Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuws over uw carrière

Kijk, een provinciaalPraat u zwaar Limburgs, Brabants, Drentsch of Fries? Dan blijft u de rest van uw werkzame leven veroordeeld tot de postkamer. Net goed. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die 'houdoe' zeggen of 'oant moarn' roepen dommer gevonden worden dan normale mensen. Gemiddeld hebben dialectsprekers een jaar minder opleiding, een slechter betaalde baan en ze zijn lelijker dan ABN-sprekers. Dit principe begint al in de kleuterklas, waar dialectsprekers door abn-sprekende onderwijzers al als dom volk behandeld worden. Enige remedie voor volwassen streektaalsprekers is om eventueel een inburgeringscursus met extra module Nederlands volgen. Voor Limburgers is er overigens geen enkele hoop. JoesJoesJoes...

Reaguursels

Inloggen

Toch wel fijn dat we allemaal gelijk zijn.
Behalve als je taal afwijkt van het verschrikkelijke geforceerde geschraap.
Gatver wat een kuttaal. Maar blijf waar je bent.
ik vermaak me wel met de limburgers en brabanders.

Wormen en Naarden | 22-01-07 | 14:00

<quote>Vroeger werd gesproken van Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN). Deze aanduiding is in onbruik geraakt, mede doordat het woord beschaafd kan worden opgevat als suggestie dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn.</quote>

Erg dat de GeenStijl redactie nog steeds zo'n 10 jaar in het verleden leeft...

ABN bestaat niet meer jongens, dat is tegenwoordig AN...

zeveroare | 22-01-07 | 11:50

Overigens is het wel zo, dat in de streken waar mensen dialect spreken, iedereen van de plaatselijke bevolking het dialect spreekt. (Of kan spreken, soms is het uiteraard niet gepast...) In de randstad echter, spreekt alleen het tuig het "dialect'. Sorry hoor, maar als ik kijk wie allemaal plat rotterdams, haags, amsterdams etc praten, dan zijn het allemaal tokkies...

Voor de rest. Voor mijn werk en studie gebruik ik de hele dag de engelse taal en dat is wel zo makkelijk. Dat begrijpt iedereen.

Big Up Yourself | 21-01-07 | 15:06

inderdaad daar praten ze net zo plat.. en volgens mij zijn de mensen van buiten de randstad over het algemeen een stuk vriendelijker en socialer.

R-C.T.C. | 21-01-07 | 15:02

In de randstad wordt toch ook plat gepraat (Haags, Amsterdams enz)?

Fred V | 20-01-07 | 20:44

neeeeeeeee niet dom......... gewoon rukkers!!!!!!

mr mojo | 20-01-07 | 20:09

ut vilt allemoal waal mit

OzitdatzO | 20-01-07 | 20:06

"... de normale mensen", dus. Mijn ABN is beter dan dat van de gemiddelde bewoner van Holland. Voor Nederlands heb ik gemiddeld een 9. Nu kun je natuurlijk zeggen dat de mensen die de toetsen maken ook dom zijn, helaas. De toetsen die ik maak zijn nationaal, aangezien ik op het Luzac zit. Dus sterf maar met jullie storm daar, volgende week. Dat jullie allemaal maar kapotwaaien tegen auto's, degenen die beweren dat Limburgers en Brabanders dom zijn. Kom hier niet aankakken als de dijken doorbreken want we spugen op jullie.

Hoogachtend,
Een trots Limburgs wijf.

Bambetto | 20-01-07 | 20:03

The Geus 19-01-07 @ 16:01
Als het water komt met jou, schoppen wij JOU als eerste terug het water in.

Crusher | 20-01-07 | 19:08

Montgomery Burns 19-01-07 @ 15:55
Wij hier in Limburg hebben óók liever dat jij verzuipt!

Crusher | 20-01-07 | 19:05

& owja jeagermeister, als je hier mensen hoort zeuren zijn het van die nederlanders die hier naar toe zijn verhuist.. snap ook niet wat ze hier doen. brengen alleen maar last en gaan ze ook nog lopen zeuren.

R-C.T.C. | 20-01-07 | 18:43

wat is dit voor site waar alles wat bewijst hoe dom die mensen hier zijn word weggehaald ? en inderdaad, Friezen zijn geen nederlanders, waar ik dan ook trots op ben.. hoef ik me namelijk niet te schamen ;)

R-C.T.C. | 20-01-07 | 18:40

ik was eens op vakantie in het buitenland.
kom een stel nederlandse jongelui tegen in de buitenlandse disco.
Ha ! zeg ik Hollanders ??

Nee Friezen ! was het antwoord.

Sjeezus wat een rukkers!
vanaf dat moment was voormij iedereen van buiten de randstad een boer,
of provinciaal

Ik heb ook in dienst gezeten ( verplicht nog )
dan krijg je te maken met LIMBO's

Sjeezus wat een rukkers.

achterhoek, sjeezus wat een rukkers!!

marrokaan uit Rotterdam........., toffe gozert.!!

mr mojo | 20-01-07 | 17:48

@ reinhardt mey @ 16:17
Ja, nee, tuurlijk, maar mag de ondertiteling aan.

Jaegermeister | 20-01-07 | 16:23

gae kintj mig tralalalala en nog veul mier....

reinhardt mey | 20-01-07 | 16:17

@R-C.T.C.
Natuurlijk is Fries een taal, maar tief dan gewoon lekker op naar dat Kudtland van je en niet later janken dat "ut woal zwaor is so allenig in ut nurdn zonder normoale mense."

Jaegermeister | 20-01-07 | 15:53

@Heat 19-01-07 @ 16:04
Jou zouden ze af moeten schieten.

R-C.T.C. | 20-01-07 | 15:30

-edit 1. je schreeuwt. 2. Friezen zijn geen echte Nederlanders maar halve Duitsers. -

R-C.T.C. | 20-01-07 | 15:24

dialecten kunnen me verotten,ik deel mensen in 2 categorieen in. neukbaar en onneukbaar. oftewel vrouw of man. trouwens,die mongool op die foto is het misbruikte broertje van jullie geliefde kouwes.

schijtbak | 20-01-07 | 14:08

hè Holland! stoot Limburg nou eindelijk eens af! Ik wil naar Duitsland of België; anders onafhankelijk! Limburgers zijn gemaakt om Duits of Vlaams als tweede taal te spreken. We willen niet eens bij elkaar horen, Corrigeer de geografische, culturele en taalkundige fout dat Limburg bij Nederland zit!

nnnnnnnn | 20-01-07 | 13:27

@N=1 20-01-07

Je etaleert je eigen domheid

Slimmerdanjij | 20-01-07 | 12:12

@N=1 20-01-07 "die endeldarm" van Nederland he... is toch anders wel maar even "een van de meest geliefde vakantieplekken" van Nederland.
En... door "die endeldarm" he... komen wel maar even heel veel producten Nederland in...

ps... en die Limburgse Vlaai die jullie zo lekker vinden, komt jouw de endeldarm uit...

Dus GAAT HEEN!! met een ZACHTE G nog wel ;)(6)

d'r ecke | 20-01-07 | 11:43

tegewoordig word er van alles wetenschappelijk bewezen maar dat wil dan nog niet zegge daddut ook zo is..

Agge nou oewen smoel nie houd over dialektpraters dan zak oe es effe nunne flinke schup geve dagge morge int ziekehes lig meej oewen lamme balle neffe den bank godsaakker

Jandewit | 20-01-07 | 10:47

drentsch????.................. Wat ben jij een dom varken Hoxhomo!

Torg | 20-01-07 | 10:37

@Ronnie M.
Het gros van de hoger opgeleiden (waaronder ik) komt niet uit de randstad en wenst daar ook niet te wonen/werken. Ik geef toch de voorkeur aan mijn riante woning met dubbele oprit aan de bosrand. Blijf jij maar lekker in je flatje 3 hoog 2 achter zitten.

Btw als dat Mokro taaltje ABN moet voorstellen, dan ben ik blij dat ik dat niet spreek.

FuckYou | 20-01-07 | 10:27

dit is gewoon weer een typies staaltje van kortzichtige stadsmentaliteit .. met het uitroeien of brandmerken van dialect als achterlijk ,wat doe je de nederlandse cultuur aan .. als ze allemaal moeten klinken als zo'n omhoog gevallen unibal met een aardappel in ze keel .. NEE stik smoor staarf en gae maar deaud .. ik wil een unie voor de dialect spekers .. ons dialectsprekers pompt wel jou gas uit de grond verbouwd jou aardappeltjes en ook dat karbonaatje komt uit onze stallen .. grolsch is uit dat uitmundige achterhoekje ook je hertog jan is met een zachte g .. die heineken is niet te zuipen .. elke keer als ik (helaas) naar 1 van de grote steden moet dan ben ik blij als ik er weer uit kan .. abn kiss my shiny white ass .. als ik dan weer in de mooie wereld ben en iemand hoor zeggen van holl joe de bek is eem wief dan denk van heerlijk ik ben weer thuis .. maar voor degene die het niet kunnen laten ga lekker naar die abn regio laat je autoradio gappen ,verwen die junk die een dutje doet in je portiek ,wees gelukkig met 1 miljoen drugstoeristen op jaarbasis .. mischien kan je nog eens een tienerhoertje pakken voor een paar gympies het leven is goed in 020land .. maar bedenk er wel bij dat ons dialectaaltjes het mischien liever achter hoge hekken ziet afgeschermt van de fatsoenlijke wereld ..

tsar | 20-01-07 | 09:55

Amai ...

Soldaat 90-5 Zakhu | 20-01-07 | 09:42

pure afgunst! verder weer buitengewoon tendentieus dit

houdoe en bedankt! | 20-01-07 | 08:27

Trouwens, HULDE aan GeenStijl.nl
Hier mag toch wel blijken dat een zeer groot gedeelte van de lezers uit provincialen bestaat. Om dan toch het lef te hebben dit bericht te plaatsen... een ZEER stijlloze actie! GS doet z'n naam weer eer aan (dat maakt het natuurlijk interessant)

el_vinnie | 20-01-07 | 03:35

@ Ronnie M:
Ook ik spreek zeer goed ABN en krijg nooit opmerkingen over m'n dialect terwijl ik uit limburg kom en in de randstad woon (vanwege mijn muffe klote school). Ik heb een iq van 142 (volgens BNN dan..), ook daar niet over te klagen.
Moet respect hebben voor jou, je blijft wel je zielige randstad verdedigen. Maar zoals je al merkt ben je toch echt in de minderheid qua mening. Je bent gewoon een beetje kortzichtig en kinderachtig, ook al wil je het zelf niet begrijpen/toegeven. Als je gewoon een beetje "the bigger picture" ziet dan moet je gewoon toegeven dat je over zo'n beetje ALLES ongelijk hebt.
Het feit dat je zo praat over de randstad maakt mij echt wel duidelijk dat je gewoon geen verstand van zaken hebt en dus eigenlijk gewoon stil moet zijn. Laat ons gewoon ons zijn en bemoei je er verder niet mee want deze discussie win je toch niet. Als je het niet eens bent dan kom je maar een keertje langs hier (als je tenminste uit je randstad stulpje durft te komen, want veel verder kom je niet). Weet zeker dat je meteen stil bent. Laterrr

el_vinnie | 20-01-07 | 03:28

@SeSch 20-01-07 @ 02:06
Nee, kan ik me voorstellen. De endeldarm van nederland wordt namelijk door echt iedereen gemeden die daar niets te zoeken heeft. Hoe is het met je zachte g-spot by the way?

N=1 | 20-01-07 | 02:26

Krijg toch nou wat! Waarom altijd Limburg?
Het is wel het mooiste stukje van Nederland en Limburgers zijn echt niet dommer of lelijker hoor!

Als Limburgse ben ik trots op het accent en maar wat blij dat hier niet zoveel Mohammeds rondlopen!

SeSch | 20-01-07 | 02:06

@Buck Futter
Tuurlijk en dat bovenstaande verhaal geloof je zelf laat me raden jij komt van het platteland.
Wat is dommer verdwalen waar je nooit bent geweest of continu tegen een tram, trein zeggen? En tegen een metro, ondergrondse trein zeggen?

Ronnie M. | 20-01-07 | 01:35

Vroeger sloegen wij wel eens kindjes in elkaar en pestten ze weg van school. Die kindjes gingen later in Amsterdam wonen. Die kindjes gingen mensen buiten Amsterdam "boeren" noemen, en spraken over "de provincie" zodra ze buiten hun eigen stadsgrens kwamen. Die kindjes zijn inmiddels groot geworden, zeggen dat André Hazes fantastisch is... euh, was en zeggen nu ook dat mensen die met een dialect praten dom zijn.
.
Ik denk dat het dommer is als je je eigen nest bevuilt, je je auto niet voor je deur kan parkeren of als je verdwaalt zodra je je eigen stad uit gaat.
.
Ongezien de tiefus voor alle dialect-haters. En ga vooral lekker deaud in je instant-milieuramp.

Buck Futter | 20-01-07 | 00:53

Toch faain dat mensa uit bijfoorbeejld Almera wel normaal kunna prata. Je kan nie hora waar se fandaan koma!
.
Maar als er iets is waar ik écht schijtziek van word, dan is het wel dat lompe Amsterdamse gewauwel in de reclame op TV en radio. Om nog maar over die griebus-smartlappen uit Palendorp te zwijgen! Nee, DAT klinkt intelligent!!

Buck Futter | 20-01-07 | 00:46

wat reageert men heftig vanuit de provincie, last van een minderwaardigheidscomplex ? Jullie zijn ook tofferikken hoor, alleen ik versta jullie nooit en als je in een lege gasbel of kolenmijn woont, dan zie je weinig van de wereld.

Bopje | 20-01-07 | 00:24

Ik ben dialectisch dus ik heb er weinig last van.

Cryptocheilus | 20-01-07 | 00:18

@winshots
Tja ff vergeten dat daar de grootste gasbel ooit was en dat daar de gaspijp het land binnenkomt. Mijn fout.
Enne ik internet via Adam exchange. (woon in de randstad)
@Fuck You
Dus waar komen de Hogeropgeleiden vandaan en waar denk je dat de kinderen van de hogeropgeleiden gaan studeren.
Kvoel met niet suprieur, ik ben gewoon suprieur.

Ronnie M. | 19-01-07 | 23:55

Ronnie M. 19-01-07 @ 20:34
jij weet niet veel he?
Je stroom komt uit groningen, je gas komt uit groningen, je internet komt uit groningen, je brood komt uit groningen... bedankt voor de reminder waarom ik tien jaar geleden uit de randstad ben weggegaan, ik had gelijk.

winshots | 19-01-07 | 21:58

@Ronnie M.
Wat lul je toch uit je nek man. Dit is zooooooo typisch voor een randstedeling.
Als je je zograag suprieur voelt (omdat je uit een "grote stad" komt) dan moet je dat vooral doen.
Ik ben van mening, dat juist veel hogeropgeleiden uit de randstad wegtrekken omdat de randstad er nou niet echt leefbaarder op wordt.

FuckYou | 19-01-07 | 21:54

Ronnie M. 19-01-07 @ 20:34

Ah Amsterdam heeft last van de gristenhonden.Lekkere wereldstad is dat waar de zwarte kousen het uitgaans leven beteugelen.saltlake city is nog wereldser.

miko | 19-01-07 | 21:25

@Lagging
Iemand uit de randstad spreekt veel meer ABN dan eigen dialect omdat ABN veel meer word gesproken in de randstad dan op het platteland. En daarom is het makelijker overschakelen.

Ronnie M. | 19-01-07 | 20:56

Hoxha vergeet de Zeeuwen te vermelden. Als dialect-sprekende (op de zeldzame momenten dat ik geen Engels spreek) Zeeuw heb ik echter wel een echt doctoraat, wat zowel Hoxha als het gros van de randstedelingen hier volgens mij niet kan zeggen.

Verder trapt dit bericht een open deur in. Mensen die meer studeren zijn over het algemeen meer mobiel (qua woonplaats) wat het vasthouden aan een dialect nagenoeg onmogelijk maakt. Ook het studeren zelf maakt het vasthouden aan een dialect voor velen onmogelijk. Ook wat arbeid betreft geldt dat het niveau evenredig is met diversiteit van collegas, dus plat Haags praten tegen een collega uit Limburg zal ook niet echt effectief zijn.

Het is dus niet het dialect wat de mogelijkheden van een persoon beperkt, maar de capaciteiten van de persoon die het vasthouden aan een dialect beperken. Het is nogal verbazingwekkend dat die KraayKamp daar niet naar heeft gekeken. Maar goed, het niveau in Nijmegen is natuurlijk zowiezo nogal treurig.

Dat dit enkel voor provincialen zou gelden is verder ook onzin. Iemand die enkel een Haags of Rotterdams dialect spreekt heeft precies dezelfde beperkingen. De hetze van randstedeling tegen provinciaal is dan ook volledig misplaatst.

Lagging | 19-01-07 | 20:43

Trouwens, een man met een zachte g vin ik sexy

sanspareille | 19-01-07 | 20:36

Maar dan moet ABN ook echt ABN zijn en niet of bekakt, of van dat helemaal niet om aan te horen nouveau riche Goois, dat voor ABN wordt aangezien maar het lelijkste dialect van Nederland is. Kinderen vooooorrrrrhhhh Kinderrren hockey-Rrrrrrr'en yek!

sanspareille | 19-01-07 | 20:35

waarom bestaat de zogenaamde elite in de randstad dan uit provincialen?

Lijkt me erg interessant om te weten waar de heren van de redactie zelf vandaan komen!

20 Bier bitte!! | 19-01-07 | 20:34

@miko 19-01-07 @ 20:03
Omdat als die kut gristenhonden met hun kut regels geen vergunningen geven tja dan word het moeilijk om een goed restaurant te vinden. Ik ben trouwens meer van de fastfood savonds. dat uitgebreid dineren dat doe ik meestal wat eerder.
Ik vind het grappig dat je mij al kent en dat je beweert dat ik NIET elke werelddeel heb bezocht. En deur aan deur verkoop kom op, you can do better than that. Dat bestaat volgens mij niet. En wat voor werk ik heb gedaan nee vis heb ik nooit verkocht. Als ik ga vertellen wat ik allemaal heb gedaan dan gaat de server roken. Maar het gene waar ik trots op ben is dat een tijdje Service Engineer ben geweest van het VlaamsParlement. Dat was tof enja belgen zijn inderdaad dommer dan nederlanders.
Enne wat heeft groningen te bieden als Postbank daar weggaat stort de groningse economie in netzo als toen met KPN.
Ga toch fietsen, kill.

Ronnie M. | 19-01-07 | 20:34

Maar wat doen we nou met Jantje Shit?????
Die wordt ook regelmatig ondertitelt op TV.

Dundunbanza | 19-01-07 | 20:19

Dit sjleet ja ga nurgens op!

over ABN gesproken he...

zet de tv eens aan en let eens op hoe de "Randstedelingen"praten ;)

ik hoor constant "hij hebt de boodschappen gedaan" .... dat heb ik een Limburger nog nooit horen zeggen... wij weten gewoon dat het " hij heeft de bodschapen gedaan heeft.."

Daarbij klinkt het Engels, maar vooral het duits bij de "Randstedelingen" al eens helemaal niet.. sterker nog... ga eens op vakantie naart bijv. Oostenrijk... De limburger weet wel maar even hoe hij 3 croissants moet bestellen.. " 3 croissants, Bitte..." zie je erna iemand met "de harde G" aankomen... die wijst naar de croissants en steekt bij wijze van spreken 3 vingers op... wie loopt er nu achter??

De Grust,

D'r Ecke.

d'r ecke | 19-01-07 | 20:15

@miko
Meisjes in de randstand zijn wat slimmer en moeilijker te versieren dus...
En zo te lezen hebben meer dat gedaan, als je uit Den Haag komt geeft dat gewoon meer respect dan wanneer je je uit een kudtdorp zoals Ensel komt. Kan je wel jaloers worden maar het is gewoon zo.

Ik typ snel en niet zeiken je weet wat ik bedoel.
Ik had het over nu wanneer ik in die dorpen loop voor een lunch in de plaatselijke patatboer. Is gewoon anders. of als ik ga naar de buurtsuper ga en wat drinken haal.
En mijn werk als je goed las kon je dat al opmaken.
ICT oplossing aanbieden voor particulieren en bedrijven tegen betaalbare bedragen en aangezien in vrijwel elke huis een pc staat... kom ik overal.
ow ja ICT oplossigen aanbieden betekent Computer problemen oplossen in simpel nederlands.

Ronnie M. | 19-01-07 | 20:09

@Aktivist 19-01-07 @ 19:32
Dat valt mij ook altijd op. De Engelse uitspraak van Hollanders is niet om aan te horen. Komt door al die harde klanken in de eigen taal denk ik.

sjaakdeslinksesul | 19-01-07 | 20:07

Ronnie M. 19-01-07 @ 19:54

In welk markt segment begeef jij je???Zal wel schrapen zijn met zo een klanten bestand.Wat deed je eerst??Met vis op de markt staan??

miko | 19-01-07 | 20:07

Ronnie M. 19-01-07 @ 19:54

Nee maar het vertier in amsterdam zoeken??Verder kom je niet jongetje. Ik heb wat meer van de wereld gezien dan jij want je moet deur aan deur langs in Nederland om je software te verkopen(how low can...)de afterparties in adam zeker in die afvoer putjes waar pooiers hoeren en travestieten hun laatste lijn aan het uitwerken zijn.Noem eens een goed restaurant op waar je na 2300 uur nog gewoon kunt eten.En dan niet die kut kebab en kwikkiesvreet schuren meenemen.Ach het is al eerder gezegd maar Groningen is veel beter dan A.dam.

miko | 19-01-07 | 20:03

Ach ronnie m ging meisjes scoren op het platteland... Tja in 020 gaza ghetto hebben ze of een baard of een nikaab.
Wel raar trouwens, dat je zo veel vrouwen kunt scoren als men kan ruiken dat je uit de randstad komt en dan achterbaks gaat doen.Je spreekt geen ABN pekko maar je lult.En dat werk van je, wat is dat dan??Deur colportage ??Gezien je comments ben je de grootste boer hier !!

miko | 19-01-07 | 19:57

@miko
ach, Meneer is nooit in Amsterdam geweest, wat schattig.

whahahahahah, ik weet precies wat voor computers je bedoelt dos of ouwe pcl´s. Ga toch fietsen. De meeste boeren werken allemaal op Win98 of ME. En dat is gewoon waar, hun idee om een nieuwe computer te kopen is 2e hands tekijken. Laatst een klant boos op mij omdat ik bepaalde software niet kon installeren (nieuwste NAV) mevrouw had een "nieuwe" computer gekocht. Een PIII 800 met 64mb en WinME. Ga jij maar ff uitleggen dat winxp daar niet op werkt (ja, werkt wel maar niet goed)
Praat alsjeblieft niet over computers en plattelandbewoners. Trouwens in de randstad heb je ook zulke mensen maar die noemen wij weer bejaarden.

Ronnie M. | 19-01-07 | 19:54

Een marokkaan steelt = een plattelandbewoner is achterlijk.
@Ronnie M. 19-01-07 @ 18:41

Het ongelijk van dit onderzoek is bewezen.

Don Quichote | 19-01-07 | 19:47

Ronnie M. 19-01-07 @ 16:55

Sukkeltje,Im amsterdam is geen moer te beleven na 11.59 pm.in menig boerendorp gaat het dan nog door.Waarschijnlijk vind je de randstad vetcool of zo maar de gemiddelde welstand is een de provincie toch een beetje hoger.Het gemiddeld opleidings niveau is ook in de provincie hoger (zoek maar op)En wat betreft die computers, de boeren en tuinders werken al veel langer met computers dan de gemiddelde kantoor pik in zijn suffe cubicle in die suffe kantoor toren.!Ik denk dat je het onderzoek eerder om moet draaien.Niet de taal verteld dat iemand dom is maar een sukkel die niet weet wanneer(als hij het kan)hij abn moet praten en wanneer zijn dialect.
en trouwens als het perfect nederrlands praten een garantie voor slim heid is dan mogen we al die belgen mopjes ook de vuilnisbak in pleuren.Of niet van maerlant,veest etc !!

miko | 19-01-07 | 19:41

Kudt. Hoe kump dat noe dat ik toch directeur binne wordn en twee ton per joar verdeen? Dom gezeik. Maar jullie hebben wel gelijk.

vanrechtsheeftvoorra | 19-01-07 | 19:35

Aleens een "ABN"-sprekende Randstedeling engels horen spreken?
*Doet snel oordopjes in*

Aktivist | 19-01-07 | 19:32

Holland staat straks onder water, dan heb je ook geen Hollanders meer, maar zitten ze allemaal hier in het zuiden.

souty | 19-01-07 | 19:29

Dialectsprekers hebben ook minder orgasmes en die ze hebben zijn van minder kwaliteit.

Vossie | 19-01-07 | 19:26

Mrs Beam werd furieus toen ze dit artikel las.
Ik persoonlijk kan me wel vinden in de conclusie van GS.

Jim Beam | 19-01-07 | 19:10

Er wordt Limburggggggggers zelfs noggggggggg op de HBO ggggggeleerd hoe verderfelijk, egggggoïstisch en arrogggggant zijn. En ik moet zegggggggen, ik ben het er helemaal mee eens.

Leck mich am arsch!

Alaaf. Alaaf. Alaaf.

Likqua | 19-01-07 | 19:04

@Hop Tap Sap 19-01-07 @ 17:54

<quote> LIMBOLAND is NIETS <quote>
hoe kom je er bij?
Limburg is top

Ze vragen je er de hele dag of je ergens trek in hebt.
Je kan geen stad inkomen, wat zeggen of het is ...."WABLIEF..??

......... HUH.......... WABLIEF.......??

"Nou doe mij maar 2 Kre-kette en een friekedelluhtje met"

AlDus | 19-01-07 | 18:51

"begint al in de kleuterklas, waar dialectsprekers door abn-sprekende onderwijzers al als dom volk behandeld worden"

Even voor de duidelijkheid, in Brabant krijg je, begreep ik van een ervaringsdeskundige, les van dom volk dat dialect spreekt en bovendien een aan vijandigheid grenzend wantrouwen koestert tegen Nederlanders. Ze hebben er gewoon een miderwaardigheidscomlex en er een handje van om zielig te lopen doen.

Lettera22 | 19-01-07 | 18:50

Als ik zeg: ten oosten van ons land wonen mensen, die ooit onze vrijheid, onze fietsen en (het ergste van alles) onze wereldbeker ontnomen hebben. Waarom zitten we dag in, dag uit op elkaar te kankeren om onze dialecten en waarom hebben we alleen een hekel aan die tyfusmoffen tijdens een groot voetbaltoernooi? Lekker belangrijk, dat gezever over al die kutaccentjes en waar we vandaan komen.

reaguurdert | 19-01-07 | 18:45

@Don Quichote 19-01-07 @ 18:29
Als je van luxe naar armoede gaat dan is dat heel moeilijk integreren omgekeerd trouwens ook hooor.
Maar ik wou het eigelijk weten van Meneer de bier :)
Ik ben echt vrijwel overal geweest maar over het algemeen zijn platteland bewoners gewoon zo.
Een marokkaan steelt = een plattelandbewoner is achterlijk.

Ronnie M. | 19-01-07 | 18:41

BESTE MOAR WEER en groet'n uut drenthuh

altijdge(i)ldvoorbie | 19-01-07 | 18:40

alsikutnietwist

Kwatz | 19-01-07 | 18:37

Hehehehe Bedoel Natuurlijk Houdoe Hé!!!!

Funky^^ | 19-01-07 | 18:31

Eindhoven De Gekstuuuuuh, BOERUUUH .. Eey HouHoe Hé!!!

Funky^^ | 19-01-07 | 18:30

@Ronnie M. @ 18:18
Als ik die mag beantwoorden, als provinciaal?
2 min naar de Edah, 3 naar de AH of C1000, 1 min. naar de Aldi.
De dorpjes waar je komt zijn niet representatief voor de provincialen, het overgrote deel is net zo geurbaniseerd als de stedeling. De desillusie van de randstedeling die berooit terugkeert van een buitenlands avontuur heeft eerder te maken met intergratieproblemen.

Don Quichote | 19-01-07 | 18:29

@de bier 19-01-07 @ 17:46
Grappig dat je dat zegt, want ik ben 50% voor mijn werk buiten de randstad. wat ik ervaar is dat mensen in dorpen je allemaal aankijken en als je langs loopt fluisteren dat achterbakse gedoe. Als of ze ruiken dat je uit de randstad komt. Het is maar waar je geboren bent ik kan dus niet tegen stilte constant en dat lawaai valt mee voor iemand in de randstad.
Wel komisch dat ik precies het tegenovergestelde dan jij ervaar.

Just a question, hoeveel minuten is het LOPEN van jouw huis naar de grote supermarkt zoals AH/LIDL/ALDI.

Ronnie M. | 19-01-07 | 18:18

en om aan dit artikel toe te voegen: een beetje intelligent iemand kan zowel dialect als abn spreken...
is niet zo moeilijk, schakel zelf ook een aantal malen per dag over van "latâh" tot "tot ziens"

Dhr. de Wit | 19-01-07 | 18:01

@Herman Flipsen 1645

Grappige discussie, Fries is weldegelijk een internationaal erkende taal, tijdens mijn studie in Engeland zat ik bij een chick op de kamer/studentenhuis die Engels studeerde en een gehele course Fries volgde. Of zoals zei het noemde 1 van de grondvestte van het oude Engels.

Limburg is idd nix, aan alle randstedelingen: LIMBOLAND is NIETS. Vooral in die stinksteden blijven zitten zou ik zeggen. En vooral lekker samen met jullie antiliaanse, marokaanse, turkse en andere imams DE multiculti zijn!!! Grote LOL voor jullie ABN'ers. Ajuu!

Hop Tap Sap | 19-01-07 | 17:54

Ach ja, beter een dialect dan een spraakgebrek, zoals bijvoorbeeld Amsterdams.

Houdoe!

Sytze Vliegen | 19-01-07 | 17:52

d'n Turfsteker 19-01-07 @ 17:23
Als die wijven net zo zuigen als dat ze lullen, en je doet er ook nog een condoom omheen, dan voel je niks. Kun je m net zo goed in je prins carnavalpak steken

Heat | 19-01-07 | 17:51

Dit is helemaal geen Limburgs... maar DUITS...... LUTSERS

ech wel | 19-01-07 | 17:51

@ Traag
tuurlijk komen de leukste reaguurders uit de provincie! :)

glyce | 19-01-07 | 17:49

Ronnie M. 19-01-07 @ 17:36
Ik ervaar het juist heel anders. Ik ben 50% voor m'n werk in de randstad, maar ik ervaar juist geen luxe, alleen lawaai, onverschilligheid en desinteresse. Verder ervaar ik er veel meer vooroordelen dan in de rest van Nederland, terwijl er zo hard wordt geroepen hoe tolerant en ruimdenkend ze wel niet zijn. Nee, de luxe ervaar ik thuis, in het rustige oosten.

de bier | 19-01-07 | 17:46

@Ronnie M
Is er dan wel zoveel verschil tussen randstedelingen en provinciale stedelingen, dacht het niet, uit ervaring. En bovendien is de levensstandaard van de varkensboer hier in Brabant niet lager dan die van de grachtenbewoner.

Don Quichote | 19-01-07 | 17:43

@De bier
Precies je hebt ze overal. Maar ik merk zelf uit mijn eigen plak asfalt tussen de wei (Groningen) dat dialect sprekers stil zitten, maar toen ik in R'Dam woonde ervaarde ik het zelfde.

Zieke eend | 19-01-07 | 17:39

Bonnie kom je buiten spelen?

De Pruis | 19-01-07 | 17:38

@de bier
Och ik hou van vernieuwing. Zonder vernieuwing blijft alles bij de oude en zou geenstijl.nl niet bestaan.

Ronnie M. | 19-01-07 | 17:37

@de bier
Waarom denk je, als je van uit de stad naar het buitenland gaat. Vaak spanje, zuid frankrijk, italie dan heb je gelijk dat de randstedelingen terug komen. Er is niet veel verschil tussen het boerenleven in brabant of boerenleven in spanje.
Als je van de randstad komt ga je in status ver na beneden, geen luxe leven meer en dat speelt bij veel van die mensen. lees het boek "Ik mis alleen de hema" van Sikkel en Witter maar eens.

Ronnie M. | 19-01-07 | 17:36

Die laatste zin klopt niet, komt door mij dialect :).
@Ronnie
Doe jij aan trends?
Meelopert! :)

de bier | 19-01-07 | 17:30

Zieke eend 19-01-07 @ 17:20
Inderdaad. Veel mensen uit mijn omgeving hebben een bestaan opgebouwd in het buitenland. Waar ik ze veel over hoor, is dat de meesten die daar slagen toch echt uit de provincie komen. Veel figuren uit het westen (behalve noord-Holland) krijgen weer heimwee, of lopen te janken dat ze zo hard moeten werken. Grote mond, weinig daden en dat is juist ook mijn ervaring die in Nederland ervaar.

de bier | 19-01-07 | 17:28

@Ronnie

Racisme, foute rap, onverstaanbaar praten, Lonsdale truien, werkeloos zijn

Zieke eend | 19-01-07 | 17:25

@de bier
Nee trends van het platteland, dat is logisch.

Noem een paar trends dan???

Ronnie M. | 19-01-07 | 17:24

Dat kan allemaal wel zo zijn, maar ik heb vanavond een hell of a party met twee vrouwen en een pak condooms!!!!!! HOUDOE en KEI goei WEEKEND he!!!

d'n Turfsteker | 19-01-07 | 17:23

@reinhardt mey: en ik dacht dat itteren cadier en keer en borgharen altijd onder water stond

bastyboy | 19-01-07 | 17:22

Ronnie M. 19-01-07 @ 17:15
Trends uit de randstad!!!
Whoehahahaha

de bier | 19-01-07 | 17:21

@ Ahasveros: het heeft er allemaal niets mee te maken dat de RuG de beste is, waardoor de top-studenten uit het westen hier komen leren...
natuurlijk.

winshots | 19-01-07 | 17:21

Er wordt nu gekeken naar mensen buiten de randstad maar als ik een amsterdammer of een hagenees hoor praten klinkt dat ook niet als ABN maar eerder achterlijk. Streektaal is achterlijk omdat je daar me aangeeft dat je niet buiten je eigen stukje Nederland kunt functioneren. Zo'n calvinistische kutinstelling van ik blijf toch mij hele leven hier.

Zieke eend | 19-01-07 | 17:20

@Ahasveros 19-01-07 @ 17:10
Wat is Shabbat Shalom!
@Zo jammer! 19-01-07 @ 17:16
whheheheheh :)

Ronnie M. | 19-01-07 | 17:19

zeur maar over limburg hoor, veel plezier met autogassen happen en tegen het beton aankijken. Succes met zwemmen als de dijken het begeven.
Ik blijf wel in het 'achterlijke' limburg vlakbij het bos en kleine dorpen of steden met minder criminaliteit of asociaal volk.

Ik vind trouwens Amsterdams/rotterdams/haags of watvoor randstad accent stukken erger dan limburgs. Kijk ik spreek limburgs of ik spreek ABN ik kan het allebei ( is ook totaal anders). Iemand met een mokums dialect kan niet zeggen ik praat nu ABN en nu met accent die praat altijd onverstaanbaar voor mensen die het taaltje niet kennen.

(verder kun je mensen die geen carnaval vieren eigenlijk toch niet serieus nemen).

reinhardt mey | 19-01-07 | 17:18

Ahasveros 19-01-07 @ 17:10 Shabbat Shalom!=Nieuw wapen?
Het Israelische heeft vandaag zes Shabbat Shaloms afgeschoten tegen Pallesteinse doelen.

Zo jammer! | 19-01-07 | 17:16

@de bier 19-01-07 @ 17:03
dat je in Den Haag voor 24:00 binnen moet zijn in de cafe´s moet je de gristenhonden voor bedanken. Qua uitgaan moet je gewoon in Amsterdam wezen daar kan je 24 uur per dag feesten mits je de juiste plaatsen en mensen kent. van de afterparty to the party to the afterparty.
De randstad bestaat uit gegroeide dorpen en tussen die gegroeide dorpen heb je de 4 grote steden.
Hmmm Nederland bestaat uit adel, arbeiders en boeren laten we dat niet vergeten. En de meeste migranten voornamelijk turks/marokanen/Chinezen zijn boeren klopt. Maar de alle andere migranten niet.
En trends? Wil jij beweren dat de platteland bewoners de trends zetten die de randstedelingen volgen??? zal toch wel zeker anders om zijn.

Ronnie M. | 19-01-07 | 17:15

Hmm. Ik ben geboren in Brabant dus ik word regelmatig als 'boer' bestempeld op basis van mijn afkomst. Dit gebeurt echter uitsluitend wanneer ik randstedelingen over mijn afkomst vertel. Ik spreek vloeiend algemeen beschaafd Nederlands, Engels, Frans en Duits (en kan me redden in het Spaans. Ik red me net zo goed in Amsterdam als in mijn woonplaats. Na een dagje Amsterdam horen geboren Jordanezen niet eens dat ik geen plaatsgenoot ben. Toegegeven, ik heb een paar uurtjes nodig om een accent voor 100% over te nemen maar het lukt vooralsnog overal (Amsterdam, Rotterdam, Enschede, Roermond, Londen, Keulen). De Nationale IQ-test leverde me overigens 137 punten op en ik heb een baan op academisch niveau in de Lichtstad in het zuiden des lands waar ik heel tevreden mee ben. Kortom in het Nimweegsche is wederom toponderzoek verricht!! Hulde! (corporaal Leidsch is inderdaad ook geen probleem..) Tijd voor de vrijmibeau!

BeetjeBrak | 19-01-07 | 17:15

bebop 19-01-07 @ 17:08
Zeer juist beschreven..

de bier | 19-01-07 | 17:11

@Ronnie M. 19-01-07 @ 16:55

Klopt! In mijn jongere jaren betrapte ik twee van die Grunningerts dat ze tegen enkele meiden aangaven uit 020 te komen. Die chicka's natuurlijk vet onder de indruk...

Totdat mijn mattie allerlei 'moeilijke' vragen ging stellen over bekende clubs die die boeren natuurlijk niet kenden...
Damn! wat gingen die lutserts af man!

Shabbat Shalom!

*pleit voor Stadsstaat Randstad*

Ahasveros | 19-01-07 | 17:10

Toen ik jong was (17) kreeg ik altijd de neiging om op de trekker te springen en die pisvlekkies uit de Randstad eens lekker te laten schrikken. Ik vind het nu geloof ik alsnog jammer dat ik dat niet heb gedaan, dan waren die schrijfsels van Ronnie M. ons nu bespaard.

Trein meisje | 19-01-07 | 17:09

'Dommer gevonden worden...'
Wat nog niet hetzelfde is als 'Dommer zijn...'
Maar het is inderdaad een feit dat mensen, als die horen dat ik in Brabant woon, er op voorhand van uitgaan dat ik dommer moet zijn. Ook blijken ze er achteloos vanuit te gaan dat men mij dan mag benaderen met zo'n grote (Hollandse) muil.
Zelden zo'n dom gedrag meegemaakt.
==

bebop | 19-01-07 | 17:08

Ronnie M. 19-01-07 @ 16:55
Dan kreeg je de afgelebberde sletjes. Voor 24:00 moet je in de randstad ergens binnen zijn, anders kom je er niet meer in. In Groningen kun je echt 24 uuur per dag stappen. Als je ooit in een echte wereldstad bent geweest dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat de randstad bestaat uit een paar gegroeide dorpen. Zie ze toch eens "urban" zijn daar in het westen. Op TV zie ik alleen maar Polder rappers, polder mode-ontwerpers polder interressant doende figuren. Zelfs de immigranten zijn grote boeren. Nederland bestaat alleen maar uit boeren. Iedereen weet dat, maar in het westen willen ze het niet weten..

de bier | 19-01-07 | 17:03

Ronnie M. 19-01-07 @ 16:55
Wow, dat moest ik echt 3x lezen voordat ik er een touw aan vast kon knopen!

winshots | 19-01-07 | 16:59

winshots 19-01-07 @ 16:43
ok:
zuid heeft veel industrie (chemelot, moerdijk)
zuid heeft samen met de rest van de euregio een grote kennis op allerhande high-tech ontwikkelingsvlakken (regio eindhoven/chemelot)
zuid heeft de grootste binnenhaven van europa (maasbracht)
zuid heeft een groot logistiek centrum (venlo)
en bovenal:
zuid heeft niet zo'n arrogante, over het paard getilde, egocentrische en domme mensen zoals de randstad.
hier is het tenminste nog gezellig en bourgondisch !

DenLangel*l | 19-01-07 | 16:58

@Wooly Bully 19-01-07 @ 16:48
Ik zeg niet in welke stad bij de grens met Noord-Brabant en Belgisch-Limburg ik sinds enkele jaren woon, maar ik ben het geheel met je eens. Het getuigt van minachting als ambtenaren of bedienend personeel in winkels je in het lokale dialect aanspreken.

tegengas | 19-01-07 | 16:57

@reaguurdert 19-01-07 @ 16:37
De politie wordt geacht ABN te spreken, dat het niet gedaan word is eigelijk niet boeiend om er over te schrijven.
@schuldige_omstander 19-01-07 @ 16:45
Den Haag, die mooie stad achter de duinen.
Den Haag/Amsterdam/Rotterdam voldoen aan de defenitie Big City. Kijk dat londen even groot is als de provincie utrecht en bijna net zo veel mensen als in de randstad wonen (7,3 milj) wil niet zeggen dat wat er in londen te vinden is ook in onze steden zijn te vinden.
Kijk dorpen buiten de randstad zijn na 20.00 dood en op zondag. Wil je iets halen moet je naar de grote stad. Is dat Arrogantie? dat wij meer middelen hebben over uitgebreider te leven dan iemand uit een dorp.
Toen wij jong (17) waren, pakte we de trein naar dorpen buiten de randstad om vrouwtjes te versieren en te imponeren dat we uit de randstad kwamen het werkte wel keer op keer. Tja dan voel je superieur.

Ronnie M. | 19-01-07 | 16:55

Helemaal terecht !!!

Al-Caps | 19-01-07 | 16:54

njaa standaard gezever!

niks mis met Brabos/limbo's..
al die hollanders die altijd denken Beter te zijn!
stel protestante rukkers!

Tmuts | 19-01-07 | 16:54

Ach, de randstad. Alles word er zo opgehemeld, alles is er beter, tot je er bent. Ik heb dan altijd dat Doe Maar zinnetje in m'n hoofd: Is dit alles...

de bier | 19-01-07 | 16:52

En twents staat niet in het rijtje. zo zie je maar weer. De wijzen komen uit het oosten

De jaagmeester | 19-01-07 | 16:51

@Ronnie M. 19-01-07 @ 16:24
ABN bij de NOS en RTL? Lamenielache! Het Gooise/bekakte dialect heerst op TV. Luister maar naar Sacha de Boejw, die trutten van RTL Boulevard (Daphne uitgezonderd), alle soapseries, en de ergste van allemaal Reinout Oujwlemans. Niet één lijkt er nog een normale rollende r uit te kunnen spreken.

Kees Maf | 19-01-07 | 16:51

HAHAA niemand praat fatsoenlijk nederlands dus iedereen is dom??

De jaagmeester | 19-01-07 | 16:50

@ronnie m
ik spreek ABN en het is best achterlijk om tegen een Limburgs sprekende blauwe pet te praten

Wooly Bully | 19-01-07 | 16:48

Overigens spreekt nog geen 15% van de Nederlanders ABN.

schuldige_omstander | 19-01-07 | 16:47

Okeej, m'n Nederlands klinkt misschien niet zo ABN als het eigenlijk zou 'moeten'. Maar daar staat tegenover dat ik vloeiend Duits, Engels en Frans spreek zonder last te hebben van die typische harde G en rollende RRR...

stretch | 19-01-07 | 16:46

Ik kom dan wel uit Twente, maar ABN beheers ik vele malen beter dan menig over-het-paard -getilde randstedeling.

Geen idee hebben wanneer je kennen of kunnen gebruikt, of leggen en liggen of nog erger als en dan door elkaar halen. Dat is nog heel veel meer dommer dan "doe de deur eens los" ipv "doe de deur eens open" om maar wat te noemen.

Kortom:
Tongval, oke...
Dialect: doe eens ABN leren
Grammaticale onjuistheden: Doe eens inburgeren

Mosselprikker | 19-01-07 | 16:46

in the end vinnik opleiding en status ook nog heul weinig zeggen over intelligentie...

De Siamesekolibri | 19-01-07 | 16:46

@winshots 19-01-07 @ 16:43
Daar komen de industrieen (1830 all over again)

Ronnie M. | 19-01-07 | 16:46

@Ronnie M. 19-01-07 @ 16:17 Ben benieuwd waar jij dan komt! Mijn ervaring is juist dat mensen in de randstad weliswaar vriendelijk zijn, maar amper hartelijkheid kunnen uitstralen. En verstand van computers? Die is daar net zo aanwezig als in de rest van Nederland. Hoewel mischien wel wat minder tussen de echte platte kutburgers van de vier grote steden (woeha, "steden". Tokyo. New York. Madrid. Londen. Dat zijn steden) omdat die nu eenmaal vinden dat als je in "de grote stad" woont, je dat allemaal niet nodig hebt. Een soort van misplaatste arrogantie en superioriteit.

schuldige_omstander | 19-01-07 | 16:45

@tegengas 19-01-07 @ 16:40
Helemaal met je eens, maar enkel Fries is een als Taal (al is het alleen in Friesland) erkende streektaal.
*gaat vast thee zetten*

Herman Flipsen | 19-01-07 | 16:45

ABN niet in Haarlem, maar in Dronten (onderzoek van dialectoloog Harrie Scholtmeijer: in Dronten ontstond het meest pure ABN, omdat alle nieuwkomers 35 jaar geleden elkaar moesten verstaan. De tweede generatie slaagt daar nu in)

Kon me al niet voorstellen dat de mensen in Haarlem beter Nederlands spreken dan ik..

Marsnel | 19-01-07 | 16:45

@ Boze Buur 19-01-07 @ 15:38

Bedank jochie! Stelletje dakhaozen.

PinkPoodle | 19-01-07 | 16:44

@Ned Flanders 19-01-07 @ 16:34
Volgens mij vergis je je echt hoor. Dat dronken vechten heeft de randstad toch echt geleerd van het platteland, wij hebben het alleen geperfectioneert. Dat Schreeuwen in de supermarkt is een eigenschap van een tokkie, die heb je overal. Voornamelijk op het platteland maar oke.
En daarom komen er veel meer "rijke" toeristen naar de randstad uit alle plekken van de wereld. En het platteland heeft als toerisme de "arme" randstedelingen, duiters en belgen. Tuurlijk is veel beter.
En laten we over criminaliteit niet beginnen.
Enne het is niet aan jullie te beslissen of wij komen, dat beslist Den Haag.
Pik In het is vloed. :)

Ronnie M. | 19-01-07 | 16:44

de gemiddelde randstedeling heet onderhand mohammed, is het erg dat zijn mening me niet zo aan mijn reet kan roesten?

supah | 19-01-07 | 16:44

De geesten worden langzaam rijp gemaakt...

Dit alles moet je natuurlijk zien in de context van een aanstaand drie-provinciën NL: West, Noord en Zuid (Oost delen we op tussen Noord en Zuid).
West heeft de havens, Noord heeft de energie, en Zuid heeft ... eeeh ... nou ja, verzin maar wat.

winshots | 19-01-07 | 16:43

lol @aangeprokenen

The Patriarch | 19-01-07 | 16:43

@DenLangel*l: HBO? of je nu ABN spreekt of brabbelt, niet vloeken!

bastyboy | 19-01-07 | 16:43

@ el_vinnie

Vertel dan eens wat voor cultuur er dan wel leeft op t knollenland i.p.v. wat ik net zei. Of ben je daar nog mee bezig het te verzinnen?

reaguurdert | 19-01-07 | 16:42

@Mister 10 19-01-07 @ 16:33
Fries is een gebrek....

KABAAL | 19-01-07 | 16:41

@Herman Flipsen 19-01-07 @ 16:28
Klopt dus allebei. Een streektaal is een erkende taal. Niet te verwarren met streektaal in de betekenis van dialect, zoals de dikke Van Dale schrijft. Het heeft een lagere status dan de officiële taal van het land. Europese stukken zul je dus nooit in het Baskisch, Fries of Retoromaans zien.
Het Fries heeft de erkenning van taal al sinds mensenheugnis. Het Limburgs heeft de erkenning van streektaal pas sinds kort, zij het met een lagere status dan het Fries.

tegengas | 19-01-07 | 16:40

noorderlingen stinken uit hun bek, zuiderlingen ruiken naar kontgat

borderlijntje | 19-01-07 | 16:39

als limburger kan ik zeggen:
ga es deaud, stelletje mongeaulen uit de randstad.
in mijn eigen omgeving zie ik niets terug van dit beeld omdaat zo ongeveer mijn gehele vriendengroep, net als ik, op HBO of universiteit zit.

maar misschien ben ik een van d eweinige mensen hier die het besef hebben dat dit land uit meer dan de randstad bestaat.

DenLangel*l | 19-01-07 | 16:38

@de bier
Die boeren blij dat het geen mondeling examen was.

The Geus | 19-01-07 | 16:38

@ Ronnie M.
Ga maar eens op cbs kijken waar het SOA percentage onder de inwoners hoger is... hier in limburg of in de randstad!
Trouwens: HAIJE ik ga werken!

el_vinnie | 19-01-07 | 16:38

@ Ronnie M.

Politie die ABN spreekt? Misschien de stem op hun antwoordapparaat, maar ik ben op veel plaatsen geweest en op elke plek hoorde ik elke agent op een verschillende brabbeltoon zeggen over loze verkeers-en gedragsregels. En de koningin de ABN spreekt? Ik ben geen republikein maar als ik naar de troonrede luister hoor ik altijd met afschuw dat bekakt Nederlands met mofrikanenaccent.

reaguurdert | 19-01-07 | 16:37

@-=PyP=- 19-01-07 @ 16:05
Ik dacht 't niet; ik werk in 020 en woon er in de buurt. Regelmatig zie je hier de mooiste bakken rondrijden (ook in het weekend, dat zijn dus de 'locals'). In brabant vertoef ik ook regelmatig (komt m'n vrouw vandaan), daar zijn de wagens lelijker en/of ouder.

Kees Maf | 19-01-07 | 16:36

Er wordt wel geschermd met de IQ-test als Bonnie St Boorel een IQ van 52 heeft. Hoe zat het een paar jaar geleden ook al weer met de boeren. Stonden ruim bovenaan tijdens de IQ test.

de bier | 19-01-07 | 16:36

groningen de koningen!

ed.. | 19-01-07 | 16:36

Yup, dit artikel is weer geschreven door Hollanders. Van die mensen die keihard door de supermarkt hun kinderen gaan roepen en gaan vechten als ze dronken zijn. Die mensen, waaraan men in het buitenland zo een hekel aan heeft, die mensen die Nederland een slechte naam bezorgen. Nee, veel beter dan Friezen, Tukkers, Brabo's of Limbo's. Als de randstad echt dat criminele stinkhol is geworden waar het nu op afstevent komt alles naar het zuiden. En dan willen we jullie niet.

Ned Flanders | 19-01-07 | 16:34

@TyfusLeijer 19-01-07 @ 16:21
Over het algemeen interesseert het me geen kont hoe iemand praat en uit welke streek van dit grote land hij vandaan komt. Het wordt pas problematisch als je je als enige randstedeling tussen een groep dialect-sprekende limbo's bevindt. Plat Zuid-Limburgs... hallo, bent u mof? Verder is ABN op de publieke tv-netten wel wenselijk. Zo ben ik nog steeds niet gewend aan de smakkende donkerbruine stem van Maud Hawinkels: zoooooo kan ut oooook!

Murdockyoufool | 19-01-07 | 16:34

@el_vinnie 19-01-07 @ 16:31
Wat is jouw cultuur dan? Nueqen sjonder condoom?

Ronnie M. | 19-01-07 | 16:34

@ exhxv666 19-01-07 @ 16:27:
hihihi. Dat komt omdat er hele volksstammen, voornamelijk woonachtig in het westen van het land, een accent (tongval) voor een dialect aanzien. Voor de vorm vergeten zij daarbij de iedereen in dit landje een accent heeft. Ignorance is bliss zullen we maar zeggen...

koyt | 19-01-07 | 16:33

Fries is geen dialect, Fries is een taal. Lutsers.

Mister 10 | 19-01-07 | 16:33

*Blij is dat GS geen gezellig Skype kanaal heeft*

CoJoNes | 19-01-07 | 16:33

@ reaguurdert
Haha, ja je bevestigd alleen maar wat ik bedoel. Als je denkt dat dat het enige is wat wij doen dan ben je pas echt een mongool.

el_vinnie | 19-01-07 | 16:31

Ik stel dan ook voor om preventief boeren te weren op de universiteit. Dat scheelt weer verspilling van overheidsgeld aan niet afgemaakte studies.

bastyboy | 19-01-07 | 16:30

@Wooly Bully 19-01-07 @ 16:26
Omdat mensen in Weert geen ABN spreken, is het voor de politie in weert dan moeilijk communiceren. Maar dat heeft weer met intelligentie te maken van de bewoners van Weert.

Ronnie M. | 19-01-07 | 16:30

Met uitzondering van Brusselmans, kan de hele redactie van GS nog geen foutloos artikel schrijven !! Hahahaha, wie is er nu dom? Groeten uit de Achterhoek.....

KABAAL | 19-01-07 | 16:29

@ el_vinnie

Ik weet niet wat jij onder cultuur verstaat, maar een beetje over de sloot heenspringen en jezelf opsluiten in een bouwkeet en vervolgens een nacht lang met een aantal kratten Grolsch je lever vernietigen noem ik geen cultuur.

reaguurdert | 19-01-07 | 16:28

Feit is, dat het een juist gegeven is.

Zo jammer! | 19-01-07 | 16:28

Kijk, dat stukje van Captain Orange hierboven bevestigd direct dat dit hele artikel totaasl nergens op slaat. En bedankt!!

looprekje | 19-01-07 | 16:28

Moi (Politie) spreekt ABNsterdams!

Slydectisch | 19-01-07 | 16:27

WAT IK ALTIJD AL HEB GEZEGD!
Mongolen-Brabanders. Bah, met hun eigen cultuur, dom zijn, voor PSV zijn en flink zuipen, om daarna meisjes aan te randen, die er uit zien als varkens.

Ridge Forrester | 19-01-07 | 16:27

Klopt ik heb de universiteit vrij vlot verlaten met master degree...

Euroboerrrt | 19-01-07 | 16:27

Even voor de duidelijkheid: als je je eigen dialect gaat spreken tegen mensen uit andere delen van het land dan is dat lomp, tenzij ze bij jou op 'visite' zijn natuurlijk. Ik ga echter nooit mijn tongval uitschakelen/veranderen. Er staat nergens dat het een harde of zachte G hoort te zijn. Dat is allebei goed. Ook een R mag rollen of als EJR uitgesproken worden. Het zal mij een zorg zijn. Maar op het moment dat ik als stront boer wordt afgeschilderd vanwege mijn tongval, dan zijn de rapen gaar... en dan niet alleen de spreekwoordelijke rapen! :D
Wat wel slechts is, zijn mensen die door hun dialect niet meer weten hoe woorden in het ABN eigenlijk horen te zijn. Maar ja, die zie je ook dagelijks op TV, en die mensen komen ook (meestal) uit de randstad, dus wie laat wie nu uit?

exhxv666 | 19-01-07 | 16:27

@Captain Orange 19-01-07 @ 16:19
Amen.

Ronnie M. | 19-01-07 | 16:27

@ The Geus
Leuk, liever een FIN dan zo'n achterlijke hater! Trouwens, hier kunnen we tenminste TYPEN zonder taalfouten, kan ik van jou niet echt zeggen.

el_vinnie | 19-01-07 | 16:27

@ronnie m
Politie hier in Weert spreekt niet ABN...

Wooly Bully | 19-01-07 | 16:26

kap nâh..

badjas | 19-01-07 | 16:26

@reaguurdert 19-01-07 @ 16:16
Als jij naar sjieke diners of Concerten of gewoon naar het stadhuis gaat word daar ABN gesproken. Als jij de politie jouw aanspreekt, spreekt hij ABN. Als jij voor de rechter moet verschijnen spreekt deze ABN. De Koningin spreekt ABN. Het NOS is in het ABN, zelfs RTL boulevard. Zo kan ik nog doorgaan.
Maar je hebt gelijk, als je alleen omblijft gaan met je eigen soort genoten dan kom je in een spiraal terecht. Zo ook mensen die uit het buitenland komen en wonen in een wijk waar ook alleen buitenlanders wonen. Zelfde principe.

Ronnie M. | 19-01-07 | 16:24

Amstel 19-01-07 @ 15:58
Die taalkaart zou gewoon een land moeten zijn. Genoeg gas, genoeg zee en geen grootbekken uit het westen. Het mooiste zijn de patjakkers die gaan Drenthenieren, maar dan vooral de plaatselijke bevolking lopen te etteren met klachten en frustreren van hinderwetvergunningen. Gaat altijd 2 jaar goed en dan krijgen ze weer een bak stront in de tuin of worden ze gewoon weg getreiterd. Staan ze weer met een verongelijkte smoel bij de rijdende rechter. Zielig volk.

de bier | 19-01-07 | 16:24

@ el_vinnie
Als je een raar taaltje en rara gewoonten cultuur noemt verschil je niet veel van een FIN.

The Geus | 19-01-07 | 16:24

@ Heat 19-01-07 @ 16:20
Bedankt voor de bevestiging!

Slydectisch | 19-01-07 | 16:23

@Herman Flipsen 19-01-07 @ 16:17
Fries is een streektaal, net als het Nedersaksisch en Limburgs. Fries heeft wel een hogere graad van erkenning dan die andere twee.
www.streektaal.net/

tegengas | 19-01-07 | 16:23

@ alle provincie haters:
Ga DOOD! Wij hebben tenminste nog een beetje eigen cultuur (Kan van die gemixte randstad mongolen meestal niet gezegd worden...). Daar hoort nou eenmaal een raar taaltje bij.

el_vinnie | 19-01-07 | 16:22

@woman & Kunera

Los van het feit dat ik er geen zak van geloof is het vrij bijdehand jezelf lekker te noemen

The Geus | 19-01-07 | 16:22

@ Murdockyoufool 19-01-07 @ 16:13
Ik bedoelde de oorspronkelijke (groenlink stemmerts) bewoners van de randstad.
Oftewel de witte landveraders die dit ooit zo prachtige land in de uitverkoop hebben gedaan.
Hoe meer dialecten des te fraaier en cultuurrijk een land kan zijn en dat is een vorm van multiculti die wel goed is maar die is door de policor om zeep geholpen, met name onder leiding van Femke Kaakklem.

TyfusLeijer | 19-01-07 | 16:21

@CoJoNes 19-01-07 @ 16:15
Jazeker, wat dat betreft zouden ze het goed met de bewoners van Oud-Ootmarssum, Nieuw-Dordrecht, Nieuw-Buinen, Roodeschool, Appelscha moeten kunnen vinden. Moar it sin dah kleurtje en dien viez'n gebruuk'n....

Murdockyoufool | 19-01-07 | 16:20

Slydectisch 19-01-07 @ 16:18
Zwaar Amsterdams is voor achterlijke criminelen. Inderdaad goed voor een managers-functie

Heat | 19-01-07 | 16:20

wwwoman 19-01-07 @ 15:41

:lol: Ik heb ook een zachte g en vind mezelf ook wel lekkerrrrrrr :o

Kunera | 19-01-07 | 16:20

Ut zâh me allemaal me reit roeste, haags is de mauiste taal en voâh de res kunne jullie allemaal de tâhtiefus kankâh chaulera krège.. Graute stad, mauiste woâhdenschat!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Captain Orange | 19-01-07 | 16:19

Zwaar Amsterdams brengt ook een stukje overwicht mee. Ideaal voor een managementfunctie!

Slydectisch | 19-01-07 | 16:18

@Amstel
Neder-Saksisch, is een streektaal. Niet een officiële taal als Nederlands, of Fries.
-
@chiant
intermediair.nl: "De Nederlandse standaardtaal is het dialect dat in de buurt van Haarlem werd gesproken. Het is ook het dialect waarin de zeventiende-eeuwse Statenbijbel is geschreven."

Herman Flipsen | 19-01-07 | 16:17


Ik kom voor mijn werk in heel nederland (behalve het hoge noorden) bij de mensen thuis voor wat computer dingentjes. En het klopt 100% hoe dichter bij de randstad hoe normaler de mens. Ze zijn ook wat meer op de hoogte van dingen die dagelijks spelen.
Iedereen boven de 30 weet vrijwel niets over computers of een hdd dvd spelers maar de mensen uit de randstad willen het leren of tenminste weten wat ze doen. Mensen daar buiten willen het gewoon niet weten en beschouwen het als een verplichte last. (verplicht meegaan met de digitale tijdperk).
Hoe wel mensen in het zuiden des lands minder intelligent zijn, zijn ze wel het aardigst en sociaalst maar das alles mee gezegd.
De arroganste mensen wonen in het gooi en te oosten van Utrecht, bah.
(Ben bij zeker meer dan 1000 mensen in een jaar op bezoek geweest)

Ronnie M. | 19-01-07 | 16:17

@Adolf Daar sluit ik me bij aan, althans had billenman, benenman en kuttenman willen kiezen maar dat MOCHT helemaal niet.

Heat | 19-01-07 | 16:17

Ik vraag me af of er sowieso nog fatsoenlijk Algumeejn Busgaaft Needurlants gesproken wordt, dus ik denk dat er van het onderzoek weinig klopt. Volgens mij ligt het meer aan de pure domheid en beperkte Lebensraum van de mensen die in het dialect spreken, over het algemeen zijn zware dialectsprekers onverstaanbare wezens, die hun leven lang hebben doorgebracht in de klei of in de vervuilde stinkbuurten van de grote stad. Merendeels tuig dus.

reaguurdert | 19-01-07 | 16:16

Ik wil trouwens nog even mijn beklag doen over de BELACHELIJKE keuze tussen borstenman en billenman! Wat is dit?? Sophie's Choice?? De Nazi's zijn al lang het land uit hoor!!

AdolfJoling | 19-01-07 | 16:15

@Murdockyoufool 19-01-07 @ 16:13
Nota Bene: Riffers zijn echt überprovincialen.

CoJoNes | 19-01-07 | 16:15

@hekkesluiter 19-01-07 @ 16:11

Waarbij het *blub blub blub* als overgangs dialect kan worden gezien?

CoJoNes | 19-01-07 | 16:13

Mijn zachte G heeft me nog nergens in de weg gezeten. Als ik met iemand uit 'thuis' aan de foon zit, krijg ik wel vreemde blikken, maar verder dan dat en eventueel een grappige opmerking gaat het dan ook niet.
.
Nou is het overigens ook niet zo dat ik een zwaar Limburgs accent heb; mijn ABN is prima, en persoonlijk hooir ik dat liever dan dat gekeelschraap ;)

ViagraFalls | 19-01-07 | 16:13

@TyfusLeijer 19-01-07 @ 16:10
Het is meer zo dat de riffers en bewoners van taki-taki-land liever in de Randstad vertoeven dan in de polder. Is hun eigen keuze geweest, over spreiding sprak nog niemand.

Murdockyoufool | 19-01-07 | 16:13

Het zuiverste Nederlands wordt in Haarlem gesproken, het zuiverste Duits in Potsdam bij Berlijn.
Wie in Haarlem begint, elke week 10km oostelijk gaat en flink met de plaatselijke bevolking praat komt na zo'n 60 weken Hoch-duitssprekend aan in Potsdam, en zou niet kunnen zeggen waar de taalgrens ligt....

hekkesluiter | 19-01-07 | 16:11

@Kavkaz
Wat let jullie, mijn zege heb je.

The Geus | 19-01-07 | 16:10

In de randstad zijn de mensen natuurlijk *kuch* heel erg verstandig. Daar zitten dan ook de meeste multiculti policor voorstanders die de inteelt provincialen uit mocro en turki-land hier naar toe hebben gehaald.
Die buiten-provincialen kunnen amper lezen en schrijven en zijn alleen maar in staat om de sociale dienst op te zoeken voor oetkering en hoerrrrrrsoepsidie en het verwekken van nieuwe generatie's hakbarren.

TyfusLeijer | 19-01-07 | 16:10

probeer maar eens uit te spreken: "it chiejut ôhhunn" (it giet oan), en dat bv aan de bar tijdens vrijmibo - man je staat compleet voor lul met die schele klanken

borderlijntje | 19-01-07 | 16:09

@Chiant 19-01-07 @ 16:05
Haarlem schijnt de bakermat van het ABN te zijn.

Murdockyoufool | 19-01-07 | 16:09

de tering met die randstedelingen! Laat Brabant, Limburg en Vlaanderen maar samen gaan! afsteken die zooi boven de rivieren. Kutrandstedelingen, achterlijke tukkers en imbiciele noorderlingen!

Alaaf en Houdoe all the way!

kavkaz | 19-01-07 | 16:08

@Traag
Ik denk dat Geenstijl als geheel een behoorlijk provinciale aangelegenheid is. Kankeren op alles en iedereen en met name de allochtonen en de PvdA, stemmen op Geert Wilders en het afzeiken van iedereen die zijn nek durft uit te steken druist juist in tegen de randstad-mentaliteit, en is juist typisch provinciaal. Het zal me niets verbazen als de reaguurders-dichtheid in gebieden als Limburg, Brabant en Friesland veel hoger is dan in de Randstad

jacques trekhaques | 19-01-07 | 16:08

@ Traag 19-01-07 @ 16:01
Oeps sorry, deze was voor de dokter bestemd, maar ik kan de juiste niet vinden. Een andere keer misschien!

Teen | 19-01-07 | 16:08

Ik kan zwijgen in alle dialecten.

Deport | 19-01-07 | 16:07

tegengas 19-01-07 @ 16:05
Daar geet m'n carriere!

Zo jammer! | 19-01-07 | 16:06

bidlip 19-01-07 @ 16:02
Die's van The Exploited! Te gek! Jeugdsentiment. Speak English or die. En gaat over tot de orde van de dag

Heat | 19-01-07 | 16:05

Waar spreekt men dan ABN? In de Randstad in ieder geval zeer zeker niet.

Chiant | 19-01-07 | 16:05

@bidlip: Ook geen slechte invalshoek.

Helmonds eigen | 19-01-07 | 16:05

Zo jammer! 19-01-07 @ 15:56
Contaminatie, jongen.
'Het klopt' of 'het sluit als een bus'.

tegengas | 19-01-07 | 16:05

Volgens mij pikken de provincialen alle goede banen in in de Randstad en vertrekken vervolgens in dikke Audi A6 naar hun nederige stulpje op de hei en laten de touwslagers en haringkakers in de Randstad achter....

-=PyP=- | 19-01-07 | 16:05

Friessprekenden zijn dislectische kudtmongeaulen.

Heat | 19-01-07 | 16:04

Het is allemaal maar relatief.
Sommige families hebben hun eigen taaltje.
Sommige streken spreken hun eigen dialect.
Als limburgers dommer zijn omdat ze dialect spreken
dan zijn nederlanders dom omdat ze nederlands spreken.
En geen engels.
Speak english or die stelletje proviciale lutsers!

bidlip | 19-01-07 | 16:02

@jacques trekhaques:
Als het water komt vallen we limburg binnen en dat dopen we om tot Nieuw Holland en de krijgsgevangenen (Limbo's) verkopen we aan Belgie.

The Geus | 19-01-07 | 16:01

@Masturwasbeer 19-01-07 @ 15:49
Mijn domme dialecten top-drie: (1) Volendams (2) Fries (3) Twents

borderlijntje | 19-01-07 | 16:01

@Zeurders 19-01-07 @ 15:56
Raar, dat ik het goed kan ontcijferen als het op papier staat. Susterens, hè, meen te herinneren?

tegengas | 19-01-07 | 16:01

Volgens mij komen de leukste reaguurders wel uit de provincie
@Teen 19-01-07 @ 15:57
Thanx, maar ik had hardere L. verwacht :(

Traag | 19-01-07 | 16:01

@ vergruizer3 19-01-07 @ 15:46
Al heddut nie gezee gehat en zedde potverdikke dan zedde gei van onze stad (van Tilburg) net as ikke. Wel laastig om nao al die jaore tog iets van aah-beeh-en te proate mar ut goat stits beter.

TyfusLeijer | 19-01-07 | 15:59

Yargh. T Fries niet natuurlijk dat is een eigen taal...

Amstel | 19-01-07 | 15:59

en terecht. Dat onsympathieke gebrabbel. Lelijk zijn ze. Kudtmongeaulen

Heat | 19-01-07 | 15:59

Hm. Het Gronings, Fries en Drents, icm met wat Achterhoeks en stukken Duitsland, is toch echt een taal: Neder-Saksisch.
nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch

Amstel | 19-01-07 | 15:58

Met die tongval is nog te leven, maar dan: die rooie speknekken, verkeerde spijkerbroeken, smerige eetgewoontes, vette reet, moekes met krulspelden... Ik ben meestal blij dat je aan het dialect vrij snel kunt horen of er van iemand intelligente opmerkingen te verwachten zijn. Platpraters vormen gewoon in ieder opzicht een tussenvorm van allochtonen en gewone Nederlanders.

borderlijntje | 19-01-07 | 15:58

@ Montgomery Burns 19-01-07 @ 15:55
Dan kun je ook buitendijks in Limburg gaan wonen, an heb je best of both worlds

Traag | 19-01-07 | 15:57

@Montgomery Burns :

Wie houdt je tegen?

Helmonds eigen | 19-01-07 | 15:56

@Prof. Hoxha
Klopt als een bus.

Zo jammer! | 19-01-07 | 15:56

@schuldige_omstander, vooral die Hagenezen motten kats, krijg wat van 'ja dat moet je bij een hagenees niet doen', is godverdomme maar een stad en nog een brakke ook

Multikuli | 19-01-07 | 15:56

De perspektieve veur de toekoms die zeen nul komma nul
Al höbse noa veul zjweite enne universitaire bul
Al böste ongerwiezer, bankwirker of psycholoog
De komende joare böste waarsjienlik wirkeloos
Doe mos sollicitere, sollicitere !
www.jansebagge.nl/jbb/disco/sollicit.h...

Zeurders | 19-01-07 | 15:56

@jacques trekhaques
Ik verzuip liever dan in Limburg moeten wonen.

Montgomery Burns | 19-01-07 | 15:55

@trikertje:

Mijn stem heb je! Laat ze daar maar lekker kwijlen over ons carnaval.

Helmonds eigen | 19-01-07 | 15:54

We na wir?
Proat gin kak, ja!
K'ven dieje boitelaaandurs aaandurs tog egt wel vrimder praotu dan unne gast die un dialek proat.

TyfusLeijer | 19-01-07 | 15:54

Friezen praten trouwens geen dialect maar een taal... wel kunnen ze een accent hebben in het NL

rjochtrêgich | 19-01-07 | 15:53

Ik ben blij dat ik niet dat spuuglelijke polderlands spreek; dat is beter voor mijn zelfvertrouwen. Het laatste woord even vertaald voor Hoxha: selffertrauwe.

tegengas | 19-01-07 | 15:53

En hoe zit het met tv-medewerkers/sters van de NOS met een zwaar Amsterdams accent ? Juffertjes bij het staatsjournaal bij voorbeeld die het verschil niet kunnen laten horen tussen de "s" en de "z" ?

Mentaal verzuim | 19-01-07 | 15:52

Ik zou als echte Brabander willen zeggen, beste Randstedelingen, stay where you are!!!! Zoek een leuke camping op de maasvlakte, praat gezellig met je gelijken, lijkt me een mooie oplossing!!!

trikertje | 19-01-07 | 15:52

Whehehe, laat ik nu PERFECT ABN spreken als ik dat wil. En een stuk beter dan die randstedelingen uit Amsterdam, Rotterdam of Den Haag, want die hebben pas echt een vet onbeschoft accent! En er maar trots op zijn ook!

schuldige_omstander | 19-01-07 | 15:52

@Teen 19-01-07 @ 15:50
Pica?!?

Traag | 19-01-07 | 15:51

@jaques
Zal niet nodig zijn. We komen rond carnaval, en verwisselen de sloten.

N=1 | 19-01-07 | 15:51

@ wwwoman 19-01-07 @ 15:41
Ik heb een harde L en ben ook best om aan te zien

Teen | 19-01-07 | 15:50

Is het dan daarom dat ALLE hoog opgeleide en creatieve banen in de Randstad door mensen gevuld worden uit de Provincie?

Locals in Amsterdam staan op de haringcar of zijn crimineel.

S. Den Dikke | 19-01-07 | 15:50

Dit wisten we toch al? Kunnen we ook het lijst maken met het domste accent?

Masturwasbeer | 19-01-07 | 15:49

@jacques trekhaques 19-01-07 @ 15:48
hoezô nie?

vergruizer3 | 19-01-07 | 15:49

@vergruizer3
Bende gij nu helemoal gek geworde, gij spoort ech nie!

jacques trekhaques | 19-01-07 | 15:48

Fryslân boppe!

rjochtrêgich | 19-01-07 | 15:47

@ Helmonds eigen: ... ver onder het gemiddelde. Kattenmeppers!

Paule | 19-01-07 | 15:46

Feit is wel dat het bij een sollicitatiegesprek meer indruk maakt als je ABN spreekt dan om-het-even welk dialect dan ook. Net zoals een sollicitatiebrief zonder spelfouten ook meer indruk maakt.

Glorfindel | 19-01-07 | 15:46

Weet je wie je serieus moet nemen?
Die zgn. abn mongeaulen op tv die fakantie en viets en sefen en zex. Dat moet je doen...

Overigens betekent een goed beheersing van het Brabantse dialect, dat de nederlandse grammatica een peuleschil is om te leren en dat je, in tegenstelling tot abn-ent Nederland, feiloos kunt aangeven of een zelfstandig naamwoord mannelijk of vrouwelijk is.

En dan nog even dit: Sinds wanneer nemen we een onderzoek uit NIJMEGEN serieus?

Om af te sluiten met de opmerking dat Tilburgs uiteraard de mooiste taal ter wereld is...

vergruizer3 | 19-01-07 | 15:46

@Boze Buur 19-01-07 @ 15:38
Hear hear ;-)

Dömper | 19-01-07 | 15:46

@knurfie 19-01-07 @ 15:36
'Groet'n uut 't Noord'n !'
-
Wess d'er moar trots op mien jong...
Want wat lezen we in het artikel:

"Gronings en Limburgs staan het verste af van de standaardtaal. Zelfs het Afrikaans (in Zuid-Afrika) staat er nog dichterbij. "
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit, dat Fries helemaal géén Nederlands is!

Herman Flipsen | 19-01-07 | 15:45

Die "extra module" lol. Mijn Grunnings zuigt maar HUN Engels is echt zwaar klote

oost-europa | 19-01-07 | 15:45

@jacques trekhaques 15.42

waar denk je dat al dat water heen gesluist gaat worden?

de Bruinrijder | 19-01-07 | 15:44

Gemiddeld gesproken staat er. Gelukkig zijn de Helmonders niet gemiddeld, maar ... (vul maar in).

Helmonds eigen | 19-01-07 | 15:44

Gelukkig maken personen die plat Haags praten op mij altijd een bijzonder geschoolde indruk. Net als de immer goedgebekte Rotterdammer, of dat heerlijk beschaafde Amsterdamsche 'kre-kettuh-friekedelluh' tongval. Al schijnt het in die contreien weer een trend te zjin om de Maroc-slang toe te passen: 'Dat meisje' wordt dus 'Die meisje' enz. Nee, die komen er wel!

looprekje | 19-01-07 | 15:44

"Ganja-Man" 19-01-07 @ 15:42
AGN dus.
Geinez helemaal gekkes!

Boze Buur | 19-01-07 | 15:44

@wwwoman
feauteax!

preston spears | 19-01-07 | 15:43

De tijd zal dit probleem oplossen. Want wat heb je nog aan ABN en een harde g als het gebied waar dit gesproken wordt onder water staat. Ga maar alvast op jullie zachte g oefenen, want als jullie straks als verzopen katten in het hoge en droge Zuiden aankloppen, zal de selectie aan de poort streng zijn!

jacques trekhaques | 19-01-07 | 15:42

Beetje raar dat dit onderzoek juist uit Nimmegen komt

Traag | 19-01-07 | 15:42

ik spreek ABN = Algemeen geschaafd nieuwegeins

"Ganja-Man" | 19-01-07 | 15:42

En Wilders dan? Henk Kamp (bijna opgegeten)? Jeltje? Alle Amsterdammers?

Godverdomme! | 19-01-07 | 15:42

krijgen we dit weer.. 8-)maar ook ik zeg HOUDOE!!

uilenkiller | 19-01-07 | 15:42

het gaat er niet om hoe je het zegt maar wat je zegt. brabo's en limbo's hebben gewoon niks te melden.

handige harry | 19-01-07 | 15:42

Ze zijn lelijker dan ABN-sprekers. Hmm... Ik heb een zachte G maar vind mezelf eigenlijk best lekker.

wwwoman | 19-01-07 | 15:41

nee, plat Haags, die mensen maken bij mij altijd een bijzonder geschoolde en frisse nidruk. Plat Rotterdams ook, en dat heer-lij-ke platte Amsterdamse accent. 'Kre-kette-friekedelluh'. jaa, waren we allemaal maar zo beschaafd mondig als dit volledig representatieve gedeelte van de bevolking. Als ik iemand 'Doei' hoor roepen met zo'n zeehonden accent voor ingeslikte R-en, dan schijt ik spontaan over de hond heen!

looprekje | 19-01-07 | 15:41

Conclusie:
ook in werkrelaties is het handig elkaar te kunnen begrijpen als we met elkaar praten?
*gaat maar eens solliciteren naar een baan als onderzoekerT*

Autodrop1981 | 19-01-07 | 15:41

Tja kom van de veluwe he, niet dat het geholpen zou hebben

Multikuli | 19-01-07 | 15:39

@Hoxa:

Is het trouwens "Proat u" of "Spreekt u"'.

Scylla | 19-01-07 | 15:39

Als je door de GRrrrrrrrrrrrrrgRGRRG's de zin niet meer verstaat ben je verder van huis.

Likqua | 19-01-07 | 15:39

Ik vind persoonlijk mensen met een "Mokumse" tongval ook niet bepaald slim over komen.
Utregs daarentegen....;)

Boze Buur | 19-01-07 | 15:38

Je kunt in dit land beter een Fins accent spreken dan met een Limburgse, Drentse, Brabantse of Friese tongval. Triest maar waar.

die hofstadtgruppe | 19-01-07 | 15:38

Voor een Almelo'se (die praten als Herman Finkers) vind ik Daphne Bunskoek best wel aardig uitzien.

broomstick | 19-01-07 | 15:37

sjlunt nurges op.

Don Quichote | 19-01-07 | 15:37

Gemiddeld hebben dialectsprekers een jaar minder opleiding? Dus dialctsprekers maken dezelfde opleiding sneller af dan niet-dialectsprekers? Ik wist wel dat die niet-dialecters lui, werkschuw tuig zijn.

Qinx | 19-01-07 | 15:37

Ja maar in de provincie geldt ook dat je het als randstedeling minder ver schopt: probeer met je harde Gggggggggg maar iets aan een limburcher te verkopen...

De Siamesekolibri | 19-01-07 | 15:36

En nemen we zo'n zwaar Amsterdams accent wel serieus dan?

N=1 | 19-01-07 | 15:36

Limburgers zijn halve Belgen die proberen Duits te praten.....
Groet'n uut 't Noord'n !

knurfie | 19-01-07 | 15:36

Gullie kunt allemaol de kenker kraaigen!! Wat nou '... dan normale mensen'. Godnondju, daor kraig ik gewohn unnen balvertiefing van. Zeg, houdoe en bedankt war!!

looprekje | 19-01-07 | 15:35

Hoe truttig om in dialect of niet-dialect te denken, als je je realiseert dat wij Nederlanders op een klompje klei van 3 vierkante kilometer zitten, die eigenlijk gewoon een provincie van Duitschland had moeten zijn. Bovendien kun je het ABN ook gewoon als laatste stuiptrekking zien; het verzet tegen de Engelse taal die over 15 jaar gewoon voertaal is hier.

AdolfJoling | 19-01-07 | 15:35

HOUDOE!!

preston spears | 19-01-07 | 15:35

Limburgers zijn ook dom..

littleboy | 19-01-07 | 15:34

valt in het rijtje water=nat, allochtoon=meer crimineel.

de Bruinrijder | 19-01-07 | 15:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken