Overheid doet ICT-onderzoek. Vraag 1:
Overheid doet een IT onderzoek :-( pic.twitter.com/qHTEfUnAfx
— Albert Visser (@blokhut) May 20, 2015
Brandweer wil weten of u stromend water heeft. Politie wil weten of uw voordeur op slot kan. Machinist vraagt aan railverkeersleiding of er rails ligt naar het volgende station. (Disclaimer: soms ligt het spoor er wel, maar ontbreekt de trein.) Ziggo belt om te vragen of u een telefoon heeft. Slager vraagt of u worst lust. De basisschool van uw kroost wil weten of u kinderen heeft. Gemeente vraagt aan hoer of ze nog geneukt heeft. Sinterklaas vraagt aan kind of het lief geweest is. BinnenhofBBQ-kok vraagt aan Ton Elias of ie kip lust. CBS vraagt in online onderzoek of je internet hebt. Dit is onze overheid en daar moeten we het mee doen.
Reaguursels
Inloggen-weggejorist-
@John McClane | 25-05-15 | 07:57
De meeste zzp-ers zullen vast wel een smartphone met bijbehorend data-abonnement hebben voor de zaak.
Ik gooi daarna en dus blijkbaar ook al daarvoor alle enquettes ongelezen direct bij het oud papier. Het stomme mens dat belde vertelde er ook nog bij dat het een onderzoek was van de universiteit van Maastricht.
Als je die enquête thuis invult is dat wel een zinnige vraag.
Een onderzoeksbureau dat belt namens een door de gemeente uit te voeren onderzoek, waarom je de anonieme enquette van die gemeente niet hebt ingevuld. Echt gebeurd.
ritter vn hüpfburg | 25-05-15 | 10:19
De enige die hier dom is ben jij. Ze kunnen alleen zien wie de enquête heeft ingevuld en wie niet. Ze kunnen de antwoorden van de enquêtes echter niet traceren naar een specifiek bedrijf.
Bij rood X: Rijstrook DICHT
Drukt u wel eens op Enter?
Ik rol onder mijn bureau van het lachen maar triest blijft het ! Ambtenaren.... nou ja ..... in Nederland ... nou ja ?????
Vraag 2: bent U zelf nog in leven ?
Vraag 3: neemt U nu deel aan dit onderzoek ?
Vraag 4: hebt U draadloos of bedraad internet ?
Vraag 5:
En toen craste het programma.
Op een dag weet je het, je bent incompetent en gaat bij de overheid werken. Nooit verantwoording afleggen en alles wat je doet is toch wel goed.
Een onderzoeksbureau dat belt namens een door de gemeente uit te voeren onderzoek, waarom je de anonieme enquette van die gemeente niet hebt ingevuld. Echt gebeurd.
@mrvandale | 24-05-15 | 18:29
"Press any key to continue, except for Shift, Ctrl, Alt, Alt Gr, Print Screen, Scroll Lock, Pause, Num Lock, Caps Lock, F11, F12, Windows or Appe Command"
Beetje lange prompt.
Cobol en RPG zijn overigens geweldige voorbeelden hoe oertijdprogrammeertalen oerdegelijke applicaties opleverden.
@Brob | 24-05-15 | 18:22 classic asp blijft de bom, hoewel mijn bedrijf al een jaar of vier niet meer bestaat zijn er nog diverse systemen in gebruik die al 15 jaar oud zijn. Die moderne meuk gaat niet zo lang mee.
@Harry Turtle | 24-05-15 | 17:56 heb ik altijd geweigerd, die boetes heb ik nooit ontvangen.
@Kastelein | 24-05-15 | 17:40 dat jij nog nooit van accountants hebt gehoord is misschien nog veel droever.
Je wilt niet weten hoeveel bedrijven daar nog Nee op antwoorden.
De meeste zzp-ers zullen zakelijk geen internet hebben, maar privé wel.
@Martin_rsd | 25-05-15 | 06:55
En hij stopte ook vanzelf met een vriendelijke mededeling na 10 minuten!!
vragenlijst.cbs.nl/$Login/BiPagHan.as...
Toch is het wel een SLIMME vragenlijst als je er naar toe gaat, ik kreeg bv het volgende:
.
Dit interview kan het beste in een nieuw scherm geopend worden.
Maar het lukte niet om automatisch een nieuw scherm te openen; waarschijnlijk komt dit door een 'popup blocker'.
U heeft de volgende opties (in volgorde van wenselijkheid):
Sommige 'popup blockers' staan toe een nieuw scherm te openen door op een 'link' te klikken.
Soms is hier een speciale actie voor nodig, zoals het indrukken van de Ctrl-toets.
Klik hier om te testen of dit werkt voor uw 'popup blocker'.
Als u het interview in het huidige scherm wilt openen, klik dan hier
Het is verstandig om het scherm eerst te maximaliseren (door op F11 te drukken).
@HeelStijl | 24-05-15 | 23:23 "Hele slimme vraag! Ik heb inderdaad mijn bedrijf losgekoppeld van internet, sinds Snowden/ NSA/ AIVD."
.
Vergeet uw x-box niet, die u en de uwen in de gaten houdt zolang de stekker in het stopcontact zit, net als alle electronica waar "smart" bij staat.
@Gemak | 24-05-15 | 21:37 "Bij mijn kapper is de afgelopen 30 jaar niks veranderd. Ik kan nog steeds niet pinnen daar."
.
Wees daar blij om zolang het nog kan. Achter uw rug willen de banksters en bureaucratische graaiers contant geld verbieden. Dan kunt u geen kant meer op als er een crash is, of als u een beetje politiek incorrecte ideeen heeft. Dan kan komt er ook btw een een mileuheffing op tweedehandse aankopen, dan wordt de extra ecotax per liter benzine gewoon van uw digitale tegoed weggegraaid, net zo gemakkelijk als een negatieve rente over al uw tegoeden. Dan kunt u alleen naar winkels en warenhuizen en plaatsen en landen waar u mag pinnen van Brussel. Beseft u wat dat voor consequenties dat heeft? Dat cashloze slavenbestaan? Uw kapper is een held!
flipr | 25-05-15 | 00:48
Als je het niet meet kan en moet je er ook geen uitspraken over doen. Dat willen ze (en doen ze) wel degelijk. Daarnaast is er nog een verschil tussen het hebben van een bedrijfsinternetverbinding en beschikken over internet.
FreedomFTW | 25-05-15 | 00:30
Onzin, als iets een vanzelfsprekend is geworden is het prima te verantwoorden dat je het niet meet. Desondanks is mijn punt hier juist dat het hebben van een zakelijke internetverbinding op dit moment mogelijk triviaal líjkt, maar dat het dat in vergelijking met 5 jaar geleden nog niet is.
flipr | 25-05-15 | 00:17
Dan nog, je mag en kan nooit de aanname doen. Niet als je het wetenschappelijk wilt verantwoorden.
Het lijkt een rare vraag maar wellicht dat dat onderzoek elke 5 jaar wordt uitgevoerd en dan is het wel zo handig om oude vragen ook te handhaven ivm meten wat er veranderd. Bijvoorbeeld als in 2010 85% een internetverbinding had, kan het best inderdaad nu 100% zijn. Zo ja dan is die vraag er vast uit in 2020.
Hahaha, ja, voor onze overheid is het hebben van werkend Internet, of überhaupt werkende ICT, nog steeds een groot wonder. Zelf zijn ze er nog nooit in geslaagd iets met kompjoeters en intornet werkend te krijgen omdat er bij de overheid alleen maar losers werkzaam zijn die misschien nog wel iets in een kleitablet kunnen krassen, maar moeilijker moet het echt niet worden.
Hele slimme vraag! Ik heb inderdaad mijn bedrijf losgekoppeld van internet, sinds Snowden/ NSA/ AIVD.
De overheid wil natuurlijk alles weten van mensen, bedrijven en organisaties die iets te verbergen hebben. D.w.z. die dus GEEN internet hebben.
Terwijl u nog steeds lacht om deze domme vraag wordt u ondertussen dus wel ff lekker extra en ouderwets gecontroleerd/ bespioneerd.
Ja hoor bij het bedrijf waar ik werk hebben ze een internetverbinding maar om nou te zeggen dat het gebruik bedrijfsgerelateerd is .....
Bij mijn kapper is de afgelopen 30 jaar niks veranderd. Ik kan nog steeds niet pinnen daar. Het zou me verbazen als ze daar een computer hebben staan.
Geen idee.
Eureka!
@Lewis Lewinsky | 24-05-15 | 20:35
:)) "Geen commentaar"... Althans, als de vraag nog door de geviltstifte antwoorden heen leesbaar is.
Heeft uw bedrijf internet?
-ja maar dat wordt doorgaans alleen gebruikt voor porno.
.
Einde enquête, klaar koffie.
@Lewis Lewinsky | 24-05-15 | 20:25
Ja, daar zeg je iets. Wilde bijna typen: "Wij pakken dus de vorige erbij en vullen hetzelfe in. Paar details en data anders. Klaar." Dat kan ik dus maar onder ons houden:)
@ben kokhals | 24-05-15 | 20:32
Maar wat heeft hij geantwoord op de CBS-vraag *Heeft uw bedrijf een pen?*.
@Gemeen Mosje | 24-05-15 | 20:29 "Wat vindt ICT-specialist Ton Elias hiervan ?"
.
Die heeft een viltstift besteld om de enquête op het scherm in te vullen. Met een balpen ging het niet.
Wat vindt ICT-specialist Ton Elias hiervan ?
@ben kokhals | 24-05-15 | 20:14
LOL. Je brengt ze toch niet op ideeën, ben?
@Handsomeboy | 24-05-15 | 20:20
Dat valt te prijzen. Opoe is een verouderd woord voor oma. Werd ook gebruikt voor overgrootmoeder. *opa vertelt*
@Lewis Lewinsky | 24-05-15 | 18:06
Ik ben van de generatie die oude woorden eigenlijk niet kent maar ze wel probeert te gebruiken
Is dat dezelfde overheid die gokverslaving wil tegengaan door reclame te maken voor het casino?
@Lewis Lewinsky | 24-05-15 | 20:06
:)
"Als u dit niet invult krijgt u een boete, snapt u dat?
[ ] Ja
[ ] Nee
[x] Anders, namelijk: Pleur es op
We beleven veel plezier aan het CBS!
[x] Eens
CBS moet lekker opzouten met die schijtenquetes! Ik moest ze voor het bedrijf ook altijd verplicht invullen, zo irritant! Sloeg je het een keer over dan kreeg je dreigbrieven etc.
@Graaf van Egmont | 24-05-15 | 19:39 "ben kokhals, Dat zal vraag 2 heus niet zijn. Dat zou wel vraag 1 kunnen zijn."
.
LMHO!:))
Ik zie op de CBS website geen resultaten voor bedrijven kleiner-dan 10 medewerkers (verreweg de meeste bedrijven dus). Krijgen die dit onderzoek niet, of zitten zij het voor Jan *** in te vullen?
Ik zie op de CBS website geen resultaten voor bedrijven <10 medewerkers (verreweg de meeste bedrijven dus). Krijgen die dit onderzoek niet, of zitten ze het voor Jan *** in te vullen?
@Trekvogel12 | 24-05-15 | 18:57 "Van Rossem is zelf een fail. Er zijn eenmanszaakjes of retailers die geen computer of internetverbinding in hun zaak hebben"
.
Die krijgen een brief met vraag 1: "Heeft u een brievenbus?"
ben kokhals | 24-05-15 | 19:37
Dat zal vraag 2 heus niet zijn. Dat zou wel vraag 1 kunnen zijn.
*of de humor van kokhals niet snapt*
@Graaf van Egmont | 24-05-15 | 19:29 "Ik wacht eerst even vraag 2 af, voordat ik hier iets zinnigs over kan zeggen."
.
Vraag 2 is: "Heeft u een computer?"
@ben kokhals | 24-05-15 | 19:30
:-)
Wie heeft er tegenwoordig dan ook zogenaamd geen mailadres? Op hoogbejaarden na.
Le Roi | 24-05-15 | 19:20
Alle bedrijven die email vesturen vanaf een "noreply" adres. (belastingdienst, kpn, etc.)
@Lewis Lewinsky | 24-05-15 | 17:36 "Vraag 1: Kunt u lezen?"
.
LOL:) Dan is de laatste pagina op het scherm: "Zet uw handtekening in het vakje hieronder en druk daarna op "ZEND".
Ik wacht eerst even vraag 2 af, voordat ik hier iets zinnigs over kan zeggen. Als je een bedrijf hebt, maar je doet alles via je persoonlijke internetverbinding, dus ook voor het bedrijf, dan heeft je bedrijf de facto een internetverbinding. Ik verwacht dan ook dat vraag 2 over de aard van de internetverbinding zal gaan.
Als je dan te lang wacht met antwoorden op die vraag--omdat je net je koffie hebt uitgeproest bijvoorbeeld--komt vast de popup: "Indien de u vraag niet kunt lezen zou het kunnen dat de stekker van uw computer niet in het stopcontact zit. Controleer dat eerst".
@miko | 24-05-15 | 19:08
.
Er zijn zat bedrijven die geen inter hebben. Veel eenmansbedrijven hebben echt geen bedrijfsinternet. De eigenaar regelt zijn zaken gewoon via de priveverbinding. De vraag is dan ook niet: heeft uw bedrijf de beschikking over een internetbevinding? Dat is iets anders dan wat er in de enquete gevraagd wordt.
Daarnaast wordt ook de,context van de vraag niet duidelijk uit dit artikel. Als het een om een onderzoek gaat naar zakelijke internetabonnementen is de vraag legitiem.
@VanBukkem | 24-05-15 | 18:39
Wie heeft er tegenwoordig dan ook zogenaamd geen mailadres? Op hoogbejaarden na.
.
En ik stuur zelf ook liever een mail dan dat ik bel. Puur omwille het feit dat ik dan zaken zwart op wit heb (en zo ook terug krijg), en dat ik dan ook nog eens kan zien of mijn mailtje gelezen/geopend is. In het verleden vaak genoeg kudtklanten gehad die telefonisch iets bevestigden, om dat naderhand glashard te ontkennen. Zo'n kutcultuur hebben we in Nederland tegenwoordig.
miko | 24-05-15 | 19:08
Ik kan er genoeg bedenken.
Los daarvan zou het niet wetenschappelijk verantwoord zijn om de aanname te dien dat dit 100% is.
@Harry Turtle | 24-05-15 | 17:56
Volgens mij is zo het pollfucken uitgevonden.
Overal zo maar wat invullen waar het kan. dat gelul dat ze daarmee mee service kunnen verlenen geloof ik geen moer van. Informatie word gewoon verkocht
@Martinspire | 24-05-15 | 17:39
Wat voor bedrijf dan? Ik bedoel in heel mijn klanten en leveranciers kring zit werkelijk geen bedrijf dat geen internet heeft.
Zelfs niet op het platteland van zuid-amerika.
Ik heb ook geen internet, omdat ik geen bedrijf heb. Dat is ook een mogelijkheid dus....
Harry Turtle | 24-05-15 | 17:56 Yup. CBS is verplicht.
Er komen hier vele verzoeken binnen van andere bedrijven om hun enquêtes in te vullen. Hoewel deze niet verplicht zijn lijkt het er soms wel heel erg veel op.
Vooral die aanhoudende mailstroom als je de totaal niet verplichte lijstjes van een of andere Wet Gemeenschappelijke Regelingen niet op tijd invult... zum kotzen.
Van Rossem is zelf een fail. Er zijn eenmanszaakjes of retailers die geen computer of internetverbinding in hun zaak hebben. Simpelweg omdat ze het (nog) niet nodig hebben. Die mensen regelen hun zaken thuis.
Dit artikel slaat nergens op. Er zijn zat bedrijven die als bedrijf geen internet hebben. De eigenaar van het bedrijf kan het toch wel op zijn privéverbinding invullen?
@FW Ta-183 Huckebein | 24-05-15 | 18:32
-van- Van Rossem. Met twee keer een hoofdletter. (Taalnazi!)
alshetware | 24-05-15 | 18:32
Dan spel het met een t niet met een d.
Het lijkt er toch sterk op dat de o erheid het toch beter snapt dan de reaguurders en de redactie.
Waar ik me ook aan kan ergeren is dat alle instanties en bedrijven er tegenwoordig maar klakkeloos van uitgaan dat je een e-mailadres hebt, en dat je je e-mail leest. (Ja en nee.)
Bel gewoon als er wat is.
Hoe pijnlijk illustreert deze vraag de wereldvreemdheid van de overheid jegens de ICT.
Vraag aan een heier of hij wel eens overheid.
"Machinist vraagt aan railverkeersleiding of er rails ligt naar het volgende station."
van Rossem: rails is meervoud; dus liggen ipv ligt.
Geen dank.
En het mooie is ook dat ze het serieus geloven als iemand klikt 'nee'. In de officiële cijfers staat dan dat 80% van de Nederlanders toegang heeft tot het internet hahaha. Van de overheid moet je het hebben. Fijn dat zoiets stoms eens onder de aandacht komt!
Op menig zeeschip ontbreekt internet! De overheid, helemaal zo gek nog niet. ;-)
Ik kan de any key niet vinden op mijn toetsenbord...
Vraag2:heeft u een hartslag?
@Meesteres Belgie | 24-05-15 | 18:21
Als je niet kan lezen, merk je helemaal niets van die vraag :-)
ja jongens, bij de overheid hebben ze ook door dat dat internet nog eens heel groot gaat worden!
Wat ik erger vind, is dat dat enquêteding schijnbaar nog in classic ASP is geschreven. Welke mongool doet dat anno 2015 nog?
-weggejorist-
Tot het CBS de https fixt kunt U hier een papieren versie aanvragen: www.cbsvooruwbedrijf.nl/index.aspx?Cha...
Faal. De eerste vraag moet natuurlijk zijn:
*Vraag 1: Kunt u lezen?
[] Ja
[] Neen
[] Weet niet
Lewis Lewinsky | 24-05-15 | 17:36
leuke humor, echter beetje rare vraag als je niet kan lezen
uwv kan er ook een potje van. Online een formulier invullen om vervolgens een brief thuis te verwachten met uitleg of ik voortaan liever via het internet zulke formulieren aanvraag..
Welk bedrijf gaat z'n gegevens invullen op een https website waarvan de certificaten niet deugen? (mischien is dat het echte onderzoek)
@FreedomFTW | 24-05-15 | 17:52
Veel handelsondernemingen en kweekbedrijven hebben ook geen eigen internetverbinding.
Een legitieme vraag dus.
Wat heeft Joris trouwens namens GeenStijl geantwoord?
"Mwah, soms wel, soms niet...."
Lag bij ons ook op de mat. Onze groep bestaat o.a. uit drie ICT bedrijven waarvan er twee zich specialiseren in ecommerce. U begrijpt dat ik eerst een intern onderzoek moest gelasten om vast te stellen of wij wel zoiets als internet gebruiken. Gelukkig hebben we flink gemotiveerd personeel dus het lek was snel boven. Ook wij gebruiken het, dus. Na de eerste schrik te boven te zijn gekomen, met bibberende hand de enquete weer verder ingevuld. Hopend dat er niet meer "onthullingen" nav zouden gaan plaatsvinden. Toch wel confronterend, hoor. In je eigen toko's zelfs. Goed dat de overheid een oogje in het zeil houdt....
Lijkt me een uitstekend onderzoek voor een pollfuck. Waar dan uit komt dat slechts 20% van alle Nederlandse ondernemingen beschikt over een intrnetverbinding.
Heeft uw bedrijf, mijn bedrijf niet nee, ik vermijd internet bedrijfsmatig. Haha ja, ik ben niet gek, ik vermijd alles wat vals, nep en ge-edit 'leeft'.;)
@Handsomeboy | 24-05-15 | 17:58
Leuk geschreven, maar een opoe is een vrouw.
@W_F | 24-05-15 | 18:00
Hoe verrassend! Honderd procent van de respondenten aan de internetenquête heeft internet. Hulde, CBS!
@W_F | 24-05-15 | 17:53
Bellen en vragen om een papieren versie (ja, die hebben ze). Deze dan met zo'n ongelofelijk kuthandschrift invullen en opsturen. Ging over een gegeven moment over de inkoopwaarde oliepijpleidingen met een diameter van 272,4 milimeter (of zoiets) en meer van dat soort onzin. Ik zat me echt af te vragen waar die ambtenaren mee bezig waren.
Ja, nu ben ik toch wel benieuwd naar de overige vragen.
Mastermattie | 24-05-15 | 17:48
De uitkomsten van 2013 geven een aardige indruk wat een ondernemer allemaal moet gaan invullen als hij vraag 1 met [ja] beantwoord:
statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?D...
Ooit, in de tijd dat slechts een klein deel van NL al internet had, had Zonnet een vergelijkbare TV -reclame. Wilt u internet? Meldt u aan op zonnet.nl
.
Blij om te zien dat de overheid bij de tijd blijft.
Al die ZZP' ende herintreders van 55+ die nog geen verschil weten tussen een breedbeeld tv en een ipad, zullen deze vraag, na diep filosofisch inzicht te hebben verworven, nogsteeds niet kunnen invullen.. Want ja, opoe heeft thuis wel internet, dat heeft zijn schoonzoon na 4 zondagen herstelwerkzaamheden van het kpn-doe-het-zelf-pakketje (o wat is het leven toch simpel) eindelijk voor elkaar, maar opoe gebruikt die internetverbinding ook voor zijn ZZP werkzaamheden (de BTW indienen voor die 91 euro die hij deze maand op papier heeft verdiend met zijn belastingaangifte voor de buren). Dus heeft hij zakelijk internet, of heeft hij het niet. Opoe besluit de helpdesk te bellen: 0900-overheid how can i help you?
W_F | 24-05-15 | 17:53
Dat vind ik noemenswaardiger en schrijnender dan de vraagstelling van de enquetes! Waarom is dat?
W_F | 24-05-15 | 17:48
Exact, zo ben ik ook door de verplichte (op straffe van boete!) CBS enquête heengegaan.
Wat ik al dacht, een van de vele verplichte onderzoeken. Ondernemers mogen wel een formulier invullen om uitstel aan te vragen: www.cbsvooruwbedrijf.nl/index.aspx?Cha...
De vraag is of je bedrijf een internetverbinding heeft. Niet of je er zelf over beschikt... ik kan mij prima voorstellen dat timmerbedrijf x op de werkplaats geen internet heeft, maar thuis wel en dit thuis invult...
Ja, nu ben ik toch wel benieuwd naar de overige vragen.
Iedere ervaren ondernemer zal bij vraag 1 automatisch [Nee] invullen, in de veronderstelling dat daarmee het (verplichte?) onderzoek het snelst afgerond zal zijn.
Verplichte onderzoeken nodigen uit tot onjuiste antwoorden en de resultaten zijn dus waardeloos.
Maar wat moeten ze met deze informatie als je ja of nee klikt?
Teveel mensen (ambtenaren) bemoeien zich hiermee, niemand durft verantwoordelijkheid te nemen. Dan krijg je dit soort geneuzel, dat zie je helaas ook bij andere zaken terug.
clickbite voor cola?
Vraag 2: Hoeveel krijgt het CBS per jaar, voor het verzinnen van vraag 1?
Wel vreemd Kaas, iedere ondernemer, hoe klein ook, is verplicht om digitaal aangifte te doen. Lijkt mij vrij lastig zonder internet verbinding.
Columnist stelt vlijmscherp, heerlijk geschreven en met het juiste randje cynisme een onderwerp aan de kaak.
Dat is van Rossem en daar moeten we het - hopelijk tot ver na zijn pensioen - mee doen.
Als je de test thuis maakt, kun je nog wel hebben dat het bedrijf geen internet heeft. Sure het zijn er niet veel meer, maar ze zijn er nog zeker
"Waarom? Mijn bedrijf heeft idd geen internet, ik thuis wel.."
zo gek is die vraag niet.. zo als iemand in den twitter al heeft geroepen.
-weggejorist-
Helemaal geen gekke vraag, overheid kan weinig, maar zie hier niets vreemds.
Faal. De eerste vraag moet natuurlijk zijn:
*Vraag 1: Kunt u lezen?
[] Ja
[] Neen
[] Weet niet
Briljant!
REAGEER OOK