Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EBRU UMAR - HIER KAN ALLES

ebrupica100pix11.jpegWat je ook van ze mag vinden, de Amerikanen hebben twee mooie heldere spelregels. Bij het uitreiken van een Amerikaans paspoort krijg je te horen: “You’re an American now”. En als het gaat om carrièrekansen is de sky the limit. Met uitzondering van het Witte Huis: daarvoor is het niet genoeg om ‘an American’ te zijn, maar moet je ook in Amerika geboren zijn. En zo kan het gebeuren dat een man, wiens vader in Kenya geboren is, POTUS wordt. Van gastarbeider tot president in één generatie. Mooier wordt het niet. Natuurlijk zijn er mensen die geloven dat hij zijn geboortebewijs gefaket heeft, eigenlijk een Afrikaan is en moslim bovendien maar een beetje complotdenken houdt de massa scherp. Elvis leeft immers ook en heeft een relatie met Amy. Dus werd de wereld dit weekend getrakteerd op ontroerende plaatjes van de machtigste man ter wereld die bij zijn familie in Afrika op bezoek gaat. Plaatjes die elk gastarbeiderskind geleefd heeft. Je wordt in dat andere land onthaald als de verloren dochter cq zoon. Je bent de belle of the ball. En geen moeite is de vreemde familie teveel. Je bent een van hen – al woon je aan de andere kant van de wereld. Al ben je de fucking POTUS. In de westerse wereld kan dat dus: van gastarbeiderskind naar de baas van de wereld. In Nederland kan het nog makkelijker: van generaalsdochter tot zitting in de Raad van State. Over de onvergelijkbaarheid én oneerlijkheid daarvan kun je boeken volschrijven, maar dat je als buitenlander niet gedoemd bent tot een leven in de marge of de zelfkant van de samenleving waar je voorouders niet toe behoorden, is een gegeven. Wat deze Nederturk dan boeit is het volgende: hoe het kan dat de ene importbuitenlander ervoor kiest om crimineel te worden - terwijl hij alle kansen van de wereld heeft in dat land waar hij/zij nu onderdeel van uitmaakt, een land dat hem/haar omarmt en mogelijkheden biedt zonder onderscheid tussen burgers te maken - en de ander niet? Als er één ding is wat Obama aan de wereld heeft laten zien, is het wel dat je kansen moet grijpen. Creëren. De man heeft nooit ontkend dat discriminatie of racisme bestaat; hij is er wél de confrontatie mee aangegaan zonder door een agent overhoop te worden geschoten te worden cq in de criminaliteit te belanden. Ergens (in zijn biografie?) zegt hij op een moment er bewust voor gekozen te hebben ‘zwart’ te zijn. Maar daarbij óók alle rechten én plichten op te eisen die bij het Amerikaan én succesvol zijn, horen. De man heeft ervoor gekozen om er niet alleen voor de niet-blanken te zijn, maar om te laten zien dat een 'Kenyan-American' net zo goed een 'American' is als ieder ander. Met de dezelfde plichten én rechten als ieder ander. Het wachten is op het besef van de Quincy’s en de Anouars dat ze zelf hun grootste vijand zijn, dat ze er voor kiezen om als risée en crimineel door het leven te gaan. En dat terwijl je in Nederland al premier kunt worden zonder hier geboren te zijn.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

robstijlloos | 27-07-15 | 17:47

@Chiefmate
Vooruit, jij wint.

Ceristimo | 27-07-15 | 13:26

Om President te worden moet je een natural born citizen zijn. Wat dat precies is staat nergens gedefinieerd. Je kunt dus niet stellen dat je per sé in de VS geboren moet zijn geweest. Kandidaten als Ted Cruz (geboren in Canada) kunnen waarschijnlijk (tenzij het Hoog Gerechtshof anders oordeelt) ook gewoon President worden.

macaroni&kaas | 27-07-15 | 13:16

Arnold Schwarzenegger was een veel beter voorbeeld geweest Ebru.

Maarja, die is niet zwart.
Nacho_Vidal | 26-07-15 |

Schwarzenegger is geboren Oostenrijker dus die kon sowieso geen POTUS worden.

loze stijl | 27-07-15 | 13:06

Ik ken Bijlmerboy Humberto Tan en publiciste Harriët Duurvoort nog van de OMHP. Zij kwamen al snel bij de Vara en de VK terecht vanwege hun kleurtje en niet vanwege hun talent. Maar wij zij zijn wel allemaal racisten.
Schijten op je eigen nest, noemden wij dat vroeger thuis.

Piet Karbiet | 27-07-15 | 12:50

Weer een goed stuk Ebru.Dank je wel

pejoar | 27-07-15 | 12:31

Zit er ook aan te denken om de criminaliteit in te gaan, twijfel alleen nog wie en wat ik daarvoor de schuld moet geven.

johoost | 27-07-15 | 10:41

telelezer | 27-07-15 | 10:04
Bedankt.

CoffeePatch | 27-07-15 | 10:08

@ CoffeePatch (21:30) antwoord op je vraag: Obama bezocht zijn familie van moederskant in het stadje "Moneygall" in Ierland in 2011, en dronk een "Pint of Guinness" met de locals.
www.google.ie/search?q=obama+in+irela...

telelezer | 27-07-15 | 10:04

Generaals dochter is een eufemisme
dochter van een oorlogsmisdadiger is meer op zijn plaats

rechtsdwalendeautist | 27-07-15 | 09:38

@Morgenhout | 26-07-15 | 21:27

Wat let je? Je kunt nog altijd nu kiezen voor die kant van het leven. Maar niet gaan huilen als je tot die 1% plotseling behoort.

Graaf Monte Cristo | 27-07-15 | 08:50

Waar ik woon is geen enkel kopvod te ontdekken. Een moskee is hier ook in de wijde omtrek niet te ontdekken. Voor de dichtsbijzijnde moet je 7 uur rijden.
Ceristimo | 27-07-15 | 07:35
Voor de dichtsbijzijnde moskee moet je van bij mij uit 3 uur vliegen.

Chiefmate | 27-07-15 | 08:40

Sommigen kiezen ervoor om een steekhoudende comment te plaatsen zonder een ander te beledigen, anderen kiezen daar niet voor. Waardoor dit verschil? De ene reaguurder is de andere niet, zo ook met criminelen. Het zijn net mensen.

Kees Drab | 27-07-15 | 08:37

Goed stuk! Topperd!

Dhr. Flesjes | 27-07-15 | 08:35

necrosis | 27-07-15 | 02:21
"VS: van krantenjongen tot miljonair"

Het klinkt natuurlijk fantastisch, maar iedereen weet dat van alle krantenjongens er maar heel weining miljonair worden. Idem bij opleidingen waarvan iedereen in de klas roept dat ze superrijk willen worden.
Waarschijnlijk kun je zelfs uitrekenen hoeveel miljonairs een land ongeveer kan hebben. Een grote groep moet die mensen hun geld geven en er is geen speciale reden waarom de 1 na een dag werken 1000 x meer krijgt dan Jan Lul me de Pet -is ie ook 1000x zo moe dan?- tenzij het zo georganiseerd is. Dus op is op, dus er is een max aan.

kloopindeslootjijook | 27-07-15 | 08:13

"En dat terwijl je in Nederland al premier kunt worden zonder hier geboren te zijn."
En daar deugt natuurlijk niets van. Welkom in wegmetons-land.

Fijnstoffer | 27-07-15 | 08:05

Bill Gates gaat nu rond met het verhaal dat succes hebben of rijk worden voor een groot deel te maken heeft met toeval en je achtergrond, of je welvarende ouders hebt en dergelijke. Dat heeft Twan Huys natuurlijk finaal laten liggen bij de collegetour, dikke gemiste kans en Gates vond het daarom waarschijnlijk een waardeloos gesprek. En dat terwijl het voor Amerikaanse begrippen een mega opbvatting is die zowat haaks staat op de American dream -You have to be asleep to believe it (Carlin) en vrijheid-is-alles-dat-je-nodig-hebt waarbij het woord vrijheid n iet echt wordt toegelicht. Het zegt iets over eigen verantwoordelijkheid als prikkel en een basis hebben om die eigen verantwoordelijkheid te kunnen gebruiken. Die basis komt namelijk ook ten gunste van iedereen want je hebt minder uitvallers. De vraag is dan hoe je die balans inregeld. Dat er in de VS miljoenen mensen onder het minimum leven en de de miljardiars in datzelfde land rijk blijven door banken die gered moeten worden zal Gates ook op een idee hebben gebracht.

Maar kom op, in Nederland... toegegeven, als je op je 17e met je wazige puberhoofd voor de verkeerde studie kiest wordt het lastig de koers nog wijzigen, tenzij je een parttime werkende vrouw met een fulltime werkende man bent.

kloopindeslootjijook | 27-07-15 | 07:52

@Dwaaaz
Nou, doe maar een boekje open dan.

@Chiefmate
Waar ik woon is geen enkel kopvod te ontdekken. Een moskee is hier ook in de wijde omtrek niet te ontdekken. Voor de dichtsbijzijnde moet je 7 uur rijden.

Ceristimo | 27-07-15 | 07:35

ALs je 12, 13 bent denk je nog niet zo goed na over de toekomst en doe je na wat je ziet. Voor je het weet jammer je zinnen als "het leven op straat is hard toch, je moet hosselen toch". Het is nu eenmaal makkelijker om tot het niveau van je inteelt-neefje af te dalen, dan om je op te trekken aan het niveau van een slimmer voorbeeld.

John McClane | 27-07-15 | 07:25

Twee dingen, intelligentie en arbeidsethos. Liever lui dan moe en te dom om verder dan morgen te kijken. En dat noemen ze kansenparels.

Sadomassochristus | 27-07-15 | 07:10

Wat mij opvalt is dat de westerse leiders steeds meer achteroverleunende trekpoppen van het grootkapitaal zijn. Na mij de zondvloed. Onder het mom sociaal te zijn breken ze alles wat sociaal is af en bedienen de multinationals op hun lobbywenken. Obama de redder van de zwarte wereld die Afrika in een puinhoop veranderde, Mutti Merkel die als ex-Oostduitse het communisme van de EUSSR helpt invoeren en wij hebben onze eigen Mark Rutte die het voor elkaar kreeg de economie in elkaar te laten storten door consumeren duurder te maken en het inkomen lager.

De rijken worden rijker, de armen moeten dood als ze hun werkzame leven achter zich hebben, richting "Logan's run", op je dertigste wordt je feestelijk afgemaakt.

Slappe hap of toch maar dat aluhoedje op?

bergsbeklimmer | 27-07-15 | 06:42

Volgens mij is het een wel overwogen keuze geweest om een zwarte in het witte huis te trappen, niet zozeer obama zijn verdienste. De US is er ook niet veel beter op geworden, wat ongetwijfeld ook niet de majorette zijn verdienste is.

the_hammer | 27-07-15 | 06:04

@necrosis | 27-07-15 | 02:55
Die zijn alleen de volkskrant voorbehouden.....*kuch*

INH.30CL | 27-07-15 | 04:06

@INH.30CL | 27-07-15 | 02:48
Onzin?
Je bedoelt toch zeker literaire hoogstandjes?

necrosis | 27-07-15 | 02:55

@DwaazzZZzz | 27-07-15 | 02:28
Haha prachtig!

INH.30CL | 27-07-15 | 02:49

Je kunt hier in NL zelfs reaguurder worden en de grootste onzin uitkramen

INH.30CL | 27-07-15 | 02:48

Van Argentijns feestmeisje met een oud-Duitse opvoeding in het favouriete vakantiedorp van een Duitse familie die in Nederland de scepter zwaait www.groene.nl/artikel/laatste-tango-in... naar prinses, nee, koningin!, en dan achter de schermen de handjes aan de knopjes krijgen, het kan allemaal in de identiteitsloze www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/arti... EU regio Nederland.

ben kokhals | 27-07-15 | 02:39

En daarom ben ik dus geemigreerd naar de VS. De laatste plaats op aarde waar het leven nog echt fijn is.
Ceristimo | 26-07-15 | 22:12

Ik ook voor mijn vrouw! Maar schei uit, waar t leven nog echt fijn is. Niks mis met NL. Kan wel even een boekje open doen over de US of A, maar laten we het er op houden dat alle stereotypen kloppen! Lutser!

DwaazzZZzz | 27-07-15 | 02:28

Leuk hoor, die internal server error....
Nog maar een keer dan, het verschil tussen de VS en Nederland:
VS: van krantenjongen tot miljonair
NL: van PvdA-lidmaatschap tot miljonair

necrosis | 27-07-15 | 02:21

De weg van de minste weerstand
je hoeft niet veel te doen om met een uitkering op de bank te hangen

En in het geval van criminele mocros. geen enkele weerstand.
Je hoeft niks te leren. Er staat geen enkele serieuze sanctie op crimineel gedrag. Je familie vindt het allemaal prima. En je hoeft je niet schuldig te voelen, want het zijn toch maar kuthollanders.

Veritas Splendor | 27-07-15 | 01:56

Zolang men hier in NL nog gratis geld en Miels uitdeelt aan de zielige racismeroeperts zal er niet snel een MP uit voortkomen.

De allochtonen hebben ook wel begrepen dat een MP toch ook wel moet werken, is wel erg vermoeiend natuurlijk.

Dat is het hele probleem, ze krijgen teveel en leren niet dat daar best iets tegenover kan staan!

Rooddraakje | 27-07-15 | 01:17

@--sql error-- | 27-07-15 | 00:29
Lol .. ik besef nu pas dat je me niet beticht van iets, maar vragen stelt :D
"Want niemand heeft meer kennis dan jij? niemand heeft zaken zo goed onderzocht als jij? Niemand is zo goed in staat de voors en tegens tegen elkaar af te wegen als jij? "
En ik laat me er nog een beetje door opnaaien ook :P

SyntaxError | 27-07-15 | 00:58

Ach Ebru, Nederland was ooit een fantastisch mooi land. Zo'n 40 jaar geleden.
Dit land is systematisch naar de kloten geholpen door incapabele opportunisten die de politiek hebben ge-/misbruikt als carrièrevehikel, een opstapje naar een burgemeesterspost of een commissariaat in het bedrijfsleven. Of je nu kijkt naar de de politieke keuzes op het gebied van de EU, de immigratie, de multiculturele samenleving, de oprukkende islamisering.
Het boeit de respectievelijke regenten geen ene reet. Zolang ze zelf een mooi baantje uit de carrousel kunnen plukken.
Après nous le déluge.
Ik geloof er niet meer in.

Ars Vivendi | 27-07-15 | 00:57

zonder peer-review
@--sql error-- | 27-07-15 | 00:29
Met peer-review, dan is het goed...

Man oh man oh man. Peer review zegt weinig, het enige wat telt zijn argumenten en bewijzen. Peer review is veel te vaak een politiek instrument.

Verder heb je zowel onder de de complottheoristen en onder de ontkenners tunnelvisie, maar het is gewoon als Syntaxerror zegt. Elke zaak weer opnieuw bekijken. Het kan zijn zoals het officiele verhaal je vertelt, maar ook niet. Kortom, gewoon altijd kritisch zijn.

La Bailaora | 27-07-15 | 00:52

Best ironisch eigenlijk, Obama is de knecht der knechten.
De trekpop van alles wat fout is.
Maar hier maken we ons liever druk om een onschuldig kinderfeest, want oei oei die Sinterklaas is me een partijtje fout zeg!

Jackanders | 27-07-15 | 00:51

Ik weet het nog steeds niet.
Is die Ebru een pseudoniem ?
In ieder geval komt er allen maar rotzooi uit wat nergens op slaat !
Niets anders dan domme stemmingmakerij.

wattenstaafje | 27-07-15 | 00:50

@--sql error-- | 27-07-15 | 00:29
hmm .. ik stel vragen, die ik mijzelf ook stel, je kan daar voor je zelf een antwoord bij zoeken.
Volgens mij beweer ik nergen alles beter te weten toch?
Is iig niet de bedoeling.
De "stempel" complot/aluhoedje/gekkie (door een ander bestempeld) is vaak reden genoeg om iets niet te lezen/bekijken.
Ik wil eigenlijk zeggen dat ik ook niet weet wat de waarheid is, maar dat ik alle opties waarvan ik niet zeker ben open laat.

SyntaxError | 27-07-15 | 00:49

het woord racisme is denk ik het meest misbruikte woord in de wereld.We kijk op tv naar kaaskoppen en negers en zwarte pieten en moslims en christenen en nog veel meer, we lachen om ze, we lachen met ze en dan komt erhier in vernederland en of andere kut-buitenlander zeggen dat je discrimineert als je ook maar een beetje verkeerd kijkt.Ik ken zat molukkers en surinamers die zich niet druk maken over deze onzin.Maar deze mensen functioneren dan ook gewoon in onze maatschappij.Zij, die niet functioneren (graties geld, verkansie..)die voelen zich altijd maar achter gesteld, dit geld ook voor vele arme nederlanders die ook niks willen.En onze potentaten gaan hier nog in mee ook.Het lijkt meer op onrust stoken, dan werkelijk beledigd voelen.Als je niks wilt, krijg je niks ofwel:WIE ZAAIT ZAL OOGSTEN.Dus kom maar door met die zwarte pieten op 5 december.

Ben5570 | 27-07-15 | 00:34

Ebru, jouw mooie woorden zijn niet besteedt aan een achterlijke Berber danwel Turk. En dat is waar we in NL mee opgescheept zitten. Met een zooitje achterlijken religekke moslims uit die contreien. Nog te stom om voor de duivel te dansen en daar helpt geen ene Ebru aan.

McMarx | 27-07-15 | 00:32

SyntaxError | 26-07-15 | 23:51
Want niemand heeft meer kennis dan jij? niemand heeft zaken zo goed onderzocht als jij? Niemand is zo goed in staat de voors en tegens tegen elkaar af te wegen als jij?
Het zijn juist de alu-hoedjes die geen enkel onderzoek willen, en juist alleen maar bevestiging zoeken.
En dus kiezen voor een onwetenschappelijke benadering zonder peer-review. Dat is het probleem met complot-denkers. (wat overigens niet betekend dat er nooit complotten zijn, want die zijn er voortdurend, maar ze blijven ook nooit lang een complot, meestal door onderlinge strijd om macht. (heb ik geleerd van R.A Wilson, die complotten en genootschappen z'n hele leven heeft bestudeert :))

--sql error-- | 27-07-15 | 00:29

Wat een extreem onsamenhangend verhaal weer: DE westerse wereld bestaat niet, Finland is geen Griekenland en Roemenië is geen USA. Ik heb 6 jaar in de VS gewoond en taalachterstand is daar nooit een probleem omdat iedereen in zijn familie immigranten heeft: er is veel meer tolerantie dan in een land als Nederland en dat vertaald zich deels in een economie die in mensen geloofd en hen kansen bied (en daarvoor beloond wordt). Daarnaast is Obama niet zwart maar een mulat.
Verder, in de USA zijn de Mexicanen de Nederlandse Turken en de Turken de Nederlandse Aziaten: de Turken die ik ben tegengekomen in de USA zijn behoorlijk succesvol, wellicht omdat het een grote stap is van Turkije naar de USA. Net zoals ik mij kan voorstellen dat de Mexicanen in Nederlands behoorlijk succesvol zijn omdat het een keuze is om hier te komen.
Tenslotte, als Ebru iets meer ambitie had getoond was zij nu niet een zondagavond columnist bij GeenStijl maar wellicht iemand met invloed die met haar ideeën mensen inspireerde in plaats van hen alleen maar prikkelde.

De Veerboot | 27-07-15 | 00:25

@Lewis Lewinsky | 27-07-15 | 00:02
Zou het makkelijk zijn iemand voor een paar tientjes zoiets te laten zeggen voor de camera?
Of zou onze NPO zoiets niet doen?
Hebben ze deze beelden eigenlijk zelf geschoten of komen die van b.v. reuters?
Zouden er partijen zijn die nieuws/persberichten aanleveren aan de NOS die zij moeten behandelen?
Vanuit de media machine van de EU bijvoorbeeld?

SyntaxError | 27-07-15 | 00:20

"Het valt me op dat allochtonen veelal in termen van ras of etniciteit denken, in ieder geval te vaak."
Desmoulins | 26-07-15 | 23:03

Veel allochtonen hier...

harstef | 27-07-15 | 00:02

@SyntaxError | 26-07-15 | 23:57
Precies. En dan nog zijn er mensen die denken dat Afrikanen dom zijn.

Lewis Lewinsky | 27-07-15 | 00:02

@Lewis Lewinsky | 26-07-15 | 23:49
"Op het journaal was een Keniaanse te zien die zei dat het in Kenia binnen twee weken beter zou gaan omdat Obama een weekendje op bezoek was geweest."
- 1 vrouw
- Door NOS redactie gekozen fragment
- Zijn alle Afrikanen zo?

SyntaxError | 26-07-15 | 23:57

Dat is waar linksche Nederlanders goed in zijn:
het creëren van een pamper- en slachtoffercultuur.

meneer Q | 26-07-15 | 23:55

En daarom ben ik dus geemigreerd naar de VS. De laatste plaats op aarde waar het leven nog echt fijn is.
Ceristimo | 26-07-15 | 22:12
Nee hoor, er zijn zoveel plaatsen waar het leven nog echt fijn is. Er zijn zelfs landen waar geen hoofddoekje te bekennen is, in tegenstelling tot de VS.

Chiefmate | 26-07-15 | 23:52

@#enpassant | 26-07-15 | 23:39 De uitdrukking "complot theorie" luid bij velen een belletje (pavlof), wat betekend dat het ongezien kan blijven .. want onzin.
Vele onderwerpen haken direct aan aan dit mechanisme (referentiekader) en blijven daardoor ook veelal onbesproken .. als je daarover nadenkt, in verdiept of over spreekt/schrijft ben je een aluhoedje of een gekkie.
Volgens mij is het logischer om je overal in te verdiepen, en niemand te geloven, zodat je zelf kan oordelen of iets wel of geen onzin is, of je neemt er kennis van en trekt (nog) geen conclusie.

SyntaxError | 26-07-15 | 23:51

Op het journaal was een Keniaanse te zien die zei dat het in Kenia binnen twee weken beter zou gaan omdat Obama een weekendje op bezoek was geweest.

En dan zijn er mensen die denken dat Afrikanen dom zijn. Hoe komen ze daarbij?

Lewis Lewinsky | 26-07-15 | 23:49

#enpassant | 26-07-15 | 23:39
neerbuigend doen tegen complotdenkers is altijd goed.
Met name omdat ze niet in staat zijn naar argumenten te luisteren en objectief onderzoek te doen.

--sql error-- | 26-07-15 | 23:43

Ebru vindt het blijkbaar nodig om neerbuigend neer te kijken op complotdenkers m.b.t. tot het geboortebewijs van Obama. Ik ben daarom wel benieuwd naar haar mening over Ayaan waarvan ook beweert wordt dat zij iemand anders was dan ze zich deed doen voorkomen. Je moet de massa scherp houden, de ironie.

#enpassant | 26-07-15 | 23:39

Hoog tijd voor een exotische minnares voor Wim-Lex trouwens.

Zyprexa20mg | 26-07-15 | 23:39

@--sql error-- | 26-07-15 | 23:31
Ja, dat doe je toch ook :P

SyntaxError | 26-07-15 | 23:35

@Desmoulins | 26-07-15 | 23:03
Is het aan de basis al niet compleet belachelijk dat je geen verschil (meer) mag maken in ras (of gender), omdat je daarmee mogelijk iemand kan kwetsen?
Iemand bepaalde rechten ontzeggen vanege ras/kleur is niet de bedoeling, maar ik moet iemand toch kunnen omschrijven als die turk met zijn dikke snor met die oude mercedes, of die dikke neger met zijn lakschoentjes, of die schele rooie van de friettent?
Nog een paar stappen verder tot kleurlingen en trans genders een soort "joden status" krijgen, en niets meer verkeerd kunnen doen ...
-
Ik steek trouwens iedere dag een kaarsje aan om stil te staan bij het leed wat wij blanke mannen "hen allen" in het verleden hebben aangedaan.*
-
*Fictief

SyntaxError | 26-07-15 | 23:34

"Wat deze Nederturk dan boeit is het volgende: hoe het kan dat de ene importbuitenlander ervoor kiest om crimineel te worden - terwijl hij alle kansen van de wereld heeft in dat land waar hij/zij nu onderdeel van uitmaakt, een land dat hem/haar omarmt en mogelijkheden biedt zonder onderscheid tussen burgers te maken - en de ander niet?"

Nou daar heb ik wel een antwoord op Ebru. Valt me een beetje tegen van je dat je er zelf niet mee op de proppen komt:

IQ.

Willianus Wortelus | 26-07-15 | 23:33

Even reacties samenvattend:

- de makkelijke weg is hard roepen dat alles racies racies is want zelfreflectie is eng en naar want dan moet je jezelf bekritiseren
- hard werken heeft niemand zin in, en blijkbaar is je kansen grijpen vooral van belang bij een beroving van belang
- studeren is saai, vooral als het boek in het nederlands is, de stof over nederland gaat of betrekking heeft op de nederlandse maatschappij en levenswijze

Lieve Ebru, volgens mij niks nieuws en je wist het zelf denk ook al wel. Probleem is niet de gemiddelde kaaskop vrees ik. Wel de gemiddelde medelander. Waarbij jijzelf ver bovengemiddeld bent, ik zeg maar rustig dat ik je topklasse vindt.

Mr.Red | 26-07-15 | 23:32

SyntaxError | 26-07-15 | 22:50
verwacht je nou dat we gaan reageren ofzo?

--sql error-- | 26-07-15 | 23:31

@Basic Dimension | 26-07-15 | 22:24
U heeft gelijk, maar u redeneert twee stappen te ver vooruit. Daar zijn ze hier nog niet aan toe.

VerenigingVanDieven | 26-07-15 | 23:28

Arnold Schwarzenegger was een veel beter voorbeeld geweest Ebru.

Maarja, die is niet zwart.

Nacho_Vidal | 26-07-15 | 23:08

En dan de race baiter in office gebruiken als voorbeeld...
Puur vanwege zijn kleur. Het valt me op dat allochtonen veelal in termen van ras of etniciteit denken, in ieder geval te vaak. Ik zie vooral een president die vanwege zijn kleur vrijwel niets fout kan doen.

Desmoulins | 26-07-15 | 23:03

Al die hoofddoekjesmeisjes en gekke straat-Mocro's en
-Turken moeten begrijpen dat meedoen allereerst van de nieuwkomer moet en mag worden verwacht. Als ze dan als malle Eppies de arbeidsmarkt op komen, moeten ze niet verwachten dat ze met open armen worden ontvangen. Als ze dan toch met hun eigen "identiteit" willen slagen, dan moeten ze bereid zijn af en toe tegen een glazen plafond of dichte deur aan te lopen. Zeuren om respect en klagen over discriminisme stralen weinig doorzettingsvermogen uit.

Boerenbrandtlul | 26-07-15 | 23:00

--sql error-- | 26-07-15 | 22:07
en hoe zit het met de jaloezie jegens de Israëli's, vertel

(Behind)Doors | 26-07-15 | 22:59

Zoals Tarak hierboven terecht al zei: Obama senior is nooit gastarbeider geweest. En zelfs nooit een arbeider. De gast was hoogstens een gaststudent. Dus Obama junior is géén gastarbeiderskind.

Lewis Lewinsky | 26-07-15 | 22:52

Ik mis iets. Op een of andere manier heb ik het idee dat er iets niet klopt. Het lijkt of ik geen stuk van Ebru heb gelezen, maar ik weet het niet zeker.
Al vind ik het een vergezochte hypothese en ben ik het niet echt zeker van het geweldige Obama verhaal, wat ik dan wel in de eerdere topics van Ebru herken.
Oh .. IK weet al wat er aan de hand is :)
Jullie ook?

SyntaxError | 26-07-15 | 22:50

Lekker fact free schrijven Ebru
Pappa Obama The elder Obama later went to Harvard University for graduate school, where he earned an M.A. in economics, and returned to Kenya in 1964.
Gastarbeiderskind ? Neem dan Aboutaleb als voorbeeld.
Papa van maxima was geen generaal.

Goatboy2014 | 26-07-15 | 22:50

Van alle eerdere presidenten werd een uitvoerige genealogie opgemaakt, vaak zat er ergens wel een Nederlander in de stamboom
Bij Obama was men snel uitgekeken.
Dus nooit een stamboom gezien.

ritter vn hüpfburg | 26-07-15 | 22:46

Laten een paar details niet kloppen, ik vind het een mooie column. Al is het maar om wat je over Amerika schrijft, Ebru. Nee, perfect is het niet, maar ondanks alle shit blijft het een prachtland.

Lewis | 26-07-15 | 22:43

Nou, inderdaad. Waarom zou je als ouder een land verlaten, terwijl je in het nieuwe land laks toeziet hoe jouw kinderen bewust ervoor kiezen te willen leven als in het land dat jij hebt verlaten, omdat het je daar niet aanstond?

henriette | 26-07-15 | 22:42

Vergeet niet dat Obomba voor de helft blank is.
Misschien toch een afwijkend positief effect op zijn arbeidsethos?

The_Master_Bear | 26-07-15 | 22:38

Tarak | 26-07-15 | 21:12

Harvard??? Hawaï zul je bedoelen.

Elmauro | 26-07-15 | 22:34

U bent wel naïef om te denken dat de presidentschap in USA eentje is die dhr Obama geheel zelf beklommen heeft.

Sergeant_Peper | 26-07-15 | 22:31

Ik koop soms een staatslot om me op te werken op de maatschappelijke ladder. Het lukt alleen niet zo...

eerstneukendanpraten | 26-07-15 | 22:26

Uit diergroepen worden andere soorten geweerd omdat daarmee niet kan worden voortgeplant. Dat kan men zien als 'racisme' TUSSEN groepen, tussen soorten.

En alhoewel Homininae 7 mya geleden waarschijnlijk nog dezelfde soort waren ontwikkelde zich BINNEN dezelfde soort waarschijnlijk toch al racisme. En dat terwijl zij zich dus best konden vermengen. Er was en is daarom geen fysiologische reden voor racisme.

Veel later zag men deze vermenging binnen Homininen wel degelijk optreden bij Neanderthalers en Homo sapiens. Maar dat kunnen natuurlijk ook verkrachtingen zijn geweest van slavinnen uit andere rassen.

Vergeleken met het dierenrijk heeft zich vooral bij Homininen (mensachtigen) de ontwikkeling doorgezet waarin reeds aan het ras van vreemdelingen het eigene van de tribale cultuur kon worden herkend.

De kern van cultuur verplaatste zich dus van fysieke voortplanting naar het voortbestaan van de tribale identiteit. Anders gezegd waren inbred bodies uit inteelt belangrijker dan soortgenoten uit andere tribes.

Wat betekent dat racisme bij mensen voornamelijk verband houdt met tribale identiteit. Exact wat de Westerse cultuur met het marxistisch nihilisme overboord heeft gegooid.

En nu wil het geval dat tribale identiteit een ander woord is voor 'religie'. Daarom leidde religie in de menselijke evolutie tot racisme.

Nu kun je iemand op straat niet even op zijn tribale identiteit doorlichten en daarvoor dient ook in onze samenleving nog steeds racisme. En ja, dat is natuurlijk een zeer foute gang van zaken.

Maar dit wordt in de hand gewerkt doordat bij sommige culturen met een geschiedenis van selecte teelt een dwingende interactie onstond tussen ethniciteit en cultuur. Welke dwang overigens verwaterde met de invoering van religieuze endogamie.

Bedoeld wordt dat men aan een Indonesiër niet kan zien dat hij moslim is, wat bij een Arabier als vanzelfsprekend wordt aangenomen. Kortom treedt in de evolutie van de mens al 7 miljoen jaar confounding op tussen ras en cultuur.

Basic Dimension | 26-07-15 | 22:24

Verschil is, Obama heeft ervoor gekozen om Amerikaan te zijn. Huidskleur is niet werkelijk belangrijk, tenzij je je naar je huidskleur gaat gedragen. Import hier in NL kiezen om Turk, Marokkaan, enz., te blijven. Dan gaat het mis, en terecht. Waarom ze dan toch hier blijven is mij nog altijd een raadsel.

CornFlakey | 26-07-15 | 22:22

@Ebru
Over gelijke kansen gesproken.
Niet iedere tokkie/proleet kan zomaar president worden.
Niet dat je iets moet kunnen, maar je moet weten hoe je het spel moet spelen.

By the way. Ik begrijp maar niet wat Beyoncee, Rihanna, Kayne west etc.. in het witte huis allemaal moeten komen doen ???\

luto | 26-07-15 | 22:19

Mensen zijn nog steeds met Obama bezig als zijnde het een president is met een donkere huidskleur.
Is het niet belangrijk te bespreken wat hij heeft gedaan en wat hij nog van plan is.

Straks wordt heks Hillary gekozen en dan gaat het alleen maar over dat zij de eerste vrouwelijke president is. Krijgen we haar bij Ophera Winfrie koekjes bakken en weet ik veel. Allemaal klein burgerlijk leed.
Over beleid gaat het niet.

luto | 26-07-15 | 22:16

Ebru, broer, als jij niet Turks was geweest, had niemand je ruimte voor je schrijfsels gegeven. Je moet het echt hebben van je aguttegut, kijkkis, leuk, een allochtoonschrijfmeisje die vrijwel voutloosch Nederbijdehandsch schrijft eigenschap, èn van de mazzel dat er geen andere Anatoollanderse Ane's zijn die ook een beetje leuk kunnen collumneren.
Verbaal ben je weinig origineel, jouw manier van denken kómt uit de TR-cultuur.
Nederlands is je eerste taal niet, blijkt uit de linguïstieke planken die je soms misslaat in je verhaaltjes. Da's jammer. Dat kan je goedmaken door de feiten te checken van je satiergrapjes. Een generaalsdochter zou dan juntadochter geworden kunnen zijn. Van Quincy zou ik eerder een sociaalnationalist maken, ofzo...
NerderTurken bestaan niet, Ebru. Net zo min als NederDuitsers. Ook al zitten die al 200 jaar op de troon hier...

F. von Zeikhoven | 26-07-15 | 22:15

En daarom ben ik dus geemigreerd naar de VS. De laatste plaats op aarde waar het leven nog echt fijn is.

Ceristimo | 26-07-15 | 22:12

Zorregieta was geen generaal. En hoeveel succesvolle criminelen zijn er. Alle bekenden zitten in de bak.

DreHa | 26-07-15 | 22:08

wat een hoop domme reacties plotseling.
De afgunst die er uit te lezen is geeft aan hoe teleurgesteld veel reaguurders in zichzelf zijn omdat ze nooit iets van hun leven hebben kunnen maken terwijl er alle kansen waren. (en die een neger en die turk wel!! welgodverde*burp* ).

Zou het de calvinistische cultuur zijn die elke vorm van ambitie onthoofd? of gewoon kleinzielige jaloezie en zieligheidsdenken van de kleine luyden?

--sql error-- | 26-07-15 | 22:07

Dat Prinses Máxima zitting heeft in de Raad van State is wel echt een goed voorbeeld van ongelijke behandeling waar we snel vanaf moeten.

Charlie36 | 26-07-15 | 22:07

Het gaat natuurlijk om de aantallen. En van de meesten die naar Amerika trekken komt ook niets terecht. Alleen die wel van een dubbeltje een kwartje worden komen in de krant en de rest faalt en moet ook daar meerdere baantjes nemen om de eindjes aan elkaar te knopen.
Belangrijkste is natuurlijk talent of opleiding. Wanneer beide ontbreken rest het dubbeltje blijven en dat past niet bij de wensdroom van velen. Dan rest weer het criminele talen wat schijnbaar in ieder mens zit.

DreHa | 26-07-15 | 22:06

Dat is wat mij overeind houdt Ebru.
Dat iedereen gelijke kansen heeft in Nederland, dat je kan zijn wie je wilt en dat je kan kiezen wie of wat je wilt zijn.
Ik heb er doelbewust voor gekozen om geen hand-op-houder te worden maar keihard te werken voor mijn geld en zelfstandig te zijn.
Toch heb ik het idee dat zodra je rechtsaf ben geslagen in het leven er geen weg meer terug is naar linksaf.

wakkere_nederlander | 26-07-15 | 22:05

Mark_D_NL | 26-07-15 | 21:53

Inderdaad. Altijd dat buurthuis.

Basil Fawlty | 26-07-15 | 21:59

"Hoe het kan dat de ene import-buitenlander ervoor kiest om crimineel te worden..." - Het is de omgeving, pech, de hitte, geen ijsje, gebrek aan stageplek, discriminatie, het zijn de Joden, Wilders en Gerard cox, het ligt aan de werkgevers, er is helemaal geen werk, het zwembad had te veel chloor, messen zijn gewoon te goedkoop, politie agenten spreken onduidelijk Nederlands, en het buurthuis was dicht.

Mark_D_NL | 26-07-15 | 21:53

Lupuslupus | 26-07-15 | 21:45

Genau. Vraag me af waar die NPO-achtige Obama adoratie vandaan komt bij Ebru. Haar oude maat van Gogh zou haar ongetwijfeld het tegenstelde verteld hebben.

Basil Fawlty | 26-07-15 | 21:50

Maakt allemaal niet uit voor de rest van de negertjes/islamietjes. Het houdt pas op als alles kapot is. De ander, het land en daarna zijzelf. Steeds maar weer.

frank4444 | 26-07-15 | 21:49

"zonder in de criminaliteit te belanden". LOL. Ik kan mij geen grotere crimineel indenken die op dit moment vrij rondloopt. Los van de miljoenen oorlogsdoden die hij op zijn geweten heeft, hoef je de grondwet er maar bij te pakken en te beginnen met turven hoe vaak hij daar z'n arie mee heeft afgeveegd. Of ga eens tellen hoe vaak hij het democratisch gekozen congres geveto'd heeft.

En van "dezelfde plichten én rechten als ieder ander" komt ook weinig terecht: al zijn vriendjescorporaties krijgen ontheffing op de Obamacare die de zorg onbetaalbaar gemaakt heeft, en als hij echt zo anti-vuurwapens was, had hij niet continu 5 snipers om de school van zijn dochters verstopt zitten.

Dan zie ik hem nu alle eer en glorie naar zich toetrekken van het homohuwelijk, terwijl die uitspraak toch echt is gedaan door een in meerderheid Republikeinse Hoge Raad (met de door Bush aangestelde Robberts als voorzitter). Als Obama echt in gelijke rechten geloofde, had hij dit 6 jaar geleden al bij wet kunnen regelen, zoals hij in zijn campagne wel beloofd had.

the sable guy | 26-07-15 | 21:48

Ik zou zeggen, check nog eens het verhaal van de familie Obama. Op zijn minst een bijzonder verhaal.

Nilfisk | 26-07-15 | 21:47

Van onbenullig senatortje waarvan niemand ooit had gehoord, tot president van de VS. Heeftie helemaal zelf gedaan hoor!. Laat.mij.niet.lachen.
Daarbij is het de slechtste president die de VS ooit heeft gehad, zelfs Carter zinkt bij hem vergeleken in het niet.

Lupuslupus | 26-07-15 | 21:45

In de VS is goed onderwijs peperduur, en gezondheidszorg, en wonen. De middenklasse verdwijnt. De islam heeft er diverse trainingskampen voor het vermoorden van andersdenkenden. En Obama wordt mogelijk aangeklaagd voor landverraad. Zo de tamtam op internet.

Benedict Broere | 26-07-15 | 21:45

Sterk stuk- Bravo. Ebru je bent mijn heldin

DixitQuote | 26-07-15 | 21:44

Zo heeft Ebru het voor een Turk best wel ver geschopt.
In plaats van de plee te poetsen schrijft ze nu op haar MacBook even in een uurtje een Libelle column met voldoende emo menopauze geëmmer om de korte pittige kapselbrigade met kekke bril aan te spreken, evenwel met hetzelfde gemak jast ze er een topic voor/uit de onderbuik uit t.b.v. GeenStijl, en dan het makkelijkste, het Metro- opstelletje van 300 woorden, dat werkelijk nergens over hoeft te gaan, maar meestal een anekdote is uit haar bruisende leven in Bos en Lommer/Amsterdam als alleenstaande "hoogopgeleide" ongelovige vrouw.

King of the Oneliner | 26-07-15 | 21:41

Morgenhout | 26-07-15 | 21:27
Jouw leven ligt al vast, je kunt geen kant meer op, alle keuzes liggen achter je, alleen nog maar wachten op een prettig uiteinde?

Moeki de Meeuw | 26-07-15 | 21:34

@Flikker toch op, Obama is een van de meest mislukte presidenten van de VS, en als hij klaar is dan laat hij de wereld achter in een grotere chaos (Syrië, Libië, Egypte, Iran, Noord Korea, Oekraïne, Rusland) dan voor zijn aantreden.

@ Xirdalan | 26-07-15 | 21:29
En straks dat enge wijf van Clinton er achter aan hoewel ik van Amerikanen begrepen heb dat ze dat enge wijf wel door hebben, Trump vinden ze wel geinig.

Uw Verzekeringsadvis | 26-07-15 | 21:33

De ene neger is de andere niet.

Moeki de Meeuw | 26-07-15 | 21:32

Ia Obama al eens op bezoek geweest bij de familie van zijn moederskant of past dat niet bij zijn bewuste keuze ‘zwart’ te zijn?

CoffeePatch | 26-07-15 | 21:30

Quinsy Gario, Harriët Duurvoort, Sylvana Simons zijn domme, luie, wereldvreemde narcisten die uit zijn op aandacht en overheidsgeld.
Madame Poitiers | 26-07-15 | 21:09
-
Bekendheid levert vaak geld op. Ook als die bekendheid komt van het met stront gooien naar allerlei instituties van je gastland. Dat je op den duur zelf naar die stront gaat ruiken neem je dan maar op de koop toe.

Aristotalloss | 26-07-15 | 21:30

Wat een politiek correcte circus, die Obama in Afrika!

Flikker toch op, Obama is een van de meest mislukte presidenten van de VS, en als hij klaar is dan laat hij de wereld achter in een grotere chaos (Syrië, Libië, Egypte, Iran, Noord Korea, Oekraïne, Rusland) dan voor zijn aantreden.

Obama is een marionet die zonder teleprompter niks kan, een clown die keurig aan het lijntje van de grote machtige Amerikaanse multinationals loopt.

Wel heeft hij waarschijnlijk zijn golfhandicap verbetert, maar ja, negers he... die zijn goed in sport want "white men can't jump."

Xirdalan | 26-07-15 | 21:29

Elke astroloog kun u vertellen dat zijn geboortecertificaat niet klopt.

VerenigingVanDieven | 26-07-15 | 21:28

Het verhaal slaat ook op burgemeester Aboutaleb .

VuileGoreRat | 26-07-15 | 21:28

@leo de pejo | 26-07-15 | 21:24
Zal mij benieuwen wat de kijkcijfers zijn, zelf kan ik het niet aan zien.

Uw Verzekeringsadvis | 26-07-15 | 21:28

Hoe het kan dat de ene importbuitenlander ervoor kiest om crimineel te worden?

Van die buitenlander weet ik het niet, maar als ik het over mocht doen zou ik ook crimineel worden. De kans dat je gearresteerd wordt is iets van 3%. En dat is bruto, daar gaan de blunders van het OM, de door advocaten veroorzaakte gerede twijfel en de korting vanwege een suffende, wereldvreemde rechter nog van af. Netto heb je 1% kans om voor misdaden gestraft te worden, terwijl het al gek moet lopen als een beetje drugshandelaar geen miljonair wordt. En al je inkomsten zijn 100% netto.

Morgenhout | 26-07-15 | 21:27

Niet ieder mens heeft talent, een allochtoon zonder talent kan daar in ieder geval wel een ander de schuld van geven.

Jan Passant mk2 | 26-07-15 | 21:27

Nou, dan sluit Zomergasten vanavond goed aan bij bovenstaande column. Met Aboutaleb als gast/PVDA-buikspreekpop:
Van Rifaapje naar burgo van 010.

leo de pejo | 26-07-15 | 21:24

Obama is opgevoed door blanken, en was een half zwarte. Marketing technisch was het 8 jaar geleden handiger om zwart te zijn.

Winston1 | 26-07-15 | 21:23

Mensen zien wat ze willen zien.
Overal. Link, rechts, blank, getint, gelovig, niet-gelovig, ga zo maar door.
Voor hele volksstammen die gemarineerd zijn tijdens het eerste deel van hun leven in een saus van "zij zijn slecht maar rijk, wij zijn goed maar arm" is het dan makkelijk om niets anders te doen dan de vinger naar te ander te wijzen, en verongelijkt als een klein kind die ander de schuld te geven van ALLES wat mis gaat in HUN leven.

MyCatIsDoingThis | 26-07-15 | 21:12

Je kan het zelfs schoppen tot het Walhalla van de journalistiek: columnist bij GeenStijl en Libelle.

lingo star | 26-07-15 | 21:12

Hm, de vader van Obama was geen "gastarbeider", maar een Harvard student die later terugkeerde naar Kenia. Vader van Obama behoorde dus tot de elite van de Keniaanse samenleving.

Tarak | 26-07-15 | 21:12

Quinsy Gario, Harriët Duurvoort, Sylvana Simons zijn domme, luie, wereldvreemde narcisten die uit zijn op aandacht en overheidsgeld.

Madame Poitiers | 26-07-15 | 21:09

"generaalsdochter" lijkt me een te mooie omschrijving. Die ouwe Zorregieta is een apparatsjik met bloed aan zijn handen.

Godsammekraken | 26-07-15 | 21:08

Eigen verantwoordelijk haalt het beste in de mens naar boven. Pamperen en slachtoffercultuur aanmoedigen het slechtste.

Godsammekraken | 26-07-15 | 21:06

"Het wachten is op het besef van de Quincy’s en de Anouars dat ze zelf hun grootste vijand zijn..."

Hahahaha die Ebru! Het is makkelijker overal racisme op te roepen dan met je poten in de modder te staan. Gekke Ebru.

BeunDeHaas | 26-07-15 | 21:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken