Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TBS veroorzaakt mini-vuurwerkramp

een goedendag menschen, altoos in den buurt geblevenHopla, weer een TBS’er in de fout. Nee, meneer was deze keer niet op proefverlof, hij woonde gewoon lekker op kamers. In het kader van zijn verpleging genoot de verdachte van de nodige bewegingsvrijheid. Jawel, er lopen er meer vrij dan er achter het hek zitten. En Enschede kan daar sinds vannacht over mee praten. In zijn eentje veroorzaakte de TBS’er een mini-vuurwerkramp. Een 44-jarige vrouw kwam hierbij om het leven. Nog eens vier anderen werden door kogels gewond aan arm, been en lies. Als je dan toch aan het schieten bent, kun je het beter goed doen. Wees gerust, de Kamervragen zijn al gesteld. Omdat Joost Eerdmans tegenwoordig columns schrijft, neemt de PVV de honneurs waar. De verdachte zit inmiddels vast. Best wel kudt voor zijn behandelend geneesheren. Moeten ze weer helemaal opnieuw beginnen met zijn reïntegratie-proces...

Reaguursels

Inloggen

Ik snap niet wat dit voorval met de vuurwerkramp in Enschede heeft te maken.
En ook niet wat TBS-ers met Enschede te maken heeft, alleen omdat wij hier dependances van Oldenkotte hebben.
Raakt kant nog wal...
Heeft iemand er wel eens over nagedacht hoe het verhaal werkelijk in elkaar zit, het lijkt me nl. niet dat de verdachte zo'n kort lontje heeft dat hij vanwege het weigeren van een drankje er later op los schiet, er moet meer aan de hand zijn geweest.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die TBS hebben (want het zijn nog steeds mensen!!) wel wat op kerfstok, maar om ze nu gelijk allemaal over 1 kam te scheren, dat noemen we ook wel in hokjes plaatsen.
Het zal jezelf maar eens aangaan, ben je dan ook nog zo blij met het commentaar van hierboven?
Tuurlijk ben ik het er mee eens dat ze de begeleiding is grondig onder de loep moeten nemen (hadden ze allang moeten doen, aangezien dit niet het 1e voorval is, maar zo werkt het blijkbaar, als het kalf verdronken is...) want daar schort het eea behoorlijk aan, en niet alleen in de TBS.
Wel weet ik dat nu iedereen met TBS zn vrijheid ontnomen is, vanwege 1 iemand, is toch ook geen gerechtigheid??

gi-ilse | 07-03-07 | 14:22

@campion 05-03-07 @ 23:13:
Ik lees wel goed, jij leest niet goed. Het onderzoek van de WODC betreft harde cijfers over tweejarige recidive (niet voor niets, de proeftijd is nl. veelal 2 jaar) .
Recidive houdt niet op na 2 jaar beste campion. De cijfers wijzen uit dat over lange tijd gemeten de recidive van volwassenen oploopt tot 50% en van de jeugd tot driekwart. Dat is wel degelijk een meerderheid. Niet "slechts" 36%.
Nou, nog maar een leuk linkje voor je dan... Het WODC is dol op statistiekjes hoor. Kijk even met extraspeciale aandacht naar pagina 3 figuur a.
Werktitel: Recidive TBS
Organisatie: WODC
Projectnummer: 01.092A3
Operationele status: Afgerond
www.wodc.nl/images/ob230_samenvatting_... (PDF)
Na 11 jaar ligt de recidive onder uitgestroomden in alle gevallen boven de 50%. En is daarna blijft het (zij het licht) stijgende.

Overigens heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag waar jij je wijsheid vandaan haalt dat het slechts 36% is (en blijft). Wil je nog meer tabelletjes? Van het zelfde onderzoek, geheel en volledig uitgesplitst naar alle mogelijke gevallen:
www.wodc.nl/images/ob230_bijlage5_tcm1... (PDF)
Veel plezier. (Ik word er overigens niet erg vrolijk van, maar dat word ik van 36% ook niet)

koerbagh | 05-03-07 | 23:54

@hemaworstje 05-03-07 @ 22:30 Jep geloof ook absoluut dat zonder drugs, inclusief alles uit de alomaanwezige coffeeshops, het aantal psychoten, TBS'ers, en andere compleet onherstelbaar halve garen een stuk lager zou zijn, inclusief recidive. En iedereen weet het maar het is een enorm taboe.

campion | 05-03-07 | 23:16

Precies, je hebt het vnl over alle gevallen van detentie, en die vergeleek ik ook met TBS. Goed lezen Koerbagh. Je hebt het pas op het laatst over de TBS, daar ook mijn 36 % waarbij aangetekent dat prognoses geen cijfers zijn, dus hoe bedoel je hoe komt u aan de cijfers. Hoe dan ook 'de overgrote meerderheid valt in herhaling' is complete bullshit, want, nogmaals zoals betoogd, 36 % (zelfs 50 %) is niet 'de overgrote meerderheid' en hernieuwde 'aanraking met justitie' is geen 'herhaling' (van het gepleegde).
Dus wat nou

campion | 05-03-07 | 23:13

@campion 05-03-07 @ 22:12:
En warop baseert u die vermeende wijsheid? Ik heb even gezocht, maar de dienst justitiele inrichtingen komt toch met andere cijfers.

Voor alle gevallen van detentie (dus ook zonder TBS):
www.dji.nl/main.asp?pid=63
"binnen een jaar na ontslag uit detentie valt een kleine 20% van de ex-gedetineerden minimaal één keer in herhaling, binnen twee jaar is dat ruim 30%. De gegevens vanaf 1995 laten nog eens zien dat zes jaar na detentie bijna de helft recidiveert."

Dus: De helft na 6 jaar... Elk recidive-geval die na die 6 jaar volgt is dus 50% PLUS 1, dat een heet een meerderheid. Het grootste deel dus. Niet het overgrote deel, ok... maar wel het grootste deel.

Voor de TBS-ers heeft de WODC ook onderzoek gedaan...
francatonnaer.web-log.nl/francatonnaer...
Het complete rapport hier: www.wodc.nl/images/FS06-5_volledige_te... (PDF alert)
De tabelletjes spreken voor zich. De tweejarige recidive komt ongeveer uit op jouw 36% de langjarige prognoses komen wel degelijk boven de 50% uit.

koerbagh | 05-03-07 | 22:47

Oorzaak is niet zijn geestes toestand , meenertje hep zijn oma doodgestoken omdat ie wederom Dope nodig had.

Drugs zijn de oorzaak.TBS het gevolg.

hemaworstje | 05-03-07 | 22:30

"Echter, uit de praktijk blijkt dat het overgrote deel snel in de herhaling valt".

Nou, dat lijkt misschien zo en dat klinkt heel interessant door de heel rotte gevallen van recidive waar je van hoort, maar dat blijkt toch echt niet uit de praktijk. het is echt kolder.
De praktijk is dat je niks hoort van TBS'ers die vrijkomen en een nieuw leven opbouwen zonder ooit meer in herhaling te vallen en dat is nog altijd de grootste groep, anders was het natuurlijk al lang opgeheven.
Van de 'gewone' gevangenisbevolking recidiveert zo'n driekwart (!) weer, bij TBS komt zo'n 36 % na verloop van tijd (kan jaren zijn) weer in aanraking met justitie in de breedste zin van het woord. Overigens is dit een daling tov een paar decennia geleden, toen was het nog de helft.
Meer dan een derde is nog te veel, maar 'het overgrote deel' is het niet, en 'aanraking met' en van die 36 % is maar een heel klein deel natuurlijk een ernstig delict.

campion | 05-03-07 | 22:12

Je zult als arts maar geadviseerd hebben dat deze man weer veilig terug de samenleving in kan, doet ie dit.

Herhalingscursusje TBS behandeling tot een goed einde brengen 1.0 lijkt me niet overbodig

Ik hoop niet dat zijn advocaat dikke boehoe doen gaat doen

sterrenonder hetijs | 05-03-07 | 13:43

gebeurt er eindelijk weer iets in +kudt

sterrenonder hetijs | 05-03-07 | 11:02

ik durf te wedden dat het een van die bloods of crips is hier in het enschedese ghetto

perchloorazijnpisser | 05-03-07 | 10:51

Niet meer te helpen...
strop om de nek...

of stenigen....

of gegen die mauer,,,

FrAgFo0d | 05-03-07 | 10:50

Ontsla al het personeel in de klinieken en bouw deze om tot gevangenissen. Het scheelt veel geld en de moordenaars komen niet meer op straat. Vooral psychiaters en psychologen goed in de gaten houden Zij verklaren immers gekken als genezen.

overheidopschonen | 05-03-07 | 08:48

@ Grote Zut 04-03-07 @ 18:01
tuurlijk is enschede plat

aardt | 05-03-07 | 08:43

TBS is zo kansloos. Mensen die zo kapot zijn kun je niet repareren, die moet je extermineren.

Lobo | 05-03-07 | 08:07

euhmm die doodstraf,is die optie al gelicht?zullen de moraalridders in nl wel weer niks in zien.ik zeg.... koop alvast die stoel!

stoeipoessnoezelaar | 05-03-07 | 07:30

@stamppot
Nou weet ik niet. Straffen ja, maar dat hoeft wat mij betreft niet gelijk barbaars te zijn in Nederland. Barbaarse straffen in een barbaars land, beschaafde straffen in een beschaafd land.

Punt is dat er *niet* gestraft wordt in Nederland. Koerbagh merkt terecht op dat in Nederland de dader teveel gezien wordt als ook een slachtoffer. De dader is ziek *omdat* hij een misdaad heeft gepleegd - het plegen van een misdrijf maakt hem automaties ontoerekeningsvatbaar en zielig. Kneuzenredenatie van een kneuzenmaatschappij.

holtor | 05-03-07 | 06:31

Ik zie toch steeds meer in echte strafkampen en ooit een eerder idee van Wilders, duidelijk maken wie deze 'mensen' zijn. Laten werken, in speciale kleding. Op straat, aan het spoor. Old School American Style, in streepjespakken. Of een stropje ala Saddam, ook niet gek. Tiefustuig, opruimen. Misschien nog wel beter.

stamppot | 05-03-07 | 06:02

@koerbagh 01:59
Harry Mulisch heeft het redelijk verwoord in Ontdekking van de Hemel. Hij stelt dat medelijden hebben met misdadigers wegens een kansarme jeugd, niet eerlijk is ten opzichte van alle anderen die ook een kansarme jeugd hebben gehad en die geen misdaad hebben gepleegd.

De dader had een keuze. Hij heeft gekozen voor een misdaad en daar hoort een straf tegenover te staan.

TBS is voor mensen die niet toerekeningsvatbaar zijn en een zware misdaad hebben gepleegd. Je zou kunnen stellen dat je erg voorzichtig moet zijn met de vrijheid van zulke mensen. Je zou zelfs kunnen stellen dat hun vrijheid van minder belang is dan het beschermen van de samenleving.

holtor | 05-03-07 | 05:53

@Sulfuric-Acid 04-03-07 @ 22:22
Evenzo duidelijk... Tja, daar komt nog bij, TBS-ers neigen niet naar herhaling, (want) dat kun je van een 'zelfmoordenaar' niet zeggen (die is geïntegreerd)~
[OT, ik gebruik het golvend streepje voor dubbelzinnigheid, cynisme/sarcasme, ik vind het vreemd dat hiervoor geen echt leesteken beschikbaar is]

.HerNihilist | 05-03-07 | 02:35

@King of controversy 04-03-07 @ 18:50
"Ik vind het altijd zo wonderlijk dat Gs-ers een hekel hebben aan TBS-ers terwijl toch zovelen potentiele TBS-ers zijn."
Haven't you heard? GS is een virtuele TBS-kliniek ;-)

Dömper | 05-03-07 | 02:35

@koerbagh @01:28
Daar sluit ik mij volledig bij aan!
Nu speelt het denk ik ook me dat Barbarossa dit weekend geen dienst had.

Chiant | 05-03-07 | 02:27

@HY78 05-03-07 @ 02:14:
Interessante suggestie... Wellicht eens voor te leggen aan de TM-sekte in Vlodrop. (Geheel in dezelfde geest der luchtigheid... of zweverigheid, zo u wilt)

koerbagh | 05-03-07 | 02:23

@koerbagh 05-03-07 @ 01:59
Doordenkend op uw idee, zou dit betekenen dat we TBS ook toegankelijk moeten maken voor niet-misdadigers. Immers, de Reincarnatie-mens van vandaag de dag hoopt wellicht om als upgrade, als betere misdadiger-in-spé, terug te keren op deze aardbol.
En ik zou niet willen dat een onschuldige slachtoffer zou worden als gevolg van de verbeteringsdrang van deze groep mensen. Het is dan beter om deze oplossing ook toegankelijk te maken zonder dat er slachtoffers vallen.
@piquant:
Ten overvloede: bovenstaande is een luchtige opmerking, ongepast aangezien dit een verre van luchtig onderwerp is. Ik ben het volkomen met u eens in deze.

HY78 | 05-03-07 | 02:14

@piquant 04-03-07 @ 23:46:
Dan heeft u slecht gelezen. Ik was, toen ik dat interview met Eimert van Middelkoop in de Volkskrant las behoorlijk geschokt wat hij daar toen allemaal beweerde. Ik heb het daarom altijd onthouden en er vaak over nagedacht. Ik denk dat het de hele "Matrix" analogie ongeveer is wat Gristenen daadwerkelijk vinden en denken en dat hij (Eimert) daarom vóór de doodstraf is. Vandaar die vergelijking.
Maar ik zal even uitleggen wat ik er zelf, persoonlijk mee wil zeggen. Ik ben persoonlijk tegen de doodstraf, maar ik ben niet tegen zelfdoding. Ik vind ik ook dat het strafrecht, alsmede de strafmaat in dit land voor moedwillige, ernstige vergrijpen veel en veel te laag is en veel te dadergericht. De dader is "zielig", de dader is "ook een slachtoffer", de dader "verdient een 2e kans"... dat is ongeveer het jaren '70 flower power adagium van de maakbare mens en de maakbare samenleving in dit land. Dat (ten principale verkeerde) idee heeft z'n humane kanten en heeft het strafrecht ook wel iets goeds opgeleverd voor daders die *NIET* moedwillig hun daad hebben begaan.
Er zijn echter daders die met eenzelfde softe aanpak een gevaar voor de samenleving zijn. De strafmaat moet harder en bij sommige ernstige vergrijpen (TBS krijg je echt niet zomaar) moet het vooruitzicht voor de dader zo ellendig zijn dat zelfdoding een alternatief voor ze is. Dat recht moet je die dader dan ook niet ontnemen, lijkt me.
Of je dat dan ook daadwerkelijk moet faciliteren is een tweede, maar de Gristenmens, die gelooft in het eeuwige leven, heeft daar misschien minder moeite mee en aangezien we nu een Gristenkabinet hebben zou dat wellicht een mogelijk nieuw soort strafmaat kunnen worden.
Dit alles uiteraard verpakt in een licht ironisch commentaar, want we zijn hier op Geen Stijl, niet op Sargasso.

koerbagh | 05-03-07 | 01:59

@Koerbagh op 23.46 heb ik nog een comment voor u. Geen zin om te antwoorden?

piquant | 05-03-07 | 01:32

Overigens (off topic), mag ik even een paar huldo's brengen aan de redactie? Men heeft zich dit weekend na vorig weekend gerevancheerd met ter zake doende topics die werkelijk ergens over gaan en geen buurmeisjes, rapnegers, idols, BNN-snolletjes, hiphoppertjes, stampertjes en andere maatschappelijke randdebielen en marginale verschijnselen. Allemaal best vermakelijk als luchtig tussendoortje in de dagelijkse sores, maar het mot geen hoofdmoot worden natuurlijk. Daar leek het wel eventjes op en gelukkig is het tij een beetje gekeerd.

koerbagh | 05-03-07 | 01:28

@Bigi Bana
Gewoon beter uitwassen...

CoJoNes | 05-03-07 | 01:09

Wit uitgeslagen kop hehehe :-)

Bigi Bana Boy | 05-03-07 | 00:46

Bigi Bana Boy 05-03-07 @ 00:24
I know what you mean: uitgroei.

LibertasSimplex | 05-03-07 | 00:45

BigiBana Boy ; Wat goor.GETSIE!!

piquant | 05-03-07 | 00:44

BigiBana Boy ; Wat goor.GETSIE

piquant | 05-03-07 | 00:43

LibertasSimplex 05-03-07 @ 00:11
Mijn eikel lijkt op Geert Wilders.

Bigi Bana Boy | 05-03-07 | 00:24

Bigi Bana Boy 05-03-07 @ 00:07
Misschien leuk te combineren met een brief voor je eikel.
"Ik heb, hier een brief, etc."

LibertasSimplex | 05-03-07 | 00:11

gentle giant 05-03-07 @ 00:02
Nou ja hij staat nu nog niet, maar op die dag dan hopelijk wel.

Bigi Bana Boy | 05-03-07 | 00:07

@ Bigi Bana Boy, hij staat, en als het een Tukker is of een Antiliaan, lullen we er niet meer over.

gentle giant | 05-03-07 | 00:02

gentle giant 04-03-07 @ 23:54
Ik weet het goed gemaakt. Als het zo is zal ik in mijn eigen paal klimmen, op een plein in een stad/dorp naar keuze :-)

Bigi Bana Boy | 04-03-07 | 23:58

@ Administraitor, u pleit voor meer flitsen?

gentle giant | 04-03-07 | 23:56

Administraitor
Hoeveel mensen rijden te hard, en hoeveel TBSers lopen zo gemiddeld vrij rond?

LibertasSimplex | 04-03-07 | 23:55

@ Bigi Bana Boy, en als het zo is, hoeveel bananen vreet jij dan op?

gentle giant | 04-03-07 | 23:54

Is voor de minister toch nog steeds een gevalletje van 'collateral damage'. Ik geloof dat er door het geliefde hardrijden nog steeds meer mensen per jaar omkomen dan door de diverse ontspoorde TBSsers.

Zelf vind ik een flink percentage hardrijders trouwens ook rijp voor een flinke partei TBS, met uw welnemen.

Dus hou op met zeiken en pak de problemen aan waar ze het grootst zijn.

Da's pas politiek op landsnivo, daar krijgt Herr Hisch Ballen schandalig voor betaald, en da's precies de reden dat Eerdmans, Wilders of nog een rij van van die naäpers het _niet_ zijn.

(oef, daar zat toch aardig wat frust in, geloof ik)

Administraitor | 04-03-07 | 23:53

Stel dat die TBS'er een dubbele nationaliteit heeft én moslim is.
Tjezus Geert, dat zouden de droom kamervragen van de eeuw zijn he ?

Bigi Bana Boy | 04-03-07 | 23:50

@Koerbagh Ik wend mij weer tot u. Ik ben geschokt door uw comment over doodstraf d.m.v. pilletjes. Ik begreep wel dat het voor Gristenen een soort beloning kan zijn.(Die Gristenen heb ik nooit begrepen en zal ook nooit gebeuren),maar het is een aanzet geweest voor de onsmakelijke discussie over doodstraf. Ik vind dat op GS sowieso heel gemakkelijk over neqschoten;deaudwensingen etc.wordt gesproken,maar dat u er -alhoewel met enige ironie- over begint,had ik niet gehoopt. Overigens vind ik de Volkskrant geen azijn bode,maar daar ben ik hier de enige in.

piquant | 04-03-07 | 23:46

@CoJoNes 04-03-07 @ 22:59,<br>
Da's een verdomd goed stukje informatie! Hulde aan uw adres!

Sulfuric-Acid | 04-03-07 | 23:39

@ Hannibal Lecter
We vinden dat je enorm vooruit bent gegaan het laatste half jaar. 'Progressie' noemen wij dat met een duur woord, maar dat mag je weer vergeten hoor, haha.
Je gedraagt je rustig, vriendelijk voorkomend, en ik heb je zeker in al geen drie maanden meer gehoord over lever met chianti.
We vinden het de sprong waard, jongen. Je mag op kamers

LibertasSimplex | 04-03-07 | 23:24

CoJoNes 04-03-07 @ 22:59

Ha, dus Aboutaleb is of zou al geen Marokkaan meer zijn? (als het goed was)

rosalie | 04-03-07 | 23:13

De pleidooi voor doodstraf hier, is te begrijpen, maar zie de zaak nienke kleis. Die man is extreem hard verhoord (wel te begrijpen), hij brak, bekende en ging de bak in... Maar hij had er niets mee te maken, was onschuldig. Dat is wel het ultieme voorbeeld waarom de doodstraf nooit een optie is, ze hadden in eerste instantie de verkeerde... Op het moment dat de staat na executie tot de conclusie komt dat ze de verkeerde hadden zijn ze zelf even erg...
Het tbs beleid moet gewoon afgeschaft worden, geef maar levenslang, het gaat stomweg te vaak fout.

Hellsmurfje | 04-03-07 | 23:01

Hoezo "was zeker een moslim" ????
Nee die gristenen doen het lekkert!

Herr Manus | 04-03-07 | 22:53

Was zeker een moslim.
maar ja dat hou je tog.

afdruiprekje | 04-03-07 | 22:42

@ King of controversy 04-03-07 @ 18:50

Wees eerlijk,,, 0031 zou een stuk beter af zijn toch??

Jemaintiendrai | 04-03-07 | 22:38

het is werkelijk godsgeklaagd zo.n tbs er weer vrij rondloopt. Vrouw van 44 jr heeft gedood moeder van 3 kinderen!! wat een tragedie.
Wanneer krijgen alle tbs ers eens levenslang gewoon! Wat een kut ministerie dat ze dat niet anders kunnen oplossen dat softe gelul steeds weer. Nexschot nog allerbeste!

lara | 04-03-07 | 22:33

Eric Clapton bijvoorbeeld, is geen TBS-er.....(Om even o.t te blijven) en heel goed aan te horen....!

rosalie | 04-03-07 | 22:32

Kwispel 04-03-07 @ 22:12

Hebben jouw kids geluk dat hun vader geen psycholoog is in een TBS inrichting!
Jij bent zeker een gristen die gelooft in erfzonden?

miko | 04-03-07 | 22:30

@.HerNihilist 04-03-07 @ 21:40,<br>
Aha, dat is helemaal duidelijk.<br>
[cynische mode ON]<br>
maar goed dat TBS-erts dan geen neiging tot zelfmoord hebben, die vermoorden alleen andere mensen (niet alle TBS-erts, heur! Sommige roven en verkrachten, da's weer heel wat anders...). Anders zouden ze weer geintegreerd gaan worden in de samenleving, en dat kan natuurlijk niet...<br>
[cynische mode OFF]

Sulfuric-Acid | 04-03-07 | 22:22

Oke Geert zal kamervragen stellen ( de enige die wel ziet wat een bende Nederland is) Maar haalt het uit ? Het is al de zoveelste tbs'er die onheil aanricht hetzij tijdens proefverlof of zoals nu terugkeer in de Maatschappij. Leert Den Haag niet ? Dan maar een motie van wantrouwen tegen deze Minister die verantwoordelijk is voor deze trieste zaken. Hoop dat de PVV nu wat kan bereiken en een meerderheid vind voor een grondige wetswijziging tav TBS proefverlof etc.
De nabestaanden wens ik heel veel sterkte toe.

Rest In Privacy | 04-03-07 | 22:21

Precies. Kane of Blöf zou echt een groot probleem worden voor mij...

WillemIII | 04-03-07 | 22:20

Die gekken moeten ze laten integreren in een wijk met alleen maar "geneesheren" die denken dat dit soort idioten kunnen genezen. Dan kunnen de pedo's die gefapt hebben met kido's lekker naar het zwembad met de kido's van deze heren...

Kwispel | 04-03-07 | 22:12

nummer niet te telle 04-03-07 @ 21:53

en 21.49 neem ik aan?

miko | 04-03-07 | 22:12

noorderling 04-03-07 @ 21:27

Mischien iets groters als een gevangenis en met minder restricties alleen je komt er niet uit.En inderdaad die natuurgebied kosten ook geld dus de extra kosten heffen zich tegen elkaar op.Hebben we ook meteen weer een plaats waar we de wolven uit hebben gezet ;)

miko | 04-03-07 | 22:06

WillemIII 04-03-07 @ 21:40

Jawel, maar het ligt er aan wat er speelt of wie er speelt....

rosalie | 04-03-07 | 22:03

dit moest dus Daikan zijn, maar dat snap je vast wel :o)))\

nummer niet te telle | 04-03-07 | 21:53

@bottehond 04-03-07 @ 21:47

Mijn hoop op invloedbare mensen in de politiek heb ik al lang op gegeven.
Zodra er iets van invloed opduikt dan rollen er koppen.

nummer niet te telle | 04-03-07 | 21:52

@Nummer

Hehe, eindelijk iemand die eens durft te zeggen op welke oh zo makkelijke golf het Blonde Mozartkoppie en de zijnen meesurfen. Aandacht vragen is een ding, invloed hebben iets anders.

Daikan | 04-03-07 | 21:49

nummer niet te telle 04-03-07 @ 21:47

Boskabouter zit in de regering, Herman.

Harige Bangmaker | 04-03-07 | 21:49

knal hem er maar in PVV....!!!!!!
Verwacht op zijn minst kamervragen of iets in die richting.
Zou het zelfs van boskabouter verwachten nu :o)))

nummer niet te telle | 04-03-07 | 21:47

>Sulfuric-Acid 04-03-07 @ 20:03
Zelfdoding is niet strafbaar in Nederland, maar een poging doen tot komt er op neer dat de Nederlandse Staat voor u besluit dat u een gevaar vormt voor uzelf of dat u niet meer wilsbekwaam bent, u kunt daarna voor onbepaalde tijd opgesloten worden hiervoor, vergelijkbaar met opsluiting met TBS. Een rapportje van een psychiater, ook als u niets en niemand iets misdaan heeft en de machtiging voor u voortgezet verblijf is geregeld. In de toekomst willen psychiaters u ook gedwongen plat kunnen spuiten om u foute denkwijze of gewoontes om te kunnen vormen, teneinde als geslaagd exemplaar van behandeling opgenomen te kunnen worden in de statistieken. U bent daarna gelukkig vergeten wat u dacht, want de gedachte aan zelfdoding betreft een gevaarlijke vorm van misdenken. Daarna integreert u met de levenslustigen.

.HerNihilist | 04-03-07 | 21:40

@noorderling, prima, laat de natuur haar werk doen me dunkt.

Daikan | 04-03-07 | 21:38

@King of controversy 04-03-07 @ 21:29:
Als dat wordt verklaard door Hollanders met maar 1 paspoort zal het met die volksopstanden wel meevallen denk ik.

koerbagh | 04-03-07 | 21:33

@ Rosalie
Ik vermoedde al zoiets ja

WillemIII | 04-03-07 | 21:32

Adolf Zondebok 04-03-07 @ 21:16

Nou, we zijn weer helemaal bij, wat betreft het wetboek van strafrecht en de straffen die er gegeven mogen/moeten worden.

@Willem, wij behoren tot de Germaanse stam, dat weet je toch?

rosalie | 04-03-07 | 21:29

@ koerbagh 21:27
Ik denk dat er massale volksopstanden uitbreken als Hollanders verklaren dat de Friezen, Limbo's en Tukkers allemaal tot hun stam behoren.

King of controversy | 04-03-07 | 21:29

miko 04-03-07 @ 21:05
Hmmm. Zo'n interne herenigign met de maatschappij is wel wat. Zetten we er een hek omheen zodat ze niet per ongeluk in de echte maatschappij komen en noemen het dan gevangenis?
Overigens: Rottumeroog en -plaat zijn wel beschermd natuurgebied. Dus daar kunnen ze niet terecht.

noorderling | 04-03-07 | 21:27

@WillemIII 04-03-07 @ 21:23:
Door dat ENE paspoort.

koerbagh | 04-03-07 | 21:27

@ Adolf Zondebok 04-03-07 @ 21:16
En hoe-oe weten we ook alweer tot welke stam we behoren?
Bij uzelve zou ik bijvoorbeeld sterk neigen naar de stam van de holenbeer, of de stam van de azijnzeikerts. Alleen: in hoeverre is er nog sprake van enig stamverband. Of we zouden natuurlijk CDA-ers, PvdA-ers etc als stam kunnen aanmerken. Maar dat zou weer betekenen dat CDA-ers vogelvrij worden: wie wil er immers tot de CDA-ers gerekend worden?
Hmmm...

WillemIII | 04-03-07 | 21:23

Alle commentaren gelezen hebbende, stelt uw rechtsfilosoof voor onze straffen weer te baseren op het voor iedereen begrijpelijke "wetboek van strafrecht" zoals die gehanteerd werd door "de Clan". Of dat nu de stam van de holenbeer is, een neanderthalstam, een germaanse stam, een stam van hunebedbouwers, of... et cetera.
Genoemd wetboek zit nog steeds in onze genen, in onze stamherinnering, hoe pacifistisch-socialistisch we onszelf ook voorspiegelen te zijn.
In verband met de overbevolking moeten we natuurlijk wel een eigentijdse uitwerking van dit wetboek maken. Er zijn wat dat betreft een aantal knelpunten die eerst opgelost moeten worden.
.
Er zijn een aantal vaste straffen, die voor iedereen duidelijk zijn.
1. De lichtste straf is een werkstraf.
2. Daarna een tijdelijk negeren, waarbij bijvoorbeeld ook de gestrafte in eigen voedsel moet voorzien, hij mag niet mee-eten uit de stam-pot.
3. Een nog strengere straf is negeren plus een tijdelijke ban. Hij mag niet meer in zijn stam verblijven, en niet in het dorp waar de huizen staan. De periode van de ban wordt hem te kennen gegeven in een aantal manen, van maanstand tot maanstand.
.
Tijdelijke verwijdering brengt risico's met zich mee, in verband met roofdieren en boeven.
.
4. Vervolgens is er de "algehele wegzending". Zo iemand krijgt niets mee, ook geen eten, geen kleding, geen wapen, hij moet zijn stamamulet inleveren en het jachtgebied verlaten, hij is een verstotene.
5. Nog erger is een veminkte verstotene. Er wordt een hand afgehakt, of een been kreupel gemaakt, zo wordt doelbewust de overlevingskans verlaagd.
.
Wanneer iemand voorgoed uit de stam wordt gezet, dan snijdt de stamleider met een scherp voorwerp een X op de bovenkant van de linkerhand. Ingeval de linkerhand wordt afgehakt, wordt de X op de rechterhand gekerft. Vervolgens wordt er door de sjamaan een soort inktpapje op de wond gedaan. Daardoor zal de boef altijd herkenbaar blijven als boef. Andere stammen doen iets soortgelijks. Eens een uitgestotene, altijd een uitgestotene.
.
Een uitgestotene verliest zijn stamstatus, en wordt daarmee een dier. En op dieren mag je jagen.
.
6. De ultieme straf is de doodstraf, waarbij alle stamleden hun haat en agressie mogen botvieren.
.
Dit zijn de enige straffen die bestaan. Invoering van deze straffen zal ook de jonge moslims weer in het gareel brengen, daar zij veel van deze straffen zullen herkennen uit hun Sharia.
.
Voorbeelden van crimineel gedrag dat leidt tot een van de straffen.
1. Taakstraf: verspilling van materialen (vandalisme en vernieling).
2. Negeerstraf (tijdelijk): iemand van een hogere status dan je zelf hebt, behandelen als iemand van een lagere status dan die van jezelf.
3. Negeerstraf en tijdelijke verwijderstraf: het doden van een dier, zonder dat er aan het dier gevraagd is (wat altijd door de sjamaan gedaan wordt) of het wel gedood wenst te worden, uitgezonderd een dier met een kruis op zijn hand. Ander voorbeeld: een vrouw die een wapen heeft aangeraakt.
4. Uitstoting: een vrouw die de mannenrituelen heeft waargenomen.
5. Uitstoting en verminking: het doden van de leider (inclusief extreme verminking), het doden van een man die tot de stam behoort, diefstal van stambezit of persoonlijk bezit (inclusief handafhakking).
.
Opmerking: het enige bezit van een stamlid is zijn amulet. Bij stambezit gaat het in dit geval om diefstal van bezit waardoor een ander of de stam wordt benadeeld, zoals voedsel, en bijvoorbeeld ingewijde voorwerpen zoals speren.
.
6. Doodstraf: het doden van een vrouw die tot de stam behoort.
.
Bovenstaande misdrijven leiden niet altijd tot dezelfde straffen. De straf hangt ook af van hoe zeer de stam geschokt is. Er zijn dus verzachtende omstandigheden mogelijk.
.
De dader van deze mini-vuurwerkramp verdient uiteraard straf 6.
Hij heeft een vrouw van de stam gedood,
De 29-jarige verdachte TBS-er is voor zover ik weet verdachte. Alvorens de galgen te gaan knopen, en de kettingzagen uit het vet te halen, moeten we eerst wel zeker weten dat deze verdachte ook de dader is. Pas dan kunnen we los met onze neqschoten.

Adolf Zondebok | 04-03-07 | 21:16

Harige Bangmaker 04-03-07 @ 21:09

Je eerste punt is ook datgene waarom ik tegen de doodstraf ben.En je laatste zin is ook de reden dat het geen oplossing is.Randdebielen die ver over de rand gaan.En nee het aan de nabestaanden uit leggen zal nooit lukken.Ik ben er ook niet voor om TBS ers zoterug in de maatschappij te laten kerenEen 'normale"agresieve geestesgestoorde word ook in een kliniek gezet en iemand die een gevaar is voor zichzelf ook.

miko | 04-03-07 | 21:16

@ HY78
Nee, u was niet de knaap van de neqschoten, maar nam het wel min of meer voor hen op.

King of controversy | 04-03-07 | 21:15

miko 04-03-07 @ 21:09

Ik heb het dan ook over moordenaars en niet over geesteszieken in het algemeen. Die vragen er om, denk je niet?

rosalie | 04-03-07 | 21:15

Off topic:
ÜberLOL @ stretched limo's on Top Gear BBC2
Koffie over toetsenbord uitgeproest...

koerbagh | 04-03-07 | 21:14

Kudt TBSsert.

Horsedick | 04-03-07 | 21:10

rosalie 04-03-07 @ 21:05
Omdat er die bij het ombrengen van een TBS niet is.Devolgende staat weer klaar.Klip en klaar dat dit zieke geesten zijn Ziek inderdaad.Een straf instellen helpt bij redelijke mensen, niet bij dit soort knakkers.Ik heb het alleen niet zo op de doodstraf voor geesteszieken.Gebeurde in de Sovjet unie ook.Niet iedere TBS heeft een moord begaan.

miko | 04-03-07 | 21:09

miko 04-03-07 @ 21:00

De enige reden tegen de doodstraf is, dat het recht niet feilloos is. Onschuldigen executeren is wel een beetje te veel van het goede. Maar in sommige gevallen mag er wat mij betreft best wel een kogeltje aan te pas komen. Of een strop. Vierendelen. Kielhalen. Nou ja, noem maar op.

Probeer het eens aan de nabestaanden van een dergelijk misdrijf uit te leggen, waarom deze idioot nog wel enig recht van bestaan heeft. Gaat je niet lukken, me dunkt.

En dat de staat een voorbeeldfunctie moet hebben? Onzin. Alsof de normale man op de straat zich daar iets van aan zou trekken. Laat staan losgeslagen randdebielen als de man in kwestie.

Harige Bangmaker | 04-03-07 | 21:09

WillemIII 04-03-07 @ 21:05

Dacht ik al, ok, dan is het goed...

rosalie | 04-03-07 | 21:06

noorderling 04-03-07 @ 20:43

Is het mischien een idee om deze figuren intern terug te laten keren naar de maatschappij??Gewoon een hoopje bij elkaar en de een mag een winkeltje beginnen de ander een bakkerij.als ze dan over de schreef gaan zitten ze tenminste bij gelijke en sterft er geen burger.

IDSMadDog 04-03-07 @ 20:50

Simpel weg ruimen bestaat niet en inderdaad het zijn ook gewoon studie objecten.Het is niet verkeerd om te weten wat ze drijft.
Toch maar een waddeneiland voor ze inrichten?

miko | 04-03-07 | 21:05

miko 04-03-07 @ 21:00

Tja, uiteindelijk ga je toch dood.. en als je er dan om vraagt (in dit soort gevallen)... waarom dan niet de eindoplossing?

rosalie | 04-03-07 | 21:05

eej Rosalie, sorry. Ik bedoel natuurlijk iets veel minder raars

WillemIII | 04-03-07 | 21:05

@IDSMadDog 04-03-07 @ 20:50,<br>
Ben het daar geheel mee eens. Als je naar de behandeling van TBS-erts gaat kijken staat de psygische geneeskunde nog in de kinderschoenen.

Sulfuric-Acid | 04-03-07 | 21:03

Sjeezus Gristus 04-03-07 @ 20:35

En iedereen in nl hoopt dat jij het voor het zeggen krijgt!problem solved!
Groen linkserT laat gifschip vertrekken ?Neqschot!
overheden vergeten controles bij een vuurwerkopslag met als gevolg een wijk die wijkt.Neqschot!
Het parlement verhoogt de max snelheid op de wegen met als gevolf meer doden.Neqschot!
De zeef mag wat mij betreft inderdaad over het tbs systeem maar dat eewige gelul over de doodstraf en dan in het volgende topis S.A een eng land vinden van wege de standrechterlijke executies.
Ach ja de inquisitie deed ook niks verkeerd met heksen verbranden ze waren toch al op weg naar de hel om eeuwig te branden.Op het moment dat een regime medeogenloos en totalitair word dan zal het dezelfe weg gaan bewandelen als de linkse regimes die hier zo vaak aangehaald worden.Niks vragen of proberen op te lossen als alleen de eindoplossing.

miko | 04-03-07 | 21:00

-weggejorist-

Fluffy het kutkonijn | 04-03-07 | 20:58

WillemIII 04-03-07 @ 20:54

Niet zo raar doen Willem nou.

rosalie | 04-03-07 | 20:57

"Ik ben het niet eens met deze uitspraak."
@King of controversy 04-03-07 @ 20:48
Maar dat hoeft ook niet. Liever niet zelfs. U zou daarmee uw nick volkomen ongeloofwaardig maken.
Groei op, leer lezen, en neem in de tussentijd een biertje op ons beider gezondheid. Tenzij uw onweerlegbare vooronderstelling is, dat ik de knaap was van de neqschoten enzo. Is niet zo. Maar als ik U dat maar niet duidelijk kan maken: het zij zo.

HY78 | 04-03-07 | 20:56

.. nog een overblijfsel van Donnert de burgermoordenaar.

De Beste | 04-03-07 | 20:56

Ik ga er vanuit dat betreffende schutter een hoop argumenten kan aanvoeren waarom zijn actie vooral ligt aan de mensen om hem heen. De staat, zijn familie, de behandelend artsen, de vrouw in kwestie, u noemt het maar en het kan de oorzaak zijn. En gelijk heeft ie. Nederland is immers een land vol zeikerds.

WillemIII | 04-03-07 | 20:54

Laat dat rehabiliteren van dat soort mongeaulen nu maar eens zitten, en gewoon levenslang vastzetten. Belastinggeld besparen kan natuurlijk door ze simpelweg te "ruimen". Maar vermoedelijk zijn dit soort mensen mooie studie-objecten voor psychisch geneesheren etc..

IDSMadDog | 04-03-07 | 20:50

@ HY78
Goed dan maken we het nog duidelijker voor je "De mensen die zich niet uitspreken zijn het gevaarlijkst, in mijn ogen."
Ik ben het niet eens met deze uitspraak. Ik vind dat mensen die alles en iedereen maar willen vermoorden omdat diegenen ze niet in hun straatje passen gevaarlijk.
Over de eerste regel: ik heb het over mensen die zeggen neqschoten te willen uitdelen. Jij zegt daarop als weerwoord dat "zolang hier uitspraken worden gedaan, betreft het meestal nog geen misdaad."

King of controversy | 04-03-07 | 20:48

Standrechtelijke executie lijkt me op zijn plaats.....

killermiller | 04-03-07 | 20:44

Het is trouwens geen typisch 031 probleem. Alle landen die een zogenaamd menselijk beleid voeren door mensen geen levenslang te geven als ze geestelijk gestoord gevaarlijk zijn lopen tegen dezelfde teleurstelling aan. Hadden we net niet bij de oosterburen een kinderlokkert, zelfde achtergrond?
Maar we zijn liever sociaal en vriendelijk naar een gestoorde dan naar normale mensen. Ik vraag me alleen af waarom een gestoord en niet te vergeten al over de schreef gegaan figuur meer rechten heeft dan anderen. Ja, hij/zij is geestelijk gestoord, maar daar hoef je de rest van de bevolking toch niet mee lastig te vallen.

noorderling | 04-03-07 | 20:43

Maar ja, dit wetsvoorstel zal het wel niet halen...

Sjeezus Gristus | 04-03-07 | 20:38

@Jahbulon 04-03-07 @ 20:18
Wrom zou defensie die dingen bij een aprticulier opslaan? Defensie zou die zooi gewoon dumpen in de noordzee ofzo.

dlseth | 04-03-07 | 20:36

Ik heb nog een wetsvoorstel, voor wie het maar wil indienen: de Wet Standrecht Ernstige Vergrijpen. Dit houdt kort gezegd in dat met dit soort tuig dat op heterdaad betrapt is korte metten gemaakt wordt: Meneer schiet een magazijn leeg op zijn omgeving, dus de omgeving schiet een magazijn leeg op meneer. Een paar door zijn knieën, zijn bekken aan gort knallen, nog een kogeltje voor een lage dwarslaesie, long perforeren, maar niet in zijn kop knallen (is te makkelijk). Laat het lijk-in-wording dan maar doodrotten op de Long Stay afdeling waar hij thuishoort.

Sjeezus Gristus | 04-03-07 | 20:35

Het is verschrikkelijk dat het nu weer fout gaat, maar met het afschaffen van het TBS systeem wordt het er niet beter van, als iemand niet behandeld wordt is de kans op recidive nog veel groter. Wat mij een goed plan lijkt is om de "patienten" eerst te behandelen en dan hun straf uit te laten zitten. De kans dat iemand beter wordt snel groter naar mate iemand eerder behandeld wordt en dan laat je ze gewoon op proefverlof af en toe een weekje naar de gevangenis.

mr. Rugje | 04-03-07 | 20:27

Vuurwerkramp? Dat klinkt alsof het een ongeluk was. Moet je op klokkenluideronline.nl eens zoeken op "landmijnen". Als ongure types bij Defensie die vuurwerkopslag aanvullen met een hoop defecte landmijnen waarvan de ontstekingen regelmatig spontaan afgaan, wat verwacht je dan...
Doofpot, anyone?

Jahbulon | 04-03-07 | 20:18

ik mag hopen dat ik niet in KOC's duistere categorie thuishoor.
ik heb het niet zo op doodstraffen.

Suicide is een ander verhaal, dat is in sommige gevallen te billijken.

vander F | 04-03-07 | 20:17

King of controversy 04-03-07 @ 19:56
quote//
HY78 19:54
"Zolang hier uitspraken worden gedaan, betreft het meestal nog geen misdaad. De mensen die zich niet uitspreken (cq meningsloos een 'sterke leider' achterna hobbelen) zijn het gevaarlijkst, in mijn ogen."
Met uitspraken heb jij het volgens mij wel over neqschoten, of niet?
----------------
Dat schrijft HY78 niet, het versterkt mijn comment dat je op voorhand veroordeelt.
Jammer

Rest In Privacy | 04-03-07 | 20:14

@Jan Passant 04-03-07 @ 20:09,<br>
Dat komt door onze crimineelvriendelijk strafrecht.

Sulfuric-Acid | 04-03-07 | 20:11

Ook TBS'ers zijn mensen. Waarom zouden die ook niet gewoon maar vermoord mogen worden.

Jan Passant | 04-03-07 | 20:09

@mezelluf: wel ff goed lezen, ja!<br>
@koerbagh 04-03-07 @ 19:48,<br>
tegen een succesvolle zelfdoding kan men niets doen. Maar een poging doen tot is blijkbaar strafbaar, tevens helpen bij een (poging tot) zelfdoding , vandaar mijn vorige comment op 20:03...<br>
Wordt er allemaal weer niet makkelijker op...<br>
*Denk aan doodstraf d.m.v. deaudknuffelen door geitenwollensokken socio's *

Sulfuric-Acid | 04-03-07 | 20:09

@koerbagh 04-03-07 @ 19:48,<br>
eeehhhh.... opsluiting met TBS..??

Sulfuric-Acid | 04-03-07 | 20:03

@King of controversy 04-03-07 @ 19:56
Ik heb geen idee wat u leest.
Ik lees dat het doen van een uitspraak meestal niet strafbaar is. Voor 'Strafbaar' kunt u lezen 'volgens nederlands strafrecht' danwel 'volgens regels die GS stelt mbt reaguren'.
Als iemand het ergens niet mee eens is (terecht of onterecht) , is het beter om dat te weten. Die mening te uiten dus. Heeft in mijn ogen niets te maken met het uitdelen van neqschoten.
Als u hier eveneens idiote uitspraken leest, is het onzin maar eveneens uw goed recht, om mij daar op aan te spreken. Of ik me aangesproken zal voelen, is evenwel een andere zaak.

HY78 | 04-03-07 | 20:02

King of controversy 04-03-07 @ 19:47
Dat laat je niet blijken, je veroordeelt op voorhand.
Je schets de bezoekers hier af als houders van "donkere zielen". Wederom een veroordeling op voorhand.
Geïnteresseerdheid toont zich in het stellen van vragen, een discussie aangaan, dat is precies datgene wat je achterwege laat.

Rest In Privacy | 04-03-07 | 20:00

@ HY78 19:54
"Zolang hier uitspraken worden gedaan, betreft het meestal nog geen misdaad. De mensen die zich niet uitspreken (cq meningsloos een 'sterke leider' achterna hobbelen) zijn het gevaarlijkst, in mijn ogen."
Met uitspraken heb jij het volgens mij wel over neqschoten, of niet?
Ik reageer dus terug dat mensen die 'uitspraken doen die geen misdaad zijn' over alles wat niet in hun straatje past, volgens mij gevaarlijk zijn.

King of controversy | 04-03-07 | 19:56

@King of controversy 04-03-07 @ 19:47
Als ik 'neqschoten' had bedoeld, had ik dat vast geschreven. Ik schreef 'mening', meen ik.

HY78 | 04-03-07 | 19:54

@koerbagh,
helaas te laat voor Wilhelm Schippers,
zo'n pil.
Maakt ook minder rotzooi.

vander F | 04-03-07 | 19:51

@Sulfuric-Acid 04-03-07 @ 19:34:
Mmmm... Wat is de straf op zelfmoord dan? Met andere woorden: wat is de sanctie van de overheid op het geslaagd ombrengen van jezelf? Een boete?

koerbagh | 04-03-07 | 19:48

@ HY78 04-03-07 @ 18:57
Iemand een meqschot toewensen vind ik geen mening. Eerder een ziekelijke neiging om alles wat niet hoort de kop in te drukken. Het past niet in mijn straatje, dus mag het niet bestaan. Dat vind ik gevaarlijk.
@ lion@night 04-03-07 @ 19:00
Als je dat zou willen doen, ben ik je eeuwig dankbaar. Ik integreer inderdaad graag met jullie. Proberen de zwarte mysterien te onthullen die jullie donkere zielen verbergen, en alleen zichtbaar zijn in deze roze kier.
@ Kertas 19:02
Bij kinderen kan ik het nog begrijpen, maar er zijn er zat die politici tegen de muur willen zetten. En dat kan ik dan weer niet begrijpen.
@ JJJJ 19:09
Tel dan eens de neqschoten die 'zichzelf sociaal achtende luitjes' hebben uitgedeeld, en de neqschoten die werden uitgedeeld door andere luitjes. Ik vermoed dat de balans naar jullie kant doorslaat.

King of controversy | 04-03-07 | 19:47

Fleisch vergeet niet om NieuwNieuws bij te werken, loopt een beetje achter.

Karel kwakbol | 04-03-07 | 19:39

@koerbagh 04-03-07 @ 19:07,<br>
Helemaal top dat voorstel. Kunnen ze zich ook niet beroepen op "Gij zult niet doden" want ze doen het helemaal zelf.<br>
Komt dan wel weer om de hoek kijken dat het dan zelfdoding wordt en dát is nou weer verboten is ons alleraardigste bananenrepubliekje!!

Sulfuric-Acid | 04-03-07 | 19:34

Dus mag het plaatje van Hirsch Ballin worden vervangen, lieve redactie.

HenkY | 04-03-07 | 19:30

Albayrak gaat over het TBS-systeem.....

HenkY | 04-03-07 | 19:29

koerbagh 04-03-07 @ 19:07

Kijk dan zijn pas oplossingen aanbieden!

rosalie | 04-03-07 | 19:28

@ zure sloot
Maar een vuurwapen verkrijgen met knieslot is toch echt bijzonder lastig zo niet onmogelijk!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 04-03-07 | 19:25

@ verloren hoop 04-03-07 @ 19:19

ook met een knieslot kan je blijven schieten hoor

zure sloot | 04-03-07 | 19:23

@ koerbagh
*de keuze kunnen geven tussen een blauwe pil ... of een rode pil*
Juist! Veroordeel werkelijke zware misdadigers tot de doodstraf maar voer het vonnis niet uit (gelegaliseerde moord) en geef de veroordeelde alle gelegenheid om zichzelf om te brengen. Psychopaten en sociopaten die al een zware misdaad begaan heben willen we toch echt liever niet meer rond? Of wel dan?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 04-03-07 | 19:22

schaf dat kanker tbs systeem nu eens af
hoeveel onschuldigen moeten er nog sterven stelletje randdebielen in den haag
dat knieslot komt ook veels te laat ,en als het er komt wordt het afgedaan als onmenselijk ,denk toch eens verder varkens in pakken .

gewoon ophokplicht op een verlaten eiland met malariamuggen
zou afdoende moeten zijn voor zowel tb,s als die politieke knurften,

verloren hoop | 04-03-07 | 19:19

koerbagh 04-03-07 @ 19:07
Ik teken er voor!

Rest In Privacy | 04-03-07 | 19:15

Een aantal incidenten leiden tot discussie over de effectiviteit van de tbs-maatregel en het proefverlof:

In augustus 2004 keerde een patiënt niet terug van zijn verlof. Hij ontvoerde en misbruikte een 13-jarig meisje uit Eibergen. Hij werd na vier dagen in Duitsland gearresteerd.
De tbs-er Michel Stokx was vanwege het verkrachten van kinderen tot tbs veroordeeld. In 1992, enkele jaren nadat hij zijn tbs-behandeling had afgerond, werd hij veroordeeld voor de moord op drie kinderen.
In 1996, stak een tbs'er, wiens behandeling volgens de kliniek voorspoedig verliep, tijdens proefverlof een garagehouder dood.
Een voormalige tbs'er vermoordde een vrouw in 1994 en een andere vrouw in 1997.
In 1997 ontsnapten twee tbs'ers via een ventilatiekanaal uit de zwaar beveiligde Van Mesdagkliniek.
In 1999 stak een tbs'er willekeurig de Groninger Tjirk van Wijk dood.
Eveneens in 1999, kwam de Van Mesdagkliniek in het nieuws vanwege een onderzoek door Rijksrecherche en Inspectie voor de Gezondheidszorg. Vijf vrouwelijke personeelsleden hadden seksuele relaties met tbs'ers onderhouden.
In diezelfde periode verkrachtte een tbs'er tijdens verlof zijn begeleidster.
Tussen 2000 en 2004 werden in Twente verscheidene dieren zwaar mishandeld door een ex-tbs'er, die ook de moord op een zwerver bekende, die hij pleegde in 2003.
In 2002 werd een voormalig tbs'er veroordeeld voor een drievoudige moord.
In juni 2005 onttrok een tbs'er op verlof zich aan het toezicht van zijn begeleiders. Hij werd na ruim een week aangetroffen in de tuin van een vermoorde bejaarde man en is inmiddels veroordeeld voor deze moord. Aan deze laatste situatie wordt sindsdien gerefereerd als de affaire Wilhelm S.. Deze zaak leidde tot hernieuwde discussie over de veiligheid van het systeem van proefverloven
------------------------------
Totaal:
12 moorden inclusief Enschede, een aantal verkrachtigen en zwaar mishandelde dieren.
TBS is niet voor elke zwakbegaafde toegelegd.
Resteert uitsluitend levenlangse opsluiting.

Rest In Privacy | 04-03-07 | 19:12

@ HY78 @ 18:57
King of controversy is één van de reaguurders alhier die weigert in te zien dat zichzelf sociaal achtende luitjes normalitair de nekschoten toedienen. Eigengereidde vrijdenkers kunnen ook heus wel eens een moordje begaan, maar grootschalige slachtpartijen komen toch echt op het conto van socialisten, nationalisten en andere gelovigen zoals die op religieuze grondslag.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 04-03-07 | 19:09

Ik heb de oplossing! Er moet gewoon een verkoopverbod voor vuurwapens aan TBSers komen!

..zapper | 04-03-07 | 19:08

Nu biedt de nieuwe Gristencoalitie in dit land wel een prachtoplossing. Eimert van Middelkoop heeft zich in een grijs verleden in de Azijnbode (ergens in de vroege jaren '90 op deaude beaum) al eens voorstander getoond van de doodstraf. Nu geloven Gristenen in het hiernamaals, een eeuwig leven met God als opperrechter. Dat biedt onverhoede perspectieven. Zij geloven dus in een soort Matrix. Je zou dan criminelen die ervoor in aanmerking komen (moordenaars verkrachters... enfin TBS-ers) de keuze kunnen geven tussen een blauwe pil, een slaappilletje, en ze worden wakker in een isoleercel voor de rest van hun leven, of een rode pil (van Drion) en de werkelijkheid van *kuch* God meemaken... "Find out just how deep the rabbit hole is...". Dat is dan geen doodstraf of staatsmoord, maar een soort van ontsnappingsclausule. Ze mogen zelf kiezen en het lost voor de maatschappij sowieso een probleem op.
Hirsch Ballin kerel, wat zeg je ervan? Goed plan of wat?

koerbagh | 04-03-07 | 19:07

Jezus wat lomp waar blijven die hurkstandknieschijfdingetjes

Mr.Daan | 04-03-07 | 19:05

lion@night 04-03-07 @ 18:41

Ik zei dan ook tenminste 25 jaar. Dit kan oplopen tot levenslang. (Doodstraf is naar mijn mening ook een optie, echter wij zijn gebonden aan internationale verdragen)
Gedurende die jaren is in ieder geval de maatschappij verlost van dit schorum. En of iemand minder begaafd is interesseerd me geen biet. Je wordt er niet meer of minder slachtoffer van.

Statler en Waldorf | 04-03-07 | 19:05

weg met dat hele tbs gedoe, gewoon ophangen die lui. Waarom zou je wachten tot ze weer door het lint gaan? En al die mutsen die ze zogenaamd begeleiden sporen zelf ook meestal niet... ik ken er verschillende

Klompenboer | 04-03-07 | 19:04

King of controversy 04-03-07 @ 18:56
Een branche die er in beginsel niet hoeft te zijn. Als er geen kleuters aan stukken worden gescheurd voel ik me ook niet geroepen een neqschot uit te delen.

Kertas | 04-03-07 | 19:02

Fapdrab 04-03-07 @ 18:58
Dan laat je het over aan een "toevalligheid" van meningen en gedragingen van mede TBS-ers waarvan het gedrag net zo onvoorspelbaar is.
De 'slimme' vliegen naar Colombia of Nepal en beginnen daar een opvangtehuis voor kinderen.
Kortom; ik blijf er bij; eens een TBS-er altijd een TBS-er.

Rest In Privacy | 04-03-07 | 19:02

King of controversy 04-03-07 @ 18:50
Blijkbaar integreer je graag met de "zieken" en "wannabe TBR-ers"
We zullen bilateraal overleg plegen met de ballotagecommissien of je lidmaatschap gecontinueerd kan worden.

Rest In Privacy | 04-03-07 | 19:00

@joris: nee, grappen maken over de vuurwerkramp is smaakvol!

Paulusdebosbouter | 04-03-07 | 18:59

Grote vraag hier: hoe komt die vent aan een vuurwapen??

Boerenlol | 04-03-07 | 18:59

@lion@night 04-03-07 @ 18:41

Over 25 jaar krijg je dat probleem niet. Zodra de medegevangenen weten dat er een pedofiele tbs'er bij hun in de gevangenis zit. Word die Tbser lekker uitgeweaunt en leert ie zeker te weten wel dat hij van andere mensen af moet blijven. En als dat niet werkt gewoon een stempel geven zodat iedereen weet wat voor iemand dat is, wedden dat ie niet lang leeft

Fapdrab | 04-03-07 | 18:58

@King of controversy 04-03-07 @ 18:50
Prachtig, dat wij/zij-denken, als dat zo uitkomt.
De veiligste weg is meningsloos door het leven te gaan, zeker. Is het ook de meest bevredigende weg?
Zolang hier uitspraken worden gedaan, betreft het meestal nog geen misdaad. De mensen die zich niet uitspreken (cq meningsloos een 'sterke leider' achterna hobbelen) zijn het gevaarlijkst, in mijn ogen.
Ik kan het mis hebben, ik kom uit de Randstad, dus according to Koerbagh het land van minaretten, wietkwekerijen, in het kort: illusies. Was wel een rake typering overigens.

HY78 | 04-03-07 | 18:57

@ Kertas 18:55
Oh, jullie strijden zeg maar tegen een soort van branchevervaging?

King of controversy | 04-03-07 | 18:56

@lion@night 04-03-07 @ 18:41

Fapdrab | 04-03-07 | 18:56

King of controversy 04-03-07 @ 18:50
U ziet het niet helemaal in het juiste perspectief. Wij potentiele TBS'ers knallen graag TBS'ers neer die op eigen initiatief een "niet potentiele TBS'er" aan stukken heeft gescheurd.

Kertas | 04-03-07 | 18:55

GekkeWous 04-03-07 @ 18:54
Wat dacht je van Slot Muiderberg?

Rest In Privacy | 04-03-07 | 18:55

Een Alcatraz voor alle TBS'ers op Rottumeroog is misschien zo'n slecht idee nog niet,

GekkeWous | 04-03-07 | 18:54

-weggejorist-

Paulusdebosbouter | 04-03-07 | 18:52

Tbs'ers hebben ook recht op moord. Het aantal mensen dat in Nederland overlijdt na ontmoeting met een tbs'er is verwaarloosbaar klein. Stemmingmakerij dit onderwerp.

LHW | 04-03-07 | 18:51

Ik vind het altijd zo wonderlijk dat Gs-ers een hekel hebben aan TBS-ers terwijl toch zovelen potentiele TBS-ers zijn. En de meesten zijn daar nog trots op ook. Het stikt hier van de neqschoten, als menig reaguurder de kans krijgt, knoopt hij alle pedofielen op, gaan alle linkse mensen tegen de muur, komt er een structurele korting op het gebruik van kettingzagen en ga zo maar door. Jullie zijn ziek, maar toch willen jullie alle zieken levenslang opsluiten. Ik snap het echt niet, maar goed, ik kom dan ook uit Enschede (trouwens Koer, mooi ingekopt)

King of controversy | 04-03-07 | 18:50

Is het niet een opleiding voor TBS'ers en was dit zijn stageopdracht?

Elmer Fudd | 04-03-07 | 18:49

Als Twente volgende week wint van Ajax staat er dan: Twente veroorzaakt mini-bijlmerramp bij Ajax?

Da_JoeneZ | 04-03-07 | 18:48

Fluffy het kutkonijn 04-03-07 @ 18:09

Drie keer raden wie het eerst aan de beurt is.

Helmonds eigen | 04-03-07 | 18:48

gezien de oplossingen die sommige mensen hier aandragen zijn die ook rijp voor Enschede, eeuh sorry de tbs kliniek!

miko | 04-03-07 | 18:47

@lion@night 04-03-07 @ 18:41 that is.

HY78 | 04-03-07 | 18:46

@
Het zou al mooi zijn als het normbesef gedurende die tijd werd opgevijzeld. Heeft niks te maken met een minimum IQ voor aardbolbewoners of zoiets dergelijks.

HY78 | 04-03-07 | 18:45

Statler en Waldorf 04-03-07 @ 18:36
dan doet zich over 25 jaar het zelfde probleem voor.
Een TBS-er blijkt vaak zwakbegaafd te zijn met een IQ wat nog lager ligt dan van Bonnie St. Claire. Alleen die laatste grijpt 'slechts' naar de fles. De overigen lieden vergrijpen zich aan nieuwe onschuldigen.
Een IQ of zwakbegaafheid wordt niet opgevijzeld door een verblijf in een TBS-kliniek, ongeacht de duur daarvan.

Rest In Privacy | 04-03-07 | 18:41

Miggerd 04-03-07 @ 18:37
Zelf wellicht een kleuter in stukken gescheurd? Wat mij betreft laten ze ze pas met rust als ze in de isoleer zitten.

Kertas | 04-03-07 | 18:40

Sommige fouten mag je nóóit maken.

Statler en Waldorf | 04-03-07 | 18:39

Grote Zut 04-03-07 @ 18:01
Als er iets plat was, was het die wijk wel.

Boze Buur | 04-03-07 | 18:39

@ Harige Bangmaker
*links*
Wil JIJ soms beweren dat mensen die een keer een fout maken nooit meer van het leven mogen genieten?
*/links*

Jan-Joris-Jaap-Joop | 04-03-07 | 18:37

Wat hebben jullie nou tegen TBS=erts? Is dat niet ietwat grof. Ook moordenaars en verkrachters, en zelfs pedofielen, het zijn ook mensen. Dus ik zeg het nog een keer: laat het gespuis met rust!

Miggerd | 04-03-07 | 18:37

Een TBS'er op straat is gokken met andermans leven door rehabilitatiefundamentalisten van justitie. Want een dader heeft toch ook rechten? Ga dit maar aan de nabestaanden en alle andere slachtoffers uitleggen. Afschaffen dit wanbeleid en een ieder die "normaal" TBS zou krijgen moet ten minste 25 jaar de cel in, zonder uitzondering.

Statler en Waldorf | 04-03-07 | 18:36

Wordt de hoogste tijd, dat het hele TBS-systeem wordt afgeschaft. Geweaun levenslang opsluiten zo'n idioot. Wasknijpers maken. Af en toe droog brood en water.

En enkel een klein hok van 2 bij 2, waar net een bed en een plee in passen.

"Misdaad en straf" is dan het enige plezier, wat zo'n idioot gegund mag worden.
Nu ik het daar toch over heb. Strafkampen zijn zo'n slecht idee nog niet.

Opknopen mag natuurlijk ook. Maar dan wel langzaam. Niet á la Saddam. Maar gewoon aan het trouwgereedschap.

Harige Bangmaker | 04-03-07 | 18:35

koerbagh 04-03-07 @ 18:29
LOL..!

Rest In Privacy | 04-03-07 | 18:34

Bel Bram Maffiamaatje, Maffiamaatje & Maffiamaatje.

cloggie42 | 04-03-07 | 18:32

@King of controversy 04-03-07 @ 18:24:
Des te meer bewijs, lijkt me.

koerbagh | 04-03-07 | 18:29

mjah.. t wordt zo wel een stuk grauwer in Nederland
"Let the crazy people free!"
misschien heeft elke crimineel wel een kleine psychische stoornis.. maar ze benoemen als Patienten vind ik wel ver gaan..

!!Anne | 04-03-07 | 18:28

Kudt, ik woon 5km van die inrichting vandaan! *Schaft hypermoderne beveiliging aan.

TheKingsCrown | 04-03-07 | 18:25

"Hij is in de laatste fase van de behandeling in tbs-kliniek Oldenkotte in Rekken en had veel bewegingsvrijheid."

Ik zeg 'was in de laatste fase'

vander F | 04-03-07 | 18:25

@ koerbagh
Onzinnig wat je daar zegt. Enschede is helemaal geen open inrichting. Ik kom er ook vandaan.

King of controversy | 04-03-07 | 18:24

* Weet niet wattie moet zeggen uit kwaadheid *

Sulfuric-Acid | 04-03-07 | 18:22

Ik blijf het roepen. Wat is er logischer, een samenleving beschermen tegen dit soort (in mijn ogen) onbehandelbare idioten, of de TBS roulette zoals ie nu is?

Achtertuyn | 04-03-07 | 18:22

lion@night 04-03-07 @ 18:07
Eensch! HET probleem is in feite dat de heren psychologen het denken op te kunnen lossen met gepolder. Terwijl een twee elektroden - aan elk oor 1 - een veel beter resultaat geeft.

Kertas | 04-03-07 | 18:18

*klein beetje OT*
Hebben jullie meegekregen dat de één of andere flippo die in een TBS-kliniek werkt van mening is dat de internets per definitie leerschool zijn voor pedofielen? Ofwel dat het internet kinderen en andere mensen verkracht en doodt? Dus die Jos Buschman (zo heet die zak) maar TBS'ers loslaten op de samenleving!
www.ad.nl/multi-media/article1107600.e...

Jan-Joris-Jaap-Joop | 04-03-07 | 18:18

TBS afschaffen is ook een optie. Celstraf kan toch best? In de flevopolder kan je een aardige gevangenis bouwen. Iemand die crimilneel is bestempelen als ziek, is ook geen optie, dat wisten we al, maar om er inderdaad een patient van te maken gaat er bij mij niet in. Volgens mij, worden die gasten er alleen maar maffer van, al die linkse terapeutische aandacht.

Zo jammer! | 04-03-07 | 18:14

@Fapdrab dus als ik het goed begrijp is deze TBS slachtoffer en die 44 jarige vrouw de dader en heeft iedereen het hier gewoon omgedraaid? Verdoemme man, kon je dat niet eerder zeggen!

..zapper | 04-03-07 | 18:13

wtf..
was het een tbser!.. op kamers!
Heh? niet eens begeleider kwijtgeraakt maar gewoon "vrijgelaten"?
d8 dat Nederland ze eerst toch probeerde weg te stoppen in inrichtingen.. en dat ze daarna pas op straat kwamen als foutje..

!!Anne | 04-03-07 | 18:13

Het is al een vooruitgang dat deze TBSer in Enschede is geplaatst.
Maar veroorzakt?

..zapper | 04-03-07 | 18:12

Ach in 0031 is het steeds vaker dat de dader als slachtoffer word benaderd. Met name door de linkse boomknuffelaars, dat de daders slachtoffer zijn geworden van de maatschappij. Geweaun de hele zeaui gegen die wand. Dan kunnen ze mn belastingcenten tenminste ergens anders aan vuil maken.

Fapdrab | 04-03-07 | 18:11

Hangplek 04-03-07 @ 18:08
Je hebt een punt, maar dit is niet haalbaar in dit land.
Levenslange opsluiting wel, zonder enige vorm van strafvermindering wegens 'goed gedrag'. Dat is bij TBS-ers namelijk uitgesloten.

Rest In Privacy | 04-03-07 | 18:11

-weggejorist-

Fluffy het kutkonijn | 04-03-07 | 18:09

De eerste fout is al dat men spreekt van patiënten in TBS patiënt.
Dat wekt de indruk dat de zogenaamde patiënt, slachtoffer is en nix aan zijn daden kan doen.
De titel TBS moordenaar, TBS verkrachter dekt de lading meer..
Na de naamsverandering lijkt het mij juridisch geen enkel probleem meer om bij herhaling door de TBS-er de deaudstraf in te voeren....

Hangplek | 04-03-07 | 18:08

Wat er precies is gebeurd is nog niet bekend? Doodgeschoten lijkt me toch redelijk duidelijk.

caspertje | 04-03-07 | 18:07

En maar blijven verkondigen dat Nederland veiliger wordt.
Zo langzamerhand kunnen we toch wel de volgende conclusies trekken:
*de psychologen en psychiators werkzaam in de TBS klinieken dienen hoognodig bijgeschoold te worden over gedragsstoornissen.
* eens een TBS-er, altijd een TBS-er
* TBS-beleid dient veel strakker te worden geregeld.
*geen proefverlof meer zonder enige vorm van daadkrachtige begeleiding.
en zo kan ik nog wel doorgaan.
Ongetwijfeld zal een er sporadisch een TBS-er zijn die zich daadwerkelijk weer goed integreert en gedraagt in de maatschappij.
Echter, uit de praktijk blijkt dat het overgrote deel snel in de herhaling valt. Er resteert niets anders dan levenslange opsluiting en binnen de muren dient nuttig werk te worden verricht voor de maatschappij.

Rest In Privacy | 04-03-07 | 18:07

Nu is Enschede grotendeels natuurlijk een open inrichting dus dat daar een TBS-er gewoon op kamers woont dat snap ik weer wel.

koerbagh | 04-03-07 | 18:06

Ach, het CV van de behandelende arts ziet er in ieder geval weer gelikt uit. Dit laatste incidentje valt natuurlijk niet onder zijn verantwoordelijkheid.

Kertas | 04-03-07 | 18:06

De verdachte zit inmiddels vast. Maak me toch wel zorgen of hij goed behandeld wordt. En ... met twee paspoorten was hij nu beter af.

ventus_aqualis | 04-03-07 | 18:05

@ Grote Zut: Geenstijl IS plat and i love it

gáááást | 04-03-07 | 18:03

capital punishment, please...

NJlo | 04-03-07 | 18:03

Volgens het christelijk geloof moet de moeder van het slachtoffer de andere wang aanbieden aan de TBS-er. Zodat ie vanaf wat te eten heeft.

Tjop Tjong | 04-03-07 | 18:03

De arme dader voelde zich waarschijnlijk gediscrimineerd.

Dr. Faustus | 04-03-07 | 18:03

Onze missie en visie
De behandeling van TBS-patienten is gericht op het verminderen van de kans dat zij opnieuw een ernstig delict begaan (recidive). Voorzover mogelijk is het doel van de behandeling de patient terug te laten keren in de samenleving (rehabilitatie). Deze doelen zijn verwoord in onze missie en visie, die begin 2004 zijn vastgesteld.
--
Mission failed.

G-unite | 04-03-07 | 18:02

Kom d'r maar in Geert, ik voelt kamervragen..!

Dikke prut | 04-03-07 | 18:02

Mwah, om Enschede alleen maar in verband te brengen met de vuurwerkramp is wel een beetje plat..

Grote Zut | 04-03-07 | 18:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland