Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Iemand schrijft bevlogen essay voor #GeenPeil

gp534.jpg Geachte redactie, Met trots kijk ik naar jullie mooie initiatief GeenPeil om de democratie terug te brengen naar de burger. Ik heb een stuk geschreven over jullie initiatief omdat ik hoop een steentje te kunnen bijdragen. Ik hoop dan ook dat jullie het kunnen gebruiken. Mocht het toch niet zijn wat jullie zoeken dan wil ik jullie nog veel succes wensen voor de komende weken! Mijn steun hebben jullie! Met vriendelijke groet, (Foto boven: weer een andere man maakt uit zichzelf een bemmende IRL banner van 200x50 voor GeenPeil.nl en hangt 'm aan z'n huis. Als u een betere, nog zichtbaarderere plek weet, dan hoort-ie het graag) Gratis Ingezonden GeenPeil Essay De kracht van keuze Een keuze hebben, dat is wat mensen tot nadenken zet. Als er geen keuze is dan vervalt de menselijke geest snel in acceptatie van datgene wat hem wordt voorgeschoteld. De prikkel tot nadenken is niet aanwezig omdat het eigenlijk geen zin heeft omdat het toch niks veranderd. Op deze manier zijn we ook geconditioneerd opgegroeid in deze maatschappij. Doordat de machtsverdeling altijd zo is geweest en de enige keuze die er was om eens in de 4 jaar op leugens en propaganda te stemmen accepteerde mensen deze keuze. Dit leidde tot twee verschillende soorten acceptaties. De eerste groep mensen koos voor een partij die het dichtst bij hun eigen levensstijl stond en ze laten zich dan ook om de vier jaar omkopen met valse beloftes en leugens van deze partij. Uiteraard was er wel woede over de gebroken beloftes maar een maand voor de verkiezingen begint de mediamolen te draaien. Nieuwe valse beloftes worden gemaakt, er wordt aangegeven dat deze verkiezingen nog nooit zo belangrijk zijn geweest en er wordt een nieuwe strijd verzonnen tussen twee lijsttrekkers die strijden voor het premierschap. Vooral het laatste spreekt mensen erg aan omdat ze het gevoel krijgen dat ze echt een verschil kunnen maken met hun stem op 1 van deze twee regenten. Uiteindelijk gaan deze regenten toch samenwerken. Deze groep mensen gaat " tactisch" stemmen. Ze stemmen op een partij die niet overeenkomt met hun eigen idealen puur en alleen omdat ze angst is ingepraat door de media. Zelf zullen ze dit altijd ontkennen en nog met een gevoel van trots zeggen dat ze "tactisch" gestemd hebben ook. Ze leven in de illusie dat ze zelf met hun intelligente gedachtegang tot deze daad zijn gekomen. Deze vorm van acceptatie is datgene wat de mensen die de macht hebben willen zien. Vier jaar lang kunnen ze doen wat ze willen en ze kunnen zich ook nog beroepen op dat ze de wil van volk uitvoeren. De andere vorm van acceptatie is de vorm van het negeren. De mensen die elke keer zagen dat de geschiedenis zichzelf herhaalde. Ze wisten dat ze geen invloed zouden hebben op de besluitvorming en besloten om helemaal niet meer mee te doen aan deze poppenkast. Alles was dus goed voor de machthebbers de mensen accepteerde dat er geen andere keuze was dan te kiezen voor hen of jezelf uitsluiten van het proces van machtsvorming. Dit veranderde in 2002 toen de ster van Fortuyn aan het rijzen was. Hij wilde geen valse beloftes maken, hij wilde de wil van het volk uitvoeren. Fortuyn was niet op zoek naar een baantje nadat hij in de Nederlandse politiek had gewerkt, hij wilde de politiek veranderen. Fortuyn wist hoe de macht verdeeld werd en wist ook dat mensen die macht in hun bezit hebben dit niet zomaar zullen overdragen. Hij vreesde voor zijn leven omdat hij een gevecht tegen de bierkaai aanging die hij heel misschien kon winnen. Maar wat de machthebbers bovenal tegenstond was dat hij de keuze terugbracht bij mensen. Mensen zagen dat deze politieke partij anders was en met oprecht hart streed voor het volk. Doordat mensen weer gingen nadenken over hun keuze zouden ze meer en meer gaan zien hoe de politieke processen in elkaar steken. Dit zou onvermijdelijk leiden tot hun eigen verlies van macht. Fortuyn bereikte als eerste de groep die zich van de politiek had afgekeerd. Dit was een substantieel deel van de kiezers, hiermee zou hij veel zetels en invloed vergaren. Maar hij schudde ook de wel stemmende massa wakker. Dit is de reden dat er zo fel op hem gereageerd werd en ze van hem een duivel probeerde te maken. Dit had niets te maken met asielbeleid of hun zogenaamde liefde voor immigranten dit was een gevecht voor het behoud van het oude systeem. Ze wilden dat de mensen bleven vaststeken in een keuzeloos systeem waar wel de illusie was van keuze zodat de bevolking rustig zou blijven. Dit alles resulteerde uiteindelijk in de moord van Fortuyn. Hiermee werd de status quo weer teruggebracht in de Nederlandse samenleving. Voor mij zijn de traditionele politieke partijen een regentenclub die in achterkamertjes onderling de macht verdelen, ze voeren niet de wil van het volk uit. De politici zijn baantjesjagers die andere meesters dienen dan het volk. De media speelt de rol van een dun laagje chroom om het schroot wat ze verkopen aan het volk. Als je programma's als DWDD en het NOS journaal kijkt rond de verkiezingsperiode zie je welke politieke partij(en) ze steunen. Nergens gaat het over slechte besluiten die zijn genomen in de afgelopen vier jaar maar meer over de beloftes die ze maken. De 1000 euro van Rutte, het inspelen op de angst dat Samson of Rutte premier wordt. Na afloop van de verkiezingen is dit gelijk over. Geen 1000 euro voor het volk, Rutte en Samson die vrolijk samenwerken en niemand die je er ooit nog over hoort in de media. De pen blijkt nog steeds machtiger dan het zwaard omdat hiermee bepaalt wordt waar de mensen over nadenken en debatteren. Door de angst die de media creëren blijft de "kiezer" meedoen aan een systeem wat de machthebbers een volmacht verleent om te regeren. Mensen zullen er niet over nadenken om het systeem te veranderen omdat het door de angst niet in ze opkomt. Als de media zwarte pieten belangrijk vindt denkt het land daar over na terwijl er belangrijkere beslissingen op de achtergrond worden genomen. Hiermee kunnen ze een deel van het volk "dom" houden. En ook nog eens het verdeel en heers principe toepassen. Alleen als jezelf nog op zoek gaat kan je volgen wat er gaande is. De media verloochenen zichzelf dus als controleur van de democratie. De meeste mensen zijn geboren in dit systeem en weten niet anders dan te vertrouwen op de reguliere media zoals tv en kranten. Met de komst van het internet kan hier verandering in komen. Mensen kunnen ongecensureerd nieuws krijgen en zelf nadenken over wat er gaande is op dat moment in plaats van een sturing van de geest door de media. Laten we elkaar dan ook niet meer bevechten om de kruimels die ons toegeworpen worden door de regenten maar laat ons het hele brood pakken. De weg die we moeten volgen moet als gevolg hebben dat de mensen die regeren ons ten dienste staan en niet omgedraaid. Laten we de doos sigaren terugpakken in plaats van dat we blij worden van een sigaar die we hun zelf gegeven hebben. Laten we nu beginnen om een verschil te maken in de democratie, laat ons dit referendum met z'n allen realiseren. Wij gaan de keuze terug brengen naar het volk. Als ons dit lukt dan moet er wel naar ons geluisterd worden. Misschien is dit net het kleine kiezelsteentje wat de stroming van de rivier kan veranderen. Een start van een nieuw begin waarin we weer door krijgen dat het ontzettend belangrijk is dat we zelf nadenken over de keuzes die gemaakt worden voor ons die ons dagelijkse leven beïnvloeden. Alles in mijn lijf schreeuwt hierom en daarom zal ik dan ook gaan vechten om deze keuze terug te brengen, doe jij ook mee?

Reaguursels

Inloggen

Ik weet nog wel een adresje waar zo'n banner toepasselijk op zou zijn:

Hoge Nieuwstraat 30
2514 EL Den Haag

Aetje | 25-08-15 | 11:08

wil graag tekenen maar link werkt niet. of ligt dat weer aan mij..... op de maandag ochtend

chiwing | 24-08-15 | 09:19

Slap stuk van een gefrustreerde Fortyunist die zelf denkt overal te weten wat het volk wil.

Boudt | 24-08-15 | 08:11

Zet een paar lekkere meiden zaterdag op de markt neer met een stand en laat ze de winkelende mensen gewoon vragen of ze willen tekenen. Beetje uitleg geven op een uithang bord zodat de mensen zelf kunnen lezen en bepalen of ze willen tekenen. Formulieren klaar leggen om te kunnen tekenen, aan het eind van de dag de formulieren in een grote envelop naar de kiesraad in Heerlen. Wel genoeg frankeren he.

clockandhammergame | 23-08-15 | 21:58

Zelden een grotere verkwisting van letters gezien.

Rest In Privacy | 23-08-15 | 21:41

Misschien moet er een partij voor de democratie worden opgericht die, als ze de verkiezing hebben gewonnen, de democratie herstelt met inachtneming van alle ideeën uit deze reacties. Als onze politici en (hoge) ambtenaren vertrouwen in zichzelf hadden gehad zouden ze wel ondernemer zijn geworden.

coosoverdoos | 23-08-15 | 21:29

Complimenten voor dit stuk. Het is de waarheid en niets dan de waarheid.

Godfried de Bouillon | 23-08-15 | 20:39

Ola, zoals gezegd heb ik nog een banner (200x50 cm, zie boven) liggen voor diegene met een mooi plekje ervoor. [email protected]

Bij voorkeur af te leveren bij een lekker wijf.

ddwur | 23-08-15 | 20:36

De promotieactie moet groter willen we een kans maken op de 300.000.

Idee:
Flyeren in de trein: ochten- en avondspits forensentreinen, iedereen zit zich toch al met z'n device te spelen, tijd genoeg. A5 of A6 formaat, simpel en to the point flyertje moet voldoende zijn. Eventueel een mooi promo T-shirtje aantrekken voor de overtuiging. Doe dit een weekje of 2 op alle belangrijke routes en je hebt die handtekeningen binnen, kan niet anders.

Probleem is dat de "nette" mensen zich niet willen associëren met Geenstijl (hetzelfde heb ik met Oekraïne :-)). Heb zelf een flyer gemaakt zoveel mogelijk zonder Geenstijl/ Geenpeil. Probleem is dat de Geenpeil website gewoon niet de toon treft, mensen haken gewoon af, het is allemaal niet serieus genoeg. Burgercomité-EU is prima, maar als je online wilt tekenen, toch weer naar Geenpeil. Zorg ervoor dat de "nette" burger toch online kan tekenen, zonder ooit de naam Geenstijl/ Geenpeil te horen of te lezen.

Samenwerking tussen Geenstijl en Burgerforum moet beter. Lijkt nu allemaal wat langs elkaar heen te lopen. Ook 2 verzendadressen voor papieren formulieren. Geen antwoordnummer.
Ik wil graag als vrijwilliger actie ondernemen (Zutphen + onstreken), bijvoorbeeld flyeracties in de binnenstad. Heb mij aangemeld bij Burgercomité. Als we iets willen doen, moet het snel. 5 tot 10 man, een paar weekenden op verschillende locaties, dan kan het hard gaan.

De handzame flyer in massa laten drukken, dat kan niet veel kosten.

Yellow_Fever | 23-08-15 | 20:06

Goed stuk . Schrijver mag wat mij betreft meer van dit soort opinies schrijven

dirty dirk | 23-08-15 | 19:37

Ik ben het eens dat de media je erg naar bepaalde partijen toesturen. Maar wat mij ook het meest dwars zit is dat bijna iedereen een kort geheugen heeft over alle partijen. Een frisse lijsttrekker betekent voor de meesten dat alle fouten vergeven worden die de partij vier jaar lang heeft gemaakt. Dat zie je met Buma/omtzigt. Jesse klaver en tijdens de vorige verkiezingen met Samson.
De NPO en RTL debatten moeten partijen en mensen thuis meer confronteren met het gedrag van CDA (90% eens met kabinet) d66(zelfde verhaal) GL (gedoogd tijdens kunduz in ruil voor wat milieubelasting)
Mensen moeten meer bij hun idealen blijven en ik gun alle andere partijen (50+,SP,PVV,PvdD,SGP) dus ook meer dan dat andere zooitje

Rest In Privacy | 23-08-15 | 19:31

@Dhr. de Wit | 23-08-15 | 17:28
Is al geprobeerd. Maar om een beweging aan het rollen te krijgen is VEEL meer nodig dan enkel wat leuke tooltjes en grappige dingetjes in de kantlijn die vanwege het ontwikkeltraject erg duur zijn.
Dus... Als er echt iets veranderen moet, dan zal je aangewezen zijn een beweging te starten via traditionele slag, waarna je langzaam (lees: in de loop van ruim 7 jaar) allerlei digitale zaken kan toevoegen en inbrengen.
Het campagne voeren alleen al vergt zoveel voorbereiding, vrijwilligersinbreng en kennis van zaken dat je beter je kan concentreren op zaken die echt een verschil maken dan op internet gerichte zaken voor de jongere, vaak vluchtig betrokken generatie.
En voor je gaat roepen dat ik niet weet waar ik het over heb, dat is wel zo. Heb een kleine politieke partij in 2003 tot en met 2006 meermalen naar vooraf niet verwachte politieke winst en deelname aan coalities geleid.

Helder Groentje | 23-08-15 | 19:25

Even terug naar het essay. Goed stuk! Mijn complimenten.

Een vrije paling | 23-08-15 | 18:53

Mooi essay! Goede analyse! Daarom is het belangrijk dat GeenPeil slaagt. Dat referendum moet er komen. Trouwens ook nog een mooi eerbetoon aan Fortuyn, als dit lukt. En het gáát lukken !

awakened | 23-08-15 | 18:09


U vergeet de New World Order
@Lupuslupus | 23-08-15 | 15:27

ik weet niet waar die vergaderen

rechtsdwalendeautist | 23-08-15 | 17:55

@King of the Oneliner | 23-08-15 | 15:46
Geef mij de post van Minister van Digitale Zaken maar. En uiteraard wordt het programma van DDR door leden samengesteld door middel van digitaal stemmen!

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 17:30

@EEnzame SchizofrEEN | 23-08-15 | 15:25
Een politieke partij die democratie digicratisch benadert zou al een mooi begin zijn. Dan kunnen de leden onderzoeken hoe dat werkt door middel van digitaal stemmen het partijprogramma samen te stellen. Ik ben vóór!

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 17:28

@Min-of-meer | 23-08-15 | 15:10
Het gaat een grote shit worden, dat zeker. Het is nu al aan de gang. Het wachten is tot de peop de turbine raakt.

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 17:24

@vansuyle.com | 23-08-15 | 15:08
Mee eens. Electronisch stemmen moet goed uitgedacht worden. Maar dat moeten we inderdaad niet aan overheden overgelaten worden. Ieder systeem is kwetsbaar maar als je zo denkt dan kun je ook nooit je huis verlaten vanwege inbrekers.

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 17:23

@myk | 23-08-15 | 14:41
Je mag je hele auto beplakken met de Kleuren van #geenpeil! Jouw auto toch! Niet zo plichtsgetrouw doen, man..

Mark_D_NL | 23-08-15 | 17:21

@Lupuslupus | 23-08-15 | 15:08
En toch blijft het feit dat je dan iets anders moet gaan doen. Wijzen naar de overheid gaan dan niets oplossen. Want de overheid, zoals je zelf al schrijft, heeft compleet lak aan de bewoners van NL. En zal niets voor je doen.
--
Tevens is het niet meer zo dat er 300k NL-ers aan de kant staan. Want per saldo is de werkgelegenheid in de EU niet gedaald. Er is dus voor de EU niets aan de hand...Voor die mensen wel, voor hun gezinnen wel, maar voor de EU is de werkgelegenheid nog steeds op peil. En daar draait het heden ten dage om. Niet om die paar cijfers uit EU State Nederland, maar om het grootte plaatje van het vierde Rijk.

Mark_D_NL | 23-08-15 | 17:18

@vansuyle.com | 23-08-15 | 15:08
Interet Security is compleet gebroken. Niemand kan ook nog maar iets garanderen omtrent veiligheid van data. het kan zo maar zijn dat die GS server gehackt wordt. Ik zal er niet verbaasd van staan te kijken. En GS kan je dat dan niet aanrekenen.

Mark_D_NL | 23-08-15 | 17:11

@ Weird Guilders | 23-08-15 | 15:26

Ik wil u hartelijk feliciteren met het correct copy & paste'n van de woorden van uw leider, Mark "Smiley" Rutte!

Het grote verschil is; Zwitserland mág deze regels overnemen, het moet niet. Zwitserland haar beleid aanpassen aan de regels van de EU, omdat het een handelsland is.

Recent voorbeeld: De dobberneger. De EU vindt dat de lidstaten deze evenredig moet verdelen/opnemen. Betrof dit Zwitserland ook? Nee. Mág Zwitserland een deel opnemen? Ja.

Hoe zij er mee omgaan mogen zij zelf bepalen:
www.geennieuws.com/2015/04/zo-ontmoedi...

Ikke? | 23-08-15 | 17:02

Er worden in alle naïviteit substantiële denkfouten gemaakt.
De reden waarom de politiek nu nauwelijks reageert is niet omdat ze er bang van worden, maar omdat de uitslag slechts raadgevend is. Hij kan met een penneveeg weggeschoven worden.
Als het anders was, dan had je dag in dag uit een demonisering gezien van Geenstijl in alle overtikmedia.
Dat je zelfs complimenten krijgt en oppositie reclame maakt voor je spreekt boekdelen: De gedroomde invloed is er niet.
Helaas kinders, dit middel is de ultieme zoethouder. Echt alles is erop gericht het flink moeilijk te laten zijn (hebben de indieners uiteindelijk het gevoel echt wat gedaan te hebben) en daarna is het ook makkelijk opzij te schuiven.
Als er ECHT macht te verdelen zou zijn via een burgerinitiatief zou de politiek daar wel een stokje voor steken.

Helder Groentje | 23-08-15 | 16:57

Tja... Het zal wel met de beste bedoelingen zijn opgeschreven, volledig gemeend zijn, en met hart en ziel beleefd, met dit schrijfsel wordt GeenPeil de Fortuynistische hoek ingeduwd. Dat gaat de D66 stemmende, eurofiele, Verhofstad minnende kiezer van Dietschen bloed niet overtuigen, integendeel. Dit is preken voor eigen parochie. De grootste groep GS lezers heeft al getekend. Het gaat er nu om de rest van het klootjesvolk te bereiken, ook de D66 stemmer. Juist die, zou ik willen zeggen. De campagne moet zich ook gaan richten op de mensen die hartstochtelijk vóór de EU zijn, die Pechtold's zaad willen slikken (en andere uitwerpselen), die heel graag willen dat de EU landbouwsubsidies ook Oekraïense aardappelboeren gaan en dergelijke. Die mensen bereik je niet met dit stuk, en niet met de campagne tot dusver. Die bereik je niet met ironie, sarcasme en afzeiktekstjes. Dat vinden de regelmatige lezers van GS leuk, maar hele volksstammen ook niet, en ook die volksstammen en landgenoten hebben belang bij meer democratie, een referendum etc. Met het aanhalen van Fortuyn, het blijvend afzeiken van Pechtold ga je het niet redden. De toon moet serieuzer en minder stijlloos willen jullie de 300K in de komende maand halen. Mijn twee centen...

Stormageddon | 23-08-15 | 16:53

Als ieder van de 1e 10.000 helden even in zijn/haar eigen straat 30 handtekeningen ophaalt hebben we in een week 300.000 handtekeningen. Moet kunnen! Ik heb er al 25 een uitgeprint formulier laten tekenen en bij 30 stuur ik het pakketje naar Geenpeil. En dan op naar de volgende 30. Iedereen die je vraagt tekent mee, ik heb pas 1 weigering gehad op 24x ja.
Akties verzinnen is goed, maar ga nu eerst direkt naar de buren om die te laten tekenen!

woestijnvos | 23-08-15 | 16:50

Heel goed stuk dit.
Ik zag ergens iemand met het idee over stickers, overal en nergens plakken. Nu de printshop die dit wil uitvoeren!

lanexx | 23-08-15 | 16:30

Ik houd er ernstig rekening mee dat er binnenkort een viral loskomt waar niemand omheen kan. Daarom GeenPeil, te belangrijk om te laten liggen.

padbuffel | 23-08-15 | 16:30

Het tonen van initiatieven is prijzenswaardig,een beetje tegengas want dit (www.youtube.com/watch?v=Os9TU3e0kMo) wil toch niemand,.... ik vrees dat het al zo werkt

BL!ZZ | 23-08-15 | 16:25

Prima essay, kan mij die D of DT schelen... het is in deze toch echt de boodschap die telt. Het verwoordt (met dt!) exact hoe ik tegen de zaken aan kijk. Alleen denk ik echt dat, om Geen Peil te laten slagen, we buiten de oevers van Geen Stijl moeten treden om een breder bereik te krijgen.

Opinion1970 | 23-08-15 | 16:19

Aangezien er aardig wat reacties weggejorrist worden, neem ik aan dat alles gelezen wordt. Geenstijl: Maak een aanmeld punt aan voor reclame voor GeenPeil. Voor diegenen die ook voor raam, boven huis, op werk etc etc de actie onder de aandacht willen brengen! En foto's willen we zien ervan! Nederland moet nu met GeenPeil beplakt worden. Laten we voor 1.000.000 handtekeningen gaan!

Jal070 | 23-08-15 | 16:17

ik kap ermee, jammer 1 potentiële stem verloren.

Bill Cosby | 23-08-15 | 16:16

fu op met je geenpeil, die verificatieshit op het einde ben ik al 20 minuten mee kwijt en het lukt nog niet.

Bill Cosby | 23-08-15 | 16:12

Een feit over één van onze "belangrijkste" ministers:

In februari 2007 werd Koenders minister in het vierde kabinet-Balkenende. In 2007 kwam Bert Koenders onder vuur te liggen over de gunning van een opdracht aan het organisatiebureau BKB, geleid door zijn partijgenoten Lennart Booij en Erik van Bruggen. Het duo deed eerder een gooi naar het partijvoorzitterschap en was actief betrokken bij de PvdA-campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2006. BKB mocht voor zo'n € 750.000 het evenement Akkoord van Schokland organiseren. De opdracht werd door de minister gegund zonder een openbare aanbesteding, die voor overheidsopdrachten groter dan € 137.000 verplicht is.

Bovenstaande is minimaal een zware overtreding en wellicht zelfs een misdrijf.....

Droef Toeter | 23-08-15 | 16:08

Ok mensen, er is maar 1 JUISTE manier om te stemmen en dat is stemmen op een partij waar je oprecht in gelooft. Bestaat die partij niet, dan ga je ook niet stemmen. Zo simpel is het en wie anders redeneert is omkoopbaar, corrupt, kut, of noem het maar wat je wil.

De Mentalist | 23-08-15 | 16:08

@WaarDeWindWaait | 23-08-15 | 15:38
De KGB bestaat dan ook niet meer. Tegenwoordig heten die de FSB, en onder Jeltsin is er natuurlijk flink gesneden.

Dus ze zijn nog aan het herstellen.

Min-of-meer | 23-08-15 | 16:07

Futurum 15:32...Er zullen altijd mensen zijn die denken dat ze FEILLOOS zijn.

storm op komst | 23-08-15 | 15:47

De naam van de nieuwe Partij wordt trouwens:
DDR (Digitale Democratische Realisten)
*zich een klein Jan Nageltje voelt minus de vermoede slechte adem*
Voorman: Jan Roos, Omtzigt, en Feynman mag het partijprogramma schrijven.
Voor mezelf zie ik een taak weggelegd (naast natuurlijk brainstormen en ideeën man, voor het "inwerken" van de secretaresses.

King of the Oneliner | 23-08-15 | 15:46

@Futurum | 23-08-15 | 15:32
Een d of t of zelfs dt is *lagere school*. Stam + t in de "tegenwoordige tijd". Een d in de "verleden tijd". Dt in de tegenwoordige tijd als het werkwoord op een d eindigt.
Ezelsbruggetje is het woord "lopen".
Ik loop
jij loopt
hij/zij/het loopt

En voor lopen kun je elk ander *werkwoord* in de plaats zetten.
Heeft *niets* te maken met Alfa, Bèta of Gamma. Gewoon een kutsmoes.

Lupuslupus | 23-08-15 | 15:42

J.Jarig 15:27..Dus waarom de voorstanders er zo negatief over doen begrijp ik niet; Nou bij een referendum hebben ze iets te verliezen, bij geen referendum niks,dus daarom geen referendum uit angst.

storm op komst | 23-08-15 | 15:41

Weird Guilders | 23-08-15 | 15:26

Het goede overnemen en het slechte niet, is dat volgens mij. Alsook een bewijs dat je zonder EU lidmaatschap niet op een eiland behoeft te zitten.

pietprikkel | 23-08-15 | 15:39

Noem je partij 'Wij Zijn Het Volk', en haal Rita Verdonk als lijsttrekker. Kan niet mislukken...

F. von Zeikhoven | 23-08-15 | 15:39

@Weird Guilders | 23-08-15 | 15:26
Als de Zwitsers iets wel of niet willen, dan gaan ze handtekeningen ophalen voor een *bindend* referendum (als het niet al eerder voorbij is gekomen). En of het nu wel of geen Europees beleid is maakt helemaal geen flikker uit.

Als wij in Nederland iets niet willen, moeten we hopen dat het onder de wet raadgevend referendum valt, 10,000 + 300,000 handtekeningen ophalen, vervolgens een opkomst van 30% halen, en hopen dat er daarvan nog genoeg mensen tegen stemmen. En vervolgens komt het terug bij de Tweede Kamer die er zich over moet buigen en gewoon zegt van het is OK.

Zie je het verschil?

Min-of-meer | 23-08-15 | 15:38

Wat een primitief gedoe, in de jaren 70 kregen USSR sympathisanten als Onkruit, PSP, CPN en wat voor linksharig tuig al niet meer gewoon keurig voorgedrukte posters uit Moskou. De KGB is ook niet meer wat het geweest is sinds Putin een betere graaibaan heeft bemachtigd. Een beetje smeergeld naar de Geenstijl redactie, wat trollen in de reacties en dan maar hopen dat een stelletje meelopers een mailtje sturen. Die USSR sympathisanten zijn trouwens ook luie donders geworden, vroeger gingen ze nog met de ME knokken op het Malieveld en bij Woensdrecht.

WaarDeWindWaait | 23-08-15 | 15:38

@Weird Guilders | 23-08-15 | 15:26
Dat kan wel zijn maar ze mochten daar wel in een referendum stemmen over "minaretten" en daarom komt er niet één meer bij.

Lupuslupus | 23-08-15 | 15:34

-weggejorist-

buisvaneustachius | 23-08-15 | 15:33

@vansuyle.com | 23-08-15 | 15:08
Over sjoemelen met stembussen gesproken. Interessant filmpje.
Waargebeurd verhaal.
www.youtube.com/watch?v=ncdXfUAkMUI
Het blijft een fascinerend land, de USofA.

Als wij Europeanen ook maar half zo gehecht waren aan onze vrijheid als de gemiddelde Amerikaan, dan kwamen we al een heel eind.

VanBukkem | 23-08-15 | 15:31

@Meeroever | 23-08-15 | 15:11

Nederlanders van elk allooi zijn gewend compromissen te sluiten. In prive, werk, en andere omstandigheden. Dat zit in ons bloed, ons DNA, onze cultuur.
.
Een groot deel van Nederland ergert zich niet aan het compromissen sluiten, maar vooral aan waarover en welke compromissen er gesloten worden. Er gaan (doelbewust) twee dingen mis in de Nederlandse politiek.
.
1. Men sluit inhoudelijk slechte compromissen waardoor er de facto niets gebeurt of hele schadelijke gevolgen ontstaan.
2. Men sluit compromissen over principiële zaken/meningsverschillen. Wat dus niet compromissen sluiten is maar jezelf en je geloofwaardigheid compromitteren. Lijkt erop. Toch iets heel anders.
.
Solide compromissen. Die zijn aan Nederlanders te verkopen. Vergeet u niet dat dit volk wanneer nodig stemde op mensen die zeiden dat ze gingen bezuinigen om het land op orde te houden. Prima in staat om mee te denken dus, die Nederlander. Moet je hem /haar wel volwassen behandelen, overtuigen, en informeren.

Parel van het Zuiden | 23-08-15 | 15:31

"ondanks enkele spellingsfouten" goed zo meneer feilloos.tjonge....tjonge.

storm op komst | 23-08-15 | 15:27

Wie is verbaasd? Ikke niet.

Hoewel, eigenlijk wel. Want dat deze poging een referendum af te dwingen wordt georganiseerd door een club die tegen (de verdere uitbreiding van) de EU is, wil natuurlijk niet zeggen dat daarmee de uitslag van dat eventuele referendum ook "tegen" is. Iedereen mag stemmen, ook de voorstanders. Dat is toch juist goed? Dat we als burgers onze mening mogen geven?
Dus waarom de voorstanders er zo negatief over doen, begrijp ik niet helemaal.

J. Jarig | 23-08-15 | 15:27

Ik zit nog steeds te wachten op die stijlloze posters waar ik mijn huis en de rest van de buurt kan volplakken.
Uitprinten is geen optie met mijn antieke zwart-wit laserjet.
Doe eens een linkje maken waar we posters, folders en ander propagandamateriaal kunnen bestellen of afhalen, GS!

Gootbalkoning | 23-08-15 | 15:27

@rechtsdwalendeautist | 23-08-15 | 15:15
U vergeet de New World Order waar de VS naar streeft. Oranje/Bilderberg is slechts een deel daarvan.

Lupuslupus | 23-08-15 | 15:27

Dick Luyenlomp | 23-08-15 | 14:32

Het Zwitserland-argument.. U weet dat Zwitserland nagenoeg alle EU-wetgeving overneemt, zonder dat ze er zelf ook maar enige politieke invloed op hebben?

Weird Guilders | 23-08-15 | 15:26

@VanBukkem | 23-08-15 | 15:14
Ik heb niets ten nadele van deze juffrouw geschreven - dat ten 1e - en ten 2e neem ik maar aan dat ze nog steeds vol goede moed is.
Het ware mij liever dat de redactie van GS hun strijdplan eens uit de doeken zouden willen doen. Op het bericht van gisteren na - 40.000 handtekeningen - blijft het stil. Geen woord over de te volgen tactiek waaraan we ons een beetje zouden kunnen optrekken. Maar de redactie zal daarvoor zeker haar redenen hebben. B.v. om de tegenstanders - en die zijn *vele* in het ongewisse te laten. Want reken maar dat GS ook door hen wordt gelezen!.
Totdat er meer duidelijkheid komt kunnen we niets anders doen dan onze familie-/kennissen-/werkkring zoveel mogelijk mobiliseren.

Lupuslupus | 23-08-15 | 15:25

Wel potdikke, een digicratie. Al enige tijd geleden (en dan spreekt deze schizofreen over ongeveer 12 jaar terug) heb ik me al afgevraagd waarom dit niet kon worden ingevoerd. Inmiddels zijn we dus nu in staat zoiets wellicht toch van de grond af te laten komen, maar hoor ik enkel dat dit door de huidige regerenden wordt verhinderd. En geef hen eens ongelijk.

Maar wat let ons om er een groep voor in het leven te roepen? Via een eigen site / facebookgroep of iets dergelijks moet het mogelijk zijn de handen ineen te slaan en hier daadwerkelijk actie in te ondernemen.

Dus een site over digicratie. Waarin alle voors en tegens worden bekeken, maar niet alleen dat, ook hoe we dit als demos (de mensuh) in ons land van de grond gaan krijgen.

Want ik lees steeds vaker in diverse stromen dat men tegen muren aanloopt van onwillige regenten (vak k), partijen die tegen enige belofte in toch hun gang gaan, ambtenarij die al jaren gewoon de boel traineert. (Tot een wethouder aan toe die niet eens bij een 'belangrijke' ambtenaar binnen komt omdat die geen tijd voor die wethouder wil maken).

Zou het mogelijk zijn een politieke partij neer te zetten van techneuten en ondernemers, die mee willen werken om een nieuwe politiek neer te zetten, genaamd digicratie /democratie 2.0 of zo?

Waarbij daadwerkelijk elke stem telt zonder tussenkomst van 'vertegenwoordigers' met een dubbele agenda, lobbyisten, achterkamertjes, gecombineerd met ware transparantie?

Die transparantie betreft dan onder meer de financiele stromen, maar ook hoe beslissingen tot stand komen (anders dan via een referendum) én wie er hoofdelijk (!) aansprakelijk is voor de inzet van een X bedrag vanuit de publieke middelen.

Een fictief voorbeeld: een directeur van een zorginstelling krijgt een salaris van X maar wil meer. In zijn geval mag hij aangeven dat hij meent recht te hebben op een Y% verhoging. Dit moet hij eerst kunnen onderbouwen waarna deze onderbouwing wordt voorgelegd. Bij een stemming van >70% van de bevolking wordt dit goed- dan wel afgekeurd. Vinden we dit te veel werk? Dan een referendum om een keuzeraad te selecteren. Ook hierbij mag iedereen (dus ook de voormalige ambtenaartjes) komen vertellen waarom zij menen in die raad te moeten zitten. Ik vermoed dat de mensen het argument "Ik ben een vrind van jonkheer R. dus moet ik parbleu in die raad voor een minimaal bedrag van €198000 per 0.2 WTF" naast zich neerlegen en de juiste mensen kunnen waarderen.

Zoiets? Iemand?

EEnzame SchizofrEEN | 23-08-15 | 15:25

Ik ben ook voor crowdfunding voor geenpeil. Het liefst zou ik nog spotjes zien en horen op radio en tv.
Ik stel bij voorbaat 100 euri ter beschikking.

pietprikkel | 23-08-15 | 15:24

@Pritt: Prachtig stuk. Echt verschrikkelijk hoe gelijk je hebt.
We zullen naar het Zwitserse model met bindende referenda toe moeten om voor het eerst echte democratie in NL te introduceren.

Vogelbeest | 23-08-15 | 15:24

Goed stuk, ondanks enkele spellingsfouten ben ik het er inhoudelijk mee eens.

Materie Feilloos | 23-08-15 | 15:22

@telelezer | 23-08-15 | 15:17

Dat systeem is een farce. In de VK krijgt een minderheid op die manier een meerderheid. Dat is niet democratisch te noemen. In de VS is er binnen beide partijen een grote verdeeldheid en feitelijk verplaats je de diversiteit in het politieke landschap gewoon naar een ander veel minder open niveau.

Meeroever | 23-08-15 | 15:21

Ik ben voor telelezer zijn plan ...crowdfunding voor advertenties voor GeenPeil...probeer de ouderen te mobiliseren via krantjes zoals "De Oud Rotterdammer" en vergelijkbare krantjes...daar kost het ook niet zo veel geld en je predikt tenminste niet voor eigen parochie!

carel5014 | 23-08-15 | 15:19

@ Meeroever | 23-08-15 | 15:11
in sommige landen hebben ze het gedwongen "compromis sluiten) opgelost door de partij die het grootste wordt in de verkiezingen er automatisch een zodanig groot aantal zetels bij te geven dat compromis niet nodig is en de grootste (ook al is het maar met een paar zetels) partij rustig kan gaan regeren

telelezer | 23-08-15 | 15:17

@vansuyle.com | 23-08-15 | 15:08
Het papieren stemmen is gewoon simpelweg het meest betrouwbaar gebleken. Want hoe controleer je dat er toch niet even snel met het open-source stemsysteem is gerommeld?

Misschien dat we met een systeem komen voor een snelle uitslag met stemcomputer maar die wel een paper trail aanmaakt die handmatig geteld moet worden (zal dus nimmer of te nooit online kunnen), zodat de partijleiding alvast de champagne kan openen, en de volgende ochtend met een flinke kater zitten wanneer blijkt dat er met de computers gerommeld is en ze zwaar hebben verloren volgens de daadwerkelijke uitslag.

Min-of-meer | 23-08-15 | 15:16

de bestuursvorm van de politiek in europa= oranje/bilderberg

rechtsdwalendeautist | 23-08-15 | 15:15

Doet pornomeisje Robin trouwens nog mee aan deze campagne, of heeft ze er inmiddels de brui aan gegeven? Wat ik niet verwonderlijk zou vinden na al die vervelende opmerkingen van jullie. Stelletje hufters.
Een parel voor de zwijnen, dat is wat ze is.

VanBukkem | 23-08-15 | 15:14

@telelezer | 23-08-15 | 15:11
Van de Nederlandse Propaganda Omroep verwacht ik dat nog wel. Maar van RTL?!
Heel zwak van ze, zoveel is duidelijk.

Botte Hork | 23-08-15 | 15:14

Redelijk goed stuk tot het deel waar het over Fortuyn gaat. Helaas kunnen we niet weten wat hij werkelijk had gedaan. Maar het was waarschijnlijk een samenwerking met het CDA geweest. Zijn beleid zou tedelijk rechts geweest zijn, slecht voor de gewone man. En hij had veel compromissen moeten sluiten.

Daarnaast is er een ander verbeeld in de borm van de heer Wilders. Ook de figuren die roepen het helemaal anders te gaan doen zullen links of rechtsom compromissen moeten sluiten en daarmee beloftes moeten breken.

Juist het sluiten van compromissen met partijen waar je eerst nog tegen streed wekt veel onbegrip. Maar wie weet een beter systeem?

Het enige dat ik kan bedenken is een systeem waarin over belangrijke onderwerpen regelmatig referenda worden gehouden. Op die manier kweken we hier dezelfde politieke cultuur als in Zwitserland. Op die manier maakt die land keuzes waar ze zelf ja voor hebben gezegd.

Mijn punt van kritiek is het ontbreken van die politieke cultuur. Dit voorgestelde referendum gaat niet over Oekraïne, maar over Nederland en de EU. Mensen stemmen voor het eerste maar kiezen voor het tweede.

Meeroever | 23-08-15 | 15:11

De media (lees: overheids-trawanten) boycotten het nieuws over dit belangrijke unieke referendum!
Wat een pure schande voor dit land!
En dat noemt zich een democratie..!

http://politiek.tpo.nl/2015/08/23/rtl-nieuws-en-nos-halen-neus-op-voor-geenstijl-referendum/

telelezer | 23-08-15 | 15:11

@Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:42
De grote wende zal komen zodra hyperinflatie plaats vindt (zie: Duitsland, Frankrijk voor en tijdens de Revolutie, etc.). Want hyperinflatie raakt iedereen, en kan je als burger niet negeren. En doordat we in een muntunie zitten zal het dus in de complete eurozone plaats vinden indien dat gebeurt.

En aangezien de ECB-trukendoos leeg is kan dat nog wel eens een ramp worden.

Min-of-meer | 23-08-15 | 15:10

@telelezer | 23-08-15 | 15:08
Je zou verwachten dat moederbedrijf TMG dat gratis op zich zou nemen.
Helaas gaan die er helemaal 1940 -1945 mee om. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/08/...

Botte Hork | 23-08-15 | 15:10

@Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:26
Er is wel degelijk een probleem met electronisch stemmen, omdat dit gehackt kan worden zonder dat iemand het weet. Dit is al menigmaal in de VS gebeurd, voornamelijk bij lokale verkiezingen maar ook op landelijk niveau is er gesjoemeld. Natuurlijk komt dit nieuws op de voorpagina, dit is te belangrijk en gevaarlijk voor de machthebbers.
.
Dit betekent niet dat veilig electronisch stemmen niet mogelijk is. Dat is het namelijk wel degelijk, wanneer het stemsysteem open-source is en iedere electronische stemmer zijn stem online kan controleren, en onafhankelijke partijen als bijvoorbeeld Geenstijl het open source systeem kunnen verifieren.
.
Ehcter zolang overheden zich niet inzetten voor zo'n systeem, maar liever een stemcomputer gebruiken die niemand kan controleren behalve de machthebbers zelf, is het uitermate belangrijk om vast te houden aan papieren stemmen.

vansuyle.com | 23-08-15 | 15:08

O zo waar en ook in Nederland dagelijkse praktijk: "The American Republic will endure until the day Congress discovers that it can bribe the public with the public's money". Alexis de Tocqueville

Grrt | 23-08-15 | 15:08

@Mark_D_NL | 23-08-15 | 14:52
De overheid heeft toegestaan dat 300.000 Polen het werk van de Nederlanders hebben gekaapt. Vraag maar aan de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs en timmerlieden die nu werkloos thuis zitten.
.
In mijn gemeente is een nieuw stadhuis neergezet: geen enkel Nederlands kenteken op de bouwplaats. Niet *1*. Alleen maar Poolse kentekens. Zó gaat de overheid om met de bewoners van dit land.

Lupuslupus | 23-08-15 | 15:08

Beste GEENSTIJL redactie: zet aub hele grote advertenties in de kranten; die paar centen willen wij reaguurders best "crowdfunden"
-
"ik zeg doen"

telelezer | 23-08-15 | 15:08

53 zieltjes en counting!
.
Gogogo!

PryzmXL | 23-08-15 | 15:06

Ook als je vóór het -asocialeverdrag - associatieverdrag bent zou je moeten tekenen voor het referendum. For the sake of democracy. Het lijkt erop dat nog een hoop mensen dat niet snappen.

Botte Hork | 23-08-15 | 15:06

@myk | 23-08-15 | 14:52
Op mijn werk hoef ik het niet eens te proberen.
Daar lopen heel veel 20+ jarigen rond die zowat vergroeid zijn met hun mobieltje.
Die lopen de godganse dag berichten te sturen en spelletjes te spelen en vragen zich af waarom de accu van hun mobieltje zo snel leeg is.

necrosis | 23-08-15 | 15:05

@myk | 23-08-15 | 14:41
En ik zie regelmatig auto's waarvan de achter-zijruiten beplakt zijn met een kinder"zonnescherm".

Lupuslupus | 23-08-15 | 15:01

@myk | 23-08-15 | 14:41
Ja dat mag. Ik heb op mijn achterruit al jaren een grote sticker "ik rem ook voor dieren". In die tijd ben ik een keer aangehouden omdat ik geen gordel droeg (was onderweg van winkel A naar winkel B, nog geen 100 mtr verderop) en natuurlijk een bekeuring. Maar van de sticker werd niets gezegd hoewel ze die best gezien hebben.

Lupuslupus | 23-08-15 | 15:00

@necrosis | 23-08-15 | 14:56
Democratie is leuk, maar graaien natuurlijk nóg leuker.
Nogmaals, ik doop die club om tot Hypocriet66.

Botte Hork | 23-08-15 | 14:59

@Botte Hork | 23-08-15 | 14:48
D'66 was toch voorstander van de gekozen burgemeester?
Waarom liet Thom de Graaf zich dan vragen om burgemeester van Nijmegen te worden?
In het westen des lands hadden we allang gehakt gemaakt van een dergelijke salon-democraat...

necrosis | 23-08-15 | 14:56

@blikjegrolsch | 23-08-15 | 14:30
Grote onzin. In deze tijd van verloedering mag er best met nadruk op worden gewezen dat het beter is om foutloos de Nederlandse taal te schrijven. Zéker als een artikel zoals dit op de "voorpagina" van GS wordt geplaatst.
(Dat neemt natuurlijk niet weg dat het inhoudelijk prima is).
Wellicht is ook de schrijver een slachtoffer van de mammoetwet maar dan nog, men leert van fouten maken alleen maar wanneer men op die fouten gewezen wordt.
Er is al zóveel van ons land te grabbel gegooid, laten we onze taal in ere houden. En dat heeft *niets* met "taalnazi" te maken.

Lupuslupus | 23-08-15 | 14:56

@Min-of-meer | 23-08-15 | 14:52
Laten we ze voortaan maar H66 gaan noemen ook Die D zijn ze kwijt geraakt.

Botte Hork | 23-08-15 | 14:55

Prima essay trouwens, sluit perfect aan bij mijn opvattingen over het boevensysteem.

XaleX_2 | 23-08-15 | 14:55

@myk | 23-08-15 | 14:41
Een sjaaltje van je favoriete voetbalclub mag je ook aan de achterruit van je auto hangen, dus waarom geen campagnemateriaal. Ik zeg: gewoon doen!

VanBukkem | 23-08-15 | 14:55

-weggejorist-

Botte Hork | 23-08-15 | 14:53

Te gek voor woorden dat de klassieke media hieraan nog geen letter aandacht hebben besteed. Behalve dan de Volkskrant, in een opiniestuk.

Hoen | 23-08-15 | 14:53

@Bulloch | 23-08-15 | 14:48
Valt allemaal op te lossen. Je moet in oplossingen denken, niet in problemen. Desnoods geef je iedereen een apparaatje waarmee men zich kan identificeren.
Laten we hopen dat je ongelijk hebt en het wel geaccepteerd wordt.

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:52

@Botte Hork | 23-08-15 | 14:48
Ik blijf het ironisch vinden hoe de partij van een referendum over alles opeens vindt dat er geen referendum hoeft te komen over iets waar ze zelf voor zijn. Weet je, ironie is niet het woord, eerder hypocriet.

Min-of-meer | 23-08-15 | 14:52

necrosis | 23-08-15 | 14:48
Precies, alleen maar zeiken lost niks op. Probeer er wat aan te doen het is maar een kleine moeite. Al breng je het alleen maar onder de aandacht op je werk binnen vriendenkring. Straks allemaal weer zeuren als het fout loopt.

myk | 23-08-15 | 14:52

Geef het klootjesvolk brood en spelen en dat hele GeenPeil, en de democratie in het algemeen, interesseert ze geen ene ruk. "Och, ik mag niet klagen. Ik heb het toch goed", sprak Henk met de dildo in zijn aars. Op Henk en Ingrid hoeven we niet te rekenen.
Desalniettemin acht ik het mogelijk dat die driehonderdduizend handtekeningen haalbaar zijn. Driehonderdduizend weldenkende vrijheidslievende NEEderlanders moeten toch wel te vinden zijn.

VanBukkem | 23-08-15 | 14:52

@Hunt505 | 23-08-15 | 14:40
"Vind de acties van GeenStijl tot nu toe nog niet zo daverend" staat gelijk aan "Ik geen baan vinden en dat is de schuld van de overheid"

Mark_D_NL | 23-08-15 | 14:52

Man man man. Zeker een hoop Nederlands docenten hier. Kijk gewoon naar de inhoud man, stelletje azijnpissers.

Verder top zo'n brief!

takkeman | 23-08-15 | 14:52

Ah, Chris Aalberts legt het uit politiek.tpo.nl...
blikjegrolsch | 23-08-15 | 14:22
Leuk artikel, maar veelte mild. Aalberts benoemt het slechts als een nieuwskeuze van de volgzame politiek-correcte media, maar het het zegt veel meer over de media en hun plaats binnen de democratie en het vrije woord (en wil) van het volk. Deze media laat door het negeren van dit referendum initiatief zien dat ze niets op hebben met democratie en de vrije wil van het volk. Deze media is bang voor de vrije wil van het volk en geen voorstander van democratie als hun de mogelijke (het risico op een massale tegenstem) uitkomst niet bevalt. Deze media is geen media, maar buikspreekpoppen van de macht en op het moment van een revolutie zullen we hun gedragingen herinneren en ermee afrekenen.

XaleX_2 | 23-08-15 | 14:50

@Dick Luyenlomp | 23-08-15 | 14:43
Heh, dank! Cobol. Brrrrrr... Neen.
Wel open source uiteraard, dan kun je de Tweede Kamer forken en zelf de politieke correctheid er uit slopen.

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:49

@Hunt505 | 23-08-15 | 14:40
En wat voor actie heb jij zelf op touw gezet?
Oh, wacht, je hebt niets op touw gezet omdat je denkt dat je pensioen veilig is....
*uitlachen doet*

necrosis | 23-08-15 | 14:48

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:26
Aangezien vorig jaar nog de Cloudflare servers platgelegd waren en afgelopen week de dns servers van Nederlands grootste kabelaar, lijkt het me dat je niet echt kan spreken van een drogreden.
Desondanks hulde voor de mogelijkheid om digitaal te ondertekenen. Ik ben alleen cynisch genoeg om te denken dat deze wijze niet geaccepteerd gaat worden.

Bulloch | 23-08-15 | 14:48

Misschien wil referendum partij D666 zich wel gaan inspannen voor geenp... Oh wacht!

Botte Hork | 23-08-15 | 14:48

Leuk stukje hoor, maar is het door een Rotterdamse brugklasser geschreven? Een handgreep:

"De mensen die elke keer zagen dat de geschiedenis zichzelf herhaalde." - Geen persoonsvorm, geen zin.

"Alles was dus goed voor de machthebbers de mensen accepteerde dat er geen andere keuze was dan te kiezen voor hen of jezelf uitsluiten van het proces van machtsvorming." - Interpunctie aub, 'zichzelf uitsluiten' en het is accepteerdeN.

Prima stukje als column in de Telegraaf, maar als essay scoort het toch echt niet hoger dan een 3.

MadR | 23-08-15 | 14:47

Ja en over dat negeren van de media; niet dat het wat uitmaakt, maar Joop meldt er ook niks over. Blijkbaar is de haat tegen GS groter dan een overlappend ideaal; een meer beperkte EU. Hatorz enzo. Sukkels.

myk | 23-08-15 | 14:47

@VanBukkem | 23-08-15 | 14:29
Zo te zien is er nog ruimte genoeg voor Rutte, Dijsselbloem, Kereltje en nog een stuk op 20 andere politici die even aan mijn aandacht zijn ontsnapt.

necrosis | 23-08-15 | 14:44

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:38
Hahaha, ik help t u hopen. Tegen die tijd dat het zover is, verkoop ik mn toko en help ik voor niets mee om de code te schrijven!

Mits het geen cobol is....

Dick Luyenlomp | 23-08-15 | 14:43

@Mark_D_NL | 23-08-15 | 14:33
Lachen toch. Laat ze maar nerveus worden. Misschien dat ze dan een keer gaan luisteren. Wel heb ik het gevoel dat er een grote wende aan zit te komen, de politiek kan zichzelf gewoon niet meer serieus nemen.

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:42

Hang de geenpeil banner boven de ingang van nieuwspoort bij het binnenhof, of sticker die deur vol.

Maco3key | 23-08-15 | 14:41

Ik vraag me trouwens af of je je achter / zijruit van de auto met campagne materiaal mag beplakken. Weet iemand dat?

myk | 23-08-15 | 14:41

Beter doen is posten, zegt men; Maar hell, wat gortdroge kost, polletiek-spiegologie vd kouwe grond zeg. Met moeite doorheen gewroet en geen steek wijzer. Desalniettemin, goede poging,.je staat op Geenstijl.

horsteknots | 23-08-15 | 14:41

Gaan we het halen mensen? Vind de acties van GeenStijl tot nu toe nog niet zo daverend

Hunt505 | 23-08-15 | 14:40

Nou ja, een referendum voor alles is natuurlijk kut. En eigenlijk is het het de kiezer z'n eigen domme rotschuld door steeds maar weer en masse op de gevestigde orde te stemmen. Daardoor zitten we nu in dit lastig parket. Maar nu de mogelijkheid er is, moet een ieder hem aangrijpen. Daarom heb ik ook de moeite genomen om de printer te laten werken, een kopie van m'n paspoort te maken (grrr) en hem naar de brievenbus te brengen. Het is een kleine moeite. Ook al je niet gelooft dat het wat uitmaakt, kun je later toch tegen je kinderen zeggen dat je er in ieder geval iets aan gedaan hebt.

myk | 23-08-15 | 14:39

@Normpje | 23-08-15 | 14:23
Volgens mij gaat dit referendum over democratie en niet over een man die van alles zegt en niks wil met een bijbehorende partij.

toetanchamon | 23-08-15 | 14:39

hoeveel stemmen hebben wij al?

kitkatmini | 23-08-15 | 14:39

@Dick Luyenlomp | 23-08-15 | 14:32
Precies. Maar op een gegeven moment kunnen politici er niet meer omheen. Ook al lijkt het op het moment niet zo, we leven nog altijd in een democratie. De tijd gaat komen dat we politici vervangen door een mainframe.

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:38

Ik heb getekend, en ben aan het verzamelen!

DonSwami e.v. | 23-08-15 | 14:34

Jullie hebben een rijke donor nodig om de nodige zichtbaarheid te krijgen.

prov1nciaal | 23-08-15 | 14:34

@Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:26
Die digicratie maakt de huidige politieke klunzen angstig. Dan is een groot deel van het politieke apparaat niet meer nodig. En ja dan draait het weer om het baantje en die paar centjes dus kun je weinig verwachten van de NL politiek.

Mark_D_NL | 23-08-15 | 14:33

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:26
Digicratie. Mooi woord!

Maar dat is dus precies de reden waarom de huidige politici dat tegen houden. Voor je het weet heb je een echte democratie, naar Zwitsers model, waar burgers over alles mogen meestemmen.
Dat is het rap gebeurd met de euro, immigranten, d66 rechters etc.
Voor hen dus liever eens een de 4 jaar een 'mandaat', en kritiekloze media, die alles voor zoete koek slikken, omdat ze en masse meevreten uit de overheidsruif.

Dick Luyenlomp | 23-08-15 | 14:32

RepubliekNederland | 23-08-15 | 14:25

GS-redacteuren haken dan weer af als sneue geobsedeerde taalnazi's de comments vervuilen met hun autistische gejammer over taalfouten, weet ik toevallig, dus beter haak je enorm af.

blikjegrolsch | 23-08-15 | 14:30

Heerlijke topic weer, eindelijk ook wat serieuzer inplaats van dat kinderachtige gedoe van jan roos. En een duidelijke boodschap die niet te ingewikkeld is geformuleerd.
Kortom mijn steun hebben jullie, en ik heb al heel wat handtekeningen verzameld. Go geen peil!!

Hunt505 | 23-08-15 | 14:30

*zingt* hey Donald Tusk, we gaan je dictatuurtje slopen...
Hey Timmerfrans, we gaan je dictatuurtje slopen...
Hey Jean-Claude, we gaan je dictatuurtje slopen...
Hey Dijsselbloem,....

deEik | 23-08-15 | 14:30

Als u een betere, nog zichtbaarderere plek weet [voor die banner] dan hoort-ie het graag.

Wat dacht u van onder de grond; dan ziet Jozias van Arschloch hem ook.
search-geenstijl.thruhere.net/ajax.asp...

VanBukkem | 23-08-15 | 14:29

Als u ooit iets om uw kinderen en kleinkinderen gegeven heeft, dan ondersteunt u dat referendum. Zelfbeschikking is de grondslag voor democratie en vrijheid.
.
V

Parel van het Zuiden | 23-08-15 | 14:27

"Voor mij zijn de traditionele politieke partijen een regentenclub die in achterkamertjes onderling de macht verdelen"
--
En dat noemt nmen Democratie in Nederland anno 2015. Er is NIETS democratisch aan het Koninkrijk met Troonopvolging Nederland.

Mark_D_NL | 23-08-15 | 14:26

Mooi stuk, complimenten.
Ook al ben ik "maar" reaguurder, ik voelde wél echt de euforie op het moment dat je online kon tekenen voor het referendum. Deze teken-app is een game-changer naar mijn gevoel. Electronisch stemmen zou sowieso beter geregeld moeten worden bij de overheid. De tijd van hacker-drogredenen is nu wel voorbij. We zijn inmiddels ver genoeg om stemmen via internet veilig te kunnen doen. Het moet alleen goed geimplementeerd worden. Open source uiteraard, net als de GeenPeil teken-app.
Stel je nu eens voor dat je kunt meestemmen waar je belastingcenten aan besteed worden? Dat is pas échte democratie. Een digicratie, zo je wilt.

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:26

Allemaal leuk en aardig. Maar ik haak altijd vrij snel af wanneer iemand simpele D/T fouten maakt. Kon er niet iemand even naar kijken en die fouten verbeteren?

RepubliekNederland | 23-08-15 | 14:25

Schilderswijk?

waragainstclimate | 23-08-15 | 14:25

Maar stemt meneer op Geert? Of vindt hij ook dat niks?

Normpje | 23-08-15 | 14:23

De NOS en NPO zullen toch ook wel de democratie willen bevorderen en dus gee.... OHNEE WACHT!

blikjegrolsch | 23-08-15 | 14:20

Er is vast een stickerfabriekje dat wel wat reclame kan gebruiken. Volplakken, dat slapende Nederland. Die vermaledijde Powned stickerts zie je ook nog overal.

Dhr. de Wit | 23-08-15 | 14:19

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken