongeblustekalk | 31-07-16 | 00:58
:) gaat aan de snicker. Lijk een oud wijf:-) *u ook 1*

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 01:02

-weggejorist-

hebbuh | 31-07-16 | 01:01

Ik vraag me af wie er nog belang heeft bij een seculier Turkije.
knutsel | 31-07-16 | 00:54

Brussel in ieder geval niet maar misschien die 70% ( denk ik ) van de Turken die niet zo blij zij met erdo.

mr Fawlty | 31-07-16 | 01:01

-weggejorist-

Piet Karbiet | 31-07-16 | 01:00

En zijn partij genote van Franske J. Kleinsma wacht met spoed op een nieuwe participatie dwangarbeider; hup Timmermanns schnell zwangs arbeit bis 71! En Pechtold zag, dat het goed was. We worden immers ouder en we vergrijzen en wat een cultuur verrijkers staan er aan de poort om ons ouderen te gaan verzorgen, ow ik kan niet wachten ...

Fijne vakantie wegkijkers, want dat zijn nog steeds de meesten. Niet bedoelt voor diegenen die hier reageren. Jullie zijn helden, punt.

oostermoer | 31-07-16 | 01:00

Marcello Christiani | 31-07-16 | 00:20 Naar het schijnt waren Turkse commandotroepen 20 minuten te laat om erdogan naar de 72 rozijnen te helpen. Nu kan de gek heel Turkije veranderen in een gruwelijke dystopie. Die van timmerfrans&co waarschijnlijk nog steeds kans moet krijgen toe te treden tot de EU. Alleen als ze de doodstraf invoeren, dan gaat de deur dicht. Vele duizenden rechters, journalisten, wetenschappers, enzovoort oppakken en half dood martelen, dat maakt niet uit. Maar de doodstraf invoeren...

notamused | 31-07-16 | 00:59

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 00:36
Kroket!

Ongeblustekalk | 31-07-16 | 00:58

Wie ich nog un franske waar zo van un joar of 6....

mr Fawlty | 31-07-16 | 00:58

-weggejorist-

mr Fawlty | 31-07-16 | 00:57

@Flatuleerder | 31-07-16 | 00:17,

Een blokkade is een oorlogshandeling in het internationaal recht dus dat zal niet zo snel gebeuren.

rode peper | 31-07-16 | 00:55

Ik vraag me af wie er nog belang heeft bij een seculier Turkije.

knutsel | 31-07-16 | 00:54

Hoekje = huikske, denk ik in het limbabwes.
Franske za int huikske en dach an ut trummelke mee kuikskes.

mr Fawlty | 31-07-16 | 00:53

ad melkert | 31-07-16 | 00:22

franske zit ergens te huilen in een hoekje denk ik.
Net op zijn fb-pagina, 250 reacties op een (1) bericht van franske en die waren alle 250 niet erg positief, om het zacht uit te drukken.

mr Fawlty | 31-07-16 | 00:42

Marcello Christiani | 31-07-16 | 00:20
Wel jammer dat je geen verwijzing geeft naar al de mensen die je geholpen hebben met dit epistel.
Jij bent een ondankbaar mens.

Ongeblustekalk | 31-07-16 | 00:39

@ Feynman.
Doet erdo toch goed? Je kunt zeggen wat je wil maar hij speelt gewoon open kaart, kun je van Gulen niet zeggen.
Erdo en Gulen willen allebei afrekenen met de seculiere staat, alleen wil Gulen het op z'n moslimbroeders doen, langzaam maar gestaag, en erdo wil het gisteren al hebben. Daarom heeft erdo zijn maatje Gulen ook aan de kant gezet.
Eigenlijk mogen we erdo dankbaar zijn, Gulen is veel gevaarlijker omdat hij veel listiger te werk gaat;.

mr Fawlty | 31-07-16 | 00:37

Ongeblustekalk | 31-07-16 | 00:35
Slappe yap! Bami-burgertje

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 00:36

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 00:06
Kniel maar even onder het bureau, over de prijs hebben we het daarna.
Slikken geeft een rabat!


Ongeblustekalk | 31-07-16 | 00:35

bisbisbis | 30-07-16 | 22:26

Straks krijgt hj er vanzelf één. Geen atoombom maar een autobom.

DANNY3960 | 31-07-16 | 00:30

Marcello Christiani: een lang maar goed verhaal.

Kievit | 31-07-16 | 00:30

Oeps, er zijn naar verluid wapens gestolen van wapen opslag plaatsen van elite troepen in het Duitse leger.

www.youtube.com/watch?v=VWqu64KdYZs

mysteryposter | 31-07-16 | 00:25

Achterbakse lafbek pur sang Zimmerschwanz verzaakt zijn taak als EUvertegenwoordiger inzake grond/mensenrechten gigantisch. Lijkt me meer dan hoogste tijd voor de EUparlementariers om hier eens vragen over te stellen. En anders schop hem der uit, dat klein jengelend kind.

ad melkert | 31-07-16 | 00:22

Mijn link was eerder niet gewenst. Dan even zo:
-
Het is moeilijk te voorspellen wanneer iemand doodgaat. Als een persoon grote risico’s neemt, dan is de kans groter dat de desbetreffende persoon het einde eerder gaat vinden. Erdoğan is een man die grote risico’s neemt. Met zichzelf en met zijn volk en land. Zijn aanhangers zullen hem daarom des te meer waarderen. Op dit moment lijkt het erop dat zijn tegenstanders hem moeten vrezen. Zijn voorstanders overigens ook, alleen zien en voelen zij dit nog niet zo. Waarom is dat eigenlijk volgens mij? En waarom denk ik dat Erdoğan werkelijk de noodtoestand heeft afgekondigd? Wat is er te vinden in de door WikiLeaks gepubliceerde Turkse overheidscommunicatie?

De Turkse overheid heeft nu ook voor de rest van de wereld een kliklijn voor tegenstanders van het bewind ingesteld. Ook voor de Erdoğan-fetisjist, in bijvoorbeeld Nederland, schuilt hier een reëel gevaar. Mochten de buren je niet zo aardig vinden, of geen vroom moslim vinden, dan staat niets hen in de weg om je aan te geven bij de Turkse ‘Gestapo’. De eerstvolgende keer dat de Erdoğan-fetisjist voet zet in zijn moederland, dan belandt de Erdoğan-fetisjist in de bak. Met een beetje pech, als de doodstraf ondertussen echt is ingevoerd, is de terechtstelling een paar maanden later.

Er zijn vrijwel geen onafhankelijke rechters meer te vinden in Turkije. Alleen daarom lijkt een negatief reisadvies wel op zijn plaats. De keuze om dit wél te doen toont verantwoording naar het (vakantie)volk toe, maar het toont ook begrip naar de Nederlandse-Turken toe. Het gaat ontzettend fout in Turkije, er is oorlog op komst. Eigenlijk is er al eeuwen geen vrede geweest… De Turkse maatschappij bestaat uit het elkaar wantrouwen en in de gaten houden. Dat idee hadden mijn reisgenote en ik al toen wij in Istanboel twee avonden met een Turkse-Koerd op stap en in gesprek zijn gegaan. WikiLeaks lijkt dit nu te bevestigen. Turkije is een politiestaat met burgerinformanten, net zoals in de voormalige DDR, net zoals de begindagen van Hitlers opkomst.

De intimidatie van de lange-arm van Erdoğan reikt dus in ieder geval tot diep in onze Westerse samenlevingen. Een vergelijk met het bewind van Erdoğan en dat van wijlen Hitler heb ik reeds gemaakt in een eerder artikel. In mijn optiek lijkt alles erop dat Erdoğan een oorlog aan het voorbereiden is.

Hoe deze oorlog eruit gaat zien zal op korte termijn te analyseren zijn. Het kan zelfs zo zijn dat de Erdoğanzen al zeer snel gaan toeslaan.

De internationale gemeenschap; de Verenigde Naties, zijn niet goed voorbereid. Er zal mijn inziens rekening gehouden moeten gaan worden met een nóg grotere vluchtelingenstroom dan wij vorig jaar gezien hebben. Met waarschijnlijk nóg meer personen met slechte bedoelingen. Momenteel schatten diverse inlichtingendiensten dat er reeds tussen de 10.000 en 12.500 Jihadistische extremisten in Europa zijn. Met het steeds verder terugdringen van ISIS komen hier waarschijnlijk nog zeker 6000 volledig oorlogservaren Jihadisten bij. Simpelweg omdat zij de Europeanen zijn die in het Midden-Oosten zijn gaan vechten en zich onder ons zullen mengen. De kans bestaat dat er uiteindelijk 20.000 tot zelfs wel 30.000 jihadistische extremisten naar Europa zullen komen. Dit hang volledig af van de ontwikkelingen in Turkije. Als ik dit goed op mijzelf laat inwerken, dan komt bij mij het besef keer op keer dat ook Europa versneld aan de rand van een nieuw soort oorlog staat te komen. Ik geef het geen naam, maar verschrikkelijk zal het zijn. De voorbeelden dringen zich steeds frequenter en heftiger aan de laatste tijden. Nu begrijp ik waarom er in Frankrijk 12.000 reservisten gezocht worden! Waar velen aan voorbij gaan is het feit dat de extremistischere vrijheidsstrijders onder de Koerden in Turkije, bij nog verdere onderdrukking door de Turkse regering, er ook voor kunnen gaan kiezen om tevens in Europa aanslagen te gaan plegen op Turkse doelen. Daar Europa en de rest van de wereld weinig voor de Koerden in Turkije doen, is dit geen rare gedachtegang.

Erdoğan is van absolute totalitairiteit. Daarbij bestaat het vermoeden dat hij ook in het geloof erg rechtlijnig en hardvochtig is. De beste man heeft namelijk in het verleden een politiek permanent beroepsverbod en een gevangenisstraf gekregen voor het schenden van artikel 14 van de Turkse grondwet en artikel 312/2 van het voormalige Turkse wetboek van strafrecht (het aanzetten tot haat op grond van klasse, ras, religie, sekte of regionale verschillen). Het meest kenmerkende is de volgende (dicht)uitspraak van Erdoğan:

,,Democratie is slechts de trein die wij nemen totdat wij op onze bestemming zijn aangekomen. Minaretten zijn onze bajonetten, koepels onze helmen, moskeeën onze kazernes en gelovigen onze soldaten.”

Persoonlijk zie ik dit als het meest kenmerkende feit rondom Erdoğan. Het is alles zeggend, zeker als we de recente ontwikkelingen en achtergronden proberen te beredeneren. Ik kan hier niet anders dan tot de conclusie komen dat Erdoğan de Arabisering en Islamisering als hoogste punt op de agenda heeft staan. In de seculiere staat Turkije is dit niet mogelijk. Daarvoor heeft hij ook in de gevangenis gezeten. Door doortraptheid is hij van zijn beroepsverbod afgekomen en zie daar, de sultanistische macht klotst tegen de Bosporusoevers omhoog. Op dit moment stevent Erdoğan met geweld, intimidatie, deporteren, marteling, moord en dus volledige zuivering van tegenstand op een één persoonsstaat af. In deze staat zal hij de absolute macht uitoefenen. Hij heeft nu minimaal de status van autoritair leider bereikt. De volgende is dictator en daarna genocide-pleger. Hopelijk komt de man bij zinnen alvorens te beginnen.

Door het afkondigen van de noodtoestand kan Erdoğan de oorlogsmisdaden, die hoogstwaarschijnlijk in het Zuiden van Turkije op de Koerden zijn begaan, gaan proberen te verbergen of misschien wel te ‘wissen’ uit de geschiedenis. Veel van de medeplichtigen in regering en leger zijn de laatste dagen opgepakt en volledig in isolement monddood gemaakt. In het verleden zijn er eerder miljoenen mensen ‘kwijt’ geraakt. Daarom denk ik dan ook dat Erdoğan van plan is om de Koerden ‘zijn’ land uit te gaan drijven of zuiveren, zoals hij dit zelf zo graag noemt. Het eerste bewijs kwam de dag nadat ik deze alinea hierboven had geschreven op Twitter: Turkish forces set fire to the cemetery of Cizre massacre victims.

Nu Rusland in de lucht heerst boven Noord-Syrië, is het vrijwel uitgesloten dat Turkije de als maar verder oprukkende Koerden, die tegen de Islamitische Staat vechten, er van kan weerhouden een eigen staat te creëren. De Koerden hebben namelijk al jaren een goed functionerend gebied van Syrië ingericht. Op basis van gelijkwaardigheid werken vrouwen en mannen hier samen in een evenwichtige maatschappij naar Westers voorbeeld.

Als Erdoğan er voor kiest om de oorlogsmisdaden tegen de Koerden op te voeren, dan denk ik dat de tijd daar is om langzaamaan van een genocide op de Koerden te mogen gaan spreken. Als het Westen dan reageert, zoals het ooit in de daarvoor opgerichte VN heeft beloofd, dan is het oorlog. Nóg meer oorlog.

Waarom denk ik dat Erdoğan van plan is om de Koerden te gaan vernietigen? Deze groep mensen vormt bijna 25 procent van de Turkse gemeenschap. De gewelddadige onderdrukking is niet meer te verantwoorden (lees: te verbergen). Nu de successen van de Koerden op de Islamitische Staat zo groot zijn dat er een reële kans bestaat dat er een heel groot Koerdistan ten Zuiden van Turkije ontstaat, voelt Erdoğan zich waarschijnlijk met de rug tegen de muur gezet. In internationaal isolement kan hij met steun van het bloeddorstige gedeelte van ‘zijn’ bevolking, zijn plan gaan uitvoeren. Mensen die om de doodstraf roepen zijn bloeddorstig. Door zijn tegenstanders en voorstanders recht tegenover elkaar te zetten. Doordat hij de macht en de kracht in het geheel naar zich heeft toegetrokken, kunnen zijn tegenstanders, voor zover in vrijheid, niets anders dan op hun tenen lopen, óf een burgeroorlog ontketenen.

Op dit moment komen er vele berichten via Twitter binnen dat men uit angst Facebook- en Twitterprofiel wist en zich verder ook van alle associaties met rassen of groepen die de toorn van de Erdoğanzen over hen af kunnen roepen probeert te ontdoen. Pure intimidatie en onderdrukking. Erdoğan staat met één been gestrekt in het dictatorschap. Ik kan niet anders dan dat concluderen.

Het is duidelijk dat Erdoğan de touwtjes stevig in handen heeft. Door de verlamming in de Europese politiek komt er geen goed weerwoord tegen Erdoğan en zijn intimiderende schrikbewind. Al eerder gaf ik aan dat personen van het kaliber Erdoğan hun laars lappen aan halfzachte elitaire beroepspolitici. Politici die helaas niet in dienst van het volk dat hen heeft verkozen lijken te willen zijn, maar liever in dienst lijken te willen zijn van multinationals en andere belanghebbenden met eventuele grote en lucratieve post-politieke carrière vooruitzichten. Je kan zeggen wat je wilt van Erdoğan, maar het is een man van het volk, of eigenlijk misschien wel meer van het gelovige gedeelte van zijn volk.

Ook Erdoğan is aan het verliezen. Turkije leeft al decennia op te grote voet en dit zal, net zoals de Europese Unie en de rest van de wereld dit in 2008 overkwam, een implosie van de economie gaan geven. Ook Erdoğan weet dit en nadat hij het land op geleend en gesponsord geld een schijnwelvaart heeft kunnen geven staat alles op instorten. Dat maakt de man nóg meer onberekenbaar en gevaarlijk.

Dat Erdoğan zal sterven is een feit. De vraag is of hem een natuurlijke dood is gegund? Met de vijanden die hij momenteel aan het maken is zal de natuur van zijn dood waarschijnlijk eerder te herleiden zijn tot een niet natuurlijke dood, want dat is de realiteit. Het is alleen nog geen feit.

Marcello Christiani | 31-07-16 | 00:20

Putin en Erdo gaan samen, straks Bosporus afgesloten voor Ukraine, Georgie en USA, Zwartezee geannexeerd dus geen olie of gas buiten Rusland om door pijpleiding in de Zwartezee.
Olie en gasexploratie in Kaspischezee wordt al jaren gesaboteerd, vermoedelijk door concurrent Rusland.
Ook Iran>Europa volledig in handen van Rusland+Turkije.
Putin gaat alle energie naar Europa beheersen.

Flatuleerder | 31-07-16 | 00:17

toetssteen | 31-07-16 | 00:09
Nou niet teveel spugen op het graf van sommige gastarbeiders die met een mondkapje in chemische lijm stonden te roeren en uiteindelijk zijn overleden aan astmatisch bronchitis/kanker in Nederlamd. Hun belastingcenten zijn ook in de schatkist terechtgekomen. En uw vrouw haar belevingswereld is als?

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 00:16

Kievit | 30-07-16 | 23:52

We zien het allemaal maar die mongolen (carrière poltici die nooit een bedrijf van binnen hebben gezien) doen de oogjes toe en neuken ons en onze geliefden in de toekomst keihard in d'n aars. Om vervolgens te janken dat ze het zo niet bedoeld hadden.....

tragic1911 | 31-07-16 | 00:13

PietGeniet | 30-07-16 | 23:27
Dat wat beschrijft, kwam pas binnen toen de Twentse textiel bijna op zijn achterwerk lag en de mijnen gingen sluiten. Dat was hetzelfde moment dat de iets meer opgeleide terug ging omdat de economie in Marokko en Turkije aantrok.
Wat Nerdeland binnensluisde was daarna te vinden in de Rotterdamse haven, nou ja, als ze niet ziek zwak of misselijk waren. Mijn vrouw heeft om verdere studie te betalen een tijdje bij de G.E.M. gewerkt, nou op de kade was lekker spul en in de administratie een drama en voor het loket (hadden ze nog) een testosteronbom.
Ach, later in haar carrière (gynaecologe) kwamen er nog meer verhalen bij die om te lachen zijn als het niet zo tenenkrommend achterlijk zou zijn.

toetssteen | 31-07-16 | 00:09

Ongeblustekalk | 30-07-16 | 23:58
psst. Doe hierbij goedkope neurologische chirurgische operaties aanbieden aan u. Kopen? U ziet daarna zeer helder met garantie!
Iertante?

Dr. Frambozenjam | 31-07-16 | 00:06

Vraagje aan alle Nederturken.
Hier hebben we persvrijheid, je mag elke krankzinnige religie aanhangen. Hoofddoekjes dragen en vinden dat een onbedekte vrouw een hoer is.
Wat mag je in die heilstaat van Erdogan? mm aaa prrrrt alleen maar Erdogan geweldig vinden. Vind jij dat ook? oooo dat is fijn, dan zeg ik met Aboutaleb, rot toch eens lekker op.

Frankasd | 30-07-16 | 23:59

Meisje feynman, je begrijpt er geen zak van met je academische gelul.
Stel je bent het turkse leger, wat opgevoed is met een scheiding tussen geloof en staat.
Dan heb je twee vijanden.
Dat zijn Fethullah Gülen en Recep Tayyip Erdoğan.
Als eerste schakel je de zwakste uit, dat is de Gülen beweging die in jouw organisatie zit.
Dat is nu gelukt.
Daarna leg je het accent op de AKP partij van Erdogan, die verzwakt is door het gevecht met de Gülen beweging en wild om zich heen aan het slaan is, de officieren zijn nu al in de gevechts modus.

Zo win je een gevecht, en zo start je een epistel wat er wel toe doet.

Volgende week beter. ;)

Ongeblustekalk | 30-07-16 | 23:58

Smerige engnek is het.
En de EU maar kruipen.
Liever olieleidingen via Turkije dan via Rusland, denken ze waarschijnlijk.

Schietmijmaarlek | 30-07-16 | 23:54

Misschien is het jullie nog niet opgevallen, maar Gullen wordt dik gesteund door Uncle Sam.
Erdogan heeft het wel een beetje gehad met Uncle Sam en zoekt toenadering met de Russen. Dat gaat nog heel interessant worden.
Een NAVO lid wat met Putin gaat flikvlooien.
Kortom, voldoende om van te genieten de aankomende tijd.
Niets is zoals het lijkt, maar Turkije is cruciaal momenteel voor het geo-politieke spel. Het zal me benieuwen.

bakoenin | 30-07-16 | 23:53

Erdogan doet wat Rutte c.s. nalaten: de geschiedenis bestuderen en er lering uit trekken.
De actuele gebeurtenissen in Turkije lijken een kopie van de jarendertig in Duitsland: ook daar kreeg iemand op democratische wijze de macht. En eenmaal aan de macht, werkte hij zich op tot alleenheerser. Omdat er andere groeperingen waren die die macht bedreigden, werd op krachtige wijze alle oppositie geëlimineerd, tot er alleen nog maar meelopers over waren. (de Nacht van de Lange Messen, 1934). Nu in Turkije dus exact hetzelfde.
Tevens zien we de andere parallellen: landen die denken dat anderen hun boontjes wel zullen doppen (Defensie, Nederland, pang-pang).
Al met al is de conclusie, dat -wat je ook van Erdogan mag vinden- hij wel wat slimmer opereert dan de West-Europese lijders -geen taalfout-, inclusief en met name historicus Rutte.

Kievit | 30-07-16 | 23:52

Het probleem is dat een klein gedeelte van deze wereld alle centjes in handen heeft.(de elite zeg maar)
En dat we met die centjes eigenlijk iedereen te eten kunnen geven.
Vraag jezelf is, hoe slecht moet je zijn als je zo rijk bent en er sterven zo veel mensen.
www.youtube.com/watch?v=KIq7RvStNB0
Maar de mensen worden wakker,goed nieuws dus.

hebbuh | 30-07-16 | 23:50

De macht van geweld is altijd tijdelijk

am*dam | 30-07-16 | 23:48

@ Leipniz | 30-07-16 | 22:44
Stalin had een hersenbloeding die hem sowieso de das om had gedaan. Dat ze hem niet durfden te storen is wel correct. En Stalin was bezig met een nieuwe zuivering het zogenaamde witte-jassen-complot. Daarmee wilde hij alle Joden in de ussr in de kampen duwen. De meeste doktoren in de ussr waren joods. Uiteindelijk nam Kroetchov de verantwoordelijkheid voor het kijken wat er met de Vozjd aan de hand was.

Baby Fark McGee-Zax | 30-07-16 | 23:42

Leuk verhaal, maar mensen die tegen zichzelf praten vanwege geestelijke armoede thuis, kan ik niet serieus nemen, zoek een boksbal.
Ja, Erdogan is een lul, maar dat wisten we al.

Ongeblustekalk | 30-07-16 | 23:34

De EU is als de dood dat Erdo de vluchtelingensluizen richting Europa weer open zet.

Baby Fark McGee-Zax | 30-07-16 | 23:33

Waar blijft de speech van Junkerfrans?
Heeft Junkerfrans er al op aangedrongen dat de Schurkse taal standaard in elk lespakket moet zitten?

Uw Psychiater | 30-07-16 | 23:32

Pas bij het herinvoeren van de doodstraf wordt hard op de trommel geslagen".
D. G. Narrator | 30-07-16 | 21:47

Erdogan: Zolang we de doodstraf niet invoeren kom ik overal mee weg.

netniet | 30-07-16 | 23:30

Kerel heeft compleet geen bewijs geleverd dat er sprake was van een coupe. Dus Erdogan, vieze rotturk dat je bent, we hebben je door. Kan niet wachten totdat de rest wakker wordt gaan we lekker ouderwets sparren met de Turken.

tragic1911 | 30-07-16 | 23:29

@toetssteen | 30-07-16 | 23:23
De gezinsherenigingspolitiek van dom links was ook inderdaad deel van het begin van de ellende hier. Rechts haalde de gastarbeiders als goedkope krachten binnen, gedachte was dat ze op termijn weer zouden terugkeren naar het land van herkomst. Links vond die "eenzame" mannen hier vervolgens zielig en liet ze aan gezinshereniging en importbruiden doen, daarna gingen ze nooit meer weg. Hun nakomelingen werden geestelijk gelaafd en in de partijlijn van Erdogan opgevoed door van Turkse overheidswege hierheen gezonden imams en de rest is history.

PietGeniet | 30-07-16 | 23:27

Alle "grote" dictators vertoonde eenzelfde gedrag, namelijk paranoia. Over een tijdje zul je zien dat alle mensen op belangrijke posten weer vervangen worden.

Dutch_Holland | 30-07-16 | 23:24

PietGeniet | 30-07-16 | 22:39

De eerste gastarbeiders kwamen uit de grote steden van Marokko en Turkije. Ja die waren een stuk moderner dan de Berbers en Anatoliërs die later werden binnengesluisd toen de echte gastarbeiders terug gingen of huwden met Nederlandse vrouwen. (lees de seculiere groep).

toetssteen | 30-07-16 | 23:23

Amok | 30-07-16 | 22:30
Vergis je niet. Wie zegt dat dit niet met instemming van, of in overleg met, de EU gebeurt. Waarom gebeurt het bijvoorbeeld nu? Niet vier weken geleden, niet over vier weken?
Zomer-reces? Rutte, Timmermans, Verhofstad, Junker zitten zich allemaal stilletjes te verschuilen op hun vakantie-adres. Als straks de boel weer draait gaan ze even pruttelen voor de bühne maar heeft Erdogan in een paar weken alles gedaan wat hij wilde. Terugdraaien is dan geen optie meer. Erdogan heeft t ze makkelijk gemaakt. Als iedereen thuis en aan het werk was geweest had je een heel andere situatie gehad. Dan waren ze gedwongen geweest te reageren. Nu niet. Nu kunnen ze t wat in de lucht laten hangen.
....... of is dit heel erg?....... ik denk t niet. We hebben ons al zo vaak afgevraagd hoe het toch kan bestaan dat Erdogan de EU zozeer in zijn zak lijkt te hebben.
Merkel? .... misschien hebben ze strootjes getrokken wie er terug moet komen van vakantie om er even wat van te zeggen.

Lotus15 | 30-07-16 | 23:23

De Geus | 30-07-16 | 23:17
Maar natuurlijk. Voor de EU wegen, laten we zeggen, 3000 doodvonnissen niet op tegen 2,5 miljoen vluchtelingen. Je moet alles in perspectief zien.

Graaf van Egmont | 30-07-16 | 23:22

Ook bij herinvoering van de doodstraf blijft de EU achter Erdogan staan.

De Geus | 30-07-16 | 23:17

Wat een intellectuele armoede als het je feitenkennis ontbreekt. Een mavo klant die het krijgt ingefluisterd kan nog beter zijn mening sturen.
En nog eerlijker en spot on ook.
Wat ben je dan waard met je intellect. Niet veel.

Gerard Leeflang | 30-07-16 | 23:17

PietGeniet | 30-07-16 | 23:07
Ja, dat is een logische gevolgtrekking. Misschien is het wel de bedoeling om zowel Gülen EN Erdogan uit te schakelen. De Gülisten zitten al vast, hoeven ze alleen nog maar op de AK te concentreren.

Graaf van Egmont | 30-07-16 | 23:13

Coup zou trouwens toch best kunnen, de laatste arrestatiegolf van 1100 officieren zou de alles of niets pruts coup toch wel van güllen kant hebben kunnen initiëren. Kan; hoeft niet, zou altijd weer gespeeld kunnen zijn.

rattenvanger XL | 30-07-16 | 23:10

Je kunt nu wel gaan zitten afgeven op de Turkse toestanden, maar zijn we eigenlijk bereid om bijvoorbeeld in een protestmars tegen Turkije mee te lopen? Slogans genoeg zo te zien...

happen_maar | 30-07-16 | 23:09

Ik ga nu een algemeen commentaar geven over mijn ervaring in Turkije.
20 jaar geleden ben ik er voor het eerst en laatst geweest. Ik heb er aardige ontwikkelde mensen ontmoet, dat is positief.

Het middellandse zee strand was ranzig (Er liepen koeien op). De zee vies. Er was een "act" met een beer gelegen aan roestige kettingen , die er verschrikkelijk uitzag. De beer was duidelijk mishandeld en slecht gevoed. Verschrikkelijk, want ik hou van dieren.

Je werd belazert met de rekening in private restaurants.

Ik was drie dagen ziek van het "uitbundige" buffet van het 4 sterren resort.
En was niet de enige, het halve hotel zat aan de raki als geneesmiddel. Nogmaals 20 jaar geleden.

Not good, zou Donald Trump zeggen.. Not good.

oostermoer | 30-07-16 | 23:08

@Graaf van Egmont | 30-07-16 | 23:04
Dat wordt wel erg lastig dan, want degenen die zo'n coup zouden moeten uitvoeren en/of steunen zitten inmiddels allemaal in het cachot. Erdogan heeft zeer handig gebruik gemaakt van de situatie om zuiveringen die hij toch al van plan was te rechtvaardigen en met verve uit te voeren.

PietGeniet | 30-07-16 | 23:07

Ik vraag me nu zelf af, was dit een fopcoup of een proefcoup? Wilde iemand weten hoe ver Erdogan durfde gaan na een duidelijk tot mislukken gedoemde coup.
Staat er wellicht een echte coup aan te komen? Een die Erdogan en zijn kliek niet gaan overleven?

Graaf van Egmont | 30-07-16 | 23:04

Emmigreer bedoeld de edele rattenvanger

rattenvanger XL | 30-07-16 | 23:04

Als die turken nu nog bij de E.U komen en nederland krijgt er binnen een jaar 1 miljoen inwoners bij die de boel verder leegzuigen, wordt ik of crimineel of ik immigreer zelf. Ik ga dit mongolensysteem i.g.g. Niet meer onderhouden. Pruts eu en rutte feck you.

rattenvanger XL | 30-07-16 | 23:02

LuckyGirl | 30-07-16 | 22:42
Jij neemt een voorschot op de toekomst om nederland zwart te maken.
Die gevolgtrekking klopt van geen kant, je trekt een heel land jou duistere ziel in.
Domme kut!

Gerard Leeflang | 30-07-16 | 23:01

@DebraCadabra | 30-07-16 | 22:45

Die economische opleving is al weer van een tijdje geleden. Dat is ook het begin van het probleem. Erdogan moet snel handelen.

roze_bril | 30-07-16 | 23:01

@VictorF | 30-07-16 | 22:50
Da's precies het probleem in al die landen waar de "Arabische lente" uitbrak en de oude machthebbers werden gewipt: Libië, Egypte, Irak, Syrië, een fatsoenlijk alternatief was en is er niet. Ofwel het land vervalt tot chaos, of je krijgt er een vergelijkbare dictator voor terug. Dat zou in Turkije niet anders hebben uitgepakt, vrees ik. Die Gülen die zogenaamd achter de coup zou zitten is ook een zwaar religieus geïnspireerde engnek die je daar niet als president wilt hebben.

PietGeniet | 30-07-16 | 22:55

Als je de berichten er over volgt is het geen fake-coup geweest. Het is mogelijk er een coup voorbereid werd, waar Erdogan hoogte van kreeg. Hierdoor is alles versneld, vond de coup op een onhandig tijdstip plaats (beter is midden in de nacht). Overigens verscheen er een uurtje na begin van de coup ineens een tweet van NBC (dat zich zei te baseren op een CIA-functionaris) dat Erdogan asiel zou hebben gevraagd in Duitsland. Deze desinformatie suggereert dat de Amerikanen een potje een belang hebben. Erdogan is een eikel, een opvolger was waarschijnlijk niks beter geweest.

VictorF | 30-07-16 | 22:50

Pedronegro | 30-07-16 | 22:07 | | Reageer+ | 0

Zoals altijd follow the money.
Maar eens krijgt de massa het door(hoop ik )en dan gaan we lachen8).
En gaat de elite boeten voor hun misdaden.
www.youtube.com/watch?v=F69PBQ4ZyNw

hebbuh | 30-07-16 | 22:50

Ik snap al dat gedans om het middelpunt niet... Erdogan heeft de werewld en eu in het bijzonder bij de ballen en slaat hun aanvallen af, jammer want iuk wil ook dat hij verliest, maar laten we gewoon grote jongens zijn en zeggen zoals het is toch? Rutti is geen grote jongen, hij is een geldwolf, niet een overlever. Er komt eentje aan die de kibbutz kent, die weet wat woestijn is en weet wat de mooiheid van die woestijn is maar ook de geile islam kent en de woestijn verhalen om weifjes maar te krijgen. Tijden gaan rfaar worden mensen, beter ben je geen alcoholist of pilletjesidioot, get real!

tattooboer | 30-07-16 | 22:47

En nu maar hopen op een echte en geslaagde coupe in Turkije waardoor die onderontwikkelde Anatolische plattelandsachterban van Erdogan zich misschien eens eindelijk zal afvragen wat Atatürk bedoelde met scheiding van kerk en staat.

Nelis SplitBloes | 30-07-16 | 22:46

@Smept | 30-07-16 | 22:21

De AKP Turken weten heus wel hoe het zit, maar het zal ze boeien. Ze geloven in de sterke man, Turken zijn zo blij met de economische opleving dat Erdogan werkelijk met alles wegkomt onder het grote, arme, deel van de Turkse bevolking.
Geen idee wat Erdo gaat doen. Syrië binnenvallen, eilandjes pikken van Griekenland, dreigen de nucleaire wapens van de USA af te pakken die op Turks grondgebied liggen, kloten op Cyprus. Armenië aanvallen om de Azeri's te helpen? Geen idee, maar dat we nog wat waanzin te zien gaan krijgen is naar mijn gevoel (de rommelende onderbuik) best wel waarschijnlijk.

DebraCadabra | 30-07-16 | 22:45

Doet me denken aan een documentaire, ooit op NGC (of Discovery Channel) over de laatste dagen van Stalin.
Diens paranoia was zo ziekelijk geworden dat zelfs zijn lijfarts niet meer bij hem in de buurt durfde te komen, met als gevolg dat hij uiteindelijk in eenzaamheid stierf, langzaam kreperend aan een aandoening die wellicht gemakkelijk te behandelen zou zijn.
Erdogan moet vooral zo doorgaan, dan wacht hem ook dit lot.

Leipniz | 30-07-16 | 22:44

@Amok | 30-07-16 | 22:30
En natuurlijk niet te vergeten, jawel, daar zijn ze weer: De EU. Het machtsblok binnen de EU van christendemocraten, EVP (CDU (D), CDA (NL), etc.) was altijd tegen de gedwongen scheiding van kerk en staat. Liever een kalifaat, dan dat het idee in de rest van Europa plaats zou vatten dat scheiding van kerk en staat een uitstekend idee is.

(ps. Hoe eng is die EVP? Zie nl.wikipedia.org/wiki/Fractie_van_de_...))

TheEgg | 30-07-16 | 22:43

Als je kanker hebt en het einde nadert, dan ga je rare dingen doen.
Dit is een paniekreactie, die binnenlands wel tijdelijk werkt, maar de officieren in het leger waren geen deel van deze nep coup. Dit was een actie voor de buhne om de guhlen beweging uit te schakelen. En dat vindt het leger prima, want dat zijn ook islam fanaten met een traagheids serum.
Erdogan heeft de turken belachelijk gemaakt in het wolven hol europa, met hun vlaggetjes en geschreeuw. Ze weten zelf ook wel wat wij doen met smeerlappen.

Lekker belangrijk dat turkije, de VS kotst hen uit en de russen nog meer. Turken zijn exit en wee hun mensen hier.
Ze kunnen beter weggaan nu het nog kan.

Gerard Leeflang | 30-07-16 | 22:43

Al Nusra wordt nu ook door de vs als terroristen gezien en aangevallen, dus veranderen ze de naam, en een witte vlag nu met zwarte letters.

www.youtube.com/watch?v=lAdY49EgIJA

mysteryposter | 30-07-16 | 22:42

Erdogan heeft over de coupplegers gezworen dat ze "de hoogste prijs" gaan betalen.
Weinig cryptische vertaling voor de doodstraf.
Nog voordat deze is ingevoerd.
Ik meen dat Nederland zonder pardon mensen uitlevert aan de USA, wanneer ze daar om vragen.
De USA, waar zelfs verstandelijk gehandicapten en minderjarigen geëxecuteerd worden.
Logica dicteert dat Nederland, om geen dubbele standaarden aan te houden, geen bezwaar ziet in het toelaten van Turkije in de EU wanneer Erdogan de doodstraf in zou voeren.
Sommigen van de toekomstige aangespoelde drenkelingen zouden wellicht niet van een vlot, maar uit een vliegtuig gevallen kunnen zijn.

LuckyGirl | 30-07-16 | 22:42

@TheEgg | 30-07-16 | 22:34
Steunen weet ik niet direct. De eerste reacties op de coup, toen die in de eerste uren nog succesvol leek, waren nihil: men wachtte eerst eens rustig af wat er ging gebeuren. Geen veroordelingen dat men de "democratisch gekozen" regering moest steunen etc. De veroordeling van de coup kwamen pas nadat Erdogan de touwtjes weer stevig in handen had. Het uitblijven van krachtige signalen tegen de door hem nu doorgevoerde zuiveringen (een Godwin zal ik maar even laten voor wat die is) is daarentegen ook tekenend, dus in die zin heb je gelijk.

PietGeniet | 30-07-16 | 22:42

@General McAuliffe | 30-07-16 | 22:16
-
Hoezo? Lees even dat bordje bovenaan op de pica, dan wéét u toch waar die arrestanten zijn gebleven?

bisbisbis | 30-07-16 | 22:40

@Lewis | 30-07-16 | 22:33
Rare is dat de Turken die oorspronkelijk als gastarbeider hierheen kwamen lang zo conservatief niet waren. Hun kinderen en kleinkinderen daarentegen... wellicht het product van de Turkse staatsmoskeeën? www.telegraaf.nl/binnenland/26317480/_...

PietGeniet | 30-07-16 | 22:39

Zou Erdigan er wel gelukkig van worden? Het lijkt mij dat Erdogan een beetje erg gefrustreerd is, bijna net zo erg als van Jole....

DerWaarheid4 | 30-07-16 | 22:37

Erdowahn is 62 jaar, de life expectancy van een Turkse man was in 2015 72,6 jaar.
.
Sakkerloot, waar is die mooie dood van een snelle hartaanval als je hem zo dringend nodig hebt?

Thomas333 | 30-07-16 | 22:34

@PietGeniet | 30-07-16 | 22:23
Het probleem is niet dat een groot deel van de hier inheemse Turken Erdogan steunt. Het probleem is dat de EU en de meeste nationale overheden Erdogan gewoon steunen.

Dat is ronduit beangstigend.

TheEgg | 30-07-16 | 22:34

@ PietGeniet | 30-07-16 | 22:28
Ja, dat van de Nederlandse Turken weet ik en ik onderschrijf de gevoelens die je daarbij hebt.
Maar ik heb ook altijd begrepen dat de Turken die in West-Europa wonen over het algemeen conservatiever en religieuzer zijn dan die in Turkije.
Correct me vooral if I'm wrong.

Lewis | 30-07-16 | 22:33

Rusland heeft wapens gemaakt die om het raketschild heen gaan zoals de glider u-71.
Maar verder lekker grote bek hebben hoor Timmerfrans en co,gaat lekkah zo ,ga zo door.
Mafketels.!!!,.(huilebal).de ring..... de ring..... boehoe.
www.youtube.com/watch?v=mnBEk9zDIg4

hebbuh | 30-07-16 | 22:31

Atatürk was een beste man. Hij heeft Turkije het kemalisme gegeven: hij scheidde de geloof van de Staat en voerde verregaande hervorming in. Na zijn dood is alles bergafwaarts gegaan, en zag Turkije meerdere pogingen tot staatsgrepen. In de CHP leeft het gedachtegoed van Atatürk nog door. Je kon goed met Turkije praten toen die AK-partij nog niet aan de macht was. Met deze laatste poging tot staatsgreep zal Turkije verder islamiseren en secularisatie opheffen. Turkije zal een Islamitische Staat worden. EU-lidmaatschap? laat me niet lachen, het zal bij een associatieverdrag blijven. Turkije zal nooit bij Europa horen zolang de AK-partij aan de macht is.

Amok | 30-07-16 | 22:30

@Lewis | 30-07-16 | 22:25
Ik vertrouw die uitslagen zeker niet 100%, maar als ik zie wat er in Rotterdam en Deventer aan lui de straat op gaat op bevel van Anakra, dan krijg ik pijn in mijn buik. Zeker, niet heel Turkije loopt achter die man aan maar een groot deel toch wel degelijk en dat is hier, in Nederland, niet anders bij onze geachte medelanders (3e en 4e generatie, mind you).

PietGeniet | 30-07-16 | 22:28

Alles wat Ome Erdo nu nog op z'n verlanglijstje heeft, is een atoombom.
-
Uitsluitend voor verdedigingsdoeleinden, uiteraard.

bisbisbis | 30-07-16 | 22:26

@ PietGeniet | 30-07-16 | 22:23
Jij vertrouwt die uitslagen volledig? Ik weet weinig van Turkije hoor en dat de man er brede steun geniet geloof ik zonder meer, maar zou mijn hand niet in het vuur willen steken voor de betrouwbaarheid van de verkiezingsuitslagen daar.

Lewis | 30-07-16 | 22:25

Alsjeblieft! Beelden van Erdogan met walvisgeluiden eronder.
http://speld.nl/2016/07/28/alsjeblieft-beelden-erdogan-walvisgeluiden/

Jan Leul | 30-07-16 | 22:25

En ondertussen loopt er morgen in Keulen een Turkse minister mee in de nationalistische Erdogan reet lik demo. http://www.ksta.de/koeln/erdogan-demo-koelner-polizeipraesident-verhindert-auftritt-des-tuerkischen-aussenministers-24478918

Jan Leul | 30-07-16 | 22:24

We kunnen onze pijlen wel (terecht!) richten op Erdogan, maar feit is dat een grote meerderheid van de Turken hem nog altijd steunt; zie de verkiezingsuitslagen keer op keer, zie de massale protesten door zijn aanhangers, etc. Dat baart me nog meer zorgen. Hoe is het in godsvredesnaam mogelijk dat hij zoveel steun krijgt, zijn de Turken collectief het gezonde verstand verloren?

PietGeniet | 30-07-16 | 22:23

Die erdogan (met kleine voorletter) gaat net zo snel ten onder aan zijn achtervolgingswanen als dat hij zich als dictator heeft voorgeworpen en getransformeerd.
Gelukkig voor de EU is het stappenplan met Turkije nu totaal bevroren en mogelijk tientallen zo niet voor altijd van de baan.

Koeienflat | 30-07-16 | 22:23

Maar voor wie schrijft men deze artikelen ?

Wij weten hoe het zit.
De EU weet hoe het zit, maar doet niks.
En 70% van de Turken in Nederland willen
niet weten hoe het echt zit.....

Smept | 30-07-16 | 22:21

Update: Erdogan benoemt stroman tot nieuwe opperbevelhebber:

"Alle bevelhebbers in het Turkse leger komen onder de minister van Defensie te vallen en militaire academies worden gesloten.
Dat heeft de Turkse president Recep Tayyip Erdogan zaterdag aangekondigd." www.nu.nl/buitenland/4300492/turkse-mi...

Iets wat totaal NIETS te maken heeft met de fopcoup aangezien de vorige legertop heeft GEWEIGERD mee te doen aan die fopcoup.

Feynman | 30-07-16 | 22:18

Uit de biografie van Erdoğan:
Nadat Recep Tayyip onwelgevallig was in de ogen van zijn vader als jong kind. En zijn vader was streng. Heeft hij Recep opgehangen aan een touw, ondersteboven aan zijn enkels aan het plafond. Zijn geluk was dat de oom van Recep Erdoğan het huis binnenkwam en hem losmaakte, dit alles heeft zo een indruk gemaakt op de kleine Recep dat dit hem gevormd heeft tot wat hij nu is geworden.
/linksmodusuit

Dr. Frambozenjam | 30-07-16 | 22:18

En over niet al te lange tijd krijgen we natuurlijk de vraag, waar zijn al die arrestanten gebleven?
Pinochet en Videla all over again.
En dat allemaal gesteund door de grote roergangers uit het westen.
.
Iemand nog iets gehoord over de A-bommen op Incirlik Air Base?

General McAuliffe | 30-07-16 | 22:16

Ik snap de behoefte aan de doodstraf wel. Hoe ga je zoveel nieuwe gevangenen anders aanpakken, logistiek gezien?

Wat ik niet helemaal begrijp: hoe krijg je mensen zover dat ze hier min of meer vrijwillig aan meewerken? Voor iedere opgepakte docent zijn er tientallen collega's, familieleden en studenten. Die zullen hier toch geen vrede mee hebben? Hoe is dit mogelijk? De economische schade lijkt me ook immens. Ik vermoed namelijk dat veel opgepakte lui meer dan hun steentje bijdroegen aan de maatschappij.

Doper | 30-07-16 | 22:16

Sal ik doen eitje!

Ruud5 | 30-07-16 | 22:15

In de jaren dertig was er een megalomaan mannetje dat op dezelfde manier als Erdogan nu enerzijds de landen om hem heen tiranniseerde en de democratie om zeep hielp. Dat walgelijke mannetje had ook een snor.

langzullenweleven | 30-07-16 | 22:14

Meesterlijk.
Ik mis alleen de bronvermelding, de Elsevier en TPO willen ook graag hun credits. ;)

Gerard Leeflang | 30-07-16 | 22:13

Gezien het feit dat Erdogan de islamitische rituelen overboord heeft gezet door de coupplegers naast een hondenasiel te dumpen in naamloze graven en zonder de lichamen wassen zoals volgens islamitisch gebruik de gang van zaken is. Denk ik dat het ook wel moet kunnen om lichamen van islamitische terroristen aan varkens te eten te geven.

Brutus_Bosch | 30-07-16 | 22:12

Op zich natuurlijk vreemd dat dictators van Syrie, Irak en een democratisch gekozen regering van de Oekraine moeten wijken en de EUbestuurders recht achter Erdogan staan.
Wat een bizarre wereld is het in korte tijd geworden met dit Turkse theater en de ongebreidelde influx van terroristen.
Zowel Erdogan als Merkel met schoothondje Rutte zijn compleet verloren in hun eigen waanwereld.
Ik had verwacht dat inmiddels de nodige parodieen gemaakt zouden zijn van het filmpfragment van de laatste dagen van Hitler in zijn bunker.
Of is iedereen bang geworden voor mogelijke vervolging, want die Duitse komiek, dat is natuurlijk geen toeval dat Merkel hem met plezier uitlevert.
Ow wacht, ze is natuurlijk DDR.

General McAuliffe | 30-07-16 | 22:08

Geopolitiek mijn vrienden, verborgen agenda's, geheime afspraken, petrodollars, elkaar uitspelen, intriges, verdeel en heers. Totdat een partij het zat wordt en een reset gaat uitvoeren. Kunnen we weer van voor af aan beginnen. Begin maar met oefenen van de visserssteek en de mastworp, altijd handig om een boomhut te bouwen.

Pedronegro | 30-07-16 | 22:07

Waar zijn onze zogenaamde leiders in godsnaam mee bezig?
Hoop dat dit niet waar is.
sputniknews.com/world/20160729/1043762...
Wat iedereeen met meer als 10 hersencellen al wist komt nu uit,Allepo is nu wel trouwens bijna bevrijd dat geeft Assad een adempauze en hij kan de vrijgekomen troepen eerders tegen IS inzetten.
Kap is met dat schaken tegen Russen ongekozen EU teringlijertjes aub want er gaan geruchten dat China zich er ook mee gaan bemoeien.
Ik heb namelijk kinderen en kleinkinderen.

hebbuh | 30-07-16 | 22:04

Nog even en Erdogan heeft een wereldrijk. Visumvrij reizen voor 75 mln Turken. Hij kan zijn voetsoldaten gewoon met het openbaar vervoer sturen...

EdwinM. | 30-07-16 | 22:04

Of het in Koninkrijk der Nederlanden zo veel beter is valt te betwijfelen. Goed, je wordt niet opgepakt als je tegen Rutte & Co bent. Er is een redelijk hoge mate van persvrijheid hetgeen van belang is voor de democratie om de overheid te controleren(hoewel in het verleden een striptekenaar van het bed is gelicht).

Maar echte democratie?
Ik vind van niet. Eens in de vier jaar naar de stembus voor de 2de kamer der Staten-Generaal verkiezingen. Dit meestal op basis van hun programma en meestal niet op hun verleden hetgeen zij hebben gestemd.
Zijn zij eenmaal gekozen dan doen zij spontaan wat hun goeddunkt of het volk het er wel of niet mee eens is. De eerste 2,5 jaren meestal niet en nadien komen de cadeautjes uit eigen doos.
Miljarden worden verspild aan Afrika, het klimafaat en de EUSSR.
Pechtold tekent letterlijk blind, dus ongelezen, het vergaande associatieverdrag door de EUSSR met Oekraïne hetgeen M van Rossum een paar dagen geleden vast niet heeft gemeld en vindt dat kennelijk de normaalste zaak van de wereld. Rondgang bij bekenden: zij trekken hun schouders op want politici zijn intelligent en doen goed hun werk.

Na de 2de kamer der Staten-Generaal verkiezingen volgen al snel andere verkiezingen zoals bijvoorbeeld voor de gemeenteraad, provinciale staten (indirect voor de 1ste kamer der Staten-Generaal. Enige reden om te gaan) en wat schetst mij verbazing? Ondanks de kritiek op de toen gekozen coalitie, wordt deze, in wezen, gewoon indirect herkozen.

Dan vraag ik mij het één en ander af.

Terwijl bij referenda bij een specifiek onderwerp, met name over de EUSSR of aanverwante zaken, wordt dit massaal weggestemd.

Het lijkt mij contradictio maar wie ben ik?

Een te werk gestelde bijstandsgerechtigde voor nop door de beul Jetta Klijnsma (PvdA = Partij van de Arbeid = Partij van dwangArbeid) waarbij de bazen er met de poen vandoor gaan op kosten van de belastingbetaler en als klap op de vuurpijl staan de grenzen nog steeds wagenwijd open.

ProAsfalt | 30-07-16 | 22:03

-weggejorist-

Bert-Bus | 30-07-16 | 22:00

@Ruud5 | 30-07-16 | 21:58
Mijn eigen teksten hè. Je gaat verder je gang maar :)

TheEgg | 30-07-16 | 21:59

Erdogan is een islamist die dezelfde doelen nastreeft als ISIS, Al Qaida, etc.: totale islamisering, maar dan met een net gezicht (stropdas, pak). Erdogan is een fundamentalist die toevallig een stropdas draagt, maar wel een die de macht in handen heeft in een groot land van groot strategisch belang.

Rest In Privacy | 30-07-16 | 21:59

Ik zou het geen fopcoup willen noemen, maar een echte waar Erdogan heel handig gebruik van maakt. Ben het eens met Karel van Wolferen op 1:30 uur bij Cafe Weltschmerz: www.youtube.com/watch?v=HcNVC44rFTc

Pimp my Voortuin | 30-07-16 | 21:58

Vijn, the egg, dad jij onse teksten contrologeerd opp zpelvouten

Ruud5 | 30-07-16 | 21:58

@D. G. Narrator | 30-07-16 | 21:48
Tjah, ze "vergeten" het. Ik durf echt niet te zeggen of het een gevalletje kop zover in kont dat het daglicht er niet bij komt of opzettelijk de zaak voorliegen om Erdogan uit de wind te houden is.
De EU zou beter moeten weten. Als één van je eigen mensen (Hahn) al zegt dat de coupe een toneelspelletje is, dan kan je niet anders dan concluderen dat er iets heel erg vies aan de hand is. Ik weet niet wat het einddoel is wat onze politieke baantjesjagers in gedachten hebben. Maar het wordt bloederig en er gaan nog heel veel doden vallen.
En als we ontzettend veel geluk hebben, blijft dat beperkt tot Zuid-Oost Europa. Maar daar zou ik maar niet van uitgaan.

TheEgg | 30-07-16 | 21:56

Dit gaat gewoon zoals alle dictaturen. De economie komt in een neerwaartse spiraal omdat iedereen die creatief of intellectueel is wordt uitgesloten, en er alleen stompzinnig klapvee op de hoge posities te vinden is. Door de achteruitgang komt er gemor, waardoor de dictator zijn greep verder versterkt. Dit versterkt het proces van achteruitgan weer. Neem dit met de corruptie in turkije, en je weet waar het eindigt; geweld ellende en armoede voor de gewone man.
Wat we nu zien is het kantelpunt. Neerwaartse lijn is nu ingezet. Kan nog jaren duren, maar verhaal is klassiek.

zeeman73 | 30-07-16 | 21:51

Nou ja, laten we eerlijk zijn, het niet veroordelen van deze malloot past precies in het idiote beleid dat de EU al jarenlang volgt.

Jaar in jaar uit komen ze niet eens in de buurt van hun eigen doelstellingen (Lissabon verdrag -> sterke economie), banken zijn zo stabiel als de Toren van Pisa, aanslagen worden gemeengoed, in Frankrijk is een burgeroorlog eerder dichterbij dan ver weg, Rusland is z'n leger aan het optuigen...

En het gaat maar door...

Die malloten van de EU zijn gewoon compleet van het padje af, compleet koekwaus, geschift, megalomaan, op het idiote af....

mrXL | 30-07-16 | 21:51

Je kunt in een democratie als Turkije niet voorzichtig genoeg zijn met het kiezen van je dictator. Voor je het weet heb je de verkeerde gekozen en zit je in een koeienstal.

doskabouter | 30-07-16 | 21:49

Nationale Propaganda Omroep.

Blah, beter controleren voordat je op post drukt eitje.

TheEgg | 30-07-16 | 21:49

TheEgg, vergeten ze dat echt? Of moet Erdogan koste wat kost gesteund worden?

D. G. Narrator | 30-07-16 | 21:48

"Pas bij het herinvoeren van de doodstraf wordt hard op de trommel geslagen".

Misschien vrezen de Europese machthebbers en die in Brussel, dat met de herinvoering van de doodstraf ook hun eigen nekken weleens in gevaar zouden kunnen komen.

D. G. Narrator | 30-07-16 | 21:47

Even een stukje "gewone mens". Afgelopen week op de Nationale Propagane Omroep:
"Gülen en Erdgan werken samen... na een corruptie schandaal laat Erdogan vele Gülen aanhagers oppakken..." Onze NPo vergeet even te vermelden dat dat corruptieschandaal Erdogan en familie betrof.

Weet je, we kunnen roepen wat we willen, de Staatsomroep liegt de mensen ondertussen voor (liegen door omissie weliswaar, maar toch) op een niveau dat Riefenstahl jaloers wordt.

Ik neem mijn eigen maatregelen (waarschijnlijk emigratie), en wacht rustig de burgeroorlog af.

TheEgg | 30-07-16 | 21:46

Kunnen we niet internationaal afspreken dat presidenten die hun ambtstermijn overschrijden of schandalig oprekken gewoon 'af' zijn?

Einde van de Domheid | 30-07-16 | 21:45

Goh wat een interesse allemaal voor de bedoeningen in Turkije.
Ze (Erdo) doen maar lagaan, vastleggen en concluderen dat een EU toetreding van dat land verder weg is dan ooit.
Next!

Berbaar | 30-07-16 | 21:45

Deze fake coupe versnelt gewoon de weg naar het presidentiële systeem waar Erdo zo naarstig naar op jacht is. Niet meer, niet minder. Het past prima in een verkapt Islamitisch kalifaat.

BlowingBubbles | 30-07-16 | 21:44

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken