Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Groningen halveert stembureau's voor GeenPeil

gringnegeenpei.jpgMoi Grunnegers. Eem tougeem, de titel bie dizze tekst is ja wat stark ja. Moar man, wat ’n boudel. Of ze in Stad doar bie dat historische GeenPeil-referendum de stembureau’s halveren goan, dat zol een politieke keuze wezen. Moar verder is’t ja een heldere mail: in Den Haag gooi’n ze de klomp’n in de machinerie der democratie: sabotage! We bennen bliede dat joe als Stadjer nog invloed uitoefenen kunnen, Dus MAIL JOEN RAADSLID met de vroag of ze hailemoal mesjogge worden bennen. Der is een verrekte handige website met oetleg en een mailadres zodat joen email direct noar alle 39 roadsleed’n verstuurd wordt. Hup nulvieftigers, mailen moar!!! (h/t voor @driekusvierkant voor de vertaling, Nederlandse versie in de Hallo Groningers! Toegegeven, de titel bij dit topic is een beetje sterk. Of er bij het historische GeenPeil-referendum een halvering van het aantal stembureau's zal zijn in Groningen is nu namelijk nog een politieke keuze. Verder is de mail volstrekt helder: door de opzettelijke sabotage vanuit Den Haag staat de democratie op het spel. Gelukkig maar dat de politieke keuze nog niet is gemaakt want dat betekent dat u als Groninger nog invloed uit kunt oefenen. Dus MAIL UW RAADSLID met de vraag of ze soms helemaal krankjorum zijn geworden met hun halvering van het aantal stembureau's. Er is zelfs een retehandige website met uitleg enplus een collectief e-mailadres waardoor uw mail direct bij alle 39 gemeenteraadsleden terecht komt. Handig! Mailen maar!

Reaguursels

Inloggen

Hoe zit het als je in het buitenland zit? Is er de mogelijkheid om te kunnen stemmen in ambassades of consulaten?

Monsarrat | 08-12-15 | 15:50

Russells Teapot | 07-12-15 | 22:48
in dit geval hebben ze dat wel geloof ik :-)

hipocritisch | 08-12-15 | 15:36

@BasBr | 07-12-15 | 23:16
"Een referendum maakt alleen duidelijk, hoe de bevolking op een bepaald moment over 1 onderwerp denkt."
.
Nou... Een referendum doet wel iets meer dan dat. Het bestaan ervan alleen al is goed voor meer macht bij de burger. De mogelijkheid van een referendum geeft druk op politici om niet zomaar te doen wat ze willen. Maar als jij liever eens in de vier jaar je stem uitbrengt en verder niks te zeggen hebt, moet je je maar eens afvragen wat voor soort maatschappij je eigenlijk wilt. In jouw logica zou eens in de 25 jaar stemmen ook wel voldoende zijn. Wat denk je dat er dan met de macht gebeurt?
Ik denk dat jij de essentie en kracht van een referendum een beetje onderschat. Hetzij omdat je momenteel niet beter weet, wat ik hoop, omdat je dan misschien nog van mening verandert. Hetzij omdat je willens en wetens minder macht bij de burger wilt hebben (dus meer macht hij bijvoorbeeld een koning/dictator/iets anders waar je geen of weinig keuze hebt, zoals EU).

Doper | 08-12-15 | 14:34

Hey rooie Rotterdammert, er zitten wat foutjes in je vertaling.

Te dom om te poepen | 08-12-15 | 11:03

Nog even aan je Grunnings werken, van Leeuwen. Het is nu Gronings, Drents en Twents door elkaar. Maar goed, aardige poging.

Neil_ Skywalker | 08-12-15 | 10:15

Zo, een mooi mailtje naar de raadsleden van Groningen, als we dat allemaal doen is het zo gepiept!

lanexx | 08-12-15 | 09:53

Groningers sta op, nu net zo hard vechten voor de democratie als voor het gas!

lanexx | 08-12-15 | 09:45

fleischer | 08-12-15 | 01:27
Was dat nou veur 'n vroag?
Neukst doe mit boksem aan din?

GuusHetSchaapje | 08-12-15 | 08:55

Die mail wordt vandoag verstuurd!
Ojoa en een dikke doem veur dien Grunnigs miejong!
Dat haar wel veul minder kent.
Moi.

GuusHetSchaapje | 08-12-15 | 08:53

Die mail wordt vandoag verstuurd!
Ojoa en een dikke doem veur dien Grunnigs miejong!
Dat haar wel veul minder kent.
Moi.

GuusHetSchaapje | 08-12-15 | 08:53

De hele campagne bestaat uit frustreren en demotiveren om de zo vaak geschreeuwde 30% maar niet te halen. Schandalige praktijken, als het zoveel kost moet er zoveel geld beschikbaar gesteld worden. Zo simpel is het kansloze grafkneuzen daar in Den Haag. Blijf maar liegen/bedriegen en verzwijgen, onder Rutte is de complete democratie toch al verloren gegaan.

Hard&Hoerig | 08-12-15 | 08:44

Batsen doege in oew blootjie....
*camping-grunnings praoten proberen doet*

fleischer | 08-12-15 | 01:27

Morgenhout | 07-12-15 | 19:56

Raar, in het twentse volkslied hebben ze het over korenaren en twentenaren.
Populair goedje, dat koren.... daar kan best belasting op worden geheven !

loze stijl | 08-12-15 | 00:50

Het was al vermakelijk maar het begint nu echt lachen te worden. Ik snap steeds beter waaro de mensen zo aan het joelen waren bij het schavot na de Franse revolutie. Hopelijk mag ik dat ook nog eens meemaken. Op de Dam in 020. Zie het helemaal zitten.
Mocht er nog iemand nodig zijn die het valmes moet slijpen: ik kan heel goed slijpen.

McMarx | 08-12-15 | 00:42

Ik sprak vandaag de burgemeester van Alphen a/d Rijn; ze moeten wel iets versoberen vanwege geldje. Als er drie stembureaus binnen 300 meter zijn dan wordt dat er 1. Zei is voor het referendum en hoopt op een goede opkomst. Hier was ooit een topic voor waar je dat specifiek kon opgeven, maar ik ben lui nu dus.

Cabana Boy | 08-12-15 | 00:04

@BasBr | 07-12-15 | 20:25,
mietjes tegenwoordig,
vroehâh werd je nog afgericht om SS20' s terug te koppen,
nu lopen ze al te bibberen als 1 magere arabier Allah-hoe akbar schreeuwt,
met een stanleymes in z'n klauwen.

vander F | 07-12-15 | 23:33

Russells Teapot | 07-12-15 | 23:08
Een referendum maakt alleen duidelijk, hoe de bevolking op een bepaald moment over 1 onderwerp denkt.
Los van het feit dat een groot gedeelte zich niet verdiept heeft of niet op de hoogte is van de ontwikkelingen.
_
We leven nou eenmaal in een democratie, waarbij niemand ooit de meerderheid heeft. De PVV heeft op dit moment in de peilingen de meeste stemmen, maar kan zijn programma niet uitvoeren zonder een coalitie met andere partijen.
Dus hun programma kunnen ze niet 1 op 1 uitvoeren en zullen toezeggingen moeten doen aan coalitie partijen als ze willen regeren. Daar heb ik geen enkel probleem mee.
Democratie is geen dictatuur van de meerderheid, maar het afwegen van verschillende belangen en de minderheid een stem geven. Wilders weet de gemoederen elke week wel bezig te houden, ondanks hij maar een bepaald gedeelte van de bevolking vertegenwoordigd. Dat is democratie.

BasBr | 07-12-15 | 23:16

Krieg nou wat, das ja kloten bie de bok! Aans huif ik mor eem over t sloot wuppen... Ie wollen mie toch nait vertellen dat ik mien stoalen renpeerd van stal hoalen mot?
Hail goud dat je de OVSE inschoakeln, jongse!
Kop der veur en moi oet Sodom mit n dikke smok!

macmiep.nl | 07-12-15 | 23:13

@BasBr | 07-12-15 | 23:09
In ieder geval mooi dat je het toegeeft.

Punt blijft natuurlijk staan dat niemand "eindeloos" geld wil uittrekken, maar slechts zoveel als nodig is om dit referendum soepel te laten verlopen en elke burger de gelegenheid te geven om zijn stem zonder al te veel gedoe te kunnen uitbrengen.

Aangezien de gemeentes die dit organiseren vrijwel unaniem aangeven dat er meer nodig is, kunnen we dus stellen dat de landelijke regering in deze ernstig faalt, en gezien het duidelijke politieke belang dat dit kabinet heeft bij het mislukken van dit referendum (Nederlands voorzitterschap EU, persoonlijke carrierekansen in Brussel), riekt dat ontegenzeggelijk naar bewuste sabotage.

Russells Teapot | 07-12-15 | 23:13

Russells Teapot | 07-12-15 | 23:02
Goed dat je me daar op wijst.
Je hebt gelijk, dat heb ik inderdaad geschreven en was een verspreking. Schijnbaar was ik zo driftig aan het typen, dat ik "raadgevende" vergeten ben.
Dat had moeten zijn "De uitslag doe er niet toe, zoals bij normale raadgevende verkiezingen"
Mea culpa.

BasBr | 07-12-15 | 23:09

@BasBr | 07-12-15 | 22:59
Nee, ik stem zodat ze hun programma uit te voeren. Net als vele anderen. Waar heb ik iets anders gesuggereerd?

Punt is, partijen voeren hun programma niet uit, verbreken keiharde beloftes en luisteren niet naar hun kiezers. En er kan niets tegen worden gedaan, waarmee onze democratie feitelijk een wassen neus geworden is.

Hieruit blijkt dat de politiek de mening van het volk negeert en dat 2e kamerverkiezingen niet afdoende zijn om een democratische basis voor het landsbeleid te garanderen. Daarom is er zoveel animo voor het referendum: juist omdat het democratische proces waar jij zoveel vertrouwen in hebt zo slecht functioneert.

"Ik vermoed dat je PVV stemt, moet je dan de mening van de SP achterban meewegen?
Natuurlijk niet, dat is te dom voor woorden."

Dus als je voor een referendum bent, moet je, als je PVV stemt, ook de mening van de SP meewegen? Wat voor totale non sequitur is dat? Wordt dit geacht logisch te zijn, of ben je nu gewoon totale random dingen aan het zeggen?

Russells Teapot | 07-12-15 | 23:08

toetssteen | 07-12-15 | 23:00
IK heb nog niks gelezen dat gemeentes of vrijwilligers zich minder inzetten voor mensen die slechter te been zijn voor dit referendum.
Alleen dat mensen die wel zelfstandig naar de stembus kunnen, mogelijk 10 minuten verderop moeten.

BasBr | 07-12-15 | 23:03

@BasBr | 07-12-15 | 22:56
"Dat een reguliere verkiezing tot volksvertegenwoordiger er niet toe doet heb ik nergens gezegd. Die invulling heeft u zelf vrees ik. Waar trek je dat vandaan?"

Jawel, dat heb je dus wel gezegd:

"De uitslag doet er niet toe, zoals bij normale verkiezingen."

Bron:
BasBr | 07-12-15 | 20:03

Ik begrijp het wel, als je zoveel onzin uitslaat als jij doet, kun je nog wel eens de weg kwijtraken in je eigen chaos, en vergeten wat je eerder in hetzelfde draadje hebt gezegd.

De oplossing is nadenken voor je iets post. Dat komt ook gelijk wat verstandiger over.

Russells Teapot | 07-12-15 | 23:02

Is er niets te regelen daar inzake vervoer? Die rooien kunnen het, dus moeten de liberalen het ook voor elkaar kunnen krijgen.

toetssteen | 07-12-15 | 23:00

@BasBr | 07-12-15 | 21:56
"Als het bij stembureau's 2 maal zo druk is als normaal, dan voorzie ik nog steeds geen enorme rijen.
Het blijft tenslotte maar een raadgevend referendum."

Het referendum in 2005 was ook niet bindend, en dat trok ook een opkomst van 63%. Dat lijkt me dus de meest redelijke vergelijking die we kunnen trekken: een opkomst die niet veel lager is dan bij de 2e kamerverkiezingen.

Russells Teapot | 07-12-15 | 22:59

Russells Teapot | 07-12-15 | 22:55
Stem jij niet op een partij om hun programma uit te voeren, maar om de wil van de meerderheid uit te voeren?
Ik vermoed dat je PVV stemt, moet je dan de mening van de SP achterban meewegen?
Natuurlijk niet, dat is te dom voor woorden.

BasBr | 07-12-15 | 22:59

Russells Teapot | 07-12-15 | 22:51
Een raadgevend referendum staat inderdaad niet gelijk aan een verkiezing tot volksvertegenwoordiger op een bepaald niveau.
Dat een reguliere verkiezing tot volksvertegenwoordiger er niet toe doet heb ik nergens gezegd. Die invulling heeft u zelf vrees ik. Waar trek je dat vandaan?

BasBr | 07-12-15 | 22:56

@BasBr | 07-12-15 | 20:12
"Ik stem op mijn partij, zodat ze hun mening uitdragen en volgens hun overtuiging te stemmen. IK vermoed dat de meeste partijen dit snappen, dus dit referendum is compleet overbodig."

Mijn god, wat een deerniswekkende domheid weer. Dit referendum is er JUIST omdat de meeste partijen dit niet snappen. Dat is de hele reden dat er zoveel animo voor is.

Wat een kinderlijk vertrouwen in de politiek heb jij trouwens. Braaf volgelingetje.

Russells Teapot | 07-12-15 | 22:55

@BasBr | 07-12-15 | 20:03
Lul toch niet zo dom de hele tijd. Als de uitslag er evenmin toe doet als bij normale verkiezingen, waarom mag het dan niet evenveel kosten als normale verkiezingen? Je argument faalt, zelfs als ik jouw eigen logica toepas.

Russells Teapot | 07-12-15 | 22:51

@hipocritisch | 07-12-15 | 19:45
Ja, want de politiek heeft fantastisch veel voeling met de man op straat, dus die spelen daar wel op in.

Russells Teapot | 07-12-15 | 22:48

Fiets ik toch gewoon een stukje verder om tegen te stemmen.

gatkrabberinleer | 07-12-15 | 22:13

Junkerbunker | 07-12-15 | 21:17
Gaf ik de indruk dat ik problemen heb met geld uitgeven aan dit referendum? Dan moet ik je teleurstellen, want van mij mag er gewoon net zoveel geld worden uitgetrokken aan dit referendum als bij normale verkiezingen.
Daarentegen zie ik de wereld niet vergaan als er maar de helft stembureau's zijn voor een raadgevend referendum. Als het bij stembureau's 2 maal zo druk is als normaal, dan voorzie ik nog steeds geen enorme rijen.
Het blijft tenslotte maar een raadgevend referendum.

BasBr | 07-12-15 | 21:56

@ BasBr | 07-12-15 | 20:51
Een beetje gemeente heeft zelf zat lokaties in eigen beheer die best wel even voor een dagje als stemlokaal gebruikt kunnen worden, dus dat scheelt al aan huur. Licht en verwarming stond daar waarschijnlijk toch al aan dus dat kost ook niks extra's. Voor wegwijzing volstaat een paar A4tjes en wat plakband, en de laatste keer dat ik bij het lokale stemhok ging stemmen liep er ook geen beveiliging rond.

Je hoeft echt niet heel creatief te worden om met minimale middelen toch maximale stemvoorzieningen te regelen. Waar een wil is, is een weg. Ik vrees alleen dat het juist aan die wil ontbreekt.

ZonderNaam | 07-12-15 | 21:54

Ik ga toch wel, al moet ik er een heul eind voor fietsen.

quadtuning | 07-12-15 | 21:42

@VolgendjaarkrygikAOW | 07-12-15 | 21:15
Leuk comment!

Mark_D_NL | 07-12-15 | 21:42

@BasBr | 07-12-15 | 20:51
Ja, dat werd mij inderdaad verteld. Maar joh, de economie trekt licht aan door de vluchtelingen dus er is weer geld over. Het zou leuk zijn als dat dit keer aan de burger besteed zou worden. Offe, was het toch weer een klein leugentje?

Maria.1 | 07-12-15 | 21:23

@BasBrr

Goh,wat een geldzorgen opeens br,maar de miljarden die uw geestverwanten spendeerden aan de multi culti destructie van ons land waren zeker piekfijn br verantwoord...
We weten het nu wel met gij en de gij-jen, ga maar fietsen of zo.

Junkerbunker | 07-12-15 | 21:17

De revolutie begint in Groningen.
-het is de graanschuur van Nederland
-zij hebben de handjes aan de gaskraan
-zij hebben het minst te verliezen
-Groningers zijn Russen die een beetje Nederlands spreken
-De beste 300 meter schutters komen uit Grunn.
En, Groningers hebben de ballen om voor zichzelf en hun naasten op te komen.
(Ik ben geboren Limburger, dus daar ligt het niet aan)

koolteer | 07-12-15 | 21:15

Vroegah kreeg je 310 euro voor een dagje zitten op het stembureau. En ze hadden geen convenant met de belastingdienst. En als je het vergat op te geven kreeg je een naheffing van de belasting, maar zonder boete. En het stemmen ging met de compiuter. Om kwart over 9 druk je op de knop printen en dan kon je naar het gemeentehuis om tot diep in de nacht samen met de burgemeester en kandidaten aan het gemeentepils te hangen als de uitslagen binnenliepen op een mega tv scherm.
.
Toen kwam de crises en bezuinigen en werd het 180 euro. En heel slim, het aantal stembureaux werd verminderd met drie. En met convenant met de belastingdienst dat ze het gaan doorgeven. Dus als je het vergeet op te geven is het 60 euro belasting plus 60 euro boete, blijft over 60 euro netto voor een heule dag zitten. En de stemcomputer ging in de kliko en alles ging weer met het stembiljet en rode potlood.
.
Dus je bent er al vanaf half 7 's ochtends om het stembureau in te richten. En dan om 's avonds 9 uur gaat de stembus dicht en sta je met extra tellers tot wel 1 uur in de nacht die kl*te papieren stembiljetten te tellen. En als je fout telt mag je opnieuw beginnen, het moet immers kloppen. Dus je mag blij zijn als je om half 2 's nachts aan het gratis gemeentepils kon hangen. Maar je bent dan zo afgepeigerd dat je amper nog het glas kan heffen en de burgemeester kan zich dan niet meer recht houden.
.
Er was wel een voordeel, al die betweter hogemetotemus voorzitters deden het niet voor die 180 euro. En dan nog met de hand tellen van 9 tot 1 in de nacht, nee dat was niet zo hun ding. Die zijn dus allemaal henes gegaan. De gemeente zat toen met de handen in het haar, wie moet dan die stembureaux doen? Nou, toen namen ze mij, en om al die corpsballen een hak te zetten zochten ze in de pool van al die bijstandtrekvrouwtjes of die een daggie willen zitten voor hun uitkering. Dus nou zit ik met Mien Kilogram en Tuttebol Kwarktas en Janneke Hoogenboezem en Troela Dikkertje het stembureau te doen. En een lol en pret dat we hebben. En de vergoeding is al opgehoogd naar 205 euro.
.
De verwachte opkomst is al 73%, het dubbele van de vorige verkiezingen. En als het aantal stembureaus gehalveerd wordt krijgen wij nog eens dubbel zoveel mensen, totaal dus vier keer zo druk. Dan gaan we twee lijnen maken, dat de mensen dubbel zo snel kunnen stemmen. Maar zo kom je de dag ook sneller door. En mijn vrouw gaat ook zitten dus dan hebben we twee keer 205 op een dag. Wat ons betreft mag er dan wel wat naar die jongens en meiden van GeenPeil! Die hebben zo hun best gedaan, en ze schrijven geschiedenis toch!

VolgendjaarkrygikAOW | 07-12-15 | 21:15

Al moet ik er een uur voor rijden, ik ga stemmen. Vóór de democratie en tégen een associatieverdrag met nazi's.

panadol | 07-12-15 | 21:04

Maria.1 | 07-12-15 | 20:40
Locaties huren voor een dag. (tot diep in de nacht)
Ze verwarmen. Tijdens sluiting een beveiligingsmedewerker aanwezig.
De bewegwijzering aanbrengen.
Dat kost allemaal het meeste geld.

BasBr | 07-12-15 | 20:51

Ik vraag mij af wat voor extra kosten de gemeenten moeten maken. De ambtenaren zijn er toch al en worden al betaald. Of kost het wakker schudden van dat volk zoveel pegels?
Vragen, vragen...

poisonivy | 07-12-15 | 20:48

de Voorzittert | 07-12-15 | 20:34
Het maakt ook geen drol uit over de OVSE komt.
Ze zijn van harte welkom en worden hoe dan ook normaal uitgenodigd voor verkiezingen om te komen kijken.
Er worden altijd waarnemers van diverse organisaties uitgenodigd om steekproeven te houden.
Natuurlijk zal er hier en daar ook wat ongeregeldheden worden vastgesteld. Een stem plek waar je vanuit het raam mee kunt kijken of de stembiljetten die niet op tijd aanwezig waren voor opening van het stembureau. Zoiets is allemaal gebruikelijk.

BasBr | 07-12-15 | 20:47

@BasBr | 07-12-15 | 20:25
Dat was mijn punt. Als er in de vorige eeuw in een ver indianenland mensenrechten werden geschonden of er was fraude bij verkiezingen dan stonden de linkse kerk en pers moord en brand te schreeuwen bij al dat onrecht. Wekenlang ging het in de Taptoe, Gast Aan Tafel en de SamSam nergens anders over. Nederland Gidsland. Daar is weinig meer van over.

Piet Karbiet | 07-12-15 | 20:45

@BasBr | 07-12-15 | 20:25
Het merendeel van die aanslagen in Nederland hadden een linkse randje."De meeste dodelijke acties vonden plaats in de jaren 1970. De meeste aanslagen in Nederland waren van extreem-linkse politieke groeperingen, vooral in de periode van 1982-2000. Dieptepunt was 1990 met vijf aanslagen tussen maart en juli.". EN dat is geen nieuws natuurlijk. Links is agressief. Vandaag was daar weer die Jos van de SP. Die wel even wat knokploegen ging inzetten om anders denkende een lesje te leren.

Mark_D_NL | 07-12-15 | 20:44

@ZonderNaam | 07-12-15 | 19:35
Kreeg ik ook te horen dat de stembusmedewerkers een vergoeding krijgen. Heb me aangemeld om pro deo te gaan zitten en zelf m'n natje en droogje mee te nemen. Nog geen antwoord of hier het reguliere aantal stemlokalen open gaat. Maar ze weten wel dat ik ze in de gaten houd...

Maria.1 | 07-12-15 | 20:40

De insteek zal zijn zo min mogelijk stembureau's, dat past iedereen het best. Onder het mom van bezuinigen. Volksverlakkers.

G,I. Jane | 07-12-15 | 20:38

@marcoplarco | 07-12-15 | 20:22
"Ik heb vanochtend een WOB verzoek ingedient bij mijn gemeente met de vraag welke kosten er de afgelopen verkiezingen en referendum gemaakt zijn, en hoeveel daarvan door de overheid betaald is.

Kunt u ook.."
.
Mail de redactie eens als je het resultaat hebt. Kan toegevoegd worden aan het excel-document; zeker interessante info voor de gemeenten die op oranje/rood staan.

de Voorzittert | 07-12-15 | 20:38

Zet de gaskraan maar weer verder open.

Schietmijmaarlek | 07-12-15 | 20:35

@BasBr | 07-12-15 | 20:25
Nou nou, iedere maand? Je lijkt Maarten van Rossum of Leo Lucassen wel.

Piet Karbiet | 07-12-15 | 20:35

@BasBr | 07-12-15 | 20:16
Dat betekent dus dat het geen reedt uitmaakt of er waarnemers komen. Behalve wat rare PR naar kenners/journalisten in het buitenland. Het tellen van stemmen heb ik namelijk wel vertrouwen in, echter niet in de agenda van de ons vertegenwoordigende politiek.

de Voorzittert | 07-12-15 | 20:34

Komen er stembureau's op bijvoorbeeld het centraal station van Utrecht, Amsterdam of Rotterdam?

Mark_D_NL | 07-12-15 | 20:33

Ambtenaren halveren, veel beter plan .

fleurtje | 07-12-15 | 20:29

Piet Karbiet | 07-12-15 | 20:21
Je eigen artikel "Deze gebeurtenis kreeg veel media-aandacht"
Snap je punt ook niet. Tussen de jaren 70 en 80 gebeurde in Nederland ongeveer elke paar maanden een terroristische aanslag. nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme_in_N...
Wat dat betreft zijn we niks meer gewend nu.

BasBr | 07-12-15 | 20:25

wat doorzichtig allemaal. alles om Poro te vriend te houden.... kan geen toeval zijn dat Hans van Baalen zijn opwachting weer eens maakte in NL.

Rico den Hollander | 07-12-15 | 20:25

@Piet Karbiet | 07-12-15 | 20:21
Zou er maar niet op rekenen.

Vrije Nator | 07-12-15 | 20:24

Aan wegbezuinigde stemhokjes kan een OVSE niets doen. GeenPeil wordt lachend in het bipsje gebald. Ik ben benieuwd naar uw creatieve antwoord in deze democratische krachtmeting. Dit referendum mag niet slagen van Den-Haag.

Maaiveld | 07-12-15 | 20:23

Ik heb vanochtend een WOB verzoek ingedient bij mijn gemeente met de vraag welke kosten er de afgelopen verkiezingen en referendum gemaakt zijn, en hoeveel daarvan door de overheid betaald is.

Kunt u ook..

marcoplarco | 07-12-15 | 20:22

De politiek zal os blijven dwarsbomen. Volgens mij is het tijd voor slimme plannen om met minder stemlokalen toch de stemmers te mobiliseren . Als we nu taxichauffeurs in Nederland stimuleren om een individuele vergoeding aan te vragen bij de kiesraad om iedereen naar de stembus te brengen
?
Een soort taxi naar het front zoals de Parijse taxi's naar het front.
‘De beroemde Parijse taxi hielp mee deze slag te winnen. De zaak scheen hopeloos, tot de Franse generaal Galliény (sic) alle taxi’s in Parijs rekwireerde voor het vervoer van soldaten naar het front en door deze snelle aanvoer van reserves gelukte het hem de krijgskansen ten gunste van de Geallieerden te doen keren’.

Goatboy2014 | 07-12-15 | 20:22

BasBr | 07-12-15 | 20:20

Wij gaan er niet uit komen. Wens je desondanks een fijne avond.

Apollo | 07-12-15 | 20:21

het is triest om te zien hoe met name die linksen, daaronder begrepen D66'ers, het democratisch proces hinderen. Vandaag weer een onverwacht staaltje Noord Korea doctrine gezien van de SP'er Jos Swarts, nu dit weer. Walgelijke lui die socialisten/communisten/marxisten/leninisten/KinJongOenen.

langzullenweleven | 07-12-15 | 20:20

Apollo | 07-12-15 | 20:15
De helft minder stembureau's is gewoon netjes uitvoeren.
Ik verwacht geen lange wachtrijen of enige onduidelijkheid over waar iemand kan stemmen.
Als ik naar mijn omgeving kijk, dan kan ik normaal naar 3 stembureaus op ongeveer gelijke afstand. Dat is natuurlijk belachelijk veel.
Niemand ligt wakker omdat ze 2 straten verderop moeten zijn.

BasBr | 07-12-15 | 20:20

Ik stel voor dat de mensen uit Groningen in Maastricht moeten gaan stemmen. Dat is pas echt democratisch.

Patatter | 07-12-15 | 20:19

10 minuten verder lopen is dan ook geen bezwaar, zeker met de dichtheid van het aantal stembureaus in Nederland.
BasBr | 07-12-15 | 20:16

Je zal tachtig zijn.

Apollo | 07-12-15 | 20:18

de Voorzittert | 07-12-15 | 20:08
De OVSE kijkt o.a. naar of de stemmen eerlijk geteld worden en of de campagne eerlijk verloopt. Iedereen mag stemmen, enz.. Ze zoeken naar onregelmatigheden.
De OVSE heeft geen enkel probleem met wat minder stembureaus, zolang iedereen maar kan stemmen voor de sluiting. 10 minuten verder lopen is dan ook geen bezwaar, zeker met de dichtheid van het aantal stembureaus in Nederland.

BasBr | 07-12-15 | 20:16

Het geld dat deze Haagse vaagbekken nu op stembureaus uitsparen geven ze straks 10 dubbel aan de facisten en kunstrovers in de Ukraine.

Berthe | 07-12-15 | 20:16

Er moeten rond april spotjes en advertenties komen met feiten over het referendum en het "democratische" gehalte van de VVD, PvdA en D66.
Dit moet er zó diep ingesmeerd worden dat ze er nooit meer overheen komen.

Dhr. de Wit | 07-12-15 | 20:16

@Boris die Sauertopf | 07-12-15 | 19:53
Uitsteekbare keuze !
Iemand nog een suggestie ?

Wijze uit het Oosten | 07-12-15 | 20:16

BasBr | 07-12-15 | 20:12

Schaf dan het raadgevend referendum af. Maar nu het er is gewoon uitvoeren, of je het er mee eens bent of niet. Mensen kunnen ook gewoon Voor stemmen.

Apollo | 07-12-15 | 20:15

Boris die Sauertopf | 07-12-15 | 19:56
---
ja.
Je zou kunnen zeggen dat de Nederlander zijn lot keihard verdient. Alleen wil ik daar niet hoeven onder te lijden omdat ik en zo veel anderen wel gewoon vooruit kunnen denken.

appeltjesgroeneweide | 07-12-15 | 20:13

Apollo | 07-12-15 | 20:07
Raadgevend is een referendum waarbij het volk aangeeft wat de meerderheid zou vinden.
Ik heb niet op mijn partij gestemd om de mening van het volk uit te dragen. Ik stem op mijn partij, zodat ze hun mening uitdragen en volgens hun overtuiging te stemmen.
IK vermoed dat de meeste partijen dit snappen, dus dit referendum is compleet overbodig.

BasBr | 07-12-15 | 20:12

Met welke missie reizen die OVSE waarnemers eigenlijk af naar ons referendum en van welk budget? Gaan ze alleen kijken of de stemmen eerlijk geteld worden of geven ze ook Europa-breed een persbericht uit dat de Nederlandse overheid de boel zit te traineren?
.
Die budget kwestie heeft trouwens een gratis campagne tot gevolg. Hoe ironisch hahaha.

de Voorzittert | 07-12-15 | 20:08

-weggejorist-

bug3 | 07-12-15 | 20:08

BasBr | 07-12-15 | 20:03
Nu het raadgevend referendum bij wet geregeld is moet de politiek zich daaraan houden. Eindeloos geld? Pffhhh, laat ook maar.

Apollo | 07-12-15 | 20:07

As ut nait gait zoas ut mot, mot't mor zoas ut gait. Vuul eil in zeegen in't naie joar!

EatSleepSlaveRepeat | 07-12-15 | 20:07

Al die mensen op een stempburo zijn toch vrijwilligers?

Piet Karbiet | 07-12-15 | 20:05

@EatSleepSlaveRepeat | 07-12-15 | 20:02 Oh, ja wel geld / winst voor hun, de kleine groep in de top. Niet voor u, de belastingbetaler, maar dat had u toch wel begrepen ondertussen?

EatSleepSlaveRepeat | 07-12-15 | 20:03

Hoe Geenpeil ook zijn best doet om belangrijk te lijken, blijft het een raadgevend referendum.
De uitslag doet er niet toe, zoals bij normale verkiezingen.
Natuurlijk trek je geen eindeloos geld uit voor zoiets onzinnigs.

BasBr | 07-12-15 | 20:03

Het is lachwekkend en bewijst maar weer dat de mening van het volk volstrekt onbelangrijk is voor de politiek. Maar net als met alles wat ze doen, gaan ze precies het tegenovergestelde bereiken van wat ze willen. Dit motiveert menig een toch zeker om stad en land af te reizen om keihard tegen het associatieverdrag te stemmen. Al is het maar om die angsthazen in Den Haag te zieken, die nu allemaal thuis zitten te vrezen dat hun carriere als zakkenvuller in Brussel in gevaar dreigt te komen.

El Muñeco | 07-12-15 | 20:03

Ze komen echt los heh? Mensen het verdrag draait om heeel, veeel, geld. Heel veel. Doe zelf maar het optelsommetje. Helpen waar je GP/GS helpen kunt. Het zal nodig zijn. Ja of Nee!

EatSleepSlaveRepeat | 07-12-15 | 20:02

Gewoon een fluim van de politiek in het gezicht van de burger. Nepdemocratie, nepkabinet.

Apollo | 07-12-15 | 20:00

Waarom is het zo'n kostbaar proces, zo'n referendum? Omdat de overheid nog in de vorige eeuw leeft; en elke stem op papier met een potlood gezet moet worden. En dan handmatig geteld moet worden. In een stemlokaal. Waarom kan dat nog niet digitaal? Is dat zo ontzettend moeilijk dan?

Sioux | 07-12-15 | 20:00

Hoe minder klapvee de Pvda kan optrommelen des te beter toch?

Progresievelng | 07-12-15 | 19:59

Straks staan de "democraten" in Groningse raad weer vooraan om kiezers te overtuigen om op hen te stemmen.
Gelukkig wordt netjes genoteerd welke politieke partijen en poppetjes dit referendum proberen te saboteren zodat dit mooi in aanstaande verkiezingscampagnes tegen hen gebruikt kan worden.

Dhr. de Wit | 07-12-15 | 19:59

appeltjesgroeneweide | 07-12-15 | 19:41
www.powned.tv/nieuws/politiek/2015/12/... met dat soort populistisch gedoe gaan de nu zo hard roepende '¡ik stem echt nooit meer VVD!' toch weer overstag, let maar op..
Nederland is daarom ook kansloos verloren.

Boris die Sauertopf | 07-12-15 | 19:56

VanBukkem | 07-12-15 | 19:48

Zolang Drentenaren rijmt op korenaren vind ik het prima.

Morgenhout | 07-12-15 | 19:56

*pleite

Bokito ergo sum | 07-12-15 | 19:56

mailadres is al weer peite

Bokito ergo sum | 07-12-15 | 19:55

Laatst was die PvdA mevrouw uit Grun op de televee wel helemaal voorbereid op de ontvangst van 1500 asielzeikerts.
Genoeg budget.

Piet Karbiet | 07-12-15 | 19:52

Potverdoarie moak ik zulf ein brek. Mot mout mout weez'n.

Stormageddon | 07-12-15 | 19:51

Mail verstuurd. Bende gauw gek!

nemoj me jebat | 07-12-15 | 19:51

Ik heb nu 5 verkiezingen meegemaakt in Grun en ik kom iedere keer in een uitgestorven stemlokaal, waarvan de tweede keuze nog steeds half zo ver zou zijn als in het dorp waarvan ik kwam. Ik vind het eerder storend dat ze zoveel geld verspillen bij normale verkiezingen, als deze keer een beetje normaal doen.

tada | 07-12-15 | 19:50

@VanBukkem | 07-12-15 | 19:48
Heel veel +. Helaas kan ik je er maar 1 geven.

Vrije Nator | 07-12-15 | 19:50

Mot weez'n: "mail joen roadslid". Verder: filesetaaierd. Strakke vertoalings.

Stormageddon | 07-12-15 | 19:49


gebrokenvleugel | 07-12-15 | 19:42

Ben er precies één keer geweest toen Frans Haks er nog directeur was. Voor zover ik mij kan herinneren hing er aan iedere wand wel één of meer kuntsuitingen uit de homo-erotische school. En die zouden de dieven geheid hebben laten hangen, stelletje homofoben...

eerstneukendanpraten | 07-12-15 | 19:48

@Morgenhout | 07-12-15 | 19:44
God moak uut 't golden koren, de Grunnegers, Friesen en Drentenoaren.
Uut 't kaf en aandere nait te bruuk'n resten, moak Ie die stakkers uut 't westen.

VanBukkem | 07-12-15 | 19:48

Benn'n ze nou heulemaol seupel word'n doar in Grunn? Godverdamme.

ad melkert | 07-12-15 | 19:47

Je zou haast gaan denken dat er een smerig spel wordt gespeeld.

janmetdepet | 07-12-15 | 19:46

En wie zitten er in het College van B&W? Ja hoor, VVD, PvdA en D66. Dacht ik het niet?

MAD1950 | 07-12-15 | 19:45

volgende keer een onderwerp kiezen dat de man op straat echt interesseert? dan staan er vast genoeg stembussen

hipocritisch | 07-12-15 | 19:45

Grun, da bin allemoal butjes.

Morgenhout | 07-12-15 | 19:44

Ons knalrooie stadsbestuur voldoet weer eens volledig aan de verwachtingen en stelt wederom zwaar teleur.
(Ik zal eens uitzoeken wie mijn raadslid is. Ik denk één van de PVV.)

VanBukkem | 07-12-15 | 19:43

Graag zorgen dat dit uitkomt, Grunnegers:

Van Lauwerszee tot Dollard tou,
Van Drenth' tot aan het Wad,
Doar grui'n en blui'n de stemburo's,
Rondom ain wond're Stadt.

Joris Draaksteker | 07-12-15 | 19:43

Waarom kan stemmen nog niet via een appje? Oh wat je, publieke sector en IT...

Freddie Stobart | 07-12-15 | 19:42

Van mij mogen nu diezelfde Oekrainers, het Gronings museum met de Bowiecollectie leegroven.

gebrokenvleugel | 07-12-15 | 19:42

Ha de klompen in de machinerie: sabotage. De letterlijke betekenis van sabotage. Iemand kent zijn klassiekers hier!

C-Bear | 07-12-15 | 19:41

Het is jammer dat Rutte openlijk laat zien alle schaamte voorbij te zijn. Dit is zijn werk, daar ben ik zeker van.
--
Maar het is oké. Het laat nog meer mensen zien dat Rutte en politici in het algemeen niet te vertrouwen zijn.

appeltjesgroeneweide | 07-12-15 | 19:41

Iemand denkende dat deze strijd eerlijk gestreden ging worden ?
Dream on...
*Queen in mediaplayer mikken doet* (Zoek maar een nummertje uit, We will rock you.. of Another one bites the dust..)
Bring it on !

Wijze uit het Oosten | 07-12-15 | 19:41

Wel vreemd trouwens dat de andere nieuwssites hierover niet tot nauwelijks berichten.

Gijsie | 07-12-15 | 19:39

Wat mij betreeft moeten ze het aantal stemhokjes juist verdubbelen, maar ik denk dat het plaatsen van dit soort berichten juist averechts werkt. Gemeenten denken "zie je wel... andere gemeenten doen het ook! Dus wij kunnen ook wel met minder stemhokjes!"

DeSteef | 07-12-15 | 19:39

Vreemd dat de burgers daar nog niet massaal protesteren. Je zou aan gaan nemen dat die pvda en vvd zoveel voor ze gedaan heeft met het gas debacle.Nou kunnen ze ze een keer terugpakken en verzuimen ze het.Ik zou gaan voor nog extra stemhokjes in plaats van halveren.

tweetybird | 07-12-15 | 19:38

Wat ik niet begrijp aan dit hele verhaal is dat je volgens de wet helemaal niet verplicht ben om de mensen op de stemlokalen te betalen, laat staan dat er geregeld is hoeveel je ze zou moeten geven.
Makkelijke manier om kosten te besparen is dus om deze mensen minder of zelfs helemaal niets te geven. En willen je gebruikelijke pipo's dan niet meer komen dan zijn er in elke gemeente toch wel een paar eenzame bejaarden te vinden die toch niks beters te doen hebben en al lang blij zijn dat ze zich een dagje nuttig kunnen maken en wat aanspraak hebben?

ZonderNaam | 07-12-15 | 19:35

Is het niet gewoon verplicht om hetzelfde aantal stembureaus als normaal te hebben? Wat een bananenrepubliek!

loerelau | 07-12-15 | 19:35

Komt goed uit morgen is de meest productieve dag van de week, handig met die 10k+ aan e-mails. Mits hun mailserver dan nog niet verast is natuurlijk.

Boris die Sauertopf | 07-12-15 | 19:35

Maar is er ook een stembureau in Oudeschip?

eerstneukendanpraten | 07-12-15 | 19:35

Je kunt Driekus nog nominueren voor Groninger van het Jaar www.rtvnoord.nl/gvhj (mag niet van de voorwaarden maar boeie, veel meer Groninger vind je niet snel)

Mesmer | 07-12-15 | 19:35

Jammer, zwaar jammer.

Vrije Nator | 07-12-15 | 19:34

Nait soez'n moar doun, mien jong.

Sherpa | 07-12-15 | 19:33

OVSE, kom er maar in.

Botte Hork | 07-12-15 | 19:32

Ben benieuwd hoever we in de dorpen moeten reizen om te kunnen stemmen.

Gijsie | 07-12-15 | 19:32

Het stinkt hier naar Kaas.

Oeloeboeloe | 07-12-15 | 19:32

@Kaas de Vies | 07-12-15 | 19:28
Ben je weer gedronken?

Botte Hork | 07-12-15 | 19:31

Van 4 naar 2 stemlokalen... Dasniebest..

Vozz023 | 07-12-15 | 19:31

ok Kaas

Treurgrond | 07-12-15 | 19:31

Driekus moeten we hebben voor campagne in Groningen! Go Driekus!

Kaas de Vies | 07-12-15 | 19:29

Grappig, gemeente Groningen, kan me in ieder geval niet herinneren om een bruine envelop aangeboden gekregen te hebben om een rare variant van een omniversum te redden via mijn netwerk. Rare fictieve wereld.

Weet ik dus niets van.

Driekus wel, denk ik.

Kaas de Vies | 07-12-15 | 19:28

Mooi, dat scheelt weer campagne voeren, die campagne regelt zichzelf.

op naar 1 stembureau in het kamertje van de Minister President!

Kaas de Vies | 07-12-15 | 19:26

REAGEER OOK