Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tom Clancy postuum opperhoofd van de Wereldorde

Clancyweb_2690561b.jpg Duizend internethartjes voor Tom Clancy. De besnorde schrijver die ons vorig jaar helaas veel te vroeg ontvallen is, wist als geen ander een potente cocktail te brouwen van onderzeeboten, voluptueuze vrouwmensen en booswichten met nucleaire wapens. Met felrealistische beschrijvingen van Oostblokkistaans wapentuig en zorgvuldige reconstructies van de machinaties binnen het Kremlin wist Clancy de Koude Oorlog te destilleren tot vuistdikke boeken vliegtuiglectuur. Zeggen wij niet, zegt Ronald Reagan. Wablief? Inderdaad, de cowboypresident. Uit recent vrijgegeven stukken uit het privéarchief van Margaret Thatcher is gebleken dat de voorbereiding die Reagan zichzelf gaf op zijn meetings met Gorbatsjow bestond uit het lezen van… Red Storm Rising. Oh Nikita, we did never know. Misschien niet helemaal een troostende gedachte dat er een B-acteur met de geletterdheid van een qat kauwende lama aan de knoppen van des werelds grootse nucleaire arsenaal zat, maar het doet in ieder geval vermoeden dat als Donald Trump volgend jaar zijn vastgoedklauwtjes in het Witte Huis zou zetten, het nog niet het einde van de wereld hoeft te betekenen. En bovendien, wat is er zo erg aan een beetje fictie? Het zou bijna Mark Rutte c.s. aan te bevelen zijn. Het is dat MinDef Hennis specifiek uitgezocht is op het gebrek aan leesvaardigheid (als ze de stukken over de Faaljager had kunnen lezen had ze vast heur kruisje niet gezet onder de Faustiaanse contracten van Lockheed), maar als de personeelschef van de zeepfabriek Mark R. de volgende besprekingen over de Oorlog tegen de Oemmah met Soldaat van Oranje onder zijn arm zou voeren, in plaats van de instructies van Royal Dutch Shell. Dan winnen we misschien ook eens een oorlog.

Reaguursels

Inloggen

Als aanvulling vergeet niet om te vermelden dat Gorbatsjov en Reagon het erg goed met elkaar konden vinden in IJsland wat destijds heeft geleid tot het SALT verdrag. Hetgeen tot ontmanteling van kernwapens wederzijds heeft geleid.
Of dat nou wel of niet met veel Wodka tot stand gekomen is doet niet ter zake, het is en blijft een fantastisch verdrag en resultaat. Daarvoor mag o.a. Reagon best postuum nog steeds een veer in zijn reet krijgen!
Beroep = Boerenlul | 31-12-15 | 09:02

Godsamme wat bazelt u nu?
Waar haalt u deze wartaal vandaan?

SALT I: Breznjev & Nixon (Kissinger)
SALT II: Breznjev & Carter. Nooit geratificeerd. Reagan was een felle tegenstander! Beide regeringen (USSR en USA) beloofden zich aan het verdrag te houden en Reagan stemde er mee in als president zijnde maar was tegelijkertijd bezig met START en SDI.

De ontmoeting van Reagan en Gorbatsjev resulteerde in het INF! Een triomf voor de Russiche diplomatie gezien Reagan "hawkish" attitude in het algemeen.

Lees u even in betreffende deze materie!
Gosternokke!
Salut! Evocatus

Evocatus | 31-12-15 | 12:04

@Hatchcock | 30-12-15 | 20:33
Als aanvulling vergeet niet om te vermelden dat Gorbatsjov en Reagon het erg goed met elkaar konden vinden in IJsland wat destijds heeft geleid tot het SALT verdrag. Hetgeen tot ontmanteling van kernwapens wederzijds heeft geleid.
Of dat nou wel of niet met veel Wodka tot stand gekomen is doet niet ter zake, het is en blijft een fantastisch verdrag en resultaat. Daarvoor mag o.a. Reagon best postuum nog steeds een veer in zijn reet krijgen!

Beroep = Boerenlul | 31-12-15 | 09:02

"Zo een havik was hij dus ook weer niet.
Ongeblustekalk | 30-12-15 | 16:10"

Oh, nee? Hij nam het Truman anders ernstig kwalijk dat die MacArthur niet toestond om nuleaire wapens te gebruiken in de Korea oorlog en de generaal zelfs ontsloeg.

Reagan: "the only thing that kept Harry Truman from real greatness was his decision not to completely back General Douglas MacArthur and win the Korean War. I think, as MacArthur did, that if we as a nation send our soldiers
abroad to get shot at, we have a moral responsibility to do everything (cursief in het origineel) we can to win the war we put them in"
Ronald Reagan, Ronald Reagan: An American Life. the Autobiography of Ronald Reagan, blz. 133
Salut! Evocatus

Evocatus | 31-12-15 | 03:28

Och, gut deze goeiste van Reagan was ik nog vergeten:

"The North Vietnamese conquered South Vietnam by force of arms. This was no civil war. They have been separate nations for 2000 years"
Ronald Reagan et al., Reagan, in His Own Hand, blz 135.

Brilliant herschrijven van een paar duizend jaar geschiedenis, nietwaar? Treurig, treurig, en dat zou dan de grootste president van de VS zijn? Hou toch op.
Salut! Evocatus

Evocatus | 31-12-15 | 03:12

Reagan: "Fascism was really the basis for the New Deal."
Time Magazine, The Nation: I've Had a Bum Rap (titel v/h artikel) van 17 Mei 1976.

Reagan: "It’s silly talking about how many years we will have to spend in the jungles of Vietnam when we could pave the whole country and put parking stripes on it and still be home by Christmas" (1965)

Tja, over politiek inzicht en kwaliteit van denkraam gesproken.
Salut! Evocatus

Evocatus | 31-12-15 | 03:00

"Weet sollicitant dat Reagan in de US of A wordt gezien als 1 van de allergrootste presidenten die er zijn geweest?
De Psychiater | 30-12-15 | 15:41"

Sinds wanneer zegt zoiets over de werklijke kwaliteiten van een Amerikaanse president?

Reagan heeft over zichzelf gezegd dat hij iemand was die leiding nodig had. Als filmacteue, al dan niet B is dat prima, maar als president van de VS, niet zo best.

"Rond 87 wist men al dat de Sovjet unie zijn langste tijd had gehad maar Reagan bleef hameren op een groter defensie budget.
Wat er dus in tijden van crisis voor zorgde daty de sovjet unie viel"

De Sovjet-Unie is ten onder gegaan vanuit de toppen van de leiding van deze staat. De VS hebben daar nauwelijks aan bijgedragen. Op den duur waren er in de leiding velen die erg pro-kapitalistisch waren/werden. Men was wel lid van de communistische partij, maar men was geen communist. Men was vooral bezig met het bevorderen van de eigen carrière en niet met het uitbouwen van het socialisme tot communisme. Het was een zachte revolutie van boven naar beneden. Zacht in de zin van geen bloed vergieten. De schock therapy van Yeltsin, een soort snelle pijn methodiek, leverde een zeer harde wereld op voor de gewone Rus en Russin en zo ongeveer goud voor oligarchen in aanbouw. Maar dat is een ander verhaal.
Salut! Evocatus

Evocatus | 31-12-15 | 02:10

Tom Clancy had geen snor.

Bit ten Bak140 | 30-12-15 | 22:27

Zo hee, Tom Clancy misbruiken voor een potje Reagan bashen op Geen Stijl, het lijkt de publieke omroep wel...

Ravian | 30-12-15 | 22:13

@Hatchcock | 30-12-15 | 20:33
Onzin, reformatie begon al in 85 en in 88 waren er al staten die min of meer zelfstandig gingen opereren.
SDI stond in die periode in de kinderschoenen en werd door toenmalige regeringsfunctionarisen als te duur en onnodig geacht.
Rond 87 wist men al dat de Sovjet unie zijn langste tijd had gehad maar Reagan bleef hameren op een groter defensie budget.
Wat er dus in tijden van crisis voor zorgde daty de sovjet unie viel en Amerika met een grote schuldenlast achterbleef die pas in de negentiger jaren enigszins recht werd getrokken.
Reagan zijn grootste verdienste is dat hij het militair complex zo groot heeft gemaakt en zo verweven heeft in de Amerikaanse maatschappij dat elke President wel orlog MOET voeren en nimmer nooit op defensie ka bezuinigen omdat hem dat stemmen kost.
En dat had Eisenhouwer al voorzien!
www.youtube.com/watch?v=CWiIYW_fBfY

miko | 30-12-15 | 20:57

@miko | 30-12-15 | 16:07
" het starwars plan en het opstuwen van de defensie begroting was totaal zinloos omdat elke oosblok specialist je al kon vertellen dat de sovjet unie werkelijk tot niets meer in staat was"
Hmm, vrijwel niemand zag destijds het ineenstorten van de Sovjet Unie aankomen. Het verraste vriend en vijand. Al die linkse heilstaatdenkers van de SP, PvdA en (voorlopers van) Groenlinks stonden te janken toen de muur viel en vervolgens een paar jaar later de Sovjet Unie inelkaar donderde. De meeste van die zogenaamde oostblokkenners waren clueless.
En Ronald Reagon speelde wel degelijk een belangrijke rol bij de val van het communisme. Zijn onverzettelijkheid jegens het communisme en het opjagen van de defensie begroting (o.a. Star Wars) zorgde ervoor dat de Sovjet Unie versneld failliet ging. Ze konden de wapenwedloop botweg niet meer betalen. Iets waar hij nu de nodige credits voor krijgt. Niet voor niets dat ze Ronald Reagon in het voormalig Oostblok wel weten te waarderen.

Hatchcock | 30-12-15 | 20:33

Ronald Reagen was een van de allergrootste presidenten ooit.
Hij heeft bijzonder veel bereikt in zowel binnen- als buitenland.

Zijn mooiste overwinning was de oproep tot het neerhalen van de Berlijnse muur: en.m.wikipedia.org/wiki/Tear_down_thi...

McPhart | 30-12-15 | 20:28

Vesta | 30-12-15 | 19:50
Mooi tegeltje. Goed gesproken -.-'

Hem | 30-12-15 | 20:16

mooi stukkie.

Vesta | 30-12-15 | 19:50

Red storm rising is een aftreksel van het boek van Generaal sir John hackett (ja die van Arhnem) "de derde werelddoorlog augustus 1985", die heeft ie later bijgewerkt en das volgens mij de verhaallijn voor het boek van Clancy, voor de rest zijn er afgelopen jaren diverse boeken verschenen (diverse auteurs) die de huidige en toekomstige conflicten al uit de doeken deden.

Umberto die trotzoni | 30-12-15 | 19:49

Sollicitant draait de zaken om. Tom Clancy is groot geworden, juist omdat Reagan al eerder toegaf The Hunt for Red October erg goed te vinden. Was destijds de beste publiciteit die Clancy kon krijgen en zorgde er voor dat hij wereldwijd doorbrak. Maar dit gegeven was dus ook al bekend voor opening van Thatchers Archief.

JB86 | 30-12-15 | 19:38

Heb alles van Tom Clancy gelezen kan kan vol overtuiging zeggen: Clancy was en is de uberbaas van de techno-thrillers. Niemand die zoveel tijd en moeite in de research stopte, niemand die de (militaire) technologie in zulk sappig detail wist te beschrijven. Uitgediepte personages en altijd een retespannende verhaallijn. En Red Storm Rising behoort wat mij betreft (nog steeds) tot het klassieke WO III scenario...

Grijskijkert | 30-12-15 | 19:13

Zoals al eerder opgemerkt was Larry Bond de mede-auteur van Red Storm Rising. Hij is (was?) niet alleen marine-officier, maar ook de ontwikkelaar van "Harpoon", een van de meer complexe & realistische wargames. Tom Clancy is meerdere malen uitgenodigd op het Pentagon om lezingen te geven, en als ik het mij juist herinner was Red Storm Rising de aanleiding voor de eerste uitnodiging, waarin Tom vooral werd gevraagd hoe hij op basis van publieke informatie toch zo goeddoemme nauwkeurig dezelfde inschatting(en) leek te kunnen maken als de NAVO. Hij was (indertijd) dus geen prutser wil ik maar zeggen.

Seraphin | 30-12-15 | 18:42

Tom clancy boeken zijn TOEN op de bestseller lijst gekomen mede door dat reagan er mee gezien werd. Heeft er TOEN al iets over gezegd. Geen geheim. Clancy dankt deels zijn succes hieraan. tomclancy fan

ICantStopLaughing | 30-12-15 | 18:03

Clancy? Yup, schrijver met oog voor detail...

xyoxyox | 30-12-15 | 17:03

Liever dat 's lands hoogste politici fictie lezen dan dat ze fictie schrijven.

Hoe zat dat ook al weer met die 1000 euro?

jcvjcvjcvjcv | 30-12-15 | 16:50

Iets in die tweede zin van je loopt niet lekker, maar wat is het?
Ergernis! | 30-12-15 | 16:36
.
Had inderdaad beter gekund maar was niet in de stemming. Als de bedoeling maar duidelijk is, toch?

Lupuslupus | 30-12-15 | 16:40

Wat is dit voor een kut stukje over Reagan?
Een van de meest waardevolste leiders van de vrije wereld.

KarelMarks | 30-12-15 | 16:39

@Ren je rot | 30-12-15 | 16:27
Uiteraard zou Hardy nergens zijn zonder Stan Laurel

Ren je rot | 30-12-15 | 16:37

@Lulpuslulpus 16.26

Iets in die tweede zin van je loopt niet lekker, maar wat is het?

Ergernis! | 30-12-15 | 16:36

-weggejorist-

HoogVoorhoofd | 30-12-15 | 16:32

@Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:58
Misschien het punt, dat er soms iemand aan het hoofd van een regering staat die niet altijd als capabel mag worden beschouwd. En nee, niet over markie beginnen(sorry, ik krijg hem er niet uit met een hoofdletter), want Nederland zie ik niet echt als wereldmacht.
Waarmee achteraf de wereld dan misschien wel weer geluk heeft gehad.
2 Poetins toendertijd tegenover elkaar. Ziet u het voor u?
Misschien is het punt dat de wereld wat langer mee zou gaan als er her der wat meer Reagens/Charlie Chaplins/Oliver Hardy's aan de macht zouden zijn.
Maar nogmaals geachte Parel, dit is mijn bescheiden mening over wat het punt in dit topic zou moeten zijn en het is geheel aan u om daar anders over te denken.

Ren je rot | 30-12-15 | 16:27

@Lupuslupus | 30-12-15 | 15:58
Flikker toch op met dat neocongezeur.
miko | 30-12-15 | 16:07
.
Is dat uw manier van reageren wanneer u het niet eens bent met een commentaar? Nou aan u hoef ik dus in ieder geval geen tijd voor een antwoord meer te besteden.

Lupuslupus | 30-12-15 | 16:26

maar ook Ebola enz.
Mark_Pugner | 30-12-15 | 16:04
.
Nou als het over Ebola en aanverwanten gaat lees dan het boek Virus X van Frank Ryan. Het is een beklemmend verslag (dus geen luchtfietserij of fantasieën) van de uitbarsting van de nieuwe epidemieën in alle uithoeken van de wereld aan het eind van de 20e eeuw.
Aids, Hanta virus, Ebola, BSE en het vleesetende virus. Dr, Frank Ryan is zelf een van s werelds autoriteiten op het gebied van virussen, interviewde virusexperts in de hele wereld. Hij bestudeerde niet alleen de aard van epidemieën maar onderzocht tevens hun schrikbarende complicaties.
.
Echt een aanrader. Heb het boek voor 1,50 gekocht bij de Kringloop.

Lupuslupus | 30-12-15 | 16:19

Reagan en Tatcher... Zouden die nu aan het bewind komen zou het gebied rond Raqqa al snel een nogal stralingsrijk binnenmeer in Syrie zijn en Ukraine nog een land. Je kunt veel van ze zeggen, maar politiekcorrecte appeaser waren het zeker niet.

Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 16:12

@De Psychiater | 30-12-15 | 15:41
Ja, en? De gemiddelde amerikaan denkt nog steeds dat Amerika HET land is waar je nog van krantenjongen tot magnaat kunt koe
men maar dat die kans in Europa veel groter is.

miko | 30-12-15 | 16:11

Na Reagan komt zonnenschijn, was een grapje van vroeger, maar dat bleek dus Bush te zijn. Dit artikel doet mi geen recht aan " The great communicator". Hij tekende het INF verdrag. Zo een havik was hij dus ook weer niet.

Ongeblustekalk | 30-12-15 | 16:10

"een B-acteur met de geletterdheid van een qat kauwende lama"
.
Nou, die B-acteur heeft wel de koude oorlog helpen ten einde te brengen (die door de neocons meteen weer werd opgestart) en met die geletterdheid van een lama zoiets als dit geschreven: "You and I are told increasingly we have to choose between a left or right. Well I'd like to suggest there is no such thing as a left or right. There's only an up or down— [up] man's old—old-aged dream, the ultimate in individual freedom consistent with law and order, or down to the ant heap of totalitarianism. And regardless of their sincerity, their humanitarian motives, those who would trade our freedom for security have embarked on this downward course." Met als uitsmijter: "You and I have a rendezvous with destiny. We'll preserve for our children this, the last best hope of man on earth, or we'll sentence them to take the last step into a thousand years of darkness." www.reagan.utexas.edu/archives/referen...

ben kokhals | 30-12-15 | 16:08

@Lupuslupus | 30-12-15 | 15:58
Flikker toch op met dat neocongezeur.
Reagan was vrijwel niet geintresseerd in economie.
Zij enige gedachte was de top superrijk maken en dan zou het anaar de lagere klassen stromen. Veel naiever vind je ze niet.
het starwars plan en het opstuwen van de defensie begroting was totaal zinloos omdat elke oosblok specialist je al kon vertellen dat de sovjet unie werkelijk tot niets meer in staat was. Dat zag men aan de oorlog in Afghanistan en het steeds meer afbouwen van steun aan de 'bevriende' rode naties.
tel daarbij op dat die vent in zijn tweede termijn al zo seniel als een eikenhouten stoel begon te worden en je weet genoeg.
Presidenten? Na Eisenhouwer hebben ze er nooit meer een gehad!
Spitting image, nooit was een titel zo goed gekozen!
www.youtube.com/watch?v=gL5EWFow6N4

miko | 30-12-15 | 16:07

@Hem | 30-12-15 | 16:00

Voor wat betreft de technologie wist Tom Clancy ook gewoon dingen. Kijk maar eens in z'n dankbetuigingen. Hij deed heel veel research voor z'n boeken. Interviews met mensen uit het militaire / inlichtingen / politieke wereldje. Excursies bij de Amerikaanse krijgsmacht en diverse wapenontwikkelingsinstituten.
.
Voor wat betreft de scenario's is het gissen.

Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 16:07

Tom Clancy is de Nostradamus van onze tijd. Lees "executive order" (over IS), over het Rainbow 6 spelletje (over de aanslagen in Parijs) maar ook Ebola enz.

Mark_Pugner | 30-12-15 | 16:04

@starbuck280 | 30-12-15 | 15:55

Ik schrijf ook nergens dat het een moslim was. Het was een Japanner met de motieven die u beschrijft. Het vliegtuig kwam ook niet neer op de Twin Towers of het Pentagon, maar op Capitol Hill. Alle drie zijn nogal beeldbepalende Amerikaanse landmarks. We weten het trouwens niet zeker maar het Witte Huis of Capitol Hill was waarschijnlijk het doelwit van Flight 93. Het vliegtuig dat zijn doel tijdens 9/11 niet bereikte.
.
Ik koos niet voor niets de woorden "vliegtuigaanslag" en "gebouwen / landmarks" in mijn zinsnede.

Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 16:04

Ach, we hebben hier ook een staatssecretaris van financiën die zijn beleid baseert op Ali Baba en de 40 rovers...

Brulboei_61SB | 30-12-15 | 16:03

@Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:57

Alsof Tom wist wat de toekomst bracht. Gezien zijn boeken, Debt of Honour vs 9/11. De Drones in Ghost Recon. Verhalen over geheime dienst. Was het geen cryptische manier van lekken? Zoals Assange en Snowden nu hardop en zonder schroom doen? Of heb ik dan een aluhoedje op.

Hem | 30-12-15 | 16:00

@Ren je rot | 30-12-15 | 15:49

Nou, leg het punt dan maar eens even uit. Ik zie het niet, hoor.

Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:58

Zo maak je geen vriendjes op de redactie meneer/mevrouw de Sollicitant.
Prof. D.A.H. Vintik | 30-12-15 | 15:09
.
En bij mij als reaguurder al helemaal niet.
X ongechikt.
Dit stinkt namelijk naar politiek-correct-links gewauwel en daar hebben we al veel te veel van. Ronald Reagan was - ondanks zijn fouten en wie heeft die niet hè, meneer of mevrouw de sollicitant - m.i. een van de beste VS-presidenten ooit. Niemand die daar na hem zelfs nog maar in de buurt kwam maar wellicht lukt het Donald Trump. Amen.
.
Maar gelukkig zijn daar nog Van Rossem en Spartacus.

Lupuslupus | 30-12-15 | 15:58

@Hem | 30-12-15 | 15:50

Rainbow Six is/komt een nieuwe van. Ziet er grafisch echt next-gen uit. Heb het nog niet gespeeld.
.
Splinter cell & ghost recon waren idd leuke spellen onder het Clancy-brand met diverse innovaties als dekking kunnen zoeken, teams aansturen, en sorteerden in het verhaal ook voor op technologie die nu beschikbaar aan het komen is. O.a. diverse soorten drones.

Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:57

Klopt niet helemaal; Debt of honour was een zelfmoord aanslag, omdat de captain van de 747 het niet echt kon verkroppen dat de Amerikaanse Marine of Luchtmacht zijn broer te pakken hadden genomen tijdens hun korte conflict in dat boek.

starbuck280 | 30-12-15 | 15:55

@parel, @zeiksmurf: debt of honour was volgens mij geïnspireerd op de Bijlmerramp. Wel schijnt het dat Tom Clancy enorm geschrokken is toen zijn scenario waarheid werd.

ole guapa | 30-12-15 | 15:53

@Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:43
Net als Splintercell en Ghost Recon als ik me niet vergis. Vrij gedetailleerde games voor die tijd. Grafisch best vooruitstrevend. *Rainbox Six weer uitzettend. Anno 2015 niet te harden*

Hem | 30-12-15 | 15:50

Sinds hij gaan hemelen is heb ik echter niet meer zo heel veel van zijn hand gelezen. Ik zal wel in de categorie mensen vallen die de verhalen zoals die door hem zelf vertelt werden ietwat beter vonden dan het werk van de mensen die nu zijn stokje hebben overgenomen.

oh ja nog iets. De medeauteur van Red Storm Rising is ene Larry Bond. Deze voormalige marineofficier heeft zelf ook een paar aardige boekjes geschreven. Eentje daarvan gaat over het ontstaan van een nieuw Europees machtsblok met Frankrijk en Duitsland aan het hoofd, waarbij vervolgens onenigheid onstaat met zowel Hongarije en Polen.

starbuck280 | 30-12-15 | 15:50

@Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:44
U heeft alleen de titel van het topic gelezen?

Ren je rot | 30-12-15 | 15:49

@zeiksmurf | 30-12-15 | 15:45

Debt of honour; Vliegtuigaanslag op gebouwen / landmarks a la 9/11, lang voordat we wisten wat 9/11 zou zijn.

Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:46

Boeken van clancy zijn soms eng realistisch. Lees bijv Sum of all fears, de slechteriken zijn helemaal geen politiek correcte nazis zoals de film , maar arabianen in een felrealistisch scenario. En wat de chinezen aan t doen zijn in de zuid chinese zee komt ook langs. Net als de chinese grondstoffenhonger. Heb dr al heel wat gelezen. Aanrader, wel in t engels. Komen de dialogen stuk beter uit.

zeiksmurf | 30-12-15 | 15:45

Weet sollicitant dat het in topics handig is om daadwerkelijk een punt te maken?

Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:44

@Cuyahoga en necrosis

En het zou mij niet verbazen als hij voor het slapen de Tina leest.

Ren je rot | 30-12-15 | 15:44

@Hem | 30-12-15 | 15:15

Yup. Rainbow Six is een van zijn bedenksels.

Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:43

Weet sollicitant dat Reagan in de US of A wordt gezien als 1 van de allergrootste presidenten die er zijn geweest?

De Psychiater | 30-12-15 | 15:41

sollicitant afgewezen. Als je jezelf zo slecht inleest over Reagan, dan kom je niet binnen met een verhaal over Reagan.

omineuze omnipotent | 30-12-15 | 15:41

Tom Clancy was in staat uiterst realistische toekomstige geopolitieke scenario's op te tuigen. Ik vind de laatste series uit zijn oeuvre wat minder maar de originele Jack Ryan reeks is erg goed.
.
Jammer dat ze de verfilmingen (behalve Hunt for Red October) behoorlijk hebben verneukt.

Parel van het Zuiden | 30-12-15 | 15:40

necrosis | 30-12-15 | 15:27
De Viva, bestaat dat nog?
Dat was toch met die blote lijven van ouwe weijven? Die er uit zagen als een verlepte versie van Jane F...
Ohhhhhhhhhh, I get it.

Cuyahoga | 30-12-15 | 15:35

"History teaches that war begins when governments believe the price of aggression is cheap". [Ronald Reagan]

isitsoornot | 30-12-15 | 15:33

Tom Clancy? Bij elk wapen dat getrokken werd kwam er eerst vijftien pagina's beschrijving van het productieproces en geschiedenis van het wapen, liefst tot en met de kleuterschool waar de uivinder van het betreffende wapen zijn schoolcarriere startte.

Barani517 | 30-12-15 | 15:31

Tom schreef zijn boeken nooit helemaal alleen.

thaikwando | 30-12-15 | 15:28

@Cuyahoga | 30-12-15 | 15:08
Ik lees liever de Viva, daar leer je meer van.
Maar ik wens natuurlijk niet vergeleken te worden met Rutte...

necrosis | 30-12-15 | 15:27

Afhankelijk van welk soort bespreking las ik ook wel De Zwarte Smurf van Peyo:
http://www.bobbedoes.nl/_items/28d106d5-9d9e-47f9-932f-09364f7bd1d9/1.JPG

Piet Karbiet | 30-12-15 | 15:23

@Cuyahoga | 30-12-15 | 15:12
.
Eens , dat heeft hier ook gewerkt.
*denkt met weemoed terug aan eurotokkie*

Ren je rot | 30-12-15 | 15:18

Onder redactie van Quid geschreven dit stukje?
Dacht ik al.

Maya de Blij | 30-12-15 | 15:18

Na Robert Ludlum is Tom Clancy mijn meest favoriete schrijver. Heerlijk en spannend leesvoer.

IJzervreter | 30-12-15 | 15:18

Oorlog winnen? Flikker op. Als men nou gewoon eens stopt met het te voeren heeft iedereen gewonnen. Oorlog zelf kent geen winnaars.

Escovanity | 30-12-15 | 15:17

1. Nieuwswaarde?
2. Tom Clancy is toch van o.a. Rainbow 6?

Hem | 30-12-15 | 15:15

Soldaat van Oranje red je het hedentendage niet meer mee.
Lord of the Rings lijkt me beter, daar kun je lezen hoe je je moet weren tegen orcs en trollen.

Cuyahoga | 30-12-15 | 15:12

Ik lees altijd De Smurffuhrer van Peyo. https://media.archonia.com/images/items/49/62/104962.jpg

Piet Karbiet | 30-12-15 | 15:10

Reagan een "B-acteur met de geletterdheid van een qat kauwende lama"??

Zo maak je geen vriendjes op de redactie meneer/mevrouw de Sollicitant.

Prof. D.A.H. Vintik | 30-12-15 | 15:09

Uh, Rutte bereidt zich voor op de komende crisii door de Margriet te lezen.
Kan bijna niet fout gaan, zou je zeggen.

Cuyahoga | 30-12-15 | 15:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken