Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

YES! Zwarte Piet verdwijnt uit Haags schoolleven

zwartepietstroopwafel.jpgAlle basisscholen in Den Haag schaffen Zwarte Piet af. Volwassen mensen uiteraard gelijk in totale paniek. Waarom zou je je tijd en energie stoppen in het nadenken over een goed lange termijnplan voor de opvang van vluchtelingen, als je ook hysterisch kunt doen over het voortbestaan van een hopeloos verouderd en latent racistisch fictief figuurtje? Na Den Haag volgen hopelijk de andere grote steden in Nederland ook, dan volgend jaar de dorpsgemeenten en dan over een jaar of tien ook de laatste verzetsdorpjes in Drenthe. Dan zijn we er maar vanaf. 'Ja maar traditie-hie-hie-ie', horen we sommigen al jammeren. Ja, dat was het nemen van dertien kinderen, vrouwen zonder stemrecht en het in de fik steken van ketters ook eeuwenlang. Tijden veranderen, deal with it alsof je een volwassen persoon bent: haal je schouders op en ga door met je leven. Want Zwarte Piet zwart, met roetvegen of van stroopwafelkleur heeft echt NUL invloed op je leven als je gewoon in staat bent hoofdzaak van bijzaak te scheiden. We gaan ons toch niet jaar op jaar op jaar als een stel malloten opwinden over fucking Zwarte Piet, als echt geen kind er om geeft hoe Zwarte Piet er uitziet? Of telt het argument 'het is een kinderfeestje' dan ineens niet meer? Afijn. Goed bezig, basisscholen in Den Haag. Wit, zwart, blauw of massaal op een brak bootje op de Middellandse Zee, het maakt ons geen reet uit wat er met Zwarte Piet gebeurt, zolang iedereen maar zijn nostalgische pijntjes verwerkt als een grote jongen en kapt met al dat janken om niks.

Reaguursels

Inloggen

Quid, het is verkeerd om een heleboel redenen. Overheidsbeslissingen gebaseerd op emoties zijn om te beginnen sowieso een slecht idee en de Haagse overheid bemoeit zich met iets wat niet tot haar taken behoort. Verder laat ze zich gebruiken voor de agenda van personen die in werkelijkheid alleen maar op geld uit zijn (zo is bv Verene Shepherd zoals bekend ook -heeel toevallig- lid van de commissie die op de achtergrond bezig is herstelbetalingen te krijgen van Nederland. Dat maakt haar standpunt over onze zwarte kindervriend op zijn minst twijfelachtig. In Belgie speelt deze discussie dan ook totaal niet.) Elke instantie, organisatie of bedrijf (Jumbo, AH, Bijenkorf) die het uiterlijk van Zwarte Piet aanpast laat zich dus ook voor het karretje spannen van deze mensen. Ze zijn niet bezig met het terugdringen van racisme of het rekening houden met mensen, ze laten zich gebruiken en ze hebben geen notie van de achterliggende oorzaken.

Tradities ontwikkelen zich, dat is normaal. Maar laat deze traditie zich dan ook op een normale manier ontwikkelen en niet bepaald/opgedrongen door een kleine groep die de eigen gekwetstheid als nationaal belang ziet. De Quisy Gario's en Verene Sheperd's van deze wereld zorgen voor meer racisme, discriminatie en verdeeldheid dan Zwarte Piet ooit heeft bewerkstelligd. Wees er maar trots op.

In de 21e eeuw wordt naar mijn indruk over tradities, door bepaalde groepen veel meer dan vroeger, gedacht als leuke relikwieen uit vervlogen dagen die een fijn nostalgisch gevoel oproepen. En aan nostalgie kleeft iets van 'ach de tijden zijn veranderd, wat verliezen we nu eigenlijk met het afschaffen? We kunnen best zonder. Met onze Iphones en technologische vooruitgang.' Zie je aan de reactie van Quid ook. (Overigens heeft volgens mij in de jaren '50 en '60 van de 20e eeuw zich iets soortgelijks voorgedaan, waardoor hele historische binnensteden van tientallen plaatsen in Nederland voor jaren zijn verpest door de destijds zo noodzakelijk geachte 'stadsvernieuwing'. Met als beste voorbeeld Hoog Catharijne in Utrecht.)
Maar tradities komen wel ergens uit voort en dat kan je licht vergeten als je het Sinterklaasfeest alleen maar bekijkt als een toneelstukje dat wordt opgevoerd voor kinderen met snoep als leuke bijkomstigheid. De voorbeelden die Quid noemt waren ernstige mensenrechtenschendingen met soms/vaak de dood als gevolg. Dat kan ik bij Zwarte Piet met de beste wil van de wereld niet ontwaren.

En dat er vooral sprake is van lange tenen zie je goed aan wat gebeurde bij de opening van het Nelson Mandela-park in Amsterdam een tijdje geleden. Ik weiger rekening te houden met die lange tenen door het ontkennen of bagatelliseren van een onderdeel van mijn eigen cultuur waar, met nadruk, geen mensenrechten bij geschonden worden of mensen worden buitengesloten.

Op internet (dumpert, geloof ik) kwam ik onderstaande analyse tegen over de diepere betekenis van het Sinterklaasfeest. Ik wil de voor mij onbekende schrijver complimenteren met deze uitleg, en hij/zij neemt het me hopelijk niet kwalijk dat ik zijn tekst in citaat vermeld.

(..) "Daarnaast merk je op dat Zwarte Piet nog steeds een knecht is, en dat Sint en Piet nog steeds de verhouding meester-slaaf levend zouden houden. Het is precies andersom! De autoriteit van de Sint is juist afgebrokkeld, en Zwarte Piet is de laatste 50 jaar een gelijkwaardige tegenkracht geworden. Sint en Piet zijn inmiddels als Yin en Yang; complementair en onafscheidelijk. Piet vertegenwoordigt niemand minder dan Pan; de organische oerkracht van de Schepping zélf, niet te beteugelen door onze bespottelijke pogingen orde, regels en structuur aan te brengen. Goed, voor de vorm wil Piet best grinnikend meelopen, maar eigenlijk is hij ongrijpbaar, en zweert samen met de kinderen om die starre oude zeurende bisschop bij de neus te nemen en stiekem uit te lachen.

Zwarte Piet is een anarchist, en daarom juist een held van de gewone man. Hij de Uylenspieghel, de Vos Reynaerde, en de graalridder Parcival. Hij is Prins Carnaval, Jan Klaassen en de Knilles (toevoeging: fictief Carnavalsfiguur). En dát is de reden dat het Sinterklaasfeest, en dus met name Piet, zo populair is; voor kinderen is hij een bondgenoot in hun verzet tegen het ouderlijk gezag, en voor volwassenen is Piet een symbool van verzet tegen overig gezag.

Het uiterlijk van Zwarte Piet is essentieel voor het spelen van die rol. Zijn zwarte kleur en pagekostuum maken hem “de ander”, de perfecte antagonist die vrij is om kritiek te leveren op en de spot te drijven met starre fatsoensrakkerij. Juist omdát Sint wit is, moet Piet zwart zijn. Juist omdát Sint zich tooit in het kostuum van de macht, moet Piet gekleed gaan als een nar. Het is als eb en vloed, dag en nacht. De één niet minder dan de ander, maar juist noodzakelijk complementair. Ze kunnen zonder elkaar niet bestaan, omdat anders de balans tussen beide krachten verloren gaat. Zwarte Piet speelt een rol om trots op te zijn."

Braboblanke | 19-09-15 | 14:00

Waarom vertellen we niet gewoon het echte verhaal omtrent Sinterklaas. Deze bisschop woonde in Myrna In turkye. Hij kocht kindslaven vrij die waren aangevoerd in de zeehaven. En deze kinderen gingen voor hem werken tegen betaling als "knecht" van Sinterklaas. Dus eigenlijk is het hele verhaal het tegenovergestelde van het verhaal van de VN. Leer van je geschiedenis neem niet alles klakkeloos over. En laat Nederland deze simpele maar op waarheid berustende folklore behouden.

piet4241 | 19-09-15 | 00:19

Verandering van cultuur hoort niet van boven opgelegd te worden. zeker wanneer het zoiets onschuldigs betreft

Bald Gefkens | 18-09-15 | 01:17

Tijden veranderen, bekeer je tot de islam, zijn we ook af van dat gemekker over "islamisering". Toch?
Michiel de Kater | 17-09-15 | 09:34

Inderdaad. Tijd voor nieuwe tradities... suikerfeest of u bent er geweest.

waragainstclimate | 18-09-15 | 00:59

Ten diepste komt hier de gefrustreerde progressieveling die Johnny Quinsy is omhoog.
Hij stapelt misvatting op non-argument/misvatting.
Een ziekte aan de stam van intellectueel Nederland. Nee niet de kinnegin wannebies, maar echte weldenkenden.
Roepers, intriganten, die teksten bezigen als 'het is niet meer van deze tijd' en dat niet solide onderbouwen...
Weg ermee.
Quid faalt, keer op keer, met zijn 'nou uh, 't is gewoon zo"

hfakker | 17-09-15 | 23:33

Zwarte Piet kan wat mij betreft gestolen worden, maar daar gaat het nu niet om Johnny. Het gaat om het feit dat in onze democratie een kleine minderheid kan gaan bepalen wat de meerheid moet denken en doen. Ik dacht dat democratie om het beschermen van minderheid ging en dat door middel van stemmen er word bepaalt wat er gebeurd.

Dit lijkt integendeel meer op facisme dan democratie, weet je wel totalitarisme. Een kleine club bepaalt wat de rest moet doen. We hebben zelfs geeneens inspraak gehad, lekker gewoon bam beslissing zonder enige inspraak voor de burgers van Den Haag. Zeer teleurstellend Johnny.

Lears | 17-09-15 | 23:25

Droevig. Beseffen de jokers die dit hebben bewerkstelligd nu werkelijk niet dat deze symboolpolitiek averechts werkt?

De polarisatie wordt tastbaar: lieden van diverse pluimage hebben er genoeg van om elk lolletje door politiek correct geneuzel bedorven te zien. Als kleurling heb ik mij nooit gekrenkt gevoeld door Zwarte Piet, maar nu wel degelijk door de klootviolen die met het bederven van het feestje van mijn kinderen mij tegelijkertijd kenschetsen als - nota bene - racist.

Dit gaat zich niet alleen tegen dat handjevol racisme-querulanten keren, maar met een beetje pech ook tegen al die kleurlingen/negers/etc. die wel lol hebben in Sinterklaas maar nu op één hoop met Quinsy terechtkomen.

In elk geval heb ik zojuist voor het eerst van mijn leven een Zwarte Piet-pak besteld. In de week van 5 december breng ik mijn kinderen naar school (jawel, in 070) in vol ornaat, mét schoensmeer, oorbellen en roe!

Sander Dieman | 17-09-15 | 23:03

Ik wil gewoon zwarte piet, Nederland begint steeds minderminderminder mijn land te worden......

Waren er nog tickets naar Mars over? Ben beetje kotsziek dat kleine groeperingen het voor de rest verpesten.

Bah bah

toerbaas | 17-09-15 | 22:28

DAAR gaat het om. Dat hele Sinterklaas kan mij gestolen worden. Ik vond het toch al een enorm saai feest.
Maar als iemand mij gaat dwingen om over de rug van kinderen zijn gram te halen dan is daar de lijn.
Johanvb | 17-09-15 | 13:30

Goed verwoord, dank u wel!

Poreknak | 17-09-15 | 21:15

Lekker afschaffen of Krampus erin brengen. Als zwarte Piet een slaaf is, dan is witte, groene, gele of regenboog Piet dat ook. En Sinterklaas blijft als vanouds de grote pedofiel. Succes met de politiek correcte identiteits politiek die van elke blanke een slaaf gaat maken!

The Motorcycle Boy | 17-09-15 | 20:11

Niet Geert maar Sunny Bergman en Gario zijn verantwoordelijk voor de tweedeling in Nedeland

Mich2007 | 17-09-15 | 20:07

Hey Quid, ik hoop dat je iedereen maar wat op loopt te fokken. Bij mij goed gelukt. Altijd naar de mens gekeken ipv de kleur. Obv kernwaarde dat iedereen gelijk is. Die heb ik nog steeds, maar helaas ook écht gelijk. Zwarte mensen kunnen net zo racistisch, haatdragend en dom zijn als blanken. Ik dank Gario voor dit inzicht. En ik heb net zo'n teringhekel aan hem als ik aan witte puntmutsen heb. Helaas mag hij wel subsidie en later slavengeld claimen. Ten koste van een traditie die juist culturen verbind. En jij gaat daar in mee. Drol.

gewoondoorlopen | 17-09-15 | 19:22

Wie gaat er mee als piet verkleed door Den Haag lopen in de eerste week van december?

Die_ene_sjaak | 17-09-15 | 19:14

Ziehier dus de mening van Quid. Is goed. Kunnen we nu weer over andere zaken gaan miepen? En wat betreft die 150 Haagse schoolbesturen: je zou ze allemaal tegen de muur willen zetten met broek of rok en slip op de enkels. En dan een foto van ze willen maken. Aanschouw homo ridiculus.

Willibald von Klúúúk | 17-09-15 | 19:03

Weggejorist? WTF. Ik vroeg alleen of ik mijn handtekening voor geenpeil kon terugkrijgen. Ik heb net van Quid geleerd dat ik me moet bezighouden met het vluchtelingenprobleem. Dat is veel belangrijker dan een referendum.

Udo Hess | 17-09-15 | 17:42

Hoe is het mogelijk dat:
1. Een handjevol verwarde vervelende racismezoekers met geestelijke problemen,
2. Op oneigenlijke gronden (je kunt iemand niet uitschelden voor zwarte Piet, maar slechts complimenteren als Zwarte Piet),
3. Een overgrote meerderheid schoffeert en dat die minderheid net zo lang doordramt en doortrapt tot ze hun zin krijgen.

Dan ben je als land toch enorm ver afgegleden. Garantie: die racismezoekers zullen nooit ophouden met het trekken van racismekaarten met betrekking tot eten, evenementen, woorden, gewoontes etc etc. Dit soort misbaksels zijn niet te stoppen. In plaats van ze gelijk te geven, zouden ze een dwangbuis moeten krijgen en een plaats waar ze fatsoenlijke mensen voor altijd met rust zouden laten.

Rest In Privacy | 17-09-15 | 17:40

-weggejorist-

Udo Hess | 17-09-15 | 17:25

Is er al eens onderzocht of de verschijning Zwarte Piet vooroordelen of racisme ten aanzien van de bruine medemens onder kinderen bevordert? Het lijkt me zinvol om dat eerst eens te onderzoeken en dit te staven met harde feiten. Door een verbod af te dwingen lijkt het erop dat men juist het omgekeerde bereikt. Een referendum zou dan nog meer op zijn plaats zijn.
Bovendien vindt Zwarte Piet zijn oorsprong in de mythologie: hij was geen slaaf, maar de gepersonificeerde versie van de oorspronkelijke HELPERS van de Noord-Europese god Wodan: twee ZWARTE raven die met takkenbosjes (de roe) vruchtbaarheidsrituelen uitvoerden. Later is dit door de kerk aangepast tot een vorm van deugdzaamheid: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.
cinecrowd.com/nl/zwartgemaakt

PG4161 | 17-09-15 | 17:22

Verbied ook gewoon elke vorm van porno. Verbied het homohuwelijk. Verbied varkensvlees. Weg ermee. En niet hysterisch doen als het wordt verboden, je kunt je beter bezighouden met een oplossing voor het vluchtelingenprobleem.

Udo Hess | 17-09-15 | 17:19

Mooi verhaal, quit. Ik begrijp jij 100 gelukszoekers in huis haalt om ons meteen naar de slachtbank te laten leiden? Dus weg met ons, en wel zo snel mogelijk..

Karel17 | 17-09-15 | 17:14

De hetze zal niet stoppen tot Zwarte Piet wit is en Sinterklaas zwart. Of beide lichtgetint..

VlaamseFriet | 17-09-15 | 17:04

En de kerstman dan? Een oude dikke witte man die mensen met een groeibeperking als slaven gebruikt en belachelijk maakt. Afschaffen die handel!

naraga | 17-09-15 | 16:52

Zware Piet weg? Kudt.
Maar we gaan jullie wel terug pakken..
Elk pleziertje wat jullie maar ook beleven gaat verpest worden.
Racisme gaat nog groot worden dankzij jullie.

P5ycH0 | 17-09-15 | 16:31

Witte Pieten? Het sinterklaasfeest voortaan slegs vir blankes? Dan ook geen cadeautjes meer voor al die zwarte kindertjes (van 8 tot 80). Ga maar lekker kwakoe vieren, gewoon lekker onder elkaar zonder al die racistische witmensen. Maar dan niet meer bedelen om subsidie, he!

Prince Buster | 17-09-15 | 15:45

Het gaat niet eens zozeer om die zwarte schertsfiguur met rooie lippen en klatergouden oorringen. Het gaat om het feit dat het reilen en zeilen in dit land in aanhoudende mate bepaald wordt door mensen met een 'weg met ons'-mentaliteit - én door een verzameling marginale groepjes die bestaan uit beroepsschreeuwers met raar haar en deels geïmporteerde randfiguren.

Die 'weg met ons'-mentaliteit is, zo vermoed ik, het residu van een misplaatst christelijk schuldgevoel en een door links aangepraat schuldcomplex over het koloniale verleden van Nederland.

Het heeft een houding naar de Derde Wereld tot gevolg die neerkomt op het volgende:

"wij westerlingen hebben in de afgelopen eeuwen door hard werken, hard leren, diepgravend en vasthoudend onderzoeken en voortvarend ondernemen, van alles verworven: wetenschap, kennis, technologie, vooruitgang, ontwikkeling, cultuur, democratie, bloeiende steden en welvarende landen.

Waardoor we de wereld van alles hebben kunnen geven: medische kennis, technologische vooruitgang, tal van zaken die een zwaar leven minder zwaar maken, betere landbouwtechnieken, een einde aan onkunde, onwetendheid en primitief bijgeloof.

Werelddelen zoals Afrika, het Nabije- en het Midden-Oosten, waar in de afgelopen 600 jaar niets, maar dan ook niets van enige betekenis van de grond is gekomen dat deze wereld tot een betere plek kon maken, profiteren al generaties mee van datgene wat bij ons in het westen is bereikt.

Niettemin zijn wij westerlingen schuldig aan al uw ellende, al uw onkunde, al uw falen, al uw oorlogen en al uw armoede. Wij zijn minderwaardig, onze cultuur is minderwaardig, alleen al om het feit dat wij, westerse wormen, uw nobele culturen niet voldoende respecteren."

Het westen - Nederland incluis - is een lieve, laffe, bange Golden Retriever geworden die bij het minste geringste kritische geluidje uit de Derde Wereld - terecht of onterecht - op zijn rug gaat liggen en zijn zachte, witte buikje toont ten teken van volledige overgave.

We hebben gewoon collectief ons zelfrespect verloren.
Dáár gaat het om. En nergens anders.

Peter Emile | 17-09-15 | 15:45

Nu alleen nog even de carnavalswagens, bloemencorsos en kaasdragers afschaffen en dan in Nederland de volmaakte Socialistische Heilstaat geworden. Welkom in de NSSR

bovenwater | 17-09-15 | 15:15

Ik stel voor dat we "gekleurden" in NL dan ook maar afschaffen. Op de boot terug naar Afrika. Morgen beginnen, met Sinterklaas klaar. Kunnen we gewoon verder met Sinterklaas.

Raider Twix | 17-09-15 | 15:06

@netcat | 17-09-15 | 09:45
Daar kom je nog mee weg ook denk ik...
Ik wil mijn kinderen niet dwingen aan een rascistiesch feestje bloot te stellen.....

lilluke halve hoan | 17-09-15 | 14:59

@mental K | 17-09-15 | 09:44
Wordt langzaam tijd voor brandende kruizen........

lilluke halve hoan | 17-09-15 | 14:57

De jaarlijkse uitzending met Diewertje Blok vertoont inderdaad opvallend veel overeenkomsten met Opsporing verzocht. Is dit de reden ? Ik vind van niet. Zwarte piet moet blijven ! We leveren al genoeg Nederlandse identiteit in aan Jan en alleman. Als afsluiter nogmaals , als de overheid voor Sinterklaas speelt zeiken ze ook niet.

ja,diedus! | 17-09-15 | 14:54

@frank87 | 17-09-15 | 10:07
Nu je het zegt... die molens?
Die wieken staan in kruisvorm toch?........

lilluke halve hoan | 17-09-15 | 14:51

Als ik de ontwikkelingen in de wereld volg, dan zie ik het probleem van racisme steeds minder. Misschien hadden onze voorouders, die slavendrijvers, wel gewoon gelijk.

De Mentalist | 17-09-15 | 14:34

-weggejorist-

nickname2023 | 17-09-15 | 14:13

@ lieve telelezer | 17-09-15 | 13:49
.
Lezertje, jij hebt zeker nooit de diepere betekenis van het woord 'cynisme' begrepen? Kan je niks aan doen lieverd, jij bent ook maar een product van het gemankeerde Nederlandse prutonderwijs.

medusa324 | 17-09-15 | 13:53

@ medusa324 | 17-09-15 | 13:45

Ik zeg het voor de zoveelste keer:

Het gaat helemaal niet om onze Piet traditie, dat is slechts een van de hefbomen van de landverraders

In werkelijkheid gaat het erom dat wij Nederlanders steeds machtelozer worden in ons eigen land.

Of bent u soms een van de "halve Gario" Quinsies die ons land en onze cultuur ook kapot willen maken?

telelezer | 17-09-15 | 13:49

Wat Wilders gisteren zei! Wij moeten ons verzetten!

Lexus01 | 17-09-15 | 13:47

Hier nog eentje

www.telegraaf.nl/buitenland/24504548/_...

Bedankt overheid voor het beschermen van jullie volk; het volk dat jullie lafbekken geacht worden te vertegenwoordigen, het volk dat jullie salarissen betaalt om door jullie te worden beschermd

telelezer | 17-09-15 | 13:46

Prima afschaffen al die waardeloze tradities.
.
Heb je ons koningshuis wel eens gezien? Hartstikke blank & blond. Gadverdamme, zouden nog geen rolletje in een GLreclame horen te krijgen. Afschaffen dus. Slaat nergens op dat zwarten geen koning kunnen worden. En neem die rot-Gouden Koets met die slaven erop maar meteen mee.
.
Elfstedentocht weg ermee. Weet je wel dat de leden 100% blank zijn? Gadverdamme dat racistische geschaats in dat racistische blonde Friesland. Dempen die kanalen en die meren, kunnen we mooi nog wat extra AZC's bouwen.
.
Sinte sinte maarten de koeien hebben staarten en de meisjes hebben rokjes aan. Meisjes met rokjes zijn niet meer van deze tijd. Burka's aan en de keuken in.
.
Ik ben vast nog wel wat kwetsende tradities vergeten. Laten we maar snel een lijst maken van alle kwetstradities, want anders komt dat enge discriminatie mens van de VN weer langs om te vertellen dat we nog steeds niet deugen.

medusa324 | 17-09-15 | 13:45

-weggejorist-

Lexus01 | 17-09-15 | 13:43

@ Helly Hansom | 17-09-15 | 12:12
helaas ben ik bang dat er weining of niets aan te doen valt, behalve op Wilders stemmen, en die zou dan 76 zetels moeten hebben en dat gebeurt nooit want de meeste kiezers zijn zo diep beinvloed door de linkse media dat ze daar te laf voor zijn.

Kortom uw en mijn goede oude Nederland is helaas VERLOREN, want het is niet "5 voor twaalf" maar 1 voor twaalf!
Maar ik, en velen met mij, zullen ons blijven verzetten ook al helpt dat niets

zie ook:
www.youtube.com/watch?v=fYJB-wjrGsM
en
www.generation-identitaire.com/genera...

telelezer | 17-09-15 | 13:36

-weggejorist-

Noobster | 17-09-15 | 13:31

Suikerfeest is slecht voor je tanden. Afschaffen dus.

Noobster | 17-09-15 | 13:31

Het gaat niet om 'traditie-hie-hie-ie'.

Het gaat om het feit dat jij thuis beeldjes van anime poppetjes op je schoorsteen hebt staan en iemand, die je uit hebt genodigd om te komen eten (omdat die persoon het kan gebruiken), je verplicht de beeldjes weg te halen want dat verwijst te veel naar kinderporno.
.
Niet dat die persoon dan zegt 'anders kom ik niet eten en blijf ik thuis', nee die persoon komt eten verplicht je ook nog eens te koken wat hij lekker vind en vooraf mee te doen aan zijn pre-diner ritueel EN hij blijft zeiken over die poppetjes.
.
DAAR gaat het om. Dat hele Sinterklaas kan mij gestolen worden. Ik vond het toch al een enorm saai feest.
Maar als iemand mij gaat dwingen om over de rug van kinderen zijn gram te halen dan is daar de lijn.

Johanvb | 17-09-15 | 13:30

Ach ja, inderdaad. Waar zeuren we over? We barsten van die zogenaamde tradities, die gewoon allemaal afgeschaft kunnen worden, het is tenslotte 2015!

Vrijheid van meningsuiting, bijvoorbeeld. Met zóveel mensen over de Nederlandse vloer die daar last van hebben - moslims bijvoorbeeld - is dit toch een traditie die eigenlijk gewoon racisme is, want moslims zijn immers een ras. Dus moeten we die vrijheid van meningsuiting maar eens overboord zetten.
Laten we als grote jongens kappen met janken om niks.

Nog zo'n traditie: gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen. Is natuurlijk onzin. En 'traditie'? Wat nou, 'traditie'! Dit bestaat pas sinds 1917 in Nederland, toen het algemeen kiesrecht - ook voor vrouwen dus - werd ingevoerd. Dus waar hebben we het over als we praten over 'verankering in de samenleving' en zo. Gewoon afschaffen dus, is sowieso hopeloos ouderwets (want van 1917) en hey, we leven in 2015!
Bovendien: stiekem vinden de meeste kerels toch, dat ze superieur zijn aan vrouwen. Want échte kerels hebben Quid, Jupiler & barbecue. Of zoiets.
Trouwens: de gelijkwaardigheid van vrouwen is racistisch, want we kwetsen en beledigen de moslims ermee, en iedereen weet inmiddels dat moslims een ras zijn. Dus weg ermee, met die achterhaalde gelijkheid!
En laten we als grote jongens kappen met janken om niks.

Nog zo'n oer-Hollandse traditie: De duinen. Iedereen weet dat duinen een belediging zijn voor negers, want hun toppen zijn blank. Oogverblindend blank. We zingen er zelfs liederen over, vuige racisten als we zijn:

"Waar de blanke top der duinen
Schittert in den zonnegloed".

Het moge duidelijk zijn: Duinen zijn een racistische traditie. Ze zijn bovendien een belediging voor milieubewuste, groene en duurzame mensen, want ze houden de zee tegen en dus het natuurlijke verloop der dingen. Racistisch en slecht voor het milieu. Weg ermee, met die duinen!
En laten we als grote jongens kappen met janken om niks.

Ach, en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan, met al die stomme, achterhaalde Hollandse tradities. Er is sowieso niks Hollands meer aan Holland, sinds onze achterlijke, platte en boerse cultuur is verrijkt door de zoveel nobeler volken uit Afrika en het Midden-Oosten.

Weg ermee, met al die tradities!
En laten we als grote jongens kappen met janken om niks.

Peter Emile | 17-09-15 | 13:26

Het gaat niet om zwarte piet, het gaat niet om volwassenen of kinderfeestje. Het gaat niet om pepernoten, cadeautjes en je schoen zetten.
Waar het wel om gaat is dat na bv de negerzoenen nu zwarte piet aan de beurt is om gekilled te worden! En dat de NL cultuurkillers met hun zelfmedelijden zich nu volledig gaan richten op een volgend onderwerp. En ook dat gaat het afvoerputje in.
Ik kan aannemen dat ik na het stukje van Quid geen zwarte piet gerelateerde artikelen meer lees op GS? Jullie zijn ten slotte volwassen, laten dit nu achter je en gaan door....

Straight ahead | 17-09-15 | 13:22

Inwoners van Den Haag zullen straks ook Arabisch of Marokkaans moeten leren.rd.
omeharm | 17-09-15 | 11:58

De islam indoctrinatie is allang in volle gang. Blanke Kinderen worden klaar gestoomd voor de islam onder de noemer "cultuurproject" in het Museon. Meisjes moeten hoofddoekjes dragen tijden deze islam cultuurtocht vorig jaar voor Haagse basisscholen. Openbare basisscholen vieren suikerfeest enz enz...

vinzDH | 17-09-15 | 13:17

@ Morris Stockwood | 17-09-15 | 12:28
u zegt: "Ik ben de discussie moe" MAAR dat is immers precies waar ze op wachten..!

Het is een uitputtingsslag, net zolang tot we toegeven,
En toegeven doen we sneller dan ze zelfs maar hadden kunnen hopen want WIJ zijn moe en murw van ons harde werken en de uitzuigerij van onze overheid, terwijl ZIJ de hele dag niets anders te doen hebben dan het volk, dat hen zo naief binnenliet, af te kraken en over te nemen want dat zelfde naieve volk werkt dag in dag uit VOOR HEN.
-
WANNEER WORDEN WE NOU EEN KEER WAKKER? Het is bijna te laat met al die miljoenen die nu voor de deur staan.

En onze eigen overheid lijkt wel een stel aliens, en die neemt het eerder op voor de invasiemacht dan voor hun eigen volk, dus daar hebben we ook niks aan.

En de enige die ons wil helpen wordt gedenmoniseerd en kapotgemaakt en geboycott op TV.

telelezer | 17-09-15 | 13:13

Kijk kwitje, wij Nederlanders houden er niet van als iets door onze strot wordt geduwd. En al zeker niet door gasten met een misselijkmakende overwinningsgrijns zoals die halve gare meneer Q. Bah.

croque monsieur | 17-09-15 | 13:08

-weggejorist-

Grijskijkert | 17-09-15 | 13:08

Hulde Quid!

RepubliekBanana | 17-09-15 | 13:08

Ik zeg maar EEN DING tegen alle Gario's en andere geesteszieke dwingelanden die ons in ons (nog steeds)eigen land willen dwingen wat we moeten doen en hun moslimgewoontes aan ons wilen opdringen
en dat is:

www.youtube.com/watch?v=j2AIqYVZ7gc

telelezer | 17-09-15 | 13:03

Zwarte piet is kritiek op cultuur dat ons eigen is. Vind ik allemaal best, zolang wij ook kritiek hebben op andere cultuur eigenschappen die niet geheel in onze samenleving passen. Nou, dat mogen we niet, er wordt genoeg op straat getuft, agenten worden niet gerespecteerd, dieren worden op achterlijke wijze geslacht, en enzovoort. Het zijn niet alleen de lusten in Nederland wonen, kom op nou.

heldheino | 17-09-15 | 12:59

Zwarte Piet is een Italiaans schoorsteenvegertje. Heeft niks met negers te maken. Die moeten zich er ook niet mee bemoeien.

En wat de slavernij betreft, toen de eerste Europese schepen de west-Afrikaanse kust aandeden waren daar al slaven en slavenmarkten. Dat hadden de negers helemaal zelf gedaan. Geen blanke aan te pas gekomen.

Elessir | 17-09-15 | 12:48

België totaal geen problemen met sinterklaas feest.
Het goede doel krijgt gelijk.

franck7020 | 17-09-15 | 12:45

Ach Quid. Iedereen voelt wel aan dat het hoofditem niet "Zwarte Piet" is maar het totaal strippen en uitkleden van de post christelijke cultuur die vervangen gaat worden voor een "verlichte" maar o zo duistere New World Order. Klinkt ongelooflijk? Ok. Let op: Kerstmis gaat er binnenkort ook aan. Alles moet op de schroothoop. Europa als onderdeel van de NWO.

matrixbluepill | 17-09-15 | 12:43

Waarom hebben we een leger nodig? Voor missies in het buitenland?

ET007 | 17-09-15 | 12:39

-weggejorist-

DanBilzerian | 17-09-15 | 12:29

Ik ben de discussie eigenlijk ook wel moe, en ben geneigd om te zeggen: who the fuck cares anyway.
Maar daarmee zijn we niet van Kwins en co. af, die gaan hierna gesterkt door naar het volgende agendapunt enz. enz.
Totdat we straks de eerste 'plaasmoorden' kunnen noteren hier.

Morris Stockwood | 17-09-15 | 12:28

Ja, Johnny, we gaan ons er WEL over opwinden. Want het cruciale punt is niet welke kleur Zwarte Piet heeft, maar of de overgrote meerderheid van de Nederlanders dit ZELF mag bepalen of dat een kleine minderheid van agressieve, slavernijmisbruikende drammers hier de dienst uitmaakt.

paulvink | 17-09-15 | 12:25

Niet verwonderlijk, een Den Haag zit een grote policor coalitie van VVD-PVDA-CDA-D66 en de linkse Stadspartij om de tweede partij van de stad, de PVV, buiten te sluiten. Wat verwacht je anders van zo'n bestuur? Walgelijk is het.

Banana008 | 17-09-15 | 12:15

Dit jaar ga ik als een roetzwarte Moor de straat op. Met enorme grote gouden oorbellen en een veer op mijn muts en zwarte drop strooiend (Zo liepen slaven er ook altijd bij). Ik ben de Negerpiet. En dit jaar ben ik ook kannibaal. Dat is mijn cultuur en geloof.

Piet Karbiet | 17-09-15 | 12:13

En nu is er nog maar een manier om je huid te redden Quid, Excuses maken bij dumpertreedten!

Behangdelul | 17-09-15 | 12:13

telelezer | 17-09-15 | 11:38

Precies dit. Ben zelf ook op het punt gekomen dat ik er helemaal klaar mee ben. Maar wat kunnen we hieraan doen? We laten het allemaal maar gaan, we blijven het allemaal maar accepteren. In de democratie die we nu hebben zal er altijd een combinatie van links/rechts blijven bestaan en zal het probleem vanuit de politiek nooit en te nimmer worden aangepakt. De links/rechts compromissen zullen dit tegenhouden. Wat kunnen wij als burgers nou doen om deze massa-intocht tegen te gaan? In mijn hoofd spelen de gedachten van een razzia (zou vroeger nooit zo'n gedachte hebben gehad, echt bizar). Maar zelfs daarvoor hebben we teveel slappelingen in ons midden.

Vertel mij alsjeblieft, wat kunnen we als burger hieraan doen? Moeten we met z'n allen langs de huizen gaan van onze politici en daar gewoon eisen, desnoods met geweld, dat ze dit euvel eindelijk eens een keer aanpakken? Zolang ze denken veilig te zijn, zullen ze namelijk altijd kiezen voor het meest politiek correcte antwoord.

Als WIJ ervoor zorgen dat ze zich in hun veilige omgeving onveilig voelen zal er wellicht een keer een lampje gaan branden dat we het het echt zat zijn als Nederlandse "samenleving".

Ik vind het echt meer dan prima dat wij vluchtelingen opnemen, maar in deze kwantiteit is het echt onacceptabel.
In dit tempo blijft er echt niets meer over van Nederland.

Kan GeenStijl niet iets initiëren? Allemaal leuk en aardig dat Geenpeil gedoe (heb getekend, maak je geen zorgen), maar kunnen jullie je nu niet focussen op het grootste probleem van nu en de toekomst? Anti-vluchtelingen demonstratie bij Rutte voor de deur bijv.?

Dit land is het zat. C'est Ca!

Helly Hansom | 17-09-15 | 12:12

Quid... please, quit!

davimore | 17-09-15 | 12:11

-weggejorist-

telelezer | 17-09-15 | 12:05

Wat een kutstuk Quid, ben beter van je gewend. Moeten we dan ook Geenpeil links laten liggen en ons laten gijzelen door die minderheid in Brussel?

FFS zelfs de Antillen willen dat zwarte piet blijft! En dan mogen ze alle kleuren hebben behalve zwart, nee dat is geen discriminatie hoor!

Quid is een vriend van Quinsy!

Behangdelul | 17-09-15 | 12:04

Ik ben voor om Quid af te schaffen.

Schietmijmaarlek | 17-09-15 | 12:03

Inwoners van Den Haag zullen straks ook Arabisch of Marokkaans moeten leren. Alle kerken in de buurt van moskeeën moeten afgebroken worden want dat kwetst de gevoelens van de islamitische medemens. In alle musea in het land zal christelijke symboliek kapotgeslagen moeten worden want we trappen daarmee toch wel op de ziel van onze gekleurde medemens. Christelijke basisscholen? WEG ERMEE! In supermarkten en slagerijen zal langzaam maar zeker het varkensvlees als taboe worden verklaard. Als ik zo nog een tijdje doorga in de stijl van dit artikel ben ik voorlopig nog niet klaar.....

omeharm | 17-09-15 | 11:58

@Karin5 | 17-09-15 | 09:32
Mja mij maakt het ook weinig uit hoe zwarte piet eruit ziet (al lijkt het me logisch dat er wel ergens wat zwart moet zijn en dat ie er verder uitziet als een piet ipv rimboeneger). Het gaat mij om de manier waarop men ophef probeert te forceren en doet alsof onrecht wordt aangedaan, terwijl niet wordt gekeken hoe de traditie is ontstaan, hoe men op een goede manier kan samenwerken naar een oplossing.

Had men het rustig aangepakt en langzamaan zwarte piet veranderd in meerdere kleuren en geen kroeshaar, blingbling of andere details die eigenlijk niet nodig zijn, dan had er niet zo'n ophef ontstaan. Nu wordt het vol in het gezicht van jonge kinderen geduwd en alleen geschreeuwd. Dat stoort me meer. Het is ook geen racisme. Hoogstens discriminatie en dan nog niet eens een erge variant. Het zou discriminatie zijn als pieten minderwaardig zijn of puur negers om het neger zijn werden geschoffeerd. Hier gaat het echter om blanken die op een leuke manier zichzelf zwart maken omdat ze door schoorstenen gaan en daar wat onzinnige details aan toegevoegd hebben.

Quid zegt dat het geen reet uitmaakt en dat is het ook, maar ik wil er aan toevoegen dat de manier waarop zo'n groot probleem oplevert bij de meesten. Gestrekt been is gewoon rood scheids, niet laten doorspelen.

Martinspire | 17-09-15 | 11:56

Verzet is nooit zinloos, Johnny.

solcama | 17-09-15 | 11:54

Inderdaad al vaker gezegd hierboven, maar het gaat niet om Zwarte Piet, maar om het feit dat je hiermee de deur wagenwijd openzet voor iedere joker die het ergens niet mee eens is.

X-es | 17-09-15 | 11:51

-weggejorist-

telelezer | 17-09-15 | 11:45

Goed gesproken Johnny Quid. Hoewel je druk maken over Zwarte Piet wel een belangrijke afleiding is voor mensen die toch geen baan of zinvolle hobby's hebben - wat moeten ze hierna dan doen.

Ergea | 17-09-15 | 11:44

Steeds maar weer aanpassen aan de provocaties en eisen van de moslims (Zwarte Piet, Charlie Hebdo, weg met de spaarvakentjes, halal eten invoeren in openbare organisaties, gescheiden zwemmen met boerkas aan in het water, weg met joden en homo’s, lastigvallen van onze vrouwen) is slechts het begin van de op sluimerende wijze groeiende invloed en terreinwinst.
-
Net zolang tot we bij steeds meer eisen uiteindelijk moeten kiezen tussen ons overgeven aan de slavernij van de eisen van anderen of vechten voor onze vrijheid.
-
Hoe lang kijken we nog de andere kant op en laten we ons provoceren?

Heb de moed om te stellen: HET PUNT IS BEREIKT WAARBIJ WE NIET VERDER TOEGEVEN.

"Die andere cultuur" oefent steeds meer invloed en dwang uit. Als ze hun zin niet krijgen dan halen ze hun toverwoordjes "dieskriemienaassie" en "raassiesme" tevoorschijn en ruggegraatloos links Nederland buigt onmiddellijk diep masochistisch in het stof.

Als ze het zo oneens zijn met onze leefstijl en cultuur waarom gaan ze dan niet terug naar hun land van herkomst?
oh nee wacht even: gratis woningen en levenslange uitkeringen van die domme goedgelovige naieve, maar ooooh zo raassiestiese Nederlanders zijn immers niet te versmaden.
-
MAAR HET GAAT HELEMAAL NIET OM ONZE GEZELLIGE OEROUDE SINT EN PIET TRADITIE..!
In werkelijkheid gaat het erom dat wij Nederlanders steeds machtelozer worden in ons eigen land. We worden gedwongen ons steeds verder aan te passen aan anderen die hier eerst liefdevol worden opgevangen, maar zodra ze hun verblijfsvergunning hebben, ons dan als dank heel snel komen vertellen hoe slecht wij wel zijn.
-
Wij Nederlanders moeten constant onze eigen gewoontes verdedigen tegen de influx van explosief expanderende groepen immigranten.
En er staan MILJOENEN klaar om hierheen te komen!
-
Om met oud-president Reagan te spreken: "Appeasement is the worst approach to peace!"
-
Er moet een einde komen aan deze onderdrukking van de vrijheid van expressie van het nederlandse volk..!

Hoe lang geven wij nog toe aan de eisen van "die andere cultuur"?! Hoe lang nog voor Nederland ook in een staat van "latente burgeroorlog" is?
Hoe meer moslims erbij komen en zich concentreren in sharia enclaves zoals nu al in (ooit)ONZE grote steden, hoe manifester deze situatie wordt.
En momenteel staan er miljoenen klaar om Europa binnen te trekken! Maar de overheid doet NIETS om ze tegen te houden, INTEGENDEEL haalt ze binnen op onze kosten.

Het lijkt wel of de Haagse lakeien van Brussel onze Nederlandse cultuur MET OPZET om zeep willen brengen.
-
Het geheel herinnert mij aan een beangstigende uitspraak van een dame die jaren geleden gevlucht was uit de voormalige DDR:
"Ik durfde niet meer te zeggen wat ik dacht en ik moest alleen maar politiek correcte antwoorden geven anders werd ik vervolgd."

Bedankt Brussel! Bedankt Den Haag!
Bedankt Mark "Malek Ramadan"

telelezer | 17-09-15 | 11:38

Geef ze toch hun zin als wij nu met z,n allen dat hele Sinterklaas gebeuren afschaffen ,geen cadeautjes meer kopen voor de kidss, wedden dat alle winkelketens met hun witte Piet morgen luidkeels in opspraak komen want het gaat hier om miljoenen omzet,gaan we even nadenken.

Morgen staan onze nieuwe Medelanders op het plein hun afkeer te spuien ivm de Kerstman want die is verbonden aan de geboorte van Jezus,is dus niet Hallal geen kerstversieringen meer in de winkels want dat zou weleens aanstootgevend kunnen zijn.
Dus mensen hou u geld in de pocket dit jaar geen kerstboom ,geen cadeautjes onder de kerstboom ga lekker met u kidss een weekendje erop uit of als u in het bezit bent van een auto raad ik u aan ga massaal u inkopen doen in ons buurland Duitsland zijn ook nog stukken goedkoper.
Dat gaat wat worden de Nederlander in stil protest laten we de Elite winkelketens eens even zien wat ze aangericht hebben zonder wat te liggen schreeuwen op een plein,maken wij duidelijk ze de verkeerde kant van de medaille hebben gekozen zitten ze daar straks met een overschot aan pepernoten/kerststollen/die zijn natuurlijk niet welkom bij de moslim want die zijn niet Hallal.
Ook voor iets duurder cadeaus zoals Parfum ga de grens over het scheelt u 10 tallen euro,s in de beurs meteen tanken en whoppa binnen die handel.

brilletje1 | 17-09-15 | 11:37

Nu dit kinderfeest vanwege vage klachten is aangetast wordt het tijd om echt serieuze zaken aan de orde te stellen:
Godsdienst uit scholen verbannen, en wel nu! Primitief irrationel denkbeelden horen in het onderwijs niet thuis.

Antitheïst | 17-09-15 | 11:36

De echte Sinterklaas is de overheid, ze geven alles weg en halen veel zwarten binnen.

Dutch_Holland | 17-09-15 | 11:36

Den Haag is gevallen.
Dat protest komt steeds dichterbij.

sjoost | 17-09-15 | 11:35

Ik vind dat alle pieten wit moeten worden. Dan kunnen ze gaan zeiken dat het niet eerlijk is dat er geen Zwarte Pieten zijn en hoe dat toch allemaal weer racistme is. Kortzichtige idioot.

Vogelvrij123 | 17-09-15 | 11:28

Ok, alle pieten voortaan blank. Donkere mensen mogen geen piet meer zijn.
Zijn we toch van een onschuldig feestje naar een discriminerend feestje gegaan.
MAusZ | 17-09-15 | 09:43

Ik vind dat wel een goed idee, alleen nog maar blanke Pieten. Maar dan niet gaan zeuren dat er weer getinte, bruine of gele Pieten in moeten komen.

De liedjes zijn makkelijk aan te passen.
www.facebook.com/sinterklaasenblankep...

Blanke Peet | 17-09-15 | 11:27

Nee, het interesseert een volwassen persoon ook niks wat voor kleurtje een fictief persoon heeft. Maar het gaat ook allang niet meer over Zwarte Piet. Het gaat over het feit dat oorspronkelijke Nederlanders ALTIJD moeten inschikken tegenover wensen van anderen. Wij moeten tolerant zijn, anderen niet. En daar is dit een typerend voorbeeld van, al is het alleen maar op de manier waarop deze onzin is aangezwengeld.

90% van de bevolking heeft er genoeg van, en terecht.

deepblue | 17-09-15 | 11:22

Ik haat dit kutland

van heinde en verre | 17-09-15 | 11:21

De oplossing is kinderlijk simpel: om het jaar witte sint + zwarte piet en jaar daarna zwarte sint + witte piet. Als dat nog niet voldoende is voor de anti-ZP-ers is duidelijk dat ze zelf racistisch zijn.

Ik hoor het de kinderen al zeggen: "Mam, is het een witte-Sint of zwarte-Sint jaar?"

een_mike | 17-09-15 | 11:21

de = het

Pimol | 17-09-15 | 11:20

Nog even genieten van de rest pijntjes voor als de Nederlandse overheid middelen gaat inzetten om discriminatie en racisme mogelijk te gaan maken in Meppel.

Kaan78 | 17-09-15 | 11:19

Check het feestboek van Sunny Bergman, van de nieuws moest ze huilen van blijdschap. Binnen 10 jaar bestaat Zwarte Piet alleen nog in de geschiedenisboeken en koersen we af op een prachtig land zonder racisme. Zin in de toekomst ;-)

Pimol | 17-09-15 | 11:19

Doet Quid hier een Fresku'tje?

delije | 17-09-15 | 11:18

-weggejorist-

omanders | 17-09-15 | 11:18

Maar ja ik zeg straks tegen mijn kinderen. Zwarte piet mag niet meer. Zwarte piet is slecht. Hij lijkt op de neger. En daarvoor is zwarte piet nu verboden. Wij dachten namelijk onterecht dat zwarte piet lief en aardig was. Maar nu blijkt dat hij op de neger lijkt hebben we dat helemaal fout. Een neger die lief en aardig is bestaat namelijk volgens de quincy neger schijnbaar niet. En daarvoor is de lieve zwarte piet nu afgeschaft. Zowel voor zwarte piet als voor die neger moet je oppassen. Ze zijn schijnbaar slecht. De quincy neger zegt dat. Het staat niet voor een fijne kindervriend . Zoals wij altijd hebben gedacht.

tweetybird | 17-09-15 | 11:14

@stijloser
Nou, niet helemaal hoor. Ik kom regelmatig op Curaçao en ook daar zijn de meningen verdeeld. De laatste keer dat ik daar een paar jaar geleden een sinterklaasintocht meemaakte waren er naast zwarte pieten ook rode en gele te zien. Overigens waren de zwarte pieten zwart geschmimkte donkere antillianen en was de sinterklaas een wit geschminkte donkere antilliaan. Misschien is dat ook wel een leuk idee voor de intocht in Nederland!

sauruss | 17-09-15 | 11:11

Het probleem van deze polderoplossing is dat het woord zwart dan ook weg zal moeten (alle liedjes en films aanpassen?). Het argument dat "veel" zich er nu niet prettig bij voelen, geldt blijkbaar alleen als het om een paar procent gaat? Bij niet-zwart vooelen veel meer zich niet prettig, zoveel is duidelijk. De kinderen hadden OOK geen probleem met zwart, dat kwam pas toen ouders hen gingen vertellen dat het racistisch was. En belangrijkste: luister naar de tegenstanders, die vinden het slavernij connectie van Sinterklaas niet alleen met die kleur te maken heeft en hele feest moet verdwijnen, zeggen ze vrijwel allemaal letterlijk.

een_mike | 17-09-15 | 11:10

Hier het toppunt van hypocrisie van de ECHTE RACISTEN die ons het oude kinderfeest niet gunnen: Niet alleen Zwarte Piet is racisme, maar ook het eten van poppetjes van chocola; dat mag niet meer want chocola is immers zwart. En datis een schande want chocola is zwart en dus is het racisme (volgens de franse Gario's).
Maar als de bakker witte chocola had gebruikt dan was er niets aan de hand geweest. Zie de link:
www.thelocal.fr/20150304/french-baker-...

telelezer | 17-09-15 | 11:04

Ach ja. Ik sta hier nergens meer versteld van. Een minderheid wil zwarte piet weg. Ze krijgen zwarte piet weg. Een minderheid gutmensch wil een land vol economische vluchtelingen. We krijgen een land vol economische vluchtelingen. We zien nu ongeveer wat er aan weg met ons nog gaat volgen. Schrijf kerstmis,pasen en pinksteren maar vast op u buik. Welkom voor suikerfeest en ramadan en halal slachtfeest. Ik wacht enkel nog op het afzagen van onze molens ,het verbieden van de gele klompen en een verbod op stamppot. Mede met dank aan dit kudtkabinet. Wie dit niet inziet is blind ,doof en zeer dom.

tweetybird | 17-09-15 | 11:03

Ojee, gaat die kamasutrabeurs te Utrecht ook niet door ? Het choqueert de vluchtelingen en maakt ze duidelijk dat westerse vrouwen inferieure hoeren zijn die vragen om verkracht te worden.

Acidbrain | 17-09-15 | 11:02

-weggejorist-

telelezer | 17-09-15 | 11:00

Het gaat er niet eens per se om Hoe piet eruit ziet. Het gaat erom Hoe het ís gegaan. Dat je meteen wordt uitgemaakt voor racist en je het maar moet accepteren en je bek dicht houden. Ik denk dat menig Nederlander anders wel zoiets gehad had van ok we passen hem aan zolang hij maar niet herkend wordt Door kinderen ís het prima.

Ik zeg over 15 jaar nog een keer proberen met een andere spokesman dan Gaario, krijg je hele andere resultaten wellicht en men zal het dan niet zien als het verdwijnen van onze cultuur, maar het moderniseren er van zoals met religie veelal ís gebeurd.

Halveneger | 17-09-15 | 10:59

Uit het artikel blijkt dat;
'Elk kind, ongeacht kleur of ras, moet zich op z'n gemak voelen tijdens het Sinterklaasfeest, vinden de Haagse bestuurders van het primair onderwijs.'

Ook waren er leerlingen, die zich niet prettig voelden bij de Sinterklaasvieringen door de aanwezigheid van Zwarte Piet, weet Gerard van Drielen.

Maar het spreekt zeker voor zich dat geen enkele leerling zich ongemakkelijk voelt bij het vieren van het Suikerfeest of het Offerfeest.
Dat schapen en geiten op een barbaarse manier geslacht worden is immers veel minder omstreden dan het wel of niet schminken van een persoon.

Sikke van der Veer | 17-09-15 | 10:59

''Ja maar traditie-hie-hie-ie', horen we sommigen al jammeren. Ja, dat was het nemen van dertien kinderen, vrouwen zonder stemrecht en het in de fik steken van ketters ook eeuwenlang. '

De manier waarop een heilige gevierd wordt, en de iets van 50+ legenden over hem, wordt geweld aangedaan. De periode waar in de viering o.a. naar verwezen wordt (in de tijd van Sint Nicolaas werden blanke slaven verhandeld door Moren, de sint kocht volgens een ander verhaal een slaaf vrij die toen ervoor koos de sint zijn knecht te worden, beide verhalen zien we gecombineerd in de figuur van zwarte piet) mag niet meer naar voren komen in het feest.

Dertien kinderen, vrouwen zonder stemrecht en verbranding van ketters was inderdaad ooit onderdeel van onze cultuur. Traditie. Ooit. Nu? Niet meer. Afgeschaft.
Maar zover gaan als die geschiedenis uit de annalen schrappen en verwijzingen ernaar verbieden of censureren? Zover is men nooit gegaan. Die perioden uit de geschiedenis zijn nog steeds terug te vinden in de geschiedenisboeken.
Weet je wat?
Die boeken moeten misschien ook maar herschreven en aangepast worden, want als eeuwen later bestaande nazaat van een verbrande ketter en achter-achter-kleinkind van een vrouw zonder stemrecht die iets meer dan een eeuw geleden 13 kinderen baarde, zou ik me anno 2015 misschien wel eens gekwetst kunnen voelen.
:?

gaffelbaard | 17-09-15 | 10:58

Was als kind bang van Zwarte Piet. Dat is nooit helemaal weg geweest. De angst is niet echt ernstig meer maar wel het hele jaar door gerworden.

Rest In Privacy | 17-09-15 | 10:56

En over een aantal jaren hebben we "alle kleuren van de regenboog" pieten, maar geen "zwarte" pieten.
Waarschijnlijk komen er dan weer protesten, want dat is natuurlijk "discriminatie"...........??

pielo11 | 17-09-15 | 10:54

kicktherabbit | 17-09-15 | 10:32
Precies, Zwarte Piet was vroeger een vreeswekkend figuur, die in gebogen houding à la Quasimodo rondhompelde, en alleen harde kreten in het koeterwaals uitstiet. En dan die roe! Dat was zeker geen symbool, aangezien in onze kleine provinciestad kinderen destijds nog gewoon met rotan of pollepel op de blote bips kregen. Volgens de Sinterklaasliederen zat er trouwens onderin de zak "een grote, grote plak", die ook flink kon petsen, zoals mijn ouders zeiden. "Voor 't luie, stoute kind!".
Kinderen sidderden voor Zwarte Piet. En dat was goed. We moeten terug naar díe Zwarte Piet, niet de gewoon Nederlands sprekende slappe schertsfiguur van de afgelopen jaren.

Michiel de Kater | 17-09-15 | 10:53

Salamitactiek.

Nesterov | 17-09-15 | 10:52

Zander | 17-09-15 | 10:28

Ik zo 15 jaar geleden embedded software maar had aantal jaar geleden van een ex leraar begrepen dat er een "issue" was met de grote kerstboom die altijd in de centrale hal stond. Aantal moslims hadden daar problemen mee. Jaar erop geen kerstboom meer.

vinzDH | 17-09-15 | 10:47

He kwat, Fuck de vluchtelingen. Geef mij maar Zwarte Piet. Die veroorzaakt tenminste geen overlast, spreekt Nederlands, dringt geen geloof op, zeikt niet over racisme, werkt en hoepelt ook weer op na de gedane arbeid

The_Nummee | 17-09-15 | 10:44

Den Haat beschouw ik allang als verloren....

BlowingBubbles | 17-09-15 | 10:41

Ja zwart is ook zo vies , weg ermee.
Kijk mijn handen zijn zwart ,bah vies .

Eurotokkie | 17-09-15 | 10:40

Quid, die laatste zin voelt behoorlijk beangstigend aan:

"... het maakt ons geen reet uit wat er met Zwarte Piet gebeurt, zolang iedereen maar zijn nostalgische pijntjes verwerkt als een grote jongen en kapt met al dat janken om niks."

Je kunt met deze wijze van redeneren dat "Zwarte Piet" dus werkelijk vervangen door alles wat Nederland Nederland maakt(e). Lees dezelfde zin nou eens, maar vervang Zwarte Piet door bijvoorbeeld: "christendom", "democratie", "persvrijheid", "zorgsector", "Geenstijl" ...

Stichpimpelibock | 17-09-15 | 10:40

In dit dossier kan een gemeentebestuur als dat van Den Haag opeens daadkrachtig optreden. Hulde! Nu even doorpakken en ook de christelijke parafernalia van die Turkse bisschop verbieden en er is een prachtig verbroederend multicultureel feest gecreëerd waarvoor we nog alleen maar een neutrale niemand kwetsende naam moeten bedenken.

batvoca2 | 17-09-15 | 10:39

En ook de Telegraaf doet mee met het versjacheren van onze cultuur: sinds vandaag worden de lezers toegejijd en toegejouwd. www.telegraaf.nl/binnenland/24503878/_... . Daar ben ik niet van gediend. Wens niet als kind te worden behandeld. Gelukkig plenty andere sites. Bye, bye Telegraaf.

Ci Ty33 | 17-09-15 | 10:38

De intentie van Quid is deze. Gisteren hebben we in de kamer vuurwerk gezien over een onderwerp wat er echt toe doet.
Namelijk de onstuitbare vloed van gelukszoekers die uiteindelijk, en dat duurt niet lang meer ook Nederland gaan ontwrichten.
De Zwarte Piet discussie is daar het gevolg van en niet de oorzaak.
Dat die discussie iedere keer weer wordt aangezwengeld door vooral NPO/NOS en MSM is niets anders dan een bliksemafleider om mensen af te leiden van het werkelijke probleem.
Wilders riep gisteren op tot verzet, en dat ben ik met hem eens op democratische wijze. Met de welles nietes discussie ove Zwarte Piet smoor je dat verzet direct al in de kiem.
En dat is de bedoeling er van.

bakoenin | 17-09-15 | 10:37

Toegegeven meneer Quid er zijn belangrijkere dingen. Er zij echter geneugten des levens waar sommige mensen zich aan hechten. De één z'n borreltje of Zwarte Piet, de ander z'n Dumpert Reeten. Subjectief dat wel natuurlijk, van een lekkere neut via Quincy Gario naar platvloersheid. Ieder z'n meug zei de boer etc.etc.
Geen reden echter mij het gevoel te laten bekruipen langzaam in een bepaalde richting te worden geduwd. De vele kleine plakjes (door de strot gedrukte veranderingen)salami vormen uiteindelijk een grote door de strot gedrukte worst. Daar kunnen wij ons wel eens in verslikken met alle gevolgen van dien.

Een vrije paling | 17-09-15 | 10:35

Volgende stap is dat ze niet met een boot mogen aan komen omdat onze syrische medemens dit vervelend vindt...
Maargoed, alsof de gemiddelde mens nog iets te zeggen heeft. Inshallah, zoals wij hier allemaal over 5 jaar zullen zeggen.

Arie Ribkuhs | 17-09-15 | 10:34

Eerst de ramadan maar's afschaffen. Dat soort feestjes vieren ze maar in het midden-oosten. Als ze daar heengaan natuurlijk wel hun paspoort innemen.

bodemloos | 17-09-15 | 10:34

@ sauruss | 17-09-15 | 09:37

"Racisme is pas echt voorbij in land waarin Zwarte Piet gewoon zwart kan zijn en Sinterklaas gewoon wit"

Dat kán gelukkig nog wel in de procincie Curacao...

Stijlloser | 17-09-15 | 10:33

In Duitsland was ook al een petitie om het Oktoberfest af te schaffen, want dat is zo stuitend voor de moslims die net uit een oorlogsgebied komen en hun tradities willen behouden; ja echt, zo stond het er; en onze tradities en gebruiken dan?

dalskog | 17-09-15 | 10:33

@Karin5 | 17-09-15 | 09:32
Over een tijdje zal het NL rechtssysteem ook rascistisch blijken, tijd voor de invoer van de Shaira.

deluiegriek | 17-09-15 | 10:32

@normanius | 17-09-15 | 10:26
Mijn politieke mening staat los van mijn werk. Desalniettemin, inderdaad een vast contract en een zo goed als onmisbare functie als IT`ert die, in het allerergste geval, op genoeg andere plekken aan de bak kan.

Le Roi | 17-09-15 | 10:32

necrosis | 17-09-15 | 10:22
Het is maar net waar je mee opgegroeid bent. In mijn tijd was het nog een boeman die je in de zak stopte als je een jaar niet zo braaf was geweest. Ouders dreigden daar ook mee, "pas maar op anders..." Doen ze nu niet meer. Want opeens mocht dat niet meer van de gutmensch en nu heeft niemand het er meer over. Net als dat we opeens bedacht hebben dat hij zwart is van de schoorsteen, dat vind je ook in geen enkel oud Sinterklaas verhaal terug. En nu wil jij me wijsmaken dat de traditie staat of valt met de mate van zwartheid van de huidskleur van Zwarte Piet? Kom nou... die traditie heeft wel grotere veranderingen doorgemaakt en kinderen vinden het alleen maar leuker worden. Ook dit, over 5 jaar heeft niemand het er meer over en vinden we ook dit normaal en wordt het welvaartsfeest nog steeds uitbundig gevierd en zijn alle kinderen nog net zo blij. En dan vragen we ons af of al die agressie achteraf wel zo nodig was en onze kinderen die nu het feest vieren lachen ons over een paar jaar keihard uit als ze deze discussies allemaal teruglezen. En terecht.

kicktherabbit | 17-09-15 | 10:32

Als je alleen witte pieten stuurt dan voelen de zwarte burgers zich ook gediscrimineerd.

Poreknak | 17-09-15 | 10:32

Ik denk dat het sinterklaasfeest maar gewoon ondergronds moet gaan. Of we moeten een eigen keti koti organiseren als variant op afschaffing van slavernij, dit maal ter herdenking van zwarte piet. Wel met echte zwarte pieten natuurlijk. Of we schaffen Kwakoe af en in plaats daarvan gaan we een groot sinterklaasfeest organiseren met echte zwarte pieten. In de Bijlmer wel te verstaan.

The real McCoy | 17-09-15 | 10:31

Heb meteen maar even een mailtje gestuurd naar de Sinterklaascentrale en de Sint plus 2 *zwarte* Pieten geboekt voor 5 december.

Lupuslupus | 17-09-15 | 10:28

@vinzDH | 17-09-15 | 10:05
Ben 10 jaar geleden afgestudeerd op de Haagse Hogeschool. Was toen gezellig en multiculti, we hadden iets van 10 culturen in de groep (it afdeling). Vorig jaar op reunie geweest, ik schrok echt, zag haast geen Nederlander meer lopen, veel moslims (baarden en hoofddoekjes. Moslims zaten er bij ons ook in de klas, maar die waren juist vrijgevochten (wel geloven, maar geen hoofdoek of baard). Ik kan me niet voorstellen dat Hhs streng kijkt naar het Nederlands dat wordt geschreven in verslagen. Geloof was toen ook geen issue op school ( dat doe je thuis )

Zander | 17-09-15 | 10:28


necrosis | 17-09-15 | 10:15

Je moet nog harder op het NSB-knopje drukken! En wat die lamme arm betreft, je moet gewoon wat minder fappen.

*bukt voor necro*

eerstneukendanpraten | 17-09-15 | 10:28

Even offtopic, over een paar minuutjes gaan we weer door met het circus op Policor24: politiek24.nl/ .

Mastermattie | 17-09-15 | 10:26

Sinterklaas is al lang geen traditie meer maar een welvaartsziekte. Wie zoet is krijgt nog steeds lekker maar wie stout is al lang niet meer de roe, of een dreigende kidnapping naar Spanje. Het is een ratrace tussen ouders over wie hun kind het meest gelukkig kan maken, wie het meeste vakantiegeld aan dure cadeaus uit kan geven die we eigenlijk niet kunnen betalen. Het enige wat ik er ieder jaar aan doe is oude spullen voor een prikkie of gratis aanbieden aan gezinnen die niks te besteden hebben zodat ze hun kind toch nog een beetje een leuke dag kunnen bezorgen. Totdat zoon en dochterlief de dag erna op school komen en zien dat de halve klas een nieuwe PlayStation of fiets heeft gekregen. Achterlijke cultuur. Maar wij maken ons liever druk over hoe zwart van de schoorsteen de knecht moet zijn. Ook zoiets, de schoorsteen, wanneer hebben we onszelf dat eigenlijk wijsgemaakt?

kicktherabbit | 17-09-15 | 10:26

@ Le Roi | 17-09-15 | 10:22
Dan hoop ik voor u dat u voorzien bent van een vast dienstverband. Uw eerst volgende evaluatiegesprek kon wel eens vervelend uitpakken wanneer dit niet het geval is.

normanius | 17-09-15 | 10:26

*Gaat zwarte Piet-versiering aanschaffen, genoeg om nooit meer zonder te zitten*

Mochten jullie iets horen over een 'racistische juf', die dit jaar haar klas vol met zwarte Pietjes heeft hangen.. Dan weten jullie wie dat is :) Ik ben het namelijk echt kotsbeu om (indirect) voor racist uitgemaakt te worden.

LibertarianTeacher | 17-09-15 | 10:25

-weggejorist-

netcat | 17-09-15 | 10:25

Het is toch niet aan de overheid om te bepalen wat cultuur is? Lijkt me enkel en alleen iets voor de bevolking om uit te maken.

Ander voorbeeld: Halloween is geen Nederlandse traditie, maar wordt ook steeds meer gevierd. Tradities worden ook geimporteerd blijkbaar.

martymcfly | 17-09-15 | 10:24

Tekent Geenstijl de capitulatie zo makkelijk?

hendrikjandetuinman | 17-09-15 | 10:24

En binnen 10 jaar daarvoor in de plaats de sharia-Piet met een afgehakt hoofd in de ene hand en het opgeven wijsvingertje van de andere hand?

eerstneukendanpraten | 17-09-15 | 10:24

Oh, ik hoop zo dat dit een ironisch stukje is...

Nuchternederland | 17-09-15 | 10:24

Gevoel voor sarcasme kan de draadstarter niet worden ontzegd. Het probleem is dat wij autochtonen zwarte piet afschaffen onder druk van de allochtoon. Het is voor mij de duidelijkste verandering die uiteindelijk leidt naar de sharia.

iemand nog belang bij zwart_wit filmpjes van Bert Haanstra, gegarandeerd moslimvrij.

Acidbrain | 17-09-15 | 10:24

-weggejorist-

Acidbrain | 17-09-15 | 10:23

@proud-piggy | 17-09-15 | 10:11
Een dood verwensing om zwarte piet. Het geeft wel weer aan wat voor tuig de zwarte pieten haters zijn.

The real McCoy | 17-09-15 | 10:23

@kicktherabbit | 17-09-15 | 10:16
Jij snapt iets niet (heb je wel vaker last van).
Sinterklaas en zwarte piet zijn twee stereotype figuren.
Waarom?
Omdat ze dan duidelijk herkenbaar zijn voor (zeer) jonge KINDEREN!

necrosis | 17-09-15 | 10:22

Ik beloof het u.
Ik zal voortaan anders kijken naar negeroide mensen hier in Nederland!
Ik heb een pest hekel aan ze gekregen.

Mega Mindie 2 | 17-09-15 | 10:22

Het gaat niet om Zwarte Piet zelf, maar om het feit dat mensen die vrijwillig naar Nederland komen, eisen gaan stellen aan de Nederlandse samenleving. Nederlanders moeten zich blijkbaar gaan aanpassen aan immigranten i.p.v. andersom.
Daarnaast heb je nog mensen die vanuit een hele andere cultuur en achtergrond (bijv. de Amerikaanse) komen vertellen wat wel en niet discriminerend is. Op basis van een zwarte bladzijde in de Amerikaanse historie, worden in Nederland tradities om zeep geholpen.

Bytemaster | 17-09-15 | 10:22

@De gezellige Syrier | 17-09-15 | 09:55
Door gewoon niet toe te geven aan gezeur en gedram van minderheden. Door INHOUDELIJK de discussie aan te gaan met naïevelingen, salonsocialisten en wereldverbeteraars. Door niet bang te zijn om je mening te verkondigen, ook al ben je 'guur rechts', en ook al kun je daardoor bakken met kritiek en/of verwijten over je heen krijgen. En vooral dat laatste, dat is naar eigen ervaring soms erg moeilijk. Hoe vaak ik al racistisch, xenofobisch en discriminerend ben genoemd terwijl ik de nuchterheid zelve ben en absoluut niet racistisch ben, ik ben de tel kwijt. Vandaar dat ik eerder het woordje 'inhoudelijk' met caps benadrukte; zodra iemand onterecht de racisme- of discriminatiejoker speelt, is inhoudelijke discussie wat mij betreft voorbij.
.
Bij mij op het werk stikt het bijvoorbeeld van D66 adepten, typische salonsocialisten die vinden dat 'we' alle asielzoekers maar 'moeten' helpen. Maar natuurlijk wel elders, zo lang ze er in de chique buurten waar ze wonen maar geen last van hebben, en de keurige roomblanke scholen waar hun keurige roomblanke kindertjes naar toe gaan 'fatsoenlijk' blijven. Ironisch juist allemaal de lui die in 'het management' zitten en met een gouden pamper zijn geboren in keurige families, ver van alle ellende vandaan. Ze zijn me nog steeds allemaal concrete antwoorden schuldig, hoe we nou daadwerkelijk de vele problemen op zouden moeten lossen. Want elke keer als ik ook maar een beetje kritisch ben, ongeacht of dat goed onderbouwd is, ben ik 'hard', 'racistisch', 'brutaal', 'xenofoob' of zelfs extremistisch.

Le Roi | 17-09-15 | 10:22

*Gaat zwarte Piet-versiering aanschaffen, genoeg om nooit meer zonder te zitten*

Mochten jullie iets horen over een 'racistische juf', die dit jaar haar klas vol met zwarte Pietjes heeft gehangen.. Dan weten jullie wie dat is :)

LibertarianTeacher | 17-09-15 | 10:21

Misschien moeten we het sprookje dat geloof/religie heet dan ook maar afschaffen. Nederland het eerste geloofsvrije land ter wereld. En dan er bij de VN op aandringen dit per direct ook mondiaal op te leggen. Want geloof is zo middeleeuws en domhoudend. Dat moeten we niet meer willen.

ad melkert | 17-09-15 | 10:19

zal binnenkort kerst ook wel afgeschaft worden.. immers die hebben alle nephollanders ook niet in hun cultuur..

TerrorSam | 17-09-15 | 10:19

Ja, tof die MULTIculturele samenleving. Wat gaan de kwinsies en kwislings dan inleveren ter compensatie?

ben kokhals | 17-09-15 | 10:18

Verander zwarte Piet terug into a Krampus figuur, maar dan wel een lieve duiveltje. Zwarte neger slaaf Piet is echt niet van deze tijd, en het verzet is toch zinloos.

andywatt | 17-09-15 | 10:18

@FrankVeer | 17-09-15 | 10:12
Gristelijk, joods of heidens, het is allemaal GEEN islam.
En dan is het dus 'niet goed'.....

necrosis | 17-09-15 | 10:17

Zwarte piet boeit me totaal niet, maar toch voelt dit als wéér een capitulatie voor de kwetsbaren en politiek correcten, en dat doet pijn.

Wanneer houdt het op? Wat moet daarvoor gebeuren?

F#ckingAwesome | 17-09-15 | 10:17

Mooi. Kunnen we ons weer druk maken om belangrijke zaken. Gratis tip: Als je er roetvegen van maakt is hij nog steeds zwarte piet (maar dan van de schoorsteen) en verandert er verder niks. Dacht dat we dat excuus eind vorige eeuw ook al gebruikte. Iedereen blij. Doei.

kicktherabbit | 17-09-15 | 10:16

-t

The real McCoy | 17-09-15 | 10:16

Ik wordt door allochtonen altijd uitgescholden voor kaaskop. Ik vind dat we kaas ook maar moeten afschaffen.

The real McCoy | 17-09-15 | 10:16

@proud-piggy | 17-09-15 | 10:11
*zwaait*
*lamme arm krijgt*

necrosis | 17-09-15 | 10:15

Gisteren had ook Jumbo al gecapituleerd en vandaag is dus Den Hagistan gevallen.

Kan trouwens dat Poolse filmpje van Feynman als topic met ter duiding ondertitels? In dit filmpje wordt bij de Duitse grens een Poolse familie uit de auto gesleurd en gaan de gelukszoekers er met de auto vandoor, op naar de gratiesj vleespotten.

nlnl | 17-09-15 | 10:15

Helemaal gelijk Quid.Kunnen eindelijk de solaire hongerstaking en het Einddergeiten ook de mottenballen in.Want behalve chagrijnige hongerstakers (Schilderswijk) en dierenleed levert het niks op.

arlen | 17-09-15 | 10:15

Klaar met Geen Stijl dus.

andere hans | 17-09-15 | 10:14

@dwar | 17-09-15 | 10:06
*zwaait*

necrosis | 17-09-15 | 10:13

geen kerstboom meer met kerstmis.
Wanneer wordt Nederland opgeheven?
necrosis | 17-09-15 | 09:35

En dan te bedenken dat een kerstboom een heidens gebruik is en per saldo niets met het christelijke kerstfeest te maken heeft. Maar goed, zoals gebruikelijk hebben de islamitische en de policor 'naysayers' in Nederland vaak een stuitend gebrek aan historische kennis.

FrankVeer | 17-09-15 | 10:12

Kunnen we niet met 5000 zwarte pieten daarheen op 5 december met pepernoten. Alle kinderen blij. #GeenPiet

Zander | 17-09-15 | 10:12

@doskabouter | 17-09-15 | 10:00
Ik ga het dit jaar juist uitgebreid vieren met zoon, schoondochter en kleindochtertje (7jaar). *Inclusief* de Sint en 2 *roetzwarte* Pieten.
Gewoon, omdat het *nu* nog kan! Dan heeft mijn kleindochtertje in ieder geval de herinnering aan de tijd toen "Nederland nog Nederland was". Maar ik zal haar t.z.t. ook haarfijn uit de doeken doen waarom Zwarte Piet is verdwenen en door wie!

Lupuslupus | 17-09-15 | 10:12

-weggejorist en opgerot-

proud-piggy | 17-09-15 | 10:11

Meneert | 17-09-15 | 09:39

+1

paul199021 | 17-09-15 | 10:11

Mag ik 1 minuut stilte voor Johnny Quid? Al kalend inmiddels en nog steeds dwars doen om het dwars doen. Misschien is Dumpertreeten meer iets voor je? Oh, wacht...

Kapitein Stijlvol | 17-09-15 | 10:11

... begrijpen alle piepgroepen niet...

wizzz | 17-09-15 | 10:10

Ha ha, de nep piet op de kleuterschool en de echte Piet op pakjesavond want meer dan 80% van de Nederlanders wil een zwarte Piet. Doeiiiiiiiii!

niks mis mee | 17-09-15 | 10:10

Ook in Den Haag gaat eigen rechter spelen nog eens heel groot worden.
Om er vervolgens zeer verontwaardigd over te zijn.

jan1234567890 | 17-09-15 | 10:09

Het is te gênant voor woorden dat je je perverse gelijk wilt gaan halen, over de rug van een onschuldig kinderfeestje. En dan te bedenken dat er nog zoveel landen zijn, waar geen Sinterklaas wordt gevierd.

vhKarelkruizenruiker | 17-09-15 | 10:08

Zo dat was een mooie 180 graden draai en duikvlucht.

Draak uit Brabant | 17-09-15 | 10:08

Een volk dat voor tirannen zwicht...

Lichtpuntje020 | 17-09-15 | 10:08


dwar | 17-09-15 | 10:06


???

eerstneukendanpraten | 17-09-15 | 10:08

@Libertinowitz | 17-09-15 | 09:36
Roept u maar: wat nu?
Prinsjesdag?
Koningshuis?
Stroopwafels?
Molens?
Klompen?

Er zijn nog best wel wat opvallend Nederlandse dingen af te schaffen hoor...

frank87 | 17-09-15 | 10:07

Weet je wat? Dan noemen we hem vanaf nu Witte Piet. Dat gaat lachen worden.

Mark van Dam | 17-09-15 | 10:07

Bah. Het is weer 14 mei 1940. De (inter)Nationaal Socialistische Beweging heeft de regeringsmacht, de troepen van de bezetter marcheren weer binnen en moeten gelegerd en ingekwartierd worden. Iedereen is vol lof hoe aardig en leuk die mensen allemaal zijn, als je je gewoon een beetje gedienstig opstelt. De NOS en het NRC en de Volkskrant en RTL zijn allemaal de nieuwe "De Telegraaf" en Churchill en Roosevelt zijn hartstikke dood.

Ik ga alvast bonnetjes sparen en een oud radiootje verstoppen. Kan ik koning Willie straks nog beluisteren wanneer hij mij moed toespreekt vanuit een ver en gerieflijk buitenland.

Jan Passant mk2 | 17-09-15 | 10:07

In de 17e eeuw was er heftig protest door gereformeerden tegen Sinterklaas. Q staat dus in een eeuwenoude traditie.

Petrus de Rewa | 17-09-15 | 10:06

Hebben de ouders en kinderen hier ook nog wat in te zegen gehad? Nee, dan is ook Den Haag een ondemocratische dictatuur. Het is nu aan de ouders om de zeggenschap over wat voor soort school zij willen terug te nemen en dit niet te accepteren en massaal de straat op te gaan.

The real McCoy | 17-09-15 | 10:06

-weggejorist en opgerot-

dwar | 17-09-15 | 10:06

Nu Zwarte Piet, volgend jaar Sint Nicolaas.

Petrus de Rewa | 17-09-15 | 10:05

wiedergutmachsnikkel | 17-09-15 | 10:02

Die staan er al niet op veel scholen bv bij Haagse hogeschool is die al jaren weg want is kwetsend voor de paar moslims die daar rondlopen...

vinzDH | 17-09-15 | 10:05

Is Zwarte Piet afschaffen en Witte Piet introduceren niet racisme van het zuiverste water? Tegenover de negers?
Ik zou me als neger gediscrimineerd voelen als Zwarte Piet weg moet en Witte Piet ervoor in de plaats komt.

MyCatIsDoingThis | 17-09-15 | 10:04

@Mark van Dam | 17-09-15 | 09:47
Ik heb ineens de behoefte om met dingen te gaan gooien....

necrosis | 17-09-15 | 10:04

In 2007 speelde ik voor Sint Nicolaas op een compleet zwarte school in de Bijlmer. Met twee Zwarte pieten. Van de (blanke) directeur mochten wij alles doen, behalve met pepernoten strooien. Een kwart van de kinderen kwam namelijk zonder ontbijt op school. Dus werd het strooigoed op de tafels gelegd. Alle kinderen vonden het prachtig. Van de Gemeente kregen ze speelgoed voor op school. Een step of bal konden de ouders thuis niet betalen. Ik begrijp dat die twee issues armoede en honger nu ook zijn opgelost?

Piet Karbiet | 17-09-15 | 10:02

De reden van deze discussie is dan ook dat het een bliksemafleider is.
Zolang u ieder jaar maanden lang aan het mekkeren bent over dit non issue kunt u namelijk ongemerkt belazerd, beroofd en genaaid worden op de achtergrond.
Het beste is dan ook er geen enkele discussie over voeren, want dan voed je de trollen van NOS/NPO ook niet en geef je gutmenschen geen kans om zich te profileren over deze onzin.

bakoenin | 17-09-15 | 10:02

Zo,koewinsie ook weer een bolle broek,volgend jaar geen kerstbomen meer op Haagse scholen.

Rest In Privacy | 17-09-15 | 10:02

Je wordt op de radio al doodgegooid met spotjes tegen racisme, en wie zijn daar te horen? De hele anti-pietenbrigade, deze opzet is niet te keren. Daarom mijn oplossing: alle pieten wit. Zwart mag niet meer, moet je kijken wat je dan krijgt.

De Treinende Rechter | 17-09-15 | 10:02

Het is het inderdaad niet waard. Daarom zijn wij vorig jaar al gestopt met Sinterklaas vieren. Ik hoop dat veel mensen dit doen. Het gezeik over pieten en wie weet wat het volgende is houdt anders nooit op. Bovendien wil ik bedrijven zoals Hema en Jumbo geen cent winst gunnen met hun eigen Sinterklaas variant. Sterf maar het was twee jaar geleden al verziekt.

doskabouter | 17-09-15 | 10:00

Mischien vind ik for traditie wel belangeijker Dan een Lange termijn oplossing voor vluchtelingen.
Tradities zijn er niet voor niets. Het maakt een volk zoals het is.
Sommige tradities kunnen misschien maar beter opnieuw ingevoerd worden.
Op die tradities zit ik wel te wachten, die langetermijn opvang niet.

chiwing | 17-09-15 | 09:59

Nederland weer in stukje armer. Dankzij de achterlijkheid van de linkse kerk. En de multiculturele gekkies

protonplof | 17-09-15 | 09:59

Jullie weten zellufff

.11eurocentvanomeKOK | 17-09-15 | 09:59

-weggejorist-

PowPow | 17-09-15 | 09:59

Ik vind het prima... We moeten onze kinderen ook niet wijsmaken dat donkere mensen aardig zijn en kado's komen brengen.
Meestal is het tegenovergestelde waar, agressief, crimineel, lui, onbetrouwbaar en een "mijn-dijn" probleem.

number668 | 17-09-15 | 09:59

Freudiaanse Verschiebung: een bijzaak die eigenlijk een hoofdzaak is. Maar goed, dat begrijpt Quid kennelijk niet. Als je met een aantal mensen hard genoeg zeurt dan moet het veranderd, als je dat niet wilt ben je achterlijk en leef je in het verleden. Als je je druk maakt om iets dat je belangrijk vindt, maar dat niet direct een enorme impact heeft op je leven, dan ben je een kleinzielige tokkie. In de wereld van Quid zijn, nu ik erbij nadenk, best veel mensen een kleinzielige tokkie. Vrijwel iedereen eigenlijk, behalve hijzelf uiteraard.

Renkum0317 | 17-09-15 | 09:58

Mooi dat die discussie dan ook kan worden afgesloten. Onze nieuwe tradities zoals het besnijden van kinderen zijn wel zo mooi.

Angelica | 17-09-15 | 09:57

Beginnen wij nu weer met gezeik? flikker eerst de vluchtelingen zonder geldige papieren eerst het land uit.

alberto fuckandeli | 17-09-15 | 09:57

Leve de blanke Piet en weg met de zwarte!

zeefert | 17-09-15 | 09:56

trouwens de jumbo laat "witte piet" ook prominent aanwezig zijn in de winkel en op hun artikelen.

vinzDH | 17-09-15 | 09:56

Of Quid bedoeld dit ironisch of Johnny is weer terug naar zijn oude geloof gegaan. Ik gok op het eerste.
Heb ik het mis dan wens ik hem veel succes toe bij zijn volgende werkgever : JooP.

Leentje v/d Melkboer | 17-09-15 | 09:56

Hoe een paar niksnutten met grote hulp van de linkse media en een aantal goedmensen kunnen bepalen wat er met een Nederlandse traditie moet gebeuren. Leg mij eens uit Kwit wat er racistisch is aan een zwarte kindervriend? Er bestaan niet eens mensen zo zwart en dan nog; al is het een neger, wat is er racistisch aan om die uit te beelden als kindervriend? Zoals Wilders gisteren al zei, we moeten voor ons land opkomen, anders geven we het weg.

dalskog | 17-09-15 | 09:56

Den hagistan wil zwarte Piet niet eens komen

Rest In Privacy | 17-09-15 | 09:55

@Le Roi | 17-09-15 | 09:47

Maar... hoe doe je dat dan ?

De gezellige Syrier | 17-09-15 | 09:55

Alleen mensen zonder kinderen en mensen zonder enig historisch besef kunnen zo reageren Quid. Jammer dat wederom er een stapje moet worden gedaan om nitwits en losers tevreden te stellen die dit kinderfeest alleen maar aangrijpen voor het creëren van rellen.
De negers die ik ken hebben juist helemaal geen probleem met Zwarte Piet, sterker nog er zit er 1 in de organisatie van de jaarlijkse bedrijfsuitvoering van het kinderfeest voor het personeel.
Ik zou het wat anders vinden wanneer we elk jaar een vergassingsfeest zouden organiseren om te vieren dat Joden bijna uitgeroeid waren tijdens WOII. Mijn punt is: Daar kan geen Jood vrolijk van worden, toch? Zoiets is volkomen ondenkbaar. Maar wanneer slechts een klein gedeelte van de negers bij dit kinderfeest problemen heeft geeft dat toch al aan dat het met 'gekwetstheid' in elk geval reuze meevalt.
Voor wie moet Nederland verdomme nog meer buigen? De VN?
Negerzoenen en Jodenkoeken? Geen alcohol meer op terrasjes?
Mijn dochtertje geen rookworst op brood meer mee naar school? IEDEREEN die daar problemen mee heeft vanwege 'gekwetst' hoort sowieso niet in deze regio van de wereld thuis.
We zijn wie we zijn als natie. De gekte heeft echter toegeslagen door de dictatuur van de schreeuwende minimale minderheid (lees recalcitrante relschoppertjes) de koers te laten bepalen. Ik walg van hun, maar ook van de buigende zwijgende meerderheid. Lafbekken die niet alleen hun eigen verworvenheden, maar indirect en direct ook die van alle andere Nederlanders te grabbel gooien. Met welk recht?

MyCatIsDoingThis | 17-09-15 | 09:55

@deraderendraaien | 17-09-15 | 09:41
Die beslissing kwam niet van Van Aartsen, maar van het bestuur van zo'n 150 scholen in Den Haag.
Overigens geldt dat 'geen zwarte piet' alleen op die 150 scholen.
Als je een winkel hebt, mag je daar rustig een stereotype zwarte piet snoep laten uitdelen aan kinderen.
Zijn we nog vriendjes ;)

necrosis | 17-09-15 | 09:55

En ondertussen mogen meisjes in een Duitse school niet meer in rokjes komen, omdat ze daarmee de zojuist gearriveerde vluchtelingen naast de school zullen kwetsen. www.thelocal.de...
Mark van Dam | 17-09-15 | 09:47

Verschrikkelijk. Aanpassing aan de onbeschaafden.

orange pekoe | 17-09-15 | 09:55

Een paar negers op de Antillen zullen de laatsten zijn die zich als zwarte piet verkleden ben ik bang.

trenthopper | 17-09-15 | 09:54

Het is de manier waarop! Dat het gewoon door je strot geduwd wordt door een paar gekkies, die vervolgens mega veel media aandacht krijgen. En ook gewoon hoe er over gepraat wordt. Het slaat nog kant nog wal. Het resultaat als sinterklaas gaat verdwijnen is dat mensen zullen denken: Zie je wel, toch wel rasisme. Hadden ze toch gelijk... Oid. FOUT!

alusion | 17-09-15 | 09:54

Alles wat wordt opgedrongen door een minderheid
is PER DEFINITIE fout

Een stroopwafel Piet ... daar trapt echt geen enkel kindje in.
Multicolor Pieten ... wat een onzin.
Alleen maar omdat een paar beroepsschreeuwers hun kansen schoon zien om ons dwars te zitten ...

nomuslims4staphorst | 17-09-15 | 09:54

Wie is daar burgemeester? Van Aartsen de autochtonen hatende verrader. Staat genoteerd als overtuigd landverrader en zal daar vroeg of laat verantwoording voor af gaan leggen.

The real McCoy | 17-09-15 | 09:53

Daar konden we op wachten met zo een burgemeester.Alles voor de islam en niet voor de Nederlander dat is zijn motto.Wanneer gaat iemand ons verlossen van deze kwal???

Pempy Boludo | 17-09-15 | 09:53

Ja , tijden veranderen maar het gaat wel erg snel de laatse tijd.

ja,diedus! | 17-09-15 | 09:53

Van de wiet afblijven Quid.

Chef-70 | 17-09-15 | 09:53

Een oude traditie door de overheid laten verbieden.
Dat werkt niet.
Je krijgt straks gewoon twee Sinterklaasfeesten.
Ik laat me wel oppakken.

Piet Karbiet | 17-09-15 | 09:53

Die Quid kan zo aan de slag bij Joop met zijn verzuurde linkse geleuter.

Rick_ | 17-09-15 | 09:52

Quid heeft of vroeger nooit cadeautjes gehad, of is een negert.

Harrie Nak | 17-09-15 | 09:52

Het grote bezwaar is dat dit wordt veroorzaakt door een stel import-figuren dat een marginaal, niet-representatief percentage van de bevolking vormt. Wij moeten niet toestaan dat een klein clubje schreeuwlelijken onze culturele gewoonten komt veranderen. Als iemand echt zo'n aanstoot neemt aan zwarte piet, had hij/zij niet in NL moeten neerstrijken. Het gaat niet op om enerzijds te komen profiteren van ons land en anderzijds de aanval in te zetten. Het is niemand ooit verplicht om naar NL te verhuizen en er zijn nogal veel landen waar het leven ook goed is, waar je ook een outkiering kan krijgen, en waar men überhaupt geen sint of piet kent. Dus mijn standpunt is en blijft: Als je niet de goedheid op kan brengen ons land, onze cultuur en onze bevolking te respecteren, lazer dan op.

Lichtpuntje020 | 17-09-15 | 09:52

Maar dat konden we toch al weten... Mark Rutte had nl. vorig jaar beloofd "Zwarte Piet" blijft zwart.

Siegfrieds | 17-09-15 | 09:51

Quid jonge,
Waar het om gaat is dat dit een voor portaal is.
.
Is zwarte piet weg dan wordt iets anders verzonnen. (gouden koets bijvoorbeeld, de brabo neger in een reclame, gaypride, Kerstboom, etc.....)
.
Ergens moet een lijn worden getrokken tegen al dit "goedmens" geneuzel.

.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/03/...

fifi23 | 17-09-15 | 09:50

Karin5 | 17-09-15 | 09:32
+VEEL

KlunsJohannus | 17-09-15 | 09:50

Als de grootte van een facebookgroep een graadmeter mag zijn voor het sentiment: pieitie, bijna 2 miljoen. Zwarte piet is racisme, nog geen 16.000.
.
Feitelijk buigt nederland dan voor de terreur van een minderheid van nog geen 1%. Wat mij betreft mag die minderheid zich heel snel aanpassen aan de volledig onschuldige gebruiken en gewoonten van het land waarin ze mogen verblijven.
.
We zijn te lang te tolerant geweest voor de agressie van zwart wit denkende roeptoeters. Tijd om onze cultuur, onze gebruiken, onze manier van leven te gaan verdedigen.

vaas klaak | 17-09-15 | 09:49

@Quid: jij gelooft zeker dat het hier stopt? De Quincies gaan door tot dat hun evangelie elk haarvaatje in de samenleving vult. Beter was het als ze hier een nee kregen. Heel eng als kleine groepjes hun zin tegen de grote meerderheid kunnen doordrukken met een onterechte discriminatie kaart.

ZoekEenVrijeNick | 17-09-15 | 09:49

-weggejorist-

Dhr. de Wit | 17-09-15 | 09:49

Quote vd Dag:

"Tijden veranderen, deal with it alsof je een volwassen persoon bent: haal je schouders op en ga door met je leven."

Mooie samenvatting van de boodschap uit Brussel en al die andere zetels van de regerende liberale elite.

DinkyToy | 17-09-15 | 09:49

Als de, voornamelijk door hunzelf en moslims opgezette slavenhandel, niet was geweest, zaten de negers nog steeds in de bomen.

kwark001 | 17-09-15 | 09:48

'zolang iedereen maar zijn nostalgische pijntjes verwerkt als een grote jongen en kapt met al dat janken om niks.'
Vreemd genoeg heb jij dat ook niet gedaan, anders hadden hier al die stukjes van jou niet gestaan. Ik vind dit echt zo walgelijk van je, kan het niet anders uitdrukken. Uiteindelijk hebben we het dus allemaal in ons, de capaciteit ons te gedragen als een complete klootzak bij het minste geringste gevoel van macht en overwinning. Mooi van je, Quid. Ben hier echt heel kwaad over. Niet over ZP, dat kan me geen drol schelen, maar de toon en de arrogantie waarmee je dit schrijft. Zum kotzen, echt waar. Want zo hypocriet als de kloten.

Truttebol | 17-09-15 | 09:47

Sinterklaasfeest is al weken geleden begonnen. Alleen de belastingbetaler krijgt niks.
Nee is niet waar. Binnenkort mogen ze allemaal wat extra betalen.

ilovevarkens | 17-09-15 | 09:47

Zwarte Piet heeft mij nooit, ook als klein kind niet, geïnteresseerd. Wat mij wel interesseert, is dat wij hier in Nederland overlopen van 'minderheden' die beetje bij beetje hun zin, cultuur, geloof, normen en waarden willen doordrukken ten koste van die van ons. En wij Nederlanders onder het mom van politieke correctheid en de angst voor represailles maar toegeven, zij het voor Caribische zeurpieten die overal een racistisch motief in zien, of voor bloeddorstige aanbidders van een middeleeuwse als geloof verkleedde ideologie.
.
Wat walg ik toch van slappe, ruggegraatloze Nederlanders. Durf toch eens voor jezelf op te komen. Nee, het is niet altijd even makkelijk om je tegen de stroom in te bewegen, maar heb er toch eens de ballen voor!

Le Roi | 17-09-15 | 09:47

Vrees dat Quid het groter geheel hier mist. Het punt is dat het zich niet-Nederlands voelende netto-ontvangende deel van de samenleving de rest wederom de wil op wilt leggen. Dit onder druk van chantage en bedreiging. Mij kan zwarte piet gestolen worden, maar begrijp wel dat het voor andere mensen een soort druppel is. En die mensen mogen best met wat minder betutteling benaderd worden als in het bovenstaand stuk.

Rest In Privacy | 17-09-15 | 09:47

En ondertussen mogen meisjes in een Duitse school niet meer in rokjes komen, omdat ze daarmee de zojuist gearriveerde vluchtelingen naast de school zullen kwetsen. www.thelocal.de/20150626/refugee-schoo...

Mark van Dam | 17-09-15 | 09:47

Die 'maatschappelijke discussie' bestaat niet. De meeste Nederlanders willen gewoon Zwarte Piet houden. Eigenlijk gaat het om de onderbuikgevoelens van een kleine groep politiek correcte weekdieren en een stel werkloze kwinsies. En onderbuikgevoelens van rechtse mensen zijn slecht, maar onderbuikgevoelens van politiek correcte mensen zijn goed.

Hommel | 17-09-15 | 09:47

Zwarte Piet eruit, Arabische nachtmerrie erin.

KarelMarks | 17-09-15 | 09:46

Ach, pas als het te laat is komt men erachter dat het te laat is. Dat is altijd zo geweest. Daar hebben we zelfs een gezegde voor. Iets met een kalf en een gedempte put.

DanDatDus | 17-09-15 | 09:46

Het gaat om de kikker in de opwarmende pan. Zwarte Piet is weer een kwart graadje de verkeerde kant op. Who care's about een half graadje?

standaardfout | 17-09-15 | 09:46

-weggejorist-

Gizmo579 | 17-09-15 | 09:45

-weggejorist-

griffin peterson | 17-09-15 | 09:45

Of om het duidelijker te zeggen: jij gedraagt je hier als een overwinnaar, Quid. En dan nog durven zeggen dat het geen wedstrijd is. Mensen als jij hebben er allang een wedstrijd van gemaakt en nogmaals: je legt anderen nu het zwijgen op met de arrogantie van een overwinnaar: dit is de nieuwe situatie, deal er maar mee.
Ik vind dit echt een van je meest lullige stukjes, Quid. Bah.

Truttebol | 17-09-15 | 09:45

De capitulatie is al lang in gang gezet door de NSBers van links. We moeten respect hebben voor traditie en infantiele gebruiken van andere culturen maar onze eigen zetten we aan de kant om te laten zien hoe politiek correct we zijn.

Ben benieuwd wat eerder is in Nederland onder totaal gezag van Brussel of onder het nog ergere juk van de islam zal nek aan nek worden.

vinzDH | 17-09-15 | 09:45

-weggejorist-

netcat | 17-09-15 | 09:45

Kan het gewoon niet begrijpen. Quinsy en genoten zijn nooit slaaf geweest dus moeten niet lullen over verleden. Misschien vonden de voorouders het wel fijn, weg uit Afrika zoals ook nu, de early adapters zeg maar.

Poreknak | 17-09-15 | 09:45

Quid kan blijkbaar geen laag dieper denken.
Dit gaat niet over Zwarte Piet maar iets heel anders.

grindbak | 17-09-15 | 09:45

Het is symboolpolitiek Kwit, ik ben nog steeds racist van binnen.

Piet Karbiet | 17-09-15 | 09:44

O ja, dát is next, paasfeest wordt 'lentefeest' en kerstmis mag niet meer met kruizen en kerstbomen.. en het gaat maar verder. What is next, who is next? Ik ben benieuwd hoe gek we het gaan maken. Geen vrouwen meer achter de kassa? Topless raakt ook al uit de gratie (is echt geen modegrill mensen, topless was er altijd in het westen), en om een broodje knakworst hoef je in de kantine van de Haagsche Hogeschool ook al niet meer te komen.. stapje voor stapje.
Ik ga gewoon WEL sinterklaas vieren en ik ga VEEL GELD betalen voor iedere zwarte piet die ik uitnodig. Eens kijken waar dit naar toe gaat. Tijd voor tegenacties. Kerstboom in de tuin met groot kruis er op, vrouw topless ernaast met knakworst kraampje,

mental K | 17-09-15 | 09:44

Pleeg verzet ! Democratisch. Trouwens tijd voor een nieuw referendum: 85 % wil zwarte Piet behouden. Tegenstanders zijn de NOS/Vara en de aloude politiek correcten zoals JQ

Kamervraag | 17-09-15 | 09:44

@Kat van T | 17-09-15 | 09:40
Dat is duidelijke taal, geen speld tussen te krijgen.

Dhr. de Wit | 17-09-15 | 09:44

Zwarte Piet is verdwenen de afkeer van zwarte zeurpieten is enorm gegroeid.
Nu hebben ze pas echt iets temekkeren.

mallekater | 17-09-15 | 09:44

''Er waren kinderen die zich niet prettig voelden bij de sinterklaasvieringen door de aanwezigheid van Zwarte Piet.'', aldus de voorzitter van de scholenclub.

Hypocriete huichelaars, die kinderen hadden geen enkel probleem met Zwarte Piet, maar ze zijn dermate sufgeluld door die linkse scholen dat ze nu ook dat haatzaaien zijn gaan geloven.

Rick_ | 17-09-15 | 09:44

Zwarte piet is nog niet eens erg, toch quid, weet je war pas erg is, dat er mensen niet in Allah geloven... Dus als volgende stap zou ik zeggen dat we islam staatsgodsdienst maken.... Anders voelen de gelovigen zich beledigd...

Dus quid, voelt dat nou lekker? Zo'n grote dikke lange zwarte lul in je reet??

peterdh | 17-09-15 | 09:44

toch klopt hier iets niet. Als kinderen aan hun ouders gaan vragen waarom Piet niet (meer) zwart ziet, en die ouders daarop repliceren dat dit racistisch is, gaan ze het dan niet gek vinden dat er wel zwarte kinderen in hun klas zitten en niet vragen waarom die dan geen andere kleur krijgen, want racistisch. Kortom, het slaat allemaal nergens op. De kleur (of de ontstentenis ervan) is taboe geworden. Het wordt een beetje zoals die man daar 'wiens kleur we niet mogen noemen'. We denken zwart(wit), maar we zeggen het niet meer. Gelukkig zijn de gedachten vrij. Het is heerlijk als topic om de huidige 'gedesoriënteerde' maatschappij te duiden ... en te bashen. We zijn niet goed bezig met ons denken in termen van wit en 'de kleur die we niet mogen noemen'. Politieke correctheid wordt de norm en wat later de wet ... met bijbehorende sancties. Waar hebben we dat nog gezien ...

Ozon | 17-09-15 | 09:44

@krijghetheenenweer | 17-09-15 | 09:37
Nee.

Nederland is verloren.

Dat is iets anders.

Parsons | 17-09-15 | 09:43

Ok, alle pieten voortaan blank. Donkere mensen mogen geen piet meer zijn.
Zijn we toch van een onschuldig feestje naar een discriminerend feestje gegaan.

MAusZ | 17-09-15 | 09:43

Mark van Dam | 17-09-15 | 09:42

Kan leuk worden daar in München. Barst van de asielzoekers daar.

kwark001 | 17-09-15 | 09:43

eerlijke joop | 17-09-15 | 09:38

Ja sorry Kwit,maar dat ben ik helemaal met hem eens...

hansvanvoren | 17-09-15 | 09:43

-weggejorist-

netcat | 17-09-15 | 09:42

Quid, je lult uit je nek. Je bent zo fanatiek voor het afschaffen van Piet, dat jij duidelijk hebt gemaakt deze Piet, zwart als hij is, ook niet te willen accepteren. En hoe belangrijk was nu uiteindelijk die zwarte kleur, qua invloed op je leven? Belangrijk genoeg om er tegen te protesteren in je stukjes. Maar de liefhebbers van Zwarte Piet hebben van jou geen recht op diezelfde emoties, om op te komen voor hun idee, nee, die moeten niet zo zeuren.
Maar wat doe jij hier dan over jouw standpunt? Zeuren misschien?
Je lult uit je nek.

Truttebol | 17-09-15 | 09:42

Altijd maar weer dat pantone-nummer dat misbruikt wordt. Het gaat niet om huidskleur, het gaat om wie er in de verpakking zit, wie je bent. Zwarte Piet is zwart als roet (van kachelpijpen) en zo lief als het maar zijn kan. Als halve Gario's daar niet tegen kunnen dan verhuizen ze maar lekker naar de jungle. Dit is Nederland en daar blijf je van af.

Dhr. de Wit | 17-09-15 | 09:42

Vrees niet over een paar jaar hebben we andere culturele verplichtingen. Dan moeten we verplicht ramadan vieren. Vervolgens moeten onze vrouwen en dochters verplicht een hoofdoek om, Want anders zullen onze medelanders zich daaraan kunnen storen. En vervolgens zullen de laatste niet moslims een vriendelijk dog dringend verzoek krijgen zichzelf weg te jorrisen uit wat eens nederland was. Niet dat er dan nog Nederlanders zijn het land is dan al zo verpauperd door al het geimporteerde kansenvolk dat geen weldenkend mens hier meer wil wonen.

sander koekkoek4745 | 17-09-15 | 09:42

Mensen mogen gewoon lekker zelf bepalen hoe Zwarte Piet er uit ziet.

Panos88 | 17-09-15 | 09:42

Yay, Johnny Quid for Sinterklaas.

thefonz | 17-09-15 | 09:42

Goh.. en ik heb v. Aertsen daar niet over gehoord op de dag van de democratie.
De meerderheid wil behoud van echte zwarte Piet,en de minderheid wil Piet het liefst weg.. of nog beter uit de Nederlandse geschiedenis bannen.En dan beslis je als burgemeester van Den Hagistan,wiens favorieten wijken de Schilderswijk en Transvaal zijn,op je eigen democratische wijze om de minderheid te plezieren,zwarte zwarte Piet niet mag,en dus taboe is!

deraderendraaien | 17-09-15 | 09:41

Het gaat niet om zwarte piet, het gaat om een zeer selecte groep zeurpieten die zo veel veranderingen teweeg kunnen brengen en dat volk is waarschijnlijk ook nog werkleaus.... man man man witmensgrootschheid gevoelens zijn weer maximaal zo vlak voor sinterklaas

Abu Koop Dan | 17-09-15 | 09:41

Het is niet Zwart Piet op zich waar mensen zich druk om maken. Het is de complete afschaffing van de nederlandse cultuur om plaats te maken voor opgedrongen vreemde culturen. In elke plaats zwaar gesubsidieerde islamitische feesten en kwaku-festivals. En de lokale fanfare moet zijn eigen broek ophouden of maar stoppen want geen subsidie en medewerking van de overheid meer.

sinar2 | 17-09-15 | 09:41

Lekker inhoudelijk weer Quid. Je roept maar wat. Tijden veranderen absoluut, maar dat betekent niet dat een minderheid die tegen zwarte piet is, haar zin moet krijgen. De meerderheid in Nederland is vooralsnog voor zwarte piet. Tijden veranderen inderdaad. En een steeds grotere groep in Nederland is de "weg met ons" mentaliteit meer dan zat. Want laten we eerlijk zijn, als een klein clubje Quinsie gario's niet zo'n heisa hadden gemaakt over zwarte piet, had jij je bek er ook niet over opengetrokken. Je bent dus niets meer dan een meeloper. En je loopt mee met een minderheid, een clubje losers. Wees er trots op Quid, maar wij lachen je gewoon keihard uit hoor.

Old_Spice | 17-09-15 | 09:41

@mental K | 17-09-15 | 09:34
Gario is een lul!
En nog maar een keer:
Wij geen zwarte Piet, hij geen sinterklaas-cadeautjes in de vorm van subsidie!
Smeer die maar in je haar, Koewinsie!

necrosis | 17-09-15 | 09:40

Als je met 10 man bent en 9 stemmen voor en 1 tegen en die 9 krijgen hun zin is dat dan democratie of onderdrukking?
Als je met 10 man bent en 9 stemmen voor en 1 tegen en die ene krijgt zijn zin is dat dan democratie of terrorisme?

Kat van T | 17-09-15 | 09:40

"Ze" zijn ook al bezig om het Oktoberfest af te laten schaffen, want kwetsend voor moslims. Het is het knagen aan onze westerse cultuur, kwid, met als uiteindelijke doel net zo'n kutsamenleving als die ze ontvlucht zijn, alleen dan met slecht weer ipv altijd zonnig.

BekiekUtMoar | 17-09-15 | 09:39

Geen nood mensen, we krijgen genoeg AZC-pieten.

kwark001 | 17-09-15 | 09:39

Quid, waar heb jij nou weer last van? Dit gaat over meer dan alleen een kinderfeestje. Het gaat over een minderheid die zijn denkbeelden opdringt aan de overgrote meerderheid en daar nog mee wegkomt ook. Het gaat over de Nederlandse cultuur die zo beetje bij beetje wordt afgeschaft door de geestesziekte die politieke correctheid heet. Bah.

enelkoklort | 17-09-15 | 09:39

Johnny Quid. Zit dan ook niet te janken om de islam.
Maakt toch ook niet uit? Fuck de cultuur. Who cares?

GateKeeperNL | 17-09-15 | 09:39

Ach lekker belangrijk allemaal. Maken we van zwarte piet een piet met zwarte vegen in het gezicht. Heb zelf kleine kinderen en die zullen het aan de reet roesten hoe zo'n zwarte piet eruit ziet, het gaat om de sfeer, de mooie kleurrijke pakjes en de cadeautjes.
De discussie is direct verzand op het moment dat je over de rug van kinderen je gelijk probeert te halen, welke kant van het gelijk dat dan ook is.
Maak er gewoon een lollig feest van voor kinderen.

Meneert | 17-09-15 | 09:39

Het is net als met opvoeden van kinderen. Als je toegeeft aan jankerds geef je het gezag uit handen en gaan ze op je kop zitten. De ambtelijke elite van met name linkse partijen verkwanselen de nederlandse cultuur.

PowPow | 17-09-15 | 09:39

Voor een keer ben ik het volledig oneens met een Geenstijl-artikel.
Hier in België zijn er (voorlopig) nog geen achterlijke afro-europese medemensen beginnen zeiken over deze leuke volkstraditie en ik mag hopen dat dit zo blijft ook! Het is een typevoorbeeld van het langzaam maar zeker slopen van onze eigen cultuur door mensen die daar geen ruk mee te maken hebben en maar moeten opzouten als het hen hier niet bevalt.

De_Belg | 17-09-15 | 09:38

Quid, domme lul. het gaat er niet om dat de traditie verdwijnt maar hoe en waarom.

eerlijke joop | 17-09-15 | 09:38

ha Quinsy heeft gewonnen

krijghetheenenweer | 17-09-15 | 09:37

Waar is het tolerante Nederland gebleven?

Knarf666 | 17-09-15 | 09:37

@Michiel de Kater | 17-09-15 | 09:34
Zie necro 9:35
*weg met ons, weg met ons*

necrosis | 17-09-15 | 09:37

'Deal with it alsof je een volwassen persoon bent', ik vind dat ietwat ongeloofwaardig uit de mond van een midlifer die nog in zn bier en tieton fase zit.

vaas klaak | 17-09-15 | 09:37

Racisme is pas echt voorbij in land waarin Zwarte Piet gewoon zwart kan zijn en Sinterklaas gewoon wit.

sauruss | 17-09-15 | 09:37

Nóg een stukje Holland naar de klote geholpen door inze 'cultuurverrijkers'.
Ik heb werkelijk geen idee wat deze bevolkingsgroep gedaan heeft om deze voorkeursbehandeling te krijgen.

Floris Stempel | 17-09-15 | 09:37

Karamelappel | 17-09-15 | 09:36
+1

Kat van T | 17-09-15 | 09:36

Ga voor jezelf eens na, Johnny Quid, van welk cultureel erfgoed je nog meer afscheid zou willen nemen.

Libertinowitz | 17-09-15 | 09:36

-weggejorist-

Karamelappel | 17-09-15 | 09:36

-weggejorist-

Karamelappel | 17-09-15 | 09:36

Doen we toch chocolade piet?

Karamelappel | 17-09-15 | 09:36

Pasen heet tegenwoordig het lentefeest, geen kruis meer op de mijter van sint, geen kerstboom meer met kerstmis.
Wanneer wordt Nederland opgeheven?

necrosis | 17-09-15 | 09:35

Dat hele zwartepietengeneuzel interesseert me eerlijkgezegd weinig. Maar wel dat zo'n dramgario zijn zin krijgt. DAT stuit me tegen de borst.

Kat van T | 17-09-15 | 09:35

Eindelijk. Tijd voor policor pieten. Sebrenica-piet, politionele-actie-piet, VOC-piet (ohnee, racisme), kruistocht-piet en weet ik veel wat.

Dirk. | 17-09-15 | 09:35

De nieuwe zwarte pieten geven niets mee weg,die zitten allemaal aan een geld infuus.Waar u voor betaal.

ron78 | 17-09-15 | 09:35

Ja, Kwid, zo kan jij er over denken, maar dit gaat niet over Piet alleen. Ik geef je op een briefje dat niet het laatste is wat aan onze cultuur moet worden aangepast, wat is het volgende? De Gario's van deze wereld wrijven zich in hun handen..

mental K | 17-09-15 | 09:34

Tijden veranderen, bekeer je tot de islam, zijn we ook af van dat gemekker over "islamisering". Toch?

Michiel de Kater | 17-09-15 | 09:34

-weggejorist-

wakkere_nederlander | 17-09-15 | 09:32

Ik maak me er wel nog druk over. Zwarte Piet is het symbool van de ontmanteling van onze eigen cultuur.

Karin5 | 17-09-15 | 09:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl