Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Adjudant der Infanterie roept Pechtold tot de orde

roelvanessen534.jpgWe kunnen wel stellen dat Arrogander Pechtold met één tweet zijn hele politieke loopbaan om zeep heeft geholpen. De Pang Pang-tweet garandeert dat Pechtold nooit en te nimmer premier van Nederland zal worden. Hij heeft teveel kwaad bloed gezet. Sowieso, een premier die het leger niet aan zijn zijde heeft, dat is een worst case scenario voor het land. Ook in 2015. Na Luitenant-Generaal De Kruif roept nu ook (Reserve) Adjudant der Infanterie Roel van Essen de D66-slopende fractievoorzitter van D66 tot orde in een historisch onderbouwd pleidooi voor betere politieke zorg voor een goed leger. Dit zijn geen verwijten meer, dit wordt een krijgsraad voor Pang Pang Peggold. Geachte heer Pechtold. Vrijwel elke militair kent de kreet "Pinda, pinda, pinda!" wel. Dat riep je als je tijdens een oefening de confrontatie aanging met "de vijand" terwijl je niet in het bezit was van oefenmunitie. "Losse flodders", zoals de niet-militair geschoolden dat noemen. De mannen met de automatische wapens moesten natuurlijk "Zakje pinda's!" roepen. Wie deze kreet ooit uit heeft gevonden vermeldt de historie niet, maar het "bekt" in ieder geval lekkerder dan: "Pang pang!" Ik heb oefeningen meegemaakt waarin de complete jaarproductie van het Duyvis-concern over het slagveld schalde, maar gelukkig ook oefeningen waarbij redelijk kwistig met oefenmunitie omgegaan kon worden. Een enkele keer kreeg je zoveel oefenmunitie mee dat je zakken tekort had om het allemaal op te bergen. Tja... vroeger... Momenteel is het even wat anders. Zelfs de Commandant der Strijdkrachten stelt nu dat het met de situatie van Defensie deplorabel is, en ik kan hem geen ongelijk geven. Niet alleen is er een tekort aan munitie (niet alleen oefenmunitie, maar ook scherpe munitie), reservedelen voor ons materiaal zijn er nauwelijks, om één voertuig rijdend te krijgen, hebben we delen uit twee andere voertuigen nodig... Opleidingen worden ingekort en onze nieuwe soldaten moeten een deel van hun skills&drills leren bij het parate onderdeel. Scheelt opleidingstijd en dus geld. Ik mag mijn uniform nog twee jaar dragen, daarna ga ik als reservist met pensioen. Een uniform waar ik verd*md trots op ben en waar ik heel veel dingen in heb meegemaakt. In Nederland en tijdens diverse missies in het buitenland. Missies die uitgevoerd zijn omdat "de politiek" ons de opdracht gaf. Maar blijft dat zo? Het ogenblik komt dichterbij dat militairen opstaan en massaal tegen de politiek zeggen: "Als jullie zaken van ons verwachten, moet je ons het gereedschap leveren!" Politiek klinkt het wel aardig: "Defensie heeft er de laatste twee jaar miljoenen euro's bijgekregen!" Inderdaad. Maar het simpele feit dat de jaren daarvoor er MILJARDEN van de Defensiebegroting zijn afgehaald, wordt door de politiek even "vergeten". Soms wordt er een vergelijking gemaakt met 1940. Da's te makkelijk. Als u de geschiedenis kent, weet u dat een dergelijke situatie zich reeds in de 17e eeuw heeft voorgedaan, aan het begin van een prille Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In 1675 werd Michiel de Ruyter met een vlootje van slechts 18 schepen uitgezonden naar de Middellandse Zee om een opstand helpen te beteugelen. (Tegenwoordig zouden we het een "Peace-enforcing-missie" noemen.) De Ruyter vond dat zijn eskader te zwak was, en liet dat in de Staten-Generaal luid en duidelijk merken. In de wandelgangen vroeg iemand aan hem: "Wordt je bang op je oude dag?" (Waar haal je als politicus overigens het lef vandaan?) Waarop de Ruyter zei: "Nee, ik ben niet bang. Ik heb mijn leven over voor mijn land, maar ik ben verwonderd en teleurgesteld dat de heren politici zo weinig over hebben voor hun land!" Later in het gesprek zei hij: "De heren hebben mij niet te verzoeken, maar te gebieden. Zelfs al kreeg ik maar één schip onder bevel: ik zou gaan. Als de politiek de vlag er aan waagt, zal ik mijn leven wagen!" Michiel Adriaanszoon de Ruyter sneuvelde tijdens die missie: tijdens de zeeslag bij Agosta werd zijn rechterbeen verbrijzeld en een deel van zijn linkervoet er af geschoten door een kogel. Na enkele dagen overleed hij aan wondkoorts. De Krijgsmacht van nu zit in een vergelijkbare situatie. "De politiek" (lees: de kiezer, oftewel het Nederlandse volk!!!) vraagt van alles van Defensie, maar het mag vooral niets kosten! En de militairen? Ja, ze doen het maar weer. Beroeps of reservist, dat maakt niet zo veel uit. Tijdens een uitzending kun je de reservist niet van zijn beroeps-collega onderscheiden. Ze gaan naar Mali, ze vliegen boven Irak, ze trainen Peshmerga's, ze gaan naar Oekraïne om daar stoffelijke resten te zoeken van de MH-17-ramp en de doden te identificeren. Ze zijn nog steeds in Afghanistan, in Bosnië, op de Golanhoogte en een aantal andere "kleine missies". Ze ondersteunen de Baltische staten met lucht- en zeestrijdkrachten, ze doen mee met de "flitsmacht" in Polen, oefenen in vrijwel geheel Europa, ondersteunen de Vierdaagse, het 5 Mei concert, de Bloesemtocht, Veteranendag, Koningsdag, Prinsjesdag en, als er ergens in Nederland een bosbrand oplaait moeten er weer militaire helikopters vliegen om de brand te blussen. Als er een gewonde op een Waddeneiland naar het ziekenhuis moet, vliegt Defensie hem of haar wel over. Met militair materieel. Als er een dijk door dreigt te breken, als er een IC-afdeling van een ziekenhuis niet inzetbaar is: Defensie lost het wel op. Jawel... Totdat: het materiaal het niet meer doet. De kogels écht op zijn. En er geen goed getrainde militairen meer zijn omdat alles is uitgedeeld. Totdat de militairen tegen de politiek zeggen: "Sorry... Nu even niet. Zorg eerst maar dat we de spullen krijgen om jullie ambities waar te maken." En dan? Wie haalt dan de kastanjes uit het vuur? Hilarisch, nietwaar? Dát noem ík nou humor. Galgenhumor. Met vriendelijke groet (Reserve) Adjudant der Infanterie R. van Essen.

Reaguursels

Inloggen

Nee, erg grappig is het niet. Daar heeft ie gelijk in.

waragainstclimate | 15-08-15 | 21:53

Alweer een snor uit het leger, man ga karemans aftrekken.

peterxxx | 15-08-15 | 08:31

@wattenstaafje | 14-08-15 | 17:51,
lol!
van Heutz wordt zelfs door het Indonesische leger hooggeacht omdat hij de Atjeers onder de duim wist te houden, briljant krijgsman.
En knap wreed idd, contra-guerilla opgezet, de enige manier om dit aan te pakken.
Maar goed, wie weet in dit land nog wat echt oorlog is,
op die paar militairen na dan, en m'n tante die smakelijk over de berg lijken in de plaatselijke kapel kan vertellen, of de kapot geschoten burgers langs ce kant van de weg,
na weer een geallieerde aanval.

vander F | 15-08-15 | 04:59

Begrijp dat dan toch. Dat geld van defensie, en van een heleboel andere zaken, is nodig om hordes gelukszoekers, woningen, Mieles, iPhones, Nikes, uitkeringen, onderwijs, gratis vervoer, (gezondheids)zorg etc. te verschaffen.
In juridische termen beter bekend als, bed, bad en brood.

Elessir | 15-08-15 | 02:24

@The Slong | 14-08-15 | 18:42
Nee inderdaad, dat is nu precies zijn punt. Het alternatief is nu dat er drie wagens niet rijden. Terwijl ze juist alle drie zouden moeten rijden. Maar de wagens zijn tot op de draad versleten en er is blijkbaar ook geen geld meer om onderdelen te kopen om ze te repareren. Dus slopen ze nu de bruibare onderdelen af van andere wagens.

Chiant | 14-08-15 | 19:16

@wattenstaafje

Wel met je tijd meegaan. Van Heutz is vandaag de dag ook luchtmobiel, net zoals grenadiers en jagers. Die hebben inmiddels laten zien wat zij kunnen van Afghanistan tot Noorwegen. Specialisten zoals pathfinders......

strikdewepstroper01 | 14-08-15 | 18:49

2 wagens slopen om er 1 te laten rijden... Das toch helemaal niet slim?

The Slong | 14-08-15 | 18:42

wattenstaafje | 14-08-15 | 17:56

Eens. Zijn snor is wel oké. Maar daar houd het op.

Ik weet overigens uit ervaring dat pinda pinda roepen niet altijd een kwestie van budget was. Veel vaker gewoon incompetente bureaucratische en geld verkwistende intendance.

Mike Oxlong | 14-08-15 | 18:04

" Ik mag mijn uniform nog twee jaar dragen, daarna ga ik als reservist met pensioen."(citaat).
Dus hij is ook nog eens hobby-militair ?
Moet hij helemaal zijn bek houden en lekker dat rode stickertje op zijn pet plakken !
Waarschijnlijk is hij doordeweeks een mislukte idioot die ooit graag in het leger had gewild maar door S5 is afgekeurd (of zweetvoeten dan wel een ingegroeide teennagel) !

wattenstaafje | 14-08-15 | 17:56

Ten eerste : Het pinda, pinda-verhaal heb ik dagen geleden al uitgelegd.
Ten tweede : Het is van alle dag, deden we in 1987 al !
Ten derde : Het is geen geen infanterist maar een Van Heutzer (oftewel van kneuts zoals wij dat noemden) en deze groep hoeft echt niet trots te zijn op de naamgever want dat was een rasistische, verkrachtende randdebiel in de KNIL-tijd !
Ten vierde : Het regiment Van Heutz wordt en werdt ingezet voor bewakingstaken oftewel, als je verder nergens goed voor bent ga je maar wacht lopen !

wattenstaafje | 14-08-15 | 17:51

Mooi verhaal. +1

ET007 | 14-08-15 | 17:37

@Dikke Buschauffeur | 14-08-15 | 16:58
Wanneer de baret een slag te veel naar links zit betekent dit dat de militair een slag naar rechts heeft gemaakt. Dat zou de politiek ook eens moeten doen.

De waard zijn gast | 14-08-15 | 17:32

tweetybird | 14-08-15 | 16:44

Ken je je ex-luchtmacht medewerker, JSF lobbyist en Pim Fortuyn lakei Mat Herben nog?
Hij is door de top van de Nederlandse luchtmacht en Lockheed naar voren geschoven om de JSF aan te schaffen.
De politiek besluit alleen over het verlanglijstje wat wordt ingediend door defensie hoor.

Defensie vond de JSF de beste en goedkoopste.
www.volkskrant.nl/archief/defensie-jsf...

Boter op vele hoofden.

Mike Oxlong | 14-08-15 | 17:30

Nu nog even de baret een beetje draaien... embleem hoort boven het linkerOOG en niet zoals je steeds vaker ziet... boven de linkerSLAAP. Discipline verslapt een beetje

Dikke Buschauffeur | 14-08-15 | 16:58

Militaire koep is akkoord.

hallevvezool | 14-08-15 | 16:50

Tutanchamon | 14-08-15 | 16:41

Dat moet u niet tegen het leger zeggen maar tegen hennis.Die is degene die het doordrukt. Zeg maar die blonde minister van defensie die altijd mooi staat te wezen.

tweetybird | 14-08-15 | 16:47

Voor Pechtold zijn wij het New Orleans van Europa. Laat ons maar verrekken als er wat misgaat.

LibertasSimplex | 14-08-15 | 16:47

Mike Oxlong | 14-08-15 | 15:49

Ha daar hebben we meneer onzin weer. Nou die jsf is werkelijk een politieke beslissing. U lult weer zoals gewoonlijk. Maar ja dat kennen we ondertussen van u.

tweetybird | 14-08-15 | 16:44

Afgaande op Pechtold's uitspraken de afgelopen jaren:

-Hij vindt dat we in Nederland van landbouw, veeteelt en visserij af moeten. Die zouden niet nodig zijn. Wij doen aan dienstverlening. (dat kun je niet eten)

-Hij vindt dat onze landsgrenzen moeten verdwijnen. Dat zijn maar obstakels. (maar Europa heeft geen eenheidscultuur en is geen rechtsstaat)

-En hij vindt kennelijk dat het leger niet nodig is. (dat kan. al houdt een overheid op te bestaan wanneer zij haar bevolking niet kan beschermen)

Dus Pechtold's politieke visie is, dat de mensen in Nederland niet nodig zijn, en kunnen worden afgeschaft. We krijgen geen eten, geen invloed en geen bescherming van hem.

LibertasSimplex | 14-08-15 | 16:42

Ik vraag maar 1 ding van defensie: stop met de JSF. Dan zijn alle financiele problemen gelijk opgelost. F16's zijn nog steeds nieuw te koop dus onderdelen ook. Scheelt een hoop oefeningen ook. Geen dank.

Rest In Privacy | 14-08-15 | 16:41

Maar ja gelukkig liet pechtold wel zien dat hij een echte EU elite knaap is. Hij probeert ons leger bespottelijk te maken. Een van baalen en die andere EU knakker probeerde Rusland belachelijk te maken op een plein. En we zien nu wat dat ons gebracht heeft Nee dat soort knaapjes zijn een gevaar voor de burgers van nederland.Het is al treurig dat er zoveel bezuinigd word op ons leger.En voor de gutmenschen. Een leger is niet enkel geweld. Het kan ook ingezet worden bij rampen en dergelijke.En is weldegelijk zeer belangrijk. Die pechtold is wat dat betreft een echte lul.

tweetybird | 14-08-15 | 16:39

kevin1975 | 14-08-15 | 13:33
Nog een beetje meer levenservaring opdoen dan verandert je mening vanzelf!

lanexx | 14-08-15 | 16:36

Jullie vergissen je toch echt. elke boerenlul die aan alle kanten faalt en door niemand wordt geliefd kan hier gewoon MP worden.Geloof je me niet?
JP. Balkenende
M. Trutte.Need I say more?

mallekater | 14-08-15 | 16:34

Heel simpel Van Essen, gewoon geen "kastanjes uit het vuur" halen voor megalomane politieke idioten, nota bene in landen waar wij niet eens mee in oorlog zijn. En dit terwijl thuis onze soevereiniteit, vrijheid en leefbaarheid onder onze kont vandaan wordt weggetrokken. Daar wil ik geen belasting voor betalen. Zeg daarom maar eens nee, of ga anders appeltjes schillen met Den Haag.

ben kokhals | 14-08-15 | 16:17

Respect voor deze militair.
De halve wereld staat in brand, de dreiging van religieus fundamentalisme groeit en is hier en daar op straat al zichtbaar, China en Rusland bewapenen zich in hoog tempo en die smerige rat van Obama steunt IS en is hiermee indirect uit op ontwrichting van de Europese samenleving én een oorlog met Rusland die hij het liefst in Europa uitvecht. Als je dan als politicus blijft bezuinigen op defensie ben je toch echt een volslagen imbeciel zonder visie.

PG4161 | 14-08-15 | 16:09

Ff voor de beeldvorming, hoe oud is de adjudant?

Mr. Oranda | 14-08-15 | 16:07

De adjudant Van Essen heeft grotendeels gelijk, alleen moet hij niet zeggen dat de kiezer, en dus het volk dit uithollen van onze krijgsmacht heeft gewild. Het zijn de (inderdaad gekozen) politici die steeds maar weer hun beloftes niet nakomen, en desondanks herkozen worden en belastinggeld aan de verkeerde dingen besteden.
Dat laatste, het herkiezen van dezelfde labbekakken in Den Haag, mag je " het volk" aanrekenen. Wanneer worden we eens wijzer?

En weet je wat? Laat mevrouw Merkel de zaak hier maar overnemen. Dat mens heeft meer ballen dan Rutte en zijn kliek bij elkaar!

tegekvoorwoorden | 14-08-15 | 15:58

WatZalIkErvanZeggen | 14-08-15 | 15:26

De man heeft boter op zijn hoofd. Het zijn dit type ambtenaar dat ons o.a die dure en overbodige JSF in de maag hebben gesplitst omdat onze luchtmacht nu eenmaal verslaafd is aan te duur Amerikaans spul. Met name alles van Lockheed.
Het zijn dit soort mannetjes die peperdure actie filmpjes laten maken om verveelde hangjongeren er toe te bewegen om beroeps te worden want dan mag je met dat dure speelgoed spelen.
Reclame filmpjes die ik overigens regelmatig hier op GeenStijl voorbij zie komen waarvan het prijskaartje dus ook gewoon door de belastingbetaler wordt opgehoest en Quid plus consorten mede van betaald wordt.

Mike Oxlong | 14-08-15 | 15:49

Nee meneer van Essen: ""De politiek" (lees: de kiezer, oftewel het Nederlandse volk!!!)"..

Nee meneer van Essen.. Dat is niet de kiezer. Het is de politiek. De politicus die het besluit. Ik mag dan gestemd hebben. Maar op heel iemand anders dan degene die er nu zit. En zo geldt dat voor vele andere stemmers.
En meneer van Essen. Het is ook uw plicht om uw baret uit principe aan de wilgen te hangen als u vindt dat u uw werk niet meer kunt uitvoeren. Zeker als de 'politiek' weigert. U laat het toe door maar door te blijven gaan.

Libertarianism | 14-08-15 | 15:35

Die man verwoord inderdaad perfect waarom dit land zijn prioriteiten absoluut niet op orde heeft. Er is altijd geld voor allerlei belachelijke knuffel/cultuur/integratie projectjes maar als het gaat om de meest basis voorwaarde, namelijk vrede, dan is er geen geld. Het is godgeklaagd en we mogen van geluk spreken dat de rest van de NAVO ons niet allang tot de orde heeft geroepen om de door ons met hen afgesproken budgetten vrij te maken. Dat doen we namelijk al vanaf het begin niet.
Een schande en bovendien een gevaar voor de veiligheid.

WatZalIkErvanZeggen | 14-08-15 | 15:26

marber4875 13:31
inderdaad schokkend. het artikel maakt gewag van het feit dat Nederland het schaduwen van het Russische vliegdekschip vanaf het Kanaal over de Noordzee tot taak had maar de Zeven provinciën sloeg af en ging naar Somalië. Fijntjes meldt het artikel dat de Orions die door ministeriële alleskunner de VVD-er dhr. H.Kamp afgedankt zijn in 2004 het vliegdekschip hadden kunnen ( en moeten) volgen.

Jan Boule | 14-08-15 | 15:26

Welkicht is een beetje geo-politieke realiteits zin op zijn plaats.

Als klein land heb je eigenlijk militair niets in te brokkelen. Je hebt de ruimte, de mensen en het geld niet op potten te breken. Gecombineerd met onze ruggegraatloze politici is elke militaire actie een persiflage.

Ik zeg afschaffen. Focus op kustwacht en verder financieel bijdragen aan landen die wel iets kunnen.

Yohean | 14-08-15 | 15:13

Die Nederlanders, of wat daar voor door ging, hadden in de 17e eeuw de irritante neiging om hun complete vloot in de uitverkoop te zetten na een conflict. Er is dus geen steek verandert.
De schepen werden dan opgelegd in Hellevoetsluis en alles wat maar los en vast zat werd verkocht, kanonnen, blokken, tuig, voorraden enz.
Echt slim was dat niet, want je kon er de donder op zeggen, dat je binnen 6 maanden weer mot had met e.o.a. despoot in Europa en dan kon je de hele handel weer opnieuw gaan uitrusten en tja, waar haal je zo snel nieuwe kanonnen vandaan als je die zojuist verkocht had?
De Ruyters schip "de Zeven Provinciën" was in een dusdanig slechte staat dat het eens zo machtige schip nog nauwelijks zeewaardig was en de Admiraal moest dan ook noodgedwongen z'n vlag en wimpel overbrengen op een ander schip, op z'n laatste reis. Voor bijgelovige zeelui is dat al een slecht voorteken en ze kregen gelijk...
Maar het is de toenmalige politiek die hem heeft laten stikken en dat doen ze nu weer!

plaszak | 14-08-15 | 15:10

Het zou mooi zijn als er één politicus was, maar liefst een complete partij, die ging twijfelen aan de huidge koers van de EU. De EU is een supra-nationale koers ingeslagen, op weg naar een superstaat met nationalistische trekjes. Ooit was het de bedoeling dat de EU een federatie zou worden van onafhankelijke, zelfstandige staten die op allerlei gebieden zouden samenwerken. De voortschrijdende souvereiniteitsoverdracht staat haaks op deze federatieve, coöperatieve gedachte.
Niemand bij zijn goede verstand wil aansturen op een gewapend conflict tussen burgers en overheid over voldongen feiten waarbij geen oplossingen voorhanden zijn. Ombuigen is beter dan gewelddadig confronteren, althans IMHO.

kindapaas | 14-08-15 | 14:50

Besef wel dat een eventueel EU-leger niet in de belangen of in opdracht van NL zal handelen, en dingen wel gedeeltelijk in onze naam zal uitvoeren.

Is dat wat we willen?

Sleutelplanktovenaar | 14-08-15 | 14:46

-weggejorist-

NOMALI | 14-08-15 | 14:24

BAM! Vol in het gezicht van A. Pechtold. Wat een afgang van de leider van de meest inhoudsloze partij ooit.

Lauwe Koffie | 14-08-15 | 14:16

Als ze slim zijn dan gebruiken ze de laatste kogels om een coupe te plegen en een paar van die boeven/landverraders op het Binnenhof tegen de muur te zetten. Om vervolgens door te rijden naar Brussel en het nog een keer over te doen. Het volk staat achter jullie.

XaleX_2 | 14-08-15 | 14:14

Wat extra info: Het was het VZPL-peloton (Verzamelplaatspeloton) van de 12e Brigade Geneeskundige Compagnie, deel uitmakend van de 12e pantserinfanteriebrigade, deel uitmakend van de 7 december divisie, deel uitmakend van het 1e legerkorps.
En op onze baret stond: "Eripiendo Victoriae Prosum". Mocht iemand denken dat ik het allemaal verzin...

TB2318 | 14-08-15 | 14:11

Ik heb zelf in dienst gezeten (in de 80 er jaren).
Ik heb ook ooit pang pang moeten roepen bij een "treffen" omdat er geen oefenmunitie aan werd gespendeerd.

TB2318 | 14-08-15 | 14:07

Ik heb zelf in dienst gezeten (in de 80 er jaren).
Ik heb ook ooit pang pang moeten roepen bij een "treffen" omdat er geen oefenmunitie aan werd gespendeerd.

TB2318 | 14-08-15 | 14:07

@Nic556
Ik bedoel met Zweden dus Rusland

De*correcte*kerstman | 14-08-15 | 13:59

@Nic556
Zo begon het ook in Cambodja. Je weet wel Pol Pot die als een held de boel wist te redden van Amerika (dit geval Zweden). Zie je al een beetje wat ik bedoel?

De*correcte*kerstman | 14-08-15 | 13:59

@Nic556 | 14-08-15 | 13:47
Want socialisme onderdrukt een bevolking nooit, en zeker niet militair. lol

MogeWijEveOvergeve | 14-08-15 | 13:53

Quivive | 14-08-15 | 12:38
Wanneer je je mag laten doodschieten als gevolg van een politieke beslissing, mag je de politiek er volgens mij best op aanspreken om te zorgen voor de juiste middelen om je vak uit te kunnen oefenen. De NL politiek heeft de prioriteiten verkeerd, en wanneer ze dit maar lang genoeg volhouden gaat het vanzelf ergens piepen en kraken. Zelfs bij gezagsgetrouwe mensen als onze militairen die er ook zijn voor het bewaken van JOUW vrijheid en veiligheid!

zed is dead | 14-08-15 | 13:49

-weggejorist-

Nic556 | 14-08-15 | 13:47

Er is maar een oplossing: Een prachtigmooi verkoel EU-leger. Alleen wie gaat de kernwapens doneren, de Fransen?

Ommie de HaatMoker | 14-08-15 | 13:46

ZHR | 14-08-15 | 12:54
Sociale zaken lijkt me een prima plan. Laat werekn maar lonen. En wat te denken van ontwikkelingssamenwerking? Hier wordt 2 x zoveel aan besteed als aan defensie, denk daar eens over na! Prima donoren voor het benodigde geld voor een fatsoenlijk leger.

zed is dead | 14-08-15 | 13:44

Dat onze militairen deze situatie dragen zegt iets over hun discipline en toewijding. Al onze militairen hebben echter ook een set ouders die deze berichten lezen en denken: het is wel onze zoon of dochter die de kastanjes uit het vuur haalt. En die ouders vragen zich ook af, waar haalt de politiek haar arrogantie vandaan. Waarom kiest de politiek voor een faaljager ipv voor uitrusting voor de manschappen enzovoorts. Militairen worden ingezet daar waar de politiek faalt. Nu faalt de politiek voluit in eigen land.
Als Pechtold kinderen in het leger zou hebben, zou hij dan dezelfde beledigingstweet geplaatst hebben ? Wij zijn trots op onze jongens die onder die omstandigheden hun werk moeten doen, maar ik schaam me voor de eindverantwoordelijken.

DeProf | 14-08-15 | 13:39

@Nic556
Waarom denk je? Waar zijn zij bang voor? Rusland? HA laat mij niet lachen...
Hun eigen bevolking die langzamerhand doorziet dat haar leiders hun eigen bevolking verraden en het zweedse volk vervangen voor de zogenaamde wereldburgers (Dit heet nog de multi-culturele/multi-etnische samenleving)?
Dat de Zweedse bevolking doorkrijgd dat zij massaal zijn verraden en openlijk worden aangevallen door de vijanden die de 'elite' kuch kuch 'zionisten' kuch kuch 'Barbara Lerner Spectre' kuch kuch 'Federale banken' hebben binnengehaald? JA, DAAROM IS HUN LEGER ZO GEUPDATE EN STERK!
Maar dan vraag je af waarom niet in Nederland?, omdat wij blijkbaar (zogenaamd) nog NIKS doorhebben. Wordt wakker!

De*correcte*kerstman | 14-08-15 | 13:36

In de vroege jaren 80 was het bij de Koninklijke (ja, ik ben er nog steeds trots op) Marine al ondermaats.
Als beroeps kreeg ik bij de wapentraining op de schietbaan 5 kogels voor de FAL (geweer), 10 voor de Browning (pistol) en 25 voor de UZI.
Dat was 't.
Vervolgens mocht ik in de weekenden wacht lopen op een marinevliegkamp. Twee jongens van 19 en een korporaal van 23, met elk 5 kogels die de zaak veilig moisten houden.
Monder kon niet was toen de consensus.
<proest>
Wat een fopleger hebben we nu.
De NAVO helpt ons wel, toch?
De NAVO, dat zijn we zelf. Nederland is één van de rijkste landen van Europa, wij zouden een groot-investeerde in Europese veiligheid moeten zijn, samen met Duitsland.
Als - ik noem naar iemand - Venezuela zijn oogjes richt op de raffinaderijen op Curacao hebben we één bootje met een handvol mariniers in de West, en geen enkele mogelijkheid om daar wat militaire sterkte aan toe te voegen.
Kan iemand zich de Falkland-oorlog nog herinneren? Hoe Groot-Brittanie in een paar weken tijd genoeg mobiliseerde om aan de andere kant van de wereld aggressor Argentinie van z'n grondgebied af te schoppen?

Amazing Tukker | 14-08-15 | 13:35

Ik vindt het vreemd dat iedereen vind dat ze zomaar iemand mogen beledigen.
Ik geloof dat politiek in gaan lef met zich mee brengt want je kan het nooit goed doen.
Bezuinig en iedereen in Nederland valt over je heen omdat het leger zijn taken niet meer kan doen
bezuinig niet en iedereen valt over je heen omdat de staatsschuld oncontroleerbaar is geworden en we op Griekenland gaan lijken.
Enige probleem van mijnheer Pechtold is dat zijn spin doctor niet zo goed is.

kevin1975 | 14-08-15 | 13:33

Met de verkiezingsoverwinning van de PVDA in 1971 werd een aanvang gemaakt met bezuinigingen op Defensie. PVDA Minister Vredeling ( 1973-1977 ) zei "een bloedhekel te hebben aan uniformen" maar aanvaardde toch het ambt als minister van Defensie. In de 80-er jaren bezuinigde Defensie verder onder D66 prominent dhr. H van Mierlo. Maar met de komst van PVDA minister van Defensie en voormalig dienstweigeraar dhr. Relus ter Beek ( 1991-1993 ) kwamen er monsterbezuinigingen. Overigens was het dhr. ter Beek die beval Dutchbat niet uit te rusten met zwaar materieel, de zich in onschuld wassende VVD minister de heer Voorhoeve heeft dit niet geremedieerd als opvolger tijdens Srebrenica. Het volgende stadium was het innen van het "vredes divident"na de val van de Muur. Rusland werd meesmuilend bejegend en men liet tal van schepen en voertuigen verkopen of op de schroothoop der geschiedenis gooien. De VVD-er Frank de Grave ging schielijk voort met bezuinigingen en de ministeriële alleskunner dhr. Henk Kamp sloot in april 2004 het Vliegkamp Valkenburg en verkocht tegen schrootprijs de tien zojuist in de VS gerenoveerde en formidabele Orion patrouille vliegtuigen die geweldig dienst hadden kunnen tegen bijvoorbeeld Somalische piraten wier families we nu met duizenden verwelkomen .Valkenburg is nu aangewezen als mega Vinexwijk , kennelijk voorzag de VVD in 2004 dat deze prachtige natuurbuffer tussen Leiden en den Haag nodig zou zijn voor hun immigratie politiek van heden.Aan mw Hennis maak ik geen woorden vuil.
Kortom, een enkele D66-er en CDA-er ( Hillen) maar veelal PVDA en VVD politici hebben de Defensie van ons land in de waagschaal gelegd tot op de dag van vandaag

Jan Boule | 14-08-15 | 13:32

Oproep aan het leger:
Met bootladingen komen zogenaamde vluchtelingen binnen. Zij zullen Europa dusdanig ontwrichten dat het zal uitlopen op vreselijk bloedvergieten. De Europese politici en in hun verlengde de Nederlandse politici, zijn hoofdelijk verantwoordelijk voor ieder slachtoffer dat zal vallen. Iedere moord, ieder geweldsdelict, iedere beroving en iedere verkrachting door een moslim, daar zijn Rutte, Pechtold en Samsom en alle andere opportunisctische volksverlakkende Eurofielen, persoonlijk verantwoordelijk voor. Zoals ik in een ander topc al schreef, het is tijd de verantwoordelijken voor leed dat de Europese en Nederlandse bevolking wordt aangedaan te stoppen. Het is tijd dat het leger ingrijpt. Het leger is mijn en onze enige hoop om een totale chaos met enorm veel bloedvergieten te voorkomen. Hoeveel mensen laten we op Nederlandse grondgebied onthoofden door barbaren, zoals in Ikea zoals in Ikea Zweden gebeurde? Hoeveel vrouwen laten we verkrachten? Hoeveel onschuldigen laten we beroven, hoeveel geweldplegingen en religieuze haat gaan we nog accepteren? Of gaan we dit voorkomen? Vanaf nu mag het leger dat bepalen wat mij betreft. Ik leg mijn vertrouwen bij hen. De huidige Nederlandse politiek is een gevaar voor Nederland. Zij kruipen voor de EU in de hoop er persoonlijk beter van te worden, ten koste van de burger. De moraal in de Nederlandse politiek is even ziek als die van Morsi in Egypte dat was. Daar heeft het leger de politiek een halt toe geroepen. Ik hoop dat het leger dat hier in Nederland en Europa ook gaat doen. Het moet. Om erger te voorkomen en de huidige ontwikkelingen die met zekerheid zullen uitlopen op een burgeroorlog te keren. Leger, neem je verantwoordelijkheid! Liever nu dan morgen.

The real McCoy | 14-08-15 | 13:29

-weggejorist-

Nic556 | 14-08-15 | 13:27

Parel van het Zuiden | 14-08-15 | 12:31
Als Nederland bij een oorlog (direct, via navo, via eu) betrokken raakt gaan het hele Kabinet en Tweede Kamer op het schavot.

Nou, nou, dat is wel erg rigoureus. Waarschijnlijk zal er dan, na alle ellende, een tribunaal komen. Een soort Nürnberg WOII. Daarna mogen de schuldigen zelf een boom - die ze erg mooi vinden - uitkiezen.
Ik ben erbij.

PieterPassant | 14-08-15 | 13:25

Dit zijn capabele mensen, een bedrijf runnen, het leger per onderdeel runnen, ze weten hoe het moet. Echter, de bazen boven de capabelen zijn de NIET capabelen, met Pechtold voorop, zij zitten allemaal in de kamer ja en amen te roepen. Geen enkele sterke argument wordt opgevoerd om iets te doen aan deze absurde problemen, ze scharen zich allemaal achter die leugenaar Rutte, allemaal hopende op hun vervolg baantje, ver van Nederland die ze allemaal hebben verraden!
Geen onsje respect heb ik voor deze lieden.

lanexx | 14-08-15 | 13:23

Hoe zou Pechtold de geschiedenis kennen? Met zo'n vooropleiding. Waar hij ook nog eens zoveel jaar over deed. Pechtold is een lege huls, zoals ook die achterlijke In't Veld, het vriendinnetje van bullebak Verhofstadt. Zoals eigenlijk die hele D66, die ooit voor meer transparantie en democratie werd opgericht en zich heeft ontwikkeld tot een clubje waar tegenwoordig alleen nog maar propaganda voor de EU wordt bedreven.

Angelica | 14-08-15 | 13:08

@Kaas de Vies | 14-08-15

Ik denk dat het helemaal geen stom idee zou zijn als GeenPeil de bonden hierbij zou betrekken.
Genoeg ambtenaren die niet zomaar het werk neer kunnen leggen maar wel bereid zijn om hun werkgever flink op de bek te laten gaan.
Onder het mom van 'geen uitbreiding van EU zonder uitbreiding van budget' zijn die 300.000 handtekeningen denk ik zo gehaald.

Johanvb | 14-08-15 | 13:07

Het grootste probleem in Nederland is dat links geïnfiltreerd is op plaatsen waar ze veel invloed hebben. Veel mensen hebben dat niet eens door. Neem bijvoorbeeld de postcodeloterij, dat is gewoon een geldboom voor (s)linkse clubs.
Er is geld genoeg voor een goed leger in Nederland, al geef ik een gezamenlijk leger van nederland, Duitsland, Groot Brittannië en de Scandinavische landen de voorkeur. Belastingopbrengsten moeten weer terecht komen waar ze voor zijn.

Dutch_Holland | 14-08-15 | 13:05

Wie heeft nog de moed om zijn leven te geven voor zijn geliefden? Mensen die hun leven op het spel zetten om anderen te verdedigen moeten meer invloed hebben in het bepalen van investeringen dan een boekenworm die niet eens de ballen heeft om zijn gezin te verdedigen en te vechten voor zijn huwelijk.

nerugaer | 14-08-15 | 13:03

Maar, ineens, hoppa, wel weer vijf miljard naar Griekenland zeker. Ja, daar hebben wij voor gekozen. Donder toch op. Het is een vies spel.

LetTheSunshine | 14-08-15 | 13:02

Pleeg maar een staatsgreep militairen. Red ons, de burgers hebben u nodig.

Brainder | 14-08-15 | 13:01

IgNOraNcE | 14-08-15 | 11:10
Wat is dat voor quatsch? Aeroflot heeft zo'n 150 luchtwaardige toestellen (waarvan een aantal niet op westerse luchthavens mag komen wegens het geluid) en nog een 150+ nieuwe toestellen in bestelling..

Geile Markeerstift | 14-08-15 | 12:59

Een Generaal of een Kolonel zou de boel in Den Haag een tijdje moeten leiden! Pechtold heeft overal schijt aan! Die vent is een knettergekke narcis! Die zijn moeder nog zou verraden voor das heilige 1000 jarige 4de Reich wat EU heet en waar hij net als jankerd Timmermans een plaats in wil!

Lexus01 | 14-08-15 | 12:59

En de rest van de regering??? die is op vakantie.. gelukkig hebben we koning Hans van de lach nog....

Maco3key | 14-08-15 | 12:55

-weggejorist-

Nic556 | 14-08-15 | 12:55

-weggejorist-

Nic556 | 14-08-15 | 12:55

Bijzonder om een persoon van een partijtje zonder regeringsdeelname in 13 jaar en met gemiddeld 6 zetels (4%) in die afgelopen 13 jaar de schuld te geven van de afbraak van de militaire organisatie van NL. Heel apart om met 6 van de 150 stemmen dat te veroorzaken! van wie zijn die andere 70 zetels? Zelfs met de huidige 8% hebben ze in essentie geen flikker te vertellen. De werking van meerderheden ontgaat kennelijk menigeen, de werking van democratie dan ook.
Als die militair zich nu onthoud van persoonlijke aanvallen, maar de ruime meerderheid van de politici aanspreekt, krijgt ie van mij gelijk! Durven kiezen voor meer inhoud van het leger is keuze voor minder van andere bestedingen; wat gaat het minder worden sociale zaken, gezondheidszorg of onderwijs (samen goed voor bijna 50% van de begroting...)

ZHR | 14-08-15 | 12:54

Ik vind Pechtold een eikel.

Bart_Geenstijl | 14-08-15 | 12:50

Heeft Alexander P hem al gebeld. Zal zo wel een rectificatie komen dat er een goed telefoongesprek is geweest en alles wederzijds is uitgesproken.

Tjemig | 14-08-15 | 12:50

Wat een jankverhaal. Hier krijg je toch een slappe van. Ik betaal al 56% belasting. Als het moet betaal ik wel 60% belasting maar laten "wij" aub dit niet langer door etteren. Oplossen graag.

Kaan78 | 14-08-15 | 12:50

Pechtold vond het beeld grappig dat een volwassen vent pang pang roept. Net als Arie Slob overigens. Dat is ook een grappig beeld. Ik heb het groepen tijdens mijn dienstplicht en niemand deed dit voor het eerst zonder slappe lach.

En blijkbaar vind de Adjudant dit ook grappig gezien zijn inleiding over hoe pinda-pinda te roepen met een automatisch wapen hilarisch genoeg 'zakje pinda's' werd. Plus nog een Duyvis grap.
Daarna doet de adjudant wat alle ambtenaren doen, dit non-bericht aangrijpen om te zeuren om meer geld.
Net als Generaal De Kruif dit al deed.
Meer is het niet. Al Drie topics een een trits tweets ten spijt.

Mike Oxlong | 14-08-15 | 12:49

-weggejorist-

Nic556 | 14-08-15 | 12:48

Ik ben ervan overtuigd dat Pegold voorop de frontlinie in zal gaan, zelf, ongewapend, de man is er niet op gebouwd zelfs maar een medaille op de borst mee te torsen, laat staan een wapen in hand te houden.
Kannonvlees pur sang, enjoy it Peggold !

DesDemona | 14-08-15 | 12:43

*salueert voor adjudant* Verder tijd voor 'geen woorden maar daden'.

BlowingBubbles | 14-08-15 | 12:43

Tien tegen één dat de D'66 voorlichters vanmorgen hebben geprobeerd om van Essen in te pakken door hem te bellen en hem een 'persoonlijk' gesprek met Arrogander toe te zeggen.

bisbisbis | 14-08-15 | 12:42

Enkel, dat dit is, waar de kiezers voor hebben gekozen, vind ik wat kort door de bocht. Onze volksvertegenwoordigers zeggen namelijk maar wat tijdens de verkiezingscampagnes, daarop kun je niet meer vertrouwen. Helaas.

LetTheSunshine | 14-08-15 | 12:41

Die linkse politieke kliek is de schaamte ver voorbij.

Ze sturen militairen zonder behoorlijke uitrusting naar oorlogsgebieden en vervolgens wassen ze de handen in onschuld. Het hele screbenica gebeuren had moeten leiden tot ontzettend schaamtegevoel maar dat kennen die linkse maffe politici niet. Je moet kokhalzen van die gluiperds zoals Pechtold.
Laat hij alsjeblieft weer servies gaan veilen !!!

FucktheSystem | 14-08-15 | 12:40

Lekker stoer, vlak voordat je oprot nog even natrappen. Voor elke militair geldt dat je ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Zint het je niet, neem dan ontslag. Zo niet, hou je mond en handel naar commando. Eigen inbreng wordt niet op prijs gesteld.

Quivive | 14-08-15 | 12:38

-weggejorist-

Nic556 | 14-08-15 | 12:31

Haha mooie vent die Roel.... Samen de KMS mee gedaan ;)

number668 | 14-08-15 | 12:31

Ik denk dat we het als bevolking op een akkoordje moeten gooien die politieke scheidslijnen overstijgt.
.
Als Nederland bij een oorlog (direct, via navo, via eu) betrokken raakt gaan het hele Kabinet en Tweede Kamer op het schavot.
.
Natuurlijk zullen we vervolgens iets met die oorlog moeten maar dat kan zonder figuren die denken dat je een leger kan laten managen door een Schoeversmiep en weigeren te investeren in een fatsoenlijke defensie.
.
Laten we volksverraad gewoon behandelen als zodanig. Wellicht kunnen we de eurofiele oorlogshitsers van VVD, PvdA, CDA, en D66 nog stoppen voor het te laat is.
.
Dat is in het belang van iedere burger.

Parel van het Zuiden | 14-08-15 | 12:31

Kan jullie land het niet meer aan? Dan is het tijd voor een Europees leger. Brussel smult hiervan.

The_Black_Knight | 14-08-15 | 12:31

GerMonster | 14-08-15 | 12:28
Ik doe mee!!

langzullenweleven | 14-08-15 | 12:29

Ik ben een ex militair en zou willen oproepen om de straat op te gaan om te demonstreren, niet staken, dat mag niet, maar 1 dag te nemen om met zoveel mogelijk militairen in Den Haag te staan. Te wachten op dat miezerige mannetje en zijn aanhang en dan heel hard pief paf poef te roepen.

Misschien ook wel de achtervolging in zetten, zodat kereltje pechtold kan voelen hoe het is om te rennen voor je leven als je geen kogels meer hebt.

Nederland, bah! , Duitsland ook Bah, tijd voor Portugal ?

GerMonster | 14-08-15 | 12:28

-weggejorist-

Nic556 | 14-08-15 | 12:26

@Mastermattie | 14-08-15 | 11:53
Met partijpolitiek lossen we helemaal niks op. Het is een illusie.

Het gaat erom dat we allemaal op eigen kracht "de waarheid" gaan achterhalen over de realiteit waarin we leven. En dat geldt voor alle lagen van de bevolking. Het wordt tijd dat we allemaal zelfstandig gaan nadenken over wie wij zijn en waar we naartoe willen.

Zo lang wij ons blijven focussen op onze eigen belangen en vanuit dat perspectief naar de stembus gaan of brieven schrijven aan de politiek blijven we als geheel totaal stuurloos.

Er zijn zo verschrikkelijk veel leugens en halve waarheden in de wereld dat wij er helemaal nooit uit gaan komen met ons huidige zeer uiteenlopende wereldbeeld.

Het gaat mij niet om een democratie, republiek, dictatuur of wat dan ook: het gaat erom wat wij allemaal gemeen hebben. En daar hebben we geen leiders voor nodig maar een hart en een stel functionerende hersenkwabben...

Good Meuning | 14-08-15 | 12:24

Een uitstekende- en terzake doende brief van deze adjudant, maar ik vrees dat dhr. Pechtold deze slechts ter kennisgeving zal aannemen. Zoals vrijwel alle politici heeft dhr. Pechtold slechts één principe en dat is, dat hij géén principes heeft. Verder is het zo, dat dhr. Rob de Wijk, (ex. Clingendael etc) en D'66 in hart en nieren, bezig is om zich langs de lijn warm te lopen voor een ministerschap van Defensie, mochten de volgende verkiezingen leiden tot een kabinet met D66 incluis. De meeste D66-ers zijn rancuneuze lieden, dus is het goed dat het pensioen van de adjudant nakend is.

oliebolletje123 | 14-08-15 | 12:23

pseudo_psycho | 14-08-15 | 11:19
De pensioenleeftijd van militairen is jaren geleden al verhoogd naar 60 en zal zeer binnenkort waarschijnlijk worden verhoogd naar 62 jaar. De salarissen zijn al jarenlang bevroren en de rest is kapot bezuinigd. Nederland besteedt nog niet de helft van het bedrag dat ze volgens internationale afspraken zouden moeten aan defensie. Daarbij worden er allerlei trucjes toegepast om het nog wat te laten lijken. Voorbeeld: voertuigenpool, hier kunnen voertuigen worden geleend voor de inzet bij een oefening. Wanneer er niet gelijktijdig wordt geoefend is er geen probleem. Maar wat als de pleuris uitbreekt? Dan staat meer dan de helft van ons leger zonder vervoer. Dit is dus de realiteit.

zed is dead | 14-08-15 | 12:22

kneuterzak | 14-08-15 | 11:40
Dus inderdaad geen dienstplicht gedaan.
-
Weet je toevallig ook waarom hij buitengewoon dienstplichtig was?

Moi2 | 14-08-15 | 12:21

We herleven de "Century cycle"
en Pechtold moet maar eens als echte frontsoldaat an het werk ( *zonder* kogels want "pang pang" is zo hilarisch)

Verwilder(s)t Niet | 14-08-15 | 12:20

Kijk hier is Pechtold voorstander van een eenheid vormen welke alle EU tegenstanders vermoord.

EU gaat volksopstanden hardhandig neerslaan

De EU richtte in het geheim de European Cooperation Group on Undercover Activities (ECG) op, waar de politiek ‘natuurlijk’ lange tijd geen weet van had. De ECG houdt zich bezig met spionage en treft voorbereidingen om volksopstanden met harde hand neer te slaan. Tegelijkertijd maken de EU-landen het mogelijk om in eigen land tijdens een ‘interne noodtoestand’ het leger in te zetten om de orde te handhaven.

Het project ‘EU-SEC’ werd speciaal opgezet om grote politieke protesten in kaart te brengen en uiteindelijk te kanaliseren.

EU-SEC verspreidt niet alleen pro-Brusselse propaganda, maar zal tevens de persvrijheid beperken en reisverboden voor Europese burgers instellen zodra de eurocraten dat nodig achten.
Met het EU veiligheidsproject GODIAC kunnen ook grensoverschrijdende onlusten worden aangepakt.

Precies om die reden werd de European Gendarmerie Force opgericht, een inter-Europese militaire politie die in heel de EU kan worden ingezet om ernstige rellen en opstanden te bestrijden. Ondertussen houdt de geheime politie van de EU alles en iedereen nauwlettend in de gaten, zodat tijdig kan worden ingegrepen. Aan het post-, brief- en emailgeheim houdt de EU zich dan ook al lang niet meer.

Oorlogsscenario’s

In Brussel liggen eveneens gedetailleerde plannen klaar voor strenge kapitaalcontroles en gedwongen onteigeningen van bezit en geld, die zullen worden geactiveerd zodra de grote euro-crash een feit is. Er zijn zelfs heuse oorlogsscenario’s opgesteld.

Als u nog steeds blijft denken dat deze voorbereidingen en beperkingen van de vrijheid en privacy van de burger normaal zijn, dan zult u ruw wakker worden geschut als ‘Baltimore’ plotseling op grote schaal in Europa losbarst. Zoals gezegd kan dat in theorie nog (maximaal) 15 jaar duren, maar de bom kan ook al volgende week barsten.

von Amsberg | 14-08-15 | 12:19

Goed dat nu reeds 2 militairen publiekelijk hun mening hebben geventileerd over de deplorabele staat van materieel en voorraden van ons leger.
Meer militairen zouden dit bij de politieke partij waarmee zij zich verbonden voelen, moeten benoemen.
Hoeveel blunders van de regering zijn er nog nodig om het Nederlandse volk fundamenteel anders te laten stemmen?
Geenstijl, ga zo door met het in de openbaarheid brengen van meningen als die van deze moedige adjudant.

Kievit | 14-08-15 | 12:18

Geschiedenis herhaald zich

Full Metal Jacket | 14-08-15 | 12:13

wapster | 14-08-15 | 12:07
ho ho ho ,jij weet duidelijk niet wie je voor je hebt, het is wel een ijzervreter van Van Heutsz hè, daar win je de oorlog mee! *mijmert over achteraf mooie tijd in Eefde, 428e ennogwat*

(Behind)Doors | 14-08-15 | 12:13

Doet me denken aan wat er vooraf de eerst wereldoorlog in nederland gebeurde.

Maar goed.. Men wil een europees leger. en dat krijg je het best door conflict te realiseren en de legers van sovereine staten de nek om te draaien.

Kijk ons leger steld niets voor dus we kunnen beter meedoen met europa want die hebben wel geld voor kogels.

ziet men die trein al aankomen?

oafc | 14-08-15 | 12:12

Pang-pang-Pechtold moet zijn mond snel gaan spoelen; de zielige man heeft blijkbaar de dienstplicht ontlopen met een 'agogische' opleiding en daarmee zijn rechten verspeeld ook maar enig commentaar te geven.

Ik kan er echt maar niet bij dat onze 'politieke leiders' voornamelijk op posities zitten waar ze absoluut geen opleiding voor genoten hebben, noch enig ervaring in hebben. Een minister van defensie die nog nimmer in enig legeronderdeel heeft gezeten is vragen om problemen. Een politiek 'licht' als meneertje Pang-pang-pechtold moet helemáál zijn mondje houden.

Mijn voorstel zou zijn om onze krijgsmacht als de donder weer op sterkte brengen, maar dan met een specialisme.
Dus niet inzetten op drie, maar juist één onderdeel. We waren ooit vooral bekend om onze marine; breng dat weer terug. Nederland als leverancier voor speciale marine-opdrachten. We hebben helegaar niets te zoeken in verre zandbakken, en met onze vliegkunsten en 'wel' 160 vliegtuigen, 90 drones en één luchtballon ( o.O ) zijn we ook de risee op internationaal luchtmachtgebied.

Dus marine, investeren. Niet zo zeer met alleen materiaal/materieel, vooral ook op personeel en kennis. Daar scharen we de luchtmacht onder zodat ze zich op het beschermen van ons luchtruim en met name de kustgebieden kunnen specialiseren. De JSF's direct op marktplaats en gedegen, bestaand en bewezen werkend vliegmateriaal aanschaffen dat geschikt is voor verkenning en bescherming van kustgebieden. Had ik al geschreven dat we als Nederlandse vliegers niets te zoeken hebben boven woestijnen? Die hebben we hier helemaal niet.
Tweede tak die ik zou aansterken is de marechaussee. Grensbewaking van ons land. Met de nadruk op tactische, kleine eenheden die zelfstandig opereren (liefst zonder inmenging van de politiek). Deze eenheden zouden voornamelijk gericht moeten zijn op anti-terrorisme.
En laat die marechaussee ervaring opdoen in close combat tactiek in bijvoorbeeld Israel. Op die manier leren 'onze jongens' ook zonder pinda's ons land te verdedigen.

Landmacht, jammer dan. De koude oorlog ligt ver achter ons, we hoeven niet meer met tanks op te rukken door de Duitse vlaktes. Laten we met de tijd meegaan dus onze landmacht her-opvoeden naar een krijgsmacht gericht op digitale oorlogsvoering. De volgende aanslagen vinden denk ik daar plaats. Hoe lang zou het duren tot een malle eppie het idee krijgt om een land op de knieen te krijgen door de stroomvoorziening plat te leggen m.b.v. een virus?

Maar zoals we nu werken is erg dom.

EEnzame SchizofrEEN | 14-08-15 | 12:10

Oh oh mensen, wat een domme politici hebben we tegenwoordig, niet alleen dom maar ook arrogant en betweterig en ook geniepig en leugenachtig. De brutaliteit om een derde van de kiezers buitenspel te zetten door Wilders(niet dat hij met zijn maatjes eventueel capabel zal zijn om het land te leiden dat valt nog te bezien) te negeren terwijl ze langzaam aan zijn standpunten overnemen. Verschrikkelijk, wat een landverraders! Oh a.u.b. teken de petitie van Geenpeil... en ja.. ik ben geen jonge oproerkraaier maar iemand met begrip en verstand van wat er vandaag allemaal gebeurt en toch 74 jaren oud met eelt op zijn ziel. TEKEN DE PETITIE OUDEREN... GEENSTIJL IS ER OOK VOOR JULLIE!!!

carel5014 | 14-08-15 | 12:10

Luitenant-Generaal De Kruif:
"Wij zijn de enige beroepsgroep in Nederland waarbij de opdracht boven alles gaat, ook je eigen leven."

Srebrenica heeft laten zien dat geen enkel woord hiervan waar is. Ze janken, ze zeuren. Er gaat meer dan genoeg geld naar defensie. Als ze niet om de haverklap tot mislukken gedoemde peperdure gadgets aanschaffen is er genoeg geld om kogels te kopen. Genoeg om een heel continent uit te roeien. Rot maar op met je speeltjes en zorg eerst eens dat er echte soldaten komen.

Morgenhout | 14-08-15 | 12:09

Mag ik concluderen dat een land dat ooit zo welvarend werd onder de babyboomers, verkwanseld is door politici met een Europese natte droom, waarbij alle post WO2 opgebouwde welvaart nu wordt uitgedeeld aan: Zuid Europese landen, asielzoekers en een bijzonder inefficiënt opererend EU ambtenaren apparaat.
Triest dat we daardoor nu onze bejaarden in armoe moeten laten leven, zorgvuldig opgebouwde secondaire arbeidsvoorwaarden onbetaalbaar zijn geworden en we defensie zover uitgekleed hebben dat we een lachertje zijn geworden op het wereldtoneel (je bent of groot of onderscheidend) en middelmatigheid op steeds meer vlakken de norm zal worden.
Pechtold heeft met zijn opmerking in één klap zijn laatste restje geloofwaardigheid verspeeld.

Maar ja, het echte probleem is dat ons kabinet keer op keer wordt samengesteld uit mensen die functie-inhoudelijk geen of slechts beperkt verstand hebben, daardoor geen wezenlijke bijdrage kunnen leveren en helaas ook nogal eens het intellectuele vermogen ontberen om dit gemis te compenseren.
Zet op politiek niveau eens mensen achter de knoppen die daadwerkelijk gewerkt hebben in de sector waarvoor ze verantwoordelijk worden en schaf deze poppenkast af waarbij ministers en Stassen niet veel meer zijn dan een praatpop/PR manager van het ministerie waaraan ze toevallig toebedeeld zijn.
Van Essen stelt zich imho met dit verhaal bijzonder bescheiden op. Ik ben benieuwd wanneer er zwaarder geschut van stal gehaald wordt.

crk | 14-08-15 | 12:08

"Reserve) Adjudant der Infanterie "
Gewoon een gepensioneerde ouwe lul met een LBO-tje dus.

wapster | 14-08-15 | 12:07

herkenbaar van de eerste tot de laatste letter en naast defensie voor heel veel andere zaken te gebruiken, bijvoorbeeld de sociale kant / werkgelegenheid die Kleinsma mag verwoesten, de politie die door van der Steur wordt dwarsgezeten etc. Den Haag wordt bestuurd door geestelijk misdeelden die we zelf gekozen hebben en straks weer blij opnieuw gaan kiezen. Want zo rollen wij nederlanders

jan-lul-de-behanger | 14-08-15 | 12:06

Ik hoop dat Duitsland wel een groot leger houdt dit keer..

Durotar | 14-08-15 | 12:02

Er was mee geld geweest zonder peperdure JSF met de F van Faal. Just saying.

Dirk III | 14-08-15 | 12:02

Bij verkiezingen stemmen weer tienduizenden sukkels op mijnheer Pechtold en onnozele dames op sissy boy Klaver, de uitverkopers van Nederland aan Brussel. Misschien kan er eens een fonds worden opgericht, om wekelijks in de grote bladen, de wandaden van deze in wezen verschrikkelijke figuren, in advertorials aan het stemvee onder de neus te wrijven. Kobus en ik willen heel graag bijdragen. Lieve G.S. boys aktie s.v.p. en een kusje van.....

mevr.Kribo | 14-08-15 | 12:00

Hey stelletje D66 bashers... Volgens mij de afbraak van Defensie sinds 1970 vooral door drie andere politieke partijen gerealiseerd...

Risingson | 14-08-15 | 12:00

Ik vind de ophef terecht en ben het eens met alle kritiek, het was een enorme miskleun van hem, maar dat Pechtold nu geen premier meer zou kunnen worden lijkt me klinkklare nonsens. Moet je zien hoe vrijwel álle partijen Defensie als een sluitpost op hun begroting beschouwen. En kennelijk gaan heel veel kiezers daar in mee.

Lewis | 14-08-15 | 11:59

@ProAsfalt 11:46
Ja, maar D66 belooft op haar website niet meer te bezuinigen op defensie: d66.nl/standpunt-over/defensie/

En mensen geloven dat. Dus stemmen ze op D66. En vervolgens gaan er wee 10.000 millitairen ontslagen worden, met goedkeuren van D66.

We kiezen er dus niet voor. Zelfs D66-stemmers niet. We worden gewoon verraden door de moordenaar die Pechtold heeft.

tipo | 14-08-15 | 11:59

Ik bespeur zo waar iets dat lijkt op militaire eer, waar het in juli 1995 zo aan heeft ontbroken. Geen wonder met een minister van defensie die instructie gaf om de 'allerhoogste prioriteit' aan de eigen veiligheid te geven. Dat was dan wel meteen het enige bevel dat nog werd uitgevoerd.

Der Icebear | 14-08-15 | 11:57

Mede mogelijk gemaakt door dezelfde politici die schitterden door aanwezigheid tijdens de M de R herdenking.

Umberto die trotzoni | 14-08-15 | 11:56

@kanon0503 | 14-08-15 | 11:24
Waar denkt u anders dat die Bilderberg- en topoverleg conferenties voor zijn?

Mastermattie | 14-08-15 | 11:56

Je zou die haagse kliek gewoon willen lynchen, als kanonnenvoer.

DanBilzerian | 14-08-15 | 11:54

Prachtig betoog maar Pechtold heeft zijn antwoord al op de plank liggen: een Europese krijgsmacht dat los van de NAVO opereert. Dan hebben we hier helemaal geen krijgsmacht meer want het is veel goedkoper om Oost-Europeanen te rekruteren. Dan hoef je alleen nog maar te betalen.

Dat is de visie van Pechtold op de Nederlandse krijgsmacht.

Hirsch Ballast | 14-08-15 | 11:53

Die VVD typ-miep als defensie toppertje [blondje op zes uur]zegt toch genoeg. Niet zien aankomen ?

niks mis mee | 14-08-15 | 11:53

@Good Meuning | 14-08-15 | 11:23
Dat is ook een zeer ernstig probleem.
De politieke desinteresse onder de burgers resulteert in "gewoontestemmen" hetgeen de zittende clowns in het gareel houdt.
Ik vond het mooi de de PvdA massaal ingeleverd heeft in ALLE gemeentes maar dat die kiezers dan naar SP / VVD / D66 gaan lost de problemen niet op.

Mastermattie | 14-08-15 | 11:53

Goed stuk.. alleen: '"De politiek" (lees: de kiezer, oftewel het Nederlandse volk!!!)' - Ik denk dat hij eens met de gemiddelde kiezer moet gaan praten en vragen of ze tevreden zijn met de politiek als volksvertegenwoordiger.

WellusNietus | 14-08-15 | 11:53

Hulde voor het strategisch inzicht van Rutte2. Eerst alle tanks voor een habbekrats verkopen (want niet meer nodig) en daarna de confrontatie aangaan met Poetin. Als die zijn tanks deze kant opstuurt hebben we een pinda-etende praatgroep met hotlips als akela om ze tegen te houden. Bravo !
@ Schitzejäger je hebt 100% gelijk.

Lichtstadfan | 14-08-15 | 11:53

Er is al een soort Europese militie in de maak. Alleen wordt die ingezet bij onlusten, tegen de eigen bevolking.
Zoek het linkje even.

Piet Karbiet | 14-08-15 | 11:52

Een 'zonder kloten naar de hoeren' verhaal die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. + veel.

Pinocchio | 14-08-15 | 11:52

Iedereen die Kereltje dist verdient mijn respect maar feitelijk hebben we geen landleger meer nodig.

Burgermans | 14-08-15 | 11:51

Dit geldt voor al die linkse politici en dienstweigeraars met betrekking tot onze vrijheid:
"Wel de lusten maar niet de lasten".
Dienstweigeraars hadden ze allemaal voor de krijgsraad moeten zetten.

watergeus | 14-08-15 | 11:51

@MichieldeMuiter | 14-08-15 | 11:42
Het probleem is dat het leger zelf ook aan dezelfde problemen lijdt als de politiek. De top is gepolitiseerd, en gevoelig voor omkoping.
Dat zie je bijvoorbeeld aan de keuze van de faaljager.

TheEgg | 14-08-15 | 11:50

@Verwilder(s)t Niet | 14-08-15 | 11:41

1e wereldoorlog, meegevochten???
.
Wellicht kunt u zich beter onthouden van duiding. U heeft werkelijk geen idee waar u het over heeft.

Parel van het Zuiden | 14-08-15 | 11:49

Originele tekst:

Een lid van een admiraliteitscollege vroeg hem: "Ik denke niet, myn heer, dat gij nu in uwe oude dagen begint bevreesd te worden en den moed laat vallen"
Waarop De Ruyter antwoordde:
"Neen, ik beginne den moed niet laten vallen. Ik hebbe myn leven veil voor den Staat: maar ik ben verwonderd en 't is my leed dat de Heeren de Vlag van den Staat zo veil hebben en waagen".
Later in het gesprek stelde De Ruyter:
"De Heeren hebben mij niet te verzoeken, maar te gebieden, en al wierd mij bevoolen ’s Lands Vlag op een enkel schip te voeren, ik zou daarmee t’zee gaan en daar de Heeren Staten hunne Vlag betrouwen, zal ik mijn leven waagen”.

Hemmenaar7 | 14-08-15 | 11:49

losse klodders zal Peghol ook wel met z'n vrouw hebben gehad

nomo | 14-08-15 | 11:49

Is er ergens niet een nieuwe burgemeester nodig, of een ander parachuteerbaantje?
Oh wacht.... Brussel natuurlijk.....-vinger in keel steekt-

PerineumPiraat | 14-08-15 | 11:46

@hurenisvoorpaupers | 14-08-15 | 11:19
Het is alleen jammer dat het nog zo'n 2(?) jaar zal duren tot verkiezingen. En in aanloop daar naartoe de Nederlandse Propaganda Organisatie weer op volle troen zal draaien om toch maar te voorkopen dat men te veel van de gewoontestem afwijkt.

Mastermattie | 14-08-15 | 11:46

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen:
het volk wil dit. Het volk kiest de Tweede Kamer. Het volk heeft na nadien meerdere verkiezingen gehad waarbij de meerderheid van de Tweede Kamer = VVD, D'66 + PvdA indirect is herkozen.
Je behoort te weten dat deze partijen voor afbraak staan op allerlei gebieden inclusief de opheffing van de soevereine staat Koninkrijk der Nederlanden welke moet worden gevoegd bij de EUSSR.

In wezen houdt het voor mij op.

ProAsfalt | 14-08-15 | 11:46

*Moet NABV zijn natuurlijk*

Indoneesje | 14-08-15 | 11:45

Respect voor onze militairen. En die Peggold moet gewoon lekker suppoost worden in een museum of zo.

Stijlicoon | 14-08-15 | 11:45

@doehetlekkerzelf 11:37
Het plakkaat van Verlatinghe geldt nog steeds. Dus ja, het leger is gelegitimeerd om volksverraderlijke politici die vreemde mogendheden steunen ten kostte van Nederlanders de macht te ontnemen. Met geweld.

tipo | 14-08-15 | 11:44

Iemand met zo'n snor die moet je wel geloven :-)

Zathras | 14-08-15 | 11:43

Waarop de Ruyter zei: "Nee, ik ben niet bang. Ik heb mijn leven over voor mijn land, maar ik ben verwonderd en teleurgesteld dat de heren politici zo weinig over hebben voor hun land!"
...
En dat is nu nog vele malen erger. Ze hebben GEEN FUCK over voor EIGEN LAND of VOLK, want de meeste gaan met hun DIKKE AARS voor den EUROPESCHE PLUCHE...

davimore | 14-08-15 | 11:43

De man heeft gelijk en het is heel vervelend maar de koek is op. Aardgas ook bijna. En je kunt niet en stromen asielzoekers binnenhalen en Griekenland en de EU overeind houden en geld aan 'ontwikkelingshulp' besteden en graaiers buiten schot laten (o.a.). Dus dat betekent bezuinigen op bejaarden, zieken en defensie, sociale voorzieningen en oudedagreserve. Zolang Nederland niet drastisch anders gaat stemmen verdient het niet beter.

Der Schnitzeljäger | 14-08-15 | 11:42

Uitstekend stuk text! Pechtold is een kneusje!

Glas Koning | 14-08-15 | 11:42

Een minister van defensie moet ook altijd een oud militair zijn.Mannen die van de hoed en de rand weten wat er nodig is.
Dus geen sherry drinkende Jeanine Hennis of "blij dat ik nooit in dienst heb gezeten Eimbert van Middelkoop" figuren.
Met dit soort namen geef je als regering al aan dat het leger je geen flikker interesseert...

MichieldeMuiter | 14-08-15 | 11:42

Ik zou hem even bellen Peggold.
J.R. Thorbecke | 14-08-15 | 11:17
.
Ik zou met wat heren van de politie om de tafel gaan zitten. Die zijn namelijk ook niet erg te spreken over de besluitvorming en houding van de politiek. Ieder weldenkend mens weet dat de meneertjes uit Den Haag het allemaal wel prima vinden.
.
De revolutie is geboren.

Fappier | 14-08-15 | 11:41

EDIT:
Sinds begin 20ste eeuw steld het Nederlandse leger niet veel voor enkele -grote successen- feiten:
1ste wereldoorlog -meegevochten-
2e wereldoorlog -verdedigd-
Indonesie -gewonnen-
Srebrenica -verdedigd-
Politiemissie Kunduz -succesvol-

Verwilder(s)t Niet | 14-08-15 | 11:41

Heb een paar leuke weken achter de rug, iedere dag lekker inhakken op Alexander de miezerige.

Onze man in Mockba | 14-08-15 | 11:41

Ik, de oude filosoof, heb Alexander de Grote mogen meemaken, hem zelfs les mogen geven.
En Alexander Pechtold - de Kleine.: You are no Alexander the Great!!!

Aristotalloss | 14-08-15 | 11:41

Pechtold heeft toch tegen de CDA motie voor extra munitie gestemd? Wel triest om mensen in de kou te laten staan en er dan over te gaan lachen.

i-Wonder | 14-08-15 | 11:40

Moi2 | 14-08-15 | 11:33

Kereltje was buitengewoon dienstplichtig.

kneuterzak | 14-08-15 | 11:40

Sinds begin 20ste eeuw steld het Nederlandse leger niet veel voor enkele _grote successen_ feiten:
1ste wereldoorlog _meegevochten_
2e wereldoorlog _verdedigd_
Indonesie _gewonnen_Srebrenica _verdedigd_
Politiemissie Kunduz _succesvol_

Verwilder(s)t Niet | 14-08-15 | 11:40

Politici willen allemaal scoren op korte termijn. De afgelopen 20 jaar werd Defensie als pinautomaat gebruikt om geld te genereren voor populaire maatregelen. Ik wacht met smart op een Minister van Defensie die over de horizon weet te kijken en de durf heeft om met de vuist op tafel te slaan om Defensie weer goed op de kaart te zetten. Het verdedigen van onze vrijheid moet ons veel waard zijn!

Marc52 | 14-08-15 | 11:39

Pechtold , een toonbeeld van een pedante man.
Pedante mensen vallen altijd in hun eigen zwaard want ze denken voor de volle 100% dat ze overal verstand van hebben, zelfs wereldleiders en wereldpolitiek schuwen ze niet om hun mening over te geven.

destructief | 14-08-15 | 11:39

Gezien de stand van zaken in de wereld momenteel denk ik dat het op z'n zachtst gezegd vrij onnozel is niet te investeren in een goed defensie-apparaat.

RepubliekNederland | 14-08-15 | 11:38

-weggejorist-

doehetlekkerzelf | 14-08-15 | 11:37

@eerstneukendanpraten | 14-08-15 | 11:12
De dag dat Klaver het voor het zeggen zou krijgen is de dag dat de hel bevriest. Gaat niet gebeuren.

Dhr. de Wit | 14-08-15 | 11:37

Adjudant der Infanterie roept buitengewoon dienstplichtige Pechtold tot de orde.

CoffeePatch | 14-08-15 | 11:36

Met de huidige staat van de Nederlandse samenleving, de influx van hordes asielzoekers en parallele staatjes (Schilderswijk, Kanaleneiland etc) gaan we het leger nog hard nodig hebben. Ik heb me inmiddels ingeschreven bij de NBVA (airsoft) en ga nog dit jaar een 'tactical' training volgen in Den Haag. Ik bereid mezelf voor, want de het geweldsmonopolie van de overheid is inmiddels niet meer te handhaven. Mede mogelijk gemaakt door PvdA,D66 en consorten.

Indoneesje | 14-08-15 | 11:36

Pechthold, eat your heart out!!

Neehè | 14-08-15 | 11:35

We hebben aan één Alexander in de top van het openbaar bestuur wel genoeg. Daarom: Alexander de Kleine houd de eer aan jezelf en pak je biezen. Je houdbaarheidsdatum is ruimschoots overschreden.

Aristotalloss | 14-08-15 | 11:35

Alexander Pechtold is een moordenaar.
Zo simpel is het.

tipo | 14-08-15 | 11:35

Hulde! Maar bewaar de laatste kogel voor jezelf, anders vallen wij straks in handen van IS!

Pale Rider | 14-08-15 | 11:34

Hoe zit het eigenlijk met de rest van de EU-landen? Zijn die ook bezig om hun defensie uit te mergelen? Als dat zo is, moeten we ons echt zorgen gaan maken.

Aantastelijk | 14-08-15 | 11:33

Hoe zit het trouwens met onze verplichtingen ten opzichte van de NAVO? Als het gaat om zaken als het bezuinigen op ontwikkelingshulp of het sluiten van de grenzen voor uitkeringszoekers hoor je steevast dat dat niet kan vanwege 'internationale verdragen', maar we schenden jaar na jaar het NAVO verdrag met onze ondermaatse investering in defensie en dat is blijkbaar geen enkel probleem.

ZonderNaam | 14-08-15 | 11:33

@wakkere_nederlander | 14-08-15 | 11:10
Het is dat ik geen aluhoedje ben anders zou ik het nog gaan geloven ook. Het is volgens mij gewoon dommigheid en naïviteit.

Dhr. de Wit | 14-08-15 | 11:33

Heeft Pechtold ooit zijn dienstplicht vervult of is hij daar op slinkse wijze onderuit gekomen?
-
Ik vermoed het laatste.

Moi2 | 14-08-15 | 11:33

Heeft ons leger ooit wat voorgesteld dan?

LeBlanc | 14-08-15 | 11:32

Wat heerlijk trouwens dat het politiek volkje op vakantie is. (Reces van de Kamer van 3 juli tot 31 augustus, twee maanden zomervakantie!) Twee maanden lang geen geneuzel op TV, niet die mediageile en voorgeprogrammeerde d666'rs te pas en te onpas overal en nergens in programma's. Rust, rust, rust. Dus eigenlijk ook geen leger nodig...

dathoujetoch | 14-08-15 | 11:32

Ik zou het leger willen vragen Den Haag aan de kant te schuiven totdat er een volledig herstel van de Grondwet en de rechtstaat kan plaatsvinden. Dit land is verraden door de Haagse politiek.
.
Kom op, heren en dames van de Nederlandse krijgsmacht. U heeft een eed op die grondwet gezworen. U zou ons verdedigen tegen vijanden van buiten EN binnen. Verdedig ons. De vijand zit diep in ons staatsbestel.
.
We zijn op dit moment uitgeleverd aan de corruptocratie van VVD, PvdA, CDA, D66 en belendende media. Wij hebben u nodig. Dit land hangt aan een zijden draadje.

Parel van het Zuiden | 14-08-15 | 11:32

Brulboei_61SB | 14-08-15 | 11:28
Dat was toch met name door de vrije haardracht in ons leger?
Matjes waren toen erg in trek en dat leek idioot met een baret op je kop...

MichieldeMuiter | 14-08-15 | 11:32

Adjudant van Essen heeft groot gelijk met zijn historische verwijzing naar de 17e eeuw. Lees het uitstekende boek "The Rise and Fall of the Great Powers" van Paul Kennedy er nog maar even op na. De Gouden Eeuw kwam voor Nederland ten einde omdat ook toen al de Pang Pang Pechtolds van de 17e eeuw hardnekkig weigerden om te investeren in de zeemacht en al snel completely outgunned werden door de Engelse Navy met haar canon boat diplomacy. Brittania rules the waves over the British Empire where the sun never sets (tot WO-II, daarna namen de USA het stokje van de Britten over). Nederlanders zijn nu eenmaal graag penny wise and pound foolish, dat zal altijd wel zo blijven, zit in de volksaard.

en.wikipedia.org/wiki/The_Rise_and_Fa...

Outsider-Inside | 14-08-15 | 11:31

Waarom niet met een gemilitariseerde versie van 'laser tag' werken? Het lijkt mij dat je met de huidige techniek prima trainingswapens kan maken die hetzelfde gevoel hebben als een echte wapen zonder dat je kogels nodig hebt. Het zou mij verbazen als het zelfs niet al bestaat. Met als bijbehorende voordeel dat je direct en beter alle trainingsdata kan analyseren voor een eventuele nabespreking.
Kan je de echte kogels gebruiken voor de schietbaan & als het eens echt nodig is zonder dat je pinda of pang moet roepen.

niemandhier | 14-08-15 | 11:30

Het ombouwen van 2 kapotte tanks/voertuigen to 1 nieuw exemplaar dat wel werkt is een kunstje dat het Nederlandse leger al in de jaren '80 ontwikkeldf heeft tijdens hun deelname aan de VN vredesmacht in Libanon. De Nederlanders hebben daar met hun kennis van techniek veel respect afgedwongen bij de andere VN deelnemers aan deze missie. Was ook een beetje naamherstel want ze hadden heel lang de bijnaam "zigeunerleger van de NAVO".

Brulboei_61SB | 14-08-15 | 11:28

pejoar | 14-08-15 | 11:22
Hoe juist gesproken!!!

langzullenweleven | 14-08-15 | 11:28

" "De politiek" (lees: de kiezer, oftewel het Nederlandse volk!!!) vraagt van alles van Defensie,"

Hier slaat de beste man de plank volledig mis!
Want het zijn namelijk de dames en heren in vak K en hun beschermers in de oppositie(met Pechtold voorop) die tegen de wil van het volk de Brusselse agenda volgen om ons leger af te breken om ruimte te maken voor het oh.. zo gewenste EU leger!

deraderendraaien | 14-08-15 | 11:28

Aan dit soort militairen hebben we nog wat. Lijkt mij het ideale leiderstype.
*mompelt wat over een militaire staatsgreep*

Ommezwaai | 14-08-15 | 11:27

applaus, niet voor die walgelijke politici annex baantjesjagers, maar applaus voor onze krijgsmacht.

langzullenweleven | 14-08-15 | 11:27

@ pseudo_psycho | 14-08-15 | 11:19
Defensie is echter wel één van de weinige onderdelen die zelfs een libertariër niet aan de markt zou willen uitbesteden en behoort dus volgens ieders definitie tot de kerntaken van de overheid.

ZonderNaam | 14-08-15 | 11:26

Zadel de kippen, red het regimentszilver... we zijn (door Linksch) verraden!!

DikkeLollie | 14-08-15 | 11:25

Snap de frustratie, met Sebrenica als doornenkroon.

Bokito ergo sum | 14-08-15 | 11:25

Heimwee naar de jaren tachtig tijdens de koude oorlog.
Wapens en materieel in overvloed.En militaire missies bestonden niet...

MichieldeMuiter | 14-08-15 | 11:24

Idealiter zou je geen leger nodig hebben. Maar ja, dat kan alleen als je alle extremisten van de aardbodem zou vegen. Maar een militair zonder goed gereedschap is als een stratenmaker zonder hamer. Of een bakker zonder meel. Je kan nog zoveel van die gasten verwachten, maar zonder materiaal mag je 't uiteindelijk zelf zien op te lossen… en dat gebeurt natuurlijk niet.

Als de politiek die miljarden nu eens uit de potjes voor Griekenland haalt, uit de potjes voor de 3e-wereld hulp, en uit de potjes voor de grait-geld-voor-migranten… dan heb je toch méér dan voldoende om zowel het leger van voldoende materiaal te voorzien, en tegelijkertijd de ouderen niet meer in hun eigen pis te laten zitten? is het nou echt zo moeilijk om dat te verzinnen?

Echt, ik verdenk de wereldwijde (westerse) politiek er van dat ze allemaal onder één hoedje werken om zoveel mogelijk: te annexeren, culturen te mixen, en dat allemaal zonder te luisteren of kijken naar wat er in het dagelijkse leven gebeurt. Ze lijken allemaal één groot plan te trekken zonder enig besef voor wat voor invloed dit heeft op het leven van hun eigen burgers. Niets doet er toe, zolang er maar belasting betaalt wordt.

Ik zie het zomaar gebeuren dat de burger en het leger, hand in hand, heel dat politieke bestel met de grond gelijk gaat maken. Eigenlijk hoop ik er zelfs op, want dat zou een toekomstige oorlog met IS, Rusland, de Islam, of Afrika nog best eens kunnen voorkomen.

Beste overheid, wees gegroet, en krijg de fuq.

kanon0503 | 14-08-15 | 11:24

Heren in den haag!!
Alle geld naar Griekenland is weg, foetsie,komt nooit weer terug.
Je had voor dat geld een hypermodern leger op kunnen zetten, niet alleen goed bewapend maar ook getraind in Kravmaga.
Maar, toegegeven, de wereld is vooral de laatste jaren, een oase van rust en vrede.
Wat moeten we met eigenlijk met een leger

jan6894 | 14-08-15 | 11:24

Linkse rakkers aan het roer,

toerbaas | 14-08-15 | 11:23

Zo triest dit een waarheid als een koe is...
En politici zitten mooi weer te spelen naar het buiteland toe. Met name de hypocriet linkse grachten gordel.

Draaikolk | 14-08-15 | 11:23

Als het toch eens zo makkelijk was dat het alleen aan de politiek lag zou het probleem al lang opgelost zijn.

Kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat de problemen veel dieper gaan dan alleen het incompetente soepzootje in Den Haag.

We zijn allemaal de weg kwijt en dat is deels bewust zo gecreëerd in het belang van een relatief kleine groep en hun agenda, maar het is vooral het gevolg van het feit dat het de meerderheid van de bevolking eigenlijk geen moer interesseert.

De meesten zijn vooral uitermate "geschikt" om de orders van anderen op te volgen...

Good Meuning | 14-08-15 | 11:23

Als er een Europees leger is, dan heeft Nederland wel opeens veel geld beschikbaar.

Oerkoendoe | 14-08-15 | 11:22

De overheid heeft slechts 2 primaire taken.
Zorgen voor de veiligheid en de welvaart van haar burgers.
Maar dat is iets waar de meeste partijen niet van houden.
Ze houden van buitenlanders,verre landen,de EU en vooral van zichzelf of een combinatie van die vier.

pejoar | 14-08-15 | 11:22

Reken het manneke Pechtold niet zo zwaar aan tis en blijft tenslotte min of meer een omhooggevallen veilingmeester. Wel reken ik het de politiek in z,n totaliteit aan dat dit soort lichtgewichten op het Binnenhof de mores uitmaken zow heute zu tage!

william7055 | 14-08-15 | 11:22

@hurenisvoorpaupers | 14-08-15 | 11:19
/groot/ gelijk. Hun schedel is zo dik dat je met een *kanon* het erin moet schieten (helaas is er geen munitie meer, dus of het zal lukken is maar de vraag)

Verwilder(s)t Niet | 14-08-15 | 11:21

Geweldige brief. Stop ontwikkelingshulp etc. Meer defensie. Meer, meer, meer!

Obamarama | 14-08-15 | 11:21

Je kan geld maar 1 keer uitgeven en linkse uitdeelfeestjes kosten nu eenmaal geld. En er zijn in Nederland net even teveel mensen, en partijen die hun hier in steunen, die denken overal recht op te moeten hebben en die vinden dat ze net even meer gelijk zijn als een ander. Mensen die meer toeslagen krijgen dan de belasting die ze betalen, of zelfs meer dan hun bruto salaris. Ondertussen bezuinigen we op de slagvaardigheid van ons leger, de politie en de gezondheidszorg .... (brandweer heb ik nog niet gehoord).

_pandora_ | 14-08-15 | 11:20

We kunnen wel stellen dat Arrogander Pechtold met één tweet zijn hele politieke loopbaan om zeep heeft geholpen. De Pang Pang-tweet garandeert dat Pechtold nooit en te nimmer premier van Nederland zal worden.

Juist quit en net zo lang blijven herhalen tot de miezerige dat zelf doorheeft. Zal nog niet meevallen met dat bord voor zijn kop.

hurenisvoorpaupers | 14-08-15 | 11:19

Zo vindt iedere ambtenaar dat er te weinig geld naar hun club gaat. Principe van een altijd uitdijende overheid.

Als snorremans en co nou eens niet op hun 55e met pensioen zouden gaan konden ze mooi wat extra kogels inkopen.

pseudo_psycho | 14-08-15 | 11:19

pechtold is een miezerige scharrebak. menneke behept met het idee dat hij napoleon zou zijn. daarvoor is hij te miezerig en te klein. om enigszins op napoleon te gelijken zou hij zijn hand in zijn gulp moeten steken.

harrie8174 | 14-08-15 | 11:18

'Krakakakaa' klinkt toch net iets beter dan zakje pinda's. En verder natuurlijk ongezien de tyfus aan Pechtold.

PureYak | 14-08-15 | 11:18

Je zal als militair maar je leven willen/moeten geven voor een land (regering) die geen fuck om jouw leven geeft. Had gehoopt dat we de tijd van kamikaze toch al wel voorbij waren.
Niets dan respect voor deze mannen.

Herr Knäckebröd | 14-08-15 | 11:18

Ik zou hem even bellen Peggold.

Rest In Privacy | 14-08-15 | 11:17

Ha! Een man naar mijn hart, die R. van Essen. Recht voor z'n raap en krachtig! Galgenhumor? Ik zeg: Peggold hangt en zijn politieke carrière reeds aan de wilgen!!! Passé, passé, passé.

Pen | 14-08-15 | 11:17

Jammer dat we geen 300.001 militairen hebben. Dan was het referendum in een schot/pinda/pang klaar.

Normpje | 14-08-15 | 11:17

@Kaas de Vies | 14-08-15 | 11:11
Zo is het Kaas! En de verpakte boodschap van deze Adjudant is dat ze(het overblijfsel van onze krijgsmacht)ook dat ze er dan ook klaar voor staan,en dan de bevelen zullen opvolgen.Tegen wie dan ook.

deraderendraaien | 14-08-15 | 11:17

Zou het de gemiddelde uitgemergelde Nederlander nog wat uitmaken als ze Putin niet meer kunnen tegenhouden?
Zo nu eerst maar even naar een van mijn donor auto's, heb een wiellager nodig.

gebrokenvleugel | 14-08-15 | 11:17

Denk dat het Pechtold een worst zal wezen, want die droomt van een Europees leger.
Lijkt mij overigens een eng idee omdat Brussel dan Griekse protesten kan neerslaan met Poolse militairen (d.w.z. burgerverzet uit het ene land onderdrukken met militairen uit het andere land).
Maar goed, dat is een andere discussie.

ZonderNaam | 14-08-15 | 11:17

Ik vindt het schandalig hoe wij met onze strijdkrachten omgaan!

sickstyle | 14-08-15 | 11:16

Respect voor deze man. Uitstekende brief en 1000% gelijk maar het Miezerige Mannetje zal zijn schouders er wel weer over ophalen en overgaan tot de orde van de dag: plannen smeden om Nederland nog verder in de uitverkoop te doen.

Nigel Garage | 14-08-15 | 11:16

Duidelijk en terecht verhaal. Ik hoop wel dat mevrouw de Defensie-minister een Cc heeft gekregen en hier op gaat antwoorden.

Wat Pechtold verder roept moeten we ons weinig van aantrekken. Het kereltje was niks, is niks en zal ook nooit iets worden.

Guy Veropzoudten | 14-08-15 | 11:15

Net Nederlandsche leger? Mehehehehe, opdoeken die handel!

Ienoo666 | 14-08-15 | 11:15

Ik voorspel een volgende brief:
Geachte heer Pechtold, dank voor het verhelderende telefoontje. Respect voor uw standpunt. #zand erover.

RedBill | 14-08-15 | 11:14

deraderendraaien | 14-08-15 | 11:10

Zo denken landverraders als Alexander Pechtold natuurlijk nu eenmaal, nietwaar? Meer, meer, meer Europa en Nederland als het Idaho van een Verenigd Europa. Heil EU, heil!

eerstneukendanpraten | 14-08-15 | 11:14

Goed gesproken.

Mesmer | 14-08-15 | 11:14

Pechtold is niet voor Nederland, maar voor de externe machten. Hij is een complete volksverrader in dienst van de EU en de VN. Vies en walgelijk manipulatief mannetje zonder enige ruggengraat. Hopelijk verdwijnt zijn partij zo snel mogelijk wanneer men zijn werkelijke intenties doorhebben. En daarbij kennende is Wilders ook lang weer uit beeld, maar hij heeft het beter door dan al die andere prut in Den Haag.

De*correcte*kerstman | 14-08-15 | 11:14

Pechtold heeft een hele duidelijke agenda. Één EU, één leger (de WaffenEU?). Dat is een ambitie die makkelijker te bereiken is door je eigen leger eerst af te breken.
Geld overmaken naar de EU doen we toch ongezien, daar zorgt Reichskommissar Dijsselbloem dan weer voor. Zo kan het vierde rijk rustig een leger opbouwen, en kan Pechtold roepen dat het nodig is vanwege de grote boze buitenwereld.

TheEgg | 14-08-15 | 11:13

Arrogander Pechtold is een misselijke landverrader, en met hem die hele D666-kliek.

malang | 14-08-15 | 11:12

@Orange Willem | 14-08-15 | 11:11
Helaas *Zucht*

Verwilder(s)t Niet | 14-08-15 | 11:12

Ik stem al jaren op een partij die (ook al jaren) pleit voor een goed budget voor defensie. Maar helaas redt die partij het niet tegen de populistische partijen waar het Nederlandse stemvolk telkens weer in stinkt.

Uiteindelijk hebben alleen wij (als stemmers) het heft in handen.

Neem die plicht dan ook serieus (bijvoorbeeld door na 18 augustus je handtekening op te sturen naar GeenPeil)!

RedBill | 14-08-15 | 11:12

Dhr. de Wit | 14-08-15 | 11:07

Nee hoor, want de redder des Vaderlands is onlangs als kapitein op het schip wat GroenLinks heet aangesteld en heet Jesse Klaver! Die gaat dit land helemaal uit de stront trekken met nog meer windmolens, minder geld voor het leger en nog veel meer asielzoekers want Nederland MOET kapot...

eerstneukendanpraten | 14-08-15 | 11:12

Ieder jaar maar weet bezuinigen op defensie. Jaar in jaar uit. Maar ieder jaar kan er wel weer meer geld naar asielzoekers, meer geld naar Griekenland en meer geld naar Brussel.

Arie Boom-SWA | 14-08-15 | 11:12

Pechtold is de belichaming van de Jan Salie-geest. Dat zie je al aan zijn laffe, slappe gelaatstrekken. Vroeger wisten ze wel raad met een dergelijke Jan Toereloer!

Michiel de Kater | 14-08-15 | 11:12

@Dhr. de Wit | 14-08-15 | 11:07
Het lijkt wel de insteek *SNIF* helaas.

Verwilder(s)t Niet | 14-08-15 | 11:11

Gaat u rustig slapen, Den Haag waakt over u....

Orange Willem | 14-08-15 | 11:11

Als je niks investeert krijg je ook geen rendement. Ter verduidelijking voor de politiek. Je moet wel geld geven, anders kunnen ze niks.

TouchSmart | 14-08-15 | 11:11

We bezuinigen het leger weg, zodat als er iets gebeurt we een EU leger kunnen optuigen.

Dat is het beleid.

Kaas de Vies | 14-08-15 | 11:11

Lijkt aeroflot wel, die hebben ook 10 toestellen, vliegen er met stuk of 4 en de rest is donorvliegtuig. Als defensie echt nu 2 voertuigen sloopt om de derde te laten rijden wordt het hoog tijd om of de ambities en inzetbaarheid v/h leger of zoals deze adjudant het zo mooi verwoord de politieke ambities bij te stellen

IgNOraNcE | 14-08-15 | 11:10

Alexander Pechtold ligt alweer in een deuk om deze brief hoor.Zijn antwoord zal zijn dat zijn machtige makkers in Brussel geld genoeg hebben voor het opzetten van een groot EU leger dat al in de planning zit,en dat Adjudant R. v. Essen vrij is om mogelijk naar een goede functie binnen dit leger kan solliciteren.

deraderendraaien | 14-08-15 | 11:10

Doodgewone Pechtold logica. Alles moet naar de klote dus ook het leger. Dûh

sjaaktafel | 14-08-15 | 11:10

@Dhr. de Wit | 14-08-15 | 11:07
'Op een militaire coup hoeven we dus ook niet meer te rekenen.'

Slim he!
Dat noem ik dus een linkse coup.

wakkere_nederlander | 14-08-15 | 11:10

Duidelijk verhaal, praktijkman versus boekenwijsheid in Den Haag

priwax | 14-08-15 | 11:10

"Nee, ik ben niet bang. Ik heb mijn leven over voor mijn land, maar ik ben verwonderd en teleurgesteld dat de heren politici zo weinig over hebben voor hun land!" - Michiel de Ruyter

Geschiedenis herhaald zich weer. Met Arrogander Pechtold voorop om zo snel mogelijk Nederland om zeep te helpen met de hulp van alle (groen)linkse partijen die de realiteitsbeeld hebben van een decoratiezeepje.

LangeTijdGeleden | 14-08-15 | 11:08

Russen die voor onze deur staan, hordes Afrikaanse sprinkhanen die ons overspoelen, gevaarlijke religieus gehandicapten die onze volkswijken overnemen en het leger zit zonder kogels.
We zitten in de Tweede Kamer met een stel kuthippies opgescheept die ons land volledig naar de ratsmodee helpen.
Op een militaire coup hoeven we dus ook niet meer te rekenen.

Dhr. de Wit | 14-08-15 | 11:07

Het afbreken van de Nederlandse defensie is allemaal onderdeel van het linkse -complot- programma om alles wat Nederland een gevoel in identiteit te geven te SLOPEN.
Teneinde een de multiculturele en Eurabische nachtmerrie te volbrengen.

wakkere_nederlander | 14-08-15 | 11:04

Mooie gasten die Militairen, een van de weinige mensen die dingen kunnen, maar vaak niet mogen van de politiek of bizar slecht materieel.

Ik ga denk ik bij de van Ghent Kazerne voor #geenpeil flyeren. Ik zat dan wel bij de Commando's van de 4de Koalabrigade, maar die Mariniers, mooie gasten zijn dat en kunnen handtekeningen zetten!

Kaas de Vies | 14-08-15 | 11:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken