Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DIT IS WAT SLUITEN EUROPESE GRENZEN KOST!

kijkhoeveelgelddatkost.jpgDe kosten van het sluiten van de grenzen blijkt 100 miljoen euro per jaar te bedragen. Dus heeft Trouw de periode van 2016 tot 2025 genomen en dan blijken de kosten dus 1,4 biljoen euro! WTF! SUPERVEEL! Waarom? Copy-paste: 'grenscontroles leiden tot hogere kosten en hogere prijzen voor de consument, wat weer druk zou uitoefenen op de groei van de Europese economie.' U wilt meer uitleg? Kan niet, staat niet in het artikel, u doet het hier maar mee. Dichte grenzen is vrachtwagens die moeten wachten en dus kost alles veel meer, net zoals toen we grenscontroles hadden voor Schengen en de euro. Toen was ook alles veel duurder dan nu... Afijn, het zijn goede bangmaakcijfers, dus dachten wij, dat kunnen we beter. Want als we nu in plaats van zoals Trouw en onderzoeksbureau Prognos (die normaliter vooral met natte vingers juichen over TTIP) niet de periode 2016 tot en met 2025 nemen, maar de periode 2016 tot en met 2116, DAN IS DAT GETAL DUS NOG VEEL GROTER! Kijk maar: 10.000.000.000.000 euro! Dat leest u goed, tienduizendmiljard euro. Want als u de periode maar zo groot mogelijk maakt en de berekende factoren zoveel mogelijk simplificeert kunt u die getallen zo angstaanjagend maken als u zelf wil.

Reaguursels

Inloggen

Louter ter info aan degenen die hierboven roepen dat ze vóór Schengen geen last hadden van files: de grenzen met België zijn al sinds 1960 open, dus daar heb je inderdaad weinig gemerkt, maar op de snelwegen naar Duitsland was het vooral in de zomer aanschuiven geblazen en dat met maar een fractie van het autoverkeer dat we hedendaags ondervinden. Rijd voor de grap eens naar Frankrijk, je mag elke dag bij Kortrijk een half uur aanschuiven omdat ze daar langzaam langs de controles rijden (er wordt dan nog enkel steekproefgewijs gecontroleerd!). Grenscontroles zijn de zoveelste doodsteek voor grensregionen. Buitengrenzen van de EU moeten potdicht voor mijn part met militaire inzet, de binnengrenzen mogen open blijven.

Diabhal | 24-02-16 | 18:06

De VS heeft een beter draaiende economie met staatsgrenzen binnen de VS.

Raider Twix | 23-02-16 | 17:26

Moest vandaag mijn veilig reservaat 020 Centrum uit. Iets doen in een krachtprachtgeestelijkeverrijkingswijk genaamd Bos en Lommer. Was de stand van het land even vergeten in mijn blank vriendelijk deel van de stad.
Ik zal wel racist zijn maar man man man. Sjaaltje hier, sjaaltje daar, sjaaltje sjokt overal. En dan is Bos en Lommer nog "behoorlijk" gemengd vergeleken bij no-go areas als de Indische Buurt en het hart van kalifaat Slotervaart. Mokum geboren, Mokum getogen, Mokum houd ik nog wel even vol maar ik zal hier niet begraven worden ben ik bang. God wat kreeg ik een heimwee naar vroeger. Ben nu gelukkig weer in mijn eigen zone. God, wat ga ik knal en knalhard op Hans Janmaat stemmen. Gisteren weer zo'n opmerking op tv: Wilders heeft geen antwoorden, geen oplossingen. PvdA wel? VVD wel? CDA wel? Breiclubjes gesteund door een oprakende gasbel. Nah, nu houd ik op; moet nog vanaf vorige week woensdag mijn "vijf keer" per dag inhalen. Genoeg te doen. Aan de slag zou Rutte zeggen, neem een voorbeeld aan Lodewijks Apotheker uit Aleppo en ik ga ook wat doen. Nou Salem Aleikum mannen!

verbanden | 23-02-16 | 14:34

Voorwaar een koopje, of doe ik iets verkeerd?
1.4 Biljoen over 9 jaren is 155 Miljoen per jaar.
155 Miljoen delen door 330 Miljoen Europeanen is 47,13 ct.
Ik zeg niet meer treuzelen, meteen DOEN !

Olieboer | 23-02-16 | 14:27

van heinde en verre | 23-02-16 | 11:10
Grenzen dicht, betekent dus dat we ook meer zelf gaan maken en geld in eigen land uitgeven. Is dat effect van zeker ook 100 miljard miljoen euro wel meegenomen?

Jammer vhev; Meer zelf maken is duur en leidt tot extra verlies aan productiviteit. Wanneer we terug gaan naar een autarkisch Nederland zoals Greet graag wil gaan we terug naar het economisch niveau van de jaren vijftig. De tijd voordat onze ouderen Nederland op gingen bouwen. Of laat ik een actuele vergelijking maken; de economische welstand van Noord Korea.

Harry uit Rotterdam | 23-02-16 | 14:08

De buitengrenzen dicht gaat Europa niet lukken. Daar zijn wij veel te slap voor geworden. Want dat betekent handhaven: Mensen tegenhouden, die ondanks alle waarschuwingen het toch proberen, desnoods met wapengeweld. Dus ook mensen neerschieten die toch na waarschuwingen alsnog de grens oversteken. Media zal het als onmenselijk handelen brengen en publieke opinie slaat dan weer eens om. Maar het is de enige oplossing. Ook schepen terugslepen en/of tot zinken brengen die ondanks alle waarschuwingen toch de grens oversteken. Dat heeft pas een afschrikwekkend effect. Wel hebben wij dan de morele verplichting om mee te helpen bij de opvang in de regio en het creëren van veilige gebieden.

kortebroek | 23-02-16 | 13:53

Grenzen dicht, maar vooral de honingpotten sluiten zou effectiever zijn.
.
'n Reactie op de radio:
'Ik heb liever vrijheid, veiligheid en behoud van onze cultuur, en 10 euro op zak, dan het verlies van dat alles en 50 euro op zak.'

Rest In Privacy | 23-02-16 | 13:07

Pieleke | 23-02-16 | 11:55,

Sommige dingen zijn helemaal niet zo ingewikkeld als jij ze wil maken. Handel geeft altijd een papierwinkels, al is het maar vanwege de facturatie. En ook als zaken van het ene naar het andere Schengenland gaan moeten er allerlei documenten ingevuld worden.

Het kan niet vaak genoeg herhaald worden; dit getal is nergens op gebaseerd. Waarom denk je dat dat artikel geen uitleg geeft?
Het is pure bangmakerij, gebaseerd op speculatie die flink is aangedikt.
En ondertussen kan niemand mij uitleggen waarom we vóór Schengen Géén 100 miljoen euro, pardon, 220 miljoen gulden kwijt waren aan grenscontroles. Onze economie groeide in die tijd sneller dan nu, de EU zit zelfs al weer bijna 10 jaar in een crisis.

Iemand hierboven zei het trouwens ook al; onze overheid gooit voortdurend de prijzen omhoog van ozb, btw, allerlei accijnzen en belastingen, etc. Er worden miljarden naar de EU, de Grieken, de banken en allerlei buitenlandse dictaturen overgemaakt. Deze golf van ongecontroleerde massa-immigratie kost ons dus 1 miljard.
nos.nl/artikel/2063234-kosten-opvang-v...
We gaan er daarbij van uit dat ze niet massaal de criminaliteit in duiken, zoals eerdere immigratiegolven.
En dan zou dat fictieve getal van 100 miljoen een probleem zijn?

Dandruff | 23-02-16 | 12:39

BananaMonarchy | 23-02-16 | 10:33,

Overweeg dan eens een heel werkend brein, ipv een half werkend brein.

Het is hierboven allemaal al meermaals uitgelegd.
1.
Vóór Schengen in werking trad;
- kostten grenscontroles ook geen 100 miljoen per jaar;
- viel het met de wachttijden bij de grens trouwens ook best mee.
2.
Buiten Schengen wordt overigens ook gewoon handel gedreven. Zelfs bederfelijke waar en levende waar (dat echt niet onnodig lang wordt opgehouden) wordt verhandeld over de hele wereld.
3.
Die 100 miljoen per jaar is een schijntje van wat open grenzen ons nu kosten aan uitkeringen en subsidies. De kosten van de immigratie worden geschat op rond de 12 miljard (!) per jaar. Dat ligt niet alleen aan asieleisers natuurlijk, maar zoals we in oa Parijs, Calais en Keulen hebben gezien gaat deze vluchtelingenstroom aanzienlijk meer kosten dan de "normale" 36.000 euro per persoon per jaar. Als normale grenscontroles daar wat aan kunnen doen, levert dat dus aanzienlijk meer op dan het kost.

Dandruff | 23-02-16 | 12:21

Hey, ik kan denk ik ook makkelijk bij Prognos gaan solliciteren, ik ben ook heel goed in het verdraaien van getallen...

In Nederland betaalde we in 2013 4,7miljard aan de EU per hoofd van de bevolking is dat ongeveer €276 per persoon per jaar.

In de EU lidstaten wonen 514.280.000 mensen. Als we het gemiddelde nemen van de Nederlandse afdracht komen we op de kosten per jaar van € 141.941.280.000 dit keer 10 jaar... en kijk eens op welk bedrag ik uit kom...
€ 1,4 biljoen!!!!

Met andere woorden d'r in of d'r uit, het boeit heen ene flikker!!!! :p

CrazyB | 23-02-16 | 12:10

Geen idee of het bedrag klopt of niet, dat het ondernemers veel geld gaat kosten is wel duidelijk.
Ik lees hier een aantal reacties dat de wachttijd bij de grens niet zo veel kost. Maar ja, dat zou een Greet opmerking kunnen zijn. De wereld is wederom ingewikkelder dan de gemiddelde reaguurder hier denkt. Tis natuurlijk niet alleen de tijd die je moet wachten bij de grens dat geld kost. Wat denk je van al het papierwerk wat er bij komt kijken. Denk alleen maar aan verzegelde vrachtwagens. Die moeten weer verzegeld worden na inspecties etc etc. Dat kost kapitalen. En zo zullen er wel meer zaken zijn waar wij leken geen idee van hebben.

Pieleke | 23-02-16 | 11:55

Als transport en logestiek en de industrie vrachtwagens met opleggers kan ontwerpen die je tijdens de rit niet kunt openen zonder dat chauffeur/vervoerder iets merkt
kunnen deze bij goede check-in en check-out doorrijden bij de grens, maar alles hangt af van integriteit en daar wil het ook wel eens aan schorten. ja ook een vrachtwagen moeten we zien als buitengrens van de EU. en wat die bedragen er zal vast ook wel een berekening gemaakt kunnen worden wat de euro en Shengen ons gekost hebben want dat het niet allemaal rozengeur is is wel duidelijk.

Umberto die trotzoni | 23-02-16 | 11:40

Grenzen dicht, betekent dus dat we ook meer zelf gaan maken en geld in eigen land uitgeven. Is dat effect van zeker ook 100 miljard miljoen euro wel meegenomen?

van heinde en verre | 23-02-16 | 11:10

Het is moeilijk stukjes te vertalen uit het Engels met daarin bedragen voor mensen die geen benul hebben van cijfers. De Europese economie is in 2014 13.958 miljard groot, die van de Schengen zone 10.071 miljard. De kosten van het sluiten van de grenzen kost ongeveer 1% van de economie, ieder jaar weer: Dit is 100 miljard. Hoewel Nederland "maar" 6% van de economie in de Schengen zone draagt Nederland ongeveer 20% van deze kosten: dit is 20 miljard per jaar. Oorzaak hiervan is dat de Nederlandse Economie erg open is.

Die 20 miljard in perspectief. De netto bijdrage van Nederland aan de EU 1,6 miljard, kosten vluchtelingen in Nederland in 2015 1 miljard, subsidie referendum Oekraïne voor en tegenstander 2 miljoen. Vrijheid voor gekozen politici om zonder te worden bedreigd hun werk te doen; onbetaalbaar.

Harry uit Rotterdam | 23-02-16 | 10:37

Iedereen met een een half werkend brein zal begrijpen dat de kosten van gesloten grenzen uiteraard de 100 miljoen overtreft. Als er een paar honderd vrachtwagens staan te wachten voor een Russische grens kost dat al miljoenen per week. Laat staan dat er honderdduizenden vrachtwagens moeten gaan inklaren. Dit soort artikeltjes in geen stijl doen mijn mening veranderen van tegen het verdrag met de Oekraïne naar voor het verdrag. Niet omdat ik de Oekraïne zo'n fijn land vind maar wel omdat ik me niet laat belazeren door de onzin getallen van een rechts clubje.

BananaMonarchy | 23-02-16 | 10:33

"net zoals toen we grenscontroles hadden voor Schengen en de euro. Toen was ook alles veel duurder dan nu..."

En ik maar denken dat toen alles goedkoper was .

iopeth | 23-02-16 | 10:03

OZB omhoog? Geen probleem. BTW omhoog? Geen probleem. Milieubelasting omhoog? Geen probleem. Pensioenpremie omhoog? Geen probleem. Zorgpremie omhoog? Geen probleem. Meer geld naar de Grieken? Geen probleem. Meer geld naar Europa? Geen probleem. Banken redden? Geen probleem. Grenzen dicht? Wél een probleem...? Laat me niet lachten.

DasNouJammer | 23-02-16 | 09:44

In dat zelfde periode gaat immigratie de (nog) werkende Nederlanders 9999999999999999999999999 miljard Euro kosten.
Bovendien zal er GENOCIDE worden gepleegd op de inheemse overwegende Christelijke bevolking en alle alle religies die de haatbaarden niet zint (Dat zijn alle relegies, inclusief Mohamedaanen wiens neus de andere kant opstaat, of gewoon niet aanstaat)
En nu jullie weer....

observer59 | 23-02-16 | 09:41

Als je elk jaar 1 miljoen migranten laat binnenstromen die 30'000 euro per jaar kosten dan hebben wij over 100 jaar grofweg 150 biljoen euro afgetikt. Grenzen sluiten kost ons echter slechts 0,3 eurocent per milliseconde. Als geld de KPI is zou voor mij de beslissing makkelijk zijn.

jacobh | 23-02-16 | 09:40

Vraag het de Bulgaren die weten het. Dit maakt geen indruk meer.

doskabouter | 23-02-16 | 09:37

Hoeveel koste de controlles aan de oostafrikaanse kust door de marine hoeveel kost de controlle buffer in mali en de andere landen waar de nederlandse defensie aanwezig is? Dat mag bakken met geld kosten. Maar militairen bij eigen grenzen zetten die al betaald worden dat gaat niet want stel je eens voor dat je je eigen volk moet beschermen.

jitro | 23-02-16 | 09:16

Het lijkt me stukken interessanter om uit te rekenen wat het kost als je de grenzen NIET dicht doet? En dan dus beide scenario's financieel verkend om de eventuele beslissing wat objectiever te maken. Lijkt me verstandiger dan deze goedkope propaganda waar iedereen en zn schoonmoeder doorheen prikt.

Dutchbeaurouge | 23-02-16 | 09:09

En welke besparing staat er tegenover?

Eminence Grise | 23-02-16 | 09:08

De grenzen hoeven niet dicht voor goederen er moet alleen personencontrole plaats vinden.

Nooit meer KLM | 23-02-16 | 09:07

Brussel en hun trawanten zijn er meester in om het volk angstscenario's voor te spiegelen. Jammer voor hen dat steeds meer mensen zich daar niets meer van aantrekken, hun vuile spel doorzien. De EU is gebaseerd op macht en geld voor het grootkapitaal (de banken en de multinationals, de man in de straat heeft er helemaal niets aan.

Lupuslupus | 23-02-16 | 09:02

Het valt te vrezen dat de gewone burger er al net zo weinig van zal merken als van de enorme voordelen en rijkdom die de EU tot nu heeft gebracht.

Jonkheer Wttewaall | 23-02-16 | 08:53

Nu er een "cease fire" komt in Syrië is dit natuurlijk een volstrekt theoretische discussie geworden. Over een paar dagen vertrekken alle migranten enthousiast richting thuisland om aldaar de schouders onder de wederopbouw te zetten.
.
Toch?

Parel van het Zuiden | 23-02-16 | 08:35

Volgens Rutte zouden er 0 extra Euro's naar Griekenland gaan. Die belofte is tot in het oneindige overschreden.....

Andersdenkend | 23-02-16 | 08:24

En de kosten die bespaard worden bij dichte grenzen door minder immigratie, die mogen natuurlijk niet berekend worden, want populistisch misselijkmakende bangmakerij, aan een (niet-Europees) mensenleven kun je geen prijskaartje hangen. De dichte grenzen berekening is natuurlijk wel eerlijk en komt uit een goed hart.

Aldus de progressief zwijmelende medemens.

een_mike | 23-02-16 | 08:08

Trouw zingt al dertig jaar de multiculturele lofzang. We zien en hebben gezien hoe dat in de realiteit verloopt.
.
Ja, een uiterst betrouwbare en geloofwaardige bron. Trouw...
.
Nederlandse politiekcorrecten. De grap die steeds wranger wordt. Rivaliserend met Islam qua achtelijkheid.

Parel van het Zuiden | 23-02-16 | 08:07

#Asiel-dystopie

Walter E. Kurtz | 23-02-16 | 08:05

Een hypotheekje van een ton blijkt aan het eind van de rit ook haast een miljoen te hebben gekost. Een biljoen is over dertig jaar bijna niks meer waard. Doorgaande immigratie kost de komende dertig jaar miljarden mensenlevens. En een biljoen biljard euro's. Enz enz.

dr Rechts | 23-02-16 | 07:59

@Castor12 | 23-02-16 | 07:53
Wat bedoel je daarmee?

Maria.1 | 23-02-16 | 07:58

Trouw aan Allah !

Castor12 | 23-02-16 | 07:53

Die klote eu kost Meer dus doe Maar dicht die onzin.

blanke pool | 23-02-16 | 07:42

Een aantal oosteuropese landen hebben j.l. hekken gebouwt gedeeltelijk om hun land. Langs de hekken patrouilleren militairen en de grensovergangen staan vol met bewaking. Hoeveel zijn hun kwijt?
Ik denk dat de nepregering bang is dat ze dan minder taxpoet overhouden om aan hun vriendjes gratis te kunnen uitdelen.
Leugens en manupilatie ze kunnen elk bedrag invullen wat ze maar willen ze kunnen er elk verhaal bijschrijven wat ze bedenken. Zelf denk ik dat het weleens goed zal zijn om echt eens te gaan controlleren wat en wie het land in en uit gaat.

jitro | 23-02-16 | 07:38

Maardat diezelfde vrachtwagens bij Calais staan te wachten als er weer wat eisers doorbreken kost niets zeker. Toen de grenzen open gingen verdwenen douaniers, vastgoed enz. Dat was goedkoper. Die besparing hebben we nooit terug gezien in de belastingen. Dus, grenzen sluiten is net als huis isoleren. Kost een keer geld, daarna bespaar je.

opruimen | 23-02-16 | 07:30

EU propaganda: trap er niet in.

jouwgedachte | 23-02-16 | 07:19

100 miljoen per jaar? Dat valt wel mee, volgens mij. Het Bruto nationaal product van Nederland is 880,4 miljard. De kosten van vluchtelingen worden beraamd op 1 miljard: nos.nl/artikel/2063234-kosten-opvang-v...

omanders | 23-02-16 | 06:57

@Panos88 | 22-02-16 | 22:04
Lessen in de economie zijn een stuk schadelijker gebleken dan lessen in breien en weven.

Rest In Privacy | 23-02-16 | 05:52

Ah, de slagboom is inmiddels dicht.
Zullen we er links of rechts langs, er overheen of er onderdoor?

ZoltarTheMagnificent | 23-02-16 | 03:17

@necrosis | 23-02-16 | 03:07
Love you en werk ze kerel!

INH.30CL | 23-02-16 | 03:09

@INH.30CL | 23-02-16 | 03:05
Ander keertje, ik moet naar mijn werk.
*out*

necrosis | 23-02-16 | 03:07

@necrosis | 23-02-16 | 02:57
Is de onvermijdelijke weer.....;-Ik zou er een rekensommetje op los kunnen laten maar daarvan heb je je onkunde al bewezen. Dus.... zullen we het eens over sex zonder condooms hebben?

INH.30CL | 23-02-16 | 03:05

@MogeWijEveOvergeve | 23-02-16 | 02:50
Noorwegen heeft 'kloten'!
Hopelijk zijn ze zo slim om NOOIT toe te treden tot de EU, die zou zich meteen op het staatsfonds van Noorwegen storten (het grootste staatsfonds ter wereld).

necrosis | 23-02-16 | 03:01

@INH.30CL | 23-02-16 | 02:49
Ik heb geen vrouw, kinderen en kleinkinderen.
Wat nu?

necrosis | 23-02-16 | 02:57

Noorwegen denkt daar anders over, moet Zweden wel eerst klappen maar dat is slechts een kwestie van tijd.
(Is al gepost, weet niet meer door wie. Toch bedankt)
fenixx.org/2016/02/22/noorse-regering-...
Dat biedt pas perspectief.

MogeWijEveOvergeve | 23-02-16 | 02:50

@SaintNick | 23-02-16 | 02:29
Ga jij je eens druk maken om je vrouw, kinderen en kleinkinderen.... LUL!@

INH.30CL | 23-02-16 | 02:49

Hello Mr Roberts. Finally we meet.

SaintNick | 23-02-16 | 02:32

Tss. Typisch weer dat kort termijn denken van GS. Wat ik wil weten is, hoeveel kost het ons tot 2516!

SaintNick | 23-02-16 | 02:29

@de honden blaffen... | 23-02-16 | 01:04
De voedselbanken hebben andere berekeningen!

INH.30CL | 23-02-16 | 01:55

het kan mij niet genoeg kosten om dat heerlijke NL van ooit weer in ere te herstellen. Belastingcentjes naar je eigen welvaart te zien gaan was ooit een groot gemeengoed!

INH.30CL | 23-02-16 | 01:53

Dus we moeten bij het sluiten van de grenzen een stukje welvaart inleveren, om een stukje welzijn terug te krijgen.

Ik vind helemaal mooi.

roverheid | 23-02-16 | 01:47

Ik vraag me af wie dit berekend heeft, kan het mis hebben maar de vluchtelingen kosten ons toch wat meer, je moet niet alleen de verblijfskosten voeding en onderdak rekenen maar ook zaken zoals zakgeld, uitkeringen, ziektekosten en verzekering.
De onkosten die politie, brandweer en ambulancepersoneel extra maakt, schade aan de maatschappij bij evt strafbare feiten dan kom je toch als je alles bij elkaar optelt ook op een behoorlijk bedrag uit.
Het afsluiten van grenzen en het instellen van grenscontroles levert werkgelegenheid op en er is minder instroom van ongewenste personen en of goederen.
Dat lijkt mij toch gunstiger voor de belastingbetaler, als je daarmee criminaliteit ook nog kan verminderen mag daar best een prijskaartje aanhangen.
Ik vraag mij toch af waar al die miljarden die de open grenzen opgeleverd zouden hebben dan gebleven zijn.
Gezien dat Nederland half kapot bezuinigt is, onze ouwetjes thuis lekker eenzaam zonder zorg of hulp thuis mogen verrotten en ik egoïst ook niet meer geld in mijn knip heb dan voorgaande jaren, er overal in Nederland grote bedrijven over de kop gaan en het personeel op straat komt te staan, dat kun je gerust zeggen dat er iets niet klopt. En het feit dat het sluiten van grenzen teveel zou kosten voortkomt uit eurfiele duimzuigerij van de mannetjes en vrouwtjes uit Brussel die bang zijn om hun baantje te verliezen mocht de eurpese unie uit elkaar vallen door de vluchtelingencrisis.

mag ik ook nog ff | 23-02-16 | 01:43

Correctie het is millisecondes en van FL. 250-briefje harde plasser krijgt.

Bopje | 23-02-16 | 01:19

Complete bullshit en angstmakerij. Als ik vlieg- of treinticket boek met BSN.Nr en betaal met IBAN ben ik tot drie milisecondes nauwkeurig te tracken en tracen. Vrachtvervoer (ter zee, ter land en in de lucht) idem met huidige ICT. Blijft over handmatige en steeksproefgewijze check op auto's, fietsers en voetgangers met wat slimme profiling. O, ja en de europese buitengrenzen goed bewaken, kosten paar honderd miljoen, baten tig-miljard. Zeer beperkte en selectieve influx van echte vluchtelingen, opvang in de regio, het kan allemaal. En ik heb nog een van deze bewaard, dus mij kan niets gebeuren:
verhaal140.wordpress.com/2011/12/12/b...

Bopje | 23-02-16 | 01:16

Graaf van Egmont | 23-02-16 | 00:28
Nederland is ondanks zijn kleine oppervlakte, nog steeds de tweede voedsel exporteur ter wereld.
Een prestatie van formaat.

de honden blaffen... | 23-02-16 | 01:04

@Graaf van Egmont | 23-02-16 | 00:58
Verdragen kun je opzeggen.

Stormageddon | 23-02-16 | 01:00

Rijnverdrag dus.

Graaf van Egmont | 23-02-16 | 00:58

Stormageddon | 23-02-16 | 00:55
Niet mogelijk. Het Rijverdrag garandeert een vrije vaart van Basel naar Rotterdam, met geharmoniseerde wetgeving betreffende diploma's, vaartijden, bemannings- en technische uitrusting van de schepen.

Graaf van Egmont | 23-02-16 | 00:58

@Parsons | 23-02-16 | 00:46
Andersom dan toch... Je kunt Rotterdam wel verplaatsen, maar daardoor komt de zee niet dichter bij het Ruhrgebied. Dat lukt alleen als je het Ruhrgebied verplaatst naar de zee. En die containerschepen komen niet ver op de Rijn en de Waal...
Maar goed... Het lijkt me dat je het alleen met tolheffing op de rieveren al terugverdiend.

Stormageddon | 23-02-16 | 00:55

Is dat inclusief kosten van de Oranjes als ze voor de grens moeten wachten op weg naar maar weer een vakantie?

Dirk III | 23-02-16 | 00:51

Is dat inclusief of exclusief de kosten om Rotterdam te verplaatsen naar het Ruhrgebied?

Parsons | 23-02-16 | 00:46

Elk bedrag is het dubbel en dwars waard als we weer soevereiniteit krijgen. Liefst wel bedragen in guldens, maar als het echt niet anders kan, mogen euro's ook.

Doper | 23-02-16 | 00:39

Het is zo jammer dat al dat geld wat wij in het verleden ingelegd hebben, en nog steeds inleggen, in de schatkist zo discutabel besteed wordt door lieden die geloven in voorspellingen ...
Ze besteden zelfs geld wat nog verdiend moet worden!
Ik wil helemaal geen aandeelhouder zijn in de "b.v. Nederland" die ondertussen gefuseerd is met de "b.v. EU". Helaas MOET ik wel meedoen, want ik ben hier geboren, en mij ouders hebben mij ingeschreven in het bevolkingsregister.
Dat betekend trouwens ook dat ik het met ALLE daden van de overheid eens ben, "op papier". Ook inzet van "onze" krijgsmacht en alle "geheime" afspraken (waar ik de inhoud niet van mag weten, maar wel garant voor sta als "Nederlander").
"Je hebt toch stemrecht dus je moet niet janken" is eigenlijk het enige argument om dit "democratische" systeem te verdedigen, maar lijkt ook compleet voorbij te gaan aan "kiezersbedrog".
Wat een ellende is het toch ook ...

SyntaxError | 23-02-16 | 00:38

ach, de ECB typt het bedrag in de computer, drukt op enter. betaald. mocht Nederland uit de EU stappen een triljoentriljard kosten. ff intypen en bamm, betaald. de centrale banken doen dit al sinds jaar en dag, dit bedrag kan er ook nog wel bij. zie het probleem niet

blabla9899 | 23-02-16 | 00:31

Misschien verlichten die wachtwagens bij de grens wel wat van de filedruk rond Rotterdam! Kunnen ze daar opeens lekker doorrijden. Pure winst!

très cool | 23-02-16 | 00:30

Een vrije paling | 23-02-16 | 00:21
Nou jongen, we hadden een bloeiende scheepsbouw, een Hoogovens die draaide als een tierelier, Twente stond vol met textielfabrieken, Philips produceerde in diverse fabrieken door het hele land, spulletjes voor het huishouden en de ziekenhuizen, schoenfabrieken in Brabant, steenkool in Limburg. Kortom, wij waren zelfvoorzienend met een grote land- en tuinbouw. We hadden een marine met 2 smaldelen, twee kruisers en een vliegdekschip, moderne tanks, dienstplicht dus kerels met ruggegraat.Maar door de EEG en EU werd alles hier wel erg duur geproduceerd. Kijk nog even opa's plakboek door jongen.

Graaf van Egmont | 23-02-16 | 00:28

Intussen horen wij nooit hoeveel er zich iedere dag weer in Nederland aan de grens melden voor asiel.
Dit gebeurt in overleg met de NOS, het COA en de regering.
Je moet het volk niet onrustig maken.... gewoon stilzwijgen dus !

varkenshouder | 23-02-16 | 00:27

Dat er kosten zitten aan grensbewaking mag duidelijk zijn, dat dit in de miljarden gaat lopen, geloof ik ook nog wel, maar dat dit wordt voorgesteld als een verliespost waarvan de burger de rekening betaalt is een valse voorstelling van zaken. Als dit geld wordt uitgegeven, dan wordt er ook aan verdiend. Grensbewaking betekent werkgelegenheid voor duizenden. Douaniers die de grens bewaken, bouwvakkers kunnen aan de slag met de bouw van grenskantoren en aanleg van speciale vluchtstroken voor vrachtverkeer om de doorgang van goederen te versoepelen, administrateurs die een administratief systeem opzetten om het economisch verkeer in banen te leiden het is allemaal geen hocuspocus.

sterke koffie | 23-02-16 | 00:23

Opa, vertel nog eens van vroeger. Hoe deden jullie dat nu voor de EU en de Euro? Hoe was het leven toen? Was het nog een beetje uit te houden? Nou jongen...............

Een vrije paling | 23-02-16 | 00:21

Wat dacht je van de tol die vrachtwagens in duitsland moeten betalen ten koste van de klant van het vervoerde.Afhankelijk van de milieuklasse waarin de vrachtwagen valt tot wel 1 euro per kilometer.
Goed voor de economie?

Ben5570 | 23-02-16 | 00:16

@Botte Hork | 22-02-16 | 22:04
*gremlins terug in hok stopt*

miko | 23-02-16 | 00:13

Dr. Frambozenjam | 23-02-16 | 00:04

Ps: citaatje uit trouw; "waarbij ze de prijsstijging van geïmporteerde goederen"

Dus ivm met import.. vandaar

Dr. Frambozenjam | 23-02-16 | 00:09

Maar de grenzen zijn helemaal niet open voor de economie. Laatst een kalf aan een Duitser verkocht. We hebben er 4 maanden papierwerk van gehad.
Typisch weer de huidige tunnelvisie van de politiek en de media: Als het voor mij open is, dan is het voor iedereen open.

frank87 | 23-02-16 | 00:06

Maar de grenzen zijn helemaal niet open voor de economie. Laatst een kalf aan een Duitser verkocht. We hebben er 4 maanden papierwerk van gehad.
Typisch weer de huidige tunnelvisie van de politiek en de media: Als het voor mij open is, dan is het voor iedereen open.

frank87 | 23-02-16 | 00:06

"Dus heeft Trouw de periode van 2016 tot 2025 genomen en dan blijken de kosten dus 1,4 biljoen euro!"

Eu import cijfers over 2015 zijnde Import is
1.680.542 biljoen.

Dus 1.6 biljoen import over 2015 in de Eu, en Trouw stelt dat 1.4 biljoen verlies van 2016 tot 2025. Wat een groteske cijfers hë..

Dr. Frambozenjam | 23-02-16 | 00:04

Sorry voor dubbelpost, mosterdgas in de verbinding..

compitaal | 23-02-16 | 00:01

@compitaal | 22-02-16 | 23:45
Daar heb ik wat aan ... :P

SyntaxError | 23-02-16 | 00:01

En bekijk nu de voordelen:
oa. drugssmokkel en terrorisme zal dalen.

MarcelNederland | 23-02-16 | 00:00

-weggejorist-

compitaal | 22-02-16 | 23:59

Hartverwarmend dat ze allemaal zo aan onze koopkracht denken. Helaas vergaten ze daarover te berichten toen Rutte de belastingen verhoogde...

Ikhebeenvraag | 22-02-16 | 23:59

Btw dikke lol @ BBC, daily politics, hakken in het zand en geen millimeter toegeven, verbale WW I..

compitaal | 22-02-16 | 23:58

Het begint me een beetje (nou ja erg veel) de strot uit te hangen dat elk probleem dat aangepakt moet worden in geld uitgedrukt wordt. Wat is kwaliteit van rust, veiligheid en leven eigenlijk waard? Dat blijkt dus volgens alle EU-adepten onbetaalbaar te worden. Wat interesseren mij die stilstaande vrachtwagens aan de grens? Die staan met al die open grenzen nu ook al stil in Duinkerken en Albanië.

Graaf van Egmont | 22-02-16 | 23:58

Het is idd zo dat je de buitengrenzen moet dichten, dit heeft de eu op zich genomen zie het resultaat.

Hierna kwam pas de discussie over de binnen grenzen.
Dan ga je volgens mij te ver als EU. Dit is nu zo'n politieke schuif beweging.

Hierin zie je dat dit project nog niet volwassen genoeg is.

Waarin de verantwoordelijke alles naar het lokale bestuur schuiven, zonder daar maar ook iets aan te doen. Dit is het beeld wat ik heb.

Ik zeg Stop ermee, en dit is geen angst hierdoor gaan er veel doden vallen onder een nep bestuur (omdat ze elkaar niet kunnen vinden).

Les1 aande eu:

Hoe moet je met geld omgaan:

Geef al deze mensen die 30000 mee en zet ze lekker af in marokko, daar weten ze er goed mee om te gaan.

Volgens mij, geeft geloof veel problemen en zeker geen eigenwaarden.

nononse | 22-02-16 | 23:52

@syntax
Nou eentje dan, komt ie..
Hoe dan ook, ik zal het de staatsmedia dit keer niet verwijten, wat er ook gebeurt.

compitaal | 22-02-16 | 23:45

Maar waar is Dhr. de Wit gebleven, onze hoop in bange dagen?

eerstneukendanpraten | 22-02-16 | 23:43

Oh dat valt reuze mee het was vanmiddag nog 100.000.000.000 per jaar. Wie heeft er deze keer gebukt gestaan daar?

Mertom | 22-02-16 | 23:41

@harry21 | 22-02-16 | 22:19
Hek, Prikeldraad, Camera's, Sensoren, Nacht Kijkers, scherpschutters, mijnen. Dat soort hulpmiddelen. Je vraag beantwoord?

Mark_D_NL | 22-02-16 | 23:37

Gatverdamme. 100 miljoen per jaar is niks in vergelijking met wat je bespaard. Dystopisch kut europa

Walter E. Kurtz | 22-02-16 | 23:36

@Ommezwaai | 22-02-16 | 22:20 Ter illustratie: Ooit had ik een vast traject. Staalconstrucites laden in de buurt van Venetie, lossen bij Rotterdam. De Italianen kwamen ze brengen voor 1700,- per volle vrachtwagen.
Ik werd gebeld door een bedrijf uit Letland dat het voor 1000,- wilde doen.
De EU is goed voor de arme landen, en de rijken betalen het geintje.

Vogelbeest | 22-02-16 | 23:35

Panos88 | 22-02-16 | 22:33
Die dwang tot nivelleren komt weer uit de miljoenen Nederlanders zonder eigen inkomen.

Feynman | 22-02-16 | 23:34

Links is er zo aan gewend geld uit te geven aan dingen die niets opleveren, dat ze de opbrengst vergeten.

Lentehaas | 22-02-16 | 23:30

laten we maar de gewone man/vrouw dit uitzoeken in nl.

We hebben de afgelopen 10 jaar gezien, dat deze hersenen in verval zijn geraakt.

Bedankt voor het verprutsen, alleen maar in eigen belang.

nononse | 22-02-16 | 23:29

Held halen we bij gepensioneerden

meneer Q | 22-02-16 | 23:25

En het kan niet vaak genoeg herhaald worden;
- dit getal van 100 miljoen per jaar klopt niet!
- dat is een leugen van de EU-lobby!

Voor de grenzen open gingen kostte dat ook geen 100 miljard per jaar.
Zelfs niet in guldens.
Het is ook niet zo dat destijds iedereen urenlang stilstond aan de grens; je liet je papieren zien en klaar. Grenzen hoefden toen niet veel tijd te kosten, dus waarom nu wel?
Bij tolwegen ben je toch ook redelijk snel aan de beurt?
De "gewone" files zijn een veel groter probleem.

En het asieleisers probleem, natuurlijk.
Om die reden kunnen vrachtwagens niet eens normaal langs Calais.

Dandruff | 22-02-16 | 23:24

Over tweeduizend jaar ben ik honderd keer miljonair!

eerstneukendanpraten | 22-02-16 | 23:24

2116 n.Chr hoe groot is de kans dat wij dat gaan meemaken?

ProAsfalt | 22-02-16 | 23:22

Elk jaar 100.000 zichzelf vermenigvuldigende bijstandtrekkers erbij gaat nog veel meer kosten en niet alleen centjes.

Dirk III | 22-02-16 | 23:20

tevreden? vast niet.
Ik heb ook veel te lang op die gestreepte paal gezeten in dat buitengebied, met mijn knapzak.

Gerard Leeflang | 22-02-16 | 23:15

teevee | 22-02-16 | 23:11
Neen, dat is veel efficiënter.
Dat levert namelijk € 100.000.000.000 per jaar op.

de honden blaffen... | 22-02-16 | 23:15

Wachttijden aan de grens voor vrachtverkeer werden vooral veroorzaakt doordat landen zo min mogelijk geld willen uitgeven aan douanepersoneel. Bovendien kan door internet en GSM tegenwoordig de inroostering van grenspersoneel gewoon gepland worden, net zoals bij de vracht op Schiphol of in Rotterdam. Verder zijn er tegenwoordig allerlei x-ray-achtige apparaten waarmee de lading kan worden geïnspecteerd, dus dat echt heel wat sneller dan in de vorige eeuw. Dus de kosten van wachten aan de grens zullen zeer beperkt zijn.

Ci Ty33 | 22-02-16 | 23:15

doe ook eens voor de pvda-mensch 200.000 per jaar doorrekenen tot 2025, is leuk

Bert Konterman | 22-02-16 | 23:15

We moeten gewoon naar een goed bewaakte EU zonder islam, waar we alles zelf maken in de EU. Niks wachtrijen!

Rest In Privacy | 22-02-16 | 23:14

Dat is 30 keer goedkoper dan dat er dit jaar 94.000 asielzoekers komen, dus dicht gooien die grenzen

Ricco74 | 22-02-16 | 23:14

Die invasie mag wat kosten zeg?!
Wegens bezuiniging (want geld nodig voor gelukszoekers) zal er een zorgboerderij gesloten moeten worden waar 8 zwaar getraumatiseerde kinderen opgenomen zijn, ze moeten het nu zelf maar uitzoeken want geen geld meer.... o wacht, er is wel geld maar.... dat hebben ze nodig voor getraumatiseerde (kuch) gelukszoekers.

pino2 | 22-02-16 | 23:13

Nu Europa en de Europese Unie zo lekker open en transparant zijn over cijfertjes. Hoe zit het met de overige cijfers?
Hoeveel kosten die migranten. Of hoeveel criminaliteit levert die migranten op. Zo heb ik nog veel meer cijfertjes die ik wil weten.
Maar die krijgen we niet te weten. Want dan zou u echt de angst om het hart slaan. En terecht. Maar dat is niet de bedoeling. We moeten namelijk een paar duizend miljard naar de migranten en Oekraïne over maken. Stilletjes. En zonder morren. En als we het werkelijke bedrag zullen weten, komt er meteen een revolutie.
Europa wil de grenzen open. Dus het enige wat we krijgen te horen is dat de grenzen dicht 100 miljard kost. Dat mogen we dan horen. Dan behoren we dan bang te zijn. En er van af te zien. Ongezien de typhus voor die manipulerende psychopaten in de EU. Niet met mij klootzakken. Niet met mij.
Sterph EU! Sterph!
Stem NEE 6 april.

Wim Venijn | 22-02-16 | 23:12

Kun je niet gewoon de procedure dichtgooien, in plaats van de fysieke grenzen? Dat is toch net zo efficient?

teevee | 22-02-16 | 23:11

@compitaal | 22-02-16 | 23:01
Vertel wat meer dan, nu wil ik het ook weten ook :P

SyntaxError | 22-02-16 | 23:07

@Old_Spice | 22-02-16 | 22:54
En dan vergeet je nog de schade als gevolg van verhoogde criminaliteit en diefstal. Denk aan de juweliers.

La Bailaora | 22-02-16 | 23:04

Het eurofielenkamp maakt nu al ernstige fouten, meer ga ik niet zeggen..

-zelflol-

compitaal | 22-02-16 | 23:01

25 jaar geleden betaalde ik 1.50 gulden voor een biertje, nu 3 euro.

thekolere | 22-02-16 | 23:01

Wel gek dat vóór de EU en de Euro wij in Nederland een veel betere toekomst en een veel betere koopkracht hadden. Als 19-jarige beginneling had ik ooit net zoveel koopkracht dan later als 45-55 jarige. Sinds de jaren 90 is alles achteruit gehold. Alleen zien we dat niet omdat we verdiept zijn in onze computers en smartphones die wél 100x goedkoper zijn geworden. Maar de rest, vooral bier, is tig keer duurder geworden. En de pensioenvooruitzichten en spaarrentes zijn nog nooit zo belabberd geweest als sinds de italianen aan het roer van de ECB staan.

lulleficatie | 22-02-16 | 23:00

He wacht eens. Prijsstijging zegt Trouw? Man, door de grenzen te sluiten kan Draghi dus ineens aan zijn doelstellingen voldoen. Begrijp ik dit goed van Trouw? Dan kunnen we er beter vandaag nog mee starten.

roze_bril | 22-02-16 | 22:59

100 miljoen per jaar is een schijntje. Hoeveel Miljard ging er ook alweer naar Griekenland met die ene dikkop toentertijd aan het roer?
Dat is die rente die we terug zouden krijgen over die miljarden alleen al.

Rest In Privacy | 22-02-16 | 22:58

Dus als we de grenzen open houden verdienen we 10 duizend miljard? Goed doe maar delen dan.

John nie | 22-02-16 | 22:58

Heeft Prognos een glazen bol die wel werkt?
Hoe vaak is zo'n voorspelling ooit accuraat gebleken?

SyntaxError | 22-02-16 | 22:57

Blijkt maar weer dat de bedenkertjes hiervan snoeihard gerukt zijn deaur een pot op de plee...

fleischer | 22-02-16 | 22:56

Kunnen we mooi de mensen van v&d en Perry sport aan een baan helpen

weerwolf | 22-02-16 | 22:55

In godsnaam dan maar terug naar het welvaartsniveau van voor het Schengenverdrag. Je weet wel de tijd dat mensen nog touwtjes uit hun brievenbus lieten hangen. Op het moment dat we de kosten van al die nieuwkomers weten te bedwingen, hebben we helemaal geen groei meer nodig.

Arnold9638 | 22-02-16 | 22:55

Ik weet het nog, voor het Schengen-verdrag waren wij allemaal gigantisch arm, niet voldoende eten en bijna geen hele kleren om aan te trekken. K.u.l., m.e.g.a. K.U.L.!
Tel even mee, 2 miljoen asieleisers ad 35.000 eurootjes per persoon, is wel 70 (=Ze ven tig!) miljard per jaar! Nog afgezien van alle immateriele schade voor onze samenleving. En deze zomer weer zo'n stroom? Hoppa, dat kost dus nog veel meer. En zo gaat het maar door.
Gratis tip voor onze grote (kuch) leiders: GOOI de buitengrenzen nu eens gewoon DICHT. En als dit lukt, dan gewoon de binnengrenzen. Doen ze ook in midden-Europa, blijkt prima te kunnen..... Case closed.

LaatmaarLu? | 22-02-16 | 22:55

100 miljoen euro per jaar is een schijntje vergeleken met de afdrachtsverhoging van de EU die zo'n 300 miljoen euro per jaar bedraagt. Not to mention, de kansloze mensen die we bij het niet sluiten van de grenzen moeten onderhouden. Niet zomaar 1 generatie, maar vaak 2 generaties, of zelfs 3 generaties. Het verleden leert ons dat zo'n 70 a 90% van islamitische asielzoekers uiteindelijk geen baan krijgt. En daarmee dus volle bak geld kost. Dit is absoluut ook te verwachten met de huidige instroom asielzoekers, zij het omdat het om een veel grotere groep in korte tijd gaat, en er dus in zo'n korte tijd niet meer banen gecreëerd worden, maar ook omdat de economie zich hervormt naar een economie met steeds minder arbeidsplekken voor ongeschoolde mensen. We kunnen er dus wel van uit gaan dat zeker 90% van de mensen die nu als vluchteling binnenkomen, en een paspoort krijgen, nooit zullen werken, en dus altijd geld zullen kosten. Kan de al onbetaalbare, vergrijzende Nederlandse gezondheidszorg en sociale stelsel dat aan? NEE. We zouden juist meer netto belastingbetalers moeten krijgen ipv netto belastingontvangers. Wat is het resultaat? Den Haag, met name PvdA en VVD doen wat ze al jaren doen; de nu al netto belastingbetalers nog meer belasting laten betalen. Gevolg? Braindrain uit Nederland naar landen waar het wel gunstig is voor netto belastingbetalende mensen. Gevolg? Totaal verval van de Nederlandse welvaart.

Old_Spice | 22-02-16 | 22:54

Oud minister Ben Bot verteld doodleuk, dat als UK eruit gaat dat in de toekomst landen zijn die hun wellicht gaan tegenwerken bij het afsluiten van handelsverdragen. Met Oekraïne sluiten ze wel met al het gemak een verdrag dat zelf Nederland ineen oorlog sleept. Godogodogod zijner vergeten wie ons hebben bevrijd van de voorouders van Merkel. Hulde aan de neestemmers en schande op de angstzaaiers die aantijgingen doen op dat er crisis en onveiligheid gaat ontstaan. Lijkt het geloof wel of heet dat juist politiek. Bah schaam je Timmerfransjes en Merkelientjes

BMCJG | 22-02-16 | 22:53

@Gerard Leeflang 22:49
Precies. Je krijgt vanzelf een systeem in de vervoerssector om vrachtwagens te gecertificeerd te verzegelen, zodat die bij de grens niet hoeven te stoppen. Kost misschien een Euro per vrachtwagen. Verder niks.

tipo | 22-02-16 | 22:53

Die kosten zijn zwaar overdreven, van elke migrant die tegengehouden wordt en rond de 30K kost kan een nederlands gezin een nieuwe Citroen c4 picasso kopen. met schuifdakje.
Douane en MP aan de grens, ook om jihadisten tegen te houden en het grote bewaakte hek moet in het zuiden komen en daar gaat we dan aan meebetalen.
Verder de vloot in de middelandse zee om de bootjes terug te sturen en natuurlijk kannoneerboot politiek.

En zet ook maar een paar raiders in, onderkoffer.

Gerard Leeflang | 22-02-16 | 22:49

@12pints | 22-02-16 | 22:46
Netto of bruto?

SyntaxError | 22-02-16 | 22:48

Jammer dat de meeste van dit kabinet alleen de B.L.O hebben doorlopen .
Anders hadden we gewoon de gulden nog en niet in de E.U .
Dan waren we rijker dan rijk meer werk en een echt leger incl de goede ouderwetse dienstplicht waar jongens (en meiden) tot kerels werden gemaakt er was dan ook bijna geen werkloosheid want om de grens te bewaken heb je gewoon genoeg mensen nodig en gewoon meer leraren om school .. ....... en toen schrok ik wakker

witchmaster | 22-02-16 | 22:47

het is al gezegd, maar k heb de helft van mijn salaris over voor een Nederland zonder islam, zonder k*dtmarokkanen en zonder vluchtparasieten.

12pints | 22-02-16 | 22:46

Bij Nieuwsuur een item over sportpark 'Grote Geert' in Emmen met medewerking van Jannes. Kom naar Grote Geert en “Red WKE” www.vv-wke.nl

Watching the Wheels | 22-02-16 | 22:46

Epii | 22-02-16 | 22:35,

Het gratis geld weggeven zou sowieso moeten stoppen.

Maar ook met enige controle bij de grens is niks mis.
Jaren geleden heb ik eens een documentaire gezien over mensenhandel; jonge meisjes die vanuit oa Albanië voor de prostitutie door heel West Europa werden vervoerd. Dat kan omdat ze overal door mogen reizen. Het zou al zoveel ellende schelen als de inzittenden van zo'n auto af en toe hun paspoort moeten laten zien.

Dandruff | 22-02-16 | 22:43

Ik betaal liever voor dichte grenzen en mijn veiligheid dan dat dat mijn geld gaat naar parasieten die onze vrouwen verkrachten, ons haten en nooit zullen integreren, simpelweg omdat dat niet mag van hun hun zieke religie.

Thunderbird | 22-02-16 | 22:43

Ach ja, weet je wat van onschatbare waarde is? Dat is de veiligheid van je naasten en jezelf. Heb je geen veiligheid meer, dan wordt je zelf ook een vluchteling. Juist nu moet je de poorten sluiten om je veiligheid goed te waarborgen. Dit neemt niet weg dat je de echte vluchtelingen wel moet helpen, maar die overige 80% moet tegenhouden.

salsaparilla | 22-02-16 | 22:40

Quote uit trouw artikel, van Aart de Geus (voorzitter van de Bertelsmann-stichting, die het onderzoek door Prognos liet doen):
"Als de interne barrières in Europa weer worden opgetrokken zal het nog meer druk uitoefenen op de groei, die toch al zwak is"
"Uiteindelijk is het het volk dat de rekening zal betalen."

SyntaxError | 22-02-16 | 22:40

-weggejorist-

steekmug | 22-02-16 | 22:40

@Epii | 22-02-16 | 22:35
En zo is het! Echte vluchtelingen daargelaten.

crk | 22-02-16 | 22:39

Fleur gaat goed bij Humberto.
You go girl.

Cuyahoga | 22-02-16 | 22:39

@Mastermattie | 22-02-16 | 22:25
Ja, ze zijn gek bij Nieuwsuur en schamen zich er niet eens voor.

Watching the Wheels | 22-02-16 | 22:37

Pure bangmakerij weer.
Vandaag ontving ik overigens van onze gemeente bericht dat ze niet het reguliere aantal stembureau's open doet voor het referendum :( . Gebeld met de vraag waarom niet. Het is a) te duur (antwoord van mij: democratie kan nooit te duur zijn) en b) men verwacht een lage opkomst (antwoord van mij: als het aan mij ligt niet want ik ga flink flyeren).
En dan lees je over de moordenaar van oma Toni; een flutstraf.
Wat een bananenland zijn we toch geworden. Bah!

Maria.1 | 22-02-16 | 22:37

Niemand durft echt te berekenen wat het kost of oplevert, om de grenzen echt vast te stellen en echt te handhaven.
Hoeveel kunnen er nog bij voor schaarste en honger hun intrede doen? Waar ligt die grens?

koolteer | 22-02-16 | 22:35

Grenzen sluiten moet je ook helemaal niet willen..
Gewoon stoppen met mensen voorzien in hun onderhoud, laat ze lekker hun eigen broek op houden als ze hier willen komen of laat mensen op vrijwillige basis vluchtelingen/migranten voorzien in hun onderhoud (dan hou je het volledig in lijn met de draagkracht die er vanuit de samenleving is).

Epii | 22-02-16 | 22:35

Eindelijk een manier om de inflatie aan te wakkeren nadat al dat geld printen niet bleek te werken.

Watching the Wheels | 22-02-16 | 22:35

@Feynman | 22-02-16 | 22:11

Inderdaad, we hadden ze een baan in de textielsector kunnen geven waar ze als nog geld zouden kosten, maar in plaats zouden we ze ook kunnen laten werken als als hooggeschoolde ingenieurs in monteurs in de industrie waar ze geld opleveren; helaas zijn de arbeidskosten in Nederland zo hoog dat we geen echte industrie meer hebben. En dat heeft niets te maken met internationale handel maar met een regering die ons aan het kapot nivelleren is.

Panos88 | 22-02-16 | 22:33

Waarom zouden EU vrachtwagens moeyen wachten dan? Alsof je geen specifiekere dan algehele controles kunt uitoefenen. ... Wat een onzindiscussie zeg.

F#ckingAwesome | 22-02-16 | 22:31

Als het puur om de cijfertjes gaat zou ik graag eens een vergelijking tussen gesloten grenzen en de totale kosten van asielzoekers willen zien. 1.000.000 asielaanvragen a kosten 25.000EUR p/j.

crk | 22-02-16 | 22:30

Voorbeeldje: Bij mij in de straat stopte vorige week maandag een wit busje met Duits kenteken (uit Hessen). Uit de laadruimte stapten 6 vrouwen en 8 kinderen, waarvan enkelen in kinderwagen. Vanachter het stuur stapte een man in trainingspak. Snel liepen ze heel beslist een bepaalde kant op, uit het zicht. Die witte bus stond hier twee dagen. Dus meldde ik na twee dagen dat hier een bus voor mensensmokkel stond aan de politie. Kenteken ook doorgegeven. De politie mailde terug dat het geregistreerd was als een soort statistiek en dat er verder geen actie op ondernomen werd. Even later stopte er een dure BMW met Duits kenteken in de straat. Daar stapte weer een andere man in trainigspak uit. Die stapte het laadruim in. Zocht de sleutel onder de stoel. Starte de smokkelbus en reed weg achter de BMW aan.

Hoeveel kost het nu om zo een Duits kenteken na te trekken en de eigenaar te bevragen? Het gebeurt niet.

Dichte grenzen die 100 miljard kostten, is een stropop. Gewoon mensensmokkelaars die ik aanwijs bevragen is al te veel gevraagd. Dit was Nederland. Nu een amorfe, nietszeggende landmassa.

tipo | 22-02-16 | 22:30

Makkelijk hoor, ergens tegenaan schoppen..

Heb je ook concrete alternatieven?
Beetje kortzichtig zo..

R.

OprechtObjectief | 22-02-16 | 22:29

Kijken wat het oplevert is interesanter dan kijken wat het kost.

bocikam | 22-02-16 | 22:28

De Nederlandse grenzen hoeven helemaal niet gesloten te worden. We kunnen prima de grenzen op de Balkan en in Oost-Europa sluiten, dat is de bottleneck, daar moeten de vluchtelingen sowieso doorheen. Niet die 2000km Nederlandse grens.

Daarnaast komt de vluchteling hier omdat hij een huurhuis met uitkering krijgt, stop daar eens mee.

CJansen | 22-02-16 | 22:28

L*lkoek.
Alsof we voor 1993 (toen de grenzen open gingen) ook jaarlijks 100 miljoen aftikten.

Hele domme l*lkoek.
Ook bij landen met dichte grenzen heb ik nooit langer dan een half uur stil gestaan, niet met de trein en niet met de auto. Even paspoorten laten zien, klaar. Een keer moest een kofferbak open (DDR), wat gerommel, en we mochten weer verder.
Klinkklare onzin dus, dat kostensprookje.
En ik ben het zat om steeds zo dom te worden voorgelogen.

Weet je wat wel lang duurt?
Reizen naar de VS per vliegtuig.
En weet je hoe dat komt?
Juist ja, door de dreiging van moslimterreur.
Maar komt dat nou door te dichte, of door te open grenzen?

Dandruff | 22-02-16 | 22:28

Grenzen open is het goedkoopst. Dan kost alles ons op den duur niets meer. Want er is dan heel snel geen "ons" meer.

McSnor | 22-02-16 | 22:27

Volgens mij kunnen vrijwilligers bij de grenzen staan .
Ik zou het er voor over hebben . Heerlijk lijkt mij dat , bepaalde mensen niet binnen laten.

edelweiss | 22-02-16 | 22:27

Als de EU hun case moeten verdedigen met dit soort bangmakerij betekent dat ze duidelijk geen echte argumenten hebben.... maar dat wisten we al!

moitambien | 22-02-16 | 22:26

Gatverdamme.... Letterlijke tekst bij nieuwsuur:
"Poetin doet een dansje in het Kremlin als het VK de EU verlaat"

Mastermattie | 22-02-16 | 22:25

Er is een document van de EU waarin berekend is wat de schade zou zijn, maar daar namen ze ook de afvlakkende economie mee van China. Dat document zou dinsdag as gepubliceerd worden. Zijn dit nu de eigen cijfers van de Bertelmann stichting of borduren die voort op dat EU rapport ?

Goatboy2014 | 22-02-16 | 22:24

Ik durf niet uit te rekenen wat mijn vrouw en 2 dochters mij kosten.. ben bang dat het niet meer in geld uit te drukken is...

WellusNietus | 22-02-16 | 22:23

Zeiken over wachtrijen door grenscontroles, terwijl de hele redactie van Trouw elke dag uren lang vast staat in de file. Of in de rij bij de paspoortcontrole op schiphol om naar een klimaat conferentie te gaan over het effect van chemtrails op dode bomen media.

Gerard Leeflang | 22-02-16 | 22:23

Een nieuwe milleniumbug: was ook niks van waar. En die bangmakerij van the powers that be... compleet zielig en ongeloofwaardig. Daarbij is de discussie al te laat, want het dichtmaken van alle Europese grenzen komt met rasse schreden dichterbij. De realiteit gebiedt eenvoudigweg dat het gebeurt. Beter.

Rest In Privacy | 22-02-16 | 22:23

Buitengrenzen potdicht. Europa eensgezind tegen moslim invloeden. En iedere lidstaad wordt in zijn waarde gelaten. Nog fijn even verder dromen doet....

politiekincorrect | 22-02-16 | 22:22

Tegen die tijd is elke euro(wat zeer onzeker is dat die dan nog bestaat) voor €1,10 belast en europa is vervallen in orgies van geweld en corruptie en krijgen studentes i.p.v diploma's recencies op hookers.nl omdat er zo vrij geleefd kan worden terwijl het gewoon achteruitgang van de mensheid is.

steekmug | 22-02-16 | 22:22

Vogelbeest | 22-02-16 | 22:10
Het Schengenverdrag is op 14 juni 1985 getekend. Daar stond ruim DERTIG JAAR geleden al een fabeltje in over een buitengrens. Die is er nooit geweest, en die zal er nooit komen.

Feynman | 22-02-16 | 22:21

WAAAT een achterlijke becijfering. Citaatje uit Trouw; "waarbij ze de prijsstijging van geïmporteerde goederen becijferden op 1 procent, zou de schade voor de gehele Europese Unie 470 miljard euro bedragen. In een pessimistischer berekening gaan de onderzoekers uit van een prijsstijging van drie procent. In dat geval kan de schade oplopen tot 1,4 biljoen."

Nogmaals, 470 milj. delen door 10 jaar is 47 milj. per jaar voor de Europese unie.

En dan ben je pessimist en dan is het 1,4 biljoen. Doet denken aan natte vinger gevoelsmatig berekening, vanwege gevoel al pessimist en tada 1,4 biljoen..

Maar nogmaals. Hoeveel de Nederlandse economie eronder lijdt? nergens gespecificeerd. Wat Duitsland betreft ok dat is 77 miljard per jaar zonder baten erbij geteld uit bijkomende werkgelegenheid uit kosten besparing in andere velden/grensbewaking.




Dr. Frambozenjam | 22-02-16 | 22:21

Grenzen niet te dicht doen anders kunnen ze er niet meer uit.

Cfour | 22-02-16 | 22:20

Het stoppen met de Euro is duur, maar nog altijd goedkoper dan eht redden van de Euro. Het controleren van de grenzen is duur, maar nog altijd goedkoper dan het niet controleren van de grenzen. Democratie is duur, maar nog altijd prettiger dan dictatuur.

tipo | 22-02-16 | 22:20

Vogelbeest | 22-02-16 | 22:10
Om even in uw branche te blijven: Al eens uitgerekend wat bijvoorbeeld Oostblok-chauffeurs aan werk hier hebben weggesleept dankzij o.a. het vrije verkeer van personen en goederen? En hoeveel Nederlandse chauffeurs hierdoor in de steun terecht gekomen zijn?

Ommezwaai | 22-02-16 | 22:20

Even zonder gekheid. Wat is "grenzen dicht" - dat is een hol iets. Bedoelen we dan een fysieke barrière? Of meer een soort "beleid" ("heuj, wat mot dat daar? hops terug over de streep jij!"). Of ... ?

Rare discussie, vind ik.

harry21 | 22-02-16 | 22:19

Dirk III | 22-02-16 | 22:12 Maar dit is nog de waarheid. Voornamelijk met teveel nullen in het rood wil men nog weleens uit het leven stappen.

cees2025 | 22-02-16 | 22:19

Vrij verkeer van nutteloze goederen en personen kost ons veel meer.

compitaal | 22-02-16 | 22:19

@Vogelbeest | 22-02-16 | 22:10 mezelf= sukkel
rekenfoutje.
HEt is geen €200, maar 400,-
1,6 cent per kilo product.
Dat tikt niet echt aan.
En die fles wijn was misschien wat veel voor een maandagavond.

Vogelbeest | 22-02-16 | 22:18

De TPO schreef trouwens een diepgaand drieluik over een Irakese bootvluchteling.
regio.tpo.nl/2016/02/22/vino-h-de-slac...
regio.tpo.nl/2016/02/22/vino-h-de-slac...
regio.tpo.nl/2016/02/22/advocaat-slach...
Hij ging vele malen diep de 96-jarige oma Toni in. Met een mes. Drie weken later ging ze dood, met een jarenlange revalidatie in het vooruitzicht besloot ze te stoppen met eten.

Open grenzen hebben ons dus enkele jaren AOW van oma Toni bespaard. Helaas wordt die winst ruimschoots verorberd door de opsporing, vervolging en detentie van onze nieuwe kansenparel. Die ook het een en ander aan advocaten & psychiaters nodig schijnt te hebben.

Fantastisch dat een land wat beschermt tegen het wassende water met dijken, faalt met barbaren en grenzen.

Feynman | 22-02-16 | 22:18

Cuyahoga | 22-02-16 | 22:08 Alternatief is dat wij als autochtonen bevolking ons zelf mogen bewapenen en milities mogen oprichten. En dit gaat gebeuren met of zonder de regering wanneer zij dezelfde houding tot aan de dag van vandaag aanhouden.

cees2025 | 22-02-16 | 22:18

Printen we er een paar miljardmiljoentriljoen bij dan houden we nog genoeg over voor een Vila in Griekenland!

NB-Stb | 22-02-16 | 22:17

100 miljoen miljard! Goed dat waren de kosten. En dan nu de baten. #MKBA #yolo

harry21 | 22-02-16 | 22:16

Een asielzoeker in de opvang kost 36000 euro per jaar.
Volgens het COA (link: www.coa.nl/nl/over-coa/cijfers) hadden wij er 47.764 in 2015.
36000 * 47764 = 1719504000 euro per jaar!
100000000 euro voor het sluiten van de grenzen is dus een koopje! DOEN!

Rest In Privacy | 22-02-16 | 22:15

Aart de Geus is voorzitter van de Bertelsmann Stichting en heeft die cijfers geleverd. Aart is Eurofiel pur sang: www.verenigingvoorbestuurskunde.nl/772...

Zomaar wat citaat van Aart:
" In 2017 an opportunity will arise to negotiate a new
European constitutional treaty. And we better not let this opportunity pass."

"More money could be saved if member states agreed to integrate their defense policies."

" We must overcome the current situation in which national parliaments represent a sphere of decision making while the European Parliament is considered to be a space for day-dreaming. This kind of divergence is inacceptable. And this question is not about attributing more power to one or the other institution but about creating links and networks of responsibility. National parliaments must begin to think European."

Netionale Parlementen MOETEN helemaal niks, Aart. Ja, luisteren naar het volk dat ze vertegenwoordigen. Maar dat is niet wat Aart voorstelt.

tipo | 22-02-16 | 22:14

Ik ken mensen die zijn overleden door zo veel nullen!

Dirk III | 22-02-16 | 22:12

-weggejorist-

Ommezwaai | 22-02-16 | 22:11

Misselijkmakende bangmaakhonden van Bertelsmann. Het is onderdeel van het grotere plan, Europa moet en zal kapot, gechanteerd, vernietigd. Waarom? Omdat de oorspronkelijke, blanke hoogopgeleide bewoners te intelligent en te kapitaalkrachtig worden en de wereld kunnen overnemen. Om er een gezonde aardbol van te maken zonder vervuiling, overbevolking,onderdrukking en uitzuigend grootkapitaal. Dus: meer moslims, fokkende religekkies, geldverslindende bankensector, haters, verkrachters, koppensnellers. Alles zolang hoogopgeleide blanken maar DOOD gaan.

Boerkablaffer | 22-02-16 | 22:11

Panos88 | 22-02-16 | 22:04
We hebben een half miljoen werklozen in de kaartenbak van de bijstand. Die gemiste arbeidsjaren zijn een lost opportunity. Die mensen hadden een eerlijk baan kunnen hebben in de Nederlandse verloren gegane textielindustrie. Dat scheelt enorme kosten aan uitkeringen en de verwerking daarvan.

Bovendien zien we geld overgemaakt aan bijvoorbeeld India nooit meer terug in onze economie. Niet als belasting, maar ook niet als inkomen van Nederlandse burgers. Het is dus kortzichtig te stellen dat onze samenleving per definitie geholpen is met goedkope import.

Heb je zelf wel een keer een economieles bijgewoond?

Feynman | 22-02-16 | 22:11

Mark Rutte betaalt toch?

Bram van Ojik | 22-02-16 | 22:11

Mooi. Hier valt dus aan alle kanten goede zaken te doen. Muzelmannen buitenhouden EN winst maken! *prikkeldraadbedrijfje opzetten doet*

doitdoit | 22-02-16 | 22:10

Als logistiek-professional zeg ik dat sluiten van de binnengrenzen inderdaad geld kost.
Stel een vrachtwagen bevat 25 ton product. Deze vrachtwagen moet over 4 grenzen en staat overal 2 uur te wachten.
Dat is 8 uur x €50,- per uur = 200 op de hele rit. Dat komt op 1 cent per kilo product.

Dan nog zeg ik dat de binnengrenzen sluiten een slecht idee is. Sluit de buitengrenzen en stop sociale zekerheid voor nieuwkomers.
Alle problemen opgelost.
En fuck links. Je bent geen nazi als je voor jezelf opkomt. En als dat toch zo is sluit ik me graag aan in het rijtje met Westerse landen die effectief aan grensbewaking doen. Bekende nazi-staten als de USA, Canada en Australië.
Die komen wél voor zichzelf op. Nu wij nog.

Vogelbeest | 22-02-16 | 22:10

Een Nee-stem bij het referendum.
Kosten: 10 miljard
Grenzen dicht.
Kosten: 10 miljoenmiljard
Je dochter van 16 's avonds onbekommerd alleen over straat kunnen laten fietsen:
Onbetaalbaar.

Cuyahoga | 22-02-16 | 22:08

En dan is niet eens de inflatie meegerekend. Dan ga je helemaal duizelen wat het kost.

mr. coffee | 22-02-16 | 22:08

1.000.000 migranten a 30.000 per jaar x 100 jaar = 3 triljard euro. Iemand nog zin in belasting betalen?

Ofzo2 | 22-02-16 | 22:06

kapotte_stofzuiger | 22-02-16 | 22:01
Vervolgens loopt de samenleving omzet, BTW en andere belastingen mis. Jij als individu maakt winst, voor de Nederlandse samenleving is het een gederfd inkomen. Prima voorbeeld dat een gesloten grens niet alleen geld kost, maar ook oplevert.

Feynman | 22-02-16 | 22:05

Laten we voor een optimale bewustwording van de onnozele burger dit bedrag even pinnen en op een mooi plein opstapelen. Dan iedereen heeeeeel erg schrikken en toch maar stug door blijven islamiseren!

de Voorzittert | 22-02-16 | 22:05

100 miljard, quit, 100 miljard. Maar inmiddels is de oplettende burger zo murw geworden van haar schaamteloos liegende overheid en het gesmijt met ontelbare miljarden rond faalbanken en Griekenland dat niemand hier meer enige waarde aan hecht.

Ben ook zo benieuwd met welke glazen bol ze dat allemaal berekend hebben. Is er bijvoorbeeld een flinke beurscrash in meegerekend? Of het nieuw élan waarmee een volk aan het werk gaat als ze weer het gevoel hebben over hun eigen lot te beschikken? Best belangrijk allemaal.

très cool | 22-02-16 | 22:05

@kapotte_stofzuiger | 22-02-16 | 21:57
Mijn kudo saldo stond op ongeveer 275.000 in de plus.
En net voor dat ik die in bitcoins wilde omwisselen ging de tool kapotstukdeaud...
Ik eis opheldering!!1!

Botte Hork | 22-02-16 | 22:04

Feynman | 22-02-16 | 22:00
Ehm, deze reactie lijkt mij niet des Feynman's; of ben je al je economielessen vergeten. Natuurlijk zijn we beter af als we onze kleding voor een appel en een ei kunnen kopen uit India, anders moet dat moeke van je de hele dag gaan breien en weven joh.

Panos88 | 22-02-16 | 22:04

Stilstaande vrachtauto's gebruiken geen diesel (ja, misschien een klein beetje voor de standkachel/airco).
Toch nog milieuwinst :-P

Bijtendehond | 22-02-16 | 22:04

Moet je eens opletten wat het gaat kosten, als wij die grenzen niét dicht gooien. Koopje.

bisbisbis | 22-02-16 | 22:04

Als ik niet zou willen dat iets wel/niet dan zou ik ook doemscenario's creëren en die het domme volk voorhouden. Iets wat die rotsnor in de jaren dertig ook deed, wat Kim de Jonge Oen nu nog steeds doet en wat die klote EU dus ook doet.

langzullenweleven | 22-02-16 | 22:04

Moet je eens uitrekenen wat het kost als het halve midden oosten zich hier komt nestelen om gebruik te maken van de Europese verzorgingsstaat.

panadol | 22-02-16 | 22:03

Met mijn inkomen en dan over 100 jaar ben ik 20.000.000 euro rijker (excl. uitgaven en belasting).

Wtf, zo weinig voor 100 jaar!

Ofzo2 | 22-02-16 | 22:03

De Bertelsmann-stichting? Huh?

Treurgrond | 22-02-16 | 22:03

En waarom gaat denemarken wel lekker met gesloten grenzen? Hebben de heren misschien wat gemist in de berekening?

Tuborg øl | 22-02-16 | 22:02

@Feynman | 22-02-16 | 22:00
Dankzij de open grens met Duitsland houd ik van de 50% van mijn inkomen dat ik wel mag houden, netto ietsje meer over.

kapotte_stofzuiger | 22-02-16 | 22:01

Nou mark, zet de pers maar aan. Doen ze in Zuid Europa ook alsmede de ecb

Tuborg øl | 22-02-16 | 22:00

Hoeveel handel is eigenlijk zinloos internationaal? Leuk hoor kleding importeren, vroeger maakten we dat zelf. Wat we uitsparen bij de grens tikken we af bij de sociale dienst.

Leuk die grensarbeiders die wonen in Nederland en werken in België, of vice versa. Kunnen die niet een keer banen ruilen en wat minder rondtuffen, files veroorzaken en naar elkaar zwaaien over de middenberm?

Het is vrij dom te denken dat alleen maar omdat de internationale handel gestegen is, automatisch meer welvaart ontstaan is. In het verlengde daarvan is het dom om een prijs kaartje aan grenzen te hangen.

Immers de vier miljoen immigranten kosten tienduizenden euro`s per jaar in de Europese Unie. Dat is óók 100 miljard per jaar.

Feynman | 22-02-16 | 22:00

Ja, die 10 miljard kost het bij mensen die helemaal niet willen dat de grenzen dichtgaan. Er liggen het en der nog wel wat ongebruikte slagbomen in Nederland te wachten op een betere bestemming. Paar oud V&D'ers erbij en HALT!

freakin77 | 22-02-16 | 22:00

@marcoplarco | 22-02-16 | 21:57
Ik sta sowieso de helft van mijn salaris al af en er is nog steeds een Nederland met islam, met k*dtmarokkanen en met vluchtparasieten.

kapotte_stofzuiger | 22-02-16 | 21:59

Sceptisch zijn over onderzoek is een groot goed. Echter is het hypocriet om dit niet te doen als de resultaten je wèl aanstaan. En als je conclusies trekt uit polls op onrepresentatieve platformen als deze, tja, dan ben je al helemaal af.

M.H.Roberts | 22-02-16 | 21:59

Laten we wel wezen, het zou voor de intra-europese handel een stuk beter zijn als niet de binnengrenzen maar de buitengrenzen gewoon beter werden bewaakt en West Europa stopt met het pamperen van nieuwkomers.

Panos88 | 22-02-16 | 21:59

Voor 2116 zijn er 7.000.000.000 mensen overleden.

Sluiten de hemel en hel ook hun grenzen?

kapotte_stofzuiger | 22-02-16 | 21:58

En zonder de euro moeten we op vakantie weer geld wisselen. Wat een lulkoek-argumenten.

Muggenmepper | 22-02-16 | 21:58

-weggejorist-

marcoplarco | 22-02-16 | 21:57

In de periode 2009 tot 2014 heb ik 30.000 kudo's gekregen.
*überreaguurder*

kapotte_stofzuiger | 22-02-16 | 21:57

Het schijnt dat ook alle eerstgeborenen een arm en een been moeten afstaan ter sluiting van de grenzen

hendrikjandetuinman | 22-02-16 | 21:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl