Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Commissie: financiën Amsterdam compleet fiasco

eeeeeeeeerlijker100.jpgZo. Weer even onze aandacht op het centrum van de wereld: Amsterdam. De enquêtecommissie die onderzoek deed naar het financiële fiasco dat men in Amsterdam ook wel 'boekhouding' noemt. Conclusie: iedereen smeet met geld, niemand legde verantwoordelijkheid af en afstemming tussen gemeente en deelgemeenten was non-existent. En in het op orde brengen van de ellende zijn gemeenteraad, college van B&W en de belangrijkste ambtenaren hopeloos tekort geschoten. De problemen waren in 2002 al bekend, maar ja, waarom zou je die oplossen als niemand op de noodknop drukt? Precies. Verder staat het rapport vol met redenaties dat er bijvoorbeeld door de Hilhorst Heisa van 188 miljoen euro 'geld is verdwenen'. Goh. En dat de gemeente met een warriger financieel huishouden dan een heroïneverslaafde gitaarzwerver (met smoezelig hondje) 'nogal fraudegevoelig is'. Joh. Gelukkig hebben de onderzoekers vijftien aanbevelingen gedaan, zoals het instellen van een zorgplicht voor de wethouder van financiën, dus dan zal alles goed komen. We zijn benieuwd of 'zorg dat de PvdA niet decennialang ongecontroleerd haar subsidie-giertank kan leegspuiten over de onvruchtbare grond van LALALA GELD-eisers' één van de vijftien aanbevelingen is, maar die mag er van ons anders zeker nog even bijgeschreven worden.

Reaguursels

Inloggen

Waar praten we over? Luttele miljoenen.... sluiten van de grenzen kost tien miljard x meer!!! Zeggen ze.

batvoca2 | 23-02-16 | 07:37

-weggejorist-

duitse herder | 22-02-16 | 18:38

"... zoals het instellen van een zorgplicht voor de wethouder van financiën..."
.
Wordt die nu gedwongen opgenomen? Wel een miljoentje of honderd of zoiets te laat, maar ze komen kennelijk langzaam uit hun trip in dat hippiedorp. Weten de tax-ophoestende Amsterdammistanners al dat ze over de periode 1998-2012 eigenlijk helemaal geen OZB hadden hoeven te betalen? www.leoverhoef.nl/dossiers/amsterdam.h...

ben kokhals | 22-02-16 | 18:16

a.neyenhuys7100 | 22-02-16 | 14:15,

Die stukjes van Leo Verhoef las ik 10 jaar geleden ook al.
En er is gewoon geen r**t veranderd.
Ongelooflijk gewoon.
Hij fileert al jaren de boekhouding van tientallen steden, en geen enkele politicus, ambtenaar, of zelfs "kritische journalist" neemt de moeite om daar iets mee te doen.

Dandruff | 22-02-16 | 18:08

Cuyahoga | 22-02-16 | 13:38,
Peter Emile | 22-02-16 | 14:48,

The trouble with socialism is, dat eventually you will run out of other people's money...

Was dat niet van the Iron Lady, Margaret Thatcher?
Wat heb ik die gehaat destijds, serieus als ik de Staatsmedia toen nog nam. Maar ze had gewoon best vaak gelijk.

Dandruff | 22-02-16 | 18:02

Ik ken Asscher als een mooiprater die met zijn fluewelen manier van praten overkomt als een vreselijke softie. Het is al vreemd dat een afgestudeerde historicus 6 jaar lang de leiding krijgt over de financien van een grote stad, maar de PVDA maakte in die tijd grotendeels de dienst uit. Daarna kreeg de policore slapjanus Hilhorst dezelfde portefeuille, maar daar kwam gelukkig snel een eind aan. Die Mark D hier die het gedrag van Asscher aan zijn grootvader wil koppelen kletst uit zijn nek, Lodewijk is gewoon een typische PVDA-slapjanus die ongetwijfeld heel goed ligt bij de Marokkaanse bestuurselite (!!!) In Amsterdam. In het bedrijfsleven zou deze man allang afgeserveerd worden, in ons land is hij vice-premier.

Ruud5 | 22-02-16 | 17:52

Iedere stad krijgt de leiders die het verdient. Ieder land trouwens ook. Zucht.

minsider | 22-02-16 | 17:49

-weggejorist-

swassannuf | 22-02-16 | 16:41

Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:26
+10

swassannuf | 22-02-16 | 16:39

Wat een prutsers al vanaf 2002 bekend dat het een zooitje is. Wanneer verdwijnt de eerste achter de tralies

franck7020 | 22-02-16 | 15:57

Asscher is totaal incompetent moet samen met Cohen een theehuis gaan runnen. Asscher is niet met regering zaken bezig, maar tracht zich krampachtig overeind te houden, vandaar ook z'n kinderachtige brief op Facebook waarin die zijn afkomst verloochent, evenzo de normen en waarde en het gedachte goed van de PvdA. Na 70 jaar zorgvuldige opbouw heeft deze slapjanus de partij binnen 70 maanden afgebroken en in Nederland het socialestelsel om zeep geholpen. Pursang een socialistische bewindsman van links lullen en rechts z'n zakkenvuller!

Goedverdoemme | 22-02-16 | 15:28

Daar in 020 gaan weer heel wat stemhokjes verdwijnen voor 6 april.

ja,diedus! | 22-02-16 | 15:19

"The trouble with socialism is, dat eventually you will run out of other people's money".

Peter Emile | 22-02-16 | 14:48

@Mark_D_NL | 22-02-16 | 14:30
.
De nada.

Piet Karbiet | 22-02-16 | 14:43

@necrosis | 22-02-16 | 14:21
Jij bent dus niet zo close met ej Familie. Dat kan. Mar in andere families is dat anders. En is er dus wel degelijk een grote invloed. Zeker wanneer e familie en bepaalde statuur heeft. En dus gezorgd moet worden voor een goede Familienaam.

Mark_D_NL | 22-02-16 | 14:31

@Piet Karbiet | 22-02-16 | 14:24
Ja, godverdomme. Mijn hele betoog is nu een Ramsj geworden. Dank je.

Mark_D_NL | 22-02-16 | 14:30

@@Uw Verzekeringsadvis | 22-02-16 | 13:42
In die tijd was Asscher wethouder van de centjes. Wiebes ging o.a. over het uitgeven van de centjes aan de stadsregio en aan de Noord-Zuidlijn. Volgens een raadslid uit een van de aangrenzende gemeenten (die ook in de stadsregio zat) had Wiebes maar één ambitie: Zo snel mogelijk uit het verrotte 020 wegwezen en Minister of Staatssecretaris worden. Dat is hem dus prima gelukt.

Brulboei_61SB | 22-02-16 | 13:56

Fijn dat deze jongens hun incompetentie nu NL breed uit kunnen rollen.

Uw Verzekeringsadvis | 22-02-16 | 14:28

@Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:58
.
Het was zijn overgrootvader.

Piet Karbiet | 22-02-16 | 14:24

@Mark_D_NL | 22-02-16 | 14:11
Mijn familie bestaat uit zo'n 250 mensen (inclusief kleine kinderen).
Invloed hebben ze niet op mij omdat ik geen enkele overeenkomst heb met hun doen en laten.
Ik spreek twee familieleden regelmatig, de rest heb ik minstens 20 jaar niet gezien, of zelfs nog nooit gezien.
Mijn familie is een bende van mooipraters die elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Valt er een erfenis te verdelen?
Dan vechten ze elkaar de tent uit met advocaten.
Nee, mijn familie heeft absoluut geen invloed op mijn handelen, ik zie ze niet, ik spreek ze niet en ze zijn niet welkom in mijn huis!

necrosis | 22-02-16 | 14:21

Amsterdam is al jaren vooral een VVD en D66 gemeente. De 188 miljoen was al de eerste weken grotendeels terug. Een klein deel is door ontvangers zich toegeëigend.
Inzake de 188 miljoen blijft het vreemd dat een bank zo'n batchbetaling gewoon uitvoert. Bij onze uitzendbureauloonadministratie zijn in 1988 na een operator blunder al maatregelen genomen om de bedragen te beperken en herhalingen te voorkomen. Je zou verwachten dat grote clubs dat allemaal zouden hebben. Het probleem is waarschijnlijk dat de rekencentra zijn uitgekleed en dat allerlei figuren nu computertje spelen vanachter hun bureau en gewoon kommafouten kunnen maken zonder iemand het merkt.

DreHa | 22-02-16 | 14:18

Typerend voor de omhooggevallen PvdA er Asscher in Amsterdam er een puinhoop van gemaakt. En nu op het pluche in het Haagse wederom inzake werkgelegenheidsbeleid, in en in triest zulke zgn bewindslieden. Aan zijn lome blik zie je al dat hij continu achter de feiten aanloopt, bij een normale onderneming had hij reeds lang van een ww uitkering genoten en nergens meer aan de bak gekomen. Zelfs is de zakkenwasser ongeschikt als bordenwasser bij de Griek.

Goedverdoemme | 22-02-16 | 14:17

De mensen die zeggen dat de PVV geen goede kandidaten zou hebben voor een ministerpost zouden dit zich misschien vooral eens moeten afvragen bij de PvdA.

watazooi | 22-02-16 | 14:12

@nemoj me jebat | 22-02-16 | 14:01
Zijn handelen heeft een achtergrond. En daar mag je nooit aan voorbijgaan. Je mag nooit bepaalde zaken uitsluiten om een volledig beeld te krijgen.
--
I ben ook beïnvloed door mijn Opa. En daar ben ik hem dankbaar voor. En dus erken ik de invloed van Familie. Asscher en jij niet. En daar verlies jij ook aan geloofwaardigheid, door te ontkennen dat Familie grote invloed op het het handelen van mensen kan hebben.

Mark_D_NL | 22-02-16 | 14:11

OT
Deze posting op een bericht over het toenemende aantal inwoners dat Amsterdam verlaat (waarschijnlijk autochtonen) in de Telegraaf werd afgewezen voor plaatsing:
"Oswald Spengler maakt in zijn monumentale cultuurhistorische werk 'Der Untergang des Abendlandes' aannemelijk dat een sterke concentratie van mensen in versteende eenvormigheid van grote steden een der indicatoren van de ondergang van hoogbeschavingen is. En wat daar dan 'cultuur' wordt genoemd grotendeels uitingen van het bijbehorende verval in decadentie is. Resten van vitale cultuur zijn dan nog voornamelijk te vinden daar waar mensen nog enigszins in harmonie met de natuur leven."

WirMachenMusik | 22-02-16 | 14:09

Doe je dit als management van een bedrijf dan heet dit fraude en mismanagement. Is strafbaar.
.
Natuurlijk niet voor de ietwat "gelijkere" varkens van PvdA, D66, VVD en consorten.

Parel van het Zuiden | 22-02-16 | 14:06

Een roepende in de woestijn

www.leoverhoef.nl/

Deze mensen zijn de politiek ingerold zonder een vak te beheersen!
Het enige wat ze goed kunnen is praten en uren vergaderen, maar als je goed luistert blijkt het ongebakken lucht te zijn.

a.neyenhuys7100 | 22-02-16 | 14:05

@necrosis | 22-02-16 | 13:55
Wie niet waagt, wie niet wint!

nemoj me jebat | 22-02-16 | 14:04

Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:58
Mark, nog een keer:
Ik slik Asscher zijn excuus niet. Asscher is gewoon een arrogante l*l (lol, Joris!). En dat reken ik Asscher aan.
En daar staat zijn opa buiten.
.
En als je het nu nog niet begrijpt, nou, nou, nou dan had jij waarschijnlijk een hele domme opa! Tssss ...
Tjongejongejonge.

nemoj me jebat | 22-02-16 | 14:01

Nu ik dit lees moet ik ook weer denken aan dat tenenkrommende filmpje van die lul van een Hilhorst die op straat het hardst lachte om z'n eigen falen. M'n bloeddruk stijgt spontaan weer...

Mr. Neon | 22-02-16 | 14:01

@Brulboei_61SB | 22-02-16 | 13:56
Wie gaat er eigenlijk over de centjes van de deelraden?
Ik meen dat Fatima Elastiek betrokken was bij de aankoop van MuziQ, taxi's declareerde terwijl ze een dienstauto had, etc.
Hoe zit het trouwens met die deelraden?
Die zouden toch opgeheven worden?

necrosis | 22-02-16 | 14:00

@nemoj me jebat | 22-02-16 | 13:48
Jammer dat je niet ziet dat dit juist van belang is. De geschiedenis herhaalt zich namelijk. Ook kleinzoon Asscher keert zich tegen 'de burger'. In dit geval niet alleen de joodse burger. Hij zit er niet voor jou, maar voor zijn zijn eigen ego, partij belangen en persoonlijke belangen.
--
Het is juist van belang om te onderkennen dat figuren zoals Asscher heel ver kunnen gaan. Kunnen Nederlandse burgers Asscher wel vertrouwen als het er echt op aankomt. Of levert hij ook zijn buren uit aan de vijand.
--
Jammer dat jij zijn excuus truus verhaaltje als zoete koek slikt.

Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:58

@Uw Verzekeringsadvis | 22-02-16 | 13:42
In die tijd was Asscher wethouder van de centjes. Wiebes ging o.a. over het uitgeven van de centjes aan de stadsregio en aan de Noord-Zuidlijn. Volgens een raadslid uit een van de aangrenzende gemeenten (die ook in de stadsregio zat) had Wiebes maar één ambitie: Zo snel mogelijk uit het verrotte 020 wegwezen en Minister of Staatssecretaris worden. Dat is hem dus prima gelukt.

Brulboei_61SB | 22-02-16 | 13:56

@nemoj me jebat | 22-02-16 | 13:50
Het lezen van mijn comments is op eigen risico, lieverd.

necrosis | 22-02-16 | 13:55

Er is maar één remedie: Als je er woont, geef die stad de vinger en verhuis!
Mijn werk is vorig jaar naar A'dam verhuisd, mensen, wat een grafstad is dat zeg. Ook nog eens een grote bouwput.

Mastermattie | 22-02-16 | 13:55

@necrosis | 22-02-16 | 13:44
Vooral erg charmant in combinatie met de vuist.
(Ik heb lunchpauze. Dank je.)

nemoj me jebat | 22-02-16 | 13:50

@Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:44
Mark, je hoeft mij niet te les te lezen.
Het is simpel: je legt verantwoording af over je eigen (wan)daden. Die van familieleden vallen daar niet onder.
Net zoals al het fraaie werk van mijn familieleden niet mijn verdienste is.
Punt.

nemoj me jebat | 22-02-16 | 13:48

En de brokkenpiloot die verantwoordelijk was voor dit financiële fiasco werd vervolgens Vicepremier en Minister van Sociale Zaken voor de PvdA zodat hij de werkloosheid nog even wat verder kon opvoeren door onmogelijke - in een studeerkamer bedachte - ontslagwetgeving in te voeren waardoor het halve MKB zich nu wel drie keer achter de oren krabt voordat ze nog nieuwe werknemers in dienst gaan nemen.

Outsider-Inside | 22-02-16 | 13:47

Ben ik nou de enige die het logo van de PvdA op een 'anal prolapse' vind lijken?

necrosis | 22-02-16 | 13:44

mss maar is stoppen met die tientallen miljoenen euro's ontwikkelings hulp aan Marokko en Turkije. o nee dat kan natturlijk niet want dan loopt je stem vee weg

bleufisch | 22-02-16 | 13:44

@nemoj me jebat | 22-02-16 | 13:38
Ik hoor je slecht, ik rij net een tunnel in....
--
It was in this context (see History of the Netherlands (1939-1945)) that the Nazi occupiers later, on February 12, 1941, ordered Asscher and Cohen to head up a new Joodse Raad (Jewish Council); the only example of a Jewish Council in the German occupations of Western Europe. The first meeting was held at the Asscher Brothers headquarters in Tolstraat. The Joodse Raad had to mediate the occupation government’s orders to the Dutch Jewish community and, beginning in July 1942, to help organize the selection of Jewish deportees from the Netherlands to the work camps.

Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:44

Was die stripfiguur Wiebes daar ook niet de baas v/d centjes.

Uw Verzekeringsadvis | 22-02-16 | 13:42

PvdA en financien. Was niks, is niks, wordt niks.

centre pompidoe | 22-02-16 | 13:42

Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:19
Ja die.
De Asscher die tot zogenaamde "kroonprins" is verheven door die idioten van de PvdA. Een waardeloze, niet capabele politicus die op handen wordt gedragen omdat hij zo slecht is!

lanexx | 22-02-16 | 13:39

je legt verantwoording af en je bent ergens voor verantwoordelijk.

Sarcasper | 22-02-16 | 13:39

@Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:36
Wat zei ik nou?!

nemoj me jebat | 22-02-16 | 13:38

The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.
Dat gaat voor Amsterdam zeker op, alleen daar komt nog een sausje van arrogantie bij van "wij zijn Amsterdam, wij zijn het centrum van het universum, bij ons praten we niet over begrotingen en dat soort niet-constructieve dingen"
Dus instaleren ze een stuk of 8 deelraden met volk wat te dom is om te poepen, maar op een of andere manier wel slim genoeg om te declareren.
Dus maken ze een gesjeesde journalist wethouder van financiën, iemand die niet weet wat een brood kost, hoeveel 8 keer 7 is, of überhaupt ooit onder de gewone mensen is geweest.

En dan nu quasi verbaasd opkijken als de trog waaruit ze al die jaren gevreten hebben, opeens wat minder wordt bijgevuld.
Huh?
Hallo?
Geld?
Ons geld is op, kan iemand dat even heel snel bijvullen?

Cuyahoga | 22-02-16 | 13:38

Miljoenenverslindende kneuzenkermis. Maar ondertussen wel lekker uit de hoogte doen tegen de betalende kudtburger.

Muggenmepper | 22-02-16 | 13:36

@Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:28
Nee. Zei'k dat?
Met politici verbaas ik me allang nergens meer over.
(En laat z'n opa erbuiten.)

nemoj me jebat | 22-02-16 | 13:35

Die geweldige burgemeester van Rotterdam heeft toendertijd als wethouder in Amsterdam 400 miljoen door het riool gespoeld met allerlei volkomen mislukte integratieprojecten, waar alleen de integratiebureaus hun voordeel mee deden.
Ook Fatima Elatik heeft heel wat landgenoten verblijd met haar gratis-geld-acties.
En alles zonder enige consequentie. Het is gewoon die door en door verrotte mentaliteit die in stand gehouden wordt.

spanarchist | 22-02-16 | 13:35

"iedereen smeet met geld"
"Niemand legde verantwoordelijkheid af"
"afstemming tussen gemeente en deelgemeenten was non-existent"
-
Dit zijn allemaal dingen die ik volkomen associeer met Links bestuur.
Links-mensen zijn geen welvaart makers maar uitsluitend welvaart verbruikers.
Zoals pubers vaak denken dat de ouders ergens een Zakgeldboom hebben staan waar onbeperkt geld geplukt kan worden.
-
Links is gewend om op kosten van de gemeenschap "sociaal" te doen (en vergeten daarbij absoluut niet om ook heel sociaal voor zichzelf te zijn).
Dus geld spenderen zonder je af te vragen waar dat geld eigenlijk vandaan moet komen.

moitambien | 22-02-16 | 13:29

@nemoj me jebat | 22-02-16 | 13:21
Ben je verrast? Dat is wat Asscher is, een onbetrouwbare opportunist. Net als zijn Opa...

Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:28

PvdA dit PvdA dat. De meeste wethouders financien waren van de VVD. Geert Dales (VVD), Frits Huffnagel (VVD), Laetitia Griffith (VVD) zijn net zo verantwoordelijk.

wiza | 22-02-16 | 13:28

Asscher hoopt dat de gemeenteraad zijn voordeel doet met het rapport waarmee hij zijn achterdeel doet.

Glasgow Argus | 22-02-16 | 13:27

@Kaas de Vies | 22-02-16 | 13:20
Maar zo zijn die mensen dan ook opgeleid. Politiek is een income stream voor velen. Het is geen bevlogenheid meer wat deze mensen drijft. Het is ego en euro's. Ze presteren niets maar denken door de rol dat ze "iets" zijn. Name and fame mar ze laten NIETS van waarde achter.

Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:26

Kijk, zo word je dus politicus:
.
(Even geknipt en geplakt uit de Telegraaf:)
"Lodewijk Asscher, inmiddels minister van Sociale Zaken, weigert inhoudelijk in te gaan op de beschuldigingen aan zijn adres door de enquêtecommissie. Hij ziet het als ‘een zaak van de gemeente Amsterdam’. “Ik heb met belangstelling kennis genomen van het rapport. Het is goed als de stad zijn bestuurlijke processen kan optimaliseren. Ik hoop dat de gemeenteraad zijn voordeel doet met het rapport.”

nemoj me jebat | 22-02-16 | 13:21

@Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:18
Het maakt niet uit welke politieke kleur, de hele bestuurlijke "elite" heeft een verziekte bedrijfscultuur.

Neerkijken op Jan met de Pet en blijvend zaken ondersteunen die niet in het belang zijn van de Staat der Nederlanden.

Kaas de Vies | 22-02-16 | 13:20

@lanexx | 22-02-16 | 13:17
Asscher, die ene met die foute Opa, die bedoel je?

Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:19

Geen verantwoordelijkheid afleggen.... Terwijl er in de functieomschrijvingen van betreffende beunhazen wel alles over verantwoordelijkheid staat. Op basis van deze verantwoordelijkheid verdienen ze namelijk hun riante salaris. Dus ontslaan en vervolgen, enige remedie die op termijn een halt toebrengt aan politieke/ ambtelijke geldsmijterij.

Andersdenkend | 22-02-16 | 13:19

Het is belastinggeld. Dus wat is het probleem? Als er tekort is, dan verhogen we toch de belastingen? #nivelleren is een feestje#

El Rico Grande | 22-02-16 | 13:19

Ja, als je gaat kijken wat er zoal in bestuurlijk Amsterdam de dienst uitmaakt. Dan kan je niet verbaasd zijn.

Mark_D_NL | 22-02-16 | 13:18

Asscher, met terugwerkende kracht aftreden!

lanexx | 22-02-16 | 13:17

En niemand gaat de straat op.

Leuk he.

Kaas de Vies | 22-02-16 | 13:15

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl