Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NSB Handelsblad profileert politiemensen als tuig

pliesieburger.jpg De politie. Ook niet altijd onze beste vriend. D'r zit een hoop lomp volk tussen 's lands eenstrepertjes. Maar wat NSB Handelsblad vandaag flikt, doet je ongezien de kant van de platte petten kiezen. Het haatblaadje heeft de hand weten te leggen op stukken intranet van de politie (gelekt door een collega), waar straatagenten hun verbazing en chagrijn uiten over de ophef rond etnisch profileren. Daarbij zeggen ze volstrekt rationele, zinnige dingen als "Niks mis met etnisch profileren als het op feitelijkheden is gebaseerd" en "Profilering hoort bij politiewerk. Je ontkomt dan niet aan criteria als huidskleur, leeftijd en geslacht." De ene na de andere volstrekt realistische quote komt voorbij: "Begrijpen de mensen met een getinte/donkere kleur dan niet dat de misdaad vaak bij de allochtone Nederlanders te vinden is? Beetje (heel erg) struisvogelgedrag." Maar NSB Handelsblad gaat helemaal Mississippi Burning op de gepikeerde dienders, die zich op het intranet opwinden over de laffe spijtbetuigingen die hun knipmessende korpsleiding over profilering maken: "Wat moeten we nou! Patsers controleren of niet? Controleer je een keer een patser, krijg je deze reactie. En vlug je excuses aanbieden natuurlijk!” Die patseraanpak heeft overigens al jaren de volle steun van de Profileerders van de Arbeid, maar de Vandermeerschbode gaat helemaal in de vingerwapperende ooohdatkantochniet foeimodus tegen de hardwerkende dienders en ramt een met fatsoenskanker ingesmeerd mes in de rug van het geplaagde politiekorps. "Het leest als een soort GeenStijl", zegt de policor tik-BOA die het naaistukje maakte, en dat kunnen we eigenlijk alleen maar beamen: doodgewone dienders bespreken rationele waarheden. Tussen politie- en politieke top en de gewone straatagent die dagelijks de riolen van de samenleving probeert te ontstoppen, zit een enorme kloof. Honger-CAO, materieel tekort & bureaucratie teveel, maar als ze op volstrekt genuanceerde wijze etnisch profileren, begint het Ministerie van Moralisme namens hun vriendjes van de macht meteen neerbuigend te doen tegen de mannen en vrouwen die Nederland veilig proberen te houden. Profileren = je beschikbare middelen nuttig aanwenden, niet uit naam van policor, fatsoen of wensdenken je eigen werk nodeloos ingewikkeld, duur en tijdverneukend maken. Maar waarheid is haatspraak in de wereld van de gore grachtengordelbode. #TeamDienders P.S. Over gelekte intranet-gesprekken gesproken. Wij horen ook wel eens wat. Kloppen de hardnekkige geruchten dat bij NRC de ratjes het zinkende schip aan het verlaten zijn en dat Vandermeersch weer aan het solliciteren is in België, maar dat niemand 'm wil hebben?

Reaguursels

Inloggen

Ik ben aangehouden door 2 allochtone Rotterdamse stadswachten omdat ik een paar meter op de stoep fietste en mijn gegevens werden genoteerd en ik, blanke NL man middelbare leeftijd onderging het allemaal gewoon, legitmatie klopte etc etc en de boete bleek 40 plus 6 euro adm kosten die ik een paar weken later per acceptgiro betaalde. Onlangs zag ik op mijn bekeurplek, Oude Binnenweg Rotterdam, weer 2 stadswachten in aktie en ik nam plaats op een terras om hen te observeren. Veruit de meeste fietsers waren allochtonen (net als de stadswachten) en iedereen die fietste, werd aangehouden met een waarschuwing en gesommeerd om verder te wandelen, tot er een blanke man aan kwam fietsen... toen begon het schrijven net als in mijn geval, en dus wandelde hij even later ook 46 euro armer verder. Ik heb daarna nooit meer op de stoep gefietst en nu verbaast het me niet meer dat veel mocros en negers gewoon op de stoep fietsen wetende dat het voor hen als bij een waarschuwing blijft. De kans is groot dat ze zich bij een eventuele aanhouding niet kunnen legitimeren en/of agressief worden en hun aanhouding zou dus alleen maar stress opleveren voor de stadswachten.

weetjenog | 12-06-16 | 18:23

Jelmer Schaaf heeft het in zijn Tweet bij het rechte eind. Heel veel reacties zijn gebaseerd op emotie in plaats van op feiten. Feiten zoals daar zijn:
1. Er zijn in Nederland naar schatting 1.500 loverboys, waarvan maar 2% Nederlanders, de rest zijn Marokkanen, Turken en Antillianen.
2. Wie Opsporing Verzocht kijkt ziet dat ca. 90% van de gezochte verdachten geen Nederlandse achtergrond hebben en vooral juist lichtgeting en donkergetint zijn.
3. 52% van alle Marokkaanse jongeren is in aanraking geweest met politie/justitie. Bij Nederlandse jongeren ligt dat percentage onder de 20%.
4. Per jaar worden ca. 150 moorden gepleegd waarvan ca. de helft door daders met een niet-Nederlandse achtergrond.
5. Er zijn ca. 2 miljoen allochtonen in Nederland op een toaal inwoneraantal van 17 miljoen. De gevangenissen zitten voor meer dan de helft vol met gevangenen met een niet-Nederlandse achtergrond.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik geef de politie groot gelijk: selectie op basis van ervaringsfeiten om een zo hoog mogelijk oplossingspercentage te realiseren. Daar hebben wij brave burgers recht op, recht op bescherming (grondwettelijk vastgelegd).
Beste politie, aub doorgaan met statistisch selecteren!
Pak dat gajes!!!

Albert5000 | 12-06-16 | 15:41

IV. Tenslotte....
interviewde mevrouw de Lange-Luyten vanmorgen een journalist in TV Buitenhof ook de journalist van de NSBkrant.

Dát wel natuurlijk.

joost2 | 12-06-16 | 13:05

III.
Zij heet bovendien Marcia de Lange-Luyten.
Maar echte rooie socialisten gebruiken niet de naam van hun man.
Haar man heet Jeroen de Lange en zit in de 2e kamer voor de pvda.
Túúrlijk.
Over nepotisme gesproken.
zie hiervoor mijn reacties.

joost2 | 12-06-16 | 12:48

II. Marcia Luyten blijkt die koekwaus bij Buitenhof TV vanmorgen te heten. Geen knappe verschijning ook.

Die met haar linkse brutale ratjes gezicht probeert het prototype van een fanatieke links progressieve journalist uit te hangen, zonder enige vorm van nuance. Dat zijn altijd de hele erge.
Ik begrijp Zijlstra echt niet dat hij bij zo'n tante gaat zitten.
Op de Nederlandse TV komt ook echt wel veel rotzooi.

GS: analyseer deze rode tante maar eens.

joost2 | 12-06-16 | 12:39

Ik ben ervan overtuigd dat bijna 100% van de Nederlandse politie integer is.
Wat er ooit fout is gegaan, is dat de uiterst links georiënteerde politici ( aanwezig in bijna alle politieke partijen) het respect voor de politie teniet heeft doen gaan.

Hoor b.v. tot mijn ergernis vanmorgen zo'n links koekwaus meisje in TV Buitenhof met de heer Zijlstra weer over het zgn. "discrimineren" van de politie onbeleefd doordrammen.
Dat is onze media ,die constant met linkse propaganda ons vergiftigd en we laten zo'n gillende keukenmeid politici interviewen, haar mening opdringen, wat zij bovendien niet kan. Wat komen er op TV toch veel non valeurs.

Zie ook maar die SP politicus in Rotterdam die Marokkaans tuig toestaat mensen te bespugen en dat men daartegen maar niets moet doen. Spugen is niet erg zegt die lul.
Dat zijn van die waardeloze bestuurders die ons land naar de filistijnen hebben geholpen t.a.v. normen en waarden.

Ik zou een bladzijde kunnen schrijven vol met mislukte, corrupte, eigengereide, niet naar het volk luisterende politieke bestuurders die hier veel in dit land kapot hebben gemaakt.

Criminelen werden gepamperd, mochten niet vastgezet worden en de meeste D66 rechters pasten het Wetboek van strafrecht naar eigen genoegen toe.

En als je dan als politieman/vrouw iemand hard aanpakt of zichzelf verdedigt, moet je linkse politiek weer eens horen.

Nederland is nog te redden, maar dan zal men de politieke augiasstal in den Haag eens schoon moeten vegen.
Het linkse bolwerk in den Haag en Hilversum (media) waar nepotisme heerst en het links elitaire grachtengordel clubje, wat goed voor zichzelf zorgt, zal een een kopje kleiner gemaakt moeten worden.

Harder optreden van de politie tegen tuig is vereist;
De socialisten moeten niks meer te zeggen krijgen in dit land;
De immigratie van gelukszoekers/asielzoekers moet stoppen, we zitten vol en ons belasting geld gaat de foute kant op;
Nederland moet terug naar haar joods/christelijke cultuur, ook ik vind controle op en vermindering van de islam noodzakelijk geworden;
De gezondheidszorg kapot gemaakt door
Schippers ( die verantwoordelijk is voor het feit, dat in de toekomst er veel meer mensen ongeneeslijk ziek worden, omdat zij voorheen met hun aanvankelijk kleine klachten niet naar de dokter gingen, omdat zij hun eigen risico, doktoren, medicijnen etc. niet meer konden betalen;

tot slot: Nederland moet uit de Europese Unie.
De door ons niet gekozen technocraten en hobbyisten in Brussel, vreten ons belasting geld op, zijn uit op onze pensioenkas, en zullen de kwaliteit van ons leven in Nederland steeds meer verminderen door hun dictatuur.
De EU is voor ons land heel fout.

Nederland was voor die eu club, 1991, een heel rijk land, onze gulden werd door de invoering van de euro ineens 10% minder waard, we hadden goede handelsverdragen en niemand speelde de baas over ons, dan de door ons gekozen regering.

We moeten wakker worden.

joost2 | 12-06-16 | 12:31

"Als je weet dat 95% van de zakkenrollers bulgaars of roemeens is snapt iedereen toch ook dat je die iets scherper in de gaten houdt als je een zakkenroller wil vangen?"
henkdekanarie | 11-06-16 | 20:09

En daar zie je dat etnisch profileren niet werkt en fout is. Ik reken even door. Aanname: politie kan Bulgaren herkennen en onderscheiden van Nederlanders. Andere aanname: van de Bulgaren is 5% zakkenroller, van de Nederlanders 1%. Een flink verschil dus. En we hebben 9.000 Nederlanders in de set, en 1.000 Bulgaren. Allemaal vrij simpel, maar dat rekent makkelijker.

In totaal dus 50 zakkenrollende Bulgaren, en 90 zakkenrollende Nederlanders. Als agent kan ik per dag 100 mensen controleren. Ik controleer alleen Bulgaren. Dus ik vang 5 zakkenrollers, en heb 95 geïrriteerde anderen.
Ik kan ook volkomen willekeurig controleren. Dan heb ik 90 Nederlanders, waarvan 1 zakkenroller, en 10 Bulgaren, allemaal geprikkeld. Dus 99 boze mensen en 1 boef.

In geval 1 pak je er dus duidelijk meer. Maar sowieso pak je er maar weinig, en heb je vooral veel onschuldigen aan de kant gezet. Erger nog, de blanke zakkenroller heeft vrij spel gekregen, die wordt nooit gepakt. Het waarom noem je zelf verderop al:

"En ja als getinte jongens van onder de 30 in getunde auto's van 100.000 euro rijden." Het criterium is dus niet 'getint', maar 'dure auto, jonge bestuurder, opgevoerde motor.'

Politie moet profileren, maar kleur is niet het meest relevante criterium. Leeftijd, meegenomen bezittingen (auto, kleding etc,), gedrag, locatie, dat soort dingen spelen mee.

Bruine Beer | 12-06-16 | 11:57

@Nuuk | 11-06-16 | 14:14
Hulde en welkom in de echte wereld.

Zwizalletju | 12-06-16 | 11:11

Sorry voor dubbelpost

pennestront | 12-06-16 | 09:09

-weggejorist-

pennestront | 12-06-16 | 09:09

Zoals alles in onze redelijk welvarende Westerse liberale maatschappij ter discussie wordt gesteld door NULpresterende onontwikkelde rifbarbaren samen met hun autochtone policorfans, moet nu ook de pliesie eraan geloven.
Eerst de hardwerkende Witte Man, als boegbeeld van geinstitutionaliseerd racisme, en nu onze gezagshandhavers die er verschrikkelijke werkmethodes op na houden zoals ethnische profiling.
Die Witte Man heeft (in meerderheid!) al kleur (!) gekozen en daarmee zichzelf gepolariseerd tot neonazi, vanwege zijn kritiek op de afbraak van ons welzijn en onze welvaart hier in het Vrije Westen.
Nu is de pliesie aan de beurt. Tactisch gezien niet zo'n beste keus van achterlijk&policor, het samenwerkingsverband van imbecielen en corruptelingen.
Het mooie gevolg hiervan is dat we in de volgende fase zijn gekomen van de koude oorlog (die overigens wel steeds warmer begint te worden.......) tussen meermeermeer en minderminderminder.
De pliesie zal ook kleur (moeten gaan) bekennen.
En ik vrees voor onze (veelal) relipedo's dat dat niet in hun voordeel zal gaan uitvallen. Natuurlijk zullen er eerst korpsleidingen zijn die 'politiek geinspireerd' zullen zeggen 'dat het allemaal niet zo'n vaart loopt' en 'dat we meer begrip voor elkaar moeten opbrengen'.
Maar uiteindelijk beslist De Straat en niet de staat.
Vanaf 3/2017 zal NL er heel anders uit gaan zien.
Gelukkig.

pennestront | 12-06-16 | 09:09

Degene die het artikel hebben gelezen vinden het goed en niet perse negatief over de politie. De rest leest van Rossem en gaat los.

ristretto | 12-06-16 | 08:42

Ik lees de NRC tweedehands; een kennis van mij is er op geabonneerd. Ik vind 't geen slechte krant.

Ing. Van der Pik | 12-06-16 | 07:08

Vooroordelen en profilering bestaan niet, er zijn alleen statistisch relevante observaties

Hemmenaar7 | 12-06-16 | 02:08

Yeah73 | 12-06-16 | 01:06
Ja, maar ook oude joods vrouwtjes achter een rollator.
Anders discrimineren we de rollator-duwers en dat mag natuurlijk niet.

Jan Dribbel | 12-06-16 | 01:11

Ja, nu gaan we ouwe joodse vrouwtjes aanhouden en fouilleren op wapenbezit.

Yeah73 | 12-06-16 | 01:06

Die Kenneth Vermeer gaat het nog makkelijk krijgen.
Als die hetze tegen etnisch profileren zo door blijft gaan is er straks geen blanke speler meer die hem nog durft te passeren.
Die krijgt dan meteen een witte kaart voor racisme en white privilege.

down | 12-06-16 | 00:25

henkdekanarie | 11-06-16 | 20:09
Zo is dat. De politie doet toch aan allerlei risicotaxaties: niet alleen op basis van geografische herkomst, ook leeftijd, geslacht en allerlei andere kenmerken.
Iedereen wilde toch dat ze ricisogericht gingen handhaven? Moest toch allemaal efficienter en effectiever?
Maar nu zal het er wel weer op uit draaien dat ze weer volstrekt random te werk moeten gaan.

Paljas | 11-06-16 | 22:22

De politie doet niet aan etnisch profileren.
Dat doen de zwarten/negroïden/lichtgetinten/karpatenkoppen zelf.

Die profileren zich dagelijks op overwegend negatieve wijze.

En de politie reageert slechts daarop op vanzelfsprekende en terechte wijze.

Peter Emile | 11-06-16 | 22:11

Zoetermeer - Burgemeester Aptroot heeft met onmiddelijke ingang Club Magnum aan de Van der Hagenstraat gesloten.
Op basis van de Drank- en Horecawet is besloten om de verstrekte vergunning met onmiddellijke ingang in te trekken. Tevens heeft de burgemeester besloten Club Magnum met onmiddellijke ingang voor onbepaalde tijd te sluiten. Deze besluiten zijn gebaseerd op een advies van het Landelijk Bureau Bibob.
De Wet Bibob is een (preventief) bestuursrechtelijk instrument. Als er een ernstig gevaar dreigt dat bijvoorbeeld een vergunning wordt misbruikt, kan het bevoegde bestuursorgaan de aanvraag weigeren of de afgegeven vergunning intrekken. Bureau.
link : streekbladzoetermeer.nl/nieuws/burgeme...

theo-is-dood | 11-06-16 | 22:02

Als de moraalridder dat gelekt heeft vanuit een gesloten systeem dan moet ie eruit geschopt worden Of wilde hij / zij zich profileren..?

msgambler | 11-06-16 | 21:44

www.crimesite.nl/zoetermeerse-club-is-...

"Nachtclub No Limit in Zoetermeer is door burgemeester Charlie Aptroot per direct gesloten. De burgemeester zei tegen De Telegraaf dat de club ‘fout publiek’ aantrekt dat er teveel incidenten plaatsvinden.
Het bedrijf is voor een periode van zes maanden op slot. Eerder werd de naastgelegen Club Magnum al gesloten door de gemeente. Het justitieel Bureau Bibob dat eigenaren van bedrijven screent op criminaliteit rapporteerde negatief over Club Magnum.

Over ethnisch profileren gesproken? Wie /wat/ welk publiek komt er bij die clubs?

theo-is-dood | 11-06-16 | 21:36

Goede krant, de NRC, daar weten ze tenminste nog wat fatsoen is, ook een verhelderend stuk van Arnon Grunberg in de NRC.

lingo star | 11-06-16 | 21:21

Als je weet dat 95% van de zakkenrollers bulgaars of roemeens is snapt iedereen toch ook dat je die iets scherper in de gaten houdt als je een zakkenroller wil vangen? Net zoals de marokkaan met jabella en baard statistisch interessanter is in een jihad onderzoek dan Foppe uit Friesland.
En ja als getinte jongens van onder de 30 in getunde auto's van 100.000 euro rijden zijn ze vaak of rapper, of voetballer of crimineel.. De kleine groep die zakelijk succesvol is uitgezonderd maar ze droegen waarschijnlijk geen stropdas en aktetas toen ze werden staande gehouden..

henkdekanarie | 11-06-16 | 20:09

Huh maar in het artikel wordt toch helemaal niet geoordeeld, laat staan geprofileerd? De NRC is inderdaad een k*t krant maar ik zou zeggen dat men voor het eerst sinds tijden weer eens een objectief artikel heeft geschreven.

PietV | 11-06-16 | 18:20

Nrc ik niet meer en minder dan ordinaire pulp. Zelfs als je het gebruikt als wc krijg je er nog uitslag van.

hautmont | 11-06-16 | 18:17

hStripe | 11-06-16 | 14:04

Niks mis met ethnisch profileren als het gaat om het opsporen van criminelen of mogelijke daders.
Dat gebeurt nu in Frankrijk bij het EK ook. Dan houdt men ook Britten meer in de gaten dan de gemoedelijke Zwitsers..

knerf | 11-06-16 | 17:56

@ Van Rossem
Heb het NRC-artikel gelezen. Prima artikel. Niet negatief over de politie.

Diotima | 11-06-16 | 17:55

Marokkanen en Antillianen weten zich anders bij geweldsdelicten zoals straatroven en overvallen uitstekend etnisch te profileren....

knerf | 11-06-16 | 17:48

Godverdomme, ruim 40 jaar is er etnisch geprofileerd en etnisch geprofiteerd door de linkse kerk en de binnenstromende kameelneukers. En nu is het ineens een topic?

ad melkert | 11-06-16 | 17:46

Nooit gehoord van MOE-landers die werden aangehouden met een kofferbak vol inbrekersgereedschap.
O nee, die waren om 3:00 op weg op een badkamer te tegelen....
necrosis | 11-06-16 | 14:41

Wat om 3 uur 's nachts inbekersgereedschap is, is om 3 uur 's middag nog gewoon een gereedschapskoffer.
Weinig steekhoudend argument, Necrosis

hStripe | 11-06-16 | 17:33

@Uw Verzekeringsadvis | 11-06-16 | 17:15
Als het echt niet aannemelijk is kunnen ze beslag leggen en arresteren op grond van een vermoeden tot witwassen...

Wijze uit het Oosten | 11-06-16 | 17:29

waarom geen automatische kenteken check voor aanhouding. als typhoon dan 1x gechecked is staat hij vervolgens in het systeem met een oke erachter en kunnen ze hem voortaan laten rondrijden. scheelt voor beide partijen hoop ergernis en werk
markuitarnhem | 11-06-16 | 13:09

zeg slimpie, dan laat een crimineel eerst brave henkie in zijn auto rijden totdat deze gecontroleerd wordt en vervolgen heeft hij (lees crimineel)nergens meer last van.

Beeld fapper | 11-06-16 | 17:29

Toch vraag ik me af wat ze kunnen doen als je als crimineel staande wordt gehouden.
Als men vraagt hoe kom je aan die auto kan je gewoon zeggen, gaat je geen bal aan en goedenmiddag.

Uw Verzekeringsadvis | 11-06-16 | 17:15

Ja, laten we doen alsof etnisch profileren raar is, dat werkte bij de multiculturele droom ook zo lekker. Trouwens de EU is er ook groot mee geworden, doen alsof.

Opportunist | 11-06-16 | 17:03

In Amsterdam doen ze ook aan etnisch profileren, blanke fietsers worden aangehouden lichtgetintiërs op een scootert laten ze vrolijk door rood rijden.

voldemort | 11-06-16 | 16:44

@ Mark_D_NL | 11-06-16 | 15:22

Mij vermaken ze niet en ik vind de exorbitante beloning die ze ontvangen niet in verhouding staan met de magere prestatie die ze leveren. Maar hetzelfde geldt voor zovele zogenaamde bn'ers. En nee, ik ben niet jaloers, ik kom niks tekort.

Elessir | 11-06-16 | 16:31

@OudeNederlander | 11-06-16 | 15:32
@Lupuslupus | 11-06-16 | 15:57
.
Heel goed. De teevee de deur uit pleuren, en de krant (NRC was dat toen) erachteraan, is ook hier een ware zegen gebleken. Boeken & internet, zelf op onderzoek gaan, hoor & wederhoor. De verse generatie oplettende teeveelozen laat zich niet van de wijs brengen door regressieve hippies en hysterische nitwits.

ben kokhals | 11-06-16 | 16:19

Als ik bij de politie werkte zou ik maar eens op zoek gaan naar die lekkende collega. Dat is de echte NSB'er. Of een of andere multiculti linkse idioot of een allochtoon die weer de zieligheidskaart trekt. Hoe dan ook een valse verrader van je collegae en alleen daarom al ongeschikt als agent. Ik hoop dat je dit leest, PISVLEK!

pietprikkel | 11-06-16 | 16:12

@eerstneukendanpraten | 11-06-16 | 14:59 "... en daar [joop] wordt de hermandad compleet kapotstuk gemaakt door de diverse commenters."
.
Jahaaa, de echoput voor linkse übermenschen. Waar iedereen gelijk is, behalve wie dat niet is, en die is dan de lul. Maar goed dat zij geen weet hebben van de gechiedenis, anders zouden zij zich rood en groen schamen.

ben kokhals | 11-06-16 | 15:59

Mijn nieuws, films en tv-series vind ik wel op internet, zonder hinderlijke reclame en zonder bang te hoeven zijn gehersenspoeld te worden.
OudeNederlander | 11-06-16 | 15:32
.
Ik was niet bang om gehersenspoeld te worden (want dat gaat toch nooit lukken) maar ik ergerde mij gruwelijk aan al die leugens, wilde ze gewoon niet meer horen.
Wat een rust geeft dat. Kan het echt iedereen aanraden.
Nooit meer die knikkende koppen zien om hun leugens kracht bij te zetten, die rot stemmetjes horen, heerlijk heerlijk.

Lupuslupus | 11-06-16 | 15:57

....... Ik vond Derksen en Van der Gijp wel sterk gisteravond in VI, over etnisch profileren. "Onzin! Die Kenneth Vermeer is gewoon een dikke jankbek! .....

Ooit vertelde vd Gijp bij Pauw(destijds radio) dat hij als 21-jarig manneke bij sv Lokeren speelde en een riant salaris verdiende. Hij ging toen voor een nieuwe auto naar de Porsche dealer. De verkoper vroeg wat hij kwam doen. vd Gijp: ik kom een Porsche kopen, doe de grootste maar. Die verkoper slaat stijl achterover: waar denkt mijnheer dat van te gaan betalen? vd Gijp: ik heb het bij me. Kan die NSB Belg Vandermeersch nog een hoop van leren.

zwemverbrander | 11-06-16 | 15:51

Ik heb het vaker uitgelegd hier: etnisch profileren is (meestal) volkomen legaal en daar is een goede verklaring voor. Artikel 1 Grondwet verbiedt discriminatie, maar daarmee wordt bedoeld 'ongerechtvaardigde discriminatie'. Discriminatie is een neutrale term, die pas een negatieve betekenis krijgt als er geen rechtvaardigend motief achter zit. Als ik een bordeel open en ik besluit alleen Aziatische hoeren aan te nemen, dan ben ik aan het discrimineren op afkomst en geslacht. En daar is niks mis mee. Ik doe het namelijk voor een redelijk doel: een specifieke markt aanwenden.
Na 11 september 2001 werden Arabieren stelselmatig grondiger gecontroleerd dan anderen op luchthavens. Waarom lieten rechters dat toe? Omdat de dreiging van terrorisme, plus de statistische waarschijnlijkheid dat een terrorist een Arabische Moslim is, rechtvaardigt dat we onze beperkte middelen en personeel efficiënt inzetten. In dat geval is etnisch profileren net zo legaal als een pannenkoek bakken. Tegenwoordig zouden overheden waarschijnlijk niet genoeg rechtvaardiging hebben om Arabieren te onderzoeken, maar misschien wel om duidelijk herkenbare Moslims te fouilleren. Het is allemaal relatief. De progressief roept vaak: "Maar dat is discriminatie!", terwijl dat maar de helft van een argument kan zijn.

stampertje85 | 11-06-16 | 15:34

@cocktailsmaak | 11-06-16 | 15:31
Autoverzekeringen profileren ook op postcode en op leeftijd.

Mark_D_NL | 11-06-16 | 15:32

Ze doen maar.
Ik luister niet meer naar de radio, kijk geen tv meer en lees geen kranten meer.
Mijn nieuws, films en tv-series vind ik wel op internet, zonder hinderlijke reclame en zonder bang te hoeven zijn gehersenspoeld te worden.

OudeNederlander | 11-06-16 | 15:32

Veel bedrijven profileren op postcode als het om internetbestellingen gaat. Postcode Tijd om daar wat tegen te doen. Mensen die in wijken met wanbetalers hebben nu een reden om zich gediscrimineerd te voelen.

cocktailsmaak | 11-06-16 | 15:31

Ziet nou niemand hoe ons land al is overgenomen door de minderheden en hun witte supporters?
Er gaat werkelijk geen dag voorbij of er is gezeik met die lui.
Uit hoeveel personen bestaan die minderheden + slaafjes eigenlijk, toch niet 51 % van onze bevolking? (Dus een meerderheid?).
.
Gewoon waanzin hoe wij ons in de luren laten leggen en steeds maar weer toegeven aan die lui.
Als het ze hier niet bevalt donderen ze maar op en dat geldt ook voor hen die hier geboren zijn. Gewoon opzouten naar het land van je ouders of grootouders en daar de boel op stelten zetten.
.
Hup hup pliesie, er moet meer en meer etnisch geprofileerd worden. Daar is nog een wereld te winnen. En voor de pliesie loser die zijn "verontschuldig" aanbood omdat Vermeer gecontroleerd was, weg met die engerd. Gewoon ontslaan.

Lupuslupus | 11-06-16 | 15:23

@Elessir | 11-06-16 | 14:46
Waarom is het bespottelijk at DJ's, Voetballers e.d. veel geld verdienen. Jaloers? Deze mensen vermaken veel mensen, en ze mogen daar best wat voor terug krijgen. Niets mis mee.

Mark_D_NL | 11-06-16 | 15:22

@Wutbürger_ | 11-06-16 | 14:22
En ik mag aannemen dat veel BN'ers en (andere) patsers hun auto niet op eigen naam hebben, maar op naam van partner of een rechtspersoon, of geleased hebben.

Guido | 11-06-16 | 15:21

Die hele gekte kan alleen maar ontstaan, omdat zoals ET007/11-06-16/14.56 ook al zegt, de overheid, c.q. dit kabinet etc. nooit een pro-Nederland standpunt in neemt en dus gods water of gods akker laat lopen. Daar komt dus nog veel en veel meer narigheid van.
Misschien wordt de krankzinnigheid ooit zo groot, dat bepaalde groepen hun eigen CD-kenteken gaan krijgen, om hun onaantastbaarheid te demonstreren. Bv. VARA-JP-400.000, DWDD-MVN-450.000, GL-JK-120.000, NEGER-SS-DENK, PVDA-DS-2eKL of NRC-VDM-0001, TURK-TK-2eKL of MAROC-SMN-FA-DENK.
Veel krankzinniger kan het in dit landje niet meer worden of toch wel?

Vigil | 11-06-16 | 15:18

Zelfs als ze overmatig vertegenwoordigt zijn in de criminaliteits-statistieken mag men daar geen rekening mee houden, ze zijn al zo achtergesteld en zielig tenslotte. Dit soort gutmensen zijn de echte racisten onder ons. Racisme van de lage verwachtingen.

In plaats van een aanpak gebaseerd op feiten willen ze een aanpak gebaseerd op hun eigen waanideeën.

Lyssa | 11-06-16 | 15:08

Mss dat de pliesie even moet nazoeken welke de NSB 'handels'blad journalisten zijn en die eens regelmatig eh... profileren. Zullen wel grotendeels zure baby boomende blanke mannen zijn, dus die mogenm daar toch niets van zeggen.

Poekieman | 11-06-16 | 15:03

@Zwizalletju | 11-06-16 | 13:40
@Nuuk | 11-06-16 | 14:14

Jullie ook al. Mooi! ;-)

@eerstneukendanpraten | 11-06-16 | 13:47
Hup Blackie! Poep maar lekker onder, dat vieze blaadje. Gelukkig is Blackie al zwart, want die krant geeft behoorlijk af. :-)

EefjeWentelteefje | 11-06-16 | 15:03

Blanke seriemoordenaars in witte busjes met matrassen mogen altijd doorrijden.

Hartgrond | 11-06-16 | 15:01

Dan krijg je op den duur omgekeerd profileren, deprofileren of zoiets. Degene die in de verste verte voldoet aan het profiel van een zekere-statistiek groep, wordt juist niet gecontroleerd, of mag dan doorscheuren in zijn pooiermobiel. Dan worden na een inbraak in de buurt alleen nog maar witte kleuters gecontoleerd die zich op hun stepjes buiten de deur wagen, en de chefs van dehet NSB-Handelsblad uiteraard.

ben kokhals | 11-06-16 | 15:01

Bij de islam-facisten van de Joop (nazi's, allemaal!) is dit ook een topic en daar wordt de hemandad compleet kapotstuk gemaakt door de diverse commenters.

eerstneukendanpraten | 11-06-16 | 14:59

Gelukkig heeft de Code Tabaksblatt wel zoden aan de dijk gezet, qua transferpricing ende moraal bij de bancaire schijn-elite.

Piet Karbiet | 11-06-16 | 14:58

Zou de overheid wel slim genoeg zijn om te beseffen dat wanneer ze de politie en defensie nog meer naaien, de bevolking wel heel erg sterk komt te staan.
Op een bepaald moment hoef je alleen nog maar een raam open te doen om vrijheid en hoop te verschaffen.

ET007 | 11-06-16 | 14:56

Over etnisch profileren gesproken: als je een buitenlander aanspreekt, moet je uitkijken wat je zegt om niet etnisch te profileren. Daarmee doe je net aan etnisch profileren.
Dus alweer is de overheid schuldig aan het (normale) gedrag van de burger door geen standpunt in te nemen.
Weg met dit kut kabinet.
Hoe is het trouwens met Timmermans met zijn Zlatan? Al de nieuwe reclame van Volvo gezien?
Wie houdt wie voor de gek?

ET007 | 11-06-16 | 14:53

Die pet pest ons allemaal.

Piet Karbiet | 11-06-16 | 14:51

Een goede vriend van me heeft jaren terug een gezonken Cigarette Boat gekocht voor de sloopprijs. In zijn vrije tijd het ding in nieuwstaat gebracht, twee big blocks er in (uit campers) en voila. Voor 3K een boot die er uit ziet als een boot van 100k. Hij werd practisch elke vaart aangehouden. Vorig jaar moest hij zelfs mee naar het bureau, waar ter plekke een inspecteur van de belasting ingevlogen werd. Zijn dag wéér verziekt, zijn vrouw verdrietig. Vrienden die mee aan boord waren dachten met een zware crimineel bevriend te zijn. Vlak daarna heeft hij de boot verkocht. De lol was er af.

Dit gebeurt ook. Maar daar hebben die janknegers geen idee van. Wit, bruin of zwart. Het maakt niks uit, tot je er zelf over gaat lopen zeiken.

Koperhoudend | 11-06-16 | 14:46

@ Zomaariets | 11-06-16 | 13:16

En volkomen terecht. Het is toch volkomen bespottelijk dat verstandelijk uitgedaagde nonvaleurs als dj's, rappers, hiphoppers en voetballers inkomens verwerven waarmee zij dergelijke auto's kunnen aanschaffen.

Elessir | 11-06-16 | 14:46

Wel apart dat de krant een mening van de hoofdredacteur heeft. Linkt me niet fijn werken daar als onafhankelijk journalist.

roze_bril | 11-06-16 | 14:42

@hStripe | 11-06-16 | 14:04
Nooit gehoord van MOE-landers die werden aangehouden met een kofferbak vol inbrekersgereedschap.
O nee, die waren om 3:00 op weg op een badkamer te tegelen....

necrosis | 11-06-16 | 14:41

Goed te lezen. NRC is dramatische krant van links-Nederland die denken kwaliteit te hebben. Totdat je hun werkwijze kent.

Rest In Privacy | 11-06-16 | 14:41

NRC. Vriendje van een vriendje werkte daar dus meer dan 10 jaar gelezen. Waarom? Middagkrant. Daar staat meer nieuws in dan de herhaling van het 8 uur journaal in de tot vod verworden ooit statige dame genoemde volkskrant. Schrijf het bewust zonder hoofdletter. En toen heb ik "gratiesch" moeten opzeggen..... Het was in een maand gebeurd. Krant rook raar. Kat wilde niet meer op zijn bak. Krant had opeens een rare mening. Krant wilde je opeens die mening opleggen. Met dank aan de komst van onze oh zo geliefde DWDD-Belg....... Wat een kutkrant is dat geworden zeg.....

verbanden | 11-06-16 | 14:40

Nou, dan doen we het voortaan zonder politie.
En nemen we gewoon het recht weer in eigen hand.

mallekater | 11-06-16 | 14:35

Niet alleen bij NRC staat waarheid gelijk aan haatspraak.
Zojuist (11-6 rond 13.40) op Radio2 een discussie over profilering. Toen de VVD-er erover begon dat er nou eenmaal meer donkere mensen in de gevangenis zitten (een feit), werd de discussie abrubt afgebroken door de presentatoren...

WillemWordtWakker | 11-06-16 | 14:34

@ Tooibooi | 11-06-16 | 13:12
"Sowieso standaard alle dikke BMW's en Audi's staande houden. Ongeacht huidskleur, wat een aso-chauffeurs zijn dat in de meeste gevallen."

Het gaat niet zozeer om het rijgedrag maar meer om hoe ze aan die auto zijn gekomen.

Elessir | 11-06-16 | 14:30

Racial profiling is verschrikkelijk belangrijk in bijvoorbeeld de Gezondheidszorg. Negers hebben mee last van Hart en vaatziekten dus lijkt het mij slim om bij negers beter te kijken naar deze aandoeningen. Leren we van en dan kunnen we meer negers van een langer en leuker leven laten genieten.

Mark_D_NL | 11-06-16 | 14:27

Wie zich wil kunnen verplaatsen in de denkwijze en motivaties van de Nederlandse hermandad, zou 'Jodenjacht' van Jan Kompagnie en Ad van Liempt eens moeten lezen.

Fridtjof | 11-06-16 | 14:25

Wutbürger_ | 11-06-16 | 14:22
Geen probleem, dan gaan we even bij die neef zijn garage kijken in de boekhouding.

miff | 11-06-16 | 14:25

markuitarnhem | 11-06-16 | 13:09
criminelen rijden meestal niet in hun eigen auto. Dure autos huren ze meestal (van hun neef met een garage-bedrijfje die geld moet witwassen), zodat ze altijd kunnen zeggen dat het niet hun auto is.

Wutbürger_ | 11-06-16 | 14:22

vandermeersch. Zijn nep carrière is sowieso over. Men had o.a. bij hut nrc een talking head nodig. Die voor wat centen en aandacht de policor onzin kon verkondigen. En dat was Vandermeersch. Hij is nu op, en zal snel uitgekotst worden door zijn voormalige "hooggeplaatste" vrinden. Dag vandermeersch, je leven is voorbij. Je zal als een uitgekotst varken de rest van je armzalige bestaan moeten doorbrengen.

Mark_D_NL | 11-06-16 | 14:21

Het papier vodje verliest al jaren zijn kracht, dus je zal wel aan je budget moeten gaan denken, dus passende mensen daarvoor in de plaats moeten zetten. Ik vind het ook schaamteloos dat er nog steeds rioolratjes rondlopen op belangrijke plekken. Mooie klus om die rat ertussen uit te halen en publiekelijk aan te pakken. Alles met een kleurtje wat staande word gehouden voor een routine controle begint te schermen met racisme. Voortaan direct staande houden en een Pvtje meegeven als goede herinnering aan hun onnodige klachtgezang en laat het maar voorkomen ook. Dan mag een D66 rechter zich erover buigen.

Mr_Pikibelly | 11-06-16 | 14:20

Tja, als je door de reguliere MSM niet voldoende geïnformeerd wordt, ga je vanzelf op zoek naar info die iets meer op waarheid berust. Als je dan weer eens cijfertjes als deze www.geennieuws.com/2016/06/69-000-misd... tegenkomt en je weet dat het hier allemaal niet beter is gezien het aantal samenscholingsverboden wat in diverse steden ingesteld is en het “profiel” weer voor de zoveelste keer bevestigd is, ga ik het deze agenten niet kwalijk nemen.

Claudia M. | 11-06-16 | 14:17

Van de week het NRC opgezegd. Bellen ze nog waarom dan (ik had het wel gedacht). De paniekerige beller maar gemeld dat ik de krant niet meer nodig heb, want heb een vliegenmepper aangeschaft.

Nuuk | 11-06-16 | 14:14

@Desmoulins
Die jankerd rijdt rond met getinte ramen.
Dan vraag je erom.

Auto´s met getinte ramen aanhouden dat is toch wel het toppunt van discriminatie..

Ad1617 | 11-06-16 | 14:11

waarom geen automatische kenteken check voor aanhouding. als typhoon dan 1x gechecked is staat hij vervolgens in het systeem met een oke erachter en kunnen ze hem voortaan laten rondrijden. ..... | 11-06-16 | 13:09

Super idee, na één keer controle kan je met die auto een zaakje beginnen in drugs of wapens, want die auto wordt toch nooit meer gecontroleerd.

bergsbeklimmer | 11-06-16 | 14:10

Dit alles resulterend in een situatie dat onze toch al zo geplaagde dienders het nog zwaarder voor de kiezen krijgen met bontkragen die wel staande gehouden en afgestraft dienen te worden. En zo corrumpeert onze samenleving verder en verder.....

Dr.Rotten | 11-06-16 | 14:09

Het NRC, Tja, dat dat uiteindelijk verworden is tot een policor-PvdA/Gl blaadje heeft een duidelijke reden.
De PvdA is jarenlang 94% aandeelhouder geweest via de Orwelliaanse Stichting Democratie&media. Dat geld voor alle landelijke dagbladen, behalve de Telegraaf.
sevenxseven.wordpress.com/2009/06/23/...

Abject | 11-06-16 | 14:08

Wat mij betreft mag oom agent mij ook vaker staande houden als dat betekent dat ze nog steeds hetzelfde ook bij gekleurd volk kunnen blijven doen.

sinar2 | 11-06-16 | 14:08

Van Rossem, snap jij het eigenlijk wel helemaal dan? Politie die profileert doet dat niet om criminaliteit op te lossen maar om te zien of er niets aan de schatkist onttrokken wordt. Is er niet genoeg criminaliteit op te lossen zonder dat daar profileren aan te pas komt? Hoeveel woninginbraken/overvallen zijn er onopgelost? Hoeveel beroving, verkrachtingen enz?
En hoeveel van die zaken worden opgelost doordat de dienstdoende agent zijn natte vinger er op loslaat? Ik wed nog geen nul komma nul nul één procent.
Daarom niet profileren maar rechercheren met je blauwe kadaver!

hStripe | 11-06-16 | 14:04

Zwizalletju | 11-06-16 | 13:40
Helemaal mee eens. 4 maanden geleden idem.
Blij dat de politie zijn/haar werk doet. Geeft mij vertrouwen dat het niet allemaal sociaalwerkers zijn.

Goedzo | 11-06-16 | 14:03

Cuyahoga | 11-06-16 | 13:16
Belgische hoofdredacteuren blijken een etnisch monopolie te hebben op het creeeren van weg-met-ons schrijfsels, dus het is statistisch te verantwoorden ze op voorhand dusdanig te bejegenen.

Wutbürger_ | 11-06-16 | 14:03

Als pakweg 80%~ dan wel in ieder geval de overweldigende meerderheid van de criminaliteit door lichtgetintiërs (Marokkanen en Turken) en donkere (Antillianen) mensen tussen de 12 en 35 jaar oud wordt gepleegd dan moet je deze mensen hetzelfde beoordelen dan een witte man van in de 20? Haha.

Als ik een jochie van 23 zie en in een auto rond rijdt van pakweg 60K+ euro dan gaan ze rigoureus aan de kant. Als ie er dan vervolgens nog inzit met merk kleding in plaats van een fatsoenlijk net pak dan gaan de belletjes rinkelen. Dan maakt het geen fuck uit welke huidskleur die heeft, logica dicteert dat zij die auto niet kunnen betalen. Vaak zijn de inkomsten dan ook gewoon illegaal in de kleine minderheid blijkt het dat ze van een rijke familie afkomen. Deze criminele straatratten hebben ook gewoon schijt aan alles en iedereen en deinzen er niet voor terug om 100 door de bebouwde kom te racen.

Dit is simpelweg politie werk op straat. Vergeet niet, misdaad in Nederland loont en het is de agent op straat die dit soort boefjes vaak pakt en niet de rechercheur. Dus ja, de agent op straat zal hen constant het leven zuur maken om een strafbaar feit dan wel meer inlichting te verzamelen want dat is politie werk. Als daar dan af en toe eens een rappertjes (die een crimineel verleden hebben) of een rijkeluiskindje tussen zit dan moet dat maar kunnen.
www.youtube.com/watch?v=FA66SGz_B2w

sickstyle | 11-06-16 | 14:01

Deze lui staan zo ver van de realiteit af.

NACademicus | 11-06-16 | 14:00

je kan intelligente mensen nooit verbieden patronen te herkennen. dat is zo'n beetje de basis van hun functioneren. wat moeten ze anders, met een dobbelsteen gooien bij elke beslissing? dat zou lekker opschieten maar niet heus

Robert Irving III | 11-06-16 | 14:00

@Ikbeneenzelfbouwer | 11-06-16 | 13:49
Nooit begrepen waarom die sneue winkeliers en onnozele gemeentebesturen tezamen niet bedenken iedereen die parkeert en iets koopt juist te belonen: carwash ter plaatse, schaal aardbeien van de groenteboer, haring van de visboer, spaarpunten voor gratis zwemles voor de kids, weet-ik-wat. Verzin iets inventiefs en concurreer met randgemeenten en andere winkelcentra.
.
Maar nee hoor, in plaats daarvan staren ze vooral voor zich uit, gaan ze en masse failliet, zit iedereen en zijn moeder in de huur-wurggreep, treiteren ze de consument met te hoge prijzen naar online, zijn autobestuurders de nieuwe nazi's en is het natuurlijk de schuld van Wilders en GS.

de Voorzittert | 11-06-16 | 13:58

Etnisch geprofileerd worden heeft blijkbaar als gevolg etnisch profiteren van de slaafse meegaandheid van de zichzelfozogoedvindende mensch, ten koste van de gewone staatskasvullende Nederlander.

donjon | 11-06-16 | 13:56

Ik moest iets terugbrengen bij een winkel in de stad. Even laden en lossen. Maar zo'n ijverige BOA stond op de uitkijk. Hup een bon. Sindsdien kom ik bijna niet meer in de stad. Ik koop nu meestal buiten het centrum en internet. Laatst ging ik tellen, al 41 winkelpanden staan inmiddels leeg in het centrum op een bevolking van 52.000 mensen. Veel hè. Leve de bonnenschrijvende BOA. Ik mag m'n fiets ook niet meet stallen buiten de aangewezen stalling, krijg je ook een bon. Ze zoeken het maar uit. De gemeente wil nu het parkeertarief met een dubbeltje per uur verlagen. Ze bekijken het maar, mij zien ze niet meer.

Ikbeneenzelfbouwer | 11-06-16 | 13:49

ethisch=etnisch

Kievit | 11-06-16 | 13:47

EefjeWentelteefje | 11-06-16 | 13:07

Ik krijg iedere week zo eentje in mijn bus en dat kost helemaal niets. Daar scheur ik dan een paar blaadjes uit voor Blacky (ook racistisch!) om lekker op te schijten.

gratiskoran.nu/

eerstneukendanpraten | 11-06-16 | 13:47

Ook in de medische wereld wordt ethisch geprofileerd.
Heb je een patient met bloedarmoede, dan worden bepaalde testen gedaan.
Is het een negroide patient, dan worden er extra testen gedaan. Op sikkelcelziekte. Gewoon, omdat dat bij negroide mensen met bloedarmoede niet heel erg zeldzaam is. Niemand die over deze etnische profilering iets aan te merken heeft (ik denk,zelfs Sylvana niet) en terecht niet.
Maar wat is dan het verschil met wat de politie doet bij aanhoudingen van jongere getinte mensen met een erg dure bak, waarvan de kansen niet heel erg klein zijn dat er iets niet in orde mee is?
Al dat geneuzel over etnisch profileren moet eens ophouden. Organisaties zoals ook de politie kunnen hun werk het beste doen door ook gebruik te maken van statistische gegevens.

Kievit | 11-06-16 | 13:46

Gelukkig ben ik een net geklede witte klootzak. Kan ik rustig m'n gang gaan.

Maaiveld | 11-06-16 | 13:41

@Cuyahoga | 11-06-16 | 13:32
En wat als zo'n wagen gestolen wordt door een MOE-lander?
Gewoon maar laten gaan?

necrosis | 11-06-16 | 13:40

Gelukkig hoef ik die tenenkrommende verhalen en Hoofdredactionele commentaren in die krant niet meer te lezen. Na 35 jaar gelezen te hebben in 2012 of daaromtrent definitief de deur uit gedaan. Ik kon het niet meer aanzien.
Vandermeersch heeft hier een grote rol in gespeeld.

Wat 't ethnisch profileren betreft men profileert zich zelf en krijgt dus aandacht.

Zwizalletju | 11-06-16 | 13:40

Heeft ook niks met profileren te maken, maar met dat de witte man hier oververtegenwoordigd staat en ze dat met veel media-aandacht willen doorbreken.

Altijd dat zelfde gezeik over rassen iedere keer. Sylvana simons aan kop

Anoguurder | 11-06-16 | 13:39

@Ad1617 | 11-06-16 | 13:33

Die jankerd rijdt rond met getinte ramen.
Dan vraag je erom.

Desmoulins | 11-06-16 | 13:37

Ik word, zeker gedurende de zomer, vaak onterecht gezien als een naffer. Dat merk ik als ik in bepaalde winkels kom of wanneer ik in een ook vrij prijzige SUV aan de kant van de weg wordt gezet, en ik heb daar alle begrip voor omdat de politie nou eenmaal anticipeert op wat men zoal ervaart. Dat gejank van sommige mede getinte Nederlanders is werkelijk de hypocrisie en het slachtofferschap voorbij.

Desmoulins | 11-06-16 | 13:34

De Nederlands "Gangsta guys" staan nogal in het nieuws:

Rapper Poep of Droef of hoe heet die kneus heeft precies aangetoond waarom deze jongens af en toe even moeten worden gestopt.

En dan nog wat: Gangsta in een Mitsubishi is nog triester dan dragracen met een Prius.

Oh ja: Kenneth Vermeer stop met zeiken. Je zielige neefje toont precies aan waarom snotneuzen met een grote bak moeten worden aangehouden. En jij hebt verder toch weinig te doen de hele dag, dus 5 minuten stoppen voor oom agent kan zo,n probleem niet zijn. Koop dan een zilvergrijze Toyota Yaris of zo, heb je een stuk minder te klagen.

En als laatste Lul Kleine: op naar de instelling voor geestelijke gezondheidszorg en 2 jaar niet meer buiten, Gek.

Ad1617 | 11-06-16 | 13:33

@Cuyahoga | 11-06-16 | 13:16
> ... bepaalde kranten niet meer leest
> ... is dat dan ook etnisch profileren?

Nee, dat is moreel-ethisch profileren - niets mis mee.

Monkey Cabbage | 11-06-16 | 13:32

Of misschien gewoon een speciaal kenteken invoeren voor rappers, deejays en voetballers, ben je van heel het gezeik af.

Cuyahoga | 11-06-16 | 13:32

Ik vond Derksen en Van der Gijp wel sterk gisteravond in VI, over etnisch profileren. "Onzin! Die Kenneth Vermeer is gewoon een dikke jankbek! Hij moet gewoon niet zo zeuren! Toen ik nog rondreed in die dikke Jeep met geblindeerde ramen werd ik ook elke dag aangehouden. En dan zei zo'n agent 'hé, Gijp!?' En dan zei ik 'yep' en dan was het weer okee, mocht ik verder. Niks aan de hand. Even goede vrienden."

Ik had hier graag effe een linkje geplempt naar het bewuste fragment, ware het niet dat je tegenwoordig bij RTL-gemist ook al moet inloggen om een uitzending van VI terug te kunnen kijken. Stelletje teringlijers.

VanBukkem | 11-06-16 | 13:31

Je kunt zeggen wat je wilt van dat etnisch profileren, maar enkele jaren geleden zat ik in Rotterdam op school en reed dan twee keer per week door Rotterdam zuid heen naar het centrum; ik heb vaak heel verbaasd om mij heen gekeken bij de stoplichten naar 'etnisch te profileren medelanders' en de auto's waar zij in reden. Jonge jongens van net twintig met opgeschoren kapsels en dure merkkleding die in bakken reden die zelfs de directeur van het goedlopende bedrijf waar ik werk zich nog niet kan veroorloven, zelfs niet als leasebak.
Je stond je dan inderdaad wel eens af te vragen.... hoe komt zo'n jong pikkie aan zo veel geld, of hebben ze misschien allemaal een stinkend rijke pappa.

miff | 11-06-16 | 13:31

@DreHa | 11-06-16 | 13:24
Jij hebt een NRC krantenwijk?

necrosis | 11-06-16 | 13:29

Driekwart van de bevolking geeft de politie gelijk wb etnisch profileren. 'Nuff said, jullie hebben onze steun in deze.

raskol | 11-06-16 | 13:28

Een bepaalde groep mensen heeft verschrikkelijk lange tenen.
Terwijl ik ze krom in mijn schoenen heb door elke keer de racisme kaart te trekken.

Reden | 11-06-16 | 13:27

necrosis | 11-06-16 | 13:19

Nee, een statistisch profiel!
En ik vind dat je die mag afkorten naar beide varianten. Als maar duidelijk blijft wat bedoeld werd, toch?

gaffelbaard | 11-06-16 | 13:26

@necrosis | 11-06-16 | 13:15

Geloof me, het was ooit een heel goede krant, zeker op het juridische vlak - wat nou eenmaal mijn vak is.
De laatste paar jaren echter... wat een drama!

Heb mijn lopende jaarabonnement meteen opgezegd toen er dat interview met een asieleisert in verscheen, die meende eventjes een gratis nieuw gebit in Europa op te kunnen halen. Geen enkele kritische noot daarbij. Toen was het voor mij "BASTA!"

EefjeWentelteefje | 11-06-16 | 13:25

Betonnen voeten van de geest. Was het niet altijd.

Bokito ergo sum | 11-06-16 | 13:24

Ik werd laatst ge-leaseauto-profileerd. Mocht achter oom Agent aanrijden en elke lampje werd de moeder gecontroleerd. Gezamenlijk hoofdschuddend zagen we de nieuwe bolide keihard door de technische keuring heenkomen. De giechelende eenstrepers verontschuldigden zich voor het gedoe en knikten richting de leidinggevende. "Lease-auto's zijn gewilde vehikels voor criminelen", repte de hoofdagent.
.
Hoor je nooit wat over. Dit soort blanke mannen treiteren. En mijn constructieve ingezonden stuk publiceren ze ook al niet in de NRC. We wegkijken vrolijk verder en maken ons vooral kwaad om de lichtgetinte rappers in dit land.

de Voorzittert | 11-06-16 | 13:24

Het zou me niets verbazen als het NRC ten onder gaat eigenlijk, de afgelopen maanden lijkt de kwaliteit onder het mom van diversiteit sterk gezakt; veel hysterische en slecht onderbouwde artikelen waarin bevolkingsgroepen tegen elkaar worden opgehitst, met als dieptepunt de 'black twitter' glossy. Wat een bagger. Leuk zo'n diversiteitsbeleid, maar dat zou niet moeten betekenen dat je inlevert op kwaliteit.

Panos88 | 11-06-16 | 13:24

-weggejorist en opgerot-

DreHa | 11-06-16 | 13:24

prima artikel. Er wordt niet geoordeeld, de feiten worden beschreven. Dat zou geenstijl ook eens moeten doen.

arie181818 | 11-06-16 | 13:24

Kranten, wie leest ze nou nog. Ik geef het nog maximaal 10 jaar en dan waarschijnlijk helemaal verdwenen.

MarV | 11-06-16 | 13:24

@fikkieblijf! | 11-06-16 | 13:18
zwaar off-topic

arie181818 | 11-06-16 | 13:23

We schieten met z'n allen iedere dag verder in een kramp.

nemoj me jebat | 11-06-16 | 13:21

@gaffelbaard | 11-06-16 | 13:15
Dat is geen profiel, dat is statistiek!

necrosis | 11-06-16 | 13:19

@Tooibooi | 11-06-16 | 13:12

Wat een gelul, ik rij altijd netjes volgens de regels, in mijn BMW X5, oké waar je 50 mag 60 en 140 waar 130 geldt. Alleen in Duitsland soms even 250 km/H, gewoon omdat het kan.

Dutch_Holland | 11-06-16 | 13:19

@markuitarnhem | 11-06-16 | 13:09
Maar wat zou typhoon ervan vinden dat niet hij maar een één of ander Oostblokker in zijn auto zit en bezig is om deze naar Polen te rijden?

ProAsfalt | 11-06-16 | 13:18

Typhoon heeft kennelijk het hele artikel niet gelezen, ik vond het staande houden van jonge, vaak allochtone, patsers eigenlijk best goed in perspectief worden geplaatst met de opmerking van een agent dat oostblokkers er ook vaak zonder directe aanleiding uit worden geplukt(even als kampers waarschijnlijk, maar die zijn Nederlands dus dan mag het).

Panos88 | 11-06-16 | 13:18

Profileerders van de Arbeid,
moet dat niet zijn,
Profileerders Van De Allochtonen,
of Profileerders Van De Allesoverheersende streepjes Nederlanders.
of zelfs Profileerders Van De Anders dan blank kleurende
of zelfs Profileerders Van De Anti autochtoon
of zelfs Profileerders Van De Allah geloofsgenoten.

want profileren doen ze echt niet meer voor de Arbeider integendeel..is zo 2005...of vorige eeuw. De arbeider dient het feestje van Nivelleren te bekostigen..

fikkieblijf! | 11-06-16 | 13:18

@markuitarnhem | 11-06-16 | 13:09
Je kan een kenteken koppelen aan een eigenaar, maar niet aan degene die achter het stuur zit.
Ooit gehoord van autodiefstal?

necrosis | 11-06-16 | 13:17

Vorige week of zo was in éénvandaag wel een reportage waarin werd verteld dat de politie zaken ontvreemden van verdachten bij inbeslagname van hun goed al dan niet bij huisinvallen.

Dat vind ik nogal wat.

Zou 10 kg coke liggen waarvan er 1 kg weg is. Waar is dat gebleven? Niet bij de verdachten.
Een dure Rolex horloge. Gewoon foetsie.
Zou 100.000 aan contanten liggen. Nope, slechts 10.000 is formeel in beslag genomen. 90.000 tja, waar is dat gebleven? In ieder geval niet bij de verdachte.
Auto in beslag genomen. Inboedel in de auto: foetsie.

Dat zijn geen incidenten.

En in dat opzicht kun je gerust spreken dat de politie tuig is (de goede uitgezonderd) maar dat zal de NRC wel niet bedoelen.

ProAsfalt | 11-06-16 | 13:17

hoog tijd dat de stekker uit NSB Handelsblad gaat

krelus | 11-06-16 | 13:16

De kneep zit hem namelijk in de zogenaamde bibop wet, in de volksmond ook wel ''PATSERBAKKEN-" of "ASOWET" genoemd! Dit rechtvaardigt de sterke arm o.a. om zomaar, dus zonder enige aanleiding, mensen met mooie, dure auto’s van de weg te plukken en zowel de inzittende alswel het voertuig uitgebreid te controleren en na te trekken.
Roomblanke medelanders hebben er ook last van....
www.ddance.nl/nieuws/dj-jean-5-keer-aa...

Zomaariets | 11-06-16 | 13:16

Vraagje: Als je bepaalde kranten niet meer leest omdat je zeer slechte ervaringen hebt met het onzinnig gereutel van een Belgische hoofdredacteur, is dat dan ook etnisch profileren?

Cuyahoga | 11-06-16 | 13:16

@EefjeWentelteefje | 11-06-16 | 13:07
20 jaar Abo op NSB Handelsblatt??
Het lokale suffertje is nog objectiever.

necrosis | 11-06-16 | 13:15

Whatever... als statistieken zeggen dat bijvoorbeeld 80% van de negroïde bestuurders van auto's boven een bepaalde aanschafwaarde daar niet op een eerlijke manier aan is gekomen, dan moet de politie op basis van dat profiel die mensen gewoon aan kunnen houden. In plaats van dat Typhoon daar over jankt zou hij natuurlijk ook zijn gangsta-life verliefde fans toe kunnen rappen en ze zeggen dat ze de boel verzieken voor Typhoon en andere negers die WEL op een eerlijke manier aan hun spulletjes zijn gekomen.

Maar nee.... niet Typhoon. Lekker jankmuilen en tegen de NLse politie aanschoppen van 'hunnie hebbe schuld' is veeeeuuuuul makkelijker.

gaffelbaard | 11-06-16 | 13:15

De politie moet nu eenmaal vaak een voor-oordeel maken voordat ze in actie komen. Dat is hun werk.

Leptob | 11-06-16 | 13:14

-weggejorist-

hautmont | 11-06-16 | 13:13

Typhoon moet niet ze zeuren. Dat hele gedoe omtrent het zo'n racisme ik 1 grote farce.

hautmont | 11-06-16 | 13:13

Sowieso standaard alle dikke BMW's en Audi's staande houden. Ongeacht huidskleur, wat een aso-chauffeurs zijn dat in de meeste gevallen.

Tooibooi | 11-06-16 | 13:12

Typhoon werd overigens terecht aangehouden, dankzij het VARA dwdd salaris is hij zover gekomen. Van ons belastinggeld in korte tijd zoveel luxe is medunk crimineel en er mee gaan showen is nog crimineler.

zwemverbrander | 11-06-16 | 13:11

-weggejorist-

Derealist! | 11-06-16 | 13:10

Profieleerders..

https://en.wikipedia.org/wiki/Offender_profiling

Neut | 11-06-16 | 13:10

waarom geen automatische kenteken check voor aanhouding. als typhoon dan 1x gechecked is staat hij vervolgens in het systeem met een oke erachter en kunnen ze hem voortaan laten rondrijden. scheelt voor beide partijen hoop ergernis en werk

markuitarnhem | 11-06-16 | 13:09

Tsja, de NRC. Een jaar of twintig ben ik een zeer tevreden abonnee geweest, maar die tijd is sinds een aantal jaar volledig voorbij. De krant verdwijnt de laatste maanden zowat iedere keer ongelezen bij het oud papier. Nog twee maanden te gaan, dan loopt mijn abonnement EINDELIJK af!

Gratis af te halen bij huize Wentelteefje: kattenbakvulling! :-)

EefjeWentelteefje | 11-06-16 | 13:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken