Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kip, het meest veelzijdige tegenargument

Even een horrorfilmpje voor de heart strings van uw dierenminnende gemoed: zeggen we JA tegen het associatieverdrag dan mag de Europese markt overspoeld worden door Oekraïens Tsjernobielpluimvee en krijgen we tot overmaat van ramp ook nog eens te maken met foie gras uit die contreien. Over de leverkwaliteit van de gemiddelde inwoner ten oosten van de Donau hoeven we het met u niet te hebben (bewijs genoeg op Dumpert), dus stem NEE tegen de gevederde rotzooi uit het oosten. Want met de vrijhandel komt ook de Oekraïense plofklip.

Reaguursels

Inloggen

Dierenwelzijn is overigens een luxe die wij ons als moderne samenleving kunnen veroorloven omdat het met ons mensen zo goed gaat. Ik gun het de Ukrainers ook om deze standpunten in te kunnen nemen in hun maatschappij, vandaar een "JA" stem.

devil13 | 28-03-16 | 23:02

Aangezien wij in Nederland ons behoorlijk bewust zijn van het negatieve dat de plofkip vertegenwoordigd, kopen wij in Nederland steeds minder van dit soort vlees. De 332 miljoen kippen die jaarlijks door deze fabriek worden geslacht vinden dus hun weg in mindere mate naar Nederland en dat is dus goed. Wil je een verandering bewerkstelligen en 332 miljoen gelukkig opgroeiende kippen in Ukrainsche mega kip fabrieken zien dan zou een "JA" stem meer op zijn plaats zijn. Door samenwerking en Europese normen opleggen zie ik eerder een positieve verandering tot stand komen dan een "NEE" stem die er voor zorgt dat de kippetjes zo geproduceerd worden zoals dat nu gaat en dat dat ook zo zal blijven gaan.

devil13 | 28-03-16 | 22:58

Was Rutte maar een kip.

kakketoe | 28-03-16 | 12:09

Toen het referendum er kwam heeft GeenStijl heel duidelijk aangegeven dat het om de democratie zou gaan. Niet dat er voor of tegen gestemd moet worden. Ik zie alleen op GeenStijl alleen maar adviezen om toch vooral tegen te gaan stemmen. Ook dit verhaal weer, lekker op de onderbuik gericht en totaal niet onderbouwd. Wat moeten we hier mee?

eklipse | 28-03-16 | 10:31

Mijn buitenland nee-stem ligt al lang in Den Hagistan, maar het probleem met plofkip is wat mij betref niet dat ze het in Oekraine kweken, maar dat wij het niet meer kweken.
De ecologsiche voetafdruk van plofkip is kleiner dan van "normale" kip. Beschermt dus het milieu en eet plofkip.

Vogelbeest | 28-03-16 | 09:35

Mierus, 19.06
Erger nog, NEE stemmen betekent dat je niet alleen rechts bent(maar wel voor Poetin), maar ook PVV stemt, vreemdelingen haat, vluchtelingen in de fik steekt en de grenzen dicht wilt hebben, dat je "daar moet een piemol in" roept met een kind op je arm, dat je laagopgeleid en een tokkie bent... dit alles natuurlijk volgens bepaalde zich superieur en moreel verheven voelende idioten op andere mediafora.Dat alleen al zou voldoende moeten zijn om uit volle overtuiging NEE te zeggen tegen dit verdrag.

mallekater | 28-03-16 | 09:25

Maria.1 | 28-03-16 | 08:49

Net zoals de kooi-eieren. Verder is het natuurlijk waanzinnig dat er banken zijn (RABO, ING & Europesche banken ) die dan in het buitenland bedrijven gaan financieren terwijl het in Nederland/europa aanbanden is gelegd!

JI-HAAT | 28-03-16 | 09:19

@De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 19:48
De plofkip is recentelijk weggehaald bij de AH vanwege dierenleed. En nu gaan we deze weer invoeren vanuit de Oekraïne. Goed voor de handel, zeg je. Ik denk niet dat onze kippenboeren het daarmee eens zijn.

Maria.1 | 28-03-16 | 08:49

Veganisme is een morele plicht.

Tabernakel | 28-03-16 | 07:05

Maar dit stukje gaat toch over handel?
Waar het EU parlement alle bevoegdheid over heeft?
Dus die kippen komen er dan toch wel.
Referendum kan dacht ik toch alleen nog gaan over die andere delen die niets met handel te maken hebben.

MyCatIsDoingThis | 28-03-16 | 04:36

@Botte Hork | 28-03-16 | 00:27
New Corporate World Order. Don't ask what corporations can do for you in this new corporatocracy, ask what you can do for no tax paying corporations.

Watching the Wheels | 28-03-16 | 03:04

Filmpje was niet nodig, maar toch bedankt.
Mijn NEE stond al vast en ga de hele dag buurtbewoners (gratis) naar de stembussen rijden.
allah snackbar | 27-03-16 | 19:32

@allah snackbar. Complimenten!!

daytripper | 28-03-16 | 03:01

Plofhans, ploflims, plofkip ...

Watching the Wheels | 28-03-16 | 02:13

Jongens, allemaal tegenstemmen want ik hoor dat Tim Kuik voor is. Het verdrag is helemaal BREIN-proof...

frank87 | 28-03-16 | 00:43

@De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:00
Moet nou echt alles om geld draaien? En daarom voor stemmen? Walgelijk.

Botte Hork | 28-03-16 | 00:27

Ik zie kansen.

Als we Stichting AAP nu vragen voor het uitbreiden van de marketing met een empatisch verdien model.. Trekken we Georgie er ook bij! Die alle zielige kippetjes opvangt uit stukje Azerbaijan dat Armenie bezet. Eerst werden deze kippetjes nog goed geholpen... maar door bezuinigingen in de pluimvee GGZ lopen al die verwarde kippetjes vanzelf de pluk machine in. Een JA stem is dus duurzaam voor de kip. Niet?

Pompenkoning | 28-03-16 | 00:01

Dus nu moeten wij ze weigeren niet omdat ze hulp nodig hebben. Maar omdat ze zelfs nog enig potentieel hebben.

Pompenkoning | 27-03-16 | 23:55

@knutsel | 27-03-16 | 23:06

Alsof het uitmaakt of mijn dinkytoy geplet wordt door een stuk gepolijst vergulde steigerpijp, of de dikke scheepsdiesel die er achteraan komt.

broervandenhollander | 27-03-16 | 23:37

In australie heb je knalkangeroe, die kan je vers aangereden zo meenemen in de kofferbak

broervandenhollander | 27-03-16 | 22:51

@De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:39. Meer dan driekwart van het in Nederland geproduceerde vlees is voor de export. De export van kippenvlees naar Rusland is sinds 2009 gehalveerd. Waarom zouden Nederlandse handelaren profiteren als kippen in de Oekraïne tegen een fractie van de prijs worden gefokt (bedrijven met 300 miljoen kippen)? Steeds meer Nederlandse supermarkten gaan overstag om de plofkip uit de schappen te weren. Dus wie profiteren er nu van? De Nederlandse handelaren in slachtmateriaal? En die mogen ook niet op de hoogte zijn van verregaande samenwerking op financieel en militair gebied en er zeker niets over te zeggen hebben? Wie mag er in jouw optiek überhaupt iets over te zeggen hebben? De regering die het volk zou moeten vertegenwoordigen?

Sorry kameraad, geef mij maar directe democratie, geinformeerd of niet.

knutsel | 27-03-16 | 22:03

Ja hoor. Ik heb daar best een paar euro extra voor over. Kangoeroe vlees is prima te versmaden maar duur en zeldzaam waar ik nu weer woon. In Australië kostte het bijna niets. Het punt is vraag en aanbod. Ik wil het wel kopen dus doe ik dat ook.
De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:24

m.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/201...

Nee ik ga geen extra geld betalen na het lezen van bovenstaande artikel inzake kangoeroevlees.

Dat maakt dat ik andere waarden hanteer voor handel/geld verdienen.

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 21:57

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:18
Die plofkip zal hoe dan ook de markt voor reguliere kip verstoren. En het is raar dat de pruductie van legbatterij-ei en rockbottom kip in NL (en in mindere mate ook in de EU) inmiddels is verboden maar via de achterdeur terug komt en de thuismarkt voor Nederlandse en Europese boeren verpest. Het gaat tegen het liberale level playing field verhaal wat de EU normaal gesproken zwaar weegt. Maar goed, deze kip-oligarch/stafchef regering wilde waarschijnlijk deze uitzondering, anders had hij wellicht niet ingestemd met dit verdrag. Het is in mijn ogen kortzichtig om eigen sectoren op te offeren om een paar duppies te winnen in de winkel.

seven | 27-03-16 | 21:51

Jo7 | 27-03-16 | 21:42

Nee hoor. De Oekraïense bevolking wil vooral afrekenen met het Russische corrupte gedoe en de oligarchen. Daarom willen ze hervormen. Geef ze eens ongelijk.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:49

Eerst de chloorkip tegen TTIP en nu de plofkip tegen het associatieverdrag. Altijd handig, die dierenkaart.

DreHa | 27-03-16 | 21:42

-weggejorist-

Jo7 | 27-03-16 | 21:42

Graaf van Egmont | 27-03-16 | 21:32

Dan heb je in je hele leven niets begrepen van de BV Nederland. Er zijn ondernemende mensen die Nederland rijk maken en parasiterende mensen die daar misbruik van maken.

Geld. Is alles. Het betaalt voor je kinderen en kleinkinderen.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:42

Daarom, als de plofkippen erbij zijn, op 6 april!

Radijsje | 27-03-16 | 21:39

knutsel | 27-03-16 | 21:11

Op basis waarvan dan? Het is niet alsof je met jouw tegenstem plots ervoor zorgt dat Oekraïne geen steun gaat krijgen. Oekraïne zit in de stront en er is al lang besloten dat we ze sowieso gaan helpen. Dan blijft dus over ga je dit doen met een contract of gewoon omdat het moet. Daar gaat het namelijk over. Wil je regelgeving en controle over de gelden die Oekraïne sowieso gaat krijgen of wil je dat niet. Dit is waarom dit initiatief zo dom is.

Ik steunde het overigens vanaf dag één. Maar voor mijn redenen. Ik vond de initiatiefwet van (hoe ironisch) D66, Groenlinks en PvdA dom en onzinnig.

Mensen laten stemmen over zaken die ze niet aangaan en niet snappen. Hoe dom is dat. De hoofdreden waarom ik nooit D66 zal stemmen.

Dit is een farce. En dat wil ik aantonen. Bij een voor of tegen is er letterlijk niemand in de panelen die er beter of slechter van wordt.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:39

Ik ben al wat ouder nu en wat mij stoort is dat alles tegenwoordig in geld uitgedrukt wordt. Verdragen, zorg, veiligheid. Komop mensen, we zijn een maatschappij en geen geld-verdien-mechanisme

Graaf van Egmont | 27-03-16 | 21:32

seven | 27-03-16 | 21:18

Ja. Ik koop mijn producten naar keuze. Toevallig heb ik een LG thuis staan. Die was goedkoper en beter. Wat betreft kip of sowieso vlees koop ik liever scharrelvlees of wild. Dat is duurder en beter (vind ik). Oekraïne verdient dus wat dat betreft niets aan mij. Maar het feit blijft dat er een markt is voor goedkopere kip die de Nederlandse markt niet kan/wil/mag vullen. En daar komt nog bij dat veel Nederlanders denken dat ze een goddelijk recht hebben om hun prijzen te maken. Dus niet. Toevallig koop ik liever voor meer geld Nederlandse kip of kaas maar dat is een keuze.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:31

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 21:09

Ja hoor. Ik heb daar best een paar euro extra voor over. Kangoeroe vlees is prima te versmaden maar duur en zeldzaam waar ik nu weer woon. In Australië kostte het bijna niets. Het punt is vraag en aanbod. Ik wil het wel kopen dus doe ik dat ook.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:24

ps was voor De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:00

seven | 27-03-16 | 21:19

PS En wat betreft geld verdienen, lees even in het vakblad hoe de agrarische sector (groot in export) van Nederland het zelf ziet. Als broodroof. www.boerderij.nl/Pluimveehouderij/Nieu... Eerste keer bezoek, ie geen cookies, dan is het artikel gratis te lezen. Ergo, NL gaat haar complete sector opofferen. (En die paar miniorders op de Oekraïners even wat slachtmachines te leveren zijn daarmee vergeleken kruimels en een kwestie van tijd dat ze dat kunstje in UA ook zelf beheersen. Maar goed, jij koopt je tv ook liever in Korea dan uit Eindhoven zeker?

seven | 27-03-16 | 21:18

dat Tjernobyl .. kopen we dat er nou bij ?

(c)ZWITSUL | 27-03-16 | 21:13

@De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:56 . Nou bijvoorbeeld de genoemde financiële steun, de militaire samenwerking (zie topic van eerder vandaag). Dit zijn voorbeelden van zaken waar mensen over struikelen. Waarom een associatieverdrag als het alleen om handel gaat? En dan hebben we het dus nog niet gehad over dierenleed, kinderarbeid, corruptie, etc. Waarom jij beweert dat je er niets in ziet wat negatief kan uitpakken vind ik in ieder geval uitermate curieus.

knutsel | 27-03-16 | 21:11

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:53

We kunnen wel doorgaan met tegenargumenteren maar deze citaat van jouw is ff nog belangrijker dan het referendum: "Daarnaast koop ik regelmatig vlees uit landen zoals Argentinië en zelfs Australië (kangoeroe). Dat is gewoon handel."

Vooral dat van die "kangoeroe" vlees.
Vertel is daar in Nederland een markt voor?

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 21:09

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:00
Dit is gewoon geen level playing field, de een mag goedkoop produceren, de ander (de Nederlandse boer) moet duur produceren en wel aan normen voldoen. Het is gewoon economische dumping van qua dierenwelzijn inferieure producten. Je kan best voor een verdrag zijn, veel goede geo-politieke redenen voor te bedenken (schaliegasreserve geeft EU meer energiezekerheid bijvoorbeeld en maakt haar onafhankelijker van Rusland) maar dit kippenverhaal hoort daar niet bij. Het is gewoon het verhuizen van productie uit NL naar een ver land en die paar bedrijven die nog een graantje meepikken winnen ook niet, die leningen en machines hadden anders naar Nederlandse bedrijven gegaan. Het zijn, tenzij Europa meer kip gaat eten, immers communicerende vaten.

seven | 27-03-16 | 21:09

DerUnterMensch | 27-03-16 | 21:00

Het handelsverdrag is 'tijdelijk' sinds één januari 2016 in werking. Een eventueel tegen zou dit kunnen opschorten wat een flink aantal Nederlandse bedrijven in de bek zal spugen. Wat mij nog het meest tegenvalt is het enorme aantal leugens van het tegenkamp. Het is een volledig verdrag. Als het een TEGEN wordt dan moet het weer door de tweede en eerste kamer. Iets wat simpelweg hardwerkende ondernemers frustreert omdat Jan met de korte achternaam bang is dat zijn kinderen tegen Rusland moeten vechten of bang is dat hij twee biertjes per jaar moet laten staan voor Oekraïne.

Dit is precies waarom referenda onzinnig zijn.

Dit verdrag is er niet voor Henk en Ingrid. Dit verdrag is er voor mensen die wel geld willen verdienen.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:06

seven | 27-03-16 | 20:52

Dat boeit me echt niet. Wat me wel boeit is dat verschillende Nederlandse bedrijven belangen hebben in goedkope kip voor de Europese markt. Dat sentimentele gewauwel over hoe vreselijk die kippen het hebben? Echt? Het gaat om geld. Dit is een prima voorbeeld waarom je vóór een associatieverdrag moet zijn.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 21:00

Vraagje: Zit dit niet in het handelsgedeelte dat sowieso al door gaat.

Overigens is deze praktijk ten aanzien van boeren me al jaren een doorn in het oog. Boeren hier wordt van alles verboden, maar het eten dat we hier importeren hoeft niet te voldoen aan de zelfde ijsden. Zo maak je dus oneerlijke concurrentie voor je eigen boeren.. belachelijk.

Terug naar het verdrag, zelfs als het al in het gedeelte zit dat door gaat is het nog altijd reden om tegen te stemmen.. maar dan vanwege die andere stem waar men niet naar ons luisterde. Als ik me namelijk niet vergis is het recht dat Brussel heeft om handelsverdragen voor ons te sluiten, onderdeel van de EU grondwet, nu Verdrag van Lissabon dat we mijn zijn allen hadden weggestemd.

DerUnterMensch | 27-03-16 | 21:00

knutsel | 27-03-16 | 20:52

Het verdrag is goed voor ondernemers. De rest merkt er inderdaad niets van. Maar het is tenslotte een handelsverdrag. Het stukje waar sommige mensen over struikelen is het politieke gedeelte. En dat is er simpelweg om Oekraïne te dwingen (voor wat hoort wat) te hervormen. Ik kan er niets in bespeuren wat negatief kan uitpakken. Gewoon niets.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:56

Makkelijk: gewoon vegetarisch gaan eten. Ik lust geen dierenleed.
nemoj me jebat | 27-03-16 | 20:34
.
Dat is natuurlijk helemaal mooi!

Lupuslupus | 27-03-16 | 20:56

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 20:42

De handel met Rusland is stilgezet door Poetin. Onze sancties zijn van een ander kaliber. Vooral financieel en op basis van corrupte personen. Het was Poetin die wraak nam door kaasboeren e.d. te sanctioneren. Je draait alles om. Poetin viel de Krim binnen. Poetin heeft met smoesjes redenen gezocht om onze bloemen, kaas, groenten etc. niet langer te laten verkopen. Terecht? Neuh. Begrijpelijk. Ja zeker.

Daarnaast koop ik regelmatig vlees uit landen zoals Argentinië en zelfs Australië (kangoeroe). Dat is gewoon handel.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:53

@De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:22. Werkelijk. De media geven steeds meer aandacht aan het referendum in de aanloop naar 6 april. Voor- en tegenargumenten passeren de revue. Zelfs op meer laagdrempelige sites zoals nu.nl. De Nederlander wordt hierdoor steeds meer geïnformeerd.

Nu beweer jij dat het verdrag goed is voor iedereen en wij er niets van merken. Wat ik dan denk is dat jij je keuze al hebt gemaakt en er niet meer over wíl weten Dit wordt dan via een kronkel omgezet in "de mensen snappen er niets van". Met andere woorden je projecteert je mentale luiheid op de rest van de mensen die misschien wel nog meer voor- en tegenargumenten willen horen.

knutsel | 27-03-16 | 20:52

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:16
Deze methode van produceren is in Europa en in Nederland niet meer toegestaan. Nu komt het via een verdrag waar de kip-oligarch als oud stafchef en warme banden met de president kennelijk zelf mee onderhandelde over de kippenexport alsnog de Europese markt op. Lees het NRC verhaal www.nrc.nl/next/2016/03/16/met-vrijhan... , straks koop jij een kippensalade of knakworstjes van kip en die kwam eerst nog van Barneveld en inmiddels gewoon uit Oekraïne. In NL is deze manier van houden en zijn kooien vanwege dierenwelzijn wettelijk verboden, daar investeren ze nu nog op megaschaal in. Als het hier de markt op mag, waarom mogen Nederlandse kippenboeren het niet op deze wijze produceren? En let wel, de meeste kip is gewoon onherkenbaar qua herkomst. In een kipsalade, knakworstjes of het ei in gebak.

seven | 27-03-16 | 20:52

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:16

Zo zijn er veel slimme handelaren waarvan hun export product naar Rusland gesanctioneerd werd door de EU.

Maar als je het mij vraagt dient deze Oekraïnese plofkop aan dezelfde import eisen te voldoen als die opgelegd zijn aan de Nederlandse pluimveehouders. Anders zou ik ook kip uit China kunnen importeren / rundvlees uit Amerika / mijn gif afval in afrika dumpen enz.

Dat wordt dan een wel erg ruim begrip van handel, wat die slimme handelaren doen.

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 20:42

Lupuslupus | 27-03-16 | 20:31
Makkelijk: gewoon vegetarisch gaan eten. Ik lust geen dierenleed.

nemoj me jebat | 27-03-16 | 20:34

Geen hart, geen geweten, geen ziel voor het lot van allerzwaksten op aarde, de dieren. Alleen maar geldzucht. Wees er vooral trots op.
.
Het wordt nu nòg meer zaak op te letten in de supermarkt om niet naast allerlei halal rotzooi ook nog eens gemartelde- en vergiftigde kip op je bord te krijgen.
.
Eet minder vlees, alleen van het "goed leven" keurmerk (ook eieren van vrijlopende kippen) en het liefst dus van Nederlandse dieren. Ja het is iets duurder maar als je er wat minder van consumeert maakt het financieel niets uit.

Lupuslupus | 27-03-16 | 20:31

allah snackbar | 27-03-16 | 20:09

Griekenland is een volwaardig lid. Oekraïne niet. En het meeste geld ging naar Europese banken.

En de Russen? Fuck de Russen. Die kunnen zichzelf beter te rade gaan waarom bijna alle ex-Sovjet staten en Warschau-pact landen niet op de Russen zitten te wachten.

Poetin zijn versie van de Russische EU bestaat uit o.a. Kazachstan, Wit-Rusland en Rusland. Oekraïne dacht daar anders over.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:27

knutsel | 27-03-16 | 20:00

Nederland, dus de belastingbetaler, draagt een afgesproken percentage af van onze 'winst'. Een deel daarvan komt terecht in potjes voor o.a. ontwikkelingssamenwerking en Oekraïne krijgt het recht om als ze hervormen op bepaalde potjes aanspraak te maken. Het kost jou dus geen cent extra. Het verschil is dus dat deze centjes niet naar bijvoorbeeld Ierland (wat wel een volledig lid is) gaan maar naar een ander land en we hopen dat ze het goed investeren. Het blijft grappig hoeveel mensen een mening willen hebben over zaken waar ze letterlijk gewoon niets van snappen.

De doelstelling is dat dit verdrag goed is voor iedereen. Daar merk jij verder niets van. Wel bedrijven die plots meer geld kunnen verdienen door hun bedrijfsplan aan te passen.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:22

NL ondernemers worden weer eens weggeconcureerd is ook gebeurd met de NL eierboeren, natuurlijk kan de kip die zo door de consument gekocht worden onderscheid gemaakt worden, maar dat is een schijntje wat elders wordt omgezet van kippesoep tot KFC. Ook zo met de in NL verboden legbatterijen.

bijna_raak | 27-03-16 | 20:20

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 20:00

Hoezo concurrentievervalsing? Een slimme handelaar doet zaken met een slimme handelaar om goedkope kip op de Europese markt te zetten. Daar is vraag naar. Kwaliteit is minder, het is goedkoper en kennelijk hebben consumenten er minder problemen mee dan ze zeggen. Dat is gewoon handel.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:16

Natuurlijk gaat het ons geld kosten. Alleen al via de EU fondsen, waar Ukraine uit mag putten, gaat er EU geld naar Ukraine, en dat is ook uw belastinggeld.

La Bailaora | 27-03-16 | 20:13

De Vrijlansier | 27-03-16 | 19:55

Het is absurd om überhaupt te denken dat de gewone man iets van nadeel of voordeel ondervindt met dit soort verdragen. Je kan het zien aan de paniekzaaierij.

Gaat het ons extra geld kosten? Nope. Oekraïne kan onder voorwaarden aanspraak maken op bepaalde potjes met geld.
Krijgen we oorlog met Rusland? Nope. Rusland kijkt wel uit. Die zitten al diep in de shit dankzij de achterlijke acties van Poetin in Oekraïne.
Is het jammer dat de handel met de Russen gefrustreerd is? Ja. Maar dat hebben de wij en de Russen toch echt te danken aan éne Vladimir Poetin.

Maar men ziet het weer. Van alles en iedereen wordt in de discussie getrokken door mensen die er noch voordeel noch nadeel aan ondervinden of dit verdrag nu wel of niet doorgaat. Want dat is het inmiddels. Gelul in de ruimte met emotioneel en semantisch gezeik om mensen te overtuigen dat ze tegen dit verdrag moeten zijn. Het enige wat dit referendum aantoont is dat mensen die er simpelweg niet beter of slechter van worden emotioneel denken op basis van een 'gevoel' in niet op de inhoud. Daarom is dit referendum zo enorm belangrijk. Het zal precies aantonen dat referenda onzin zijn omdat de meeste mensen niet eens weten waarom ze voor of tegen zijn.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 20:10

@De Koreaanse Slet.
Dit wordt een bodemloze put net als Griekenland, met daarbovenop gratis de woede van Rusland dat zich (terecht) bedreigd voelt door de expansiedrift van de EU.

Volgens het IMF is de staatsschuld van Oekraïne in anderhalf jaar geëxplodeerd van 34% naar 110% BBP. De huidige “redding” is even zinvol als haar Griekse evenknie. De helft van de Oekraïense economie zat in het zuidoosten, veel daarvan is in separatistisch gebied kapotgeschoten.

Volgens het Internationaal Monetair Fonds was het bruto binnenland product van Oekraïne 120 miljard euro in 2014. De economie van Noord-Holland kende in 2014 volgens het CBS een omvang van 133 miljard euro. De economie van Oekraïne was in 2014 dus zelfs kleiner dan die van Noord-Holland.

Het is mij een raadsel hoe een vrijhandelsverdrag daarmee ‘tot meer groei, meer bedrijvigheid, meer banen’ in Nederland zou kunnen leiden”, schreef Engelen. Hij omschreef Ruttes argument als „lulkoek”.

Er spelen andere belangen. Dus NEE!

allah snackbar | 27-03-16 | 20:09

OT: Waar blijft dat BREEK topic over de terreuracties in Rotterdam?

Klapleaupert | 27-03-16 | 20:08

Je suis een plofkip.

VanBukkem | 27-03-16 | 20:05

Plofkip à la. Maar Tsjernobylkip??? No f** way!

G,I. Jane | 27-03-16 | 20:04

Een selectieve waarheid. Alsof het in de EU zo goed gesteld is met dierenwelzijn. In Polen is het niet veel beter. Spanjaarden en honden, Spanjaarden en stieren, Roemenen en honden, de lokale halalslachter, de 500 schapen in Friesland.
Iedereen heeft altijd honger, veel mensen willen dit stillen met vlees. Meeste mensen willen zo min mogelijk betalen voor zo veel mogelijk product, en al helemaal in een land waar het gemiddelde maandsalaris gelijkstaat aan de prijs van een handgevoerde macrobiotische scharrel goedleven kip van de Poelier.
Zie hier de 4 P's. Vraag aanbod, oorzaak gevolg, enz.
Zeg je rekening bij Rabo en ING op, koop één aandeel in beide en ga vragen stellen op de aandeelhouders vergadering. Maar dat doen we niet, kost moeite, net als minder vlees eten wat minder banaal gekweekt is. De mens is lui, maar hopelijk net niet lui genoeg om NEE te stemmen.

der Schmutz | 27-03-16 | 20:04

Snap dat nou eens: we zijn reeds verloren aan het grootkapitaal.
Mijn NEE-stem is door mij goed bedoeld maar, zal het schip niet keren.

McMarx | 27-03-16 | 20:03

Corr. uw = u. Je begrijpt wel.

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 20:02

@De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 19:45 Oh dus er mogen geen tegenargumenten worden aangehaald omdat jij voor bent?

Dan zeg je het volgende: Kost dat jou of mij meer geld? Absoluut niet. In het verdrag staat letterlijk: "Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst.”

Je lult dus ook maar wat.

knutsel | 27-03-16 | 20:00

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 19:48
Je hebt het over "Marktwerking. Vraag en aanbod. Etc." jouw citaat.

Maar waar laat je concurrentievervalsing en of Nederlandse wet en regelgeving inzake pluimvee die veel strenger zijn voor de Nederlandse pluimveehouders? Is dit rechtvaardig tegen over deze groep van a 20.000 gezinnen. Maar nee uw gaat voor werkgevers lobbyen.

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 20:00

Dus terwijl wij langzaam aan steeds meer denken aan het welzijn van dieren en daar iets aan proberen te doen, zoeken de banken ism. de overheid alvast een uitweg. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de bevolking (alle klassen en onderwijsniveaus) meer toegang wil tot duurzame producten. Maar die maken met deze handjeklap geen schijn van kans.

Life_Of_Slice | 27-03-16 | 19:59

Ik maar denken dat kip gewoon uit de supermarkt komt!

Botte Hork | 27-03-16 | 19:57

Uit het NRC-achtergrondartikel blijkt maar weer eens wie er van dat verdrag profiteren: een schaalvergrotende Oekraïense grootkapitalist, enkele Nederlandse toeleveranciers en ING/Rabobank.
De Nederlandse belastingbetaler heeft niet alleen helemaal niets aan het 'associatie'verdrag; het financiert de facto weer een soort ontwikkelingshulp.
NEE, dus, tegen de oligarchenplofkip.

De Vrijlansier | 27-03-16 | 19:55

Heb een hekel aan het woord plofkip als aanduiding voor nederlandse vleeskippen... Maar dit dus, laat Thieme en wakker dier lekker in Oekraine gaan demonstreren.. eens kijken hoe lang ze daar gezond blijven... Als je begrijpt hoe ze daar met mensen omgaan begrijp je ook dat het woord dierenwelzijn daar uberhaupt nooit gebruikt wordt.

brammetaalman | 27-03-16 | 19:54

De vraag is of plofkip wel een probleem is, of eerder een oplossing. In ieder geval is de plofkip zelf geen argument in de Oekraïne discussie; een plofkip is minder milieubelastend dan een niet-plof-kip. Diervriendelijkheid is weer een andere discussie.
Dat we nu al vuistdiep in de plofkip uit de Oekraïne zitten is eerder een Ja-stem waard.

dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/103904...

boogie | 27-03-16 | 19:53

Ook hierom moeten we nee stemmen, zodat het hele Europa uiteenvalt, en ze opnieuw kunnen beginnen met de verdeling in Noord en Zuid Europa, want het zuiden leunt te hard op het noorden, zonder er iets voor terug te geven.

Doe mij maar twee ! | 27-03-16 | 19:52

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 19:35

Dus niet. Het vult een vraag op naar goedkopere kip. Dat is het. Wat is er toch gebeurt met de rechtse ondernemende reaguurders? Het zit hier tegenwoordig vol met protectionistische zeurende mensen die er klaarblijkelijk zelf niet veel van bakken. Zo is dit land niet groot of rijk geworden.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 19:48

aight.. | 27-03-16 | 19:21
Jij bent precies wat er mis is met de mensheid.

Life_Of_Slice | 27-03-16 | 19:47

Piet Karbiet | 27-03-16 | 19:30

Precies. Er wordt simpelweg door verschillende Nederlandse bedrijven grof geld verdiend. Dus behalve als je een linksdraaiende hippie bent of een zeurkous eerste klas is dit juist een voorbeeld waarom je vóór het associatieverdrag bent.

Daar komt bij dat er 500,000,000 kippen worden geslacht in Nederlandse slachthuizen en die zijn ietsje duurder en van betere kwaliteit. Kom op zeg. Marktwerking. Vraag en aanbod. Etc.

Dit hele geneuzel van het tegenkamp begint zichzelf steeds meer in de voet te schieten. Eerst een puberaal tietentopic, dan gezeur over eventuele samenwerking / integratie van veiligheidsdiensten en dan gezeul over plofkippen waar nota Nederlandse bedrijven enorm veel geld aan verdienen. Men lijkt gewoon niet te willen snappen dat niemand iets doet als ze er niet van denken dat ze er beter van worden. Men denkt simpelweg dat er winst te behalen valt met politieke en economische integratie van Oekraïne in de EU. Daar lijkt men gelijk in te hebben. Ondertussen worden de verdragen met Moldavië en Georgië volkomen genegeerd. Ook landen waar de Russen met geweld stukken van bezetten.

Is dit verdrag goed voor alle Nederlanders? Absoluut niet. Is het slecht voor alle Nederlanders? Absoluut niet. Is het goed voor werkgevers? Absoluut. Kost dat jou of mij meer geld? Absoluut niet. Krijgen we oorlog met Rusland? Absoluut niet. Is het voor Oekraïne een mogelijkheid en tevens dwangmiddel om te hervormen? Absoluut.

Ik begrijp dat men hier denkt de regering of de EU een hak te zetten maar je tegenstem frustreert slechts Nederlandse ondernemers en het Oekraïense volk dat in grote getallen hunkert naar hervormingen.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 19:45

Wat is het toch een waanzin; een verdrag afsluiten waar je eigen mensen niets beter van worden. Financieel niet maar ook niet qua veiligheid, kwaliteit van producten etc. Het is een soort van enorme dure vorm van ontwikkelingshulp met open einde regeling. Echt bizar.

Rest In Privacy | 27-03-16 | 19:37

"Dit doet 20.000 gezinnen die afhankelijk zijn van de pluimveeverwerkende sector tekort." citaat uit de link.

Hierin gaat het dus over Nederlandse gezinnen die hun brood verdienen met pluimvee in Nederland.

Stem dus Nee

Dr. Frambozenjam | 27-03-16 | 19:35

Zeg ook nee tegen de Youtube propaganda reclames t.b.v. de Oekraïne, onder Firefox op de desktop heb ik er geen last van echter op de iPad valt er kennelijk niet aan te ontkomen.

spamzuiger | 27-03-16 | 19:33

Filmpje was niet nodig, maar toch bedankt.
Mijn NEE stond al vast en ga de hele dag buurtbewoners (gratis) naar de stembussen rijden.

allah snackbar | 27-03-16 | 19:32

The color of money. ALLES mag overboord zolang het geld de juiste zakken in rolt. Ik koop al tijden duurder kippenvlees en dito eieren, misschien ben ik naïef om te geloven dat dit van beter behandelde dieren afkomstig is. "Tijdelijk" mag de rommel uit het voormalige Oostblok oneerlijke concurrentie voeren met onze lokale producenten. Flikker die hele mededingingsautoriteit dan ook maar bij het afval!

Geenzuiverkoffie | 27-03-16 | 19:32

Piet Karbiet | 27-03-16 | 19:23 Geen enkele gewone Ukraïner wordt beter van dit verdrag.

In een oligarchie zijn oligarchen de baas. Maak 40 miljard euro over en 40 miljard verdwijnt via Cyprus belastingvrij het land uit. Zo was het, zo is het en zo zal het altijd blijven.

Waanzin dit. Maar Georgië, Moldavië etc is één pot nat. Hoor je weinig over maar ook daar ist één grote corrupte teringzooi.

Willianus Wortelus | 27-03-16 | 19:31

Goedkoop vlees is een keuze voor sommigen en een zegen voor velen. Ik snap het probleem niet. Ik begrijp ook de doelstelling van de scribent niet. Er wordt door Nederlandse bedrijven geïnvesteerd en winst gemaakt mede door dit handelsverdrag. Als je principieel tegen plofkip bent dan eet je het toch niet? Sowieso zullen 9/10 reaguurders na een bezoekje aan een slachthuis een week lang geen vlees willen eten of wellicht nooit meer. Persoonlijk eet ik het liefste wild of scharrelvlees maar dat kost ook een flink stuk meer. Keuzes voor sommigen voor anderen onbetaalbaar.

De Koreaanse Slet | 27-03-16 | 19:31

De slachtinstallaties worden geleverd door het bedrijf Meyn te Zaandam.

www.meyn.com/en-GB/192/wall-to-wall-s...

Dochterlief van Meyn is getrouwd met Piet Boon die kekke interieurtjes ontwerpt voor de golden boys van de haute finance. Zo is de cirkel weer rond.

Piet Karbiet | 27-03-16 | 19:30

Kunnen we niet ruil handel gaan doen, wij plofkip and hun ploflims.

Rest In Privacy | 27-03-16 | 19:29

Maar... maar... zou de EU dan toch niet het beste met ons voor hebben???
#vertwijfeld naar hoofd grijpt

Prince Buster | 27-03-16 | 19:28

Maar dit is toch onderdeel van het deel van het verdrag dat zich richt op handel? Volgens mij is dat deel al in werking getreden en dus kunnen we sowieso binnenkort plofkippen in de winkels verwachten.

snotferatu | 27-03-16 | 19:28

Het eerste goede voor-argument wat ik heb gehoord. Meer plofkip!

kanarie2 | 27-03-16 | 19:24

@Willianus Wortelus | 27-03-16 | 19:14
Maar ze eten daar wel kaas. Dus moet je Voor stemmen. Pleurt op. De Nederlandse kaasboeren worden nu al massaal beroofd voor de Russische elite en straks zijn ze werkloos.

Piet Karbiet | 27-03-16 | 19:23

ik ben voor megastallen en geef geen fuck om plofkippen. dat is hoe het plebs vlees kan eten, historisch is het heel zeldzaam dat iedereen dagelijks of zelfs wekelijks vlees eet.

maar het is niet eerlijk als het in oekraïne gedaan mag worden om hier te verkopen, terwijl het hier niet gemaakt mag worden.

aight.. | 27-03-16 | 19:21

Hier een van zijn bootjes, de arme drommel:

media.gettyimages.com/photos/ukrainian...

Bij de Grieken had je ook van die reders die geen cent belasting betaalden maar wel met Barosso in de collegebanken hadden gezeten.

Piet Karbiet | 27-03-16 | 19:19

Een Oekraïense variant van de pvdd zal er wel niet zijn. Volgend nee-topic: kinderarbeid. jdreport.com/toeval-het-kabinet-is-ee...

@Graaf van Egmont | 27-03-16 | 19:07 Blij u weer te zien. Geldt dat ook voor andere reaguurders?

knutsel | 27-03-16 | 19:17

Vandaar dat er in Nederland geen bij wet, een verbod komt op verkoop van plofkip want >>>> associatieverdrag EU met Oekraïne.Het is zo simpel en doorzichtig.

snakeplisskin | 27-03-16 | 19:15

Een foto-reportage met Marianne in een kippig-lingeriesetje trekt me wellicht over de streep.

Taggart | 27-03-16 | 19:11

Ik kan me goed voorstellen dat je als Nederlandse plofkip niet blij wordt van dit associatieverdrag.

VanBukkem | 27-03-16 | 19:11

De eigenaar van deze kippenfarm is Yuriy Kosiuk.

925.nl/archief/2016/02/25/red-oekraine...
Zit in de regering, betaalt geen belasting en bestelt zijn mega cruiseschepen in Nederland. Dat gaat dus al prima zonder een Verdrag.

Piet Karbiet | 27-03-16 | 19:10

Ik vraag me trouwens af welk groot diervoeder bedrijf hier miljoenen aan gaat verdienen. Zal waarschijnlijk een Amerikaans bedrijf zijn met een grote vestiging in de EU.

Graaf van Egmont | 27-03-16 | 19:07

€ 1 miljard subsidie maar de eigenaar betaalt € 0 belasting.
Dat ontbrak nog even in dit filmpje.

Piet Karbiet | 27-03-16 | 19:06

Nee zeggen en je word tot Hooligan en extreem rechts gebombardeerd;) zie Brussel vanmiddag.

mierus | 27-03-16 | 19:05

En zo zijn er nog veel meer argumenten om een dikke middelvinger naar het verdrag op te steken.

Graaf van Egmont | 27-03-16 | 19:05

dat vertellen ze er niet bij in Brussel

Dutchmen32 | 27-03-16 | 19:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken