Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

FNV: "Thuisblijven is je burgerplicht"

fnv1000.jpgDe FNV. We wisten niet dat-ie nog bestond. Maar ze hebben zelfs ook nog een dode boom orgaan! Achterop krijgen de 108-jarige leden het advies mee om niet te gaan stemmen aankomende woensdag. Tsssk, en dat voor een eens zo maatschappelijk geëngageerde klup waar de democratiese beginselen hoog in de rode vaandels wapperden. Oké, weliswaar in een cartoon. Van een pratende eekhoorn. Maar toch. Barricaden, wat zijn dat ook alweer? (Antwoord: bankstellen blijkbaar, om naar Bed & Breakfast op NPO1 te kijken.) Groetjes, ook namens de inmiddels geborneerde zitzak der bestuurselite Agnes Jongerius. fnvback534.jpg

Reaguursels

Inloggen

PvdA en filialen zijn de kampioenen in het ondergraven van de belangen van arbeiders. De vergaande arrogantie, waarmee voorbijgegaan wordt aan wonen, werken en verworvenheden door deze clubs kan dagelijks vernomen en ervaren worden. Deze instellingen opereren onder een foutief etiket.

j.m.de graaff | 04-04-16 | 20:16

Het lijken hier wel allemaal booslims die reageren op een Mohammed-catroon. Spotprenten duiden blijft moeilijk he.

WvonBraun | 04-04-16 | 20:08

Als ik lid was van de FNV had ik nu mijn lidmaatschap opgezegd.

Mensen: GA STEMMEN! Zelfs al ben je voor, ga wel stemmen om je democratisch recht te laten gelden. Stem je niet dan verliezen we mogelijk dit recht.

SanderEvers | 04-04-16 | 13:37

ProAsfalt.
De NRC is onder Vandermeersch verworden tot een regeringorgaan... van kwaliteitskrant tot staatspamflet.

mallekater | 04-04-16 | 08:14

Helemaal goed.
Thuisblijvers zijn ja-stemmers dus da's mooi meegenomen.

mallekater | 04-04-16 | 08:12

Opmerkelijk dat de mogelijkheid:
"Ik ben het niet eens met jullie politieke stellingname",
niet als reden voor opzegging geformuleerd is.
www.fnv.nl/lidmaatschap/opzeggen/
.
Slimme mensen sparen de premies uit voor slechte tijden en scholen zichzelf juridisch bij. Laat die mensen van de bond niet langer vrijgesteld van productiewerk om bedilzuchtig de politieke mening van een ander op de partijkoers van vooral de PvdA te sturen.

Takki Yah | 03-04-16 | 23:07

Zijn ze nu helemaal door de ratten bezeken?!

Tabernakel | 03-04-16 | 22:55

Fuck 'm all to the cartoonhell.

Piet Karbiet | 03-04-16 | 21:31

Schaamteloos

Ir. Wilhelmus | 03-04-16 | 21:01

Ik ben klaar met de FNV, stelletje linkse rakkers...
Overigens; Dat je verplicht schriftelijk moet opzeggen in tijden dat je met 1 druk op de knop hele maaltijden besteld zegt wel iets over het ouderwetse van deze club.

Gezwelgje | 03-04-16 | 20:40

Zonder de beeldvorming van de catroon vind ik het leuk dat de FNV aangeeft dat we maar thuis blijven. Zelfs het referendum staken ze onderuit! Go FNV!

Pompenkoning | 03-04-16 | 20:26

Voortaan een dergelijk referendum Dan maar omdraaien, in de zin van: als er voldoende kiezers gaan stemmen en de meerderheid is voor, Dan wordt het verdrag wel geratificeerd, anders niet.

lustkapper | 03-04-16 | 20:13

@ telelezer | 03-04-16 | 18:28

Ik doe mijn best, maar kan helaas geen ijzer met handen breken...

STEM NEE!!!

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 20:06

FNV ,parasiteren op de kneuzen die er lid van zijn .

fleurtje | 03-04-16 | 19:57

"Maar ik geef 't niet op. ;-)"
@ EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 17:42
Succes gewenst, je zult daar als afgestudeerde in de rechten beslist een goede bijdrage kunnen leveren.

telelezer | 03-04-16 | 18:28

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 17:42

Dit moet wel voortkomen uit een ondoordacht linksdraaiend onderbuikgevoel van de cartoonist. Want alle vakbonden, dus ook het FNV, weten maar al te goed welke problemen vrijhandelsverdragen opleveren voor de arbeidsvoorwaarden voor werknemers hier.

Want: het levert per saldo altijd een groter aanbod van (goedkope) arbeid op en dat zet de arbeidsvoorwaarden hier onder druk. Dat bedoel ik in die zin dat, ook al mogen die Oekraïners hier nog niet direct werken (overigens wel stage lopen heb ik begrepen), de mogelijkheden om van dat land goederen en diensten te importeren groter worden.

Paljas | 03-04-16 | 18:17

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 17:42
Raar, het is via de fnv een heilloze weg om iets te bereiken. Een te kleine achterban die eigenlijk niet gelooft in hun woorden en daden. Opgeven is heel erg verstandig ;)
Zet je liever in voor de jongeren, met hun toekomstig op middelloon gebaseerd pensioen. Ook zo een schande gesteund mede door de Vakbonden.

Ongeblustekalk | 03-04-16 | 18:17

@EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 17:42
Heel veel succes daarmee, a long uphill battle ahead of you!
.
Teveel werkgevers die een academisch geschoolde van 22 jaar willen hebben, met 20 jaar relevante werkervaring, tegen een salaris van 5 eurootjes per uur, met een flexi contractje voor de komende week. Pure onzin natuurlijk. Ben je ouder dan 45 dan kom je nooit aan de beurt. Dan zijn er maar 2 keuzes: pure armoede of zelfstandig aan de gang.

LaatmaarLu? | 03-04-16 | 18:14

@telelezer | 03-04-16 | 13:32 Die kladderaar van NRC denkt dat we in een representieve democratie leven. Toen hij dertig jaar geleden ofzo bij NRC begon was dat ook zo. Inmiddels kun je een achterhaalde Rijpkema echter niet meer citeren zonder je afgang in werking te zetten. Tegenwoordig is onder een steen leven identiek aan 'journalist' zijn. Allejezus wat een zielig artikel in, idd, een kladblad.

belo | 03-04-16 | 18:13

@Ongeblustekalk | 03-04-16 | 16:16

Ik snap 't volledig. Via-via ben ik betrokken geraakt bij een clubje anti-leeftijdsdiscriminatie-activisten, en we proberen nu om een voet tussen de deur te krijgen bij dat volledig ingekakte FNV-zooitje.

Ze hebben ècht geen flauw idee wat er nu speelt voor de generatie van 40+-ers. Echt, helemaal niets.

Maar ik geef 't niet op. ;-)

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 17:42

Bruine Beer | 03-04-16 | 17:28
En genoeg handtekeningen moeten verzamelen, dat maakt het al wat ingewikkelder om lid te worden.
Maar het kan, dat klopt.
En de vakbond kan wel iemand voordragen, maar er moet een verkiezing worden gehouden, tenzij er maar 1 kandidaat is.

Ongeblustekalk | 03-04-16 | 17:39

Vakbonden. Een laatste stuiptrekkingen van een relict uit voorbije tijden, bedaagd als de Tollpuddle martyrs en Pieter Jelles Troelstra.
-
Nog even een recalcitrant oprispinkje (het lijkt wel Geen Stijl, verdorie!) bij wijze van laatste adem, voordat de maatschappij van nu de laatste riten toedient.

bisbisbis | 03-04-16 | 17:37

Valkbonden en democratie gaan nu eenmaal niet samen. Alleen de zwakken (van geest) en onzelfstandigen zijn nog lid van die achterhaalde bendes.

langzullenweleven | 03-04-16 | 17:33

.... Dan moet je dus lid zijn van een vakbond, ....
Ongeblustekalk | 03-04-16 | 16:16

Kul, iedere medewerker met een vast dienstverband kan lid zijn van de medezeggenschapsraad. Enige voordeel dat de vakbond heeft, is dat die kandidaten mogen voordragen, en niet-leden op persoonlijke titel meedoen aan de verkiezingen.

Bruine Beer | 03-04-16 | 17:28

Brainless talent | 03-04-16 | 13:23
Opkomst, 35%, dus 65% geeft te kennen dat de Staten-Generaal er over dient te beslissen. En van die 35% stemt 70% nee, dus 21% is echt tegen. En daarvan is een deel tegen om eens lekker nee te kunnen roepen, niet omdat ze snappen waar het over gaat.

Bruine Beer | 03-04-16 | 17:21

Zijn de PvdA/SA knokploegen, handlangers van het grootkapitaal, al gearriveerd?
ad melkert | 03-04-16 | 16:14

bedoel je die FNV mongols met die fluitjes en oranje hesjes ?

(c)ZWITSUL | 03-04-16 | 17:18

En Collignon... Ach ja. Wat moet je daar nog van zeggen
Stormageddon | 03-04-16 | 14:05

een rattig steunzendertje ..

(c)ZWITSUL | 03-04-16 | 17:17

Thuisblijven? Ah, dan is die slogan "FNV. Voor échte banen!" natuurlijk bedoeld voor echte banen in Oekraïne...

F. von Zeikhoven | 03-04-16 | 17:14

Als je voor thuisblijven bent ben je per definitie af

Maar ja, FNV, die waren al twintig jaar af dus who cares

F#ckingAwesome | 03-04-16 | 16:39

De FNV, wie kent ze nog ?
Werd vroegah in een adem genoemd met de PVDA als bastion van de hardwerkende arbeider, is helaas net zo dood gegaan aan de declaratie tiet, het pluche en de rode wijn .

Castor12 | 03-04-16 | 16:17

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 16:00
Voordat ik naar het buitenland ging voor mijn bedrijf, ben ik voorzitter geweest van de medezeggenschaps- comissie. Dan moet je dus lid zijn van een vakbond, én moet je de baas vertegenwoordigen, problemen van de achterban worden doorgeschoven naar de bond, die dus niets voor hen doet!
Het ging alleen om die kutregeltjes, maar de achterban werd helemaal niet vertegenwoordigd! Het is een één-tweetje tussen de bond en de baas.

Ik wist dat wel, maar werd gevraagd om als koevoet er te gaan zitten, en dan doe ik dat wel.

Ik ben geen lid meer van een vakbond, echte smeerlappen zijn het.

Ongeblustekalk | 03-04-16 | 16:16

Zijn de PvdA/SA knokploegen, handlangers van het grootkapitaal, al gearriveerd?

ad melkert | 03-04-16 | 16:14

Hup FNV: op naar de nul leden.

McMarx | 03-04-16 | 16:14

@EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 15:02
Helemaal mee eens. Spreek uit eigen ervaring dus dan begrijp je het wel. Mijn bloed gaat koken van die gasten.

LaatmaarLu? | 03-04-16 | 16:12

Zodra de EU buklaven doorkregen dat er bijna niemand in het "JA" kamp zit is de strategie gewijzigd in "ga niet stemmen" lekker doorzichtig weer. .. die buklaven zijn hele slechte mensen, het pure kwaad op aarde !!

Berthe | 03-04-16 | 16:03

In de jaren daarna werd een gedeelte van zijn personeel dat rond de 50 was ontslagen en door hetzelfde bedrijf weer aangenomen via een uitzendbureau. En ze moesten hetzelfde werk doen, voor minder geld en slechte arbeidsvoorwaarden.
Ongeblustekalk | 03-04-16 | 15:49

Ja, dat is nou precies waar ik op doelde met mijn eerdere "uitzendbureau's-zijn-koppelbazen"-reaguursel. Tuig van de richel.
En die FNV? Die hoorde je niet, want te druk bezig met achterhoedegevechten Voor VUT'ers en aanverwanten.
Ondertussen werd onder de ogen van de FNV de loon- en arbeidszekerheid van een gehele daarna komende generatie afgebroken.

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 16:00

Mark_D_NL | 03-04-16 | 15:18
Hoi Bakito, alles goed met je?
Homo! ;)

Ongeblustekalk | 03-04-16 | 15:51

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 15:05
Mijn vader was lid van de fnv en heeft na deze steun direct zijn lidmaatschap opgezegd en ook nooit meer pvda gestemd.
In de jaren daarna werd een gedeelte van zijn personeel dat rond de 50 was ontslagen en door hetzelfde bedrijf weer aangenomen via een uitzendbureau. En ze moesten hetzelfde werk doen, voor minder geld en slechte arbeidsvoorwaarden. Die ouwe van me kan nu nog steeds ziedend worden om dit onrecht, het is net een topreaguurden als je hem hoort, fel tegen de eu, koningshuis en graaiers. Maar vooral tegen het cda en vvd.
Ik ben wat pragmatischer net als moeder, maar heb wel zijn vechtlust.

Ongeblustekalk | 03-04-16 | 15:49

Wat is dat toch met links die geen vertrouwen heeft in het volk die zij vertegenwoordigen? Referenda zijn juist peilingen die aangeven of de regering de wil van het volk vertegenwoordigt, maar die linkse regenten blijven dat steevast niet begrijpen. Politici moeten dan betere argumenten gebruiken en meer transparant zijn om lastige kwesties erdoor te krijgen, maar ja, dat is lastig.

Alexander des Burgus | 03-04-16 | 15:49

Als ik nu nog lid was van de FNV, zou ik eruit stappen uit protest tegen deze oproep. Maar ik ben er in 2001 al uitgestapt wegens de spoorwegstaking in dat jaar, die ik asociaal vond. Jammer dat je dat maar één keer kunt doen.

MAD1950 | 03-04-16 | 15:47

Het geroggel van de onmacht. Hoezoe vakbond die opkomt voor rechten, laat die Jongerius nu naar Madrid of Parijs komen dan kan ze leren waar vakbonden ook al weer voor stonden. Heb ook nooit begrepen dat individuen uit de plakpluche politiek vakbonden zouden kunnen aansturen. Daarom glijdt Nederland heel langzaam af naar een verdeel en heers-cultuur. Links en rechts beetje gemor, maar "rien de grave". Wacht op het moment dat er weer honderdduizenden Nederlanders voor hun afgenomen rechten en voorzieningen de straat opgaan maar waarschijnlijk zal ik tegen die tijd 'n ons wegen. Overigens 4 miljoen potentiele vakbondsleden lokt ook natuurlijk. Leve Nederland.

stroopa | 03-04-16 | 15:26

@Mark_D_NL | 03-04-16 | 15:18

Haha, dank voor de tip! :-)

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 15:24

@ Pace | 03-04-16 | 15:08

Er ligt hier nog een stapeltje NRC's van de afgelopen weken te rotten op de oud papier-stapel, voor de liefhebber. In de tussentijd wordt het gebruikt als Wc-papier. Beetje glad, maar het afvegen daarmee geeft voldoening na iedere dikke bolus.

Ben nog steeds helaas abonnee, uiteraard opgezegd, maar loopt nog tot juli 2016. Wie interesse heeft...

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 15:16

@SyntaxError | 03-04-16 | 13:09

Opmerkelijk overigens: de meesten hier winden zich meer op over een pratend eekhoorntje achterop een blad dan over de chef van de kunstredactie van NRC-H die een pagina volschrijft met een zeer serieuze oproep om NIET te stemmen:

www.nrc.nl/handelsblad/2016/04/04/ga-n...

Pace | 03-04-16 | 15:08

Links, groen, of gek. De aanjagers van windmolens op windstille dagen. Als dit soort volk wieken die stilstaan zien dan is dit te wijten aan alles maar geen wind. De FNV denktank werkt op dezelfde manier. Hun democratie denkrecht is afhankelijk van aanwezig IQ volume. Te vergelijken met Adolf en zijn tijd in de afdeling sturm. Dat zootje werd via lange messen afgeslacht na bewezen dienst.

biltong | 03-04-16 | 15:07

Uitzendbureaus ook mede mogelijk gemaakt door de fnv. Uitschot is het.

Ongeblustekalk | 03-04-16 | 14:57

Klopt. Die 'uitzendbureau's' noemden we vroegâh "koppelbazen", en - het was nog strafbaar ook. Maar de FNV sloot de ogen, sterker nog, juichte het toe, onder het motto 'flexibilisering van de arbeidsmarkt'. Broeva, Haro!

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 15:05

100% met je eens. FNV is de weg compleet kwijt: de eerlijke, hardwerkende arbeider met eelt op zijn handen, wat is dat? Dat is een ZZP`er en daar wil de FNV niks mee te maken hebben. Compleet gestoord die FNV.

LaatmaarLu? | 03-04-16 | 14:12

Nòg erger: behoorlijk vaak is die ZZP'er een oudere werkloze met jaren werkervaring, maar helaas afgeschreven op de reguliere arbeidsmarkt vanwege zijn/haar leeftijd. Na dus al gedumpt te zijn in je baan, krijgt je als (al dan niet gedwongen) ZZP'er alsnog een trap na van de vakbonden.

Leeftijdsdiscriminatie is een vreselijk probleem waar de vakbonden gewoon de ogen voor sluiten (dit in tegenstelling tot discriminatie n.a.v. ras/afkomst - je vraagt je af waarom...).

En ja, jonkies hier, als jullie de 45 naderen, overkomt jullie precies hetzelfde lot.

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 15:02

Je zou van een vakbond mogen verwachten dat het een kritische analyse maakt van de mogelijke gevolgen voor de vakbondsleden (werkgelegenheid en inkomen) in Nederland, in plaats van het een "Rancune Referendum" te noemen. Daar hebben de leden wat aan, zelfs wanneer er geen duidelijk ja of nee uit volgt. Maar de FNV laat blijkbaar het oor weer liever hangen naar de machtspolitiek in plaats van de arbeiders.

ben kokhals | 03-04-16 | 15:01

Een beetje respect mensen! Jongerius moet nog 12 jaar, dus ga haar half miljoen euroot
jes per jaar nu niet bederven!

daytripper | 03-04-16 | 15:00

@VanBukkem | 03-04-16 | 13:15
"Mevrouw Jongerius denkt blijkbaar weer vooral aan zichzelf"

+ @NACademicus | 03-04-16 | 13:45
"Agnes Jongerius, het vleesgeworden eh vlees.. Enge viezerd en vieze engerd."

Weten jullie zeker dat Astrid Jongerius (die al lang bij de FNV weg is) dit plaatje op de achterkant van dat blad getekend heeft?

Pace | 03-04-16 | 14:59

De FNV was een mooie organisatie toen de mensen nog geloofden dat de PvdA er was om iedereen welzijn en een welvarend te gunnen. Dat is alweer lang geleden. Inmiddels weten we allemaal dat we drie dubbel genaaid zijn. De FNV is net zo dood als de PvdA. Nou ja, op sterven na dood dan, die volksverlakkers.

belo | 03-04-16 | 14:59

schande FNV!

lijn 10 | 03-04-16 | 14:57

Uitzendbureaus ook mede mogelijk gemaakt door de fnv. Uitschot is het.

Ongeblustekalk | 03-04-16 | 14:57

Als de uitslag 60 % nee en 40% ja zou zijn als iedereen komt opdagen dan zou de uitslag als alle ja stemmers thuisblijven dit zijn :
Opkomst 60 % uitslag 100 % nee en 0 % ja !!! Hoe zou de regering hier op moeten reageren ?

Vierpolders | 03-04-16 | 14:53

Hehe het mooie van dit referendum is dat de ondemocratische lijken in NL bij bosjes uit de kast komen vallen.

*FNV bijschrijft op lijstje antidemocratisch*

von Strumpfhausen | 03-04-16 | 14:50

Waar zijn de tijden dat stemmen verplicht was ??

Vierpolders | 03-04-16 | 14:48

Als al die dikke jastemmers nu eens thuisblijven is de lol strakjes des te groter.
Maar onze regering zal ongetwijfeld de een of andere kutsmoes bedenken om dat referendum niet geldig te verklaren.
Agnes, meisje, weet je wel dat je je eigen FNV-leden in het pak zit te naaien?

mallekater | 03-04-16 | 14:47

Het doet me denken aan de reactie van de politiek in Amsterdam, toen er in de jaren 60 mensen zomaar op de Dam gingen zitten en hun, soms tegendraadse mening uitten. De politieke elite wist geen raad met deze uiting van vrijheid en liet de politie de Damzitters uiteen slaan. Zo, dat was een goede reactie, denken ze wel.
Precies hetzelfde gebeurt nu (waarschijnlijk door een deel van de damzitters die inmiddels elite zijn geworden) t.o.v. het referendum : geen tegengeluid dulden, dit met alle middelen de kop proberen in te drukken. Ookal is het een uiterst democratisch fenomeen. Het is dus eigenlijk gewoon een generatieconflict.

Peniskokertje | 03-04-16 | 14:46

F.N.V. toch maar grote staatsmannen voorgebracht o.a salonsocialist Kok ,waar blijft ons kwartje duitendief ?.

blauwe zander | 03-04-16 | 14:36

Mooi moment om mijn FNV lidmaatschap op te zeggen dus.

Mad Jack the Pirate | 03-04-16 | 14:35

Zeg FNV... ik denk dat ik mijn lidmaatschap zeer spoedig op ga zeggen. Politieke agenda? Jullie zouden je meer moeten bekommeren om het afsluiten van cao's. Wat harder zijn naar de werkgevers. En als je je zo nodig moet bemoeien met maatschappelijke zaken, dan zou je in het belang van je land, je trots, moeten spreken. Oftewel democratie ondersteunen. Stemmen is altijd iets dat moet gebeuren, voor of tegen maakt niet uit. Stemmen moeten gehoord worden. Schande, schaam jullie!

Mhaza | 03-04-16 | 14:26

Gruwelijk, de gedachtenonzin van 'linkse' 'socialisten'.

Fijnstoffer | 03-04-16 | 14:19

Het ja-kamp gaat steeds achterlijker doen.
Omdat sabotage en sneue argumenten kennelijk niet blijken te werken, vliegen nu de adviezen om je oren om vooral niet te gaan stemmen.
We mogen de 30% niet halen, zodat ze later kunnen zeggen... zie je nou wel, het leeft niet onder de mensen.
Hopelijk is dat voor veel mensen een reden om juist WEL te gaan stemmen.
Ga ik ook doen en het wordt een hele vette NEE!

Schietmijmaarlek | 03-04-16 | 14:17

Bent u al omgeluld door de FNV om niet te gaan stemmen..?
Of weet u het (bomen/bos) allemaal niet meer?
Hier wegens de relevantie nogmaals de 4 belangrijkste redenen om tegen te stemmen (met veel dank aan GS van 03/04/16)
youtu.be/54HFlJXFaSI?t=3
.
Gunt u Oekraïne een gezond perspectief stem dan “TEGEN”,want:
een ja-stem is een stem vóór de Oekraïense oligarchen die het land al 25 jaar uitzuigen;
youtu.be/Dqfdplc7bNc
een ja stem is een stem vóór burgeroorlog;
youtu.be/T_xcbNv3uDQ?t=13
een ja stem is een stem vóór een nieuwe al dan niet koude oorlog met Rusland;
www.telegraaf.nl/binnenland/25524987/_...
een ja-stem is een stem vóór nog meer bittere armoede van het Oekraïense volk omdat ze dan zonder toestemming van Brussel geen handel meer mogen drijven met hun (Niet-EU) buurlanden Rusland en Wit Rusland.
www.youtube.com/watch?v=PTtOel8qEq4
een ja stem is een stem vóór het zaaien van haat tussen twee Slavische broedervolken;
youtu.be/CA36u4gPBg4?t=185
een ja stem is een stem vóór hypocrisie.
www.zerohedge.com/news/2016-01-10/junc...
-

telelezer | 03-04-16 | 14:14

@ProAsfalt | 03-04-16 | 13:10
100% met je eens. FNV is de weg compleet kwijt: de eerlijke, hardwerkende arbeider met eelt op zijn handen, wat is dat? Dat is een ZZP`er en daar wil de FNV niks mee te maken hebben. Compleet gestoord die FNV.

LaatmaarLu? | 03-04-16 | 14:12

het is een goed referendum, zie geen reden om thuis te blijven.

ganzo | 03-04-16 | 14:10

En wordt ook vooral geen lid van het FNV. Waardeloze zichzelf verrijkende club. Hebben er kennelijk geen enkele moeite mee dat de belastingbetalende burger straks de banken en oligarchen in de Oekraïne moeten gaan betalen. Dus zeg ook NEE tegen het FNV!

miss error | 03-04-16 | 14:06

@ ristretto
De vijand van jouw vijand is mijn vriend. Zoiets.

Reaganmania | 03-04-16 | 14:06

Gewoon bespottelijk!

pjisonline | 03-04-16 | 14:06

FNV vóór kinderarbeid in Oekraine. FNV voor goedkope arbeidsmigranten uit Oekraine visumvrij naar Nederland. Mooi hoor.
Ze laten zich wel kennen. En Collignon... Ach ja. Wat moet je daar nog van zeggen na dit:
www.joscollignon.nl/site/daarvoor.html...

Stormageddon | 03-04-16 | 14:05

Is dat Van Leeuwen die de flyers in de lucht gooit? Dat deel van de prozatekening is dan wel weer raak.

HMCuiteraard | 03-04-16 | 14:03

Mensen oproepen om wel te gaan stemmen is exact hetzelfde. Hypogonders....

vlo | 03-04-16 | 14:03

als

andere hans | 03-04-16 | 14:00

Dank. Ik heb FNV direct opgezegd.

poiuytrewq | 03-04-16 | 13:59

Ah, Jos Collignon. De Nederlandse Horsey. Zo'n cartoonist die extreem links met het establishment weet te combineren, en desondanks een talent voor het praktische tekenwerk alleen maar nietszeggende prentjes maakt die enkel en alleen maar zijn mening als feit prediken. Typisch zo'n figuur die "als cartoonist" denkt te kunnen spreken wanneer de vrijheid van meningsuiting weer eens beknot moet worden volgens zijn politieke idealisme.

Overigens, het VOOR-kamp loopt constant te janken dat het TEGEN-kamp geen argumenten heeft behalve rancune. Maar het enige waar ze zelf mee komen aandragen is... solidariteit. En dat is het. Nee, we hebben als Nederlanders blijkbaar een PLICHT om iedereen die er bij wil, maar de EU in te rommelen. Niks geen verstandige keuzes maken, gewoon met je emoties stemmen!

Piet van het Padje | 03-04-16 | 13:59

Zo kinderachtig, dit! Als je niet op argumenten kunt winnen, dan saboteer je toch gewoon? Zolang de meerderheid zich maar aan jouw moreel verheven wensen moet houden. Wat kots ik op dat arrogante linksvolk.

Trekhaas | 03-04-16 | 13:58

Allemaal krimpclubs en krimpletters. Mensen met wat meer verstand en democratisch benul weten wel waarom de soldaten op de stranden van Normandië gestorven zijn en steken hen geen mes in de rug door weg te blijven wanneer politieke invloed aangewend kan worden.

Takki Yah | 03-04-16 | 13:56

Ik ga direct mijn lidmaatschap opzeggen.
Oh wacht..

marcoplarco | 03-04-16 | 13:54

Als FNV-lid vind ik deze cartoon discutabel, omdat de vakbond nu een verkapt stemadvies geeft. Natuurlijk is solidariteit een nobel streven, maar vertel dat bijvoorbeeld maar eens tegen alle vrachtwagenchauffeurs die hun baan kwijt zijn geraakt, omdat Oost-Europese collega's goedkoper zijn.
Overigens gaat het mij te ver om de vakbond volledig af te kraken. Er zijn ook vorig en dit jaar weer goede CAO's met loonsverhogingen afgesloten. Zonder de inzet van de bonden was dit niet gelukt. En ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die zei: Ik betaal geen contributie voor de vakbond, dus ik weiger de loonsverhoging.
In dit geval had de FNV zich beter neutraal kunnen opstellen.

Mannes | 03-04-16 | 13:49

Wanneer gaat de FNV zich eindelijk weer eens richten op de belangen van Nederlandse werknemers?
Dit verdrag brengt niets goeds voor Nederlandse werknemers. De werkgevers zijn er wel blij mee.
Ook gaat de FNV veel te ver in partij politieke spelletjes van de SP gericht tegen de PVV. Houd je daar buiten als FNV en werk met iedereen samen die opkomt voor werknemers.

Duifmans | 03-04-16 | 13:49

Het oproepen om niet te gaan stemmen geeft superduidelijk aan de policorrecte poligargen schijdtbang zijn voor de uitkomst.
En, omdat fnv een overduidelijke plaats bezet in de linxe baantjesdraaimolen, is een NEE-stem een duidelijke ondermijning van de macht van de corruptici die NL en de eu besturen.
Niet echt een opvallende stellingname van de meest overbodige klup in NL......

pennestront | 03-04-16 | 13:48

Agnes Jongerius, het vleesgeworden eh vlees.. Enge viezerd en vieze engerd.

NACademicus | 03-04-16 | 13:45

Gevalletje pot verwijt de ketel.
Wie is er hier nu rancuneus?

Dommelsch | 03-04-16 | 13:40

Het JA kamp weet en beseft dat ze het tegen het NEE kamp gaan afleggen. Op argumenten.
Het enige wat ze nog rest is om iedereen maar op te jutten om dan maar niet te gaan stemmen.
Zò doorzichtig en zò ontzettend ondemocratisch.
Als ik lid was van het FNV of van een van die misselijkmakende kranten die nu lezers oproepen om niet te gaan stemmen zei ik onmiddelijk mijn abonnement op.
En dat zou iedereen moeten doen.
Komop, we kunnen dat.

Dostranamus | 03-04-16 | 13:40

Vakbonden die hun leden oproepen zich niet uit te spreken over een verdrag waarmee grote bedrijven werknemers tegen elkaar kunnen uitspelen. Het kan allemaal tegenwoordig.

Russells Teapot | 03-04-16 | 13:40

"Ga niet stemmen" zei men die inspeelde op angstemoties en die de ander beschuldigde van inspelen op emoties.

kovariant | 03-04-16 | 13:40

als er 1 groep is de juist veel last zal hebben van 'oekraine' dan is het wel de FNV achterban. Vraag maar aan de chauffeurs of havenarbeiders.
De vakbonden zijn overgenomen door een corrupte bende politici die zich laten gebruiken door het grootkapitaal.

Wutbürger_ | 03-04-16 | 13:38

Voor democratie moet je NIET gaan stemmen! Want de politici in Den Haag weten alles veel beter dan u, het plebs. Dus mond houden en alles goedkeuren wat zij doen. Verder gaan we in de toekomst gewoon het stemmen afschaffen, dat is veel beter voor de democratie. Tss, mensen die zelf gaan denken, dat kan echt niet hoor.

Patatter | 03-04-16 | 13:37

Waar ik met mijn hoofd nog steeds niet bijkan is dat linkse clubjes de fascisten en neonazi's uit het westen van Oekraïne steunen. Net zoals ik nooit snap waarom feministes zich inlaten met haatmarokkanen.
ristretto | 03-04-16 | 13:24

Ach, het is allemaal 'same shit, different name.'

Als je goed (!) naar de geschiedenis kijkt dan zie je dat communistische/socialistische landen het qua massamoorden en mensenrechten het ook niet al te best deden en doen. De nazi's hadden de concentratiekampen, de communisten de goelags en de killing fields. Nogmaals: same shit, different name.

Dat gelul over "rechten van de arbeiders" is gewoon een middel om aan de macht te komen en om de domme massa's voor hun karretje te spannen. Zo gauw men aan de macht is dan gaan al die nobele principes meteen overboord.

George Orwell heeft er eens een heel goed boek over geschreven: Animal Farm!

"All animals are equal, but some aninmals are more equal than others." Dat is de PvdA, GroenLinks, D66 en FNV in de praktijk: geld afpersen en jatten van de belastingslaven en dat geld onder elkaar verdelen.

Zoals George Carlin al zei: "it's a big club, and YOU ain't in it!"

Xirdalan | 03-04-16 | 13:36

@(c)ZWITSUL | 03-04-16 | 13:30
LOL
Karpervisvereniging de Vrolijke Hengelaar kwam eerder al met een persbericht dat er wat hun betreft iets niet helemaal aan de haak is met dat referendum. 'Dit zaakje stinkt' aldus de voorzitter van de vereniging.

atheïstisch stemvee | 03-04-16 | 13:36

Tja, ooit verheerlijkten de socialisten genocides en hongersnoden, in naam van profeten als Stalin, Hitler, Mao en Pol Pot.
Tegenwoordig lijken de socialisten gematigder, en roepen zij alleen op tot geweld tegen joden, en tegen mensen met een andere mening. Socialisme-light dus, een beetje zoals Castro regeert.

Een hele vooruitgang, dat wel.
Maar het blijft een beetje dictatoriaal. Helemaal niet raar dus dat vanuit die linkse hoek ook het referendum wordt verworpen als zijnde niet-moorddadig, niet-dictatoriaal, niet-genocidaal en dus onsocialistisch.

Dandruff | 03-04-16 | 13:34

Het voorspellingenquizitem is nog niet geschreven maar ik geef vast een voorzetje:
Opkomst 23%, Voor: 45%, tegen: 50%, blanco 5%. Moge de beste voorspeller iets winnen.

doedeljantje | 03-04-16 | 13:33

Opdoeken die club, desnoods bij wet verbieden.
De FNV laat z'n leden al 20 jaar in de steek. Stiekem sociale plannen smeden met werkgevers achter de ruggen om van de werknemers en dan vervolgens moord en brand schreeuwen.
.
Nee mensen, dit soort clubs zijn er niet voor u maar alleen voor zichzelf.
Of moet ik de naam "Wim Kok" nog even memoreren?

Ommezwaai | 03-04-16 | 13:33

En ik maar denken dat vakbonden de belangen van hun leden behartigden. Goedkope producten en arbeid uit een corrupt Oostblokland binnenhalen valt daar toch echt niet onder lijkt me.

Zoiets | 03-04-16 | 13:33

Dit wist ik nog niet; maar we hebben (alweer) veel aan ome Geert te danken:
.
""(..)Het was Wilders’ partij die in 2014 de langgekoesterde wens van de linkse partijen voor referenda nieuw leven inblies en voor de meerderheid in de Kamer zorgde, zodat er nu een wet is die dit soort raadgevende referenda mogelijk maakt.""
Zie alinea 4 in het trieste NRC kladblaadje:
www.nrc.nl/handelsblad/2016/04/04/ga-n...

telelezer | 03-04-16 | 13:32

Wat een domheid!

henriette | 03-04-16 | 13:32

Over haatzaaien gesproken.

Guido | 03-04-16 | 13:32

Brainless talent | 03-04-16 | 13:23

Ik denk dat de opkomst nog veel lager zal liggen. Als puntje bij paaltje komt, drukt een grote groep nee-stemmers woensdagochtend nog een keer op snooze in de tijd die ze voor een ommetje langs het stemlokaal nodig hadden.

De opkomst heeft inderdaad totaal geen gevolgen voor de achteloosheid waarmee Rutte aan het koord van de stortbak trekt. En juist daarom moeten we stemmen!

metzonderzijwieltjes | 03-04-16 | 13:31

het wachten is nog op een bindend stemadvies van de ANWB en biljartclub 'de rechte keu'

(c)ZWITSUL | 03-04-16 | 13:30

FNV, dat is toch die extreemrechtse club die altijd treinreizigers terroriseerd en nu voor het grootkapitaal, samen met moederbedrijf PvdA, gaat zorgen voor goedkope arbeidskrachten ? zodat er nog meer Nederlanders en vluchtelingen van een uitkering afhankelijk worden en blijven ?
WEG ermee.. ook al zo'n club volksverraders ..

(c)ZWITSUL | 03-04-16 | 13:29

NRC: Voor democratie, maar tegen elke vorm van referenda
FNV: Voor inspraak, maar blijf vooral thuis bij een referendum en maak geen gebruik van je stemrecht
D66: Voor referenda, maar niet nu en niet hierom
Weisglas: "Referenda passen niet echt bij mijn idee wat een democratie is."

SapperDeFlap2166 | 03-04-16 | 13:29

Omdat de FNV ook groot is geworden met thuisblijvers *kuch*
We horen jullie volgend jaar wel weer huilen als er hier weer een paar 1000 man op straat staat omdat arbeid in Oekraïne goedkoper is...

Mastermattie | 03-04-16 | 13:27

Meeroever | 03-04-16 | 13:07
Dat zijn inderdaad talibanpraktijken. Straks gaan ze ook nog controleren of je donderdag je stempas nog wel hebt.
Niet stemmen is het opgeven van je stemgeheim.

frank87 | 03-04-16 | 13:26

WTF... Niet gaan stemmen is je burgerplicht?
Toen ik dat las dacht ik eerst dat het een 1 april grap was want zoiets is toch te krankzinnig en psychopatisch voor woorden.
Verbijsterender, beangstigender, smeriger en hypocrieter kan haast niet..!
.
Het is alweer een duidelijk bewijs van de beangstigende toestand waarin de laatste trieste restjes van onze zieke democratie zich bevinden!
De laatste restjes, die steeds verder kapotgestampt worden door de dictatoriale laarzen van Vadertje EU(SSR) en hun vazallen in het opportunistische Den Haag, van de domme Media en van de naieve linkse Universiteiten en nu dus ook het hypocriete FNV.
.
Mensen blijf alert; of je nou voor of tegen bent, ga WEL stemmen.
Immers, een engels spreekwoord zegt:
"Democracy.., use it or loose it"
En "loose it" is wat Brussel wil.
.
Dit gaat steeds meer op een "Koude Burgeroorlog" lijken..!

telelezer | 03-04-16 | 13:26

FNV Federatie van Nietsnuttende Vagijnmensen...

Uw Psychiater | 03-04-16 | 13:26

De laatste collignon?

Hè Bah | 03-04-16 | 13:26

Waar ik met mijn hoofd nog steeds niet bijkan is dat linkse clubjes de fascisten en neonazi's uit het westen van Oekraïne steunen. Net zoals ik nooit snap waarom feministes zich inlaten met haatmarokkanen.

ristretto | 03-04-16 | 13:24

Jongerius, die weet alles van solidariteit. Heeft haar achterban verkocht voor een handvol zilverlingen in de vorm van een baantje in Brussel.

Muxje | 03-04-16 | 13:23

Dit gaat gebeuren: opkomst 35%, 70% zegt nee. Politieke uitleg: eigenlijk zijn slechts 25% (0,35*70% = 24,5%) vd totaal aantal kiesgerechten is tegen het verdrag. Thuisblijvers Zijn in principe voor het verdrag, dus het referendumuitslag wordt door schatterend lachende Rutte door zijn wc doorgespoeld.

Brainless talent | 03-04-16 | 13:23

Twee weken terug de FNV gebeld, ik had namelijk wat vragen over mijn arbeidscontract. Toen ik één of andere Fatima aan de lijn kreeg besloot ik toch maar om op te zeggen. Onprofessionele organisatie die niet in staat is om zijn leden tevreden te houden. Uiteindelijk maar contact opgenomen met het uitzendbureau waar ik voor werk en tot mijn verbazing werd ik daar zeer goed geholpen, beter dan bij de FNV.

Henk003 | 03-04-16 | 13:23

Ik was ooit FNV lid zoals ik vroeger ooit PvdA stemde. Maar uiteindelijk was ik de dogma's zat en was ik klaar met het socialisme, en de FNV volgde al heel snel. Simplistische campagnes die op de man speelden en niet op de inhoud, vage folders met snelle anti-Rutte slogans, lekker makkelijk en er totaal aan voorbijgaand dat er nog een partij in de regering zat die meer invloed heeft dan waar zij tegenwoordig recht op heeft.
Opdoeken die handel, weg met die onzin. Ik stem woensdag tegen en de FNV kan het bejaardenhuis in.

DearMud | 03-04-16 | 13:23

Waar bemoeit FNV zich eigenlijk mee? Schoenmaker, blijf bij je leest. Thuisblijven, mijn burgerplicht? Het is mijn burgerplicht te stemmen. FNV, rot op met je anti-democratische ideeen.

Het Vijfde Wiel | 03-04-16 | 13:22

De barricades verruild voor het pluche.

Muggenmepper | 03-04-16 | 13:21

Het fijne van het referendum is dat iedereen kleur moet bekennen. De tweede agenda's worden eindelijk zichtbaar. De gevestigde orde, FNV, PvdA en de linkse anarchisten laten zien hoe archaïsch en volkomen overbodig ze zijn geworden. Bang voor hun positie en macht proberen deze clubjes de democratie zelf kalt te stellen.
Het is zoals eerder gezegd: ik steun Oekraïne graag, maar niet met dit achterlijke verdrag.
Een volmondig nee dus.

ristretto | 03-04-16 | 13:20

Kak.. ik haal ja & nee door elkaar.
Toch nog maar even oefenen voor Woensdag.

monteur | 03-04-16 | 13:20

Eruit! zo, na 30 jaar lidmaatschap was dit echt de druppel! zojuist tegen vervolg lidmaatschap FNV ingevuld. Blijkbaar vindt de FNV het een prima plan dat de arbeidsmarkt nog meer open komt te staan voor nog meer werknemers tegen nog minder rechten en nog minder salaris. Vind de FNV dat je pas na je 100e op een bankje mag plaatsnemen. Vind de FNV dat pensioenen nog meer gebruikt mogen worden voor het Moloch dat EU heet. Vind de FNV dat de hele arbeidsmarkt moet gaan bestaan uit ZZpers die moeten concurreren met Oost Europese loonslaven.. WEG MET DE FNV

fikkieblijf! | 03-04-16 | 13:19

Eh... FNV, het is 2016, en geen 1950 meer. Net zoals de kerk niet meer uitmaakt of, en waar mensen op gaan stemmen, doen ook jullie dat niet meer.

Volslagen in de vorige eeuw blijven hangen die club. Geen wonder dat er niemand meer lid van wil zijn/worden. En nee, dat geldt ècht niet alleen voor 'jongeren'.

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 13:19

Haha vakbonden zijn allang gevestigde orde. Daarom wordt het de ZZPer ook zo moeilijk gemaakt.

roze_bril | 03-04-16 | 13:19

Wie laat zich tegenwoordig nog iets vertellen door een vakbond??? Zo 1920...

Sunabalk | 03-04-16 | 13:19

Maar ja... FNV. Decennia geleden nog wat te vertellen, maar evenals krimpclubs als PVDA, CNV, D66 ingehaald door de tijd en gezond verstand.

metzonderzijwieltjes | 03-04-16 | 13:19

Je leden dit adviseren zonder standpunten toe te lichten? Ja logisch. Die zijn er niet voor voor een vereniging die behoort op te komen voor de belangen van werknemers d.m.v. bijvoorbeeld het weren van oneerlijke concurrentie uit het oostblok.

Leptob | 03-04-16 | 13:19

Nee arbeiders, laat u zich niet teveel emanciperen. Wij weten wel wat goed voor u is. - FNV

Tierelantijn | 03-04-16 | 13:18

En willen we naar het Malieveld, dan gáán we naar het Malieveld!
#Andere Tijden

atheïstisch stemvee | 03-04-16 | 13:18

Nederland was al een eng links totalitair landje, maar het wordt steeds enger.

Xirdalan | 03-04-16 | 13:18

ED, NRC, FNV.... Allemaal dode boom, boycot dat maar eens. Wat een incompetente randdebielen. Zo'n opzichtige haat voor democratie is fataal.

Mastermattie | 03-04-16 | 13:17

Alles wijst er op de dat de Nee-stemmers in de meerderheid zijn. De enige noodrem die nog over is, is het ontmoedigen van de stembusgang. En daar wordt momenteel met alle macht aan gewerkt. Ik moet kotsen.

Spittertje | 03-04-16 | 13:16

'Plofkip moet ook uit restaurants'
bericht in de Telegraaf, en wat nou, als het merendeel "Ja" stemt?
Dan gaan we weer lekker overal, overal, waar de m..... plofkippen eten.
Hoe krijgen ze het verzonnen.
Wat een land, wat een land.

watmagjenogwel | 03-04-16 | 13:16

Goh, Tobi Sr. en z'n FNV-companen gaan woensdag zich van dat betuttelende 'advies'
geen ene reedt aantrekken om zonder uitzondering NEEN te stemmen

Tobi | 03-04-16 | 13:16

Makkelijker om nee te stemmen kan het je niet gemaakt worden. Terwijl Ja stemmers juist bij steeds minder stembureau's terecht kunnen.

FNV is niet meer van deze tijd.

monteur | 03-04-16 | 13:15

Dat sommige mensen voor het associatieverdrag gaan stemmen, daar kan ik nog wel enigszins respect voor opbrengen (oewel ik zelf faliekant tegen het associatieverdrag ben.) Maar dat een organisatie als de FNV haar leden oproept om de democratie te ondermijnen door niet te gaan stemmen, dat is natuurlijk beneden alle peil. Om niet te zeggen: schandalig. Democratie-onwaardig.
Mevrouw Jongerius denkt blijkbaar weer vooral aan zichzelf en haar pluche zetel in het Europees parlement. Typisch PvdA.
FNV, weg ermee! FNV, weg ermee!

VanBukkem | 03-04-16 | 13:15

Nou, da's toch mooi??
Hoe meer JA - mafklappers thuisblijven hoe leuker het wordt voor het NEE-kamp, er komen zonder meer meer dan 30 % stemmen.

mallekater | 03-04-16 | 13:15

Wij hebben ook FNV bij ons bedrijf. Sommige bijna-pensioengerechtigde laagopgeleiden zijn lid. Vrijwel alle hoogopgeleiden onder de 50 jaar vinden hun loon wel best en zijn geen lid van een vakbond. Vakbonden zijn een uitstervend ras.

hoax! | 03-04-16 | 13:13

Alleen dit al is voor mij de reden om niet lid van een vakbond te worden.

Brainless talent | 03-04-16 | 13:13

Waarom zou je je als FNV-er niet in de SP-lijn kunnen vinden en door thuis te blijven Mark zijn VVD steunen? Ben ik nu de weg kwijt of iemand anders?

Mark_Pugner | 03-04-16 | 13:13

Ik snap de cartoon niet en de vakbond komt op mij (zeker als free-lancer) over als iets uit een voorbij verleden.

Djengo123 | 03-04-16 | 13:12

Eens zien of de hypocrieten daar volgend jaar ook zo over denken.

Mastermattie | 03-04-16 | 13:11

Je hebt dom. Dommer. En FNV-leden.

P.redgleuf | 03-04-16 | 13:10

Ik kan er echt niet bij dat dat soort organisaties dus schijnbaar liever willen dat ongekozen technocraten van een compleet overbodige bureaucratielaag met enkel het belang van international bedrijven met genoeg lobbykracht om blijkbaar een heel continent te kopen - dat DAT sort mensen dus gaan beslissen over wat wij wel en niet moeten toestaan in dit land. Te gek voor fucking woorden.

Adversary | 03-04-16 | 13:10

Volgens mij zijn zij knettergek daar.

Laten zij maar eens opkomen voor de arbeiders, voor de bijstandgerechtigden die voor nop te werk worden gesteld waarbij de bazen op kosten van de belastingbetaler er met de poen vandoor gaan.

Of wil de FNV nog meer werklozen, nog meer te werk gestelden, als hordes Oekraïners, lees gratis arbeiders, hier naar toekomen of dat nog meer industrie wordt verplaatst naar het niets kostende Oekraïne?

ProAsfalt | 03-04-16 | 13:10

Deze organisatie doet net zo veel voor de democratie als voor hun leden: niets.

The_Black_Knight | 03-04-16 | 13:09

Oproepen om thuis te blijven is een verraad aan de democratie.

Meeroever | 03-04-16 | 13:07

Moest dat nou?
Beleef ik eindelijk eens een rustige bedaagde zondag moeten jullie die Jongerius ter sprake brengen...
Ik krijg spontaan overal jeuk... van die foute jeuk.... bah :(

DatInternetDingetje | 03-04-16 | 13:05

Vakbonden moeten juist democratie dankbaar zijn. Zonder democratie zouden vakboden niet bestaan. Zij moeten eens de Shockdoctrine van Naomi Klein moeten lezen. Of ff bellen met Milton Friedman.

Hem | 03-04-16 | 13:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken