Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Uitkeringsverdrag met Marokko eindelijk gejorist

lalalalageldsdgsgsadhig.jpgHeeft Martijn de Koning zichzelf al uit protest hongerstakend en naakt aan het Anne Frank-monument geketend? Heeft Appa zijn Iphone al aan de lader gelegd voor zijn speech vanmiddag? Heeft Tofik Dibi zijn vinger al uit Kustaw Bessems gehaald om Nederlanders erop te wijzen dat wij onze "constant wijzende vinger in onze eigen boezem moeten steken"? Nee? Nou, dan wordt het hoog tijd, want er voltrekt zich een nieuw soort neokoloniaal onrecht. De kans is namelijk levensgroot dat het uitkeringsverdrag met Marokko, waardoor Marokkaans-Nederlandse uitkeringsgerechtigden naar Marokkaanse maatstaven anderhalf keer modaal 'verdienen', eindelijk gejorist wordt. De onderhandelingen liepen al sinds 2011 (dossier) en hadden alles weg van de onderhandelingen tussen de EU en Turkije. Moslimland: 'Ja maar, moeilijk moeilijk, huilie huilie, wij hebben al zo weinig, jullie al zo veel, betaal gewoon ff zemmel.' Europees land: 'Ok.' Maar, no more. Want Lolo Asscher, die met de dag xeno- en islamofober lijkt te worden, is, geparafraseerd, "hé-le-maal klaar met die zandnegers". Samengevat: Nederland wil het verdrag 'moderniseren' waardoor uitkeringen overeenkomen met de plaatselijke levenstandaard. Marokko wil hier op zijn beurt niks van weten, want onrecht of zo. En bovendien kwamen de Mocro's vorig jaar ineens met aanvullende eisen, namelijk of we die uitkeringen ook even naar de bezette Westelijke Sahara wilde exporteren, want ook daar hebben ze al zo weinig. Maar nu is Heel Holland klaar met die lui, en bieden ze Marokko de keus tussen of 'moderniseren' of het hele verdrag opzeggen. Enfin, even uitzoomen. Want wat is dat toch? Die mentaliteit van de meest brutale eisen durven te stellen als ontvangende partij die bovendien niet eens een wezenlijke tegenprestatie levert? Wellicht zit er daar iets in het water.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

duiker | 15-01-16 | 02:07

uitkeringen zijn net zo achterlijk als het modernisatie niveau van Marokko zelf.

12pints | 14-01-16 | 02:00

Nederkaan | 13-01-16 | 15:22,

Je snapt niet zo veel van economie, begrijp ik?
Als Nederland een boot verkoopt aan Marokko, krijgt Nederland geld, maar Marokko een boot.
Als Nederland gratis geld geeft aan Marokko, krijgt Nederland niks.
Alleen een grote muil als we voorstellen jaarlijks iets minder gratis geld over te maken.

Vergelijk; als jij een bakkerij hebt en ik kom daar brood halen, dan krijg ik als het goed is brood mee naar huis. Zou jij bereid zijn mij jaarlijks een fortuin aan gratis geld te geven, in de hoop dat ik brood bij jou blijf kopen?
Zou jij daar financieel op vooruit gaan?
Lijkt me niet.

Nederkaan | 13-01-16 | 15:30,

Zelfde verhaal, natuurlijk;
- Klaas Puul betaalt Marokko om daar te mogen vissen;
- Heineken betaalt Marokko om daar te mogen werken;
- en zorgt daarnaast voor werkgelegenheid in Marokko.

Overigens kan het geen kwaad om de verschillen tussen "Nederlandse overheid" en "Nederlandse bedrijven" te leren herkennen.
Maakt ook nogal een verschil namelijk.

Dandruff | 13-01-16 | 23:26

simpelman | 13-01-16 | 11:41,

Kun jij 1 voorbeeld geven waarbij de PvdA door "rechts" de mond werd gesnoerd vanwege vermeend "racisme"?
Niet?
Precies, dat bedoel ik.
Toen het huis van PvdA-er Kosto met een bom werd opgeblazen zat de nòg linksere terreurclub rara van GroenLinkser Duyvendak daar achter.

Links maakte iedereen monddood, en daar gaat het om.
En links doet dat nog steeds, dat weet je best.
Ik heb het niet over Sanne Wallis de Vries die alleen maar heel dom is; ik heb het over Fortuyn die vermoord werd, Hirsi Ali die verbannen werd, Verdonk die bedreigd en bespuugd werd; Wilders die al ruim 10 jaar in een gouden kooi moet leven; etc.

Links vergelijkt andersdenkenden consequent met nazi-beulen, tot de dood erop volgt.
Allemaal omdat ze wat over immigratie zeiden.
Informeer jezelf toch eens.

Dandruff | 13-01-16 | 23:09

We hebben gezien dat de eu geen eenheid is, met een eenvoudig probleem.

Snel uit de eu is de oplossing, zodat de regering weer kan regeren. Mocht dit niet gebeuren, kan je beter het kabinet afschaffen.

Engeland zal er eerst uitstappen, snap dit ook wel.

De andere gaan volgen, zeker de landen waar het best goed ging, zonder de eu.

nononse | 13-01-16 | 22:25

Als we dit soort verdragen wel kunnen "moderniseren" of zelfs kunnen opzeggen, waarom kunnen we VN en EU-verdragen ook niet "moderniseren" of geheel naar eigen goeddunken opzeggen?
Een volk dat haar eigen rechtspraak niet meer beheert is geen volk meer maar een speelbal van internationale ondemocratische grillen.

matrixbluepill | 13-01-16 | 21:39

@de_landloper | 13-01-16 | 14:10

Dat is de voorgaande tegels al diverse keren uitgelegd.
Maar landloper zonder hersens loopt liever te schreeuwen dan eerst de tegels eens te lezen.
U is een onvoorstelbare onbenul.

Pieter V | 13-01-16 | 19:39

@Pieleke | 13-01-16 | 09:57

Ga jij nu maar lekker met je pieleke spelen.

Pieter V | 13-01-16 | 19:29

@louis6227 | 13-01-16 | 09:29

Dat is het wel, er zijn in ieder geval 8 stuks mocrotuig geïdentificeerd als relschoppers, aanranders, verkrachters, dieven.

Pieter V | 13-01-16 | 19:25

@martymcfly | 13-01-16 | 09:09

Hoeveel steengoede Nederlandse onderhandelaars denkt u dat er zijn die de enorme export naar het MO hebben gerealiseerd?

Heel veel! Maar ja dat zijn geen derderangs politici en raamambtenaren. Dat soort onderhandelaars wil nog niet dood gevonden worden tussen de incompetente landverraders in Den Haag.

Pieter V | 13-01-16 | 19:13

beste reaguurders,
orgineel is het verdrag in het Frans opgesteld!
wetten.overheid.nl/BWBV0001011/geldigh...
even zelf plakken in de browser..
A staat voor algemeen. Zelfs onze Beatrix krijgt haar AOW naast haar pensioen. Dat laatste (pensioen)bouw je op als werknemer in loondienst.. VUT is een voorziening geweest in de vorige eeuw en ja velen 50 plussers hebben hier aan mee betaald en nee niet meer verhaalbaar!AOW bouw je op als ingezetene van Nederland vanaf je 18e tot AOW gerechtigde leeftijd (nu oplopend naar 67,68,69 etc etc)
Zo nu ga ik een hapje eten na een dag werken voor het pensioen en AOW van anderen..

fikkieblijf! | 13-01-16 | 17:58

Dat zal Marokko nooit over zijn kant laten gaan !
Ze zullen een proces aanspannen bij het Europese hof van de rechten van de mens.

Bolder | 13-01-16 | 17:34

-weggejorist-

ablacadabla | 13-01-16 | 17:02

Wat heeft een fabriek van Heineken hier nou mee te maken. Is commercieel bedrijf dat in heel de wereld vestigingen heeft en elk weldenkend land ziet ondernemers graag komen vanwege belastinginkomsten en werkgelegenheid. Maar ja, weldenkend en marokko......

Ben Hetzat | 13-01-16 | 16:50

@simpelman | 13-01-16 | 15:30

Fair enough

ecologiste | 13-01-16 | 16:47

@ ecologiste | 13-01-16 | 13:44
Dat de PvdA te weinig heeft gedaan om fouten van de VVD en de confessionelen te herstellen, ben ik helemaal met je eens.
Maar al het modieuze gehak op die partij (die ik wél terecht vind als het gaat over de huidige PvdA) kan bij naïeve types de indruk wekken dat je beter af bent door bijvoorbeeld VVD te stemmen. Terwijl die partij juist verantwoordelijk is voor de meeste fouten die de PvdA zich zo onnozel in de schoenen laat schuiven.
Af en toe is het nodig om daaraan te herinneren.

simpelman | 13-01-16 | 15:30

Kijk, nog meer orders vanuit "zandbak" Marokko voor de Hollandse vrienden. Dan hebben we het nog niet eens over de Nederlandse visserij, die mag vissen in Marokkaanse wateren en dus heel veel geld verdient. Klaas Puul, garnalengigant bij uitstek verdient tientallen miljoenen Euro's in Marokko. Heineken heeft de grootste bierbrouwerij van Afrika in Casablanca etc. etc. Wat was het verdragje ook alweer waard?

nieuws.marokko.nl/22513/marokko-koopt-...

www.ad.nl/ad/nl/34821/Rivierenland/art...

Nederkaan | 13-01-16 | 15:30

Kijk ik heb goed nieuws voor jullie. Marokko geeft jullie het geld weer terug met een beetje winst erbij. Sterker nog, Marokko heeft de afgelopen jaren niks anders gedaan dan jullie scheepsbouw met honderden miljoenen Euro's upgraden. Wel een beetje eerlijk berichten he Geenstijl en niet altijd alleen maar negatief zijn over Marokko.

stopwapenhandel.org/projecten/Exportkr...

Nederkaan | 13-01-16 | 15:22

www.elsevier.nl/Nederland/achtergrond/...

"Waarom geldt het recht op AWBZ voor alle ingezetenen, dus ook meteen voor alle immigranten? Moeten we de basis niet gewoon veranderen? Moet die niet strenger en selectiever worden gedefinieerd? Het idee om migranten pas na verloop van tijd dezelfde rechten te geven, tot nu toe niet is uitgevoerd, is aan de 'justitiemaffia' te wijten. Het is de justitiemaffia. Het is écht justitiemaffia, daar. Ministers constateren altijd maar weer dat als ze iets willen veranderen, het niet mag van justitie, omdat er een wet of een verdrag in de weg zit."

En zo dus ook het sociaaldemocratische groeidiamantje Lodewijk Asscher. In de peilingen staat zijn partij op een historisch laag zetelaantal. En net zoals destijds als een duveltje uit een doosje Job Cohen het stokje overnam van Wouter Bos als Fractievoorzitter van de PvdA, zo wordt nu ook al koortsachtig achter de schermen een strategie uitgedokterd hoe Asscher tot nieuwe voorman van de PvdA te parachuteren. De linksdraaiende media draaien al weer op volle toeren, en zijn nu al met een pro-Asscher offensief. Nu dan zogenaamd de harde toon richting Marokko, eergisteren als een soort staatsman op bezoek in Irak en de komende tijd als de "samenbindende staatsman" waar Nederland zo naarstig op zou zitten te wachten.

Cellinus | 13-01-16 | 15:15

Aan die uitkeringsexport zitten trouwens nog veel meer kanten... Kwam afgelopen jaar in Azie een Nederlander tegen die afgekeurd was, zich had laten uitschrijven uit NL. Man vroeg hoelang ik nog moest werken... Mijn antwoord "tot mijn 68e waarschijnlijk"... Reply: Das mooi... dan heb ik nog tot mijn 68e de tijd om hier riant die 1300 EUR op te strijken... werk ze !

Sanur | 13-01-16 | 15:07

@de_landloper | 13-01-16
.
Zoals hierboven al vaker uitgelegd. Het is geen opbouw zoals je pensioen. Je betaalt mee aan het systeem. Als je jarenlang wegenbelasting in Nederland hebt betaald kun je ook geen aanspraak maken op wegenbouw in Marokko. Pensioen bouw je wel zelf op en blijft van jou, ongeacht waar je gaat wonen. AOW is een voorziening.

Bytemaster | 13-01-16 | 15:02

De topic-titel maakt blij maar de reaguursels somber.

McMarx | 13-01-16 | 14:28

Mag de champagne al ontkurkt worden?
Of zitten er nog adders onder het zand?

afdankert | 13-01-16 | 14:25

-weggejorist-

de_landloper | 13-01-16 | 14:10

Kan iemand mij vertellen waarom iemand die 100% premie betaald heeft niet 100% uitbetaald krijgt? Als je naar een duurder land verhuist krijg je toch ook niet ineens méér?

de_landloper | 13-01-16 | 14:10

@ simpelman | 13-01-16 | 12:36

De PvdA had moeten opkomen voor de autochtone Nederlander want de sociale voorzieningen zijn op den duur niet houdbaar wanneer je zoveel kansloze mensen binnenlaat. Inderdaad hebben vrijwel alle partijen meegewerkt. Wel is het zo dat de voorstellen van de SP (zie o.a.de brochure ‘Gastarbeid en kapitaal’) in 1983 werden verworpen. Had de PvdA zich achter de SP geschaard en ze niet voor fascisten uitgemaakt dan hadden we nu zeker 200.000 Marokkanen minder gehad, tel uit je winst.
Verder denk ik dat eer geheime afspraken bestaan sinds 1975 en dat de immense invasie van de afgelopen 40 jaar is gepland door de bovenonsgestelden. Dat ik zo reageer op de PvdA is mede vanwege mijn frustraties ook al heb ik maar 1 keer op die partij gestemd.

ecologiste | 13-01-16 | 13:44

Toen ik de kop las, had ik heel even goede hoop. Eerst zien, dan geloven.

His Lordship | 13-01-16 | 13:21

fikkieblijf! | 13-01-16 | 11:19
Weet je toevallig ook wat de tegenprestatie van marokko was voor dit (wurg)verdrag. Is gewoon een vraag want ik weet het niet.

Ben Hetzat | 13-01-16 | 13:01

@Bytemaster | 13-01-16 | 09:37
.
Nee, zo zit het niet en daarom denk jij dat je een recht hebt opgebouwd. Je bouwt niets op. Je betaalt aan het systeem. De regel dat de hoogte afhangt van de jaren dat je hebt betaalt is er enkel om te voorkomen dat mensen die 1 jaar hebben betaald een volledige AOW krijgen terwijl anderen 50 jaar hebben betaald. Dat is meer een eerlijkheidsprincipe en niet omdat ze weinig zouden hebben "opgebouwd".

Bytemaster | 13-01-16 | 12:59

duiker | 13-01-16 | 09:52
Er van uitgaande dat je man maar voor 40 uur betaald krijgt werken jullie samen 72 uur. Zelfs bij minimum loon is dit 2743 euro per maand. Als je dan niet kunt eten doe je toch iets vreselijk verkeerd.

Ben Hetzat | 13-01-16 | 12:54

Bytemaster | 13-01-16 | 09:37
AOW bouw je op gedurende je werkzame leven (idd maakt niet uit of je werkt). Heb je niet genoeg opgebouwd omdat je jaren in het buitenland hebt gewoond of omdat je pas op latere leeftijd hier naar toe bent gekomen dan wordt dit met het bijstand aangevuld. Vind dat je het opgebouwde AOW recht wel mee moet kunnen nemen naar het buitenland maar het door bijstand aangevulde deel niet. Want iemand van pakweg 62 kan dan naar hier komen en met volledige uitkering op bijstandsniveau naar geboorteland terug gaan. Lijkt me ongewenst.
Maar als ik later niet mijn AOW mee mag nemen dan wil ik nu mijn VUT premie terug. Heb hiervoor premie betaald gedurende het hele bestaan ervan en mag als beloning to 67+ doorwerken.

Ben Hetzat | 13-01-16 | 12:42

@ ecologiste | 13-01-16 | 12:07
1. In 1955 stelt een PvdA-minister vast dat bedrijven buitenlandse werknemers willen aantrekken. Hij stelt als voorwaarden: het is strikt tijdelijk en er is géén recht op gezinshereniging.
Dan sla je een periode over: een paar jaar later voeren VVD en de Christelijke partijen wel het recht op gezinshereniging in. Het terugstuurbeleid dat Suurhoff afdwong, wordt door de VVD en de Christelijke partijen aan hun laars gelapt. De VVD en de Christelijke partijen werven extra arbeiders waarbij ze nadrukkelijk reclame maken voor het recht op gezinshereniging. De VVD en de Christelijke partijen sluiten dat uitkeringenakkoord met Marokko, dat Asscher nu probeert af te schaffen.
2. Bij wat Gardeniers (D66) wil invoeren, vergeet je te melden dat er op dat moment geen gedwongen terugstuurbeleid is – de VVD en de Christelijke partijen deden niet aan gedwongen terugsturen, lieten mensen zo lang blijven dat ze rechten opbouwden, dus voor gedwongen terugsturen zou nieuwe wetgeving nodig zijn.
Bij 3. Over de periode Den Uyl kan ik wel vinden dat Gardeniers zijn ambtenaren moest uitleggen dat als de regels voorschrijven dat een arbeider het gezin mag laten overkomen, dat dat dan niet alleen voor mannelijke maar ook voor vrouwelijke ambtenaren geldt. Later, onder Wiegel en Van Agt, zijn inkomens-eisen, leeftijdseisen etcetera versoepeld.
 
Al met al een heel ander beeld dan wat je eerder schreef: "Allemaal dankzij Asscher's PvdA".

simpelman | 13-01-16 | 12:36

Afschaffen die abjecte uitkeringsregeling naar het buitenland.

Die hoort alleen te gelden voor rechthebbenden (ook al woont hun kroost daarbuiten) BINNEN de Nederlandse grenzen!

Geen enkele euro meer daar naartoe !!!

HypoPseudo | 13-01-16 | 12:31

't worden er dan in elk geval niet minder Marokkanen

Woods | 13-01-16 | 12:26

Dit lees ik nu al voor de 80e keer...
Over 5 jaar kunnen we weer lezen dat het nog steeds doorloopt.

Slipsnifter | 13-01-16 | 12:19

@ simpelman | 13-01-16 | 09:53

Heb je mijn tegel gezien van ecologiste | 13-01-16 | 10:40?

1. "In juni 1955 verzond minister Suurhoff (pvda) van Sociale Zaken een circulaire aan de Nederlandse werkgevers en werknemers, waarin hij een verruiming aankondigde van de mogelijkheden om buitenlandse arbeidskrachten te werven".
2. In mei 1973 trad het progressieve kabinet Den Uyl aan en daarmee kwam de ‘nieuwe politieke cultuur, die tot dan toe grotendeels in de straten van Amsterdam (…) bloeide’, aan de macht.199 De nieuwe staatssecretaris van Justitie Glastra van Loon (d66) lag, anders dan zijn voorganger Grosheide, niet op één lijn met zijn ambtenaren.In november 1973, een aantal maanden voor het verschijnen van de Memorie van Antwoord, vernam ambtelijk Justitie dat de ministeries van crm en Sociale Zaken in overleg met de minister en staatssecretaris van Justitie overeen waren gekomen, dat voor arbeidsmigranten de mogelijkheid om na één jaar het gezin te laten overkomen zou blijven bestaan. Daarmee werd de mogelijkheid tot gedwongen terugkeer dus uit het beleidsinstrumentarium geschrapt en werd gezinshereniging geen verdere rem opgelegd.
3. .. Midden jaren zeventig nam het kabinet Den Uyl inderdaad het besluit dat, gegeven de weinig rooskleurige economische omstandigheden, voor de hand lag: voortaan zou de instroom van migranten in Nederland tot een minimum worden beperkt. Desalniettemin versoepelden niet alleen dit kabinet maar ook zijn minder progressieve opvolgers de voorwaarden voor gezinsmigratie aanzienlijk.

Hoe zou het toch kunnen? Ik zeg: geheime afspraken waarschijnlijk internationaal.

ecologiste | 13-01-16 | 12:07

willen en doen dat zijn 2 heel verschillende dingen. dat verhaal kunnen wij nou in nederland met dat slappe gedoe in den haag wel,

bekijket | 13-01-16 | 11:49

Ik wacht wel af. Niks is zeker. Eerste Kamer zijn ook een stelletje rukkers die alles nog kunnen tegenhouden. Nee ik juich niet te vroeg. Lafbekken in de Tweede Kamer laten zich makkelijk intimideren. Turkije heeft de EU ook zij bij de ballen gepakt.

Vageling | 13-01-16 | 11:47

@ Dandruff | 13-01-16 | 11:30
Feit is dat de hele multikul pas is opgetuigd ná Den Uyl, o.l.v. Wiegel/Van Agt en later Lubbers. Dat Joop den Uyl "een sfeer zou hebben gecreëerd" waaronder je er geen kritiek op mocht hebben, is slap gelul en wegduiken voor de eigen lafheid. Net zoals er tegenwoordig nog steeds types zijn die klagen dat ze op tv niet kunnen zeggen wat ze denken omdat Sanne Wallis de Vries er iets van vindt.

simpelman | 13-01-16 | 11:41

Allemaal de hand in eigen boezem, mensen.
Best lastig bij het handje ophouden bij onze regering overigens!

Milner30+ | 13-01-16 | 11:41

@fikkieblijf! | 13-01-16 | 11:19
.
Het is geen opbouw, maar een bijdrage aan het systeem. Daarom kun je gewoon geen rechten ontlenen aan de hoogte van de uitkering. De afspraken met Marokko zijn daarom belachelijk.

Bytemaster | 13-01-16 | 11:32

En het is daar ook nog eens oorlog. Er zullen nu wel meer jonge Marokkanen naar Duitsland vluchten wegens honger.

Piet Karbiet | 13-01-16 | 11:31

simpelman | 13-01-16 | 09:53,

Klets niet.
Het klopt dat VVD en CDA net zo schuldig zijn aan de import van gastarbeiders als PvdA. Door de te snel groeiende economie was er een tijdelijk banenoverschot, en dat moest opgevuld worden. Afspraak was dat die mensen terug zouden keren als het werk op was.
Maar die 22.000 Marokkaanse gastarbeiders mochten blijven toen het werk op was; en 30 jaar later waren ze ineens met ruim 300.000; and still counting.
Dat had niks met arbeid te maken.

Probleem was niet de gastarbeid, maar de censuur door links.
De PvdA heeft onder leiding van ex-Hitleraanhanger Joop den Uyl een sfeer gecreëerd waarbij elke vorm van kritiek op de multikul "racistisch" was.
Elke vorm van immigratiebeperking was onbespreekbaar door de PvdA en consorten.
Vandaar de bedreigingen en het ontslag van Buikhuizen; de aanslag in Kedichem; de moord op Fortuyn; vandaar de gifpen van van Jole richting Werd Duk.
Nog steeds maakt links elke discussie onmogelijk.

Verdiep je in de feiten.

Dandruff | 13-01-16 | 11:30

Ascher is een linkse slapjanus dus ik moet het eerst nog zien. Beste optie gewoon morgen alles op nul en laat ze dan maar onderhandelen tot ze een ons wegen en wegzakken in het woestijnzand.

Lichtstadfan | 13-01-16 | 11:28

Bytemaster | 13-01-16 | 09:37
De AOW bouw (spaar) je wel op. Jaarlijks vanaf je 18e jaar woonachtig in Nederland 2%. Kom je op je 40e naar Nl en vertrekt je op je 60e heb je 40% opgebouwd. Het is niet afhankelijk of je wel of niet gewerkt hebt in Nl. En de hoogte ervan is afgesteld op je levensonderhoud behoefte in Nl. Dat is nl nu het debacel met Marokko. Met je pensioengerechtigde leeftijd wordt het gespaarde/opgebouwde percentage uitbetaald. Ben je woonachtig in Nl dan wordt er via de bijstand bijgelegd als je geen 100% AOW hebt opgebouwd. Vandaar ook de stimuleringuitkering van re-migratie voor voormalige gastarbeiders vanaf 50 jaar. Het is goedkoper om een 600 euro maandelijks over te maken dan in Nl opdraaien voor bijstand/AOW/aanvullende Bijstand/ toeslagen/bijzondere bijstand etc voor deze groep. Marokko heeft echter destijds bedwongen (vorige eeuw)dat deze wettelijke Algemene uitkerings middelen voor hun re migranten volledig worden betaald door de Nl overheid en voor wijzigingen daarin zij toestemming dienen te geven...

fikkieblijf! | 13-01-16 | 11:19

Minder
Minder
Minder

pennestront | 13-01-16 | 11:17

Voegde denhaag nu maar eens woord bij daad.
Zachte heelmeesters ..........

Anjin Mohammed | 13-01-16 | 11:10

verkeerde topic

Ad Fundum | 13-01-16 | 11:03

-weggejorist-

Ad Fundum | 13-01-16 | 10:59

Niet te vroeg juichen G.S. het debacel speelt al vanaf 2010 en zal voor nieuwe gevallen gaan gelden.
Onbegrijpelijk dat de inmiddels ingevoerde maatregelen die Nederlandse burgers wel op hun dak krijgen niet voor die groep wordt aangewend. De WAO/WIA/WAJONG herkeuringen waardoor Nederlandse zieken en gehandicapten in de la van de participatie wet worden geschoven.Verplicht in Nl komen herkeuren deze arbeidsongeschikte Marokkanen en dat probleem is getackeld. Allemaal arbeidsgeschikt en niet woonachtig in Nl geen recht op de participatiewet uitkering (WWB). De AKW oncontroleerbaar in Marokko of Mohamed 1,2,3,4,5, een Nederlandse Vader/moeder paspoort houdernazaat is. AKW aanvrager het kind zelf maken op grond van Nederlandse burgerschap/paspoorthouderschap. 1 zin wijzigen met terugwerkende kracht. Voor de weduwe en wezen uitkering een termijn stellen.Zoals met de alimentatieduur ook gericht is op zelfstandigheid. Verder een nivellering belasting (toch Samson)op de huidige uitkeringen. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Ik vermoedt echter dat er bij de politiek enige angst is dat de 1 miljoen MarocMoslims, 1e,2e,3e,4e generatie weleens in opstand kunnen komen en de Moroc Keuning weigert zijn voormalige burgers welke dit als grond zien om te mogen gaan terroriseren weigert in zijn armen en land terug te sluiten/ontvangen als maatregel voor die terreur.

fikkieblijf! | 13-01-16 | 10:56

Er is veel draagvlak voor het opzeggen van het verdrag. De uitslag kunnen we dus zo ook wel raden. Het debat dat hieraan vooraf gaat is minstens zo interessant.

Vanmiddag begint het kiezen van de nieuwe TK-voorzitter. Word het Arib? Of Bosma? Of? 13:45 begint het.

Stel dat Arib word gekozen als TK-voorzitter. Zou zij dan het debat over het verdrag met Marokko proberen te beïnvloeden via die voorzittersfunctie? .....

Is op die functie iemand met 2 loyaliteiten wel handig? Of verstandig?

p.s. Wist u dat..?
Arib en Aboutaleb weigeren afstand te doen van hun Marokkaanse nationaliteit, zij zeggen dat dat niet kan. Maar .. de Marokkaanse wet zegt afstand ervan doen wel kan. Zoek maar op. Code de Nationalité du Maroccaine.

gaffelbaard | 13-01-16 | 10:50

Martijn "professor Kromzwaard" de Koning mag ook wel eens op z'n tellen passen. Dat abjecte stuk Salafisten-vreten dat zo gezellig de dood van Theo van Gogh vieren kwam, heeft ongetwijfeld ook het een en ander te verbergen. In België trappen ze er in ieder geval niet meer in:
'Belgische islamexpert opgepakt in terrorismeonderzoek'

www.nu.nl/buitenland/4195807/belgische...

Abject | 13-01-16 | 10:46

@ DreHa | 13-01-16 | 09:57

PvdA was niet alleen verantwoordelijk, ook de christelijke partijen en vooral D66 hebben een belangrijke rol gespeeld. Maar Den Uyl heeft het wel mogelijk gemaakt. Het is te gemakkelijk om het bedrijfsleven of "rechts" ervoor schuldig te maken.

"In juni 1955 verzond minister Suurhoff (pvda) van Sociale Zaken een circulaire aan de Nederlandse werkgevers en werknemers, waarin hij een verruiming aankondigde van de mogelijkheden om buitenlandse arbeidskrachten te werven".

In mei 1973 trad het progressieve kabinet Den Uyl aan en daarmee kwam de ‘nieuwe politieke cultuur, die tot dan toe grotendeels in de straten van Amsterdam (…) bloeide’, aan de macht.199 De nieuwe staatssecretaris van Justitie Glastra van Loon (d66) lag, anders dan zijn voorganger Grosheide, niet op één lijn met zijn ambtenaren.200 In november 1973, een aantal maanden voor het verschijnen van de Memorie van Antwoord, vernam ambtelijk Justitie dat de ministeries van crm en Sociale Zaken in overleg met de minister en staatssecretaris van Justitie overeen waren gekomen, dat arbeidsmigranten na twee jaar de keuzemogelijkheid zou worden geboden, ofwel met een vertrekpremie naar huis terug te keren, of een arbeidscontract voor onbepaalde tijd aan te gaan. De mogelijkheid om na één jaar het gezin te laten overkomen zou blijven bestaan.201 Daarmee werd de mogelijkheid tot gedwongen terugkeer dus uit het beleidsinstrumentarium
geschrapt en werd gezinshereniging geen verdere rem opgelegd. Het hoofd van de Hoofdafdeling Vreemdelingenzaken en Grensbewaking (hvg) vroeg zich verontwaardigd af, hoe deze beslissing geheel buiten zijn afdeling om tot stand had kunnen komen. Begin februari 1974 bevestigde
de ministerraad deze hem onwelgevallige beslissing: verplichte terugzending werd afgewezen. In plaats daarvan werd gekozen voor het stimuleren van vrijwillige terugkeer door middel van een financiële premie. Op deze manier, zo verklaarde de minister van Sociale Zaken, kon ‘het principe dat Nederland geen immigratieland is [worden] gehandhaafd, zonder daarvan een dogma te maken’
Het besluit van staatssecretaris Glastra van Loon in 1973 ging nog verder. Bepaald werd dat verblijf kon worden toegestaan als en voor zolang er sprake was van een serieuze relatie met een Nederlander, die de verantwoordelijkheid voor de kosten van het levensonderhoud van de ander op zich nam.Daarmee was ongehuwd samenleven dus veranderd van een reden om een vreemdeling uit Nederland te weren, in een formele toelatingsgrond.
Met Glastra van Loons beslissing om ook homoseksuele relaties als toelatingsgrond te aanvaarden voltrok zich een nog radicaler omslag in het Nederlands toelatingsbeleid....
... Midden jaren zeventig nam het kabinet Den Uyl inderdaad het besluit dat, gegeven de weinig rooskleurige economische omstandigheden, voor de hand lag: voortaan zou de instroom van migranten in Nederland tot een minimum worden beperkt. Desalniettemin versoepelden niet alleen dit kabinet maar ook zijn minder progressieve opvolgers de voorwaarden voor
gezinsmigratie aanzienlijk.
Grens en gezin. Beleidsvorming inzake gezinsmigratie in. Nederland, 1955-2005. PROEFSCHRIFT uit 2009 digitalarchive.maastrichtuniversity.nl...

ecologiste | 13-01-16 | 10:40

Hoelang.. hoe vaak.. Moet Geert nu op de zijlijn blijven staan? Uitkering decimeren tot 0. Klaar ermee!

Mr_Pikibelly | 13-01-16 | 10:38

Madame Poitiers | 13-01-16 | 09:18
.
En het ergste is, jij en ik betalen belasting waarvan dezelfde profiteurs die onze dochters verkrachten in marokko een luxe leven leiden. Belastingeld dat we verdiend hebben door ons 8 uur per dag uit te laten wonen door onze bazen, waarvoor we staan te zwoegen, dat belastinggeld wordt door de linkse elite met liefde aan de pappa's, mamma's, opa's en oma's overgemaakt van het straattuig dat dagelijks massaal acteert in opsporing verzocht. De PvdA, die ooit lang geleden tegen arbeidsimmigratie was omdat het de banen van onze arbeiders zou afpakken, stroot met een ruim gebaar jouw en mijn geld rond. En niet alleen naar Marokko maar ook naar Turkije, Suriname enz. En als dank voor dat gulle gebaar zijn personen met die komaf massaal oververtegenwoordigd in de criminaliteitsstatistieken. Het houdt niet op, niet vanzelf!

Rest In Privacy | 13-01-16 | 10:35

Het beste kabinet ooit laat weer zien wat selectieve daadkracht is. 51 miljard aan bezuinigingen en lastenverhogingen voor Nederlanders is met hulp van D66, CDA, CU en SGP in een vloek en een zucht geregeld. De onredelijke export van uitkeringen vindt al dertig jaar plaats. Ook de ongelimiteerde instroom van vluchtelingen wordt in de vorm van nieuwe bezuinigingen en belastingen doorgevoerd. Het wordt dus meer, meer voor Marokko in plaats van minder minder. Stop de uitbuiting van Nederlanders!

witchmaster | 13-01-16 | 10:34

"aan banden te leggen" en "aanpassen aan de levensstandaard van het land"
is niet hetzelfde als "jorissen".

"(voor nieuwe gevallen)" betekent dat er hoe dan ook geen ene F*ck gaat veranderen. Dit is de standaardoplossing van de genocidale terreurpoppenkast die "regeert" op basis van het principe dat het kabinet niet mag vallen.

"Reden voor een rechtse Kamermeerderheid" Is het wegzetten van een kamermeerderheid als rechtsextremisten met stramme arm syndroom door de agitpropagandist Ruud Mikkers.

"’onvriendelijke daad’ en gaf het aan dat alles op alles zou worden gezet om de rechten van de Marokkaanse gemeenschap te beschermen."
Is een hele goede opmerking van Rabat; het waarborgt dat beweerd statelozen met dubbel weggegooid paspoort gewoon daar worden opgevangen waar ze vandaan komen en dat hun rechten zullen worden beschermd wanneer KK-Kaasland heeft besloten de overbodige paspoorten ongeldig te verklaren en in te trekken.

"Mister Sandman, bring us
Please, please, please
Mister Sandman, bring us a dream"

hallevvezool | 13-01-16 | 10:34

Nederland moet gewoon de dubbele nationaliteit afschaffen en de Nederlandse nationaliteit pas verstrekken als iemand 10 jaar een positieve bijdrage heeft geleverd en in eigen onderhoud voorziet.
Uitkeringen alleen voor mensen met de Nederlandse nationaliteit. Dan lossen we heel veel problemen op.

Barani517 | 13-01-16 | 10:33

@Stijlloos_27_ste | 13-01-16
.
Marokkanen krijgen in Marokko geen WW. WW wordt geregeld door het land waar je woont.

Bytemaster | 13-01-16 | 10:31

@ablacadabla | 13-01-16 | 10:19
.
De hoogte van AOW-premie heeft niets te maken met de hoogte van de uitkering. De premie is er enkel om het AOW-systeem te kunnen financieren. Als je jarenlang in Nederland hoge wegenbelasting hebt betaald kun je ook niet verlangen dat VWS in Marokko jouw straat komt aanleggen volgens Nederlandse standaarden.
Lijkt misschien een belachelijk voorbeeld, maar klopt wel. AOW is een voorziening, geen spaarpot.

Bytemaster | 13-01-16 | 10:28

@daytripper | 13-01-16 | 10:05
.
Dat je premie betaalt, betekent niet automatisch dat je aanspraken kunt maken. De premie die je betaalt dient voor het uitbetalen van de AOW van de gepensioneerden van dat moment. Zeggen dat je 50 jaar premie hebt betaald om vervolgens in Marokko de volle mep te krijgen slaat nergens op. Het is geen pensioen, maar een uitkering om je te voorzien in levensonderhoud. De hoogte ervan wordt bepaald door de kosten van levensonderhoud van een gepensioneerde. Die kosten zijn in Marokko lager en dus kan de uitkering navenant lager zijn.

Bytemaster | 13-01-16 | 10:22

marcoplarco | 13-01-16 | 10:18
Heel redelijk voorstel.
(Gaat alleen niet gebeuren.)

Carmelita | 13-01-16 | 10:22

Wat is dat toch met nog een keuze geven. Gewoon afschaffen. Kan ik anders ook zo'n uitkering krijgen, hoeft niet eens naar dat zandland

chiwing | 13-01-16 | 10:22

-weggejorist-

Stijlloos_27_ste | 13-01-16 | 10:22

-weggejorist-

VicVictor | 13-01-16 | 10:22

-weggejorist-

ablacadabla | 13-01-16 | 10:19

Marokko legt het Marokkaans staatsburgerschap verplicht op aan iedereen die ergens een Marokkaan in de bloedlijn heeft. Dat moeten ze fijn zelf weten, maar het kan niet zo zijn dat ze wel de lusten maar niet de lasten dragen.

Dus, als ze zo graag willen dat Nederland uitkeringen aan Marokkanen betaalt, dan is het niet meer dan redelijk dat we de helft daarvan doorbelasten aan Marokko. Dus ook de debiel hoge uitkeringen hier in Nederland. Als Marokkaan, dan helft rekening Marokko. Ongeacht waar die Marokkaan leeft.

marcoplarco | 13-01-16 | 10:18

-weggejorist-

duiker | 13-01-16 | 10:18

Maar, maar, waar moeten ze hun oorlogstuig van betalen?

Patatter | 13-01-16 | 10:16

Het is hun cultuur dat je een nee hebt en niet accepteert en een ja je kunt afdwingen.
Vooral als het om domme masochistische wereldvreemde met schuld aangepraatte blanken gaat.

Uitvindert | 13-01-16 | 10:15

En straks op de borstkloppen dat hij Nederland zoveel geld bespaart en goed werk heeft geleverd.
Dat hele verdrag is al een gedrocht sinds het werd ingevoerd.
Gelijk doortrekken naar alles neem ik aan? Dus ook kinderbijslag etc. (Alles waar niet voor gewerkt is, een pensioen heb je gewoon voor gewerkt maar aow bijvoorbeeld weer niet).

datzouzomaarkunnen | 13-01-16 | 10:15

@DreHa | 13-01-16 | 09:57
.
Klopt, echter dat ging over de arbeidsmigratie en dat gaf weinig problemen. De problemen zijn ontstaan na ongebreidelde import van familieleden en daar heeft de PvdA wel degelijk een grote rol in gespeeld.
Bytemaster | 13-01-16 | 10:03
Toen werden er ook al bommetjes in gastarbeiders pensionnetjes gegooid.
Overigens werden die gastarbeiders schandalig behandeld. Uitgezogen door verhuurders enzo.
Terwijl de allochtonen uit die tijd zich heel aangepast gedroegen.
Keurige kostuums, hard werken.

Maar inderdaad, de grootste problemen ontstonden na het idee van gezinshereniging.

Carmelita | 13-01-16 | 10:12

balustrade | 13-01-16 | 09:18
Niet klagen nu he! 'iedereen' wil dat er op dit soort dingen wordt bezuinigt. En zo zal er straks nog wel meer veranderen.
Net als het verlagen van subsidies wat als het aan rechts ligt, zeer snel gaat gebeuren. Dat jouw lokale voetbalcluppie straks dan de contributie moet verdubbelen en dat je kinderen dan niet meer kunnen voetballen omdat er geen voetbalvelden meer zijn in de gemeente, tja dat is dan maar zo. Er bestaan namelijk geen Linksche subsidies of uitkeringsregelingen. Het ironische is dat juist de mensen die het minste hebben in verhouding het meest zullen leiden straks onder allerlij maatregelen die zogenaamt goed gaan zijn voor het land.

Pieleke | 13-01-16 | 10:06

Men heeft liever dat de mensen weer in de Nederland komen wonen?
Geldt de regel ook voor Nederlanders met soortgelijke uitkeringen die in goedkope landen wonen om er de bink uit te hangen als Thailand of ergens in Zuid-Amerika. Of hebben die er wel recht op?
DreHa | 13-01-16 | 09:53

@Dreha. Het wordt tijd dat jij de regels mbt uitkeringen ( AOW ed) aan Nederlanders in het buitenland es werkelijk gaat lezen ipv hier onzin uit te kramen.
Nog afgezien van dat je de regels duidelijk niet kent, gaat het dan ook om bv AOW-ers die 50 jaar premie hebben betaald. Daarnaast zijn er talloze beperkingen die je, gezien je geschreeuw, duidelijk niet kent.

daytripper | 13-01-16 | 10:05

Waarschijnlijk geldt het niet met terugwerkende kracht. Alleen voor nieuwe gevallen.

Paintertje | 13-01-16 | 10:04

Maar waar komt ineens al deze daadkracht vandaan? Waarom ineens? Worden ze daar wakker, zijn het straks verkiezingen, het komt voor als weer iets voor de bühne, deze minkukels in de kamer zijn nergens voor te vertrouwen.
De wet op deze absurde uitkeringsfabriek had al jaren geleden aangepast moeten worden.

lanexx | 13-01-16 | 10:04

@DreHa | 13-01-16 | 09:57
.
Klopt, echter dat ging over de arbeidsmigratie en dat gaf weinig problemen. De problemen zijn ontstaan na ongebreidelde import van familieleden en daar heeft de PvdA wel degelijk een grote rol in gespeeld.

Bytemaster | 13-01-16 | 10:03

NB De arbeidsmigratie uit Marokko is vooral door Christelijke partijen en VVD samen met bedrijven aangezwengeld. Zo kon men de uurlonen goed onder druk houden. De risico's waren natuurlijk voor de gemeenschap en niet voor de bedrijven. PvdA en vakbond waren mordicus tegen deze import en voorzieningenuitdeling.

DreHa | 13-01-16 | 09:57

Julia | 13-01-16 | 09:44
Hoe zo er op duiken? Als er een rapport is wat dat bevestigt dan is het toch klaar? De enige reden om het hier neer te zetten is dat iedereen dan weer kan gaan zeggen: zie nou wel, ik zei het toch. Dat heeft geen meerwaarde. Daarbij, iedere dag dat gezeik en dezelfde reaguursels, is wel weer even mooi geweest zo. Morgen weer een nieuwe dag.

Pieleke | 13-01-16 | 09:57

Over 5 jaar zitten alle marokkanen hier...
als "Syrische vluchteling".

meneer Q | 13-01-16 | 09:57

@malang 09:42
Helemaal mee eens, zelfde verzoek aan GS-redactie

RoBD=Skullfucker | 13-01-16 | 09:57

Ja maar Marokko heeft gewoon recht op het geld van de kafir. Betalen dus.

sugbo | 13-01-16 | 09:57

-weggejorist-

P. van Hollenvoven | 13-01-16 | 09:56

Komen er al verkiezingen aan binnenkort? Worden er wat mensen zenuwachtig? Maarre, niet meer dan terecht dat de rem op export van gratis geld wordt gezet..

Karelklep | 13-01-16 | 09:55

Protonplof..... wedden dat je ongelijk hebt?
Je hebt geen idee hé?
Arib is namens een mensenrechtencommissie naar de Marokkaanse koning gegaan om hem op zijn jasje te spugen inzake de mensenrechten in Marokko.... iets anders dan de flauwekul die Blondkopje uitkraamt over "horigheid"aan de Marokkaanse koning e.d.

mallekater | 13-01-16 | 09:54

Julia | 13-01-16 | 09:44
Ik bedoel, je kan mensen wel uit middeleeuwse achterlijke landen halen... maar er is een reden dat deze landen zo zijn.... de bewoners die er wonen.

Julia | 13-01-16 | 09:53

Men heeft liever dat de mensen weer in de Nederland komen wonen?
Geldt de regel ook voor Nederlanders met soortgelijke uitkeringen die in goedkope landen wonen om er de bink uit te hangen als Thailand of ergens in Zuid-Amerika. Of hebben die er wel recht op?

DreHa | 13-01-16 | 09:53

@ "Allemaal dankzij Asscher's PvdA." ecologiste | 13-01-16 | 09:21
 
De Marokkanen zijn indertijd uitgenodigd door VVD en de Christelijke partijen (wervingsverdrag kabinet De Jong), de VVD en de Christelijke partijen tolereerden ook dat ondernemers illegaal gastarbeiders invoerden en weigerden om die gastarbeiders na een aantal jaren terug te sturen zoals afgesproken. De gezinshereniging is ingesteld door de VVD en Christelijke partijen (kabinet De Quay) en later vastgelegd in dat wervingsverdrag met Marokko door de VVD en de Christelijke partijen (weer kabinet De Jong). Nadat Joop den Uyl de invoer van nieuwe gastarbeiders stopte, zijn de regels voor gezinshereniging een paar keer verruimd tijdens het kabinet Wiegel / Van Agt door de VVD en het CDA. In die periode zette Hans Wiegel ook de politiek van de multiculturele samenleving op poten met alle bijbehorende subsidieclubjes.
Voortdurend de PvdA en Joop den Uyl overal de schuld van geven, betalen VVD en CDA daar soms voor of zo?

simpelman | 13-01-16 | 09:53

-weggejorist-

duiker | 13-01-16 | 09:52

@Cuyahoga | 13-01-16 | 09:22
Weerzinwekkend eigenlijk hè? Als je echt naar de netto kosten per Berber uit 1973 gaat kijken. De complete teloorgang van complete wijken. Het veelal laagopgeleide en eeuwig ontevreden nageslacht. De zware misdaad. De honderdduizenden treiterijtjes naar homo's, buren, joden, meisjes, etc. De enorme justitiekosten. De uitkeringen. De miljoenmiljard subsidie. Hier zou best eens een parlementaire enquete over gedaan mogen worden. Uitkomst gebruiken we puur en alleen voor toekomstig stemgedrag.

de Voorzittert | 13-01-16 | 09:46

Waarom moderniseren? Gewoon helemaal afschaffen!

DonSwami | 13-01-16 | 09:45

41 zetels in de peilingen. De angst voor Greet groeit met de dag.

Kamervraag | 13-01-16 | 09:44

-weggejorist-

Julia | 13-01-16 | 09:44

Puur symbolisch... zullen we eerst eens kijken of er echt minder geld die kant op gaat?

We moeten niet vergeten dat dit een PvdA dossier is en dat de PvdA de Mocro steun heeeeel hard nodig heeft nu geen enkele arbeider meer op deze club stemt en de compleet leeggetrokken middenklasse steeds meer richting Wilders trekt. En alleen de grachtengordel zet qua aantal kiezers te weinig zoden aan de dijk....

En we praten hier over Asscher, de grootste engbek (op Didi na dan... euh Van Jole, en trouwens ook Van Dam, euh... of nee ook nog Klaver natuurlijk.... enfin) van links Nederland. List en bedrog is voor Asscher eerste en tweede natuur.

notreehugginghippies | 13-01-16 | 09:43

@redactie:

off topic, ik weet het, maar zouden jullie aandacht kunnen besteden aan DWDD van gisteravond? Daar werd -met zoveel woorden- schoorvoetend toegegeven dat Wilders 'achteraf' toch gelijk had, 'een beetje misschien'. Sywert c.s. kregen het nauwelijks uit hun bek, maar toch. Een unicum, dunkt me.

malang | 13-01-16 | 09:42

-weggejorist-

RechtseKnakker | 13-01-16 | 09:42

J. Jarig | 13-01-16 | 09:13

Er veranderd dus niets in de doelstelling voor de lieden waar het feitelijk omgaat, de nieuwe gevallen zal ook wel vervallen ivm met rechts ongelijkheid.
Dus niets zal wijzigingen tenzij het verdrag wordt opgezegd en de geldstroom naar de Maroc's daar stopt.

caralho | 13-01-16 | 09:41

Maar en dat is het venijnige namelijk dat hoe dan ook wij die mocros en "moslimvluchtelingen" moeten opnemen. Geheime agenda om ons saamhorigheidsgevoel te breken, onze cultuur moet er eentje worden van consumentencultuur en we zijn aardig op weg.
Multinationals willen dat en onze omgekochte politici zorgen ervoor dat het gebeurt.
Ook Bouwend Nederland (Brinkman, Verhagen CDA lutsers) willen dat want onze autochtone genepool loopt snel achteruit en dan komen er zomaar heul veul woningen vrij in de toekomst en dan zakken de prijzen en dat willen de banken niet dus meer bijbouwen en "vluchtelingen erin. Huursoebsidie van de staat wordt via de "vluchtelingen"overgeheveld naar de banken.
Dus banken en bouwend NL 2 handen 1 buik.
Heel de EU moet 1 grote consumentenmarkt worden . Juncker zorgt ervoor. daarom ook Oekraine erbij ook al is dat land failliet. Geeft niet want wij steken ons nog meer in de schulden niet alleen om GR, I, PT, E IRL etc te betalen maar dus ook Oekraine. Wij steeds hogere staatsschulden maar dat geeft niet want wij bezuinigen op andere zaken zodat de banken hun rentes wel krijgen. Is ook gebeurd met Libie, Irak, en nu weer Syrie, landen die nooit schulden hadden. Onderpand is bij hun olie en bij ons o.a. de meer dan 1000 miljard pensioenen. Amerikaans rijkeluis spelletjes uitgevonden in New York? Wie zal het zeggen. Intensieve menshouderij. Plofpeoples dat zijn wij en dat zijn geen zelfmoordterroristen maar dat is de vermoorde onschuld. Het einde der menscheid zoals die was is spoedig voorbij. Orwell gaat helemaal gelijk krijgen en we kunnen er niets meer aan doen want onze politieke leiders zijn leugenaars en verkopen hun ziel met valse woorden voor materiele welstand.

ecologiste | 13-01-16 | 09:41

Nog geen 2 maanden geleden las ik dat de onderhandelingen met Marokko weer mislukt waren. Hetzelfde dus als tig keer daarvoor. Kortom, ik geloof er geen bal van. En àls het zo zou zijn dat het deze keer wèl gaat lukken, dan is "alleen voor nieuwe gevallen" natuurlijk een gotspe.
We hebben kabinet Wilders I op alle fronten héél hard nodig maar zolang er muppets zijn die zeggen: ja maar de "toon", zijn zij er ZELF mede de oorzaak van, mede verantwoordelijk voor de islamitische ramp in ons land, waar ook dit verdrag met Marokko deel van uitmaakt.
.
Daar hoort trouwens het willen gaan stemmen op het kansloze partijtje VNL óók bij. Maar daarover is onder het vorige artikel al het een en ander prima verwoord door o.a. Desmoulin.

Lupuslupus | 13-01-16 | 09:40

Wat vindt Arib ervan?
Rutger!!

Carmelita | 13-01-16 | 09:39

Mooi

priwax | 13-01-16 | 09:38

@balustrade | 13-01-16 | 09:18
.
Voor AOW spaar je niet en de AOW-uitkeringen worden betaald uit de premies van de werkenden. Het is geen koopsompolis. AOW is bedoeld om tijdens je oude dag niet in armoede te hoeven leven. De hoogte ervan is afgestemd op de kosten van levensonderhoud. Het is volstrekt logisch dat de hoogte dan wordt aangepast aan de kosten van het levensonderhoud in het land waar je je bevindt, bijv. op basis van gemiddelde vaste lasten per maand voor woning, eten en vervoer.

Bytemaster | 13-01-16 | 09:37

Benieuwd wat de definitie van nieuwe gevallen is. Al die WAO ers en weduwen en wezen pensioentrekkers worden binnenkort (WAO ers) of ooit ( anderen) pensioengerechtigd.
Dat is een AOW toekenning en mijne inziens een nieuwe aanvraag ergo nieuw geval.

Goatboy2014 | 13-01-16 | 09:37

Los van Marokko of welk ander derdewereldland dan ook. Wordt het niet eens om fundamenteel anders te gaan denken over de inrichting van de sociale zekerheid? Systeem is namelijk onbetaalbaar en heeft extreem averechtse effecten.

balustrade | 13-01-16 | 09:37

Die uitkeringen zijn indertijd gebruikt om mensen te paaien om weer te vertrekken naar hun eigen land. Als die uitkeringen nu worden verlaagd, komen diezelfde lui dan weer terug?

simpelman | 13-01-16 | 09:36

Wedden dat die arib tegen gaat stemmen (advies van de marrokaanse koning)

protonplof | 13-01-16 | 09:36

-weggejorist-

jitro | 13-01-16 | 09:34

Eigenlijk zijn ze best slim want ik zou dat ook doen als marokko uitkeringen uitdeelt. Ik neem daar een uitkering. Wat was het 3 keer modaal? En hoef mijn leven niets meer te doen dan genieten. Campertje reizen krantje koffie. Soort never ending pensioen vanaf je 18de.

jitro | 13-01-16 | 09:34

-weggejorist-

S802 | 13-01-16 | 09:32

Julia | 13-01-16 | 09:24
.
En Arib, die zich beschikbaar heeft gesteld als TK voorzitter, zit aan bij conferenties in Marokko als adviseur. Ze willen via allerlei cursussen de 2de, 3de, 4de, 5de -xde generaties aan Marokko blijven binden zodat het gratis geld blijft binnenkomen.
.
Ik geef ze geen ongelijk. Het zijn alleen zuigzuig derdewereldpraktijken versus die keurig wettelijk geregelde westerse organisatiesystemen.
.
Ken je die NOVA uitzending Retourtje Rif nog? Daar zag je Marokkaanse exemplaren die al 35 jaar WAO binnentrokken na 2 maanden of zo te hebben gewerkt in Nederland. Kast van een huis, 5 vrouwen, stoet kinderen.

Madame Poitiers | 13-01-16 | 09:29

maaruh.., is helemaal niet bewezen dat het marokkanen waren in Keulen.

louis6227 | 13-01-16 | 09:29

-weggejorist-

Joop Sigaar | 13-01-16 | 09:29

Ik moest het vanochtend al twee keer lezen, en nu weer. Ik sta er van te kijken dat ze zoiets probéren. Niet dat ik er veel vertrouwen in heb dat het ook daadwerkelijk opgzegd gaat worden, wat natuurlijk de enige juiste oplossing is (Marokko zorgt maar zelf voor z'n onderdanen in hun eigen land). Maar zelfs als het gekort zou worden tot de "plaatselijke levensstandaard", zou het al ontiegenlijk veel geld schelen.

Maar goed… de hele discussie zou in de eerste instantie al niet eens plaats moeten vinden. Dat geld blijft binnen de grenzen, want ook hier hebben we al genoeg notoire uitkeringstrekkers (de mensen die het écht nodig hebben niet meegerekend natuurlijk).

kanon0503 | 13-01-16 | 09:29

@ Cuyahoga | 13-01-16 | 09:22

De SP wilde ze terugsturen met een premie van ik dacht 75000 gulden. Dat was in 1983 dacht ik.
PvdA maakte toen de SP zwart als fascisten.

De PvdA moeten we alles maar dan ook alles laten betalen Woutertje Bos, Wimpie Kom en al die 10.000-en andefre kleaudtzakken die zich verrijkt hebben in de politiek in het bestuur in alle maatschappelijke sectiren waar je slechts een goeie baan kunt krijgen wanneer je bij deze partij bent. Allemaal uitkleden want ik hou hun verantwoordelijk.

ecologiste | 13-01-16 | 09:29

Er wordt te vroeg gejuicht. Er gaat niets aan veranderen. Voor de bühne worden er nieuw afspraken gemaakt en in de kleine lettertjes komen allerlei zieligheidsbepalingen die ervoor zorgen dat de huidige situatie gewoon in stand gehouden wordt. Als Marokko dat al niet afdwingt hebben we altijd onze eigen naieve politici nog die vinden dat Nederland belastinggeld prima besteed wordt door het aan Marokkanen in Marokko over te maken.

Bytemaster | 13-01-16 | 09:29

Een Nederlander moet eerst zijn eigen huis "opeten" dus laat die Marrokkkkanen eerst hun eigen land "opeten". Verder: 2 paspoorten, dan eerst hulp regelen in het andere land. Geloof echter nog steeds niet dat Nederland eens ballen gaat tonen, simpelweg omdat die er niet zijn. Ja; korpsballen, maar dat is weer een ander soort van woestijnzand volk.

Theo Kerk Off | 13-01-16 | 09:28

Vreemd hoor dat nl werkeloos uitkeringen verstrekt buiten de nl grenzen. Ook mensen met een AOW zouden ze in marokko eens moeten checken. Geloof dat de oudste nederlander van marokkaanse afkomst die in marokko woont 167 jaar is. Zal hij de 200 halen?
Zag ooit eens een uitzending van zembla hierover. Och wat waren ze zielig groot huis 6 vrouwen auto. Mede mogelijk gemaaktdoor de nederlandse belasting betaler en een slecht beleid.

jitro | 13-01-16 | 09:27

ik heb bij het uwv gewerkt........ tonnen moest ik overmaken naar marokko, nabetalingen van uitkeringen, het was en is te gek voor woorden, ik heb ontslag genomen, kon er niet meer van slapen. netto uitkeringen van 2500 euro per maand (wao) was en is heel normaal.....

henkie116 | 13-01-16 | 09:27

De verkiezingscampagne begint vroeg!

NB-Stb | 13-01-16 | 09:27

Er is maar één goede oplossing en dat is helemaal niks meer betalen.

bw54354 | 13-01-16 | 09:26

Wat een enorme prutsers. Dumpen dat kabinet !!!!!!

Stoker | 13-01-16 | 09:26

-weggejorist-

heaven&hell | 13-01-16 | 09:26

-weggejorist-

heaven&hell | 13-01-16 | 09:26

Zal mij benieuwen wat de D666 rechter hiervan gaat vinden.

heaven&hell | 13-01-16 | 09:26

Dat heet ongelovigenbelasting.

squadra | 13-01-16 | 09:26

-weggejorist-

Pim2016 | 13-01-16 | 09:26

Kans is natuurlijk groot dat het nog heel lang gaat duren of zelfs helemaal niet lukt dat Marokko van het lijstje verdwijnt. En als het wel lukt om Marokko van het lijstje te schrappen, blijven er nog genoeg landen over die eenzelfde lot zouden moeten ondergaan.

www.svb.nl/int/nl/algemeen/verdragslan...

Ouweboer | 13-01-16 | 09:25

Madame Poitiers | 13-01-16 | 09:18
In Marokko is er zelfs een minister van migratie... ofziets... iig.. iemand die er op toeziet dat de Marokkanen in het buitenland zich vooral Marokkaans moeten voelen en er op toeziet dat het geld in het buitenland vooral naar Marokko zal stromen.
Niet alleen zijn Marokkaanse jongens tig x meer crimineler dan autochtonen.... Fraude plegen onder de Marokkaanse bevolking is ook vele malen hoger dan de Nederlandse autochtonen.

Julia | 13-01-16 | 09:24

Ook is het nog eens zo dat een Nederlandse AOW zijn geld ook weer in de Nederlandse economie pompt, het geeft geen pas dat dat geld wordt gebruikt om Marokko rijker te maken.

mallekater | 13-01-16 | 09:24

Alleen voor de nieuwe gevallen... ai...

steelbreeze | 13-01-16 | 09:24

Hoera! Het is een begin.

Repetitive Beats | 13-01-16 | 09:23

LangeTijdGeleden | 13-01-16 | 09:16
Om goed te onderhandelen moet je de kwaliteiten en een noodzaak hebben. De kwaliteit van onze leiders (een zeer kleine minderheid komt uit het bedrijfsleven) houdt te wensen over. De noodzaak voelen ze überhaupt niet. Immers komt de rekening niet op hun bordje, maar op dat van de burger.
.
Ze worden daarnaast graag "lief" gevonden. Dat schijnt te helpen bij het voorkomen van problemen zoals aanrandigingen. Althans als ik een oud-minister geloven.

Ikhebeenvraag | 13-01-16 | 09:23

Die 22.000 Marokkanen, die hier in 1973 waren en die van den Uyl en consorten niet terug hoefden, hoeveel zouden die nu per Marokkaan ons land hebben gekost?
Als je alles moet rekenen, uitkeringen, criminaliteit, dan kom je op misschien wel 10 miljoen per founding riffer.
Nog even los van de emotionele schade, de staat van ons onderwijs, angstcultuur en algehele dagelijks ergernis.

Als onze opa's dat hadden geweten, hadden ze hun kudtkarweitjes echt wel zelf gedaan.

Cuyahoga | 13-01-16 | 09:22

Dat dit überhaupt nog een discussie is, is verbijsterend. Wellicht hadden we een keer geen geitenwollensokken op snoepreisje moeten sturen maar een type Mino Raiola. Die was er in 10 minuten uit geweest met Marokko.

de Voorzittert | 13-01-16 | 09:21

De discussie loopt al jaren.
Als het erdoor komt gaat het per 1 januari 2017 in en
alleen voor nieuwe gevallen.
Kortom
- de honderdduizenden die al van ons geld daar een luxe leventje leiden blijven hun geld behouden;
- pas degenen die er vanaf 1/1/2017 bij komen zullen worden gekort.
Ja, er moet iets gebeuren maar de onderhandelingen hebben te lang geduurd (= geen daadkracht van onze kant) en die Marokkanen hebben het gore lef om dan ook nog eens tegen te werken bij de samenwerking om bijv. van dat soort lui terug te nemen. Bah, wat is het toch een klotevolk.

langzullenweleven | 13-01-16 | 09:21

Lees goed: voor "nieuwe gevallen".Puur populistische Bühnepraterij. Het leed is al geschied, deze maatregel komt 30 jaar te laat en zou ook moeten gelden voor bestaande gevallen. Belastingverzwaringen voor NL burgers gelden nooit voor nieuwe gevallen maar voor iedereen en per direct (soms zelfs met terugwerkende kracht).
Gewoon doen alsof het de eigen burger is......... dan duurt het geen 6 maanden.
Even om over na te denken:
De werving van Marokkaanse gastarbeiders werd beëindigd in 1973. Op dat moment waren er ongeveer 22.000 Marokkanen in Nederland. In Nederland woonden 368.838 Marokkanen in 2013 (bron: CBS), waarvan iets meer van de tweede generatie dan van de eerste generatie. Die gastjes zijn toegenomen met bijna 1700%! Allemaal dankzij Asscher's PvdA. de lasten voor de gewone nederlander zijn: doodslag, roof, verkrachting en aanranding, bijstand, kinderbijslag, aow, wao, gesubsidieerde mocrobelangenverenigingen, huurwoningen, extra onderwijs, jeugdzorg, advocaten, rechters, gevangenissen, dagelijkse terreur en minachting, vieze fluimen elke dag, afval in de natuur, angst op straat, s'avonds niet meer naar buiten, homo's voor altijd psychisch beschadigd....... GVD iedere kudtmocro met strafblas paspoort innemen en eruit flikkeren. Totale kosten alleen al de mocro moslims: ik schat minimaal 100-200 miljards euries en counting want dat tuigh zit er over nog eens 42 jaar nog en dan indien weer met bijna 1700% zijn het er 6.183.703. dus 6,2 miljoen mocromoslims.

ecologiste | 13-01-16 | 09:21

Asscher wil het liefste gewoon met zijn sterretje in de lucht richting Marokko blijven liggen hoor, de Tweede Kamer is hier aan de bal. En dan nog hebben die natte winden het over opzeggen per 1 juli, eindigen per 1 januari 2017. Dus niet binnen drie weken met terugwerkende kracht geregeld, zoals ze dat bij lokale lastenverzwaringen jegens de eigen burgers doen.

très cool | 13-01-16 | 09:20

Die gasten mogen blij zijn dat ze hier zo lang hebben mogen werken( lees handophouden voor een bijstandsuitkering),en moeten beschaamd afdruipen richting zandbak( schepje en emmertje mogen ze meenemen).Maar pas op, straks geeft Marokko ze een vals Syrisch paspoort en dirigeert ze vrolijk weer deze kant uit.... iets met regen en drup.

mallekater | 13-01-16 | 09:20

Nederland betaald uitkeringen aan mensen die in het buitenland wonen?
Echt?
Dan zijn Nederlanders nog gekker dan ik dacht.
Knettergek!
Het was een geode beslissing om uit Nederland te vertrekken, wat een zooitje!

Other_Andy | 13-01-16 | 09:19

Grote stamper | 13-01-16 | 09:12
Stokoude micro's trouwen met jonge meisjes zodat die een weduwepensioen krijgen als ze doodgaan. WAO keuringsartsen kun je omkopen. Net zoals alles in Marokko te koop is. Valse geboortebewijzen, vervalste koopcontracten zodat huiseigenaren gewoon doorbetaald worden.
Wat dat laatste betreft: daar was zelfs bij Sonja Barend-show al een item over. Wilders zat toen nog bij de VVD en die zat ook aan de tafel. Tegenover 2 Marokkanen, die beweerden dat het cultuur was in Marokko om een eigen huis te hebben, en als wij daar tegenin gingen, dan leden ze gezichtsverlies.

.
Moet je nagaan hoe lang die Marokkaanse uitzuigpraktijken al duren. Dit was ver voor het Fortuyntijdperk, en toen vloeide het uitkeringsgeld al in dikke sloten Marokko binnen.
.
Tweede belangrijkste inkomstenbron na toerisme.

Madame Poitiers | 13-01-16 | 09:18

Om welke uitkeringen gaat het eigenlijk?

Als het om de AOW gaat, vind ik het belachelijk dat die bedragen worden aangepast aan het plaatselijke welvaartsniveau. Als ik namelijk na mijn pensioen verkas naar een of ander (goedkoper) buitenland dan wil ik ook niet dat de overheid het bedrag naar beneden bijstelt.

balustrade | 13-01-16 | 09:18

Dat geld gaat daar linea recta naar huizenbouw, dus wel begrijpelijk dat ze daar bokken: R.I.P. economie.

Ommie de HaatMoker | 13-01-16 | 09:17

Op 6 april zal Asscher het verdrag met Marokko opzeggen, op die dag kunt u stemmen over een verdrag met vergelijkbare inhoud over Oekraïne.

Feynman | 13-01-16 | 09:16

Ik blijf het hilarisch en zeer vreemd vinden hoe nageslacht of aangehuwd volk van "gastarbeiders" dat hier maar zo'n, pak em beet, 1 maand tot 3 jaar heeft gewerkt wél levenslang uitkering mogen blijven trekken.

Er zal vast wel een addertje ergens onder t gras zitten, want zelfs tussen NL en BE met het Fyra Debacle kon NL niet eens even eisen dat BE de helft betaalde van hun zijde gemaakte kosten en kon NL zelfs de BE kosten gaan betalen.

Zo slecht in "eisen stellen" en "voet bij stuk staan" staan onze Nederlandse Volksvertegenwoordigers voor u, het persoon dat zo veel belasting betaald dat u tot uw nek in de kosten zit.

LangeTijdGeleden | 13-01-16 | 09:16

@Stormageddon | 13-01-16 | 09:09

Ja, natuurlijk kun je verdragen opzeggen. Ga niet zo mee met die populistische crap. Zelfde als zeggen, ja je grenzen dichtgooien werkt niet. Natuurlijk werkt dat wel. Nee, je houdt ze niet allemaal tegen. Maar het grootste gedeelte wel. En de aanzuigende werking wordt ook minder. Zeker als je een actief deportatiebeleid voert. Het gaat er puur om: wil je het of niet.

roze_bril | 13-01-16 | 09:16

"Want wat is dat toch? Die mentaliteit van de meest brutale eisen durven te stellen als ontvangende partij die bovendien niet eens een wezenlijke tegenprestatie levert? Wellicht zit er daar iets in het water".
=====
Net 'Palestijnen' eigenlijk...

malang | 13-01-16 | 09:13

zolang het alleen voor de nieuwe gevallen geldt, is het natuurlijk nog een aanpassing van lik-me-vestje.

J. Jarig | 13-01-16 | 09:13

"Wellicht zit er daar iets in het water"

Wellicht kan er nog iets aan het water toegevoegd worden

Abu Schweinefleisch | 13-01-16 | 09:13

Als ik Asscher één keer 'zandnegers' hoor zeggen krijgt ie mijn stem.

Bram van Ojik | 13-01-16 | 09:12

Uitkeringen moeten gekoppeld worden aan de tijd dat je al in Nederland woont. Hiermee voorkom je dat Yunuz en alleman hier van de ruif komen meevreten. En uitkeringen worden, als ze überhaupt al uitgekeerd moeten worden, uitgekeerd in Nederland aan personen die in Nederland wonen. Ik begrijp de kronkel in de hoofden van onze politici niet die dit niet begrijpen.

Rest In Privacy | 13-01-16 | 09:12

Eerst zien dan geloven. Het blijven Nederlandse politici en die roepen wel vaker iets dat ze niet nakomen. Deze oplossing lijkt ook te voordehandliggend voor onze politici. Die gaat liever voor een complexer plan met 100% garantie op 0% resultaat.

Ikhebeenvraag | 13-01-16 | 09:12

Eerst zien dan geloven

Links is link | 13-01-16 | 09:12

Eindelijk gerechtigheid of alleen voor de buhne?
laat die Rifapen het zuur krijgen zodat het geld naar onze ouderen kan. Die hebben ook hier en daar een tekort weg te poetsen

dorstig! | 13-01-16 | 09:11

dat werd eens tijd

BozeHenk | 13-01-16 | 09:11

Is dit geen discriminatie? Krijgen we nu last van de UN, amnesty international en andere subsidiesponzen? In ieder geval fantastisch nieuws!

TouchSmart | 13-01-16 | 09:11

Op 5 mei maken we het weer goed. BFF weer?

TheseDays00 | 13-01-16 | 09:11

Oh, maar er is wel degelijk een tegenprestatie, hoor. Fosfaten. Hebben we nodig voor intensieve landbouw. Het is alleen uiterst bedenkelijk om onze uitkeringsstelsels in te zetten om Marokko te appeasen.
.
Vanzelfsprekend is dit voor de buhne. Nederland schendt verdragen (navo, dublin, nice, maastricht) aan de lopende band. Gewoon stoppen met betalen kan dus vandaag.
.
Een heel klein voordeeltje van het feit dat Nederland geen rechtstaat is. Afspraken kun je zo slachtofferen door bestuurlijke willekeur.
.
In het kort. Er gaat dus niets veranderen. Het geld zal blijven weglekken. De schade aan dit land zal blijven toenemen.

Parel van het Zuiden | 13-01-16 | 09:10

AlleStijlVerloren | 13-01-16 | 09:08
Nee, den Belgh is als de dood om voor rasiest te worden uitgemaakt.

Charles de Batz | 13-01-16 | 09:10

Mooi, maar nou nog even redigeren die tekst.

nee_toch? | 13-01-16 | 09:09

Verdragen opzeggen kan dus wel? Is dat wat Asscher dus feitelijk zegt?
Juist. Dus... Dat we dat even voor de toekomst vastleggen in het geval EU dingetjes en zo. Als er weer een tegenargument wordt gebruikt als "maar dat kán niet, want verdrag..."
Die kun je dus opzeggen.

Stormageddon | 13-01-16 | 09:09

Marokko heeft super onderhandeld destijds, en onderhandelen nog steeds als een koning. Best knap om zoveel gratis geld te krijgen zonder tegenprestatie. Traineren is ook een kunst, de onderhandelingen duren al jaren. Het gaat een keer ophouden natuurlijk, maar je kan zeggen dat Nederlanders wel bij Marokkanen in de leer kunnen in de onderhandelingstechnieken.

martymcfly | 13-01-16 | 09:09

Asscher die islamofoob wordt is als een minister die een verkiezing ziet aankomen.

MonsantoSucks | 13-01-16 | 09:08

Dat hun zonen maar een gedeelte overmaken. Die verdienen toch wel wat bij.

Charles de Batz | 13-01-16 | 09:08

-weggejorist-

AlleStijlVerloren | 13-01-16 | 09:08

Of er iets in het water zit weet ik niet, maar als dat woestijnzand continue tussen mijn huidplooien en bilnaad schuurt, zou ik er ook knap pissig van worden.

MyCatIsDoingThis | 13-01-16 | 09:08

Terecht !

Als Sinterklaas verboden moet worden dan ook geen sinterklaas-geld meer voor uitvreters die ergens anders in de zon zitten.

Onze man in Mockba | 13-01-16 | 09:08

Marokko traineert al decennia de onderhandelingen over hun bezetting van de Westelijke Sahara met de VN. Laat staan wat ze met Nederland doen om de heerlijke uitkeringen te behouden.

Madame Poitiers | 13-01-16 | 09:08

Dat we überhaupt de discussie voeren of we wel of niet uitkeringen aan zandbakstaten moeten uitbetalen. Onbegrijpelijk!

Rest In Privacy | 13-01-16 | 09:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken