Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Een liter belastingvrije benzine kost maar 60 cent

Opbouw-gemiddelde-benzineprijs-juli-2015-166-euro-per-liter-15-08-07.png 60 cent. Dat kost een liter benzine als de Staat zichzelf niet zo ongegeneerd probeerde te verrijken met het goedje. 64% van de prijs van een liter benzine gaat rechtstreeks naar de staatskas, waar ze d'r trajectcontroles van kopen, een plan voor RFID-chips in kentekens mee financieren en natuurlijk peperdure designkantoren van inrichten. Maar is dit nieuws? Nee, dat automobilisten woekerprijzen moeten betalen aan het staatsmonopolie van de melkkoemaffia, is geen nieuws. Maar bij het CBS is het ook reces dus daar ging iemand een beetje fiscaal fröbelen met het opvallende verschil tussen de dalende olieprijs en de niet dalende benzineprijs. Over de uitkomst publiceren ze vanmorgen een persberichtje dat niets aan duidelijkheid te tanken overlaat: de prijs van benzine daalt minder hard dan de prijs van ruwe olie vanwege het vaste bedrag aan accijns en de zwakke euro. Kwoot CBB: "Hoe zit dat precies? In juli 2015 bestond de prijs van een liter Euro95 voor 63,9 procent uit belasting. Accijns vormt veruit het grootste deel van de belasting. Daarnaast is er een kleinere voorraadheffing. Deze belastingen zijn een vast bedrag per liter waardoor de benzineprijs minder mee kan bewegen met de ontwikkeling van de olieprijs. Over de literprijs inclusief accijns en voorraadheffing wordt vervolgens nog btw geheven." Gevolg: zie grafiek hierboven. 77 cent per liter is accijns en voorraadheffing. 29 cent per liter is btw. Slechts 60 cent per liter is wat benzine eigenlijk kost. Reken zelf maar uit voor hoeveel de Staat je jaarlijks afperst & uitwringt met woekerbelastingen op je eigen "vrije" verkeer.

Reaguursels

Inloggen

34,5 ct betaal ik voor LPG in het altijd gastvrije België. Daarmee heb ik het kwartje van Kok, Lubbers, Den Uyl, Bos en Rutte wel terug.

rcwj1963 | 12-08-15 | 11:51

Het probleem voor de melkkoemaffia is dat het gaat opvallen als de olieprijs wel daalt en de benzineprijs nagenoeg niet.Maar dit wordt natuurlijk wel weer met het nodige gezwets en de nodige onzinverhalen recht gepraat.Als de massa er maar weer in gelooft of de bek gesnoerd is dan kunnen we weer jaren verder.

Ben5570 | 11-08-15 | 00:37

Ik begrijp echt niet waarom tankstations deze informatie niet bij de pomp ophangen, zodat werkelijk iedereen met een auto zich hiervan doordrongen is. Print het op de kassabon, etc. Een volle tank kost 25 euro, alleen je rekent 70 af. Tientallen euro's meer dan de gemiddelde Duitser. Mobiliteitshaat is het.

noerg | 10-08-15 | 23:13

En die betalen helemaal niets. Accijns; BTW; gemeentebelasting; verkeersboetes het zijn onbekende woorden voor dit select groepje. Te belachlijk voor woorden maar dank RUTTE is de lijst van NIETBETALERS verder gegroeid.

www.minbuza.nl/binaries/content/assets...

Ed5792 | 10-08-15 | 21:20

@Vanrossem,

Waar moet de overheid het geld vandaan halen als we deze belastingen er niet op heffen? Begrijp me niet verkeerd er word een hoop geld verspilt maar zonder deze belastingen word het of nog meer bezuinigen of meer gaan lenen. Beiden willen we niet.

Boredzor | 10-08-15 | 20:34

Hier in Bosnië (Republika Srpska) 96 eurocent

Nobeltje | 10-08-15 | 20:11

Het kwartje van Kok is sinds 1991 een accijnsverhoging op autobrandstof in Nederland, waar ook belasting over betaald word, vreemde zaak dat men dit nog altijd niet met terugwerkende kracht aan de belastingbetalers terug geeft.

kok

hovawart | 10-08-15 | 20:04

Je koopt hier belasting en krijgt er benzine bij.

NB-Stb | 10-08-15 | 19:23

Wat zou er gebeuren als we allemaal een jaartje weigeren de boetes te betalen en een paar honderd euro korten op de belastingaanslag. Ze kunnen niet 17 miljoen mensen vervolgen. Misschien moet er eens een soortgelijke burgerlijke ongehoorzaam opstaan zoals de pliesie nou ambtelijk ongehoorzaam is met het mobiel beboeten vanaf 160 km/u. Even de staat collectief terugpakken voor hun structurele geflater, wat zou dat een mooi landelijk initiatief zijn. En als ze dan praatjes krijgen gewoon de belastingbijdrage steeds meer terugschroeven, of ze een keer allemaal de vijver van het Binnenhof intiefen. Ik zou 1000 euro overhebben om Pechtold en Samson paniekerig in het water te zien spartelen in hun zondagse pak, en dan af en toe kopje onder duwen om te plagen. Kan SBS na Sterren op het IJs daar niet eens een camping format op loslaten, Politici In de Vijver.

Koettoerk | 10-08-15 | 19:13

Oman is niet de UAE!

Lexus01 | 10-08-15 | 19:05

60 cent? Ik ben bijna een half jaar in Oman geweest!
Als de prijs per vat olie 40 dollar of 160 dollar is, maakt daar niets uit! Daar tank je altijd voor 24 cent per liter, nota bene bij een Shell pompstation!(echt waar!)
Dat jullie het maar weten!

Lexus01 | 10-08-15 | 19:04

Alleen al het gevoel dat ik al meer dan 20 jaar alle peut en drank in Duitsland haal stemt me uiterst gelukkig. Om over de hoeveelheid andere boodschappen nog niet te spreken, vakanties etc.

Mask | 10-08-15 | 17:56

CousCous | 10-08-15 | 13:42
Andere mensen dom noemen maar kijk nou eens goed.... terug na school jij dombo!

jan tosti4947 | 10-08-15 | 17:47

en onze bedrijven kunnen niet concurreren

nomo | 10-08-15 | 17:44

Goudmijntje:
In de haven een veerdienst gaan aanbieden naar je net buiten territoriale wateren gelegen tankboot. Mensen betalen 3 euro voor een overtocht en betalen geen belastingen.
Kost je wel wat investeringsgeld, maar kan je goudgeld opleveren.
Zelf je benzine/ diesel ophalen in Brunei (literprijs 25 cent) of hierheen laten verschepen (dan waarschijnlijk ietsje duurder).
Als je dan nog wat winkeltjes erbij plempt op die boot, loop je binnen.

Helder Groentje | 10-08-15 | 17:43

Ja, waar denk je dat die Miele wasmachines voor asielzoekers van betaald moeten worden? Of de EU? Of de Grieken? of etc.

funkyd | 10-08-15 | 17:40

...... hoe kan het dat in een "arm" land als de Filipijnen er in een winkel 10 keer meer mensen werken als in Nederland, er bij iedere bank 2 bewakers staan met pistool en bij iedere supermarkt minstens 1. Toch iedereen voor Filipijnse begrippen een redelijk salaris wordt verdient en iedereen savonds te eten heeft. Dat iedereen gelukkig is en je veilig de straat op kan? Waarom kan dat in ons "rijke" Nederland niet?

enkelereisretour | 10-08-15 | 17:25

De overheid is doorgedraaid in hun geldjacht. Vertoef nu al bijna een jaar over de grens, verbaas me over hoe goedkoop het hier is, bijna nergens betaald parkeren, geen verkeersdrempel te zien en de peut is inderdaad ook al veel en veel goedkoper dan in het land waar we een premier hebben wiens onderbroeken nog door zijn moeder worden gewassen. Ik draag derhalve - gelukkig - geen ene rode rotcent meer bij aan het financieren van de Pampers voor de nieuwe kroost van welke luie overbodige stinkambtenaar dan ook, laat staan de incontinentiebroekjes voor Pechtold. Ik ben blij dat ik weg ben; mooi land hier en daar nog steeds maar met zieke corrupte overheid.

Lutz | 10-08-15 | 16:02

Ambtenaren zijn klojo's die niet met geld om kunnen gaan.

PowPow | 10-08-15 | 15:59

@i-Wonder | 10-08-15 | 10:21
Dat gaat pas in zodra het Kwartje van Kok en de het Duizendje van Ruttes zijn terug- cq uitbetaald. Nog even geduld dus.

Guido | 10-08-15 | 15:39

En dan nog met een staatsschuld van 460 miljard eindigen. En wat doet de NL stemmer ? De gevestigde partijen belonen door ze in het zadel te houden. Blijkbaar denkt de fatsoenlijke gevestigde partij dat dit het maximale is dat er mogelijk is. Ach, dan verdien je ook niet beter. Tabee.

Rest In Privacy | 10-08-15 | 15:31

Hier in de Filipijnen 75 eurocent per liter. En de mensen klagen niet over te weinig zorg of te weinig onderwijs. Ze zijn volgens mij zelfs een stuk gelukkiger hier als wij in Nederland zijn. Hier zie je nog spelende kinderen op straat en vrolijke mensen...... ik kom ze thuis maar weinig tegen.

enkelereisretour | 10-08-15 | 15:20

Goed zo. Weg met die troep.

andywatt | 10-08-15 | 15:10

Toch maar even uitgerekend. Op 1 januari 2009 was de olieprijs $42,66. Omgerekend met de toen geldige wisselkoers was dat €30,47. De euro 95 prijs bij Shell was toen €1,209. Als je daar de btw (toen 19%) van aftrekt is dat €1,016 en als je dat het geïmpliceerde vaste deel van €0,772 van aftrekt kom je op een kale benzineprijs van €0,244.
Op 9-8-2015 stond de olieprijs op $43,87=€40,00. In euro's is dat een stijging van 31,3%. Als je dat percentage op de kale benzineprijs van 2009 telt dan krijg je €0,320. Daar tel je dan het vaste gedeelte bij op en kom je op €1,092. Daar dan 21% btw over is €1,321. Dat is dus de prijs die je dan zou verwachten. Echter de prijs bij Shell op 9-8 was €1,699. Een verschil van maar liefst €0,378.
Of de staat heeft zoveel accijnsverhoging toegepast in 6 jaar tijd of de pomphouders belazeren de boel. De autorijder betaalt in ieder geval veel meer dan je zou verwachten op basis van de historische cijfers.

Ofzo2 | 10-08-15 | 14:19

eva43138890 | 10-08-15 | 14:06

200 euro, yeah right. Reken ons dat eens voor dan?

Ouwe Jood | 10-08-15 | 14:12

Van weekend in Duitsland getankt, 1,31 euro de liter.
Ik weiger al jaren de belasting staatskas te spekken t.b.v. NOG meer gelukszoekers en doe vrolijk mijn boodschappen net over de grens.
Incl. Tanken en drogisterij artikelen scheelt dat maandelijks wel 200 euro.
Waarom daar wel de benzineprijzen aangepast worden en hier niet is mij een raadsel,de consequentie is dat steeds meer mensen naar het buitenland gaan tanken.

eva43138890 | 10-08-15 | 14:06

Raar verhaal van de NOS. Als de olieprijs stijgt dan stijgt de benzineprijs namelijk net zo hard mee. Als hij echter daalt dan is de prijsdaling minder vanwege de belastingen. Werkt zeker maar één kant op ofzo die prijsinelasticiteit. Ik ga toch maar eens wat historische data bestuderen en kijken of ik nou een punt heb of niet. Maar ik vertrouw het allemaal niet zo.
Ofzo2 | 10-08-15 | 13:38

Accijns is in centen dacht ik, niet in een percentage.

Ouwe Jood | 10-08-15 | 14:00

wal schip..keren. De truc is om 1 benzinemaatschapij uit te kiezen. Dan structureel met zijn ALLEN te boycotten. Dus niet meer daar te tanken maar elders. als dit bijvoorbeeld Shell is, dan raak je de Roverheid het hardst. De druk die dan ontstaat vanuit Shell richting Roverheid zal enorm zijn. Meer dan wanneer je als collectief de Roverheid direct zou proberen te overtuigen. Boycot Shell, dan komen wel er wel !!

Stoker | 10-08-15 | 13:53

Ja, kunnen jullie lopen roepen wat je wilt maar het is NIET WAAR.
Kijk nog eens ff goed naar het plaatje bij het artikel a.u.b.
Niet 64% maar 46%!
Das alsnog ff 18% minder Dan Van Rossem hier in het artikel noemt.
En tja, is van Rossem nou gewoon blind of wat? Zelf in het grafiekje zie je dat donkerblauw nog niet de helft heeft, dus hoe ze ineens op 64% zitten vind ik wel raar hoor.
Maar ach, typisch Dumpert/Geenstijl publiek; Geloven toch lekker wat ze willen.

CousCous | 10-08-15 | 13:42

Raar verhaal van de NOS. Als de olieprijs stijgt dan stijgt de benzineprijs namelijk net zo hard mee. Als hij echter daalt dan is de prijsdaling minder vanwege de belastingen. Werkt zeker maar één kant op ofzo die prijsinelasticiteit. Ik ga toch maar eens wat historische data bestuderen en kijken of ik nou een punt heb of niet. Maar ik vertrouw het allemaal niet zo.

Ofzo2 | 10-08-15 | 13:38

Als Van Rossem dan ook nog even zo slim is om Goegel erbij te pakken (en dan een website als deze www.drive-alive.co.uk/fuel_prices_eur... vinden) om te bekijken waar in Europa de benzine 60 cent de liter kost... Hee, dat is raar. Nergens 60 cent de liter. Letland, Polen, Tsjechië: daar is het goedkoop (+/- €1,15), maar als ik me goed herinner moet ik van GS anti-Polen zijn, dus dat telt niet. Dus GS, op naar Letland en Tsjechië, the places to be!

En Van Rossem moet ook nog even de motorrijtuigenbelasting in ogenschouw nemen, want die twee zijn communicerende vaten. Mijn goegelfu is nu op, maar het zijn ongetwijfeld interessante gegevens.

daniel37 | 10-08-15 | 13:33

Ik blijf me er over verbazen: Belasting Toegevoegde Waarde (BTW) over accijns (ook een belasting.) Het staat er echt: we betalen belasting over belasting. Onze overheid vindt accijns een toevoeging van waarde.

Bruine Beer | 10-08-15 | 13:33

Crimineel, en asociaal. Niets anders als dat.

Grappige (of trieste?) is, dat nogal wat mensen vinden dat wij de asociale crimineel die hier voor zorgt moeten vertrouwen.

DerUnterMensch | 10-08-15 | 13:28

van die 60 cent per die overblijven nadat de directe belastingen zijn afgetrokken gaat het grootste deel ook naar de staat. Van die 60 cent wordt de oliemaatschappij betaald en de pomphouder die darvan allerlei locale belastingen afdragen, vennotschapsbelasting en werkgevers premies en overige belastingen voor hun personeel. Dat personeel wordt ook uit die 60 cent betaald en draagt loon/inkomstenbelasting af, lokale belastingen en op alles wat ze kopen de btw en de overige belastingen die de staat eist. Ik schat dat uiteindelijk zo'n 90% van de literprijs aan de pomp direct naar de staat gaat.

wlodek | 10-08-15 | 13:17

Je kunt er lang of kort over praten, hét probleem is gewoonweg dat er teveel profiteurs in onze samenleving zitten. Hier zitten ook meer dan genoeg puur Nederlandse tokkies tussen, dus enkel het probleem bij immigranten leggen is ook te simpel. Beginnen met die profiteurs aan een baan te helpen om preventief te ruimen, want zolang die profiteurs miljarden per jaar blijven kosten kun je gewoonweg niks veranderen aan de belastingen.

Diabhal | 10-08-15 | 13:15

Ik heb voor de zekerheid nog even gekeken: een gallon Regular Gasoline (€uro Loodvrij) kost hier in Massachusetts $1.65 - da's een kleine €0.40 per liter.
Dat is inclusief $0.24/gallon Massachuetts Gas Tax en 6.25% BTW

Amazing Tukker | 10-08-15 | 13:15

@Lydus | 10-08-15 | 12:31
Al deze belastingen vloeien niet rechtstreeks meer naar het wegennet zoals ze vroeger deden.

Vroeger, in een ver verleden (ik geloof voor de jaren 80), was er een Rijkswegenfonds (wat bouw en onderhoud van wegen betaalde), wat betaald werd met de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting/MRB (en ik geloof ook benzineaccijnzen). De hoogte van de MRB was afhankelijk van het gewicht van het voertuig, omdat zwaardere voertuigen meer schade veroorzaken aan het wegdek dan lichtere voertuigen. Dus valt min of meer te zeggen dat in die tijd de wegen eigendom waren van alle automobilisten als collectief.

Het Rijkswegenfonds werd afgeschaft o.a. omdat de opbrengst van de wegenbelasting hoger was dan de kosten van onderhoud en bouw van wegen - en de opbrengsten van de MRB gingen dus rechtstreeks stromen naar de staatskas. Dit is het moment waarop de automobilist een melkkoe werd. Het wegennet werd vanaf die dag van de Staat, niet van de automobilisten als collectief. Ze hadden dit anders kunnen doen. Als de opbrengsten van de MRB van dat jaar hoger waren dan de kosten in dat jaar, de inleg van mensen weer eerlijk verdelen. Maar dat werd niet gedaan.

Vervolgens vonden de jaren 90 plaats en werden de benzineaccijnzen en wegenbelasting steeds sneller omhoog gestuurd, tot het belachelijk hoge niveau wat we nu in 2015 hebben. Opeens is alles een eco-taks geworden, hoeft men met 'milieuvriendelijke' voertuigen geen wegenbelasting meer te betalen (hoe milieuvriendelijk je je voertuig ook maakt, hij blijft schade aan het wegdek veroorzaken) - en de rijken zijn de enigsten die dit soort voertuigen kunnen betalen - waardoor de lasten naar de armen worden verschoven.

En ondertussen blijft men met anti-burgerplannen komen voor kilometerheffing, trajectcontroles, pomphouderslopende accijnsverhogingen, allemaal met als argument 'u kunt toch ook het OV nemen', terwijl er tegelijkertijd het OV kapot wordt bezuinigd met 'marktwerking' als reden. Er is hier maar een ding aan de hand: MARKwerking. En de burger ondervindt hier alle last van.

Min-of-meer | 10-08-15 | 13:09

Het aardige is dat je BTW betaalt over de accijnzen. Dat is slim gedaan.

Bungabunga | 10-08-15 | 12:33

Lekker klagen en vooral niet noemen dat we hier geweldige infrastructuur hebben vergeleken met de buurland, geen tol, vignetten en al dat soort gedoe.

Lydus | 10-08-15 | 12:31

Ah brandstoffen zijn de entice Zaken waarbij 17,5% BTW wordt feh even? Mijn bonnetjes zeggen altijd 21%
hakbarry | 10-08-15 | 12:15

Ook mijn eerste gedacht! 17,5% dat was vroeger!

McGuyer | 10-08-15 | 12:28

Excuus voor mijn verschrikkelijke autocorrect.

hakbarry | 10-08-15 | 12:19

Ah brandstoffen zijn de entice Zaken waarbij 17,5% BTW wordt feh even? Mijn bonnetjes zeggen altijd 21%

hakbarry | 10-08-15 | 12:15

Vakantietijd, dus daarrrr gaan wij weer: gisteren nog even gezellie in Luxemburg getankt. Dat moet je natuurlijk niet, zoals negentig procent van van de caravan ANWB-ruitjeshemdentokkies langs de snelweg doen, maar even driehonderd meter daar van af.
-
Achtennegentig Eurocent voor een liter diesel, die voor die prijs ook nog eens helemaal uit Antwerpen of Rotterdam moet komen. Heb meteen maar even 240 liter ingeslagen. Je schiet er niet heel veel mee op, maar de gedachte dat 's Lands Schatkist die paar tientjes NIET krijgt, doet goed - en dat is dus ook meteen wat er fout is aan ons belastingssyteem: wij wringen ons in de raarste bochten om die exhorbitante belastingen niet te hoeven betalen... beetje dom van onze overheden...

bisbisbis | 10-08-15 | 12:11

Ik tank al twee jaar nooit meer in NL. Altijd over de grens in B of Dtsl alwaar ik dan meteen de wijnkelder weer aanvul. Niet dat je daar niet gepiepeld wordt maar lang zo erg niet als in het land van koning Rutte.
040 ligt strategisch prima. Jammer voor die randstadters.

Lichtstadfan | 10-08-15 | 12:08

Zaterdag nog voor €1,29/L getankt in Baarle Hertog.

Hufter | 10-08-15 | 11:59

Ik kan me nog de jaren herinneren dat de VVD zo luidruchtig om zich heensloeg (voorpagina Telegraaf niveau) als de auto weer eens als melkkoe werd gebuikt.
Thans is de VVD degene die de automobilist tot op het bot uitmelkt. Saoedi Arabië dumpt olie op de markt tegen lage prijzen maar geen cent eraf aan de pomp hoor.
We weten het al jaren, we worden elke keer weer met smoesjes belazerd. Honderd euro tanken is 64 euro belating betalen.
Ga toch fietsen!

Banno22 | 10-08-15 | 11:48

j van l | 10-08-15 | 11:11

Oi, schat, dat was de vraag niet. We weten allemaal dat zorg en scholing en politie en brandweer nodig zijn.

De vraag is tot welke hoogte de netto-betalers mogen worden afgeknepen om dat allemaal te bekostigen en op welke ethische grondslag dat eigenlijk gebeurt. Ik ken verhalen van specialisten die kettingrokende, alcoholistische bankzitters driemaal daags moeten opereren. Kost een half miljoen per jaar.
Why?

En dan hebben we het nog niet eens over de exponentieel groeiende subsidie-/nevenactiviteiten ten behoeve van geestelijk en opvoedkundig wanpresterende mafkezen uit alle hoeken en gaten van de globe die miljarden per jaar verslinden.

Subsidies die alleen maar worden verstrekt om de lieve vrede te bewaren.
Het verstoren van de lieve vrede, dat is het machtsmiddel van de netto-ontvangers, types die nergens zelf verantwoordelijk voor zijn, dat is hen aangepraat door begripvolle academici en andere belanghebbenden.

Afschieten kan niet, hebben we zo afgesproken.
Dus wij maar buigen.

Magdatkandat | 10-08-15 | 11:41

De overheid heeft nu eenmaal geld nodig voor nuttige (en helaas ook minder nuttige) zaken. Elke manier om dat geld op te halen, stuit op kritiek, maar een 'straf' op benzineverbruik vind ik in elk geval beter te verdedigen dan een 'straf' op werken.

bintang | 10-08-15 | 11:30

kom nou... wat zijn we weer negatief!
al die belastingcentjes worden heel goed gebruikt hoor.
er zijn inmiddels geen 3de wereld landen meer.
de grieken zijn ook weer boven jan.. en ons land word overspoeld door mensjes uit de voormalige 3de wereld landen om ons persoonlijk te komen bedanken!

Onze brandstof is zo duur omdat wij een begrotingstekort van minder als 3% "moeten" hebben, zodat de Grieken en Fransen enz. er ruim boven kunnen blijven.

bergsbeklimmer | 10-08-15 | 11:27

Maar btw over belasting, hoe zit dat nou eigenlijk? Belastingen betalen, is dat dan niet belastingvrij? Serieus...

F. von Zeikhoven | 10-08-15 | 11:23

LibertarianTeacher | 10-08-15 | 11:07
Socialisme en libertarisme sluiten elkaar niet uit.

Vredige libertariër | 10-08-15 | 11:20

Verschil Duitsland-Nederland afgelopen zaterdag voor een liter super loodvrij: 30 (dertig!!!!) eurocent.

Tikkie Terug | 10-08-15 | 11:18

Geen belasting zou hoger dan 50% mogen zijn.

Tapu | 10-08-15 | 11:16

Liter diesel hier op de boerenbuiten 1.03 euro.

nie pleuje | 10-08-15 | 11:15

De multiculturele heilstaat is zeer duur, en moet ergens van betaald worden. Onze overheid heeft enorme belastinginkomsten, maar weet het ieder jaar weer voor elkaar te krijgen nog meer uit te geven dan er binnen komt.
.
Onze overheid is net een spilziek wijf.

Peter_K | 10-08-15 | 11:13

-weggejorist-

Kmvreter | 10-08-15 | 11:11

Ok, we schaffen de belasting op benzine af! Totale gekte inderdaad. Hoe gaan we nu de zorg, scholen en andere overheidsdiensten betalen? Hmmm... goede vraag. Oh, ik weet het! We verhogen gewoon de BTW en inkomstenbelasting!
.
Kom op zeg mensen. Wat een dom geleuter. Praat liever over de gehele belastingdruk en bijbehorende overheidsuitgaven, dan over de wijze waarop de overheid die belastingen int. Maar da's niet interessant, want veel te gecompliceerd voor de gemiddelde Nederlander en levert dus geen clicks op voor Geenstijl.

j van l | 10-08-15 | 11:11

En dan mogen wij nog niet eens mopperen dat we zo genaaid worden een paar eeuwen geleden moesten wij ook onze dochters nog laten verkrachten de nacht voor hun huwelijk door de voorouders van dit zelfde gespuis dat nu de dienst uitmaakt.

blauwe zander | 10-08-15 | 11:10

Eigenlijk financier ik dus bij iedere tankbeurt zelf de teloorgang van mijn vrijheden, de islamisering van het Avondland en en passant de terreur door ISIL.
Stalin draait zich nog eens lekker om in zijn graf.
En Khomeiny. En Arafat.

Piet Karbiet | 10-08-15 | 11:08

@Vredige libertariër
Dat klinkt mij in de oren als linksig janksocialisme. Niet vredig, noch libertarisch.

Hoogste tijd je eens te voorzien van een andere nick, dacht ik zo.

LibertarianTeacher | 10-08-15 | 11:07

Tja de uitkeringen moeten ergens van betaald worden ...

Ruben Koene | 10-08-15 | 11:07

het binnenhof moet verbouwd worden en dus moet de brandstofprijs aan de hoge kant blijven.

wimpies | 10-08-15 | 11:03

Daarom neem ik lekker de fiets, heb ik mijn huis afbetaald, doe ik mijn boodschappen van mijn rendement, en kunnen ze allemaal de tyfus krijgen.

Bokito ergo sum | 10-08-15 | 11:02

.... en dan vanmorgen op de staatsradio 1 promotie voor het "basisinkomen" , voorstanders worden warm ontvangen en tegenstanders in de zeik gezet met "daar heb je hem weer" houding.

Het wordt tijd dat "belastingweigering" een grondrecht wordt !

Tee Of Cup | 10-08-15 | 11:01

Op zich geen problemen mee, wanneer de burger er ook meer voor terug krijgt. Maar dat ervaar ik niet zo.

deepblue | 10-08-15 | 10:56

Maakt geen zak uit op wie je stemt.
Het is voor de Haagse paupers "la la la. GELD!", zonder de "la la la" dan.

van Griendsven454572 | 10-08-15 | 10:56

@Sexpresso | 10-08-15 | 10:23 Het is een godswonder dat de lucht in je banden nog niet belast word.

Ho ho.. Lucht in banden kost tegenwoordig ook geld en raad eens waar o.a. de BTW naartoe gaat?

Bombadil | 10-08-15 | 10:56

Laat ik nou 'ns 1 miljoen km hebben gereden in mijn leven. En laat ik nou 'ns gemiddeld 1 op tien hebben gereden in m'n eendje en m'n snoek en m'n ouwe VW-busje. Da's 100.000 liter.
Laat de prijs nou 'n gemiddeld 1 euro zijn geweest, ik zeg maar wat, en laat de belastingheffing nou 'ns gemiddeld 50% zijn geweest.
Dan heb ik in al die jaren 50.000 euro betaald.

Laten er nou eens gemiddeld 5 miljoen andere bestuurders zijn geweest.
Dan hebben wij samen 250 miljard euro aan de overheid overgemaakt zodat wij naar ons werk kunnen om de belasting te kunnen betalen.

Ik zie die 250 miljard niet terug in ons wegennet.
Maar niet getreurd, ik zie wel waar het wel heen is gegaan

Magdatkandat | 10-08-15 | 10:53

Kleine kanttekening,
Dat designkantoor is betaald van de totaal ongevraagde € 7,- "administratiekosten"

Mastermattie | 10-08-15 | 10:53

Van elke Euro die je werkend verdient gaat uiteindelijk 0.80 Eurocent naar de graai Staat , en wat doen ze ermee ? werkend Nederland nog verder slopen !!

Jetstream | 10-08-15 | 10:53

@arretje | 10-08-15 | 10:39
Leuk bedacht, maar dat heeft niet veel zin, op den duur. De overheid zoals "we" het nu ingericht hebben, heeft geld nodig. Als er minder van de auto/benzine/energie komt, moet het ergens anders vandaan komen.

Als iedereen goedkoop op het platteland gaat wonen en de eigen energie opwekt, dan gaat er ergens anders de belasting omhoog, bijvoorbeeld op water, of precario, of breedte van de voorgevel enz.

We moeten eindelijk eens kiezen voor een regering die werkelijk de zinloze uitgaven beperkt, zoals ontwikkelingshulp, de EU, immigranten opvang enz.

CornFlakey | 10-08-15 | 10:51

We zijn een Europa toch? Laten we dan ook maar eens zorgen dat de prijzen op elkaar zijn afgestemd. Te beginnen met benzine en boetes.

The real McCoy | 10-08-15 | 10:50

Alva voerde in 1569 de tiende penning in, direct revolutie.
Nu mogen we de tiende penning houden maar de rest inleveren, er gebeurt niets?
We zijn gewoon een tevreden volk.

gebrokenvleugel | 10-08-15 | 10:49

Och ja... die 500 miljoen die Liliane Ploumen investeert in haar volgende carriérestap moet toch e r g e n s vandaan komen?

bisbisbis | 10-08-15 | 10:49

Benzineprijs Denemarken 92 oct is E 1,36

duitse herder | 10-08-15 | 10:48

Dit is niks nieuws en geldt ook voor je salaris. Van elke bruto euro hou ik maar de helft over en moet als ik iets koop weer 21% belasting betalen.

raymond.nl | 10-08-15 | 10:47

Over de literprijs inclusief accijns en voorraadheffing (?) wordt vervolgens nog btw geheven.
Dus na twee keer een vorm van belasting komt er nog eens belasting bovenop. Helemaal gek is Den Haag. Gelegaliseerde diefstal, waar niemand mee weg komt, alleen de overheid.

pibasso | 10-08-15 | 10:46

@Prosecut-er | 10-08-15 | 10:35
Het valt allemaal wel mee hoor:

Zegt niks over de verdeling van wie nu het meeste betaald, in Nederland zijn er hele grote groepen die bijna geen belasting betalen.

Dutch_Holland | 10-08-15 | 10:45

Ik betaal al jaren rond de 30 Baht (€0,77) voor een liter... Heerlijk hoor Thailand.

imp.caes.avg. | 10-08-15 | 10:44

Maar we doen goeie dingen met die belastingopbrengsten. Zoals de Joop financieren.

Piet Karbiet | 10-08-15 | 10:42

En toch hebben we dit aan ons zelf te danken.Als meer dan 50% op GL,SP,VVD66,PVDA,SGP,CU,PVV,Kattebel,Alzheimer Nederland en CDA stemt.Ook in PVV"s gedoogkwartiertje ging het kwartje van Cock er niet af.

arlen | 10-08-15 | 10:41

McMarx | 10-08-15 | 10:38

Betaald u zoveel voor uw sofa?

kwark001 | 10-08-15 | 10:40

Als alle belastingen omlaag zouden gaan kunnen we meer consumeren, gaat het geld vaker rond en komt er waarschijnlijk net zoveel belasting bij de overheid binnen. Geld moet namelijk rollen. Maar de overheid durft dit niet aan en/of snapt het niet. Als je alleen al in alle grensstreken de benzine 10 cent goedkoper dan het buurland zou maken. Dit zou een enorme impuls voor de werkgelegenheid zijn. Maar we zitten met een overheid vol achterlijke retards. Check het basisinkomen van Utrecht, dit zijn mensen die gestudeerd hebben die dit bedenken en invoeren. Je zou haast verwachten dat het drunken hippies zijn.

kutsmurf | 10-08-15 | 10:40

@cornflakey ik heb die belastingen allang afgeschaft!
klagen klagen klagen,en niemand onderneemt wat, juist nu kun je naar het platteland verhuizen waar de huizen bij bosjes voor een habbecrats te koop staan en je eigen tax free enclave beginnen... hemelwateropvang zonder ecotx en btw zonne energie tegen kostprijs en geen accijnzen en btw zelfs eerde teruggaaf btw op de aanleg ! en je huis verwarmen met warmtepomp en zonnewarmte cansolair.com wees eens inventief en maak de sprong voorwaarts ipv blijven denken in oude patronen... met 50 zonnepanelen run je een compleet huishouden en rijd je er nog auto van ook zonder afhankelijk te zijn van de energie maffia...

arretje | 10-08-15 | 10:39

Betaald u zoveel voor uw sofa?

kwark001 | 10-08-15 | 10:39

Dan nog eens motorrijtuigenbelasting, de BPM en de absurd hoge snelheidsboetes.

Apollo | 10-08-15 | 10:39

Mijn liggeld is van 84,- naar 320,- gegaan. Nou jullie weer ;-)

McMarx | 10-08-15 | 10:38

Weet je wat? Wij stoppen met belasting, accijnzen, BTW en andere heffingen te betalen en dan wachten wij gewoon even af totdat het weer veel beter gaat in Nederland.
Wat een pvv-achtig geleuter van de bovenste plank.

Skunk57 | 10-08-15 | 10:38

Ik tank en rook al jaren over de grens dus aan mij verdienen ze op dit vlak weer geen belasting .

onderbuikgevoel | 10-08-15 | 10:37

Gisteren nog in Luxemburg getankt (omdat ik daar werk :-) aan 1,10 euro/liter voor super 95.

E.E. | 10-08-15 | 10:36

Wie goed heeft opgelet bij de Syrische handleiding voor doe het zelf benzine betaalt niet zoveel belasting.

A la snackbar | 10-08-15 | 10:35

En de gasprijs is hier ook aan gekoppeld.
Dus die zal ook wel snel dalen.

Piet Karbiet | 10-08-15 | 10:35

Ach, das nog niks. over 1 kWH betaald elke reaguurder 392 % belasting echt waar 392%. Voorbeeld, 1000 kwh kost 55,00 euro, door bovenop komt 119.60 aan energiebelasting, 3.60 opslag duurzame enegie en 37.42 euro aan BTW. totaal betaald u voor 1000 KWH 215.62 euro, 55 euro voor de stroom en 160.62 euro aan belasting.

geldgelul | 10-08-15 | 10:33

Zit in Cz.
Gisteren getankt, voor rond de 1,22 dacht ik.
Pul bier van een halve liter is een euro, schnitzel met friet ook.
Maar Tsjechië is dan ook netto-ontvanger in de Eussr, en heeft geen drie ministers van Geldweggeefzaken, zoals wij.
Het kan dus wel.

Cuyahoga | 10-08-15 | 10:32

Het is bij de prijs van andere vormen van energie niet anders. Voor onze elektriciteit is slechts 27% de werkelijke prijs. De rest is BTW, heffingen en accijns. Bij gas ongeveer hetzelfde.

Ik stel voor dat we alle accijnzen en BTW en andere stiekeme belastingen afschaffen, en alléén inkomstenbelasting betalen. Je zal dat zien dat ongeveer 80% van wat je verdient naar de staat gaat. Dat we belasting betalen is redelijk, om de maatschappij in stand te houden, maar het is ietwat excessief geworden, niet?

CornFlakey | 10-08-15 | 10:31

Ook zo leuk is de motivatie vanwege milieu om vervuilende diesels en andere grote bakken, alsook oldtimers zwaarder te belasten om het gebruik te ontmoedigen.
Onderwijl dieselen veelgebruikers en leaserijders samen met ZZP Nederland in grijskenteken, tegen minimaal belasting tarief of er geen milieu en vervuiling bestaat.
Het is een bende.

gebrokenvleugel | 10-08-15 | 10:31

in NL blijven wonen is alleen voor de masochisten,
je wordt aan alle kanten bestolen door de overheid,
zelfs als je dood bent komen ze nog van je roven.
dus niet zeuren en verhuis, kan je eindelijk aan je eigen leven beginnen !
hiero in FR betaal ik 1.15 voor de diesel, en............ geen wegen belasting.

fred1434 | 10-08-15 | 10:31

Vroeger had je de adel, deze "verheven" mensen deden de hele dag niks maar leefden in weelde door te stelen van de burgerij/volk.
De overheid en de ambtenaren hebben de rol van deze adel overgenomen: de nieuwe adel of adel 2.0.

Dutch_Holland | 10-08-15 | 10:31

Herinnert iemand zich nog het tijdelijke kwartje van 'cock'? Is wel lang tijdelijk..... Maargoed, het COA, luie criminele cultuurverrijkers, kansloze blanktokkies met uitkering, politie-inzet bij 'ongeregeldheden', wachtgelden, veel te dure Fyra(achtige) fails, groenlinks-eco-subsidies, het moet allemaal betaald worden. De belastingdruk stijgt maar, en er is nog meer geld nodig. Dus de ouderen zoeken het maar uit, defensie moet 'pang-pang' roepen, politie komt nergens meer voor opdagen want geen prio (lees te druk, of te weinig mensen), ga maar door...... En ja, de klassieker geldt hier ook: Zolang ze het zelf maar goed hebben daar in Den Haag.

figuur | 10-08-15 | 10:28

-weggejorist-

langzullenweleven | 10-08-15 | 10:28

heer_rationeel | 10-08-15 | 10:12
Je begon zo lekker met je tegen maar met dat laatste zinnetje doe je je naam geen eer aan.

kutsmurf | 10-08-15 | 10:27

Zit in de buurt, van Rossum, maar het is eigenlijk nog erger. De werkelijke prijs van benzine is maar 28,1% van de prijs aan de pomp, en de overheid steekt bijna 72% in de zak. Dit volgens Shell: www.shell.nl/nld/products-services/on-...

CornFlakey | 10-08-15 | 10:26

Dat je over een literprijs inclusief accijns nog eens belasting moet betalen
verbaast mij al jaren
Het doorgraaien door de Roverheid is werkelijk ongeneneerd zeg maar gewoon hondsbrutaal

Tobi | 10-08-15 | 10:26

Asielkrijgers, economische vluchtelingen en hun binnenhaal-industrie ... het moet toch ergens van betaald worden.

Fijnstoffer | 10-08-15 | 10:26

Het is natuurlijk wel zo dat de auto melkkoe is, maar ze kunnen moeilijk de fiets van een miljoen uitkeringsgerechtigden en asielzoekers gaan uitmelken, lijkt mij totaal zinloos.
Dus ergens moet je wat.

gebrokenvleugel | 10-08-15 | 10:25

Het enige interessante voor de staat is de werkende mens uitknijpen zodat ze haar eigen pens kan vetmesten van andermans geld. Socialisten, waaronder ook de VVD tegenwoordig, confisqueren onder de noemer 'democratie' uw eigendommen. En het wordt met de dag erger. Mijn stembiljetten gebruik ik tegenwoordig als toiletpapier. Het geeft mij namelijk een goed gevoel als ik mijn bruine massa over de namen van het parasitair geteisem zie zitten.

Ronnie uit Helmond | 10-08-15 | 10:25

Toch vreemd dat wij veel meer belasting betalen dan omringende landen en toch krijgt men in Den Haag de begroting nooit rond.
Al;s ik dan zie dat EU parlementsleden 24000 euro moeten verdienen dan zal het allemaal wel te maken hebben met een graaimentaliteit bij overheidsdienaren.

Willem van Rood | 10-08-15 | 10:24

En het zelfde trucje vindt je ook bij elektra.
Joehoe Roverheid we hebben nog een reeds betaalde kerncentrale tegoed, ga eens metselen, ding had er al 10 jaar moeten staan.
Het is een godswonder dat de lucht in je banden nog niet belast word.
Een voetstappen tax zou mij in de toekomst ook niet verbazen

Sexpresso | 10-08-15 | 10:23

Met die accijnzen en belasting op benzine kunnen al die mooie linkse hobby's worden gefinancierd, zoals subsidie van de asielindustrie, 'opvoedingsprojecten' voor criminelen, pro deo advocaten, windmolens, elektrische auto's, enzovoort.

Lauwe Koffie | 10-08-15 | 10:22

ik kreeg al zo'n idee toen ik een paar weken geleden op doorreis in oostenrijk m'n tank liet vollopen voor € 1,25 de liter.

Aoxomoxoa | 10-08-15 | 10:22

Maar de VVD beloofde ons toch dat de auto geen melkkoe was?

i-Wonder | 10-08-15 | 10:21

Je bent wat je eet, zegt men wel eens. Heeft niks met dit onderwerp te maken, maar je bent wat je stemt, is hier van toepassing. Doordat de meeste Nederlanders alles door de overheid geregeld willen hebben, hebben we geen fatsoenlijke politieke partij meer. Een partij die belastingen als een noodzakelijk kwaad ziet om basisvoorzieningen aan de burgers te leveren, zoals onderwijs, veiligheid, zorg, infrastructuur.
Nederland is eigenlijk verworden tot wat de Sovjet Unie nooit gelukt is.

Dutch_Holland | 10-08-15 | 10:20

@GoedenMorgenDezeMorg | 10-08-15 | 10:09
Dat heeft meer te maken met de bevolkingsdichtheid dan met de benzineprijs.

MaisNon | 10-08-15 | 10:19


En nu nog even vertellen hoeveel van die accijnsinkomsten naar onderhoud/aanleg/verbeteren van wegen gaat? Muhahahah geen drol!!

Ouwe Jood | 10-08-15 | 10:19

En dan NOG een oplopende staatsschuld.... niet te geloven!

wakkere_nederlander | 10-08-15 | 10:18

* Pechtold modus aan # Als het te duur is, zeg je toch gewoon broem broem. Hahaha. Leuk hoge benzineprijs en veel belasting. # Pechtold modus uit *

El Rico Grande | 10-08-15 | 10:18

Meer dan 50% belasting heffen, op welk goed dan ook, is misdadig.

Lauwe Koffie | 10-08-15 | 10:18

precies, het gaat er niet om wat ze heffen maar hoe ze het besteden !!!

oblix | 10-08-15 | 10:17

Hiero (België) is ene litertje euro-95, bij dezelfde Shell als in NL, 1,35.
Scheelt ~30 cent per liter oftewel 12 euro op een volle tank.
Een tank per week, 52 weken lang, scheelt dus 624 euro. En het scheelt de NL schatkist 40 * 52 * ~1 = 2080 euro per jaar aan belasting en accijnzen.
Dat voelt lekker.

orca | 10-08-15 | 10:15

@Kaas de Vies | 10-08-15 | 10:07
Zelfs de paar armoedige zuurverdiende centjes die je na al die belastingen over kon houden, moet je er dan ook nog spaargeldbelasting voor betalen, man man man.. om te huilen.

Wonderful-Life | 10-08-15 | 10:14

Het wordt tjd om de roverheid af te schaffen en zelf te gaan bepalen waar we ons geld aan besteden. Niet aan gelukszoekers en de EU bijvoorbeeld. Dan kan de benzineprijs meteen al met meer dan een euro omlaag.

The real McCoy | 10-08-15 | 10:13

In de UAE (Dubai, Abu Dhabi etc..) is de overheidSUBSIDIE per 1 augustus van de brandstoffen afgehaald. Gemiddeld een steiging van 23% op de prijs aan de pomp. Voor 35 euro tank je hier dus tegenwoordig 70 liter, waar dat vroeger nog zo'n 30 euro was.

Joery | 10-08-15 | 10:12

Het is schandalig.
Het moet afgelopen zijn.
Ik denk dat ik de volgende keer maar D66 ga stemmen.
Gewoon, om een signaal af te geven zeg maar.

jemagookniksmeer | 10-08-15 | 10:12

En daarom al jaren in Duitsland. Gisteren nog voor 1.07 voor een litertje diesel. Boodschappen en drank ook meteen mee. Al met al ongeveer €7000 per jaar. Een snel rekensommetje brengt mij tot

1920 euro gemiste brandstof accijnzen en zo'n 1000 euro aan overige belastingen (btw, drankaccijns).

Waarschijnlijk nog wel meer, aangezien in Duitsland 9 van de 10 dingen goedkoper zijn.

Overigens mag het in Duitsland zelfs duurder zijn dan in Nederland. Zelfs dan zou ik er nog tanken, als is het maar om die gekken in Den Haag een doorn in het oog te zijn.

heer_rationeel | 10-08-15 | 10:12

Ik fiets de laatste tijd veel.

Statler en Waldorf | 10-08-15 | 10:11

Dit is toch geen nieuws? Waarom denk je anders dat benzine in andere landen een stuk goedkoper is

Capt. Iglo | 10-08-15 | 10:09

Benzine moet duurder worden, ik vind het tering druk op de weg. Moet er niet aan denken dat het spul goedkoper wordt, wordt het nog drukker.

GoedenMorgenDezeMorg | 10-08-15 | 10:09

Ik tank altijd in griekenland, krijg ik mijn hollandse accijns weer terug.

Opco Engering. | 10-08-15 | 10:08

Witte sneeuw, ronde cirkels, stelende overheid.

Upperclasser | 10-08-15 | 10:07

En terecht dat je veel belasting moet betalen over dat spul, je berokkent veel schade aan de wereld met het gebruik. Ik heb het dan nog niet eens over het milieu, maar over het rijk maken van die enge shariastaatjes in het Midden-Oosten.

Vredige libertariër | 10-08-15 | 10:07

Hoe zit het met die extra inkomsten van de laatste accijnsverhoging? Iedereen was toen in het buitenland gaan tanken. Is dat nog steeds zo?

TouchSmart | 10-08-15 | 10:07

De overheid moet wel. Op deze manier is er geld dat onder andere wordt besteed aan ontwikkelingshulp in de regio om te voorkomen dat er afrikanen deze kant op komen. En geld van een ander uitgeven voelt waarschijnlijk gewoon lekker.

Rest In Privacy | 10-08-15 | 10:07

Het zou niet erg zijn als dit het enige zou zijn. Maar bij elke financiele beweging doet de overheid dit. Van loon tot erfenis, van brood tot water. De tiende penning is wat we overhouden tegenwoordig.

Kaas de Vies | 10-08-15 | 10:07

En geen cent van al deze accijns is gereserveerd om bijvoorbeeld aardbevingslachtoffers in Groningen te compenseren.

Simon_GS | 10-08-15 | 10:06

Maar om de olie- en brandstof toevoer veilig te stellen zijn hoge accijnzen nodig, want onze overheid investeert flink in defens.... oh wacht.

CynicalBastard | 10-08-15 | 10:06

En dit is nieuws omdat? Of kwam het bij Facebook omhoog als 'weet je nog'?

Vloberto | 10-08-15 | 10:04

Gelukkig is het OV in 'ons' land vrijwel gratis. Oh. Wacht....

Reinaert | 10-08-15 | 10:03

Prioriteit voor de overheid ligt al jaren verkeerd.

Anoguurder | 10-08-15 | 10:01

Maar liefst 64% haat op vrijheid.

Godsammekraken | 10-08-15 | 10:01

Hoe is het met dat plan van Driekus afgelopen? Om zelf maar olie te importeren?

HaagseSkieldah | 10-08-15 | 10:01

Daarom tank ik in Duitsland.

snakeplisskin | 10-08-15 | 10:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken