Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Didi en Peggold dekken zich in: never nooit Nexit

heuuujjnooitmeerrr.jpgMoslims hebben de Drie Nee's van Karthoem (*). Inheemse deugneuzen hebben de Drie Nooit's van Nederland: nooit meer Auschwitz, nooit meer Wilders & nooit meer referenda. De schrik voor de onderbuik van de onderklasse zit er inmiddels goed in, dus de rijen sluiten zich. Uiteraard wordt de demonisering van het plebisciet op de meest pedant mogelijke wijze afgetrapt door de veilingmeester. En dat gaat in stijl. Op de vraag hoe de politiek de huidige onvrede weg kan nemen, antwoordt Pechtold: "Door het bestrijden van populisme en feitenvrije politiek." Een paar zinnen verder lezen we: "En daarbij: dankzij de EU is er vrede en veiligheid, en daardoor welvaart in Europa." LOL. *Mompelt iets met EU zet landen tegen elkaar op, EU zet grenzen open voor IS-sleeper cells en eurocrisis.* Enfin, Pechtold is af, en mag niet meer meedoen tot na het referendum. Maar wat zegt Didi (PvdA)? Hij is tegen een referendum omdat een Nexit "de democratische verzorgingsstaat juist zal ondermijnen." Ah, en dat terwijl Dijsselbloem (PvdA) juist stelt dat het EU-open grenzenbeleid de verzorgingsstaat opblaast. Ja, wat is het nou? En over de huidige crisis waarin de EU zich bevindt komt de Sam ook niet veel verder dan vage abstracties: "Het heeft vooral te maken met het feit dat Europa nog niet het goede antwoord geeft op grote problemen. We zullen elkaar bij een volgende crisis beter en sneller moeten vinden. Daar moet nu aan gewerkt worden." Maar, ween en huiver, Didi zegt in de laatste alinea zowaar iets wezenlijks en nuttigs. "Waar ik me boos over maak is de analyse dat oude, slecht opgeleide kiezers Engeland eruit zouden hebben gestemd. Dat zijn verdorie de mensen voor wie wij het doen. We moeten naar onszelf kijken, als die mensen geen heil meer zagen in de EU, dan heeft Europa niet genoeg gedaan." Inderdaad SOCIAAL DEMOCRATEN, ga eens gewoon old school à la Drees jr. sociaal democratie-en. Dan komt het allemaal goed.

Reaguursels

Inloggen

NB De D van D66 staat overigens alláng niet meer voor Democraten, maar staat inmiddels voor Dictatuur66.
Bij de 66 is één 6 weggevallen, zoveel is duidelijk.

JIP! | 28-06-16 | 11:18

Na de verkiezingen is het gelukkig eerst Mexit en Dexit... Nexit volgt onder Premier Wilders.

JIP! | 28-06-16 | 11:14

Het meest voor de hand liggende scenario:
.
De UK gaat rijd rekken en wacht met de art. 50 procedure. De EU top wordt gaandeweg steeds nerveuzer en voelt zich vernederd. Vervolgens gaan ze voor het oog der wereld fouten maken. Binnen een jaar is hun positie onmogelijk en zien we dat de hele EU top ad interim wordt overgenomen door het team Steinmeier en vrienden. Hier en daar gaan wat kopjes al dan niet geruisloos rollen. Dat gaat vanwege de geschiedenis allemaal heel koel, kalm en beschaafd.
Uiteindelijk komt alles goed, wordt de UK weer binnengehaald en bevinden we ons in de EU mkII: beter, sterker en met een schonere lei dan voordien.
Overreageren als gevolg van op zich begrijpelijke emoties is op dit moment eenvoudigweg niet verstandig, zeker niet voor ons kleine landje dat gezegend is met derderangs amateurpolitici met het strategisch inzicht van een fruitvlieg.

kindapaas | 28-06-16 | 07:46

Geen van beiden maken ze kans op een plek in een volgende regering,- na deze uitspraken al helemaal niet - dus dat is wat ze hier noemen: Moi Said.

mallekater | 28-06-16 | 07:36

he euh, Samsom, we zijn niet allemaal van die gesjeesde student-activisten als jij. Ik lees nog wel eens wat over de EU. Dat jij als rooie rakker een van bovenaf gestuurde planeconomie geweldig vindt, schaart je op een lijn met Stalin, maar dat betekent niet dat wij het met jou eens moeten zijn. Hetzelfde geldt voor kereltje Pechtold, vast een goed veilingmeester, because you sold us down the river, didn't you?
Onderschat ons niet, stelletje pratende pakken, wij zijn met meer ddan jullie en we zijn een stuk slimmer dan die knipmessen die jullie in jullie fracties hebben zitten.

DearMud | 27-06-16 | 20:03

Never nooit. Nee nee.

Hoen | 27-06-16 | 19:38

Wat nu geweldig is, dat het brexitkamp niet een een plan heeft om uit de EU de stappen. VK wordt nu al geweldig afgestraft op de beurs en de waardedaling van de pond.

En niemand van het Brexitteam heeft hierover een plan gemaakt hoe hier mee om te gaan. Dat geeft wel hoop voor de toekomst. Laat ze daar maar gaar koken daar in de VK. Dit gebeurd er als je populistische dingen wil doen zonder verder na te denken.

Wat een stelletje klunzen zijn het toch.woehahahaha. En nog steeds zijn er hier mensen die uit de EU willen. Als binnenkort de pensioenfondsen weer moeten korten op de pensioenen, dan kunnen die brexitlui gaan bedanken. De opbrengsten met de huidige val op beurzen zullen echt erg positief zijn.

Dus de Brexit naait onze pensioenen.

jezusisonzin | 27-06-16 | 17:36

Ze vergeten zeker, nog niet zo heel lang geleden werd je verbannen naar Brussel als je flopte in de landelijke politiek. Nu nemen deze mensen wraak op hun vroegere collega's en die vinden het allemaal best ipv van te bedenken waarom net iets meer als de helft in het VK, en ook meer dan de helft bij het nederlansde referendum tegen hebben gestemd, omdat schijnbaar de voorstanders te beroerd zijn om van hun recht gebruik te maken. dat heeft niks met populisme te maken maar gewoon met domheid van de kiezer en dan blijkt dat degene die niet stemmen een groter gevaar voor hun zijn dan de mensen die tegen stemmen, en dat vergeten ze.

Umberto die trotzoni | 27-06-16 | 17:29

Q…; dankzij de EU is er vrede en veiligheid, en daardoor welvaart in Europa."

Ik weet niet onder welke steen de man leeft, maar veiligheid wil ik hierbij direct schrappen. Ik ben van middelbare leeftijd en zelfs ik word lastig gevallen, dus houd op over mijn veiligheid, want zo veilig voel ik me de laatste jaren niet. Zelfs als het niet regent, gaat die plu mee! (Het is er eentje van het stevige soort…).
Ook die welvaart, vind ik uitermate discutabel; ja, ik heb meer salaris gekregen, maar ik heb het aan de andere kant net zo hard weer in mogen leveren! Daarnaast mag ik momenteel heel dankbaar zijn dat ik überhaupt nog aan werk ben, want bezuinigingen. Al het ondersteunende personeel wordt eruit ge-RGW’t en vervangen door Wajongers en ICT – u zoekt het maar op het Internet! – en binnenkort zullen er ook wel de nodig asielzoekers aan het werk moeten, dus dan bye, bye…

De EU heeft bijzonder goed voor zichzelf gezorgd en gemeend de Europese bevolking voor gek te kunnen verslijten en in de zeik te kunnen nemen. Wat mij betreft einde oefening. Samenwerking is prima, maar niet op deze manier over de ruggen van complete naties.

En wat Samsom en Pechtold allemaal willen, is totaal niet relevant. PvdA, wat is het nog 8 zetels en D66 rond de 15 > nu nog?!

Claudia M. | 27-06-16 | 17:21

"dankzij de EU is er vrede en veiligheid". Ja Alexander, dat is dus feitenvrij.

Wat er aan Europese vrede en veiligheid is gemaakt komt door de EEG en haar voorlopers. En niet, ik herhaal NIET door de EU. Die verkloot alles in haar kortdurende bestaan van nog geen 20 jaar waarin crisis op crisis gestapeld wordt.

van heinde en verre | 27-06-16 | 16:25

Hoe kwam de UK tot een Brexit? Nou, precies door dit soort stompzinnige teksten van politici. Het volk wil graag duidelijkheid en echte keuzes. Daarvoor in de plaats krijgt het eindeloos gedraai om in het gevlei van Brussel te komen. En dan verbaasd zijn dat ze weggestemd worden. Wat een sukkels.

van heinde en verre | 27-06-16 | 16:22

"dankzij de EU is er vrede en veiligheid"
oke Alexander, kun je dat ook even recht in to the face zeggen tegen die duizenden nabestaanden van de MH17 SLACHTOFFERS die nog steeds verbeten wachten op die onderste steen die steeds verder onder een groeiende stapel stenen blijft liggen.

fikkieblijf! | 27-06-16 | 15:59

Ter aanvulling: ondergetekende is voormalig Limburgse Jager hoewel geboren in NH en getogen in Groningen. Ik hou het maar op legerlogica.

Hetkanverkeren | 27-06-16 | 15:48

Het zijn de grootste slopers voor d'r eigen partij, en vooral met het doen van dit soort uitspraken ,ze hebben nog steeds niet door wat er werkelijk speelt, en dat geeft vlekkeloos aan hoever ze af staan van de burger . Uilskuikens zijn het .

fleurtje | 27-06-16 | 15:47

Geachte heer Korthals (altijd lastig voor een guilotine, maar hoe walgelijk de man ook, kokhalzen?)? Hoe lastig ook, enkele jaren VVD lidmaatschap en het moeten slikken van een mannenclitoris (vaak verward met een penis, zeker bij de VVD) gaat je als vanzelf af.

Ach en dhr Troelsta: de juiste man in de juiste tijd maar op de volkomen verkeerde plaats (niet als kwaad woord naar onze Friesche medemens, waarvoor slechts liefde). Zeg maar een Lou de Palingboer die helaas niet kon zingen. Ik ben te lui om uit te zoekn of hij uit Volendam kwam.

Een geluk bij een ongeluk: Thorbecke (over staatslieden gesproken) die Hans Wiegel nooit heeft hoeven meemaken. Wat Zuid- Afrikaans is voor tempo doeloe weet ik niet, maar de grootste Nederlander ooit in mensenheugenis: Jan Smuts (geen Nederlander). Maar Limbabwanen zijn voor mij al een heuglijk twijfelgeval, laat staan dat ik mij over geperoxideerde examplaren durf uit te laten.

Hetkanverkeren | 27-06-16 | 15:39

Ik heb minimaal 10 enorm grote bezwaren tegen de EU. Over deze minimaal 10 bezwaren wil ik met elke D66er met plezier discussiëren. Maar D66 kijkt per definitie en bij voorbaat en structureel voor alle negatieve EU-aspecten. En daarom dient die partij de burger niet. Wij betalen de politici om onze belangen te behartigen en niet om ze op hooghartige manier hun kiezers als "te dom" weg te zetten. Als je niet in staat bent om uit te leggen waarom dingen moeten, dan dien je OF niet de juiste zaak of ben je zelf incompetent. In beide gevallen: NEXIT. Wat het ons kost ? Boeien. Voor een jaarlijkse afdracht van 7 miljard en naheffingen van 800 miljoen ligt blijkbaar ook niemand wakker. Wat het ons kost 2 ? Boeien 2 ! Liever een leven in armoede dan leven in een mislukt ondemocratisch project van walgelijke incompetente narcistische graaiers. *zwaait naar Alexander*

Rest In Privacy | 27-06-16 | 15:11

@van Oeffelen | 27-06-16 | 13:30
Het met een dictatuur proberen is precies wat de Eurocraten aan het bewerkstelligen zijn.

Rest In Privacy | 27-06-16 | 15:05

Voor diegene die het nog niet doorhadden. Onder Pechtold staat de D in D66 voor dictatuur. Een volksvertegenwoordiger met een grotere minachting voor het volk bestaat er niet. Hij krijgt fascistoïde trekjes.

r@face | 27-06-16 | 14:57

Ik vind het een prima zaak dat de partijen van te voren duidelijk laten weten wat zij vinden van democratie. Zo kan de kiezer zijn conclusies trekken en stemmen zonder achteraf zich bedonderd te hoeven voelen wanneer de EU dictatuur verder vervolmaakt is met medewerking van de partijen die zich nu uitspreken tegen democratie.
Dus ga vooral zo door!

jemagookniksmeer | 27-06-16 | 14:51

Waarom altijd maar dat gezeur over Europa bij de VVD? Altijd dat dédain voor de EU? Als de VVD en het CDA vaker aan mensen durven laten zien waar Europa voor staat, zou er minder onvrede zijn, aldus de heer Pechtold.
De beste man heeft inderdaad een punt. De EU heeft ons zoveel goeds gebracht. Onbegrijpelijk, dat al die ouderen en laaggeschoolden dat toch maar niet willen inzien. Om die oudjes en het simpele deel der bevolking het nog eens eenvoudig uit te leggen, hieronder een (bij lange na niet volledige) opsomming van de zegeningen die de EU onze bevolking heeft gebracht:
-1-Intereuropese uniformiteit van de hoogte van de ladders van de glazenwassers.
(Je moet er toch niet aan denken, dat de ladder van een Belgische glazenwasser 5 centimeter langer is dan die van een Nederlandse!)
-2- Begrenzing van de maximale kromming van in Europa gekweekte komkommers. (Zijn we eindelijk verlost van die angstaanjagende groene boemerangs)
-3-Elke maand kunnen we getuige zijn van de optocht Straatsburg-Brussel, vice-versa. Leuke verdienste voor de transportsector van ca 200 miljoen euro. Kost wat, maar dan heb je ook niks.
-4-Ongelimiteerde instroom van mensen uit een andere cultuur, die ons heel graag kennis willen maken met hun geloofsovertuiging. Ook de in hun cultuur gangbare rechtspraak willen ze best wel in ons land helpen implementeren. Het kost wel wat, maar dat hebben we natuurlijk graag over voor deze culturele verrijking.
-5-Ongelimiteerde instroom van mensen uit andere delen van Europa. Mensen die best wel laaggeschoolde en ook wel ambachtelijke arbeid willen verrichten, voor weinig geld. Omdat we hier werk zat hebben en helemaal geen werkzoekenden, zijn we daar ook geweldig blij mee.
-6-De EU heeft zelfs plannen om pensioenrechten te gaan herverdelen. Zodat ook die arme mensen in arme Zuid-en Oost-Europese landen een mooi pensioen kunnen hebben, ook al hebben ze daar zelf niks voor hoeven doen. Wij leveren daarvoor graag een deel van onze in decennia bijeen gespaarde pensioenrechten in en we zijn blij met de leiders van de Unie, dat ze deze herverdeling mogelijk willen maken.
-7- Werkverschaffing voor een duizenden koppen tellend ambtenarenkorps. Allen met een prima salaris. Houdt ze mooi van de straat.
Ach, zo zijn er nog wel meer leuke, plezierige, inspirerende en vooral stimulerende activiteiten van de EU te benoemen.
Je snapt gewoon niet wat al die rare oude simpele populistische, racistische en soms fascistische mensen nou voor bezwaren hebben tegen al het goede wat de Europese Unie ons brengt. Ze weten niet beter.

Kievit | 27-06-16 | 14:29

@Hetkanverkeren | 27-06-16 | 13:44
En er is geen enkele TK vergaderzaal naar de gewaardeerde Drees vernoemd (oud PvdA), wel naar de staatsgreeppleger Troelstra (voorloper PvdA).

ben kokhals | 27-06-16 | 14:16

Schietmijmaarlek | 27-06-16 | 13:48
Hij was nog aan het verteren..., lag zwaar op de maag dus voor Timmerfransje die werkelijk níets zegt in dat zwatelstuk van hem, anders dan dat het weer druipt van meelij met íedereen en zieligheid.
Nu belooft hij te 'gaan luisteren' naar dat sneue, zielige volk.
Beetje laat natuurlijk, met de hooivork al in zijn dikke, vetgemeste billen van al het gratis tafelen.

Crufty | 27-06-16 | 14:10

@holy bean | 27-06-16 | 13:30 "Overigens vind ik dat we, tegelijk met Griekenland en andere landen die dat willen, uit de EU moeten stappen en lid worden van de EVA + EER."
.
Met z'n allen uit de EU en lid worden van de EVA zou inderdaad een goede stap zijn. Met schone lei, herstel grenzen en invoering van de goudstandaard. Vergeet die EER, want de rest zal dan spoedig volgen.

ben kokhals | 27-06-16 | 14:04

Voor iemand die zich zorgen maakt om fact-free politics gebruikt Alexander toch verdomd weinig feiten om zijn betoog te onderbouwen. Eigenlijk geen één.
Dat valt mij dan weer op.

Stormageddon | 27-06-16 | 13:58

Pechtold , de grootste politieke onbenul van de laatste jaren . De onbenul kakelt al jaren als een kip zonder kop ,en als ze de lul nodig hebben zet hij zijn naam bij het kruisje zodat hij gewichtig kan doen .
Stel bij de volgende verkiezingen een kiesdrempel in van 10 zetels ,en we zijn in een klap van de profiteur af .

fleurtje | 27-06-16 | 13:54

Ik dacht eigenlijk meer aan: Nooit meer Frans!
Maar verdomd...hij is er weer!
https://twitter.com/TimmermansEU/status/747154618296184832

Schietmijmaarlek | 27-06-16 | 13:48

Drees jr als het lichtend voorbeeld voor de sociaaldemocratie? Drees sr. heeft zich in zijn laatste levensjaren vol walging van zijn eigen creatie Pvda afgewend. Waarom denkt u dat Joop.nl Joop.nl heet? Als vroeger toch alles beter was: waar vind je nu nog een politicus die beseft en er naar handelt dat belastinggeld van ons als burgers allemaal is en geen fuck you money naar diezelfde burger waarvan het net is afgeperst? Iets met mijn en dijn.

Hetkanverkeren | 27-06-16 | 13:44

Ik ben na de laatste grote oorlog geboren dus ik heb nog nooit iets gezien dat meer destabiliseerde als de Europese Unie. Het schijnt dat er plaatsen zijn waar het aan de welvaart bijdraagt, maar zelfs daar is dat slechts voor diegenen met een hoog corruptiegehalte.

Joffri | 27-06-16 | 13:39

De laatste 2 referenda hebben wel laten zien dat het splijtzwammen kunnen zijn. Het volk tot op het bot verdeeld. 51-49 of 48-52 verhoudingen zijn natuurlijk helemaal geen feest. Zoiets schaadt de democratie! En zeker nog als de zogenaamde "winnaars" de "verliezers" gaan lopen jennen en uitschelden. Nee, dit lijkt meer op het failliet van de democratie dan op de redding. Mensen willen echt leiderschap van een bevlogen leider met visie, doorzettingskracht en power. Die opkomt voor de belangen van zijn gehele volk. Laten we gewoon een keer een dictatuur proberen, het is tenslotte crisis. In het oude Rome bestond in zulke tijden ook altijd de mogelijkheid de Caesar meer mandaat te geven. Democratie is leuk als het lekker gaat, maar je hebt er geen reet aan in tijden van crisis.

van Oeffelen | 27-06-16 | 13:30

Nuance, reaguurders! Het zou juist schokkend zijn geweest als Pechtold voor een referendum over een Nexit zou zijn. Dat je voor referenda bent, betekent niet dat je aan alle onderwerpen medewerking wilt verlenen of moet verlenen. Zoals we allen weten, is De EU nu eenmaal de heilige graal van D66, dus hou wat rekening met hun gevoelens zo vlak na Brexit :).
Overigens vind ik dat we, tegelijk met Griekenland en andere landen die dat willen, uit de EU moeten stappen en lid worden van de EVA + EER. Zijn we in ieder geval van de euro af en is er tegelijk voldoende gewicht om te onderhandelen met de EU. Duitsland en Frankrijk blijven uiteraard in de EU zodat die blijft voortbestaan, want anders oorlog (volgens politici en media). Life is so simple...

holy bean | 27-06-16 | 13:30

¨We zullen elkaar bij een volgende crisis beter en sneller moeten vinden. Daar moet nu aan gewerkt worden."
Dit is incompetentie bekennen. Van crisis naar crisis, alweer, nog steeds.. De prutsers hebben het er maar druk mee.

squadra | 27-06-16 | 13:19

Tweet van Guy Verhofstadt:
.
Guy Verhofstadt
25 June at 01:20 ·
FYI - In the first 8 hours after the UK referendum result of a ‪#‎Brexit‬, the UK lost $350bn, which is a greater amount than they contributed to the EU budget over last 15 years - including the rebate.

Ultimate Master G | 27-06-16 | 13:15

"democratie" leidt in de praktijk tot een enorme verzorgingsstaat en vraagt automatisch om een technocratie (want rule by statistics) en zorgt er in de praktijk dus voor dat 'de macht' juist naar de staat verschuift in plaats van de mensen. Het stemgedrag van de massa's leidt er toe dat je onder een enorme technocratische dictatuur komt te leven met z'n allen. Ik ben ook tegen de EU maar ik snap dat geloof in 'democratie' niet zo. Als de EU 'democratisch' was dan was ik ook tegen, misschien was het gevaar dan wel groter omdat de meeste mensen dan voor de illusie vallen. Ik ben blij dat de EU juist niet democratisch is en gerund wordt door mr. Burns want dan haat iedereen het en valt niemand voor die kromme constructie van 'democratie'.
Natuurlijk zijn referenda een ander verhaal, daar houdt het wel degelijk staatsmacht onder controle maar in geval van gewone partijpolitiek vergroot het de macht van de staat juist gigantisch.

Er is trouwens nog iets heel kroms de EU is juist in het leven geroepen of wordt onderhouden door dezelfde nederlandse technocratie die juist haar macht ontleend aan de nederlandse verzorgingsstaat stem..
De 'democratie' geeft alle macht aan de 'overheid' en de overheid geeft alle macht aan de EU want dat is technocratich gezien 'het beste voor het volk' in hun bestuurlijke logica. Eigenlijk is Leviathan compleet uit de hand gelopen denstoredanske.dk/@api/deki/files/8695... plus wat schimmige deep state clubjes met een agenda.

JensDensen | 27-06-16 | 13:15

@Indoneesje | 27-06-16 | 11:05 "Altijd al geweten dat PvdA en D66 niets anders dan facistische partijen zijn."
.
Zo is het. Eurofiele partijen zijn eurofascistische partijen, zijn tegen democratie en lopen aan de leiband van de Washingtonse neocons, voor zover ze niet gecorrumpeerd zijn door Washington www.paulcraigroberts.org/2015/06/19/pa... De Europese eenwording is aangewakkerd door de racist Kalergi en de Nazi's (EEG), en na WOII opgezet door de CIA www.telegraph.co.uk/news/worldnews/eur... Het heeft primair een politiek doel (onderwerping aan de dictaten van Washington). Het economische doel is "slechts" te voorkomen dat het de economische macht van Washington in de weg loopt en bijvoorbeeld op het Euraziatische continent de banden naar het oosten versterkt en daarmee de unipolaire macht van Washington doorkruist www.youtube.com/watch?v=9otn_5LVQq8 That's all folks. De EU is een destructief project, en de eurofiele partijen, zoals PvdA en D66 maar ook CDA, VVD en GL, zijn foute partijen.

ben kokhals | 27-06-16 | 13:13

In de aanloop naar de verkiezingen zullen er nog wel wat koppen rollen. Die van Pechtold en Samson behoren ook tot de genomineerden. Maar gezien de erbarmelijke kwaliteit binnen alle partijen zal het nog wel enige jaren aanmodderen blijven, tenzij een oprecht bevlogen eerlijke charismatische persoonlijkheid zich meldt. Een soort van Messias dus! Dus nog even geduld aub.

Een vrije paling | 27-06-16 | 13:08

Het volk is niet te stom om op te komen bij de Tweedekamerverkiezingen met wel te stom om ja of neen tegen de EU zeggen?
De zittende politici hebben er moeite mee dat mensen zich tegenwoordig snel en goed kunnen laten informeren over allerlei kwesties en zich daar ook een mening over vormen en die nog uitspreken ook. Soms ongenuanceerd weliswaar maar ook vaak zeer gefundeerd.

Ludovic1764 | 27-06-16 | 13:04

Het is nogal populistisch om andersdenkenden te betitelen als populisten.
Een referendum mag alleen (van D66 nota bene) als het over een onderwerp gaat dat ze zelf willen.
Er is nu een druppel-voor-druppel salamitactiek gaande in Brussel om onze pensioenen over Europa te verdelen, lees Omtzigt vs Klijnsma er maar eens op na.
Als de EU kleiner wordt, komen er minder goed betaalde in Brussel. Misschien telt dat ook mee.
Laten we positief denken. Een positief referendum om terug te gaan naar de oorsprong: de EEG (handel) en de Navo (veiligheid). EU dus alleen nog voor handel en criminaliteit over de grenzen heen. Dus geen regels over financiën, belastingen en milieu. Dat kunnen de landen zelf wel. Een veel verdragen met landen die economisch gezond zijn.
Kunnen PvdA en D66 daar tegen zijn? Zo ja, dan verkiezingen en afstraffen.

weeseensnuchter | 27-06-16 | 12:59

@solcama | 27-06-16 | 11:45
Volgende keer eens proberen als er weer post uit Leeuwarden verschijnt.

Mastermattie | 27-06-16 | 12:59

@Slipsnifter | 27-06-16 | 11:42
Nou, laat 'm D'66 dan maar opheffen dan, want populisme (inhoudsloos gewauwel) en feitenvrije politiek (documenten niet lezen)

Mastermattie | 27-06-16 | 12:57

Pechtold heeft het nog steeds niet door.

En als je de NPO zou geloven zijn voorstanders van de brexit of nexit: oud en dom.
Waarom is Pechtold dan tegen vraag je je af...

Onderbuik2 | 27-06-16 | 12:52

Er moet geen in-uit-referendum komen, maar een EU-EER-referendum. Willen we EU-lidstaat blijven, of willen we een zelfde status als Noorwegen.

JTKDM | 27-06-16 | 12:50

Joost gaat ook even los! http://joostniemoller.nl/2016/06/dictator-pechtold-bralt-naar-tekstanalyse/

Mastermattie | 27-06-16 | 12:49

En we gaag weer gewoon verder waar we gebleven waren: `het bestrijden van`. Niet het oplossen van. Niets geleerd of willen leren dus.

Mark van Leeuwen | 27-06-16 | 12:42

aan lieden als pechtold en samsom, die bij hun woordkeus nog steeds geen onderscheid maken tussen E U en E U R O P A stel ik volstrekt geen vertrouwen. Misleidend / dubbelzinnig taalgebruik door een politicus is dubbel onbetrouwbaar.

krelus | 27-06-16 | 12:41

"dankzij de EU is er vrede en veiligheid"
Vraag even aan de duizenden doden in Oekraïne of die er ook zo over denken.
Inleveren die ridicule Nobelprijs voor de Vrede.

Mr. Happy | 27-06-16 | 12:41

@BeunDeHaas | 27-06-16 | 11:56
"Door het bestrijden van populisme en feitenvrije politiek."
.
Populisme wordt voornamelijk gevoed doordat de linkse kerk feiten negeert. Bestrijden van het populisme is een grappig idee, iedereen weet hoe: de enige manier is hard aanpakken van immigratie- en integratieproblemen, misbruik van algemene middelen, criminaliteit etc. Maar dat zijn nu net de punten die links zal blijven negeren. (wel lullen, maar niet aanpakken en zeker niet hard aanpakken)
Wilders hoeft niets te doen; zolang hij wordt aangevallen door mensen die zelf feiten negeren, wint hij stemmen.
Links is zichzelf aan het wurgen met dit soort uitspraken.
"Het volk stemt niet meer op ons, we gaan het volk bestrijden!"

bambi1970 | 27-06-16 | 12:38

Eerder deze ochtend zag ik op de BBC een dame die compleet in paniek was omdat er zoveel politieke carriëres verwoest gaan worden. Mensen die hun hele carrierre aan de E.U geofferd hebben.
Hahahaha
Hahahaha
* een IPA voor degene die mij opraapt*

brughslurph | 27-06-16 | 12:33

quote Pechtold:
"Hij vindt een volksraadpleging over vertrek uit de EU ,,onzinnig". "Een 'leave' heeft volstrekt onduidelijke en onvoorspelbare gevolgen. Waarover stem je dan? "

Als je argument "onzekerheid" is: het blijven in de EU is ook onduidelijk en onvoorspelbaar, wat er de laatste 15 jaar is veranderd aan soevereiniteit is NOOIT aan de burgers verteld /gevraagd. Nieuwe plannen worden volstrekt in het geheim opgesteld (bv TTIP) totdat het bijna al klaar/er door is. Zelfs de meeste remainers vinden van sommige halve plannen (zoals een leger/regering voor heel Europa, of dat engeland ook de euro moest gaan gebruiken) volstrekt belachelijk. Zoals die Thunderfoot in dat filmpje laatst op fok. Maar dat zijn wel degelijk de plannen die zelfs al hardop worden gezegd, laat staan wat er nog gefluisterd wordt. Het gaat erom dat het vertrouwen in de EU en de onbekendheid met de toekomst van de EU bij minstens de helft van de burgers in het geding is, dan MOET er iets veranderen als je geen revoluties/burgeroorlogen wilt. En de "het zal zo'n vaart niet lopen met de megalomane plannen, want dat lukt ze toch niet" is niet echt fijn als enige bescherming, je zou je sowieso zorgen moeten maken dat degenen met macht die plannen überhaupt hebben en hardop uitspreken.

quote Pechtold:
"Dankzij de Europese Unie is er vrede, veiligheid en welvaart in Europa, aldus Pechtold. ,,Dat is een proces geweest van zeventig jaar democratische besluitvorming tussen de landen, in kleine stapjes. Dat gaan we toch niet in een referendum over de schutting gooien door een simpele vraag te stellen met één nee of ja?"

Het gaat om de laatste 15 jaar, daarvoor ging het prima, het gaat vooral om sinds de euro aanpak dat was te vroeg, dat is OOK niet aan de burgers gevraagd en nog belangrijker, er is niet eerlijk verteld over het redden van arme landen, daar voelen de mensen zich over belazerd. Had eerst iedereen 1 taal laten spreken, zolang je beseft dat dat de komende 100 jaar niet haalbaar is, weet je dat 1 fiscale/financiële aanpak al helemaal niet geaccepteerd gaat worden, en zonder dat kan de euro dus NIET werken. En dat de afzonderlijke landen in de praktijk NIETS te zeggen hebben over toetreding van nieuwe arme landen, waarvan je weet dat het je geld gaat kosten.

quote Pechtold: "waarin alleen dingen worden afgebroken, zonder alternatief. Dat blijkt nu ook bij de Britten."

Dat blijkt nu al mee te vallen, er komen gewoon nieuwe afspraken.

Vanuit alle proeuro kampen, zo ook D66, wordt de domme burger het gevoel te geven dat het verboden is om de almachtige ongekozen Europese commissies en presidenten te bekritiseren en dat het onmogelijk is dat er fouten gemaakt worden. Dat het ter discussie stellen gelijk staat aan nationalisme, de burgers voelen zich in een hoek gezet, zelfs vlaggen en volksliederen gebruiken bij een EK ga je je afvragen wat de EU daarvan vindt? De burger moet zich europeaan voelen en geen inwoner van z'n land, dat zegt het pro-eu kamp letterlijk. Belachelijke elitaire gedachte van een lid van EC of EP, die reizen en hebben contact met heel Europa, 99% van de burgers doet dat alleen op vakantie en zal zich nooit zo voelen. Burgers worden behandeld alsof ze morgen in Frankrijk gaan werken en in duitsland wonen, en volgende maand weer ergens anders als dat beter uitkomt voor een bedrijf, alsof burgers geen gezinnen/buurten/binding hebben. Allemaal vanuit het perspectief dat als werknemers en consumenten pionnnen waren het schaakspel voor de grote bedrijven veel efficiënter zal worden.

En het maakt niet uit of de gevoelens van de burgers terecht zijn, het gaat erom dat je dat gevoel moet veranderen omdat het anders sowieso mis gaat, en met de huidige manieren van de EU lukt het NIET, maar wordt het alleen maar erger. Hou op met de idealistische uitgangspunten "vrede, veiligheid en welvaart in Europa" te herhalen als het niet zo simpel werkt in de praktijk, keer om voordat je de muur in de doodlopende straat met eenrichtingsverkeer bereikt.

een_mike | 27-06-16 | 12:33

Bij de pvda zijn ze er inmiddels achter: "Wat wij, kiezers en leden, voorgeschoteld krijgen, is slappe nietsigheid." Een dezer dagen zal bij de andere linksies wel soortgelijke geluiden te horen zijn. De verkiezingen komen eraan, beloftes, beloftes, beloftes todat ze geweest zijn en dan hup jongens "we kunnen weer vier jaar doen wat we willen". Voor diegenen die al de verbroken verkiezingsbeloftes en andere niet nagekomen afspraken/toezeggingen niet kan onthouden(waaronder ik) noteer ze allemaal en dan voor 15 maart allemaal nog eens teruglezen opdat men niet vergeet.

pa_niek | 27-06-16 | 12:32

Dan ook never nooit niet Didi of Peggold. Niet snappen wat het volk wil én gebrek aan zelfreflectie zijn kenmerkend voor deze generatie politici. Kwestie van wachten tot er iemand opstaat die het wel snapt, daarna is het gewoon klaar met de baantjesjagers. als die persoon niet doodgeschoten wordt door een fanatieke anti-democraat zonder zelfreflectie tenminste. speaking of: die klootzak woont toch in het centrum van Apeldoorn? Waarom horen of zien we daar niks van eigenlijk? Ik zou het passend vinden als betrokkenen geen poot buiten de deur zou kunnen zetten zonder (op z'n Marokkaans-Nederlands) uitgemaakt te worden voor alles wat lelijk is. (En een willekeurige Sharia straf mag ook best)

Homer P. Simpson | 27-06-16 | 12:30

De EU is een anti-Europees en anti-modern en daarmee mensvijandig project geworden. Er is pas weer hoop dat het nog wat wordt met de EU als de EU-bobo’s dingen gaan zeggen als:
• Ja inderdaad, er is in de EU een democratisch tekort, de gewone burger moet meer inspraak hebben en moet beter geinformeerd worden en moet ook de hoogste EU-bobo’s kunnen kiezen en afzetten.
• Ja inderdaad, je moet niet maar megalomaan zwaar corrupte landen als Griekenland en de Oekraine in de EU opnemen.
• Ja inderdaad, je moet niet allerlei deals sluiten met landen die totaal lak hebben aan mensenrechten en ook totaal lak hebben aan jouw moderne westerse cultuur.
• Ja inderdaad, je moet niet massaal een ideologie importeren die naar doctrine en geschiedenis en huidige daden zeer vijandig is ten opzichte van praktisch alles dat de Europese cultuur tot Europese cultuur maakt, te weten de moderne rechtsstaat, de universele mensenrechten, de wetenschap, de filosofie, de kunst, de geschiedenis, de vrijheid, enzovoort, enzovoort.
Als de EU-bobo’s niet als totaal geschifte criminelen de geschiedenis in willen gaan, dan hebben ze in de komende jaren nog de kans om hun leven te beteren.

notamused | 27-06-16 | 12:26

@Poes Fiep | 27-06-16 | 12:18

Een Brexit geflankeerd door een Nexit heeft veel meer kans op een goede landing.
.
Hoe meer [..]exit's hoe beter.

Parel van het Zuiden | 27-06-16 | 12:22

Dat weet ik. Het betreft overigens niet zozeer skills maar met name persoonlijkheidskenmerken en gedrag.

Parel van het Zuiden | 27-06-16 | 11:45
.
Dat bedoelde ik ook, Parel. B.v.: een goede Sergeant-Majoor is geboren met die persoonlijkheidskenmerken en oefent die "van nature" uit. Terwijl een KMA-officier zijn kunstjes geleerd heeft. Die zul je dus ook nooit in "het veld" tegenkomen.

Lupuslupus | 27-06-16 | 12:20

Het wordt tijd om de grenzen van de democratie, die beide hufters "hoog" in het vaandel hebben, maar eens op te zoeken. Stelletje LEUGENAARS !

Anjin Mohammed | 27-06-16 | 12:19

Laten we nou eerst eens afwachten hoe die uittreding van Engeland uitvalt. Als dat goed afloopt, dan hebben wij een argument om dat ook te willen. Maar dreigen met een NExit op termijn kan geen kwaad m.i.; dat houdt de druk lekker op de ketel. Ik heb de indruk dat toch begint door te dringen dat men de werkende bewoners van dit land wat in de steek heeft gelaten.

Poes Fiep | 27-06-16 | 12:18

Cuyahoga | 27-06-16 | 11:05
'feitenvrij' past natuurlijk goed bij de 'lager opgeleiden' waar ze zo graag op afgeven. Ze zetten hele bevolkingsgroepen tegen elkaar op, en ondermijnen het laatste beetje solidariteit dat er nog is.

Wutbürger_ | 27-06-16 | 12:18

@ EefjeWentelteefje | 27-06-16 | 12:08

Een technische HBO opleiding. Het beste uit twee werelden. Je loopt dan wel in alle eenzaamheid rond. Verder volgt die framing uit wat de gewenste doelgroep is

Mark van Leeuwen | 27-06-16 | 12:15

@Joosthoudtervan | 27-06-16 | 11:51
De roep om referenda neemt af zodra er reële veranderingen optreden. Een nieuw team, echte democratie, focus op economische samenwerking, etc. Geen prostitutie door middel van te hoge salarissen (Balkenendenorm anyone?). De zittende en aspirerende politieke klasse denkt alleen in termen van geld voor zichzelf in ruil voor macht voor de EU. Je gedachte is sympathiek en velen zouden willen dat het zo kon gaan ("ze hebben nog een kans"), maar na aanvankelijke lippendienst is het bij de eerstvolgende zelfgecreëerde hype ("EU leger is nu nodig") weer snel over, ben ik bang..

Homo homini lupus | 27-06-16 | 12:12

Kotsmisselijk word ik van die voortdurende framing.
"Oud-en-laagopgeleid". Jaja. We weten het nu zo onderhand wel.

Ik pleit hier voor een geheel andere 'verdeling', namelijk enerzijds zwamneuzende softies met een Hbo-diploma vrijetijdskunde/sociologie, en mensen met een bèta/technische achtergrond - van welk niveau en welke leeftijd dan ook - die toch heel vaak héél anders tegen de policor zooi lijken aan te kijken.
Je kan die laatste groep natuurlijk ook gewoon aanduiden als 'mensen met gezond boerenverstand'.

EefjeWentelteefje | 27-06-16 | 12:08

Eigenlijk bevestigen de namen van politieke partijen het (voor)oordeel van mensen dat wat politici dan ook beweren eigenlijk altijd het tegenovergestelde wordt bedoeld: partijen met het woord democratie (VVD, CDA en D66) zijn eigenlijk regenteske groepjes die democratie eigenlijk haten. De PvdA het woord arbeid nog steeds hanteert maar beter de PvdE (elite) zou moeten heten enz.

moutardeaprèslerepas | 27-06-16 | 12:07

Feitenvrije politiek; dat is dus wat we dagelijks over ons heen gestort krijgen, meninkjes, opinies, gezwatel en als er dan feiten boven tafel komen, of eindelijk het tapijt even opzij gerold wordt, dan krijgen we feiten waar de 'elite zich niet in herkent', dat ziet het gepeupel verkeerd, want te dom, ongewogen te licht bevonden vanuit de onderbuik en vooroordelen van de 'elite' die dol is op generaliseren, maar dat anderen altijd direct verwijt.
Grappige bijwerking is wel dat de EU juist door de immer het volk schofferende uitlatingen en het arrogante omhooggevallen gedrag van deze 'elite' naar de kloten gaat.

Crufty | 27-06-16 | 12:07

Lekker stelletje: een linkse nitwit met een strafblad en de eu führer en dat wil dan de dienst uitmaken....

eu=shit | 27-06-16 | 12:07

Tikkie terug: kunnen we nu stellen met de Brexit dan niet het volk maar de bestuurders aan het labbekakken zijn geweest?

Als je niet kunt besturen moet je het misschien ook niet doen.

Mark van Leeuwen | 27-06-16 | 12:06

Als "wij" maar kunnen blijven parasiteren op de bedrijven en burgers dan is er toch niets aan de hand. Nederlandse en Europese overheden moeten dienstbaarder worden, dus veel kleiner en geld hoort bij de mensen en bedrijven die ervoor werken. Buitengrenzen van Europa op slot.

Dutch_Holland | 27-06-16 | 12:04

Adversary | 27-06-16 | 11:57
Polen niet.
Ondanks dat ze erg tegen EU zijn zijn ze de grootst netto-ontvangers (77miljard in de komende 4 jaar). Die blijven iig zitten totdat de buit binnen is. (imho)

Wutbürger_ | 27-06-16 | 12:02

@Adversary | 27-06-16 | 11:57
Ik voorspel dat Nederland straks de enige netto-betaler is die overblijft. Zie zelfs Duitsland eerder uit de unie stappen. Kunnen we kromliggen voor de Franse boeren want Frankrijk stapt er nooit uit.

solcama | 27-06-16 | 12:00

Samsom, Pechtold, Rutte en Verhofstad, van Rompuy kortom de hele EU elite ca zijn niet stom. Nee ze zijn bezig uitvoering te geven aan een groot complot. En dat zien ze nu door oa die Brexit een beetje mislukken. Daarom zetten ze alle sluizen open in de hoop alsnog het complot te laten slagen. En Jan Lul de burger is niet goed af met al die plannen.

Bertus Bolknak | 27-06-16 | 11:59

"Feitenvrije politiek"
De Nederlandse pensioenpot aan Brussel overhandigen zonder de feiten openbaar te maken.

Eppo | 27-06-16 | 11:59

Als een meerderheid iets wilt/niet wilt, betekent niet dat dat automatisch het beste antwoord is..
Boonalds | 27-06-16 | 11:01

Spijker op zijn kop:
- ongebreidelde import -> slecht antwoord.
- Meer EU -> slecht antwoord.

Dat bedoelde u niet, huh? Jammer voor u dat dit soort hautaine uitspraken zo mooi wederkerig blijken te zijn.

MarcS | 27-06-16 | 11:58

Populisme, Racisme, Islamofobie... Acht het zijn maar woordjes waar mannetjes zoals pechtold zich mee uit benarde situaties proberen te redden. De gemiddelde NL-er trapt daar al lang niet meer.
--
Het is overigens Jammer dat de nep journalisten in NL niet doorvragen. "Zeg, peggold, wat betekent populisme nu echt. En ben jij ook niet een populist voor je eigen achterban?"
--
Ik was al een trotse Racist en Xenofoob en nu ben ik ook en trotse Populist...! Yeah! Grenzen dicht, Uit de EU, stop op immigratie en geen dubbele paspoorten meer!

Mark_D_NL | 27-06-16 | 11:58

"... bij een volgende crisis"?
De financiele crisis en de migratie-crisis zijn nooit opgelost, en er zijn geen effectieve plannen om het op te lossen. ( De EU kent maar 1 middel voor al hun problemen: geld printen/opeisen en uitdelen. en dat werkt ook al niet.)
Maar didi neemt de vlucht naar voren, en ziet pas kansen bij een volgende crisis. Maar de volgende crisis gaat over landen die de EU verlaten, en dan helpt 'elkaar beter en sneller vinden' natuurlijk niet.
Hij heeft gewoon echt geen idee en denkt met wat holle retoriek iets te kunnen bereiken. Wat een armoede...

Wutbürger_ | 27-06-16 | 11:57

@ Koonkluk Huis | 27-06-16 | 11:46
Juist ja, macht he4eft de kiezer met zijn voeten. Jammer alleen dat de EU ter compensatie 6 miljard wenst over te maken en over lidmaatschap gaat onderhandelen met een chanteur. Mandaat niet nodig, we doen het gewoon.

TheseDays00 | 27-06-16 | 11:57

Nexit komt er inderdaad niet, maar dat geeft niet; Polen, Oostenrijk en Denemarken scheiden zich waarschijnlijk nog eerder af dan Nederland en tegen die tijd zal Frankrijk ook met Duitsland overhoop liggen. Frankrijk en Duitsland gaan niet samen, willen niet samen, kunnen niet samen. Het VK bood daar van oudsher een balans tussen. En die balans is nu weg. Wat mij betreft staat of valt ALLES met Frankrijk en laat Valls zich vandaag nou nog TEGEN TTIP hebben uitgesproken. Nee, dat hele EU circus is verleden tijd en dat is maar goed ook.

Adversary | 27-06-16 | 11:57

Ik snap Kereltje wel. Alleen zet hij de verkeerde redenen neer.

"Door het bestrijden van populisme en feitenvrije politiek."
Is natuurlijk de grootste drogreden. Feitenvrije politiek daar maken 150 kamerleden zich schuldig aan, laat staan de provincies en gemeenten.

"En daarbij: dankzij de EU is er vrede en veiligheid, en daardoor welvaart in Europa."
Nog zo'n lekkere binnenkomer. Dankzij de EU is er onderling inderdaad vrede, en ZOU er veiligheid moeten zijn. Oekraïne een associatieverdrag aanbieden is HET voorbeeld van het tarten van veiligheid met name in Oost-Europa. Welvaart is een issue waar Kereltje zich helemaal niet over uit moet laten, aangezien het de banken zijn geweest die een bubbel hebben gemaakt en die is geklapt. Gelul in de ruimte dus.

Wat Kereltje beter had kunnen zeggen: 'een NEXIT referendum op dit moment heeft geen enkele nut. Kijk naar Groot Brittannië waar de uitslag van 52/48 hét symbool is voor grote verdeeldheid. Het Remain kamp gaat een nieuw referendum eisen, en als dat positief uitvalt voor een Remain, zal Leave een referendum aanvragen. De EU als instituut moet terug naar de tekentafel en zichzelf hiervoor de schuld geven. De EU top moet opstappen en plaats maken voor nieuwe bewindslieden die de opdracht krijgen van de EU een werkend apparaat te maken. Terug naar de kern van waar het ooit voor stond.'

Maar Kereltje zal wel gek zijn om zijn kop in Brussel op het hakblok te leggen door het aftreden van de EU top te eisen. Daar waar Samsom in ieder geval WEL durft te melden dat Europa het 'niet goed gedaan heeft'. Al mag dat van mij best wat harder verwoord worden.

De EU moet de expansiedrift stoppen. Alle gesprekken die moeten leiden naar landen die zich bij de EU aansluiten, nu of in de toekomst, moeten gestaakt worden. De EU moet eerst intern, en dus vooral in Brussel, gaan werken aan de EU.

BeunDeHaas | 27-06-16 | 11:56

Nee Pechgold en Didi. Het door jullie zo verafschuwde plebs bepaalt of er een referendum komt. Het is jullie taak om het niet zover te laten komen. Dus stop met de reet van Juncker likken en begin met die van ons.

Yohean | 27-06-16 | 11:55

notamused | 27-06-16 | 11:46:
Dat ganse opgedrongen asielcircus is opgezet als masterplan om het continent economisch totaal te destabiliseren, met de banken en superrijken als eindwinnaars, meer niet.
De Grieken noemen dit 'Merkels WOIII'.

Notenkraker | 27-06-16 | 11:54

Zie je wel!
De PvdA doet alles voor de boomers, helegaar niet alleen voor buitenlanders!

Einde van de Domheid | 27-06-16 | 11:53

Samsom en Arrogantinus Pechtold:
Bij democratie behoort inherent de mogelijkheid dat je door een enorme massa uiterst ontevreden burgers die je tot het bot hebt uitgenomen een keertje wordt uitgekotst...ik begrijp dat jullie daar erg bang voor zijn.

Want jullie weten heel best dat jullie de tent van boven naar beneden hebben belazerd, jullie hebben de mensen laten betalen voor jullie billematen bij de banken zonder die bedriegers, die het hele systeem hebben uitgezogen tot niet meer ging, zelfs maar een beetje te bestraffen, jullie hebben de mensen laten bloeden voor een sjoemelland als Griekenland, waar niets van komt en wat alleen maar geld kost,jullie vinden het prima dat de mensen moeten betalen voor jullie behoefte goed te doen voor asielzoekers, terwijl je er zelf helemaal geen ene flikker voor doet, jullie zijn het er mee eens dat ene Draghi, ten faveure van de zuidelijke fraudelanden,onze spaargelden en onze pensioenen uitmelkt.
En wanneer dan eindelijk, een slordige tien jaar te laat, de bevolking in opstand komt en jullie wegstemt dan flikken jullie het godverdomme nog die mensen uit te maken voor racist, fascist of populist.
Dat noem ik lef hebben.
Dat noem ik godvergeten veel lef hebben.
De Godfather en Al Capone zijn er kleuters bij.

mallekater | 27-06-16 | 11:52

"Door het bestrijden van populisme en feitenvrije politiek."
Volgens mij zitten er meer feiten in die ‘populistische’ politiek, dan in de onzin die hij uit kraamt.

"En daarbij: dankzij de EU is er vrede en veiligheid, en daardoor welvaart in Europa." Kijk dat bedoel ik.

Dankzij samenwerking van Europese landen is er vrede en welvaart in Europa, en die welvaart was nog een stuk hoger voor de EU in zijn huidige vorm. De EU is niet het zelfde als samenwerking. Samenwerking is wel onderdeel van de EU. Feiten Pechtold, feiten! Tja dan is ook wat ‘die populisten’ roepen. Misschien bedoelt Pechtold dan juist wel dat hij meer feitenvrije en symbool politiek wilt om het populisme te breken?

DerUnterMensch | 27-06-16 | 11:52

En het belastingbetalende volk, waarop de 'elite' dagelijks vol afgrijzen en met veel smerige woorden op neerkijkt vanuit de ivoren toren, maar dokken voor het vette inkomen van diezelfde 'elite'.

Crufty | 27-06-16 | 11:51

De Volkskrant vandaag (Bij de tandarts doorgebladerd, echt waar!) voorpagina. "Terwijl GB in chaos wegzinkt wegens de Brexit. Vergroot de EU de druk. De Britten moeten er zo snel mogelijk uit zodat de overblijvers kunnen bouwen aan en nieuw Europa (EU!)"
---
Er is geen chaos, er is een nieuwe situatie. Het is de EU, niet Europa. Bij in ieder land wil de meerderheid een EU referendum en in bijna iedere EU land is bijna 50% (of meer) voor een EUexit.
--
De Volkskrant, ach. Ze begrijpen echt niet dat hun invloed minimaal is. Want de Domme, laagopgeleide Tokkie die voor een Nexit gaat, leest die krant toch niet. Die hebben al lang door dat een krant zoals de VK een achterhoede gevecht voert. Internet rules.

Mark_D_NL | 27-06-16 | 11:51

Dit debat wordt net zo stupide gevoerd als in GB. De journalisten hebben geen idee en vragen het daarom politici, die ook stuk voor stuk geen idee hebben. En zolang dát doorgaat, komt Nexit elke dag een stukje dichterbij. Een niet-'feitenvrij' debat klinkt prachtig, maar het is arrogant te denken dat Pechtold zelf altijd vrij van feitenvrij is. Dit debat is nieuw en daarom begaan politici uitglijder op uitglijder. Ze hebben een partijprogramma, maar niet ten aanzien van een Nexit. Voor PVV en SP heel goed, omdat zij wél een duidelijk standpunt hebben.
.
Overigens ben ik het voor het eerst met "Eu-Rho-Pa" Pechtold eens dat het idioot is om 40 jaar ontwikkeling en democratie met een simpel ja/nee omver te gooien. Je zou referenda moeten houden over "verder uitbreiden" of een te varen koers of eventueel afbouwen, maar nu simpel ja of nee is ridicuul. Het is hetzelfde als een noord-zuidlijn bouwen en als de tunnel klaar is een spoorlijn neerleggen en dán de bewoners vragen of er wel of geen trein door moet. De EU bestaat en bestaat ook met redenen. Die redenen van de afgelopen 40 jaar moeten weer op tafel komen en daarmee is het héél erg nodig het dure Brussel te hervormen tot een EU die iets toevoegt aan Europa. De EU is nu een doel geworden, niet het middel dat het ooit was. Dat is overigens een klassieke fout: het middel tot doel verheffen. Laat de Brexit iedereen in Brussel wakker schudden. Ze hebben nog een kans, zolang er geen 2e afhaker is in de vorm van Frankrijk.

Joosthoudtervan | 27-06-16 | 11:51

Pechtold heeft de grondbeginselen van zijn partij verraden.
Hij is ook een verrader.
Van Mierlo draait zich om in zijn graf.
D66 heeft bij de oprichting beloofd, als hoogste goed referenda te zullen houden over belangrijke wetswijzigingen.
Nu komt hij met de mededeling dat over Nexit geen referendum mag worden gehouden. Zeer kwalijk heer Pechtold!
Wie bent U dan wel dit in uw eentje te mogen stellen?

Pechtold is een man die we op elk gebied moeten wantrouwen.
Het is eigenlijk nog niet te geloven dat er nog mensen op die man stemmen.Een onbetrouwbare politicus

Samson telt niet meer mee. Die is na 2017 weg, net als zijn partij.

joost2 | 27-06-16 | 11:50

Welvaart? Onze welvaart stroomt al jaren dagelijks weg naar al die snertlandjes die nooit iets gespaard hebben en dat noemen ze dan 'solidariteit', alsof het heel nobel is dat je hier verarmd om ze elders rijker te laten worden.
Er kan nog wel wat van onze welvaart af toch?
Net zolang tot we alles genivelleerd hebben en we allemaal in de armoede zitten, want daar eindigt dit 'ideaal'. Eens is de poen op.

Crufty | 27-06-16 | 11:47

Sven Hoek | 27-06-16 | 11:26
Thierry Baudet, kan en wil daar misschien iets in betekenen? En een Omzigt is niet voor niets hele dagen bezig met zaken uit te zoeken, als je die vraagt voor ministerspost, is ie gek als ie het niet doet, want bij zijn eigen partij proberen ze hem al jaren te lozen, want "te slim en integer" en een- sta in de weg, voor Buma. Nee dat komt wel goed, en we moeten toch af van die oude partijen want die doen niet anders dan elkaar en hun partij-genoten de bal(baan) toespelen. Dus zo snel mogelijk eruit en dan de bezem door het binnenhof.

corbiere | 27-06-16 | 11:46

Zolang er nog steeds Nederlanders last minutes boeken naar Turkije wordt het nooit wat.

Rest In Privacy | 27-06-16 | 11:46

Europa beleeft een islamitische invasie van islamitische vluchtelingen die de uitkeringen en zorg in de EU-landen zien als de belasting die de ongelovigen moeten betalen aan moslims en die de straatterreur tegen niet-moslims en islamcritici, als bijvoorbeeld Ebru Umar, zien als gerechtvaardigde jihad voor de bevordering van de heerschappij van de islam. De EU, plus heel de Linkse kerk, plus de politieke correctheid, wil dit evenwel niet zien en weigert zich te verdiepen in de islam, ziet de islam als de religie van de vrede, met op elke bladzijde van de koran, zo Jan-Jaap de Ruiter in een GS-interview, het woord ‘barmhartigheid’. De EU lijdt niet slechts aan een democratisch tekort, de EU verkeert in een waan, een psychose, een mentale stoornis, een onvermogen tot waarnemen van de werkelijkheid. Het zal heel slim blijken te zijn van de Britten, om van deze gekte, deze geestelijke stoornis, om daar afscheid van te nemen. Nog even en bijvoorbeeld Frankrijk verkeert in een permanente hoogste staat van paraatheid, vanwege die ‘religie van de vrede’, die niet bekritiseerd mag worden, en waarvan de critici uit hun huis gepest moeten worden, en daarna nog eens beroofd.

notamused | 27-06-16 | 11:46

Wat mij trouwens is opgevallen is dat de hele discussie wit is. Geen islamitische kiezers als groep. Schotten, ouderen en jongeren. Terwijl de discussie toch ook en vooral over eigen grenzen en migratie ging.

ristretto | 27-06-16 | 11:46

Indien de grote meerderheid blijft zwijgen gebeurt er niks, en wordt die aanzien als zijnde 'tevreden'.
Zoveel mogelijk referenda opzetten is de boodschap.
Kwestie EU is het gewoon doorbijten of afwachten tot staat nr. 2 hardop zegt een exitje te willen doen. Het collectief bewustzijn is dan genoeg aangesproken om de rest van het kaartenhuis om te blazen.

Notenkraker | 27-06-16 | 11:46

Ziet Pechtold nu echt niets te verbeteren aan de EU? Hij is toch niet achterlijk?

Maaiveld | 27-06-16 | 11:46

@Lupuslupus | 27-06-16 | 11:40

Dat weet ik. Het betreft overigens niet zozeer skills maar met name persoonlijkheidskenmerken en gedrag.
.
Heel soms kom je ze tegen in het leven. Van die mensen waar je na redelijk korte tijd van denkt: Aye, there's one I could follow.

Parel van het Zuiden | 27-06-16 | 11:45

Toch makkelijk zo'n populisme stempeltje. Heb je ergens last van zet er een stempeltje op en het is niet langer "legitiem".

solcama | 27-06-16 | 11:45

"De schrik voor de onderbuik van de onderklasse zit er inmiddels goed in,"

En ik maar denken dat de PvdA juist voor de onderklasse - lees de arbeiders - is.

O wacht, de PvdA is er alleen voor de bazen.
Kijk maar naar het beleid dat door PvdA is gefabriceerd door Jetta Klijnsma.

Jetta Klijnsma (PvdA = Partij van de Arbeid = Partij van dwangArbeid) heeft weten te bewerkstelligen dat iedere bijstandsgerechtigde voor nop te werk kan worden gesteld zodat de bazen er met de poen vandoor kunnen gaan op kosten van de belastingbetaler. En u vindt het nog geweldig ook!

En dat is nog niet alles. Nope, volgens deze wet mogen bijstandsgerechtigden zelfs nog worden gedeporteerd als een bijstandsgerechtigde elders een baan vindt en slechts een jaarcontract krijgt aangeboden. Alsof deportatie gratis is. Gratis voor de gemeente, maar niet voor de gedeporteerde zelf, hoewel Adolf Hitler er meen ik geen geld voor vroeg.

ProAsfalt | 27-06-16 | 11:44

Let ook op hoe slinks die D'66-rat Pechtold de termen 'EU' en 'Europa' met elkaar verbindt, alsof anti-EU ook automatisch 'anti-Europa' betekent. De tegenstanders van de EU zijn géén bange en kortzichtige etnocentrische tokkies Pechtold. Het zijn mensen die genoeg hebben van het gebrek aan democratie en transparantie in de EU, dat zou jou als democraat toch moeten aanspreken?

Maar ja, D'66 en principes, keer op keer bleek dat geen gelukkige combinatie.

raskol | 27-06-16 | 11:44

-weggejorist-

Erdogangbang | 27-06-16 | 11:42

@Op de vraag hoe de politiek de huidige onvrede weg kan nemen, antwoordt Pechtold: "Door het bestrijden van populisme en feitenvrije politiek."
Met ander woorden: door het afschaffen van het laatste beetje inspraak van de burger.(voor zover dat er nog was)

Slipsnifter | 27-06-16 | 11:42

"Feitenvrije politiek"
Prachtig gevonden door iemand die het verdrag met Oekraïne niet eens gelezen had.

datzouzomaarkunnen | 27-06-16 | 11:41

Leiderschap kun je immers leren. Mensen volgen zulke gekwalificeerde leiders toch gewoon klakkeloos?
Parel van het Zuiden | 27-06-16 | 11:28
.
Leiderschap is niet aan te leren. Iemand is een leider met leiderskills of is dit niet.

Lupuslupus | 27-06-16 | 11:40

koeberg | 27-06-16 | 11:24
Nee, nu zo snel mogelijk een NEXIT, dit is de eerste kans na 2005, om van die ondemocratische bende af te komen, de tijd is rijp, anders regelen ze het zo, dat het niet meer kan, zij bepalen immers de regels?
Nu denken die opportunisten nog dat ze het wel zullen winnen, maar als blijkt dat het VK, het net als Noorwegen, Zwitserland, prima gaan doen,zonder EU, zijn we het haasje, zorgen ze, dat het niet meer kan.
U moet niet vergeten dat de enige kans op promotie van onze eigen politici, een baan in Brussel is, voor een vent die tien jaar nodig heeft om een studie Kunstgeschiedenis te voltooien ( Pechtold), zit geen hond in het bedrijfsleven te wachten, dus de EU moet(voor hem persoonlijk), en haal de CV's van de andere kansenparels er maar bij, andere kans op promotie hebben ze niet, daarom, zo ongelofelijk Eurofiel, niet omdat het goed is voor u en mij.

corbiere | 27-06-16 | 11:39

"Het heeft vooral te maken met het feit dat Europa nog niet het goede antwoord geeft op grote problemen. We zullen elkaar bij een volgende crisis beter en sneller moeten vinden. Daar moet nu aan gewerkt worden."
.
Dus er moet nu aan gewerkt worden om de volgende crisis op te lossen? What about DEZE crisis eerst maar eens oplossen?!

Lupuslupus | 27-06-16 | 11:37

Timmerfrans is trouwens weer boven water. Hij heeft een stukje getikt op facebook.

jip_86 | 27-06-16 | 11:37

PETITIE aan onze regering. Wij het volk van Nederland eisen van onze niet gekozen EU leiders dat wij met onze UK vrienden en bevrijders van NAZI-juk de best mogelijke handels- en ander verdragen zullen afsluiten en dat wij democratisch tot stand gekomen BREXIT zullen steunen en respecteren !

Co2810 | 27-06-16 | 11:35

"dankzij de EU is er vrede en veiligheid"
Muhahahahahahahahahahah, Pechtold doet even een Muhammad al-Sahhafje.
Waarschijnlijk dat de hoogopgeleide D66-stemmers daar nog intrappen, maar mensen die wel eens buiten (de grachtengordel) komen en een beetje het nieuws volgen in plaats van elkaars politiek correcte aniï te likken, weten wel beter.

Cuyahoga | 27-06-16 | 11:35

deze wegkijkers pegold en didi moeten onderhand elastiek in hun nek hebben van het draaien ,de eurofielen doordrammers hebben niet in de gaten dat de bevolking hun zat is!!! D66 DE PARTIJ VAN DE KROONJUWELEN laat het nu schieten (is niet in hun belang)grote land veraders!!en onze pinokio blaat ook iets over economie en reist heel Europa in het rond om een mening te vormen ,praat als een papagaai in het straatje van juncker en timmerfrans ,schulz ,bij een referendum zou er een domino effect ontstaan in Europa ,de dunne loopt door de broek !!!!!

geeratz8217 | 27-06-16 | 11:35

Ik erger me gigantisch aan dat begrip "feitenvrije politiek". Als er één groep met te weinig feiten is gekomen zijn het wel de voorstanders van de EU. Geen enkele voorvechter heeft kunnen uitleggen dat de EU een prima democratisch orgaan is. De feiten liegen er namelijk niet om: het is NIET democratisch. Of wat de EU nu precies voor de vrede heeft betekent. Dat was de NAVO. Die heeft de stabiliteit verzorgd. Niet de EU.
Zo zijn er nog talloze zaken waarvan ze roepen dat de EU het geregeld heeft, maar dat men op geen enkele manier kan hardmaken.

Bytemaster | 27-06-16 | 11:34

@Sven Hoek | 27-06-16 | 11:26

Gewoon geduld. Nog een paar vonkjes rond het multiculturele kruitvat, wat Islamslachtingen, en wat EU-machinaties. En dan valt er een vonkje te dichtbij.
.
Zal het wanhopige autochtoon zijn die zichzelf in de fik steekt voor een azc? Of een viraal gaande VVS waarin een jong meisje wordt afgetuigd door verrijkers in de buurt van een zwembad? Een onschuldige dode bij autobranden? Een willekeurige voorbijganger ergens in Europa die tegen een politiekogel aanloopt?
.
Tik,tak, tik, tak.

Parel van het Zuiden | 27-06-16 | 11:34

Abjecte technocratische populist die Pechtold. Al 4 jaar roepen dat EU (niet Europa) democratischer moet, maar hij weet dat hij dat nooit waar kan maken.

litebyte | 27-06-16 | 11:34

Mastermattie | 27-06-16 | 11:07
Ja, ook zo een fraai staaltje van hoe ze hier werken.

lanexx | 27-06-16 | 11:33

De stuurloze derde wereld die de facto in de plaats is gekomen van de voormalige Europese koloniën wordt in rap tempo geïslamiseerd met hulp van de Saudis om op die manier toch een eenheid te vormen die ingepast kan worden in de NWO plannen van een eeuw terug. Dat gaat niet over al even soepel en heeft allerlei interventies en vluchtelingenstromen opgeleverd; ik zou dat geen "vrede en veiligheid" willen noemen maar toegegeven het speelt zich grotendeels buiten de EU af, op de vluchtelingenstromen na dan.
De problematiek begint inmiddels echter ook intra-Europese gevolgen te hebben in de vorm van grootschalige burgerlijke onrust in een aantal Europese landen, met name Frankrijk. Alles bij elkaar geen track-record om trots op te zijn.

kindapaas | 27-06-16 | 11:33

Ze willen blijkbaar zelfs geen macht afstaan aan diegene die ze zouden moeten vertegenwoordigen.. Schavot ermee op..

Neut | 27-06-16 | 11:31

Weet iemand wat de oude en laag opgeleide mensen in Oostenrijk hebben gestemd bij de recente presidentsverkiezingen? Want die linkse kandidaat won met 0,02% en ik heb daar toen de media helemaal niet over gehoord.

Piet Karbiet | 27-06-16 | 11:29

catomar | 27-06-16 | 11:02
Lol.Dat dacht Bob Geldof ook.

ristretto | 27-06-16 | 11:29

@ristretto | 27-06-16 | 11:22

Natuurlijk. Ze hebben ooit eens meegedaan aan "leiderschapsworkshops" en hebben toen een oorkonde verdiend. Leiderschap kun je immers leren. Mensen volgen zulke gekwalificeerde leiders toch gewoon klakkeloos?

Parel van het Zuiden | 27-06-16 | 11:28

Brexit toonde feilloos de makke van directe democratie aan. Een te groot deel van de bevolking is niet bij machte om een weloverwogen besluit te nemen over een gecompliceerd vraagstuk.

Bisschop Berenbaffer | 27-06-16 | 11:27

En ook geen woord gerept over wat de grootste paniek ooit moet zijn, nl nettobetaler UK is weg!!!!
Maar daar gaat het ofc niet over, krijg je als je je leven lang het geld van een ander aant uitgeven bent, geen enkel benul van de waarde van geld.

Rest In Privacy | 27-06-16 | 11:27

Ze zijn maar op één ding uit: het onmogelijk maken van een volgende volksraadpleging.
-
God verhoede dat de brave belasting-, heffing- en boetebetalende burger iets te zeggen zou hebben over de manier waarop hij zijn land bestuurd wenst te zien.

bisbisbis | 27-06-16 | 11:26

-weggejorist-

Sven Hoek | 27-06-16 | 11:26

TheseDays00 | 27-06-16 | 11:23

"Eens op marktplaats kijken of de D van D66 te koop wordt aangeboden."

Ik geef er 66 cent voor. En daarna verdwijnen in het grote niets. Win-win

luto | 27-06-16 | 11:26

@_kees_ | 27-06-16 | 11:13
Ik heb eerlijk gezegd ook niet zo'n hoge pet meer op van "hoog opgeleiden".
Mensen met een Universitair- of Gymnasiumdiploma, een hoop theorie maar totaal geen visie op de praktijk.
Bovendien zijn een hoop universiteiten en gymnasia policor propagandamachines. En de studentjes slikken het allemaal als zoete koek.
Rondom het Geenpeil referendum wat gesprekken aangegaan met wat studenten hier in Leiden. Bizar als je een kijkje in die koppies krijgt....
Dom D66 stemvee, geen inhoud, alleen maar status...

Mastermattie | 27-06-16 | 11:26

Didi Samsam en Kereltje Peggold leuteren er maar flink op los, alleen geen hond die hun Quatsch nog gelooft. Uitgerangeerde aartsleugenaars die hun toekomst veilig willen stellen middels lulverhalen, bedrog en fantasieën. Tara Singh Varma is een voorbeeld van integriteit in vergelijking met dit soort lieden - en dat wil wat zeggen.

Reinaert | 27-06-16 | 11:25

Als het Britse stembiljet een [LIKE] knop had gehad, dan was de uitslag natuurlijk totaal anders geweest.

marcoplarco | 27-06-16 | 11:25

lol... Die 'verzorgingsstaat' van de pvda is de basis voor alle financiële ellende waar dit land mee te maken heeft. Het jarenlang financiëren van stapels linkse hobbiessamen met het het loslaten van het gezin als hoeksteen van de samenleving (al dan niet getrouwd) zorgt voor een giga overload aan zorgvraag samen met een steeds kleiner wordende arbeidende bevolkingsgroep. Steeds minder mensen betalen voor steeds meer mensen. En dan zijn er nog de yuppen en de lesbohomo's die gezellig met elkaar bezig zijn maar ook geen nageslacht ter aarde werpen. Dat gaat niet opschieten zo....

Verzorgingstaat? financiële onmogelijkheid. PvdA &D66 & GL), bedankt.... prutsers.

Teeweetwee | 27-06-16 | 11:25

De reden dat politici bang zijn voor de kiezer en bang voor referenda is begrijpelijk. Als je jaren de kluit belazerd dan komt dat eens terug recht in je bakkes en dat is nu aan het gebeuren. Het populisme en alle onvrede hebben ze zelf gecreëerd.
Mark van Leeuwen | 27-06-16 zoals Mark zegt we worden voor de tweede maal bevrijd door de Britten. Ook toen van dictatoriaal bestuur. Van eenmaal hadden we blijkbaar niet genoeg geleerd in '45. Wij hoeven niet uit Europa maar haal wel de EU uit ons land.

Therapietje | 27-06-16 | 11:24

Zullen we gewoon eerst even kijken hoe het Groot Brittannië bevalt? Kunnen we daarna een beter geïnformeerde beslissing nemen.

koeberg | 27-06-16 | 11:24

Eens op marktplaats kijken of de D van D66 te koop wordt aangeboden.

TheseDays00 | 27-06-16 | 11:23

Twee leiders van de partijen die voor de referendumwet hebben gezorgd. Wat waren ze denkende? Dat een referendum per definitie winst voor hun standpunten zou opleveren?

ristretto | 27-06-16 | 11:22

Er is weinig meer over van de kroonjuwelen van D666
Referendum mag, maar alleen over wel of niet een stoplicht bij een rotonde en wel of geen aanleg van een grindpad.
Wij van het gewone klootjesvolk zijn te dom om een mening over de EU te hebben. Aldus Pechtold en Samson.

Nou moet eens over straat lopen. 9 van de 10 tokkies hebben in hun leven meer meegemaakt dan deze twee zotjes. Zij voelen haarfijn aan dat de EU niets meer is dan een dictatuur.

Moet eens voor de gein bij een D66 jongerenbijeenkomst komen. Netjes gekleed, haar in nette scheiding, als laatste gekozen vroeger bij de gym en nooit de klas zijn uitgestuurd. Dat moet dan de toekomst van Nederland worden.
Niks mee te beginnen dus.
"Ze kunnen wel mooi schrijven in het schoolkrantje" pfff

luto | 27-06-16 | 11:21

Tsja politiekcorrecte betweters,
.
Zo'n besluit kunnen jullie helemaal niet nemen. Als voldoende mensen vinden dat zulks moet gebeuren dan dient dit te gebeuren. Zo werkt democratie.
.
Al moet er een 1848 voor gearrangeerd worden. Jullie zullen buigen voor de wil van de meerderheid van de bevolking. Misschien niet dit jaar, misschien niet volgende jaar, maar het moment komt.

Parel van het Zuiden | 27-06-16 | 11:21

Peggold mag van mij gewoon weer aan slag als veilingmeester.

1+1 | 27-06-16 | 11:21

Heb een zin gemist: wij begrijpen de bezorgdheid van de kiezer.

daytripper | 27-06-16 | 11:14

We zijn weer full circle naar de middeleeuwen in Europa, de adel regeert, het gepeupel moet zn bek houden en doorploeteren. Hoe was dat ook alweer afgelopen?

Rest In Privacy | 27-06-16 | 11:14

Feitenvrije politiek. De huidige politiek is grotendeels feitenvrije politiek. En wat nog erger is, men draait oorzaak en gevolg om. Eerst was er de onvrede, toen pas bloeide het populisme op.
Aan Pechtold wordt gevraagd hoe de onvrede te bestrijden, en zijn antwoord is "door het populisme te bestrijden". Bullshit. Zonder populisme is er nog steeds diezelfde onvrede, want die komt voort uit een gevoel van onbehagen. En dat gevoel van onbehagen is het gevolg van een steeds groter wordende kloof tussen burger en politiek. Hoe groter die kloof, des te gemakkelijker wordt het om als populist te opereren, om die onvrede te exploiteren, om dat gevoel van onbehagen te kanaliseren.
Overigensm polulisme is geen ideologie, populisme is een techniek. En die techniek wordt letterlijk door alle politieke partijen in meerdere of mindere mate gebruikt. Verkiezingscampagnes zijn populistische propagandamachines, die gesmeerd worden door scriptwriters en mannetjesmakers. "Het eerlijke verhaal vertellen", of die eeuwige gelofte van een gekozen burgemeester, dat soort werk.
Als pechtold populisme wil bestrijden, laat 'm dan eens beginnen om dat populisme uit zijn eigen partij te verwijderen, om dan vervolgens, als de kloof pijnlijk zichtbaar is geworden, te gaan vertellen hoe die gedicht gaat worden.

Schoorsteenveger | 27-06-16 | 11:14

Zijn het dadelijk weer de Engelsen die ons moeten komen bevrijden van een groot Europese droom van enkelen?

Mark van Leeuwen | 27-06-16 | 11:14

Een Nexit is volgens mij niet de oplossing, maar je kunt natuurlijk altijd een referendum/enquete houden waarbij kiezers kunnen aangeven wat de rol van de EU moet zijn. Geen simpel ja of nee, maar meer inhoudelijk. Een soort 1Vandaag-Opiniepanel. Samson stelt dat Europa NOG niet het antwoord heeft op grote problemen, maar de EU bestaat ongeveer 50 jaar. Dan moet toch een keer het besef komen dat het project op deze manier is mislukt. Bij D66 is het tijd voor vernieuwing. Pechthold is nu 10 jaar fractievoorzitter en er komen nog 4 jaar bij. Zelfs de Amerikaanse president mag maar 8 jaar blijven. De macht van Europa moet terug naar de basis, zoals de 6 oprichters die gelegd hebben. Maar dat is gezichtsverlies voor de politiek en bestuurders. Die houden daar niet van. Het zal mij benieuwen hoeveel Nederlanders volgend jaar bij de verkiezingen echt voor verandering durven te stemmen.

Mannes | 27-06-16 | 11:14

"oude slecht opgeleide kiezers..."
Het is juist andersom. zoals het spreekwoord zegt: De wijsheid komt net de jaren.
Dat jonge volk weet niks van historie en wordt niet meer geleerd om zelf na te denken. Gevolg: ze geloven klakkeloos alles wat in de media gepubliceerd wordt, waar het gros van de media aan de hand van de eurofielen loopt. Maar de ouderen weten dat alles voordat we een EU hadden ook gewoon doorging. Er worden hle doomscenario's voorgespiegeld, de handel zou instorten, etc. Nouuu, wij handelen al eeuwen met Engeland, zonder EU destijds, en dat gaat zo meteen echt niet plat. Dat gaat heel gewoon door.

Er begonnen uiteraard meteen al rancuneuze geluiden te klinken in de EU, maar dat werd snel door Frau Holle in de kiem gesmoord. Doet ze toch nog eens wat goed. Moeten ze goed doen ja, nou barrieres op gaan werpen voor Engeland, raken ze helemaal alle draagvlak kwijt.

_kees_ | 27-06-16 | 11:13

Geweldig al die paniekreacties.
D66 bang voor de democratische kiezer, we leven in zeer interessante tijden.

Eppo | 27-06-16 | 11:12

metagod | 27-06-16 | 11:03
Juist en daarom werkt dat hele zooitje niet.
Spelregels zijn spelregels.

kneuterzak | 27-06-16 | 11:11

Internationalisten hebben een psychisch defect, valt niet mee te discussiëren. Je kunt net zogoed tegen je hond kletsen.

compitaal | 27-06-16 | 11:10

Weer dat gegoochel met de 'EU' en 'Europa'.
Sneu, heel sneu.
Pechtold is de vleesgeworden volksverlakker.
Niets dan factfree gewauwel over de EU. Gooi er wat woorden tegenaan zoals: welvaart en vrede en de juichaapjes zijn weer gerustgesteld.
Samsom idem.

Desmoulins | 27-06-16 | 11:10

Een paar dingen zijn leuk om vast te stellen:
- Linkse mensen blijken internationaal slechte verliezers als democratie dingen dicteert die ze niet aanstaan.
- De klassieke propaganda machines van de oude media inclusief NPO zijn vast gelopen. Internet, ook als reactie kanaal van de pers (Hoi Televaag!) geeft a la minute de mening door van heel veel lezers en hun commentaar is niet mals.
- De oude propaganda machines en politici zijn ten einde raad en schrijven hun verlies toe aan populisme, onderbuikgevoelens van tokkies en laag opgeleiden (niet waar Maurice ?) in de hoop dat de ongewenste stemmers zich aangesproken voelem. Helaas voor hen gaat die vlieger niet op.

Lichtstadfan | 27-06-16 | 11:09

Dit doet denken aan de R101, een socialistische droom om een luchtschip te bouwen, een soort van luchtbrug van Samsom, moest er koste wat kost komen, maar eindigde desastreus, wat overbleef waren de geschiedenis en een https://youtu.be/RsM6wpIA3Sc
succes Pays-Bah. up the irons.

hovawart | 27-06-16 | 11:09

Democratie en realisme is voor de politieke klasse een totaal onbekend concept geworden. En als het zich dan manifesteert denken ze meteen aan safehouses en schuilkelders volgestouwd met Chablis & kaviaar.
EU has f-a-i-l-e-d.

Notenkraker | 27-06-16 | 11:09

Breek me de bek niet open over de verzorgingsstaat. Mijn moedertje werd in een verpleegtehuis opgenomen voor revalidatie na een herseninfarct. Wat een drama daar, vies en goor,nachts hulpeloos op het toilet laten zitten, etc etc.
Ze kwam er zwaar depressief vandaan en tig meldingen gedaan over depressiviteit dit werd uiteindelijk opgepakt maar niet adequaat bleek achteraf want ze heeft zich verhangen.
Ik ga niet schelden maar met de afbraak van de verzorgingsstaat hebben onze bestuurders bloed aan hun handen.

stormtijd | 27-06-16 | 11:09

Nog nooit heeft links haar ware aard zo erg laten zien als afgelopen weekend. Janken om Brexit, nieuw referendum willen want 'niet eerlijk', moord en brand schreeuwen omdat de koersen even omlaag kelderden en alles en iedereen dat het niet met hen eens is xenofoob, racist of onopgeleid noemen. Politiek rechts is wereldwijd een flinke opmars aan het maken (Wilders, Le Pen, Trump, etc.) en ook in andere landen, waaronder Nederland, is de schreeuw om de EU te vertrekken nu groter dan ooit. Maar links steekt de vingers in de oren, roept heel hard "tralalalala", doet alsof er niets aan de hand is en zet iedereen die ook maar rechtshandig is als populistische zeloot meer.
.
Linkse minkukels, het is afgelopen. Het pappen en nathouden-beleid van links werkt niet. Tijd voor verandering.

Le Roi | 27-06-16 | 11:07

@lanexx | 27-06-16 | 11:05
Dat bleek ook al met de olympische spelen in Rusland. Dat jaar was uitgeroepen tot "Nederland-Rusland-Jaar" en Rusland werd extreem in het zonnetje gezet.
Na dat hele fiasco rondom Oekraïne wist de media van gekkigheid niet meer hoe ze Rusland moesten bashen.
Allemaal omdat zo zo graag interessant willen blijven doen bij Mediapoort.

Mastermattie | 27-06-16 | 11:07

Pechtold? Pechtold? Nog nooit zo stil geweest als de afgelopen periode. Stokpaardje EU is compleet kreupel en stiekem denkt ie elke ochtend voor de spiegel : " Kut kut kut, ik weet niet hoe een kut er uit ziet, maar kut kut kut wat heeft Wilders keer op keer gelijk."

verbanden | 27-06-16 | 11:07

"De propagandamachine begint warm te draaien (..)"
@Mastermattie | 27-06-16 | 10:51
De marsbewoners e-mailden zojuist. Of het niet wat minder kon. Ze verbranden zo wat van al die hitte die er van af komt.

kweethetooknietbeter | 27-06-16 | 11:06

zucht, het plebs, taxvolk heet nu niet meer Tokkies want foute benaming, labbekakkers is nog in zwang en nu blijkt dat 80% van de EU bevolking maar niet wil begrijpen dat 5 % EUregeerpotaten met een dikvet salaris en dito vergoedingen tot aan de dood ( levensverwachting van dit narcistenvolk is boven de 100 inmiddels), het allerbeste met hen voorheeft, juist voor hen (ons) doen zij het.. ondankbaar stemvee.
Volgende EU wet zal zijn dat je alleen nog mag stemmen als Pech voor ons en nog wat EUhotemetoten na een grondige doorlichting je geschikt acht voor het mogen uitbrengen van een stem.. en eenieder die valt tussen de 23 en 45 jaar..Dat moet je niet willen, ervaren burgers die he.le.maal. klaar zijn met 10 jaar EUvorming. Welvaart, Vrede, gezondheidszorg, economie en werk voor vele, vele voormalige EEG landen is na 10 jaar EU is nog nooit zo slecht geweest in de afgelopen 60 jaar, nog nooit!De staatsschuld ongekend, de migratieproblematiek niet meer te meten over 3 generaties migranten.. NEXIT!
Duitsland en Frankrijk hebben heel terecht haast en de grootste verliezen met een Nexit. Wie moet immers dan nog de grote EUpot vullen om heel de EU te voorzien van 'leningen' waar vervolgens de schulden aan Duitsladn en Frankrijk van worden afbetaald. Nog even die pensioenpot van de Hollanders.. en daar is al voor getekend door Kleinsma.. die gaat nl in de fiscale EU pot om landen te ondersteunen (leningen) als het daar wat minder gaat..ERUIT getekend

fikkieblijf! | 27-06-16 | 11:06

Ik hoef ook niet uit de EU, de juiste vraag voor een referendum luidt dan ook:
Bij welke EU wilt u horen:
A) DE EEG
B) DE EU, waarbij EU staat voor Eenheid 200KM rondom Utrecht

ZwarteDag | 27-06-16 | 11:06

Samsom en Pechthold vrezen de kiezers. Ze vrezen zelfs de democratie die ervoor gezorgd heeft dat ze in de volksvertegenwoordiging mogen plaatsnemen. Altijd al geweten dat PvdA en D66 niets anders dan facistische partijen zijn. Fascisme is namelijk van de wieg tot het graf geindoctrineerd worden en slechts alleen deze visie volgen. Ik zal deze uitspraak dan ook nooit vergeten! Smerige verraders van de democratie zijn het!

Indoneesje | 27-06-16 | 11:05

Is het idee van het omvormen van de verzorgingsstaat in een participatiesamenleving alweer overboord gekieperd?

dugo | 27-06-16 | 11:05

Ik wil een nieuwe democratie. Deze is stuk.

Wat een stel klapmongeaulen, als morgen de revolutie aanstaande is, waar kan ik me dan melden?

fap_cave | 27-06-16 | 11:05

'Feitenvrij' begint ook al zo'n modewoord van wegkijkend Nederland te woorden.
Je had al 'geen oplossing' als de geopperde oplossing niet overeenkwam met wat de correctmensch moest vinden, en nu hebben we dus 'feitenvrij' voor als de feiten je niet bevallen.

Cuyahoga | 27-06-16 | 11:05

De laatste dagen hebben we heel goed kunnen zien en horen waar het Nederlandse journalistiek voor staat.
Eén grote meeheulende EU kliek, geen kritisch geluid, geen tegenstand, ze buitelen allemaal over elkaar heen om de UK te veroordelen.
Dit land loopt graag aan de leiband, zal het zelf niet in het hoofd halen zelf op te komen voor "het volk", luister alleen al naar het NPO met ene el Maroudi, zo'n blatende omhooggewerkte mede Nederlander, tjezus wat een triestheid hoor je daar, pure EU verheerlijking!

lanexx | 27-06-16 | 11:05

Hou GVD eens op met EU en Europa door elkaar te gebruiken. Samson bijvoorbeeld weer.

Alcoholic | 27-06-16 | 11:04

Voor D66 zijn referenda als een trein. Zodra ze stoppen op een station waar ze niet willen zijn stappen ze uit en roepen heel hard: " hier is die trein niet voor gemaakt ".

brughslurph | 27-06-16 | 11:03

UK is zo fatsoenlijk om formeel uit de EU te gaan.
Er zijn veel andere landen binnen de EU met een hele grote mond, die te boel gewoon belazeren en zich niet aan de regels binnen de EU houden m.b.t. begroting, vluchtelingen, etc.

metagod | 27-06-16 | 11:03

Er komt helemaal geen Nexit. De meeste mensen kan het allemaal geen bal schelen. En de rest zit hier alleen maar boze tegels te tikken. Gaat niet helpen.

catomar | 27-06-16 | 11:02

Twee woorden: Srebrenica.

orca | 27-06-16 | 11:02

Ik hoef helemaal geen antwoord op de grote problemen van de EU, en al helemaal niet de kleine, zoals het wattage van mijn stofzuiger. Doe gewoon een paar nuttige dingen en doe het goed en je hoort me niet over een Nexit of gulden.

dugo | 27-06-16 | 11:02

Pechtold is mijns inziens onderdeel van de echte elite. "Feitenvrije politiek", is een meme die is overgewaaid uit Amerika en gebruikt wordt door de Neo-Cons en andere enge mensen die vooral heel goed zijn in het vingerwapperen en vervolgens zonder mededogen hun eigen agenda doordrijven.

Dit gewauwel is "scripted" en voorgekauwd door zijn bazen. Pechtold is "all-in" en ik sta er dus dan ook absoluut niet van te kijken als deze man "against all odds" gewoon de volgende minister president wordt van Nederland.

Borrom | 27-06-16 | 11:01

Pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet

BMCJG | 27-06-16 | 11:01

Als een meerderheid iets wilt/niet wilt, betekent niet dat dat automatisch het beste antwoord is..

Boonalds | 27-06-16 | 11:01

Kritiek = Populisme...
Goh volgens mij kan ik dergelijke uitspraken ook terugvinden in geschiedenisboeken...

Lalala Geld! | 27-06-16 | 11:00

Een veilingmeester en een milieuactivist.
Geniaal voer voor een nieuwe TV serie.

Mastermattie | 27-06-16 | 11:00

Zonder de EU komen de volgende verzorgingsstaten in gevaar: Griekenland, Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk.

Met EU komen de volgende verzorgingsstaten in gevaar: Nederland, Zweden, Duitsland, Finland, België, Oostenrijk.
Want die laatste mogen alle rekeningen van de EU betalen.

Vogelbeest | 27-06-16 | 10:58

De vaste oplossing voor ieder probleem: Meer migratie, Meer Europa, Minder democratie. Pechtold gaat de brand blussen met benzine.

chosenignorance | 27-06-16 | 10:58

Wat is nou weer opeens een democratische verzorgingsstaat? Gaan we stemmen hoelang oma d'r luier deze week om moet hebben. Helaas opoe, van de zes gratis mantelzorgers hebben er vier tegen gestemd. Zoiets?

Piet Karbiet | 27-06-16 | 10:57

-weggejorist-

ikworstelengadouchen | 27-06-16 | 10:57

De gedachte van een gezamenlijke markt is hartstikke goed. Waar het mis is gegaan is de uitbreiding met het complete oostblok, de invoering van de Euro en misschien zelfs al Schengen. En het bestuur met alle afgedankte Belgische en Luxemburgse dictators kan ook beter...

Koning Willy | 27-06-16 | 10:56

D66 zou maar wat graag ook democratische verkiezingen willen afschaffen of alleen toegankelijk willen maken voor mensen waarvan zij wel bepalen dat ze stemrecht hebben.
Het EU-fascisme zit zo diep geworteld in die partij dat ze democratie maar als iets overbodigs zien want zij weten het toch beter

sinar2 | 27-06-16 | 10:56

Didi heeft natuurlijk gelijk: het is niet de schuld van de ouderen die wel zijn gaan stemmen (de leugens en beloftes van de EU als wat langer horen en weten dat het ook zonder best kan) in plaats van de jongeren die niet zijn komen opdagen. Net als de loosers in NL na 6 April nu krokodillentranen en vuil lopen te sproeien. Democratie is voor de mensen die het wat kan schelen!

TheseDays00 | 27-06-16 | 10:56

"D66-leider Pechtold verwijt VVD en CDA dat zij de onvrede over de EU hebben aangewakkerd."

Wat? Hoe groot is dat bord voor zijn kop? Hij is nota bene zélf een van de grootste redenen dat ik tegen de huidige EU ben.
Als Pechtold voor is, dan weet je dat het niet deugt.

error503 | 27-06-16 | 10:56

ongekende stupiditeit, ze zijn bang voor het volk omdat ze weten dat het volk uit de EU wil. Bij iedere verkiezingen zullen ze dus grotere leugens moeten bedenken om hun zetels te behouden.

deluiegriek | 27-06-16 | 10:56

-weggejorist-

ikworstelengadouchen | 27-06-16 | 10:55

eerst maar eens die Britten er per direct er uitkegelen en de zelfde voorwaarden opleggen als Noorwegen.

istawa | 27-06-16 | 10:55

De kroonjuwelen van D66 bleken slechts te bestaan uit wat goedkope glimmende kermis troep.

CoffeePatch | 27-06-16 | 10:54

Laten we solidair zijn en met zijn allen proberen zoveel mogelijk te kopen via UK webshops, ebay etc.
Deel het via Facebook, twitter enz en laat iedereen in de EU hier van horen.... samen staan we sterk en kunnen we de economische wraak vanuit Brussel verlichten en gelijk een boodschap sturen naar die ..........

mmamax | 27-06-16 | 10:54

Juist ja, door mensen waar je het niet mee eens bent te framen als populisten komen we er wel D66, ipv in discussie te gaan en met betere argumenten te komen. Als extreem-rechts framen lukte niet meer, dan maar op onderbuik en populist. Anderen voor populist uitmaken: de ene hand besmeurd de ander.

TheseDays00 | 27-06-16 | 10:53

De vrees van politici voor democratie is ongekend.
Bang voor referenda, bang voor de kiezer.
Spreek u uit bij de bindende verkiezingen op 15 maart 2017.
De propagandamachine begint warm te draaien, als u dat dat u de hoeveelheid leugens afgelopen jaren met Rutte wel gehad had, bereidt u zich dan maar voor op het komende half jaar...

Mastermattie | 27-06-16 | 10:51

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken