Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Een ander Marokkaans geluid

Halt. Stehen bleibenIk was dan ook blij dat ik een paar jaar later zonder probleem van hare majesteit de koningin het Nederlanderschap kreeg. Sindsdien gebruik ik het Nederlandse paspoort, ook bij bezoeken aan Marokko. De Marokkaanse wet verbiedt om ooit afstand te doen van je identiteit. Dat was de wil van de toenmalige koning Hassan II. Hij regeerde met ijzeren hand en duldde van niemand tegenspraak. Eerst wist hij niet hoe snel hij van die lastige berbers af moest komen en stuurde Nederlanders op zoek naar gastarbeiders naar de Rif. Toen ze later voor de Marokkaanse schatkist van onschatbare waarde bleken, kwam hij met de slogan ’Eens een Marokkaan, altijd een Marokkaan’ op de proppen. Zoals gewoonlijk staan de betere columns weer eens in Trouw.

Reaguursels

Inloggen

Dusseeh.. Als dat dubbele marokkaanse paspoort verlopen is heeft hij nog maar 1 nationaliteit?

holtor | 14-03-07 | 08:50

Tray Hornay 13-03-07 @ 13:56<br>
"Hij heeft niet het niveau van een Bolkenstein"<br>
Grappig. Hoop stukjes van Frits uit de jaren '90, en dan die met het 'forse rechtse geluid' waren ghostwritten door ... Geert Wilders, dus da's nou lullig. Andere ghostwriters waren van Baalen, Cliteur en nog een paar. Zo krijg je vanzelf een alleskunners-imago a la Bolkje. Ies allemaal neb.

zak_arme_turf | 14-03-07 | 01:11


De grootste grap in Marokko in de afgelopen jaren was die kwestie met die Belg..... Die sjopte wat rond in Agadir en reeg hier en daar wat echte marokkaanse "maagden" fluks vaginaal en anaal aan zijn lans.... tegen betaling

Officieel is er geen prostitutie in Marokko.... tot zijn filmpjes opdoken op het net..... hoppa, daar vlogen de dames de petoet in. Hele volk inclusief Hassan over de pis.

Wat is er van die Belg geworden ? een jihadje aan zijn broek gekregen ?

hoelahoep | 13-03-07 | 18:54

@ Dömper 13-03-07 @ 14:40
laat die jongen toch lekker in zijn psychose ....

me,myself and IK | 13-03-07 | 17:36

-weggejorist-

dlseth | 13-03-07 | 17:21

-edit jahaa -

Flodder | 13-03-07 | 17:15

Hehe eindelijk komen mensen dit ook eens te weten. Velen lijken dit te vergeten in die discussies rond de dubbele nationaliteit.

Hindoe | 13-03-07 | 15:03

@raketje 13-03-07 @ 14:49,
What the hell? Xenofoob??? Man je weet echt niet waar je het over hebt. Maar vertel jij mij maar wat de NL overheid doet voor alle Oost Europeanen die nu in Nederland werkzaam zijn. En waar (anders dan de "experts" beweren) een hoop in NL zullen blijven hangen?

Tray Hornay | 13-03-07 | 14:56

@Tray Hornay 13-03-07 @ 10:57

Hoe Oost-europeanen te integreren? Man je hebt werkelijk geen idee waar je over lult. Trieste xenofoob.

raketje | 13-03-07 | 14:49

@mhajou 13-03-07 @ 14:20 & 14:24
pssst, god bestaat niet

Dömper | 13-03-07 | 14:40

Marokkaan of Fin???

Tising | 13-03-07 | 14:27

@Recaties...

Dat kan toch!! ik vind ook prettig leven en god te spreken nogmaals dankzij aan mij gehoord dit de aard omgekomen voor de slachteroffer afgezien.

Nogal verstaan jullie steeds vergeten wat zei god te hoorzaamheid als dat komt nog gevaarlijk situatie van de aard aangewakkerd,dat helpt ook niet?

Hoe kan dat nou gekschets zou dit gaat gebeuren?ik snap het ook prettig houdig van mezelf bescherming dat ik weet allang over de aarde en met de slachteroffers aangesteld.

mhajou | 13-03-07 | 14:24

@Recaties...

Dat kan toch!! ik vind ook prettig leven en god te spreken nogmaals dankzij aan mij gehoord dit de aard omgekomen voor de slachteroffer afgezien.

Nogal verstaan jullie steeds vergeten wat zei god te hoorzaamheid als dat komt nog erger gebeurtenis van de aard aangewakkerd,dat helpt ook niet?

Hoe kan dat nou gekschets zou dit gaat gebeuren,over hun markt en oorlog en nog meer in ieder heressen gebruiken dan de aard hoort het nog niet in klimaat en ook niet geweten.

Aldus ontwetten van de aard niet klimaatoorzaken gelieerd.God te spreken aan de mensheid is bedanken dat komt het nog in overal overstromen en last van mileiu en aardbevingen en orkaan en windskracht tegen de aarde van de mensheid zullen opgeheven door god te zeggen.

mhajou | 13-03-07 | 14:20

mhajou krijgt een beetje te veel aandacht met die flauwekulteksten van 'm. Het was in het begin nog wel grappig, maar het wordt nu dodelijk vermoeiend. Kan je nu niet een andere vertaalcomputer gebruiken jochie? Dit kennen we nu wel.

Kleines Arschloch | 13-03-07 | 14:18

@mhajou, met water op je heauft..

Attila23 | 13-03-07 | 13:59

@Attila23 13-03-07 @ 13:56
Nee, kan niet, nog te veel leestekens.

Zeurders | 13-03-07 | 13:57

@Hans Anders 13-03-07 @ 11:34,
Het zou mooi zijn als Wilders dat voor elkaar zou krijgen. Maar ik geloof daar persoonlijk niet zo in. Wilders wil bijv. in 1 klap alle cultuursubsidies stopzetten (las ik op zijn site) dat betekent dus ook aan het Rijksmuseum... Ook heb ik Wilders nog nooit over andere zaken dan de Islam en criminaliteit horen praten. Hij heeft niet het niveau van een Bolkenstein of wellicht Pim Fortuyn.
.
Over het behouden van de belangen van de huidige generatie (stemmers), ben ik het helemaal met je eens. Balkellende kijkt met zijn kornuiten niet veel verder dan zijn regeerperiode (hoelang dat dan ook mag zijn).

Tray Hornay | 13-03-07 | 13:56

@Zeurders 13-03-07 @ 13:51
Of is mhajou een pseudoniem van Kouwes?

Attila23 | 13-03-07 | 13:56

@Attila23 13-03-07 @ 13:50
mhajou heeft een inburgeringscursus bij Kouwes gevolgd.

Zeurders | 13-03-07 | 13:51

@mhajou 13-03-07 @ 13:35
Heb je soms teveel gargasha-thee gedronken?

Attila23 | 13-03-07 | 13:50

Wolf in schaapskleren? En maar lachen om iedereen die hier die column waardeert..... veel te goedgelovig, we weten toch hoe ze zijn.

Ongelovige boer | 13-03-07 | 13:39

Tuurlijk ik wil graag reis naar de grif,de grif ooit boven op de berg kwam nog steeds sfeervolle en ligt daar leker zon en afkoelen zoals geheim in plaats van dat maakt niet uit je waar wil gezellig en kennismaking of zo als je doen willen.

mhajou | 13-03-07 | 13:35

@ Flodder 13-03-07 @ 13:10: Mee-eens: net als met het feit dat het tegeltje @11:43 volgens de huisregels geschrapt móet worden!

Joris, doe je werk!

NB: Ik ben een tegenstander van het te pas en te onpas gebruiken van uitroeptekens et cetera, doch in dit geval maak ik er graag een uitzondering op. Het betreft hier dan eauk geen geval van te pas en te onpas.

Zwarte Kool | 13-03-07 | 13:21

Op zijn minst; generalizerend en eaugkleppen met tunnelvisie, lijkt me dan wel..

Attila23 | 13-03-07 | 13:17

Reinaert 13-03-07 @ 13:01

Het gaat om de context. Die is in deze niet grappig. Verdient een joris op zijn minst. Ik stoor me aan zo'n tekst als die er langer dan een uur staat. Hetzelfde als dat je je stoort aan een autoalarm wat langer dan een kwartier loeit. I can't help it.
.
Huisregels
.
Wat we niet toestaan
(en u een ip-ban oplevert)
Kaalkopjes
Racisme, anti-semitisme, rabiaat extreemrechts taalgebruik en bedreigingen.

Flodder | 13-03-07 | 13:10

Flodder 13-03-07 @ 12:32:
Zo schokkend is die uitspraak toch niet?
.
als je hetzelfde zegt over duitsers is iedere rechtbesnaarde nederlander het vervolgens met je eens, dus what's the problem?
.
Hier en daar een hufterig grapje moet kunnen, en al stoor je jezelf er aan dan is het toch nog niet de moeite waard om er echt moeilijk over te doen?

Reinaert | 13-03-07 | 13:01

Hey maar, ik heb zelf ook 1 Nationaliteit en dat is Das Hollandischen. Mijn ouders zijn Turks, dus automatisch moet ik ook Turk zijn maar daar kies ik dus niet voor. Ik heb nooit een paspoort aangevraagd. Gewoon rashollander: WAAROM KOM IK FOKING NIET IN DE KRANTEN???

Ies diescriemienatie

Cino | 13-03-07 | 12:56

Maar dat tegeltje (@11:43), mag gejorist worden. Toch wel.

Attila23 | 13-03-07 | 12:44

Attila23 13-03-07 @ 12:35

Ja, gvd! Al bijna een uur pauze aan het houden. Daarvoor betaal ik niet maandelijks mijn GS-contributie via de automatische giro.

Flodder | 13-03-07 | 12:40

@Flodder 13-03-07 @ 12:32
Joris zit misschien te gamen..

Attila23 | 13-03-07 | 12:35

De columnist noemt mensen die vallen over dubbele paspoorten ook 'kortzichtig' en 'dom.
Inderdaad, sterke column want he-le-maal mee eens. Goed dat u dit plaatste, GS!

Pharos | 13-03-07 | 12:33

@joris
Ga eens aan het werk. Zie zeeuwse babbelaar 13-03-07 @ 11:43

Flodder | 13-03-07 | 12:32

*kuch*, alleen de koning reaukt de beste kif van het rif..

Attila23 | 13-03-07 | 12:28

Ik vraag me eigenlijk ook wel af wat Wilders van plan is met moslims en andere niet-westerse allochtonen als hij ooit eens aan de macht komt.
Ik zou ook niet als 2de rangsburger in een land willen blijven.

Als ik de meningen op vrijwel ongecensureerde media als geenstijl lees snap ik wel een beetje waarom sommige mensen bang zijn.
Denk dat het voor niet westerse allochtonen in het algemeen en moslims in het bijzonder helemaal zo gek niet is voorlopig een uitwijkmogelijkheid in de te hebben.

In historisch perspectief :
Er was hier ooit eens een buitenlandse mogendhied aan de macht die ook een bepaalde bevolkingsgroep liever kwijt dan rijk was.
En het autochtone bevolkingsdeel was die mogenheid maar al te graag terwille de toenmalige "allochtonen" aan te wijzen.

Niet dat ze daardoor verantwoordelijk zijn voor het lot van die mensen, natuurlijk.

Zie trouwens ook voormalig Joegoslavie, Rwanda ect.

bonafide | 13-03-07 | 12:04

Die laatste alinea in de column, waarin wordt gezegd :

"Met één voet in Marokko en de andere in Nederland zullen ze zich ook nergens thuis voelen en zowel hier als daar helaas voor altijd als de miskende allochtoon bekend staan."

is dan weer heel subliem!

Het klopt. Het zit in je al dan niet aangeleerde persoonlijkheid wanneer je niet wil vechten voor wie je bent.
Iemand die duidelijk maakt en uitstraalt dat die een allochtoon is, is dat omdat die geen keuze durft/wil maken voor het leven dat die wil leiden.

Wanneer je daarentegen kiest voor een leven in Nederland gaat het integreren vanzelf en wordt je zonder probleem door de "Nederlanders" geaccepteerd.

Aboutaleb is iemand die de keuze heeft gemaakt en daarom ook door iedereen werd geaccepteerd. Door druk van (waarschijnlijk) de PvdA heeft hij zich echter laten gaan, direct na de Provinciale Staten-verkiezingen, en wordt hij nu uitgekotst omdat hij laat zien geen keuze te willen maken voor het leven dat hij leidt.

Frappant. Onduidelijkheid over jezelf maakt dat je jezelf laat vallen. Waarbij je anderen de schuld gaat geven.

Zo zie je maar weer: alles begint en eindigt met zelf-acceptatie.

Zwarte Kool | 13-03-07 | 12:00

@sjaakdeslinkselul schrijft: 'Maar goed, nu zien de reaguurdertjes ook een keer dat sommige marokkanen best OK zijn.'
M.a.w. de meerderheid is niet OK...
@ Mc Fuck 'Zij zijn toch degene die allemaal in dikke mercedesen en BMW's rijden?'
en dan zal ik Shani maar niet citeren.
Wat een polariserende, vastgeroeste denkbeelden ...

Zalfje | 13-03-07 | 11:55

Hans Anders 13-03-07 @ 11:34
Hans Anders = Geert Wilders?

Koekje-dr-bij? | 13-03-07 | 11:49

-weggejorist en opgerot-

zeeuwse babbelaar | 13-03-07 | 11:43

Goede column, daar lust ik er nog wel wat van. Wilders is inderdaad een angstzaaiende xenofoob. Ayaan niet.

salonrealist | 13-03-07 | 11:40

Waarom niet alvast oprotten nu het nog veilig is? Scheelt een hoop ellende met verhuizen. Kan je het rustigaan doen.

Der Gretel | 13-03-07 | 11:39

Een interessant persoon, die Youssef Azghari. Tenminste een realistische kijk en (misschien) een fatsoenlijk woordje Nederlands.
Die mag naar mijn mening wél een voorbeeldfunctie bekleden.

Pepp1 | 13-03-07 | 11:35

Tray Hornay 13-03-07 @ 10:47

De NL economie draait vooral op het vertrouwen dat mensen hebben in die economie en in de mensen die aan de touwtjes denken te trekken. Ik denk persoonlijk dat JPB IV een ramp voor NL van ongekende omvang zal zijn omdat die gehele bende van dom persoonlijk gedreven hobbyisme aan elkaar hangt.

Investeerders in nieuwe technologien zien dat vakbonden en ambtenaren volop de ruimte krijgen om aan zelfinstandhouding t.k.v. de maatschappij te doen, dat nieuwe technologien vooral beoordeelt zullen worden op behoud van hun huidige werkgelegenheid en bestaansrecht i.p.v. de meerwaarde die het voor de nieuwe generaties zal opleveren.

Wilders spreekt vooral de mensen aan die geloven dat er een NL identiteit bestaat die het waard is om te verdedigen en velen zijn dat met hem eens. Echter de 5e colonne van landverraders, mensen dus als b.v. Agnes van Ardenne, die menen dat Wilders absoluut ongelijk heeft omdat zij, als echte weggeeftante, altijd zo'n warme persoonlijke band met Arib en Albayrak heeft gehad.

Deze hobbypolitici hebben nu zwaar de overhand in JPB IV en het is dus geen wonder dat Wilders met alle beschikbare argumenten probeert de verdere verkwanseling van NL aan domme religieuze en millieu opvattingen te voorkomen.

Hans Anders | 13-03-07 | 11:34

Goeie column, en misschien het wel echt zo dat door het inleveren van het Marokkaanse paspoort een heleboel van die 'ontheemde' jongeren gedwongen worden hun vaderland (Nederland) eens anders te gaan bekijken. Heb op zich niks tegen dubbele nationaliteiten, het komt over de hele wereld voor, maar in dit geval lijkt het meer geïnstrumentaliseerd en gebeurt op grote schaal, en is daarom naar mijn mening niet gewenst. Je moet dan misschien niet je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt, maar als je telkens teruggrijpt op die oude pata's zul je nooit fatsoenlijk op je nieuwe leren lopen...

Pepsicle | 13-03-07 | 11:34

"Zo gooit ze extra olie op het vuur dat de giftige xenofoben in de politiek, van Hirsi Ali tot Wilders, hebben aangestoken."
Haha, een typische PvdA-mening, Wilders als "giftige xenofoob".
En dat gaat tegenwoordig door voor een goede column, omdat een Marokkaan een beetje historisch besef heeft? Pritts handje is gauw gevuld - als een allochtoon geen crimineel of supernationalist is, roepen we al hosanna.

Zware Guy | 13-03-07 | 11:30

@ Shani zeg maar precies zoals de gggristenen de schuld op anderen schuiven? Zie dan in dat het niet alleen de islam is maar religie in het algemeen.

perchloorazijnpisser | 13-03-07 | 11:28

@Shani :
Goede analyse, het onvermogen tot zelfkritiek is het belangrijkste obstakel tussen moslims en westerlingen. Wie nooit naar de reden van zijn eigen falen kijkt zal nooit verder komen en vast blijven zitten in het jaar 600 na Christus.

Dr. Faustus | 13-03-07 | 11:20

The eimer 13-03-07 @ 11:08 De oplossing is gewone burgers hun dubbele paspoort te laten houden, maar alles wat in het landsbestuur wil te dwingen zijn/haar tweede paspoort op te geven. Het gaat ten slotte om de schijn/dreiging van belangenverstrengeling. En zo houden we de mogelijkheid om over een jaar of 10, 20, als de islam hier verboden wordt en de koran op de lijst van verboden boeken komt, de aanhangers van die sekte retour te sturen. Islam en democratie kunnen niet naast elkaar bestaan. Ik stem ervoor de democratie te houden.

Shani | 13-03-07 | 11:18

Eindelijk eentje met zijn kop op zijn romp ipv in zijn reet, hehe.<br>
Alleen benieuwd hoeveel van die jonge rifkikkers nu ook 'hyprocriet' in *zijn* voorheaufd willen krassen, want dit is natuurlijk pure collaboratie, dat spreekt voor zich.

zak_arme_turf | 13-03-07 | 11:18

ja man 13-03-07 @ 10:53 Heb je ooit wel eens een Marokkaan/Turk/willekeurige islamiet horen toegeven dat iets zijn/haar eigen schuld was? Het is toch altijd een ander, liefst een kufar, die het heeft gedaan. Volgens mij wordt dat ze met de paplepel ingegeven.

Shani | 13-03-07 | 11:11

Scherpe collumn.
Tevens een domme uitspraak, polarisatie is nooit goed.

Ridge Forrester | 13-03-07 | 11:10

Goed en zowaar genuanceerd verhaal.
Een stuk geloofwaardiger dan Wilders en zijn suffe loyaliteitsargumenten.

Zeurders | 13-03-07 | 11:10

Alles goed en wel dat die dubbele paspoortenkwestie opgelost moet worden,
maar weet wel later de echte bad boys niet meer uit onze aardse paradijs weggestuurd kunnen worden. Tenzij Turkije en Marokko zich aanbieden als provincie van Nederland. Ik denk echter dat niet haalbaar is.

The eimer | 13-03-07 | 11:08

Ik wìst het wel.

rjochtrêgich | 13-03-07 | 11:05

M.i. richt die hele dubbele paspoortaffaire zich niet op de juiste mensen. Het gaat niet om degenen die zich wel inzetten voor Nederland en zelfs een plaats in het parlement nastreven, maar om het tuig dat de boel verpest. Dwing die lui maar eens om te kiezen. Dat is het nadeel van dit soort symboolpolentiek. Meneer Wilders 'schiet' op de verkeerde mensen, waardoor het hele land in rep en roer is vanwege zijn vermeende xenofobie en/of racisme, de meerderheid keert zich tegen hem en voila, het omgekeerde van wat hij (GW) had willen bereiken wordt gerealiseerd.

knutsel | 13-03-07 | 11:04

@flodder
Spotten met het prikkelbare darmsyndroom is erg kwetsend. Vele mensen lijden hier dagelijks onder. Het zal je maar gebeuren, dat je altijd winderig bent! Die schaamte, het onbegrip van je omgeving. En dat elke dag!

Kleines Arschloch | 13-03-07 | 11:04

McF*ck™ 13-03-07 @ 11:01

Wie leven er dan allemaal in die gare flatjes met een schotel op het balkon?

Flodder | 13-03-07 | 11:03

lol@Flodder 13-03-07 @ 11:01

De StoorZenDer | 13-03-07 | 11:02

ja man 13-03-07 @ 10:53

Er wordt helemaal niet over schuld gesproken in dat stukje dat je citeert. Dus om je vraag 'ben ik nou de enige die kan lezen of niet?' te beantwoorden. Niet.

Flodder | 13-03-07 | 11:01

"Daarom leven ze hier heel sober in oude tochtige huurhuizen om voor een huisje in Marokko te sparen."

Sinds wanneer leven ze hier sober? Zij zijn toch degene die allemaal in dikke mercedesen en BMW's rijden? Dan wil ik ook wel sober leven.

McF*ck™ | 13-03-07 | 11:01

Goede column. Was natuurlijk ook een domme uitspraak van Arib. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Doet verder niets af aan het feit dat Wilders een onbenullige kwezel is, die met zijn incidentenpolitiek scoort bij de aan prikkelbare darmsyndroom onderhevige onderbuikkiezer.

Flodder | 13-03-07 | 10:58

@ja man 13-03-07 @ 10:53,
I.p.v. maar telkens weer terug te kijken naar wat we allemaal "fout" hebben gedaan kunnen we beter naar de toekomst kijken. Hoe laten we de Oost-Europeanen integreren? Hoe zorgen we dat we de internationale bedrijvigheid hier blijven houden (Adam bewoonbaar maken, fileprobleem verminderen en normaal geprijsde woonruimte aanbieden). Waarom moet nou steeds weer 80% van onze aandacht naar een stel mislukkelingen gaan? They are in shit? Let them figure out how to get out of it.

Tray Hornay | 13-03-07 | 10:57

@JudgeJuly

idd, ik citeer Fleisch tegen Raveau: "De adverteerders in kwestie willen wel graag weten wie - en ik citeer - “die idioot” is die hen via allerhande wegen heeft proberen te overtuigen niet langer campagnes te draaien op GeenStijl."

Muahahah!

De StoorZenDer | 13-03-07 | 10:57

Marokkanen die me voor dit onheil waarschuwden zijn bang. Zij hebben sinds hun komst het gevoel dat ze door demonen en kaffers op de hielen worden gezeten. Eerst door Janmaat, toen Fortuyn en nu Wilders. Vandaar dat ze elke cent die ze verdienen in Marokko investeren. Daarom leven ze hier heel sober in oude tochtige huurhuizen om voor een huisje in Marokko te sparen. Dat is goed voor de Marokkaanse economie, maar doordat ze in een spagaat leven, blijven ze ongelukkig.

ben ik nou de enige die kan lezen of niet?

dus als het goed begrijp, is het onze eigen schuld dat ze zich hier niet thuis voelen, en elke cent in mocro land investeren?

WTF............................................?

ja man | 13-03-07 | 10:53

@da wizard
Mag ik vragen waarom je dat gedaan hebt? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Waren er praktische of emotionele redenen voor om je nationaliteit op te geven?

Kleines Arschloch | 13-03-07 | 10:52

Die opnieuw opgelaaide islamdiscussie, migrantendiscussie, paspoortaffaire en het integratiedebat ben ik weer helemaal zat.
.
Kunnen we in NL ons niet beter op andere zaken concentreren? Zoals fileprobleem, huizenprijzen, logge ambtenarenapparaat, innovatie (zoals de brandstofcelauto) etc.

Tray Hornay | 13-03-07 | 10:47

OT/
Joost leeft nog! En hoe! De heertjes "Wie heeft de grootste piemelores" hebben elkaar weer gevonden. Heerlijk leesmiddagje is gekomen.
www.communicatie-online.nl/weblog/webl...

JudgeJuly | 13-03-07 | 10:35

Wel apart dat hij Ayaan xenofoob noemt.
Ayaan was juist niet bang voor 'vreemden' maar voor mensen zoals zijzelf, eerder homofoob dus...

Patrick Bateman | 13-03-07 | 10:34

Op zich plausibel verhaal maar dan toch weer opgeven over Wilders,Ali en Pim, dom natuurlijk, want waar hij het heeft over zijn eigen ideeen daarover, zie Arib, Gaat hij er aan voorbij dat door het gedrag van zijn "landgenoten " de afgelopen decennia er een klimaat van onvrede is ontstaan bij de autochtone bevolking. De Hollanders in de arbeiderswijken zagen 20 jaar geleden al dat dit fout moest gaan maar zij werden monddood gemaakt onder de dooddoener, racisme. Dus Azghari trekt geen juiste conclusie uit zijn eigen verhaal.

Contradictio | 13-03-07 | 10:31

Mensen die zo slecht op de hoogte zijn van de geschiedenis als Azghari zouden hun column nog niet eens in het plaatselijke sufferdje geplaatst mogen zien. Niet Arib, maar Azghari is de onnozele hals.

luldebehanger | 13-03-07 | 10:31

In de verte piept een marmot.

Teen | 13-03-07 | 10:26

Toen ik van mijn Turkse nationaliteit af wou moest ik over 4 jaar verspreid 3 maal naar het consulaat.
En inderdaad die wachtrijen daar lijken erg op de uitverkoop van de Hema, alleen duurt het bij de kassa wel 100 maal zo lang...

da wizard | 13-03-07 | 10:26

Er zijn genoeg marokkanen die het met deze column eens zijn, maar kunnen/durven dat niet te zeggen omdat ze bang zijn voor de gevolgen. Maar deze hele discussie over de dubbele nationaliteit is de moeite niet om daar over te gaan discuseren. Niemand heeft er ooit een groot probleem van gemaakt tot meneer wilders het aan de orde bracht. Deze uitspraak is het gevolg van zijn machtspositie. Nu zit Wilders volgens de peilingen al op 17 zetels. Mede door dit soort uitspraken. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat zijn volgende punten zullen zijn als hij inderdaad 17 zetels haalt. Ik durf te wedden dat deze dan nog extremer zullen zijn. En dan nog meer zetels krijgt.

El Cacho | 13-03-07 | 10:23

@pritt
ga ephimenco es lezen.

sjaakdeslinksesul | 13-03-07 | 10:22

eindelijk eens iemand die de spijker op zijn kop slaat, goeie columm..... dus

wie weet waar | 13-03-07 | 10:22

goed goed... Fuck Arib.. Die vieze vuile.
Geert zal bij een goede verkiezingsuislag een goede schifting veroorzaken. Alle lutsers gaan vanzelf wel weg.Zoals deze nutteloze Arib met d'r rasistische geouwehoer.Zij discrimineert en blijft duidelijk zolang het haar uitkomt. En dan wordt er niet getwijfeld aan haar loyaliteit. Zij is ongeveer zo loyaal als een one night stand.

Deadkennedy | 13-03-07 | 10:21

Goed verhaal, lekker kort.

Servowire | 13-03-07 | 10:20

Hoort er iemand hier een lama schijten of waait de wind weer zoals we hem graag zien waaien? Hoe dan ook, het voelt gewoon lekker zo'n column. Kan je ook niks aan doen.

JudgeJuly | 13-03-07 | 10:19

@sjaakdeslinksesul 13-03-07 @ 10:17
LOL@sjaak

Dömper | 13-03-07 | 10:19

Ik citeer(koning Hassan II):
"Eens een kudt-marokkaan altijd een kudt-marokkaan"

FAP-Master | 13-03-07 | 10:18

Betere collumn? Dus we kunnen concluderen dat Pritt Wilders en Hirsi Ali als giftige xenofoben ziet. Nee, prima, dat dat ook even duidelijk is.

CoJoNes | 13-03-07 | 10:18

perchloorazijnpisser 13-03-07 @ 10:14

Precies. Ik heb geen hekel aan Marokkanen zelf,de meeste mensen niet denk ik,maar wel aan die kutmennekes. En zelf heb ik een tyfushekel aan de islam ;) (Eigenlijk aan alle godsdiensten met geboden en domme regels)

Nifelheim | 13-03-07 | 10:17

@ preston spears 13-03-07 @ 10:13
Die uitspraak van haar verschilt niet eens zoveel van diverse reaguurders die dreigden te emigreren als links aan de macht zou komen de vorige verkiezingen...

Patrick Bateman | 13-03-07 | 10:17

@Domper @ 10:14
Oeps die had ik gemist.... kudtmarokkaan!

sjaakdeslinksesul | 13-03-07 | 10:17

Dus eigenlijk is het geen wat het gros van de reaguurders hier al een poos roept gewoon waar?

Hellsmurfje | 13-03-07 | 10:16

@De Regenjas 13-03-07 @ 10:09
Yeah right: "... giftige xenofoben in de politiek, van Hirsi Ali tot Wilders,..."

Dömper | 13-03-07 | 10:14

Trouw is inderdaad een goede krant. Ze weten ook de opinies en de feiten tenminste te scheiden. In scherpe tegenstelling tot NRC en de Volkskrant.

jimmy | 13-03-07 | 10:14

Sommige wel ja maar ik ken er maar weinig. De column is best ok, maar laten we eerlijk zijn, de Mocrojeugd heeft nog veel te leren als het om respect voor de medemens gaat.

perchloorazijnpisser | 13-03-07 | 10:14

Goed stuk, verplichte kost zou ik zeggen.

Inquinatus cinaedus | 13-03-07 | 10:13

-weggejorist-

preston spears | 13-03-07 | 10:13

Het vooruitzicht dat Arib oprot is een extra reden om op Wilders te stemmen.

Dr. Faustus | 13-03-07 | 10:13

En ziedaar het hele verhaal. Op deze manier garandeert de Nederlandse Kwien dat de Marokkaanse King altijd een dik inkomen heeft. Want vrijwel alle Marokkaanse Nederlanders sturen hun euro's naar Marokko waar de King dan weer waardeloze dirhams voor laat drukken en de cirkel is rond.

Rest In Privacy | 13-03-07 | 10:12

Ze hadden de naam boven de column moeten veranderen in Jan de Boer ofzo en dan maar wachten op alle woedende reacties van mede- en nederlanders over de racistische en xenofobe inhoud ervan. Maar goed, nu zien de reaguurdertjes ook een keer dat sommige marokkanen best OK zijn.

sjaakdeslinksesul | 13-03-07 | 10:11

Die begrijpt tenminste waar het om gaat.
Respekt.

De Regenjas | 13-03-07 | 10:09

Jammer voor Mabel dat ze alleen een NL-paspoort heeft. Vluchten kan niet meer.

Klukkluk | 13-03-07 | 10:08

Zoals gewoonlijk staan de betere columns weer eens in Trouw.
...
En Geenstijl dan Prit Stift???

Tray Hornay | 13-03-07 | 10:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken