Gesprek op Niveau - Jan Roos en Afshin Ellian
Wekelijks elke week op de doordeweekse donderdagavond. De nietsontziende interviewrubriek Gesprek op Niveau. Jan Roos praat 1 op 1, oog in oog én op locatie in ons schitterende Nederland met een actuele gast uit het nieuws, de media en de opinies. Deze week: Afshin Ellian. GeenStijl-frontman de heer P. Stift eerder over Ellian: 'import-columnist met een prettige kijk op de woestijnhorizon, voor een totaalverbod van salafisme.' In het dagelijks leven schrijft Ellian stukken en daar krijgt hij dan soms ook prijzen voor, in bovenstaande video is hij in gesprek met de messcherpe Jan Roos. Zet 'm op, heren.
Reaguursels
InloggenDit zouden meer mensen moeten zien. Jammer dat er zo weinig van dit soort programma's zijn op TV. Maar ja, als je ziet wat zij propageren, dan snap ik het wel. Dit zou eigenlijk ook moeten gaan veranderen.
Voor wie iets wil weten de achtergrond van Afshin Ellian: eindpunt.blogspot.nl/2011/02/de-lange-... en zijn vluchtverhaal: eindpunt.blogspot.nl/2012/12/het-omgek...
Op dit moment zien we in DWDD een overkill aan totale politiek correcte zwakzinnigheid. Die terroristen die met kalshnikovs bezoekers van popconcerten kapot schieten en hen ook nog eens met grote messen dood martelen, dat zijn gewonde mensen die we blijkbaar met liefde en knuffelen (Groenteman) weer op het rechte pad krijgen. Je vraagt je dan af hoe eigenlijk de nazies zijn verdwenen uit Nederland. Hebben de geallieerden die nazies weggeknuffeld? Of vergis ik mij nou?
Elians uitspraken ken ik vanaf de Golfoorlog; hij is een moslimd ie christen werd omdat het goed uitkwam. Een opportunist die ogenschijnlijk zinnige dingen zegt maar ik vertrouw hem niet: als de christenen hem niet lusten, wordt ie net zo makkelijke en jood. En elke link met Wilders is ongepast: Geert staat mijlenver boven hem.
Ach, die intelligente en sterke heer Ellian... ik kan me nog goed herinneren dat hij ooit columnist was voor... de NRC!
Wat is die krant sinds toen door het putje gegaan zeg. Wellicht een idee voor een mailtje naar het NRC: ik neem pas weer een abonnement als Afshin Ellian terug komt als columnist!
Geen idee waar dit gesprek over ging, maar drummer Philly Joe Jones altijd plus 1!
gewezenmoslim en oud communist. Elian heeft altijd een helder verhaal en een goed Visie
Elian als premier! Scherpe analyticus deze prof!
Goede vragen Jan, helder gesprek ook!
Dank.
Hij is wel een voorbeeld van een geslaagde gelukszoeker.
Eigenlijk gaat het in de ogen van Elian dus vooral om het verschil tussen praktiserende en niet praktiserende moslims. Liberale moslims bestaan niet. Wat dat betreft zit Elian op precies dezelfde lijn als salafisten en jihadisten.
Maar in de praktijk zijn er net als in het christendom velen die hun religie 'light' beleven. Moslims die niet of nauwelijks naar de moskee gaan, maar wel meedoen met de ramadan. Of moslims die wel alcohol drinken, maar geen varkensvlees eten. Of moslims die wel roken. Of moslims die geen hoofddoek dragen etc etc. Die nuancering, die talloze gradaties van hoe in de praktijk met je geloof omgaan hoor ik niet terug in het verhaal van Elian.
Waar Roos en Elian wel terecht voor waarschuwen is de toename van moslims die strenger in de leer worden. Die dus opschuiven in de richting van fundamentalisme en daarmee meer en meer afstand nemen van het Westen. Dat is ook het uiteindelijke doel van de salafisten en jihadi's: moslims te dwingen om een keuze te maken voor de 'ware' islam. Dat lukt helaas best aardig de laatste tijd. Daarom: geen salafist meer het land binnenlaten, en de aanwezige salafisten waar mogelijk uitzetten naar een land waar ze zich lekker in hun geloof mogen uitleven.
Verlichte en weldenkende mensen, altijd +1. Ongeacht gender, huidskleur, geloof, afkomst etc. Dat zijn de mensen die ik naast mij wil hebben en mee wil samenleven. De rest van die schreeuwers - wederom ongeacht gender, huidskleur, geloof, afkomst etc. - liever niet. Maar ja, utopie :(
Alle feiten op een rijtje. Dit zou iedereen moeten zien.
De heldere analyse van Ahshin Ellian kan niet genoeg worden verspreid en gehoord.
Nu is er een traditie dat columnisten/publicisten die de polletiek ingaan en/of naar bestuursfuncties overstappen, niet bijster succesvol zijn. Maar Ellian zou, mocht hij ooit de keuze krijgen en de praktijk in gaan, wel eens de uitzondering op die regel kunnen zijn.
@Lupuslupus | 11-12-15 | 08:09
Ik denk dat Ellian ijdel genoeg is om een eventuele uitnodiging van een toekomstig premier te accepteren. In elk geval om eens te komen praten met Wilders over eventuele mogelijkheden enz.
Hadden we het de hele dag maar over Shakespeare.
Of de Ilias.
Verhelderend, goed interview!
De columns van deze hoog intelligente man zouden verplichte kost moeten zijn de de groteske onnozelheid daar in Den Haag, het zou dit land echt wat opleveren.
Kennelijk moet je een buitenlander hebben met een moslim achtergrond om hier helder en intelligent de politiek te doorgronden en te duiden, de polderjongens bakken er nog steeds niks van!
Dus de radicale moslims die zichzelf Nederlanders noemen, die zijn de ergste vijanden van Nederland. Oplossing: pak hun paspoorten af en met hun hele gezien gelijk uit het land gooien. De rest zal snel leren wie in Nederland de baas is.
En die zijn de echte NEDERLANDERS en niet deze stoorvuil.
Helder goed verhaal.
Nu eens ff kijken welke moslims de handschoen gaat oppakken?
Ben bang dat dit proces nog wat generaties, oorlogen en vluchtelingenstromen gaat opleveren.
Jammer dat Afshin Ellian niets zei over de rol van Saudi Arabië c.s.
Misschien iets voor Ahmed Arad & Russels Teapot om in te duiken...
@R van Perzie | 11-12-15 | 07:50
Ellian moet helemaal niets hebben van Wilders. Nog nooit heeft hij het voor Wilders opgenomen.
In dit interview zegt de prof. ware woorden maar draagt op geen enkele manier een oplossing aan. Hij blijft gewoon en zoals altijd, op de vlakte. Salafisme verbieden. Jaja. Maar hoe doe je dat? Welke mogelijkheden heeft Nederland? Geen enkele. Wellicht zou dat onder kabinet Wilders I kunnen veranderen maar dat kabinet zie ik er niet van komen zolang het grootste deel van de Nederlanders met het hoofd in het zand zit.
In 1400 jaar is de islam niet veranderd en dat gaat de komende 1400 jaar ook niet gebeuren.
Heeft er trouwens iemand nieuws over de zoektool van @atm0s?
@Jim Lovell | 11-12-15 | 07:46
Jihadisten onbaatzuchtig?
Onbaatzuchtig betekent 'niet op eigen voordeel uit'.
Dus eerst die 72 maagden maar een schrappen....
Hans van den Broek is ook een landverrader pur sang.
Zoals al vele malen gezegd: onze enige hoop is een kabinet Wilders.
Afshin Elian zou daarin een uitstekende minister van V&J zijn.
@self
Niet dat jihadisten goud waard zijn, was een beetje krom geformuleerd. Context.
@necrosis | 11-12-15 | 07:34
Op een gegeven moment zal de rest van de Tweede Slaapkamer tóch moeten gaan luisteren, maar hoe langer ze wachten, hoe pijnlijker de maatregelen zullen zijn. Je kunt het vergelijken met een rottende teennagel die zo aan het woekeren is dat het hele been er op een gegeven moment af moet.
Erger dan deze problemen zijn mensen die ertegen ageren omdat ze zelf in de doelgroep vallen van de conservatieve islam. Die zouden anders gewoon policor gutmenschen zijn. Je kan het al zien aan het gedrag om de opposanten bij afwezigheid zo hard mogelijk te treffen.
En na gedane arbeid munt gaan slaan uit de getroffenen.
Onbaatzuchtigen zijn goud waard, de rest is schroot. Of erger.
Dan heb ik nog liever een jihadist, mafketels, maar wel onbaatzuchtig.
@Dhr. de Wit | 11-12-15 | 07:31
Veel van die punten roept Wilders al jaren, maar de rest van de politiek luistert niet.
De overheid moet écht veel harder gaan optreden.
Jihadisten moeten worden opgejaagd, vastgezet en het zo moeilijk mogelijk gemaakt worden. Moskeëen die haat prediken en haat-imams uitnodigen strippen van ANBI status, geldstromen doorlichten en bij herhaalde overtreding sluiten. Afschaffing van religieus onderwijs en het stellen van taaleisen. Extremisten het dubbele paspoort afnemen. Strenger straffen. Verbod op verheerlijking terroristische organisaties.
Daarvoor moeten er wetten worden opgeheven, gewijzigd en gemaakt en om dat voor elkaar te krijgen zal Nederland uit de EU moeten en diverse verdragen moeten opzeggen. Dat moet dan maar. Laat Nederland maar een keer écht een gidsland zijn.
Bij mijn weten is Ellian van huis uit Christen. Dus in die zin moet ik degenen die zijn woorden een verademing noemen, teleurstellen....
Schaf in elk geval A1 af! Vrijheid van meningsuiting is genoeg! Never mag en kan religie de wet bepalen!
'zelfreflectie' is islamitisch Nieuw Testament..
Dat zie ik binnen de -pakweg- volgende 1400 jaar niet gebeuren.
En nu? Een totaalverbod op islam in Nederland misschien?
Lewis Lewinsky | 11-12-15 | 01:49
Om dat te voorkomen is er snel zelfreflectie nodig vanuit de geloofsvolgers
@drs.Nee | 11-12-15 | 01:47
En nu? Een totaalverbod op islam in Nederland misschien?
@King of the Oneliner | 10-12-15 | 23:34
Buitenlander? Je weet niet waar je over praat. Afshin Ellian leeft al ruim een kwart eeuw in Nederland. Goed dat Jan Roos de Nederlandse rechtsgeleerde heeft uitnodigd. Een verhelderend gesprek. De islam staat haaks op de vrije wil. Het is een staatsgodsdienst in islamitische landen waar vrijheid en vrijwaarding van religie niet wordt getolereerd en het individu niet telt. De islam loopt eeuwen achter, kent geen Verlichting, die heeft de boot gemist bij het centraal stellen van het individu.
Europa, waar de houdbaarheidsdatum van religieuze waanzin al eeuwen geleden is verstreken, wordt nu, en de komende jaren, overspoeld met voornamelijk jonge mannelijke bootvluchtelingen met een voor westerse normen achterhaald islamitische gedachtegoed. Dit gaat wel degelijk problemen veroorzaken in een moderne, open samenleving, geleid door zwakke bestuurders.
De eerste moslims in Europa kwamen westers gekleed en pasten zich aan. Spaanse en Italiaanse gastarbeiders trokken na een periode van arbeid huiswaarts, veel Turkse en Marokkaanse gastarbeiders weigerden te vertrekken, zij werden door de politiek-correcte bestuurders beloond met een generaal pardon en met behoud van eigen cultuur en identiteit, waarna de gezinshereniging op gang kwam waar ook totaal geen eisen aan gesteld werd. Daar ging het al fout.
Na de Iraanse revolutie begon in Nederland het regenten-kruipgedrag voor de islam door de satire in 1987 van artiest Rudi Carell, die in Duitsland in zijn Rudis Tagesshow in een sketch ayatollah Khomeini door vrouwelijke aanhangers met slipjes liet bekogelen.
Zie: spreekbuis.nl/tv-moment-de-rudi-carrel... Daarop volgden woedende islamitische protesten. De inmiddels welbekende groepsdwang.
Toen die bewuste sketch twee jaar later in Nederland werd vertoond deed CDA-minister Hans van den Broek het in zijn broek door te zeggen dat onze persvrijheid een diepe belediging was voor de Iraanse cultuur en verbood de sketch uit te zenden, ter wille van de goede betrekkingen met Iran.
Vrijheid van meningsuiting of de mond gesnoerd? www.youtube.com/watch?v=8-d5YDIZLy4
In 1993 ontving Hans van de Broek het Ridder Grootkruis in de Orde van Oranje-Nassau en werd twee jaar daarna benoemd tot Minister van Staat.
Lust u nog peultjes?
@mysteryposter | 11-12-15 | 00:29
+1.
Als er wereldwijd stelselmatig mensen worden vermoord, verminkt, verkracht, verslaafd, afgeperst etc. vanuit een geloofsdoctrine dienen we hier heel serieus naar te kijken.
Wat betreft Andalusië.. Spanje staat nog steeds op de IS kaart betreffende gebieden behorende tot het Kalifaat..
www.dailymail.co.uk/news/article-26747...
Resumerend mag gesteld worden, dat de islam niets, maar dan ook niets te maken met het begrip 'geloof' zoals wij verlichte westerlingen dat intepreteren. Het is een ordinaire doctrine die iedereen met de kont omhoog op een richting-Mekka-bidkleedje wil hebben. Omdat de moslims weten dat ze een oorlog nooit zullen winnen hebben ze gekozen voor een verovering van de wereld via de baarmoeder, w.o. migratie die thans plaatsvindt door 'vluchtelingenstromen' te bewerkstelligen, en dan bij voorkeur naar landen waar het voorplanten ook nog eens argeloos wordt gesubsidieerd. Uiteindelijk zal ons dat lelijk gaan opbreken, die argeloosheid, die wij zelf heel naïef democratie noemen.
en echt.. late we aub eens daadkrachtig discrimineren op basis van.. geloof... als je zo nodig prehistorisch, = onwetend = achterlijk = ontiegelijk dom wil zijn, doe t ff in Arabië.
@--sql error-- | 11-12-15 | 01:01
in vrede, maar kijk ff de powned news van.. inmiddels gisteren
Tyromancer | 11-12-15 | 00:42
simpel, omdat de meesten van hen (bijna allemaal zelfs) hier gewoon in vrede leven, en dat ook graag zo willen houden.
Goed gesprek! Heb er van genoten...
Dank Jan en Afshin!
"Zelfreinigend vermogen daar wachten we op." Maar wat nou als men het gevoel heeft dat het geloof hen verbiedt om zich te evolueren tot iets minder wreeds? #ritueelslachtenvanmensenendieren
thisisit | 11-12-15 | 00:16
Absoluut.
Maar probeer dat de verdwaasde Linkse Kerk maar eens aan het verstand te brengen.
rutte;
De opmerking van de Amerikaanse Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump dat moslims de toegang tot de VS zou moeten worden ontzegd ,,slaat natuurlijk nergens op". Dat zei premier Mark Rutte donderdag in RTL Late Night.
lol, waarom zou je je land niet mogen beschermen tegen gelovigen? ik vind het legitiem, geloven is middeleeuws, helaas geldt dat ook voor veel amerikanen, maar hoe dan ook, een moslim heeft een doodcultus, due.. die wil je niet in je buurt, land.
"Noch u, noch ik, noch iemand anders zegt tegen mensen u moet de islam verlaten of zoiets", aldus Ellian (15:25).
Dat moeten we dus wel doen. Tegen moslims zeggen: stap eruit, word ex-moslim. En we moeten daarbij helpen door alle islamitische fratsen (moskeeën, islamitisch onderwijs, halal slachten, besnijden, ramadammen, islamitische verenigingen) in Nederland te ver-bie-den.
Dit is hoe het moet.
De grootste (denk ik) truc die verzonnen is is de uitvinding van de 'geest'. Zodra je mensen kunt overtuigen dat er een geest bestaat, dan heb je ze. Want dan is er ook iets vóór en ná de geboorte, namelijk de geest.
Dit woord is belangrijk in het kader van religie's. Want zonder 'geest' is er geen voor- of naleven. En dan houdt het dus op. Alles berust op interpretatie van de realiteit zoals waargenomen door onze beperkte zintuigen.
Nog een grotere uitvinding is misschien de 'ziel', maar dit is een apart hoofdstuk.
Maar goed. Veel hangt af van taal. Taal is de drager van informatie. En als die taal zélf al onzuiver is (wat ik dus vermoed... (we weten eigenlijk niet wat we letterlijk zeggen)) dan wordt het lastig.
Ja ja, mensen, dit heeft allemaal betrekking op het gegeven 'Religie'.
@VerenigingVanDieven | 11-12-15 | 00:00
Jawel, maar ik vind die Ellian maar slap. Totaalverbod op islam, dat is mijns inziens nodig. Ellian wil afwachten en dan maar zien hoe het afloopt.
@ Antitheïst | 11-12-15 | 00:15
Islam is oneindig keer zo gevaarlijk, en moraalloos in dualistische situaties. Waar Christenen begrijpen wat goed en fout over het algemeen is, is in een moslim brein beide dualistische zaken moreel gezien goed.
Belangrijk punt, op 6.45.
De Iraanse revolutie, de renaissance van islam.
Salafisme rijmt op Satanisme da's vast geen toeval.
Wat ik hierop uitmaak is dat we de eerste jaren nog niet klaar zijn met die m-crap.
Iedereen voelt op zijn of haar klompen aan: als het niets was, niets is, en niets kan worden dan ga je iets anders zaaien.
Khoef niet meer uitleg over de diverse smaakjes. Kwil niet meer uitleg, woorden kennen, denken over waarom.
Gewoon dimmen, nix te maken hebben met die sukkels.
Als het pijn doet aan de ogen...
Laat ons mooie NL met rust
"Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance. If we extend unlimited tolerance even to those who are intolerant, if we are not prepared to defend a tolerant society against the onslaught of the intolerant, then the tolerant will be destroyed, and tolerance with them. In this formulation, I do not imply, for instance, that we should always suppress the utterance of intolerant philosophies; as long as we can counter them by rational argument and keep them in check by public opinion, suppression would certainly be most unwise. But we should claim the right to suppress them if necessary even by force; for it may easily turn out that they are not prepared to meet us on the level of rational argument, but begin by denouncing all argument; they may forbid their followers to listen to rational argument, because it is deceptive, and teach them to answer arguments by the use of their fists or pistols. We should therefore claim, in the name of tolerance, the right not to tolerate the intolerant. We should claim that any movement preaching intolerance places itself outside the law, and we should consider incitement to intolerance and persecution as criminal, in the same way as we should consider incitement to murder, or to kidnapping, or to the revival of the slave trade, as criminal."- Popper.
Alsof de gevaren van de islam los staan van godsdienst in het algemeen. De islam is misschien iets hatelijker dan christendom of jodendom en anderen, maar scheer deze gevaarlijke fabeltjes vooral over een kam.
Religie is ideologische kanker.
@ Jezus_Boeddha | 10-12-15 | 22:52
Het is vaag dat de reguliere media niet praat over het christelijk lijden in moslim landen en de vervolgingen. Nog bizarder is dat de kerk zwijgt en wegkijkt. De Christelijke Dr bill warner heeft tips om het bewustzijn binnen de kerk te vergroten.
www.youtube.com/watch?v=TLs7PHFpMuI
@Jezus_Boeddha | 10-12-15 | 22:52
Dit was een goed interview: de juiste gast, de juiste vragen, er werd elkaar de ruimte gegeven. Waarom bent u zo negatief? U weet waar dat toe leidt.
Prettig gesprek. Gaandeweg moest ik plots aan Hans Jansen denken, waarna hij toevallig werd genoemd.
Wiens mooie kantoor zou dit zijn? Straalt toch echt wijsheid uit, al die boeken.
Nieuwe GS column: Afzien met Ellian ..
Hè, hè, een gesprek aan een gewone tafel. Niet op die idiote scheidsrechterstoelen. Kan dit in vervolg op deze manier? Bij voorbaat dank!
Salut! Evocatus
Die linkse hutkippies moeten zich de ballen uit de broek schamen dat ze de wijze woorden van deze hoogleraar vrijwel nooit de ether inslingeren.
@miko | 10-12-15 | 23:06
Ja, mensen dachten: hij komt uit Iran en heeft moslims in de familie, dus moet het wel een moslim geweest zijn. Dat hoeft dus niet. Hij zegt er zelf dit over:
"Afshin Ellian groeide op in een pluriforme familie, met moslims, christenen en mystici. Zijn vader was beroepsmilitair, een liberale man.
Een jaar of dertien was ik. We gingen de straat op om de sjah weg te sturen, met duizenden. We dachten dat Khomeini te vertrouwen was, ook als je zelf niet erg religieus was, zoals mijn oudere broer, vrienden en ik, en geloof beschouwde als een privé-zaak. Wij hadden andere idealen. Wij waren links. Er bestonden namelijk maar twee keuzes: je was religieus óf je was links. Een baardman of een marxist."
www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article...
Heb de eerste kwart minuut en ook de laatste kunnen verdragen. Lijkt me een gesprek over petjes. Er zijn groepen rode-pet-dragers alsook groene-pet-dragers. En blauwe, groene, paarse, ja zelfs alle-kleuren-van-de-regenboog-petten-dragers, en die denken allemaal dat ze een 'ander' soort van mensen zijn, zeg maar 'anders' en 'beter'. Dat is ze allemaal wijs gemaakt. Door de grote leraar. Op school. En in de kerk, maar dat spreekt. En via de media, maar dat is ook weer zo een open deur. En weet je, de hele grote leraar... die vertelt in alle landen wat ze in hun schooltjes moeten verkondigen. Dit alles wegens Babel, de grote weter en veroorzaker van de verdeling. En zo zit dat.
Het probleem is dat de mensen dus écht denken dat dát specifieke petje hún petje is. Die kleur dus. En omdat niemand dit ziet wordt het onderbelicht.
Het is zo simpel, als je het maar ziet.
Heus. En als iemand een ander die de petjes haarfijn weet te beschrijven een intellectueel noemt, nou dan is dat zo.
Eerlijk. Het is eigenlijk triest dat een klein groepje hele volksstammen in een verbijsterende onwetendheid achter kan laten na hun enige 'lesjes' te hebben verkondigd.
Deze intellectuelen zie je nou nooit bij Pauw of DWDD. Die hechten meer waarde aan de mening van Claudia of Peter R.
Afshin Ellian: weer een bijdehante buitenlander die hier heel comfortabel met een dikbetaalde baan in Nederland gaat uitleggen hoe het allemaal zit.
Ga dat lekker in die zandbak van je doen met je kromme uitspraak van het Nederlands.Zeker te gevaarlijk?
Er zijn al genoeg stuurlui op de wal die in een mooi intellectueel pak met stropdas hier commentaar leveren hoe het allemaal moet met de wereld.
Hirsi Ayaan was er ook zo eentje.
@pruimzuur | 10-12-15 | 23:16
Controle-instrumenten. Overal onzinnige regels voor maken zodat je voortdurend mensen kunt vermanen, straffen en uitsluiten wegens het breken ervan. 'n Ideaal machtspolitiek tooltje.
We weten maar weinig. Wat ons als een oplossing toeschijnt, kan in werkelijkheid een fatale misstap blijken. De mens is een tragisch wezen, hij heeft de neiging in dingen te geloven die hem te gronde richten. Zo kan de roep om liberalisme, of om een liberale maatschappij als eindbod naar de islam een misvatting blijken. Ik weet dat niet, het kan. Voor hetzelfde geld is het juist een terugkeer van het christendom die de enige redding biedt. Maar enfin, wij weten niet alles en moeten handelen naar overtuiging. Dat we ons daarbij kunnen vergissen, dat is de beperktheid van het menselijke inzicht.
Ik bedoel dit: nog steeds geldt de liberale maatschappij als een eindpunt van de geschiedenis. Maar de vertolker van deze hegeliaanse visie, Fukuyama, heeft dit nu zelf in twijfel getrokken. Want hoe realistisch is een liberale samenleving?
Wat weten wij van de macht van het geld, en van de eeuwige ketenen van de slavernij? Hoe houdbaar is de liberale samenleving, niet alleen tegenover de islam, maar ook tegenover oligarchische tendenzen? Tegenover ondergrondse macht?
-weggejorist-
Conclusie na het lachje van Ellian; 'Muslims have been making people laugh for more than a millennium'
-
Verders een goed interview voor hun die nog een hoop kennis op moeten doen wat islam inhoud.
-
Had van deskundige Ellian overigens graag meer oplossingsgerichte antw. verwacht.
Voor iedereen die kankert op GS wegens geen serieuze journalistiek: een zinvol, eerlijk en verhelderend gesprek.
Heel goed interview.
-weggejorist-
@63116114 | 10-12-15 | 22:51
Twee klikjes verderop lees ik over toiletmanieren.
.
- Use of left hand when cleaning
- Wiping 3 times (or any odd number above 3)
- Entering the toilet with left foot and leaving with right foot
.
En dan durven ontkennen dat het geen achterlijke religie is. Die eerste kan ik nog enigszins begrijpen (behalve als ze vrouwen met rechts geen hand willen geven, dan is het weer achterlijk), maar de rest is volstrekt neurotisch en gestoord.
Geen moslim migratie dan maar tot moslims en weg kijkers, en daarmee heel Nederland eruit zijn, en begrijpen hoe het zit en wat de effecten van de doctrine zijn.
Het is mooi dat het aantal duiders van de gekte toeneemt en dat duidelijk wordt uitgelegd hoezeer de islam een totalitaire destructieve sekte is en dat de politieke correctheid steeds maar volhardt in de roze multiculti waan dat de islam een in de westerse cultuur te integreren religie van de vrede is. Want de combinatie van zoveel drang tot genocide en politiek correcte drang tot culticide (dat je dus als cultuur zelfmoord pleegt met behulp van islam) leidt direct naar een bloedige burgeroorlog en het daadwerkelijk einde van de moderne westerse en nu nog vreedzame cultuur. Hopelijk daarom dat bijtijds en in brede kring begrepen wordt wat er gaande is en dat het politiek correcte debilisme plaats maakt voor mensen die wel bereid zijn de moderne open samenleving te verdedigen tegen de duidelijke vijand die islam heet. Ik vrees evenwel dat die enorme MUUR van politieke correctheid die metersdikke plank voor het hoofd van al die zogenaamde moreel superieuren nog vele aanslagen en moordpartijen en andere daden van weerzinwekkende destructie nodig heeft, voordat ook maar iets van een glimp van bereidheid in zicht komt om het jarenlang hartstochtelijk omklemde sprookje van de religie van de vrede los te laten en te vervangen door een meer realistisch idee van de islam.
ik heb medelijden met de Moslims. Dit omdat ze heel vast in iets geloven wat niet bestaat. Als ze daar een voor een achter komen en het geloof als een zeepbel uiteen spat, is de kater groot. Ik als ongelovige kan het alleen maar vergelijken met een hevige dronkenschap die de volgende dag helemaal weg is en een nare zeurende pijn heeft achter gelaten.
Ja muzelmannen, dan sta je er helemaal alleen voor.
Conclusie van Ellian: het is een godsdienstoorlog en wij mogen slechts hopen dat we die overleven. Daarin heeft hij gelijk, het is realistisch wat hij zegt.
Maar er woeden meerdere oorlogen momenteel, zoals de geschiedenis eigenlijk een transformatie van de oorlog is.
Er woedt een financiële oorlog, er woedt een oorlog om privatisering, om democratie, om oligarchie, plutocratie, drugs, vrouwen, vrije pers, NSA surveillance, Oekraïne, Poetin,
Wilders, Trump (Donald J.), Chinese zee, etc., etc.
de boodschap van ellian is helaas wel onheilspellend. steeds orthodoxer worden de islamieten, terwijl hun amorele ideologie onvoldoende wordt belicht. dat vraagt om een oplopend conflict, zowel in hun thuislanden maar ook hier.
helder denkende politici zoals hier greet, in frankrijk la Marine en in de VS the Donald worden door de zogenaamd weldenkenden verdoemd en de middeleeuwers geprezen.
behalve een terechte afwijzing van de islam - het is een op haat gebaseerde woestijnideologie - moeten we ook het multiculturalisme en het cultureel marxisme van gramsci en de frankfurter schule met wortel en tak uitroeien. het alternatief is een overgave aan islamisme, de dood of een status als belastingbetalende dhimmie.
zo langzamerhand komen we op een kantelmoment in het westen. wellicht kunnen we nu nog op een vredige wijze afscheid nemen. wellicht is het al te laat. de "leiders" in het westen met santa Angela en rubberen Mark nemen een positie in van onderwerping maar voor de bevolking is er - nog - een andere keuze.
Wederom een goed gesprek op niveau, dhr Ellian is een wijs en sympathiek mens. Ik mag zijn columns graag lezen.
@La Bailaora | 10-12-15 | 21:38
Nee, tegenwoordig ongelovig maar dat maakt voor de 'ware' moslim niks uit.
Dappere vent meer dan eens bedreigd als critici en afvallige.
Maar dat had ik al gezegd!
1)Moslims zijn NIET vrijwillig vertrokken uit Andalusië!
2)Wat nu? (hoor geen hoopgevend antwoord van Elian)
3)Salafisme (Leven en handelen als Mo) wat doen we er tegen?
4)Immigratie betr. Levant.. Stoppen?
5)Koran en Grondwet.. Na de moord op T.v.G plaatste ik hierover al een post op nl.politiek, niet op GS..
Meerderheid moslims koos voor koran (sharia).. zal niet minder geworden zijn sinds 2004.
6)Kudos voor Roos, hij is niet geïnfecteerd ddor de MSM!
Jan had net zo goed een gesprek kunnen hebben met de ijsmeester van Thialf: waarom ijs hard en koud is. De ijsmeester zal zo'n vraag ook goed kunnen beantwoorden vanuit zijn vakmanschap. Dat wordt net zo min een interview als dat van Jan met Afshin.
Heer Ellian is wijs. En vriendelijk. Een verademing bij wat er onderweg is. Onze nieuwe buren.
Wordt deze man eigenlijk beveiligd?
Ruud Hazes56616330 | 10-12-15 | 21:38
Ja hij heeft vrijwel altijd een beveiliger bij zich. Hij is onder andere bedreigd door Mohamed Bouyeri.
Erg goed vind ik dit gesprek niet. Jan Roos is een tamelijk vervelende interviewer. Het verhaal is wel erg vooropgezet.
@63116114 | 10-12-15 | 22:51
Gelukkig ook nog een vertaling van dat moeilijke Engels erbij! D'oh.
Nieuwe jihadwinkel geopend niet ver hiervandaan. Zie meteen boerka's en baarden in- en uitlopen. Eens even de naam op dat getinte raam door de zoekmachine dus. En ja hoor:
www.daralrahmah.co.uk/
Make it stop.
Het moet stoppen.
Dank meneer Ellian, dank Jan Roos!
malang | 10-12-15 | 22:36
Wel graag wat eerder reageren op mijn juiste aanname. Nou ga ik naar bed.
Hulde voor deze meneer Ellian, wat een wijze man.Het was erg prettig om naar te luisteren.
Ik hoop dat hij goed beveiligd wordt. Kan me zo voorstellen dat hij niet bij alle moslims geliefd is.
Captain Pervert | 10-12-15 | 21:35
Misschien heeft hij wel hoogtevrees. :')
"Ik heb nog niet gekeken, maar ik verwacht weer een "wij van WC-eend" verhaal. Toch?"
Graaf van Egmont | 10-12-15 | 21:06
=====
Nee, niet bepaald. Er zijn maar weinig islamcritici in NL die zo onderlegd zijn als Ellian en zo bedreigd worden als hij.
Afshin Ellian, ik lees hem graag, staat altijd garant voor scherpe inzichten en gedegen kennis. Gelukkig zijn er mensen als Afshin. Helaas zijn ze schaars. Iedereen zou Afshin aandachtig moeten volgen.
@Ruud Hazes56616330 | 10-12-15 | 21:51
Ellian klinkt armeens (xxxian is vrijwel altijd armeens) verde wat @La Bailaora | 10-12-15 | 22:00 zegt
Het is ook verwarrend; mensen die het niet eens zijn met het verschijnsel geloof zijn niet perse vijanden van dat geloof. Atheisten vinden zo' beetje dat gelovigen iets aan de werkelijkheid hebben toegevoegd via een inbeelding, een soort psychose. Echter, als dat geloof zegt dat iemand die het geloof ontkent een vijand is, daardoor een gelovige laat aanvallen dan gaat de aangevallen ongelovige zich verdedigen. Ten onrechte wordt dan vervolgens gezegd door de gelovige dat ze vijanden hebben. Het komt niet in ze op, dat het alleen het verschijnsel geloven is, waar die ander het niet mee eens is. Dat kan namelijk niet, want het is de goddelijke waarheid, ook al kunnen gelovigen meestal niet goed uitleggen waarom ze dat vinden. Zo maken ze hun eigen vijanden -self forfilling. Er is een ontbreken van zelfreflectie. En ... een religie of beweging, je er aan overgeven en jezelf uitwissen, maakt dat je zelf niet hoeft na te denken over moraal. Dan hoor je op waaromvragen antwoorden als 'gelukkig hoef ik daar niet over te denken'.
Dit draadje is zo dood als disco
@ET007 | 10-12-15 | 22:05
Saoedi-Arabië door Iran laten vernietigen, het begin is er na de nucleaire deal. De macht van Turkije breken, dat kunnen de Russen wel aan en Syrië laten uitbranden en dat gebeurt nu. Of we nuken ze zelf, is mij om het even.
Intern de grenzen controleren en als eerste het Salafisme als voorbeeld voor de rest stellen door de moskeen te verbieden en de huiskamerbijeenkomsten binnen te vallen. Daarna terug sturen naar land van herkomst.
De andere stromingen die er dan nog zijn zullen zich zo geïntimideerd voelen dat ze moeten bewegen in de goede richting, zo niet dan wegwezen.
Er is geen andere oplossing, de publieke opinie moet er wel klaar voor zijn, maar daar gaat IS voor zorgen door aanslagen en met een beetje hulp van de vrije media zoals GS. We zijn op een kantelpunt aangekomen en de dingen gaan sneller dan je voor mogelijk zal houden. Ik vind het wel heel erg voor de moslims met goede bedoelingen, want die zijn er wel degelijk.
Er worden in deze topics geen nieuwe zaken verteld, maar de kracht zit hem in herhaling. Blijf er over praten.
het komt er op neer,dat de moslims,die door bepaalde groepen vertroeteld worden,in dit land de weg naar de moskee steeds meer gaan bewandelen.
zolang hun uitkering maar overeind staat.
de iman zal wel prediken,over naasten liefde,maar daar horen wij ongelovige honden niet bij.
wij mogen zorgen dat de ruif vol blijft
Filmpje gezien en conclusie is: het wordt voorlopig niet wat met de Islam.
Ellian is duidelijk een paar maatjes te groot voor Jan, het is meer een documentaire dan een goed gesprek.
Daarnaast, Jan gas eens kleppen met andersdenkenden. Dit is te makkelijk.
"Hij was al jong lid van de marxistische partij Tudeh in Iran."
Hij is in Nederland toch een VVD-aanhanger? Het lijkt me geen SP-man.
Mooi gesprek.
Maar welke oplossing is er?
@De Psychiater | 10-12-15 | 21:54
Nee, hij was geen overtuigd moslim, maar was anti-sjah. Dát was de reden dat hij voor de Iraanse revolutie was. Toen hij erachter kwam dat de nieuwe moslim leiders een hekel hadden aan marxisten (gelijk aan pro sjah groepen), moest Ellian vluchten.
Hoewel ik nog steeds Hans Jansen mis, ben ik blij dat we in ieder geval deze Afshin nog hebben. Soenniet of sjiiet, maakt mij niet uit.
Wat Elian zegt helemaal aan het eind.
@Ruud Hazes56616330 | 10-12-15 | 21:51
Hij had van alles in zijn familie, moslims (ja sjiiet), maar ook christenen en anders gelovigen. Voor zover ik weet was ie al vanaf jongst af aan politiek anders gedreven dan moslims. Hij was al jong lid van de marxistische partij Tudeh in Iran. Geen partij waar moslims lid van zijn. Dat maakt voor mij dat ie geen sjiiet was, althans niet qua overtuiging.
@kloopindeslootjijook | 10-12-15 | 21:35
Nou dingen zijn niet nou eenmaal zo, alles kan je inderdaad verklaren. Zo zijn moslims een woestijnvolk. Een gebied zonder veel natuurlijke middelen. Waar de bewoners dus duizenden jaren om elke oase, vee of schuilplaats heeft moeten vechten. Waar de stammen onderling continu met elkaar in oorlog waren en vaak kostbare opofferingen moesten worden gedaan.
.
Deze cultuur heeft nooit de ruimte gekregen om te ontwikkelen. In dat milieu was het belangrijker dat je een bruut was, dan een goed stel hersens. Het is helemaal niet zo gek dat de religie die daaruit ontstaat een extreem agressieve ideologie is. Die profeet Mohammed was net zo vijandelijk als alle andere stamhoofden. Alleen was hij een stuk succesvoller.
.
Dat zij al die heerlijkheden verbieden is simpelweg omdat zij die niet hadden. In ieder geval niet genoeg om over de bevolking te distribueren. Het was voor de lokale elite veel makkelijker om het via het geloof voor iedereen te verbieden, dan het volk voor alles te laten vechten. Dat ze geen varkens eten, hebben ze van de Joden. Waarschijnlijk eten de Joden het niet, omdat er rond hun tijd mensen ziek van zijn geworden.
.
Nou meng deze omstandigheden z'n 5000 jaar lang en je krijgt de hedendaagse moslim. Totaal wereldvreemd in de samenleving waar ze leven en incapabel om voor langere tijd een ingewikkelde maatschappelijke structuur vol te houden.
Ruud Hazes56616330 | 10-12-15 | 21:51
Klopt. Hij was een overtuigd moslim en zelfs actief voorstander van de Iraanse revolutie destijds. Nu is hij een wijs man.
Aww ... dussss het salafismus is hetzelfde al den inquisitie
anyways wreedheden zijn wreedheden ... of je nu bekeerd bent of niet
Wat is die man een VER-A-DE-MING, pardon, verademing om naar te kijken en te luisteren.
Wat vaas klaak | 10-12-15 | 21:40 al zei, verder geen poes pas, goed interview.
@La Bailaora
De waanzinnige Maiwand Al-Afghani alias de Thuisblijver heeft in een interview in oktober 2013 gebrald dat Afshin Ellian een Joodse naam is. Volgens mij was hij sjiiet, maar nu al jaren overtuigd atheïst, liberaal en bovenal Pers.
Wederom sterk. Dank ook Elian.
De selectieve verontwaardiging, en gebrek aan emotie en verontwaardiging in veel situatie heeft alles te maken met het dualisme in islam.
Voor ons is het lastig te begrijpen maar in situaties waar er een positive en negatieve vers is over hetzelfde morele vraagstuk dan is voor een moslim moreel gezien beide goed.
De mate waarin deze reeks het aanzien waard is hangt 90% aan het intellect van de gast en 10% op montage. Vorige week was volstrekt genant. Dit was heerlijk om te zien. Goddank zaten de heren in een kleine ruimte, zodat de dienstdoende camerastagiair géén uiting kon geven aan bewegings danwel geldingsdrang. Houdt de gasten welbespraakt en intelligent en zet de camerapunten vast, dan zou het zomaar structureel hoogstaand kunnen worden.
Wordt deze man eigenlijk beveiligd?
@miko | 10-12-15 | 21:03
Nee, hoewel de meeste Iraniërs sjiieten zijn, is Ellian dat niet.
Vind het lachje op 10:47 vrij onheilspellend... ;)
Waar zijn die badmintonscheidsrechterstoelen deze week?
heldheino | 10-12-15 | 21:19
"omdat wij een "verwerpelijke" levensstijl hanteren"
Dat doen we ook, vanuit hun opvatting bezien.
Dat is ook steeds het probleem, dat men kritiek heeft op de andere cultuur -in dit geval naar het westen- volgens eigen normen en dan ... weer gaat zitten.
Terwijl je als je kritiek geeft dan juist je zou moeten afvragen, waarop die verschillen gebaseerd zijn. Meestal loop je dan tegen 'dat is nu eenmaal zo' of 'dat is voorgeschreven' aan, maar achter gewoontes of regels zit altijd een motivatie of onderbouwing. Dat zijn bijvoorbeeld de door mensen bedachte redenen waarbinnen geloven moeten blijven qua gedrag in dit land.
Dus is dan het punt dat je je zich moet afvragen waar je eigen opvattingen vandaan komen en of die wel zo logisch zijn. En soms loop je dan bijvoorbeeld tegen opvattingen aan van 2000 jaar gelden, voorgeschreven in een heilig boek. Dat boek verklaart niet, waarom je bepaalde dieren niet mag eten bijvoorbeeld. Dat is dan gewoon zo. Tjaaa... en wat moet je dan doen...
Zelfreinigend vermogen. Dat is het. Verlichtend.
Wat Ellian zegt... de verontwaardiging bij de moslims ontstaat pas wanneer Israel reageert op agressie. Over de misstanden en aanvallen van islam over de hele wereld hoor je dus niemand.
Bedankt plaatselijke Mohammedanen en linkse aanhang dit zijn dus de nieuwe nazies. !
Goed gesprek, wijze woorden en conclusies
Hij is een echte politieke vluchteling. Iemand die hier de kansen heeft gepakt en onze vrijheid meer bemint dan veel Nederlanders. Als nu uit Syrië dit soort mensen kwam, dan zou wel de poort open mogen. Maar helaas importeren we precies waarvan hij gevlucht is.
Goed interview! Je zou die Jan Roos geen kwartje geven als je 'm ziet, maar dit doet hij bijzonder goed! Eenvoudig en duidelijk. Bij de NPO nog nooit mogen waarnemen.
Zeer sportief van Ellian dat hij zijn medewerking verleend heeft. ( www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/05/... )
Door zulke mensen heb ik nog steeds een beetje hoop.
(59) The Killer Hominid
sexualreligion.blogspot.nl/2015/12/59-...
wat een fantastisch goed gesprek.
Enne, sprong Jan Roos nou uit t raam op t einde? Was de enige uitweg daar?!
Ellian zegt op 1:18 dat moslims moeite hebben met het Westen omdat wij een "verwerpelijke" levensstijl hanteren. Maar waarom worden moslims die zich opblazen dan 88 maagden en alle rijkdommen van de wereld belooft? Moslims worden verboden om alles te doen tijdens hun leven. Niet drinken, geen overspel, verplicht bidden, niet roken, gewoon een vroom bestaan. Dat doen ze allemaal omdat ze dan in de moslim hemel alles krijgen toebedeelt.
.
En dan komt het Westen. Waar wij in ons dagelijkse leven alles hebben wat zij pas in hun hemel krijgen. Dat pikken de moslims niet, dus worden ze booslim en hebben ze een nog ellendigere leven.
Lees geregeld zijn columns. Een man met veel kennis over de islam die zich -gelukkig voor ons westerlingen- niet terughoudend opstelt en kritiek op de islam niet schroomt.
Een menselijke samenleving is islam-vrij.
Toffe gast, te weinig gehoord in dit land.
moslims in Nederland = gebrek aan moraal
De man komt me vaag bekend voor. Toen ik nog VVD stemde en op de Elsevier geabonneerd was las ik wel eens een artikel van hem. Intelligente gast.
Afshin Ellian altijd +1
Zijn columns (o.a. in de Elsevier) zijn altijd goed. Ben benieuwd naar z'n gesprek hier.
Zeker dapper, en hij geeft velen die er voor openstaan en kijkje in de geweldadige keuken van islam. Hulde voor Elian.
Intelligente man, maar hij moet wel eens naar een logopediste.
Ik heb nog niet gekeken, maar ik verwacht weer een "wij van WC-eend" verhaal. Toch?
Maar Elian komt toch vort uit de Shia? Voor de soennieten is hij dan zo wat een grotere vijand dan de kuffars!
En dan nog een uitgetredenen!
Dappere vent trouwens!
REAGEER OOK