achtergrond

Geenstijl

Een liter belastingvrije benzine kost maar 60 cent

Opbouw-gemiddelde-benzineprijs-juli-2015-166-euro-per-liter-15-08-07.png 60 cent. Dat kost een liter benzine als de Staat zichzelf niet zo ongegeneerd probeerde te verrijken met het goedje. 64% van de prijs van een liter benzine gaat rechtstreeks naar de staatskas, waar ze d'r trajectcontroles van kopen, een plan voor RFID-chips in kentekens mee financieren en natuurlijk peperdure designkantoren van inrichten. Maar is dit nieuws? Nee, dat automobilisten woekerprijzen moeten betalen aan het staatsmonopolie van de melkkoemaffia, is geen nieuws. Maar bij het CBS is het ook reces dus daar ging iemand een beetje fiscaal fröbelen met het opvallende verschil tussen de dalende olieprijs en de niet dalende benzineprijs. Over de uitkomst publiceren ze vanmorgen een persberichtje dat niets aan duidelijkheid te tanken overlaat: de prijs van benzine daalt minder hard dan de prijs van ruwe olie vanwege het vaste bedrag aan accijns en de zwakke euro. Kwoot CBB: "Hoe zit dat precies? In juli 2015 bestond de prijs van een liter Euro95 voor 63,9 procent uit belasting. Accijns vormt veruit het grootste deel van de belasting. Daarnaast is er een kleinere voorraadheffing. Deze belastingen zijn een vast bedrag per liter waardoor de benzineprijs minder mee kan bewegen met de ontwikkeling van de olieprijs. Over de literprijs inclusief accijns en voorraadheffing wordt vervolgens nog btw geheven." Gevolg: zie grafiek hierboven. 77 cent per liter is accijns en voorraadheffing. 29 cent per liter is btw. Slechts 60 cent per liter is wat benzine eigenlijk kost. Reken zelf maar uit voor hoeveel de Staat je jaarlijks afperst & uitwringt met woekerbelastingen op je eigen "vrije" verkeer.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.