Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Van bacon krijg dus je helemaal geen kanker

waaromheetdeprofeetdanmoHAMmed.png Wetenschapsjournalistiek is een vak apart en (bijna) niemand in Nederland beheerst het. Nee, wij ook niet en we gaan ook niet doen alsof. Maar dat er een raar luchtje zit aan het 'Van bacon krijg je kanker'-nieuws, dat pakken onze hoaxgevoelige neusjes uitstekend op. Gisteren kwam de World Halal Health Organization met het DRAMATISCHE nieuws dat je van bacon, ham en nog een zooi vleeswaren DARMKANKER krijgt. Iedereen paniek en de headlines konden de ophef niet meer bijhouden. Onmiddellijk was het wáár, want de WHO is een Hele Belangrijke Grotemensen Organisatie, dus waarom zou je daar aan twijfelen? Bovendien: journalisten kunnen toch niet rekenen, tellen of grafieken lezen, laat staan ingewikkelde onderzoeksdata interpreteren. Wat ze wél kunnen, is begrip opbrengen voor vegetariërs en overige mensen die geen varkensvlees eten, en daarnaast kennen ze allemaal natuurlijk de internationale duurzaamheidsagenda ("Minder vlees = meer wereldvrede") uit hun hoofd. Dus gingen de mediaas helemaal Volkswagenhetze op uw hamlappen. Vlees moet kapot. Maar nu de hamvraag: kunnen we klakkeloos accepteren dat bacon = kanker? Dat weten wij niet. We hebben dat WHO-rapport niet gelezen, de NOS geloofden we sowieso al niet en we waren al helemáál niet van plan om te stoppen met bacon & worst. Maar we hebben wél een intelligente achterban, en uit de mailbox halen we onderstaande debunk interpretatie van het WHO-verhaal. Afkomstig uit Duitsland, dus nauwkeurig. Bij dezen. Lees en laat het ff sudderen. En geloof niet alles wat WHO, NOS & MSM op het mediamenu zetten. "Beste GeenStijl redactie, Groen en geel erger ik mij aan onderzoeken zoals de meest recente van het WHO betreffende bewerkt vlees. De meest gelezen headline was toch wel iets van de strekking: bewerkt vlees veroorzaakt kanker. Niemand, althans vrijwel niemand (zie het Spiegel-artikel hieronder), schenkt aandacht aan wat er nou precies beweerd wordt en hoe dit geïnterpreteerd moet worden. Het raport stelt dat uit onderzoek is gebleken dat het eten van 50g bewerkt vlees het risico op darmkanker met 18% verhoogt. Maar wat betekent dat nou? Zonder additionele informatie is zo’n uitspraak waardeloos. Om het onderzoeksresultaat juist te interpreteren moet gekeken worden naar welk ‘basisrisico’ men heeft om darmkanker te krijgen. Dit moet dan met 18% verhoogd worden. Het Duitse Robert Koch Institut betitelt de kansen als volgt: Een Duitse vrouw van 45 jaar heeft 0,30% kans om in de komende 10 jaar met darmkanker gediagnosticeerd te worden. Bij een Duitse man van 65 jaar is dit risico 2,30%. Nemen we nu de onderzoeksresultaten in beschouwing, betekent dat voor de vrouw een toename van 0,054 procentpunt, naar 0,354% (som: 0,30 * 1,18 = 0,354), en voor de 65 jarige man een toename van 0,41 procentpunt - naar 2,71%. Niet echt wereldschokkend, lijkt me. En erg overdreven om ham, salami e.d. gelijk te stellen met hexavalent, chroom of asbest. Overigens: van de 63.000 darmkankerdiagnoses in Duitsland per jaar betreft dit voor meer dan de helft 70-plussers. Met vriendelijke groeten," [NAW bij redactie bekend]

Reaguursels

Inloggen

Wat moet ik nou tegen me hond zeggen?? sorry boefie krijgt geen eten meer dan ga je dood??

shizzyoo | 28-10-15 | 13:04

Sorry was me niet bewust dat iemand met gezond boerenverstand dit serieus nam ... ennnnnn weer verder

Woehahahaa | 28-10-15 | 08:31

Aha, dus dáárom hebben joden en moslims nooit of te nimmer kanker niet...
Ik begrijp... geen varkensvlees, ham, of worst....

mallekater | 28-10-15 | 08:23

de vleesmaffia heeft geen moslims (of joden) nodig om haar eigen vlees te keuren (en al helemaal geen moslim-politicus)

H.Bakker | 27-10-15 | 23:42

Eén en ander hangt ook van de bereidingswijze af. Stel ik bak bacon in een braadpan gedurende 2,5 uur. Net zolang totdat alles zwart en hard is. Ik kan je verzekeren dat bacon op deze wijze klaar gemaakt kanker kan veroorzaken. Overigens is varkensvlees samen met kip en alles wat uit de schonere zeeën komt gezonder dan een gedemonteerde koe. De grootste kans om kanker te krijgen is door bepaalde wijken te lopen.

Dikke Kip | 27-10-15 | 23:12

Vleeswaren? Ze bedoelen die chemische plakken suiker waar wat dierlijk vet omheen zit?

Grote schoften zijn het. De crack dealer op de hoek is volgens iedereen een grote crimineel, maar structureel het gehele volk verslaafd maken door overal (verborgen) suiker aan toe te voegen (dus ook aan zoute producten, om het weer zout te laten smaken is dus nog meer zout nodig). Dat zien we door de vingers. Laat staan het psychologisch leed van een gehele bevolking die onnodig op en neer crashed met zijn suikerspiegel, met alle gevolgen van dien.

“Kill a man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill everyone, and you are a god.”
― Jean Rostand

Durereaguurder | 27-10-15 | 22:02

En minister Schippers wil nu dat de schijf van 5 wordt aangepast. Dus hotdogs, salami, pekelvlees, ham, spek, knakworst, rookworst en ingeblikt vlees zal je daar niet meer op aantreffen. Nou stonden die er toch al niet op maar dat is natuurlijk onbelangrijk.

Simon_GS | 27-10-15 | 21:56

Zeg ik al jaren, vlees is samen met drank het nieuwe roken, oftewel houd er rekening mee dat ze dat ook onmogelijk maken. De WHO is een eng clubje wat royaal z'n muil moet houden.

sarcastro | 27-10-15 | 21:10

Ondanks al dat ongezonde eten in onze maatschappij worden hier mensen nu ouder dan ooit en/of waar dan ook.

teevee | 27-10-15 | 20:37

Van een bobbeltje tot een vlek op de scanner alles is tegenwoordig kankerverwekkend.. ik vraag mij af wat volgende week weer levensgevaarlijk voedsel is wat iedereen hun hele leven al eet.

Mertom | 27-10-15 | 20:23

Links besmet vlees is zelfs gevaarlijker dan kanker.

Sendis | 27-10-15 | 20:04

Zoals al eerder gezegd: het (aantoonbare) causale verband ontbreekt volledig in dit onderzoek. Verder: heel vervelend, maar uiteindelijk gaan we allemaal dood. Vandaar dat al die acties tegen wat voor enge ziektes ook mij behoorlijk de keel uithangen. "Sta op tegen kanker!" - ah mooi, kanker de wereld uit, met z'n allen dood aan hartinfarcten, longontstekingen, hepatitis, alzheimer, enzovoorts. Ga je een stuk minder dood aan, toch? .... Toch?

EefjeWentelteefje | 27-10-15 | 19:46

Gewoon wat vaker je product omdraaien en kijken wat er in zit. Ken je het niet, zoek je het op. Dan kom je er al snel achter welke producten kankerverwekkend zijn. Weet wat je eet en daarna.. eet het alsnog ;)

Bassie7 | 27-10-15 | 19:23

Ik geloof dat er niet eens sprake is van een causaal verband in dit onderzoek. Je hebt weinig fantasie nodig om te begrijpen dat er zich onder worsteters meer drinkers en rokers bevinden dan onder liefhebbers van de vegetarische schoenzool, en dit de onderzoeksresultaten danig in de war gooit. Science for absolute rookies is dat overigens, maar hogere wiskunde voor onze wetenschapsjournalisten.

caspert79 | 27-10-15 | 19:14

-weggejorist-

alshetware | 27-10-15 | 19:12

Waren het de hoofdletters Joris?

†EVIL† | 27-10-15 | 19:06

wmtriple | 27-10-15 | 18:54

Dus niet he.
Want toendertijd wist met ook al van pekelen en vlees is vlees.. bederft ong. even snel.
En men wist toen ook al van het vlees roken.
dus die vlieger gaat niet op.
Zoek ff de definities op over wat "onrein" inhoudt.. je zult nergens vinden dat het over het verrottingsproces van het vlees gaat..

maar goed.. deze poging is wel beter dan "vies varken eet eigen poep, daarom onrein"

NEXT !!!

†EVIL† | 27-10-15 | 19:05

Geloven in denkbeeldige opperwezens verkankert de boel.

Rest In Privacy | 27-10-15 | 19:02

†EVIL† | 27-10-15 | 18:28
Varkensvlees bederft zeer snel, daarom is het onrein. Tegenwoordig met de huidige koel-, conserveringsmiddelen is dat geen probleem meer maar in de tijd van de "profeten" nog wel.

wmtriple | 27-10-15 | 18:54

Het gaat om BEWERKT vlees, gepekeld, gerookt of anderszins houdbaar gemaakt. Bewerkt rundvlees is net zo erg als bewerkt varkensvlees, onbewerkt varkensvlees valt er dus ook niet onder. Rood vlees is WAARSCHIJNLIJK kankerverwekkend. Pffff LEZEN, het blijft moeilijk voor velen.

wmtriple | 27-10-15 | 18:50

Het gaat vooral om rood vlees en dan heb je het toch echt niet over varkensvlees. Domme moslim.

Dutch_Holland | 27-10-15 | 18:43

Van moslim zijn ga je eerder dood dan bacon. De gemiddelde leeftijd in die landen is 54.

Chow | 27-10-15 | 18:34

-weggejorist-

†EVIL† | 27-10-15 | 18:28

Bassie7 | 27-10-15 | 17:35

Hoe. Dom. Kun. Je. Zijn?

Onkel Bratwurstbude | 27-10-15 | 18:14

Ja maar zonder varkensvlees ga je blijkbaar oorlog maken.

-Wertos- | 27-10-15 | 18:03

Bassie7 | 27-10-15 | 17:35
Helaas verkracht het menselijk (homo sapiens) evolutionaire gebit, de jagersconfiguratie van de ogen, calorieopnamecapaciteit, enzymen in het darmstelsel etc. jouw tegel.

Maar laat realiteit vooral een mening niet in de weg zitten.
Een mening boven feiten plaatsen is de kanker van de 21ste eeuw.
We hadden de Verlichting en ratio als leidraad, nu zitten we in de Verduistering met "meningen" als boegbeeld. Zum kotzen.

Dat is mijn mening.

Oktoberfest | 27-10-15 | 17:53

Je moet niet onderschatten wat moslims allemaal weten. Zo weten ze bijvoorbeeld ook dat de evolutie complete onzin is. En dat handen wassen nadat je naar de wc bent geweest ook grote flauwekul is. Zag ik hier: www.youtube.com/watch?v=ky3ZresFd2k

Poesmobiel | 27-10-15 | 17:53

De fundamentalistische Aap komt ook bij Markouch uit de mouw.

gebrokenvleugel | 27-10-15 | 17:47

Nog een uurtje ofzeau en dan is de snert klaar, met heel veel varkensvleesch, die gasten kennen voor mij part de varkenspest krijgen. Eet ze, ook jij Ahmed.

hero_of_heaven | 27-10-15 | 17:39

-weggejorist-

DaRealSwag | 27-10-15 | 17:39

Om het even wat. Als je er maar genoeg van binnen krijgt is het kankerverwekkend. Dat geldt ook voor wat men geestelijk binnen krijgt. Geestelijke kanker heet dat dan - om Godsammekraken maar even te paraferen.

Rest In Privacy | 27-10-15 | 17:36

De mens is sws geen vleeseter, alles wat je darmen niet fijn vind kan je kanker van krijgen.

Bassie7 | 27-10-15 | 17:35

LOL kom je in het ziekenhuis zegt de dokter rookt u, ik zeg neen.. eet u bacon.. ja sorry meneer dan raad ik uw aan om toch eerst te stoppen met het eten van bacon:)

vxd | 27-10-15 | 17:33

Deze onderzoeken en uitkomsten van het WHO zijn helaas in dezelfde lijn als die van een Saudiër hoofd van een mensenrechtencommissie maken.
Je kan net zo goed een aap achter een typmachine zetten en hopen dat deze na een miljoenmiljard keer op dat ding geslagen heeft een gedicht van Slauerhof heeft geschreven om vervolgens te claimen dat deze primaat willens en wetens plagiaat heeft gepleegd.

De hamvraag die meer voeten in de aarde zou hebben dan mijn gebakken spekjes is: "Hoe dood ga je aan religie, met nadruk op de mossels en wat gaan we eraan doen"
Ik weet dat het WHO daar wél levens mee kan redden.

Oktoberfest | 27-10-15 | 17:26

Wel weer een moslim die het meteen op varkensvlees gooit. Dit ging toch om bewerkt vlees, ongeacht dierlijke afkomst.

Digitaal Smoelwerk | 27-10-15 | 17:23

Dit is dood vlees discriminatie.

homerlover | 27-10-15 | 17:22

Goed onderbouwd met cijfers, daar heb je tenminste wat aan. Al dat ongefundeerd roepen dat iets slecht voor je is heb je helemaal niets aan. Een jaar geleden waren de mandarijnen aan de beurt nu het vlees. Het gaat allemaal nergens over.

spek | 27-10-15 | 17:21

Ik stop al jaren rauwe worsten in mijn kont. Nooit darmkanker opgelopen. Wel vaak een gescheurde anus.

Radio Sydney | 27-10-15 | 17:19

Ah, Moslims wisten dus 1400 jaar gelden al wat kanker was, shure, nog meer sprookjes Mark Kouchkouch.

Vandaar dat het bij sommigen ook zo prominent verbaal wordt misbruikt zeker.

Tjemig | 27-10-15 | 17:16

biochemie_nerd | 27-10-15 | 17:07

Ik vraag me af wat deze dwazen vangen voor onzinonderzoek.

toetssteen | 27-10-15 | 17:12

De W.H.O. moet niet zeuren over onze eetgewoontes, het wordt tijd dat deze organisatie(W.H.O.) aandacht besteedt aan de gevolgen van geestesziektes zoals religies, vooral die ene met oorsprong uit het midden-oosten.

koekul | 27-10-15 | 17:07

J. Jarig | 27-10-15 | 16:08
Dat staat idd in het rapport.
Als onderzoeker kan ik wel zien dat de statistiek door de WHO op een juiste manier is toegepast en die 18% (ook al stelt het vrijwel niks voor) zal ook wel min of meer kloppen.
Wat er wel aan schort, is dat het cohort dat gebruikt wordt voor dit soort studies niet juist is. Het is zeer aannemelijk dat mensen die veel bewerkt vlees eten, ook een andere levensstijl erop na houden dan mensen die dit niet of minder eten. Zoals de WHO zelf aan in de kleine lettertjes aangeeft: de kans is aanwezig (ik denk zelf dat deze zeer groot is) dat er andere FACTOREN aanwezig zijn die ook een stijging teweeg kunnen brengen. Ik durf te wedden dat in de groep mensen die meer dan 50gram bewerkt vlees eten, er ook meer mensen zijn die drinken en roken. Dit soort factoren zijn niet meer te controleren in deze studie, vanwege de enorme omvang.

Even ter vergelijking: de toename in de kans op kanker bij rokers tov niet-rokers ligt ergens tussen de 2500 en 4000% Dit verband is iets makkelijker aan te tonen...

biochemie_nerd | 27-10-15 | 17:07

Zus Neelen FTW \o/

van Griendsven454572 | 27-10-15 | 17:05

Inteelt is ook niet goed voor je. Dat weten ze daar in die zandbak blijkbaar ook nog steeds niet.

ZwengelMeister | 27-10-15 | 17:03

Een week of wat geleden was er in het nieuws dat wanneer China ook masaal vlees gaat eten we meer Aardes nodig hebben. Ook is de veestapel grote veroorzaker van CO2 uitstoot en overbevissing. Het zal mij niet verbazen dat er wat zaken zijn... anyway, het komt allemaal net even te goed uit. Waar is mijn aluhoedje.

Kaaaaaanonne | 27-10-15 | 17:02

Weinig voedzaam nieuws dit.
Werd je ook geen hufter van rood vlees? Zelfde niveau...

Onsje minder vlees eten lijkt me goed voor mens en natuur, maar kom dan als WHO aan met Valide argumenten. Dierenmishandeling-, antibioticaresistentie-, of kaalslag van natuurgebieden in relatie tot de vleesindustrie. Dat is onderzoekbaar. Of je van rood vlees eten kanker krijgt niet (onethische experimenten uitgezonderd, waarbij je mensen al dan niet dwingt tot het jarenlang eten van vlees).

Tja, alweer teveel tijd aan dit nieuwsitem besteed. Hoe gaat het met GeenPeil? Is er al een oplossing voor het vluchtelingenvraagstuk? Krijgt Wierd Duk meer mogelijkheid tot het plaatsen van stukjes op GS (graag!)? Is WWIII al uitgebroken? Ik vraag maar...

WML | 27-10-15 | 17:01

Even drie seconden wat nakijken.
Arabische nummers = Gejadt uit India.
Arabische gum = Senegalese/Sudaneesche gum.
Coffee Arabica = 100% coffee Ethiopica.

Niets zelfbedacht,
niets zelf kunnen bedenken en
ongelovig zijn dat alle anderen het wèl veel beter weten.

hallevvezool | 27-10-15 | 16:52

Volgens mijn Marokkaanse moelanders krijg ik altijd veelvuldig kanker van hen. Hoe zit het nou, beetje verwarrend zo.

Brunssum73 | 27-10-15 | 16:50

Als ik zie hoeveel varkens deze zomer via de barbecue in de vorm van speklapjes, in de kanis van onze mede burgers zijn verdwenen moet er bij half Nederland trossen kankergezellen uit de anus hangen.
Lijkt mij toch niet.

gebrokenvleugel | 27-10-15 | 16:45

Gewoon doorlopen mensen.

We gaan met zn allen kapot aan welvaartziektes, maar dat heeft niets te maken met wat we in ons lichaam stoppen.

RideFreeOrDie | 27-10-15 | 16:41

Hier laat de WHO onverbloemd zien dat het geen wetenschappelijk instituut is, maar een links politieke activistische organisatie. Misbruik van wetenschap om een vooraf bepaald beeld te ondersteunen. Dit zie je steeds meer en is gevaarlijk. Het is een directe bedreiging en ondermijning van onze mooie wetenschap. In Nederland hebben we types als Roos Vonk en Martijn de Koning die hierin ook bedreven zijn en de wetenschap volledig te grabbel gooien ten faveure van het eigen wereldbeeld. Misbruik van wetenschap om linkse politieke agenda te pushen, ipv wetenschap om onafhankelijke kennis te genereren en nieuwe 'waarheden' te vinden. We kunnen dan ook met steeds meer recht spreken van 'de linkse kerk'.

De Psychiater | 27-10-15 | 16:36

@GormSuil | 27-10-15 | 15:49
Marcouch is al jaren de wolf in schaapskleren.
Wat verwacht je ook anders van een marokkaan die bij de pvda zit?
Eerlijkheid?

Ikdus | 27-10-15 | 16:33

De hamvraag (pun intended) is: gaan we nou doen wat de moslims willen en onze ham, en worst enz laten staan?, of gaan we het juist in hun bijzijn smakelijk oppeuzelen om ze te treiteren?

telelezer | 27-10-15 | 16:31

Weet je wat pas kankerverwekkend is? Naar buiten gaan.
Laten we dat afschaffen.
.
Framen en halve waarheden. Welke journalist is er niet groot mee geworden;
"Maar ik lieg toch niet...?"
- De eerste de beste journalist.

Bubsy | 27-10-15 | 16:28

Nou weten we dus ook waarom de moslims ons "kanker varkens" noemen

telelezer | 27-10-15 | 16:26

W.H.O.ers zijn een stelletje vega waterhoofden die lijden aan een gebrek van zuurstof..

Neut | 27-10-15 | 16:25

@gripir | 27-10-15 | 16:11
Slimmer zijn is iets beter kunnen. Dat noemen we superieur.

Claude_Vieaul | 27-10-15 | 16:24

1600 jaar geleden waren er gelukkig nog geen moslims. Mohammed werd omstreeks 570 in Mekka geboren. Hij was ongeveer 40 jaar oud toen hij zijn visioenen kreeg (schijnt hijzelf gezegd te hebben) !

Danbolig | 27-10-15 | 16:24

Ja, Joden en Islamieten zijn slim, als je gelooft in een Uberwezen, ben je per definitie dom Marcouch. En daarbij ga je gewoon een keer dood, dus WTF!

PijlVader | 27-10-15 | 16:22

Ga lekker Lama eten ofzo..

Neut | 27-10-15 | 16:22

Nou ja, wanneer Gutmenschen en islamisten zich zorgen maken over mijn gezondheid, dan is er iets vreemds aan de hand.
Waakzaamheid geboden.

Jan Passant mk2 | 27-10-15 | 16:20

J. Jarig | 27-10-15 | 16:08

De mens wordt ouder dan een eeuw terug, veel ouder. Daardoor zal kanker uiteindelijk vijand nummer een worden tav gezondheid. Ook dieren als ze ouder worden ontwikkelen kankers, en gaan dood. Idem de mens.
Ik vind dit een hysterisch bericht dat ik onder mijn schoenen zal lappen. Leef ik nog een jaar, so be it.

toetssteen | 27-10-15 | 16:15

Ja,Marchouch en de Salmonella doden door kip dan? Vooral die uit slechte gecontroleerde islamitische slagers.

arlen | 27-10-15 | 16:15

Volgens mij is, op water na, al het voedsel niet 100% gezond. Dus daarom beste mensen, eet en drink gevarieerd.

Wasbakplasser | 27-10-15 | 16:12

Weet Marcouch al dat het suikerfeest suikerziekte veroorzaakt en daar hebben de veel moslims al in grote maten last van en staan met enorme aantallen in de rij voor ziekenhuis behandelingen .

blauwe zander | 27-10-15 | 16:12

Ikdenkwat... Oei, oei, oei. Wat een racistische opmerking van ikdenkwat.
Citaat:
Trouwens gewaagde uitspraak van Ahmed, de Joden zijn superieur aan de moslims. Joden wisten het al 600 jaar eerder.... Het staat er echt. Oei Oei Oei.

Lieve ikdenkwat,
Joden zijn helemaal niet superieur aan de moslims. Ze zijn alleen maar slimmer. Dat staat er. En dat is gewoon waar.

gripir | 27-10-15 | 16:11

@Neil_ Skywalker | 27-10-15 | 15:15
Het is een facebook post van Marcouch, geen twitter bericht.

solcama | 27-10-15 | 16:10

Het lijkt mij ook dat het niet aan het vlees ligt dat de kans op darmkanker toeneemt, maar aan wat ze met het vlees doen, wat ze eraan toevoegen. Bijvoorbeeld het conserveringsmiddel. Of kunstmatige smaakmakers. Of wat dacht je van dat spul dat ze door gehakt gooien om het mooi rood te houden.

J. Jarig | 27-10-15 | 16:08

Je gaat eens dood

Biasmania | 27-10-15 | 16:07

@Daisy Cutter | 27-10-15 | 14:08
Wat dacht je van Animal Farm?

Cynevisie | 27-10-15 | 16:06

@GormSuil | 27-10-15 | 15:49
Dan bent u ook naïef. Hij is volkomen onbetrouwbaar en heeft meerdere gezichten. Iemand die de islam aanhangt, vertrouw ik sowieso voor geen 1 cent.

Marcouch wilt ook nog islamles in openbare scholen:
www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/art...

En wat houdt een islamles in? Dat is natuurlijk niet uit een Donald Duck boekje, maar uit de Koran en Hadith, dus hij wil islamles geven in openbare scholen om kinderen te brainwashen met het volgende:
www.thereligionofpeace.com/Quran/023-v...

Wonderful-Life | 27-10-15 | 16:05

Niet eten en (vooral) drinken is erg slecht voor de gezondheid. Binnen 2 weken ben je dood.

Cynevisie | 27-10-15 | 16:05

Jammer dat de houdbaarheid van het onderzoek hier niet besproken kan worden zonder Marcouch, moslims of andere religieus onzin erbij te betrekken. Dit staat het bespreken van de resultaten flink in de weg (die inderdaad gewoon niet goed hoeven te zijn).

Lacan | 27-10-15 | 16:04

Kan iemand bevestigen of en wanneer Marcouch dit gemeld zou hebben? Ik respecteer, zij het met enige moeite, de meningen van deze man (niet zijn partij meer) en dit bericht valt met wat ik van em gewend ben best uit de toon. Zie het ook niet in zn twitterlijntje staan. Heeft ie deze keutel snel weer ingetrokken of is het een fotofuk?

GormSuil | 27-10-15 | 15:49

Wanneer roepen wij een dag uit tot nationale baconbakdag? wat zal NL heerlijk ruiken op die dag.

hovawart | 27-10-15 | 15:48

@Godsammekraken | 27-10-15 | 14:06
Inderdaad, wanneer gaan de VN de islam als ideologische kankergezwel beschouwen?! De islam heeft in de afgelopen 1400 jaar miljarden mensen afgeslacht en het gaat maar door tot de dag van vandaag en het wordt alleen maar erger.

Gevaarlijkste en meest dodelijke in deze wereld is de islam. Maar, omdat de VN met islamitische olie-dollars wordt omgekocht, zullen ze de islam altijd hand boven het hoofd houden en dat is walgelijk. De VN is een zwaar corrupt zooi.

Wonderful-Life | 27-10-15 | 15:44

Als je bacon bakt hebben de buren een Dibiaanse geloofscrisis, ze zijn van de Islammistische persuasie maar vinden het eigenlijk wel lekker ruiken, een soort van uit de koelkast komen.

hovawart | 27-10-15 | 15:41

volgens mij stijgt de gemiddelde levensverwachting in de westerse wereld nog altijd lineair, dus daarmee is statistisch bewezen dat deze onzin onzin is.
*gaat weer eens zelf spek maken*

Serieus: wanneer wordt het legaal om politici die wetenschap misbruiken voor politieke agendas neer te schieten? Iemand? Die flauwekul kost me namelijk een vermogen....

De Droit | 27-10-15 | 15:37

Het hoge aantal werklozen en langdurig zieken onder Markouzianen komt natuurlijk omdat werkhandschoenen vaak gemaakt worden van varkensleer, nuff said.

hovawart | 27-10-15 | 15:37

Toch snap ik het niet helemaal; volgens het onderzoek zou je dus na 92 kilo bewerkt vlees eten 100 procent kans op darmkanker hebben.
Met al die knakjes, frika(n)dellen, broodje hamburgers, worstenbroodjes en döner kebab (ook de kip variant die is gezonder) had ook ik dus morsdood moeten zijn. Zoals je merkt ik leef nog.

Boris die Sauertopf | 27-10-15 | 15:36

Zelf een ruim jaar terug geopereerd aan darmkanker. Sporten, altijd, geen gram overgewicht, eten gevarieerd met veel groente en wat vis en af en toe vlees.
Zegt de chirurg (idem de oncoloog) het zit hem in de genen. Ach ja.

Gooi dit Roos Vonk onderzoek maar daar waar het hoort.

toetssteen | 27-10-15 | 15:34

Bovendien, dat hele VN is corrupt.
Als een Saudiër voorzitter van een mensenrechtenpanel kan worden, dan is de VN met haar zogenaamd "mensenrechtenpanelen" zwaar corrupt, blijkbaar wat de FIFA kan, kan de VN ook. Ik neem ze niet meer serieus.

*Spare Ribs in de smoker doet*

Wonderful-Life | 27-10-15 | 15:30

Krijg al een poosje de kanker van marcouch en zijn soortgenoten.
Rot alsjeblieft op met je islam

Ikdus | 27-10-15 | 15:29

Rijst kankerverwekkend?
Natuurlijk van alles dat je darmen aan het werk zet krijg je kanker.
Het gekke is dat als je niets eet je ook dood ga maar wel gelukkig kankervrij.
Hihi.

BBmetR | 27-10-15 | 15:21

Ja ja ja, weer die onzin van de islamietjes met hun achterlijke sprookjes agressieve haatdragende boekje. Sukkels, ja dat zijn jullie, de islamietjes, het ging over rode vlees en niet per se over varkensvlees. Rundvlees, paardenvlees, lamsvlees, kamelenvlees en geitenvlees zijn ook rood.

De islam moet verboden worden, want het is haatdragend, levensgevaarlijk en maakt mensen heel erg dom en achterlijk. Wat een ellende die klote islam.

Wonderful-Life | 27-10-15 | 15:21

Het verhaal gaat, een mare, dat Didi Stapel en zijn Roos, nu zo intelligent zijn geworden, vanwege het vele vis eten, dat ze op de vingers de temperatuur kunnen aflezen.
Zo zie je maar weer vleeseters zijn dommer.
Het verhaal gaat, een mare, dat dit alleen voor eters van geiten en schapenvlees geldt.
Misschien kunnen we Didi vragen om daar eens onderzoek naar te laten doen,
De uitkomst is zeker......

braamstruik | 27-10-15 | 15:20

Statistiek is bedacht door een van de slimste mensen die ooit bestaan hebben, Carl Friedrich Gauss.
Zijn wiskunde wordt nu misbruikt door nepwetenschappers die geen idee hebben van wat statistiek wel en niet vermag. Ze roepen maar wat.

Lewis Lewinsky | 27-10-15 | 15:19

Varkensvlees kankerverwekkend?
Vind het veel erger dat er al vele jaren in 2% van de worsten en hamburgers menselijk DNA wordt aangetroffen. Ze zitten er in te spugen! YUK!
Hmmm... hoewel? Is bij nader inzien wel een beetje raar dat ze dat kennelijk alleen in de worsten en hamburgers vinden. Of zouden ze er stiekum toch menselijke resten doorheen mengen?! Kijk nergens meer van op...

Good Meuning | 27-10-15 | 15:18

Zoals zo vaak worden feiten gekleurd en verdraaid met een ideologisch of politiek sausje.
Dhr. Marcouch slaat dan vervolgens de plank flink mis, maar verraad zichzelf met zijn islamitische agenda.
Tegenwoordig is het een dagtaak om nog feiten van ideologie en politiek te scheiden. om ziek van te worden.

zeeman73 | 27-10-15 | 15:17

Vozz023 | 27-10-15 | 15:11 Volgens mij heb je het dan al.

ja,diedus! | 27-10-15 | 15:17

ik mis op twitter toch wel wat medeleven met de lieve varkentjes die maar te pas en onpas onrein genoemd worden. ik heb varkens onder mijn beste vrienden. maar ik mis echt twitterbijdragen als "geen varken illegaal", "varkens zijn de nieuwe j*****" en "je suis varken"

verbanden | 27-10-15 | 15:16

De WHO bestaat meer en meer uit extreem linkse veganisten die ons hun walgelijke eetgewoontes willen opdringen. Nog even en we staan allemaal in de wei gras te vreten.

|skander | 27-10-15 | 15:16

In 2014 heeft de WHO ook al gepubliceerd in hun jaarlijkse rapport dat eten van "red and processed meat" de kans op colorectal cancer verhoogd, net als

Risk factors for colorectal cancer include lifestyle, older age, and inherited genetic disorders.[4][5] Other risk factors include diet, smoking, alcohol, lack of physical activity, family history of colon cancer and colon polyps, presence of colon polyps, race, exposure to radiation, and even other diseases such as diabetes and obesity.[4][5] Genetic disorders only occur in a small fraction of the population. A diet high in red, processed meat, while low in fiber increases the risk of colorectal cancer.[4] Other diseases such as inflammatory bowel disease, which includes Crohn's disease and ulcerative colitis, can increase the risk of colorectal cancer.[4] Some of the inherited genetic disorders that can cause colorectal cancer include familial adenomatous polyposis and hereditary non-polyposis colon cancer; however, these represent less than 5% of cases.[4][5] It typically starts as a benign tumor, often in the form of a polyp, which over time becomes cancerous.[4]

Storm in een glas water, wat nu als politiek middel wordt ingezet, en dit allemaal voor de beeldvorming en de gewone burger zijn mening en houding te beïnvloeden. Mensen, laat je niet gek maken! En het gaat er hier niet om wat de WHO publiceert, het gaat erom wie er mee aan de haal gaat in de media. Follow the money.

Overachiever | 27-10-15 | 15:16

Ik krijg wel zin im bacon! Denk dat ik maar eens dit recept vd heren van epic meal time maar eens ga maken. youtu.be/m8u8Z3bUQfs

Pierke Smulders | 27-10-15 | 15:15

Niet geteld maar dat lijken mij meer dan 140 tekens. Leuk geprobeerd.

Neil_ Skywalker | 27-10-15 | 15:15

Het was door marxistisch frauderende onderzoekers ook al bewezen dat vleeseters hufters zijn want rechtse mensen zijn hufters en eten vlees. Linkse mensen daarentegen zijn uiteraard geen hufters want die zijn herbivoren en eten en herkauwen alleen maar duurzame pap.

ben kokhals | 27-10-15 | 15:15

Overachiever | 27-10-15 | 14:53
U slaat de spijker op zijn kop. U bent vast wetenschapper of statisticus. Simpelweg stellen dat 'iets' het risico op kanker verhoogt, is niet wetenschappelijk. Tenzij je ook alle overige stoffen meeweegt die de onderzoeksgroep consumeert. Het is namelijk niet uit te sluiten dat de groep die geen (rood) vlees eet, meer van iets anders eet dat kanker-onderdrukkende eigenschappen heeft. Of, zoals @Overachiever stelde, dat ook de leefwijze meeweegt. Alleen het tot in detail publiceren van het complete onderzoek geeft relevante informatie; niet het publiceren van welgevallige uitsneden ervan. Ik wordt er altijd erg moedeloos van om alleen haastige, onder publicatiedruk opgestelde conclusies van onderzoeken te lezen, zonder de details te kennen.

Nivelleermarionet | 27-10-15 | 15:14

hoe kun je dit nu weer als politicus/beleidsmaker koppelen aan het feit dat wat wij westerlingen eten, slechter is dan wat Allah wil dat we doen?
Heel simpel, je leest slechts het kleine stukje dat jouw moslimagenda past, en dan ga je heel hard roepen en wijzen.

Wat een onbenul, die Marcouch.
Bewerkt vlees is niet per definitie varkensvlees, en rood vlees is normaliter rundvlees.

Om dit nu als politicus meteen als een moslim-is-beter weetje te pushen, dan ben je echt ziek en is het duidelijk waar jouw feitelijke belangen liggen.

Weer zo'n knuffelmarokkaan die door het ijs zakt. Ga maar naast je vrindje Toflik bipsi zitten, je bent af.

Nuchternederland | 27-10-15 | 15:14

WHO is vast gesponsord door vegetariers. U weet wel, die mensen met zo'n vaalgrijze huidskleur.

Neil_ Skywalker | 27-10-15 | 15:13

Tja, de reporter bij RTL stond al met een pakje sigaretten te zwaaien. Terwijl dat verband eerder in de 500% ligt. En darmkanker is ook minder dodelijk dan longkanker. Dikke bangmakerij dus.

Pierke Smulders | 27-10-15 | 15:13

Achmed is bang dat ze Zijn soort gaan slachten voor het kerstmaaltijd

ray7900 | 27-10-15 | 15:12

@kanon0503 | 27-10-15 | 14:35
"- óf de westerse wereld klaar te stomen voor de Islam (geen rood vlees meer eten)"
Koeien, schapen en geiten zijn óók rood vlees, en die eten ze wel. De islam is er Ahmed Marcouch bijgehaald, maar dat slaat dus als een tang op een varken. Zoals overigens wel vaker het geval is bij die man.

Peter_K | 27-10-15 | 15:11

Van links denken krijg je hersenkanker...

Vozz023 | 27-10-15 | 15:11

Besnijden kan ontstekingen veroorzaken en soms de dood ten gevolge hebben, dat wisten wij zo'n 1400-2000 jaar geleden al. Zie je wel !

ja,diedus! | 27-10-15 | 15:10

Moslims hebben geen Bacon-receptors in hun hersenen.

hovawart | 27-10-15 | 15:10

Het verhaal gaat, een mare, dat de vissen uit de zee, als thermometer zijn te gebruiken.....

braamstruik | 27-10-15 | 15:10

Laat ik mijn eigen theorie er eens op loslaten: bewerkt vlees is meestal goedkoper omdat ze er allemaal troep in smijten dat niks kost (vet, restvlees). Dus het is vlees dat arme mensen kopen. Arme mensen leven korter (is al veel langer bekend) doordat ze een ongezonde levensstijl en slechte voedingsgewoonten hebben. Kortom, dit is niks nieuws.

Simon_GS | 27-10-15 | 15:08

en als geen bacon eten zo gezond is waarom worden de ziekenhuizen dan door hordes sjaaltjes bevolkt? of valt dat weer onder de volkskrantachtige dooddoener sociale achterstand der migranten. nee, a piece of a piggy a day keeps the doctor away. en al krijg ik het wel zal het lekkere spek geknetter tot ver buiten het uitvaartcentrum te horen zijn als een laatste middelvinger. trouwens, wie wil er oud en kwetsbaar worden tegenwoordig. met het huidige afglijden van de maatschappij kan je op mijn oude dag waarschijnlijk alleen nog in grote gewapende groepen boodschappen halen. en dan? met hordes woeste baarden vechten om het laatste stukje halalvlees zeker. daaaaaahaaaaaag.

verbanden | 27-10-15 | 15:07

Nee achmed goed lezen
Bewerkt vlees.komt door al die troep Erin om het houdbaar te maken
Of het varkens lams of vis is.
Typisch moslim

ray7900 | 27-10-15 | 15:06

En dan zit er misschien nog wat 'Agent Orange' in het water.
@gentle giant | 27-10-15 | 15:04
Dat was trouwens ook van Monsanto toch?

Ars Vivendi | 27-10-15 | 15:06

Allemaal Geloofsgerelateerd, Kijk naar de pub-landlord Al Murray met het echte bewijs dat bacon levens kan redden.
youtu.be/VyWN5017wD8

hovawart | 27-10-15 | 15:05

@eerstneukendanpraten | 27-10-15 | 15:01 En dan zit er misschien nog wat 'Agent Orange' in het water.

gentle giant | 27-10-15 | 15:04

Dat gaat over "processed meat" Dus door de maler en allerlei zooi erin. Een plakje bacon is niets mis mee, mits je het vet weggooit, desgewenst.

Inderdaad is journalistiek moeilijk, lezen ook.

HMCuiteraard | 27-10-15 | 15:03

Dankzij Roos Vonk wist ik dat ik van vlees een agressieve hufter werd, nu blijk ik er ook nog kanker van te krijgen.

SamKoeman | 27-10-15 | 15:03

Je kunt beter 30 jaar LEVEN dan 80 jaar op een houtje bijten.

PowPow | 27-10-15 | 15:02

gentle giant | 27-10-15 | 14:50

Er zit inmiddels meer antibiotica in één filet van die vis dan dat er jaarlijks in Nederland bij kippen wordt ingespoten.

eerstneukendanpraten | 27-10-15 | 15:01

ok ik ben overtuigd, ik ga moslim worden en een beetje mensen zwepen aangezien het ook als gezond word neer gezet.

iets | 27-10-15 | 15:01

"Het IARC-rapport vindt geen één-op-één oorzakelijk verband". Dus er kunnen ook gemeenschappelijke kenmerken een rol spelen bij mensen die veel bewerkt vlees eten die méér over de oorzaak zeggen.

Simon_GS | 27-10-15 | 15:01

Ars Vivendi | 27-10-15 | 14:50
Dat hebben ze ook. De WHO heeft enkele maanden geleden Glyphosate (een onkruidverdelger en onderdeel van Monsanto's Roundup) benoemd als 'probably carcinogenic', dus waarschijnlijk kanker veroorzakend. Onder druk van de industrie haalde het net niet de categorie 'known carcinogenic' dus zeker weten kanker veroorzakend.

Die link van jou in interessant.

Zzzzooooffff | 27-10-15 | 14:58

Die Marcouch is echt een eikel. Alsof deze uitspraak van de WHO zich beperkt tot varkensvlees, voor rundvlees geldt exact hetzelfde. Verder is de conclusie van de WHO stemmingmakerij. En Marcouch, de Islam is de hersen aantastende kwaadaardige kanker die heerst in grote delen van de wereld.

De Psychiater | 27-10-15 | 14:57

Het grootste probleem met al dit soort onderzoeken is dat het slechts statistische correlaties aantoont, geen causale verbanden. In dit geval observeert men bepaalde groepen die bepaalde hoeveelheden vlees eten en kijkt men vervolgens naar de percentages van de mensen die darmkanker ontwikkelen.
Alle andere factoren die binnen de steekproef mogelijk een effect op het resultaat gehad kunnen hebben laat men buiten beschouwing. Het kan bijvoorbeeld dus best dat binnen de populatie van de veel vlees eters er een bovengemiddeld aantal mensen zit waarbij darmkanker in de familie zit.

Zolang men niet empirisch kan aantonen dat oorzaak A tot resultaat B leidt, en waarom, zijn al dit soort onderzoeken inhoudsloos. Maar ja, om dat aan te tonen heb je de hulp van echte wetenschappers nodig ipv creatieve cijferneukers

ZonderNaam | 27-10-15 | 14:57

Geen varkensvlees eten omdat dat in je sprookjesboek staat. En zo iemand zit in de politiek. Volgens mij hebben we hier scheiding van kerk en staat. Wat staat er nog meer in het sprookjesboek van Marcouch wat hij eigenlijk via de politiek wil invoeren?

freelux | 27-10-15 | 14:55

Een Diederik Stapeltje? www.nu.nl/wetenschap/2609959/onderzoek...

Ik ben overigens zeer benieuwd naar hoe dit onderzoek uitgevoerd is. Om de link tussen eten van dit vlees en darmkanker te kunnen leggen heb je echt een langdurig onderzoek traject nodig met aardig wat respondenten. Er kunnen ontelbare andere oorzaken zijn van een verhoogde kans op darmkanker bij die respondenten (onderzoek taal), zoals bijvoorbeeld een telefoon te vaak in je zak houden, laptop op schoot, veel bananen eten, ik noem maar wat, keuze is reuze. Ik neem aan dat ze niet een groep hebben geïsoleerd voor een aantal jaar die alleen maar dit soort vlees te eten kreeg en verder niets anders. Alleen op die manier kun je het daadwerkelijk effect van het eten van dat vlees op een toename van het risico van darmkanker aantonen. Wat een kortverhaal zeg en dat dat wordt uitgebracht door de WHO. Dat zegt meer iets over de WHO, dan over dat vlees.

-logisch nadenken-

Overachiever | 27-10-15 | 14:53

Van gelovigen krijg je het aan je hart ...

Watching the Wheels | 27-10-15 | 14:52

Het masker van Marcouch, de wolf in schaapskleren, valt steeds schever. Straks radicaliseert ie nog.

ElChombo | 27-10-15 | 14:52

Shoarma en döner zijn toch óók bewerkt vlees ?

Sherpa | 27-10-15 | 14:51

het gaat om bewerkt vlees, niet per ce om varkensvlees.
Zoals bijv. shoarma, kebab en meer van dat soort oorspronkelijke islamtische schotels.
Daar mee moet het niet betagaliseerd worden dat veel vlees eten inderdaad het risico op kanker vergroot, hoe zeer de vleesindustrie dit ook probeert te ontkennen.

arie181818 | 27-10-15 | 14:50

Nee, die Vietnamese Tilapia shit, daar ga je van op knappen...

gentle giant | 27-10-15 | 14:50

@mijzelf pardon, alleen biggenvlees wordt als wit beschouwd. Varkens toch rood. Maar dat neemt niet weg dat... de halal vleessoorten net zo goed slecht zijn.

Daisy Cutter | 27-10-15 | 14:49

Kankerverwekkend dit kankerverwekkend dat, ik weet niet of mensen het doorhebben maar als je je te veel druk maakt over kanker dan kan je alsnog kanker krijgen dmv stress.

Mr-Heineken | 27-10-15 | 14:49

Trouwens gewaagde uitspraak van Ahmed, de Joden zijn superieur aan de moslims. Joden wisten het al 600 jaar eerder.... Het staat er echt. Oei Oei Oei.

ikdenkwat | 27-10-15 | 14:48

@Desmoulins | 27-10-15 | 14:40

Oeps, trolaccount dus.
Had ie overigens nog geschreven kunnen hebben...

Desmoulins | 27-10-15 | 14:47

@Piet Karbiet | 27-10-15 | 14:26
neen

Lupuslupus | 27-10-15 | 14:47

Er gaan dagelijks meer mensen dood aan islam dan aan kanker!!!

de uitbater | 27-10-15 | 14:46

En van religie krijg je neuroses, waanvoorstellingen, psychoses, en nog een blikje overige geestelijke aandoeningen.

Zzzzooooffff | 27-10-15 | 14:45

Het grappige is dat het onderzoek gaat over rood vlees en bewerkt vlees. Beiden zouden schadelijk zijn. Pijnlijk duidelijk wordt dat Marcouch, en met hem vele anderen, blijkbaar niet weet dat varkensvlees niet rood is, in tegenstelling tot rund, geit en schaap (halal vleessoorten). Ook weet men blijkbaar niet dat bewerkt vlees niet per se op varkensvlees hoeft te slaan. Waarom het in de media's dan zo gedraaid wordt dat uiteindelijk bacon de grote boosdoener is, is mij een raadsel. Vandaar mijn vraag waarom er toch zo'n hetze tegen varkens wordt gevoerd. Daar moet meer achter zitten dan alleen buigen voor islam.

Daisy Cutter | 27-10-15 | 14:45

Er wordt toch over rood vlees gesproken? Das bewerkt Rund, Kalf, Schaap, Lam en Varkens vlees. Dusseeeeee snap die hele riedel niet.

ikdenkwat | 27-10-15 | 14:43

@Piet Karbiet | 27-10-15 | 14:37
Dr. Who?

Dhr. de Wit | 27-10-15 | 14:42

Ze maken de tere, goedgelovige westerse zielen vast rijp voor het onvermijdelijke... Iedereen haram!

Desmoulins | 27-10-15 | 14:42

Gelukkig, ik kan weer frikandellen, kroketten en bitterballen eten.

ProAsfalt | 27-10-15 | 14:42

@Lupuslupus | 27-10-15 | 14:20

Juist, alles om de samenleving steeds meer in te richten naar de wens van de islam. In de wachtkamer staan nog: afschaffen kerstfeest, wettelijke incorporatie polygamie, sharia-rechtbanken, islamitisch bankieren louter voor moslims, verbod alcohol en nog tal van andere zaken die geïmplementeerd zullen worden. Alles om de parallelle samenleving nog wat meer vorm te geven want dat is het gevolg.

Overigens toont de wolf in schaapskleren weer zijn grenzeloze domheid aan. Zo wist volgens deze infiltrant/volgeling van al-Qaradawi(*) de islam al 1400 jaar geleden al dat bacon kankerverwekkend is, staat immers in de Koran of Hadith, dus wetenschappelijk bewezen...

*http://www.clarionproject.org/category/tags/yusuf-al-qaradawi

Desmoulins | 27-10-15 | 14:40

Marcouch, Moslims eten geet varken omdat een varken een alleseter is (dus kans op onreine elementen in de voeding!) Zo eten ze ook geen aal en paling omdat deze zich met dode, dieren voeden.

Einde van de Domheid | 27-10-15 | 14:40

Zucht.
Even checken in welke landen de mensen gemiddeld het oudst worden en dan ook even checken of ze daar flink wat varkensvlees eten. Zelfde geldt voor alcohol. Je zou bijna gaan denken dat niet-kosher/en -halal tot een langere levensverwachting leidt.

Lafayette | 27-10-15 | 14:39

Leuk verzonnen, maar het gaat niet alleen om darmkanker waar je last van krijgt. Zie hier:

aje.oxfordjournals.org/content/early/2...

>The summary relative risks of all-cause mortality for the highest versus the lowest category of consumption were 1.10 (95% confidence interval (CI): 0.98, 1.22; n = 6 studies) for unprocessed red meat, 1.23 (95% CI: 1.17, 1.28; n = 6 studies) for processed meat, and 1.29 (95% CI: 1.24, 1.35; n = 5 studies) for total red meat. In a dose-response meta-analysis, consumption of processed meat and total red meat, but not unprocessed red meat, was statistically significantly positively associated with all-cause mortality in a nonlinear fashion. These results indicate that high consumption of red meat, especially processed meat, may increase all-cause mortality.

Je algehele risico te overlijden gaat omhoog. Ik snap niet echt waar die afkeer van rechtse blanke mannen voor vegetarisme vandaan komt.

Majid | 27-10-15 | 14:39

@Godsammekraken | 27-10-15 | 14:16
Ik zet mijn geld op varkensvlees en bloed. Schijnt goed te helpen. Ga alvast een varken bij mijn voordeur en achterdeur zetten. Nog wat bloed sprenkelen over de grond.

Tostiman | 27-10-15 | 14:39

Linkse infiltratie wordt steeds erger. Eerst moeten we biologisch scharrelvlees eten, maar dat is maar het begin: ze zijn pas tevreden als vegetarisch eten verlplicht is.

Dutch_Holland | 27-10-15 | 14:38

Ahh dus daar gaat het geld heen als ik geld in een collectebus stop voor kanker onderzoek. ... onzinnige geldverslindende niks zeggende, met tunnelvisie doordrengde "maatschappelijke" onderzoekjes

mysteryposter | 27-10-15 | 14:38

Wanneer je alles *met mate* eet is er niets aan de hand dus kunnen al die "onderzoekjes" de prullenbak in.
Dat er veel teveel rotzooi in ons eten zit, is bekend. B.v. al die door Brussel "goedgekeurde" toevoegingen.
Met gewoon een beetje zelf nadenken en je niet op stang laten jagen door de media.

Lupuslupus | 27-10-15 | 14:38

Mozes en Mohammed waren vooral erg tegen de lucht van een varkenshouderij. Van het vlees wisten/weten ze hoegenaamd niets. Al die regels zijn op persoonlijke obsessies of tribale woestijngewoonten van 1500 jaar terug gebaseerd. Daar hebben wij al lang niets meer mee te maken. Je mag eten en sexen wat je wil.

DreHa | 27-10-15 | 14:37

Dus als ik Marchouch mag geloven hebben moslims 600 jaar na de Joden alsnog lekker bacon lopen vreten en toen werd kannibalisme verboden zeker?

Super Grover | 27-10-15 | 14:37

1/ De WHO had het toch over 'processed meats'. Dit gaat over verwerkt vlees van alle beestjes en heeft geen enkele link met varkensvlees in het bijzonder.
2/ Aangezien verwerkt vlees volgens WHO wel kankerverwekkend is en rood vlees niet, heeft het dus eerder te maken met alles wat met vleesverwerking te maken heeft, behalve het vlees zelf.
3/ wederom om een schreeuwende moslim zonder argumenten
4/ iets is officieel kankerverwekkend als het de kans op kanker verhoogt met 1/1.000.000 (of 0,0001%). In dit geval blijkbaar 18%. Van sigaretten is het geweten dat het de kans verhoogt met 1000en percenten. Het lijkt mij toch wat kort door de bocht om beide op 1 hoopje te gooien. Het is nu wachten op de rokende vegetariers die hun gelijk proberen te halen.

pandalicious | 27-10-15 | 14:37

Marcouch.
The Who?

Piet Karbiet | 27-10-15 | 14:37

Favoriet argument van moslims: dat de koran zou sporen met de wetenschap. Ook dit komt vaak neer op selectief lezen of hele vage teksten achteraf zodanig uitleggen dat ze wetenschappelijk verantwoord zijn. Daar komt vaak nogal wat linguïstische gymnastiek bij kijken.

SamKoeman | 27-10-15 | 14:37

Dat allahtonen minder vaak darmkanker krijgen is wetenschappelijk heel makkelijk te verklaren.Darmkanker manifesteerd zich meestal op latere leeftijd. Lang nadat de modale moslim al is onthoofd, gestenigd, gekruisigd, levend verbrand, van een flat gekegeld, aan een demolition charge gebonden , door kameel besmet of gewoon door een tank geplet

Ben Hetzat | 27-10-15 | 14:37

GS voorpagina gehaald! *juich* *traantjewegpink*

Onkel Bratwurstbude | 27-10-15 | 14:36

In combinatie met groente en fruit is er niets aan de hand.

Petrus de Rewa | 27-10-15 | 14:36

Wat boeit het allemaal. Als je eenmaal gaat, dan ga je. Daar valt niks aan te veranderen. Ik eet niks minder door al die bangmaak verhalen.

-braadwurst- | 27-10-15 | 14:35

@Godsammekraken | 27-10-15 | 14:06
Klopt als een bus, en is helemaal waarrrr! (waarom de Islam dan niet op die lijst voor komt is me een raadsel.

Maar goed… dat hele onderzoek en de ophef er omheen slaat werkelijk waar nergens op. Het klinkt eerder als bangmakerij om:
- óf mensen aan te zetten om meer biologisch (duurrrr) te eten
- óf de westerse wereld klaar te stomen voor de Islam (geen rood vlees meer eten)
- óf voor de subsidietjes.

Ik gok in ieder geval dat het om een combinatie van deze 3 punten gaat. Ik eet vanavond in ieder geval nog een lekker stukje vlees!

p.s.: zelfs als dit al waar zou zijn, waar maken we ons zorgen over? De overheid wil de AOW afschaffen, HRA afschaffen, het mes zetten in ons pensioen, de zorg en ga zo maar door. Als je denkt dat je over 30+ jaar nog van je pensioen kunt geníéten… dan kun je beter even flink doorgaan met rood vlees eten ;-)

kanon0503 | 27-10-15 | 14:35

Ach, de UNESCO wil van de Joodse klaagmuur ook een Palestijns cultureel erfgoed maken. Knettergek.

Piet Karbiet | 27-10-15 | 14:34

De who publiceert alleen maar stukken die invloedrijke partijen welgevallig zijn. Dat er verschillende hoeveelheden suiker in cocacola zit in verschillende continenten, daarover lees je nooit wat. Dat obesitas toegenoemen is nadat suiker uit mais gebruikt wordt, i.p.v. suiker uit suikerbieten, leesje ook nergens en ga zomaar door. De who is een politiek apparaat.

Anjin Mohammed | 27-10-15 | 14:34

In de zandbaklanden kunnen varkens door de droogte niet in de modder rollen, want er is door droogte geen modder. Daarom zijn deze dieren volgens de haatbaardjurken en de zwarte vogels van de klaagmuur onrein en loop je kans op kanker als je hun vlees nuttigt. \*aluhoedje functie uit\

Brulboei_61SB | 27-10-15 | 14:34

Er valt ook totaal niet te discussiëren met moslims over wereldse zaken. Alles is gekoppeld aan allah en de koran. Enige wetenschappelijke inbreng is hen totaal vreemd. Daarom passen zij ook niet in onze technologisch superieure maatschappij. Het is hoog tijd dat de islam verlicht.

Dhr. de Wit | 27-10-15 | 14:34

Komt die 18% überhaupt wel van de WHO? Ik zag op Zero hedge een artikel voorbij komen waarin gesteld werd dat alleen aangegeven werd bevestigd is dat verwerkt vlees bijdraagt aan een mogelijke vorming van darmkanker. Geheel niets over in hoeverre.
Dat het in hetzelfde rijtje staat als asbest, is alleen om het bevestigd is en zegt compleet niets over de mate.

kruz | 27-10-15 | 14:34

Ja, en Mohamed was de uitvinder van de tandenborstel, en kernfysica staat al in de Quran uitgelegd, al-HAM-dullilah! Dit gezwets hebben we nu vaak genoeg gehoord.

Aldus Du Flaperon | 27-10-15 | 14:34

Mensen eten teveel en zijn steeds minder gaan bewegen, dat is een probleem. Voor de rest gewoon vlees, vis, groente en fruit eten. Zelf eet ik alleen "puur" vlees, dus filetlapjes, varkenshaas, filetstuk, enz. maar geen gehakt, en andere gemalen rommel.

Dutch_Holland | 27-10-15 | 14:33

ruim 90% van de darmkankergevallen is puur bad luck. Ik kan het weten, been there. Bron: zeer ervaren internist.

ole guapa | 27-10-15 | 14:33

Het is zeker een feit dat het gebracht wordt als een eng iets, dat vlees. Dat door dit nieuws zo dom te presenteren begrip wordt opgebracht voor 'andere mensen die geen varkensvlees eten' is volgens mij echt zoeken naar iets dat er niet is; naast bacon wordt namelijk ook onbewerkt rood vlees genoemd.
Wat ik op Twitter al voorbij zag komen was een bericht van een echte wetenschapsjournalist die het inderdaad over het verhoogde risico ten opzichte van wat nu eigenlijk noemde.
.
Overigens: van de 63.000 diagnoses darmkanker per jaar is meer dan de helft 70 plus. Dan is dus iets meer dan de helft onder de 70 plus, daar zitten dus ook redelijk wat mensen van middelbare leeftijd bij. Ik zie dat niet direct als een geruststelling, ook al weet ik dat darmkanker inderdaad voornamelijk bij oudere mensen voorkomt.
.
Verder krijg je van alles kanker.

Draak uit Brabant | 27-10-15 | 14:33

Marcouch was toch van de zogenaamde gematigde islam?
Maar één berichtje van een wazig clubje over een wazig onderzoek (wat wel de hele dag op de radio was gisteren trouwens, en ik luister anders nooit radio, maar zat gisteren de hele dag in de auto, is dat altijd zo'n droevige zooi daar met dat journaal enzo?)
en meneer de gematigde moslim springt er als een bok op de haverkist op om met zijn vingertje omhoog te wijzen naar zijn denkbeeldig sprookjesfihuur.
Deze intrigant denkt nog steeds dat hij weldenkende mensen kan belazeren, maar hey, Ahmed, jou hadden wij als eerste door.
Je bent een van de slechtste taqqyia'ers die ik ken.

Cuyahoga | 27-10-15 | 14:32

Ah, dus Achmed Marcouch is een domme mocro die niets snapt van wetenschap en z'n sprookje als de ultieme waarheid ziet.
Had ik niet verwacht...

--sql error-- | 27-10-15 | 14:32

Ik neem het met een korreltje zout.
Oh wacht, daar ga je ook al dood aan, bloeddruk dit keer, spattende aderen enzo.

Dionah Carlinton Hou | 27-10-15 | 14:31

Maar gelukkig hebben we in Nederland wel heel veel hoog opgeleide managers. Want wiskunde en cijfertjes is maar dom!

CynicalBastard | 27-10-15 | 14:31


buisvaneustachius | 27-10-15 | 14:21

Mafkees!

eerstneukendanpraten | 27-10-15 | 14:30

Wil iedereen alstublieft stoppen met eten en drinken?

mr. exp. | 27-10-15 | 14:30

Zelfs de voor dit soort berichten behoorlijk gevoelige cbc uit Canada zet er kanttekening bij.

5 things: What the findings on red, processed meat and cancer really mean
www.cbc.ca/news/health/cancer-red-meat...

Het probleem bij causaal verband leggen bij kanker is inderdaad de base kine eerst bepalen. Zie ook voorheen de discussies over kanker en Tsjernobyl. Wie zijn die mensen die dit onderzoek gedaan hebben trouwens?

TillDeathdousPart | 27-10-15 | 14:30

mijn oma zei het 20 jaar geleden al op haar stefbed (aan darmkanker ja) helaas jongen van leven ga je dood geniet er dus maar van

Petroselinum crispum | 27-10-15 | 14:30

Allah is de antikankergod. Vandaar ook al die verplichte doeken en jurken.

Je vraagt je alleen af waarom hij in zijn alwetende antikankerwijsheid niet ook de shisha heeft verboden. Of merguez worstjes. Of inteelt.

De Eindbaas | 27-10-15 | 14:29

De WHO is al jaren geen zuivere club meer. Daar speelt de politieke agenda een grotere rol dan de wetenschap.

B.agger | 27-10-15 | 14:28

Leven veroorzaakt mogelijk kanker. En wist u dat leven dodelijk is?

Van gerookte kip ga je mogelijk eerder dood, net als van gerookt varkensvlees. Waarschijnlijk geldt dat ook voor gerookte lam/schaap en andere halaldieren.

Solar666 | 27-10-15 | 14:28

Neponderzoek, nepvluchtelingen, nepparlement. We leven in de neptijd. Met een nepreligie die tot terreur leidt.

Lewis Lewinsky | 27-10-15 | 14:28

Ik moest even zoeken naar deze:
xkcd.com/882/
Als je heel goed zoekt is er altijd wel wat.
Maar volgens Moerman was vleeseten, en verhit voedsel eten, sowieso ongezond.
Van leven ga je dood.

hotnot | 27-10-15 | 14:27

Ik eet alleen wel heel wat meer dan 50 gram bewerkt vlees gedurende mijn leven. Neemt de kans dan verder toe? help!

Tom_Kroes | 27-10-15 | 14:26

@Lupuslupus | 27-10-15 | 14:22
In dooie pinda's toch niet?

Piet Karbiet | 27-10-15 | 14:26

Joop.nl is ook kankerverwekkend, veroorzaakt hersentumoren aan de linker kwab, is geen onderzoek voor nodig. Zie schrijvers en commentaren daar, allemaal behept met een hersenkwaal.

louis6227 | 27-10-15 | 14:25

Dit soort organisaties is opgericht om alles wat wij lekker vinden te verguizen. Het is natuurlijk wachten tot er weer een corrupticus zogenaamd gehoor geeft aan de stem des volks (in de persoon van subsidiesponzen als Varkens in Nood en Wakker Dier) om allerlei nieuwe belastingen. De focus op juist varkensvlees is natuurlijk ook bedoeld om onze verse raketgeleerden, topchirurgen en briljante ICTers te plezieren, hoe doorzichtig...

* pakt snel een hamkaastosti zo lang dit nog legaal is

nlnl | 27-10-15 | 14:25

Marcouch probeert er weer eens een islam propaganda slaatje uit te slaan. "Zie je wel dat de koran gelijk heeft". Het onderzoek gaat echter over bewerkt vlees, niet over varkensvlees. Daar vallen dus ook halal worstjes en kipburgers onder. Niks te moslims wisten het al 1400 jaar geleden.

Barani517 | 27-10-15 | 14:25

Wat is die Ahmed toch een kneus met zijn domme bevestiging dat varkens haram zijn en dat de 'wijze moslims' dat al 1400 jaar wisten. Zo ken ik er nog wel een, in het Boeddhisme wisten ze 2500 jaar geleden al dat vlees eten immoreel en slecht voor je is. Zie je wel, ik pis verder dan jij Ahmed.

XaleX_2 | 27-10-15 | 14:25

@Dhr. de Wit | 27-10-15 | 14:23
Hehehe...

RobberenRukkie | 27-10-15 | 14:25

leo de pejo | 27-10-15 | 14:18

Is een nepaccount.

eerstneukendanpraten | 27-10-15 | 14:24

Kijktip: How Kevin Bacon cured cancer...

Binnenbaan | 27-10-15 | 14:24

Dit is een neponderzoek. Negeer het.
*50 gram bewerkt rood vlees naar binnen propt*

Lewis Lewinsky | 27-10-15 | 14:24

Een moslim die zijn cultuur verhevend vindt omdat ze er al 1400 jaar prat op gaan het niet zo op varkens te hebben. Nog meer wereldverbeterende inzichten? De tering...

RobberenRukkie | 27-10-15 | 14:24

Getuige de tweet van islamofascist Marcouch weten veel moslims niet eens waarom sommige geloven varkensvlees afkeuren.
Volgens overlevering schijnen er demonen in varkensvlees te zitten omdat een discipel demonen had uitgedreven en zich toen in een naburige stal in varkens hebben genesteld. Tot op de dag van vandaag wordt dat nog steeds geloofd.
Wie zijn hier nu eigenlijk de gekkies, inshallah?

Dhr. de Wit | 27-10-15 | 14:23

@Piet Karbiet | 27-10-15 | 14:13
In vis zit kwik in en daar ga je ook dood van

Lupuslupus | 27-10-15 | 14:22

Voedingswetenschap en betrouwbaarheid. Een ongemakkelijke combinatie.

Aldus Du Flaperon | 27-10-15 | 14:21

-weggejorist en opgerot-

buisvaneustachius | 27-10-15 | 14:21

@ leo de pejo | 27-10-15 | 14:18
Volgens mij heeft Marcouch dit helemaal niet gezegd. Ik kan het althans niet in zijn Twitter-feed vinden.

Dan maar zo! | 27-10-15 | 14:21

Meneer Marcouch, Nutella in grote hoeveelheden is niet goed voor je. Weten moslims al 1.400 en joden al 2.000 jaar niet. Heb ik gelezen in een wetenschappelijk tijdschrift. Geen dank, bij deze.

TheseDays00 | 27-10-15 | 14:21

Einde van het jaar nadert en men moet hun onderzoeksbudget veiligstellen. Vandaar dat we opeens allemaal eye-openers krijgen in de media als water op mars en andere spannende ogende ontdekkingen. Conjunctuur van de wetenschap. Niks meer niks minder.

Dude heb je eten | 27-10-15 | 14:21

Als je teveel geit en schaap eet wordt je agressief, crimineel en leef je je hele leven op kosten van de Nederlandse belasting betaler.
--
Het bewijs voor deze stelling vinden we in de cijfers omtrent criminaliteit in Nederland, de uitkerings-cijfers en het aantal aanslagen door verwarde Moslim mannetjes. En natuurlijk zien het dagelijks in de Media en op opsporing verzocht.

Mark_D_NL | 27-10-15 | 14:20

@Daisy Cutter | 27-10-15 | 14:08
Antwoord: islam.

Lupuslupus | 27-10-15 | 14:20

Spaanse kinderen hebben geen dyslexie. Vanwege de eeuwenlange Moorse overheersing zijn ze genetisch gewend aan rare wiebelende en springerige onlogische leestekens van rechts.

Piet Karbiet | 27-10-15 | 14:19

hexavalent chroom... Geen comma.

Aatje | 27-10-15 | 14:18

Marcouch snapt het weer eens niet.
Het gaat om bewerkt ROOD vlees. Dus niet alleen varkensvlees. Kan ook geit zijn, of koe.
En daarvan weer de bewerkte varianten. Gerookt, gedroogd, gezouten etc.
Maar ja, in zijn blinde enthousiasme slingert die PVDA-hond zijn 'zie-je-nou-wel' islamitisch superioriteitsgevoel de wereld in.

leo de pejo | 27-10-15 | 14:18

Zeer interessant zo'n schaduwsamenleving binnen onze gelederen.

henkdekanarie | 27-10-15 | 14:18

@sinar2 | 27-10-15 | 14:12
Dat klopt.
Vooral bij de autosomaal recessieve ziekten (inteelt) zijn moslims spectaculair oververtegenwoordigd.
Dit dankzij hun tribalistische tradities van consanguine huwelijken (incest, inteelt).
Eén en ander zorgt er waarschijnlijk ook voor dat ze oververtegenwoordigd zijn met bewoners van geestelijk gehandicapten-inrichtingen.
Kortom.
Mohammed had dus beter zijn mond kunnen houden.
Beter salami dan incest, beter leverworst dan inteelt, en beter gerookt spek dan pedofilie.
.

Merlot | 27-10-15 | 14:18

Mens die alles hebben geleerd over hoe een typemachine werkt en hoe je stukjes schrijft, komen met verhalen over producten (waar ze niet voor geleerd hebben) en verkopen dat als waarheid.

toetanchamon | 27-10-15 | 14:18

Dat krijg je ervan als "idealisten" in belangrijke functies bij grote organisaties het voor het zeggen krijgen. Want iedereen moet dan meegaan in dat "ideaal". Een soort neo-fascisme dus.
Zwarte Piet en "racistische" Nederlanders (dixit VN), kankerverwekkend vlees (dixit WHO), islam is lief (dixit EU trut Federica Mogherini) en vele andere talloze voorbeelden.
Deze wereld is kapodtstuk, ik wil een nieuwe!!1!

Dhr. de Wit | 27-10-15 | 14:17

@Tostiman | 27-10-15 | 14:12
Ik denk dat alleen radiologische therapie nog een kans bied.

Godsammekraken | 27-10-15 | 14:16

Het niet eten van varkensvlees veroorzaakt middeleeuwse achterlijkheid en inteelt. Geen lastige keuze dus.

GOEM | 27-10-15 | 14:16

Zou Roos Vonk bij de WHO zitten?

NACademicus | 27-10-15 | 14:15

@ Merlot | 27-10-15 | 14:10
Volgens mij is dat niet zo: Met name darmkanker komt minder voor bij allochtonen van niet-westerse herkomst. Dat is een van de aanwijzingen waar veel van de in dit geval gebruikte onderzoeken voor is gebruikt. (De link met varkensvlees is trouwens ongefundeerde politiek gemotiveerde quatsch waarvan de herkomst niet duidelijk is).

Dan maar zo! | 27-10-15 | 14:14

@TeeJee | 27-10-15 | 14:11
Krijgt ie hem van mij

Tostiman | 27-10-15 | 14:13

TeeJee | 27-10-15 | 14:09
Ja, ik heb naast die allochtoon-o-meter en babyboometer hiernaast ook een orgasm'-o-meter geïnstalleerd en die sloeg gisteravond in de buurt van de grachtengordel helemaal door het rood.

Cuyahoga | 27-10-15 | 14:13

Voor de zekerheid heb ik vandaag al 22 rauwe ongeschoren haringen op.

Piet Karbiet | 27-10-15 | 14:13

@Godsammekraken | 27-10-15 | 14:06
Inderdaad, en het is al in ver stadium uitgezaaid. Denk dat het te laat is voor genezing

Tostiman | 27-10-15 | 14:12

-weggejorist-

Sarcasper | 27-10-15 | 14:12

-weggejorist-

Sarcasper | 27-10-15 | 14:12

@Merlot | 27-10-15 | 14:10
Inteelt tussen neven en nichten maakt het geslacht zwakker.

sinar2 | 27-10-15 | 14:12

Als toevoeging kan nog worden gesteld dat individuele gevallen geen enkele ondersteuning vormen voor statistics (als overtreffende trap van damned lies).
Mind you - die ene vrouw krijgt de diagnose darmkanker, of niet. Tot zover de gezonde sporter van 22 die nog nooit iets "fouts" heeft aangeraakt en bij wie longkanker wordt geconstateerd, naast het 97 jarige verschrompelde vrouwtje met piepende longen die drie pakjes per dag wegpaft, en kankervrij is.

Horen we niet al tientallen jaren over "onderzoeksresultaten" die "aantonen" dat zus-of-zo kanker veroorzaakt? Volgens mij was er in de jaren '70 al "voldoende bewijs" dat spijkerbroeken kanker veroorzaakten.....

smoelwerk | 27-10-15 | 14:11

-weggejorist-

Claude_Vieaul | 27-10-15 | 14:11

@Cuyahoga | 27-10-15 | 14:10
Ik wil je een +1 geven, maar dat werkt niet meer :(

Rest In Privacy | 27-10-15 | 14:11

Dan vraag je je toch af waarom moslims bovengemiddeld beroep doen op de gezondheidszorg; ook inzake kanker.
Misschien krijg je van steeds al die haat in de koran lezen wel kanker?

Merlot | 27-10-15 | 14:10

Toch raar dat de WHO dit bericht op zo'n manier naar buiten brengt. Dit riekt naar politieke motivaties.

FenderXT | 27-10-15 | 14:10

Volgens Tofik Bibsi gaat iedere moslim minstens twee keer in de week onbeperkt spareribs eten, en neemt hij of in het weekend altijd een pan gebakken spek bij het ontbijt.
Ham-kaas tosti's zijn niet om aan te slepen in de moskeeën.

Het zijn juist de GS-reaguurders en PVV-stemmers die varkenofoob zijn.

Cuyahoga | 27-10-15 | 14:10

Ik ken mensen die dood zijn gegaan.

je suis bier | 27-10-15 | 14:10

Klein geheimpje. Is onder ons, dus ik kan het wel zeggen. Van leven ga je dood. Echt. Fact of life. Maar hey, ssst, niks tegen de anderen zegen he...

Rollins | 27-10-15 | 14:09

Chocoladepasta, krijg je daar kanker van?

Schoorsteenveger | 27-10-15 | 14:09

Oftewel, niet boeiend. Heeft Roos Vonk al gereageerd?

Rest In Privacy | 27-10-15 | 14:09

is en frikandel haram?
veegt vingers af aan een servetje

Openbaar Mysterie | 27-10-15 | 14:08

Er is een wereldwijde hetze tegen varkens gaande. De reden daarvoor mag iemand mij uitleggen.

Daisy Cutter | 27-10-15 | 14:08

De briefschrijver bedoelt natuurlijk een toename van 0.054 procentpunt, etc.

Dan maar zo! | 27-10-15 | 14:08

Zus Neelen verdient een pak Hagelslag.

Madrox | 27-10-15 | 14:07

Van leven ga je dood

bisbisbis | 27-10-15 | 14:06

-weggejorist-

Godsammekraken | 27-10-15 | 14:06

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl