Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rapport: NAM wist in 2013 van risico's aardbevingen

aardbevingsgrafiekje.pngInteressant rapportje. In 2013 liet NAM onderzoeken wat de risico's zijn op aardbevingen in Groningen. Bovenstaand grafiekje is een prima samenvatting van dit rapport van 243 pagina's. Korte uitleg: P50, P10 en P2 betekenen 50%, 10% en 2% kans op een aardbeving van onderstaande omvang, magnitude is Schaal van Richter en PGA is Peak Ground Acceleration. Waarvoor deze Wiki-tabel weer toereikend is qua "oh dat". Kortom, NAM wist dat er een 2% kans was op een aardbeving van 5,3 op de schaal van Richter en/of een Peak Ground Acceleration die door mensen ervaren wordt als gewelddadig met zware schade. En 50% kans op een aardbeving van 3,9 op de schaal van Richter en/of een Peak Ground Acceleration die verwaarloosbaar is. Wat bewezen is, want over dat soort aardbevingen horen we nog wel eens. Inmiddels is de gasbel dicht gedraaid, maar de NAM wist dus in 2013 al welke risico's het nam door het leegpompen van de Groningse gasbel. Ongeveer, want [NUANCE-ALERT] de methodes om dit berekenen zijn niet honderd procent nauwkeurig. Al met al lekker bezig, NAM. Willens en wetens risico's nemen met de Groningse bevolking en als er dan zorgwekkende rapporten binnenrollen net doen of er niks aan de hand is. Chronisch woedende Groningers met hooivorken en fakkels in de foyer, dat is wat jullie verdienen.

Reaguursels

Inloggen

KazVandam | 25-06-15 | 10:57
Ars Vivendi | 25-06-15 | 10:45
"NAM weet sinds 1963 van bodemverzakkingen in Groningen -
Waarschuwingen geuit door ir. Meiborg" www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2015/feb...

Het verbaast mij dat dit nieuws is, dat de NAM iets wist wat in 2013, terwijl het risico een halve eeuw eerder al bekend was. Het lijkt wel alsof de nieuwe waarheid, -dat we pas sinds de bevingen van 2012 ons realiseren dat het zwarte goud een keerzijde heeft- Maximaal aan de man gebracht moet worden, het nieuwe evangelie.

Tenzij je natuurlijk zo`n rijksambtenaar of politicus bent die aanneemt dat een bodemdaling van een meter tot anderhalve meter een proces is wat volledig vrij van ruis, fluctuaties en bevingen verloopt. Dergelijke utopische processen ontbreken bijna volledig in de natuur. Die mensen mogen van mij anderhalve meter naar beneden springen en hun enkel breken.

Het winnen van het gas is een politieke keuze in alle openheid en de leed in Groningen is weloverwogen geaccepteerd door de Kamers, alle kabinetten en de samenleving. De staat claimt bijna 90% van de opbrengst, maar wijst voor de imagoschade en de rekening liever goedkoop naar de NAM.

De staat streek 263 miljard op, en waadde zich als Sinterklaas in Groningen toen het een miljardje mee gaf aan Minister Kamp om het gepeupel mee te besprenkelen.

Feynman | 26-06-15 | 12:05

Weet je wat nou het allerleukste is? Niet alleen Groningen, maar vanaf zeg maar de Noordzee tot onderhand de Baltische staten gedraagt het overgangsgebied van de ijskap van de laatste ijstijd naar het vaste land zich als een nabibberende duikplank. Iets met smelten en het relatief plots wegvallen op de ondergrond van de gewichtsdruk van de ijsmassa. Soort memoryfoameffekt. Der Spiegel had er een paar weken geleden een verhaaltje over in hun wetenschapsabteilung. Aardbevingen komen voor in het hele gebied, ook in wat nu de Noordzee en Oostzee is. Het probleem is dus niet zozeer die gasboringen alleen... Ice Age moet verboten worden!

F. von Zeikhoven | 25-06-15 | 17:00

Groningen hebben 0 invloed in Den Haag. Van alle provincieen hebben ze de minste lobby, en het inwoneraantal is gewoon te laag om via de verkiezingen iets te bereiken. Daarbovenop komt dat ze van oudsher graag onderdanig zijn aan Vadertje Staat. Het zielige is dat ze het minste geld terugkrijgen uit de gasopbrengsten, zelfs Limburg krijgt meer, maar goed die hebben een veel betere lobby bij het kabinet.

martymcfly | 25-06-15 | 14:49

De NAM nam dus 10% risico op een aardbeving met deze kracht. Deze was op slechts 1km diepte, wat ondiep is waardoor de beving met een 'PGA'van 0,36 zwaarder is op het maaiveld dan vergelijkbare bevingen met kracht 5. Lorca earthquake, 9 doden, 400 gewonden, gebouwen/kerken ingestort. en.wikipedia.org/wiki/2011_Lorca_eart...

seven | 25-06-15 | 12:56

De domheid regeert belasting met terugwerkende kracht heffen, kind kan bedenken dat dit niet kan.
In Parijs hebben taxichauffeurs door hoe je dit elitaire varkentje moet wassen, afgelopen met de uitbuiting de beuk erin.
Nu hier nog tot positieven komen.

gebrokenvleugel | 25-06-15 | 12:18

Geef mij maar een islam topic,of een topic over didi.

swassannuf | 25-06-15 | 12:08

@Petrus de Rewa | 25-06-15 | 10:39
inderdaad. De schaal van Richter is gemaakt voor een bepaalde diepte die bij Groningen bij lange na niet gehaald wordt. Je moet eens de tabel erbij pakken en deze andersom bekijken: kijken naar de schade die ontstaat bij een beving én dan pas kijken naar de magnitude die erbij hoort. Dan zie je plots hele andere uitkomsten.

deluiegriek | 25-06-15 | 12:02

Kamp en gas is nu eenmaal niet zo'n gelukkige combinatie, dat is zeventig jaar geleden al bewezen.

Kapitein Stijlvol | 25-06-15 | 11:57

@Petrus de Rewa Bronnen zijn er legio, de bewoners, ambtenaren op de betrokken gemeentehuizen, Heidemij landmeters, gepensioneerd NAM personeel. Na hun pensionering praten ze wat makkelijker, om redenen die Mathijs hierboven aangeeft.

Temporary Passenger | 25-06-15 | 11:52

Voor al die lieden die zeggen die groningers moeten niet zeuren, had "onze" gasbel onder de randstad gelegen en deed de bodem daar nu hetzelfde had U dan ook zow geredeneerd.... onze politici doen dat dus, die denken tis niet bij ons dus laat maar.....

Umberto die trotzoni | 25-06-15 | 11:49

@Temporary Passenger | 25-06-15 | 11:07
En nog steeds voorzien zo'n 30.000 medewerkers hun levensonderhoud vanuit de aardgasproductie! Daar waar in het Noorden van het land de banen al niet voor het oprapen liggen. Niemand, maar dan niemand lijkt hier rekening mee te houden dat het stoppen van projecten en het terugdraaien van de gaskraan banenverlies opleverd!

Mathijs van Oudkerk | 25-06-15 | 11:42

Heb niet anders verwacht.

sjefdelimbo | 25-06-15 | 11:21

Meten is weten, maar ja als je pas een paar jaar meet weet je niet wat voor een aardbevingen er verwacht mogen worden in een periode van 100 jaar.

BiggyBizzy | 25-06-15 | 11:21

Ja en in Limburg hebben ze elk jaar overstromingen, in het Oosten tukkers en in het Westen heel veel criminele lichtgetintiërs.
Lijkt me dat de ellende zo netjes verdeeld is in het land.

sinar2 | 25-06-15 | 11:20

@Temporary Passenger | 25-06-15 | 11:07
Bron? Ik ben benieuwd.

Petrus de Rewa | 25-06-15 | 11:20

Gewoon naar die rechter van gister gaan. Je weet wel degene die het Nederlands beleid bepaalt. Gegarandeerd succes.

roze_bril | 25-06-15 | 11:19

Het is een misvatting om te denken dat er in Groningen allemaal grote grotten in de grond zitten waaruit gas is weggepompt. De holtes zijn klein maar wel de oorzaak voor aardbevingen. De gatenvuller gaat dus niet helpen.

Het getuigd van weinig statistisch inzicht om een overschrijdingskans van 50% of 10% of 2% als hoog of laag aan te merken als hier geen periode aan is verbonden. 50% overschrijdingskans per week is nogal wat anders dan de 50 jaar die hier wordt aangehouden. Voor P50 betekent dat eens in de 90 jaar, voor P10 eens in de 475 jaar en P2 is eens in de 2475 jaar.

HermanDeHermit | 25-06-15 | 11:19

ik wist in 2013 dat nam het in 2013 wist

TDB | 25-06-15 | 11:17

Schaliegas (fracking) heeft de toekomst. Niet voor het knikkertje waar we op wonen natuurlijk. Daarvoor is het niet zo best. Wel voor centjes.

media.commonsensecanadian.ca/wp-conten...

Bad Karma | 25-06-15 | 11:14

Tja als je iets wegpompt dan ontstaat er een leegte en dat gaat vast fout, hoef je niet voor doorgeleerd te hebben.

Beetje hetzelfde als rokers die volhouden dat omdat hun 30 jaar geleden niet gezegd werd dat roken ongezond is ze van niets wisten, en dachten dat het inhaleren van rook zonder gevaren zou zijn.

Je moet wel heel dom zijn om zo te denken.

Grauwe Veen Spuuter | 25-06-15 | 11:13

Kortom: De gouden tijden van de NAM en de staat zijn voorbij.De harmonie tussen winstgevendheid en risico slaan immers door naar het risico.Het is net als met een staat als bv. Griekenland.Jaren van twijfel,ongeloof en reddingsactie's eindigen in armoede en teloorgang.Er zijn zelfs knoeiers zoals Obama die (in G 7-verband) instemmen met het geloof dat eind deze eeuw geen fossiele brandstoffen meer nodig zijn en een Nederlandse rechter die het stijgende CO2 in de lucht,25 % t.o.v 1990 denkt te beperken met zijn hamer.Ik voorspel echter dat we dan middeleeuwse grondgebonden-lijfeigenen worden,die nooit meer kunnen reizen zonder de billenwagen.Geen vliegtuigen,schepen en elektrische auto's en treinen meer.De vele noodzakelijke elektra uit centrale's vervalt immers,want zon,wind en waterkrachtcentrales zijn ontoereikend door gigantisch onrendabel materiaal-verbruik.

dolfi | 25-06-15 | 11:09

NAM wist dit 30 jaar geleden al en kocht boeren af met het SVB beding.

Einde van de Domheid | 25-06-15 | 11:07

En nu een waar gebeurd verhaal. Het is 1958. De NAM is al een tijdje aan het boren in de buurt van Slochteren maar op een bepaalde diepte breken de boren steeds af. Men gaat met het boorgruis naar een granietfabriek een tiental kilometer verderop. De directeur van dat bedrijf ziet direct aam het gruis dat het hier niet om verharde kleilagen of iets dergelijks gaat maar om een granietachtige steensoort. "U moet overgaan op boorkoppen versterkt met diamant" is zijn aanbeveling. Hij vraagt ook nog even wat men daar gaat doen. Naar gas boren, is het antwoord. Maar dan krijg je toch verzakking, is zijn repliek. Hoongelach was zijn deel. Dat gas zit namelijk in poreuze lagen, dat gaat toch nooit verzakken! De rest is historie.

mad love is coming | 25-06-15 | 11:07

Dit was allang bekend. Halverwege de jaren '80 al. De Heidemij -voorloper van Arcadis- verrichtte tweejaarlijks landmetingen door het hele gaswinningsgebied. De landmeters schreven dagelijks rapporten, niet alleen 'landmeettechnisch' maar ook over de scheurvormingen. Eind jaren '80 werd de situatie zo alarmerend, dat de NAM/Fugron, grootscheeps met gecontroleerde onderaardse dynamietontploffingen het hele gebied in kaart bracht. Bewoners konden scheurvorming na de ontploffingen bij de NAM melden. Uiteraard deed de NAM erg moeilijk. Eind jaren '80, ja.
Het rapport verdween, gepensioneerde ambtenaren die de rapporten inzagen weten nog dat tot ieders verbijstering de verzakking minstens 80cm bedroeg. 80cm, ja. De Heidemij liep helemaal binnen op de NAM opdrachten, het latere Arcadis doet nu voor de NAM de bouwkundige onderzoekjes bij de gedupeerde bewoners. De winsten van Arcadis hieromtrent zijn genant en tegelijk hilarisch. En iedereen binnen Arcadis zwijgt, de gepensioneerde projectleiders van destijds ook. Dat krijg je met 10 tot 30 miljard gaswinst per jaar. Velen hebben er prima van geleefd

Temporary Passenger | 25-06-15 | 11:07

In Groningen krijgen ze "gratis" zonneboilers, zonnepanelen enz. De EU doelstelling van ex-Greenpeace zeehond Diederik Samsom moet kennelijk gehaald worden. Een huis dat gestut wordt van groene energie voorzien is volslagen idioot: straks liggen die panelen op een bult ingestorte muren.
Maar ja, het is gratis, heh.
Het vervangen van die huizen schiet om allerlei redenen niet op, ondertussen.
-
En bakstenen huizen gaan nooit aardbeving bestendig worden. Maar ach, NL hoeft zich toch niet te houden aan de EU plicht aardbeving bestendig te bouwen. Nog steeds niet. Heeft Den Haag zelf bedacht.

Raider Twix | 25-06-15 | 10:58

@ Ars Vivendi | 25-06-15 | 10:45
.
@KazVandam | 25-06-15 | 10:37
Trouwens, Feynman was alhier toch van de afdeling NAM-aardbevingen?
Ars Vivendi | 25-06-15 | 10:45
.
Ik mis uw punt volledig...

KazVandam | 25-06-15 | 10:57

ach jaja huil huil, nou dan gaan we toch geen gas oppompen en kopen we het gewoon in Rusland, iedereen blij !

die paar scheuren, nieuwe funderingen en muurtjes kunnen heus wel betaald van de vele miljarden die daar in de grond zitten. maar nee laten we dat maar niet zo doen.

nikkipikki | 25-06-15 | 10:54

Maar, ook de Groningers hebben op dat zooitje in Den Haag gestemd, en ook de Groningers weten dat liegen en bedriegen inmiddels politiek cultureel erfgoed is. Dus hooivorken en fakkels ook in eigen boezem steken a.u.b.

Fijnstoffer | 25-06-15 | 10:53

Die schaal v Richter kun je wel vergeten
in Groningen zijn die bevingen allemaal dicht bij de oppervlakte waardoor je zelfs met een 2.5 nog een enorme schade kunt verwachten.

Berthe | 25-06-15 | 10:52

Plotseling is het niet zo'n gek idee meer om de overheid voor de rechter te kunnen slepen omdat ze haar eigen regels negeert.

rara | 25-06-15 | 10:49

De VVD wil inmiddels de gasimport uit Rusland opvoeren. Altijd een goed plan om jezelf afhankelijk te maken van een man als Putin. En hun vergelijkingen met de gasimport ten tijde van de koude oorlog gaan niet op: waar we nu inzitten is namelijk minder "oorlog" maar ook een stuk minder "koud". Als Putin ons wil zieken door de gaskraan dicht te draaien, dat doet ie dat gewoon, juist omdat het risico op escalatie nu zo laag is.

Aan de andere kant hebben ze wel een punt: we willen geen Gronings gas, geen schaliegas, geen kolen, geen windmolens, geen kernenergie, en je moet uiteindelijk toch wat.

Muxje | 25-06-15 | 10:46

@KazVandam | 25-06-15 | 10:37
Trouwens, Feynman was alhier toch van de afdeling NAM-aardbevingen?

Ars Vivendi | 25-06-15 | 10:45

Ik denk dat het nog leuk parelduiken kan worden als jullie een stagiair de oudere rapporten laat doorzoeken.

2006, verwijzing naar winningsplan: Risicoanalyse bodemtrilling: "De kans op trillingen zijn klein, maar worden niet uitgesloten."

www.rvo.nl/sites/default/files/sn_bijl...

.pdf p. 4.

Petrus de Rewa | 25-06-15 | 10:44

NAM heeft het beleid overgenomen van EU's beste leugenaar Juncker, willens en wetens burgers naaien en kijken of er weerstand optreed en zolang er geen opstand uitbreekt onder de bevolking gewoon doorgaan.

Rest In Privacy | 25-06-15 | 10:41

Flikker toch op man. Je wil toch warm zitten in de randstad? De kamer bepaald of er geboord mag worden of niet. en blijkbaar kan het ons geen zak schelen.

Baron Mc White | 25-06-15 | 10:39

@Project2501 | 25-06-15 | 10:37
Nee, de bevingen in Groningen zijn dichter bij het aardoppervlak, waardoor er verhoudingsgewijs veel meer schade ontstaat.

Petrus de Rewa | 25-06-15 | 10:39

Kan allemaal wel zo zijn, maar als de kraan dicht gaat hebben we gas nodig uit het buitenland en hebben een gat in de begroting. Als je straks koud moet douchen, moet je dan eens kijken wie er met pikvorken en pek buiten staan te schreeuwen. De sympathie van GS en de rest van Nederland voor Groningers is dan net zo vluchtig als uh, gas.

Pieleke | 25-06-15 | 10:38

Zoek ook eens in de eerdere winningsplannen, de tekst is gebaseerd op een eerder plan.

Petrus de Rewa | 25-06-15 | 10:38

Bovenstaand grafiekje ......
.
@Quid: dit noemen wij een tabel...

KazVandam | 25-06-15 | 10:37

Nou nou, 2% kans op een 5.3. Met half zoveel energie als bijvoorbeeld deze: en.wikipedia.org/wiki/2007_Alum_Rock_... waarbij geen gewonden waren en alleen wat spullen van plankjes vallen. Tegen miljarden aan gasbaten, lijkt me niet zo'n moeilijke keuze. Laat die Groningers die schilderijtjes maar elke 10 jaar weer rechthangen.

Project2501 | 25-06-15 | 10:37

Als Nederland nou eens stopt met de export van gas naar Italië?
Die krijgen hun gas veel te goedkoop sinds het begin van de koude oorlog!
We verdienen bijna geen cent op de export, dus dicht die kraan!

necrosis | 25-06-15 | 10:33

Nu de interne rapporten nog uit de onderste la.

Petrus de Rewa | 25-06-15 | 10:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken