Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlandse twintigers zijn enorme aanstellers

huilendetwintigerszijnhilarisch.jpgGefeliciteerd, iedereen die geboren is tussen 1986 en 1995! Jullie zijn de nieuwe slachtoffergeneratie. Kijk dit artikel in het Parool over populaire zingevingsdebatavondjes in Amsterdam waar twintigers op afstromen alsof hun batterij bijna op is en een debatavond een oplader van een smartphone is. Grappig, want dat is precies het soort metafoor waarbij op zulke avondjes instemmend geknikt wordt, omdat ze de diepgang er van als onpeilbaar ervaren. Stelletje aanstellers. Twintigers zijn de Generatie Boehoe Ik Moet Janken Maar Ik Weet Niet Waarom. De fietshelmgeneratie. De 'wat zegt deze one night stand over mij als spiritueel persoon'-piekeraars. Daar is een mooi woord voor: aanstellers. De banen liggen een keer niet voor het oprapen, en zeker niet in sectoren als vrijetijdskunde, genderologie en zieligheidskunde, en direct wordt er gesproken over een 'Quarter Life Crisis'. Flikker toch op. Omdat hun 1-op-de-3 gescheiden ouders vergeten zijn uit te leggen hoe relaties werken, elke scheet van hun kroost voor ambitie aanzagen en dus overstimuleerden en hun unieke sneeuwvlokjes constant voorlogen dat de wereld veilig, pijnvrij en kwetsloos is, verwarren de twintigers van nu de hele tijd een algehele 'meh, ik moet van mijn reet afkomen' met een depressie. Aan zulke lui heb je geen reet. Ga je geen oorlog mee winnen. Als je in de twintig bent en al debatavonden over de zingeving van het leven nodig hebt alsof je een bejaarde, gehandicapte en dakloze veteraan van de Eerste Wereldoorlog bent, dan ben je echt totaal nutteloos. Ga anders een jaartje in de haven werken, in de glastuinbouw, op het boerenland of in de fabriek. Echt werk, zeg maar, zonder mindfullness keuzestress maar met haalbare prestatieverwachtingen. Stuk goedkoper en zinvoller ook dan jezelf zoeken met een backpacktrip of een serie praatsessies in De Rode Hoed, de Balie of Felix Meritis. Klauwen uit de mouwen en een beetje eelt op die aloë vera-zieltjes kweken. Welkom in de grote mensenwereld. Traantjes deppen, schouders er onder, het leven is nu eenmaal geen vierlaags puppiezacht WC-papier.

Reaguursels

Inloggen

Met ja-knikken is wat mis. Met debatteren niet. Heel GeenStijl is eigenlijk daarop gebouwd. Messen die in de commentaar met elkaar in discussie gaan / debatteren.

Helemaal niet slecht om de digitale variant ook naar het werkelijke leven over te hevelen, al heb je hier natuurlijk wel meer publiek en heeft het dus meer effect.

DerUnterMensch | 29-12-15 | 18:52

Helaas vrees ik dat dit alleen maar erger gaat worden met de generaties die hierna komen. De rubberetegelmaatschappij slaat hard om zich heen en begroetten we een maatschappij waarin niemand weerbaar is, onuitstaanbaar, en men jankt om het feit dat de wereld niet zo mooi is als de Vara graag doet geloven. Berg u dan alvast, want waar het nu nog veelal janken om henzelf is, zal er tegen die tijd gejankt worden om letterlijk alles.
"De buurvrouw aan de overkant accepteert niet mijn zelf-identificatie als wolf-kin terwijl ik dat toch duidelijk op mijn Tumblr pagina heb gezet!"

Rest In Privacy | 29-12-15 | 00:02

Prince of Persia op de MSDoS 286 en Zelda iets later, op de Nintendo. '85, now you're playing with POWER.

MikeLekkerBelangrijk | 28-12-15 | 22:19

Plant77 vat het, mijns inziens, al wat samen. Bijna iedereen kent wel twintigers die onder de groep 'luie', zoals beschreven in het bovenstaande artikel, vallen. Bijna iedereen kent ook twintigers die hard werken, weten wat ze willen en daarvoor gaan. Hetzelfde geldt voor het voorbeeld Amsterdam. In hoeverre zegt dit iets over de rest van Nederland? Het beschrijven van een macro verschijnsel/probleem is volgens mij niet te verklaren vanuit micro voorbeelden. Dat je een twintiger kent die al dan niet hard werkt, zegt niets over een gehele generatie. Als we kijken naar de macro kant van het verhaal, gaat het dan ook daadwerkelijk niet goed met de twintigers of blijft het bij de uitzondering/voorbeelden?

Klaagzang | 28-12-15 | 20:13

Nee dan de huidige generatie bikkelende "kopschoppen-is-my-middle-name" tiener-gangsta's en bitches.

HeelStijl | 28-12-15 | 19:33

28-12=2015: Supermarktketen Albert Heijn waarschuwt klanten die onlangs een theelichthouder hebben gekocht die niet langer te gebruiken, maar terug te brengen naar de winkel.
Bij een beperkt deel van de theelichthouders met hart-, ster- en kerstboommotief bestaat de kans dat ze bij langdurig gebruik vlam kunnen vatten.

DUS, lieve jongens- en meisjes twintigers: geen spirituele kaarsjes branden, want doet misschien, wellicht, soms, ooit au au.

OMG, DIT soort onzinnig gepAHmper bedoelen we dus!

HeelStijl | 28-12-15 | 19:28

Nwa. Ken twintigers die als een beest werken, en ken twintigers die precies zo zijn als in quids verhaal. Ligt vooral aan de waarden die de ouders mee geven.

Plant77 | 28-12-15 | 16:55

@ Peter Emile | 28-12-15 | 13:17

Typerend.

Bisschop Berenbaffer | 28-12-15 | 13:18

@Bisschop Berenbaffer | 28-12-15 | 12:53

Wat is precies je punt? Om mee te delen dat spelt al in het Oude Testament voorkomt? Nou en?

Dat je mijn punt niet pakt, is jammer, maar dat ligt niet aan mij.

Peter Emile | 28-12-15 | 13:17

@ Peter Emile | 28-12-15 | 12:38

Wat is precies je punt? Spelt is een van de oudste graansoorten en wordt al in het Oude Testament omschreven als ingrediënt.

Bisschop Berenbaffer | 28-12-15 | 12:53

Het verhaal van Quid klopt helemaal. Wel een kanttekening: welke generatie is hier verantwoordelijk voor? Zolang we kinderen overbeschermen door te verbieden kerst- of verjaardagspartijtjekaarten uit te delen in de klas om te zorgen dat er niemand gekwetst kan raken (2 van de duizenden voorbeelden), worden deze aanstelgeneraties gekweekt. We zien het gevolg, de oorzaak ligt helaas bij hun ouders. Die hebben de slogan "Het leven is hard, wen er maar vast aan" niet bepaald gehanteerd. Overigens gaat dit elke dag opnieuw nog steeds door!! Over 25 jaar is het niet anders.

Joosthoudtervan | 28-12-15 | 12:48

En verder:
Gewoon.
De dienstplicht her-invoeren.

Peter Emile | 28-12-15 | 12:39

Zojuist bij de bakker geweest. Twee 'pannebruin' gehaald. En een halfje casino-wit. Vóór mij stond een twintiger. Baard. Knotje. Grote bril. Buiten stond zijn zwarte fiets met dik frame, ballonbanden en een rammelkrat voorop. Ik dacht nog: "Die gaat zo meteen een spelt-brood bestellen." Toen was hij aan de beurt; "Mag ik een spelt-brood van u? Niet in plastic, graag."

Peter Emile | 28-12-15 | 12:38

Echter, breek me de bek niet open over babyboomers...

Kire1900 | 28-12-15 | 12:02

Als jongeman uit 1984 ben ik het volledig eens met dit artikel.

Kire1900 | 28-12-15 | 12:01

Dat twintigers worstelen met "het twintigersdilemma" of een "quarter-life crisis" valt hen niet te verwijten, de enige écht schuldige zijn hier de ouders/opvoeders die hun kind niet hebben klaargestoomd voor de maatschappij. Dit is trouwens dezelfde generatie die bij voortduring de hemel is ingeprezen en waarvan de ouders direct de school opbelden als hun prins(es)je een onvoldoende had.

Die generatie ouders is op hun beurt weer een project van die zalige generatie aan wie de "1968" te danken hebben, dus nog eventjes bedankt daarvoor. 1 generatie die twee generaties halfbakken zeikstengels heeft afgeleverd, chapeau.

Bisschop Berenbaffer | 28-12-15 | 11:43

Toen ik in de twintig was werkte ik zes dagen per week, en de zevende dag hing ik in de kroeg. Wat een heerlijk overzichtelijk bestaan was dat.

Reykjavik | 28-12-15 | 11:13

Oei! Raak!

Waar_moet_het_heen | 28-12-15 | 10:53

Het hangt ook af van je opvoeding en/of in hoeverre je gezond verstand al ontwikkeld is boven naïviteit.

HypoPseudo | 28-12-15 | 10:18

@Henk de Vries2074 | 27-12-15 | 19:09


Huilende Mauro's lten blijven, Frontex zielige mensjes naar Europa laten brengen, "Vluchtelingen Welkom", Leger niet laten vechten.


Niet alleen onze opvoeding is totaal verwijfd. Ook onze politiek. We hebben niet voor niets Mark Rutte als MP>

omanders | 28-12-15 | 09:06

Na het voltooien van mijn studie geschiedenis in Nijmegen heb ik marketing diploma's NIMA-A en NIMA-B gehaald in 's-Hertogenbosch en daarna de SVM-opleiding makelaardij onroerend goed gehaald. Daarna ging ik vuil werk in een conservenfabriek doen en werken aan de sorteerband van de puinbreker.

F Cobben | 28-12-15 | 08:57

Ik loop (op weg naar mijn werk) elke dag langs een bushalte. En 9 van de 10 keer staat daar een nieuw model Mercedes E-Klasse met draaiende motor op de stoep te wachten. In deze E-klasse zitten een vrouw en een meisje.

Wat blijkt: het meisje wordt bij de bushalte afgeleverd door haar moeder. Zodra de bus eraan komt, stapt het meisje uit, neemt ze de bus en vertrekt moeders. Want stel je voor dat je zelf op de fiets naar de bushalte moet fietsen met 13 graden!

Het is dus niet alleen de schuld van de jeugd, maar ook zeker van hun ouders die het natte tosti gedrag van hun kinderen in de hand werken (de zogenaamde helicopter-ouders)

RonW | 28-12-15 | 07:54

Je schrijft het zelf al Quid: Amsterdam. Amsterdam is geen Nederland. Amsterdam is de verzamelplaats van hipster, Apple-hippies, macrobiotische volkorentrutten, maakbaarheidsdenkers, kansenparels, grachtengordelluchtfietsers, babyboomers, BN'ers, de VU, veganisten en policore Quinoa-kauwers van de Marqt.
.
Ben zelf van vóór 1985, maar mijn generatie is echt niet zoveel beter. Studeren was vanzelfsprekend en of je nu 4 of 8 jaar over je alfa-studie deed, dat was niet zo belangrijk. O, hoi Mark Rutte (8 jaar, Geschiedenis)! Kijk ik naar de huidige lichting studenten, dan studeren die stukken harder en werkt men daarnaast ook vaker en meer.
.
Het pamperen, betuttelen, theedrinken, pappen en nathouden is een proces dat al in de jaren 70 is begonnen. Daar plukken we nu meer en meer de zure vruchten van. Afschaffen dienstplicht, noem-de-leraar-maar-Kees, rubberen tegels, afschaffen vakschool, invoering VMBO, pamperen van kansenparels, positieve discriminatie, koppen boven het maaiveld afhakken en ga zo maar door...
.
Daarnaast is het hoger onderwijs grotendeels verworden tot één grote kliek van maakbaarheidsdenkers, geitenwollensokken en linkse luchtfietsers, aangestuurd door volstrekt incompetente babyboom-managers. Kom je vers van je opleiding op de arbeidsmarkt en schrik je je dood: híer had men je immers niet op voorbereid. Welkom in de echte wereld.
.
Dit versoftingsproces is al een paar decennia gaande. Niets nieuws dus. Aanschouw het resultaat en tel uit je winst.

Terence Hill | 28-12-15 | 05:07

Zorg dat je crisis-bestendig bent door jezelf een productief vak eigen te maken en handig te zijn (zagen timmeren repareren schieten), want de tijden gaan veranderen. Stem nooit meer op slavenhandelaren als De Bende Van Vier en f*ck de eco-nazi's, en ga dan je ondernemende neus achterna, ook als het emigreren betekent. En voor de enkeling die er die het niet redt maar er nog een beetje toonbaar uitziet is er altijd nog de sugardaddy:) Succes!

ben kokhals | 28-12-15 | 02:13

Ik discrimineer een ieder die niet uit 1972 komt. Man man man wat heb ik genoten van mijn geboortejaar.

verbanden | 28-12-15 | 02:10

vier mijn 50ste binnenkort. Jullie gaan meegenieten, stelletje klootzakken, knuffelberen, meekijkers en rugridders.

horsteknots | 28-12-15 | 01:43

Mja. De generatie die daarna komt maak ik me meer zorgen over. Dat is de generatie waarin iedereen die gedrag vertoont dat enigszins afwijkt van de norm, autistisch is of een stoornis heeft en die natuurlijk volledig gecouffeusebabyd moet worden.

gewiekst | 28-12-15 | 00:56

-weggejorist-

Overalleseenmening | 28-12-15 | 00:00

In 1989 kon je al niet meer eindeloos studeren, kan ik uit ervaring vertellen. Dat vond ik toen en vind ik nog steeds wel jammer, maar niets aan te doen. Toen maar gaan werken. Geld is ook best grappig.

goktrommelisttot | 27-12-15 | 23:58

"Ow my god, echt niet chill dit. Ik neem nog even wat komkommersliertenwater."

johoost | 27-12-15 | 23:42

"In het Parool beschreven menssoort dat zingevingsdebatavondjes bezoekt, niksigheid als diepgang beschouwt, aanstellers, fietshelmgeneratie, 'wat zegt deze one night stand over mij als spiritueel persoon'-piekeraars, doctorandi in de vrijetijdskunde, genderologie en zieligheidskunde, die spreken over een 'Quarter Life Crisis', met uiteraard (want 1 op de 3) gescheiden ouders die elke scheet van hun kroost voor ambitie aanzagen en dus overstimuleerden en hun unieke sneeuwvlokjes constant voorlogen dat de wereld veilig, pijnvrij en kwetsloos is, waar je dus geen reet aan hebt, met dedain voor haven, glastuinbouw, boerenland of fabriek (echt werk dus), behept met aloë vera-zieltjes en geen sjoege hebben van de grote mensenwereld": zie hier een prachtige definitie van De Amsterdammer.

henkvaningrid | 27-12-15 | 23:32

Sommige mensen hebben nooit geleerd dat het niet altijd mee kan zitten. Soms zit het tegen. Kan het even niet, of nooit niet. Soms moet je geduld hebben. Deal with it.

kloopindeslootjijook | 27-12-15 | 23:20

Je kunt het ook anders zien, Quid.
Als ouders geen tijd meer voor je hebben omdat ze zelf in een crisis zitten, de onbenullen uit politiek Den Haag je niets anders te bieden hebben dan leugens, lafheid en besluiteloosheid, de fascisten in Brusssel je etniciteit en cultuur verkrachten, de (sociale) dienstplicht is afgeschaft, de zorg een nummer van je heeft gemaakt, opgeblazen ego's op tv alleen nog lachen om zichzelf, het uitzicht op een baan steeds minder vanzelfsprekend wordt, de rest van de wereld uit is op je laatste centen en je er uiteindelijk achter komt dat je identiteit niet kunt kopen, dan val je terug op jezelf en zoek je dáár naar de essentie. 10 tegen 1 dat je daar betere antwoorden vindt dan in sprookjesboeken of andere hedonistische zooi.

PG4161 | 27-12-15 | 23:20

Sommige mensen hebben nooit geleerd dat het altijd mee kan zitten. Soms zit het tegen. Kan het even niet, of nooit niet. Soms moet je geduld hebben. Deal with it.

kloopindeslootjijook | 27-12-15 | 23:19

Generalisaties en brullerig gebruik van sofismen zoals we gewend zijn van deze columnist, die overigens nog te lui is om middels eigen creativiteit een pseudoniem aan te nemen.
Het feit dat u debatteren over de zin van het leven reserveert voor oorlogsveteranen en bejaarden, zegt denk ik meer over hoe u zelf in het leven staat, dan hoe een hele generatie dat doet. Dikwijls volgen grote populaties namelijk een (Gaussische) normaalverdeling. In iedere generatie zitten werkpaarden. En in iedere generatie zitten zeikerds, Quid.

Decibyte | 27-12-15 | 23:12

De generatie die de tyfuszooi van de babyboomers mag opruimen.

Conabonita | 27-12-15 | 22:48

Nederland is stuk, per 2 januari is moudini uitgeschreven de gemeentelijke basis asdministratie.
Eigen baas in de UK, wegwezen hiero.

moudini | 27-12-15 | 22:46

Wacht ! mag ik wel met kwesties zitten en mijzelf zoeken in landen als Vietnam en Thailand omdat ik na de 50 ben en zonder werk ? Want dat heb ik net gedaan en tot mijn verbazing bergen dames tegengekomen die hetzelfde voelen als ik maar dan rond de 23 zijn..

Eindelijk geen generatie kloof meer, yay !

GerMonster | 27-12-15 | 22:39

Admiraal Balthasar | 27-12-15 | 21:47

Hulde! U verwoord hetgeen ik zocht. Nederland is het land van middelen en de onderste steen boven. Helaas worden onze ballen steeds kleiner en neemt onze politieke invloed op het wereld sneller en sneller af.

Het Noorden | 27-12-15 | 22:35

Recht uit mijn hart deze. Thanks. Maakt mn dag weer goed! Meer meer meer

Stilett | 27-12-15 | 22:30

Gedoemd voor eeuwige armoede of een baan in de ambtenarij.

Henk de Vries2074 | 27-12-15 | 22:24

Dit is toch de generatie die men tien jaar geleden de "Y generation" noemde?

Volgens WikiPedia:

De generatie Y blinkt uit in andere competenties en heeft andere waarden dan haar voorgaande generaties.

Competenties waar de generatie Y hoog op scoort:

Ondernemerschap & initiatief

Zakelijk afwegen van kansen in de markt zowel voor bestaande als nieuwe producten of diensten. Kansen zien en liever beginnen als zzp'er dan passief zitten wachten op een passende betrekking.

Klantgerichtheid

Onderzoeken van wensen en behoeften van klanten en hiernaar handelen. Anticiperen op behoeften van klanten. Hoge prioriteit geven aan dienstbereidheid en klanttevredenheid.

Besluitvaardigheid

Beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties of zich vastleggen door middel van het uitspreken van oordelen.

Omgevingsbewustzijn

Laten blijken goed geïnformeerd te zijn over maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen en deze kennis effectief benutten voor de eigen functie of organisatie.

Bron:https://nl.wikipedia.org/wiki/Generatie_Y

Obstiopaat | 27-12-15 | 22:24

Tjah, het gaar te goed hier, dan krijg je dit.
(Geen grap)

hotmint | 27-12-15 | 22:15

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 21:43

Ok, dan had ik u niet goed begrepen.

Helaas staat ook het internet vol met mooie verhalen, waar in het beste geval de helft waar is. Daar kan een onervaren tiener of begin-twintiger niet makkelijk de leugens uit filteren. Maar ondanks tegenwerking en loze beloftes (wat van elke generatie is) moeten jongeren niet zo snel opgeven. Quid's stelling dat je eens een keer hard moet gaan werken, hoewel die banen er niet zijn, spreekt zichzelf echter tegen. Dat is wat ik wilde zeggen.

Alpha Runner | 27-12-15 | 21:59

@Admiraal Balthasar | 27-12-15 | 21:47

Hulde voor deze tegel!

Balaverde | 27-12-15 | 21:51

Nog meer dan de generatie hiervoor is deze generatie er een van de directe behoeftebevrediging en het consumentisme. Het materialisme is in deze generatie ook doorgevoerd in de sociale omgang, zie datingsites/Tinder. Alles draait om de korte termijn. Vrouwen in deze generatie zijn er mentaal nog slechter aan toe dan de mannen. Er is bij jonge vrouwen een verstoord en opgeblazen zelfbeeld wat zich vertaald naar promiscuïteit en een onvermogen relaties te hebben. Het opgeblazen zelfbeeld uit zich in een zelfoverschatting in de partner die ze denken te kunnen krijgen. Voor minder dan een men's health model doen de dames het niet meer. Terwijl moslims rond hun 25e trouwen en vroeg beginnen met kinderen krijgen stellen Nederlandse vrouwen dit uit. Zij verwachten dat prins charming 5 minuten voor het uitdrogen van de laatste eicel uit het niets verschijnt. 18-25 is de prime leeftijd voor vrouwen. Daarna wordt het rap minder! En dat zien mannen ook. De drang om te settelen met een vrouw die al meer piemels heeft gezien dan jij vingers en tenen hebt is vrij klein, daarnaast neemt bij mannen rond de 30 de rationaliteit de overhand. Wat dan rest voor de moderne dames is het alleenstaand moederschap of 4 katten. Kattenvrouwtjes zijn niet zo problematisch, maar kinderen die opgroeien zonder vader hebben een grote kans tot ontsporen. De jongens komen statistisch gezien vaker in aanraking met justitie, de meiden zijn nooit verboden met Ali en Jamal mee te gaan. En zo raakt de samenleving steeds verder in het slop.

Admiraal Balthasar | 27-12-15 | 21:47

@Alpha Runner | 27-12-15 | 21:37

Ik bedoelde met internet-opmerking dat je daar had kunnen checken hoe de arbeidsmarkt in elkaar stak.
.
Neurowetenschapper, dus. Tsja, dan moet je naar een land/economie waar nog innovatie en schot in zit. Niet Nederland dus. Nederland is op dit moment een land in afbraak, gericht op kortzicht en het verpakken van oude wijn, met als canards de "internet startups".

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 21:43

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 21:26

U heeft een punt! Maar erg kort door de bocht. Twintigers zijn nog er naief en beinvloedbaar. Toen ik een uitnodiging van Beatrix kreeg en het land mocht "dienen " dacht ik nog dat ik daadwerkelijk het land mocht " dienen ", een soort eergevoel ( wat naief..!!!). En dat werd je ook aangepraat. Toen ik later begreep dat ik gewoon kanonnenvoer was voor andermans " eergevoel " en kapitaal vielen mij oogkleppen af!

thekolere | 27-12-15 | 21:39

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 21:26

Die vriend van me is ingenieur, ik ben neurowetenschapper. Ik kan u mededelen dat mijn studie in ieder geval geen kattepis was, wat je ook met google kunt leren.

Wat bedoelt u met anderen de schuld geven? Schuld geven van wat precies? Ik maak mijn vroegere leraren wel het verwijt dat ze de arbeidsmarkt veel te rooskleurig afschilderden, maar dat is nog geen valide reden dat veel twintigers aanstellers zijn, een stelling waar ik overigens mee eens ben.

Alpha Runner | 27-12-15 | 21:37

Alpha Runner | 27-12-15 | 21:22

Eens, we leven in een tijd van verkooppraatjes ipv realisme!

thekolere | 27-12-15 | 21:31

@Alpha Runner | 27-12-15 | 21:22

Ben razend benieuwd naar de respectievelijke opleidingen.
.
Oh, en studeren? Klakkeloos naar docenten luisteren is een wat beperkte taakopvatting voor dat woord. Internet was kapodtstuk?
.
Enfin. Tot nu toe doet u precies wat de tegel beschrijft. ANDEREN de schuld geven...

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 21:26

thekolere | 27-12-15 | 21:11

Niet alleen de media schets een verkeerd beeld. Tijdens mijn studie werd door iedere docent verteld hoe veel vraag er wel niet was naar mensen zoals ik. Dat waren gewoon grove leugens. En een maat van me, die een totaal andere richting heeft gekozen, heeft diezelfde ervaring.

Alpha Runner | 27-12-15 | 21:22

Weetniet, ben van 1990 maar kan me in niks van het hierboven geschreven artikel vinden.. dusja

vossejongk | 27-12-15 | 21:20

Niet vergeten dat 20 jarigen nu opgroeien met de multiculti tiefuszooi die de linkse graflijertjes voor ons allen hebben achtergelaten.
Wij hebben nu makkelijk lullen,maar ik denk dat onze kinderen denken,hoe ken het dat ik op op een nederlandse school de enigste blanke in de klas ben.

hebbuh | 27-12-15 | 21:18

Het probleem ontstaat door een gebrek aan doorzettingsvermogen. Er heerst nu een klimaat waarin jongeren uit deze leeftijdscategorie verwachten dat alles vanzelf op hun pad komt en dat het daarbij ook nog leuk is. Ken genoeg voorbeelden in mijn omgeving van net-afgestudeerden die solliciteren op managementfuncties. Zo werkt het simpelweg niet en het is dit ontbrekende realiteitsbesef - wat zich ook uit in andere aspecten van het leven - waardoor deze mensen vervolgens spreken over een 'quarterlifecrisis' (welke wordt toegeschreven aan processen waar zij geen invloed op hebben). Het probleem zit in het realiteitsbesef bij deze jongeren zelf.

ZomaarGewoon | 27-12-15 | 21:17

JaOfGeenNee | 27-12-15 | 19:56

Dit dus! En dan blijkt de wereld heel anders in elkaar te zitten. Ze zijn groot gebracht met een leugen!

thekolere | 27-12-15 | 21:17

Elke generatie heeft wel wat! Echter mijn ervaring is dat een hoop twintigers denken dat hun bedje al gespreid is. Komen van school en denken dat ze binnen no time carriëre maken met een HBO opleiding en ja dan komen ze van een koude kermis thuis. Maar vergeet ook de invloed van de media niet. Er wordt een beeld geschetst dat alles mooi en prachtig is. Twintigers hebben weinig negatieve ervaringen opgedaan. Over alles viel te onderhandelen en alles was te krijgen. Een " Nee ", bestaat voor een hoop twintigers niet. En dat de wereld niet op hun zit te wachten is ook een tegenvaller. Kunnen zij er iets aan doen? Ik denk het niet! Er werd voor hun een ander wereldbeeld geschapen dan die daadwerkelijk is!

thekolere | 27-12-15 | 21:11

artikel klopt volledig. Deze generatie kan alleen maar klagen, zichzelf zielig vinden en dat proberen op te lossen met een cursus mindfullness en backpacken in thailand. De oorzaak daarvan volgens de slachtoffergeneratie: wij zijn slachtoffer van de vorige generatie...

Kompel | 27-12-15 | 21:11

'Ga anders een jaartje in de haven werken, in de glastuinbouw, op het boerenland of in de fabriek. Echt werk, zeg maar'
Blijkbaar heeft Quid daar ook niet vee verstand van want zo inspannend is werken op een tractor of tomaten plukken ook niet. eentonig dat wel.

miko | 27-12-15 | 21:11

Tja, herkenbaar beeld maar ik kan me totaal niet vinden in het "alles moet leuk zijn en naar mij toe komen beeld" wat een heel hoop van mijn leef-tijds genoten wel hebben.
Dat geld ook voor een deel van de 30'ers en ik ben bang dat het ergste nog moet komen in onze utopie "maakbare samenleving".
Nu ga ik verder met me vrije tijd managen, aangezien ik dat leuk vindt..

water=nat rat | 27-12-15 | 21:08

Hoewel ik het verhaal deels herken, behorende tot de groep twintigers, is mijn observatie een andere. Veel van mijn generatiegenoten vragen zich af of ze nog wel het juiste doen en of ze hun leven niet een andere kant op moeten sturen.
.
Maar in tegenstelling tot het artikel zie ik mensen juist bewust een verandering qua levensstijl / werk voltrekken, in het diepe durven springen, en vervolgens op een ander pad verder gaan. In mijn optiek beter dan angstaanvallig vasthouden aan hetgeen wat je kent, ook al ben je eigenlijk ontevreden / ongelukkig.
.
Het wezenlijke verschil met hetgeen wat in het artikel beschreven staat is dat mensen zelfstandig een nieuw pad kiezen, daar geen enorm drama van maken en zeker niet wanhopig anderen om advies vragen wat ze toch met het leven aan zouden moeten.

GroteZaagdildo | 27-12-15 | 21:07

@Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 20:52

Ach, de rang heb ik alvast. :D

Desolator | 27-12-15 | 21:06

@Professor Pollewop | 27-12-15 | 20:27
Amsterdam verraad Nederland al sinds de tachtigjarige oorlog.

miko | 27-12-15 | 21:05

KleinBier | 27-12-15 | 19:58
dat 10 jaar gratis studeren is dacht ik ergens rond 1996 afgeschaft. Dus ik dat klopt niet helemaal met wat jij noemt. de generatie die dat wel kon/mocht zijn de 40/50'ers van nu.
Maar dan nog... dat heeft niet echt met generaties te maken, maar meer met toevallig beleid vanuit de overheid. In minder druk bevolkte landen in europa kun je nog wel gratis studeren.
--sql error-- | 27-12-15 | 20:39

Met je laatste punt ben ik het wel eens. Hoewel soft heeft de generatie 1995+ echter niets om op terug te vallen, geen vaste contracten, moeten ze zelf hun studie betalen, betalen relatief hoge zorgkosten en hebben vakbonden waar je geen reedt aan hebt. Zij komen zichzelf nog wel tegen.

Ik ben zelf van de generatie '80 en heb het gevoel nog nét iets van de verzorgingsstaat te hebben meegekregen. Zo hadden wij bijvoorbeeld nog all-inclusive schoolzwemmen en konden we nog gratis onze benen breken bij het boomklimmen.

KleinBier | 27-12-15 | 21:04

De zinnen 'De banen liggen een keer niet voor het oprapen' en 'Ga anders een jaartje in de haven werken, in de glastuinbouw, op het boerenland of in de fabriek. Echt werk, zeg maar' spreken elkaar wel heel erg tegen.

Ik ben zelf twintiger en van nature totaal geen aansteller, maar uit ervaring weet ik dat werkloosheid en het telkens maar afgewezen worden voor dat echte werk een boehoe-instelling nogal bevordert. Nu woon ik lekker in Frankrijk en ga met een glimlach naar mijn werk.

Alpha Runner | 27-12-15 | 20:57

Ik ken persoonlijk wat twintigers die zich vol bewust zijn van de teringzooi die de oudere generaties voor hun veroorzaakt hebben,en die zich al duidelijk voorbereiden op wat geheid gaat komen aan ellende,om voor die ouderen de kooltjes uit het vuur te halen.
Het is de generatie die zichzelf onze geschiedenis eigen moet maken via internet,omdat de opleidingen dat politiek-correct verdommen.

deraderendraaien | 27-12-15 | 20:56

Het is een beetje de halve waarheid. Enerzijds wordt "de jeugd van tegenwoordig" teveel beschermd anderzijds wordt de samenleving steeds harder en worden er ook steeds meer eisen gesteld aan de jeugd. Bovendien is het altijd een beetje sneu als generaties over elkaar gaan bakkeleien.

lingo star | 27-12-15 | 20:56

@Desolator | 27-12-15 | 20:37

"To this day, there are veterans of the 1/7 CAV who are convinced that God may look like CSM Plumley,
but HE is not nearly as tough as the Sergeant Major on sins small or large."
.
U beoogt grote kisten te vullen.

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 20:52

En alsnog is de fietshelmgeneratie beter dan de babyboomgeneratie, je weet wel, die ventjes die claimen dat ze Nederland na de oorlog hebben opgebouwd terwijl het hun ouders en zo waren en zelf niets anders deden dan maximaal profiteren op het succes van hun ouders en vervolgens deze wereld in puin achter te laten voor de fietshelmgeneratie ;)

niemandhier | 27-12-15 | 20:43

Parel van het Zuiden,

De oudere generatie had de keus Nvu, daarna Cp en toen Cd..
Waar zou u op stemmen toen?

Dr. Frambozenjam | 27-12-15 | 20:43

Ik zit met een vijftigers dilemma. Ik weet nog steeds niet wat ik wil worden als ik later groot word. Zit ondertussen maar een beetje op zee te zitten. >zucht<

echtpaul | 27-12-15 | 20:41

Zeer mee eens.
Ik kom uit exact herzelfde tijdvak en erger mij dood aan mijn tijdgenoten.
Dat gezeik over hoe zwaar hun studie is (communicatiewetenschappen bijvoorbeeld) en hoe ingewikkeld het is om je identiteit te vinden... Alsof dat backpacken in Australië het antwoord is.. En ohoh wat zijn ze stuk voor stuk toch onafhankelijk en vrij...

Ga aan de slag!

Ir. A. Vierendeel | 27-12-15 | 20:39

KleinBier | 27-12-15 | 19:58
dat 10 jaar gratis studeren is dacht ik ergens rond 1996 afgeschaft. Dus ik dat klopt niet helemaal met wat jij noemt. de generatie die dat wel kon/mocht zijn de 40/50'ers van nu.

Maar dan nog... dat heeft niet echt met generaties te maken, maar meer met toevallig beleid vanuit de overheid. In minder druk bevolkte landen in europa kun je nog wel gratis studeren.

--sql error-- | 27-12-15 | 20:39

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 20:29

Ik neem ze wel aan het handje mee als een soort Horvath of Plumley.

Desolator | 27-12-15 | 20:37

ik zie dat gedrag eigenlijk meer bij 30'ers.

--sql error-- | 27-12-15 | 20:29

Joh, laat ze. Twintigers mogen straks de prijs betalen op het slagveld. Vooral dankzij die sterke stoere oudere generaties. U weet wel die zo alert en zorgvuldig omgingen met hun stemrecht en de democratische rechtstaat. U weet wel die nooit iets anders als groei en entitlement gekend hebben.
.
Twintigers zijn te lief om dit tegen oudere generaties te zeggen dus doe ik het even voor ze.
.
"Krijg de tering maar helden op sokken! Na de oorlog zullen ze harder zijn dan jullie oudjes (mij incluis) ooit geweest zijn."
.
En of je daar nou trots op moet zijn laat ik maar even in het midden...

Parel van het Zuiden | 27-12-15 | 20:29

De generatie, waar ik ook onderdeel van uitmaak die is opgegroeid tijdens de War on Terror. En toen ze een stageplek zochten of afstudeerden werden geconfronteerd met de grootste economische crisis van de afgelopen 80 jaar.

Nintex | 27-12-15 | 20:28

-weggejorist-

Professor Pollewop | 27-12-15 | 20:27

Misschien ben ik een ouwe lul, maar al mijn buren van 22-32 hoor ik regelmatig ruzie maken. Het zijn voornamelijk de vrouwen die jengelen. Zijn als prinsesjes opgevoed. Even niet hun zin en huil toon. Urenlang jengelen. Klapperen met deuren borden en afkoelen uiteindelijk in de auto voor de deur. In het mobiele schijnsel bij mammie klagen. En het zijn echt niet moeders mooiste schepselen.

Ik stel dan ook voor dat deze generatie een verbod krijgt zich voort te planten.

nieuwsflits | 27-12-15 | 20:22

@TheBurnerMan | 27-12-15 | 19:59

Yes please!

Balaverde | 27-12-15 | 20:22

Geldt alleem voor linkse twintigers, denk. Ik durf er m'n hand voor in m'n reedt te steken.

Driewerf Hoezee | 27-12-15 | 20:21

@Dr. Frambozenjam | 27-12-15 | 20:16

Kom zelf uit 1990 dus heb helaas niet uit kunnen gaan met de gulden. Maar ik kom zelf van een alleenstaande moeder af. En ik merkte toch aanzienlijk dat de duimschroeven werden aangedraaid toen we van de gulden naar de euro gingen(Bedankt he Zalm!). De zorgverzekering van 32 gulden konden we maar terug naar die tijd(Met minder wachttijden ;).

Balaverde | 27-12-15 | 20:21

Goed geschreven Quid. Je bent nog vergeten dat dit soort lui altijd alles beter weten, totdat ze de handen echt uit de mouwen moeten steken en hun handen smerig moeten maken.

Chief-mate | 27-12-15 | 20:19

Socrates vond dat ook al, circa 400 voor Christus!

Prince Buster | 27-12-15 | 20:18

Veel geile bitches wel

NACademicus | 27-12-15 | 20:18

En ook raar staan kijken dat je niet 4000 netto krijgt bij je eerste baantje na je "studie"...

Desolator | 27-12-15 | 20:17

Balaverde | 27-12-15 | 20:05

Toen ja heerlijk. Met studiefinanciering en bijbaantje zat ik op mijn 19 rond de 1800 gulden per maand. Woonde bij paps en mams en met 100 gulden opgenomen op zaterdagavond een zeer fijne uitgebreide dronk in de stadse kroeg, hield ik van dit bedrag op woensdag 10 gulden over. Met een zorgverzekering van 32 gulden..


Waar is het verkeerd gegaan?

Dr. Frambozenjam | 27-12-15 | 20:16

-braadwurst- | 27-12-15 | 19:28

Correct ik ben van 88,u heeft aleen maar juiste keuzes gemaakt in het leven?

Heerlijk lijkt mij dat.

ministerSinister | 27-12-15 | 20:16

@overVecht | 27-12-15 | 20:12
En nu ontopic?

tattooboer | 27-12-15 | 20:14

Dat geld voor iedere generatie. Beschermd opgevoerd. Volgepompt met ideeën over een maakbare samenleving. Denkend overal recht op te hebben. Tot je op je zelf komt te staan. En je wel recht op een huurhuis blijkt te hebben, maar een miljoen anderen ook en je achteraan in de rij mag aansluiten. Dat arbeidsvrije basisinkomen is er nooit gekomen dus moet je een uitkering aanvragen met sollicitatieplicht. Dat ideale baantje dat je dat wel even binnen te halen wordt voor je neus weggekaapt door iemand met een hoger diploma en werkervaring.
Iedere generatie heeft een tijdje in de werkelijkheid nodig voor de schellen van de ogen af vallen. Dat je moet accepteren dat je op je 20ste met je VMBO diploma geen filiaalleider bij de DA kunt worden.

Osdorpertje | 27-12-15 | 20:14

@miko | 27-12-15 | 20:08
Je zult geen reactie op je volle glorie krijgen van quid. Daarom lof en respect van deze reaguurder. Ons moeten het van ons hebben want GS is monddood door quid en zulken., Ze brengen een punt en dan verbergen ze zich voor het dialoog. Feynman reaguurt tenminste normaal in de panelen. Quid, kom eens van je berg en meng je met ons jongen. Je punt is toch sterk genoeg om het te verdedigen?

tattooboer | 27-12-15 | 20:13

Quid heeft gelijk. Eindelijk ook weer eens een goed topic van zijn hand. Check de reaguursels van alle aanstellers die na járen oefenen vinden dat ze ook eindelijk op het grote de GeenStijl mogen reaguren. Flikker toch op melkbekjes.

overVecht | 27-12-15 | 20:12

Pfff, kijk eens naar die babyboomers op hun moddervette motoren. Kan iemand me uitleggen waarom je een zwart stoer motorpak koopt en er vervolgens een spuuglelijk geel hesje overheen aantrekt ?? Ik zie ze zelfs nu al op de fiets met hun gele hesjes. Dikke kans dat dit straks EU wetgeving wordt. Nog bedankt jongens !

Der Schnitzeljäger | 27-12-15 | 20:11

En jij Squid?? Jij bent van de belerende alles heeft een schuldige generatie? Je oogst wat je zaait.
Op scholen is competitie een vies woord.
de overheid maakt het voor bedrijven,boeren en tuinders zo wat onmogelijk om jongeren en goed salaris bij te verdienen.
Niks mag, alles geregeld en je bent al papertjes in aan het vullen voor je zelf je kont af kunt vegen met papier.
Elke actie van je komt op het net en jeugdzonden worden niet vergeten maar uitgemeten met meneer Squid als scherprechter.
Ik zal je dit vertellen, ik heb een makkelijke jeugd gehad omdat ik peuter,kleuter,kind puber en van alles mocht zijn zonder verboden, bemoeienissen en gepamper van de overheid en het boze oog van de gemeenschap 24 uur op mij gericht met die kudttelefoons.
vernielen? Kwam je met de benadeelde wel uit! Vechten? Kan gebeuren 16 jaar met testosteron later je makker. Dronken? Kotsend de shoarma tent uit en de volgende dag je excuses aanbieden dat was het wel.
Ik ben in ieder geval blij dat ik nu geen puber of twintiger ben.

miko | 27-12-15 | 20:08

@unspiek | 27-12-15 | 20:02
Quid zou meer effect sorteren als hij zijn eigen heldhaftige daden rond zijn twintig met ons zou delen.. Toch? Quid, met je mooie woorden.. heb je ooit ook maar een kruising van 2 wegen gecontroleerd met een m16? Heb je wel eens een lijkenkist op wapens gecontroleerd? Dat et zo stonk dat je hier respect daarvoor kreeg op GS? Nee? wat heb je wel gedaan dan?

tattooboer | 27-12-15 | 20:07

Ik ben een twintiger. Zit in de techniek. Veel van die HBO luchtfietser studenten zijn het lijdend voorwerp van dit stukje proza. Herkenbaar dus.

TheBurnerMan | 27-12-15 | 20:06

@Dr. Frambozenjam | 27-12-15 | 20:02

Het gulden tijdperk. Wat kijk ik daar toch gelukzalig op terug ook al heb ik het maar kort mogen meemaken.

Balaverde | 27-12-15 | 20:05

Het zijn geïndoctrineerde weg-met-ons ecologen. Meer niet.

Afgeschminkte Bassie | 27-12-15 | 20:05

Deze '89er is in de bouw groot geworden. Ik vreet fietshelmen en rubberen tegels voordat ik mn wijf door smeer.

HaagseSkieldah | 27-12-15 | 20:04

@koolteer | 27-12-15 | 20:01
Omhoog met jou!

tattooboer | 27-12-15 | 20:04

@TheBurnerMan | 27-12-15 | 19:59
Waarheid! Het moment dat jij en ik en al onze vrienden zo helder als glas voor elkaar zijn is het vertrouwen er om onze cultuur te verdedigen!. Mag dat een les zijn voor velen.

tattooboer | 27-12-15 | 20:03

KleinBier | 27-12-15 | 19:58
Ja dat was het gulden tijdperk.. Toen was geluk heel gewoon..

Dr. Frambozenjam | 27-12-15 | 20:02

-weggejorist-

unspiek | 27-12-15 | 20:02

QuiD that is, natuurlijk. Excuses Johnny, te enthousiast van mijn zijde.

drs. KJ | 27-12-15 | 20:02

Generaties generaliseren. Vrij zinloos

kovariant | 27-12-15 | 20:02

Laat ze om te beginnen verplicht de boeken van Hylke Speerstra over de oude binnenvaart lezen. En daarna eelt op de handjes kweken. Dan komt de rest vanzelf.

koolteer | 27-12-15 | 20:01

Johhny. verlicht ons eens over jou hard werk tijdens je twintigers. Je weet wel. Boodschappers killen we niet maar boodschapper moet wel gedegen ondergrond bewijzen voor zijn gestelde feiten.Of... is dit te wijs?

tattooboer | 27-12-15 | 20:01

Sinds competenties en dat soort ongein in de mode zijn geraakt is het hard bergafwaarts gegaan.

Desolator | 27-12-15 | 20:00

@KleinBier | 27-12-15 | 19:58
Ja precies.
*gniffel*

miko | 27-12-15 | 20:00

Quit: +1
Ik geloof heilig in het Darwinisme en het zelfregulerende grotere geheel van moeder natuur. Niet dat ik persoonlijk een probleem heb met de huidige twintigers, maar dit zat er natuurlijk wel aan te komen. De corrigerende tik van moeder natuur. Terecht overigens. Er is geen lift naar de hemel, je zult de trappen moeten nemen.

drs. KJ | 27-12-15 | 19:59

Dienstplicht op zijn Israëlisch zou een goede zaak zijn.

Mannen & vrouwen.

TheBurnerMan | 27-12-15 | 19:59

@Digitaal Smoelwerk | 27-12-15 | 19:52
Het is OF met minder genoegen nemen, Of de handel naar het buitenland OF gelukzoekers en karpatenkoppen in je land.
Wat wil je nu jonguh?!

miko | 27-12-15 | 19:58

Haha waar!!!!

Zathras | 27-12-15 | 19:58

Rot op man, jouw generatie mocht 10 jaar studeren met volledige beurs, kregen bij elk klote baantje meteen een vast contract en als ze "iets aan hun rug hadden" meteen een uitkering. Daarbij kon je lenen wat je wilde en als het dan allemaal misliep is het de schuld van de banken, de staat of buitenlanders. Als er 1 zeik generatie is die echt alles verkloot heeft is het die van de 1970-1980!

KleinBier | 27-12-15 | 19:58

miko | 27-12-15 | 19:50
Haha. Geweldig leuke serie van BNN overigens. Leuke TV. Zit nog zo'n homo bij. Die mocht van de luit z'n deo'tjes en zijn lotions niet meenemen op bivak.
Had meer frutseltjes in z'n tas dan Barbie.
Gast kon wel janken.

plaszak | 27-12-15 | 19:57

@BekiekUtMoar | 27-12-15 | 19:44
Ik hoef het nergens voor te laten. Ik heb een fulltime werkster maar mijn kinderen doen de afwas en wassen de kleren. En nee ik heb geen afwas machine.
Zakgeld krijgen ze ook niet.
Maar goed ze zijn nog geen twintig maar 17.16,en 14

miko | 27-12-15 | 19:57

Ik kan mij voorstellen dat die generatie zich uitgeblust en depressief voelen. Ze leven in een wereld waarin mannen geen mannen meer mogen zijn en de vrouwen geen vrouwen. Alles moet binnen de lijnen van het multiculturele en het moralistische zijn. Hele biografieën en CV's staat vol met hoe kosmopoliet ze zijn, dat ze vinden dat het eerlijker moet in de wereld en hoe zij daar bij hebben geholpen. Vriendenkringen zijn geen vriendenkringen maar middel kleine steden. Alles moet mooi en lief.
Ik begon al er zijn geen mannen meer, mannen die zich als mannen gedragen ook al doen ze daarbij de huishouding. Vrouwen hebben succes in functies, emanciperen moeten ze en niet eens in de minder goed klinkende functies.

JaOfGeenNee | 27-12-15 | 19:56

D666-electoraat. Geen aandacht aan besteden (en al helemaal geen subsidie). Next!

McPhart | 27-12-15 | 19:55

Ik ben van '89 en dit bericht is vingerbraaksel.
@Mad Jack the Pirate | 27-12-15 | 19:25
Ik ben van 85 voel me verre van aangesproken maar je kan niet ontkennen dat dit de keiharde waarheid is. Kop spijker raak ( en goed ook)

Kleine Tubbs | 27-12-15 | 19:54

Inderdaad, er is genoeg werk in de haven, glastuinbouw en fabrieken. Zolang je maar geen Nederlandse identiteit hebt, want Oost-Europeanen en gelukzoekers zijn goedkoper.

Digitaal Smoelwerk | 27-12-15 | 19:52

Whaaaa,de generatie 85/95,ga lekker mathijs van nieuwkerk kijken,de top 2000 draait doorrrrrrrr

Steenrijk | 27-12-15 | 19:51

@plaszak | 27-12-15 | 19:15
Toen hij zei dat hij homoseksueel was viel ik van mijn stoel. Die zag ik niet aankomen!

miko | 27-12-15 | 19:50

@Tuborg øl | 27-12-15 | 19:36. Ben van '59,heb ruim 40 jaar op zee gewerkt,kan niet meer lopen van een hernia en versleten wervels en heupen. UWV: 'meneer snikkel,u kunt nog makkelijk reintregeren'. 'Ja hoor stop deze man na 40 jaar oceaan maar in een hokje tot zijn 67 jaar,krijg ik er ook nog een stuk touw van 3 meter bij'?

Rest In Privacy | 27-12-15 | 19:49

Het is niet voor niets in Amsterdam.
Kinderen van de wijven die er in pompten dat er nooit verliezers en winnaars waren, want we hebben allemaal een ander doel en daarom kan geen enkele prestatie zomaar in cijfertjes gemeten worden, maar moet er in stimulerende bewoordingen verslag gedaan worden van de "progressie" van het kind.
Mijn zoon is van 1991, die weet donders goed dat niet werken = geen geld = geen respect. Dat je je best zal moeten doen om een baan te krijgen op niveau. Dat een relatie aangaan en kinderen fokken, terwijl je niet eens op eigen benen kunt staan, geen goede keuze is. Het ligt dus allemaal aan de ouders, en vooral de feminisering van ons onderwijs.

BekiekUtMoar | 27-12-15 | 19:44

We zijn niet allemaal zo, maar genoeg om het te verneuken voor de rest.

maluku twist | 27-12-15 | 19:44

-weggejorist-

ErIstWIederDa | 27-12-15 | 19:41

En dit komt uit de pen van quid?
Gast. De enige fysieke arbeid die jij gedaan hebt is je Apple openklappen om een stukje te schrijven. Niks mis mee, worden wij allemaal beter van maar kom niet aanzetten met stoere verhalen over werk in de haven of in de kassen van je geliefde Westland.
Genoeg slimme, enthousiaste, gemotiveerde twintigers meegemaakt de laatste tijd (in de techniek, dat dan wel weer)

Montu | 27-12-15 | 19:40

Topperke | 27-12-15 | 19:35

Ik ben mijn officeren opleiding aan het afronden. Dp is de volgende stap

Tuborg øl | 27-12-15 | 19:37

De hoef nergens voor te werken generatie wil dit en dat en van alles wat, moet wel vanzelf komen aanwaaien. Kopen eerst kussens en daarna het bankstel. Helaas ook in mijn familie, door mammie en pappie nog steeds doodgeknuffeld. Nu al torenhoge schulden. Sparen wat is dat, kom maar weer lekker "lenen" bij familie, ga mijn deur maar voorbij. Verantwoordelijkheid staat niet in hun woordenboek.

mag ik ook nog ff | 27-12-15 | 19:37

Bejaarde, gehandicapte en dakloze veteranen van de Eerste Wereldoorlog hebben geen debatavonden nodig.

Vesta | 27-12-15 | 19:36

Surrealiteit | 27-12-15 | 19:08

Makkelijk he? Afgeven op een generatie die nog niets bewezen heeft omdat ze nog niet de leeftijd hebben om gepresteerd te hebben.
Over de oudere generaties kunnen we ondertussen oordelen: ze hebben alles naar de typhus geholpen!

Tuborg øl | 27-12-15 | 19:36

Dit bericht houdt geen rekening met mijn veilige ruimte op internet. Ik neem nog een kalmeringspilletje, want ik trek het echt niet.

Daalder | 27-12-15 | 19:36

Hoe oud is johnny eigenlijk ?
johnny speak is prima, dank. Daarintegen is het reetvegen ietwat belegen.

larie | 27-12-15 | 19:36

Ik zie het aan neefjes en nichtjes in die leeftijd. Hele dag whatsappen en verder niks kunnen en willen. Niet met de fiets maar met de bus naar school want in de zomer is het te warm en in de winter te koud.
En dat voor een afstand van 5 kilometer. Waar ik vroeger gewoon in echte winters in begin 80er jaren nog gewoon 17 kilometer wegtrapte op een oude fiets naar school. En geen haar op mijn hoofd die er ook maar over mocht denken om met de bus te gaan want die was er niet.

sinar2 | 27-12-15 | 19:35

Tuborg øl | 27-12-15 | 19:30

Wat voor opleiding wil je gaan doen?

Topperke | 27-12-15 | 19:35

Ik ken een generatie die met hun poten in de klei dit kapotte land hebben opgebouwd en nu in een hoek getrapt worden door de generaties waar de gebraden duiven in de bek kwamen vliegen.
Hoogmoed waanzinnigen met hun "hoger opgeleide" HBO-flutopleidinkjes - door de belastingbetaler opgehoest - die nog steeds denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.
Die alles van waarde EN wat Nederland groot heeft gemaakt door de eeuwen heen binnen 40 jaar de grond in getrapt hebben!
Nou, na mij de zondvloed. Ga maar mooi op de blaren zitten. Mijn tijd zal het nog wel duren.
.
Het enige waar ik spijt van heb is dat ik mij krom heb gewerkt voor dit klote land en NIET in de jaren 60/70 heb geluisterd - heb willen luisteren - naar "dit land is vol" en ben afgetaaid naar b.v. Nw. Zeeland.
Maar ja, zoals altijd komt berouw na de zonde. Ik luisterde niet omdat ik zielsveel van mijn land HIELD.
Wat mij betreft krijgt het liever vandaag dan morgen de rekening gepresenteerd voor het 40 jaar lange verraad.

Lupuslupus | 27-12-15 | 19:34

Generatie Kanonnenvlees.

postmodernismisdead | 27-12-15 | 19:32

"Klauwen uit de mouwen en een beetje eelt op die aloë vera-zieltjes kweken."
Hoe verzin je het:-)
-
Als ik de toekomst moet voorspellen is dit een goede opleiding voor deze tere zieltje: m.youtube.com/watch?v=UoIqePtU5Yg

Dr. Frambozenjam | 27-12-15 | 19:31

Inderdaad heel herkenbaar. Ook meteen eisen stellen als ze ergens komen werken. Gewoon mond dicht, luisteren en doen wat je gevraagd wordt. Onderaan beginnen net als iedereen.

dubbelq | 27-12-15 | 19:30

Geboren in 1989. Dusss 26 jaar oud. Werk op de grote vaart/offshore. 84 uur per week werken. En NEE! Geen 6 maanden per jaar vrij omdat ik werk voor mijn opleiding. Kosten +6000 typhus euros per jaar. Vrije tijd:0. Vakantie? Geen geld voor. Quid; val godverdomme deaud!!!! Bloed uit mn ogen na het lezen van dit JEZUS CHRISTUS!

Tuborg øl | 27-12-15 | 19:30

Als iemand uit het jaar 90 herken ik veel van de symptomen als ik om me heen kijk. Het gaat altijd over nutteloze zaken terwijl de wereld bekant half in brand staat. Ik zou volledig voor het herinvoeren van de actieve dienstplicht zijn om de maatschappij weer een beetje structuur te geven. Helaas betekent dat weer tegenwoordig dat je voor EU lakeien mogelijk naar Oekraïne wordt gestuurd........

Balaverde | 27-12-15 | 19:30

ministerSinister is wel het treffende voorbeeld van deze generatie. Een hoop twintigers die wel een hebben kunnen kopen of huren en tevens een baan hebben. Het is allemaal gewoon mogelijk als je de goede keuzes maakt.

-braadwurst- | 27-12-15 | 19:28

Mn broertje is van '85 .. erg herkenbaar.

Ga aan het werk, lul.

harry21 | 27-12-15 | 19:27

Hey als jr in de twintig bent dan ben je verantwoordelijk voor jezelf. Gaat studeren of werken. En stop met janken,

Briver | 27-12-15 | 19:26

Ik ben van '89 en dit bericht is vingerbraaksel.

Mad Jack the Pirate | 27-12-15 | 19:25

Je vergeet even te vermelden dat het om het vrouwenvolk gaat Quid.

denii | 27-12-15 | 19:21

Vertel dat mijn woningbouw corporatie maar waar ik al 6 jaar sta ingeschreven
of de arbeidsmarkt die verzopen van de MOE landers is.

ministerSinister | 27-12-15 | 19:21

`De rede dat ik goed Engels kan is dankzij RuneScape.. Autist zijn is meer...

Lazar | 27-12-15 | 19:20

-weggejorist-

rfv17963679 | 27-12-15 | 19:20

Heb je enig idee hoe vermoeiend het is om een goed geinformeerde 20er te zijn die niet policor is?

trenthopper | 27-12-15 | 19:20

Ik ben het grotendeels met Quid eens, maar is het ook niet de taak van de ouders om hun kinderen fatsoenlijk op te voeden? Dan zou je juist de 40/50'ers moeten aankijken op hun gedrag in plaats van de 20'ers (Niet alleen maar de ouders natuurlijk, de kinderen zelf ook). Daarnaast zijn er ook genoeg 20'ers die wel weten wat werken is, naar mijn idee vooral in (glas)tuinbouw en haven gebieden.

WoetWoet | 27-12-15 | 19:19

Over dat werken in de haven: daar werken ook alleen nog maar watjes op computergestuurde kraantjes die 9 jaar(!) baangarantie eisen. Want ja, de automatisering. Je wqeet tog... Als dat niet wordt ingewilligd (net als in de rest van de maatschappij moet je werken met je flikker en anders krijg je een trap onder je luie hol) gooien ze de haven plat. www.fnvhavens.nl/fnv-havens/88-contain... Gevolg: uitwijkende zeeboten, kwade klanten, contractopzeggingen en per saldo helemaal geen werk meer.

Dr. Plofkop | 27-12-15 | 19:19

Ja, lekker man morgen weer uitslapen.. Werk genoeg.

Lazar | 27-12-15 | 19:19

Nieuwe generatie van na 1995 gaat het nog erger krijgen. De spelt en superfoods generatie.

-braadwurst- | 27-12-15 | 19:18

Ik ben net 3 weken 20 :(((

niet-Gezond | 27-12-15 | 19:18

ben geen 20 meer maar kinkt als een goede pek om te scoren

marrretje | 27-12-15 | 19:16

Ik heb meer vertrouwen in de generatie die anno 2015 geboren is. Daar heb je veel grotere kans dat de ouders tenminste niet hun leven lang hebben weggekeken.

de Voorzittert | 27-12-15 | 19:16

Ik herken mijzelf hier niet echt in als twintiger... Doch ken ik het verschijnsel wel

Nimdid | 27-12-15 | 19:16

Hoor zelf niet tot de beschreven groep, herken wel de dingen maar, met deze snel veranderende wereld kkan ik mij niet goed voorstellen hoe het is om tiener twintiger te zijn. Als je iets raars doet staat je kop gelijk op FB, drugs zijn makkelijker te verkrijgen dan alcohol en sigaretten en seks doe je gezellig met vrienden in een groep.

deaandacht | 27-12-15 | 19:14

Elke generatie krijgt zijn problemen die de vorige generatie voor ze gecreëerd hebben.
Men neme een uitgeklede zorg, een import van een woestijnreligie, werken tot in de 70, etc.

BrutusBosch | 27-12-15 | 19:13

Goh, ik snap Quid wel maar tegelijkertijd stipt ie ook aan wat het probleem is: "Omdat hun 1-op-de-3 gescheiden ouders vergeten zijn uit te leggen hoe relaties werken, elke scheet van hun kroost voor ambitie aanzagen en dus overstimuleerde en hun unieke sneeuwvlokjes constant voorlogen dat de wereld veilig, pijnvrij en kwetsloos is, verwarren de twintigers van nu de hele tijd een algehele 'meh, ik moet van mijn reet afkomen' met een depressie"

Ik vrees dat dit soort avondjes nog wel vaker voor gaan komen en niet alleen in Amsterdam...

Topperke | 27-12-15 | 19:12

Met het risico dat ik als een ouwe lul klink... (1968).

AMEN

(en ik ben atheïst, dus dat wil wat zeggen!).

De Droit | 27-12-15 | 19:12

Wij hebben allemaal een moeilijke jeugd gehad.. RuneScape / word of warcraft...
Vroeger had je die zooi nog niet.

MilkaBmW | 27-12-15 | 19:11

Als het gaat om ontwikkeling van de jonge mens dan ben ik altijd zeer positief gestemd... maar ja... als dit de tendens wordt...

VakerWelOfNiet | 27-12-15 | 19:11

Amen!

Jamal | 27-12-15 | 19:10

Dat krijg je dus van die opvoeding van alleen vrouwen, wij hadden nog gewoon leraren die ons team schoolplein lieten vechten, tot ze het genoeg vonden.

Henk de Vries2074 | 27-12-15 | 19:09

Geboren zijn in 1995. Dan was je -7 toen we Europees Kampioen werden. Dat is sowieso kudt.

de Voorzittert | 27-12-15 | 19:09

Eindelijk weer eens een nieuwsbericht hier die gewoon raak is!

Surrealiteit | 27-12-15 | 19:08

Ook daarom, een sterk leger met dienstplicht. Het einde van de watjesmentaliteit: huilen om mama of je smartphone tijdens bivak? Prima, blijven we een weekje langer op de hei liggen. Ik schaam me af en toe kapot voor m'n leeftijdsgenoten die menen dat alles ze zomaar aan komt waaien omdat ze toevallig een "HBO diploma" in een of ander vaag zweverig veld hebben.
.
Oh, en een algeheel verbod op namen als Sterre en Maan, flikkerstraal toch een eind op.

Rest In Privacy | 27-12-15 | 19:07

Go tell em........ Quid

pernern | 27-12-15 | 19:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken