Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WTF nu weer. EU wil verplichte kiesdrempel

wvscn.png Via deze TPO-column van SP-Kamerlid Ronald van Raak kwamen we op het spoor van iets heel bizars. De Europese Unie heeft weer maar eens een manier gevonden om de democratie te frustreren: vanaf de volgende Europese verkiezingen moet er een verplichte kiesdrempel ingevoerd worden. Dat staat in een nog niet gepubliceerd ontwerprapport waar het Europarlement komende woensdag over gaat stemmen. Met een kiesdrempel kan Brussel de deur van het Europarlement in het gezicht dichtgooien voor nieuwe (eventueel eurokritische) partijen. In het rapport staan nog een paar opvallende plannetjes. Zo wil Brussel stemcomputers invoeren en stemmen via internet mogelijk maken. Ook dat zou democratisch rampzalig zijn: stemcomputers zijn hack- en fraudegevoelig en bovendien niet te controleren op eerlijke telling. Internetstemmen is onmogelijk omdat het ten koste van het stemgeheim gaat. Vooral voor eurosceptische kiezers kan dat een onprettige gedachte zijn, in dit wankele doch radicaal-eurofiele Europa. In het voorstel staat nóg een slecht idee: de kandidatenlijsten van partijen die meedoen aan de Europese verkiezingen moeten gendergelijkheid garanderen. Dat is niet democratisch, dat is vooral heel erg drammerig maakbaarheidsdenken - en het zorgt niet per definitie voor de beste, eh.., persoon op de juiste plaats. Kortom, dit malle voorstel - een project dat onder de verantwoordelijkheid van Timmerfrans valt - zet weer eens een bijl aan de stam van de Europese democratie. Als het woensdag wordt aangenomen, moeten de lidstaten er ook nog over stemmen. Nederland heeft vetorecht, maar we durven nu al te voorspellen dat Den Haag dat niet gaat gebruiken: Plasterk schreef vorige week aan de Kamer dat "het kabinet rekening moet houden met de rol van Nederland als inkomend voorzitter van de Raad." Rutte gaat dus ongezien instemmen met het plan. Meer weten? Hier de brief van Plasterk, daar het voorblad van de procedure. De samenvatting van het voorstel is ook al in te zien: het gaat om punten 2, 5 en 10. Uitgebreide uitleg waarom stemcomputers en online stemmen een slecht plan zijn kan nog altijd in de FAQ op wijvertrouwenstemcomputersniet.nl. Bedankt voor het opletten, Van Raak. Jammer dat de Europese democratie te ziek, zwak en misselijk is om dit onzalige plan te voorkomen.

Reaguursels

Inloggen

Prima stuk van SP Ronald! Ben het alleen niet eens dat politici een afspiegeling moeten zijn van het volk. Ik wil geen gehandicapte, allochtoon, homo of vrouw of laagopgeleide tokkie als dat betekent dat een hoogopgeleide witte man met betere ideeën dan niet in de kamer komt. Het moet ALTIJD om de kwaliteit en integriteit van de politicus gaan en niet om verscheidenheid. Mensen stemmen toch ook op Buma voor zijn partijprogramma en niet omdat mensen met grote rare neuzen niet genoeg vertegenwoordigd worden?

Het weren van euro kritische partijen door EU vind ik trouwens het engst in Ronalds column!

Rest In Privacy | 27-10-15 | 00:09

Derde poging. Sorry, sorry, sorry.
De achterliggende motivering om kleinere ' splinterpartijen' te weren zijn veel banaler. Want wie vanuit de verschillende EU-landen meer partijtjes gekozen ziet worden binnen 't Europarlement, krijgt ook te maken met sterk toegenomen financiële motieven.
Ga maar na.
Zodra er zeven verschillende gekozen partijen in het EU-parlement samenwerken vormen zij een 'fractie'.
En met een fractie wordt veel meer geld en spreektijd verworven.
De achterliggende reden van een kiesdrempel is dus duidelijk; zij willen de kans verkleinen dat meerdere kleine partijen in 't EU-parlement komen, die samen 'n fractie kunnen vormen waarmee die het van de mainstream afwijkende geluid versterken; dan kan er minder makkelijk tussen de grote partijen worden 'voorafgestemd' over welke besluiten gestroomlijnd moeten worden aangenomen.

Der Paulie | 26-10-15 | 20:30

-weggejorist-

Der Paulie | 26-10-15 | 20:27

-weggejorist-

Der Paulie | 26-10-15 | 20:22

EU is als een moeras waar we langzaam maar steeds sneller in naar beneden worden gezogen.

Paljas | 26-10-15 | 19:05

Het wordt steeds erger...
Het is nu echt tijd voor een staatsgreep!

Mr fingers | 26-10-15 | 19:00

Leuk Stemcomputers! 200% opkomst percentage, waarvan 180% op de Pirate-Party gestemd blijkt te hebben.

W_F | 26-10-15 | 18:45

Leuk onderwerp voor een volgend raadgevend referendum...

Binnenbaan | 26-10-15 | 18:06

@Martinspire | 26-10-15 | 12:15
"ook bij stemcomputers en internetstemmen zijn die risico's prima af te vangen"...

Maar niet door de overheid. Waneen heb jij een groot overheids ICT project goed zien gaan? Niet dus. Gewoon niet. Altijd problemen. Alleen nu hoeft het maar 1 x fout te gaan en de complete anonimiteit van *alle* europeanen is naar de kloten.

Als ze nou een redelijk tot goed ICT trackrecord hadden, ok, dan misschien. Maar het is totaal onverantwoord om dat stelletje nitwits dat te laten regelen.

Nog even helemaal los van de achterliggende motivatie en beweegredenen van ze, die ook niet zelden niet helemaal zuiver op de graat zijn. (laat ik het mild stellen)

peterdh | 26-10-15 | 17:27

@Min-of-meer | 26-10-15 | 12:10

Juist, en laat nou net de combinatie ICT en overheid volledig incompatible zijn met goede invoering. Dat zou een ramp worden.

peterdh | 26-10-15 | 17:25

Ze zullen altijd weer proberen stemcomputers in te voeren want die kunnen ze gemakkelijker manipuleren.
Overigens blijf ik het vreemd vinden dat VVD en PvdA ineens zoveel stemmen kregen bij de laatste verkiezingen terwijl enkele weken ervoor ze nog heel slecht in de peiling stonden....

ecologiste | 26-10-15 | 17:08

@Martinspire | 26-10-15 | 12:14

Okee, dus jij vindt stemmen via internet wel een goed idee. De bezwaren die ertegen zijn vind een beetje overdreven en op te lossen door de software open source te maken.

Ik hoop dat je je mening hierover nog wilt bijstellen. Van de verkiezingen hangt namelijk erg veel af, en fraude danwel hacken op die schaal is zo ongeveer het meest lucratieve wat je kan bedenken. En dus gaat het gebeuren. Zie jij dat ook in? Jouw oplossing van open source software is een schijn oplossing. En dat is jammer. Want je denkt zoiets belangrijks als verkiezingen veilig te maken met open source software toch? Ga dan maar even écht de bezwaren uit de FAQ link in het artikel lezen. wijvertrouwenstemcomputersniet.nl
De papieren verkiezingen die wij kennen zijn niet ideaal, maar ontelbaar keer beter dan digitale. In de link staat waarom. De bezwaren komen van techneuten, die heel helder opschrijven waarom het niet kan. Belangrijkste punt is het vertrouwen: er zijn teveel stappen die oncontroleerbaar zijn. De hardware. Of het keurig open source geschreven programma wel gebruikt wordt, en zo ja onveranderd is. Of er tijdens het transport van de computers niets gebeurt. Of er na het digitaal stemmen niks met de totalen gebeurt. Of er in het verzenden niks gebeurt. Kortom er zijn na het schrijven van de software nog ontelbaar veel stappen om alsnog te frauderen of te hacken.

Doper | 26-10-15 | 16:55

F*ck
Net nu ik een EU kritische partij wil oprichten, komen ze met deze kul.

Peace Rider | 26-10-15 | 16:39

Ah, dat plaatst de opmerkingen van Guy Verhofstadt gisteren in buitenhof in een heel ander perspectief. Dit voorstel kende hij natuurlijk, maar met geen woord over gerept.
Gluiperd.

Stormageddon | 26-10-15 | 16:37

Stemmen via internet. Welke gek verzint dat? De adresgegevens van bestellers van games kunnen ze nog niet eens geheim houden.

xspalm | 26-10-15 | 16:17

Niks mis met een flinke kiesdrempel, dat houdt populistische wappie-partijen als de PVV uit het parlement.

remlof | 26-10-15 | 16:15

Én het maar gek blijven vinden dat het volkse deel van het volk zich behoorlijk ranzig uitlaat in het asieldebat. Politici lijken nog steeds te denken dat ze hun agenda er altijd door kunnen drukken, zolang er maar inspraak wordt gesimuleerd, 'goede argumenten' worden ingezet en zaken af en toe gewoon wordt doorgedrukt (asiel in Oranje, de EU-grondwet, nu dit weer).

Joris Draaksteker | 26-10-15 | 15:58

If voting made any difference they wouldn't let us do it (Mark Twain)

Ajeto | 26-10-15 | 15:35

""Door een stem uit te brengen, erken je het orgaan EU""
@ NB-Stb | 26-10-15 | 15:15
-
Dat is in principe waar, maar de EU dictators verdraaien dat heel sluw als "Wie zwijgt stemnt toe"
Ergo: Ga stemmen en stem vooral TEGEN!
Dat is de enige manier om het dictatoriale gespuis een lesje te leren.

telelezer | 26-10-15 | 15:19

Hahahahaaa stemgeheim hahahaaa. Plasterk, de amerikanen en God (Allah voor de liefhebber) mag weten wie er allemaal meekijken in onze online communicatie hahahaaaa

Leptob | 26-10-15 | 15:18

Na (met medewerking van hun Haagse trawanten) eerst ons geld en het grootste deel van onze soevereiniteit te hebben geroofd, worden we door de Brusselse roofriddders nu ook nog van ons laatste restje democratie beroofd!
-
Citaat: ""Bij een overval handel je volgens het RAAK-principe: Rustig blijven, Accepteer de situatie, Afgeven van geld of goed, Kijken hoe de dader eruit ziet. In dit geval: kies voor je eigen veiligheid en doe wat de overvaller vraagt."
En dat is precies wat Brussel ook van ons wil
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/10/overheid_kniel_voor_uw_overval.html

telelezer | 26-10-15 | 15:16

Door een stem uit te brengen, erken je het orgaan eu !

NB-Stb | 26-10-15 | 15:15

datzouzomaarkunnen | 26-10-15 | 12:04
Helemaal mee eens. Ik las in de telegraaf, dat de Bijenkorf het minimumloon gaat afschaffen in 3 stappen..... ook helemaal volgens de EU. De instroom van de gelukszoekers voor een baan wordt zo een stuk makkelijker.
Wat een ongecontroleerde bende gaat het hier de komende jaren worden. Het weg-met-ons beleid wordt steeds duidelijker van dit tuigh!

mom van avezaath | 26-10-15 | 14:55

De EU-kritische partijen zoals de PVV en de SP gaan nog eens héél groot worden op deze manier.

ZoltarTheMagnificent | 26-10-15 | 14:55

Ben benieuwd wat onze hervormingsgezinde sociaal-liberale partij D'66 afgevaardigden Schaake en In 't Veld gaan stemmen mbt dit voorstel.

Paljas | 26-10-15 | 14:49

Uitspraak van Juncker in Brussel, die aan duidelijk helemaal niets te wensen overlaat: ""Als het serieus wordt, moet men liegen.""
Dat zou Juncker kort voor Pasen 2014 gezegd hebben tijdens een prijsuitreiking in de Beierse deelstaatvertegenwoordiging.”
Juncker zei dat liegen noodzakelijk is, omdat ieder woord van een politicus “reactie op de beurzen” kan uitlokken. Daarom riep hij er toe op: “Ik ben voor geheime onderhandelingen in donkere kamertjes.” Politici zouden miljoenen mensen bedreigen als de beurzen foutief reageren. Hij heeft, aldus Juncker, in de 22 jaar “vaak moeten liegen.”
https://ejbron.wordpress.com/2014/06/08/jean-claude-juncker-de-brokkenpiloot-op-de-laatste-kilometer-van-de-eu/
-
Nog eentje van Juncker:
""We besluiten iets, laten het dan even rusten en kijken wat er gebeurt. Als niemand dan herrie maakt en er geen opstand uitbreekt, omdat de meeste mensen sowieso niet begrijpen wat er besloten is, dan gaan we weer verder. Stap voor stap, tot er geen weg meer terug is."" (bron: Der Spiegel 1999)
-
Het wordt steeds beangstigender; wij Nederlanders krijgen met sneltreinvaart steeds minder te zeggen over (ooit) Uw en mijn goede oude Nederland en wie weet, de EU(SSR) zou best wel eens een tweede DDR kunnen worden.
-
Nu is het moment aangebroken om vaarwel te zeggen tegen de Brusselse dictatoriale "varkens van George Orwell"
We moeten beslist niet langer wachten anders is het te laat..! En misschien is het dat al.
-
We moeten zo snel mogelijk weg uit het arrogante megalomane betweterige dictatoriale EU(SSR) Politburo van de alles vernietigende club van door grootheidswaanzin gedreven mannen en vrouwen in Brussel.
-
Ceterum Censeo Eu Esse Delendam
"Overigens ben ik van mening dat Carthago (de EU) met worden vernietigd"

telelezer | 26-10-15 | 14:36

Dat voorstel staat wel gewoon online, zoals alle (ontwerp)rapporten/resoluties/etc van het EP.

www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do...

Inclusief alle voorgestelde amendementen.

Lizaaa | 26-10-15 | 14:06

Verzamelt emigratiefolders. Australië? Canada?

Rien7847 | 26-10-15 | 14:04

Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:16
Lekker anoniem ook!

Vanilla | 26-10-15 | 13:56

Dit lezend, begin ik nu toch wel héél pissig te worden.
Wanneer doeken we die ellendige winkel van europese zelfbevlekkers in Brussel en Straatsburg nu eindelijk eens op?!

Wobbelplatte | 26-10-15 | 13:39

Voor zover ik kan zien geldt het plan voor de kiesdrempel alleen voor landen met meer de 26 zetels in het Europese parlement (daaronder heeft een kiesdrempel van 3-5% ook geen enkele zin). Voor de Nederlandse afvaardiging heeft dit dus geen enkele consequentie.

Klaasje Klaassen5789 | 26-10-15 | 13:37

Als de EU te ingewikkeld is voor onze politici en ze de flauwekul uit Brussel niet meer uit kunnen leggen aan normale mensen, dan is het beter om niet langer mee te doen met de EU.
je gaat toch ook niet beleggen in een financieel product waarvan je de voorwaarden niet begrijpt?
Voorwaarden die bovendien dagelijks in uw nadeel mogen worden aangepast.
Hoe achterlijk moet je zijn om te denken dat 'meer Brussel' een antwoord is op de door 'Brussel' gecreëerde problemen?
Plasterk wil Nederland nu een halfjaar monddood maken om een spreekbuis van de EU dictators te spelen.
Hoe diep kan je zinken? Hoe kunnen de politici zo moraalloos door het leven gaan en hun achterban offeren op het altaar van de macht?

domheid regeert | 26-10-15 | 13:31

We Europeans need two things. A lawer wit balls who' s willing to fight. And the other is the VN resolution 1514. That's all. Who?

tejootje | 26-10-15 | 13:29

EU is inmiddels al overgegaan tot eliminatie van Anti- EU partijen in Portugal door ze gewoon buiten de regering houden terwijl ze een meerderheid in het parlement hebben. Kortom de machtsgreep is inmiddels al in volle gang. Raar dat dit bijna nergens te lezen is.

Eurozone crosses Rubicon as Portugal's anti-euro Left banned from power
Constitutional crisis looms after anti-austerity Left is denied parliamentary prerogative to form a majority government

www.telegraph.co.uk/finance/economics/...

ultraman | 26-10-15 | 13:29

Met een kiesdrempel kan pvda (8% van de stemmen laatste peiling) zomaar al zijn macht verliezen en gaat pvv heel groot worden, dat is immers de enige partij die uit Europa wil, en zeker een kiesdrempel haalt.

mysteryposter | 26-10-15 | 13:21

@Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:30
Het grappige is dat de politiek de PVV altijd op oneigenlijk gronden heeft geprobeerd monddood te maken.
De PVV is een normale partij net als de rest, ook zij doen niets anders dan een mening ventileren en hebben zich aan de wet te houden.
Het kan wel dat ze dingen willen die de grondwet niet toestaat maar dan hebben ze zowel in de eerste als de tweede kamer een 2/3 meerderheid nodig, om dit te bewerkstelligen.
De kans dat zoiets lukt is vrijwel nihil, vraag maar aan D666.
De grote grap is nu dat door de manier van doen (te stellen dat de politiek bestaat uit de PVV tegen de rest)
Zie hier, Didi doet niet anders. www.volkskrant.nl/politiek/-ook-60-dui...
Ze dit in een tijd van politieke onvrede keihard in de reedt bijt, wat je zegt klopt maar het gaat nog een stapje verder, eerst durfde men door de manier waarop de PVV werd zwart gemaakt er niet voor uit te komen, nu langzamerhand wel.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/10/...
Door steeds maar op Wilders te blijven hakken op de manier waarop ze het gedaan hebben is de calimero uitgegroeid tot een reus en loopt straks een groot deel van de bevolking trots rond met een geuzen T-shirt waarop te lezen staat "ik ben een PVV-er", ook al zijn het geen daadwerkelijke PVV-ers.

francisca van jole | 26-10-15 | 13:21

@Min-of-meer | 26-10-15 | 12:58
Ik sta hetzelfde idee voor, maar ik ben het niet met je eens. Het argument van de ongeletterdheid (de kenniskloof) wordt nog steeds in onze huidige tijd ingezet om democratie tegen te kunnen houden. Denk aan uitspraken van politici zoals "Europa is te complex om in een referendum te proppen". Ik zie geen goede argumenten waarom destijds bij de heersende klasse deze zelfde angst voor democratie niet zou bestaan.

#enpassant | 26-10-15 | 13:21

We moeten uit de EU.
Vogelbeest | 26-10-15 | 11:58

idd.. en snel, maar ik vrees dat met al die volks en landverraders in dat nepparlement, dat er eerst bloed moet gaan vloeien, want die platen voor die koppen zijn te dik.

(c)ZWITSUL | 26-10-15 | 13:19

@Dhr. de Wit | 26-10-15 | 13:03 ,

zie de video van roest1g | 26-10-15 | 12:38

een heleboel kassabonnetjes zijn vaak na een paar dagen al bijna onleesbaar geworden (en dan bedoel ik niets eens die thermochromatische bonnetjes) dan kan je toch wel bedenken dat kwaadwillende daar toch echt mee kunnen sjoemelen. En als je na afloop moet tellen van de geprinte stemmen maakt stemcomputers gewoon overbodig

rode peper | 26-10-15 | 13:19

Gewoon weer een Geen Peil referendum aanvragen. Die 300.000 steunbetuigingen hoeft geen enkel probleem te zijn, het bestandje met de handtekeningen van de vorige keer hebben jullie vast nog wel. Eventjes het tekstje aanpassen, uitprinten en met het busje bij de kiesraad afleveren.

down | 26-10-15 | 13:17

Humorvolle gedachte is wel dat er over 5 jaar juist door die kiesdrempel uitsluitend eurokritische partijen die ivoren torens bevolken. Waarna ze zichzelf opheffen. Of ga ik dan teveel richting utopie :-)

Verder rest me te zeggen dat ik die EU per dag doodenger ga vinden. Wat een club engnekken begint dat te worden.

Dutchbeaurouge | 26-10-15 | 13:15

Ik wil dit zo heel graag niet.

van heinde en verre | 26-10-15 | 13:13

Die Nigel Farage moet dus gewoon de mond gesnoerd worden, de plucheklevers komen met creatieve oplossingen om de Europese zitkuil te ontdoen van kindertjes die een grote mond hebben en niet willen meedoen aan de vieze spelletjes.

hovawart | 26-10-15 | 13:08

@Dhr. de Wit 12:41: En wat als de stemcomputer die uitdraai ook manipuleert? Het probleem zit hem niet in hacker maar in insiders die foute dingen doen. Je moet ten eerste controleren dat de software correct is, en ten tweede controleren dat de correcte software ook daadwerkelijk in alle stemcomputers is geladen, voor, op en na de stemming. Dat is al vreselijk moeilijk voor experts, maar het echte probleem is dat burgers die controle niet zelf kunnen uitvoeren, ze zullen altijd op experts moeten vertrouwen. Prima voor elektronisch bankieren, maar voor het stemproces is dat niet goed genoeg. Het auditproces moet door een ieder controleerbaar (en dus begrijpbaar) zijn, en moet dus helemaal los staan van eventuele stemcomputers die per definitie niet transparant voor de leek zijn.

Ik zit eenzelfde periode in de IT. En ik vind het dan ook niet gek dat *juist* zoveel IT-professionals tegen elektronisch stemmen zijn. Omdat juist zij de problemen en beperkingen kennen.

Wat wel kan: een papieren scan die bij het deponeren gescanned wordt, of een elektronische stem waarbij een papieren uitdraai door de kiezer bekeken kan worden alvorens deze in een bus gedeponeerd wordt (zonder dat de kiezer de uitdraai mee kan nemen). Dan heb je in wezen papieren stemming met elektronische telling.

Muxje | 26-10-15 | 13:06

@rode peper | 26-10-15 | 12:56
Je kunt de gegevens digitaal op verschillende lokaties opslaan. Als er dan discrepantie is, kan er altijd nog handmatig geteld worden. En dat van verdwijnende en later verschijnende inkten vind ik erg ver gezocht. Je moet wel een beetje vertrouwen hebben.

Dhr. de Wit | 26-10-15 | 13:03

In Den Haag hadden we een aantal jaar geleden een stemcomputer (misschien overal wel), deze bleek wel degelijk fraude gevoelig te zijn. Daarom nu weer ouderwets met potlood.

vinzDH | 26-10-15 | 13:03

Democratie is een vies woord in Brussel. Daar krijg je alleen maar last van, nee zij weten precies wat goed voor ons is. Daar hebben ze geen mandaat voor nodig.
Net zo lang doorgaan met het volk frustreren totdat de figuurlijke bom barst en het goede wat de EU zou kunnen zijn dusdanig is ondermijnt door dit soort technocratisch gespuis dat iedereen zijn steun opzegt en het ene na het andere land eruit wil stappen.
Kan niet snel genoeg wat mij betreft. Ik ben al heel lang alle vertrouwen kwijt.

WatZalIkErvanZeggen | 26-10-15 | 13:01

@Martinspire | 26-10-15 | 12:05
Nederland hoeft ook niet mee te doen aan de EU. Hoewel de EU constant angst zaait voor een Nexit, zal ieder land waar het uiteindelijk doorgaat op het einde toch nog een associatieverdrag mogen tekenen voor handel.

Min-of-meer | 26-10-15 | 13:01

Gelukkig wordt dit allemaal democratisch besloten en wordt jou stem en mening vertegenwoordigt in deze besluiten. *roept iets over een revolutie*

XaleX_2 | 26-10-15 | 13:00

Ik voel weer een referendumpje aankomen. Op voorhand bereid weer folders te verspreiden.

BlowingBubbles | 26-10-15 | 12:59

@#enpassant | 26-10-15 | 12:38
Nee, de representatieve democratie was oorspronkelijk bedacht met het idee dat ongeletterdheid onder de bevolking nog hoog lag. Tegenwoordig is analfabetisme een statistiek met maar 1 getalletje, dus is geen argument meer.

En ik heb ook nog een idee om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan meldt: alleen maar recht op de voordelen van burgerschap indien men mee doet aan de loting. Anders is het parlement niet meer representatief.

Min-of-meer | 26-10-15 | 12:58

"In onze grondwet hebben we al bepaald dat internationale verdragen BOVEN onze eigen grondwet en wetten gaan"
@Feynman | 26-10-15 | 12:26
Dat is een grove misweving in ons systeem, samen met artikel 120 van de Grondwet: "De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen"
Onze grondwet is een dode letter, ik probeer het mensen weleens uit te leggen, maar de meesten begrijpen het niet.

#enpassant | 26-10-15 | 12:58

@Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:41

Waarom zou je stemmen via de computer als je achteraf toch alles met de hand moet verifieren? Bovendien met inkt en papier kan gesjoemeld worden er zijn natuurlijk veel verdwijnende en later verschijnende inkten beschikbaar

rode peper | 26-10-15 | 12:56

Intussen wijzen de Polen en andere Oost-Europeanen ons de weg. Die bedanken ervoor om gecommandeerd te worden vanuit het nieuwe Moskou: Brussel (of Berlijn).

Wim Denkbaar | 26-10-15 | 12:48

Een einde aan anoniem stemmen zie ik dan wel weer zitten, op voorwaarde dat ook echt iedereen elke stem kan opvragen (Hoe heeft mijn personeel gestemd? En mijn buurman?).

Dit maakt het systeem transparant (stemmen zullen niet zomaar 'per ongeluk' verdwijnen, want iedereen kan controleren of zijn eigen stem wel doorkomt), en heeft als bijkomend voordeel dat men kan zien aan wie overheidsmaatregelen te danken zijn. De stemmer weet dit ook, en zal toch iets uitgebreider afwegen welke invloed zijn/haar stem op de rest van de maatschappij heeft.

the sable guy | 26-10-15 | 12:48

Willem van Oranje draait zich om in zijn graf.

KingStannisBaratheon | 26-10-15 | 12:43

@Muxje | 26-10-15 | 12:37
Ik zit al meer dan 20 jaar in de IT en ben er van overtuigd dan het goed mogelijk is, je moet echter wel in oplossingen durven te denken en niet in problemen. Dat is namelijk een ambtenarenziekte, overal beren op de weg zien.
Bijvoorbeeld: om te voorkomen dat er stemmen worden weggegooid moet er ook een papieren uitdraai worden gemaakt die op een aantal verschillende lokaties automatisch uit de printer rolt.
Als het zo slecht gesteld zou zijn met IT security zou je ook niet digitaal je belasting kunnen aangeven of kunnen bankieren.

Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:41

@Min-of-meer | 26-10-15 | 12:36 ,

en zelfs als er een controle biljet wordt geprint is dat ook potentieel fraude gevoelig want er bestaan natuurlijk veel verdwijnende en langzaam verschijnende inkten

rode peper | 26-10-15 | 12:40

we zitten al kilometers ver op de dictatorraat route.. kwestie van het volk nog even te laten wachten, parkeren met beloftes na belofte tot de hekken van de democratie echt volledig dicht en op slot gaan.

fikkieblijf! | 26-10-15 | 12:39

Wat maakt het uit. De Euro en de EU overleven het geen 10 jaar. Wat overblijft is een gebouw in Brussel, waar psychisch gestoorde mensen inzitten die zeggen de EU voor te stellen. Alles daarbuiten zijn gewoon weer soevereine landen die met elkaar handelen, zonder complicaties en frustraties.

heldheino | 26-10-15 | 12:38

@Min-of-meer | 26-10-15 | 11:53
De oorspronkelijke gedachte van democratie is inderdaad loting onder de bevolking. Zou werd het al gedaan in het oude Griekenland. De representatieve democratie is alleen maar ingevoerd om het concept van echte democratie uit te schakelen. Bezwaar, je kunt mensen niet dwingen zitting te nemen in het parlement, dus vrijwillige aanmelding vooraf.

#enpassant | 26-10-15 | 12:38

Laten we op onze beurt een opkomstdrempel eisen, als democratische waarborg en legitimatie. Ik stel dat voor dat, als de opkomst bij de “Europese” “verkiezingen” onder de 50% blijft, de uitslag ongeldig wordt verklaard.

Wim Denkbaar | 26-10-15 | 12:38

@Deus Absurdia | 26-10-15 | 12:16
Zo ben je er wel en zo weer niet.

Piet Karbiet | 26-10-15 | 12:38

Is er een minimum opkomst vereist om überhaupt legitimiteit te hebben als parlement? In dat geval moeten We misschien gewoon een campagne starten om niet te stemmen. We willen GEEN parlement.

deministerpresident | 26-10-15 | 12:37

@Dhr. de Wit 12:16: Naast de al genoemde bezwaren: hoe wil jij controleren dat stemmen voor Wilders of UKIP niet door het systeem weggegooid worden? Het stemproces moet anoniem, transparant en controleerbaar zijn. Het is niet mogelijk om dat met computers te doen. Er zijn constructies om met cryptografische methoden het stemmem zowel transparant als anoniem te maken, maar dan is het niet meer transparant (alleen enkele experts kunnen de validiteit van de methode beamen).

Muxje | 26-10-15 | 12:37

@Deus Absurdia | 26-10-15 | 12:13
Alleen heb je digitaal geen paper trail.

Min-of-meer | 26-10-15 | 12:36

@Tostiman | 26-10-15 | 12:28
Wat ik zeg @12:35...

Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:35

@Guido | 26-10-15 | 12:28
Je kunt de BSN én telefoonnummer "one-way" hashen en daar de stem aan hangen. Dan is er wel degelijk privacy. Dan hoef je alleen te kijken of de voorgegenereerde hash van BSN én telefoonnummer klopt met de hash van de ontvangen hash en hang je daar een stem aan. Hallo Stemgeheim!

Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:35

Moet daar geen Nederlandse wet voor worden gemaakt?

Zo ja, dan kan hierover een raadgevend referendum worden aangevraagd.
Ik houd mij beschikbaar voor vrijwilligerswerk (wat ik toch al doe).

ProAsfalt | 26-10-15 | 12:34

tipo | 26-10-15 | 11:56
Zeker, alle PVDA'ers die geen EU-ambtitie hebben gaan ook tegen stemmen.

kutsmurf | 26-10-15 | 12:34

Die gendergelijkheid is anders wel een mooie manier om moslimpartijen buiten de deur te houden.

mr. Quispel | 26-10-15 | 12:33

Die USSR moet en zal er komen. Wat het volk er ook van vind.

Rest In Privacy | 26-10-15 | 12:32

Martinspire | 26-10-15 | 12:15
Je hoeft ook niet álles in het leven te wantrouwen. Maar juist verkiezingsuitslagen uitgebraakt door EU-computers lijken me bij uitstek wantrouw-fähig.

KlunsJohannus | 26-10-15 | 12:31

@KlunsJohannus | 26-10-15 | 12:26
Ok, bedankt. Maar nu snap ik het nog steeds niet. :o)

Good Meuning | 26-10-15 | 12:31

Zo... en toen had 4Chan/Geenstijl/whoever plots de optie voor de mother of all pollfocks. Wellicht als 'n Piratenpartij plots 100% van de stemmen haalt...

Stemcomputers zijn niet meer dan wat duurdere potloden en papieren - het zijn gereedschappen voor een democratie. Gereedschap is niet in staat om toezicht op zichzelf te houden.

Aetje | 26-10-15 | 12:31

Het probleem met veel politici tegenwoordig is dat ze de gevolgen van hun beleid aan proberen te pakken in plaats van de oorzaak van de tegenstand tegen hun beleid aan te pakken. Er zijn legio voorbeelden:
- vluchtelingencrisis, in plaats van de oorzaak aan te pakken, stuurt de politiek de autoriteiten langs bij tegenstanders van het asielbeleid
- in plaats van de oorzaak aan te pakken dat de PVV groeit, namelijk onvrede over islam en de EU, maakt men aanhangers van deze partij zwart
- GeenPeil: in plaats van naar de oorzaak te kijken, een schijndemocratie, pakt men liever het gevolg aan, namelijk een referendum

Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:30

Heel goed. Veel landen hebben een kiesdrempel voor partijen.
Nog veel belangrijker is om volmachtstemmen af te schaffen. Dit is een belangrijk instrument voor stemmen ronselen wat nu gewoon praktijk is bij raads- en tweede kamer verkiezingen. Ook bij referenda met kleine opkomst vormen volmachtstemmen een groot gevaar voor de gemeenschap.

DreHa | 26-10-15 | 12:30

@Deus Absurdia | 26-10-15 | 12:13 ,

ik heb met het stemmen tellen meegedaan nav de gs oproep en ik denk dat de kans op fouten en frauderen vrij laag is, dan moet een heel stembureau samenspannen (tellers en toekijkers). Bovendien is controle achteraf ook nog mogelijk

rode peper | 26-10-15 | 12:29

Feynman | 26-10-15 | 12:26
Hear, hear! +1

KlunsJohannus | 26-10-15 | 12:29

@Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:16
Nadeel blijft dat men dan precies weet wat je gestemd hebt. Lijkt me niet echt handig voor een democratie (eigenlijk hebben we een oligarchie, de macht is in handen van een select groepje, we mogen alleen de trekpoppen kiezen. De topambtenaren blijven zitten)

Tostiman | 26-10-15 | 12:28

@Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:16
Dan kunnen BSN én telefoonnummer aan je stem gehangen worden, weg stemgeheim.

Guido | 26-10-15 | 12:28

Een stem op papier kan door iedere alfabeet van A tot Z worden gecontroleerd. Dat is dus 98,5% van de Nederlandse bevolking kan zonder afspraak toezicht houden op het kiesproces.

Ron Gonggrijp heeft niet alleen XS4ALL opgericht, de colleteral murder video gedecrypt, maar ook nog eens aangetoond dat de vorige generatie stemcomputers maling hadden aan het kiesgeheim, konden leren schaken en vele andere grove problemen. Er was een jarenlange campagne nodig om deze openlijke aanval op de democratie door NEDAP te keren.

Doe die man een lintje. Het is namelijk een ridder van de democratie. Eerst zorgt hij ervoor dat je als kiezer beter geïnformeerd kan raken door meer te kunnen lezen en schrijven. Daarna zorgt hij ervoor dat de vuile was van een vuile oorlog u kan bereiken en daarna zorgt hij ervoor dat uw geïnformeerde keuze in het stemhokje niet gejat kan worden met een paar nullen en enen.

Wat je ook maakt in een nieuwe generatie stemcomputers, je blijft met een ENORM fundamenteel probleem zitten. Waar nu anderhalf procent van de Nederlanders niet in staat is de huidige verkiezingen te controleren, hebben we straks hooguit anderhalf procent die genoeg van computers, netwerken en ongewenste software weten om een poging te doen zo`n controle op te pakken.

Niet het kiesgeheim is het meest belangrijke democratische principe, maar het volledige recht op volledige controle van het volledige proces.

Het is in de week waar voor de zoveelste keer computers van het kabinet van Merkel gehacked blijken te zijn volledig onbegrijpelijk een systeem na te streven waar een goed computervirus een parlementsverkiezing kan winnen. Dit voorstel is voor mij even dom als Wim Kok die de muis in de linkerbovenhoek van het scherm plaatste. Of VVD Ton wat-is-een-IP-adres Elias.

In onze grondwet hebben we al bepaald dat internationale verdragen BOVEN onze eigen grondwet en wetten gaan. Dit betekend dat met vrijhandelsverdragen, associatieverdragen, militaire bondgenootschappen, financiële directe steun aan eerste wereldlanden, het verdrag van Lissabon en vele anderen onze eigen rechtsstaat slopen.

Het nieuwe stukje tekst is per direct geldig, er is geen aparte grondwetswijziging nodig en het is aan de rechter welke delen van Nederlands recht bij toeval in een lacune tussen twee verdragen nog geldig is.

Ondertussen wil de EU richting het Amerikaanse tweepartijenstelsel. De illusie van een keuze, zonder de onhandige consequenties daarvan voor de heersende klasse.

Feynman | 26-10-15 | 12:26

Good Meuning | 26-10-15 | 12:25
Gutmensch is het. Geen Gütmensch.

KlunsJohannus | 26-10-15 | 12:26

@Martinspire | 26-10-15 | 12:05
Hoe zou het komen dat er geen vluchtelingen aankloppen in Zwiterserland?
.
A. Omdat de vluchtelingen niet willen. Het is te koud, te rijk, te blank.
B. Omdat Zwitserland geen (of zeer weinig) vluchtelingen toelaat. Zwitserland beslist namelijk nog he-le-maal zelf of men vluchtelingen op neemt, ja of de nee. De kansen voor de vluchteling om een verblijfsvergunning te krijgen is dus relatief klein.
C. Omdat de EU ze geen strobreed in de weg legt om in aangesloten (rijke westerse) landen asiel aan te vragen, gratis geld te ontvangen en familieleden over te laten komen. Dus waarom kiezen voor de weg met de meeste weerstand?
.
Tip: er is slechts één onjuist 'A'ntwoord.

Jhonny-Bravo | 26-10-15 | 12:26

Peter Emile | 26-10-15 | 12:22
"Benieuwd waar de dames en heren onder de Brusselse kaasstolp hun toekomstige Goelags gepland hebben."--- Oekraïne lijkt me.

KlunsJohannus | 26-10-15 | 12:25

@jemagookniksmeer | 26-10-15 | 12:09
Begreep dat "Gütmensch" nooit zo goed, maar dat zijn dus de lieden die ik hierboven omschreef als "de rest" of anders wel "de mensen die niet bij naam mogen worden genoemd", "the untouchables" of "het door God gekozen volk". Of waren de Gütmenschen gewoon de linkse kliek van allerlei komaf die zo naïef zijn om alles te geloven wat hun leiders ze voorschotelen en denken dat ze het beste af zijn zo lang ze maar binnen de hekken blijven, terwijl ze inmiddels toch wel redelijk goed zouden moeten kunnen zien dat ze aan alle kanten genaaid worden?

Good Meuning | 26-10-15 | 12:25

sommige butcointechnocraten claimen dat elektronisch stemmen wel perfect kan. maar wel alleen onder deze voorwaarden:
- in het stemlokaal en zeker niet thuis (want enorm hackgevoelig)
- werkelijke anonimiteit is niet te garanderen. althans heeft nog nooit iemand me kunnen uitleggen hoe.

gaat dus geen ene flikker verbeteren in de betrouwbaarheid (nederland is niet corrupt) of besparen (stemhokjes moeten er alsnog zijn + miljarden verspild aan logge overheid ICT projecten)

ooraap | 26-10-15 | 12:24

Ik kom steeds meer tot de conclusie dat een koerswijziging alleen mogelijk is als het volk fysiek Den Haag / Brussel bestormt en de gevestigde orde hard over de kling jaagt.

marcoplarco | 26-10-15 | 12:23

En hoe durven ze dan nog kritiek te hebben op het polititeke system van Rusland. De EU is nog een flink aantal stappen verder weg van democratie dan Poetin.

sinar2 | 26-10-15 | 12:23

De machthebbers in Brussel - en degenen die de stoelen likken waarop de machthebbers hun weke, puistige derrières hebben gedrapeerd - beginnen steeds meer op een soort 'Opperste Sovjet' te lijken.
Benieuwd waar de dames en heren onder de Brusselse kaasstolp hun toekomstige Goelags gepland hebben.

Peter Emile | 26-10-15 | 12:22

Ha ha, wordt lachen. Geen PvdA meer in het Europarlement.

Piet Karbiet | 26-10-15 | 12:22

@Deus Absurdia | 26-10-15 | 12:11
Over dombo's gesproken: iets hierboven is al duidelijk gemaakt dat Geenpeil géén stemming of verkiezing is.

En een stemcomputer is makkelijker te manipuleren dan het decentrale handmatig tellen, zeker als het op verzoek van Bruxelles is. In de tijd van de oudhollandse stemcomputers was er geen drang om uitslagen te manipuleren, en nu wel.

Guido | 26-10-15 | 12:22

"Jammer dat de Europese democratie te ziek, zwak en misselijk is om dit onzalige plan te voorkomen"
De Europese democratie is al lang dood en begraven.

francisca van jole | 26-10-15 | 12:19

Martinspire | 26-10-15 | 12:15
Exact! En aangezien veruit de belangrijkste reden van automatisering de afgelopen 40 jaar is geweest om menselijke fouten te elimineren, is een stemcomputer een heel goed idee. zeker omdat het verkiezingen zijn en een verkiezing een sociaal en emotioneel proces is.

Deus Absurdia | 26-10-15 | 12:19

Juist als Nederland het vetorecht zou gebruiken en tegen de wind van Europa stemt, zou Nederland als voorzitten laten zien wat democratie werkelijk inhoudt, evenals volksvertegenwoordiging. Er is dus geen enkele reden om niet tegen te stemmen, zeker het voorzitterschap niet. In tegendeel dus zelfs.
Maar nee, democratie moeten we niet willen met z'n allen. Ome Roon zal het wel even voordoen.

Dat is wel vreemd... | 26-10-15 | 12:19

Martinspire | 26-10-15 | 12:14
Onzin. Stemmen tellen gebeurt nu openlijk, met dubbele controles en door altijd met een groep mensen te tellen die elkaar ook controleren. Bovendien mag je er als burger bij gaan zitten om een extra oogje in het zeil te houden. In een stemcomputer kan een virusscript worden geïmplanteerd dat nooit iemand ziet, behalve degenen die het erin hebben gestopt.

KlunsJohannus | 26-10-15 | 12:18

O, nou, ik ben wél voor een kiesdrempel... en ook vóór elektronisch stemmen.
Als die splinterpartijtjes en one-issue partijtjes voegen weinig toe. En waarom zouden we niet kunnen stemmen met onze DiGiD? Of hiervoor een systeem voor ontwikkelen?

Klik_hier | 26-10-15 | 12:18

Digitaal stemmen is heus wel mogelijk als het goed in elkaar zit. Bijvoorbeeld, inloggen met DigID en dan per BSN één stem. Vervolgens bevestiging via SMS/telefoon om je stem te bevestigen. Uiteraard per BSN één uniek telefoonnummer waarmee je de bevestiging kunt doen.
Zo moeilijk is het volgens mij niet, alleen moet de wil er zijn!

Dhr. de Wit | 26-10-15 | 12:16

@Nietvoordekat
Wat negatief? Een minderheid geluid wat minder wordt gehoord. Positief. Oh jee dan zijn eurosceptischi minder vertegenwoordigd. Moeten ze maar de kiesdrempel halen ik zie het probleem niet.

Stemmen via het internet zie ik niet zitten maar een stempcomputer met papertrail is veel veiliger dan wat we nu doen. Stemmen worden geautomatiseerd geteld, en de stempcomputer kan met handmatige telling worden gecontroleerd. Knap als je dan nog fraude voor elkaar krijgt.

flame_me | 26-10-15 | 12:16

-weggejorist en opgerot-

Deus Absurdia | 26-10-15 | 12:16

@Deus Absurdia | 26-10-15 | 12:13
Elke methode heeft zo zijn risico's en ook bij stemcomputers en internetstemmen zijn die risico's prima af te vangen. Alles wantrouwen lijkt me ook geen prettig leven imo

Martinspire | 26-10-15 | 12:15

Iemand al wat meegekregen van wat er in Portugal aan de hand is? Door hebben eurosceptische (linkse) partijen een absolute meerderheid bij de verkiezingen behaald. De president van Portugal heeft een coalitie tussen deze partijen geblokkeerd omdat de EU-regels rondom opgelegde bezuinigingen en begrotingsregels in gevaar zouden komen. Nu ben ik zelf geen fan van links, maar dit is een indirecte coup d'état door Eurofielen. www.ianwelsh.net/eurocrat-coup-in-port...

KlunsJohannus | 26-10-15 | 12:14

Voorzitterschap, wat heeft dat er nu weer mee te maken? Het is wellicht vooral weer zaak om de baantjes veilig te stellen. Daarbij: de zittende partijen, ook de nationale, hebben er alle belang bij de toegang tot het parlement voor nieuwkomers te beperken.

Muxje | 26-10-15 | 12:14

@Einde van de Domheid | 26-10-15 | 11:55
Eens. Niet alleen zijn de tegen-internetstemmen argumenten vaak overdreven, ook lijken ze volledig voorbij te gaan aan het feit dat frauderen met het huidige systeem ook al prima mogelijk is. Want we geloven de stemmentellers ook maar mooi op hun blauwe ogen. Fraude op internet is misschien wel op grotere schaal mogelijk, maar ook daar is het uiteindelijk wel te achterhalen.
Het staat of valt gewoon bij de software en infrastructuur. Dat is prima te doen. Desnoods middels een open source oplossing.
Het enige zinvolle argument wat je kunt maken is dat je uiteindelijk een digibeet verantwoordelijk stelt voor een dergelijk systeem. Maar men onderschat de kennis en mogelijkheden om iets moois op te zetten ook enorm. Of vergeten we even dat de zakelijke wereld al jaren prima beveiligde verbindingen kan opstellen en geheimen kan bewaren?

Martinspire | 26-10-15 | 12:14

Min-of-meer | 26-10-15 | 12:10
De kans op een niet hackbare computer is vele malen groter dan een niet vooringenomen of gewoon foutenmakende stementeller.

Deus Absurdia | 26-10-15 | 12:13

Een kiesdrempel van 3% lijkt me wel wat. En Samsom en Spekman moeten dan maar eens echt aan de bak want de PvdA gaat dat natuurlijk nooit meer halen.

eerstneukendanpraten | 26-10-15 | 12:13

kiesdrempel? ben ik voor. Zijn we iets meer van dat gesplinter af in de kamer en daarbuiten.

Risingson | 26-10-15 | 12:11

-weggejorist-

Deus Absurdia | 26-10-15 | 12:11

@Einde van de Domheid | 26-10-15 | 11:55
Het probleem met computers is dat de onhackbare computer niet bestaat. En bij verkiezingen is het risico simpelweg te groot.

Min-of-meer | 26-10-15 | 12:10

@cabrão | 26-10-15 | 12:03

Toevallig vertrouw ik GeenPeil/GeenStijl *wel* en de megalomane zelfverrijkers in Brussel/Staatsburg niet.

Men is uit op totale controle: als TTIP nu wordt agfeschoten komt het er wel door na de eerste verkiezingen nieuwe stijl. Heeft U Gay Verplofstad gisteren in Buitenhof gezien/gehoord??

fap_cave | 26-10-15 | 12:10

The people who cast the votes don't decide an election, the people who count the votes do. - Joseph Stalin.

rubsens | 26-10-15 | 12:10

Ik voel een nieuwe referendum aankomen.

TouchSmart | 26-10-15 | 12:10

De EU Nazistaat.

RobberenRukkie | 26-10-15 | 12:10

@flame_me | 26-10-15 | 12:08
Ja, negatieve veranderingen zijn negatief, en daar worden we niet blij van. Welk onderdeel daarvan snap je niet?

Nietvoordekat | 26-10-15 | 12:09

@Omefrenk | 26-10-15 | 12:07
Alsof dit niet gefraudeerd kon worden. Enerzijds zeggen dat dit veilig is, anderzijds dit niet accepteren voor iets anders want niet veilig. Het enige verschil is dat je bij Geenpeil moest weten wie de gebruiker is, waar je bij het stemmen dit juist niet wilt weten (alleen dat hij recht heeft om te stemmen)

Martinspire | 26-10-15 | 12:09

Good Meuning | 26-10-15 | 12:06
Dat noemen we "suïcide by Gutmensch" in correct Fries.

jemagookniksmeer | 26-10-15 | 12:09

Dus al ruim voor verkiezingen lijstverbindingen aangaan om geen stemmen verloren te laten gaan. Maakt het tevens voor de kiezers duidelijker. Wel instellen van behoorlijke sancties om te voorkomen dat partijen van hun toezeggingen afwijken!

godverdegodverdomme | 26-10-15 | 12:08

Het zou wel mooi zijn dat wanneer er een kiesdrempel komt, eurokritische partijen zo groot worden dat de huidige Europese partijen hun eigen kiesdrempel niet meer halen.

je suis bier | 26-10-15 | 12:08

Oei. Verandering. Eng. Stemcomputers met paper trail. Prima. Internetstemmen lijkt mij wat moeilijker om 100% fraudeloos te krijgen.

flame_me | 26-10-15 | 12:08

De EU is/wordt het nieuwe China. Vreselijk. En iedereen laat het gebeuren of vindt het fantastisch.

De Mentalist | 26-10-15 | 12:08

Of we doen er met z'n allen alles aan om deze ontwikkeling te stoppen (de vraag is natuurlijk hoe?) of we houden op met zeuren.

matrixbluepill | 26-10-15 | 12:07

@cabrão | 26-10-15 | 12:03
Ah, je snapt er de ballen van. Dit waren inderdaad geen stemmen, maar handtekeningen. En in tegenstelling tot stemmen, zijn die handtekeningen expliciet NIET gebonden aan het stemgeheim. Dat zou het wel erg makkelijk maken: gewoon 300k A4'tjes laten drukken (want handtekening is niet nodig) en je hebt een referendum.

Never go full retard.

Nietvoordekat | 26-10-15 | 12:07

Weg met de EU. Terug naar de EEG!

druipsmurf | 26-10-15 | 12:07

@Tel Aziaat | 26-10-15 | 11:57
Ja want alleen de tegen-argumenten lezen is een gebalanceerde discussie. Het is prima om achterdochtig te zijn als het aankomt op stemrecht, maar dat betekend niet dat je maar meteen alles moet accepteren wat de tegen-kant zegt. Dat is hetzelfde als op Greenpeace vertrouwen voor je milieu-regels.

Martinspire | 26-10-15 | 12:07

@cabrão

Met dit verschil, dat ze met handtekening is en dat het OP PAPIER uitgeprint moest worden. Dacht je soms dat dat met de stemcomputer ook gebeurt?? Dat gaat een molen en daar draait gewoon een zogenaamd democratische drol uit..

Omefrenk | 26-10-15 | 12:07

Eurofielen roepen altijd dat EU-critici onwetend, en daarom bang, en daarom negatief zijn.

Maar dit soort voorstellen is toch zó opzichtig fout en anti-democratisch dat zelfs de grootste D'66 pijper het niet meer kan ontkennen & ontgaan? Hoe kunnen zich democratisch noemende partijen in ons parlement vóór dit soort waanzin stemmen?

raskol | 26-10-15 | 12:07

volgende referendum onderwerpje?

fifi23 | 26-10-15 | 12:06

Onze politici zijn allemaal bang dat ze de nieuwe Kennedy / Moro / Palme / Torrijos / Hussein / Gadaffi worden als ze een een dikke vinger opsteken richting EU en de rest...

Good Meuning | 26-10-15 | 12:06

@kapotte_stofzuiger | 26-10-15 | 11:55
Zwitserland kan het zich veroorloven om nergens aan mee te doen. Ze zijn geen handelsland, ze hebben geld zat en zijn geen land waar veel vluchtelingen zich aanmelden. Tel daarbij dat je vooral van kou en regen/sneeuw moet houden en je feestje is compleet. Totaal andere situatie dan Nederland

Martinspire | 26-10-15 | 12:05

@cabrão | 26-10-15 | 12:03
Dat is een nogal een verschil wat jij gelijk poogt trekken.

Dionah Carlinton Hou | 26-10-15 | 12:05

Mooi onderwerp voor een referendum.. Of mag dat niet?

deluiegriek | 26-10-15 | 12:05

Dit toont maar des te meer aan dat het referendum van GeenPeil nu harder nodig is dan ooit. Over 50 jaar kijken we weer terug op deze periode, en vragen we ons wederom af hoe we het ooit zo ver hebben kunnen laten komen.

Is dat een Godwin? Reken maar van ja. Dit monster neemt megalomane proporties aan, en neemt vrijheden met de democratie die zelfs in dictaturen nog onpopulair zouden zijn. De EU moet stoppen, en liever gister dan vandaag.

Nietvoordekat | 26-10-15 | 12:05

@je suis bier | 26-10-15 | 11:55
Parlementariërs kiezen die mensen onderling; dus het zou een perfecte afspiegeling van de samenleving zijn; dus die kans is zeer klein. Bovendien krijg je geen zwartepietendiscussies meer, want geen PVVD66AGL die besluiten naar een minderheid te luisteren in plaats van de overgrote meerderheid.

De natte droom van elke statisticus.

Min-of-meer | 26-10-15 | 12:05

Voor je het weet hebben we en uitkeringstrekker als minister van financiën en een haatbaard als premier.
je suis bier | 26-10-15 | 11:55
Het gaat over parlementariërs.
Niet over ministers.
De resultaten van een loterij zullen weliswaar verre van bevredigend zijn, maar ongetwijfeld beter dan hoe het nu gaat, waarbij partijbelangen en lobby prevaleren boven de wil van het volk en het gezonde boerenverstand.

jemagookniksmeer | 26-10-15 | 12:05

Dit is heel zorgelijk. En dan durft men nog vingerwapperend Poetin de les te lezen, terwijl men zelf geen haar beter is.

brutus68 | 26-10-15 | 12:05

Duidelijker krijg je het niet. Verstandige beslissingen opzij zetten voor belangen

Mark van Leeuwen | 26-10-15 | 12:04

@Ikdus | 26-10-15 | 11:52
LOL ja, an error occurred, you will be redirected to the Ministry of Love.

Dionah Carlinton Hou | 26-10-15 | 12:04

Je wist dat het ging komen.
Het gaat alleen veel schaamtelozer en sneller dan we dachten.
En weer mag bijvoorbeeld een G. Verhofstad haat tweets en anti rusland tweets straffeloos de wereld insturen naar de Polen.
Bizar.

datzouzomaarkunnen | 26-10-15 | 12:04

GeenPeil gebruikte wél het internet als middel om stemmen/handtekeningen te verkrijgen. Lekker hypocriet weer.

- EDIT: Nee, GeenPeil gebruikte de wettelijk verplichte methode voor het verzamelen van ondersteuningsverklaringen óm te mogen stemmen. Stemmen bij het referendum is straks analoog, via papier, in een stemhokje. Net als altijd, en we zouden het niet anders willen -

cabrão | 26-10-15 | 12:03

De EU zou kunnen overwegen om meer democratie in te voeren. Alle posities in de EU direct kiezen en Europese referenda invoeren. Uiteraard hebben de dictators in Brussel daar geen zin in.

i-Wonder | 26-10-15 | 12:03

ontwerprapport moet natuurlijk onderwerpingraport zijn.

lady blabla | 26-10-15 | 12:01

Het wordt een beetje te gortig. Ik vond eigenlijk dat Brussel de afgelopen weken al iets te ver was gegaan. Maar nu dus ook nog rommelen aan het actief en passief kiesrecht. Het is de brutaliteit voorbij. Van ons laffe, verdeelde en vooral klikkende Nederlanders verwacht ik weinig weerstand, maar het moet ze in Frankrijk of Duitsland toch een keer te gortig worden?

waskuip-admiraal | 26-10-15 | 12:01

Dit is werkelijk waar te gek voor woorden!
Onbegrijpelijk gewoon, ik weet niet waar te beginnen..
.
Gendergelijkheid? Bedoelt men racisme op basis van geslacht?
Maar men maakt het nog gekker: Een juiste afspiegeling van de maatschappij, inclusief gehandicapten maar ook laagopgeleiden.. Wie verzint het?
.
Toetsing politieke partijen wat betreft EU-gezindheid? Ondemocratischer krijg je het niet.
.
De uitgebraakte zin van Plasterk ('het kabinet rekening moet houden met de rol van Nederland als inkomend voorzitter van de Raad') beschrijft precies de politiek van Nederland op dit moment: alsmaar 'ja' én 'amen' tegen Brussel omdat men zo hoop houdt op een toekomstig baantje bij datzelfde gezwel.

Jhonny-Bravo | 26-10-15 | 12:01

Een kiesdrempel is er toch al in dat EU parlement, je zit er met zo weinig Nederlanders dat de kleintjes er al amper niet in komen.

Voor het nationale parlement lijkt het me dan wel weer een goed plan.
Al die partijtjes van 1 of 2 zetels schiet je ook niets mee op en de gedachte welke partijen recent onder de 5 zetels hebben gezeten doet mij vooral watertanden bij dat idee.
Doei GL en D666....

happen naar de baas | 26-10-15 | 12:01

Geenpeil hoeft helemaal geen campagne te voeren, dat doet de EU zelf.

Kaas de Vies | 26-10-15 | 12:01

Einde van de Domheid | 26-10-15 | 11:55

Artikel geeft keurig de link naar de bezwaren. Misschien even lezen als je een beginnetje wil maken met het einde van je domheid.

Doper | 26-10-15 | 11:59

.. maar goed. Uitslag van de democratische internet-verkiezingen voor de voorzitter van de Opperste Sovjet van het Kremlin te Brussel: 96% van alle burgers stemden democratisch VOOR kameraad Juncker. De opkomst was dit keer ruim boven de 100%.

Houzee!

Jan Passant mk2 | 26-10-15 | 11:58

"Het kabinet rekening moet houden met de rol van Nederland als inkomend voorzitter van de Raad."

Dus ze moeten met de wind van Europa meewaaien anders komt het voorzitterschap in gevaar? Als je als voorzitter niet tegen mag stemmen, mogen ze van mij dat voorzitterschap aan iemand anders geven.

je suis bier | 26-10-15 | 11:58

We moeten uit de EU.

Vogelbeest | 26-10-15 | 11:58

@Einde van de Domheid | 26-10-15 | 11:55
Stemmen via stemcomputers is niet verifieerbaar en stemmen via internet kan niet zonder het fraudegevoelig is en het stemgeheim in het geding komt.
Precies zoals hierboven in het stuk al beschreven staat.

Rest In Privacy | 26-10-15 | 11:57

Emigreren naar buiten de EU wordt steeds aantrekkelijker. Rutte tekent altijd ongezien bij het kruisje.

pibasso | 26-10-15 | 11:56

De PvdA is tegen een kiesdrempel, toch?

tipo | 26-10-15 | 11:56

Min-of-meer | 26-10-15 | 11:53
David van Reybroucks voorstel. Ook heel belangrijk in het vernieuwingproces!

Einde van de Domheid | 26-10-15 | 11:56

Dit anti-democratische monster wordt steeds hongeriger naar meer macht en meer geld. Tijd om een houten staak door het hart van Het Beest te drijven, voordat het te laat is.

Jan Passant mk2 | 26-10-15 | 11:56

Nee, nee en nog eens nee!
Leuke campagneslogan voor alles dat maar met de EU te maken heeft.

Rest In Privacy | 26-10-15 | 11:55

Grappig dat GS kritisch is op internetstemmen. Bij vernieuwende concepten voor partijen (Ab Gietelink, Directe Democratie van Cojones en Crixus) stond internetstemmen centraal. Was het de oplossing voor een vinger aan de pols van de samenleving. Is dat technisch niet verifieerbaar te maken?

Einde van de Domheid | 26-10-15 | 11:55

Min-of-meer | 26-10-15 | 11:53
Goed plan. Voor je het weet hebben we en uitkeringstrekker als minister van financiën en een haatbaard als premier.

je suis bier | 26-10-15 | 11:55

Democratie = Zwitserland. In de rest van Europa is het hooguit een oligarchie.

kapotte_stofzuiger | 26-10-15 | 11:55

Ze waren al langer bezig met de bestrijding van democratie, maar nog nooit zo schaamteloos.

Godsammekraken | 26-10-15 | 11:54

"het kabinet rekening moet houden met de rol van Nederland als inkomend voorzitter van de Raad"
WTF dus alle principes flikkeren we dan gewoon even overboord? Laatste restje respect voor Plasterk is hierbij verdwenen, wat een opportunistische anti-democraat.

Harry Turtle | 26-10-15 | 11:53

Waarom gaan we niet voor een lottocratie? Alle parlementariërs worden gekozen door middel van loting onder elke staatsburger, iedereen die uitgeloot wordt is verplicht om parlementariër te zijn. Indien geen goede reden waarom niet, gelijk sancties.

Maakt gelijk een einde aan alle politieke partijen, particratie, en carrièrepolitici.

Min-of-meer | 26-10-15 | 11:53

Eurokritisch stemmen via de internets..... "this page is temporary unavailable, please try again later"

Ikdus | 26-10-15 | 11:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken