Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Filosoof: Drank & Drugs is zombiemuziek

Hilarisch stukje flutopinie in NRC.Next van filosoof Toine Janssen over bovenstaand nummer Drank&Drugs. Hij begint zijn betoog over hoe fascistisch Electronic Dance Music is met de woorden "voor een leek als ik" en het wordt daarna niet beter. Beetje zoals mensen die zeggen "ik heb me nooit verdiept in de islam maar toch vind ik mijn mening hierover belangrijk genoeg voor een opiniestuk in een dagblad". Toine vergelijkt Ronnie Flex met Mozart en concludeert vervolgens dat Ronnie Flex slechte muziek maakt. Niet als in 'smaak', maar als in 'moreel inferieur'. Wow, Toine, chill! De uitsmijter: "Als ‘shortcut’ naar een muzikale kick snijdt EDM ook de weg af naar soorten muziek die wél moreel verrijken. Ik zie niet hoe een kind of puber van ‘hardstyle’ tot rijkere muziek komt – zoals je nog wel van Sinatra naar Gershwin kwam, of van Elvis naar blues, jazz en folk." Dit is zo zot, dat we geeneens tegenargumenten kunnen verzinnen. Maar dat is Wouter Steenbeek in de FiPo op NRC Junior onder de LOLpinie van Toine toch gelukt. Wouter sloopt Toine op legendarische wijze. Lees die FiPo, hij is briljant en zegt alles wat wij wilden zeggen, maar omdat we Joop.nl niet zijn hebben we hem niet hier simpelweg gecopy-paste-jat. Laten we allemaal naar Toine Janssen, filosoof, wijzen en hem nalachen als hij voorbij loopt op straat.PS NRC.NEXT WAAROM DE FUCK PLAATSEN JULLIE DIT SOORT OP ALLE FRONTEN TOTALE NONSENS? Voor de clicks zeker, stelletje clicksletten.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

niet-Gezond | 04-07-15 | 14:14

-weggejorist-

niet-Gezond | 04-07-15 | 14:14

-weggejorist-

niet-Gezond | 04-07-15 | 14:12

Clicksletten, die mag ook per acuut naar de Dikke v D.

Jan Boel | 04-07-15 | 10:16

Waar een universitaire studie al niet toe kan leiden; mijn god, ik lijd hevig onder onze intelligentsia.
Dit is geen grap, dit is kietelen.

Zoltan | 04-07-15 | 05:23

Ik vind het een goed nummer, maar goed, Mozart kent mij dan ook niet.

PollekePot | 04-07-15 | 02:45

De Libertariër | 03-07-15 | 20:54
Maar dat muziek een morele waarde heeft, en dat is wat meneer de moralist beweert, is daarmee niet gezegd. Muziek staat niet in dienst van de moraal.

Schoorsteenveger | 04-07-15 | 01:14

Dat mensen dit zelfs muziek durven te noemen. Het is gewoon buitengewoon triest.

Abu Plofbaard | 04-07-15 | 00:48

Hahaha.. wat een kneuzen daar bij de Nrc.next. Dat ze dit plaatsen. Maar dit is een parodie hè?

mindless | 04-07-15 | 00:10

Makiwokki | 03-07-15 | 19:45 YW!

Willianus Wortelus | 03-07-15 | 21:37

Hier het woord muziek gebruiken is hetzelfde als iemand met het Down Syndroom schaakgrootmeester noemen als hij/zij mens-erger-je-niet speelt.
Het is allemaal 15 in een dozijn. Ik luisterde als 10 jarige naar Bowie's Low. Wist ik veel dat dat album U2, Red Hot Chili Pepers, Coldplay, The Cure, Oasis, Blur, Pixies, Nirvana etc ed geïnspireerd heeft.
Ronnie Flex is muzikaal niets meer dan een vuursteenvonkje op de muzikale zon. Daar heb ik de NRC, nog een grijze wollen sokken filosoof niet voor nodig om in te zien.

LogicaOverwintAlles | 03-07-15 | 21:34

zo die Wouter weet van wanten, ook nog even een Karlheinz Stockhausen noemen in je betoog, chapeau!

zhirek | 03-07-15 | 21:21

Correctie: verstandelijk. Blijft lastig voor buitenlanders.

De Libertariër | 03-07-15 | 20:56

De filosoof heeft volkomen gelijk. Met muziek heeft het allemaal niets van doen. Spastisch bewegen op zielloze electronische pulp, waarbij verheerlijking van alcoholisme en drugsgebruik centraal staat. Wansmaak van de bovenste orde. Inderdaad zombiemuziek voor verstandelijke gehandicapten.

De Libertariër | 03-07-15 | 20:54

@Ars Vivendi | 03-07-15 | 15:27
Meneer Steenbeek heeft voor dit alles doorgestudeerd, dit is zijn vakterrein wat wordt verdedigd: www.musiqolog.nl/

Inferi0r | 03-07-15 | 20:50

En hij heeft nog gewoon gelij ook.

T.Stark | 03-07-15 | 20:29

Het is politiek correct om uitingen in de trant van drank&drugs te prijzen. Zeker als mensen afkomstig lijken uit ‘prachtwijken’, en er ook nog een multicultureel tintje aan zit. Dan heb je al snel het ideale VARA-onderwerp. Die filosoof hierboven, is misschien wel erg politiek incorrect. Verder moet juist poltiek correct elke muziekstijl gelijkwaardig zijn aan elke andere. Zoals politiek correct ieders mening over van alles gelijkwaardig is aan ieders andere. Zoals politiek correct elke cultuur en wereldbeschouwing gelijkwaardig is aan elke andere (vandaar ook dat hardnekkig politiek correct vasthouden aan de ‘religie van de vrede’). De moderne cultuur lijkt totaal behekst door dit soort relativisme. Maar waag het niet al te nadrukkelijk te wijzen op de moderne Westerse cultuur als verre te prefereren boven heel veel andere cultuur. Want dan word je politiek correct bijna gelyncht.

Benedict Broere | 03-07-15 | 20:21

dat de jeugd naar simpele zombie muziek luisterd klopt vaak, de dames/heren (ligt eraan wat je leuk vind he) in de clip zijn vaak genoeg een reden om een liedje leuk te vinden, ikzelf ben nogal gevoelig voor snoeiharde hard/frenchcore maar sinds ik wat ouder aan t worden ben luister ik ook naar andere muzieksoorten ten eerste en ik hoop dat dat echt zo is door een stukje ontwikkeling en wijsheid, en ook omdat er in die zombie muziek vaak samples gebruikt worden uit andere muziekstijlen, films en tv

DeMaurice | 03-07-15 | 19:54

basweetutwel | 03-07-15 | 19:35
Dezelfde soort lamlendigheid, maar in creativiteit tien keer beter.
www.youtube.com/watch?v=E3kgjzUsDeg
Dat van die ‘drank & drugs’, dat had een dingetje kunen wezen van Koot & Bie, even tussendoor, als persiflage. Maar ja, Koot & Bie. Nooit van gehoord waarschijnlijk.

Benedict Broere | 03-07-15 | 19:52

@Willianus Wortelus | 03-07-15 | 19:04
Ik had m op vinyl, maar ik ben m kwijt en ik wist de naam niet meer
THX M8

Makiwokki | 03-07-15 | 19:45

LOL! Blijf het een geweldig nummer vinden. Zie voor het eerst nu de clip, fantastisch!

basweetutwel | 03-07-15 | 19:35

Van de Beatles naar de Stones. Van de Stones naar Vaya con Dios. Van Vaya con Dios naar hardstyle en van hardstyle weer maar Michel Fugain. Acda en de Munnik vind ik ook leuk. De Ducktales theme song kan ik ook waarderen. Ik ben blij met mijn muzieksmaak.

Stork | 03-07-15 | 19:05

een uitermate zwakdenkende filosoof; best wel bijzonder

Risingson | 03-07-15 | 19:02

Ach, laat ze. Stel je wilt artiest worden, of laat ik het anders zeggen, je wilt beroemd worden zonder veel inspanning, maar je kunt helemaal niks - je kunt niet dansen, niet zingen, geen instrument vasthouden, geen noten lezen, laat staan liedjes componeren, en je bent te dom voor de kassa en te ongedisciplineerd voor vuilnisman, dan is er toch nog hoop voor je.
Je kunt namelijk nog altijd rapper worden. Al wat je moet doen is met een ontevreden smoelwerk in de microfoon boeren over respect en de jeuk aan je lul. Meer is het niet. Is het niet fantastisch?

hardhorendhert | 03-07-15 | 18:54

Je kunt prima van Drank en Drugs naar Rainy Day Woman gaan van Bob Dylan. "Everybody must get stoned."

Droop | 03-07-15 | 18:49

Na 5 keer zag ik dat het niet Hans Teeuwen was op die lantaarnpaal.

Handsomeboy | 03-07-15 | 18:47

Heel veel muziekgenres zijn op hun retour of uitontwikkeld. Edm, klassiek, jazz, soul r&b, pop/rock. Allen zijn ze een voorbeeld hiervan. Dit geldt ook voor de filmindustrie uit Hollywood. Toine constateert wellicht terecht dat op dit moment weinig interessante muziek wordt ontwikkelt maar edm heeft volgens mij de afgelopen 20 jaar veel gebracht (op cultureel, maar zeker op technisch en economisch gebied). Overigens is geen enkele stijl verheven tov een ander. Toine is gewoon een ouwe linkse moralistische gutmensch en durft nauwelijks in de spiegel te kijken om te kunnen constateren dat hij een oude lul aan het worden is, dit reageert hij dan weer af via zo'n prutswerk in Nrc. What's new.

Imprimatur | 03-07-15 | 18:46

Lang stuk. De krant moet vol. Volstaan had: wat een kutliedje

Skyeisthelimit | 03-07-15 | 18:33

Wim Denkbaar | 03-07-15 | 17:56 Mogelijk ziet men het later als een zuivere uitdrukking van volks nihilisme.

Benedict Broere | 03-07-15 | 18:00

Het is inderdaad zwakzinnige paupermuziek. Maar om daar nu meteen vèrgaande sociaal-culturele conclusies aan te verbinden...

Wim Denkbaar | 03-07-15 | 17:56

Toine Jansen heeft eind jaren zestig een afslag gemist.
www.youtube.com/watch?v=OSRCemf2JHc
Je zou elektronische instrumentale muziek inderdaad hedonistisch kunnen noemen. Maar die onoverbrugbare afstand tussen elektronische en klassieke muziek, die bestaat niet. Wat vindt Jansen van Ravel's Bolero? Machinaal en ééntonig, een klein beetje a-tonaal hier en daar. www.youtube.com/watch?v=DYJPw0n4IDE (Pro tip: Niet je geluid harder zetten in het begin)

Ooit_huisregelneef | 03-07-15 | 17:49

@hotnot | 03-07-15 | 16:41
Volgens de nazis was jazz decadente Amerikaanse negermuziek en inferieur aan de grote morele klassieke muziek cultus van het Derde Rijk. Het Derde Rijk was tenslotte ook moreel heel hoogstaand vanwege hun hoge muzikale cultuur.

Jezus_Boeddha | 03-07-15 | 17:44

@Schoorsteenveger | 03-07-15 | 17:16
Precies. Of Lenin die zo van Mozart hield hoewel die muziek eigenlijk 'bourgeois' was en niet proleterig genoeg. Leer me ze kennen, die klassieke muziek rakkers. Ome Adolf hield veel van Wagner en Bruckner. Dat laatste vind ik wel vreselijk want Bruckner was een naieve gelovige katholiek en had veel last van de gemene kritieken van Johannes Brahms.
Zo, ben ik cultureel genoeg?

Jezus_Boeddha | 03-07-15 | 17:42

@IQmin100 | 03-07-15 | 16:20
Olivia Lonsdale zou ik dertig jaar geleden best hebben willen ontmoeten.

Jezus_Boeddha | 03-07-15 | 17:37

@duitse herder | 03-07-15 | 15:47
Ik zag je al staan.
--
https://sevafrica.files.wordpress.com/2014/12/kini.jpg

Mark_D_NL | 03-07-15 | 17:37

Je bedoelt Zo raak dat we een keer met de bek vol tanden staan. Muziek is het niet te noemen

angrybird | 03-07-15 | 17:36

Rap, hip hop, drank en drugs, het meeste is zwaar overschatte niksigheid die in Pauw en De Wereld Draait Door gevierd wordt alsof het het nieuwste geniale betreft dat we allemaal moeten aanbidden en overstelpen met prijzen en Gouden Kalveren. De oorspronkelijk Rap, dat had nog wat. Maar daarna ging het allemaal alleen bergafwaarts. www.youtube.com/watch?v=lJ_UOiV8okg

Benedict Broere | 03-07-15 | 17:33

Het is helemaal niet nodig dat wij bang zijn voor de islam of IS of Griekenland of greet
Dit geluidje is het bewijs, onze cultuur blijkt zojuist vernietigd.

Skunk57 | 03-07-15 | 17:28

@Vredige libertariër | 03-07-15 | 15:43
Dat is dus gewoon gelul! Ja, er wordt veel gesampled en ja, er wordt ook veel meuk gemaakt, maar de bewering dat er niet geëxpirimenteerd wordt is gewoon onzin.
edm is overigens een term bedacht door de amerikanen en is niks anders dan de commerciele big-room eenheidsworst die in de top 40 terug is te vinden (avicii, hardwell, afrojack lezen jullie mee) en is dus geenszins een verzamelnaam voor electronische muziek.

GOEM | 03-07-15 | 17:25

doskabouter | 03-07-15 | 15:52
Zeg mini prehistorisch OS. Zoek eens op cynisme, ironie en sarcasme.

Feynman | 03-07-15 | 17:16

"Het is echter volkomen natuurlijk om in muziek menselijke deugden te horen."
Ik weet niet of dat wel zo natuurlijk is meneer Janssen, laat staan "volkomen" natuurlijk. Wat hebben muziek en moraal me elkaar gemeen? Niets.
Moest denken aan die kampbeul die overdag joden de gaskamers in joeg, en dan 's avonds temidden van zijn gezin met tranen in de ogen naar Beethoven zat te luisteren.

Schoorsteenveger | 03-07-15 | 17:16

Ik dacht eerst dat dit nummer een parodie was ofzo.
Man man man wat slecht.
Dom Tokkie volk.
En drugs wordt inderdaad belachelijk gepromoot.
Die muzieksmaak waar Toine Jansen over zeurt boeit me niet. Maar het wereldbeeld dat in deze clip wordt neergezet is wel heul treurig. Enkeltje bijstand voor deze losers.

Bastie | 03-07-15 | 17:06

Waar gaat het heen met de wereld,geen moraal meer,satan is zo blij met al die domme,onwetende mensen die nergens geen besef meer van hebben.De bijbel zegt al dat zijn mensen ten onder gaan aan een gebrek aan kennis... Illuminatie poppetje deze gast man,gelukkig komt er snel een einde aan deze wereld....

tim2608 | 03-07-15 | 17:02

Mijn sociale klasse is beter en dus mijn muziek ook! Dat soort geluid is een gebrek aan je eigen opvoeding of die van je kinederen

angrybird | 03-07-15 | 16:51

@Snackbar van Allah | 03-07-15 | 16:37
En ik wens jouw een diminutie* toe....
--
(*proportionele verkleining van de noten)

Mark_D_NL | 03-07-15 | 16:47

Ik luisterde vroeger praktisch alleen hardstyle maar nu ook net zo graag naar klassiek en bekende classic-rocknummers hoor.

Drefbon | 03-07-15 | 16:46

-weggejorist-
hero_of_heaven | 03-07-15 | 15:47

Sorry hoor.

hero_of_heaven | 03-07-15 | 16:45

@Snackbar van Allah | 03-07-15 | 16:37
Computerherrie? Wat is een elektrische gitaar?

Mark_D_NL | 03-07-15 | 16:44

Wat een tering herie

Brabantsbeste | 03-07-15 | 16:41

Maar dit is toch eigenlijk net zoiets als de kulturkammer ? Zoals jazz voor de duitsers toen een verachtelijk genre muziek was, met noch een vleugje racisme erbij. Mis ik hierbij eigenlijk wel een beetje.

hotnot | 03-07-15 | 16:41

@ Misschien leer je dan dat eenvoud misschien wel de knapste kunst is die er bestaat. En dat die eenvoud die Tiesto laat horen misschien wel veel knapper is dan de meest ingewikkelde klassieke stukken. Amice!
Mark_D_NL | 03-07-15 | 16:32

Eenvoud is het behouden van het meest essentiële voor muzikale spanning.

Bij Tiesto is niets essentieels. Er is niks geleerd, niks geïnspireerds en niks origineels aan die computerherrie. Dat je er soms even lekker op los kunt gaan, maakt het geen kunst. En al helemaal geen muziek.

Maar goed, jij zult ook wel geen verstand hebben van kwintencirkel, fuga's, etc. En dan verdien je gewoon Tiesto en De Toppers.

Nogmaals - gemarketeerde troep, net als de McDonald's.

Snackbar van Allah | 03-07-15 | 16:37

... en mocht Jezus nog niet deaud zijn, dan zou die er ook tegen zijn. Toch een argument dat ontbreekt in de argumentatie van de filosoof.

Zyprexa20mg | 03-07-15 | 16:34

Je bedoelt Zo raak dat we een keer met de bek vol tanden staan. Muziek is het niet te noemen

angrybird | 03-07-15 | 16:33

@--sql error-- | 03-07-15 | 16:28
Het is een filodoof......

Mark_D_NL | 03-07-15 | 16:33

Ik heb eerder dit jaar maanden aan een stuk alleen klassiek geluisterd op m'n werk. Lekker ontspannend en kan me er goed bij concentreren.

Nu, in aanloop naar Dominator, draai ik Angerfist grijs.

Wat dan?

RickN | 03-07-15 | 16:33

@Snackbar van Allah | 03-07-15 | 16:21
"het schandknaapje van Tiesto kan eenieder maken in twee weken tijd"... Ha..ha. Net zoals mensen zeggen dat ze wel even iets maken wat net zo succesvol is als who's afraid of red, yellow and blue. Jij bent een echte kunstkenner!
--
Hier een linkje naar "wie is er bang voor rood, geel en blaauw...https://en.wikipedia.org/wiki/Who's_Afraid_of_Red,_Yellow_and_Blue
--
Misschien leer je dan dat eenvoud misschien wel de knapste kunst is die er bestaat. En dat die eenvoud die Tiesto laat horen misschien wel veel knapper is dan de meest ingewikkelde klassieke stukken. Amice!

Mark_D_NL | 03-07-15 | 16:32

populaire muziek is altijd al kudt geweest. is bij elke generatie zo, al duizenden jaren. Dat zou hij als 'filosoof' moeten weten.

--sql error-- | 03-07-15 | 16:28

- Het verschil tussen van Mozart genieten en van Hardwell is het verschil tussen lachen om een grap en lachen omdat je gekieteld wordt. -

Kerel filosoof heeft gewoon gelijk. Die ongeïnspireerde computerherrie van het schandknaapje van Tiesto kan eenieder maken in twee weken tijd en Garageband.

Het is de marketing waardoor iedereen gaat denken dat het geweldig is, maar in essentie: achterlijke bagger.

Snackbar van Allah | 03-07-15 | 16:21

Ik begrijp niet waarom Janssen een heel artikel nodig heeft. Je kunt het beknopt formuleren: het geluid van een koe die aan de diarree is, is melodieuzer dan Drank&Drugs.

Lentehaas | 03-07-15 | 16:20

Alleen heeft hij wel een punt. Kunst en vermaak reflecteren en beïnvloeden hun respectievelijke maatschappij. Het is geen toeval dat er aan de ene kant steeds meer realitymeuk op de televisie is en dit soort mongoloïde nummers hits worden, terwijl aan de andere kant het zgn. 'vrije Westen' in een identiteitscrisis zit die ons steeds meer cultureel, moreel en financieel uitholt.

Het is enkel zijn manier van redeneren die beter kan. Veel van dezelfde kritiek kan op blues en jazz afgevuurd worden, en één of ander lomp rapnummertje meteen met Mozart vergelijken is natuurlijk meer dan een beetje pretentieus.

Nesterov | 03-07-15 | 16:20

tonnie jansen heeft de afgelopen 60 blijkbaar onder een steen geleefd, en weet niks van muziekgeschiedenis.
Tonnie, begin hier maar www.youtube.com/watch?v=HW-n6GWFAvI , en verdiep je dan een paar jaar in de rijke historie van NL'se electronische muziek. Als je bij Speedy J bent aanbeland en minimal begrijpt dan zul je wel door hebben dat je je *proest* filosofische wijsheden dient te herzien...

--sql error-- | 03-07-15 | 16:16

Er wordt als sinds mensenheugenis over drank en drugs gezongen op allerlei indirecte manieren, maar nu in een tijd waarin men gewoon zegt cq zingt waar het op staat wordt er ineens schande over gesproken door mensen die er gewoon niet mee om kunnen gaan met hun tere zieltjes.

Surrealiteit | 03-07-15 | 16:14

@hotnot | 03-07-15 | 16:00
Ik zou der doen, mits 18+ en met instemming he..

dat_is_niet_mijn_IP | 03-07-15 | 16:11

maar besef wel dat dat smaak is en subjectief.
cabbit | 03-07-15 | 16:01
Dat is ook niet helemaal waar natuurlijk. Rap ligt jou niet, geef je zelf aan, toch zal jij als leek toch ook kunnen horen en zelfs deels uitleggen waarom NWA of Wu tang clan beter is dan dit www.dumpert.nl/mediabase/6665016/a3037...

Vredige libertariër | 03-07-15 | 16:06

@cabbit | 03-07-15 | 16:01
Goede smaak is niet subjectief! Rotzooi gaat niet over het genre maar over de onmiskenbare rommeleigenschappen binnen een bepaald genre.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 16:06

@hotnot | 03-07-15 | 16:00
Ondeugende mondje? Goedkoop porno mondje zal je bedoelen.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 16:04

Analoog daaraan: Snijdt confettibode NRC.next ook niet de weg af naar meer diepgaander journalistiek?

seven | 03-07-15 | 16:03

punk 2.0

larie | 03-07-15 | 16:03

Hoe kun je in vredesnaam filosofie studeren, en dan zoiets intens doms opschrijven? Het lijkt wel een 1 april grap. Ik vind ook niet alle muziek genres even mooi, en prefereer bijvoorbeeld dance en klassiek doorgaans boven rap of jazz, maar besef wel dat dat smaak is en subjectief.

cabbit | 03-07-15 | 16:01

Het is dan ook kutmuziek voor zombies. En ik ben er maar wat blij mee want die zombies hebben we hard nodig om de straten aan te vegen en plees schoon te schrobben. Dan hoef ik dat niet te doen.

sinar2 | 03-07-15 | 16:01

@duitse herder | 03-07-15 | 15:47
Werken is voor de dommen.

Montgomery Burns | 03-07-15 | 16:01

Maar Olivia Lonsdale is toch wel lekker ? Met dat ondeugende mondje ?

hotnot | 03-07-15 | 16:00

De games hebben het gedaan? Ga weg ouwe zeur!
doskabouter | 03-07-15 | 15:52
Dat was sarcastisch, kun je redelijk makkelijk herkennen ook... Hij denkt volgens mij niet echt dat GTA een massamoordenaar is.

Vredige libertariër | 03-07-15 | 15:58

-weggejorist-

De Lopende Lintworm | 03-07-15 | 15:57

Ik moest toch wel lachen toen ik mijn dochter (ze is nog minderjarig) dit nummer zag mee blèren op een festivalletje, omdat ze een keertje met papa mee mocht vanwege het ontbreken van een leeftijdsgrens. Hier haakte ik maar op in en met; "... en NIX en NIX !!" Ik vond het wel humor.

Betweetert | 03-07-15 | 15:56

@duitse herder | 03-07-15 | 15:47
Een Deense secretaresse zou 40 jaar geleden nog wel tot wilde fantasiën kunnen leiden maar, vandaag de dag?

Rest In Privacy | 03-07-15 | 15:56

Oude mensen die zich zorgen maken om de smaak van de jeugd, het is van alle tijden, zo blijkt weer.

Met de zin "Het plezier van EDM is gebaseerd op stimulus-respons, niet op het begrijpen van muzikale beweging" diskwalificeert hij zich volledig als iemand die met de verkeerde lichaamsdelen muziek tot zich neemt. Niet met Soul en Cojones maar d-e-n-k-e-n-d. Je ziet direct voor je hoe zo iemand danst.... if ever... brrr enge man. Tight, very tight arse.

IQmin100 | 03-07-15 | 15:54

@necrosis | 03-07-15 | 15:52
Uit eigen tuin/balkon?

Rest In Privacy | 03-07-15 | 15:54

Feynman | 03-07-15 | 15:43

De games hebben het gedaan? Ga weg ouwe zeur!

doskabouter | 03-07-15 | 15:52

@hero_of_heaven | 03-07-15 | 15:47
*Broccoli in oren stopt*

necrosis | 03-07-15 | 15:52

Het is trendy en zo hebben we zo vaak dingen voorbij horen komen waar we later niks meer van horen. Leuk liedje, typisch zomer hitje helemaal niks mis mee!

Toetsiemonster | 03-07-15 | 15:51

Overigens is deze plaat duidelijk een gevolg van de arbeidsmarkt, en de hitte natuurlijk.

johoost | 03-07-15 | 15:51

Dus dance of edm snijdt de route naar klassiek af? De herbewerking van Adagio for Strings van Samuel Barber buedt tich echt een venster. m.youtube.com/watch?v=Cxj0H8TnpaM En zo zijn er talloze klassieke werken die gepopulariseerd werden.

seven | 03-07-15 | 15:51

De dance en top40 troep uit de jaren '90 waren expliciter en seksistischer. Blijkbaar nooit een probleem, nu moet iedereen maar overal een mening over hebben. Plaat is best oké, voor het eerst dat naast het werk van de jeufdvantegenwoordig dat een vorm van hiphop enige creativiteit in zich heeft. Een zeldzaamheid in Nederland.

johoost | 03-07-15 | 15:50

"Voor leken als ik is de versplintering van elektronische dansmuziek (EDM) in tientallen genres behoorlijk onbegrijpelijk."

Aaah, dat verklaard een hoop.

Nu weekend, tijd voor een EDMpje. Prettig weekend Toine

t warme zuiden | 03-07-15 | 15:49

Slaat de plank theatraal mis en applaudisseert voor zichzelf. Dat doe je een CV niet aan.

BlakeMiddle | 03-07-15 | 15:49

Werk nu buiten, zwembroek met zonnebril. Met een tafelbel om de secretaresse te activeren.

duitse herder | 03-07-15 | 15:47

-weggejorist-

hero_of_heaven | 03-07-15 | 15:47

Slechte muziek vind ik eigenlijk nog een eufemisme.
Ik hou van een heel breed scala qua muziek, van klassiek tot hardstyle, van trash metal via rap en symfonische rock terug naar dubstep en uiteindelijk eindigend in de ouwe zwarte jazz en blues.
Zelfs big band, country en folk kan me aardig vermaken van tijd tot tijd.
Maar dat ronnie flex kutmuziek maakt klopt wat mij betreft vrij aardig.
Beter dan het eufemisme "slechte muziek"

guillaume | 03-07-15 | 15:46

Och, je kan het ook als een puberdingetje zien dat meedeint op de perversiteiten die onze moderne maatschappij nu eenmaal met zich meebrengt. Zoiets als darkrooms.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 15:44

Ik denk dat er wel verschil is tussen muziek als kunst, en muziek als product om een bepaalde markt mee te bevredigen. Ik denk alleen niet dat dit nummer nou zo'n goed voorbeeld is van dat laatste. Nickelback bijvoorbeeld, heeft wel eens toegegeven puur de muziek te maken die ze maken, omdat ze een gat in de markt zagen en gewoonweg probeerden gemakkelijk geld te verdienen door hun 3-akkoorden grunge te maken.
Dit is meer een grappig liedje, waar die 2 jongens nooit miljonair van zullen worden, en dat waarschijnlijk ook nooit voor ogen gehad hebben.
Hardstyle is overigens wel een beter voorbeeld, het kenmerkt zich door veel jatwerk, letterlijk gekopieerde deuntjes uit andere genres, en dus weinig creativiteit en expirimentele nummers, want als je expirimenteerd, dan is het niet meer eentonig, en is het dus per definitie geen hardstyle meer.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle electronische muziek, massive attack, the prodigy, st. germain, dat kun je toch moeilijk allemaal onder dezelfde noemer "EDM" scharen als de 13 in een dozijn hardstyle meuk.

Vredige libertariër | 03-07-15 | 15:43

Zo, trek maar door de plee !

de Goudvis | 03-07-15 | 15:43

Juist. Net zoals de Beatles als langharig tuig de verloedering van de samenleving in gang gezet heeft, en het spel Grand Theft Auto meer moorden op zijn geweten heeft dan de Koran. Allahu Ackbar. Het vrijdaggebed is bijna beëindigd, dus de eerste berichten rond veldslagen in de Haagse ghetto in het volgende topic.

Werkeloosheid, honger en antisemitisme, samen met een vleugje wraak.

Feynman | 03-07-15 | 15:43

Toine heeft in een ding wel gelijk, 'tis een simpel schijtnummer. Verder, een filosoof met een mening, tja...

R-W | 03-07-15 | 15:42

Van drank en drugs word je een zielloze zombie, daar zit wat in.

carramba | 03-07-15 | 15:42

"De week is nu al meer dan rond
En wij hebben uitgescheten heel veel stront
En het concert hou ik tot voor Parijs heet
Daar kalk ik het neer bij de eerste scheet"
- Wolfgang Amadeus Mozart -

Simon_GS | 03-07-15 | 15:42

Wouter kan lekker schrijven. Aannemen

PopperFlopper | 03-07-15 | 15:38

Volgens mij kan deze man Paul Witteman wel een hand geven. Dat is ook zo`n "sociaal snobist".
Waarom kun je dit niet leuk vinden, maar tegelijkertijd ook genieten van Madlib, Zappa of Stravinsky. Net of het ene het andere uitsluit. Dat is pas kortzichtig.

roze_bril | 03-07-15 | 15:33

@Fijnstoffer | 03-07-15 | 15:27
Je bent nog vergeten dat het vrijdag is.....

necrosis | 03-07-15 | 15:29

deze kudtmuziek krijgt veeeeels te veel aandacht naar mijn inziens.

giovanni erkelens | 03-07-15 | 15:29

ik vind dat hij grotendeels wel gelijk heeft.

trenthopper | 03-07-15 | 15:28

Wat een lange fipo van meneer Steenbeek!

Ars Vivendi | 03-07-15 | 15:27

Godsammekraken | 03-07-15 | 15:24
Omdat GS niet Joop.nl is. Staat gewoon in het artikel.

Igor Putkin | 03-07-15 | 15:27

Het is warm, ramadan en de arbeidsmarkt is niet best, dus Toine Janssen is een wat verwarde man.

Fijnstoffer | 03-07-15 | 15:27

Dit is volgens die flippo dus moreel verheven: youtu.be/qFbaBAIO_2M

Conservativist | 03-07-15 | 15:26

Elke keer weer blij dat ik m'n abonnement op het NRC heb opgezegd.

Yellow_Fever | 03-07-15 | 15:26

Manmanman wat een ongelofelijke lariekoek uitkramende zweefteef die Toine. Hilarisch!

Willianus Wortelus | 03-07-15 | 15:25

Blijft een lekker nummertje :)

FredPretRaket | 03-07-15 | 15:25

Fipo's kunnen dus wel gewoon relevant en inhoudelijk sterk zijn.

Igor Putkin | 03-07-15 | 15:25

Ik bewaar mijn drank & drugs tot de vrijmibo.

rara | 03-07-15 | 15:24

".. Lees die FiPo.."

Moeten we dat zelf gaan opzoeken? Waarom geen linkje?

Godsammekraken | 03-07-15 | 15:24

Wie is hier nu de " clickslet" Quid? :D

SyntaxError | 03-07-15 | 15:23

Toine vergelijkt een McChicken met een Coq au vin van de traiteur, en zegt dan dat ze bij McD niet kunnen koken. Gelukkig weet ik nu dat Toine niet geheel bij zinnen is.

rara | 03-07-15 | 15:23

Met dit stukje heeft Kwit meneer Toine Jansen orden van grootte belangrijker gemaakt dan nodig.

Godsammekraken | 03-07-15 | 15:22

Jannes is ook folk, ook al issie nog zo gewoon gebleven.

Rest In Privacy | 03-07-15 | 15:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken