Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ENDGAME. JUNCKER: GREXIT SCENARIO PARAAT

Eurotop afgelopen. Lekker op tijd. Komt omdat ze wéér een datum in de toekomst hebben gekozen om verder te praten over wel/geen/wel/geen extra gratis geld voor Griekenland. Zie tweet hierboven: de drachme ligt op tafel, alleen wordt ie nog niet zo genoemd. Ondertussen wil Tsipras een overbruggingsbudget tot het einde van de maand, om tijd te hebben om een voorstel voor een derde hulpprogramma uit het ESM (= heel veel miljard) op tafel te leggen. Grappig, stond-ie twee dagen geleden niet nog met een enorme OXI-middelvinger te zwaaien? Jazeker, maar dat was per ongeluk: volgens The Telegraph had de Griekse premier nooit gedacht dat hij het referendum zou winnen. En nou staat ie met zijn rug tegen de muur. Maar de EU ook, want die willen/durven/kunnen geen lidstaat uit de euro keilen. Want dan wordt Obama boos en rennen de Grieken zo in de armen van de Russische beer. Ofzoiets. Zaterdag komt de Eurogroep weer bij elkaar. Zondag verzamelen alle 28 lidstaten (dus de 18 eurolanden plus het soepie) voor alwéér een Eurotop. Dit keer is het echt de allerallerlaatse. Of niet, natuurlijk. Liveblog bij Guardian. Quotes & laatste nieuws in de ratelende twittertelex hieronder.
MERKEL: "No debt haircut for Greece." Lees: Grexit is een optie.
TUSK: "Situation is really critical and we cannot exclude a really black scenario." Lees: Grexit is een optie.
JUNCKER: ""We have a #Grexit scenario prepared in detail, including humanitarian aid." Lees: Grexit is een optie.
TSIPRAS: Spreekt woensdagmorgen ±9u30 het Europarlement toe. En gaat daarna op de vuist met dorpsgek Verhofstadt. #zinin

Reaguursels

Inloggen

Druk maken over de Griekse schuld is verloren moeite . Ik zou mij eerder druk maken over je eigen tegoeden die je op de bank hebt staan want die voor onze PvdA / EU graai kraai een gemakkelijke buit . Staatsgaranties voor 100000 Euro spaargeld zijn zoethoudertjes die niks waard zijn . Het beste is om je overtollige Eurotjes om te zetten in iets van blijvende waarde .

Dijzzelbloem | 08-07-15 | 12:15

Ik ben meer voor een BREXIT, hierna oppakken, pek en veren, en in een bootje richting Afrika.
Guillotine klinkt ook wel goed!

NB-Stb | 08-07-15 | 11:12

Het vertrek van Varoufakis is alleszeggend in dit hele spel. Hij wist duidelijk uiteen te zetten wat er aan de hand is en waar het probleem lag. Wanneer de eu vanuit zijn visie zou zoeken naar een oplossing dan had er iets constructiefs uit kunnen komen, maar nu hij weg is (weggezet als een linkse dwarse eikel) krijgt de bankenlobby weer vrij spel om uw belasting binnen te harken. Iedereen naar de klote voor een stijgende beurs. En terwijl er een paar man speculatief virtueel rijk wordt gaan er plannen om het gebruik van "echt tastbaar geld" aan banden te leggen. Het is er eenvoudigweg niet meer. En onder het mom van allerlei kul tot bestrijden van zwart geld en veiliger jadajada trekken de banken zich terug achter hun betaalmuur. Iedereen berooid achterlatend. Tot een hackerscollectief het eerlijk verdeelt en teruggeeft aan de eigenaren van het geld; de europese belastingbetaler.

bovenste_plank | 08-07-15 | 09:45

lanexx, ik dacht dat Tsipras een Griek was, vergis ik me nou zo??

mallekater | 08-07-15 | 09:17

Die Belgische dorpsgek met zoveel machtshonger moet een toontje lager zingen, of liever helemaal verdwijnen!

lanexx | 08-07-15 | 09:13

.. maar goed. In mijn Ongewenste Mail-mapje zitten heel wat betrouwbaardere aanbiedingen dan een paleis vol EUrofielen kan leveren. Ik zal daar eens een linkje van doorsturen naar Dijsselbloem.

Jan Passant mk2 | 08-07-15 | 09:10

de labbekakken van ons land halen dat geld gewoon uit de pensioenen en loonbelasting en uitkeringen terug,niks aan de hand dus.

pedro300 | 08-07-15 | 09:08

He fijn, terug naar de florijn!

guurderdanguur | 08-07-15 | 09:07

@Beroep = Boerenlul | 08-07-15 | 09:00
Het vervelende van geld is dat je het maar 1 keer kan uitgeven, hoe handig je ook met cijfertjes kan knoeien.

Ons geld wordt telkens weer duurzaam & permanent in diepe bodemloze zakken van banken EUrofielen NGO's en oplichters gegooid door prachtig pratende goochelaars die rendementen en rentes - zelfs een miraculeuze terugkeer van dat geld beloven.

Het gaat niet gebeuren en dat weet zelfs mijn kanarie.

Jan Passant mk2 | 08-07-15 | 09:06

Het spel wordt goed gespeeld. De Grieken komen met een nieuw voorstel deze week, een beetje handje klap en klaar. De Grieken willen er niet uit, en EU wil Griekenland er (nog) niet uit. Dat geld dat zijn we kwijt, klaar. Dat is de prijs die we betalen voor stabiliteit.

Pieleke | 08-07-15 | 09:06

Grexit of geen Grexit, whatever. Jan Kees de Jager ik wil gewoon ons geld terug zoals je destijds beloofd hebt aan het Nederlandse volk, met rente dat was het mooie aan die deal vertelde je!

Beroep = Boerenlul | 08-07-15 | 09:00

@hakbarry | 08-07-15 | 02:10
Wilders heeft zo vaak gelijk dat het een wonder is dat hij nog leeft. Dat zal wel komen omdat hij zo makkelijk als karikatuur afgeserveerd kan worden terwijl de werkelijke boeven zo betrouwbaar lijken en ook als zodanig door "onze" media gepresenteerd worden.

Jan Passant mk2 | 08-07-15 | 08:59

Tja ... Tsipras speech voor het EU parlement ... ik neem aan niet over nieuwe voorstellen maar over democratie, waardigheid, het vaderland en de eindoverwinning.

Simon_GS | 08-07-15 | 08:55

Bah. Ik ben allang weer aan het sparen voor de alleralleralleralleralleraller laatste waarschuwing plus lening voor de Grieken.

Intussen lijkt het mij tijd eens over de EUxit te gaan praten, ik heb geen geldboom in mijn tuin, zoals belangrijke EUrofielen dat wel hebben. Denk ik.
Mijn geld lijkt iedere dag weer minder waard te zijn geworden bij de boodschappen en dat heeft vast en zeker iets te maken met misselijke praathoofden als Dijsselbloem Jager Juncker Schultz Enzovoort. Misdadigers die nooit opgespoord kunnen worden omdat ze ook de baas van de rechter zijn.

Jan Passant mk2 | 08-07-15 | 08:49

Tsipras heeft voor de tweede keer in zijn korte carrière zichzelf in de poten geschoten.
Eerst in februari beloftes gedaan die hij niet kan nakomen zonder véél, héél veel extra gratis geld, en nu wéér een referendum-uitslag waaraan hij moet gehoorzamen , wat hij zonder héél, héél veel extra gratis geld niet kan.
Het is natuurlijk gratis geld.
Dat geld komt natuurlijk ook nooit meer terug.

mallekater | 08-07-15 | 08:43

@necrosis | 08-07-15 |

Nou, daar heb ik het ook steeds over. Met als vraag waarom het deze regering dus ook niet lukt om de gevestigde orde aan te pakken. Ik weet dat sommige belastingvoordelen wettelijk zijn vastgelegd. Waardoor 7 jaar voordat dit gewijzigd kan worden. Maar waarschijnlijk kom je gewoon niet door die bestaande structuren heen. Dat is een kenmerk van de Griekse samenleving. Maar stuur de link nog maar een keer.

roze_bril | 08-07-15 | 08:33

Tja, beetje gezanik achteraf (terwijl iedereen, behalve de EU, dit van TEVOREN al wist) maar Griekenland, evenals enkele andere Mediterrane landen die óók tikkende tijdbommen zijn, had nooit tot de EU toegelaten moeten worden. Het KAN simpelweg niet vergeleken worden met welvarende, economisch 'rijke' landen als Nederland, Duitsland en Frankrijk. De economie is er anders, de mentaliteit is er anders, het arbeidsethos is er anders, en de normen en waarden zijn er anders. Prima, geen probleem. Maakt het een heerlijk vakantieland waar je enkele weekjes per jaar heerlijk kunt vertoeven om mee te doen in de gemakzuchtige, luie en genietende leefstijl.
.
Maar laat zo'n land dan ook voor wat het is en probeer er geen dertien-in-een-dozijn Noord-Europees land van te maken. Ik snap de Grieken ook wel, die hebben decennia lang van een lekker lui leventje kunnen genieten, 5 jaar verlof gekregen bij een zwangerschap, op hun 55ste met pensioen kunnen gaan, 's middags een dutje kunnen doen tijdens het werk en massaal belastingen kunnen ontduiken, en nu opeens MOETEN ze van alles. Maar het zure is, dat het nu wel al jarenlang ten koste van onder andere Nederlanders is gegaan. Griekenland is niet het enige land dat de EU de middelvinger moet geven, Nederland MINSTENS net zo hard. Op hoeveel miljarden Euro's die Nederland naar de EU heeft mogen over maken staat de teller inmiddels wel niet? Nederland is financieel snel op weg om net zo'n derdewereldland als Griekenland te worden als dit nog langer door gaat.
.
Weg met de EU!

Le Roi | 08-07-15 | 08:24

Ik mag overigens hopen dat er inmiddels een grote muur staat tussen Griekenland en de Europese landbrug. In vluchtende strompelgrieken heeft niemand zin.

Boris Poepnagel | 08-07-15 | 08:14

Maandag is de deadline.....
Dinsdag is echt de deadline.....
Woensdag is de laatste deadline......
Donderdag moet het echt gebeuren! De deadline is bereikt.......
Vrijdag zijn we vrij......
Zaterdag is de uiterste datum....
Zondag is de deadline......
Maandag bespreken we de plannen......
Dinsdag is de deadline.....
Kortom, Griekenland krijgt de tijd om een voor Dijs en Junk verkoopbaar tegenvoorstel te doen die als overwinning voor beide heren geviert kan worden

Thorolf | 08-07-15 | 08:12

Ik lees hier en daar dat de Grieken geen probleem hebben, maar dat de EU in z'n broek schijt. Nou, ik denk dat de Grieken (regering) zich ook in de broek schijten. Griekenland heeft geen geld. Nix, nada. Opderpop. Wanneer de bevolking nix te vreten meer kan kopen over een week dat breekt de pleuris uit daar. Simpel. Het land heeft een zieke economie en Drachme of Euro, daar moet een structurele oplossing voor komen.

Pieleke | 08-07-15 | 08:01

Ome Alex vind dat dit komt door te weinig Europa, we moeten meer Europa, veel meer Europa, meer samen doen, samen lenen, samen naar de ratsmodee .
Help die arme Grieken en kies ook straks voor D66 en nog veel meer Europa .

Castor12 | 08-07-15 | 07:59

Tsipras, that is...

necrosis | 08-07-15 | 07:43

En geen enkele reaguurder die op de hoogte is van de uitstaande tegoeden van de 1000 rijkste Grieken op niet-Griekse banken.
Moet ik dat ene linkje dan nóg een keer posten?
Griekenland moet geen noodhulp krijgen, Griekenland moet belasting gaan innen bij de steenrijke reders en de steenrijke Grieks-Orthodoxe kerk.
De rijke reders onttrekken het geld aan de Griekse economie, DAAR moet Tsapris maar geld gaan halen.

necrosis | 08-07-15 | 07:42

@Toetsiemonster stemmen voor een nieuw referendum kan op nlexit.nl

g[E]ulden | 08-07-15 | 07:40

Mocht het nog tot een overeenkomst komen, dan kan Syriza waarschijnlijk vertrekken en moet je afwachten wat een volgende regering gaat doen.
Mocht het tot een overeenkomst komen en Syriza blijft zitten, dan gaan de afspraken niet nagekomen worden. Dan wordt het jarenlang liegen, klooien met cijfers, klagen over 'vernederende' controles, enz. enz.
Geef het toch een keer op!

menzo | 08-07-15 | 07:17

Breaking: De NOS gaat persoonlijk de zaak redden. Want het gepeupel zou JA zeggen. En een aantoonbaar failliet van de EU zal en mag nooit gebeuren. Aldus de NOS ism Arrogantje.

Kamervraag | 08-07-15 | 07:13

G*dT, op de radio hoorde ik de minister-president spreken over "wondertje "
David Hume 'Of Miracles' lezen is misschien te veel gevraagd maar met neo-stalinist Tsipras en zijn in Rotterdam geboren neo-marxist min-fin kun je alles verwachten zelfs het misleiden van de natuurwetten;-)
*CcMed*

kapitein oosterlng | 08-07-15 | 07:11

@Stormageddon | 08-07-15 | 01:56

"Het is maar even de vraag hoe snel men wil dat het gebeurt. "

Ooit bedacht dat niet "wil" maar ideologie de drijvende kracht is. Een "wil" zou ik gekoppeld zien aan rationaliteit; het in het nu willen weten en uit verkregen inzichten pragmatisch handelen. Ideologieën daarentegen zijn geloofsovertuigingen die verbonden zijn met emoties en afzien van verantwoordelijkheid in het heden om te fantaseren over een mogelijk te bereiken ideaal in een niet nader vastgelegde tijdspanne in de toekomst.

Wat mij al enige tijd fascineert is het gebruik van de term kapitalisme in tegenstelling tot de ideologie van het marxisme. Een idioot zou verdedigen dat het kapitalisme bedacht is en wil, doorzetting van meneer Kapitalist. Voor mij is het duidelijk dat het kapitalisme een (cultureel) evolutionair proces is sinds het ontstaan van de sedimentaire samenleving. Het moment waar het fenomeen "kapitalistisch eigendom" onderdeel werd van het (cultureel) groepsgedrag van de "moderne" mens.

Marx was een, laten we veronderstellen, goedwillende ideoloog die niet kon overzien wat de industriële revolutie betekende en waarheen deze ontwikkeling de mensheid zou brengen. Terzijde wil ik opmerken dat Marx zijn wereldbeeld samenvat in negatieve visioenen die bestaan uit absoluut, statische en vijandige verhoudingen in een ook toen al dynamische wereld. Marxisme en afgeleide ideologieën zijn nooit verder geëvolueerd aangezien zij zich baseren op inzichten van een maatschappij die al meer dan 100 jaar niet meer bestaat. Het "kapitalisme" gaat als evolutionair proces ongestoord verder en produceerde de technologie die het mij mogelijk maakt mijn gedachten met de lezer te delen. Marxisten willen leven in een samenleving waar alleen varkens (en hun helpers) het recht van vrijheid, recht, samenleven en communiceren mogen uitoefenen onder voorwaarden die zij bepaalden, bepalen en zullen bepalen. Het probleem van de EU is een marxistische filosofie die ingehaald is door de realiteit en alleen door, misleiding, dictatuur en (financieel) geweld overleven kan.

Bezorgde_Burger | 08-07-15 | 05:30

Tijd voor de Neuro. De noordelijke staten, geen zwakke of onbetrouwbare spelers meer in het team toelaten(iets met de zwakste schakel). Hebben wij een betrouwbare munt en samenwerking met landen de economisch en cultureel vergelijkbaar zijn, en kunnen ze in het zuiden hun economie drijvende houden met inflatie. We zijn alleen zo stom geweest om geen exit-bepalingen te bedingen.

henkdekanarie | 08-07-15 | 05:19

@Chow | 08-07-15 | 03:50 "Godsamme van Rossem. Je pro Syriza verhaal is nu wel duidelijk"
.
Waar dan is het stuk "pro Syriza"? De EU kritisch tegen het licht houden is niet links of rechts, maar verstandig. Overigens zegt dat hegeliaanse links-rechts-links gedoe weinig of niets. Het gaat om erop of eronder.

ben kokhals | 08-07-15 | 05:13

@d8hetniet | 08-07-15 | 00:39 "Ik vraag me recentelijk af hoeveel banen er uit Nederland verdwijnen door de EU (…) hoeveel werk wat we hier ook kunnen doen gaat naar een andere EU land als gevolg van prijs of openbare aanvraag"
.
Interessante vraag. Veel banen zullen verloren zuijn gegaan aan de lagere lonen landen in de periferie binnen de EU, met name het voormalige Oostblok. Ik heb daar nog geen onderzok over gevonden. Voortschrijdende globalisering (en daarmee fusie van bedrijven) kost sowieso heel veel banen. Maar ook de rusland-sancties kost ons werkgelegenheid (in NL ca. 60.000 tot 140.000 banen). Vandaag beslist het EP over de TTIP (TAFTA) dacht ik. TAFTA is de overtreffende trap van NAFTA, en dat heeft in de VS enorm veel werkgelegenheid gekost: "NAFTA at 20: One Million U.S. Jobs Lost, Higher Income Inequality (…) The study makes for a blood-boiling read" www.huffingtonpost.com/lori-wallach/na... Er is gesteld dat de TTIP "would foster European Disintegration, Unemployment and Instability", met het verlies van ca. 600.000 banen en tot 5000€ minder inkomen per werknemer www.elstel.org/TTIP.html.en Die fanatieke internationalisering door de kwakzalvers-élite gaat ons nog eens de das omdoen.

ben kokhals | 08-07-15 | 04:55

Godsamme van Rossem. Je pro Syriza verhaal is nu wel duidelijk. Wanneer ga je SP en Groen links hier promoten? Zodra ze tegen Dijsselbloem zijn? In dat geval kun je gelijk beginnen. GS gaat helemaal links om tegen de EU te prediken. Onverwachte wending wel na jaren rechts lullen en dan nu links je anti EU zakken vullen.

Chow | 08-07-15 | 03:50

@Stormageddon | 08-07-15 | 02:54

"Daar begrijp ik ook geen flikker van."
.

Maar voor de rest begrijp je alles. Dat is werkelijk een geruststellende gedachte die wij mogen koesteren?

Bezorgde_Burger | 08-07-15 | 03:45

Hoog tijd voor een Euxit. Afbouwen die armoezaaiende dictatuur in wording. Want "the outcome of the monetary union has thus been, as predicted explicitly…in 1995, the destruction not only of prosperity but of political legitimacy, in every country in Europe, and of friendship and cooperation, an outcome that creates an extremely serious threat to peace..." [Bernard Connolly, The Rotten Heart of Europe; introduction to the 2012 editon]

ben kokhals | 08-07-15 | 03:31

De NOS, NRC, Volkskrant, Nu.nl en meer EU-slaven typen zich al wekenlang suf over het noodloot dat Griekenland iedere dag met de zoveelste deadline staat te wachten.

De realiteit is anders: de EC schijt tien kleuren stront, niet die Grieken.

Guy Veropzoudten | 08-07-15 | 03:18

@mr Fawlty | 08-07-15 | 02:45
Daar begrijp ik ook geen flikker van. Laat ze eerst maar eens 10 jaar geld verdienen, winst maken en de staat compenseren. Kijken we dan wel verder. Nu gaan ze met miljarden staatssteun weer de markt op, zonder dat zij hoeven af te boeken op die steun. Da's wel heel raar. Ik vind het ook raar dat de commissaris die daar van staatswege is neergezet (ik zal de naam niet noemen) om op de belastingcentjes van alle Nederlanders te letten met een beursgang akkoord gaat, zonder dat de financier (lees belastingbetaler) is gecompenseerd voor de kapitaalinjectie.
Vreemde gang van zaken.

Stormageddon | 08-07-15 | 02:54

Ronnie uit Helmond | 07-07-15 | 23:20 Ik denk het niet. Wij horen er weinig over maar de crisis in en rondom the spratly Islands begint ook nare vormen aan te nemen.

Chinezen die met de Chinese Boskalis (misschien wel Boskalis zelf voor een lekkere winst) ene na andere eiland wordt de grond uit gestampt. En die worden niet gebruikt voor commerciële of civiele doeleinden...

Als het inderdaad ook nog eens zo is dat in China de economische bubble op het punt tot ontploffen staat dan zijn de rapen gaar.

Ik doe een projectie en die is al 4 jaar zo, 2016 wordt het jaar van de waarheid. P.S. zoek maar oude posts van mij op, ik herhaal 2016 het jaar van de waarheid wordt het een rotzooi of betere samenleving!

cees2025 | 08-07-15 | 02:51

@mr Fawlty | 08-07-15 | 02:39
De Euro is voor de Grieken een DSB-hypotheek met woekerpolis. En dan zijn er reaguurders die menen dat het probleem zit bij degene die het huis kocht en niet bij de DSB en niet bij de verkopers/tussenpersonen van de woekerpolis. Tja...

Stormageddon | 08-07-15 | 02:49

Stormageddon | 08-07-15 | 02:36

En nu willen ze snel met abn naar de beurs terwijl ze best weten dat dat nooit de rekening gaat goedmaken.

mr Fawlty | 08-07-15 | 02:45

Stormageddon | 08-07-15 | 02:33

je was me net voor, ik wilde precies hetzelfde gaan posten.

Maar de grieken hebben nog niet zo'n slechte economie als jij voorstelt, wel een gigantische opgedrongen schuld waarvan alleen de rente al niet meer op te brengen is.

mr Fawlty | 08-07-15 | 02:39

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 02:16
Allemaal rechtstreeks gevolg van de Fortis-deal (en andere bail-outs). Zowel ING als SNS waren al doodziek.

Stormageddon | 08-07-15 | 02:36

@ZMullers | 08-07-15 | 02:12
Het is dus precies omgekeerd. Het is voor 99,9% een Europees probleem en de Grieken hadden al een probleem. Griekenland zit al rock bottom, financieel-economisch gezien. Die kunnen niet dieper.
Maar enfin, jij begrijpt (zoals zovelen) niet wat er werkelijk aan de hand is en hoe die Euro en het ESM, ESFS echt in elkaar zitten. Troost je, bij de Brusselse ongekozenen ontbreekt die kennis ook.

Stormageddon | 08-07-15 | 02:33

En donderdag levert Gr geen voorstel in en zondag beslissen de "slimme' toppers dat ze nu niets kunnen beslissen omdat Gr neits heeft voorgesteld en dat Gr echt heel snel met een nieuw voorstel moet komen wat de zondag daarop echt voor de aller aller aller.......

mr Fawlty | 08-07-15 | 02:32

er is helemaal geen script voor het uittreden van een emu-land. Daar hadden ze nog nooit overnagedacht in het EP.

mr Fawlty | 08-07-15 | 02:27

@Stormageddon | 08-07-15 | 02:09
Nee. Als Fortis failliet was gegaan, wat had gemoeten, dan hadden de overblijvende banken meer lucht gekregen en zelf hun broek kunnen ophouden. En SNS heeft pas jaren later het waardeloze Bouwfonds van ABN overgenomen.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 02:16

Stormageddon | 08-07-15 | 02:05
Niks aan de hand, dit is voor 99,993874827% een Grieks probleem en voor 0,006125173% een Europees probleem.

ZMullers | 08-07-15 | 02:12

Onder de hypocriete vlag van Europese saamhorigheid wordt de Griekse bevolking geslacht als voorbeeld om vooral geen eigen wil, laat staan een democratisch proces inzake meedoen met Europa te tolereren. Terwijl er honderdduizenden gelukszoekers Europa binnenstromen, moeten de Grieken boeten voor hun 'zonden'.
Dat de uitkomst van het referendum niet over de Euro ging maar over wie de macht heeft, wordt door de Eurodictatuur niet eens meer mooi verpakt maar openlijk geëtaleerd.
Ik hoop dat Juncker en zijn maffia in hun eigen mes vallen.

Lafayette | 08-07-15 | 02:10

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 02:03
Dan was er geen ABN/Amro geweest. En dan waren ING en SNS omgevallen en failliet verklaard, want die hadden pakhuizen vol schuldpapier van Fortis (en andere collega-banken). Dan waren die er ook niet meer geweest. Als ze als gewone bedrijven zouden zijn behandeld. En dat zijn ze dus niet.

Stormageddon | 08-07-15 | 02:09

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:58
Ja. Dat risico is niet denkbeeldig. Dat is zelfs levensgroot. Kan een paar weken duren, maar dan moet er wel wat uit de hoge hoed getoverd worden om de munt overeind te houden. Daarom zijn de eurocraten (degenen die snappen wat er aan de hand is, bij velen is het nog niet helemaal geland) in blinde paniek. Alle verloven zijn ingetrokken bij de ECB, wees daar van overtuigd.

Stormageddon | 08-07-15 | 02:05

@Stormageddon | 08-07-15 | 02:00
Hoho. Als Fortis, thans ABN geheten, failliet was gegaan, was er geen steun nodig geweest voor ING en ook niet voor SNS. Je wordt oud en slordig, man.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 02:03

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:56
42. M'n schoenmaat!

ZMullers | 08-07-15 | 02:02

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:35
Dat zou wel moeten, maar dat gebeurt dus niet. In dat geval had de ABN-Amro niet meer bestaan. De ING ook niet. De SNS ook niet. Dus dat gebeurt niet. Banken worden niet als gewone bedrijven behandeld. Punt.
Da's nu eenmaal de realiteit, of jij dat nu leuk vindt of niet.

Stormageddon | 08-07-15 | 02:00

@Stormageddon | 08-07-15 | 01:56
Jouw bewering was dat als de Grieken geen overbruggingskrediet kregen, wij hier niet meer kunnen pinnen. Quod non.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:58

Javello | 08-07-15 | 01:38
Daar lijken de grieken dan toch echt anders over te denken: Tsipras kan als hij echt wil heus wel uit de euro stappen, maar dat doet hij niet omdat zijn electoraat dat helemaal niet wil.

******** | 08-07-15 | 01:58

@ZMullers | 08-07-15 | 01:53
Ik ken alle reaguursels uit mijn hoofd. Dus ik hoef alleen maar die van jou te tellen, Zwitsalmullers. Je staat op 41.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:56

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:34
Daar kom jij achter. Dan gebeurt er van alles. Het is maar even de vraag hoe snel men wil dat het gebeurt. Gezien het trackrecord van de EU kunnen ze het jaren voor zich uit schuiven, maar er gaat van alles gebeuren.
Maar goed... zucht maar lekker, blijf maar lekker geloven dat alles wel op z'n pootjes terecht komt en jij er niks van gaat merken.

Stormageddon | 08-07-15 | 01:56

vergelijking griekse en duitse pensioenen:
www.bild.de/news/bild-english/german-a...
www.wsj.com/articles/greek-bailout-pro...

Dus voor wie er nog roept 'dat griekenland heus al wel een heleboel heeft ingeleverd op pensioenen': dat was gewoon een correctie voor het feit dat ze nadat ze de euro kregen nog steeds elk jaar de pensioenen bleven verhogen met percentages alsof ze nog steeds de inflatie-gevoelige drachme hadden.

******** | 08-07-15 | 01:54

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:46
Haha! Waar zie je dat?
Jij bij Joop.nl? Toch niet radicaal-radicaal-roemer-links hè?

De "Z" van Zacherias (stem Hans van der Togt, 1994)

ZMullers | 08-07-15 | 01:53

@ZMullers | 08-07-15 | 01:41
40 reaguursels heb je op je naam. En dan ga je een loser die de betekenis van het woord landverrader niet kent een veer in zijn reet steken. Hulde. Niet. Die Z staat voor Zwitsal, toch?

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:46

vaas klaak | 08-07-15 | 01:25
Echt stoer man. En zwemdiploma's, Wordfeud statistieken tatoeages en aantal vrouwen "hoi" tegen gezegd.

@Igor Putkin | 08-07-15 | 01:01
hahahahah! Inderdaad wat een triest en zuur figuur. Gefrustreerd over het complete heelal en omstreken.

On topic: Euro goes on, Greece: out! Arrogante linkse pannenkoeken kunnen niet samenwerken. Dan maar "bankroet!" (stem Hans van der Togt, 1994)

ZMullers | 08-07-15 | 01:41

Ik gun de Grieken hun Grexit, en hoop dat ze door uit de Euro en de EU te stappen hun eigen koers weer kunnen bepalen. En dat zouden wij ook moeten doen! Want het mag nu toch wel intussen duidelijk zijn dat de Euro een grootte flop is. We kunnen nu wel afgeven op de Grieken en doen of het hun eigen schuld maar laten we niet vergeten dat de gezamelijke muntunie destijds, (en nu nog steeds) de idealistische natte droom was van een aantal incompetente politici, regeringsleiders en eurofielen. Volgens de afdeling “Economische en Financiële zaken” van de EC ervaren 337.5 miljoen EU-burgers de voordelen van de Euro, ik weet niet of ze de Griekenland meetellen in dit PR-praatje, maar ik denk dat de grieken weinig voordelen meer zien in de euro.

Javello | 08-07-15 | 01:38

@Igor Putkin | 08-07-15 | 01:01
Gekkie. Je zit te klagen achter je toetsenbord. Betekent dat, volgens jouw eigen criterium, dat je een landverrader bent? Gekkie.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:37

hoe dan ook, gaat toch weer geld kosten. liever Nexit dan Grexit

mmkk | 08-07-15 | 01:36

@Stormageddon | 08-07-15 | 00:53
Banken moeten gewoon als bedrijven behandeld worden. Punt.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:35

@Stormageddon | 08-07-15 | 00:48
*zucht*. Als er geen overbruggingskrediet voor de Grieken komt, gebeurt er hier niets. Grapjas.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 01:34

Het probleem is dat misschien Varoufakis wel gelijk heeft, maar wie verzekerd ons er van dat, wanneer Europa inderdaad akkoord gaat met de plannen van Griekenland, er daarna niet weer een nieuwe regering komt die weer op de oude voet verdergaat en denkt: bedankt voor de leningen en de fijne voorwaarden, we gaan weer lekker verder op de pof leven.

Elmauro | 08-07-15 | 01:27

@Igor Putkin | 08-07-15 | 01:01

Gut och gut, AFA soldaat Igor weer in de jij bak & tokkie modus. Iets zegt me dat alles wat jij een ander alhier verwijt jouw dagelijkse realiteit is.
.
Mocht je het nodig vinden om dat in mijn richting te gaan doen, kom maar op. Wisselen we voorafgaand eerst even ons beider meest recente iq test, assessment, psychologische test en jaarrekening uit, goed?

vaas klaak | 08-07-15 | 01:25

@La Bailaora 01:00
Varoufakis heeft zeker voor een groot deel gelijk in zijn analyse van de problemen, maar niet in de oplossing er van.

Waar de Troika met onmogelijke eisen en averechtse oplossingen komt, denkt Varoufakis dat de Grieken een soevereine democratie kunnen zijn zonder grexit. Beiden houden er een onhoudbaar streven op na.

Varoufakis klinkt heel slim, maar hij spreekt zichzelf steeds tegen. Eerst zegt hij tegen hulp van buitenaf te zijn, om in de volgende zin te pleiten voor ESM-hulp of ECB-hulp. En daarna pleit hij doodleuk voor een Transferunie zoals de Verenigde Staten. Hij bouwt zijn verhaal altijd mooi op, maar aan het eind blijkt het gewoon 'lalala geld' te zijn wat hij zegt.

tipo | 08-07-15 | 01:21

La Bailaora | 08-07-15 | 00:49
Hervormingen zijn een ander woord voor bezuinigen.
Donner maakte het het bonst als minister van Biza.
Donner bezuinigde niet op de huurtoeslag, maar in de lijn van het achterbakse CDA, voerde hij "een eigen bijdrage aan de huurtoeslag in".
Politici: verbloemen is hun beroep.

Jan Dribbel | 08-07-15 | 01:06


Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:29
De echte landverraders zijn lui zoals jij. Die teren op het verleden en in het heden maar afhankelijk zitten klagen achter een toetsenbord.

Igor Putkin | 08-07-15 | 01:01

Voor de geinteresseerden, Varoufakis legt de hele situatie en de rol van de banken prachtig uit in een lang interview. Lang, maar de moeite waard:
www.youtube.com/watch?v=qNItYoJhgmk

Vandaar dat je ziet dat de tegenstanders vooral met ad hominem aanvallen komen, inhoudelijk heeft ie namelijk een punt dat ze niet kunnen tackelen.

La Bailaora | 08-07-15 | 01:00

Die Grieken zijn net als de beroepswerklozen in NL. Grote bek, hand ophouden en 0,0 inbreng.
Weg ermee!

Igor Putkin | 08-07-15 | 00:58

Die Grieken zijn net als de beroepswerklozen in NL. Grote bek, hand ophouden en 0,0 inbreng.
Weg ermee!

Igor Putkin | 08-07-15 | 00:58

@La Bailaora | 08-07-15 | 00:49
Misschien heb je best gelijk. Ik vind het zo langzamerhand bijna onmogelijk een goed beeld te vormen van wat er werkelijk aan de hand is, door alle meningen en (al dan niet conspiracy-)theorieën die over elkaar heen buitelen.

Het is eigenlijk ook een beetje een ver-van-m'n-bed-show geworden, omdat ik Nederland (en Europa) verlaten heb.

Ik lees de artikelen die je post en, ondanks dat ik academisch geschoold ben op economisch vakgebied is mijn conclusie: het zou kunnen kloppen maar ook net zo goed niet. Maar dat zegt misschien meer over mij dan over de artikelen.

Elmauro | 08-07-15 | 00:57

Bankiers lachen zich dood. Zij zijn de enigen die ontzien worden terwijl ze aan de bron van deze ellende staan.
Maaiveld | 08-07-15 | 00:42

Een waarheid als een koe!
Met figuren als een Wouter Bos (ik declareer er lustig op los) en Rutte hebben ze ook niets te vrezen.
Wij houden die banken wel weer overeind.

rick13 | 08-07-15 | 00:54

Afscheid nemen van die tokkies. Brengen ons toch niets.

Igor Putkin | 08-07-15 | 00:53

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:26
Banken zijn geen gewone bedrijven. Ze produceren namelijk niets en verlenen ook geen dienst die een meerwaarde levert. En grootste het probleem is dat ze ook niet als gewone bedrijven behandeld worden (tenzij ze door een gesjeesde politieman come belastingadviseur zijn opgezet). Zou wel moeten, maar dat gebeurt dus gewoon niet.

Stormageddon | 08-07-15 | 00:53

Ik wil alle Nederlandse pro eu stemmers weer enorm bedanken dit gaat ons weer veel geld kosten.

Gaaaap | 08-07-15 | 00:50

@Elmauro | 08-07-15 | 00:43
- Hervormingen zijn een eufemisme voor armoede, wegvallen van vraag, verhogen van de BTW (willen ze naar 23% opkrikken). Gaat in Nederland ook gebeuren, ook onder het eufemisme van 'hervormingen'. Zijn ze al een paar jaar mee bezig.
- Pensioenen aanpassen: eufemisme voor het verlagen van pensioenen. En mind you, vele Grieken hebben een pensioen waar jij nooit van zou kunnen rondkomen.
- Eerst stoppen met de boel belazeren: dat deden de vorige Griekse regeringen wel onder het goedkeurend oog van Brussel, vandaar dat er zoveel geld heen ging, maar de Grieken willen nou juist geen bailouts meer.

Je luistert zo te lezen niet naar bv. Varoufakis. Hij wil een plan om te komen hoe je meer werk en inkomen genereerd, en geen bailouts meer.

La Bailaora | 08-07-15 | 00:49

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:01
Nee, ik overdrijf niet. De schuldenberg van de EU is nu groter dan die van Argentinië was toen het failliet ging, in relatieve zin! De debt ratio is ver boven 100%. Dat is feitelijk al technisch failliet.
We weten precies wat er Argentinië gebeurde toen het IMF daar de stekker uit trok.
en.wikipedia.org/wiki/Argentine_debt_...
Het is niet 1-op-1 vergelijkbaar, maar het geeft een redelijk beeld.

Stormageddon | 08-07-15 | 00:48

@toetanchamon | 08-07-15 | 00:36
Eens!

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:47

Ik blijf het een vreemde situatie vinden, de burgers zagen het in 2005 al aankomen met een meerderheid 61,5%. En wat deed Den Haag HELEMAAL NIETS. Nu is het een grote tering zooi en wat doet Den Haag wederom NIETS, ja een hoop lullen maar dat kennen we inmiddels wel, volgens Jan Kees de Jager zouden we iedere cent van de Grieken terug krijgen, de open grenzen was het ideaal, natuurlijk elke crimineel,vreemdeling, etc. kan doen wat ie wil in Europa van Italië tot aan Zweden is het vrijheid blijheid en niemand kan/wil er iets aandoen het zijn immers nog steeds aparte landen de een is ze graag kwijt en de ander wil ze graag kwijt en dat weten zij ook.

Pier_penspien | 08-07-15 | 00:46

"Situation is really critical and we cannot exclude a really black scenario."
Gario en ex-TMF professioneel klaagkut, kom er maar in.
Zwaar racistisch dit.

Oh, en dat het Griekse OXI maar zo hard gaat dreunen dat er veel meer splinter-landjes van Brussel los gaan trillen.
De afbraak van deze oorlog hitsende potverteerders moet immers ergens beginnen.

Jackanders | 08-07-15 | 00:45

Sorry, moest natuurlijk zijn:

The only winning move is not to play.

youtu.be/6DGNZnfKYnU

guurderdanguur | 08-07-15 | 00:44

@Muxje | 08-07-15 | 00:21
Domheid is het echt niet. Anders kan je niet met opzet de swaps verzinnen van de subprime loans en dat ook op landen als Griekenland toepassen. Als je echt wat wil weten hoe het gegaan is, kijk dan naar het interview met William Black, die uitlegt dat die bubbels 'deliberate fraud' waren:
'to rob a country, own a bank':
www.youtube.com/watch?v=sA_MkJB84VA

Dat interview was voor mij 5 jaar geleden een eyeopener. William Black is een professor en al 20 jaar gespecialiseerd in witte boorden criminaliteit.

La Bailaora | 08-07-15 | 00:44

@La Bailaora | 07-07-15 | 23:52

Inderdaad, ze hebben het ene gat gevuld met het andere gat, alleen dat laatste gat daar zitten logische voorwaarden aan verbonden: wij lenen jou geld om je schulden af te betalen, maar om ervoor te zorgen dat je die lening wél kunt terugbetalen ga je:
- de belastingen hervormen
- de pensioenen aanpassen
- eens stoppen met de boel te belazeren

Elmauro | 08-07-15 | 00:43

Bankiers lachen zich dood. Zij zijn de enigen die ontzien worden terwijl ze aan de bron van deze ellende staan.

Maaiveld | 08-07-15 | 00:42

The only way to win the game is not to play it.

guurderdanguur | 08-07-15 | 00:39

Ik vraag me recentelijk af hoeveel banen er uit Nederland verdwijnen door de EU. Ik bedoel te zeggen dat in nl prijsniveau hoger ligt ook t.o.v. Duitsland. Dus hoeveel werk wat we hier ook kunnen doen gaat naar een andere EU land als gevolg van prijs of openbare aanvraag? Sorry maar ik verdien boven modaal maar ben van mening dat ik bij middenmotor hoor ik hoef niet elk dubbeltje om te draaien maar rijk ben ik niet. Ik wil best 7 dagen in de week werken voor 10 a 12 uur misschien zelf langer maar ik blijf van mening dat nl zijn eigen mbt EU ingooit. Griekenland moet wat mij betreft oprotten genoeg problemen in nl. Is Griekenland schuldig aan eigen positie waarschijnlijk. Laat ze het maar lekker uitzoeken. Spanje andere landen willen dit ook prima daaag daar is de deur.. Dan werk ik wel 16 uur desnoods maar bloeden voor anderen die niet willen bloeden pfff daaag veel plezier ermee..

d8hetniet | 08-07-15 | 00:39

@Muxje | 08-07-15 | 00:21
Nee, het is helemaal niet goed dat 'onze' banken 'gered' zijn. Daardoor woekert de crisis al 7 jaar verder.

En er zijn overigens hele goede manieren om banken om te laten vallen, bv. door alleen het geld op de rekeningen te 'redden'. Veel goedkoper, je hoeft dan niet de aandeelhouders, directeuren en andere waardeloze schuldpapieren over te nemen. Goede banken nemen dan de zaken over die alleen maar groeien, dan doe je goed gedrag belonen. Nu beloon je fout gedrag, vandaar dat de ziekte voortgaat. En het is ook slecht om met geld van de Grieken en van de Nederlandse belastingbetaler de banken te 'redden'. Je laat je leiden door angst.

En dat is precies wat die bankiers weten. En ze spelen ook het verdeel en heers prachtig. Laat die inwoners van die landen elkaar lekker de schuld geven, blijven wij buiten schot. Neem een voorbeeld aan Spanjaarden, die hebben het wel begrepen:

Vrij vertaald: 'dieven, geef het geld terug en verschijn voor het gerecht'
cazadebunkers.files.wordpress.com/201...

La Bailaora | 08-07-15 | 00:37

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:26
Ik ben dat wisselen en gedraai iedere keer een beetje zat te worden. Wat mij betreft wordt het hele circus vervangen, maak een eind aan deze stoelendans. En zet er iets nieuws neer. van mij apart doen we voortaan elke maand een vorm van referendum over belangrijke zaken, wij maken dan de keus ipv dat we nu steeds NIETS te kiezen hebben. De macht bij het volk en niet meer bij politici.

toetanchamon | 08-07-15 | 00:36

@toetanchamon | 08-07-15 | 00:23
Banken zijn gewoon bedrijven en moeten ook als zodanig behandeld worden. De huidige politieke machthebbers hebben nul geloofwaardigheid. Moeten allemaal weg. Merkelexit, Ruttexit, Hollandexit, etc.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:26

Zucht.. mensen die occupied zijn met halbstarke zijn niet serieus te nemen. Op zijn grieks, papier of scharen, een narcist maalt niet om de gevolgen. Wat een enorme klootzakken.

Jim Lovell | 08-07-15 | 00:24

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:18
Banken en politiek uiteraard.

toetanchamon | 08-07-15 | 00:23

@La Bailaora 00:11: Het is maar goed (voor ons) dat de banken niet geklapt zijn. En het gekut van de trojka pleit de Grieken niet vrij van hun onsubtiele tokkiegedrag. Ze hebben geen enkele serieuze poging gedaan, en ik zie dan ook twee schuldigen.

Maar... nog niet zo lang geleden zou ik je hebben uitgelachen met die aluhoedjesverhalen over complotten om Griekenland te onderwerpen. En ik geloof daar nog steeds niet zo in. Ik ben echter wel steeds meer vraagtekens gaan zetten bij de acties van de trojka, en me af gaan vragen wat de fuck de motivatie achter de soms overduidelijk desastreuze maatregelen kan zijn. Het is opzet of een ongelofelijke domheid en blindheid. Ik kan op dit moment nog geen van beide opties uitsluiten of geloven.

Muxje | 08-07-15 | 00:21

Of gaan we banken spekken? Ik zit er niet op te wachten.

nietverdervertellen | 08-07-15 | 00:20

@Lewis | 08-07-15 | 00:14
Als je de al capone's niet aanpakt is het dwijlen met de kraan open.

Om in de analogie te blijven. Na Griekenland volgen Portugal, Italie, Spanje, uiteindelijk ook Nederland, enz...

La Bailaora | 08-07-15 | 00:20

@Hans Hillen | 08-07-15 | 00:09
Die lonen waren wel leuk, maar de banken zorgden zo voor een bewuste bubbel, en aan die lonen hadden ze dus niets.

Iets soortgelijks speelde in Spanje, precies hetzelfde, veel loonstijging sinds de Euro, maar nu zijn de huizen zo duur geworden dat mensen die een huis kopen 40 jaar aan het afbetalen zijn (2 verdieners), terwijl dat in de jaren 80 voor dezelfde huizen zo'n 5-10 jaar kostte voor een Spanjaard. Dus ze zijn er alleen maar op achteruit gegaan, ze kunnen dan wel 1x per jaar naar een ander land op vakantie omdat hun munt meer waard is, maar of dat de ellende goedmaakt. Ik betwijfel het.

Vandaar ook dat ze zulke hoge hypotheken wel moesten nemen, om hun oude huizen te kunnen kopen, en dat konden ze na de bubbel niet meer dragen. Een gewone man snapt van dat spel niets, de banken des te meer.

Leer eens wat van de subprime loans in de VS. Hebben de banken precies hetzelfde geflikt.

La Bailaora | 08-07-15 | 00:19

@toetanchamon | 08-07-15 | 00:16
Geloofwaardigheid van wie?

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:18

Ik zeg niet dat ze niet geprofiteerd hebben, maar je focussed je op de kleine drugsrunner, terwijl je de al capone's niet ziet staan.
La Bailaora | 08-07-15 | 00:13
.
Die zie ik ook. Heel duidelijk. Maak je geen zorgen.

Hans Hillen | 08-07-15 | 00:18

Lekker hardball! Duitsland en Nederland uit de eurozone, is genoeg om de euro tot een drachme te maken. Een maandje.. even de spaarcentjes anders beleggen. Kort afspraken maken over betalingen. Mensen hun lonen in euro's even herberekenen in broden e.d. met de nieuwe valuta. Even de staatsschuld halveren, door de schulden in euro's te behouden. Spaarcentjes anders beleggen. Hoe moeilijk is het? Wanneer hebben NLérs nooit om de centen gelet?

nietverdervertellen | 08-07-15 | 00:17

@Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:01
*scherm schoon maakt *
dat ga je niet menen toch, zo nuchter! En wat blijft er over van de geloofwaardigheid?

toetanchamon | 08-07-15 | 00:16

@ La Bailaora | 08-07-15 | 00:13
Drugsrunners moet je ook aanpakken.

Lewis | 08-07-15 | 00:14

Iemand al eens uitgerekend wat zo'n Eurotoppie kost per stuk?

Ik heb het gevoel dat het geld dat je uitspaart als je een paar maandjes dergelijke "in-opperste-staat-van-paraatheid" onderonsjes overslaat, ruim voldoende is om Griekenland er weer bovenop te helpen...

Stichpimpelibock | 08-07-15 | 00:14

toetanchamon | 08-07-15 | 00:09
Ik denk dat u het niet begrijpt. Griekenland stapt er helemaal niet uit. Integendeel, ze zullen verzet aantekenen als ze daartoe gedwongen zouden worden. De euro is een godsgeschenk voor socialisten die hun zaken niet op orde hebben of voor anarchisten die uit zijn op implosie van de orde.

sad | 08-07-15 | 00:14

@070 | 08-07-15 | 00:12
En dus moet je ze geen overbruggingskrediet geven.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:13

@ vaas klaak | 08-07-15 | 00:04
Het door links tot op het hemd uitgeklede leger heeft in 1940 geknokt voor wat het waard was hoor, en het vijf (!) dagen uitgehouden tegen een oppermachtige, gesmeerde oorlogsmachine.

Lewis | 08-07-15 | 00:13

@Hans Hillen | 08-07-15 | 00:09
Ik zeg niet dat ze niet geprofiteerd hebben, maar je focussed je op de kleine drugsrunner, terwijl je de al capone's niet ziet staan.

La Bailaora | 08-07-15 | 00:13

Ik heb gewerkt en gewoond in Griekenland. Leuk, gezellig, allemaal ok. Maar weet een ding: de Grieken zien de EU en Europa als een grote pinautomaat en het woord solidariteit of tweerichting verkeer is hun volkomen vreemd. Het ergste is dat ze het allemaal heel normaal vinden.

070 | 08-07-15 | 00:12

@Muxje | 08-07-15 | 00:01
De troika wilde geen oplossing, omdat het IMF al in 2010 schreef dat de voorgestelde maatregelen catastrofaal zouden uitpakken. Ze deden het dus terwijl ze wísten wat er ging gebeuren...

Ze willen vooral Griekenland als slaafje van Brussel, en dat doen ze vooral met belastinggeld uit het noorden, vandaar de naheffingen.

En de Grieken hebben niets 'gekregen'. Die rentes zijn vandaag de dag totaal artificieel. Geen een rente is een reeele rente. Vrij markt is allang kapot, kapotgemaakt door Brussel. In een vrije markt zouden banken allang geklapt zijn en de rest zulke hoge rentes gevraagd hebben dat de Grieken nooit meer zouden kúnnen lenen. Het is allemaal mogelijk gemaakt door Brussel.

La Bailaora | 08-07-15 | 00:11

@La Bailaora | 08-07-15 | 00:06

Dat weet ik. Ik beweer ook niets anders.

Hans Hillen | 08-07-15 | 00:10

@La Bailaora | 08-07-15 | 00:01

Doe nou niet alsof het Griekse volk helemaal niet heeft geprofiteerd van de Euro. Want dat hebben ze wel degelijk. Dit is wel een goede docu van de BBC: www.youtube.com/watch?v=Z1LCBp0twLE Dan zie je dat in Griekenland de lonen meer dan verdubbelden terwijl in Noord-Europa de Euro van meet af aan een neutraal of zelfs negatief effect heeft gehad op de levenstandaard van de 'gewone burger'. In de documentaire komt een electricien voor in wiens gezin men vijf auto's had waaronder één Porsche Cayenne. Welk middenklasse gezin in NL kan zich dat veroorloven? Ik denk exact nul! Ook de gewone Griek lichtte de hand met de regels en betaalde geen of weinig belasting. Om vervolgens natuurlijk naar zijn eigen overheid en de EU te wijzen.

Hans Hillen | 08-07-15 | 00:09

Als Griekenland er uit stapt, tonen ze wel enorme ballen en trots. En nu ik daar over nadenk zou ik dat eigenlijk ook zijn als dat hier gaat gebeuren. Met elkaar er weer tegenaan, opbouwen wat er in 7o jaar is afgebroken maar dan de 2.0. Een referendum zou ik zeer op prijs stellen. Het volk beslist.

toetanchamon | 08-07-15 | 00:09

@vaas klaak | 08-07-15 | 00:04
Ik strijd met je mee. En we gaan winnen.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:08

ik kan clonws die naaktfotos op twitter gebruiken niet serieus nemen al helemaal niet als het om financien gaat

DeMaurice | 08-07-15 | 00:07

@Hans Hillen | 08-07-15 | 00:00
Nee, een groot deel niet. Een groot deel was geld van de private sector, en die is in de tijd van Papademos onder de publieke sector geschoven. Vandaar dat in 2012 de schuld zover omhoog schoot, en de banken hun exposures zover konden verlagen.

Nog maar een keer linken, voor diegenen die mijn linkjes niet lezen:

"Het fundamentele probleem was niet de openbare schuld. Het echte probleem was de creatie van een speculatieve zeepbel tussen 2001 en 2009 door privékredietverleners, die dat deden met de medewerking van enkele grote Europese banken, voornamelijk Franse en Duitse, maar ook Griekse."

En

"Zij protesteerden dat ze goed wisten dat deze lening er in feite kwam om de Franse, Duitse en Griekse privébanken te redden.":
www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/06/...

La Bailaora | 08-07-15 | 00:06

Het zou wel fijn zijn als er nu een topic zou komen van een afscheidnemende prehistorische kutband als Greatful Dead ter bevordering van mijn nachtrust.
Want morgen ga ik weer lekker werken! www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/07/...

Gezien het late tijdstip reken ik daar niet meer op. Dus dientengevolge ga ik knorren. Ik ga dromen van mijn vakantie van jaren geleden aan een prachtig strandje op Lesbos. De zon, de zee, de wijn.
Kut, kut, kut. In de verte zie ik een boot vol dobbernegers!
Nah jah. Welterusten allemaal!

Ars Vivendi | 08-07-15 | 00:05

EU gaat misschien over 30 jaar werken wanneer alle landen zo een beetje even arm zijn.heel eerlijk zijn prijzen in nl hoger dan andere EU landen ( misschien ook loon) weet het niet. Dat betekent markt werking we verdienen teveel! Simpel gezegd nl vraagt teveel belasting ofzo etc. Ik wil best 7 dagen werken om vooruit te komen maar dan moeten we ook een kans maken. Tegenwoordig ben ik van mening dat je het kan vergeten ook met onze mentaliteit politiek is er voor eigen gelederen maar echt niet voor jou of mij. Griekenland kan wat mij betreft de pot op geen cent meer ik zeg daaaaaaaag. Eerst ons land daarna de rest

d8hetniet | 08-07-15 | 00:05

@Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:50
De laatste keer dat nederland gecofronteerd werd met dergelijk fascisme en een daaropvolgende oorlog vluchtten de machthebbers naar het buitenland, was het complete land binnen een paar dagen(!) veroverd en werden de joden zowat onder leiding van opa Asscher afgevoerd naar gaskamers.
.
Mocht het in mijn tijd nogmaals zover komen dan zal ik knokken totdat mn kop er af gaat, tenminste, als ik niet vroegtijdig verraden word door één of andere neder dhimmie.

vaas klaak | 08-07-15 | 00:04

@Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:45
.
Historici noemen dat The Thin Layer.
Alles weg, alles verwoest.
Alleen 1 Kalief heeft zijn tanden stukgebeten op de Piramides. Daar is ie na 8 jaar maar mee gestopt.

Piet Karbiet | 08-07-15 | 00:03

@Manus Elmon | 07-07-15 | 23:57
Precies.

Hans Hillen | 08-07-15 | 00:03

MathiasRots | 08-07-15 | 00:00
De Grieken hebben wetens willens hun cijfers vervalst en verdragen ondertekend waaraan ze zich niet gehouden hebben. Uiteraard is de eu een klerezooi en zijn de banken graaiers maar dat doet niets af aan de verantwoordelijkheid van Griekenland.

sad | 08-07-15 | 00:03

@ bisbisbis | 07-07-15 | 23:57
Wat een deprimerend verhaal toch als je het zo leest.
En dan te bedenken dat de Europese regeringsleiders er als het even kan weer tientallen miljarden tegenaan willen smijten. Die Grieken hoeven op het allerlaatste moment maar een symbolische vinger te geven (en dat gaan ze doen), en dan krijgen ze onze hele onderarm.

Lewis | 08-07-15 | 00:02

Die Grieken ook hè. Kom met een voorstel ... komen ze met het voorstel: 'Geef ons geld uit het ESM'. Het is toch een giller: weer een lening, maar dan uit een ander potje.

Hans Hillen | 08-07-15 | 00:02

@La Bailaora 23:41: Ik ben geen fan van dit Europa, laat dat duidelijk zijn. Maar ik meen dat er een oplossing gevonden had kunnen worden: de rampzalige austerity loslaten, met verstand bezuinigen en voor de lange termijn hervormen om te zorgen dat Griekenland in de toekomst ook mee kan komen in Europa, in ruil voor opschorten van de schulden of een haircut. Niet mijn idee, maar van lui die er verstand van hebben. Maar dan moet zowel Griekenland als Europa bewegen in de onderhandelingen. Europa is vooral onwrikbaar geweest in de austerity, koste wat kost. De manier waarop Griekenland de onderhandelingen in ging maakte een eventuele toenadering wel heel erg moeilijk. Ik vermoed omdat Syriza tussen drie vuren zat: de verkiezingsbeloften, de partij-ideologie, en wat in redelijkheid van Europa verwacht kon worden.

Overigens: wat de Grieken uit de bailouts hebben gekregen is een veel lagere rente en een bijzonder coulante aflossingsregeling. Dat heeft onmiddellijk effect op hun rijksbegroting gehad.

Muxje | 08-07-15 | 00:01

@sad | 07-07-15 | 23:54
Wie heeft die cijfers vervalst?:
www.bloomberg.com/news/articles/2012-0...

Dat er een aantal griekse politici rijk van zijn geworden ontkent niemand. Het Griekse volk wist niets van deze praktijken. Weten niet eens wat swaps zijn.

La Bailaora | 08-07-15 | 00:01

@Stormageddon | 07-07-15 | 23:54
Overdrijf je nu niet een beetje? Er gaan hier misschien een paar banken op de fles, maar meer ook niet.

Lewis Lewinsky | 08-07-15 | 00:01

@La Bailaora | 07-07-15 | 23:52
Natuurlijk is de Griekse schuld met dat bedrag toegenomen. Ze hebben dat bedrag toch ook geleend? Nu betalen ze het terug aan .... weet ik veel wie allemaal. Anders hadden ze het aan de banken moeten betalen. Doordat de andere Europese landen voor Griekenland hun schulden aan de banken hebben betaald, betekent niet dat Griekenland dan ineens schuldenvrij is. Voordeel voor Griekenland is wel: lagere rente dan bij private partijen en veeeeeeeeeeel langere looptijd. Overigens vind ik dat de banken zelf hadden moeten bloeden, maar je weet: winst is privaat en verlies is publiek.

Hans Hillen | 08-07-15 | 00:00

Vogelbeest | 07-07-15 | 23:56
Dit gaat evengoed over normen en waarden. Die van de landen met een protestantse moraal tov de zuiderse potverterende landen. Die van de verantwoordelijkheidsbewusten tov de parasieten.

sad | 08-07-15 | 00:00

@Sad

Ook hier weer: slaap lekker. We (de EU) wisten dat de cijfers van Griekenland niet klopten en toch zijn ze toegelaten in de eurozone. Daarna hebben de banken (en andere landen) goed kunnen verdienen aan de Grieken. De Euro was immers onomkeerbaar en de eurolanden stonden garant voor eventuele verliezen.

Een Griekenland met de drachme had nooit zoveel kunnen lenen en banken hadden ook niet pro-actief leningen aangeboden.

MathiasRots | 08-07-15 | 00:00

de Grieken hadden als eerste dat geld zelf geleend
@gina (fictieve naam) | 07-07-15 | 23:47
Ja de Grieken hebben boven hun stand geleeft, maar dat hebben alle landen in Europa. Italie is niet ver achter met 130% schuld.

Het zijn toch echt de uitleners (bankiers) die heel goed weten wat de risico's zijn, maar die niet hebben, omdat wanneer het goed gaat ze zeer hoge rentes vangen, en wanneer het fout gaat, niet vallen, want dan betaalt de burger het, en hun vrindjes strijken de 'privatiseringen' uit die landen op. Ze vangen zo 3x op hun leningen, en dat zonder risico's.

Joh, leer mij de bankenmaffia kennen.
www.infowars.com/how-greece-was-robbed...

La Bailaora | 07-07-15 | 23:59

Als Obama wat wil, dan mag ie betalen ook. Fair enough. Dan wordt het een soort Guam. Zullen de amerikaanse burgers trouwens leuk vinden. Zelf hard werke, maar 2 weken vakantie en dan de Griekse pensioenpot vullen..... kansloos dossier dit.

croque monsieur | 07-07-15 | 23:58

Elfhonderd Euro per Nederlander heeft het grapje nu gekost. hadden wij toch een paar hele mooie bejaardentehuizen van kunnen bouwen - en bemannen, vopor hel wjaartjes.
-
Vijfentwintigduizend Euro per Griek heeft het hele circus de EU nu gekost. En wat doen de Grieken?
-
Ze doen drie jaar lang geen ene malle moer om de tering naar de nering te zetten, kosten bákken geld en vertellen hun geldschieters, bij wijze van dank: 'fuck you'.
-
Well, fuck you, too: uit de Euro en uit de EU met jullie. Ga maar lekker kijken of Poetin nog wat centjes voor je heeft. Leg maar een paar roestige Russische oorlogsschepen in Piraeus. Succes er mee. Vanuit een Grieks standpunt bezien zijn Russen vást betrouwbare partners.

bisbisbis | 07-07-15 | 23:57

Eurotokkie | 07-07-15 | 23:52
En van waar komt dat geleende geld dan als er geen spaarders zijn? En hoe moeten we dan voorzien in onze oude dag als we alleen maar moeten potverteren? Maar in praktijk heb je natuurlijk wel gelijk. Jammergenoeg kom ik uit de tijd dat van de fabel van de krekel en de mier. Ondertussen zijn het allang de krekels die de mieren opvreten.

sad | 07-07-15 | 23:57

Tsipras heeft gelijk, het is een Europees probleem. Hoe lang laten 10 miljoen Grieken 440 miljoen Europeanen al aan hun lijntje spartelen? Het is een gênante vertoning waaruit absolute minachting voor de EU blijkt. Door haar besluiteloosheid heeft de EU zich in een positie laten manoeuvreren waar de enige uitweg is om te betalen. Grexit is betalen, geen Grexit is ook betalen.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, besluiteloze heelmeesters maken dode patiënten.

Manus Elmon | 07-07-15 | 23:57

Eerlijk gezegd ik vind het een greece exit prima. Laten we eerlijk zijn we zijn niet uit de crisis. Er gebeurt een hoop om ons heen pijn gaan we nog lijden. Dus waarom zouden we nadat al heel veel geld die kant op is gegaan lijden daarvoor. Jip je wilt niet donder op dan, de pot op. Als waar is dat belastingen innen een ramp is.. Sorry hoor hier betaal ik vol op dus no probs by me om ze te redden a.u.b. niet zeg!

d8hetniet | 07-07-15 | 23:56

@Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:44
Welnee. We gaan de islam eruit gooien.
Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:50

Los van alles is DAT het beste idee. De euro en griekenland gaat alleen maar over geld. Het verwijderen van ongewenste haat-vormen gaat over bescherming van Westerse normen en waarden. Dat is veel belangrijker.

Vogelbeest | 07-07-15 | 23:56

@Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:50
Ik doe mee, want boeken, kennis, ontwikkeling, vooruitgang en de overdracht daarvan aan onze kinderen zijn het hoogste goed van onze beschaving.

Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:55

Websites Zoals Zerohedge Maken Alles Spannend Met Veel Hoofdletters In Hun Koppen En Tweets.

Dat hele Griekenlandverhaal is een ziek spel, waarbij belastingbetalers in de hele EU telkens veel geld storten, dat voor het grootste deel bij banken terechtkomt.

En dat is wat er moet stoppen. Alleen geen hond, althans te weinig honden, hebben dat door.
Triest verhaal.

Guy Veropzoudten | 07-07-15 | 23:55

La Bailaora | 07-07-15 | 23:45
Wat een onzin. De grieken hebben van meet af aan geprofiteerd van de euro. Alleen al omdat ze door hun vervalste cijfers en te rooskleurig beeld van hun economie hun drachmes aan een veel te voordelige omruilvoet hebben kunnen omwisselen naar de euro. Het zijn de grieken die de eurolanden uitgezogen hebben en niet andersom.

sad | 07-07-15 | 23:54

@Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:44
Pinnen kunnen ze daar nu al niet meer. Het werkelijke probleem is ook bij jou nog niet geland. Als de grexit niet gepaard gaat met krediet om de rente en aflossing te blijven voldoen dan hebben alle nationale banken, de ECB voorop, een acuut liquiditeitsprobleem. (Solvabel zijn ze al 7 jaar niet meer - hoe ze dat weten weg te toveren is best knap).
Dan houdt de valuta gewoon op te bestaan. En afwikkeling van de schuldenberg die overblijft mag de Europese belastingbetaler gaan betalen. (Lees: JIJ). Dus hier gebeurt van alles. In elk geval gaat het veel geld kosten. In welke munt is nog even de vraag. Ik denk D-mark, maar zou ook Dollar kunnen worden.

Stormageddon | 07-07-15 | 23:54

@Gina

Slaap lekker

MathiasRots | 07-07-15 | 23:53

@Elmauro | 07-07-15 | 23:44
De Griekse schuld is namelijk wel met dat geld toegenomen, ondanks dat ze (bijna) geen cent hebben gezien. En ze moeten er ook nog eens rente over betalen, terwijl JK de Jager het op de markten voor 1,5% leende, kregen zij de eis er 5% rente over te moeten terugbetalen.

Waar denk je anders dat de verlagingen van de Europese bank exposures vandaan komen?:
www.zerohedge.com/sites/default/files/...

Lees eens:
www.gewoon-nieuws.nl/2015/06/pers-en-p...

La Bailaora | 07-07-15 | 23:52

sad | 07-07-15 | 23:47
Sparen is ook niet goed voor de economie , lenen moet je en schulden maken dat is goed .

Eurotokkie | 07-07-15 | 23:52

@Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:44
Welnee. We gaan de islam eruit gooien.

Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:50

Weet je wat 1 zo'n eurotop bijeenkomst kost? Gewoon het invliegen van leden van de europese unie alleen al, onkosten, onderbreking bespreking en wat nog meer.

Die toppen moeten stoppen. Staatsburg en die hele kutkliek mag opdoeken. Sinds dat het aan de gang is kost het 200 euro miljoen per jaar om van de ene plek naar de andere plek te verhuizen!! En dat gaat maar door ... www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/11/...

Anoguurder | 07-07-15 | 23:49

Qua griekenland vind ik alles best, als er maar geen cent extra meer heen gaat. Het heeft nu wel genoeg gekost en alleen een debiel als Jan-Kees de Jager kan bedenken dat een land met 3% export en 97% import ooit in staat gaat zijn om terug te betalen.

++++++++++++

Los daarvan is een muntunie een goed idee. Met een neuro en een zeuro.
de Neuro is voor NL, Scandinavie, Duitsland, Vlaanderen, Oostenrijk en Tsjechie. Eventueel die eilandbewoners.
De Zeuro is voor Wallonie en alles wat daar onder zit.

Vogelbeest | 07-07-15 | 23:49

@ad melkert | 07-07-15 | 22:57
Het probleem is de muntunie. Werkt niet en zal nooit werken.
Des te eerder men dit wil inzien, des te lager de prijs zal zijn voor Nederland. Wij hebben deze Kafkaëske toestanden helemaal niet nodig als land zijnde.
Desmoulins | 07-07-15 | 23:02.

.

het heeft ook te maken met verschillend achtergronden inzake werkspirit, spaardeugden, etc. Maar de munt had in de oude situatie de mogelijkheid om hiervoor per land te corrigeren. Dat kan dus nu niet meer. Correcte opmerking dus van jou.

ad melkert | 07-07-15 | 23:48

woordgrap van de dag | 07-07-15 | 23:10 |
Er is genoeg bedacht maar de echte machthebbers, de creeerders van het geld, juichen dit natuurlijk niet toe.
We hadden de banken, die we gered hebben van het geld voor de Grieken, failliet moeten laten gaan een paar jaar geleden en de macht (deels) terug moeten pakken.
Maar dat zal enkel lukken wanneer de kritische massa van het volk dit beseft.

En voor Italie, Frankrijk, Portugal, Malta en Spanje.... Ik kan u aanraden om de videobeelden van Griekenland goed te analyseren voor een betere exit strategie. Succes!

zevensprong | 07-07-15 | 23:47

@Old_Spice
Hear Hear

MathiasRots | 07-07-15 | 23:47

julie zijn aan het doom denken , de zilvervloot komt binnen kort met stoom binnen , de rente zal weer stijgen en de huizen prijzen gaan tot het oneindig naar boven .
en dat allemaal door de griek , die mogen we zeer dankbaar zijn trouwens die opvolgert is een echte linkse marxist die gaat nog minder door dan de gene die is opgestapt dijselbloempot heeft weer op het verkeerde paard/ezel gewed

witchmaster | 07-07-15 | 23:47

Makkelijk roepen dat de banken maar bankroet moeten gaan als je zelf geen euro spaargeld hebt. Sowieso komt bankroet van de banken toch op de overheden neer gezien de garantieregelingen. Het is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn: zij die niets te verliezen hebben, hebben het meest voordeel bij chaos. Het zijn dan ook de grootste uitlokkers van oorlogen.

sad | 07-07-15 | 23:47

@La Bailaora | 07-07-15 | 23:34

Die banken hebben niet het geld dat bestemd was voor Griekenland achterover gedrukt, de Grieken hadden als eerste dat geld zelf geleend bij die banken om daarmee zwaar boven hun budget te kunnen (blijven) leven.
Toen ze dat niet meer konden terugbetalen is de EU helaas de schulden gaan overnemen ipv gewoon Griekenland toen al failliet te laten gaan.
Nu willen de Grieken nog steeds niet genoeg bezuinigen om binnen hun budget te blijven en verlangen ook nog kwijtschelding van hun schulden en €29 miljard om de leningen die ze kwijtgescholden willen hebben af te kunnen betalen!

gina (fictieve naam) | 07-07-15 | 23:47

Van mij mag er een grote strik om, maar ik zie het toch niet gebeuren.

Lewis | 07-07-15 | 23:46

@Piet Karbiet | 07-07-15 | 23:43
Ik word er nogal verdrietig van. Zie ook mijn reactie aan vaas klaak.

Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:45

@Elmauro | 07-07-15 | 23:37
De elite besloot Griekenland erbij te halen, juist om het te kunnen uitkleden en te beheersen. En om het geld uit de rijke zones te zuigen onder het mom van 'crisis', zoals de 'naheffingen'. Dat is nog maar het begin. Leer mij het ESM kennen.

We zien de grootste roof uit de geschiedenis voor onze ogen plaatsvinden.

La Bailaora | 07-07-15 | 23:45

@La Bailaora | 07-07-15 | 23:41

Kunt u ziet wat jarenlang EU-populisme met 'schapen' doet.

En over tien jaar: 'Wir haben das alles nicht gewusst'

Dop in Osaka | 07-07-15 | 23:45

Ja Zondag weer eens een Eurotop en een week later nog 1 en dan nog 2 of 3, er komt geen eind aan.
Het lukt maar niet om die bal in het lege doel te schieten.

Eurotokkie | 07-07-15 | 23:44

@La Bailaora | 07-07-15 | 23:41
Waarom zou dat geld van die bailouts ook maar één enkele Griek moeten bereiken. Dat hadden ze geleend weet je nog, om allemaal leuke dingen van te doen, zonder dat het kon.

Toen moest het terugbetaald worden en dat konden ze niet. Het blijft fout dat de belastingbetalers opdraaien voor het ongebreideld lenen aan een land zonder terugbetaalcapaciteit door de banken en andere financiële instellingen, maar het geld van de bailouts was nooit voor de Griek bedoeld, die had dat namelijk daarvoor allang opgemaakt.

Elmauro | 07-07-15 | 23:44

Oh ik hoor ze nog lachen, die eurofielen, een paar jaar geleden toen Wilders zei dat we dat geld nooit zullen terugzien, en dat de EU één groot mislukt project is. De economen van VVD, PvdA, D66, CDA, GL verklaarde iedereen voor gek die beweerde dat de situatie niet houdbaar was, dat een Grexit de enige oplossing was. En nu dan? Waar zijn deze helden? Deze eurofielen? Waar blijft ons geld nu dan? Bovendien, waar halen deze mensen het GORE lef vandaan om zo te spelen met onze toekomst? De toekomst van onze kinderen, onze kleinkinderen! Vieze vuile kut eurofielen, ga je schamen, en hard!

Old_Spice | 07-07-15 | 23:44

@Stormageddon | 07-07-15 | 23:41
Welnee. Als we de Grieken geen overbruggingskrediet geven, hebben de Gieken een probleem. Kunnen ze niet pinnen en gaan de banken daar failliet.

Hier gebeurt dan niets.

Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:44

"had" omhoog gooit @23:43

Stormageddon | 07-07-15 | 23:44

@vaas klaak | 07-07-15 | 23:39
Zoiets had ik nog onder mijn post geschreven, maar ik werd daar zo verdrietig van, dus maar weggelaten.
Waarschijnlijk is elke herinnering aan onze beschaving over een paar honderd jaar uitgewist. Want dat is de core business van de islam.

Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:44

@Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:29
-
Dan zijn er geen boeken meer.
Die zijn al 20 jaar eerder vakkundig door ISIL op de Dam verbrand.
Herstel, het Petra Stienengat.

Piet Karbiet | 07-07-15 | 23:43

Deze hele circus dient maar één ding; het laat uiteindelijk zien hoeweinig macht politici eigenlijk hebben zonder hun oorlogsapparaat en vliegende bommen. Ze kunnen met jou geld smijten maar ze stellen helemaal niks voor zonder dodelijk geweld of de dreiging er van!

tattooboer | 07-07-15 | 23:43

@Dop in Osaka | 07-07-15 | 23:41
Daar Jean-Case de Jaeger helemaal gelijk in.

Stormageddon | 07-07-15 | 23:43

@Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:35
idd, nu is het als Griekse staatsschuld doorgeschoven, nog wel door het ondemocratische kabinet onder Papademos, die ooit vice president van de ECB was...

En dan krijgen de Grieken de schuld.

La Bailaora | 07-07-15 | 23:42

@Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:35
Dan hebben wij dus volgende week geen geld meer. Letterlijk niet. Geen valuta, geen munt. De nada. Ik heb nog wat zilveren rijksdaalders en een rekening bij De Bank Of Scotland die dan wel in Ponden zal worden omgezet, en daar kan ik dan nog een paar maanden op leven maar dan houdt het op. Dat worden hamsterweken bij alle supermarchés - metzonder kassa.
Gelukkig is het voor veel groenten al bijna oogsttijd.

Stormageddon | 07-07-15 | 23:41

@Stormageddon | 07-07-15 | 23:28

Jaren geleden heeft EU-crimineel JanKees de J al per ongeluk zich verraden in Buitenhof. Hij gaf toen aan dat een land nooit meer de EMU kan verlaten omdat dit de hele ENU zou omver trekken (LOL)

Nou staat deze crimineel vooral bekend om zijn valsheid in geschrifte en zijn populistische gelieg maar ik denk dat hij die keer toch echt de waarheid sprak.

Dop in Osaka | 07-07-15 | 23:41

mmmm beetje wat fout gegaan tijdens het neer plempen excuus dames en heren (nu het nog kan)

witchmaster | 07-07-15 | 23:41

Varoufakis, die zich in recordtijd bij iedereen onmogelijk heeft gemaakt, geen fuck heeft bereikt
@Muxje | 07-07-15 | 23:34
Dat je je onmogelijk maakt bij de grootste maffia bazen is een plus. Plusje voor Varoufakis dus.

Leer eens wat joh:
www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/06/...

www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=goldman+s...

Je begrijpt nog steeds niet dat die 'naheffingen' van Rutte aan Brussel komen van dezelfde jongens? Nog steeds niet in de gaten dat je wordt uitgekleed? En dat dat geld voor die bailouts nog nooit een enkele Griek heeft bereikt (maar de banken), behalve wat smeergeld voor wat politici voor de tijd van Shiriza?

La Bailaora | 07-07-15 | 23:41

@Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:29
Maak je geen zorgen. over een paar honderd jaar is zowel westerse democratie alsmede haar oorspronkelijke bevolking verleden tijd. Afhankelijk van hoe stompzinning de dienstdoende moslims tzt zijn, bestaat er uberhaupt geen documentatie van de wereldgeschiedenis meer, of zal dat er één zijn waarin die haatbaarden immer glorieus de alwetende verteller waren en credit nemen voor alles waar die naïeve blanke sukkel ooit zo hard voor gewerkt heeft.

vaas klaak | 07-07-15 | 23:39

Bij een Grexit kunnen we die "competente denkers en graaiers" ook gelijk deur de straten van Brussel gaan jagen.En meteen hun salaris met rente terug gaan eisen.

kneuterzak | 07-07-15 | 23:39

@Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:38
vandaar de aanhalingstekens.

Elmauro | 07-07-15 | 23:39

nog nooit te nimmer zijn er een stelletje(wanabee) leiders uitgelachen , zelfs merkel de freule wordt al een tijdje niet meer serieus genomen .
zowel de italiaan en spanjool + portugees kijken met ARGUS ogen hier na dis kan wel eens het einde van het einde zijn waar wij voor minimaal 100 miljard de boot in gaan (als we er in blijven)

witchmaster | 07-07-15 | 23:39

@Piet Karbiet | 07-07-15 | 23:26
bedoel je De Zieke Man?

Elmauro | 07-07-15 | 23:38

@Dop in Osaka | 07-07-15 | 23:32
Welnee. De Grieken blijven gewoon euro's gebruiken.

Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:38

@Elmauro | 07-07-15 | 23:37
Ik heb nooit om de (politieke) EU gevraagd.

Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:38

@Nonkel Frituur | 07-07-15 | 23:23
Het is natuurlijk een typische linkse reactie, maar hij heeft nog gelijk ook. "Wij" (Europa) waren zo stom die luie bliksems erbij te laten.

Elmauro | 07-07-15 | 23:37

Misschien ben ik iets té politiek geëngageerd om te vragen voor een livestream?

DEreaguurder | 07-07-15 | 23:36

@Stormageddon | 07-07-15 | 23:34
De banken die Griekenland geld hebben geleend zouden inderdaad bankroet moeten gaan, ja. Zo hoort dat in het kapitalisme.

Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:35

@Eurotokkie

Inderdaad Hotel California

MathiasRots | 07-07-15 | 23:35

Kennelijk geen behoefte meer aan het blikken Dijsselpoen
op naar de gouden Drachme 2.0

Berthe | 07-07-15 | 23:34

@Nonkel Frituur 23:23: Inderdaad, en het gekke is dat GS hem en zijn kornuiten nog steeds de hemel in prijzen. Zoals de "briljante" en "gehaaide" onderhandelaar Varoufakis, die zich in recordtijd bij iedereen onmogelijk heeft gemaakt, geen fuck heeft bereikt, en schielijk ("tactisch"?) de benen heeft genomen toen de door hem gewenste uitslag uit het referendum rolde. Maar ja, iedereen die zich tegen Europa verzet is blijkbaar automatisch een held en een genie.

Muxje | 07-07-15 | 23:34

Niks overbruggingskrediet. Oxi.
@Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 22:51

Dan gaat de ECB failliet. En de nationale banken. En de private Europese banken. Dan komt er volgende week ook geen eurobiljet meer uit Nederlandse pinautomaten. (Nog even afgezien dat de "systeembanken" weer door de overheid met jouw geld gered moeten worden. Althans, die lulkoek werkte de vorige keer ook, dus dat zal wel weer geslikt worden.)

Stormageddon | 07-07-15 | 23:34

@Stormageddon | 07-07-15 | 23:28
Juist.

Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:33

@Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:24

Denkt u, als we de berichten moeten geloven niet (IMF). Maar mocht dat zo zijn, dan zal de Griekse regering in het uiterste geval met een tijdelijk noodgeld kunnen gaan werken, wat dan later tegen Eur... sorry Drachnes kan worden ingewisseld.

Griekenland kan ook net zoals in 2012 zelf haar Euros' (stiekem) gaan drukken maar de persen schijnen nu onder visuele controle te staan door kettinghonden vanuit de ECB.

Dop in Osaka | 07-07-15 | 23:32

Stormageddon | 07-07-15 | 23:28
You can check out anytime you like, but you can never leave.

Eurotokkie | 07-07-15 | 23:31

Ik snap dat het vreemd klikken doet maar ik zou me nu persoonlijk behoorlijk om de tuin geleid voelen als er nu geen grexit komt. Maar goed oorlog komt er toch wel binnen 10 jaar.

Veel Vaak | 07-07-15 | 23:31

Eigenlijk zou iedereen die op het einde van de maand een zeuro over heeft, moeten in staking gaan totdat deze plantrekkerij afgelopen is. Wij werken voor een straks waardeloze euro en de grieken ondertussen maar feesten op hun overwinning op de eu.

sad | 07-07-15 | 23:30

Ik vraag me altijd af hoe de wereld waarin wij thans leven over een paar honderd jaar in de geschiedenisboeken terecht zal komen.
Hoe zal de geschiedenis oordelen over landverraders als den Uyl, Kok, Zalm, Balkenende en Rutte?
Zij staan immers aan de wieg van de ondergang van Nederland en de ondergang van dit continent.

Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:29

Nonkel Frituur | 07-07-15 | 23:23
Het was helemaal geen probleem maar dit is ontstaan door hebzucht van de EU leiders , vooral Frankrijk en Duitsland dachten gouden bergen te verdienen aan Griekland .

Eurotokkie | 07-07-15 | 23:29

Er is geen GREXIT-scenario. Juncker lult uit z'n nek. De verdragen voorzien niet in een exit en er is de afgelopen 7 jaar nooit serieus aan gedacht. Dat scenario moet in de komende 4 dagen in elkaar gesleuteld worden en dan moet volgende week de Bundestag akkoord gaan voordat er überhaupt een Europese deal gesloten kan worden.
Ik kan al voorspellen wat het Duitse parlement gaat zeggen.
Dit is einde oefening en dat besef is bij de EU-commissie en de eurogroep nog niet geland.

Stormageddon | 07-07-15 | 23:28

@Ars Vivendi | 07-07-15 | 22:51
Een peuterspeelzaal is er niks bij.

Rest In Privacy | 07-07-15 | 23:27

De EU is de Oude Man van Europa tegenwoordig.

Piet Karbiet | 07-07-15 | 23:26

Bad Karma | 07-07-15 | 23:09
De ellende van die arme, meelijwekkende man is niet onze schuld maar die van de grieken en van tsipras! De kapitaalvlucht uit griekenland is sinds het aantreden van tsipras in een verhoogde versnelling gekomen en sinds zijn boycotten van de overeenkomsten, helemaal logsgeslagen. Als hier morgen een bankrun is, gebeurt hier net hetzelfde. Of dacht u misschien dat al ons spaargeld daar in de banken op ons ligt te wachten? Stop dus met het vervalsen van de probleemstelling met valse, bedriegelijke emoties, hoe schrijnend de toestand moge zijn. Bankensysteem is gebaseerd op vertrouwen. Dat dit er niet meer is in Griekenland, is volledig hun eigen schuld en in extremis die van tsipras.

sad | 07-07-15 | 23:26

@Van Duyvenbode | 07-07-15 | 23:23
Juist, ja. Eens.

Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:26

Als we dan toch terug gaan naar de Gulden, dan graag wel alle prijzen even maal 0,45 doen, om het een beetje betaalbaar te houden allemaal heh... Want een Subway broodje van 17,63 gulden gaat mij ietwat te ver

Handsomeboy | 07-07-15 | 23:25

@Dop in Osaka | 07-07-15 | 23:22
Niemand gaat de grieken een overbruggingskrediet geven. Laat ze maar olijven eten.

Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:24

i-Wonder | 07-07-15 | 23:18

Griekenland kan niet uit de EU worden gezet. Het kan alleen zelf vertrekken.
De EU is bankroet, de hele EU. Want heel Z-Europa kan zijn schulden niet betalen. Het spel is voorbij voor de EU.

Van Duyvenbode | 07-07-15 | 23:23

Daarnet nog een late reactie van Tsipras gezien toen hij op weg was naar zijn hotel. "Het is geen Grieks probleem", zei hij, "het is een Europees probleem".
En dan maar zitten grijnzen, ons in ons gezicht uitlachen.
Wat een typische arrogante linkse eikel. Hij vervuilt onze Brusselse lucht.

Nonkel Frituur | 07-07-15 | 23:23

@Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 22:51

Strak plan man!... vraag is, wie gaat het ze dan geven?
IMF (met druk vanuit de VS) of Rusland? Zoals u heeft kunnen lezen heeft Rusland (Putin) dit al aangeboden.

Het kan ook zijn dat eind van de week het Griekse leger gaat ingrijpen en nieuwe verkiezingen afdwingt... geeft weer weken, zoniet maanden uitstel.

Wie weet zien we dan na de politieke zomervakantie van Baalen op een plein in Athene staan, belovende dat de EU volledig achter de Grieken staat :-D

Dop in Osaka | 07-07-15 | 23:22

@Hulporganisatie
Ben het er niet mee eens maar hij is wel heel grappig.

flame_me | 07-07-15 | 23:22

@Kapitein Stijlvol | 07-07-15 | 23:10
Messerschmitt ?

Piet Karbiet | 07-07-15 | 23:22

@Real Dutch Meat | 07-07-15 | 23:09
Men laat je dénken dat de Rus en de haatbaarden onze vijand zijn...

De werkelijke vijanden zijn onze leiders.

La Bailaora | 07-07-15 | 23:21

USA wil oorlog op Europees grondgebied. Lekker makkelijk. Laat ze daar maar aan de andere kant van de plas de tyfus krijgen. Ook die horken in Brussel. FAAL van het vierde rijk. Socialisme werkt niet.

Ronnie uit Helmond | 07-07-15 | 23:20

@woordgrap van de dag | 07-07-15 | 23:10
https://www.youtube.com/watch?v=Gc2en3nHxA4

Methylfenidaat | 07-07-15 | 23:20

Mooi, dat is hopelijk nr. 1. Het wachten is op de volgende. Kan mij niet snel genoeg gaan. Laat die ballon knappen. Zal wel even chaos worden ben ik bang, maar dat moet dan maar. De groeten allemaal.

Hyperventilator | 07-07-15 | 23:18

@Van Duyvenbode | 07-07-15 | 23:07
Dat is precies de reden dat Griekenland uit de EU gezet wordt. En terecht.

i-Wonder | 07-07-15 | 23:18

@Kapitein Stijlvol | 07-07-15 | 23:10
Of Marcel Gelauff, de Adolf Eichman van Hilversum misschien?

Handsomeboy | 07-07-15 | 23:18

Grexit: Wangedrag wordt beloond...

Hulporganisatie | 07-07-15 | 23:17

@roze_bril | 07-07-15 | 23:03

Natuurlijk praten de Amerikanen niet mee, die (af)luisteren alleen mee - oh ja en waarschuwen.

Dop in Osaka | 07-07-15 | 23:15

@Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:13
en 'heeft' is 'hebben'

Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:15

Al die toppen, al dat gezuig, straks weer een top. Het is een beschamende vertoning geworden, en levensgevaarlijk voor het hele politieke establishment in Europa. Iedere boerelul kan zien dat ze in Brussel zich geen raad meer weten. Het is echt een comedia dell'arte geworden, die hele EU. Een bananenrepubliek waardig.

Van Duyvenbode | 07-07-15 | 23:15

Als vader van vier kinderen weet ik dat ik nooit een straf aan ze moet beloven die ik niet kan of wil uitvoeren.

Elmauro | 07-07-15 | 23:15

Real Dutch Meat | 07-07-15 | 23:09
En dan te bedenken dat alles in gang is gezet door het Verdrag van Maastricht, en wat waren ze blij.

Eurotokkie | 07-07-15 | 23:15

Werken in loondienst tot je 70e in Nederland betekent straks ook gewoon afgeserveerd worden op je 51e en daarna nooit meer op niveau aan de bak kunnen komen, laat staan wat het lot van half ZZP' end Nederland is. Gelukkig zijn onze Islamitische badgasten te ijdel om de klotebaantjes aan te nemen, dus wij staan straks, in de bloei van onze midlife crisis, allemaal de plees te schrobben met onze blote mannen klauwen voor 10% boven het minimumloon.

Handsomeboy | 07-07-15 | 23:15

Het meest tragische is nog dat ieder weldenkend mens dit ver voor de invoering van de Euro heeft zien aankomen. Dat stabiliteitspact (FUCK!) en die 3%procentsnorm voor het begrotingstekort is speciaal bedacht voor Griekenland om ze mee te laten doen in de eurozone.
Fuck Gerrit Zalm en alle andere landverraders die dit land ongevraagd in deze afgrond heeft gestort.

Ars Vivendi | 07-07-15 | 23:13

'Including humanitarian aid...'
Vraag me af of het Griekse leger het zover laat komen.

Dop in Osaka | 07-07-15 | 23:13

Tsipras: doorgaan, vooral doorgaan!

MathiasRots | 07-07-15 | 23:11

Denk eens na mensen , Amerika wil dat de Grieken in de eurozone blijven en dit zal ook gebeuren.
De Russen hebben namelijk plannen met Griekenland zodra de EU de Grieken laat vallen en daar zijn de
Amerikanen niet blij mee.

Eurotokkie | 07-07-15 | 23:11

Timmermans?
Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:07
Bijna goed, ik dacht zelf aan Rudy Carrell.

Kapitein Stijlvol | 07-07-15 | 23:10

Geld. We hadden er nooit aan moeten beginnen. Fascinerend dat er in al die eeuwen nooit iemand is opgestaan die daar een briljant (lees: beter) alternatief voor bedacht heeft. Misschien is dit een mooi moment om dat alsnog te doen? Want laten we eerlijk zijn: het fenomeen geld begint nu toch aardig z'n failliet te bewijzen. We hadden er nooit aan moeten beginnen.

Rest In Privacy | 07-07-15 | 23:10

De EU is zeg maar iemand met aids die je met een paracetamol beter probeert te maken.

gijs geluk | 07-07-15 | 23:09

USA VS Rusland.
Het oude liedje.
Wereldoorlog drie is aan alle kanten aan het oprukken.
De Rus en de haatbaarden zijn onze vijand.
De grote opruiming komt eraan.

Real Dutch Meat | 07-07-15 | 23:09

@catastrofus | 07-07-15 | 23:00

Uit de Eurozone laten treden -wat alleen kan door uit de EU te gaan maar dat terzijde, is de enige echte oplossing voor Griekenland. Het huidige systeem is niet houdbaar.
Al die bail outs waren er niet om Griekenland economisch weer op te vijzelen; was louter eigenbelang van de EU en private schuldeisers.

Desmoulins | 07-07-15 | 23:09

Die Grieken man, vreten maar een beetje souvlaki, dansen sirtaki, gooien hun hele servies aan flarden en liggen maar een beetje de hele dag van ons geld in de zon ouzo te zuipen. Dat is denk hoe de gemiddelde reaguurder Griekenland en zijn inwoners ziet.

www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/articl...

Bad Karma | 07-07-15 | 23:09

de verdragen houden geen rekening met een exit, de euro was onomkeerbaar. Dus nu gaat juncker ook al tegen z'n eigen verdragen in. Hoe betrouwbaar ben je dan als bestuurder?
Griekenland zal dat gaan aanvechten, dat wordt een interessante rechtszaak.

deluiegriek | 07-07-15 | 23:09

Ik kreeg vandaag 0,54% loonsverhoging.
Zo blij dat ik in deze neo-liberale heilstaat leef, waar je als hardwerkende Nederlander 1000€ beloofd wordt en 0.54% krijgt, jawel met terugwerkende kracht.

En de BTW op arbeid die 6% was is sinds 1 juli 21% de de staat gaf zich een verhoging van 15%.
Ik snap wel dat die Grieken zo'ń beleid niet willen.
Mogen wij ook een referendum??????

Frankasd | 07-07-15 | 23:08

De EU heeft een levensgroot probleem. En dat is de Griekse schuldenberg die dat land nooit kan terugbetalen. Dijs wil een terugbetalingsregeling van 30 jaar. Gaat never nooit gebeuren.
De EU komt niet uit op een schuldensanering, een kwijtschelding van (een deel) van de schulden. Dat was Griekenland. Daarna komt de rest van Z-Europa en Frankrijk: die willen ook schuldenreductie. Oh oh oh. De EU is in de eigen val gelopen.
De EU is toast. EU = dead man walking.

Van Duyvenbode | 07-07-15 | 23:07

Tot ze hervormen en betalen mogen ze alle asielzoekers opvangen, dat lijkt me een prima deal. Dan houden wij ook wat geld over wat we dan weer aan hun kunnen geven..

tiku99 | 07-07-15 | 23:07

@Kapitein Stijlvol | 07-07-15 | 23:06
Timmermans?

Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 23:07

Juncker, de meest enge man sinds die andere enge man met Duitstalige achternaam.

Kapitein Stijlvol | 07-07-15 | 23:06

Uiteindelijk betalen wij, hardwerkende Nederlanders gewoon tot ons 70e extra #Eurotax. Alleen wordt het natuurlijk nooit zo genoemd. Babyboomers, Goldman Sachs én Sophie in't Veld: bedankt! Ook namens de drie generaties na ons.
.
Lekker trouwens die meespringende twitterfeed. Namens alle Iphone gebruikers: zet eens uit.

de Voorzittert | 07-07-15 | 23:05

GTFO Griekenland the fuck out!
fuck de Europese unie, ik hoop dat Griekenland lekker weer zelfstandig word en meerdere landen dat gaan doen.
ben niet zo'n voorstander van dat hele gedoe van Europese unie mensen opdringen met allerlei rare regels En vervolgens ook nog is verplichte politieke islam accepteren als het niet snel genoeg gaat.
wat mij betreft fikt die hele zooi daar af.

gijs geluk | 07-07-15 | 23:04

Oh ja dat fabeltje over de Amerikanen weer. Net of die mee praten.

roze_bril | 07-07-15 | 23:03

@ad melkert | 07-07-15 | 22:57

Het probleem is de muntunie. Werkt niet en zal nooit werken.
Des te eerder men dit wil inzien, des te lager de prijs zal zijn voor Nederland. Wij hebben deze Kafkaëske toestanden helemaal niet nodig als land zijnde.

Desmoulins | 07-07-15 | 23:02

Deruut met dat zooitje. En snel een beetje.

GameOverBro | 07-07-15 | 23:01

Oeps, bovenstande was bedoeld voor Desmoulins.

catastrofus | 07-07-15 | 23:00

Wat wil je dan doen? Bv 3500 miljard (10 x de huidige schuld) stoppen in een land met een regering die nog niet eens over hun eigen economie willen/kunnen nadenken?

catastrofus | 07-07-15 | 22:58

Het dingetje met de ESM, wat via het EFSF de deur al openhield voor een dealtje van 144,6 voor het rederendum ???
Of zit er helemaal naast?:
www.esm.europa.eu/press/releases/efsf-...

SyntaxError | 07-07-15 | 22:58

Ongetwijfeld 20k per hoofd per eurotop. Lekker cashen zo. De productieven betalen wel..

realiteits.waanzin | 07-07-15 | 22:58

Ach der zitten nog minimaal 5 landen in deze club die min of meer dezelfde problemen gaan veroorzaken. Het probleem zit niet bij de landen die er nu bij zitten , maar bij degenen die ze hebben toegelaten. Met willens en wetens een ongeloofwaardige geloofsbrieven werden ze met open armen ontvangen. Maar ja macht is een doel op zich geworden (waarschijnlijk mede op verzoek van de USA).

ad melkert | 07-07-15 | 22:57

Ik kan zondag niet. Maar geen probleem, haak wel in bij de volgende alleralleralleralleralleralleralleralleraller laatste endgame.

Botte Hork | 07-07-15 | 22:56

Zoek het lekker uit daar met je oxi. Geen cent meer naar die charlatans!

Muggenmepper | 07-07-15 | 22:56

bord.

nietverdervertellen | 07-07-15 | 22:55

Stelletje eikels. Ze willen de Griekse schuld op ons hoog en veul terecht gepresenteerd wordt.
Fuck de Grieken en fuck Brussel. Alleen Griekenland in de eurozone. Er hoort geen andere deal te zijn.

nietverdervertellen | 07-07-15 | 22:54

Om Wilders maar even te citeren, eerst een Grexit en dan een Nexit. Ik zou er blij mee zijn. Onstabiel zooitje dat hele Euro-gebeuren.

Toetsiemonster | 07-07-15 | 22:53

Speelbal van Brussel en van Obama.
Wat is de EU toch een zegen voor ons allen.
De Grieken gaan dus weer door de knieën voor de zoveelste afbraakronde. Van de drup weer in de regen.

Desmoulins | 07-07-15 | 22:53

Niks overbruggingskrediet. Oxi.

Lewis Lewinsky | 07-07-15 | 22:51

Het is gewoon een dierentuin, die verzamelde EU 'leiders'.

Ars Vivendi | 07-07-15 | 22:51

Gezellig, wie steekt de BBQ aan?

Handsomeboy | 07-07-15 | 22:50

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken