Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PGB-bullshit: Achmea heeft tekort, dus wordt er bezuinigd op verpleeghuizen

ezgif-3887893724.gifDe PGB is een humanitaire ramp. Te snel ingevoerd en te brak uitgevoerd (door duurbetaalde externen). Inmiddels drukken de kosten van de PGB ook op de zorgkosten van zorginstellingen: 'Er gaat zoveel geld naar de individuele budgetten dat instellingen moeten bezuinigen om het gat te dichten.' Dit wordt veroorzaakt doordat zorgverzekeraars als Achmea, vanwege de verhoogde PGB-uitgaven, moeten korten op zorginstellingen. Echt, pleur op met die totale nonsens. We kunnen in Nederland prima goede zorg voor iedereen betalen. PGB of geen PGB. Maar zorgverzekeraars zijn de strijkstok waar al die honing aan blijft hangen. Zorgverzekeraars hadden in 2014 nog een vermogen van acht miljard euro. Als Achmea "slechts" 349 miljoen euro winst maakt, noemt men dat het verdampen van de winst en wordt er gelijk personeel op straat geflikkerd. De PGB is een ramp. Daar had Martin van Rijn al tien keer voor naakt en gegeseld op een platte kar door de stad gereden moeten worden. Maar Achmea die beweert dat ze onze zorg moet slopen omdat ze tekorten hebben is schofterigheid van de hoogste orde. De exorbitant rijke zorgverzekeraars zijn letterlijk de nagel aan de doodskist van onze zorg. #RedDeZorg, terug naar het ziekenfonds!

Reaguursels

Inloggen

Dit reaguurderspanel is gemiddeld beter dan de despoten.
Fappelmoes & zeefert:
En wie betaalt de kosten van de zorg aan mensen die niet verzekerbaar zijn?
Juist: de overheid geeft subsidies aan verzekeraars om dubbel gehandicapten als klant te accepteren.
Hoe is dit anders uit te leggen dan: alle asociale verzekeringspraktijken afdekken met andermans geld.
Zonder die subsidie zou je kwijlende rolstoelbroertje door jezelf gewassen moeten worden.
Geen zin in?
Je mag mij zwart inhuren voor €50 per dag zodat jij weer naar je eigen werk kan.
Dat wordt gewoon aftikken.

LuckyGirl | 16-09-15 | 12:02

Laat ze gewoon uitspreken dat ze van het PGB af willen, er is zo ontzettend veel gekort op het PGB dat geen enkele insider dit verhaaltje gelooft....

1,2,tja,tja,tja | 16-09-15 | 10:53

Achmea moet zijn: Achmed.....

bahnhof zoo | 16-09-15 | 09:32

We hadden kritiek op de ambtenaren die de administratie van die PGB's deden, dat konden die zorgverzekeraars beter, niet waar van Rijn??
Welnu, een beetje zorgverzekeraar verdient het tienvoudige van een amtenaar en dat geld wordt dus NIET besteed aan de zorg maar aan de Porsche en het tweede huis in Frankrijk van de GEO.

mallekater | 16-09-15 | 08:25

Slaat toch nergens op dat iemand met een salaris van boven de ton evenveel premie betaald als die gehandicapte of chronische zieke in de bijstand.. gewoon heel grof!

//

Wat? Het slaat juist nerhens op dat zorgKOSTEN gebruikt worden om te nivelleren. NIvellering hoort alleen aan de inkomstenzijde thuis, niet aan de uitgavenzijde.

F#ckingAwesome | 16-09-15 | 08:00

soms zijn er van die dingen.. waar je zelf jaren lang over hebt open klagen en voorspellen... en die dan allemaal uitkomen.

zoiets heet vaak logica.. iets wat ze in den haag niet kennen

oafc | 16-09-15 | 07:42

Maar Achmea (inclusief de dochterondernemingen zoals Zilveren Kruis) is dan ook de meest gierige rat die er in verzekeringsland rondsnuffelt. Dat er nog mensen zijn die daar een ziektekostenverzekering hebben lopen is mij een raadsel.

Ivoren Toren | 16-09-15 | 07:24

Fappelmoes | 15-09-15 | 23:03
Je hebt helemaal gelijk! Ter aanvulling: de buffers die ze aanleggen is ook een wettelijke verplichting, maatregelen die de Nederlandse Bank heeft opgelegd nav de bankencrisis.

zeefert | 16-09-15 | 07:16

Dat hebben de VVD'ers weer mooi voor elkaar: privatisering van nutsvoorzieningen opdat hun vriendjes kunnen graaien. Best wel knap ook dat de VVD een grote partij werd.

McMarx | 16-09-15 | 03:59

@Fappelmoes | 15-09-15 | 23:03 :

You're missing the point, I think... De vraag is 'kan een samenlevings-organisatie als de ziektekostenvezekering worden geprivatiseerd zonder dat er geld verloren gaat aan bedrijven?'

Het antwoord is wat mij betreft 'neen'. Sommige zaken moeten door de overheid worden geregeld zonder dat die verzandt in bureaucratie of socialisme. Voor elkaar zorgen heeft niets te maken met socialisme. Right?

TM | 16-09-15 | 02:20

Thanks Johnny, ik had het niet beter kunnen zeggen.

TM | 16-09-15 | 02:18

Leuk allemaal. Maar was het doel nu de levenskwaliteit van de mensen of de winst?
Gezien dat gediplomeerden het tegenwoordig afleggen qua kosten tegen ongediplomeerden. What the f*ck is dit? Mark-Rutte-werking die niet blijkt beter te zijn voor iedereen behalve hunnie de grote mercedes? Moeten we vrezen voor onze eigen oude dag? Ja, helaas. Mark-werking voor alles. Geld is belangrijker. Conclusie? Neee, geen conclusies.

kloopindeslootjijook | 15-09-15 | 23:59

Prachtig artikel, inderdaad ongefundeerd en geschreven vanuit het onderbuikgevoel zonder enig kennis van zaken.

Ja, de eigen bijdrage was tijdens het Ziekenfonds veel lager dan nu. Maar wie betaalde de rest? De overheid! En voor de overheid liepen de kosten de spuitgaten uit. Zodoende het huidige systeem. Dezelfde instanties die toen het ziekenfonds uitvoerden, voeren nu de Zorgverzekeringswet uit. Precies dezelfde bedrijven, met veelal dezelfde mensen die daar al jaren werken doen precies hetzelfde maar onder een andere naam.

De Zvw zorgde voor een gedeeltelijke privatisering van deze bedrijven. Resultaat was dat zij ook op de kosten gingen letten. De overhead (het geld dat niet aan zorg werd besteed maar aan de administratie (personeel, gebouwen etc..)) daalde sinds de invoering van de Zvw van zo'n 20% naar gemiddeld zo'n 4-5%!

Dus vroeger ging er 80% naar de zorg, nu gaat er 95% rechstreeks naar de zorg! Maar de kosten van de zorg zijn de afgelopen jaren alleen maar steeds sterker gestegen. Veel meer ouderen, duurdere ingrepen, vaker ingrijpen, vaker naar de dokter, uitbreidingen en nieuwbouw van ziekenhuizen noem maar op.

De kosten van de uitvoering en administratie zijn dus maar 4% van de totale zorgkosten. Daarnaast wordt er in Zvw land geen winst gemaakt in de zin dat deze winst ook wordt uitbetaald aan personeel, maar wordt de winst opgepot in de buffers. Die buffers worden weer worden gebruikt om de stijgende kosten te remmen. Bonussen bestaan niet in Zvw land. Dat staat zo in de Zvw, wettelijk vastgelegd. Achmea is misschien een uitzondering, maar achmea doet niet alleen maar zorg! Achmea heeft ook pensioen, schade, bank, noem maar op. Voor de leek en voor Quid natuurlijk 1 pot nat. Wettelijk en feitelijk gezien een wereld van verschil.

En uiteraard wordt dit allemaal verantwoord. Richting de NZA, richting het ministerie, richting de minister. Klopt er iets niet dan wordt er ingegrepen. Dat staat ook in de Zvw.

Dus als je iets wil doen aan de kosten moet je eerder beginnen bij de 96% van het geld dat naar de zorg gaat. De kosten van de uitvoering door de verzekeraars zijn een druppel in de emmer.

Nu jij Quid, kom maar op met je argumenten en onderbuikgevoel.

Fappelmoes | 15-09-15 | 23:03

Op het moment dat de zorg een verdienmodel werd is de teloorgang van dit land in gang gezet. Zie waar het ons gebracht heeft. Ze zouden hun ogen uit hun zieke kop moeten schamen.

Okkie Trooi | 15-09-15 | 22:10

Ik heb getracht te turven hoeveel ex-politici hebben geprofiteerd van de privatisering van de zorg; Er zijn helaas niet genoeg witborden te koop om dit bij te houden.

boasatlas | 15-09-15 | 22:03

Maar nee hypocriet die hufterige verzekeraars etc en morgen de banken en overmorgen Europa bashen. Niet lullen maar poetsen en doe er iets aan.
Briver | 15-09-15 | 19:17

U hebt gelijk. Maar toch wellicht na GeenPeil een actie als GeenZorg? Hoe kijkt u tegen de plannen van de SP aan om de zorg weer betaalbaar te maken? Dat is voor zover ik weet de enige partij die momenteel iets concreet op papier heeft staan. Zo op het eerste oog een ziekenfonds/particulier-vehikel 2.0. Ik heb er zelf geen kloten verstand van en zeg ook volmondig 'terug naar het ziekenfonds' terwijl ik geen flauw idee heb of dat überhaupt haalbaar is. Ik weet wel dat Hansje Hoogervorst ondertussen hoog en droog vele tonnen per jaar binnenharkt en nooit meer omkijkt naar wat hij hier heeft achtergelaten (zoals zovele politici). Ongetwijfeld zal hij ook geen problemen hebben met de stijgende kosten van de zorgverzekering of een hoger eigen risico.

FrankVeer | 15-09-15 | 21:34

De zorg is een smerig kapitalistisch grof winstobject geworden, met dank aan Brussel met hun misdadige "privatisering" waar rijke zorgcorporaties ons volk steeds verder uitbuiten met hulp van de Haagse lakeien van Brussel en van de USA.
-
Als je wilt zien wat ons te wachten staat neem er dan even een beetje tijd voor en bekijk de beangstigende en verbijsterende documentaire van Michael Moore ("Sicko") die Nederlands is ondertiteld, en waar je ziet hoe in de USA demense gewoon uit de ziekenhuizen de straat opgeflikkerd worden om bij het Leger des Heils te gaan liggen sterven als ze geen goede zorgverzekring hebben, terwijl ze MET de juiste verzekering WEL geholpen werden.
Kijk en huiver over onze zorg-toekomst die nu al in de USA bestaat!

www.youtube.com/watch?v=QpMMNqzagCk
-
Een grove schande, maar let op, beste mensen DIT STAAT ONS OOK TE WACHTEN als de Brusselse vriendjes van de grote corporaties nog verder hun zin krijgen!
Mark my words!
-
STOP DE INVLOED VAN BRUSSEL TEKEN VOOR HRT REFERENDUM!
teken.geenpeil.nl/

telelezer | 15-09-15 | 21:07

Zorgverzekeraars zijn hetzelfde als die woningbouw fritzen, ze stikken en bulken van het geld.

arzal3138 | 15-09-15 | 20:47

Ach, er is inmiddels genoeg vrije markt. Het kabinet staat garant voor vrije artsenkeuze en absolute privacy. Er zijn inmiddels genoeg verzekeraars om uit te kiezen; als gevolg van de moordende concurrentie zullen de premies daarom verder dalen, terwijl kwaliteit en beschikbaarheid van zorg alleen nog maar zullen toenemen

Baron Clappique | 15-09-15 | 20:34

Gut.. is het een hedge om aandelen van die lui te kopen om later mijn zorg van te kunnen dokken?

dugo | 15-09-15 | 20:15

Achmea boeven bende uurtarief van fysiotherapie, logopedisten naar beneden. Hoorzorg uitkleden. Het is bende.

franck7020 | 15-09-15 | 20:12

Gezondheidszorg afschaffen. We gaan toch binnen een paar jaar allemaal dood aan de islam, een vette natuurramp of die chemtrails.

Mark_D_NL | 15-09-15 | 20:10

@Min-of-meer | 15-09-15 | 18:40
Helaas wat gelul in de marge, maar geen structurele verbeteringen. Van de PVV moeten we het hierin niet hebben.

Zaadhaan | 15-09-15 | 19:53

Peyronie | 15-09-15 | 19:33
Laatst nog iemand gesproken die dacht dat hem nooit iets zal overkomen , heeft een hoog eigen risico,
valt van zijn keukentrap en moet nu 800 euro ophoesten.

Eurotokkie | 15-09-15 | 19:39

Het wordt hoog tijd dat de zorgmaffia door de rechtstaat wordt aangepakt en dat het één en ander wordt teruggedraaid. De zorg is verkocht aan rijke particuliere eigenaren die winst, vooral winst, uit de zorg willen trekken. Over de rug van de zwakkeren en ouderen in de samenleving.
 
Diep en diep triest dat echt alles van de betaalde kant wordt misbruikt voor winst. Als iemand winst op lucht zou kunnen maken, lagen er verstikte mensen op straat en als dat door iemand uit de politiek was bedacht, hoefde asielzoekers niet te betalen voor lucht. Het eerlijke verhaal 2015. Plezier met de kar trekken en onverzorgd neervallen op kantoor.

LetTheSunshine | 15-09-15 | 19:34

Lupuslupus | 15-09-15 | 19:06
en zo is het Het is een speciaal gekweekt volk. Managers.. Hebben geleerd dat verdeel en heers uitstekend werkt om vooral zelf uit de gevarenzone te blijven.

fikkieblijf! | 15-09-15 | 19:34

fikkieblijf! | 15-09-15 | 19:22

Mensen met bijstand betalen flink minder dan mensen die een ton verdienen, door de tegemoetkoming in de zorgkosten.
Overigens betalen ook mensen iets boven modaal de volle mep omdat ze geen recht hebben op zorgtoeslag.
Mensen die hoger zijn opgeleid en beter verdienen maken bovendien veel minder gebruik van zorg en kosten daarom minder dan mensen met een lage opleiding en laag inkomen.

Peyronie | 15-09-15 | 19:33

@deluiegriek | 15-09-15 | 17:57
Ter verdediging van Quid: het verlies werd veroorzaakt door reorganisatiekosten en door Russische activiteiten. Waar ze nooit aan hadden moeten kunnen beginnen.

Guido | 15-09-15 | 19:27

deEik | 15-09-15 | 19:10

Geld bestemd voor de zorg gaat grotendeels op aan gebouwen, salarissen, auto's, overhead en noem maar op. Zieke mensen staan als *kostenpost* op de winst&verlies rekening. En kosten moet je drukken. Niemand bij Achmea boeit het ook maar ene hol hoe mensen zich voelen of worden behandeld. Het gaat om de cijfers.

doskabouter | 15-09-15 | 19:25

Gelukkig heb ik geen kinderen, Maar de volgende generaties gaan de rekening betalen. Denk er maar eens over.

geengemaar | 15-09-15 | 19:25

Inderdaad, iedere bezuiniging, reorganisatie, sanering, ontslagronde, verhoging van premie is om de hoge winsten te kunnen garanderen voor de zorgverzekeraars.
Toch gek dat we ons massaal zo laten naaien.

phman68 | 15-09-15 | 19:22

Mensen gaan nog steeds niet de straat op dus zo erg is het ook weer niet.

Eurotokkie | 15-09-15 | 19:22

de enigste club die gebaat is geweest en winst heeft behaald is de club van de particulier verzekerde. Over het algemeen de meest verdienende en rijke in dit land.
Slaat toch nergens op dat iemand met een salaris van boven de ton evenveel premie betaald als die gehandicapte of chronische zieke in de bijstand.. gewoon heel grof!

fikkieblijf! | 15-09-15 | 19:22

Ik wens u allen veel goudzoekers toe.

geengemaar | 15-09-15 | 19:22

"terug naar het ziekenfonds!"
Gaat niet gebeuren, hebzucht regeert (letterlijk). Zie: 'democratie is nep'.

XaleX_2 | 15-09-15 | 19:21

@fikkieblijf! | 15-09-15 | 18:03
Vrijwilligers genoeg tegen die tijd ben ik bang. Met die tekorten wordt het personeel gewoon op straat gezet en vervolgens verplicht door de participatiewet om aan vrijwilligerswerk te doen.

telefoonbakker | 15-09-15 | 19:20

Nee geen dom 66 ik ben zwaar lijdend aan pechtotolide.Wat heb ik een hekel aan het het miezerige mannetje

geengemaar | 15-09-15 | 19:19

Nee geen dom 66 ik ben zwaar lijdend aan pechtotolide.Wat heb ik een hekel aan het het miezerige mannetje

geengemaar | 15-09-15 | 19:19

installer | 15-09-15 | 18:21

Je betaalt per maand meer aan zorgkosten dan aan je hypotheek?
Klinkt nogal ongeloofwaardig, zeker als je niet eens je eigen risico aanspreekt.

Peyronie | 15-09-15 | 19:19

Nee geen dom 66 ik ben zwaar lijdend aan pechtotolide.Wat heb ik een hekel aan het het miezerige mannetje

geengemaar | 15-09-15 | 19:19

@geengemaar | 15-09-15 | 19:14
Voor de toestemming om die gelukzoekers op te nemen moet u bij uw gemeenteraad zijn.

Lupuslupus | 15-09-15 | 19:18

Toen er nog ziekenfonds en privaat was stegen de kosten van het ziekenfonds de spuigaten uit. Inmiddels hebben we nog meer vergrijzing, inclusief dito kosten, zijn er meer, betere en vooral duurdere behandelkosten. Iedereen wil langer leven. Daar hoort een prijskaartje bij. Iedereen zeurt hier over de verzekeraars maar tegelijkertijd hebben we ook te maken met een falende overheid die dit allemaal bekokstooft heen. Iedere malloot die terugkijkt naar het ziekenfonds heeft een bunker voor zijn taas en leeft in mylittle pony land. Ik ben blij dat er mensen zijn die zonder emotie irrationele kosten uit het systeem halen. Kan het qua beloning een tandje minder, ja. Maar de gemiddelde bullshit in de reacties doen niet onder voor een gemiddeld woonwagenkamp. Als je echt iets vind sta op kruip vanachter je computer ga naar het Malieveld of het binnenhof en protesteer, staak etc. Maar nee hypocriet die hufterige verzekeraars etc en morgen de banken en overmorgen Europa bashen. Niet lullen maar poetsen en doe er iets aan.

Briver | 15-09-15 | 19:17

@lanexx | 15-09-15 | 19:13
Vorig jaar (of begin dit jaar want ik raak in de war) gingen er stemmen op om het ziekenfonds weer in ere te herstellen. De hele VVD achterban stond op zijn achterste poten en binnen 2 dagen was het plan van de baan.

Lupuslupus | 15-09-15 | 19:16

overVecht | 15-09-15 | 19:03 | | Reageer+ | 0

Dat ben ik wel weer met je eens.

hebbuh | 15-09-15 | 19:15

@deEik | 15-09-15 | 19:10
Ja en de ellende is dat wij Nederlanders ons niet in België kunnen verzekeren. Fijn he, dat "Europa".

Lupuslupus | 15-09-15 | 19:14

Heeft u een stemadvies Parel? Ik weet het namelijk niet meer Je word aan de de voorkant genaaid of in je reet. Hoe dan ook. Fijn wij krijgen ook 400 syrische gelukszoekers in een dorp met 1850 inwnvers, Bedankt he new village. met je opvang containers voor polen. Of van de vd most die bijna failliet is met je oranje speeltuin. Het loopt volledig uit de hand.

geengemaar | 15-09-15 | 19:14

Was ook zo een dwaallicht die Hoogervorst, alles zou beter worden, alles zou goedkoper worden, het is al jaren chaos en ook nog onbetaalbaar geworden.
Juist, terug naar het ziekenfonds!

lanexx | 15-09-15 | 19:13

Ik, zogenoemde, NederBelg betaal ongeveer 600€ per half jaar aan zorgverzekering. Alles aanvullend verzekerd. Daar zit de premie van mijn vrouw, en kinderen, bij in... Dat is 50€ per volwassenen per maand. Verklaart u dat eens, meneer Achmea.
U berekent 100€ meer per maand per persoon en kunt nog steeds geen goede zorg bieden.

deEik | 15-09-15 | 19:10

@verbanden | 15-09-15 | 19:01
Ambtenaren zijn maar een deel van het probleem. Want bij Achmea bijvoorbeeld werken helemaal geen ambtenaren. Amtenaren kosten inderdaad een boel geld. Maar bij Achmea betaal ik ook de hoofdprijs.
En als ik eens een keer iets nodig heb van de apotheek, antidepressiva bijvoorbeeld, dan mag ik dat weer helemaal zelf betalen. Doktersrecept of niet.

VanBukkem | 15-09-15 | 19:08

@ horsteknots | 15-09-15 | 18:04
Alle winst afnemen en elke keer een nieuw ziekenhuis van bouwen.
Of verzorginshuis.
Of gewoon meer personeel aannemen.
Zodat de ouderen niet meer met de enkels in de pis hoeven te zitten.

Maya de Blij | 15-09-15 | 19:07

@doskabouter | 15-09-15 | 18:49
Makkelijk gezegd zo vanaf het toetsenbord want het is in elk ziekenhuis hetzelfde. Het verplegend personeel wordt knettergek van die idiote "managers". Ga jij met 35 dienstjaren maar flink lopen doen tegen die klootzakken, dan sta je binnen no-time op straat. En probeer dan maar weer aan het werk te komen op 55 jarige leeftijd.

Lupuslupus | 15-09-15 | 19:06

@hebbuh | 15-09-15 | 18:50

Ik niks. Ik ben een loser maar dat had je al door. Stop het geld dat daardoor vrijkomt in ieder geval in de ouderenzorg enz.

overVecht | 15-09-15 | 19:03

alles waar ambtenaren om de hoek komen kijken gaat kapot. niet zo'n beetje ook.

verbanden | 15-09-15 | 19:01

Zo is dat. Hier staat geen woord Spaans bij. Het is schandalig.

frisenfruitig | 15-09-15 | 19:01

Hoezee, hoezee, hoezee

waragainstclimate | 15-09-15 | 19:00

@geengemaar | 15-09-15 | 18:46 Geen commentaar, aan 99% van het personeel ligt het niet.
De top, die zuigt bloed.

gentle giant | 15-09-15 | 18:59

"We kunnen in Nederland prima voor goede zorg voor iedereen betalen."
.
Nee, dat kunnen we niet. Dat geld wordt immers niet aan zorg in Nederland uitgegeven maar aan anderen. Gelukszoekers, Grieken, Brusselse bureaucraten, OSW, uitkeringen over de grens.
.
Dat is een keuze die door fatsoenspartijen als de PvdA, VVD, CDA, D66 gemaakt worden, niet door zorgverzekeraars.
.
En zo lang u stemt op die partijen is er dus niet voldoende geld voor goede zorg voor iedereen. Een land kan maar zoveel opbrengen.

Parel van het Zuiden | 15-09-15 | 18:58

Sinds de marktwerking in de zorg ben ik weer gaan bidden.

VanBukkem | 15-09-15 | 18:58

@installer | 15-09-15 | 18:21
Geen vervanging van het 20 jaar oude kunstgebit, geen vervanging van de 15 jaar oude bril, incontinentiemateriaal 1x per dag verschonen i.p.v. 3 x per dag. Dit alles omdat het eigen risico niet betaald kan worden.

Lupuslupus | 15-09-15 | 18:58

@VuileGoreRat | 15-09-15 | 18:51
Omroep MAX is daar al mee bezig. Een zeer goed initiatief die ook eens aandacht van de GeenStijl zou mogen krijgen. De NPO is kut, maar Jan Slagter is een geweldige vent!
maxmaaktmogelijk.omroepmax.nl/verpleeg...

Dhr. de Wit | 15-09-15 | 18:54

Doskabouter heeft het begrepen, Je moet het zelf in de praktijk meemaken. De rest moet moet zijn zijn bek houden met zij domme commentaar.

geengemaar | 15-09-15 | 18:54

Toch eens kijken of we met een aantal ouderen een zorg corporatie kunnen oprichten. Huren we zelf verzorgers in

VuileGoreRat | 15-09-15 | 18:51

@doskabouter | 15-09-15 | 18:46
En dat zijn waarschijnlijk nog mensen ook die Nederland hebben opgebouwd na WO2. Het is om te janken. Krijg er neigingen van die Joris de rillingen over het lijf zouden doen lopen.

Dhr. de Wit | 15-09-15 | 18:50

overVecht | 15-09-15 | 18:41 | | Reageer+ | 0

Leg is uit waarom ben jij voor meer waarde voor ons,en waarom?

hebbuh | 15-09-15 | 18:50

Bij de invoering van de euro voor ons 2 samen €55,- per maand aan premie bij Iza. nagenoeg geen eigen bijdragen. Laat staan wettelijk eigen risico van €375,- p.jr. Nu samen minimaal verzekerd voor €229,- per maand en 2x €375,- p.jr. plus eigen bijdragen. Dit land hangt van de ggz aan elkaar.

gnor | 15-09-15 | 18:49

geengemaar | 15-09-15 | 18:42

Het personeel is mede schuldig. Ze blijven er tandjes op doen en doen willens en wetens hun werk niet goed. Dat kunnen ze niet maar ze accepteren het wel. Ik zou er mee stoppen als ik zo met mensen om moest gaan. Het lost het probleem niet op maar ik zou er niet aan mee willen werken.

doskabouter | 15-09-15 | 18:49

Interessant nieuwtje trouwens:
Er is een middel wat bij longkanker "verkocht" wordt, de eerste 3 maanden zijn gratis (betaald door farmaceutisch bedrijf) daarna zouden er kosten zijn, zouden die betaald worden door de zorgverzekeraar.
.
Het middel zou gemiddeld 3 maanden levensverlengend werken.
Kort door de bocht genomen, een gratis middel dus, of het werkt en het verlengd een leven.
.
Zorgverzekeraars willen dit niet "vergoeden". Zelfs niet als het iemand anders zijn centen zijn en dus ook niet wanneer het UW LEVEN is.
.
Dit middel is d.m.v. klinische studies aangetoond, nu moet er een nieuwe studie gedaan worden, omdat de zorgverzekeraars het niet willen geloven. Een select aantal mensen krijgt het middel nu, de rest kan letter stikken...
.
Mensen, de zorgverzekeraar in een notendop. Winst boven alles.

Aatje | 15-09-15 | 18:48

Ik kom net uit een verpleeghuis. 12 zwaar demente mensen die meer dan 15 minuten zonder zonder enig toezicht in een kleine woonkamer zitten omdat het personeel (2) druk is met het wassen en naar bed doen van andere dementen. Geen geld voor pesoneel maar wel voor de BMW van de directeur. Echt diep triest. Bezuinigen tot er doden vallen. Maarja het zijn toch maar oude mensen. Wij (rutte&friends) gaan voor de vluchtelingen. Aso land.

doskabouter | 15-09-15 | 18:46

@Min-of-meer | 15-09-15 | 18:37
Volgens mij kunnen ze niet eens denken. Ze voeren gewoon de plannen van hun meesters uit, wie dat dan ook mogen zijn...

Dhr. de Wit | 15-09-15 | 18:46

Geen commentaar graag, ik ben woest.

geengemaar | 15-09-15 | 18:46

Marktwerking is een ramp

Loebas | 15-09-15 | 18:45

Tja, als je marktwerking gaat verwachten van een heel select aantal spelers (Oligopolie - de 3 grootste zorgverzekeraars hebben iets van 80%)... Dan verdien je gewoon een nekschot.
.
Terug naar het ouderwetse ziekenfonds!
- Kost minder overhead dan x maal overhead kosten
- Economy of scale (1 inkoopbeleid = beste prijs mogelijkheden)
- Winst van de huidige zorgverzekeraars gaat rechtstreeks naar de schatkist, wat kan leiden tot lastenverlaging.
- Ministerie is verantwoordelijk, valt te WOB'n dus alle info glashelder en transparant, minister valt direct erop af te rekenen.

Aatje | 15-09-15 | 18:43

Jah bedankt klootzak, Zorg privatiseren. Gouden greep lul. Mijn vrouw heeft in in een verpleeghuis gezeten. Aan de andere kant van de gang lagen mensen dood te gaan, terwijl het revalidatie heette. Maar ja daar was meer mee te verdienen. Ik moest haar douchen. Ik neem het personeel niet kwalijk. Te weinig, te druk. Kut ik ben nog steeds heel kwaad., Bedankt amaris gooizicht. Van boxtel en andere goedbetaalde klootzakken

geengemaar | 15-09-15 | 18:42

@F1802 | 15-09-15 | 18:32
Sinds het begin van de toeslagen is er elk jaar weer gedonder over fraude met toeslagen.

Min-of-meer | 15-09-15 | 18:41

Evengoed flink bezuinigen op personeel ook in de zorg. Ik zie velen rondom mij de godganse dag voornamelijk lullen en roken met elkaar. Maar oeeeeehhh wat hebben ze het zwaar zodra je ze er op aanspreekt... en owwwww wat verdienen ze toch weinig terwijl ze in feite een bovenmodaal salaris krijgen.

Als er één groep goed is in klagen over het 'druk' hebben maar in feite weinig uitvoeren zijn het wel B-verpleegkundigen. Maar je mag er NIKS over zeggen want dan ben je een niet ethische lul. Maar een heel groot deel verdient juist zelf een aardig salaris met geen fuck uitvoeren over de rug van de patiënt/cliënt.

overVecht | 15-09-15 | 18:41

Tralalalala, mooi man onze gekozen managers aan het werk zien, oja misschien beloofd pechol ook 1000 eurie de volgende keer, stemmen we op hem..............

NB-Stb | 15-09-15 | 18:40

@Zaadhaan | 15-09-15 | 18:13
En de PVV?

Ik ben voor nationalisatie (of in ieder geval een grondige verbouwing als het per se privé moet) van de zorg, uit puur pragmatisme.

Min-of-meer | 15-09-15 | 18:40

@Arnold9638 | 15-09-15 | 18:08
Ja.

Neoliberalisme is eigenlijk de naam niet waard. Het is alles behalve liberaal. Het zou eerder bananenrepublikeinisme of kleptocratisme moeten heten.

Min-of-meer | 15-09-15 | 18:39

@Dhr. de Wit | 15-09-15 | 18:02
De langste termijn waarop politici kunnen denken is 4 jaar. Dat is toevallig ook de tijd tussen 2 verkiezingen.

Min-of-meer | 15-09-15 | 18:37

@kenny harder | 15-09-15 | 18:31
Van staatseigendom naar monopolist Achmea, inderdaad een echte vooruitgang. Johannes Franciscus Hoogervorst gaat daarmee -mooi- de geschiedenisboekjes in, alleen Hans zelf kan dat niets interesseren, geld dat is wat bij hem telt, yep 'n echte VVD'er.

Boris die Sauertopf | 15-09-15 | 18:35

Helemaal mee eens. De macht van de zorgverzekeraar (sorry, de toenemende macht~) is een andere uitwas van de vermanaging van Nederland. En dit is een zeer slechte ontwikkeling van een zelfde weerstandsorde als het tegenhouden van de EU.
Allemaal kwalijke, niet te stoppen ontwikkelingen.
Waarom niet te stoppen? Omdat deze instituten ergens ver boven in de lucht zweven waar ze onaanraakbaar zijn gemaakt voor de gewone burger. Alleen politici kunnen erheen maar dat doen ze niet. Waarom doen ze dat niet? Omdat politici ver boven in de lucht zweven waar ze onaanraakbaar voor de gewone burger zijn.
-
En daarom zijn referenda zo belangrijk. Omdat ze de rug breken van een politicus.
En daarom mag GS niet falen met hun referendum

appeltjesgroeneweide | 15-09-15 | 18:35

robdeventer | 15-09-15 | 18:21 | | Reageer+ | 0

+veel dat u in de zorg werkt,maar verwacht niets van iemand die ze eigen moeder in der eigen zeik laat gaarkoken( terwijl die zelf bakken met geld binnenharkt).
Stel u zelf de vraag hoeveel hij dan om ons zal geven.
Ik weet het antwoord wel.

hebbuh | 15-09-15 | 18:34

PGB budgetten verdwijnen vaak in zakken van welwillende kinderen van "PGB-patienten" die claimen dat ze toch o zo goed voor hun ouder kunnen zorgen en hier een riant leven van kunnen leiden met minimale inspanning.

F1802 | 15-09-15 | 18:32

Achmea is een kudtbedrijf met idem dito service dat hun klanten tot en met in het bot haat.

Boris die Sauertopf | 15-09-15 | 18:32

PGB budgetten verdwijnen vaak in zakken van welwillende kinderen van "PGB-patienten" die claimen dat ze toch o zo goed voor hun ouder kunnen zorgen en hier een riant leven van kunnen leiden met minimale inspanning.

F1802 | 15-09-15 | 18:32

Met dank aan Hoogervorst. Mooi man die privatisering van de gezondheidszorg. Het zou allemaal goedkoper worden...

Hans vult sinds 2011 zijn dagen in Londen en laat Nederland achter met dit gedrocht. Een mooi voorbeeld van een politicus die er iets doorheen drukt maar eigenlijk geen idee had welke gevolgen dit zou heeft op langere termijn. We zijn betreffende onze gezondheidszorg overgeleverd aan commerciele bedrijven die bepalen waar patienten beter van moeten gaan worden.

kenny harder | 15-09-15 | 18:31

@fredflange | 15-09-15 | 18:12
Ik roep ook al maanden dat Markie niet al te verbaasd moet zijn als er een menigte hem uit zijn torentje kom sleuren. Vraag me ook af wat WimLex er van zou vinden. Schijnt dat ten tijde van de gebroeders De Witt Wimpie (die andere dan) er ook een handje in heeft gehad.

Vrije Nator | 15-09-15 | 18:30

Als Geenstijl nou ff giro nummer 666 openstelt voor donaties en dan elke maand een echt diep treurig geval uitzoekt van iemand die trillend in zijn/haar eigen pis ligt te verdrinken en dan daar een beetje oprechte hulp uitdeelt, dan heb je binnen een paar maanden heel den haag en heel verzekeringsland over de pis en gaat er vast langzaam wat veranderen. Mooie spotjes met zielige bejaarden en zo'n mooi treurig deuntje erbij om meteen die "zielige kindjes in andere landen" industrie een hak te zetten. man, man, wat een land..

sobokan | 15-09-15 | 18:29

Nou Johnny, mijn steun heb je, start en referendum.

toetanchamon | 15-09-15 | 18:24

@installer 18.21 Die redden het niet.

ja,diedus! | 15-09-15 | 18:23

Op naar het volgende referendum.

ja,diedus! | 15-09-15 | 18:22

Ik las: 'Achmed heeft tekort' enz., zal lood om oud ijzer zijn

(Behind)Doors | 15-09-15 | 18:21

werk zelf al ruim 25 jaar in de zorg. Als ik er morgen kon uitstappen dan deed ik dat, niet vanwege t werk maar vanwege alle regeltjes, voorschriften ed.
We hebben laatste een dienst in de dag ingeleverd, vervolgens komt er wel weer een zorgmanager bij. Verder is het zo dat je je kop moet houden, gewoon werken en vooral niet te kritisch zijn.

robdeventer | 15-09-15 | 18:21

Ik betaal tegenwoordig meer aan zorgkosten dan aan de hypotheek van mijn huis, te idioot voor woorden en dan heb ik nog het geluk dat ik nog redelijk gezond ben en mijn eigenrisico niet hoef aan te spreken. Ik ben wel verbaasd hoe anderen dit redden.

installer | 15-09-15 | 18:21

O o wat een marktwerking als zorgbestuurders ook in de eerste kamer kunnen zitten. Okee, nu is Van Boxtel aan het graaien en belangenverstrengelen bij de NS maar hij was eerst grootgraaier bij Menzis.

Willem van Rood | 15-09-15 | 18:20

Krijg net een uitnodiging voor het jubileumfeest van Univé. Voor dat soort dingen hebben ze dan wel weer geld. Prioriteiten ...

mrfreeze | 15-09-15 | 18:20

Nederland is een bananenrepubliek. Wetgeving wordt geschreven voor grote bedrijven in plaats van de burger en het MKB. En niemand wordt hier beter van.

Min-of-meer | 15-09-15 | 18:20

Die privatisering is een totaalramp!

YMMMV | 15-09-15 | 18:17

Inderdaad de beurs van de managers en directeuren lijken zo veel belangrijker dan de zorg voor het slaven volk

Mr fingers | 15-09-15 | 18:15

Als er een pot geld is, zijn al altijd mensen die meteen gaan bedriegen, jatten, roven en stelen, of het nu organisaties zijn of gewoon individuele burgeres, er wordt altijd wel weer door een bepaalt percentage gefraudeerd en geroofd.
Ik zie dat echt niet veranderen.
Helaas.

Eddie the computer | 15-09-15 | 18:14

Ach privatiseren was toch goed? Iets met -kartel- marktwerking? Ik merk het.

Vageling | 15-09-15 | 18:13

Ik dacht dat men hier voor het merendeel rechts was, al dat gescheld op links wekt althans de indruk. De wens om de zorg te nationaliseren is alleen bij de SP te vinden. Niet echt een rechtse partij.

Zaadhaan | 15-09-15 | 18:13

Misschien wel een idee om massaal asiel aan te vragen in ons eigen land. Krijg je alles en en Miele gratis.

Zathras | 15-09-15 | 18:13

Misschien wel een idee om massaal asiel aan te vragen in ons eigen land. Krijg je alles en en Miele gratis.

Zathras | 15-09-15 | 18:13

de divisie directeur Achmea verdient 425.000 euro.
De bestuursvoorzitter van Menzis 391.000 euro , het salaris dat de heer van Boxtel , lid van de partij die de ethiek hoog in het vaandel heeft, verdiende. Dezelfde heer van Bostel heeft deze zomer de functie aanvaard om schoon schip te maken bij de NS. Hiervoor beurt de heer van Boxtel het door hem bedongen salaris van 430.000 euro, het salaris van zijn voorganger derhalve.Hij vervult de functie voor een jaar. Voorwaar, als je maar de weg weet , dan kun je aardig verdienen in bestuurlijk Nederland. Hij ziet wel af van een bonus, dat wel.

Jan Boule | 15-09-15 | 18:10

Is het hele neoliberalisme niet gebaseerd op het overhevelen van publiek vermogen naar de happy few?

Arnold9638 | 15-09-15 | 18:08

@Godsammekraken | 15-09-15 | 17:53
Voor iedere oplossing verzint een ambtenaar altijd wel een paar problemen.

Dhr. de Wit | 15-09-15 | 18:07

Sprak laatst een gast van mijn leeftijd (+- 30) enfin. Die werkte dus als zo'n dude waar we allemaal een hekel aan hebben. Functie waar ik niet eens de naam meer van weet, maar hij deed dus iets waar de zorg door verbeterde (HBO).

Dus ik vroeg me af wat hij nou precies deed en hij vertelde me dat hij bezuinigde op zaken die er niet toe deden. Dus ik vroeg om een concreet voorbeeld. Hij noemde het voorbeeld van dat er bijvoorbeeld honden werden uitgelaten door zorgpersoneel en dat dat niet de bedoeling was.

Klein voorbeeld voor iets groots. Volgens hem kon er nog meer bezuinigd worden.

Maar wat mij stak was het feit hoe hij zo koel over de materie sprak; hij had het over cliënten en zorgbehoevenden etc.

Die mensen die voor ons bepalen hoe het moet zijn socio en psychopaten.

Nooit een dag in hun leven gewerkt. En totaal geen empathie...

Er zullen nog andere en betere voorbeelden zijn maar die weet ik niet..

Nacho_Vidal | 15-09-15 | 18:06

Misschien eerst eens een jaarverslag lezen. Vorig jaar 16 miljoen winst en betreft niet alleen zorg maar ook schade, inkomen, pensioen etc. Bovenstaande artikel doet geenstijl zijn slogan eer aan: ongefundeerd! En awbz is door de overheid vermarkt, zaten verzekeraars ook niet op te wachten. 8 miljard is wettelijke buffer. Pas een mening hebben als je wat kennis van inhoud hebt quid!

Briver | 15-09-15 | 18:04

Tip: verscheur je paspoort, doe alsof je geen Nederlands verstaat en vraag asiel aan, alle behandelingen (van een nieuwe heup tot immuuntherapie) worden gratis vergoed.

kapotte_stofzuiger | 15-09-15 | 18:04

Maya de Blij | 15-09-15 | 17:57 Das redelijk.. maar wat je dan krijgt is kapitaalophoping. Terugstorten in gemeenschapskas,.. daar zijn wij nl-ers niet zo goed in.

horsteknots | 15-09-15 | 18:04

@ Sano | 15-09-15 | 17:53

Precies, daar is waar het verkeerd gaat. Snijvlak tussen 'markt' en ambtenarij.

Nu is het al zo dat de premie voor de zorg voor alle burgers omhooggaat vanwege dit debacle. Anders blijven de winsten niet op peil.

Straks moeten de leraren aan het werk als tegenprestatie voor het ontvangen van bijstand... als leraar.

De Treinende Rechter | 15-09-15 | 18:03

had je met je voelsprieten kunnen voelen aankomen.. gaat nog veel erger worden. Volgend jaar gaat de stijging voor premie en eigen risico, eigen bijdrage in nog sneller tempo omhoog. De geleverde zorg nog verder omlaag. Gelukkig is er een lichtpuntje. Ieder ouder in verpleeginstelling mag een uurtje per week naar buiten.. als er vrijwilligers zijn te vinden dat dan weer wel.

fikkieblijf! | 15-09-15 | 18:03

Amen
godverdomme!

barf | 15-09-15 | 18:03

Voor 29% van Rabobank,onze Rijnlandse hoeders.Waar Tan en Jacobine Geel reclame of diensten aan verlenen.Ethische querulanten. Tan maak je hier eens druk over i.p.v. dat racisme.65,3% is in handen van hun klanten of hun behartigers volgens wiki ,waaronder geen instellingen?

arlen | 15-09-15 | 18:02

Goed nieuws we houden 16 tanks. Zou dat genoeg zijn om de macht te grijpen?

mr. Quispel | 15-09-15 | 18:02

Eensch.

horsteknots | 15-09-15 | 18:02

Het is van de zotte dat de zorg is geprivatiseerd! Zorg zou moeten worden uitgevoerd tegen kostprijs want er valt geen prijs te plakken op de gezondheid van een mens.
En zolang er winst gemaakt wordt kan die zorgpremie dus ook omlaag. Het afgelopen jaar heb ik één keer een zalfje gehaald bij de dokter en die moest ik nog zelf afrekenen bij de apotheek ook. Schandalig! En dan ben ik nog gezond en kan ik het betalen maar er komen steeds meer zorgmijders omdat de premies niet meer op te brengen zijn. Weet je wat dat veroorzaakt, OENEN van de politiek? Dat zo'n persoon aan het einde van de rit nog meer kost dan dat ie eerder geholpen zou zijn. Dit is echt onderdeel van een patroon dat ik zie van onze regering. Plomp bezuinigingen uitvoeren zonder over de consequenties op termijn na te denken. Dixit PGB. Dixit vluchtelingen. Dixit zo'n beetje alle beleid.
Grrrrrrrrrrr......

Dhr. de Wit | 15-09-15 | 18:02

Is er een alternatief. Hoe kunnen we die zorgverzekeraars afstraffen? Het gaat meestal toch gewoon om egocentrische hufterige bonusgeile managers, die voor die soort beleid zorgen.

Hoe krijgen we die een keer te pakken? Want we hebben te veel van dit soort figuren rondlopen die letterlijk over lijken gaan om de tonnen binnen te harken. Die geven om niets en niemand behalve zichzelf. Criminelen is nette pakken.

Statler en Waldorf | 15-09-15 | 18:01

Een zorgverzekering zou geen winst mogen maken.
Per definitie niet.

Maya de Blij | 15-09-15 | 17:57

Dat over verdampen heb je verkeerd @Quid. In het artikel waarnaar je wijst staat dat een winstdaling van 349 naar 16 miljoen. Dat is verdampen.

deluiegriek | 15-09-15 | 17:57

In WO2 had de burger het over "bijltjesdag": de dag waarop met landverraders zou worden afgerekend zodra het land bevrijd zou zijn.
Wanneer wordt ons land bevrijd van dit soort graaiers? Moge pek en veren en rotte eieren hun deel zijn!

MacMiep.nl | 15-09-15 | 17:56

Inderdaad, dat ziekenfonds dat was voor iedereen met een midden tot laag inkomen, en je kon je particulier verzekeren als je de geldpest had. Alles werd daar uit betaald. En uit AWBZ. Niet tien halfbakken kutconstructies waarbij zorgbehoevenden in plaats van zorg, nog meer zorgen krijgen.

Escovanity | 15-09-15 | 17:56

Ik kan mij hier zo kwaad om maken.
De verzelfstandiging van de zorgverzekeringen is echt met stip het slechtste besluit wat kabinetten in de afgelopen jaren hebben genomen.
De kosten rijzen de pan uit om maar winsten te garanderen, iedere verzekeraar zit op te potten in algemene en geoormerkte reserves.
En de klant : Die kan verrotten.
Waar is de (uiterst) betaalbare zorg die het ziekenfonds ons kon bieden gebleven ?
Ik weet het antwoord wel : In die zogenaamde "marktwerking"...

Wijze uit het Oosten | 15-09-15 | 17:55

".. door duurbetaalde externen.."

Die gek genoeg even daarvoor nog ambtenaar waren. En hun eigen plannetjes tegen een puike beloning gingen realiseren.

Godsammekraken | 15-09-15 | 17:54

ja

bvandersteen | 15-09-15 | 17:54

Naakt en gegeseld zie ik niet zo zitten Quid. Geschoren en overgoten met pek en veren is een beter plan.

The_Challenger | 15-09-15 | 17:53

Zelfde met leraren, er zitten veel nu werkloos thuis, terwijl klassen van 30 leerlingen de norm zijn. De overheid wil niet meer voor basisvoorzieningen betalen, de burger zoekt het maar uit.

Rest In Privacy | 15-09-15 | 17:53

Zoals alles wat de overheid bepotelt: leuk idee maar voor de uitvoering hooguit een 4 scoren. Want ambtenaren.

Your government does not solve problems. It subsidizes them.

Godsammekraken | 15-09-15 | 17:53

eens

knut | 15-09-15 | 17:53

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken