Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De schrikbarende Death/Kill ratio van de Nederlandse gameindustrie

link2.gif Zergrush! Voor de 1600 gamedesigners die er per jaar worden opgeleid in Nederland zijn er maar 60 banen beschikbaar. Dat is vervelend voor de ouders van alle puisterige Jordi's en Wesley's die ten einde raad hun kind naar de gameschool hebben geschopt. Niet voor de werklozen natuurlijk, want die kunnen lekker de hele dag n00bs fraggen en doritos eten. Bovendien is het volstrekt natuurlijk dat de atrocity rate onder de codekloppers lekker hoog is. Het leven is als dat ene kutlevel in Tomb Raider: duizend keer proberen, één keer halen. Moeder natuur werkt net als een minigun: heel veel vuren, weinig raken. Aangezien we de jeugd aanpraten dat iedereen de held is in zijn eigen RPG en dat het leven door de verzorgingsstaat in Nederland op Easy wordt gespeeld lijkt het er natuurlijk op dat iedereen de nieuwe Satoru Iwata kan zijn. Maar nee. HBO'ers zijn als engineers in Red Alert: gewoon een heleboel spammen en hopen dat er uiteindelijk eentje tot de construction yard doordringt.

Reaguursels

Inloggen

Wat er van de MBO opleidingen komt aan gamedesigners is dramatisch slecht. Ongemotiveerd, 9-5 mentaliteit, vaak letterlijk gameverslaafd maar wel met een attitude dat ze met 0 jaar ervaring duizenden euro's bruto willen verdienen. Werkgevers zijn niet gek, die prikken daar zo doorheen. In Nederland zal je gewoon echt talent moeten hebben, er 24x7 voor gaan en minstens HBO als je het wil redden in de game industrie.

Justin Time | 06-02-16 | 09:22

Ik kan je zeggen, van mijn generatie (1990) zijn de meeste ICT gerelateerde opleidingen bomvol. Dat je dan bij gamedesign, een opleiding waarvan alle posities tot op heden gevuld zijn door hobbyprogrammeurs helemaal geen werk kan vinden verbaast me ook niet. Nederland heeft naar mijn wetens dan ook maar 1 AAA gamestudio, die gasten van Guerrilla. Dan heb je het over 2 tot 3 gamedesigners in totaal, en straks duizenden van die lutsers die van hun hobby hun beroep wilden maken.

metalj | 05-02-16 | 23:06

Ja DUH, het maken van 1 goede game kost meer dan de hele NL game industrie bij elkaar:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_ex...
En dat zijn dan de beste professionals die het maken...

hotmint | 05-02-16 | 22:16

Allemaal verslaaafden aan spelletjes en daarom erin willen werken. Dat ze een echte baan zoeken, overal zijn programmeurs nodig.

Patatter | 05-02-16 | 21:57

1600 studenten, 60 banen = 0 bekende games. Ik durf te wedden dat veruit de meeste niet verder komen dan een of andere kut-app voor kleuters. Tel uit je winst.

automobilaterealist | 05-02-16 | 20:56

Hoe zou het toch kunnen dat Bas geen werk kan vinden? www.basvegter.nl

teevee | 05-02-16 | 20:30

Ach, komt er ooit wel eens iemand terecht in het beroep waarvoor hij geleerd heeft? Zolang je maar echt HBO niveau hebt. Ik kan me voorstellen dat een beetje goede gameprogrammer ook wel elders aan de bak komt.

teevee | 05-02-16 | 20:25

Dit zijn dan ook gewoon kut opleidingen die vooral gevolgd worden door mensen die enkel gamen leuk vinden. Ze hebben geen zin in programmeren ( wat gewoon echt technisch werk is ) en hebben niet genoeg talent om 3D modelling / animating in te gaan ( waar ontiegelijk veel vraag naar is ). Deze opleidingen zijn daarom perfect, je krijgt minimaal technische uitdagingen en je kan vier jaar lang simpele flash / unity spelletjes gaan maken wat je ook in je eigen tijd had kunnen leren. Als je serieus de game industrie in wil moet je zeer hard werken in je eigen tijd en dan zul je moeten gaan voor een specialisatie of eigen bedrijf. De concurrentie is zo moordend dat er mensen zijn die 12 uur per dag werken voor 8 uur loon in de US dus je hebt ook nog een flinke dosis geluk nodig om het te redden in deze industrie. Zeker geen industrie voor mensen die denken voor plezier games gaan maken en spelen.

StarFox | 05-02-16 | 19:51

Insider hier! Ik ben een van deze 60 lucky few, en ik moet toegeven dat het hard werken en bloeden aan mijn tengels is geweest. Dit heb ik nooit gedaan omdat dit verplicht was, ik heb het naast een andere studie gedaan. Dit was mijn "beloning" aan het einde van een lange dag om me hier in te verdiepen.

Ook heb ik dagelijks te maken met deze stagiaires van deze snoepstudies, waarbij het niveau ver te zoeken is en inzicht/motivatie/enthousiasme ook enorm moeilijk te verwekken is. De schuld ligt grotendeels bij de opleiding, ("je wilt de hele dag draken tekenen en anime? Lekker doen joh!"), terwijl hier geen markt voor is. Ze leven allemaal onder moeder's dak en weten niet wat vrijwillig werken is. Docenten die niet uit de industrie komen is ook een hekelpunt, ze leren de verkeerde moves van iemand die zelf niet eens aan de bak komt. Quote: "We moesten van onze leraar naar een game borrel, super stom man! Alsof ik niets beters te doen heb op een woensdagavond! Pffff wat denken ze wel niet!"

Toppunt van mijn carrière: "sorry ik heb de intake opdracht niet gelezen, ik had examens enzo... dat was zo vermoeiend! Hier heb je wat ik heb getekend, volgens mij is het niet goed. Maar dit is alles wat ik binnen 8 uur heb gemaakt. Ik hoop dat u me wilt aannemen".

Nee. Weg met deze studie, dit moet je leren uit eigen initiatief met je hart en ziel.

konijnvandeburen | 05-02-16 | 18:20

Spammen of Spawnen?

BoetoeVoetoe(btvt) | 05-02-16 | 17:53

Spammen of Spawnen?

BoetoeVoetoe(btvt) | 05-02-16 | 17:53

"Gamedeveloper" worden is net als automonteur worden alleen voor gele Ferraris.

Het slaat nergens op. Leer eens een echte taal zoals C.

harry21 | 05-02-16 | 16:59

Realistisch nerden dus. Of ict in of video/gfx/3d gaan doen. Wel ruime kans op baan, met name die eerste.

nenny | 05-02-16 | 16:38

Blizzard maakt de beste games

Koeky | 05-02-16 | 16:31

Wat was er mis met Zork?

Andersom dag | 05-02-16 | 15:52

Je kan beter aan de TU technische informatica studeren en je specialiseren. Die kennis kan je altijd nog toepassen op games uiteindelijk. Een HBO opleiding tot 'game designer' lijkt me echt zo'n flut traject waarvan je niks echt leert.

Revan | 05-02-16 | 15:37

Als je een beetje C, Java en PHP meekrijgt en je haalt daar certificeringen in dan hoef je niet lang zonder werk te zitten lijkt me.

huismerk | 05-02-16 | 15:25

1600 per jaar

net zoals er 10.000 muzikanten per jaar de werkeloosheid ingeschopt worden (of als serveerster blijven werken)

maar ja dat is nu eenmaal de toekomst al onze banen zijn straks robotics

Petroselinum crispum | 05-02-16 | 15:24

Zoiets leer je niet op school, dat heb je gewoon.

Dutch_Holland | 05-02-16 | 15:18

misschien maar een echte opleiding volgen? zomaar een idee ;)

ooraap | 05-02-16 | 15:03

Games programmeren lijkt me saai werk, net als games spelen.

watergeus | 05-02-16 | 14:52

Niemand van de jongens is natuurlijk lid geweest... Dan krijg je vanzelfsprekend niet meteen een baan aangeboden.. Lutsers..

Arendt | 05-02-16 | 14:52

-weggejorist-

DeAnaleAbortus | 05-02-16 | 14:51

Daar hoef je ook helemaal geen opleiding voor te volgen zoals veel dingen kan je het allemaal van internet leren als je erin geïnteresseerd ben en er flink wat tijd in stopt en er is genoeg open source software tegenwoordig.

Sjonie01 | 05-02-16 | 14:37

Overigens, ik ken een paar lui die na het afronden van deze opleiding aan de bak zijn gekomen. Bij piepkleine bedrijfjes die Flash spelletjes voor Facebook e.d. maken, met een maandsalaris van nog geen 2K bruto. En we weten allemaal hoe dat binnenkort al gaat aflopen...
.
Iemand hierboven verwoorde het mooi, het zijn typische gevalletjes 'jack of all trades, master of none'. Wij zijn een softwarebedrijf en hebben dus een paar keer een stagiair gehad die deze pretstudie volgde. Immers leren zij ook web- en softwareontwikkeling en kunnen ze programmeren. Alleen heb je anno 2016 aan iemand die enkel een ASP.NET web form of een lullig PHP/Java/c# scriptje in elkaar kan frunniken niets. (X)HTML (5) kennen ze niet, CSS kennen ze niet, SQL kennen ze niet, Javascript (frameworks) kennen ze niet, krachtig en efficient programmeren zodat niet je hele applicatie op zijn gat ligt zodra er meer dan 5 gebruiker actief zijn kunnen ze niet, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
.
In 'deze wereld', en ook die van daadwerkelijk game-design (kijk eens naar groten als Blizzard en Bethesda), kom je er enkel als je een doorgewinterde nerd bent die al vanaf zijn puberjaren vuistdiep in code zit en volledig zelfstandig in staat is om een volledig softwarepakket of webapplicatie in elkaar te zetten, met alle principes die er bij komen kijken. Naar zulke mensen is inderdaad schreeuwende vraag.

Le Roi | 05-02-16 | 14:28

crutchlow | 05-02-16 | 13:41
De realiteit is dat het gigantisch moeilijk is om als beginnend bedrijf door te breken in de gamesindustrie. Ze moeten allemaal klein beginnen, dus gaan ze mobiele games maken. Maar 99.999% van alle mobiele games brengen geen cent op door de "race to the bottom" en de onmogelijkheid om op te vallen tussen honderdduizenden apps.

mirvink3478 | 05-02-16 | 14:23

McMarx | 05-02-16 | 14:04
Ze kunnen nog altijd verplicht tomaatjes plukken.

Wim Venijn | 05-02-16 | 14:22

"Attrition rate" misschien?

DaisyC | 05-02-16 | 14:15

Het meest treurige is dat gamesdesign ook op MBO-niveau wordt gegeven. Dan krijg je vooral VMBO'ers die denken dat ze met een levenslange ervaring in het op de bank zitten met een controller in staat zijn om in een paar jaar tijd (waarvan een flink deel stage is), games kunnen ontwerpen of programmeren. Het aantal vacatures voor de echte gamesdesigners in NL is lachwekkend klein en voor programmeurs wordt er om HBO-niveau gevraagd.

mirvink3478 | 05-02-16 | 14:14

"(..)Misschien kunnen deze gasten zelf een gamestudio opzetten(..)"
@ crutchlow | 05-02-16 | 13:41
Naast geldgebrek hiervoor moet men tevens (zoals hoax! | 05-02-16 | 14:04 opmerkt) tegenwoordig ook als goed opgeleide, toch verplicht voor een hongerloontje een hersendodend baantje aannemen, zodat om zelf iets op te zetten noch tijd noch geld is en je werkkennis langzaam maar zeker vervaagt.
(het geld gaat naar de floegteliengen voor extra opleidingen en uitkeringen)

telelezer | 05-02-16 | 14:12

"(..)Misschien kunnen deze gasten zelf een gamestudio opzetten(..)"
@ crutchlow | 05-02-16 | 13:41
U bent een optimist; immers niet iedereen heeft het geld daarvoor; en crowdfunding lukt ook steeds minder

telelezer | 05-02-16 | 14:06

telelezer | 05-02-16
Nou dat is ook van vroeger.
Een kennis van mij is professioneel klassiek muzikant zonder werk.
UWV heeft zijn beroepsgroep volledig genegeerd en moest maar een baan vinden of geen uitkering na 2 jaar. Hij rijdt nu voor een hongerloontje auto's van klanten naar garages en weer terug. Ja, dat schijnt ook te bestaan als beroep.
Maar goed... Hij is een heel erg blanke Nederlander. Daarvoor gelden andere regels.

hoax! | 05-02-16 | 14:04

@Wim Venijn | 05-02-16 | 12:51
De game-opleidingen zijn de kunstacademies van vandaag. Teveel studenten die weinig kunnen.

McMarx | 05-02-16 | 14:04

Tomb raider is niet zo moeilijk, probeer darm souls eens!

rifraf | 05-02-16 | 14:04

60 banen op 1600 studenten.
Vergis ik me of zie ik een parallel?
60.000 floegteliengen op 600.000 werklozen in NL.

telelezer | 05-02-16 | 14:03

Goede tip dus: degenen die echt niet willen werken (de goeden niet te na gesproken) kunnen zich inschrijvenn bij het UWV als Gamedesigner.
Vroeger werd allochtonen geadviseerd dat de beste beroepen om werkloos te blijven waren: je inschrijven als schaapherder of "zanger Marokkaanse volksmuziek" zodat ze levenslang hun hand konden ophouden.

telelezer | 05-02-16 | 14:00

BozeHenk | 05-02-16 | 13:26 Als hij zelf met een goed idee komt en het uit kan werken. Dan kan het geld binnen komen rollen maar anders zal het hem vies tegen gaan vallen.

Veel beroepen waar creativiteit toch wel een hoofdlijn is. Filmindustrie en kunst zijn ook van die vakken.

cees2025 | 05-02-16 | 13:59

Ho ho niet zo snel! We hebben ook ongeïnteresserde, sjagarijnige intercedenten nodig voor de uitzendbureaus!

cneaker | 05-02-16 | 13:54

ProAsfalt | 05-02-16
Uit jouw mond als professioneel uitkeringstrekker vind ik het eigenlijk wel grappig.

Maar om inhoudelijk antwoord te geven: deze opleidingen gaan niet zover. Ik ken eigenlijk maar één die deze opleiding gedaan heeft en die kan van alles 3d-modelleren en in Unity3D of dergelijke engine krijgen. Hij is erg bedreven in het modden van shooters en andere games die een voor hem bekende game engine gebruiken. Hij kan ook een beetje scripten, omdat die game engines dat nodig hebben. Hij kan ook HTML schrijven en is vaardig met Photoshop.

Maar als Software Engineer aan de slag gaan? Vooral zijn levensinstelling is... We zullen het maar creatief noemen. Tussen het gamen door heeft hij soms wel eens zin om een creatieve brainfart uit te werken. Precies hetzelfde gedrag als bij M&D. De opleidingen geven daar ook alle ruimte toe. De eisen om door de opleiding heen te rollen zijn echt waanzinnig laag en meer dan gemiddeld blijven de jongens wat langer hangen zonder daarvoor gecorrigeerd te worden.
Dan komen ze op hun eerste stage (als er al een adres is) en dan wordt er van hun verwacht om op 8 uur op het werk te zijn en 8-9 uur lang geconcentreerd te werken. Dat blijkt meestal het moment te zijn dat ze besluiten om later freelance te gaan en de opleiding geeft veel te vaak de ruimte om dan zelf een opdracht te verzinnen en uit te werken. Zo leren ze geen werkethiek of zichzelf in te zetten om bijvoorbeeld door te leren in een vak zoals Software Engineer.
(Zeg ik die onder werktijd aan het reaguren is :X )

hoax! | 05-02-16 | 13:54

Ik adviseer om voor DJ door te leren.

Piet Karbiet | 05-02-16 | 13:51

Wim Venijn | 05-02-16 | 13:02

Daarin is hij geslaagd en wel met vlag en wimpel!

eerstneukendanpraten | 05-02-16 | 13:47

"Game design" is een typisch voorbeeld van een pretstudie. Anders dan het feit dat lui die die opleiding volgen een héél klein beetje kunnen programmeren, heb je eigenlijk niets aan ze. Het zijn opvallend genoeg 9 van de 10 keer ook dertien in een dozijn 'lastige pubers' wiens hele leefpatroon bestaat uit op moeder's zolderkamer gamen tot in de late uurtjes, die met een beetje klooien met Flash en Unity uiteindelijk dan toch een (nietszeggend) HBO diploma op zak hebben.
.
We hebben een paar keer een M&D stagiair gehad, maar daar zijn we snel mee gestopt.

Le Roi | 05-02-16 | 13:46

60 Banen op 1200 studenten, het lijkt verdomme de journalistiek wel.

Abject | 05-02-16 | 13:43

Dom gelul altijd over "beschikbare banen". Misschien kunnen deze gasten zelf een gamestudio opzetten, en zo iets doen aan het aantal banen dat beschikbaar is. Als iedereen maar blijft wachten tot een ander een baantje regelt gebeurt er straks helemaal niets meer in dit land.

crutchlow | 05-02-16 | 13:41

Ik snap hier geen reet van want ik ga er vanuit dat als je op HBO niveau een gamedesigneropleiding volgt dan je goede programmeer kennis moet hebben zoals gestructureerd programmeren en dat je een aantal programmeertalen beheerst zoals C (C++), Java en wellicht een hogere programmeertaal & daarnaast (enige) wiskunde en natuurkunde om het logisch denkvermogen wat op te krikken.

Nu is mij enige tijd geleden te kennen gegeven dat er veel vraag is naar programmeurs terwijl de werkloosheid in de ICT stijgende is/ of heel recent was want vanaf half november 2015 zijn er geen cijfers bekend althans ik kan er niet aankomen.

Als dit een fatsoenlijk opleiding is en er zou vraag zijn naar programmeurs, hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat er zoveel werklozen zijn in deze (game) ICT industrie en van deze pas afgestudeerde gamedesigners.

Ik denk dat dat alles te maken heeft met de exorbitante eisen van de werkgevers want
I) 18 jaren jong,
II) academisch opgeleid,
III) 10 jaar relevante werkervaring, IV) plus een hele waslijst aan persoonlijke eisen,
V) plus een hele waslijst aan technische kennis.
Maar die zijn er niet dus schreeuwen werkgevers moord en brand.
Zo lust mij er ook wel wat. Misschien voldoen Indiërs wel aan deze eisen al was het maar dat zij slechts een dubbeltje per uur kosten.

ProAsfalt | 05-02-16 | 13:41

En dat is nog maar een studie. Nederland staat vol scholen die je opleiden tot werkeloze. Je bent jong en sociaal en maatschappelijk betrokken (je bent een verwend kreng en komt uit een rijk nest) en dan ga je iets studeren wat op "ogie" eindigt en de rest van je carriere hang je aan de staatstiet als subsidiespons.

Osdorpertje | 05-02-16 | 13:31

Ik neem toch aan dat je op een game-opleiding ook behoorlijk leert programmeren. Dat is een branche die wel schreeuwt om personeel. Dus zo groot hoeft het probleem toch niet te zijn?

Bertie Wooster | 05-02-16 | 13:30

Grote kans dat er bij die 1600 ook mensen zitten van opleidingen als Communicatie en Multimediadesign, waarvan een game maken 1 van de semesters kan zijn. Erg leuk natuurlijk, maar vooral leerzaam vanwege het werken in grote groepen en bijbehorende managementtaken. Meeste stuff kun je al wel leren uit online video's en tutorials. Heb je niet echt een studie voor nodig (wbt model/leveldesign dan).
Echter heb je met zo'n CMD diploma ook zat andere skills, dus daarbij is het geen probleem om iets anders te zoeken. Webdeveloper bijvoorbeeld, daar heb je zat vacatures van.

Ik denk dat er wel meer studies zijn waarbij men allerlei mooie toekomstperspectieven schetst met wat succesverhalen erbij en dan de suggestie wekt dat dit zo makkelijk gaat, terwijl de meeste studenten toch niet zo snel een baan weten te vinden. Dat is niet specifiek aan game-opleidingen. Dat is overal zo. Het hebben van een HBO-papiertje is overal bijna wel verplicht, maar echt waarde hechten ze er niet meer aan. Elk bedrijf heeft wel een soort opleiding waarbij je toch alles wel krijgt te weten.

Overigens heb je met de echte gamedesign studie toch ook wel ervaring opgedaan met 3d modelling, iets waar ook wel vraag naar moet zijn? Voor promo-video's e.d?

Ga anders ook even kijken bij andere opleidingen. Hoeveel journalisten komen nou echt bij een NOS/RTL/nationale krant te werken? Dat zal toch ook ergens rond de 60 op 1600 liggen lijkt me?

Martinspire | 05-02-16 | 13:27

hey zo ken ik er ook eentje, dalijk al 8 jaar bezig met die opleiding, al 100K studieschuld en bij elke gelegenheid waar ik hem tref hoor ik hem met zn hele 150 kilo lopen brallen dat hij dadelijk wanneer hij klaar is direct een baan heeft die 8000 euro netto op gaat leveren. De show begint ondertussen een beetje langgerekt te worden en mn popcorn is al een tijdje op dus ik hoop dat die botsing met de realiteit er nou eens snel aankomt

BozeHenk | 05-02-16 | 13:26

@ hoax! | 05-02-16 | 13:13
Jup. Herkenbaar. Ik ben werkzaam als interaction designer. De meesten stagaires studenten van M&D zijn "Jack of all trades, master of none". Dus, slechte ontwerpers en slechte coders. Er zitten er een paar tussen die intrinsiek uitblinken in het code of design. Wij nemen in de regel dan geen M&D ers aan. Onze voorkeur gaat ook uit naar specialisten. Bovendien moet een designer toch in staat zijn om designs naar HTML / CSS kunnen te kunnen vertalen (als start).

PureYak | 05-02-16 | 13:23

volgens mij steek je meer op door een blender tutorial te volgen op youtube. Maar persoonlijk vind ik dat allemaal niks. Doe mij maar die platform games van vroeger in assembler. Dan had je pas iets om te designen want 't moest wel allemaal passen en er nog leuk uitzien ook. Laat staan dat je het van je gameplay moest hebben ipv de graphics. Nee, ik vind gamen helemaal niet meer leuk sinds 1993 of zo. Weet ik veel, toen doom uitkwam.

sufkut | 05-02-16 | 13:22

Iets zegt me dat deze zeepbel niet alleen voor Nederland geldt maar ook voor Silicon Valley als geheel.

@Eduardo- | 05-02-16 | 13:14
Je vergeet Duke Nukem 3D. "It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all outta gum."

Schwanz | 05-02-16 | 13:22

Die gasten worden toch gewoon IT'er? Zo erg lijkt me dat niet. Al die mensen die een taal studeren komen ook prima aan een baan.

Diotima | 05-02-16 | 13:20

hup , omscholen tot vrijetydsmanager.
altyd 'werk' in.

nemeton | 05-02-16 | 13:15

Heb je ooit ra2 gespeeld? Engineers hebben echt belachelijk weinig hp en kosten 500 de man. Zelfs met cloning vats red je het niet om er genoeg van te maken om door een simpele verdediging heen te komen. Voor 500 kun je ook een muurtje om je mcv heen zetten, hou je nog 100 over. Niet dat iemand dat doet, want niemand probeert ooit een dergelijke strategie

Renkum0317 | 05-02-16 | 13:14

Transport Tycoon, C&C, Dark Forces, Descent, Colonization, Doom 2, SimCity 2000, Wing Commander, MDK, Halflife en Fallout. DAT waren pas echte games. Met je fukking apps. TFOE!

Eduardo- | 05-02-16 | 13:14

ik zei het toch | 05-02-16
Ik zat op de opleiding die een verdieping lager huisde. Met die opleiding vond ik meteen een baan en verdien ik momenteel 65k bruto per jaar.
We werkten vaak samen met de jongens van M&D. Met een paar hield ik daarna nog contact. Één heeft al freelance webdesigner soms werk. De rest doet aan creatief thuis zitten.
Sterker nog: van mijn opleiding informatica zijn er meer actief in de webdesign en vormgeving dan degenen die van de opleiding M&D afkwamen. Toch fijn als je niet alleen wat kunt maken in Photoshop, maar dat ook weet te vertalen naar een daadwerkelijke webpagina met de achterliggende technieken zoals HTML5, AngularJS, een modern onderliggend serverside framework (geen PHP) en een fatsoenlijk opgezette database.

hoax! | 05-02-16 | 13:13

@hoax, volgens mij ben je jaloers met je loonsadministratie papiertje en kom je uit de verkeerde tijd. Multimedia en design is een gigantisch vak aan het worden. Alles wat er in media online/offline gebeurd wordt in deze collegelijnen geleerd. Je vreest teveel zonder echt zaken te weten wat multimedia is.

ik zei het toch | 05-02-16 | 13:06

slokk | 05-02-16 | 13:00 Kortom ongemotiveerd en zonder toekomst visie aan een opleiding begonnen en verwachten na 4 jaar wel in een bedrijf te rollen. Dit geldt voor de meeste opleidingen.

cees2025 | 05-02-16 | 13:05

en zodra ze eenmaal in de ww zitten is het mr Bones' wild ride.

Barre_de_k | 05-02-16 | 13:04

Kom van een media kunstschool waar ze hbo bachelor en master opleidingen aanbieden. Ikzelf heb geen gamedesign gedaan maar het type volk dat de opleiding volgt zijn al vaak onvolwassen en hebben geen kijk op realiteit, zie zelda reut op alles, vleugel petten etc.

De opleiding zelf is ook erg schuldig aan deze cijfers. Opleidingen krijgen subsidie zolang de klassen vol genoeg zitten en dus nemen ze iedereen aan die ze kunnen om die subsidie te behouden.

Van de mensen die ik ken van die opleiding werken de meesten nu andere baantjes zoals callcenter achtige dingen etc. Anderen die wel het geluk hebben gehad om flink wat te verdienen met hun eene game weten vaak niet hoe ze met geld moeten omgaan. Het is alsof je freelancer bent en de eene maand veel verdient om vervolgens nauwelijks wat inkomsten te hebben.

Bovendien had mijn opleiding ook erg last van een fantasiebeeld, niemand kreeg bedrijfskunde of wist wat voor prijzen ze moesten hanteren na de studie want dat vertelden ze niet. Wat je wel hoorde is dat iedereen werk kon vinden en dat ze voor je op een rij stonden als je klaar was op de school. Harde realiteit is er bij een hoop ingeslagen. Iedereen die dus wel een fatsoenlijk beeld vd markt en wereld hard werd dan ook raar aangekeken en gelabled als "kan niet goed met anderen werken, is erg negatief". Echter heb ik nu wel lekker een vaste baan en een hoop van de anderen niet.

Blauwe Wafel | 05-02-16 | 13:04

In plaats dat de staat der Nederlanden dit als een kans aangrijpt en een Redmond voor de gameindustrie initieert... Nee liever een setje werklozen er bij. Valt toch niet op tussen al die nieuwe kanshebbers.
Ik ben het met de voorgangers eens dat zelfstandige een oplossing zou kunnen zijn. Ik vrees alleen deze studenten inderdaad semi-dropouts zijn en nog niet eens in staat zijn om op zichzelf te wonen. Multimedia en design was ook zo'n opleiding van allemaal net niets. Dat zag je ook terug in de studenten die het volgden. De discipline daar was om te janken. De technische kennis compleet afwezig.
Overigens een goed geschreven stukje!

hoax! | 05-02-16 | 13:03

eerstneukendanpraten | 05-02-16 | 12:55
Zijn levenskunstwerk, om het grootste stuk stront van Nederland te zijn, vind ik dan wel weer zeer geslaagd.

Wim Venijn | 05-02-16 | 13:02

Mooi om te zien dat de Windesheim stagiaire ook een paar keer een blogje mee mag tikken. Ben alleen bang dat dit aan het einde van de rit geen voldoende op gaat leveren.

BlitzFlicker | 05-02-16 | 13:01

Nonsens! Dit artikel geeft een vertekent beeld. Normaal gesproken, worden in game opleidingen een relatief breed aanbod van programmeer, marketing en management vaardigheden aangeleerd. Wat voor vele opleidingen geldt, gaat het er niet om of je een papiertje op zak hebt maar om hoeveel tijd en energie in jezelf steekt om bepaalde vaardigheden eigen te maken. Buiten de game industrie zijn relatief veel jobs die vergelijkbare vaardigheden vragen. Of dit in de game industrie is of niet is toch volledig egal.

slokk | 05-02-16 | 13:00

Zou onze startupqueen Neelie Kroes het ook al weten? Dat ze in een enorme zeepbel zit met haar mattie Marc?

batvoca2 | 05-02-16 | 13:00

"Atrocity rate"? Jezus...

Muxje | 05-02-16 | 12:59

"Banen"? Dat gamesgedoe is juist een branche waarin je zelf aan de slag kunt zonder te hoeven zitten wachten op een "baan".

simpelman | 05-02-16 | 12:59

Gossie zeg. Het is me wat.

RoBD=Skullfucker | 05-02-16 | 12:58

Heb een vriend die er vanaf is gekomen, heeft eerst op het MBO de studie afgerond daarna op de HKU verder gegaan.

Het vinden van een onbetaalde stageplek is al moeilijk voor gamedesign, hij heeft nu wel gelukkig HBO-niveau werk alleen niet op zijn studie gebied, maar zelfs stageplekken zijn schaars daar.

Uiteindelijk heeft de MBO halverwege de studie ook omgetoverd naar een multimedia design opleiding (technische kant meer dan de functionele kant) omdat er zo weinig vraag naar was.

niemand specifiek | 05-02-16 | 12:58

In Zweden is Gaming een vak op basis- en middelbaar onderwijs aan het worden. In een volledig geautomatiseerde samenleving heb je toch geen mensen nodig? Wat moeten we dan de hele dag doen. Juist ja. Gamen.

ik zei het toch | 05-02-16 | 12:58

De Nederlandse game-industrie is beperkt, ja. Gelukkig kunnen de meeste afgestudeerden helemaal zelf een app in elkaar sleutelen of (een stuk eenvoudiger dan in Nederland) in het buitenland terecht. Een vriend van me werkzaam in deze sector heeft nooit lang zonder werk gezeten, maar dat is puur omdat hij zich nooit tot alleen Nederland beperkte.

MooSquad | 05-02-16 | 12:58

De zoveelste fop-studie?
Zoals "International lifestyle studies" haha

Eduardo- | 05-02-16 | 12:57

Lekker nostalgisch stukje! Jammer van de betutteling van onze kansen jeugd!

ZwartepietGezocht | 05-02-16 | 12:57

Niks zo vergankelijk als de gameindustrie....

Smept | 05-02-16 | 12:57

Gewoon zelf games maken, geheel zelfstandig voor mobile.

Helaas begrijpen die gasten niet dat vandaag werken voor inkomsten over een jaar op termijn een leuke boterham geeft.

Doe dat goed en een van die 60 banen word je vanzelf aangeboden en het leuke is dat je die baan dan eigenlijk niet meer nodig heb dankzij een steady stroom van inkomsten.

Maar ja, leg dat maar eens uit aan een jochie die NU zn geld wil

BenHetZoZat | 05-02-16 | 12:56


Wim Venijn | 05-02-16 | 12:51

Eén van de grootste parasieten van ons land is dan ook kunstenaar. Maar hij "werkt" dan weer wel want hij mag op de islamofacistische site van de VARA (islam is lief en die vrouwen in Keulen vroegen er gewoon om) een haatcampagne tegen Zwarte Piet voeren.

eerstneukendanpraten | 05-02-16 | 12:55

Echte ambitieuze uitkeringstrekkers nemen natuurlijk een kunstopleiding. Nog meer kans.

Wim Venijn | 05-02-16 | 12:51

Ha, 2 vrienden van me hebben inderdaad HBO "gamedesign" gedaan, om vervolgens nergens aan de bak te komen. Dus dan maar nóg een HBO of UNI er achter aan geplakt. Stufi was toen toch nog gratis...

Hoe dan ook, de belastingbetaler verliest altijd.

LangeTijdGeleden | 05-02-16 | 12:49

Als je echt goed bent haal je het wel. Zie Jesse van Dijk bij Bungie.

geensteelo | 05-02-16 | 12:49

Maar wat moeten dan al die hoogopgeleide Syriërs als er geen geschikte banen zijn?

eerstneukendanpraten | 05-02-16 | 12:48

HBOers zijn geen ingenieurs. Alleen TU-ers. Tsssk. Titelinflatie.

postmodernismisdead | 05-02-16 | 12:47

-weggejorist-

R83 | 05-02-16 | 12:47

Er waren meerdere engineers in Red Alert nodig om een Construction Yard in te nemen.

snelfiltermaling | 05-02-16 | 12:47

Ja wat had je dan gedacht, 1600 nieuwe banen als gamedesigner per jaar? Sowieso wie doet er een opleiding die zo specifiek is? Een beetje echte nerd leert games maken in zijn eigen tijd en studeert gewoon iets algemeners als informatica of AI.

panadol | 05-02-16 | 12:47

Van mij mag de overheid best wat meer sturen m.b.t. vergoedingen voor dergelijke flutopleidingen. Keuzevrijheid is prima, maar niet ten koste van de belastingbetaler.

Tommygunner | 05-02-16 | 12:44

Haha zergrush, wat een tijd!

Makro777 | 05-02-16 | 12:43

Ik geef het je ook te doen hoor, staat door zo'n grote aap met tonnen te gooien en dan maar proberen boven te komen en de prinses te redden.
Kudo's voor die 60 die het gehaald hebben.

Cuyahoga | 05-02-16 | 12:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken