Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TU Delft ontwerpt revolutionair magnetisch scheurijzer

Van Amsterdam naar Parijs in dertig minuten. Dat is het doel van de hyperloop, een hogesnelheidsbuis waarmee je als passagier in een opgeblazen kogel en nauwelijks weerstand enorme afstanden in enorm korte tijd kunt overbruggen. Elon Musk en SpaceX hebben een competitie opgezet om de toekomst van ons transport wat meer naar het heden te halen. Wij schreven daar al eerder over. En een groep studenten in Delft doet daar aan mee. Hierboven hun ontwerp. Het lijkt op een spermacel zonder staart, maar het is één van de snelste voertuigen ooit in Nederland ontworpen. Zo'n pod is een awesome staaltje scifi-technologie. Indien de Delftenaren volgende week tijdens de designweek in Texas geselecteerd worden bij de groep winnaars, mogen ze een pod bouwen op schaal 1:2 (vier meter lang) om in de zomer daadwerkelijk mee te scheuren door een hyperloop baan. Technologische revoluties beginnen van oudsher wel vaker in Nederland (shoutout naar Van Leeuwenhoek), dus we zijn blij dat enkele slimme koppen op de TU Delft die traditie voortzetten. Volg die lui op Facebook. Dit zijn het soort ambitieuze dromen en visie waar onze jeugd mee volgepropt moet worden. Hup TU Delft!

Reaguursels

Inloggen

Ik vind het vreemd dat dit niet al lang bestaat. Iets magnetisch afstoot en op basis daarvan voorgedreven wordt. Ook met 'gewone' voertuigen zou dit mogelijk moeten zijn en gewoon in een 'treintje' op de autostrade ingevoegd worden en magnetisch afstand tot elkaar behouden. Maar dat is waarschijnlijk te veilig en energieneutraal om werkelijk een kans tot slagen te hebben bij onze politiekers

mrjl_n | 01-02-16 | 09:35

Ongetwijfeld erg knap wat die Delft-jongens kunnen en daarmee ons land op de kaart proberen te zetten, maar dit soort transportmiddelen gaan het echt niet worden. Veel te onpraktisch en vooral: veel te duur. Herinnert iemand zich nog de zweeftrein? "In het jaar 2000 zoeven deze magnetische zweef treinen de hele wereld over" werd er toen gezegd. En hebben we vliegende auto's.

En nu in 2016 rijden we nog steeds met ouderwetse treinen met ronde metalen wielen op metalen rails en is de hoge snelheidslijn mislukt en rijden er alleen in een paar landen dergelijke snelle treinen rond, De bullettrain in Japan, de TGV in Frankrijk en China en Duitsland geloof ik.

Ook als je naar auto's kijkt is er eigenlijk nauwelijks vooruitgang. Ze zien er steeds sneller en gelikter uit met allerlei mooie moderne snufjes en navi- en multimedia displays (maar vreemd genoeg in de cockpit nog steeds die hopeloos ouderwetse analoge wijzerplaten) en moet je, tenminste hier in dat conservatieve Europa, nog steeds zelf de auto in een andere versnelling zetten. Hoe vooruitstrevend is dat! Alleen voor bejaarden wordt er dan gezegd. Of "niet sportief" (hahaha, sukkels). In Amerika denken ze daar toch echt anders over.

En ook zijn ze nog steeds niet zuiniger dan zo'n 20 jaar geleden. Je mag blij zijn als een Prius (de enige redelijk moderne auto) de 1:22 haalt. Logisch ook als je bedenkt dat een automotor nog steeds is gebaseerd op het eeuwenoude ontploffingsprincipe met bewegende zuigers in cilinders die op-en-neer bewegen door explosies. Die techniek is al tot het uiterste uitgeperst. Volledig elektrisch zou wat dat betreft een stuk beter zijn, maar wordt tegengehouden door gebrek aan echt goede en duurzame accu's met een acceptabele actieradius die de industrie verdomt te ontwikkelen. Er zijn voorbeelden van ontdekkingen en ontwikkelingen genoeg geweest die ons een echt mooie accu beloofden die snel zou laden, duurzaam zou zijn met een enorme actieradius. Trefwoord, het nieuwe revolutionaire materiaal Grafeen.

Al tientallen jaren zitten we met Li-Ion accu's opgescheept die nou niet echt erom bekend staan duurzaam te zijn (wel duur, maar niet zaam). Na drie 'a vier jaar zijn ze toch echt op. Ik vraag me al jaren af waarom ontwikkelingen op dit gebied zo worden tegengehouden. Is het de olielobby? Wie het weet mag het zeggen.

Ikdachthetniet | 30-01-16 | 19:17

Als ik denk aan de TU Delft, met haar spaghetti bruggenbouw wedstrijden, zonnekarretjes en nu weer dat decennia oude hersenspinsel van dat buizenpostding dat allang niet meer serieus wordt genomen, schiet mij altijd hetzelfde woord te binnen: potsierlijk.

Sendis | 30-01-16 | 12:25

In werkelijkheid zal het wel 2 uur en 30 minuten worden. Een uur vertraging voor de paspoort en bagage controle aan de Belgische grens en een uur aan de Franse. Stel je voor dat IS in 30 minuten vanuit Parijs in Amsterdam is. Brrr!

Pieter Bas | 30-01-16 | 11:59

@Alexander des Burgus | 30-01-16 | 04:37
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt. Musk zelf heeft het over 30 seconden per pod (120 pods per uur), critici halen cijfers aan van 45 tot 30 pods per uur.

potsenmakkert | 30-01-16 | 11:55

Straks, in 30 minuten van de ene pauperstad naar de andere. Typisch een bedenksel van die toekomstige Syrische ingeneurs die onze universiteiten massaal aan het overnemen zijn.
McMarx | 30-01-16 | 04:05

Zie dit nu pas. Afgezien van offtopic is dit denk ik het slechtste argument in het vluchtingen/integratiedebat sinds Mozus en zijn mensen van Egypte, dwars door de Rode Zee, de woestijn in trok. En veertig jaar dolende was. Hetgeen net ff meer onbegrijpelijk is.

Organische evolutie | 30-01-16 | 11:35

Ik ben (een van) de laatste die azijnpist op toekomstideeën. Ik ben dé eerste die vindt dat er meer verbeelding moet komen in ons schoolsysteem. En ik sta ergens achterin de rij van roeptoeters dat je je bij creatie moet laten leiden door realiteitszin.

Echter, de studenten, hun (groot)ouders en andere enthousiastelingen moeten niet denken dat zo'n ding echt gaat hyperloopen. Kwestie kosten/baten. Ofwel: wat is afgezien van tijd de winst om: hersens (mensen), emoties (de liefde) of spullen 5½ uur sneller van Amsterdam in Parijs te krijgen? En v.v.. Er zijn voorbeelden: staatsbezoek van Rutte, Hollande of EU-rondreizende presidenten van de VS, China of Rusland. Met deze incidenten krijg je de exploitatie tov bouwkosten niet rond.

Jammer. Er liggen prangender vragen voor 's Neerlands betabollebozen uit Delft, Enschede en Eindhoven. Hoe krijgen we de resterende 95% van aarde's zeebodem in kaart? Of: hoe krijgen we ruimtevaarders zonder kleerscheuren door zonnewinden en kosmische straling in deep space? Om maar wat te noemen.

Organische evolutie | 30-01-16 | 11:27

Hoeveel personen kunnen in zo'n ding vervoerd worden ? Een stuk of 20 zo te zien ? Wat moet een kaartje dan wel niet gaan kosten om dat rendabel te maken zeg ?

Bari Oomsma | 30-01-16 | 09:59

potsenmakkert | 30-01-16 | 02:43

Ik heb begrepen dat er om de zes minuten één treintje mag vertrekken. Op de drukkere spoorwegen in Nederland vertrekt er elke 10 minuten een trein. Daarnaast moet je waarschijnlijk ook nog reserveren en door een detectiepoortje heen gaan, net zoals bij de Thalys. Dus zoveel voordeel ten opzichte van alternatieven is er waarschijnlijk niet.

Alexander des Burgus | 30-01-16 | 04:37

Straks, in 30 minuten van de ene pauperstad naar de andere. Typisch een bedenksel van die toekomstige Syrische ingeneurs die onze universiteiten massaal aan het overnemen zijn.

McMarx | 30-01-16 | 04:05

Fantastisch als het ze lukt. Op de TU Delft zitten de echte knappe koppen. Ik ben echt veel te dom voor een beta-studie helaas.

Bokito ergo sum | 30-01-16 | 03:45

@Professor Kluns | 29-01-16 | 23:37
Maglev biedt dan ook maar marginale voordelen ten opzichte van een normale hogesnelheidstrein. Het gaat wat sneller, maar lost het probleem van de hogesnelheidstrein niet op: luchtweerstand. De Hyperloop doet dit wel en is daarmee werkelijk een verbetering ten opzichte van de huidige modi van transport. Een bijkomend voordeel is dat treinen een nogal vervelende manier van transport zijn: je moet altijd wachten tot er 1 vertrekt, exact hetzelfde met een vliegtuig. Met de hyperloop kun je vertrekken wanneer je wilt, en in de 'uitgebreidere versie' kun je zelfs je auto in een capsule plaatsen zodat je ook ter plekke vervoer hebt. Daarmee zou de hyperloop een hele goede vervanger van zowel snelwegen als vliegtuigen kunnen worden: snel, geschikt voor de lange afstand en veel praktischer dan het ov omdat je hiermee met de auto het eerste en laatste stuk kunt doen.

potsenmakkert | 30-01-16 | 02:43

@mag ik ook nog ff | 30-01-16 | 01:33 "is natuurlijk ook gemakkelijk om supersnel asielvragers op te halen"
.
Kijk, dat is nu eens een mooie praktische toepassing. Boefjes en illegalen uitzetten met de flits-buizenpost. Plop!:)

ben kokhals | 30-01-16 | 01:45

"Van Amsterdam naar Parijs in dertig minuten."
.
En daar ga je dan, in een zetpil via de postmoderne buizenpost van de ene multicultule ramp naar de andere. Maar wel mooi 'slechts' in dertig minuten. "Plop!," zou Jacques Tati vast zeggen.

ben kokhals | 30-01-16 | 01:38

Mocht dit volgende prestige project lukken, dan gaarne een zeeflijn aanleggen met Zuid-Spanje om af en toe eens een gezellig weekendje te gaan stappen.

Is natuurlijk ook gemakkelijk om supersnel asielvragers op te halen, en dan maar hopen dat deze zweeftrein beter gebouwd gaat worden dan de Fyra.
En het liefst door een Nederlands bedrijf, kan de economie daar ook weer van profiteren.

Voorlopig denk ik dat het de natte droom is van techniekgekkies en er misschien over twintig jaar er eens serieus naar gekeken gaat worden.

mag ik ook nog ff | 30-01-16 | 01:33

Professor Kluns | 29-01-16 | 23:37

Het proefproject in Lathen wordt sinds het ongeluk enkele jaren geleden niet meer gebruikt. Het bezoekerscentrum is zelfs niet meer toegankelijk. Voor het ongeluk werd er nog wel eens een minister rondgereden...

magikeenklinkerhans | 30-01-16 | 00:52

Stond dit niet ruim een week geleden al op daskapital.nl?

magikeenklinkerhans | 30-01-16 | 00:43

Van Leeuwenhoek, een uitstekend wetenschapper en iemand die de Bijbel van A tot Z voor waar heeft aangenomen, dus niet geloofde in het evolutie-sprookje. Een echte Nederlandse held.

Jesaja | 30-01-16 | 00:08

Pfff, heel cool et all, maar hoezo max 360p?

oxigan | 29-01-16 | 23:46

De Duitse magneetzweefbaan, waar een proefproject in het Duitse Lathen (net over de grens bij Oldenzaal) staat, komt totaal niet van de grond. Geen enkel bedrijf steekt er geld in voor commerciële exploitatie. Het enige is de Maglevtrain van Shanghai naar het vliegveld. Op dat stuk wordt zwaar verlies geleden. Het probleem is dat het veel te duur is. Dit systeem, zo lijkt mij, wordt nog veel duurder, zeg maar gerust totaal onbetaalbaar. Jammer het idee, ontwerp en techniek is echt heel mooi.
Jammer dat bij TU Delft niet of te weinig naar de kosten en financiële haalbaarheid wordt gekeken.

Professor Kluns | 29-01-16 | 23:37

Wat een edelfietsenmakerij. Natuurlijk werkt dit als je er genoeg geld tegenaan smijt. Er staat je geen enkel fundamenteel technisch probleem in de weg, alleen geld. Voor dat laatste hebben we dan weer de belastingbetaler.

bdn01 | 29-01-16 | 23:15

Oerend hard vanaf een plek waar je niet vandaan komt naar ergens waar je niet heen wil. Dat wordt een doorslaand commercieel succes! Beste medebelastingbetalers: Trekt uw beurzen!

bdn01 | 29-01-16 | 23:10

De bestemming is niet het doel op zich, maar de reis er naar toe die maakt dat het de moeite waard is.

OR-lid | 29-01-16 | 23:01

De TU Delft? Dat is toch die school war ze in UFO's geloven en een Perpetuum mobile in de kast hebben staan?

Woef! | 29-01-16 | 22:55

kovariant | 29-01-16 | 18:39

Weet u hoeveel energie het kost om 1M3 vacuum te trekken?

Daarom zal het nooit iets worden, buiten dat het uiterst gevaarlijk is als er een lek in de cabine ontstaat.

2_amazing | 29-01-16 | 22:48

Dat is zo snel dan kan je niet meer ademen en verliezen vrouwen hun ongeboren vrucht

Petroselinum crispum | 29-01-16 | 20:57

Kutzooi!! Waarom naar dat schijt Parjjs? Liever naar Ibiza..... kan je zo ff op Zondag middag een paar biertjes pakken op het strand en voor Studio Sport om 7 uur weer thuis...!!

nogmoraine!! | 29-01-16 | 20:52

@de voorzitter 18.51
Ik hoop toch echt dat ik 2100 niets meer afvraagt. 131 jaar......

RoBD=Skullfucker | 29-01-16 | 20:44

Hoe word er gedetecteerd dat er geen onderhoudsvoertuig in de buis staat ? Bij die magneettrein testbaan nabij Lathen (D) bleek dat ook een aandachtspuntje.
nl.wikipedia.org/wiki/Transrapid#Onge...

hotnot | 29-01-16 | 20:30

Je zou er ook voor kunnen zorgen dat mensen niet perse heel de wereld over hoeven om ergens een powerpoint presentatie te doen of een hoop schroot uit de negentiende eeuw willen bekijken.

miko | 29-01-16 | 20:00

Tijd en geld verspilling dit soort plannen. We zijn in dit land nog niet eens in staat om een snelweg-tunnel van 100 meter file-en ongeluk vrij te houden.

DDNL | 29-01-16 | 19:38

Direct na de Vrijmibo is dit wel de tegenpool. Zijn dat studenten. Vroeger hadden ze van die lange haren. Niet dat vrouwen niet kunnen studeren, maar een vrouwelijke student in Delft? Goh, da's iets nieuws.
.
Die muziek krijg maakt wel kippenvel, mooi hoor, beat the train, beat the plane.
.
Ik ben een alumni, ik heb een vragie. Leerling jihadstrijder legt een stapeltje straatklinkers in de tube waar de levitator tegenaan klettert. Wat gebeurt er dan? Pootjes eraf bij 300km/uur?

Ik reaguur al 5 jaar | 29-01-16 | 19:38

Als er geen schietstoel opzit wil ik het niet bedienen..

Neut | 29-01-16 | 19:33

Wat de neuk heb je te zoeken in Parijs dat je er zo snel heen zou willen?

voldemort | 29-01-16 | 19:04

Je kunt toch ook met een trekschuit vanuit Utrecht naar Amsterdam in een dag?

Jezus_Boeddha | 29-01-16 | 19:03

Dit is al zo oud als de wereld. Tientallen jaren geleden was er ook een plan om een onderwaterbrug naar Amerika te bouwen. Gewoon 100 meter onder het oppervlak en opgehangen aan soort ballonnen en spankabels. Buis waar trein doorheen werd gejaagd.

Elk vervoersidee dat nieuwe infrastructuur nodig heeft wordt het NIET. Tenzij het ondergronds gaat, zoals oorspronkelijk het idee was.

jojan | 29-01-16 | 19:00

Betrek de NS erbij en je houdt een hooikar over.

Rien7847 | 29-01-16 | 18:59

@HotPotato | 29-01-16 | 18:23
Dat is maar goed ook. Als de Nederlandse overheid dit gaat ontwikkelen zitten we straks in 2100 ons af te vragen hoe het kan dat er 500 miljard is uitgegeven, een buis getimmerd is maar geen supermagneettrein goed genoeg is bevonden. Vervolgens ploeteren we weer 100 jaar door met oude NS-dubbeldeckers.

de Voorzittert | 29-01-16 | 18:51

Wacht maar als de ingenieurs van het AZC in Oranje morgen met hun baanbrekend ontwerp de pers opzoeken.

Tikkie Terug | 29-01-16 | 18:41

Niks nieuws, waren de studenten de zolder aan het opruimen en vonden zo een plan stammende uit 1909.
en.wikipedia.org...
2_amazing | 29-01-16 | 18:32
.
Wat goed van u opgemerkt. Is het u ook opgevallen dat de hele contest gaat om een dergelijk idee? En dat de verbetering en vernieuwing in de detail uitwerking gezocht moet worden? De reden waarom destijds het ding niet in productie werd genomen op grote schaal.
.
Beetje kortzichtig van mensen om even er naar te kijken en dan direct te oordelen, mwah bestaat al.

kovariant | 29-01-16 | 18:39

Buizenpost. Leuk. Als een geklutst eitje op je bestemming aankomen.

Wim Venijn | 29-01-16 | 18:37

En voor de andere kant op heb je nog een buis nodig....

Nilfisk | 29-01-16 | 18:37

M'n oude homies van CieGaaI doen ook mee, zie ik aan de stickers! Gezien de ervaringen bij het UWV heb je dan een verdriedubbeling van de kosten en uiteindelijk toch ultiem prutswerk. Nah, dit gaat 'm niet worden.

Taggart | 29-01-16 | 18:36

We kunnen hier nog niet eens een HSL laten rijden, laat staan dit.

brutus68 | 29-01-16 | 18:35

Mooi, de term 'zwartrijden' zal door deze innovatie uit het woordenboek verdwijnen.
Gario springt alvast een gat in de lucht.
Totdat een of andere witte racist de term 'zwartzweven' introduceert natuurlijk, dan kan 'ie weer vol op het racisme-orgel.

Jackanders | 29-01-16 | 18:34

Geen ramen. Na 5 minuten reistijd kotst iedereen elkaar onder.

Kleine Dirkie | 29-01-16 | 18:34

Niks nieuws, waren de studenten de zolder aan het opruimen en vonden zo een plan stammende uit 1909.

en.wikipedia.org/wiki/Vactrain

2_amazing | 29-01-16 | 18:32

Die hogesnelheidsbuizen zijn er al lang. Vanuit Syrië, Eritrea, etc. Richting Noord-Europa

RoBD=Skullfucker | 29-01-16 | 18:31

Inovatie is de enige optie voor ons land om een vooraanstaande economie te blijven.

mierus | 29-01-16 | 18:27

binnenkort ook weer de concorde van stal halen?!

sennholz | 29-01-16 | 18:25

Zo te zien kan je er ook mee bobsleeën.

1+1 | 29-01-16 | 18:25

Die ouderwetse buizenpostsystemen werkten ook prima.

Mesmer | 29-01-16 | 18:25

Eenn vervoerssysteem wat geen gebruik hoeft te maken van een vaste infrastructuur, dat zou pas revolutionair zijn; iets tot 500 voet ofzo.

hStripe | 29-01-16 | 18:23

TU onwtikkeld met Uw belastinggeld en een ander land gaat er mee vandoor.

HotPotato | 29-01-16 | 18:23

Nou ja, als ze de productie maar niet uitbesteden aan Ansaldo Breda. Dan kost het miljarden en krijg je er niks voor terug.

Stormageddon | 29-01-16 | 18:09

Aangezien MKB Brandstof sponsor is; zet Tom de Ridder maar in als testdummy.

JackRyan | 29-01-16 | 18:09

Hoe wissel je z'n ding van spoor?

heldheino | 29-01-16 | 18:08

Eh ja. Een bijna-vacuum buis tussen Amsterdam en Parijs. Denk niet dat wij dat nog gaan meemaken, als het ooit gebeurt.

rekennietmachine | 29-01-16 | 18:08

30 minuten reistijd, dat zou zonder plee moeten kunnen, scheelt weer "verstekelingen".

Dr. Blechtrummel | 29-01-16 | 18:06

Laat ze eerst maar eens onze HSL aan de praat krijgen.

Peter_K | 29-01-16 | 18:03

Mastermattie | 29-01-16 | 17:51
Die gaat terug in de tijd, hhhhhhhhhhh!

Latrinalia | 29-01-16 | 18:02

@Mastermattie | 29-01-16 | 17:51
Zou me eerder zorgen maken over de onderdelen die er met die snelheid vanaf vallen....

Hollander01 | 29-01-16 | 18:01

Leuk,
maar zolang dat niet ligt tussen mijn huis en mijn werk heb ik daar niets aan..

Wijze uit het Oosten | 29-01-16 | 17:56

In ontwerpen zijn ze goed, net als mijn neefje van 4. Als Delft echt zo goed is als met zegt en schrijft hadden we de fyra nooit gehad.

toetanchamon | 29-01-16 | 17:52

Ehm... NS is ook sponsor. Gaat deze wel zonder vertraging zweven?

Mastermattie | 29-01-16 | 17:51

Mooi spul. Ben altijd onder de indruk van mensen die dit soort dingen kunnen.
Maar ik vind de TGV voorlopig snel genoeg.

Lewis | 29-01-16 | 17:51

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken