Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Filmindustrie gaat boetes uitdelen aan downloaders

ezgif-3587167352.gifWie illegaal download krijgt volgend jaar waarschijnlijk een waarschuwing. Doe je het nog een keer, dan krijg je een schikkingsvoorstel van 150 euro per film. Dat gaan de Nederlandse filmdistributeurs regelen. Hoe? Door je gegevens op te vragen bij de je internet service provider. Jup. Volgend jaar bestaat de kans dat de politie een film illegaal downloadt op jouw computer met de nieuwe computerwet en je vervolgens een "boete" van 150 euro krijgt van een Nederlandse filmdistributeur die je gegevens bij je kabelmaatschappij heeft opgevraagd. Kleine kans, maar toch. Wat filmdistributeurs in feite doen is jarenlang vertrouwen op oude verdienmodellen, terwijl het internet de wereld over nam, en nu het ruiterlijk te laat is proberen de grenzen dicht te gooien. Is er een alternatief voor de database aan illegaal te downloaden films en series die dezelfde films en series -allemaal- op hetzelfde moment in goede en betrouwbare kwaliteit heeft, maar dan middels een online abonnementsstructuur? Nope. Videoland, Netflix en HBO hebben allemaal een (groot) deel van de totale catalogus, met overlap bij elkaar, maar kunnen alle drie afzonderlijk -en zelfs gezamenlijk- niet concurreren tegen de keuze, kwaliteit en snelheid van publicatie van de illegale bronnen. De symptoombestrijding van de Nederlandse filmdistributeurs door gebruikers van een fout systeem zwaar te bestraffen (en hun online privacy grof te schenden) is zinloos en belachelijk, zolang diezelfde Nederlandse filmdistributeurs niet hun best doen om het systeem zelf te verbeteren. Met andere woorden, waar blijft dat fantastische online aanbod tegen een schappelijke prijs, lui? Wild om je heen slaan is niet de beste strategie als je hopeloos achterloopt in de marathon. Doe-het-zelf VPN, dat gaat nog eens heel groot worden in 2016. Ceterum censeo illegale downloaders esse delendam.

Reaguursels

Inloggen

Tuurlijk, veel succes met de halve wereld aanklagen voor nikszeggende bedragen.
Veel succes met het vinden van alle VPN gebruikers.
Veel succes met het omkeren van de publieke opinie dat downloaden nou eenmaal kan.

Dat ging de cassettebandjes ook zo goed af.
Tief op, ga boeven vangen.

Sleutelplanktovenaar | 02-12-15 | 11:06

Fox zendt snel walking dead uit maar het zit vol met stomme reclames waar ik niet op zit te wachten en die het kijken onnodig veel langer maakt. Dus het alternating is dan.....

polt | 02-12-15 | 08:23

Escovanity

Adres opvragen wanneer ze niet weten welke sites ik bezoek? Of wat ik download?
Wanneer er geen log wordt bijgehouden bij dit VPN.
achter 256 bit encryptie? Deze VPN niet een plaatselijke ISP boer is? Dacht het niet.

Nojodaaaaaaaaaaa | 02-12-15 | 08:16

Nojodaaaaaaaaaaa | 02-12-15 | 06:31
Je beseft wel dat een goede VPN boer ook gewoon een ISP is en dat ze dan gewoon 2x je adres moeten opvragen. Meer doet het niet.

Escovanity | 02-12-15 | 07:47

Sinds gister lid geworden van het grootste VPN netwerk ter wereld. kost een paar centen maar dan heb je ook wat. De tyfus voor de NL overheid, stichting Brein (hoi timmie)en de hele zure EU bij elkaar.

Nojodaaaaaaaaaaa | 02-12-15 | 06:31

@lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:47
Uuuuuh.... www.fucktimkuik.org/

lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:48

@meso1 | 01-12-15 | 15:37
Via proxy naar Pirate Bay... klaar....

lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:46

@Angel_eyes | 01-12-15 | 15:34
Ja bij mij kunnen ze via UTorrent uploaden... kan ik ook niks aan doen toch.... geen verstand van computers..

lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:45

@XverderNix | 01-12-15 | 15:34
En dan nog? Gaan ze werkelijk peperdure rechtszaken aanspannen tegen individueel downloadenden om zulke lage bedragen te gaan innen... naaaah...

lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:43

VPNs zijn leuk maar wel weer een technische oplossing voor een politiek probleem.

Dat hele copyright gelazer gaat terug naar de Conventie van Bern, daar ging het om auteurs en uitgevers/drukkers, en de Engelsen om de "copy right" en de Fransen (o.l.v. Victor Hugo) om de "droit d'auteur". Gewone burgermannetjes hadden er dus niets mee te maken, want die schreven geen boeken en hadden ook geen drukpersen in de achterkamer. TOEN, in 1886, werd dus even voor ons beslist dat dat copyright tot minimaal 50 jaar na de dood!! van een auteur zou gelden. En van daar werd het alleen maar erger.

Een politiek probleem zou politiek opgelost moeten worden. Vinden we met z'n allen (althans een grote meerderheid) dat deze regels aangepast moeten worden? Dan moeten wetten worden aangepast en verdragen worden opgezegd (doe je dat met genoeg landen, kan dat best).

EnNouJijWeer | 02-12-15 | 03:42

@ProAsfalt | 01-12-15 | 15:29
Hebben ze jou ook te pakken met zo'n reintegratieproject?.......

lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:37

@Mans5 | 01-12-15 | 15:38
Moet je de auto in, parkeren,in de rij gaan staan,ongemakkelijk in zo'n stoel gaan hangen......... Lig liever voor mn widescreen op de bank.......

lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:34

@lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:30
En dat via Proxy dus, Hide my ass...

lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:31

@Gezwelgje | 01-12-15 | 15:26
Trouw piratebay gebruiker..... ik hoef niet de allernieuwste als eerste te zien....
Ben prima tevreden...

lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:30

@wakkere_nederlander | 01-12-15 | 15:23
Volgens Google vertalen: Maar ik denk dat het moet worden vernietigd Illegale downloaders"....

lilluke halve hoan | 02-12-15 | 03:29

Het zal nog een leuke klus worden om iemand te veroordelen alleen obv een IP-adres...
.
Het hele internet is zo lek als een mandje; zelfs Cisco-routers worden al gehackt dus dan is IP-spoofing een koud kunstje. Bovendien heb ik misschien wel een handige buurjongen die op mijn WiFi heeft ingebroken; nou heb ik die niet en als ik die wel had, zou ik hem snel door hebben want ik weet er meer van dan welke wannabe whizkid dan ook en alles zit hier dus potdicht, maar dat ga ik die rechter niet vertellen, natuurlijk.
.
Kortom, ze zullen met zwaarder geschut moeten komen om aan te tonen dat ik illegaal gedowload heb; ik wens ze veel suck ze 'es...

Brou Is Back | 02-12-15 | 00:51

-weggejorist-

uberpatzer | 02-12-15 | 00:19

Aan de andere kant wel cool dat videotheken weer terugkomen en de waarde van een film bekijken vermeerdert wordt

Pork & Beans | 01-12-15 | 23:45

Dus als ik een film niet leuk vind moet ik hem toch kopen

Ik annuleer nu al mijn proefritten bij bekende automerken

Triple2K8 | 01-12-15 | 23:07

-weggejorist-

T. Dibi | 01-12-15 | 22:11

Ik download altijd via het netwerk van de buren.

FrankVeer | 01-12-15 | 21:58

Vogelbeest | 01-12-15 | 15:59
En dankzij Black Friday heb je al VPN bij privateinternetaccess voor 2.50 dollar per maand. Te betalen met bitoin/paypall/etc. www.privateinternetaccess.com/pages/b...

Hoen | 01-12-15 | 21:48

@meso1 | 01-12-15 | 16:20 Zenks man!

Vogelbeest | 01-12-15 | 21:34

Willen ze mij weer naar de bioscoop krijgen, dan zullen toch wel eerst wat fatsoenlijke theathers moeten bouwen in 020 en stoppen met de verkoop van popcorn en andere tokkieversnapperingen die luidruchtig worden geconsumeerd tijdens de film. Tevens dat geluidsvolume omlaag - stelletje gekken. Bioscopen zijn tokkietheaters geworden.
Over die belachelijk lange reclameblokken nog maar niet gesproken.
Getekend: voorheen een bioscoopganger.

McMarx | 01-12-15 | 21:18

@tweetybird | 01-12-15 | 19:42
Top. Bedankt voor de informatie, dat wist ik allemaal niet

Vladimir316 | 01-12-15 | 20:55

Ik maak me werkelijk geen zorgen. Het is een verloren race voor filmdistrubië want:

Een provider gaat niet zomaar klantgegevens en ip-adressen beschikbaar stellen ten gunste van een ander. Zou die dat wel doen, dan graaft ie zijn eigen faillissementsgraf want stapt iedereen die wil downloaden over naar een ander. Bovendien zou het eerst wetgeving moeten worden.

Eigenlijk zijn die lui die dit willen gewoon episch seniel: Downloaden bestraffen met hoge boetes en daarmee verwachten dat men weer een eurootje of vijftien-twintig voor een DvD gaat neertellen in de winkel.

Haha! Dat is net zoiets als: een stekelvarken dat loopt te gillen dat ie geknuffeld wil worden.

Alle zielepoten van Stichting Brein en filmdistributië: Komt er nooit doorheen!... ga een leven lijden man!

HypoPseudo | 01-12-15 | 20:26

Dus ze proberen nu de Euroknaller bak 150x zo duur te verkopen? Daar gaat geen rechter mee akkoord. Gewoon op een zaak laten aankomen als je zo'n brief krijgt. Fotootje prijzen videotheek (als je er nog 1 kan vinden) screendumpje pathé online en Netflix prijzen. Zo, en dan dreigen met 150 euro? Doei!

Escovanity | 01-12-15 | 20:15

Madame Poitiers | 01-12-15 | 16:39

Poeh zeg inplaats dat die acteurs dan 5 auto's en een diamanten ring en een villa met zwembad en 100 kamers kunnen komen kunnen ze 1 auto minder kopen. Nee ik heb echt medelijden met ze. Vooral als je hoort dat bijvoorbeeld de grootste steelboef van de buma 5000000 euro mee krijgt omdat hij vindt dat hij er recht op heeft. Leuk detail wij burgers betalen zelf die 500000 euro waar hij denkt recht op te hebben. Ik zeg dan ik heb betaald voor die films. Samen met alle andere nederlanders.Of noemt u dat wat de buma directeur doet dan weer geen stelen van ons burgers.Daarvoor lekker blijven downloaden met zulke steel clubs. Ze roepen het zelf over zich af . Sterker nog ze laten u zien dat u een sukkel bent. Pfff een filmpje terwijl je je zakken kan vullen met niks doen voor 500000 euro.Effe directeur worden van de Buma steel club betaald met geld van de burger.

tweetybird | 01-12-15 | 19:52

Voor de volledigheid wil ik hier nog even wijzen op het bestaan van seedboxen: en.wikipedia.org/wiki/Seedbox

Google zelf even verder.

OhJee | 01-12-15 | 19:50

Vladimir316 | 01-12-15 | 16:16

Nee het is streaming bij de meeste plugins in kodi behalve als je van torrent plugins gebruik maakt.Maar die moet je dan wel op kodi zetten. De meeste hebben streaming plugins er op.Geen zorg dus.Ze zullen niet bij u komen maar bij de aanbieder maar die zijn haast niet te pakken.En ook dat weet de muziek en video industrie. Het is onbegonnen werk. Zeg maar ze doen wat lapwerk om angst te creeeren maar meer kunnen ze niet.

tweetybird | 01-12-15 | 19:42

@Den Heerscher | 01-12-15 | 19:21

Maar de gerundium accusativus van delere is delendum. Dan moet het mannelijk meervoud delendi zijn.

De Eindbaas | 01-12-15 | 19:42

tweetybird | 01-12-15 | 19:29

O ja nog een leugentje van haatgenerator. U provider werkt niet mee op aanvraag en verwijst ze naar de rechter. Logisch ook want ze zouden geen klant overhouden. Want het is een schending van privacy.Ongevraag u gegevens geven. Dit doet de provider pas als de rechter het beveelt. Niet eerder.En zoals ik al heb gezegd een rechter gaat daar niet zomaar toe over.Allemaal bangmakerij van haatgenerator die schijnbaar een belang heeft.En hier angst loopt te zaaien met onzin.U kunt vanavond rustig gaan slapen na de nieuwe james bond. Morgenochtend staat er geen arrestatie team klaar.

tweetybird | 01-12-15 | 19:37

Haatgenerator | 01-12-15 | 16:03

U praat een beetje onzin en maakt mensen onterecht. Daarvoor verdenk ik u ervan iets met die industrie te maken te hebben. Want wat u verkondigd is in het geheel niet waar. De provider is volgens de wet niet verplicht om u ip te geven. Daar moet ten eerste altijd een rechter aan te pas komen. En dan moet het aangetoond worden dat het gaat om een aanmerkelijk belang. Downloaden zullen ze niet snel toestemming krijgen . Veel. Heel veel uploaden wel. En dan nog heel moeilijk.Want hoe toon je dat aan als je geen ip adres hebt.Het is ook nu weer bang maken voor de buhne in de hoop dat veel niet meer durven. Maar tot nu toe hebben ze in nederland nog steeds geen poot om op te staan.

tweetybird | 01-12-15 | 19:29

Prima dan gaan dan weer een VPN of VPS gebruiken. We hadden vroeger al een gezamelijke colo server omdat disks duur waren en uploaders traag; downloaden deden we versleuteld via SSH. Tijdje Netflix gehad, beviel erg goed met de TV app maar aanbod sloot te vaak niet goed aan. Nu weer Popcorn time en BT bij gebrek aan iets goeds legaal.

Fedor Emelianenko | 01-12-15 | 19:25

@De Eindbaas | 01-12-15 | 19:04
Klopt. Dat staat het dan ook.

Den Heerscher | 01-12-15 | 19:21

Haatgenerator | 01-12-15 | 17:40

Ja en dan zal de rechter kijken naar het belang voor die content wetende dat zo'n usenet dienst geen klanten meer krijgt omdat je niet op linken mag klikken.En die gaat dus failliet. Verder is het al zo dat de meeste films niet meer gelinkt staan met de naam van de film.Want je dacht toch niet dat ze stil blijven zitten.Het is voor stichtingen als brein voor eigen portemenee in weze een gelopen race. Voor alles waar ze mee komen wordt het nog sneller gedebunked. Dat is een koekje van eigen deeg van de muziek en film industrie die de burgers overal op de wereld teveel hebben laten betalen. Zelf de content niet goed aanbieden en achtergelopen hebben op internet gebied.En daar is op ingestapt door creatieve mensen en valt nooit meer te stoppen. Het enigste wat ze ermee bereiken is weer een terug naar wat oudere tijd. Het aanleveren onderling van die films op usb stick of sd kaart als uiterste geval. Maar ik denk dat het op internet nooit meer echt te stoppen valt.Want overal komt toch steeds weer een oplossing voor. Zelfs in duitsland is het downloaden niet gedaald. Heel even was dat maar niet voor lang. Het is weer als vanouds maar op andere manieren.Al je het wil oplossen betekent einde internet. Want dat is nog de enige manier om het te stoppen. Onbegonnen werk dus.Brein blijft volhouden net als Buma en andere partijen in landen het levert hun puur geld voor eigen zak op. Zeg maar zo'n half miljoen salaris voor een jaar per directeur. De muziek en video industrie is helemaal niet gebaat bij die clubjes. Beter zetten ze in op wel een betaalbaar alternatief met goede content.Desnoods via internet providers.Nu dweilen ze met de kraan open.

tweetybird | 01-12-15 | 19:19

@Den Heerscher | 01-12-15 | 18:21

Aangezien het een AcI is moet alles hoe dan ook in de accusativus staan. Lijkt mij.

De Eindbaas | 01-12-15 | 19:04

@De Literator | 01-12-15 | 17:42
Cartagina is dan weer niets. De stad heette gewoon Carthago en dat wordt dan vervoegd als Carthaginis, Carthagini, etc. etc., zoals ook "mater" vervoegd wordt. Anders zou het Carthagina, -ae, -ae, -am zijn, en dus "Ceterum censeo Carthagin*a*m esse delendam." M.a.w. de 1e in plaats van de 3e declinatie, als we dan toch aan het muggenziften zijn. We begonnen tenslotte ook met een verschil van één letter...
Ook van deze zijde gepaste excuses, de uwe zijn ten volste aanvaard. :)

Den Heerscher | 01-12-15 | 18:21

De wet zou het volk moeten dienen, niet andersom.

teevee | 01-12-15 | 18:17

In Nederland is zowel uploaden en downloaden verboden volgens de download wet van mei 2014. Streamen is waarschijnlijk ook verboden maar de rechtbank Lelystad heeft nadere uitspraken verzocht bij de EU. Dit betekent niet dat streamen tot die tijd legasl is. BREIN vervolgt in de meeste gevallen zelden maar onderhandelen een schikking met een rechtszaak als dreiging. Binnen die schikking worden ook boetes overeen gekomen.

Mesmer | 01-12-15 | 18:03

@Haatgenerator | 01-12-15 | 17:40
Als ik naar de bioscoop ga betaal ik voor een dienst: een prettige avond. Waarom claimt de filmmaatschappij daar alle verdiensten van?

frank87 | 01-12-15 | 17:59

@Haatgenerator | 01-12-15 | 17:50
Fout: ze zien mij het liefst voor een film waar zij rechten op hebben. Alle laagdrempelige distributiekanalen verstoppen ze helemaal met oude films om de concurrentie er uit te drukken.

Ik kan niet geloven dat er alleen maar film gemaakt kan worden in Hollywood.

frank87 | 01-12-15 | 17:56

@MarcS | 01-12-15 | 17:05
Maar wel lollig en nuttig. Dan weet iedereen waar je staat in het Rome tegen Carthago debat.
Overigens ben ik van mening dat Mark Rutte af moet treden.

Vrije Nator | 01-12-15 | 17:50

@Haatgenerator | 01-12-15 | 17:46
En in een aantal landen zijn dit soort praktijken ook al weer gestopt.
Mensen die altijd verwijzen naar "in het buitenland" vergeten dat Saudi Arabië en Wit Rusland daar ook bij horen.

frank87 | 01-12-15 | 17:50

http://www.computeridee.nl/nieuws/providers-werken-niet-mee-aan-boetes-voor-downloaden/

Daar... Ajuus...

Onslaught Reborn | 01-12-15 | 17:50

@frank87 | 01-12-15 | 17:05
Niet gevaarlijker, de filmmaatschappijen zien niets liever dan dat de oude films vergeten worden, die zien jou liever voor een nieuwe film. Maar je hebt gelijk, er zijn meer oude, prachtige films gemaakt dan dat je ooit zou kunnen bekijken. Ken je klassiekers. Desalniettemin zou ik het jammer vinden als de huidige filmindustrie schade oploopt, want ik geniet bijvoorbeeld al dagelijks van prachtige Netflix series.

Haatgenerator | 01-12-15 | 17:50

Kunnen ze niet, maar met Brussel gaat het zo ooit lukken. Die kiest altijd partij voor multinationals en fukt ons burgers.

Sergeant_Peper | 01-12-15 | 17:48

@frank87 | 01-12-15 | 17:34
Nee, daarom staat er ook "volgend jaar"
In een aantal landen is dit trouwens al wel aan de gang.

Haatgenerator | 01-12-15 | 17:46

@MarcS | 01-12-15 | 17:07
WODS
www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-i...
Natuurlijk mag een filmmaatschappij die info zelf niet opvragen maar ze mogen het wel bij justitie neerleggen als ze kunnen laten zien welke IP adressen er beschermd materiaal binnen gehaald hebben.

Haatgenerator | 01-12-15 | 17:44

Le Roi | 01-12-15 | 15:50

Dat, zie maar eens aan de 1e werken van Hayao Miyazaki te komen in NL.
Onmogenlijk, als je dat op een legale manier wilt krijgen moet je eerst Japans leren om dan vervolgens de boel uit Japan te bestellen.
Maar dan gaat de klimaat-hippie's weer zeuren omdat het superveel kerosine kost om een paar oude VHS banden of DVD's naar Nederland te halen.

Dat is daarmee meteen een mooi argument.

'Ik download illegaal want ik geef om de natuur'
'Als je me echt een boete geeft ben je dus de Satan en geef je niks om de huppelende konijntjes in de weide'

In Nederland win je een rechtzaak dan dus gewoon, haal de natuur erbij en #winning

het orgineel | 01-12-15 | 17:43

@Haatgenerator | 01-12-15 | 16:49
Hij is inderdaad wat eenzijdig in zijn uitleg: maar de vraag is wel een beetje hoe het zit met streaming-sites. Ligt dan de betaalplicht niet bij de site? Is dat niet de reden dat uitzending gemist en dergelijke alleen streamen?
Overigens: www.youtube.com/watch?v=IeTybKL1pM4

frank87 | 01-12-15 | 17:43

Den Heerscher | 01-12-15 | 17:12

Ook voor mij heel wat jaartjes terug. Deed in 1974 eindexamen. Delendas is inderdaad mv vrouwelijk. Cartagina is vrouwelijk, maar dat is toch geen reden om downloaders dan ook maar vrouwelijk te laten zijn ...
Sorry voor het muggenziften trouwens... en complimenten dat je de fout van Quid ook zag ;-)

De Literator | 01-12-15 | 17:42

@tweetybird | 01-12-15 | 17:17
Omgekeerde wereld.
Je betaald voor een dienst, namelijk usenet. Niet voor de content die op usenet staat. Die is in feite van niemand, of van iedereen. Zoals op straat, wat je daar vindt is van niemand, of iedereen. Daar is de eigenaar van die straat niet voor aansprakelijk.
Iemand die een film op usenet zet is in feite een heler, en jij neemt gestolen waar af (ook al betaal je daar niet voor, dat maakt niets uit in deze). En als je "poep" hebt gedownload dan zal je daar niet voor vervolgd worden, maar als je heel bewust op "Avatar" geklikt hebt dan is het een ander verhaal.

Haatgenerator | 01-12-15 | 17:40

En de filmindustrie heeft al zo zwaar.. Grappig eigenlijk dat het internet geen negatief invloed heeft op de omzetten.

Wasbakplasser | 01-12-15 | 17:36

@Haatgenerator | 01-12-15 | 17:04
Je kunt alles voor de rechter brengen. Ik kan het ook voor de rechter brengen als ik vind dat jouw huis eigenlijk van mij is.

Maar tot nu toe is het vooral een persbericht. Heb jij al van mensen gehoord die zo'n bericht gekregen hebben?

frank87 | 01-12-15 | 17:34

Haha, mocht het zover komen dan ga ik zorgen dat ik helemaal niet meer te volgen en te traceren ben op internet. Zal de NSA etc vast ook leuk vinden.

Blobber_NL | 01-12-15 | 17:20

Kan nog leuk worden. Ik zal u even een voorbeeld geven. Ik heb een pay newsserver. Die bieden middels newsgroepen content aan die ik download. In weze betaal ik dus om die content te downloaden. Ik download maar aangezien ik daarvoor betaal. Wie moeten ze nu aanspreken. De content verstrekker waar je voor betaald of mij. Ja vragen vragen. Ze denken toch niet dat ik een provider betaal om enkel naar linkjes te kijken. Hun produkt is u mag downloaden voor dat bedrag. En daarvoor heb ik die payserver genomen. Ik stuur ze dan ook gelijk naar de aanbieder waar ik voor betaal. Gaan ze het dasr maar halen. Ik ben benieuwd of een rechter weet wat hij daar mee moet. Dit zelfde geldt in weze ook voor u internet provider. Daar bij kunt u overal naar toe en aanklikken. Daar betaald u voor. Waarvoor zou je perse moeten aan nemen dat het een verboden link is. Hij staat er toch dus mag je er op klikken. Dat is het hele idee van internet.Het lijkt mij dus dat ze de burger daar nooit op kunnen afrekenen daar internet een vrij medium is. Iets downloaden kan dus nooit fout zijn. En je betaald voor die content want je betaald de provider.Het is dus een afdouwen op de burger voor iets wat de provider en het internet ter beschikking stellen.Zij leggen het in de schappen van de winkel in weze alleen u mag er dan niet aankomen. Raar toch.Wapens zijn verboden en liggen dus ook niet in de schappen. Omdat ze verboden zijn. Alles wat in de schappen ligt is om te verkopen. Wat bij de internet provider in de schappen ligt mag u dus downloaden want u rekent aan het eind of aan het begin af met de provider. Ja ja rechters hoe daarmee om te gaan. Want downloaden verbieden is in weze einde internet.Gaat u de providers maar vertellen dat wat zij in de schappen leggen verboden is en dus niet in die schappen mogen liggen. Gaat u maar uitzoeken welke link verboden is en haal dat uit die schappen. Ondoenlijk en het einde van internet. Ik wil die rechtzaak wel eens zien.Alles wat mijn huis in komt en waarvoor ik betaal is van mij.Die mogelijkheid wordt mij geboden door te betalen aan een internet provider. Ik zeg prettige wedstrijd.Mijn contract is dat ik mag kijken en downloaden en zelfs uploaden.Daar betaal ik voor. Het is niet mijn taak om te kijken of de link iets bevat wat niet zou mogen. Of het mag binnenhalen.Als ik op de link poep druk en de film avatar blijkt binnen te komen hoe kan ik dan bepalen dat het niet mag want poep mag wel maar avatar zou dan weer verboden zijn. Kul dus. Ja ja vragen vragen. En kom nu dan maar eens met dat antwoord.

tweetybird | 01-12-15 | 17:17

En on-topic:
Ik heb tegen de muur zo'n 5 vierkante meter aan cd's staan, een stuk of 200 DVD'tjes in totaal, nog een stapel VHS waar ik geen hol meer mee kan, een stapel vinyl van ongeveer een meter, een spotify-abonnement en ik wordt al gedwongen om een fucking TV abonnement te hebben voor mijn internetsnelheid. Daarbij bezoek ik ongeveer eens per maand een bioscoop.
Stel dat ik elke film en serie die ik download ook nog zou kopen, dan zouden de DVD's niet eens in mijn woning passen en bovendien is dat gezien het huidige belastingklimaat ook nog eens totaal onbetaalbaar.
Ze kunnen de vinger krijgen.

Den Heerscher | 01-12-15 | 17:16

@Haatgenerator 15:50: Het hoeft niet gratis. Tientje-15 per film, euro per aflevering van een serie lijkt me redelijk, of een onbeperkt abo zoals bij Spotify. Als het aanbod *alles* omvat, het download to own is (voor die prijs mag dat wel), en er geen fucking DRM, previews of reclame op zit, dan wil ik wel.

Muxje | 01-12-15 | 17:15

@De Literator | 01-12-15 | 16:55
-as is vrouwelijk accusatief meervoud, waar de -am het vrouwelijk accusatief enkelvoud is. In dit geval delere (verwoesten), stam + nd + uitgang (f. acc. pl.) = delendas. Of heb ik het niet goed onthouden? Het is al wat jaartjes terug.
Verder heb je gelijk, mannelijk zou delendos zijn.

Den Heerscher | 01-12-15 | 17:12

MarcS | 01-12-15 | 17:05

Dude. Serieus. Het zal maar je dagindeling zijn als werkloze faalhaas.

De Koreaanse Slet | 01-12-15 | 17:11

@Haatgenerator | 01-12-15 | 16:03
Welke wet?

MarcS | 01-12-15 | 17:10

HBO, Netflix en dergelijke hebben absoluut geen volledig aanbod in vergelijking met wat er in de schappen bij de mediamarkt ligt. Of in vergelijking met wat ze in de VS bieden. Bovendien: als ik films of series wil downloaden om op een iPad te zetten zodat ik ze in het vliegtuig kan kijken, hoe doe ik dat dan? Bij de Pirate Bay kan dat wel. Trouwens: Spotify biedt dat ook.

De Nederlandse regering had ooit een goed beleid: illegaal downloaden wordt niet vervolgd, totdat er een vergelijkbaar legaal aanbod is. Waarom zijn ze daar vanaf gestapt? Misschien bang voor TTIP; als dat doorgaat kunnen distributeurs de Nederlandse staat aanklagen voor een geheime "rechtbank" voor nalatigheid.

Ik blijf films gewoon downloaden. Fuck you. Muziek steel ik al lang niet meer vanwege de legale diensten, net als ebooks inmiddels. Ik betaal graag, maar ik verwacht dan wel een volwassen product.

Muxje | 01-12-15 | 17:08

@Haatgenerator | 01-12-15 | 15:52
Welke wet?

MarcS | 01-12-15 | 17:07

@doskabouter | 01-12-15 | 17:00
En die moest je kopen?

Haatgenerator | 01-12-15 | 17:06

@Vrije Nator | 01-12-15 | 15:43
Klinkt een beetje als DKS, die roept ook altijd maar wat meningen te pas en on te pas. Zelden leuke meningen, dat ook.

MarcS | 01-12-15 | 17:05

Haatgenerator | 01-12-15 | 16:12
Voor de meeste mensen valt al die filmreclame in dezelfde categorie als de wasmiddelreclame: boeie, en misschien komt het boven drijven als je voor de keuze staat je geld uit te geven.
Tegen de tijd dat de nieuwe Bond in de bioscoop draait heb je ruim meer tijd aan de reclame voor dat ding besteed dan je in de bioscoop zit. Dan tel ik nog niet eens mee, dat alle oude Bonds nog even herhaald worden op TV. Het grootste probleem aan de filmindustrie is dat ze elkaar de markt uit drukken. Vergetelheid is gevaarlijker voor de meeste filmmakers dan piraterij.

frank87 | 01-12-15 | 17:05

@frank87 | 01-12-15 | 16:58
Dat zeg ik. Waarschijnlijk komt er een voorstel tot schikking (150,- p/f begrijp ik), en zo niet wordt het neergelegd bij de rechter.

Haatgenerator | 01-12-15 | 17:04

Private instellingen kunnen geen boete's opleggen. Hooguit een factuur sturen die je vervolgens niet betaalt. Bangmakerij van de bovenste plank. Bovendien heb ik dan nog wat boete's klaarliggen voor filmmakers die pulp leverden voor mijn zuur verdiende geld. Of audio CD's waar alleen track 1 goed was en de rest rotzooi.

doskabouter | 01-12-15 | 17:00

@Zzzzooooffff | 01-12-15 | 15:32
Schikkingsvoorstel, geen boete. Betaal je niet slepen ze jou voor de rechter. Met de nieuwe Tapsterkwet in gedachte doen ze hun best maar. IK hoef namelijk niet te bewijzen dat ik het NIET geweest ben, ze moeten bewijzen dat ik het WEL geweest ben. Lekker voor alle Ziggo klanten, hun modems zijn allemaal met hetzelfde wachtwoord te bereiken. Tijdens downloaden door lussen naar mij, na downloaden een volledige reset op het modem en ze komen kloppen bij de buren.

MarcS | 01-12-15 | 16:59

Ik heb geen wachtwoord op mn wifi en mn SSID is 'openwireless.org'. Dit is geheel legaal. Hoe zouden ze willen bewijzen dat ik die film gedownload zou hebben? dat kan iedereen uit de buurt wel zijn..

P5ycH0 | 01-12-15 | 16:58

Haatgenerator | 01-12-15 | 16:12
BREIN is ook geen justitie. Dit gaat om privaatrechtelijke conflicten: de downloader schendt het copyright van de filmmaatschappij. Kan direct naar de rijdende rechter.

frank87 | 01-12-15 | 16:58

Illegaal downloaden = verboden.. Dat is al een tijdje zo.
http://www.gelderlander.nl/algemeen/multimedia/downloaden-uit-illegale-bron-vanaf-vandaag-strafbaar-1.4309351

Wasbakplasser | 01-12-15 | 16:58

Och in Australie krijg je al sinds jaar en dag een mailtje van je provider wanneer je illegaal software download. Filmpje of televisie soms ook. Nu ook hier. Helaas kan je het niet hard maken dus blijft het symbolisme.

Toen ik via Maleisië terugvloog naar Nederland kreeg ik heibel met de douane over mijn veel te dure horloge die nota bene een echtheidsbewijs had maar geen aankoopfaktuur omdat het een gift was van mijn toenmalige vrouw. Of ik eventjes wilde dokken. Maar de 3 terabyte aan illegale filmpjes en series op mijn externe harddisk had niemand het over.

Slap gelul wat je niet kan controleren. Doe maar meer Netflix en andere diensten.

De Koreaanse Slet | 01-12-15 | 16:57

@necrosis | 01-12-15 | 15:55
1e = 100% legaal.
2e, zie 1e.

MarcS | 01-12-15 | 16:56

Den Heerscher | 01-12-15 | 16:43

als je Quid durft te verbeteren, doe het dan goed. Het is inderdaad meervoud, deze gerundivus accusativus, maar de declinatie "delendas" bestaat niet. Gaan we er vanuit dat downloaders "mannelijk" is dan is het "delendos".

De Literator | 01-12-15 | 16:55

Den Heerscher | 01-12-15 | 16:43

als je Quid durft te verbeteren, doe het dan goed. Het is inderdaad meervoud, deze gerundivus accusativus, maar de declinatie "delendas" bestaat niet. Gaan we er vanuit dat downloaders "mannelijk" is dan is het "delendos".

De Literator | 01-12-15 | 16:54

@Den Heerscher | 01-12-15

Eh, dixit I. Qvid Censorius maior

HeelStijl | 01-12-15 | 16:50

@deluiegriek
Heb je haar geneukt?

Batigol | 01-12-15 | 16:50

AntonPantoffel | 01-12-15 | 16:14
wat voor modem heb je? Niet op alle modems hebben deze optie voor VPNsettings

meso1 | 01-12-15 | 16:49

Netflix ftw

Bokito ergo sum | 01-12-15 | 16:49

Ik heb sinds kort een vpn, mij zullen ze niet krijgen.

ImmanuelKant | 01-12-15 | 16:49

@FailingHumanity | 01-12-15 | 16:19
"dat is legaal want zij hosten de films niet lokaal"
Dat is wel een heel vreemde definitie van "legaal".
Het gaat inderdaad alleen om geld, geldt dat niet voor elk bedrijf dat iets produceert? Die zien hun goederen liever niet gestolen worden. Daar hoef je niet voor boven de wet te staan.

Haatgenerator | 01-12-15 | 16:49

Men doet zijn best maar
Fuck them all
er is toch niks bij me te halen.

De gezellige Syrier | 01-12-15 | 16:49

Het derde woord van het stukje moet 'downloadt' zijn Johnny...

wilderst | 01-12-15 | 16:46

Quid toch... "illegale downloaders" is een meervoud.
"Ceterum censeo illegale downloaders esse delandas"
Beetje jammer van een blog die correcte spelling en grammatica in de huisregels hoog opneemt.

Den Heerscher | 01-12-15 | 16:43

De Mentalist | 01-12-15 | 16:37
dumbass, daar is TOR niet voor en bovendien zo traag dat het absoluut niet werkbaar is

meso1 | 01-12-15 | 16:39

Kom nou. Er is niks mis met betalen voor een film waar heel veel mensen aan hebben gewerkt.

Madame Poitiers | 01-12-15 | 16:39

Ik ben in het lijstje mogelijkheden nog niet IRC tegengekomen.
IRC servers hebben het laatste aanbod, de bots zijn razendsnel, veiliger en vaak sneller dan torrents - en je hebt geen upload. je moet er alleen even naar zoeken, weten waar je e.a. kunt vinden. Voor de grote massa is IRC door de obscuriteit en de gebruikers-onvriendelijkheid (de tabletgeneratie kan niets met dos-commando's...) niet interessant, maar dat kan voor de echte liefhebber een groot voordeel blijken. De IP-vissers blijven immers ook buiten.

Gootbalkoning | 01-12-15 | 16:39

Niks is zaligmakend, maar je kan wel een paar dingen doen:
1. torrent files via je Tor browser downloaden
2. torrent client transport encryption instellen. Meest bekende torrent clients ondersteunen dat
3. en als je er helemaal aan bent, dan betaal je iedere maand een paar euro voor VPN via 1 of ander kutland.

De Mentalist | 01-12-15 | 16:37

En daar gaan ze achter komen door zelf content aan te bieden! Ze gaan illegaal downloaden faciliteren om vervolgens je IP adres te registeren en de NAW gegevens op te vragen bij je ISP. Ik noem dat uitlokking en is volgens mij verboden in Nederland.

r04drunn3r | 01-12-15 | 16:27

@ouwespamhoer | 01-12-15 | 16:16
Stel je voor dat je twee episodes achter loopt

Haatgenerator | 01-12-15 | 16:23

@Vladimir316
Niet helemaal. Het klopt dat je van bepaalde resources streamt. Maar zelf stuur je geen enkele data terug.

culture_vulture | 01-12-15 | 16:22

Tegen de tijd dat de eerste boetes uitgedeeld worden, zullen er wel manieren om deze te omzeilen verschijnen. Zo gaat dat al 20 jaar lang. Vergeefse moeite, of dachten ze serieus dat ze de innovativiteit van de pc nerds gaan verslaan?

heldheino | 01-12-15 | 16:22

ik download al jaren geen films of muziek meer .. helemaal niet nodig want er zijn voldoende streaming sites .. en ja dat is legaal want zij hosten de films niet lokaal dus oepsie de poepsie de ISP zal echt niet hun best doen met het blocken van streaming sites en proxies want zij willen liever hun klanten houden en dat zegen ze gewoon heel simpel de privacy wet mag niet overtreden worden want dit draait alleen maar om geld en de film industrie staat niet boven de wet ook al denken ze van wel

FailingHumanity | 01-12-15 | 16:19

@ Willem Hollander | 01-12-15 | 16:04

Precies ja. Net als Netflix, ik vind de lol er inmiddels wel een beetje van af, heb het wel min of meer gezien het aanbod.

Bisschop Berenbaffer | 01-12-15 | 16:16

Welke gegevens vragen ze dan op? In de praktijk zijn ze hier te lui voor. Ik kan via Amazon betaald Homeland kijken, maar die lopen twee afleveringen achter in vergelijking met de Turkse site die echt alles heeft. TV met commercials is voor bejaarden.

ouwespamhoer | 01-12-15 | 16:16

Vogelbeest | 01-12-15 | 15:59
Kodi is denk ik netals popcorntime peer to peer. Je streamt geen volledige film van een server, maar je pakt stukjes van andere mensen die ook een film kijken en jij als kijker upload ook weer stukjes van de film naar anderen. denk ik...

Vladimir316 | 01-12-15 | 16:16

@yamahaha | 01-12-15 | 15:23
Exact. Ik ben bereid om me te abonneren op Netflix, maar alles wat er niet op beschikbaar is zal ik blijven downloaden. Ik ga mezelf niet op 8 streamingdiensten á 10 euro per maand per stuk abboneren (80 per maand) zodat ik alles kan kijken. Dat is onredelijk.

Min-of-meer | 01-12-15 | 16:14

Weet iemand een Nederlandstalige site waarin in eenvoudige taal staat uitgelegd hoe ik een VPN kan instellen via mijn modem?

Rest In Privacy | 01-12-15 | 16:14

dus de providers krijgen straks ook 'provisie' als ze meewerken en zelf de boetes gaan innen.
komen er vast lijstjes zoals.. de meeste boetes stuurt ziggo, gevolgt door tele2 ofzo.
Dat gaat voor enorme verschuivingen in het klantenbestand zorgen natuurlijk.

(c)ZWITSUL | 01-12-15 | 16:13

@frank87 | 01-12-15 | 16:01
Justitie vervolgt.
Verder zijn downloaders de slechtst denkbare klanten, maar daar gaat het niet om. Ze willen gewoon niet meer dat "die ga ik downloaden" de eerste gedachte is bij een nieuwe film. Dan nog steeds gaat maar een klein deel naar de bios maar dat is toch al winst. En vervolgens kunnen ze de film wat beter slijten aan de huidige aanbieders als niet iedereen de film al gezien heeft.

Haatgenerator | 01-12-15 | 16:12

Ok dan verwacht ik wel volledig aanbod real time vanuit Amerika en Rusland. Want als ik het hier niet kan kijken ben ik al genoodzaakt om via internet te streamen.

Vladimir316 | 01-12-15 | 16:12

watergeus | 01-12-15 | 16:05
Is het altijd zo gezellig bij de heer/mevrouw watergeus thuis?

Kapitein Stijlvol | 01-12-15 | 16:08

Willem Pruijssers speelt hier best een behoorlijk huichelachtig spelletje, net alsof doen dat ISP's zomaar adressen gaan geven, zal toch eerst de rechter tussen moeten komen.
Wees gerust die gaan daar echt niet mee akkoord. Daarnaast is enkel 'n ip-adres totaal geen bewijs en meer bewijsstukken zullen ze never nooit niet kunnen verkrijgen.

Boris die Sauertopf | 01-12-15 | 16:08

Als ik al een film wil zien dan wacht ik wel tot ie op TV komt.
Hollywood films zijn toch maar hol vermaak, vol met effectbejag en propaganda om je eigen mening om zeep te helpen en je weg te houden van waar het in het leven werkelijk om draait.

watergeus | 01-12-15 | 16:05

Die kerel die deze morgen op BNR zijn verhaal deed omtrent deze aankondigen gaf aan dat de film industrie op dit moment +/- 250 miljoen Euro schade lijdt door het illegal downloaden. Het lijkt mij dat dit uberhaupt niet te meten is. Je zou dan moeten weten of de downloaders die niet meer zullen downloaden nu wel/meer naar de bios zullen gaan / vaker een DVD gaan kopen. Dit lijkt mij namelijk niet het geval. Er zal geen cent meer verdient gaan worden. Wellicht volgt er zelfs een boycot. Veel downloaders zijn ook gelijk klant van de filmindustrie omdat ze wel eens naar de Bios gaan en dus betalen in plaats van gratis downloaden. Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!

Abner | 01-12-15 | 16:05

Ik koop in de jaren '80 een single. Weetjewel vinyl. Moet ik dan voor elke versie die ik koop op cd etc. opnieuw auteursrechten bij betalen?

Jos Tiebent | 01-12-15 | 16:05

Het is toch een beetje als de postkoetsiers die begonnen ouwehoeren toen de de eerste auto's hen voorbij reden.
Vroeger downloadde ik mijn muziek ook illegaal, nu heb ik Spotify dus hoef alleen nog films en series illegaal te downen. Bied mij een actueel totaalaanbod s.v.p. Desnoods pay per view, ik ben nogal selectief in wat ik wil zien en wil kunnen cherrypicken over het hele aanbod.

Willem Hollander | 01-12-15 | 16:04

Laatst het complete oeuvre van Aki Kaurismäki in 1080p binnengehengeld. Ik zou ze dolgraag fysiek - verzameld in een mooie box en met fatsoenlijke ondertiteling wegens mijn gebrekkige Fins - willen toevoegen aan mijn toch al rijkelijke filmcollectie, maar ze zijn gewoon niet te krijgen hier, behalve via schandalig prijzige import. En precies daarom maak ik me vooralsnog niet zoveel zorgen om bovenstaand artikel: ik denk dat Brein pas gaat happen als je aan hun boterham komt, en dat zijn vooral die vreselijke Johan Nijenhuis-flicks waar ik nu al omheen loop als was het een hondsdolle aap met vlektyfus.

Uncle Tupelo | 01-12-15 | 16:04

Privacy wetgeving. Punt!!!

Briver | 01-12-15 | 16:04

@heilig varken | 01-12-15 | 15:53
Sterker nog, ze MOETEN jou gegevens verstrekken van de wet.

Haatgenerator | 01-12-15 | 16:03

@--sql error-- | 01-12-15 | 15:56
Dit. Een eenvoudige VPS heb je al voor 20 euro in het buitenland. Kun je bovendien nog veel meer leuke dingen mee doen dan enkel films downloaden. Denk aan je eigen websites draaien, als eigen privé 'cloud' gebruiken, mailservertje op draaien, noem maar op. Mogelijkheden zijn eindeloos. Wat extra externe rekenkracht is altijd fijn...

Le Roi | 01-12-15 | 16:03

Het moment waarop je je realiseert dat een middelmatig acteur als *insert random name* in een huis met 36 kamers had kunnen wonen in plaats van 30, als wij met z'n allen wat minder gedownload hadden... Tranen in mijn ogen, ik zal het echt nóóit meer doen!

Kapitein Stijlvol | 01-12-15 | 16:02

@haatgenerator
Waarom zou BREIN strafbare zaken vervolgen, in plaats van de politie?

Het blijkt overigens dat de downloaders de beste klanten zijn. Dat zou kunnen, ik download geen films omdat ik geen uren voor een scerm wil hangen. Als ik downloaders hoor kan ik ze niet volgen omdat ze zo in de films zitten.

frank87 | 01-12-15 | 16:01

@kanon0503 | 01-12-15 | 15:53

Hier is geen wet voor nodig, de EU heeft ons al een download verbod opgedwongen.
Brein heeft daarbij gezegd dat zij op de grote uploaders zouden blijven focussen.
Echter Dutch Filmworks heeft lang bij hun grote neefje kunnen afkijken en heeft dus besloten om ook maar zo gratis geld voor hun waardeloze zooi te gaan vangen.
Krijgen ze van de ISP je NAW niet? Dan proberen ze het via de rechter te krijgen, ik ben dan benieuwd wat die beslist.

Maar goed, succes ermee. Ze stimuleren iig de VPN-markt hiermee.

Kiha | 01-12-15 | 16:00

Hoeveel krijgen die acteurs uit GOT ookalweer?

Juist.

Vanzelluf | 01-12-15 | 16:00

Een VPN aanbieder geeft uw IP adres niet door als er klachten komen over bittorrent verkeer. (Ja, er zijn hordes Amerikaanse advokaten die IP-adressen oogsten van torrent peers) Maar aangezien VPN boeren wel allemaal in hun ToS hebben staan dat U geen illegal file sharing mag doen komt er eerst een waarschuwing en bij herhaalde klachten een eind aan uw abonnement.

Dr. Ka wo lo | 01-12-15 | 16:00

Grenzen dichtgooien als het te laat is. Dat moet de politiek toch wel aanspreken.

Tom_Kroes | 01-12-15 | 16:00

@meso1 | 01-12-15 Jij weet schijnbaar veel.
Enig idee hoe dat werkt met streamen? Ik gebruik kodi met genesis. Dat is geen torrent-verkeer, maar streaming en dus ook geen echte download.

Vogelbeest | 01-12-15 | 15:59

Tijd om de filmindustrie te boycotten. Op deze manier heb ik helemaal geen zin meer om die hufters nog geld te geven. Goede tijden voor VPN.

panadol | 01-12-15 | 15:58

1624,5*150=243.675 euro, ojee dat heb ik niet op mijn bankrekening staan..

Boris die Sauertopf | 01-12-15 | 15:57

neem een buitenlandse cloud-dienst of VPS, download vanaf daar en kopieer het vervolgens naar je eigen pc.
Deel de kosten door het te delen met vrienden.

--sql error-- | 01-12-15 | 15:56

Koppig blijven weigeren om mee te werken aan een fatsoenlijk betaald online aanbod. Tja, dan krijg je dit.

Nietvoordekat | 01-12-15 | 15:56

Het scheelt dan wel weer dat je zo wel erg makkelijk aan de vele miljoenen 'unieke' bezoekers komt als website.
Effe een addon bij Firefox erbij geplugd en nu over VPN, met een redelijke cookiemelding verwijderaar, FF privacy instellingen op hoog, adblocker aan en dan is het enige nadeel dat je wat vaker moet inloggen.
De overheid die bij mij nu misschien gaat inloggen. Het zal misschien niet verbazen dat ik ze dan zie binnenkomen.
Wel leuk, al die progjes die het werk voor je doen om jezelf te beschermen. Helaas blijkbaar steeds meer nodig.

Helder Groentje | 01-12-15 | 15:56

@Bytemaster | 01-12-15 | 15:42
Over legaal gesproken: hoe wettelijk is het dat Nederland (als enig land in de wereld) BPM heft over de aanschaf van nieuwe auto's?
En waarom moet ik dan dikke invoerrechten betalen als ik een auto in Duitsland ga kopen?

necrosis | 01-12-15 | 15:55

@Haatgenerator: Amen

Mans5 | 01-12-15 | 15:55

@Piet Karbiet | 01-12-15 | 15:51
Ik ook niet, vriend. Ik vind gewoon dat dit een stukje algemene ontwikkeling is. Ga ik mijn kinderen straks ook leren. Nou ja, na schietlessen en zo'n beetje alle boeken van Ragnar Benson....

Vrije Nator | 01-12-15 | 15:54

-weggejorist-

heilig varken | 01-12-15 | 15:53

Nou heb ik al genoeg tegen die verregaande vrijheid van o.a. de politie om maar lukraak bij iedereen (digitaal) te mogen inbreken, bestanden te kopiëren, verwijderen én plaatsen. Maar dat betekent niet dat:
- De providers hun hele hebben en houden moeten inrichten om de privacy van klanten de verkrachten en deze (zonder wettelijk bevel) over te dragen aan de filmindustrie. Dat soort dingen gaat (en gelukkig maar) nog altijd eerst via de wet/politie/rechter.
- Burgers hun éigen hebben en houden niet mogen beschermen tegen dit soort grootschalige en schaamteloze privacy-inbreuk. Een privé VPN'etje, flinke firewall vóór je eigen router, en een volledige HD-encryptie e.d. gaan nog eens heel groot worden.

Die hele film industrie verkracht zichzelf nog het meest. In plaats van te leren van hun gebreken, en élke film en élke serie op élk medium uit te brengen, proberen ze uit alle macht hun inkomsten veilig te stellen door de al járen klagende burger uit te kleden.

Kortom: als die wet er komt en die industrie dergelijke vrijheden krijgt, zit ik achter een VPN, firewall en total encryptie. En achter nieuwsgroepjes. De ballen.

kanon0503 | 01-12-15 | 15:53

@BananaMonarchy | 01-12-15 | 15:47
De ISP werkt mee want dat staat in de wet.

Haatgenerator | 01-12-15 | 15:52

@Vrije Nator | 01-12-15 | 15:43
Ja, we hebben hier niet allemaal op het Gymnasium gezeten,knul.
Wij zijn ook maar simpele tokkies.
Lik me lul is ook een Wals.

Piet Karbiet | 01-12-15 | 15:51

Maar toch is je verhaal wel wat krom, Quid. De huidige Netflix/HBO/enz... kunnen inderdaad niet concurreren tegen illegale bronnen. Maar wanneer waren films dan eigenlijk wel gratis gemeengoed? Het kost geld om die dingen te maken, dus een legale dienst kan nooit concurreren.
Een paar jaar geleden gaf ik je groot gelijk, films waren zwaar overprijst in de winkel en er was geen online alternatief. Maar nu, juist met de bestaande diensten, zijn er genoeg alternatieven.
Oh, je wil de allernieuwst content, direct van Hollywood, in HD kwaliteit bekijken wanneer jij het wel, en dan gratis? Ja, daar is vast wel een verdienmodel voor te bedenken. Toch?

Haatgenerator | 01-12-15 | 15:50

Tja, ik ben zo 'eerlijk' dat ik regelmatig naar de bios ga en een BluRay'tje aanschaf. Vind een metertje aan fysieke doosjes wel leuk staan in het TV meubel en het tripje naar de bios wordt meestal gecombineerd met en terrasje. Toch download ik bij het leven. En dat heeft eigenlijk 2 hoofdredenen:
- Bij 'legale' films, of dat nou op TV, op een DVD`tje of in de bios is, wordt je BESTOOKT met reclame en anti-piraterij geneuzel. In sommige extreme gevallen bedraagt de totale tijd van die onzin meer dan de daadwerkelijke film of serie! Omgekeerde wereld; als ik iets via een torrent naar binnen trek zit daar geen seconde reclame tussen. Hooguit een watermerkje of een aftiteling waar vertalers of encoders genoemd worden.
- Als je een oude film of serie of iets uit een niche-categorie (denk aan bijvoorbeeld Anime) wilt hebben, kom ja daar via de legale weg simpelweg niet aan. Het is gewoon niet beschikbaar in Nederland. Probeer jij maar eens die oude Transformers film uit 1986, of de allereerste serie, á la minute legaal te verkrijgen. Daar wringt voor mij nou net de schoen met de legale middelen; als ik NU iets wil kijken, is het aanbod er simpelweg niet.

Le Roi | 01-12-15 | 15:50

-weggejorist-

Leannie | 01-12-15 | 15:50

Zou de kans dat je gepakt wordt groter of kleiner zijn als dat je de staatsloterij wint?
Dat laatste gebeurt een paar keer per maand in Nederland...

frank87 | 01-12-15 | 15:48

Een ISP zal vast niet aan de snode plannen van de behoorlijk achterlijke en achterlopende Nederlandse filmindustrie meewerken. En als je al een oliebol als rechter vinden kunt die met de filmindustrie meegaat dan gaan er nog jaren overheen voordat alle beroepsmogelijkheden zijn uitgeput. Ondertussen kun je natuurlijk voor een paar Euro per maand gewoon een VPN service gebruiken en als tegenmaatregel elke Nederlandse speelfilm als torrent opladen.

BananaMonarchy | 01-12-15 | 15:47

@Vrije Nator | 01-12-15 | 15:43
.
Dierenpoes doet dit ook na ieder debat.

Piet Karbiet | 01-12-15 | 15:47

Neemt niet weg dat je gewoon moet dokken voor nieuwe films, oudere titels zouden vrij beschikbaar moeten zijn als cultureel erfgoed.

compitaal | 01-12-15 | 15:47

Er zijn zoveel betere mogelijkheden als torrents waar Brein geen toegang heeft tot IP-adressen

sinar2 | 01-12-15 | 15:44

@SchizoDuckie | 01-12-15 | 15:34
Helaas,
Een IP adres, gekoppeld aan de database van de provider, is een huisadres.
De wetgeving is er klaar voor
WBP heeft er helemaal niets mee te maken
Downloaden is al een tijdje strafbaar
Politie heeft er niets mee te maken, we worden aangeklaagd door de filmmaatschappijen, dat is geen politiezaak. Justitie zal wel mee moeten gaan, daar hebben ze geen keuze in.
WELKE INDUSTRIE ZIET ZIJN DIEVEN ALS KLANTEN?

Haatgenerator | 01-12-15 | 15:43

Ze kunnen helemaal niks opleggen; geen boetes en geen schikking. Wilde verhalen uit de VS om sukkels bang te maken.

compitaal | 01-12-15 | 15:43

Dat Latijn is een verwijzing naar Cato Maior, die ten tijde van de strijd tegen Carthago steevast alles wat hij zei, ongeacht of het er toe deed of bijdroeg aan het gesprek, laat staan of het gesprek überhaupt ging over Carthago: "Ik ben overigens van mening dat Carthago moet worden vernietigd."
Ken uw geschiedenis, stelletje heidenen!
@Kwit: Ben wel trots op je. Eindelijk een beetje een fatsoenlijk stukje dat niet over tieten gaat óf op de VideoGinger steunt. Goed man! +1. En dan nog Cato kwooten ook. Nog eens +1.

Vrije Nator | 01-12-15 | 15:43

@WoetWoet | 01-12-15 | 15:31
.
Heeft niets met EU-wetgeving te maken, maar met de eigen wetgeving. Het Europese Hof heeft bepaald dat binnen de huidige wetgeving (die dus al vele jaren geldt) het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal illegaal is. Nederlandse lagere rechters beschouwden eerder de thuiskopie-heffing als compensatie voor zo'n download maar het Europese Hof heeft bepaald dat die heffing GEEN compensatie kan zijn. Daarom is het downloaden achteraf gezien nooit legaal geweest.

Bytemaster | 01-12-15 | 15:42

Het uitwisselen van eentjes en nulletjes aanpakken zodat warner bros en disney nog wat extra miljarden in de broekzak kunnen proppen, fuck dat.

henkdekanarie | 01-12-15 | 15:42

Gebruik gewoon een usenetaccount met SSL. Geloof niet dat ze iedere buitenlandse usenetprovider gaan aanschrijven met de vraag of er Neerlandsche IP adressen actief films hebben gedownload via hun service.

Meneert | 01-12-15 | 15:42

Volgens google translate betekend die laatste zin 'Voor de rest denk ik dat Illegale downloaders moeten worden vernietigd.'
Vervolgens denk ik aan het muzakje dat 'Brein' op vrijwel elke legale DVD heeft gezet zonder auteursrechten te betalen aan de componist.

necrosis | 01-12-15 | 15:39

Ik heb niet het idee dat men zo maar films up kan loaden op een computer zonder enig spoor achter te laten in een logfile. Er zitten nog al wat haken & ogen aan dit verhaal waardoor het in theorie leuk lijkt maar in de praktijk onwerkbaar blijkt.

Geitenwollensokjuhz | 01-12-15 | 15:38

@atje: Ben jij zo dom of zijn wij zo slim. Als je die films zo graag wilt zien waarom ga je dan niet gewoon naar de bios.

Mans5 | 01-12-15 | 15:38

Gebruik gewoon Google als je torrent search engine (daar hoor je BREIN niet over).

gewoon achter je zoekterm filetype:torrent zetten en klaar is kees.

meso1 | 01-12-15 | 15:37

Goed dat ik er aan wordt herinnerd; zo even mijn videoband terugbrengen.

Piet Karbiet | 01-12-15 | 15:37

ik denk dat bedrijven als ziggo dan failliet gaan zodra dit wordt doorgezet. Waarom zou je een 120Mb verbinding nemen als je niet meer mag downen?

-Wil- | 01-12-15 | 15:37

@ Bisschop Berenbaffer | 01-12-15 | 15:34
Ook een "stichting" die vast wel wat euro's opzij hebben geschoven.
Mooie van een stichting is tenslotte dat ze geen openheid van aken hoeven geven inzake hun financiën.

Super Grover | 01-12-15 | 15:37

TAILS op een USB stick + persistent storage + I2P (Darknet)

Bin Bash | 01-12-15 | 15:37

Zolang ik de nieuwste films en series niet meteen dan streamen blijf ik downloaden. Waarom moet ik wachten op de nieuwste seizoen van bepaalde series als die gewoon kan downloaden via het interwebz? Fuck Tim Kuik!

je suis bier | 01-12-15 | 15:36

Niet bang worden mensen en blijven binnenhalen die films en muziek.

Het is niet zoals de jankerds zeggen dat je het brood uit de mond van hun kinderen steelt. Het is hooguit de 4e vergulde trein met diamanten wieltjes die je ze onthoudt.

Geen angst, je krijgt toch eerst een waarschuwing. Zolang die niet is gekomen hoeft U nergens voor te vrezen.

Realism Is All | 01-12-15 | 15:36

gaat dan de bijdrage voor gegevensdragers en weet ik veel wat nog meer ook weg? Ik bedoel, beetje vreemd anders. Ik koop me suf aan die dingen voor het opslaan van logbestanden dus als ik dan een film download en ze willen 150,- halen ze het daar maar vanaf vind ik.

sufkut | 01-12-15 | 15:35

-weggejorist-

SchizoDuckie | 01-12-15 | 15:35

Het is bullshit dat het gebruik van Bittorrent uploaden zou zijn. Alsof jouw pc bestanden opdringt aan downloaders die er niet om gevraagd hebben. Een gegevensoverdracht wordt altijd geïnitieerd vanuit het downloadende systeem. En ik heb al thuiskopieheffing betaald over mijn harde schijven.

Angel_eyes | 01-12-15 | 15:34

De filindustrie is geen opsporingsambtenaar en mag als zodanig ook geen boete's uitdelen.

Als je niet ingaat op het schikkingsvoorstel kunnen ze aangifte doen en een rechtszaak aanspannen. Net zo goed als dat jij dat kan tegen iedere andere willekeurige burger.

Vogelbeest | 01-12-15 | 15:34

Een nieuwe film kost in de winkel pak en beet 20,-. Waarom moet die boete dan? 7,5x hoger zijn?

XverderNix | 01-12-15 | 15:34

-weggejorist-

SchizoDuckie | 01-12-15 | 15:34

@ Super Grover | 01-12-15 | 15:33

Klok. Klepel. Dat was BUMA/STEMRA, heeft niks met BREIN te maken.

Bisschop Berenbaffer | 01-12-15 | 15:34

ik ben twee weken geleden nog in een videotheek geweest. Aparte ervaring, net of je in een museum rondliep. Het meiske waarmee ik was had geen streamingmogelijkheden, ja en dan moet je wat.

deluiegriek | 01-12-15 | 15:34

Ga nou eens een deugdelijk systeem maken waar ik films op kan kijken.
Niks 100,000 diensten met 100,000 apps. Gewoon 1 dienst/1 app voor een vaste prijs (60/70 euro) met Films, Muziek en tv series.
Tot dan blijf ik downloaden.

GateKeeperNL | 01-12-15 | 15:34

Eerst die suikerfeestende Nederlanders uit de bioscoop weren. Dan zien we wel verder.

Jos Tiebent | 01-12-15 | 15:33

Die copyright clubjes zijn gelukkig zo incompetent en computer analfabeet als het maar kan. Daarom zijn hun voorstellen altijd vanuit alle oogpunten compleet nutte- en zinloos. Ik lig van deze dweper ook geen nacht wakker.

Rest In Privacy | 01-12-15 | 15:33

Volgens mij moeten we gaan beseffen wat de uiteindelijke ultieme keuze gaat zijn: Big Brother of Sharia.

Ik kies voor mij en voor mijn kinderen het eerste.

Sbas | 01-12-15 | 15:33

Brein had nog een half miljoen over voor een vertrekkende baas.
Daar ligt genoeg geld voor de komende jaren download materiaal.
No way dat een film, Nederlands of niet, € 150 waard is! Een DVD kost wat, 2 a 3 tientjes? Daar zitten alle kosten in en maakt men winst. De vergoeding per download zou mijn ziens NOOIT meer mogen zijn dan de daadwerkelijke waarde van het product. Misschien met een toeslagje van 10% maar no way een 500% verhoging.

Super Grover | 01-12-15 | 15:33

Sinds wanneer mag een private onderneming een boete uitdelen?

Zzzzooooffff | 01-12-15 | 15:32

De arrogantie van deze hork is nog stuitender als die van dat uilskuiken. Wij hebben alle IP adressen al!! Hoe ben je daar dan aangekomen vrind ? En je vergelijken met het CJIB wat gewoon justitie is, lachwekkend.

RobdeNijscoman | 01-12-15 | 15:31

@ atje | 01-12-15 | 15:27

Ik wilde inderdaad net hetzelfde stellen.

Bisschop Berenbaffer | 01-12-15 | 15:31

atje | 01-12-15 | 15:27
Tegenwoording is ook downloaden illegaal. Nederland moest zich aanpassen aan EU wetgeving.

WoetWoet | 01-12-15 | 15:31

atje | 01-12-15 | 15:27
Tegenwoording is ook downloaden illegaal. Nederland moest zich aanpassen aan EU wetgeving.

WoetWoet | 01-12-15 | 15:31

Ik koop films altijd netjes in de winkel.
(Weet iemand hoe dat werkt?)

Driewerf Hoezee | 01-12-15 | 15:30

Ik houd de zaak nauwlettend in de gaten. Zodra dit achterlijke idioterie erdoor komt ga ik VPN'en ondanks dat ik als te werk gestelde bijstandsgerechtigde geen tijd heb / te uitgeput ben om films te downloaden en te bekijken.

Het is gewoon een principekwestie.

Verder neem ik aan de ISP's er niet aan meewerken.

ProAsfalt | 01-12-15 | 15:29

Er is in Nederland niet zoiets als illegaal downloaden. Illegaal uploaden wel. Lijkt me dat Geenstijl dat weet.

atje | 01-12-15 | 15:27

Mooi eindelijk reden om een mooie DMZ te bouwen.

Snap je!? | 01-12-15 | 15:27

Hear hear, Quid. Volledig mee eens.

Dr.Dexter | 01-12-15 | 15:27

Voor de meeste films zou ik niet eens willen betalen.
Dan zoek ik wel iets anders om te doen.
Maar ik ga niet voor 5+ euro een kut film bekijken.

DarkBever1 | 01-12-15 | 15:26

Downloaden doe ik al tijden via een VPN. Vandaag de dag download (en upload) ik vanuit Egypte.

Er hoeft maar een land te zijn dat dat toestaat, en je bent binnen.

Balsaq | 01-12-15 | 15:26

Downloaden via TOR, niet helemaal waterdicht, maar kost wel wat meer moeitw.

Gezwelgje | 01-12-15 | 15:26

@wakkere_nederlander | 01-12-15 | 15:23
Google translate heeft soelaas geboden:
'Maar ik denk dat het moet worden vernietigd illegale downloaders'.

wakkere_nederlander | 01-12-15 | 15:25

Kwit en een inhoudelijk stukkie wat ook nog eens leesbaar en informatief is!!

Godsammekraken | 01-12-15 | 15:25

Na 'Ceterum censeo illegale downloaders esse delendam' was je me kwijt Quid. Gelukkig was het topic toen ook af maar toch, die snap ik even niet.

wakkere_nederlander | 01-12-15 | 15:23

Fuck die honden. Ik ga zelfs niet meer voor de nieuwe Star Wars naar de bios. Wacht wel op de torrent.

Godsammekraken | 01-12-15 | 15:23

Dat ze eens zorgen voor een fatsoenlijk realtime legaal aanbod, ook voor Amerikaanse series.

yamahaha | 01-12-15 | 15:23

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken