Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Verplichte rekentoets niet verplichten want zielig'

ezgif-1475712872.gifJeej! We gaan de kwaliteit van ons onderwijs weer aanpassen aan de zwakste leerlingen! De verplichte rekentoets wordt voor mbo, vmbo en havo uitgesteld. Volgens de PvdA zijn de resultaten dit jaar zo schrikbarend, dat ze bereid is de VVD uit te dagen op het punt van de rekentoets. Ongetwijfeld laat de VVD de PvdA als goedmakertje en steuntje in de rug goede sier maken met dit recalcitrante gedrag. Massaal halen leerlingen op het mbo, vmbo en havo de rekentoets niet die vaststelt of ze aan de reken-eisen van hun niveau voldoen. En in plaats van daar consequenties aan te verbinden (bijscholing, zitten blijven, niveautje zakken), gaan we de toets zelf afschaffen. Waar je overigens VIER herkansingen voor krijgt, iets dat de PvdA in januari 2015 nog deed zeggen dat ze voor de verplichte rekentoets waren. Wederom een gevalletje 'de PvdA heeft er moeite mee als feiten glashard in kaart gebracht worden': namelijk dat veel leerlingen massaal niet voldoen aan het rekenniveau van hun opleiding. Dus afschaffen, die shockerende feiten. Alsof je doelpunten afschaft in de eredivisie omdat De Graafschap zo'n moeite heeft met scoren. Of alle speciale verrichtingen afschaffen tijdens het rij-examen, omdat veel mensen daar op zakken. Elke vrouw vanaf haar 18e Miss Nederland maken, omdat heel erg veel vrouwen te lelijk zijn om aan de criteria te voldoen. Afijn, we zijn weer lekker bezig om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. Je kunt de rekentoets niet verplichten, maar na het examen zal er toch een echt vak geleerd moeten worden. Of een baan moeten worden gevonden. Is er dan al een vangnet om al die massaal slecht presterende leerlingen die door het onderwijssysteem gepamperd zijn op te vangen? Oh ja, dat heet een uitkering.

Reaguursels

Inloggen

Kunnen rekenen is niets anders dan voldoende oefening ermee hebben opgedaan. Met IQ heeft het geen ruk te maken.

Rest In Privacy | 07-10-15 | 03:40

Wat een waardeloos stuk weer kwit

Kankergriezel | 07-10-15 | 02:58

Overigens ben ik van mening dat kinderen op de basisschool weer op zaterdagmorgen naar school moeten in een schooluniform!
Salut! Evocatus

Evocatus | 07-10-15 | 01:05

"Vroegah, toen ik nog jong was, leerde je de tafels van 1 t/m 20 uit je hoofd, staartdelingen maken, etc.
Waarom is dat niet meer?
necrosis | 06-10-15 | 14:03"

Ben al lang uit het onderwijs, maar dat werkte wel en in het gewone dagelijkse leven als je met je vaak karige centen om moet gaan is het buitengewoon handig. Juist omdat ons al het rekenwerk uit handen genomen wordt, juist daarom moeten we goed kunnen toezien en snappen wat er gebeurt.

Niet op je smartfoon je boodschappenkosten op laten tellen, maar gewoon op een papiertje met een potlood. Als men dat al doet dat sommetjes amaken met de smartfoon.

Het wordt ook alleen maar erger, De betaalkaart is al een nagel aan de doodskist van zelfstandig je geld beheren en nu met contactloos betalen, gaat het nog "makkelijker" worden en weet je straks nog minder van je geld.

Ach, het chartale geld wordt op termijn afgeschaft als de bankiers en ander kapitalistisch schorem hun zin krijgen.

Nee, dan vroeger, je kreeg je weekloon/maandloon in zo'n klein bruinpapieren zakje met opdruk, en daar moest je het mee doen. Op was op, dus je paste, noodgedwongen, beter op!
Salut! Evocatus

Evocatus | 07-10-15 | 01:02

Heb even de link bekeken die bij de NOS voorradig was.

Wil iemand, bij voorkeur vande PvdA, zo vriendelijk zijn om kamerlid mevrouw T. Jadnanansing aan te raden wat spraaklessen te nemen. Ze is niet om aan te horen. Een soort vrouwelijke Gerri Eickhof. Een tsunami aan nadrukkelijk uitgesproken woorden. Ze is een nagel aan de guillotine die onze taal om zeep helpt.

Verder is het geleuter van de eerste rang! Diploma devaluatie is het gevolg. Een werkgever weet dus niet of zijn nieuwe werknemer redelijk kan rekenen, om maar eens wat te noemen.

Dan hebben we het nog niet eens over de jeugd met de smartfoon, die geen idee heeft waraom ze steeds verder in de schulden raken, afgestompt als ze zijn door de ramreclame voor deze geldzuigers.

Goddomme, sakkerloot, hoe moeilijk is het nu om op de basisschool kinderen fatsoenlijk te leren rekenen. Op de lagere school kon het vroeger toch ook. En, ja, ik weet waarover ik het heb. Klassikaal heel hard werken en zorgen dat de kinderen rekenen leuk vinden. Dat kan, reken maar.
Salut! Evocatus

Evocatus | 07-10-15 | 00:51

De resultaten van slecht rekenwerk (stabiliteitsberekeningen) konden we zien bij de omgevallen kranen in Alphen.......

Chiefmate | 07-10-15 | 00:13

Het onderwijs niveau daalt en daalt. Ik heb op een middelbare school gewerkt en hetzelfde idee hadden mijn toemalige collega's ook al. Dit is niks nieuws.

Anjin Mohammed | 06-10-15 | 21:47

Ik ben blij dat het van de baan is! Als je dyslectische bent of dyscalculie hebt, zijn er geen voorzieningen om toch je diploma te kunnen halen. Leer de kinderen maar weer fatsoenlijk rekenen op de basisschool!

Maria.1 | 06-10-15 | 21:08

Wel jammer is dat onze diplomas hierdoor niks meer waard zijn.

Rest In Privacy | 06-10-15 | 20:52

Zat laatst tegenover een aankomend account manager aan tafel. Hij ongeveer 28, ik 38. Hij met een wraking rekenmachientje in de kaft van een notitieblok aan het klooien, ik had het simpele rekensommetje 38,5-3,4 allang uit mijn hoofd uitgerekend.
Hij gaf uiteindelijk de schuld aan zijn wraking rekenmachientje en deed mijn uitkomst tussen neus en lippen af met "zo ongeveer ja".

Ik was de klant, hij de leverancier...
Ik had hem aan zijn haren over de tafel willen slepen, maar waarschijnlijk ben ik ook beter opgeleid in omgangsvormen...

TisNieZoMoeilijk | 06-10-15 | 20:50

Zat laatst tegenover een aankomend account manager aan tafel. Hij ongeveer 28, ik 38. Hij met een wraking rekenmachientje in de kaft van een notitieblok aan het klooien, ik had het simpele rekensommetje 38,5-3,4 allang uit mijn hoofd uitgerekend.
Hij gaf uiteindelijk de schuld aan zijn wraking rekenmachientje en deed mijn uitkomst tussen neus en lippen af met "zo ongeveer ja".

Ik was de klant, hij de leverancier...
Ik had hem aan zijn haren over de tafel willen slepen, maar waarschijnlijk ben ik ook beter opgeleid in omgangsvormen...

TisNieZoMoeilijk | 06-10-15 | 20:50

Jaja, je moet iets om onze warm getinte ongeletterde hoogopgeleiden ook een diploma te geven.

Rest In Privacy | 06-10-15 | 20:38

Quid slaat de plank weer flink mis. Denk je nou echt dat hoe meer je toets, hoe slimmer de schoolpopulatie wordt? Ga toch weg. Als de leeringen na groep 8 totaal niet meer hoofdrekenen, en dat de overheid besluit na 5 jaar ineens een toets in te stellen, is het logisch dat de eerste lichtingen niet goed scoren. Een toets is een MIDDEL en niet een DOEL.
metworst | 06-10-15 | 14:25
Er wordt al 6 jaar Rekenen gegeven op scholen, nu OPEENS een toets die eigenlijk weinig meer weet dan basisschoolniveau zou dan haalbaar moeten zijn. Stop met janken joh. Dit is al de zoveelste lichting.
.
En ik geef Kwitje NOOIT gelijk, behalve hier dan.

3*links=rechts | 06-10-15 | 19:49

Wat zal de belastingdienst blij zijn met zoveel naheffingen de komende 20 jaar. En wat gaat het het bedrijfsleven weer veel geld kosten aan elementaire bijscholing.

Sliptong | 06-10-15 | 19:44

Volgens mij valt het wel mee. Ik ben 34 maar heb het gevoel dit exact hetzelfde verhaal elk jaar meerdere malen opnieuw te horen.... Hoeveel mensen hier zijn dan ook echt hoogopgeleide wetenschappers etc? Het enige verschil is dat achterlijke Jantje vroeger achterin de klas werd gezet en men geen aandacht aan hem gaf terwijl geretardeerde Mo en Fatima nu juist voorin worden gezet en dus de meeste aandacht krijgen van de leraar en zo de rest van de klas naar beneden trekken.

bla6642 | 06-10-15 | 19:21

necrosis | 06-10-15 | 14:14
Of in een potje met formaldehyde.

I.P standing up | 06-10-15 | 19:16

-weggejorist-

Samengevat | 06-10-15 | 19:03

Née, we gaan geen eisen aan kinderen stellen. Stel je voor, straks blijken ze ineens dingen te kunnen. Willen ze ingenieur worden in plaats van uitkeringstrekker. En waar moeten wij van de PvdA dan onze stemmen vandaan halen?

thijs4419 | 06-10-15 | 18:29

En dan nog eens de leraren. Had Geenstijl niet eens een keer een interview/tests met paar leraren op een conferentie of dergelijke.
De leraren zijn vaak niet in staat goed les te geven, omdat ze het zelf ook niet weten.

ET007 | 06-10-15 | 18:25

-weggejorist-

El Muñeco | 06-10-15 | 18:23

Made to last | 06-10-15 | 18:03
En dat is de fout. Mensen die de vraag al niet begrijpen, kunnen moeilijk met een antwoord komen.
Het begint bij hoofdrekenen en daar gaat het al mis, want ze mogen tegenwoordig al hulpmiddelen gebruiken.
Ik snap de technologische ontwikkeling, maar mensen vergeten de geestelijke- en lichamelijke ontwikkeling.
En uiteraard ontwikkel je heel goed met behulp van computers etc, maar als je merkt dat iets bepaald niet goed gaat, zul je eerst een stapje terug moeten om te ontdekken wat er misgegaan is.
En de incapabele overheid beslist maar wat voor hun het beste uitkomt.
En vooral nog meer bezuinigen op onderwijs.

ET007 | 06-10-15 | 18:20

De rekentoets is ook belangrijk voor de lagere niveau's.
Je moet nu eenmaal kunnen rekenen bij veel beroepen.
We praten wel over ICT, Engelse Taal, Conflicthantering, Homolessen en weet ik allemaal voor kinderen op de basisschool.
3 Dingen zijn belangrijk:
- Rekenen
- Taal
- Discipline
Maar de overheid wilt super kinderen creëren ipv het erin drammen van leerstof dat de basis moet zijn voor de toekomst.
Kunnen de kinderen niet bijbenen, moeten ze gratis bijles krijgen.
Willen de kinderen niet bijbenen, zouden de kinderen naar speciaal onderwijs moeten.
Dit zou moeten gelden voor basis- en vmbo onderwijs.
Maar men kan niet de feiten ontvluchten, al is dit wel wat de politiek ons leert.

ET007 | 06-10-15 | 18:13

Zal wel aan al die VF kopschop filmpjes liggen van de afgelopen maanden.

DeBezetenBank | 06-10-15 | 18:09

Ja as er duisond leerlinge niet slage, van de vijfduisond, kenne die 25% gezakten nog eens de test doen. Daar zakke er nog es 25% van die duizond is 400.
Die mogen een derde keer. Daar zakke er weer 25% van dus dan heb je er nog 150 over. Die zakke natuurlijk de vierde keer weer, want die kenne het gewoon niet da's logisch he.
Dus na 4x zakt nog steeds 150 van de 4000 is gewoon 25+25+25 = 75%

Dat ken toch zo niet langer?

xspalm | 06-10-15 | 18:08

Sommige mensen kunnen niet rekenen, maar hebben andere vaardigheden. Met de rekentoets zou het voor die mensen onmogelijk worden om een diploma te halen. Deze mensen zouden dan afgeschreven worden. Slecht plan. Rekenen moet je toetsen in groep 8 van de basisschool.
Bovendien is de rekentoets gewoon moeilijk, vooral op niveau 3F. Het gaat echt niet alleen om rekenen, maar ook om de juiste interpretatie.
Hieronder 1 van de 40 vragen die je binnen 2 uur dient te beantwoorden:

Benjamin (13 jaar) fietst met zijn vader de Ballon d'Alsace op. Deze berg was de eerste berg ooit in de Tour de France. De bergpas bereikt een hoogte van 1171 meter. De klim begint op 552 meter hoogte.

Ze beginnen tegelijk aan de 9 kilometer lange klim.
Benjamin doet precies 54 minuten over deze klim. Hij fietst een strak, constant tempo.

Benjamins vader fietst harder maar heeft geen zin om boven te wachten. Hij besluit op eigen tempo te rijden.
Telkens als hij naast Benjamin fietst, rijdt hij vanaf dat moment nog één kilometer met zijn eigen snelheid door. Dan draait hij om en daalt hij precies een halve kilometer.
Dan draait hij weer om, fietst door tot hij Benjamin heeft bijgehaald en gaat weer een kilometer verder tot hij weer omdraait.
Dat blijft hij herhalen tot hij boven is. Bij elke daling passeert hij Benjamin.

Benjamins vader klimt met een constante snelheid van 15 km/u, over een halve km dalen doet hij (inclusief 2 keer omdraaien) 1 minuut.

Wie bereikt de top als eerste?

Made to last | 06-10-15 | 18:03

Ben het vaak eens met GeenStijl, maar hier dus compleet niet. Je moet kijken naar individuele gevallen. Sommige mensen kunnen dit bijvoorbeeld echt niet. Wat ze er ook voor doen, anderen hebben dit bijvoorbeeld met taal. En als jij later een vakgebied in gaat waarvoor dit niet belangrijk is heeft het ook weinig toegevoegde waarde.

De reden om het af te schaffen is dan wel weer dom, omdat veel mensen het niet halen, terwijl een groot deel het wel zou moeten kunnen halen als ze meer hun best deden. Een verplichte wiskunde toets is gewoon een slecht idee, de enige reden hiervoor is dat vervolgopleidingen klagen over het wiskunde niveau van aankomende studenten. Oplossing is simpel, je bepaald als opleiding wel cijfer iemand moet hebben voor wiskunde om toegelaten worden. Is wiskunde heel belangrijk in de opleiding, dan moet je minimaal een 7 of 8 hebben, heb je dat niet kun je een zomer cursus volgen om je cijfer op te halen.

Alle opleidingen waarbij wiskunde niet belangrijk is stellen deze eis niet. Dus mensen die het echt niet kunnen en niet nodig hebben in hun vervolgopleiding hoeven dan niet hun middelbare school diploma te missen vanwege 1 vak dat ze echt niet kunnen en nooit iets mee doen. Zelfs al halen deze mensen na vele herkansingen en uren leren die verplichte toets, ze zullen er nooit goed in zijn en na een jaar zijn al die tientallen misschien wel honderden uren gewoon voor niets geweest aangezien het allemaal weer weg is. Compleet nutteloos dus...

Swamidude | 06-10-15 | 18:00

Maak die rekentoets eens, Quid. Dan weet je waar je over praat. Het is een zeldzaam prutsding dat veel doet maar niet de rekenvaardigheid test. De Fyra van het onderwijs.

McSnor | 06-10-15 | 17:51

nb2. Lees net in een ander artikel dat een 4.5 al als voldoende wordt gezien en dat op de Havo en MBO 1 op de 3 het dan nog niet halen. Triest in het kwadraat.

faz | 06-10-15 | 17:40

Het rekenniveau wordt gewoon aangepast aan de nieuwe inwoners van Nederland.

The7thGuest | 06-10-15 | 17:37

Deze huidige "reken"toets kon vroeger gemaakt worden door leerlingen aan het einde van de lagere school. Dat is niet meer, het hele basis onderwijs wordt gedomineerd door alpha meisjes die zelf niet kunnen rekenen en schrijven (meerdere malen in het nieuws geweest). Daarnaast is deze toets slechts zeer beperkt een rekentoets. Het grootste deel van de vragen is voornamelijk begrijpend lezen en dat converteren naar een rekenkundig vraagstuk. Daarnaast zit het vol met vragen waar allerlei eenheden gretig door elkaar worden gebruikt, van mm/s naar km/h en het antwoord in inches/dag. Constatering is dat er inmiddels hele generaties zijn die niet kunnen rekenen (laat staan uit het hoofd) en dat is schandalig en daar zouden ze alle bewindslieden en ambtenaren op OZW van de afgelopen 20 jaar voor moeten opsluiten.
.
nb. Ik snap niet dat je met 4 fout nog steeds een 10 kan halen, een 10 was ooit exclusief voor het FOUTLOOS maken van een toets/examen.

faz | 06-10-15 | 17:23

Als je niet kunt rekenen, kan je altijd nog parlementariër of minister worden.
Hoe anders kan een zogenaamd rijk land, waar het gas uit de bodem spoot, een staatsschuld opbouwen van een half triljard.
(of € 57.365 per werkzame inwoner)?

domheid regeert | 06-10-15 | 17:22

De zachte (lees/= laffe) politiek correcte heelmeesters hebben stinkende wonden gemaakt.

frisenfruitig | 06-10-15 | 17:19

De decennialange import van zwakbegaafden begint zijn vrucht af te werpen.

de honden blaffen... | 06-10-15 | 17:15

Waar halen jullie het vandaan dat je vier herkansingen krijgt? Je krijgt er echt maar één.

LordMarshal | 06-10-15 | 17:14

kennis economie Nederland, mwoahahahaha, wellicht 50 mensen per jaar, de rest is te dom om door te hebben dat er geen toekomst is in Nederland.

Henk de Vries2074 | 06-10-15 | 17:14

Dit wordt aangepast om tegemoet te komen aan de islamieten, en niet anders.
Waarom denken we dat er plannen waren om kinderen vanaf de geboorte al op school te zetten, precies hetzelfde uitgangspunt, de islamiet haalt het Nederlandse onderwijs helemaal onderuit!
En Pechtold maar schreeuwen om beter onderwijs, wat een gotspe!

lanexx | 06-10-15 | 17:08

Als je niet kan rekenen hoor je niet thuis op de HAVO.

Solar666 | 06-10-15 | 17:08

Nu Inholland de accreditatie wil gaan uitvoeren voor de asielzoekers, realiseer ik me dat ik voor €1500 (€750 voor een paspoort en hetzelfde bedrag voor een diploma)een nieuw leven kan beginnen als Mohammed Pretnek die Gynaecologie studeerde in Damascus.
Gratis inkomen de eerste maanden, nieuw witgoed en voor de rest van mijn leven een kut-beroep.
Wat wil een man nog meer?

Duul Jeelder | 06-10-15 | 16:28

@Verwilder(s)t Niet | 06-10-15 | 14:51
Nee, het was bij Inholland...

Duul Jeelder | 06-10-15 | 16:20

@Balsaq | 06-10-15 | 14:40
Volgens mij waren dit differentiaalvergelijkingen van de vroegere Mavo...

Duul Jeelder | 06-10-15 | 16:19

ET007 | 06-10-15 | 14:15
Wat een gelul, als je 40 plusser bent weet iedereen dat je MBO/MTS/whatever hebt gedaan in de tijd dat je nog iets moest kunnen met je handen.
Zit u in de techniek? Dan kunt u vast beter construeren dan vrijwel iedereen die hier op de TU studeert. Wij kijken nog gewoon op tegen mensen die met hun handen hebben leren werken en door schade en schande wijs zijn geworden. Ervaring is nog steeds goud.
Draak uit Brabant | 06-10-15 | 14:19
Is geen gelul. Ik snap wat je bedoelt, maar HRM niet.
Jaren na mijn MTS, Technische opleiding bij de Marine en nog paar andere technische opleidingen, heb ik een carrière switch gemaakt naar HRM. Het opleidingsniveau is hoger dan MBO, maar veel makkelijker te behalen in de tegenwoordige tijd. En daar zit het verschil Draak.
Overigens is Techniek wel nog een hobby. Sleutel graag aan auto's, motoren en oldtimers.

ET007 | 06-10-15 | 16:16

marcoplarco | 06-10-15 | 15:57
Helemaal goed. Maar de jeugd probeert het eerst op te lossen in achsten en vervolgens als ze er niet uitkomen in zestienden. En dan komen ze er helemaal niet uit.

Rest In Privacy | 06-10-15 | 16:15

Rekenen en schrijfvaardigheid en zo zijn helemaal niet meer nodig want dankzij Angela M. aus Deutschland en het voortvarende optreden van Mark R. worden wij nu gratis en voor niets voorzien van duizenden raketgeleerden, topchirurgen en briljante ICTers die allemaal al druk in de weer zijn met hun start-up. Wij hoeven straks alleen maar ons huis uit want ja al die hoogbegaafde talenten moeten wel een beetje snel een rustige werkplek hebben. Hé hoi Neelie!

nlnl | 06-10-15 | 16:13

Slechte rekenleraren en geschifte ouders met een minderwaardigheidscomplex die hun domme kinderen extreem hoog inschatten en daardoor in klassen komen waar ze van nature niet thuis horen en de pientertjes afremmen zodat de hele rotzooi in elkaar zakt. De lamme leidt de blind. Welkom in het digitale tijdperk.

Musset | 06-10-15 | 16:12

@metworst dat is precies het probleem.
Dochter moet dit jaar examen doen.
Heeft vier jaar geen rekenen meer gehad.
Vgens school was haar pta met een 5 vorig jaar ruim voldoende.
Mocht niet meedoen aan de rekenklas.
Nu zijn de normen veranderd en is de 5 niet meer voldoende.
Pta is na herfstvakantie en ze zit zwaar in de stress.
Het is niet alleen tafels en breuken maar ook bepaalde berekeningen die ze na vier jaar gewoon niet meer machtig is.
Geef die kinderen gewoon les in rekenen en ga niet na vier jaar verwachten dat ze alles nog kunnen.

Lilia2 | 06-10-15 | 16:06

@azijnsnuivert | 06-10-15 | 14:42
Danke!

Piet Karbiet | 06-10-15 | 16:05

Ook ik stam nog uit de tijd dat je de tafels op een gelamineerd velletje mee naar huis kreeg en uit je hoofd moest stampen. Nu kan een kassameisje nog niet meer zonder haar smartphone(en het apparaat is ondertussen daadwerkelijk slimmer als degene die het vast heeft) *proest* uitrekenen hoeveel wisselgeld ik terug krijg. Om over de weg vinden zónder Google Maps nog maar te zwijgen. En dat het niveau zakt is niet zo heel raar hoor. Als je half ongeletterd Afrika en Arabië hierheen importeert moet je niet vreemd opkijken dat één en ander niet meer gehaald wordt. Ze kunnen niet eens normaal praten met gebruik van hele volzinnen en fatsoenlijke woorden. Ik geloof dat het nationaal I.Q. in Syrië rond de 80-85 ligt. Al die inteelt helpt er ook niet echt aan. En onze scholen worden al zeker de laatste 30-40 jaar overspoelt met mensen die op een vergelijkbaar niveau zitten. Dan moet er iets breken. Óf zij halen geen van allen hun diploma, óf je laat het onderwijs niveau zakken. Wat nu al jaren gaande is. Maar dat komt de Politiek als zodanig best goed uit. Domme mensen kun je wijsmaken dat de Aarde tóch plat is, terwijl je langs achterkamertjes allerlei ongein door hun collectieve strotten douwt...

Sjefke7807 | 06-10-15 | 16:02

Ze brengen de verhaaltjes ook verkeerd: Ze moeten vragen: Mohammed, Ali, Mouammar, Khaled, Osama en Hassan hebben ieder 12 maagden. Hoeveel maagden hebben ze samen? En als jij martelaar wordt, hoeveel maagden zijn er dan nog over van die 72?

lulleficatie | 06-10-15 | 15:57

@The Exorcist | 06-10-15 | 15:05

1/2 ---- | ---- | ----- 3/4

6/12 ---- 7/12 ---- 8/12 ---- 9/12

marcoplarco | 06-10-15 | 15:57

Geef de scholieren dan bijles. Ik ben ik nou dom.

ad melkert | 06-10-15 | 15:48

Vroegah, toen ik nog jong was, leerde je de tafels van 1 t/m 20 uit je hoofd, staartdelingen maken, etc.
Waarom is dat niet meer?
necrosis | 06-10-15 | 14:03
.
Omdat, toen ik dat de directeur van de basisschool er eens naar vroeg, de kinderen tegenwoordig niet meer een 'truukje' (want dat was een staartdeling, een truukje) moeten leren, maar moeten leren met het gehele getal om te kunnen gaan. Dus met een vaag begrip: "getalvaardigheid" kweken......
Nou moet ik zeggen dat de staartdeling gewoon nog meer dan prima werkt bij mij en mijn kinderen hun manier van delen niet eens meer weten. Dus hoezo: getalvaardigheid.....
.
We moeten met zijn allen weer terug naar de oude manier van lesgeven en krijgen en dus de kinderen weer gewoon de basis meegeven die ze op de basisschool moeten leren. Maar ja, dan moet er begonnen worden met alle overbodige zooi die door het ministerie over de scholen maandelijks wordt uitgestort te stoppen.

frenkievee | 06-10-15 | 15:38

@Eurotokkie | 06-10-15 | 15:16
En uiteindelijk sterven ze zelfs af, zoals bij jou het geval is.

Slipsnifter | 06-10-15 | 15:30

ljcoster | 06-10-15 | 15:07
Ja het denken wordt steeds meer door externe bronnen
gedaan , de hersenen krijgen dan geen prikkels meer en worden trager.

Eurotokkie | 06-10-15 | 15:16

Laatst bij het uitchecken bij een hotel en wijsneusje dat mij vertelde dat ik 'sowieso te weinig' city tax had betaald, maar die dat niet kon voorrekenen. Toen ik dat ter plekke wel deed, kon ze dat niet volgen, omdat ze zelf 'dergelijke kennis niet paraat' had... Of in de AH waar zelfs de hoofdkassiere niet kon uitrekenen hoeveel de driemaal 79 cent was die ik teveel had betaald en daarom maar drie keer 80 cent ging uittellen... Als je zo bent, dan ben je toch fokking achterlijk?!

The_iron_boar | 06-10-15 | 15:14

ProAsfalt | 06-10-15 | 15:02
Dat is nu het hele probleem. Basisschoolrekenen, dát kunnen ze niet op het mbo niveau.

Rest In Privacy | 06-10-15 | 15:10

Daarom ook werd in 'Deutschland schafft sich ab' geopperd dat men de hoogwaardige industrie niet zal kunnen voortzetten in de toekomst. VW is al aardig bezig met abschaffen.

Sergeant_Peper | 06-10-15 | 15:09

Mastermattie | 06-10-15 | 14:55
Nee, indien de zin vragend is, wordt het "wort je"

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 15:08

De Partij van de Analfabeten is weer lekker bezig. Intussen wordt Nederland dommer en dommer.

ljcoster | 06-10-15 | 15:07

Ik deed een opleiding mbo omdat ik me wilde laten omscholen. De som was trouwens anders: 1/2 ---- | ---- | ----- 3/4. Wat zijn de breuken op de plekken van |

Rest In Privacy | 06-10-15 | 15:05

Wat is de zin van rekenen als je toch niet aan een fatsoenlijke baan komt waarvoor dat nodig is.

Voor de supermarkt lijkt me dat het basisschoolrekenen wel volstaat.

ProAsfalt | 06-10-15 | 15:02

@Opperkork | 06-10-15 | 14:49
Gewoon breuken, zoals 3/4 * 8/5. Ik heb een mbo opleiding gevolgd op mijn 40e en omdat mijn diploma veel te oud is, kreeg ik geen dispensatie voor rekenen. Vrijwel de gehele jongere generatie kon de volgende som niet oplossen: wat is het midden, geschreven als een breuk, tussen 1/2 en 3/4. Mijn generatie kon vrijwel iedereen de som oplossen.

Rest In Privacy | 06-10-15 | 15:02

@necrosis | 06-10-15 | 14:48
Rotsvast bewijs dat rekentoetsen wel degelijk zin hebben.
*Gnehehe*

Dhr. de Wit | 06-10-15 | 14:58

@necrosis | 06-10-15 | 14:48
Volgens mij vergeet je het vakantiegeld en een eventuele EHBO toeslag en eindejaarsuitkering.
Dat is in casu precies waar de rekentoets over gaat goed lezen!

Beroep = Boerenlul | 06-10-15 | 14:56

Dus je wilt later een baan? Schrijf maar op je buik en reken er maar niet op. Tot zover de verkorte lessen Nederlands en Wiskunde anno 2015...

Dhr. de Wit | 06-10-15 | 14:56

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:47
Ja en als er een omleiding is raken mensen meteen in paniek , weten niet dat ze de gele borden moeten volgen en zijn maar bezig met hun Tom - Tom alsof die het wel weet .
Mensen worden slaaf van de technologie , en dit is al voorspeld dat computers ooit het denken van de mens zal overnemen , hier het bewijs.

Eurotokkie | 06-10-15 | 14:55

@Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:41
Had het er niet mee te maken of de zin vragend was of niet?

Mastermattie | 06-10-15 | 14:55

@bakoenin | 06-10-15 | 14:51

Exact: het stelt niet zo veel voor.

Voor sommigen zal het een hele opgave zijn maar dat is dan niet anders, het is dermate belangrijk dat zéker in dit geval het doel de middelen heiligt.

Reinaert | 06-10-15 | 14:55

@Opperkork | 06-10-15 | 14:49
Eerder al gemeld: 2F voor (v)MBO, 3F voor Havo(VWO)
www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20ond...
Compleet met antwoorden en conversietabellen.

Verwilder(s)t Niet | 06-10-15 | 14:54

me taaltoets word volledig afgeschaft gok ik ?

(c)ZWITSUL | 06-10-15 | 14:53

@Balsaq | 06-10-15 | 14:43
Sukkel, daar heb ik tegenwoordig Google SketchUp voor.

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:53

@Balsaq | 06-10-15 | 14:43
Heb je de opleiding moskeebouwer gevolgd? (Laatste vraag)

Verwilder(s)t Niet | 06-10-15 | 14:51

Je kan de rekentoets altijd facultatief laten maken en wie slaagt heeft dan een beter diploma en meer kansen voor later dan al die suckers die hem niet halen. De PvdA verder is een zielige partij. maar dat wisten we al.

Rest In Privacy | 06-10-15 | 14:51

Heb eens zo een voorbeeld toets gedaan, die doe ik werkelijk met twee ogen dicht. Niet te geloven dat er slaapkoppen zijn die daar moeite mee hebben.

bakoenin | 06-10-15 | 14:51

nice! goed artikel. dit is echt typisch pvda

Bald Gefkens | 06-10-15 | 14:51

Dat is jammer. Er zijn namelijk ook leerlingen die de rekentoets in het jaar voor het examenjaar ruim halen.

henriette | 06-10-15 | 14:49

Fatsoenlijke beheersing van de Nederlandsche taal en basale rekenkunsten zijn onmisbaar, voor iedereen. Dus zo'n rekentoets is - naar dezerzijds immer bescheiden mening - wel degelijk op z'n plaats.

Iedereen die aan dit systeem denkt te moeten morrelen verklaar ik voor gek. Knettergek.

Reinaert | 06-10-15 | 14:49

Is die rekentoets ergens online te regelen? Ik ben toch wel benieuwd welk niveau Nederlandse middelbare scholieren niet halen...

Opperkork | 06-10-15 | 14:49

Ach, deze glijbaan naar dommigheid is reeds lang geleden ingezet.
Kijk eens naar een staats-journaal of die huppel-kutjes van goede morgen Nederland.
Alles met meer dan drie lettergrepen is een hele inspanning voor die slechts op uiterlijk gescreende huisvrouwtjes .

Jackanders | 06-10-15 | 14:49

@sickstyle | 06-10-15 | 14:35
Het gaat dus om een maandsalaris van tussen €3341 en €4907.
Niet om 3.200.000 tot max 4.300.000
Jaarsalaris is dus tussen 40.092 en 58.884 Eypo's per jaar.

necrosis | 06-10-15 | 14:48

Eurotokkie | 06-10-15 | 14:43
Hoe dan ook, ik heb nooit begrepen waarom die kinderen mochten rekenen met een machine. Ik zie datzelfde eigenlijk gebeuren met de TomTom. Uiteindelijk weet niemand meer uit zijn hoofd waar een bepaald dorp of een bepaalde stad liggen. Ze verdwalen al als ze het woonerf verlaten.

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:47

Als ik 't over kon doen was ik wiskunde gaan studeren. Met de kennis van nu... haha. Maar goed, hoe erg moeten deze jongens en meisjes daar dan wel geen last van krijgen. Want je komt niet alleen rekenen maar heel wat meer wiskunde tegen in je leven en dan is het fijn als je een uitgebreide kennis hebt van het geheel. Ik zie dat hier op het werk ook vaak, mensen programmeren embedded software in c en weten dus wel weg met micro optimalisaties maar als je ziet welke algoritmes sommigen gebruiken zakt je broek af. Dan maakt het niet uit of je een deling een fractie sneller doet he.

sufkut | 06-10-15 | 14:47

Het is nu eenmaal makkelijker om die toets niet mee te laten tellen, dan de scholieren het juiste niveau aan te leren. Logisch besluit derhalve.

-braadwurst- | 06-10-15 | 14:46

Gelukkig maar dat we een tsunami aan raketgeleerden, juristen, hersenchirurgen en architecten mogen verwelkomen.

pennestront | 06-10-15 | 14:44

Zie je wel (die eerste : had een . moeten zijn).

Watching the Wheels | 06-10-15 | 14:44

We gaan langzaam naar zeker op alle fronten Amerika achterna: George Carlin: "Education sucks, it's not gonna get any better, they want obedient workers not asking questions ... Forget politicians, politicians are put there to give you the idea you have freedom of choice. You don't. You have no choice. You have owners. They own you. They own everything. They own all the important land, they own and control the corporations, the senate, the congress, the state houses, the city halls, they got the judges in their back pocket, they own all the big media companies so they control just about all of the news and the information you get to hear. They got you by the balls. They spend billions every year lobbying to get what they want. Well, we know what they want. They want more for themselves and less for everybody else. They don't want a population of citizens capable of critical thinking. They don't want well informed, well educated people capable of critical thinking." www.youtube.com/watch?v=rsL6mKxtOlQ

Watching the Wheels | 06-10-15 | 14:43

sickstyle | 06-10-15 | 14:35
Je hebt wel gesolliciteerd, voordat je hem in de papierbak flikkerde?

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:43

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:25
Het is vooral gemakzucht , waarom hoofdrekenen als je rekenmachine hebt .
Zo worden jongeren slaaf en afhankelijk en kunnen
niets meer zelfstandig doen.

Eurotokkie | 06-10-15 | 14:43

@sickstyle | 06-10-15 | 14:35
Wat een kudtsalaris!

miko | 06-10-15 | 14:42

@Verwilder(s)t Niet | 06-10-15 | 14:32
Binnenkort kunnen we ook beginnen aan een opleiding "Tegelen op GeenStijl". Het praktijkexamen wordt door Joris von Loghausen persoonlijk afgenomen

Mastermattie | 06-10-15 | 14:42

Ooit worden die door linx gepamperde domoren iets hoogs in NL of brussel. Met een beetje pech financieel deskundoloog ofzo.
Maar dan kunnen ze vast wel al rekenen.
Oh wacht........

pennestront | 06-10-15 | 14:42

maar we hebben ook geen onderwijs meer nodig met die tienduizenden hooggeschoolden die onze kant op komen.

zeeman73 | 06-10-15 | 14:42

necrosis | 06-10-15 | 14:35
Ik sta hier niet echt bekend als een taal-nazi. En bovendien: volgens het groene boekje is het verplicht om "wordt je" te schrijven als in diezelfde zin het woord "minister" voor komt. Geloof ik....

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:41

Daat heet gewoon socialistisch onderwijs. Het niveau van scholen en opleidingsniveau van leerlingen lekker nivelleren. Iedereen een academische titel, en niet heel oneerlijk een opleidingsniveau naar capaciteit en aanleg.

zeeman73 | 06-10-15 | 14:40

Man, man, man. Toen Balsaq nog VWO examen deed, in de vorige eeuw, in 1995, hadden we nog gewoon differentiaalvergelijkingen op het examen.

Nee: niet "differentiëren" (al komt dat er ook aan te pas), differentiaalvergelijkingen:

y'(x) = 1/2 * y(x) + 5 , en dan y(x) bepalen. Dat werk.

Balsaq | 06-10-15 | 14:40

Ik weet toevallig dat diverse politieke partijen ook een toelatingsexamen hebben om lid te worden, zitten ook vaak rekensommen in.

Bij de Pvda:
Lilianne wil graag een rondje geven in de kroeg.
Ze heeft deze week 0 euro verdiend met werken.
Hoeveel consumpties kan zij kopen?
a) 0
b) Voor iedereen 1 consumptie, de rekening wordt gedeeld en zelf betaalt ze niet mee
c) Ze geeft een rondje in alle kroegen van de stad, behalve haar eigen kroeg en laat de rekening daarnaartoe sturen en rekent daarvoor 20% commissie voor zichzelf en de andere kroegbazen.

Bij D66:
Hoeveel is 2 x 80 miljoen?
a) Who cares, Wilders is een haatzaaier
b) Who cares, Henk en Ingrid zijn tokkies
c) Who cares, wij zijn hoogopgelijd.

Bij Groenlinks:
Een windmolen kost 2.000.000 euro.
Deze zorgt per dag voor 60 dode vogels. Hoeveel euro is dat per vogel als de windmolen 8 jaar meegaat?
a) Piketty zegt in zijn boek dat jullie stom zijn
b) Op het VMBO hoefden wij niet te rekenen
c) Ik heb hier een stekkerblok...

Bij de SP:
Er wonen 10 mensen in een huis, 2 mensen werken, die verdienen samen 100.000 euro per jaar.
Hoeveel krijgt iedereen?
a) 10.000 per jaar
b) Die twee die werken 8.000, die andere acht 10.500
c) Doe toch eens normaal man, zo ga je niet met mensen om

Cuyahoga | 06-10-15 | 14:40

@sickstyle | 06-10-15 | 14:35
.
Dank. Ik zoek nog een embryo met ervaring. Die op directieniveau communiceert, met de top van de hele AEX.
Tegelijkertijd. Salaris geen probleem.

Piet Karbiet | 06-10-15 | 14:40

@metworst | 06-10-15 | 14:25
Een toets is geen middel het is een meting.
En die zegt dat het ondermaats is, dan moet je de toets niet afschaffen maar als den duvel aan de slag om het beter te maken.

miko | 06-10-15 | 14:39

@Jhonny-Bravo | 06-10-15 | 14:17
Welke voetbalwedstrijd doel je precies op?
*gnehehe*

necrosis | 06-10-15 | 14:37

Het is veel beter om een leerling die keigoed is in wis- en natuurkunde maar gewoon niks snapt van Nederlandse poezie dat laatste vak op een ander nivo te laten doen. Flexibel maatwerk. Krijg je een diploma met 5 VWO vakken en 2 op Mavo-nivo. Niks mis mee. Nu denken al die 'topmannen' dat ze overal verstand van hebben en daarom gaat er zoveel mis. Ook topmanagers kunnen kut koken, is niet erg. Schoenmaeker blijft bij je leest.

Piet Karbiet | 06-10-15 | 14:36

Wij glijden niet af, wij VALLEN.

bisbisbis | 06-10-15 | 14:36

@Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:22
@eerstneukendanpraten | 06-10-15 | 14:22
Gelukkig hadden jullie niet door dat er een kanjer van een taalvaut in mijn plemp zit.
... wordt je....
*schaamrood*

necrosis | 06-10-15 | 14:35

@De nieuwe burgerman | 06-10-15 | 14:32
Waar dan wel weer geld: hoe minder hard werken hoe hoger de inkomsten.

Verwilder(s)t Niet | 06-10-15 | 14:33

@sickstyle | 06-10-15 | 14:22
3.200.000 tot 4.300.000 ? Per maand neem ik aan?

miko | 06-10-15 | 14:33

@Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:30
Als je dit bericht hoort verwacht je toch invoering van een nieuw examenvak: Schoon Schijten.
Ik raak bijna aan de schijt van dergelijke blunders

Verwilder(s)t Niet | 06-10-15 | 14:32

Gelijke kansen betekend niet gelijke uitkomsten..

De nieuwe burgerman | 06-10-15 | 14:32

@sickstyle | 06-10-15 | 14:22
3.200.000 tot max 4.300.000 voor een adjunct-directeur (neem aan dat je dat bedoelt?).
Heb je niet wat nullen teveel geplaatst?
Volgens mij verdient geen enkele (adjunct-)schooldirecteur zoveel geld.

necrosis | 06-10-15 | 14:32

miko | 06-10-15 | 14:27
Ja. En "schoonschrijven" Ik was daar een kei in. Je kon er in ieder geval niet op zakken. Mijn zeemeeuw op een dukdalf zag eruit als een lastige vlieg op een penis, maar dat kwam door de hoofdpijn van de zenuwen.

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:30

@sickstyle | 06-10-15 | 14:22
€ 4,3 miljoen? Of het is een school op Mars of u kunt niet rekenen.

Piet Karbiet | 06-10-15 | 14:28

sickstyle | 06-10-15 | 14:22
Nulletje te veel? Of anders even de bron aanhalen want hier ga ik alleen maar van huilen.

Eigenaar_IJsland | 06-10-15 | 14:28

Scholen moeten meer aan talentontwikkeling doen, de techniek is er al klaar voor om iedere leerling een individueel traject te laten volgen wat het maximale uit zo'n leerling kan halen. Als iemand super goed is in talen, scheikunde, economie of Nederlands maar minder goed kan rekenen. Wat is dan precies het probleem? Wiskunde is een hele goede braintrainer, maar wat weten we nu nog echt van de stelling van pythagoras of al die andere formules die we vroeger op school leerden? Daarnaast kun je met technische hulpmiddelen kinderen van 8 die ergens in uitblinken mee laten draaien op het niveau van iemand van 10 of 11. Ik heb de praktijkvoorbeelden al gezien.

kicktherabbit | 06-10-15 | 14:28

Dat heb je toch snel door (dat je genaaid wordt): je wordt eerst gekust (behalve als het een PvdA-er is natuurlijk)

Verwilder(s)t Niet | 06-10-15 | 14:28

@Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:16
Tekenen?

miko | 06-10-15 | 14:27

Lol, een beetje zoals de huidige migratieuitdagingen,
Lekker alles door de vingers zien of gewoon niet kijken. Want niet handig en moet je denken over een oplossing.
Begint typisch te worden voor kaashoofdenbeleidsmakers

.11eurocentvanomeKOK | 06-10-15 | 14:27

@Mastermattie | 06-10-15 | 14:04

Op HBO informatica is dat niet anders. Weet ik omdat ik er lang heb lesgegeven.

Tegenwoordig weten zelfs de projectbegeleiders niet meer hoe je een applicatie maakt.

WC Papier | 06-10-15 | 14:26

Hoofdrekenen zou elk kind moeten kunnen. Al was het maar om door te hebben dat de verkoper of ober je staat te naaien.

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:25

Quid slaat de plank weer flink mis. Denk je nou echt dat hoe meer je toets, hoe slimmer de schoolpopulatie wordt? Ga toch weg. Als de leeringen na groep 8 totaal niet meer hoofdrekenen, en dat de overheid besluit na 5 jaar ineens een toets in te stellen, is het logisch dat de eerste lichtingen niet goed scoren. Een toets is een MIDDEL en niet een DOEL.

metworst | 06-10-15 | 14:25

@Mastermattie | 06-10-15 | 14:04
Yup,groepsopdrachtjes het is tegenwoordig gemeensgoed geworden.
Maar wat wil je? Scholen beginnen al vroeg met allerlei rare lessen en projectjes.
niet pesten.
kindermisbruikweek, vluchtelingen week, koningsdag (voorbereiding tien dagen)
Maar kleine kinderen (groep 3 t/m8) gewoon kennis er in te slaan mag niet meer.

@Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:13
Je kunt ze niet van school trappen, je moet eerst een andere zoeken. Vandaar dat sommige scholen volledig verpest zijn door een groep leerlingen.

miko | 06-10-15 | 14:25

hee, pvda-flapdrollen, kunnen jullie nog een beetje rekenen? Reken maar dat jullie onder de 9 zetels uitkomen

(Behind)Doors | 06-10-15 | 14:24

Er is van alles over te zeggen of mensen dommer worden of niet, maar waar ga je als MBO'er dan heen als je zonder te kunnen rekenen ook op je ROC Fashion opleiding niet meer welkom bent? Het is nogal wat om de gevolgen van het laaggesetelde onderwijs op de leerling af te schuiven middels een verplichte toets waar ze blijkbaar onvoldoende op voorbereid zijn.

MadR | 06-10-15 | 14:24

@pruimzuur | 06-10-15 | 14:12
.
Dan kon je later bruggen bouwen. Daar was Nederland beroemd om in heel de wereld.
Proest!

Piet Karbiet | 06-10-15 | 14:23

@bArAbAts | 06-10-15 | 14:17
Mee eens, de zogenaamde "verrijkingsmethoden" die tegenwoordig geleerd worden (ipv normaal rekenen) liggen hieraan ten grondslag. Echter zoals de naam al aangeeft het is een verrijkingsmethode, ofwel extra tips en tricks voor het rekenen bovenop de basismethode. Het is niet een "Substitutiemethode".
Mijn zoon en dochters heb ik wel basisrekenen geleerd (simpel tafels tot en met 10 geheel willekeurig helemaal uit het hoofd (en snel), hoofdrekenen, staartdelingen, percentages, breuken ed). Ze hebben er nog steeds voordeel van (op de middelbare school) en maken allemaal die toetsen zonder noemenswaardige problemen

Verwilder(s)t Niet | 06-10-15 | 14:23

necrosis | 06-10-15 | 14:18

En dan is Schoevers ook genoeg!

eerstneukendanpraten | 06-10-15 | 14:22

necrosis | 06-10-15 | 14:18
De gemiddelde waarde van een diploma interesseert me niet echt. Ik moet het met mijn eigen hersens doen. Van mijn vader moest en zou ik een diploma halen, want toekomst. Niemand heeft er later nog ooit naar gevraagd.

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:22

MBO scholen krijge ongeveer 13.500 euro subsidie per student per school jaar. Als de student zijn diploma krijgt, krijgt de school een bonus.

Eergisteren stond er een advertentie in de krant voor een adujdant directeur voor een MBO school in Brabant. Richtlijn salaris: 3.200.000 tot max 4.300.000, maar dan iets specifieker. Rara waar uw belasting geld naar toe gaat.

Net zoals wat momenteel plaats vindt in de zorg.

Het zijn zeepbellen die nog groter zijn dan onze huizenmarkt en of financiële markt.

sickstyle | 06-10-15 | 14:22

En al die jongeren hebben een smartphone maar zelf zijn ze niet zo slim.

Eurotokkie | 06-10-15 | 14:22

Die toets is helemaal niet nodig want als je de Koran uit je hoofd kent dan ben je helemaal voorbereid op onze maatschappij.

eerstneukendanpraten | 06-10-15 | 14:21

Wat ik niet goed begrijp is dat het IQ van mensen volgens gedane metingen steeds hoger wordt:
en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect
Hoe vallen dan deze resultaten te verklaren? Waarom kunnen al deze hoogbegaafde kinderen niet rekenen?

robert1 | 06-10-15 | 14:19

We moeten maar eens domme politici gaan afschaffen en dit land uittrappen, daar komen we veel verder mee.

JJ_PP | 06-10-15 | 14:19

ET007 | 06-10-15 | 14:15
Wat een gelul, als je 40 plusser bent weet iedereen dat je MBO/MTS/whatever hebt gedaan in de tijd dat je nog iets moest kunnen met je handen.
Zit u in de techniek? Dan kunt u vast beter construeren dan vrijwel iedereen die hier op de TU studeert. Wij kijken nog gewoon op tegen mensen die met hun handen hebben leren werken en door schade en schande wijs zijn geworden. Ervaring is nog steeds goud.

Draak uit Brabant | 06-10-15 | 14:19

Als 't nou wiskunde was kon ik tenminste nog iets van misplaatste begrip plaatsen maar rekenen? kom op, ik had constant mot op het MBO omdat ik geen reken boeken aanschafte omdat ik toch voor alle reken toetsen 10en haal, het rekenen op MBO niveau is letterlijk basisschool niveau.

Procenten en breuken was de moeilijkste stof die behandeld werd, dat zegt al genoeg

Waar is t zo fout gegaan?

niemand specifiek | 06-10-15 | 14:19

De samensteller van de rekentoets doet goede zaken, bedrijven maken het nu een verplicht onderdeel van de sollicitatieprocedure. Tot ook dat verboden is.

Morgenhout | 06-10-15 | 14:18

@Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:13
Hoe meer mensen met hetzelfde diploma, hoe meer dat diploma aan inflatie onderhevig is.
Maar je tijdens je opleiding/ studie natuurlijk ook lid worden van een politieke partij.
Voor je het weet wordt je minister.

necrosis | 06-10-15 | 14:18

wat een onzin, het falen van de studenten zou juist een aanzet moeten zijn tot beter onderwijs.... niet tot het intrekken van de toets.... das het gewoon opgeven.... rekenen moet al veel eerder op een hoger niveau komen... op de basisschool ligt de oorzaak van de problemen! daar moet wat aan gedaan worden... maarja dat kost geld en dat wil de overheid niet uitgeven... dus dan maar je verlies nemen en de toets intrekken! das goedkoper!

bArAbAts | 06-10-15 | 14:17

''Alsof je doelpunten afschaft in de eredivisie omdat De Graafschap zo'n moeite heeft met scoren.'
Tja. Met die scheidsrechter van afgelopen zondag..
.
Verder: als je met 4 herkansingen nog niet in staat bent de rekentoets te halen dan moet je het maar een niveau lager proberen. Door het afschaffen van dergelijke toetsen kan de kwaliteit van het onderwijs nooit worden verbeterd natuurlijk.

Jhonny-Bravo | 06-10-15 | 14:17

Dat je als vrouw lelijk bent kan je niks aan doen; dat het onderwijsniveau te laag is kan je wel wat aan doen.

deoudererijperevrouw | 06-10-15 | 14:17

@Mastermattie | 06-10-15 | 14:14
Op deze manier gaan we terug naar het telraam...
We lekker prrrrrogrrrrresief.

Slipsnifter | 06-10-15 | 14:17

Toen de Graaf zijn eindexamen deed, moest ie 8 of 9 vakken doen. Niks vakken laten vallen. Alles leren. Vier talen, aardrijkskunde, geschiedenis, rekenen, boekhouden en tekenen. Was best wel een opgave, maar het heeft me niet dommer gemaakt.

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:16

Van kennismaatschappij naar idiotenmaatschappij.

Muggenmepper | 06-10-15 | 14:16

Kijk eens op www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20ond...
2F = (V)MBO, 3F = Havo
Dit soort rekensommen kregen wij op de basisschool al (2F klas 4/5 en 3F klas 5/6) en nu, na een paar jaar extra, halen ze die nog steeds niet?
Kennis Economie? Me reet, meer Onkunde Economie, nu nog weer eens gedemonstreerd door de houding van de politici.

Verwilder(s)t Niet | 06-10-15 | 14:15

Als 40 plusser voel ik me soms genaaid als het gaat om functie-eisen van een bepaalde betrekking.
Ik heb het gevoel dat mijn MBO niet meer voldoende is in deze tijd, aangezien MBO nu niks meer waard is.
Vroeger moest men wel kunnen rekenen anders geen diploma.
Nu heeft bijna iedereen met een burgerservicenummer recht op een MBO diploma, anders zielig en weinig kansen op de arbeidsmarkt.
Dank je wel overheid met jullie fop-titels.

ET007 | 06-10-15 | 14:15

@uninvited guest | 06-10-15 | 14:09
Ach, voor iedereen is er toch een plekje op de universiteit?
Tenslotte heb je ook schoonmakers nodig, kantinepersoneel, administratie (iets voor Hennis?) en een conciërge.

necrosis | 06-10-15 | 14:14

Wist je dat een hoop futuristische dingen uit Startrek inmiddels werkelijkheid zijn geworden?
Vast wel, weet bijna iedereen.
Wist je dat deze film:
www.imdb.com/title/tt0387808/
allang niet meer zo vergezocht is als het lijkt.

Nederlanders worden steeds stommer.
Voortgekomen uit de gedachte dat ook mensen die in aanleg niet zo slim zijn een Havo- HBO en zelfs WO diploma moeten kunnen halen, om de gewenste statistieken een beetje op te krikken, uitmondend in de deplorabele staat waarin ons onderwijs nu verkeert.

Cuyahoga | 06-10-15 | 14:14

Wat dacht je van al die zeikvakken als muziek, CKV, verzorging afschaffen en meer uren rekenen naast Wiskunde, wat overigens ook al zielig is en 'waar je later echt niks meer mee doet' volgens de cultureel-antropologen/kunsthistorici die bij het UWV werken.

Als dat nodig is, dan doen we dat toch.

Draak uit Brabant | 06-10-15 | 14:14

Ja, zo komt die quantum computer natuurlijk nooit af

Mastermattie | 06-10-15 | 14:14

PvdA mammoetwet etc. evolutie van de dinosauriërs en je weet hoe dat afliep: veel te grote volgevreten graaiers met d hersenen ter grootte van een erwt.
Partij van de Analfabeten en Partij van de Algoritmefuckers.
Groot graaiers in de reken- en taalindustrie. Non-valeurs dus.

ecologiste | 06-10-15 | 14:14

,iedereen Retarded. nifelleren is die Feest.!!

Slipsnifter | 06-10-15 | 14:14

Als je weet hoe je iets moet berekenen waarom moet je dan nog hoofdrekenen, wat het uiteindelijke probleem is. Veel jongeren rekenen gewoon simpel weg met een rekenmachine, het wordt ze zelfs vanaf kinds af aan actief aangemoedigd. En dan bij zo'n test moeten ze het geheel vanuit hun hoofd en dat gaat nooit lukken. Voor veel beroepen is een hoog gehalte wiskunde ook echt niet nodig. Zolang je kan optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, percentages, delen door, omtrek, en gemiddelde kunt toepassen meer heb je niet nodig om door het leven te gaan. Net zoals vakken als maatschappijleer, geschiedenis en kunst. Het zijn vakken die mensen gewoon amper tot niet interesseren nog werkelijk een doel hebben in het volwassen leven behalve dan "muh kennis" want Google bestaat volgens die idioten niet.

sickstyle | 06-10-15 | 14:14

Over knotsgekke idioterie gesproken; onze Nachbarin Merkel heeft besloten dat Duitsland collectief zelfmoord moet plegen. Wij zijn haar buren. Als een buurman besluit de gasfles open te draaien en de boel wilt opblazen dan moet je de politie bellen. Om schade aan je eigen huis te voorkomen. Kan iemand de Feuerwehr bellen en Merkel afzetten? Schnell!

Piet Karbiet | 06-10-15 | 14:13

In het land der blinden is eenoog Koning!

Mark_D_NL | 06-10-15 | 14:13

Zolang HBO en UV afgestudeerde (politici), bij alles lager geschoolde adviesbureau's inhuurt om zich te laten adviseren aangaande maatschappelijke problemen is de discussie over dat onderwijs een wassen neus.

toetanchamon | 06-10-15 | 14:13

Ook negatieve prikkels in het onderwijs. Elke leerling wordt betaald. Daarom worden er zo weinig van school getrapt en steunen de directeuren hun leraren niet. Zelfde geldt voor diploma's. Hoe meer met een diploma, hoe meer soepsidie. Daarom willen ze geen rekentoets.

Graaf van Egmont | 06-10-15 | 14:13

Vroeger, toen moest je nog driedubbele integralen uitrekenen van een 3s-golffunctie van het waterstofatoom. Maarja, wat heb je nou aan wiskunde, quantummechanica en al dat soort abstracte nonsens... Gewoon uit-ke-ring! Uit-ke-ring! Uit-ke-ring! En PvdA stemmen!

pruimzuur | 06-10-15 | 14:12

De rekentoets schijn overigens van alles te toetsen behalve rekenen. Het stellen van normen is helemaal niet besteed aan de Nederlandse overheid.

frank87 | 06-10-15 | 14:11

Uw Dr. heeft een voorbeeld toets gemaakt en vulde alles simpel in. Het is onbestaanbaar hoe slecht het onderwijs is geworden als zelfs Havo hier moeite mee heeft. Uw Dr. heeft op de goede oude School met den Bijbel zijn basisvorming genoten. Dat zouden er meer moeten doen.

Dr. Ka wo lo | 06-10-15 | 14:11

@Vogelbeest | 06-10-15 | 14:04
Weet ik niet, wat is een helft?

Maar alle gekheid, het is natuurlijk wel heel handig voor je belastinginkomsten wanneer je bevolking de aanslag niet kan narekenen.

Eigenaar_IJsland | 06-10-15 | 14:10

Wat een debielen zijn de PvdA'ers toch, Dan ook maar het rijbewijs afschaffen omdat zo veel mensen ervoor zakken?

Mastermattie | 06-10-15 | 14:10

1+1= weer eens 3 bij de PvdA.

Dick Luyenlomp | 06-10-15 | 14:09

Kenniseconomie mensen, kenniseconomie...
Iedereen moet hooggeschoold worden, maar dat ze nog minder weten dan een LTS'er van 50 jaar geleden is niet van belang.
Kenniseconomie, dat is het toverwoord...

happen naar de baas | 06-10-15 | 14:09

iedereen moet toch de universiteit kunnen halen van de maakbaarheids- en gelijkheidsdenkers?

uninvited guest | 06-10-15 | 14:09

Drie jaar geleden, jaargenoten bedrijfskunde universiteit Groningen, moesten een spelling en grammaticatoets Nederlands doen, degenen met onvoldoende moesten 3 maanden bijspijkercursus doen.
Ik geef geen cent meer voor de toekomst, gelukkig krijgen wij gratis hooggeschoolde Syriers binnen, anders kon hier het licht uit.

gebrokenvleugel | 06-10-15 | 14:07

@horsteknots | 06-10-15 | 14:03
Foei, dieplooma is met dubbel o....

necrosis | 06-10-15 | 14:06

-weggejorist-

Lintilla | 06-10-15 | 14:06

Idiocracy at work.

The Next Subject | 06-10-15 | 14:04

Echt die rekentoetsen zijn ontzettend makkelijk. Maar alles is tegenwoordig gericht op 'persoonlijke ontplooiing', volledig voorbijgaand aan het gegeven dat iemand zich pas kan ontplooien als diegene daarvoor eerst de fundamentele vaardigheden bezit.

De Psychiater | 06-10-15 | 14:04

-weggejorist-

Lintilla | 06-10-15 | 14:04

Als NederBelg verneem ik van Europees werkende managers dat het onderwijs niveau in Nederland nu ongeveer op de helft van dat van België zit.
Moet dat nog minder worden dan?

Vogelbeest | 06-10-15 | 14:04

Ooit waren wij bekend om ons hoge onderwijs. Tegenwoordig is het voor de scholen veel belangrijker dat leerlingen domweg hun diploma halen zodat ze daar als school weer geld voor kunnen vangen.
Een van de redenen waarom ik mij zelf heel fel tegen groepsopdrachten (zelfs op examens) heb verzet.
In een groepje van 5 man is er altijd maar één (soms twee) welke het werk doen en de rest profiteert mee. Als je er wat over zegt ben je een verrader of vinden de docenten dat het allemaal wel meevalt.
Ik heb zelf applicatieontwikkeling gedaan en kan verzekeren dat minstens de helft van de klas met dat diploma niet in staat is ook maar één applicatie te ontwikkelen.

Maar goed, dat was al wat jaren geleden op het ROC Leiden, die hebben nu vast geleerd van hun fouten.... oh wacht!

Mastermattie | 06-10-15 | 14:04

Ja, anders zou de maakbaarheidsdroom immers aangetast worden.

Panos88 | 06-10-15 | 14:03

Al die binnendringers hebben toch al zat diploma's?

Piet Karbiet | 06-10-15 | 14:03

Ongelezen; Ik heb een bruin vermoeden dat vele leerlingen dit niet serieus nemen, geen toets halen = niet slagen. Zolang we maar allemaal niet kunnen rekenen, geven ze ons egt wel een dieploma. Oh ja.. die spelling.

horsteknots | 06-10-15 | 14:03

Vroegah, toen ik nog jong was, leerde je de tafels van 1 t/m 20 uit je hoofd, staartdelingen maken, etc.
Waarom is dat niet meer?

necrosis | 06-10-15 | 14:03

Socialisme maakt niet alleen iedereen even arm maar ook even dom. Wat ook goed is voor het socialisme.

Godsammekraken | 06-10-15 | 14:01

-weggejorist-

Lintilla | 06-10-15 | 14:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland