Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VS: 'Turkije's NAVO-lidmaatschap in het geding'

westernallianceeee.jpgSorry, de kop is wat spannender dan de realiteit tot nu toe rechtvaardigt. Schuld van de Washington Post, die de kop "Kerry warns Turkey’s NATO membership could be in jeopardy" de ether in slingerde. En dat blijkbaar allemaal gebaseerd op het onderstaande filmpje, waarin Kerry dit nergens daadwerkelijk zegt. Wat hij wel zegt, na zijn steun voor Erdogan te hebben uitgesproken, is het volgende: "But we also firmly urge the government of Turkey to maintain calm and stability throughout the country. And we also urge the government of Turkey to uphold the highest standards of respect for the nation's democratic institutions and the rule of law. (...) We caution against a reach that goes well beyond that, and stress the importance of democratic rule being upheld." Er is geen sprake van dreigen Turkije uit de NAVO te zetten, tenzij je dit als een wel heel impliciete boodschap interpreteert. StateDep-woordvoerder John Kirby zegt ondertussen "that while NATO will be watching Turkey carefully, “it’s too soon to say that their membership is at risk.” Nu is Kerry sowieso een voltooid naïeve totaal-idioot die door niemand als SecState serieus genomen wordt, dus hij is sowieso de laatste die Erdogan zal zien voor wat hij werkelijk is. Maar goed, het is natuurlijk heel gepast om Turkije uit de NAVO te janken. Wat is een alliantie-lid immers waard als het je chanteert om de uitlevering van een inwoner (Fethullah Gülen, Pennsylvania), met de sluiting van de Incirlik-luchtmachtbasis, de grootste uitvalbasis voor NAVO's operaties tegen ISIS, alsook de opslagplaats zo'n 50 B61 nukes. Één probleempje, er is, net als in de EU, geen juridisch mechanisme om een NAVO-lid tegen z'n wil in te verwijderen, mocht dat echt wenselijk zijn. Kortom, komen we op terug. Ondertussen staan de ontwikkelingen natuurlijk niet stil. Zelfs de EU-commissaris belast met Turkije's toetreding vermoedt een Reichstagje. Aan de hand van die bijna 3K rechters die de volgende ochtend van hun bed gelicht werden zei commissaris Hahn: "It looks at least as if something has been prepared. The lists are available, which indicates it was prepared and to be used at a certain stage." De zuivering gaat overigens vrolijk verder, inmiddels zijn er ook 9000 ambtenaren 'prematuur met pensioen'. Daarbij wil Erdo de doodstraf herinvoeren om al die dienstplichtige soldaten van 18 die geen idee hadden waarom ze de straat op gestuurd werden duivelse coupplegers uit te laten checken. Ondertussen heeft Poetin nog een straaljager tegoed van Erdo. En Russen vergeven niet.

Reaguursels

Inloggen

Hoe komt het dat veel Nederlanders toch zo anti Erdogan zijn? Turkije was 25 jr terug één groot zandbak, maar nu één van de grootste Economische machten binnen Europa, hij doet veel voor zn bevolking, land gaat op alle fronten vet vooruit, mensen zijn hem dankbaar. BTW! wat is het alternatief? #Irak..#Libie # Syrie???. Die ayatollah Gülen (regisseur coup) ofzo of het leger is nou niet echt roze geur en maneschijn.. Vrijheid van meningsuiting? Laatste tweet gezien van Ebru, ronduit bedroevend? Onlangs in NEDERLAND celstraf van 5 jaar voor het beledigen van Willy, oftewel majesteitsschennis! blowtje opsteken in Thailand; hoppa 20 jaar gevangenis in.. wat ik wil zeggen; man respecteer elkaar gewoon..
Over de zgn lieve schattige Koerden gesproken; planten overal waar mogelijk de Koerdische vlag, verjagen met veel geweld massaal oorspronkelijke Iraakse bewoners uit 10-tallen dorpen en steden. AUB:
www.nu.nl/buitenland/4000130/koerden-d...

Ik ben pro Erdogan. Maar dat is logisch.

staples | 19-07-16 | 19:03

Flikker die gasten toch uit de NAVO, dan hoeven we ook niet voortdurend rekening met ze te houden en lief tegen die drol te doen.

mallekater | 19-07-16 | 06:38

Turkije is in de Navo een strategische partner, dat is toch wel iets anders dan een vriend. Helaas zitten we hier in het westen opgezadeld met leiders die denken dat over 50 jaar de totale vrede zal uitbreken, als we maar lief genoeg zijn voor elkaar.

landlopertje | 19-07-16 | 06:28

Dit gaat een bloedbad terreur zuivering worden in Turkije. In 10 jaar staat Erdogan voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag denk ik.

kakkerlakgod | 19-07-16 | 05:32

@Stiller | 18-07-16 | 22:59
Ik heb me even verdiept in de Gülen-beweging. deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/... nl.wikipedia.org/wiki/Fethullah_Gülen... Hij lijkt me als soefi, die beweert soenniet te zijn, een beetje de middenweg tussen de seculieren en Erdoğan. Sprookjes zoals "Islam is Vrede", "polderislam" en dat de islam iedereen gelijk dient te behandelen lijken me wel afkomstig van Gülen. Gülen is ook dé beweging die Turkije al jarenlang de EU probeert in te loodsen. Voornamelijk de bovenlaag van de Turkse samenleving is er lid van. Het lijkt me een soort PvdA dus, maar in plaats van Marx is Mohammmed hun spirituele leider. Ik heb geprobeerd de duistere kanten van de beweging te vinden books.google.nl/books?id=WxGDBAAAQBAJ... boards.4chan.org/pol/thread/81477044/f... en de enige dingen die ik kon vinden zijn verduisterde financieringsvormen en ontransparant bestuur en verder vermoedens dat ze democratie omver willen werpen. Maar ja, als ik dan moest kiezen tussen Gülen en Erdoğan, dan liever Gülen.

Alexander des Burgus | 19-07-16 | 02:07

Samsem | 19-07-16 | 01:02

Jammer, is de UK en al helemaal als het op nukes aankomt. Op de voet gevolgd door France.
Ach het zou na Wenen en de croissant weer eens wat anders zijn.....

toetssteen | 19-07-16 | 01:42

Turkije moest zo nodig in de NAVO, vanwege die gore communisten, vond men toendertijd.
Blijkt nu historische vergissing.

Als ze geen lid van de NAVO waren geweest betwijfel ik of ze dat Russische vliegtuig hadden neergehaald, want dan had Rusland keihard teruggeslagen en daar bennuh de Russen keigoed in, in dat keihard terugslaan.
Salut! Evocatus

Evocatus | 19-07-16 | 01:28

@Der Paulie , Turkije ??? Google over Turkije en Turkse Republieken en moslim bondgenoten van Turkije aub! Turkije is niet gek op oorlog voeren, maar als het aankomt op verdedigen ......... dat kunnen ze heel goed, je moet vaker lezen!

Samsem | 19-07-16 | 01:07

Al sinds ik de film "Midnight Express" heb gezien weet ik dat Turkije een land is dat niet deugt en waar ik nooit naar toe zou gaan.

stutz | 19-07-16 | 01:03

Voor de betweters onder ons, Turkije heeft na de VS de grootste leger van de NAVO en Turkije heeft de NAVO niet nodig om zich te beschermen tegen Rusland. Weten jullie eigenlijk wel hoeveel Turkse Republieken er zijn? Ga maar googlen en krab daarna effe achter jullie oren ;)

Samsem | 19-07-16 | 01:02

@Der Paulie | 19-07-16 | 00:23

Misschien. Maar onwaarschijnlijk. De turken kunnen wel voor zichzelf zorgen.

Ze hebben de nato in die tijd niet nodig gehad:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ottomaanse_Rijk

Ik weet nog dat mijn grootvader mij vertelde dat, als hij een keer niet luisterde, zijn grootvader hem bang maakte met de turken.

Turkije is niet irak, syrie, afganistan, (en kijk wat de supermachten daar hebben bereikt) en ook niet een of andere Afrikaans of zuid amerikaans land.

Ik heb liever wel dat ze in de nato blijven. Alleen zo kan je nog ergere conflicten voorkomen. Beetje je verstand gebruiken Herr Paulie.

Stiller | 19-07-16 | 00:54

Zodra Turkije eenmaal niet meer in de NATO zit, dan moet je eens kijken wat er met dat 'machtige' Turkije gebeurt, waar de gehele legertop is uitgezuiverd tot er alleen maar Erdogan-hielenlikkers en Erdogan-slippendragers rondlopen.
Gaat Rusland 't laatste zetje geven om bondgenoot Syrië te hulp te schieten; of gaan de Amerikanen 't laatste zetje geven door de Koerden onvoorwaardelijk te blijven steunen in hun strijd tegen ISIS?
Een wanhoopsoffensief van Turkije zou wel eens 't begin kunnen zijn, in samenwerking met Saoedi Arabië, om te voorkomen dat die F*** sjiieten de macht grijpen waar de soennieten 't altijd voor 't zegen hadden.
En dan verliest Turkije met 'n ongemotiveerd leger dat niet wil strijden voor de 'eer' van Erdogan.
en dan wordt alsnog 'n nieuwe staat Koerdistan erkend. Met delen van Turkije.
Wan waar staat, dat dictators, die de oorlog verliezen, geen grondgebied hebben in te leveren aan de winnaars? Turkije moet nog wat meer rompstaat worden, en verder opgedeeld. Volgens mij hebben de Armenen ook nog wat tegoed van de Turken.

Der Paulie | 19-07-16 | 00:23

toetssteen | 18-07-16 | 23:25

Nee, ik was oprecht benieuwd wat je hiermee bedoelde.

"Als die er iets mee te maken hebben zou een en ander een plot kunnen zijn, maar dan bovenal en uiteindelijk ten bate van Washington. "

Stiller | 18-07-16 | 23:32

Stiller | 18-07-16 | 21:55

U vertaalt erg beperkt, zowel het Engels alsook het Turks. Beetje aan het cherrypicken?

Wat ik vermoed, maar die is geheel voor mijn rekening, is dat Erdogan zag da hij de volgende pion zou worden op het slagveld. Zulk een spel kunt u tot een bepaalde hoogte meespelen om de andere partij op het verkeerde been te zetten.

Alleen, nu heeft Erdogan weliswaar deze hand gewonnen, absoluut waar, maar ergens in Moskou zit iemand die het spel nog beter beheerst en Obama c.s. zijn kokend.
Lastige zaak, maar wel spannend omdat dit een nieuwe kei op de rails van de VS is.
China doet ook al zo boos en India trekt een lange neus. Boeiende tijden.

toetssteen | 18-07-16 | 23:25

Ja, er waren inderdaad vele soldaten die er niets van af wisten.

Wat wil dat zeggen? Ze wilden niet direct iedereen alarmeren met het gevaar dat alles direct al fout ging. De weigeraars konden ze later altijd nog oppakken.

Voordat je praat over opzet, moet je eerst dit soort beelden goed bekijken. Dit is een aanval van een F16 in bewoond gebied.

https://www.facebook.com/WUOttoman/videos/1050035865044370/

En deze video, mooie beelden van een Skorsky helikopter.

https://www.facebook.com/WUOttoman/videos/1048289018552388/

Ja het is waar dat veel voetsoldaten aan het begin niet wisten wat er werkelijk aan de hand was. Maar veel wisten ook weer wel.

Man man. Als je maar iets wist van wat er in turkije gaande was, zou ik het nog wel snappen. Maar koud beweren dat het allemaal opgezet plan was, dan ben je echt ver. Gulen is geen lieverdje. Natuurlijk gaat die idioot niet zeggen dat hij het heeft gedaan. Ben je wel goed bij je hoofd?

Stiller | 18-07-16 | 22:59

Stiller | 18-07-16 | 22:23

Als je verneemt dat talloze van die soldaten (jochies van 18, 20 jaar)die voor de 'coup' waren ingezet, er stellig van overtuigd waren dat het een oefening betrof. Dat Erdogan al richting strijdtoneel vloog (terwijl de straaljagers nog door de lucht vlogen van de vermeende 'coupplegers' moeten toch alle bellen gaan rinkelen. Dan ben je als president toch behoorlijk mesjogge? Niet voor niks zal ome Erdo alles organiseren zodat hij en alleen hij absolute volmacht heeft en de trias politica en de media volledig naar zijn goeddunken gemodelleerd zijn. Hij is al bijna geslaagd in zijn opzet. Ook de zondebok richting Fethullah Gülen die er geen fuck mee te maken heeft behoort tot de verdeel en heers instrumentaria waar Erdo zich van bedient.

Nehemia | 18-07-16 | 22:45

@Nehemia | 18-07-16 | 22:05

Is het niet bij je opgekomen dat ze documenten / usb en ander digitaal materiaal hebben gevonden met namen, plannen? Want dat heb ik gelezen. Want wat na de coup? Wie moet welke post leiden? Welke ambtenaren, rechters, officieren moeten vervangen worden door wie. Of hebben ze dat allemaal ingeslikt of in hun aars verstopt?

Het is niet zo simpel. Maar jij hebt gelukkig al een oordeel. Good for you.

Stiller | 18-07-16 | 22:23

En dat is wel sluw van ome Erdo. Hij heeft inmiddels de Turkse media volledig in zijn zak. Elke criticaster is allang opgepakt of het land uit gevlucht. Hij kan met elk verhaal naar buiten komen en de media heeft geen andere keus dan het te publiceren anders gaan ze zelf ook het cachot in.

Nehemia | 18-07-16 | 22:20

Die Erdogan is sneller dan een hazewindhond. De day after zet ome Erdo 2745 rechters de wacht aan en laat vervolgens 2600 militairen in de boeien slaan en ook pleit hij ervoor om de doodstraf in te voeren. Er vinden - as we speak - grote zuiveringen plaats. Natuurlijk had ome Erdo van tevoren al zijn lijstjes klaar. Niemand kan binnen zo een korte tijdspanne acteren. Het is één groot georchestreerd theaterstuk. Wat een walgelijke slang is het ook als hij daar tussen de lijkkisten staat en met die stem van hem (die klinkt alsof een kameel verkracht wordt - zijn naïeve stoottroepen met hun nietige reptielenbreintjes nog verder ophitst. WikiLeaks heeft aangekondigd om zeer snel met meer dan duizend onthullende documenten over ome Erdo en zijn clubje over de brug te komen.

Nehemia | 18-07-16 | 22:05

@ben kokhals | 18-07-16 | 21:30

Hoe bedoel je dat? Ze zijn ingehuurd door de turkse regering.

Stiller | 18-07-16 | 21:55

@toetssteen | 18-07-16 | 21:04
Inreressaant. Als die er iets mee te maken hebben zou een en ander een plot kunnen zijn, maar dan bovenal en uiteindelijk ten bate van Washington. Turkije ligt recht tegenover de Krim, grenst aan Syrië maar ook Iran, enzovoorts.

ben kokhals | 18-07-16 | 21:30

@SyntaxError | 18-07-16 | 18:40 "Turkey: Police search air base over coup attempt"
.
Dat de VS dit gedoe met die basis toelaat (blokkade, elektra uit, arrestaties, enz) is een veeg teken. In een bizar scenario zou Turkije er wel eens uit kunnen komen als de volgende staat met kernwapens. Althans, zo is ook ISIS in het begin aan Amerikaans legermateriaal geholpen, eehhhh... gekomen. Maar hopen dat dit niet de bedoeling is.

ben kokhals | 18-07-16 | 21:13

@Stiller | 18-07-16 | 20:31
Bedankt

SyntaxError | 18-07-16 | 20:47

We moeten in overleg met de VS uit de NAVO stappen en een nieuwe verdedigingsorganisatie opzetten zonder Turkije

Troef | 18-07-16 | 20:35

@SyntaxError | 18-07-16 | 20:23

Ja, het is in het turks, maar het is niet moeilijk om de tijdstippen te ontdekken. Hier:

http://t24.com.tr/haber/mit-genelkurmayi-boyle-uyarmis,350683

Stiller | 18-07-16 | 20:31

@Stiller | 18-07-16 | 19:53
Dat van de MIT had ik nog niet meegekregen.
Heb je daar een link naar?
Het zou een hoop kunnen verklaren i.d.d.

SyntaxError | 18-07-16 | 20:23

De ChristenUnie heeft een petitie op haar site tegen de toetreding van Turkije tot de EU en tegen het visumvrij reizen: www.christenunie.nl/nl/turkije-petiti...

De Staatssecretaris | 18-07-16 | 20:22

Turkije in de EU ? In de drie officiële talen : Jamais, Niemals, Never !

Bigi Bana Boy | 18-07-16 | 20:13

Je zou maar de paus zijn, Merkel heten, of staatshoofd zijn van een of ander land. Je zou je toch kapot schamen.

Rampstad | 18-07-16 | 20:12

-weggejorist-

kloopindeslootjijook | 18-07-16 | 19:59

Krijgen we straks de eerste politiek vluchtelingen uit een NAVO-land?

kloopindeslootjijook | 18-07-16 | 19:59

@SyntaxError | 18-07-16 | 19:27

Erdogan is een straatvechter, die weet precies hoe hij moet omgaan in dit soort situaties en hoe die te benutten.

Nee, ik geloof niet dat Erdogan dit heeft gepland. Ik ben er bijna zeker van. Het is te gecompliceerd, en het had zo de andere kant uit kunnen gaan. Dat riskeert hij niet.

Ik denk echt dat het de gulen beweging is die dit heeft gedaan (deep state), want het leger was nog niet helemaal gezuiverd van die elementen. Elk jaar in augustus worden militairen gepromoveerd, gedegradeerd of ontslagen. Vele van die gulen gasten waren bang dat ze of gedegradeerd of ontslagen zouden worden. Ze wilden het niet afwachten.
Ook denk ik dat de CIA ze een beetje heeft geholpen, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen. Wat wel in hun nadeel is is dat de meeste hoge officieren in coup uit Incirlik komen (waar veel cia mensen en vs officieren zitten). De relatie is zeer innig daar. Dus ik kan me wel er iets bij voorstellen.

Dat de hele operatie knullig werd uitgevoerd heeft volgens mij te maken met een bericht die ik gisteren ergens las. Namelijk dat de MIT (turks geheime dienst) al rond 16:00 wist dat er iets ging gebeuren, en zijn begonnen jacht te maken op de eventuele planners. Het is daarom dat de coup rond 22:00 begon, andes zouden ze na middernacht de actie starten. Want is bijzonder dom om zoiets te beginnen wanneer iedereen nog wakker is. Alle andere coups warden in de nacht gepleegd, zodat er weinig protesten zijn, en de bevolking + regering de volgende ochtend voor een voldongen feit staan.

Stiller | 18-07-16 | 19:53

Nogmaals,
Erdogan zit nu op grote schaal mensenrechten te schenden. De EU komt niet verder dan het lidmaatschap te ontzeggen als ze de doodstraf opnieuw invoeren. Denk je nu echt dat hij uberhaupt nog bezig is met EU-toetreding? Hij is bezig met het systematisch uit de weg ruimen van zijn tegenstanders, of ze nu wel of niet schuldig zijn. Ongeacht of de coup door hemzelf in gang is gezet of hij op de hoogte was van een kleine coupe poging. Wat hij nu doet gaat weer een lelijke smet werpen op de passiviteit van Europa aangaande gruwelheden en 'wir haben es nicht gewust'.
Slaap lekker, Koenders, Rutte en Timmermans. Je staat erbij en kijkt ernaar.

Ofzo2 | 18-07-16 | 19:50

@De gelukszoeker | 18-07-16 | 19:24
Die heeft wel wat geleden zo te zien ...

SyntaxError | 18-07-16 | 19:29

@Stiller | 18-07-16 | 19:16
Hij is wel erg treffend en grappig.
Maar was het ook zeker de "CIA" die de coup heeft aangestuurd?
Of was Erdo zelf betrokken?
Geen van beiden?
Erdogan maakt wel degelijk gebruik van de situatie voor een grote schoonmaak.
Hier nog een opvallend verhaal met betrekking tot de cia:
www.huffingtonpost.com/entry/cia-offic...

SyntaxError | 18-07-16 | 19:27

Ik zou niet in de schoenen van deze heren willen staan want de wraak van Erdolf zal zoet en medogenloos zijn.......

www.youtube.com/watch?v=1G1I3daczlA

De gelukszoeker | 18-07-16 | 19:24

'Democratic rule'? Waar in Turkije is die er in de laatste tien jaar geweest dan?

His Lordship | 18-07-16 | 19:18

Dit karikatuur is onder turken trending:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1189730311047011&set=a.174505589236160.34144.100000301618829&type=3

Stiller | 18-07-16 | 19:16

Zodra Turkije uit de NAVO is gezet gaan er mooie dingen gebeuren.

Stonecity | 18-07-16 | 19:14

Lupuslupus | 18-07-16 | 18:35

Goed dat je dit even aangeeft! Mijn vraag, hoe kan jij weten wat ik heb gestemd?

Niet dus! Ik heb géén VVD noch PVDA gestemd. . . DUS?

Drukpers | 18-07-16 | 19:07

@Stiller | 18-07-16 | 18:45
Bedankt voor de samenvatting en duiding.

SyntaxError | 18-07-16 | 19:06

Verwachten jullie soms dat mashed-potatoeface Kerry ineens daadkrachtig gaat worden? Hij heeft al Iran samen met Obama op weg naar kernwapens geholpen, het antwoord op terreur vindt Kerry is het laten opdraven van een ouwe hippie met een valse gitaar, en nu moeten we gaan geloven dat Kerry flink gaat doen tegen Turkije?

DearMud | 18-07-16 | 19:05

@ko uit groningen | 18-07-16 | 18:47

Niet eenduidig. Ene krant zegt dat hij wel heeft toegegeven, en ander zegt dat hij juist heeft ontkend. Ik denk dat hij een van de hoofdspelers is. Een aantal andere hoge officieren zijn gevlucht.

Stiller | 18-07-16 | 18:57

ondertussen heeft deze meneer "toegegeven" dat hij het gedaan heeft.. en volgens mij heeft hij daarbij niet alleen een flinke draai om zijn oren gehad.. www.telegraaf.nl/buitenland/26239174/_...

ko uit groningen | 18-07-16 | 18:47

@SyntaxError | 18-07-16 | 18:31

Ja, deze had ik al gelezen.

De gewone jan soldaat in Istanbul werd door de officieren voorgehouden dat ze een avond of nacht oefening gingen doen. Later werd er opgedragen om munitie mee te nemen. Pas toen de bevolking op de tanks gingen staan, begrepen ze dat het niet om een oefening ging.

Dat is de vertaling.

Mijn ervaring in turkije is dat het ongehoord is dat het leger burgers beschiet. Als dat eenmaal gebeurd is het over. Leger wordt (of werd) erg gewardeerd door de turken. Dus sommige soldaten gaven zich direct over toen ze begrepen wat de bedoeling was, sommige niet: die hebben burgers bewust gedood, parlement gebombardeerd, enz. Dat is echt ongehoord.

Stiller | 18-07-16 | 18:45

Maar, met het "huidige" kabinet, MAG en komt er NOOIT geen Referendum meer.
Drukpers | 18-07-16 | 18:31
.
Dit kabinet heeft nog maar 8 maanden te gaan. De volgende keer beter stemmen. De PVV is vóór een NExit en vóór referenda. Dus.....

Lupuslupus | 18-07-16 | 18:35

@Stiller | 18-07-16 | 18:22
Ik meen dit weekend gelezen te hebben dat je de taal beheerste, en als dat zo is, kun je iets van dit artikel maken:
www.hurriyet.com.tr/istanbulda-koprule...
Er zou iets in staan over militairen die dachten dat ze een training aan het houden waren.
Google translate maakt er een zooitje van.

SyntaxError | 18-07-16 | 18:31

Erdoduivel laat nu zijn aanhangers beslissen over een "invoering" van de dood straf en als de meerderheid dit verkiest, komt hij mooi van de coupplegers af omdat de bevolking dit wenste. NOOIT NIET IN DE EU! En mochten de puin hopen (lees : dictators) van Brussel er toch nog anders over denken, een NEXIT.

Maar, met het "huidige" kabinet, MAG en komt er NOOIT geen Referendum meer.

Drukpers | 18-07-16 | 18:31

necrosis | 18-07-16 | 16:04
"Bovendien regeert Wilders niet, Erdosnor wel!"

En dat is maar goed ook want als Wilders het land bestuurd zoals hij de partij bestuurd dan gaat hij waar Erdogan hoopt te komen.

the Jackdawn | 18-07-16 | 18:27

Stiller | 18-07-16 | 17:41
Wist ik overigens niet.
Maar de president heeft hier dus geen enkele invloed op, behalve dat hij kan proberen wetgeving door Huis van Afgevaardigden en Senaat aangenomen te krijgen die deze federale mogelijkheid elimineren.

Prinsemarij | 18-07-16 | 18:27

Ben je zelf trouwens een Turk?

@SyntaxError | 18-07-16 | 17:55

Nee, Nederlander. Maar ik woon voor mijn werk al jaren in Turkije (6-7 maanden in een jaar), en de rest in Nederland.

Sinds begin dit jaar is dat veranderd. Nu zit ik in Roemenie (al 5 maanden inmiddels), en ga in augustus of September weer naar turkije.

Stiller | 18-07-16 | 18:22

9000 rechters, militairen, politie en andere ambtenaren zijn nu gearresteerd en/of ontslagen.

Hoeveel ISIS strijders had Turkije ook al weer opgepakt in de laatste 4 jaar? (A: je komt niet eens tot 1% van die 9000)

**nuff said**

gaffelbaard | 18-07-16 | 18:12

"Wat is dit voor gelul? Wie denk je wel dat we zijn dat we een staatshoofd van een ander land gaan oppakken??"
Stiller | 18-07-16 | 16:36
Nu zag ik een eerdere post van je:
"Zal niet gebeuren jongens. Ondoerzoek zal uitwijzen hoe en in welke mate de CIA / USA bij de coup betrokken was / ervan afwist / etc.
Dat de bovenkader van de coupplegers voornamelijk uit Incirlik kwamen, is een beetje verdacht."
Stiller | 18-07-16 | 15:27
Als het zo zou zijn dat de CIA ("het westen") Erdo af wilde zetten/op pakken dan geeft dat aan dat "we" dat hebben geprobeerd.
Iets waar ik het zelf niet mee eens ben, maar waar ik, als westerling, wel medeverantwoordelijk zou zijn, volgens vele Turken.
Ben je zelf trouwens een Turk?

SyntaxError | 18-07-16 | 17:55

@Stiller | 18-07-16 | 17:45 "Hoewel we in de EU geen doodstraf kennen..."
.
Dat is inderdaad niet bekend maar 'kennen' we dus wel (Lissabon Verdrag) en kan op ieder 'gelegen' moment uit de eurohoed getoverd worden. Inderdaad zal het niet zo'n vaart lopen wat het toepassen betreeft, maar het is schandelijk genoeg dat het in dat Verdrag is verstopt.

ben kokhals | 18-07-16 | 17:54

@ben kokhals | 18-07-16 | 17:39

Die had ik nog niet gezien. Bedankt. Hoewel we in de EU geen doodstraf kennen (waarschijnlijk omdat oorlogen, hoogverraad en coup's hier niet meer voorkomen), zal ik me niet verbazen als men zo'n Verdrag van Lissabon uit de kast haalt.

Stiller | 18-07-16 | 17:45

@Prinsemarij | 18-07-16 | 17:23

Ja dat weet ik wel. Het gaat hier om de context.

Maar ook de federale staat kent de doodstraf.

"Federal executions

The method of execution of federal prisoners for offenses under the Violent Crime Control and Law Enforcement Act of 1994 is that of the state in which the conviction took place. If the state has no death penalty, the judge must choose a state with the death penalty for carrying out the execution.

For offenses under the Drug Kingpin Act of 1988 or the Uniform Code of Military Justice, the method of execution is lethal injection."

Stiller | 18-07-16 | 17:41

@roze_bril | 18-07-16 | 15:52
Zowel Duitsland, Frankrijk als UK hebben een sterker leger dan Turkije. Reken daar de nog de relatief goede legers van Italië en Polen bij en de Turken hebben echt geen kans. Australië, Canada en VS zullen altijd kant van Europa kiezen.

Minimale kans dat grootmachten Zuid-Korea, Japan en China zich achter een islamitisch bewind gaan scharen. De eerste twee zouden eerder de VS helpen.

Als je het optelt is Turkije de enige serieuze islamitische macht.

Inferi0r | 18-07-16 | 17:33

Het zijn spannende tijden. We hebben twee grote landen aan de Europese grenzen die vrijwillig naar het fascisme terugkeren (Turkije en Rusland), en hier in West-Europa zijn weer allerlei Chamberlains aan de macht. L'histoire se répète...

Zware Guy | 18-07-16 | 17:31

@mmamax | 18-07-16 | 17:17
Goede video! Spot On. Dank voor linktip.

ben kokhals | 18-07-16 | 17:23

Stiller | 18-07-16 | 17:12
Je weet blijkbaar niet dat de president van de USA niets te vertellen heeft over de doodstraf. Dat is aan de afzonderlijke 50 staten.

Prinsemarij | 18-07-16 | 17:23

@Stiller | 18-07-16 | 17:08 "Alleen de vergelijking al diskwalificeerd je. Hier gaat het om hoogverraad van militairen."
.
Okay dan. Antonio Tejero... Vang Pao... Salou Djibo...

ben kokhals | 18-07-16 | 17:18

@Stiller | 18-07-16 | 17:12
Hillary for prison.
Oppakken die handel, Obama mag wat mij betreft ook tussen 4 muren en wat de Bushes betreft, gooi die er ook maar bij.

SyntaxError | 18-07-16 | 17:17

Voor een ieder die nog steeds niet begrijpt hoe het hele Syrië verhaal nou in elkaar steekt... een mooie samenvatting en goed uitgelegd waar het om draait en wie de daders zijn.

www.youtube.com/watch?v=PCKKFbTwlmg

mmamax | 18-07-16 | 17:17

Stel Erdo voert de doodstraf weer in en begraaft binnenkort 15.000 vermeende Gulen aanhangers kan ik me voorstellen dat "het westen" daar actie tegen zou willen ondernemen.
Voor de 5e colonne ben ik dan medeschuldig en mag mijn kop eraf.
Daar heb ik geen zin in.
Het verontrust mij, vandaar mijn post.

SyntaxError | 18-07-16 | 16:44

Het is hun goed recht om de doodstraf in te voeren of juist niet. Doodstraf bestaat ook in de VS, maar ik hoor niemand hier een verhaal houden dat we Obama, Bush JR, Bush Sr, Clinton, enz maar moeten gaan oppakken.
Enige wat de EU (alleen de EU), kan doen is de toetreding tot de EU gewoon afblazen. Dat is het. De NATO heeft hier geen ene zak mee te maken.

Stiller | 18-07-16 | 17:12

Dat hoe ze in Turkije stemmen? Iedereen gaat op en plein staan en schreeuwen? Degene die t hardste schreeuwt wint?
Verklaard een hoop.

@Sano | 18-07-16 | 16:44

Doe niet zo kinderdachtig man.

Stiller | 18-07-16 | 17:09

@Sano | 18-07-16 | 16:48
En misschien wat goedgelovig. Kan gebeuren. Dan valt hij na deze draad van zijn geloof af, of gaat de kumbayaaaah zingen youtu.be/vo9AH4vG2wA?t=10s :)

ben kokhals | 18-07-16 | 17:09

Eeehhh... Slobodan Miloševiæ... Alberto Fujimori...

@ben kokhals | 18-07-16 | 16:44

Alleen de vergelijking al diskwalificeerd je.
Hier gaat het om hoogverraad van militairen. Ik kan me goed voorstellen dat men in turkije de doodstraf eist. Er zijn 100+ burgers omgekomen. Of zoiets wordt doorgevoerd is een andere vraag, want het moet -zoals het in een democratie hoort - door het parlement, en de oppositiepartijen hebben al gezegd dat ze het niet gaan steunen.

Stiller | 18-07-16 | 17:08

Aluhoedjes tijd. Beetje jammer dit soort topics. Next.

Pieleke | 18-07-16 | 17:03

@SyntaxError | 18-07-16 | 16:50
Zolang Erdogan doet wat Washington wil en niet in de weg loopt mag hij vast roepen wat hij wil. Pas zodra hij lastig gaat worden, tegen gaat werken of andere ideeën heeft, zijn zijn dagen geteld.

ben kokhals | 18-07-16 | 17:00

En dan te bedenken dat Erdogan en zijn AKP door Balkenende en zijn CDA het EP zijn binnengeloodst. "Wij vinden dat de AKP tot onze politieke familie behoort", zei CDA'er Wim van Velzen. Er zou sprake zijn van grote overeenkomsten "als men kijkt naar de uitgangspunten van EVP [waar het CDA deel van uitmaakt] en APK".
Zijn er CDA stemmers in de zaal?

ben kokhals | 18-07-16 | 16:55

@ben kokhals | 18-07-16 | 16:47
Tsja, waarschijnlijk wel, maar als ik dan weer zoiets lees: www.telegraph.co.uk/news/worldnews/eur...
weet ik niet zeker of het deze keer zo kan gaan ...
Maar goed.
Verontrustende tijden.

SyntaxError | 18-07-16 | 16:50

april 8, 2020 is een mooie dag

nik777 | 18-07-16 | 16:49

@ben kokhals | 18-07-16 | 16:44
Ben er net achter gekomen dat t zo'n figuur is die op zn zolderkamer in zn eentje bedenkt hoe de wereld inelkaar zit. Niet gehinderd door feiten natuurlijk.

Rest In Privacy | 18-07-16 | 16:48

@SyntaxError | 18-07-16 | 16:44 "Stel Erdo voert de doodstraf weer in en begraaft binnenkort 15.000 vermeende Gulen aanhangers..."
.
Dan protesteert het Westen enzo, en zet wat betrekkingen op een laag vuurtje, maar het bijzinder strategisch gelegen Turkije bijft onder de hoede van Washington.

ben kokhals | 18-07-16 | 16:47

@Stiller | 18-07-16 | 16:36 "@SyntaxError | Wat is dit voor gelul? Wie denk je wel dat we zijn dat we een staatshoofd van een ander land gaan oppakken??"
.
Eeehhh... Slobodan Milošević... Alberto Fujimori...

ben kokhals | 18-07-16 | 16:44

@Stiller | 18-07-16 | 16:33
Dat hoe ze in Turkije stemmen? Iedereen gaat op en plein staan en schreeuwen? Degene die t hardste schreeuwt wint?
Verklaard een hoop.

Rest In Privacy | 18-07-16 | 16:44

@Stiller | 18-07-16 | 16:36
We zijn onderhevig aan de beslissingen en acties van b.v. de EU en de NAVO bijvoorbeeld.
Stel Erdo voert de doodstraf weer in en begraaft binnenkort 15.000 vermeende Gulen aanhangers kan ik me voorstellen dat "het westen" daar actie tegen zou willen ondernemen.
Voor de 5e colonne ben ik dan medeschuldig en mag mijn kop eraf.
Daar heb ik geen zin in.
Het verontrust mij, vandaar mijn post.

SyntaxError | 18-07-16 | 16:44

Er gaan momenteel een hoop geruchten de ronde dat er een tweede coup aan de gang is. Nog geen verdere info hierover.

fukallahalhollandi | 18-07-16 | 16:43

@zeeman73 | 18-07-16 | 15:31 "Kerry is alles behalve naief. Het is een cynische machts- en belangenpoliticus die niets op heeft met rechtvaardigheid of moraal."
.
Zo is het. De gedachte dat Washington alleen maar een verraste toeschouwer is bij deze gebeurtenissen, is naïef.

ben kokhals | 18-07-16 | 16:39

@SyntaxError | 18-07-16 | 16:35

Alleen de suggestie al. En dan linken met de turken die hier in NL wonen. Natuurlijk gaan ze zich roeren. Ook al zijn het 100% nederlanders, ze hebben op een of andere manier binding met dat land. Daar is niets op tegen.

Stiller | 18-07-16 | 16:38

@SyntaxError | 18-07-16 | 16:33

Nee, maar je schrijft wel " .. maatregelen tegen Erdo gaat nemen, zoals hem op pakken, dan lijkt mij de 5e colonne bereid om willekeurig westerlingen aan te vallen ... "

Wat is dit voor gelul? Wie denk je wel dat we zijn dat we een staatshoofd van een ander land gaan oppakken??

Stiller | 18-07-16 | 16:36

@Stiller | 18-07-16 | 16:33
Wat zeg ik, om dan maar elke willekeurige westerling aan te vallen vind ik niet normaal nee.

SyntaxError | 18-07-16 | 16:35

@Stiller | 18-07-16 | 16:28
Hee, ik pak em niet op he.
En of ik het verder normaal vind of niet, ik zie het iig niet zitten.

SyntaxError | 18-07-16 | 16:33

@michelr | 18-07-16 | 16:10

Dan moet je toch beter luisteren, of een vertaler zoeken die je helpt. Want de bevolking heeft wel degelijk massaal "Idam isteriz" geroepen, wat zoveel betekent als "wij willen de doodstraf voor hen".

Stiller | 18-07-16 | 16:33

Het enige voordeel wat Turkije aan sommige partijen nog kan bieden is dat Erdogan zonder ook maar enige schaamte z'n januskop kan draaien. Hij wil terug naar de tijd voor Atatürk, dus z'n achterban zit sowieso in het volksgedeelte met het laagste IQ.
Zou er iemand zijn die in een openbaar orgaan als de NAVO met zo'n sujet bisnis wil doen?

Notenkraker | 18-07-16 | 16:32

" .. maatregelen tegen Erdo gaat nemen, zoals hem op pakken, dan lijkt mij de 5e colonne bereid om willekeurig westerlingen aan te vallen ...

@SyntaxError | 18-07-16 | 15:47

Lijkt me niet meer dan normaal. Of vindt jij het normaal dat de turken even hierheen komen en Wilders oppakken? Wat is dit voor een idiote reactie? Ik dacht echt dat het niveau hier iets hoger was, maar ik vergis me. Pijnlijk dit.

Stiller | 18-07-16 | 16:28

Ik heb vandaag voor de verandering maar eens belegd in aandelen aluminium(folie).
Als ik de verschillende plempsels hierboven lees, kon dat wel eens een gouden greep zijn.

Ommezwaai | 18-07-16 | 16:25

Ik heb weinig op met John Kerry maar Turkije uit de NAVO lazeren is een prima idee
ook al voor de mislukte Turkencoup

Tobi | 18-07-16 | 16:22

#idamistiyorum

SyntaxError | 18-07-16 | 16:22

-weggejorist-

GormSuil | 18-07-16 | 16:22

Ain't gonna happen, geopolitiek gaat boven mensenrechten.

Brutus_Bosch | 18-07-16 | 16:20

@La Bailaora | 18-07-16 | 16:14
Mijn mening over islam zal na al die jaren wel duidelijk zijn.

necrosis | 18-07-16 | 16:20

necrosis | 18-07-16 | 16:15
Ik heb mijn moeder ook tegengehouden. Blij dat ik dat gedaan heb. Ze zat lekker in Spanje.

Adversary | 18-07-16 | 16:19

Geen stijl dat gejank over de doodstraf. Dus Turkije moet snel lid worden dan is de doodstraf gelijk geen probleem. Ken uw ongekozen leiders. Noord korea is ook een democratie want het volk mag zijn stem uitbrengen. De VS ook en Turkije en Nederland ook. Allen gaat het niet om wie stemt maar om wie de stemmen telt. Daar kan geen-peil over meepraten.

Volgens professor Schachtschneider van de universiteit van Nürnberg, Duitsland, is via een achterdeurtje de doodstraf opnieuw ingevoerd in de EU-landen die het Verdrag van Lissabon hebben ondertekend. In een kleine voetnoot van het Verdrag staat namelijk vermeld dat het Handvest van de EU, waarin staat dat er geen doodstraf in de EU is, zal worden nageleefd, behalve in het geval van oorlog, rellen en grote sociale onrust (lett: ‘ontreddering’ of ‘omwenteling’). ...

ikwillemniet | 18-07-16 | 16:19

Zou de ruzie tussen de VS en Erdogan niet vooral liggen in de Koerdse kwestie? De VS lijkt nogal de koerden in het Noorden van Syrië te steunen tegen de rebellen en ISIS.

Lijkt mij dat Erdogan daar niet zo blij mee is gezien het feit dat ie de koerden niet kan luchten. En dat weer omdat het ook nog eens zijn natte droom in de weg zit: met de hulp van de rebellen het herrijzen van het Ottomaanse rijk. Door de wens van een onafhankelijk Koerdistan zitten de Koerden weer het Ottomaanse rijk in de weg.

La Bailaora | 18-07-16 | 16:18

@DaJonkel | 18-07-16 | 16:09
Weet jij wat er gebeurt met die anti-Erdo dissidenten in de gevangenissen van Schurkije?
Daar hebben ze maling aan mensenrechten.
Geen haar op mijn gemillimeterde hoofd die erover peinst om een paar weekjes naar Erdostan te gaan.

necrosis | 18-07-16 | 16:15

@michelr | 18-07-16 | 16:10
Lees de laatste zin van Nick.

Rest In Privacy | 18-07-16 | 16:15

kapotte_stofzuiger | 18-07-16 | 15:42

Israel heeft ook altijd ondersteuning van de nummer 1 op het lijstje.

Mali | 18-07-16 | 16:14

@necrosis | 18-07-16 | 16:04
En de een is voor islam, de ander tegen.

Da's een wereld van verschil.

La Bailaora | 18-07-16 | 16:14

michelr | 18-07-16 | 16:10
Als dit een echte coup was, had het veel langer geduurd, en veel meer militair vertoon van beide kanten geweest. Dit? Was een theaterstuk.

Adversary | 18-07-16 | 16:13

Alweer geen juridisch mechanisme om ze uit een organisatie te zetten? Wie maakt die contracten eigenlijk? Die kluns van Nassouwe soms?
Dan zet ik ze wel uit de NATO *sleuteltje van de afgetrapte turk Laro in Bosporus gooien doet*

Pedronegro | 18-07-16 | 16:13

@necrosis | 18-07-16 | 15:55
Zit in dat plan oa een getrainde chimpansee met nuclaire codes? Zoja dan heb je geluk want Trump word hws president.

Rest In Privacy | 18-07-16 | 16:10

Erdogan wil enkel de doodstraf herinvoeren als een meerderheid van het volk dit wil, want je moet de democratische wens van het volk respecteren.
Nick da Prick | 18-07-16 | 15:52

Nee, de woorden waren "We overwegen de doodstraf in te voeren want dat is de wil van het volk". Dat is heel iets anders, zeker omdat 1) ik dat het volk niet heb horen roepen, 2) 51% zijn makke volgschapen die zich op commando voor de tanks werpen.

Verder qua leger .. als de politiemacht en burgerbevolking moet ingrijpen om een handvol soldaten te overmeesteren, nuff said.

michelr | 18-07-16 | 16:10

@Deipnosophist | 18-07-16 | 16:06
check

SyntaxError | 18-07-16 | 16:10

Wat was het leven mooi vóór de EUSSR en de door de strot geramde islam. Ik heb er kotsbeu van en betwijfel al reeds lang dat we geregeerd worden door ons goedgezinden.

WitteGrunneger | 18-07-16 | 16:10

the Jackdawn | 18-07-16 | 15:48

waarom zou de IDF Turkije willen aanvallen/bezet houden? Israel vecht alleen defensief.

Von Hindenburg | 18-07-16 | 16:10

Goed dat er nu eindelijk aandacht is voor de oplopende spanning tussen VS+NAVO en TR. Ik denk dat met een paar dagen zaken naar buiten komen die Erdogan nu aan het doen is, die het daglicht niet kunnen verdragen. Het is niet voor niets dat hij iedereen continu oproept voor hem te demonstreren. Hij is het volk aan het ophitsen om zijn wrede daden, die hij nu aan het begaan is, mee te krijgen. De EU heeft weer eens verkeerde kant gekozen, zoals gewoonlijk. Wat is er overigens met dat fregat gebeurt die onderweg was naar GR?

Ofzo2 | 18-07-16 | 16:10

@the Jackdawn | 18-07-16 | 15:48
Ik denk dat je het IDF ernstig onderschat.

necrosis | 18-07-16 | 16:10

Is dit alles? Dus zolang Erdogan ze in plaats van ophangt allemaal naar een zwaar strafkamp stuurt voor de rest van hun leven, dan is volgens de EU en de NAVO alles koek en ei?
Je zou bijna denken dat het roepen voor de doodstraf gewoon een gevalletje "hoog inzetten" is zodat dat van de tafel geschoven kan worden om het hele incident "mee te laten vallen". Als Erdogan het van de tafel gooit, en Merkel/De EU daarmee verklaren van "zie je wel, die Erdogan is eigenlijk best een redelijke man", dan is het tijd voor oorlog, en dan bedoel ik hier in de EU.

DaJonkel | 18-07-16 | 16:09

V.S en de EU, ze hebben zich zo afhankelijk gemaakt in al die oorlogen van de Islam de bemoeienis met een cultuur die ver af staat van ieder ander geloof, Erdogan heeft zoveel macht gekregen en zich overal als een spin ingesponnen.. gaat nooit gebeuren dat de VS of EU daadwerkelijk op treedt..

fikkieblijf! | 18-07-16 | 16:09

Tsja: Travel - State Dept ‏@TravelGov - Demonstrations are expected at the US Consulate Istanbul & the vicinity this afternoon starting 2:00 pm. US citizens should avoid the area

HetOorAakel | 18-07-16 | 16:04

@the Jackdawn | 18-07-16 | 15:51
Greet laat geen duizenden mensen oppakken en roept op om herinvoering van de doodstraf.
Bovendien regeert Wilders niet, Erdosnor wel!

necrosis | 18-07-16 | 16:04

@Sano | 18-07-16 | 15:53

Hij is een gediplomeerde anti-zionist of Israel-criticus, wat eufemismen zijn voor een notoire Israel -en Jodenhater.

Desmoulins | 18-07-16 | 16:00

Maar dat van die Turken die andere Turken IN NEDERLAND gaan lastig vallen en ramen ingooien, om een of andere nationale familievete van Erdogan en z'n vroegere maat, vind ik wel echt een gotspe hoor. Worden die gasten dan echt zo slecht opgevoed door hun ouders dat ze niet geleerd hebben om in een ander z'n land even normaal te doen?

Lefgozer | 18-07-16 | 15:58

Als ik de CIA was zorgde ik nu voor een ontzettend groot incident bij de Russen waarna ik de schuld in de schoenen van de Turken schuif. En manipuleer ik Poetin in zo'n positie dat hij Turkije wel MOET aanvallen. Stel, je bent van de CIA en wil oorlog met Rusland ontketenen. Waar doe je dat? Twee plekken komen strategisch gezien in aanmerking. De Baltische staten (waar alle NAVO troepen 'oefenen') OF de Caucasus, waar Rusland haar tanden in 2008 in Georgie zette en waar de spanning tussen Armenie en Azerbadjan om te snijden blijft. Waar komt de spreekwoordelijke krater? Sorry, maar een kans om zowel Poetin ALS Erdogan militair uit te putten moet de CIA echt niet laten lopen. Twee vliegen in één klap.

Adversary | 18-07-16 | 15:57

Op de Turkse (NAVO) luchtmachtbasis Incirlik schijnen wat nukes te liggen. Er gaan al jaren geruchten dat Turkije eigen kernwapens ontwikkelt. De strategische ligging van Turkije speelt ook een rol.

Het Turkse leger is dan wel groot maar niet zo sterk als steeds maar wordt gesuggereerd. Vergis je niet in de belangen van de legerleiding, die zullen niet snel uit de NAVO willen.
Er is geen procedure om uit de NAVO te stappen. Zou het wel kunnen en gebeuren dan is een tweede staatsgreep (dit jaar?) een feit.

Medianix | 18-07-16 | 15:57

Erdogan de dictator, heeft hij nou opzettelijk zijn hand overspeelt? Ik snap die dictators nooit.
Hij lijkt nou wel een driftige kleuter die niet meer wil meedoen? Nou dan organiseer ik gewoon een plannetje waardoor ik me echt van iedereen vervreemd, en nog meer macht naar me toetrek.
(want of het een inside job was, vind ik nu echt geen vraag meer)
"Dan voer ik de doodstraf in lekker puh!"
Nou, dan gaat dat hele plan van aansluiten bij de EU dus niet door.
En nu lijkt hij hemzelf wel gepiggelmeet te hebben met z'n chantagepogingen, want nou wordt hij dadelijk ook nog de Navo uitgepiepelt.
Als het een wijf zou zijn, zou ik zeggen, dat valse sekreet krijgt wat ze verdient.

Lefgozer | 18-07-16 | 15:56

@endtotrolling | 18-07-16 | 15:19
In Turkije heb je die uitvalsbasis nog van Duitse soldaten en Amerikaanse nukes.
Wat wil je doen?
Wat kan je doen?
Ik zie maar één oplossing, maar dat lijkt me niet verstandig om hier te posten......

necrosis | 18-07-16 | 15:55

Morgen is iedereen het alweer vergeten. Zwaaid er nog iemand met een vlaggetje en zijn de kapotten ruiten vervangen. Gaat juncker door met zuipen erdogan voelt zich helemaal the men merkel probeert de EU dildo nog eens uit en rutte lacht psychopatisch en alles is weer zoals het was.

jitro | 18-07-16 | 15:55

Wir haben es nicht gewusst

Kat van T | 18-07-16 | 15:55

alleen al het bespreken van het NATO lidmaatschap is een duidelijke boodschap, politiek gezien.
(Niet alles hoeft letterlijk uitgeschreven te worden)
Anyway, de VS heeft kernbommen in turkije. Die moeten eerst nog even verplaatst worden, daarna komen de gesprekken pas in de volgende fase..

Wutbürger_ | 18-07-16 | 15:53

@the Jackdawn | 18-07-16 | 15:48
Burgers met die stenen gooien (zoals Palestijnen) zijn zo effectief tegen het IDF, het is echt hun achilleshiel.

In welke droomwereld leef jij kerel? En hoeveel soorten drugs heb je nodig om daar te komen?

Rest In Privacy | 18-07-16 | 15:53

@Leipniz | 18-07-16 | 15:38

De VS heeft precies wat ze wil in Syrie (instabiliteit). Ook in de Oekraine zijn de Europese stoottroepen de VS goedgezind geweest. Hoewel Turkije (samen met Japan) een natuurlijk vijand is van de VS, is er totaal geen aanwijzing dat de VS hier achter zit. Nou ja, voor een achterdochtige Turk wellicht. Verder is het erg slecht voor de machtsbalans. Kijk maar in de historie wanneer er een dominantie van de Turken is geweest en wat de gevolgen hiervan waren. Turkije kan Duitsland en Frankrijk in 1 klap wegvagen. Geen prettige gedachte. Ook dat Erdogan nu zijn heil bij Poetin zoekt klopt niet. Dit deed hij al eerder. Maar economische redenen lagen hier ten grondslag aan. Erdogan moet opschieten met zijn machtsbasis, want economisch gaat Turkije snel bergafwaarts. Dat kan zijn macht gaan aantasten. Dat beseft hij heel goed. Daarom maakt hij vaart.

roze_bril | 18-07-16 | 15:52

Erdogan wil enkel de doodstraf herinvoeren als een meerderheid van het volk dit wil, want je moet de democratische wens van het volk respecteren.

Die democratische legitimatie moet jullie hier toch aanspreken....

Of zou een rechtstaat toch iets meer zijn dan uitvoering van de volkswil....?

Nick da Prick | 18-07-16 | 15:52

-weggejorist-

the Jackdawn | 18-07-16 | 15:51

Turkije uit de Navo, de Navo valt uit elkaar; in de EU en voila we hebben een EU met een leger, dat gewend is opstandige burgers tot de orde te roepen zodra het Islam kritisch dreigt te worden.

kindapaas | 18-07-16 | 15:49

Ja Sylvana nou sta je ineens aan de frontlinie en ben je een politieke tegenstander in dit wespennest. Ik hoop voor je dat je oud wordt.

zeefert | 18-07-16 | 15:49

Turken uit Anatolië. Lijkt me een beter idee.

Stormageddon | 18-07-16 | 15:49

Dutch_Holland | 18-07-16 | 15:28
"Leger van Israël kan Turkije zo uitschakelen."

Quatsch
Het IDF kan niet eens Israel veilig houden laat staan een land als Turkije veroveren en bezet houden. Het IDF zal door de Turkse bevolking het land uitgezet worden daar is geen Turks leger voor nodig.

the Jackdawn | 18-07-16 | 15:48

-weggejorist-

FreuleVanStoetHaspel | 18-07-16 | 15:48

@Mali | 18-07-16 | 15:21

Bazel zelf niet zo. Turkije is een onbetrouwbare bondgenoot binnen de NAVO. Onder Obama zal deze situatie niet veranderen maar mocht Trump aan het roer komen zal Turkije in een lastige situatie terechtkomen. Men zal namelijk openlijk moeten kiezen voor het Westerse bondgenootschap tegen de de radicale islam.

Desmoulins | 18-07-16 | 15:47

Ik vraag me af welke idioot het NAVO-verdrag in elkaar geflanst heeft. Het past op één (vooruit twee) A4'tjes met maar 14 artikelen.
Heb het toevallig eens gelezen van de week (normaal alleen artikel 5) om te zien of er iets in stond om een zich misdragend clublid te kunnen royeren.
Nee, dus.

www.nato.int/cps/en/natolive/official_...

Bijtendehond | 18-07-16 | 15:47

Nu zijn het nog Gulanisten die de kop af getrokken wordt, maar als "het westen" echt maatregelen tegen Erdo gaat nemen, zoals hem op pakken, dan lijkt mij de 5e colonne bereid om willekeurig westerlingen aan te vallen ...

SyntaxError | 18-07-16 | 15:47

En de VS heeft deze keer helemaal gelijk. Turkije is geen land dat in de NAVO hoort. Kijk onder andere maar naar de instabiele democratie, de schendingen van de mensenrechten, het machtsmisbruik van Erdogan en de buitenproportionele reactie op het betreden van hun luchtruim door een Russisch vliegtuig. En omdat de NAVO zo stoer zegt dat een aanval op één land een aanval op alle landen is, scharen alle NAVO-landen zich met tegenzin achter de acties van Turkije. Oplossing is om dit probleemland uit de NAVO te zetten.

Tegenstanders hiervan die het argument gebruiken dat Turkije een 'barrière' vormt met het oosten of dat je Turkije beter niet tegen je kunt hebben zijn er met een min of meer analoge redenering vast ook voorstander van dat je Oekraine lid laat worden van de EU.

Rest In Privacy | 18-07-16 | 15:45

@Leipniz | 18-07-16 | 15:38
ik denk dat Putin wel oppast om een Moslim bondgenoot als vriend aan tafel te hebben....hij speelt het spelletje mee en slaat toe zodra Turkije uit de Navo stapt omdat Erdogan denkt dat Rusland hem wel zal helpen...dan komt Putin's vergelding richting Turkije.

kapitein_iglo | 18-07-16 | 15:45

@très cool | 18-07-16 | 15:20

De vijand van mijn vijand is voor nu, omdat het gelegen komt, mijn bondgenoot. FP is trouwens een totaal ongeloofwaardig verlengstuk van de globalistische agenda; de status quo.

Desmoulins | 18-07-16 | 15:45

Mooie foto boven het artikel. Ik zet 8 april 2020 alvast in mijn agenda. :-)

Lupuslupus | 18-07-16 | 15:45

turkije uit de nato... nooit, de belangen zijn er te groot voor.

ganzo | 18-07-16 | 15:44

Het stukje Turkije aan deze kant van de Bosporus moeten we gewoon anexeren. Turken die het daar niet mee eens zijn moeten gewoon met een gammel bootje oversteken.Constantinopel wordt weer als enige juiste naam ingevoerd. En het enige betaalmiddel zal de euro zijn...... sorry dat laatste neem ik terug

MichieldeMuiter | 18-07-16 | 15:44

Briljante foto.

Desmoulins | 18-07-16 | 15:43

@Leipniz | 18-07-16 | 15:38
Bezopen taal, Erdogan was niet eens in het land, laat mij niet zeggen dat de CIA zn eigen coup 101 niet kent. Nl de leider van de persoonscultus uit de weg ruimen is toch echt stap nummero uno.
Eindresultaat is dat Erdo zn complete
"trias politca" nu uit zn eigen stropoppen bestaat. De dictatuur is de facto compleet. De coup is dus wel perfect gelukt.

Rest In Privacy | 18-07-16 | 15:43

+ vergoeding voor de familie van het omgekomen militairen.
MrShadow | 18-07-16 | 15:33
.
Waar is die vergoeding?! Linkje met bewijs a.u.b. Roeptoeteren kan iedereen.

Lupuslupus | 18-07-16 | 15:43

@menzo. doet hij dat dan al niet. +9000 mankrachten deporteren en de d straf weer invoeren, voor mij mag Poetin heel Turkije hebbon.

voedselbankier | 18-07-16 | 15:43

@Mali | 18-07-16 | 15:32
Israel staat op plek 14 in uw lijstje, terwijl dat land al jaren in staat is de plek 12 buiten de landsgrenzen te houden.

kapotte_stofzuiger | 18-07-16 | 15:42

Turkije gaat wel voor uit in de tijd, ze zitten nu al in de jaren 30 v/d vorige eeuw.

Uw Verzekeringsadvis | 18-07-16 | 15:42

Het houdt niet op, niet vanzelf....
Alles wat nu gebeurt is koren op de molen van de mensen die het al jaren roepen: Islam is geen vrede, geen Democratie en geen gelijkheid. Islam en Sharia zijn heilig, democratie en ongelovigen worden bespuugd, onthoofd en belachelijk gemaakt. Pijnlijk om toe te moeten kijken hoe langzaam dit FEIT doordringt tot de glazen, wensdenkende stolp waarin politici blijkbaar leven. Pijnlijk ook om te beseffen dat diezelfde politici alles liever doen dan met een vuist op tafel te slaan, te roepen dat genoeg genoeg is en de daad bij het woord te voegen, angsthazen dat het zijn. Ik troost me met de gedachte dat zij zichzelf op deze manier vanzelf democratisch overbodig zullen maken en dat ze plaats zullen moeten maken voor een nieuw type politicus. Het type dat dit wel durft en niet bang is om moeilijke issues te benoemen voor wat ze zijn: ONGEWENST. Verdedig ons land nou eens tegen deze klootzakken, stelletje natte winden bij elkaar!

Homer P. Simpson | 18-07-16 | 15:41

Erdevil gaat lekker zo.
Is zijn eigen graf aan het graven.

swassannuf | 18-07-16 | 15:40

Toen Turkije lid van de NAVO werd, was het nog een seculiere staat. Turkije van toen is er niet meer, het is inmiddels door de islamitische dictatuur bezet en het hoort dus niet meer een lid van de NAVO te zijn.

De tijden veranderen, de NAVO moet ook met de tijd mee. Flikker Turkije uit de NAVO en geef dat lidmaatschap aan Israël.

Wonderful-Life | 18-07-16 | 15:39

De NATO-coup is mislukt, Erdogan weet verdomd goed wie erachter zit (getuige zijn beschuldiging, een dag later, aan het adres van Washington), en zoekt nu zijn heil bij Poetin.
De Turkse toenadering tot Rusland was al eerder ingezet. De VS wilde het risico niet lopen, een frontlinie in de geplande oorlog met Rusland te verliezen en zocht een manier om Erdogan te wippen. Enter CIA proxy warfare. Maar nu eens voor de verandering niet met het gewenste resultaat.
Het is een teken aan de geopolitieke wand dat de VS er niet meer in slaagt, haar sinistere plannetjes door te drijven. Het falen in Syrie was een eerste teken, nu is er een tweede belangrijke nederlaag geleden, en is er een nieuwe Assad gecreëerd, in de persoon van Erdogan.
Misschien is e.a. niet eens zo slecht voor de machtsbalans in Europa. Met een sterk noord-, midden- en zuidfront tegen Rusland (Baltische staten + Polen, Oekraine, Turkije...) kwam de oorlog wel erg dichtbij. Nu het zuidfront is weggevallen, is er wellicht een zekere ontspanning mogelijk. Laten we het hopen.

Leipniz | 18-07-16 | 15:38

Dutch_Holland | 18-07-16 | 15:28:
Idd.
Enkel omdat die turkse lap grond als een soort van intersubjectieve buffer werkt.
Politiek gezien is Turkije een mentaal gehandicapte olifant.

Notenkraker | 18-07-16 | 15:38

@kapitein_iglo | 18-07-16 | 15:32
afveeg-t-

kapitein_iglo | 18-07-16 | 15:37

Jean asselborn, de MinBuZa van het gigantisch belangrijke NAVO lid Luxemburg was heel wat expliciter in zijn opmerkingen over Erdogan: "Als Turkije de doodstraf invoert is dat het einde van de EU onderhandelingen en moeten Turken weer gewoon om een visum bedelen om bij Erdine/Kapikule de EU buitengrens in westelijke richting over te steken."
Waarmee Asselborn even vergat dat Erdogan in een dergelijk geval weer direct ladingen rubberbootjes gevuld met al dan niet economische vluchtelingen en als vluchteling vermomde IS terroristen naar de Griekse eilanden laat vertrekken.

Brulboei_61SB | 18-07-16 | 15:37

Zo dan, dat zijn 9000 Turkse AOW gaten erbij.
Klijnsma lees je mee?

swassannuf | 18-07-16 | 15:36

Trap er niet in! Het is de schuld van de media.
In seculier Turkije gaat alles goed en de democratie is gered. Dankzij Erdogan.

spanarchist | 18-07-16 | 15:35

Rusland heeft Turkije aantal maanden een silent treatment gegeven en Erdogan kwam met een excuses richting Rusland + vergoeding voor de familie van het omgekomen militairen.

MrShadow | 18-07-16 | 15:33

"And we also urge the gouvernement of turkey, to uphold the highest standard, of the respect for the nation's democratic institutions & the rule of law."
- bijna 9.000 functionarissen uit hun functie gezet, onder wie dertig van de 81 provinciegouverneurs die het land telt
- 7.900 politiemensen
- meer dan 2745 rechters uit hun functie zijn ontheven
Lijkt mij meer dan duidelijk dat Erdogan zijn dictoriale reet afveegd met "the nation's democratic institutions & the rule of law."

kapitein_iglo | 18-07-16 | 15:32

Ik ben toch zo benieuwd wanneer Sylvana namens DENK mag aanschuiven bij Pauw om de toepassing van de doodstraf te verdedigen.

Lagonda | 18-07-16 | 15:32

Kerry ziet er bij mij altijd uit alsof al 10 jaar dood is en ze maar een animatronic van em gemaakt hebben omdat dat de goedkoopste oplossing was.

Rest In Privacy | 18-07-16 | 15:32

In het geval van een wereldoorlog ga ik zeker in het verzet. Ik heb al een bootje om naar Engeland te varen.

Teen | 18-07-16 | 15:31

Kerry is alles behalve naief. Het is een cynische machts- en belangenpoliticus die niets op heeft met rechtvaardigheid of moraal.

zeeman73 | 18-07-16 | 15:31

Het Turkse leger is gewoon kanonnenvoer voor de NATO, zo dien je het ook te gebruiken.

Crufty | 18-07-16 | 15:30

@Lul niet. Turkije heeft het negende leger van de wereld. Die willen ze echt niet kwijt.
@Mali | 18-07-16 | 15:21

Haha alsof veel militairen een leger sterk maken. Turkije stel economisch geen bal voor, economie is qua bnp net zo groot als Nederland, alleen wonen er bijna 5x zoveel mensen. Leger van Israël kan Turkije zo uitschakelen.

Dutch_Holland | 18-07-16 | 15:28

Volgens de Amerikanen zijn Turkey van de beesten die je voor Thanksgiving eet.

Osdorpertje | 18-07-16 | 15:27

Zal niet gebeuren jongens. Ondoerzoek zal uitwijzen hoe en in welke mate de CIA / USA bij de coup betrokken was / ervan afwist / etc.
Dat de bovenkader van de coupplegers voornamelijk uit Incirlik kwamen, is een beetje verdacht.

Stiller | 18-07-16 | 15:27

kapotte_stofzuiger | 18-07-16 | 15:23
"Speciale Editie Ons Turkije

De inmiddels vierhonderd jaar durende relatie tussen beide landen is voor de redactie van Elsevier aanleiding om in deze Speciale Editie stil te staan bij de wisselwerking tussen beide landen. Bestel nu.

Verheijen benadrukte ook toen dat Turkije ‘wordt beloond om de gesprekken te vertragen terwijl ze een sterk groeiende economie hebben’. Sindsdien is er dus niet veel veranderd in deze situatie."

Zo, dat was lachen.
Helemaal dat "bestel Nu".

HotPotato | 18-07-16 | 15:26

Zolang de Turken niet zonder meer bevel krijgen over NAVO strijdkrachten lijkt mij dat er ook geen nadelen kleven aan hun lidmaatschap. Het is wel zo dat het Turks leger vrij groot is, en dicht bij Europa. Als ze bij problemen even komen helpen dan is dat erg fijn ook al krijgen ze de orders van een dictator.

flame_me | 18-07-16 | 15:26

De EÜ brengt tot vrede en welvaart ? Nee. De EÜ brengt oorlog en verdeeldheid . Heeft Jynkerfrans al een speech in elkaar geflanst dat een EÜ-leger noodzakelijk is om de stabiliteit te waarborgen en een oorlog te voorkomen?

Uw Psychiater | 18-07-16 | 15:26

Snap sowieso niet waarom dit land in de NAVO zit. Maar zeker nu het zo instabiel is, maar Turkije er nog langer in houden is een bedreiging voor het voortbestaan van de NAVO zelf. Mijn voorstel is: Turkije uit de NAVO, Cyprus erin.

vindead | 18-07-16 | 15:25

De komende tijd gaan we pas echt zien waartoe mental patient Erdogan in staat is. Maar hij zal zich bijna als een tweede Hitler moeten gedragen willen Westerse politici hem echt afschrijven.

menzo | 18-07-16 | 15:25

@Mali | 18-07-16 | 15:21
Toch fijn te weten dat de EU-centjes goed besteed worden.
www.elsevier.nl/politiek/news/2013/12/... (excuses voor de opportunistische VVD in dit artikel)

kapotte_stofzuiger | 18-07-16 | 15:23

De Russen vergeven wel, er zijn alweer vele Russische toeristen en de schade is nog niet vergoed.

i-Wonder | 18-07-16 | 15:23

"of respect for the nation's democratic institutions and the rule of law. (...)" en 3K aan rechters uit hun ambt zetten.
Kerry, Kerry.

HotPotato | 18-07-16 | 15:22

Slecht plan, Turkije erin houden, VS zorgt toch voor mot met de Russen en we offeren het door Erdogan gezuiverde islamminded Turkse leger als eerste op.
#Turken.eerst!

Crufty | 18-07-16 | 15:22

Trexit!
Omdat Tuexit en Turexit niet zo lekker bekt.

kapotte_stofzuiger | 18-07-16 | 15:21

Maar wat vindt Sylvana hiervan?

Willianus Wortelus | 18-07-16 | 15:21

Lul niet. Turkije heeft het negende leger van de wereld. Die willen ze echt niet kwijt.

Mali | 18-07-16 | 15:21

Putin en Erdo zijn al lang weer vriendjes hoor.

http://foreignpolicy.com/2016/07/01/heres-why-erdogan-is-cozying-up-to-putin/

Beetje bijblijven!

très cool | 18-07-16 | 15:20

".. geen juridisch mechanisme.."

Dus geen belemmering. Toedeledokie!

Godsammekraken | 18-07-16 | 15:19

Turkije uit de navo gooien.Zo snel mogelijk.

endtotrolling | 18-07-16 | 15:19

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken