Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Inbreker trekt mes, OM onderzoekt bewoners

oie_5PpnNtRwKuAt.gifEen inbreker (32) uit Havelte breekt in bij een echtpaar met kinderen in Steenwijk. Hij wordt betrapt en er wordt gevochten. De inbreker trekt een mes en steekt daarmee de vrouw des huizes in haar hand en de man in zijn nek. Vervolgens krijgt hij een paar rake klappen en kan hij in bedwang gehouden worden tot de politie arriveert. En wat doet het OM? Onderzoeken of het echtpaar strafbaar is. Ja joh, die mensen kregen ongevraagd een inbreker met een mes in huis, zijn gestoken en mogen dat trauma nu verwerken met behulp van een onderzoek van het OM. Net als Zwarte Piet valt dit soort bullshit van ons Openbaar Ministerie niet uit te leggen in Amerika. Even een geshockeerd stelletje juridisch natrappen. Dan ben je als OM net zo'n grote klootzak als die inbreker. Huisvredebreuk van de emoties van dat stelletje, die, laten we dat niet vergeten, niet gevraagd hadden om slachtoffer te worden van inbraak. Bovendien mag het van Mark Rutte, met 'proportioneel' geweld je huis beschermen. En proportioneel is een ruim begrip, wat ons betreft, als er een inbrekende dwaas met een mes begin in te steken op jou en je partner, terwijl je kinderen in huis zijn. Sowieso, wie besluit in te breken, is tijdens de daad al zijn rechten kwijt. Vogelvrij, ja. Risico van het vak. Krijg je tijdens het inbreken ferme klappen, dan dient het OM haar schouders op te halen. Helemaal als je ook nog met een mes loopt te wapperen. Het zou tof zijn als het OM stopt met het beledigen en verder vernederen van slachtoffers en zich qua prioriteit en concentratie volledig richt op de enige slechterik in dit verhaal. Dat kost al energie en mankracht genoeg, namelijk.

Reaguursels

Inloggen

Ik vraag mij echt af wat de OM gaat onderzoeken en hoe?!
Hoe lang en breed is het mes. Waar is de slachtoffer gestoken en hoe vaak?
Met welke kracht (newton) en hoe vaak sloeg de bewoner in op de verdachte. Ja, verdachte, zo lang je nog niet veroordeeld bent, ben je onschuldig. Bewijs eerst maar dat de verdachte met het mes het huis is ingeslopen. Is het mes überhaupt van de verdachte, anders is het niet met voorbedachte rade... Zal mij niet verbazen dat de bewoner te hardhandig heeft geacteerd, omdat zijn vrouw niet in levensgevaar was, alleen snij wond in de hand en de mannelijke bewoner ook niet, alleen schampwond op de borst en niet met mes in zijn borst. Snijwond in de wang en geen messteek in zijn keel...

Nee, je moet de verdachte eerst jouw vrouw en kinderen om het leven laten brengen, dan pas mag je hem 3x een tik geven.

fastcarsnl | 27-05-15 | 16:02

Is er een cursus te volgen voor criminelen en slachtoffers waar je elk jaar examen moet afleggen?

Daarin leer je hoeveel geweld je als crimineel moet gebruiken en hoe slachtoffers mogen reageren? Dit moet standaard op school en in integratie cursussen komen!

Het moet niet gekker worden joh. Hebben de OM niets beters te doen dan slachtoffers die acteren op noodweer onder de loep nemen of en hoe zij kunnen worden vervolgd?

fastcarsnl | 27-05-15 | 15:48

Mtihc | 26-05-15
Nou met al die nieuwe aanwinst die we dankzij onze landverraders in den haag mogen verwelkomen, word het toch al redelijk provisioneel en hard.
En de pakkans is hier toch 0 %
Aangezien diezelfde hufters in de haag de politie naar de knoppen hebben bezuinigd en wat er nog van over is inzetten om wiettelers, growshops en motorclubjes waar geen burger last van heeft aan te pakken.

endofdays | 27-05-15 | 07:42

Zal wel loslopen toch? Hoor en wederhoor.
Maar messteek in hals klinkt bij mij als een gevalletje poging tot doodslag/moord.

fredjuhh | 27-05-15 | 07:07

Gelukkig mag ik, waar ik woon, zo'n vent gewoon legaal kapot schieten!

dB79 | 27-05-15 | 05:51

De Sloterplas is best diep op sommige plekken.

Osdorp79 | 27-05-15 | 00:18

We hebben een nieuw OM nodig. Deze is stuk.

Lewis Lewinsky | 27-05-15 | 00:12

Zou RiesenHund een onderzoek van de dierenpolitie danwel het OM aan z'n staart krijgen als-ie een mes zwaaiende inbreker in zijn togus bijt? Zomaar een retorische vraag...

Reykjavik | 26-05-15 | 22:31

Niks mis met een onderzoek.

En trouwens ... "risico van het vak" my ass! Als iedereen zomaar inbrekers mag aanvallen met alles wat je in huis hebt, dan worden de inbrekers alleen maar gevaarlijker. "risico van het vak"... ik heb liever geen professionals. Doe mij maar zo een stumper die met een mesje zwaait. Doe mij maar een onderzoek.

Mtihc | 26-05-15 | 22:13

Ik ga gewoon voor grof geweld oprotten met die inbreker.

Real Dutch Meat | 26-05-15 | 21:22

Advies van #sjaakmats: de resten van de inbrekert oplossen in een vat zoutzuur, ongeacht of het nog ademt of niet. Dat lost alles op.

Sjaakmats | 26-05-15 | 20:43

Verbaast me niets. Reactie van het OM: een inbrekert is ook een mens en heeft dus recht op een menselijke behandeling.

Mike Gaatjeniksaan | 26-05-15 | 20:35

Net even geprobeerd. Valt inderdaad niet uit te leggen bij mijn Amerikaanse collega's. Proestend van het lachen wist ik nog hinnikend uit te brengen "en als je voor jezelf opkomt wordt je opgepakt", waarbij de collega's dubbelklapten van het lachen en tussen het gieren door nog vroegen: "waarom woont er in godsnaam nog iemand in dat prutslandje?".
Tja, daar moet ik het antwoord bijster op blijven, maar het is ze inmiddels wel duidelijk waarom ik nooit heimwee heb.

Ceristimo | 26-05-15 | 20:22

Standaardprocedure tegenwoordig is: niet oppakken en binnen enkele dagen onderzoek of er sprake is van noodweer of noodweerexces. En in het merendeel van dit soort zaken is dat het geval, dus geen vervolging enz. Wat willen alle zeurpieten over NL, politie, OM dan?? Geen onderzoek? Direct alles geloven? Dat is toch onzinnig . . . Onbegrijpelijk dat zoveel mensen hier direct zo'n ongezouten, ongefundeerde mening durven te geven. Lekker anoniem zeker?!

woeszzzz | 26-05-15 | 19:34

Wat niemand zich realiseert: die klappen betekenen voor de inbreker een lagere straf. Hij is daardoor namelijk al gestraft.

Lentehaas | 26-05-15 | 18:29

@Zweberstein2612 | 26-05-15 | 17:57 "Welke partij heeft dit OM historisch gebouwd en georganiseerd? Inderdaad PvdA en CDA."
.
Precies. Voor de compleetheid: De Bende van Vier (CDA PvdA VVD D66). En na een vier decennia uitgekleed te worden door het régime van de Bende van Vier is de trias politica kaputt, zoals ook Feynmann ergens opmerkt.

ben kokhals | 26-05-15 | 18:28

Ach zal wel een sepo wordt...
Bij mij had ie trouwens waarschijnlijk per ongeluk in zn eigen mes gevallen denk ik

bassio | 26-05-15 | 18:06

Welke partij heeft dit OM historisch gebouwd en georganiseerd? Inderdaad PvdA en CDA.

Zweberstein2612 | 26-05-15 | 17:57

Ik heb het al vaker gezegd:"Nederland is een kut land geworden !" Een land als Japan doet niet aan gelukzoekers opvang en importeert ook geen 'joden haters' en er bijna geen land zo veilig als Japan.

Anjin Mohammed | 26-05-15 | 17:52

Dit x100! Geen respect voor het OM.

sickstyle | 26-05-15 | 17:43

door steeds maar ouwe koek te serveren, wordt de smaak er niet lekkerder op, integendeel.

homerlover | 26-05-15 | 17:24

hoe vaak moet ik het nog zeggen. Een inbreker is ongevraagd in je keet, de kans dat hij gezien is of dat het bij een andere bekent is, is nihil. Het enige waar je even om moet denken zijn DNA sporen.

the_hammer | 26-05-15 | 17:13

Nou meneer de rechter ik stond in huis mijn nagels schoon te maken met mijn stiletto en toen brak er iemand in en die liep zomaar in mijn mes. Daar kan ik niets aan doen.

Dat kan wel zijn zei de rechter "maar geen 30 keer achter elkaar"

hatschjoe | 26-05-15 | 17:00

@>>hier drukken | 26-05-15 | 09:18 "Als het niet onderzocht wordt dan zou het kunnen leiden tot strafvermindering."
.
Dat moet dan maar eens als de wiede weerga in de wet aangepast worden. Vindt u niet? Dat het rechtgebreid zou moeten worden komt door de Coornhert-Liga hippies, sadistische kommafetisjisten en burgerhatende cultureel marxisten, hoewel dat allemaal overlapt. Sociopaten heb je niet alleen in de politiek. Aanvullend zou er meer invloed van de burgers moeten komen. Stel bijvoorbeeld de (hoofd-)OvJ lokaal verkiesbaar.

ben kokhals | 26-05-15 | 16:39

@jankerd | 26-05-15 | 08:35
Nee, doodvermoorden, anders doet die ergens anders nog een keer.

Jozes | 26-05-15 | 16:34

Ik snap heel Nederland niet meer. Zit het OM massaal aan de drugs ofzo, met Rutte voorop? Met zijn onderste steen...?

Chiefmate | 26-05-15 | 16:14

En ook dit komt van het smeerlappen kabinet van Mark Rutte en Diederik Samsom.

Raider Twix | 26-05-15 | 16:07

Inbreken bij de familie Saunders is ook niet handig...

Fluitsmurf | 26-05-15 | 15:33

Onbenullig gezeur. Voordat het OM besluit of er gerechtvaatdigd noodweer was moet het wel eerst worden onderzocht, en dat betekent dat je ook vragen stelt aan de slachtoffers. En het is ook mogelijk dat de slachtoffers zich iets te enthousiast hebben uitgeleefd op de inbreker in welk geval ze strafbaar zijn.

jeandubois | 26-05-15 | 15:17

Het erge van alles is: de heren en dames artsen dienen deze minkukel weer op te lappen! Vervolgen gaat hij verder waar die gebleven is en dat stelletje softe bolletjes aaiende rechters maar doorpamperen. Lullige taakstrafjes zijn de sancties. Het is niet meer te begrijpen in dit land.
D66 staat prima in de pijling, daar hebben we ook met name deze verwerpelijke aanpak aan te danken.

Léon v.d. Zwaan59423 | 26-05-15 | 15:05

zo langzamerhand is links nederland gevaarlijker dan alle inbrekers en de Islam bijelkaar opgeteld.
Bah, wat een afgrijselijk Volk in Den Haag.
Maar goed, bij de volgende verkiezingen stemd iedereen weer op die koekwausen

republikein72 | 26-05-15 | 14:40

De inbreker spreekt nu hopelijk nóg gebrekkiger Nederlands.

WillemRuis | 26-05-15 | 14:36

De Wet is een klootzak.

Toe Maar | 26-05-15 | 14:20

De les: Niet de politie bellen maar doodslaan en in een sloot dumpen.

Myrkie | 26-05-15 | 13:29

Jongens, het is alleen een onderzoek. Daaruit blijkt vast snel dat het noodweer is geweest.

-Wertos- | 26-05-15 | 13:26

Daarom moet je ook héél, héél hard slaan, en aangeven dat je buiten zinnen was op het moment, buiten jezelf trad, waas voor ogen enz. enz.

Koonkluk Huis | 26-05-15 | 13:14

ik heb zo`n vermoeden dat het bij de meeste nederlanders niet bij een paar rake klappen blijft. gewoon doorrammen tot al het leven uit de inbreker is verdwenen. als je toch al straf krijgt als er iemand ongewenst binnenkomt. dan ook goed afhandelen.

heytse-loco | 26-05-15 | 13:12

Oja, een taalfout.... moet ik het nu gaan verbeteren voor de taalnerds? Get a life.

realiteitswaanzin | 26-05-15 | 13:05

Alsof men van te voren weet of de inbreker een pistool, mes of geen wapen heeft. En het dan hebben over proportioneel geweld.../facepalm.

Wat mij betreft het '3 strikes you're out' invoeren. Of dat dan een spuitje moet zijn of een vinger eraf laat ik in het midden. Maar het ene is wel een stuk efficiënter dan de andere.

realiteitswaanzin | 26-05-15 | 13:04

OM, schaam je !! Of.... omdraaien de letters : MO

Ministerie van de Onderwereld zou beter passen, in dit rechterlijk verrotte land.

Sweetlakecity | 26-05-15 | 13:02

Ik heb een bijl in huis. Een ieder die zonder mijn toestemming in MIJN huis komt die krijgt een luchtgat voor zijn hersenen.
Mijn vertrouwen in de Nederlandse staat, politiek, politie, justitie en ambtelijke macht is nul tot de macht min nul.

LogicaOverwintAlles | 26-05-15 | 12:58

Dit verstand regeert in Nederland ,mensen we gaan hoe dan ook naar de kloten met dit stelletje onbenullen, want er zijn nog massa's mensen die op dit soort lui stemmen ,en je krijgt wat je verdiend .

fleurtje | 26-05-15 | 12:57

Is er al een naam en rugnummer van degene die het onderzoek naar de strafbaarheid van het zichzelf in eigen huis verdedigende echtpaar gelast heeft? Misschien helppt dat ivoren torens en al te obstinate maatschappijvreemdheid op justitie tegen te gaan?

Takki Yah | 26-05-15 | 12:55

Natuurlijk kijken ze of het echtpaar strafbaar is.
Als de dief ze niet kan bestelen dan moet de overheid dat maar doen zo zullen ze denken

Aertheron | 26-05-15 | 12:42

Dat echtpaar heeft het niet helemaal begrepen, volgens de regering dien je je geld, pinpas+code en autopapieren met sleutel netjes klaar te leggen als meneer inbreker binnenkomt.

meneer Q | 26-05-15 | 12:29

Sow even tijd voor een vlotte hap en wat divertissement op GeenStijl, dacht ik. Krijg ik dit weer voor mijn kiezen.
!
Vraag mij af hoe het OM echt goed gaat uitleggen aan het echtpaar waarom ze deze standaardprocedure moeten volgen en wat man en vrouw mogelijkerwijs te verwachten hebben. Lijkt mij geen sinecure.
!
Wat er ook gebeurd, de naweeën in het gezin zullen groot zijn en van langdurige aard, dat weet ik uit eigen bittere ervaring.
!
Is er trouwens een (Honds) onderzoek of zo waaruit blijkt dat de rechterlijke macht inderdaad vooral uit D66-angehauchte personen bestaat. Heb niets met ze, maar wou het eigenlijk wel weten.
!
Dief mag overigens zeer lang naar het door mij vaak bepleite opvoedingskamp, te huren van de heer Poetin, ergens diep in Siberië. Samen met wat oorlogsmisdadigers zoals, bijv. Bush en Kissinger.
Salut! Evocatus

Evocatus | 26-05-15 | 12:15

Ik duim mee voor die mensen dat deze laffe actie van de overheid op niets uitloopt. Ze moeten en zullen hun geweldsmonopolie koste wat kost verdedigen natuurlijk terwijl iedereen weet dat je als burger af en toe gewoon genoodzaakt bent om het heft in eigen handen te nemen.
Een inbreker met een mes is duidelijk zo'n geval. Wat mij betreft zou het dan ook geoorloofd moeten zijn om zo iemand de hersens in te slaan.
Weer een stuk tuig zonder moraal minder op deze aardkloot, geen verdere kosten voor de samenleving en het gevoel bij de slachtoffers dat ze iets terug konden doen waardoor hun verwerking een stuk beter zal verlopen. Win win lijkt mij zo.
De eerste mafklapper die gewapend in mijn huis staat zal gaan merken dat ik in ieder geval volgens deze regels zal handelen. Sterf vies vuil jat tuig!

WatZalIkErvanZeggen | 26-05-15 | 12:10

Dit vieze vuile gore kutland. Doodziek word ik van dit soort berichten. Revolutie! Tering OM, tering politiek. Godverdomme!

griffin peterson | 26-05-15 | 12:05

@Dan Bilzerian: Nederland is geen bananenrepubliek, het is een bananenmonarchie. Het barst van de bananenrepublieken maar bananenmonarchieën zijn er maar heel weinig; dat is dan ook de enige reden om daar trots op te zijn.

oliebolletje123 | 26-05-15 | 11:52

Dat het OM onderzoek doet lijkt me logisch, de rechter moet de exacte feiten weten. Maar dat het OM in de berichtgeving aangeeft de 'proportionaliteit' te willen onderzoeken is hetzelfde als op je voorhoofd schrijven dat je de weg kwijt bent.

van heinde en verre | 26-05-15 | 11:50

De inbreker moet ook zelf in de gaten houden of hij volgens de ARBO-wet te werk gaat. Risico's inventariseren en veiligheidsmaatregelen daartoe treffen... dus hemzelf treft alle blaam...

Quichegerechtigde | 26-05-15 | 11:42

Stemmingmakerij. Noodweer moet ALTIJD getoetst worden.
Dus onderzoek is gewoon standaard procedure.

Piet_Snot | 26-05-15 | 11:40

Is dat dezelfde overheid die bij islamisering gaat kijken of er sprake is van islamofobie? Want dan zie ik wel structurele denkovereenkomsten.

CrapoTheGreat | 26-05-15 | 11:30

Enige wat je kunt doen indien je lichamelijk en geestelijk er toe in staat bent is zo'n persoon omleggen, een paar maand in de vriezer stoppen en vervolgens ergens in de plomp dumpen wil je justitie en politie niet achter je aan krijgen.

S C H A N D E ! ! !

ProAsfalt | 26-05-15 | 11:28

Het probleem met het OM is dat het één grote feministische wereldvreemd bende aan het worden is.

rooiebosduivel | 26-05-15 | 11:27

Het volk vindt het goed dat Nederland voor dit soort criminelen een walhalla is want D'66 is dé grote winnaar geworden bij de Provinciale Staten Verkiezingen 2015.

ProAsfalt | 26-05-15 | 11:26

Een inbreker met een mes (potentieel moordwapen) die je vrouw steekt tijdens het inbreken? Dat is zo'n zeldzame situatie waar elk geweld gepast is.
Het OM zou zich dood moeten schamen.

cabbit | 26-05-15 | 11:19

Het OM is de grootste criminele organisatie die NL kent.

ET007 | 26-05-15 | 11:19

@necrosis | 26-05-15 | 09:57
Ik ben het met u eens necrootje. Maar ook met de zin uit het artikel "Als jij ergens inbreekt, bewapend of niet, dan verspeel jij al jouw rechten". Ik ben dit soort zaken zo verschrikkelijk zat, als ze hier ooit inbreken dan gaan ze door de ruiten naar buiten. Ook al levert mij dat een strafblad op. Compleet kapotschoppen moet je ze, IK heb hard gewerkt voor die spullen waar denkt MEN het recht vandaan te halen. Alle inbrekers dood, lost het probleem zich vanzelf op. En dat gejank dat inbrekers dan steeds agressiever worden? So WHAT? dat worden ze nu ook al.

Als er een gerede kans bestaat dat ze voor die luizige 25€ die een gloed nieuwe flatscreen ze oplevert een eiken houten jasje aan krijgen dan denkt men wel iets verder na.

MarcS | 26-05-15 | 11:15

D66/GL: Je mág hem wel slaan, maar dat wil niet zeggen dat je dat ook moet doen.

alleskudt | 26-05-15 | 11:15

We leven in een rechtstaat waarin het gewoon de taak van het OM is om te onderzoeken of er geen buitensporig geweld is gebruikt. Het echtpaar is na behandeling gewoon naar huis gestuurd, maar zal wel een verklaring moeten afleggen, waarna het waarschijnlijk losloopt. Lijkt me allemaal niet zo heel verkeerd dat het OM kijkt wat er zich heeft afgespeeld als drie mensen gewond raken.

Everest4939 | 26-05-15 | 11:09

Conclusie. Trap zo'n stuk vuil gewoon helemaal beurs. Steek hem lek, liefst met zijn eigen mes en flikker hem de straat op opdat hij daar leegloopt.
Bel geen politie of hulpdiensten en ga gewoon door met wat je aan het doen was.

Zwitsallevengevoel | 26-05-15 | 11:08

Onderzoekje lijkt me altijd op z'n plaats. Wat niet op z'n plaats is, zijn de straffen die hiervoor worden uitgedeeld. Dit soort gespuis vindt de gevangenis helemaal geen ernstig vooruitzicht; dat moet anders. Automatische strafvermindering bij goed gedrag moet afgeschaft. Criminelen moeten hun straf altijd uitzitten en slechts bij hoge uitzondering strafvermindering kunnen krijgen (ook beperkt tot een (klein) maximum percentage criminelen per jaar), en altijd met inachtneming van de misdaad (na moord: nooit, na TBS: nooit, etc). Verder: géén privileges. Vee krijgt óók geen priviléges.

Joris Draaksteker | 26-05-15 | 11:07

Mensen onderschatten gewoon hoe gevaarlijk het beroep inbreker is... terwijl het een duizenden jaren oud ambacht is, en tevens enorm veel werkgelegenheid schept voor bv glashandels en met name verzekeringsmaatschappijen..

baard van troje | 26-05-15 | 10:59

@necrosis | 26-05-15 | 09:52

Nee hoor, dit soort verloren zaken leveren natuurlijk het meeste op. Bij een vrijspraak op de feiten zal het OM vermoedelijk geen beroep aantekenen, da's toch zeker 2 instanties aan gemiste declarabele uren.

Nice_Wheels | 26-05-15 | 10:46

eerstneukendanpraten | 26-05-15 | 08:54
Daar hebben we toch varkens voor. Zijn veel efficiënter, vooral als je ze eerst een paar dagen laat hongeren. Eén 'mager varken' doet, als het niet schreeuwt, 8 kilo inbreker per minuut ...

Laagopg,dramnegertd | 26-05-15 | 10:44

@Skunk57 | 26-05-15 | 10:26
Misschien 300 euro aan spullen gelazer niet waard maar je vrouw en kind? Ik ben behoorlijk assertief wanneer mijn kind gevaar loopt of wordt bedreigd.

ukuppes | 26-05-15 | 10:31

We worden geregeerd en bestuurd door RANDDEBIELEN!

Dirk III | 26-05-15 | 10:28

@necrosis | 26-05-15 | 09:42

Er is bij mij, terwijl ik lag te slapen, 's-nachts ingebroken. Ik werd wakker van mijn rond rennende katten en mijn brul om op te houden deed de inbreker vermoedelijk het hazenpad kiezen. Ik ben blij dat ik mijn bed niet uitgegaan ben, slaapdronken de trap af en een op scherp staande inbreker als tegenstander vinden lijkt mij minder verstandig. De buit was 200 of 300 euro. Zelf als ik bewapend zou zijn geweest is die schade mij het gelazer niet waard.

Skunk57 | 26-05-15 | 10:26

Nederland is gewoon een maf KUT land geworden met al die D66 en PvdA regeltjes. Inbreker zal wel weer een moeilijke jeugd gehad hebben en komt uit een land waar het dood normaal is om in een andermans huis rond te snuffelen naar iets waardevols. En toch stemmen we allemaal weer braaf hetzelfde zooitje bij de volgende verkiezingen.

FinFucker | 26-05-15 | 10:24

Ik vind dat ik het recht met om met luchtdoelgeschut op een inbreker te mogen schieten, of dze nu gewapend is of niet. Niet in mijn huis komen, dan gebeurt er ook niks. Verder is er niks mis met buitenproportioneel geweld, mits in de juiste gevallen toegepast. Niemand heeft iets in mijn huis te zoeken. Punt. Het wordt tijd dat het softe, feminieme Europa een keer wakker wordt.

Bigi Bana Boy | 26-05-15 | 10:23

Zeker met kleine kinderen in huis had ik een inbreker die met een mes loopt te zwaaien helemaal aan prut geslagen met wat me maar in handen kwam.

mallekater | 26-05-15 | 10:19

Een inbreker die een mes grijpt en om geld schreeuwt, is bijna zeker patiënt bij de plaatselijke fysiotherapeut. Want zijn rugklachten verhinderen hem om de 65" SUHD-TV naar buiten te transporteren. De advocaat van de inbreker zal dus inzetten op onmacht en op moedwillige obstructie van de vluchtweg door kinderspeelgoed. Dat komt het slachtoffer op 12 maanden hechtenis te staan, waarvan 3 maanden voorwaardelijk. De dader zal voorwaardelijk worden veroordeeld tot 14 dagen schoffelen wegens het nodeloos onttrekken van politiecapaciteit aan de flitsbrigade.

Nivelleermarionet | 26-05-15 | 10:15

Ach Quid ,dat weten we toch al eeuwen."My home is my castle" geldt hier niet.Je moet je hier netjes aan de paternalistische wetgeving houden en je veiligheid hoofdzakelijk delegeren naar justitie en politie en.... hun klanten zijn heilig.Ze leven ervan,maar niet in de zin van : De één zijn dood is de ander zijn brood.Want stel je voor dat hun aantal slinkt,Dan kunnen ze immers alleen nog met verkeersovertredingen bezig gehouden worden.Het vervelende van dit landje is ook de alom aanwezigheid van de wet en niet zoals in Amerika,waar veel meer eigen verantwoordelijkheid vereist is en wapenbezit onvermijdelijk is.Het in huis veilig zijn is dan heilig en mag je een indringer ongestraft liquideren.De ellende is dus dat dat hier door de politie ook niet lukt door een santenkraam van privacy-beschermers van advocaten t/m Human Right Watch.Die denken dat ze de mensenwereld wat meer waard kunnen maken door Kafka-oplossingen ,dus meer paternalisme.

dolfi | 26-05-15 | 10:12

Dat dit onderzocht wordt is prima. Vooral voor de bewoners.
Ik hoop alleen dat er eens een keer serieus gekeken wordt naar wat de dader zoal meer op zijn kerfstok heeft en dat daar eens naar gestraft zal worden. Dit soort mafkezen kan wat mij betreft niet lang genoeg opgesloten worden.

Petrus Poortwachter | 26-05-15 | 10:10

Zouden ze de Marokkaanse neefjes van de inbreker ook gaan vervolgen als die wraak komen nemen, of krijgen die gewoon soepsiedie?

R. Ketelsteen | 26-05-15 | 10:06

Heel interessant hoor, al dat geklets over wetten.
In mijn huis gelden mijn wetten.
En die zijn duidelijk.
Overigens discrimineer ik in deze niet. Elke inbreker wordt even hard total-loss gemept.
125 kilo en ideaal BMI.
Make my day!

pennestront | 26-05-15 | 10:03

Wat een land... we hebben watmeer ANWB bordjes nodig. We zijn de weg kwijt!

Dwaalspoor | 26-05-15 | 09:59

"Hij bedoelde destijds met proportioneel geweld dat je gewoon heel hard FOEI GA WEG moet roepen!"

aldus de moeder van Mark Rutte die de pers te woord stond omdat Mark op zijn kamer met Lego aan het spelen was.

Willianus Wortelus | 26-05-15 | 09:59

@PisFinger | 26-05-15 | 09:48
In de comments las ik dat hij dat mes uit de keukenla heeft gepakt.
(ook dat is diefstal).
Het was (voor zover de berichtgeving ging) geen poging tot afrekening in het criminele circuit.
Poging tot moord lijkt me daarom onwaarschijnlijk.

necrosis | 26-05-15 | 09:57

Ook bij het OM werken kennelijk mensenhaters van de PvdA en D66.

The real McCoy | 26-05-15 | 09:56

Zucht. In Amerika mag je zo'n vent overhoop schieten en wordt je in de bloemetjes gezet op het journaal. Dit spreekt mij toch wat meer aan, dan dit idiote gedoe.

salsaparilla | 26-05-15 | 09:53

"Onderzoekje" prima toch, conclusie nu al bekend: proportioneel geweld, geen vervolging.
Op naar de volgende tot moes geslagen inbreker *plop*

Berbaar | 26-05-15 | 09:53

@>>hier drukken | 26-05-15 | 09:38
Volgens het stukje heeft hij de heer des huizes met een mes in zijn nek gestoken.
Dat is geen poging tot moord (aangezien inbraak de aanleiding was) maar wel poging tot zware mishandeling.
Die advocaat kan beter een andere client zoeken waarbij hij kans heeft om te winnen.
Meneer inbrekerT mag van geluk spreken dat hij nog leeft....

necrosis | 26-05-15 | 09:52

Een goed gesprek met een bewapende inbreker is toch echt het beste. Kopje koffie er bij of desnoods een pilsje met een paar zoute nootjes. En dan rustig kijken of je de zaak zonder geweld kunt oplossen.

namensmijnhond | 26-05-15 | 09:52

Alleen al het idee: "Ik bent gewoon in mijn eigen 'veilige' (t)huis met mijn gezin. Er komt een idioot mijn huis binnen, steekt mijn vrouw in haar hand, mij in mijn nek.... Ik bescherm mijzelf, vrouw, kinderen en spullen dus sla de dader hard tegen de grond en bel de politie, om vervolgens te horen dat men een onderzoek naar MIJ zal starten...." Hoewel het idd een standaardprocedure zal zijn bij geweldszaken, is het ook bezopen, de man des huizes heeft er immers NOOIT om gevraagd, die werd geconfronteerd met iemand die dus WEL bewust met mes op pad iemand anders huis binnendrong om te stelen. Ik krijg behoorlijk jeuk bij de gedachte dat het slachtoffer in een dergelijk circus van ellende terechtkomt door toedoen van een ander.....

figuur | 26-05-15 | 09:49

Als ik nog ooit een huis laat bouwen zal ik zeker niet vergeten om een kerker onder het fundament te laten graven om inbrekers in te bewaren.
In deze tijden kan een huis simpelweg niet zonder.
En dan heel goed geluiddicht isoleren zodat GEEN ENKELE RECHTER het gejammer van de insluipers kan horen.

wakkere_nederlander | 26-05-15 | 09:49

@ necrosis | 26-05-15 | 09:12
Ehm, een mes meenemen valt volgens mij onder voorbedachte rade.

PisFinger | 26-05-15 | 09:48

Lijkt me standaard, dat na gepleegd geweld wordt gecheckt of alle verhalen wel kloppen. En dat is maar goed ook. Zeker met dit geval vers in het achterhoofd: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/11/...

simpelman | 26-05-15 | 09:45

Wat zijn we toch een verdomd goed land!
Voor tuig JA!

Schietmijmaarlek | 26-05-15 | 09:45

Er moest er bij ons eens een met een mes binnenkomen terwijl mijn kinderen lagen te slapen. Die ging hier toch echt hardhandig naar buiten met het mes "where the sun doesn't shine".
Laat 'm dan maar aangifte doen. Dan zit ik waarschijnlijk in de bak, zo werkt het in dit land nou eenmaal.
Maar ik zat er dan wel met het gevoel dat de dader ook niet lekker zit, hahaha.

schattebout | 26-05-15 | 09:44

misschien moet de regering eens gaan bezuinigen op het OM; ze hebben blijkbaar veel te veel tijd.

woutrr | 26-05-15 | 09:43

Wat heet 'onderzoeken'? Als ze intern voor de vorm even bespreken of pa z'n boekje te buiten is gegaan en unaniem tot de conclusie gekomen dat de inbreker zelfs nog wel wat meer slaag had mogen krijgen, valt het allemaal wel mee met die 'trap na'.

SynthetischBismut | 26-05-15 | 09:43

Het bericht in de krant is geschreven met Gronings understatement: "De inbreker kreeg rake klappen van de man en was er het minst aan toe". Dat betekent dat de inbreker zwaarder toegetakeld was dan de bewoners. Lijkt mij geen bezwaar, maar het OM gaat in zo'n geval altijd even de proportionaliteit van het geweld bekijken, al was het alleen maar om claims achteraf van de inbreker voor te zijn.

Synecdoche | 26-05-15 | 09:42

@Skunk57 | 26-05-15 | 09:28
Inbrekers hebben één groot nadeel als ze bij mij willen inbreken: ik ken elke vierkante millimeter van mijn flat.
Ook als het donker is....

necrosis | 26-05-15 | 09:42

Ja hoor.. Omdat het keihard regent en onweert mag je geweld gebruiken?

Aantastelijk | 26-05-15 | 09:41

Knettergek dit land en het wordt steeds erger .Twee enorme klauwhamers heb ik al klaarliggen om de bezoekers een warm welkom te heten. De tyfus voor dat gespuis en het tuig wat mij straks zal veroordelen omdat ik vrouw en kinderen wilde beschermen .

blauwe zander | 26-05-15 | 09:41

Voordeel van wonen in de bossen is dat je zo'n inbreker makkelijker kan opdelen en begraven. Jammer als je midden in een woonwijk in NL woont. Dan moet je een onderzoek van het OM maar op de koop nemen.

Mika6101 | 26-05-15 | 09:40

*666 stoelen en een tafel met een fokking haatreader gooit*

hallevvezool | 26-05-15 | 09:40

Volgens mij ben je, als je gaat inbreken in een woning waarvan je had kunnen weten dat de bewoners thuis zijn, en je daarbij een mes meebrengt, en dat mes gebruikt, en daarbij de bewoner in zijn hals steekt gewoon schuldig aan poging tot moord met voorbedachte rade.
-
Ben benieuwd hoeveel uur deze man in de plansoenendienst moet werken volgens OM en rechtbank. Ik gok dat we eerst een klein eurotonnetje taxpoet stukslaan op het proces, en op 120 uur schofferen, ik bedoel schoffelen.

Badderbeest! | 26-05-15 | 09:39

Als ik roep dat de betreffende officier van justitie wat mij betreft een huisbezoek van een inbreker met mes verdient, is dat dan oproepen tot geweld?

DeVrijDenker | 26-05-15 | 09:39

Dit komt voort uit het extreem linkse gedachtegoed van de D66/PvdA rechters dat er ook voor zorgt dat Europa overspoeld wordt door dobberpigmentariërs;
De wereld is van iedereen. Iedereen heeft net zoveel recht om in uw land te wonen als uzelf en dat geld ook voor uw huiskamer. Want alle mensen zijn gelijk.

wakkere_nederlander | 26-05-15 | 09:39

necrosis | 26-05-15 | 09:33
De advocaat wil natuurlijk roepen dat zijn cliënt al aardig gestraft is doordat er teveel geweld tegen hem gebruikt is tijdens zijn aanhouding door de bewoners.

>>hier drukken | 26-05-15 | 09:38

Skunk57 | 26-05-15 | 09:28
De wetgever is dat helemaal niet vergeten. Je beschrijft het wat arbitrair, maar het is wel hoe noodweer ongeveer werkt.
Probleem is alleen de rechtspraak in de afgelopen eeuwen. Door diverse uitspraken van rechters is de oorspronkelijke bedoeling van noodweer behoorlijk uitgehold. Dit is door 1 van de kabinetten Rutte redelijk hersteld. Je mag je recht op noodweer tegenwoordig ruimer toepassen.

Natuurlijk moet het gebruikte geweld altijd worden onderzocht. Dat heeft deels te maken met de techniek van de wet. Mishandeling blijft mishandeling en is verboden. Tenzij je bijvoorbeeld gebruik kan maken van een strafuitsluitingsgrond zoals noodweer. Je hebt dan iets tegen de wet gedaan, maar bent niet strafbaar.

>>hier drukken | 26-05-15 | 09:35

Denk eerder dat ze zullen onderzoeken of de inbreker het mes wel als eerste heeft gepakt of dat het toch de heer des huizes was die hem te lijf ging met het keukenmes. Hoedanook tragisch, niemand zit te wachten op dit soort ellende. Logisch dat een vader zo reageert.

Nanker Phelge | 26-05-15 | 09:35

Inbreken mag bij mij. Gevolgen zijn voor de inbreker. Woon op 12 hoog en zoek dan maar uit waar hij naar beneden gelazerd is. Ben ik niet thuis dan heeft hij mazzel. Naja mazzel. Valt weinig te halen.

Swedish_Chef | 26-05-15 | 09:34

Als ik het zo lees, is de familie niet gearresteerd, doch wordt er een onderzoek ingesteld. Dat lijkt me zeer wenselijk. Het kan best zijn dat het hier inderdaad gaat om een inbreker en dat er al dan niet geweld jegens hem is toegepast. En inderdaad in dit soort situaties is noodweerexces geen probleem. Maar het verhaal zou in theorie ook wat anders kunnen zijn: de gewonde, of doodgeslagen bezoeker zou ook wel eens bv een niet gewenste schoonzoon kunnen zijn die dochterlief heeft bezwangerd, of een drugskoerier aan wie men niet wilde betalen. m.a.w. er zijn tig scenario's denkbaar, en het is juist goed als politie/justitie niet iedereen klakkeloos gelooft.

Ci Ty33 | 26-05-15 | 09:33

@>>hier drukken | 26-05-15 | 09:18
Waar wil de advocaat van de inbreker op gaan inzetten?
Inbreken/ diefstal is strafbaar!
Mensen steken met een mes ook!
Wat mij betreft gaat de voornaam/ achternaam van messentrekker/ inbreker op de voorpagina van elke krant.
Burgers hebben het recht om beschermd te worden tegen dergelijke 'lowlifes'!
Dat de privacy van die dieven met de voeten getreden worden, hebben ze puur aan zichzelf te danken.

necrosis | 26-05-15 | 09:33

@Delaware | 26-05-15 | 09:20
En dat is dus gewoon het toonbeeld van een totaal ontspoorde maatschappij.Die arme inbreker had zn nek wel kunnen breken over dat speelgoed. Onbegrijpelijk dat die kinderen dat niet hebben opgeruimd. Verloedering pur sang.

Shape of Despair | 26-05-15 | 09:33

Het OM is een soort collectieve verzekering voor criminelen.

MadR | 26-05-15 | 09:33

Het geweldsmonopolie ligt bij de staat; waar was de politie dan op het moment dat er werd ingebroken?

miff | 26-05-15 | 09:33

Zal wel loslopen met die vervolging. Denk dat zo'n onderzoek helder moet krijger wat er nou voorgevallen is.

Ieder weldenkend mens zal zijn huis en haard verdedigen toch?
Vind het wel erg dapper van het stel. En van mij hadden ze die overvaller van 3 hoog head first uit het raam mogen flikkeren!

Aantastelijk | 26-05-15 | 09:31

Gewoon afhandelen ala Dexter, paar vuilniszakken en klaar. Kom je waarschijnlijk gewoon mee weg.

Vindefin | 26-05-15 | 09:29

Ik kan mij nog voorstellen dat de wetgever het begrip "gepast geweld" gebruikt. Er zou echter een soort bonus-malus op van toepassing moeten zij. Inbreker vuisten? Jij honkbal knuppel. In breker mes? Jij kromzwaard. Inbreker vuurwapen? jij geen enkele beperking. De wetgever vergeet dat de inbreker op scherp staat en het slachtoffer niet en dus altijd een zwakkere positie heeft.

Skunk57 | 26-05-15 | 09:28

Dat doet mij altijd weer denken aan waar het "bevoegd gezag" en het "bestuur" in WO2 zo goed in waren.
In elk geval niet iets betekenen voor de Nederlander.

KarelMarks | 26-05-15 | 09:27

Volgens de bewoner was het overval en geen uit de hand gelopen inbraak.
.
„#Vervolgens heeft hij het grootste mes uit onze keuken gepakt en is hij naar boven gelopen. # Hij schreeuwde om geld.”
Delaware | 26-05-15 | 09:20
Kortom, hij is zonder mes binnengekomen dus was er geen intentie om geweld te plegen. Hoppa, daar gaat de advocaat zich in vastbijten, dit ziet er niet goed uit.

3*links=rechts | 26-05-15 | 09:26

De meesten hier kunnen nog geen muis doodmaken maar ze weten wel precies wat ze zouden doen als er een mens dood zou moeten. De reacties zullen we net als bij andere onderwerpen maar met grote scheppen zout nemen.

DreHa | 26-05-15 | 09:25

Wat is recht in nederland in een "veilige" kamer uren nazeiken over iets wat in seconden plaats vindt en als je pech hebt moeten vechten tegen mensen met universitaire opleiding over wetten die niet eenduidig zijn maar zoveel uitvluchten kent die je in de stoutste dromen niet kunt vermoeden en aan het eind van het liedje de bok zijn.De burger moet voor eens en altijd begrijpen dat we niet meer zijn als de vroegere lijfeigene van de heersende regenten en al jou geld van hun is.

Umberto die trotzoni | 26-05-15 | 09:25

Fascistisch klotenland leven we in. Ik wil hier weg.

panadol | 26-05-15 | 09:24

Le Roi | 26-05-15 | 09:21
Het OM is in NL gelukkig ondergeschikt aan de wet. Wat jij gezond verstand en rechtvaardigheid vindt, hoeft een ander niet te vinden. Moet je voorstellen wat voor bende je krijgt als het OM op basis van gezond verstand gaat werken, maar dat doet vanuit een ander referentiekader dan die van jouw. Ik denk dat je dan schreeuwt en druk gaat wijzen op de regels en zal reppen over het failliet van de rechtstaat.

>>hier drukken | 26-05-15 | 09:24

@>>hier drukken | 26-05-15 | 09:18
En zie hier, het failliet van Nederland. De extreme regelzucht, bureaucratie en drang om binnen de (juridische) kaders van de wet te handelen. Waar zijn gezond verstand en rechtvaardigheid gebleven?

Le Roi | 26-05-15 | 09:21

Volgens de bewoner was het overval en geen uit de hand gelopen inbraak.
.
„Die dader is eerst over al het speelgoed in de achtertuin gestapt, dus hij wist dat er kinderen woonden. Vervolgens heeft hij het grootste mes uit onze keuken gepakt en is hij naar boven gelopen. Ik dacht eerst dat een van mijn kinderen aan het slaapwandelen was, maar toen stond hij ineens met een geheven mes voor mijn neus. Hij schreeuwde om geld.”

Delaware | 26-05-15 | 09:20

-weggejorist-

Kwikkie2426 | 26-05-15 | 09:20

Dit land en diens 'bestuurders' zijn kapot. Ik wil nieuwe.

Le Roi | 26-05-15 | 09:20

Hopelijk was de inbreker geen Moslim.

Ommie de HaatMoker | 26-05-15 | 09:18

Tendentieus artikel, maar dat is te verwachten op GS.

Het OM zal het wel moeten onderzoeken, want de advocaat van de inbreker gaat zeker zeuren over het gebruikte geweld. Als het niet onderzocht wordt dan zou het kunnen leiden tot strafvermindering.
Natuurlijk is de kans groot dat het OM het zal afdoen als noodweer. Reken er maar op dat de advocaat van de inbreker via een artikel 12 procedure zal aandringen op vervolging van het echtpaar, want als het bewezen geen noodweer is dan volgt strafvermindering voor zijn cliënt.

Kortom, het OM doet gewoon wat het moet doen binnen de bestaande wetgeving.

>>hier drukken | 26-05-15 | 09:18

Een mes en kinderen thuis.... Lex Talionis

Chicken George | 26-05-15 | 09:17

Gelul, is standaard bij gebruik van fiks geweld. Een onderzoek is niet een halve aanklacht.
De uitkomst kan juist heel bevredigend zijn voor het stel:
"U hebt prima gehandeld, niks aan de hand. Goed gedaan!"

hfakker | 26-05-15 | 09:17

Even los van het feit dat dit bezopen is, maar waarom zouden we überhaupt iets aan Amerika moeten uitleggen? Ik denk dat zij eerder het een en ander aan ons uit te leggen te hebben.

Sketcher | 26-05-15 | 09:17

Helaas zal het echtpaar veel langer last houden van dit voorval dan de dader. Daar zit de werkelijke angel.
------------------------------------------------------------------------------
Jij denkt dat dit voorval het bij de inbreker in de koude kleren gaat zitten? Die man ligt nog steeds in het ziekenhuis, terwijl het gezinnetje weer herenigd is met wat verbandjes en steviger slotwerk op de achterdeur. Die inbreker kan misschien nooit meer normaal z'n werk (inbreken) doen, omdat hij bang is betrapt te worden door de bewoners. Hij weet nu dat zijn mesje ook geen garantie meer biedt op een succesvolle dienst. Wat moet er van hém worden? Je kan van zo'n kerel toch niet verwachten dat hij zich maar laat omscholen tot tasjesdief of plofkraker.

-De werkelijke angel

Cinemaniak | 26-05-15 | 09:16

Een beetje normale minister v justitie moet hier toch een keer werk van maken. Stelletje klootzakken bij justitie, OM en ministerie.

PowPow | 26-05-15 | 09:14

Heel goed zo'n onderzoek, als de conclusies ongeveer zo gaan:
De inbreker leeft nog, en heeft geen blijvende fysieke schade. De bewoners hebben geen verboden wapens gebruikt:De bewoners verdienen een medaille van de burgemeester.

frank87 | 26-05-15 | 09:13

Dit doet het OM om het enige beetje gevoel van rechtvaardigheid en verzet van ons te breken.
Daar zit een hele strategie achter gesteund door het rampenkabinet en z'n gedogers.

Toontje-lager | 26-05-15 | 09:13

@Lupuslupus | 26-05-15 | 09:03
Een inbreker met een mes op zak heeft het doorgaans gemunt op goederen.
Als hij/ zij een bewoner/ster in de nek steekt, is dat geen poging tot moord, maar poging tot doodslag.
Bij 'moord' heeft men de intentie om te doden, bij inbraak wil de dader zo snel mogelijk weer naar buiten met waardevolle goederen, zonder dat de bewoners er iets van merken.
Overigens zijn de straffen voor stekende steeldieven te laag!
Een Amerikaanse oud-collega van mij wist mij te vertellen dat Mormonen de plicht (!) hebben een vuurwapen in huis te hebben om hun gezin te beschermen.
Zelf was ze geen Mormoon, ze groeide op in de absolute Mormonen-Biblebelt Utah.

necrosis | 26-05-15 | 09:12

In een bananenrepubiek zou zoiets niet onderzocht worden.
Wij leven godzijdank in een rechtstaat en daar is dit een standaardprocedure.

sjoost | 26-05-15 | 09:11

Applaus voor het stel dat het stuk steektuig wist te overmeesteren én de beheersing kon opbrengen om hem in leven te laten. Verder: standaardprocedure bij zo'n delict, conclusie zelfverdediging, dossier sluiten.
Helaas zal het echtpaar veel langer last houden van dit voorval dan de dader. Daar zit de werkelijke angel.

De Vrijlansier | 26-05-15 | 09:09

Het hele probleem zit hem in het 'Proportioneel geweld' gebruiken die Rutten heeft laten vallen. Een totaal arbitraire beslissing per geval maakt het echt zo onduidelijk dat na drie vergelijkbare situaties er ten minste eentje onterecht is beoordeeld. Het zal vaak de eerste zijn om gebruik te maken van een soort referentiekader.

Balzakius | 26-05-15 | 09:07

Natuurlijk moet het OM een gedegen links onderzoek doen ,en alles uit de kast halen om deze asociale bewoners veroordeeld te krijgen ,een eerlijke inbreker moet wel zijn werk kunnen doen,het is al erg genoeg dat hij zich tegen zulke tokkie`s moet bewapenen tegenwoordig.

gelukzoeker | 26-05-15 | 09:05

De bewoners zijn overigens weer thuis, de inbreker ligt nog steeds in het ziekenhuis en eet door een rietje :-)

Meneer de Leeuw | 26-05-15 | 09:05

Eensch (what else?)

Einde van de Domheid | 26-05-15 | 09:04

Ik zeg het maar weer eens: Nederland is geen rechtstaat.

Tapu | 26-05-15 | 09:03

Het zou goed zijn als Nederland het Castle doctrine zou invoeren. Je huis is je kasteel en ala je een inbreker doodschiet sta je in je recht. Je recht om je huis en je eigendom te verdedigen.
Osdorpertje | 26-05-15 | 08:43
========
Staat gewoon in de Ned. wet hoor:
Noodweer:
"Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding"
.

Noodweerexces:
"Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van de noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt".
.
Verder zou de verklaring van de politie voldoende moeten zijn en de belaagden verder met rust dienen te worden gelaten.
.
Als je iemand in zijn nek steekt - zoals deze inbreker - is de kans groot dat er een slagader wordt geraakt en is het poging tot moord geworden.
.
Maar goed, zoals boven reeds opgemerkt kun je de inbreker beter total-loss slaan en hem ergens dumpen. Dat is m.i. theorie die voor de meesten die met een inbreker te maken krijgen, niet uitvoerbaar is.

Lupuslupus | 26-05-15 | 09:03

Zojuist gehoord: een groep vaders van jonge inbrekers heeft de Nederlandse staat aangeklaagd omdat ze onvoldoende maatregelen heeft genomen om de jonge inbrekers op tijd tegen te houden...

Ruftende Buffel | 26-05-15 | 09:02

Havelte, dat is het territorium van de gruwel Chris Klomp, misdaadverslaggever bij het DvhN, Joop-scribent en criminelenknuffelaar pur sang. Die wil je als OM niet tegen je hebben. Dan kun je beter oppassende burgers slachtofferen.

Morgenhout | 26-05-15 | 09:00

Dit:
Dit is de nieuwe dader beloning, een soort van 2.0, behalve het niet langer straffen van daders gaan we ook over tot het vervolgen van slachtoffers, zeg maar een mes in de rug na alle ellende die je al gehad hebt.

Flipus | 26-05-15 | 09:00

Maar het bontkraagdragende kansenpareltje heeft het overleefd? Is na een troostend kopje warme chocomelk en een sprits even naar zijn liefdevolle ouders gebracht? Er gaat toch wel iemand van het OM even checken of hij nog psychologische hulp nodig heeft? Kan hij gelijk even de kaart en het bosje bloemen langsrengen wat is gekocht van het ingezamelde geld van de collega's.

Sadomassochristus | 26-05-15 | 09:00

Het is toch niet raar dat het OM het onderzoekt?

Achterhooker | 26-05-15 | 09:00

@eerstneukendanpraten | 26-05-15 | 08:54
.
Beter had je er een watervalletje van gemaakt.
Met mooie stenen en zo'n kek Led-lampje erbij.

Piet Karbiet | 26-05-15 | 08:59

@3*links=rechts | 26-05-15 | 08:54
Waar lees jij dat de inbreker uit dit topic werd neergeschoten?
Hij kreeg klappen!

necrosis | 26-05-15 | 08:59

.. een burger kan wel denken in zijn recht te staan, maar daar gaan burgers niet over. Afstandelijke figuren die van het recht hun riante broodwinning maakten en daar voor doorleerden, die gaan daar WEL over.
Domme emotie van mensen die zich druk maken omdat er een kansarme inbreker hun krakkemikkige armeluiswoninkje binnen wandelde? Regenten staan daar VER boven, niet in de laatste plaats omdat zij op afstand van de multiKul leven en geld plus macht hebben om zich daartegen te laten beschermen.

Jan Passant mk2 | 26-05-15 | 08:58

Is zo. Allemaal. Maar dat er onderzoek wordt gedaan is op zich logisch, alleen: verpak het dan als algemeen onderzoek. Op de man spelen geeft echt een giganties rotgevoel aan de slachtoffers.

Driewerf Hoezee | 26-05-15 | 08:58

Nou, en dat zal wel recht tegen alle meningen hier ingaan. Dit onderzoek kan wel eens in het belang van de bewoners zijn. Als het OM nu even onderzoek doet, zegt dat het geweld proportioneel was en vervolgens een besluit neemt om de bewoners niet te vervolgen, dan is daarmee voor de bewoners de kous af, en is hun positie in de civiele zaak die ook nog wel volgt ontzettend versterkt.

Nice_Wheels | 26-05-15 | 08:56

Heel dat OM is een links klote bolwerk, waar je met grof geweld een bezem door moet halen.
Neederland is 1 grote bananen republiek aan het worden, waar daders vogelvrij worden verklaard, je kun tegenwoordig beter de daders dumpen in de zee, dan uberhaupt contact op te zoeken met de politie.

DanBilzerian | 26-05-15 | 08:56

Voordat er conclusies getrokken worden zouden iets meer details wel goed zijn. Een paar flinke stoten geven lijkt me in dit geval gepast. Met de mond op de stoeprand leggen a la American History X dan weer minder.

Doldwaas | 26-05-15 | 08:55

Net even in het vat achter in de tuin gekeken, de laatste inbreker die hier is geweest kan zeer binnenkort door het riool.

eerstneukendanpraten | 26-05-15 | 08:54

Onderzoek is gerechtvaardigd. Zou niet de eerste keer zijn dat een uitgenodigde gast neergeschoten werd omdat zijn verblijf opeens ongewenst was.

3*links=rechts | 26-05-15 | 08:54

Gewoon de kinderen vervolgen wegens niet ingrijpen. Zal ze leren!!

whitechocolateface | 26-05-15 | 08:52

Het OM is de lange arm van links Nederland.
Hoe heeft het toch ooit zover kunnen komen?

republikein72 | 26-05-15 | 08:52

Die inbreker heeft ongelooflijke mazzel.
Dattie niet bij mij inbrak.
Dan zouden we weer stille tochten krijgen en
5 etmalen lang policor geredekavel moeten aanhoren
'dat het zo'n lieve jongen WAS'.

pennestront | 26-05-15 | 08:50

-weggejorist-

Piet Karbiet | 26-05-15 | 08:49

@Tubantia83 | 26-05-15 | 08:46
Waarom die emoties als er kinderen bij betrokken zijn?
Ik vond die laffe overval op oma Tonnie kortgeleden minstens zo weerzinwekkend.
En die kan het niet meer navertellen.....

necrosis | 26-05-15 | 08:49

Laten we van het positieve uitgaan en veronderstellen dat dit gewoon standaard bij het onderzoek hoort. Toch bekruipt mij het gevoel dat wanneer je een inbreker betrapt beter niet 112 kunt bellen, maar ervoor zorgt dat inbreker in kwestie "verdwijnt".

Pierke Smulders | 26-05-15 | 08:49

Fantastisch nieuws op de maandagmorgen om de week mee te beginnen... Kut OM, kut inbrekers die opeens meer rechten hebben en KUT D66 rechters en stemmers.

LangeTijdGeleden | 26-05-15 | 08:48

Ze hadden ook gewoon de autosleutel en ipad op de vensterbank klaar moeten leggen. Als je dat niet doet is het je eigen schuld dat ze het in de slaapkamer komen zoeken. En ja, als je helemaal zo'n huis in moet neem je een mes mee, je zou wel gek zijn als inbreker anders. Levensgevaarlijk dat soort bewoners.
Aldus een woordvoerder van het OM..

noerg | 26-05-15 | 08:48

Kan het OM misschien op stage gaan in een echt land? Dan zullen deze jochies misschien in het vervolg een beetje fatsoenlijk handelen.
Maar bedankt voor de tip om, ik kan een inbreker dus beter in coma kapot rammen en hem in de bouwput dumpen in plaats van 112 bellen...
Bedankt voor deze les!

Uitvindert | 26-05-15 | 08:48

degene die bij mij inbreekt , en ik krijg de kans , komt niet levend naar buiten.

Restepect | 26-05-15 | 08:48

Een inbreker betreedt zonder toestemming het huis van een ander met het doel zich diens eigendommen toe te eigenen. Alleen al daarom mag hij, zo nodig met geweld, verdreven worden. Als hij dan ook nog het leven van de bewoners bedreigt zijn alle maatregelen om dat te voorkomen toegestaan. Alleen die stomme D66 denkt daar anders over en die heeft massaal de rechtspraak geïnfiltreerd. Daarom gaat dit land naar de kloten.

langzullenweleven | 26-05-15 | 08:47

De term 'buitenproportioneel' geweld vind ik zo'n vieze nasmaak hebben als het om inbrekers gaat. Als je vindt dat je iemands privédomein ongevraagd moet binnendringen verdien je wel meer dan een paar 'rake klappen'.

Draak van de Kempen | 26-05-15 | 08:46

@DreHa | 26-05-15 | 08:35
Precies. Nu staat er zodirect zwart op wit dat ze juist hebben gehandeld en kan de inbreker niet achteraf gaan lopen zeiken.

Pas als het OM besluit over te gaan tot vervolging is er reden tot verontwaardiging.

Joost Maghetweten | 26-05-15 | 08:46

Inbrekers moet je doodmeppen en met een zak stenen in de rivier smijten. Zorg alleen dat er geen sporen meer zijn. Het OM komt niet langs en die inbreker komt nooit meer terug. Kan je rustig slapen. De manier waarop politie en OM met inbrekers omgaan, daarmee voel je je nooit meer veilig in eigen huis.

Dima Beeline | 26-05-15 | 08:46

Het is altijd goed om zaken te onderzoeken, zolang de slotconclusie in dit geval maar luidt dat het geweld van het echtpaar niet buitenproportioneel was. Wat een schoft, bij een gezin met 4 jonge kinderen de ouders met een mes gaan bedreigen. Dan vraag je er ook om goed in elkaar getimmerd te worden.

Tubantia83 | 26-05-15 | 08:46

De vraag is of het gedrag van het OM een standaard procedure is of het gedrag van een bepaald individu die nu net belast werd met deze zaak.
-
Hoe verander je zo iets? Moet je dan een systeem veranderen (de procedure) of de desbetreffende mens (een schop onder zijn kont geven)?

appeltjesgroeneweide | 26-05-15 | 08:45

@Kaas de Vies | 26-05-15 | 08:34
Mocht het OM niets doen voor de slachtoffers, kun je zelf nog altijd een civiele procedure starten.
Een messteek in je nek is minstens goed voor poging tot toebrengen van zware mishandeling.
De beste oplossing is echter nog altijd de inbreker total loss slaan en een paar straten verderop neerleggen.
Uiteraard zonder getuigen.
En een telefoontje naar 112 pleegt de dader zelf maar....

necrosis | 26-05-15 | 08:44

Het zou goed zijn als Nederland het Castle doctrine zou invoeren. Je huis is je kasteel en ala je een inbreker doodschiet sta je in je recht. Je recht om je huis en je eigendom te verdedigen.

Osdorpertje | 26-05-15 | 08:43

Standaard procdure. Er volgt altijd een onderzoek na geweld. Waarschijnlijk wordt het paar niet vervolgd.

Maaiveld | 26-05-15 | 08:43

Nederland is het Zweden van Europa.

doedeljantje | 26-05-15 | 08:43

Regels uit Brussel zeker? krijgen we straks nog een naheffing over......

Rico den Hollander | 26-05-15 | 08:42

Zoveelste bewijs: De rechtsstaat, of wat ervan over is, is te belangrijk om aan juristen over te laten. Onder een functionerende rechtsstaat wordt door het OM helaas alleen verstaan dat men bureacratisch redelijk langs de zelfverzonnen juridische lijntjes weet te punniken. Niet of het iets met rechtvaardigheid of het beschermen van burgers te maken heeft.

Godsammekraken | 26-05-15 | 08:37

Nou nou nou, de inbreker had geen werk noch stageplek, geen vast verblijf en geen wijf. Toch de schuld van de maatschappij! Laten we daarom niet te snel oordelen!!!!1

Ashtrey | 26-05-15 | 08:36

Volgende keer helemaal naar de klote slaan en op straat leggen. Dan pas de politie bellen en zeggen dat er iemand op straat ligt. Wedden dat de inbreker geen aangifte doet ?

jankerd | 26-05-15 | 08:35

Dat is standaarprocedure ze gaan echt niet aangeklaagd worden

Bokito ergo sum | 26-05-15 | 08:35

En verder wat Kaas zegt.

Sjaak uit Dordt | 26-05-15 | 08:35

Er is geweld gepleegd en men dient gewoon te verklaren. Dan kan je hebben in een rechtsstaat. Daarna zal het loslopen.
Het zal ook lekker zijn wanneer de één zomaar op de verklaring van de ander zou worden opgesloten.

DreHa | 26-05-15 | 08:35

Tuurlijk, moet nu echt alles van waarde in de uitverkoop

Sjaak uit Dordt | 26-05-15 | 08:35

Wie doet er aangifte tegen het OM?

Kaas de Vies | 26-05-15 | 08:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken