Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Schaake (D66): 'GeenStijl is niet ons publiek'

Onlangs publiceerde GeenStijl een Lange Docu over TTIP. Hierboven nog eens, met dank aan D66. We willen namelijk even 1 specifiek onderdeeltje van die 20 minuten durende reportage uit Brussel uitlichten. Of eigenlijk een ontbrekend onderdeeltje uit die productie: de weigering van D66 Europarlementariër Marietje Schaake om er aan mee te werken. Freelance townhalljournalist Chris Aalberts benaderde voor de TTIP-docu diverse politici, journalisten en activisten om voor de roze plopkap hun verhaal voor of tegen TTIP te houden. Kat in het bakkie voor Marietje, die dag in dag uit over haar strijd vóór TTIP twittert op haar persoonlijke PR-kanaal, om uit te leggen wat er zo goed zou zijn aan dat handelsverdrag. Toch? NEIN! Op ThePostOnline schrijft Chris waarom het niet door ging: "Voor mijn reportage was ik al een tijdje bezig potentiële geïnterviewden te benaderen. Een van de eerste e-mails ging naar D66. Het antwoord liet nog geen uur op zich wachten: ze lieten dit verzoek graag aan zich voorbij gaan. Een reden kwam er niet. Op een latere e-mail kwam helemaal geen antwoord meer. Twee maanden later in de hal van het Europees Parlement kwam in een tussenzinnetje een begin van een reden: ‘dat is ons publiek niet’, mompelde de voorlichter." Right. En het is niet eens alleen de Schuld van GeenStijl, want het was niet de eerste keer dat weigerambtenaar Marietje de kritische Chris in de kou laat staan. Lekker transparant & democratisch weer in dat EP. Schaake vertikt het om de Vrije Nederlandse Media te woord te staan want 'niet haar publiek', terwijl dezelfde Islamarietje vorig jaar nog wél een kopvod opzette voor de islamitische dictatuur in Iran (**). En als GeenStijl 'niet het publiek' van D66 is, waarom adverteerden ze zich dan helemaal de tandjes op onze front page in de aanloop naar de laatste verkiezingen? Stelletje fopportunisten. Nou ja, bedankt voor het geld dan maar. Hoop dat jullie er niks aan gehad hebben. Want vandaag in de Tweede Kamer wordt weer kritiekloos gepleit voor TTIP (en tegen een referendum).

Reaguursels

Inloggen

Godver de godver! Ik wordt toch zo strontziek van de TTIP bende. Het is Volksverlakkerij met hoofdletter eerste klas. En geen politiekebobo die het door heeft cq. snapt.
Waarom volgen we hier in NL het voorbeeld van de ooster- en zuiderburen niet en wordt er niet geprotesteerd?
Gatverdamme! Je zou het bijna landverraad kunnen noemen.

MistrX | 01-05-15 | 18:23

En kijk, daar is Marianne Thieme weer, die moet ook wat zeggen, tjonge. Om diervriendelijk te blijven: Ze blaat als altijd, als een kip zonder kop!

gjd | 01-05-15 | 17:01

Even (met gevoel van walging) Marietje opgegoogled. Ik ben zo blij dat dit mensje ons vertegenwoordigd... Pfffrrrt, dus niet.

Iemand al opgemerkt dat Marietje in haar twitterprofieltje het bestaat (DWDD uitdrukking nr.1) om onder haar naam en werk direct in het perzisch/arabisch over te gaan? Ik wist niet dat binnen de EU naast het Engels, arabisch als voertaal wordt gehanteerd? Marietje (met een groot, en een klein tietje), doe is uitleggen? En als je dat lukt, mag je gelijk TTIP eens uit komen leggen.

EEnzame SchizofrEEN | 01-05-15 | 13:46

@nerugaer | 01-05-15 | 07:53

Atheïstisch bolwerk? wahahaha! Ik vind het niet erg als u alleen GS leest maar laat dit dan ook niet blijken.
Waren ze maar atheïstisch ingesteld, dat zou dan de enige reden zijn voor mensen met gezond (letterlijk) verstand om er op te stemmen.

De TTIP is vooral een geo politieke overeenkomst waar de VS since het in werking treden van BRICS op inzet. De VS ziet de afgelopen 5 jaar de macht van de dollar langzaam verdwijnen en is op zoek naar stabiele zowel politieke als cultureel-economische partners, EUropa is dit.
TTIP is net zoals de EEG destijds slechts de start van een zeer nauwe samenwerking.

Dop in Osaka | 01-05-15 | 13:21

Nou, D66 is nu dus ook "af" omdat ze voor TTIP zijn (naast de VVD).
Ik zet er 100 euro op in, dat ze nu domweg nog niet snappen wat voor een negative effective effecten dit heeft op:
- Gezondheidzorg
- Voedselkwaliteit
- Internet vrijheid.
- Marktwerking (vs monopolisten)
.
En ook nog het ondemocratische achterkamertjes proces waarbij de regels tot stand moeten gaan komen. (Referenda? Jammer, dat heeft dan geen zin meer)
.
Wordt wakker, D66. Dit willen jullie echt niet.

hotmint | 01-05-15 | 12:56

Als alle stemgerechtigden nu eens zouden stemmen, helaas blijven velen met het dikke achterwerk aan de sofa plakken onder het mom het heeft toch geen zin, en na de verkiezingen als hardste roepen zie je wel,.... dit is de enige reden waarom bv een VVD het kabinet aanvoert, dit zijn ondernemers en zijn niet te lamlendig om even langs het stembureau te gaan.
Het is niet het kabinet wat het land weggeeft, dat heeft de niet kiezer op zijn geweten.

NB-Stb | 01-05-15 | 12:17

@Suubi Musajja

Van de pvv word dan ook niks constructiefs verwacht..

skeel | 01-05-15 | 12:15

Kans om jezelf onsterfelijk te maken laten liggen, check.
Mensen met stemrecht als Politieke Partij niet je publiek noemen, check.

D66 zit nog comfortabel hoog in zn ivoren toren.

Rest In Privacy | 01-05-15 | 10:56

Laat haar zelf die chloorkippen opvreten, de muts. Ik hoef ze niet in ieder geval.

Vout | 01-05-15 | 10:36

Preken voor eigen parochie is natuurlijk makkelijker.

Trekhaas | 01-05-15 | 09:45

D'66 is de partij van de welgestelde en hoog opgeleide bovenklasse, meer nog dan de VVD waarbinnen je in ieder geval een meer "volkse" stroming hebt.

Peyronie | 01-05-15 | 09:39

Op naar een nieuwe wereldorde, we staan erbij kijken ernaar maar doen niets!?

Ik hoop dat steeds meer mensen zien dat de wereld gestuurd wordt door een kleine elite en dat onze ZOGENAAMDE democratie en vrijheid, helemaal niets voorstelt!

Alle regeringen die ik mij herinner (links - midden - rechts) gaan door met eenzelfde agenda. Tegenstanders of niet, "het spel" gaat door. USA; de conservatieven en de democraten worden beide door dezelfde (kleine) club (extreem rijken multinationals)gesponsord, linksom of rechtsom wint deze elite groep altijd!

TTIP, Wereldoorlogen, zgn aanslagen, terreur, ziekten, niets wordt geschuwd om hun doel te bereiken.

"aluhoedjes theorie"........ mwah "aluhoedjes praktijk!" Kijk eens wat verder om u heen en huiver.

Slaap zacht medelanders

rowe | 01-05-15 | 09:39

Schaake (D66):'GeenStijl is niet ons publiek'

Dat klinkt als eigen volk eerst.

Dutch_Holland | 01-05-15 | 09:32

Huichelen zit degeneratie66 in het bloed.

natte krant | 01-05-15 | 09:14

Geenstijl had het publiek van d66 kunnen zijn, als d66 niet haar partijstandpunten van "meer inspraak voor de burger" (Luisteren!! dus) en "bestuurlijke vernieuwing" als ook liberalisme verkwanseld had in ruil voor gutmensch pro-e.u. en pro-multikul standpunten waar niemand op zat te wachten. Du moment Arrogander Peggold op het anti-Wilders orgel ging voor electoraal gewin, liep het fout.

CynicalBastard | 01-05-15 | 08:44

krijgen we dan ook elke dag mac donalds

vryenbly | 01-05-15 | 08:37

.. en D66 is niet onze partij.

mallekater | 01-05-15 | 08:14

Als er reaguurders zijn die op D66 stemmen, ga je schamen! Er is op GeenStijl steeds maar weer gewaarschuwd voor Peggold. Schaam je! D66 wil Europa en wil een atheïstisch bolwerk maken. Dat gaat noooooit goed omdat een land gezonde normen en waarden nodig heeft.

nerugaer | 01-05-15 | 07:53

So what? Fuck D'66.

mindless | 01-05-15 | 06:52

@tipo | 30-04-15 | 20:45 "Vrijhandel is goed. Kan iemand mij in 1 zin uitleggen, waarom deze Transatlantic Trade and Investment Partnership niet goed is? Het zorgt toch voor vrijhandel?"
.
Heel simpel. Voor vrijhaandel schrap je regeiingen en importbeperkingen en -heffingen. Dan zoeken de burgers en ondernemers het verder zelf wel uit. Daar heb je dus geen duizend pagina's nieuwe regels en een waas geheimzinnigheid voor nodig.

ben kokhals | 01-05-15 | 06:52

Wilders is ook vóór TTIP, beste reaguurders.

Worst_kaas_scenario | 01-05-15 | 04:23

Ik ben lid van D66.

Myrkie | 01-05-15 | 02:00

Ik heb net een avondje Adolf Hitler op BBC4 achter de rug. En het viel me op dat die kop van Pechtold best wel op die van Adolf lijkt als je er een snorretje op plakt en zijn haar met een scheiding rechts doet. Grappig eigenlijk. Voor de rest is er natuurlijk geen enkel verband.

Koonkluk Huis | 01-05-15 | 01:31

@--sql error-- | 30-04-15 | 20:34

Ik heb ook idd meerdere keren op D66 (inclusief Pechthold) gestemd... Dat nooit meer.

Brainless talent | 01-05-15 | 00:40

Vroeger was d66 van toen best OK. Nu zijn het privacy-, referendum-, en mobiliteits-haters geworden. Kutclub. Niets echt liberals meer aan. Ik ben bang dat ik ga gokken op moszckckkowcktsch.

lustkapper | 01-05-15 | 00:27

Dat hele TTIP is totale waanzin. Den Haag staart zich weer eens volkomen blind op de -wat zij zeggen- voordelen, maar de nadelen en risico's -o.a. schadeclaims-, daar hoor je ze niet over. Wederom een bewijs van het totale brevet van onvermogen in de Haagse Zandbak. Lieve help, wat een kabinet van brekebenen... Zijn we toch maar mooi klaar mee, toch?

Reykjavik | 01-05-15 | 00:10

La Bailaora | 30-04-15 | 23:08

TTIP gaat juist wèl over vrijhandel.
En overheid en grootbedrijf zijn hier juist niet verweven, want een grootbedrijf kan een overheid dus aanklagen.
Voor tientallen miljarden, zelfs.
In het fascisme is dat onmogelijk.

Los daarvan; overheid + grootkapitaal = géén fascisme.
De oprichter van het fascisme, Mussolini, was een socialist die de belangen van de arbeiders behartigde.
Maar Mussolini die meermaals sprak met Lenin, wilde niet dezelfde fout maken als de bolsjewisten in Rusland, die het land in een burgeroorlog brachten door alle "rijken" af te slachten.
Mussolini bedacht een poldermodel, waarbij hij werkgevers en werknemers uitnodigde/dwong om samen te werken, en afspraken te maken over lonen en arbeidsomstandigheden.
TTIP gaat dat niet doen; dat komt alleen op voor de allerrijksten.

Natuurlijk zal er ook bij fascistische regimes vaak sprake geweest zijn van belangenverstrengeling tussen politici en zakenlieden. Dat zie je in elk systeem, ook in democratische landen zoals Nederland, dus dat is niet kenmerkend voor het fascisme.

Dandruff | 30-04-15 | 23:43


Echt walgelijk,als democraat een hoofddoek opzetten die symbool staat voor de minderwaardigheid van 50% van de wereldbevolking.
Maxima en Beatrix zijn ook zo van de hoofddoeken... ten eerste al ongekozen met voorrechten, gewoon door geboorte en trouwen... boven de wet staan en dan een kopvod aan.
Raar landje is dit geworden.

Dibe | 30-04-15 | 23:35

@seven 22:58
ASML zorgt voor een overschot aan contactgestoorde autistische mannen van Aziatische of Europese afkomst in Eindhoven. Maar daardoor wordt er wel ieder jaar 6 miljard Euro over deze regio uitgestort. Dus daar valt heel goed mee te leven.

Detroit heeft de boot gemist door een gebrek aan kwaliteit (die Japanners nog wel leverden) en een gebrek aan noodgedwongen innovatie (want in Europa telde ook het verbruik mee door de veel hogere brandstofaccijns, waar Detroit geen antwoord op verzon met hun rijdende zuipschuiten)

tipo | 30-04-15 | 23:16

@Dandruff | 30-04-15 | 22:25
Ik had het niet over vrijhandel, maar juist over de verwevenheid tussen overheid en het grootbedrijf. Wanneer die in dezelfde handen zijn heb je een belangrijk kenmerk van fascisme te pakken. Met vrijhandel heeft dat niets te maken.

La Bailaora | 30-04-15 | 23:08

tipo | 30-04-15 | 22:49
Lijkt mij lastig om hard te maken dat een grotere markt met uniforme normen door ttip voor grotere schaal van bedrijven leidt. (Hoewel dat wel logisch lijkt, spelers fuseren natuurlijk om zo hun macht te consolideren) Het falen van de stad Detroit is misschien ook wel te duiden als een gevolg van schaalvergroting, een regio die voor een heel continent de automarkt heeft gemonopoliseerd ipv dat er vele regio's zijn met eigen kleinere autofabrieken. Als die markt inzakt blijkt hoe kwetsbaar specialisatie voor een regio is. OF als het werk in die sector afneemt door innovaties zoals geautomatiseerde productielijnen. Ook qua specialisatie voor werknemers, Ford bij uitstek versimpelde het werk door mensen maar een taak te geven, daardoor waren er alleen nog maar domme mensen nodig die slechts een kunstje beheerste wat de leefbaarheid van de stad niet ten goede kwam.

seven | 30-04-15 | 22:58

@seven 22:36
ASML is een voorbeeld, dat de wereldstandaard heeft gezet met nieuwe chipsmachines, door vantevoren met Intel en Samsung af te spreken dat hun nieuwe technologie de nieuwe wereldstandaard is.

Precies zo hebben Philips en Sony dat voor de introductie van de Compact Disk afgesproken (na het Video-debacle van Philips)

Dat moet ook wel, want anders wil niemand de miljarden-investering in R&D maken, als nog niet zeker is, dat het een nieuwe wereldstandaard wordt.

Maar die ontwikkeling kan ook zonder TTIP en EU plaatsvinden, blijkbaar.

tipo | 30-04-15 | 22:49

tipo | 30-04-15 | 22:26,

Maar het probleem bij TTIP is niet dat multinationals meedenken en meedoen met het overleg over onze wetgeving.
Het probleem is dat ze onze wetgeving simpelweg kunnen afwijzen.

En op dat moment kan Nederland kiezen;
- òf onze wetgeving aanpassen aan de eisen van zo'n multinational;
- òf een boete betalen die op kan lopen tot tientallen miljarden euro's.
Afhankelijk van de "geleden schade" die een bedrijf opliep door zich aan onze wetgeving te houden.
En dat schijnproces tussen een land en een bedrijf wordt ook nog stiekem gevoerd, achter de schermen, zodat vrijwel niemand zich daar een mening over kan vormen.

Net als de introductie van TTIP, trouwens.

Dandruff | 30-04-15 | 22:40

@VanBukkem | 30-04-15 | 22:32
Ik verdien echt een ban wegens taalfouten. Vooral omdat ze zo STOM zijn.
Weltrusten.

VanBukkem | 30-04-15 | 22:38

Marietje waant zich Marietje Antoinette van Brussel.

miss error | 30-04-15 | 22:37

tipo | 30-04-15 | 22:19
Trouwenes, vind het niet erg als er ook voorstanders zijn voor schaalvergroting bijvoorbeeld vanwege de specialisatievoordelen en gemak van uniformiteit. Ik kan niet inschatten in hoeverre dat opweegt tegen de nadelen. Denk zelf wel dat de EU de US onderschat dat de US meer toegerust is op zo'n schaal omdat ze als markt al eeuwen groot zijn en de EU pas sinds recent. De US is dus erg ervaren om op grotere schaal te opereren en de EU een beginner. (Alleen NL heeft enige ervaring, vanwege Shell en unilever maar ik zie het gros van NL en de EU het gewoon verliezen.
Misschien ben ik teveel romanticus, het beeld van vele ondernemers met veel florerende en falende bedrijven en dus ook veel keuzevrijheid voor werknemers spreekt mij gewoon meer aan dan enkele CEO's en de rest van de maatschappij die daar werkzaam is als loonslaaf. Kortom, de maatschappij als geheel wordt onderdaniger. Moet beetje denken aan China met hun conglomeraten en de onderdanige houding van de arbeiders daar. (Kip Ei?)

seven | 30-04-15 | 22:36

@CoffeePatch | 30-04-15 | 21:14
Volgens mij heeft stiekem(!) ze een skippybal in haar kut gestopt.

VanBukkem | 30-04-15 | 22:32

@BekiekUtMoar 22:12
De vroegere NEN-normen en de huidige ISO-normen en CE-keurmerken zijn echter ook zo tot stand gekomen, met medespraak van grote bedrijven.

Zo zijn leveranciers van allerlei energiebesparende maatregelen in de nieuwbouw bepalend geweest in de wijze waarop hun product meetelt in de EPC-normen. Precies zodat het niets meer met energiebesparing te maken heeft, maar vooral met degene die de grootste mond had.

Niet dat het dan ook goed is bij TTIP, maar dat dit zo gaat is ook in de huidige normering van toepassing geweest, dat grote bedrijven een dikke vinger in de pap hadden. Dat is niet speciaal iets van TTIP.

tipo | 30-04-15 | 22:26

La Bailaora | 30-04-15 | 21:49

Vrijhandel heeft niks met fascisme of communisme te maken.
Maar daarom kan vrijhandel nog wel veel schade aanrichten.
Vrije handel is goed, maar moet wel aan bepaalde regels gebonden zijn. Onze overheid moet ons beschermen tegen criminelen die overvallen plegen, maar net zo goed tegen ondernemers die met antivries hun wijnen zoeten.

Goede en slechte mensen heb je overal, dus ook onder ondernemers. En in een wereld waar alles draait om winst maken, zie je al snel dat de normen van degenen met de minste scrupules maatgevend worden. Andere ondernemers verliezen namelijk simpelweg de concurrentiestrijd, als ze niet meegaan.
Daarom is wetgeving zo belangrijk.

TTIP stelt die wetgeving buiten werking.
Menig multinational kan daar veel aan verdienen, en de politici die hen daar bij helpen zullen ongetwijfeld beloond worden.
Een kwalijke zaak.
Maar overheid + grootkapitaal = géén fascisme.
Fascisme en communisme zijn allebei vormen van socialisme; Mussolini was zijn hele leven socialist. Beide ideologieën prediken dezelfde idealen en gebruiken dezelfde methoden, idealen en methoden die we herkennen in onder andere onze eigen PvdA; maar dus ook in D'66.

Dandruff | 30-04-15 | 22:25

tipo | 30-04-15 | 22:04
Heb het nog niet gehad over het tribunaal wat met TTIP meekomt. Dat is nog een extra subsidie voor exporterende bedrijven. opgebracht door het deel van het MKB wat puur lokaal opereert. Reken maar mee, als een bedrijf iets naar NL wil exporteren maar NL wil het vanwege ...(zeg ophef/gezondheid/milieu/welzijn) toch niet toelaten of begint een campagne om te wijzen op de nadelen waardoor zo'n bedrijf niet de verwachtte omzet haalt wordt NL veroordeeld vanwege het belemmeren van deze export. Daarna krijgt NL een boete. Wie betaalt die boete? Het lokale MKB, want multinationals betalen amper belasting. En als lokale niet exporterende MKBer zal je nooit zo'n boete/vergoeding opstrijken, want je exporteert niet. Ergo, TTIP ISDS is een continue stroom geld van lokale mkbers naar het grootbedrijf die toch al zo bevoordeeld worden tov het mkb. (Zie belastingrulings, en degressieve energietax etc ect)

seven | 30-04-15 | 22:23

@seven 22:10
Mooie punten. Diversiteit van normen leidt tot concurentie. Een land als Duitsland kan wat dat betreft hoge eisen stellen aan import en daardoor kan haar industriële export maatgevend zijn in kwaliteit. Zwitserland idem dito. Internationals uit andere landen moeten die hogere normen dan vanzelf volgen om qua omzet mee te spelen. Zo werkt dat normverhogend.

Wat de Amerikaanse internationals in TTIP proberen is het omgekeerde. En dat is Duitsland haar superieure voorsprong in normen ontnemen, door een soort hill-billy-crap als standaard te markeren. Dat is een slecht idee.

Jij bent geen fan van Ikea, is het wel? ;)

tipo | 30-04-15 | 22:19

D'66 staat voor Dictatuur 66.

82% van NL is inmiddels tegen TTIP, maar D66 en feiten gaat moeilijk samen. Wat dat betreft zijn ze wel een waardig vertegenwoordiger van de islam. Die heeft ook nogal moeite met feiten.

Vogelbeest | 30-04-15 | 22:16

@tipo | 30-04-15 | 20:45
Omdat het niet goed is dat grote bedrijven gaan bepalen welke wetten wel en welke niet op hen van toepassing dienen te zijn, en dat als een overheid een wet heeft gemaakt die hen te zeer hindert ze deze overheid mogen laten veroordelen.

BekiekUtMoar | 30-04-15 | 22:12

tipo | 30-04-15 | 21:31
De politiek is niet machtiger dan de unilevers van deze wereld, ttip is gewoon een verzoeknummer van deze bedrijven. Grotere schaal (gevolg van grotere markt, zie toko's in de US nu al) zal zorgen voor meer specialisatie, en toegeven, specialisatie is heel goed voor de arbeidsproductiviteit en dus de economie, maar heeft in mijn ogen een optimum, een sweet spot, een equilibrium. Dat optimum daar zitten we imho allang op of zijn we al overheen. Er zijn onderzoeken die zeggen dat een metropool een optimale specialisatie bereikt bij 8 miljoen mensen. Je ziet het aan het feit dat veel creatieven stuk gaan als ze slechts een beperkte taak heel goed mogen uitvoeren, je ziet het aan de extra vervoersstromen die nodig zijn om al die specialistische goederen uit in een product gespecialiseerde verre regio te halen. De voedselmarkt is een eenvoudig voorbeeld welke kwetsbaarheden het geeft. Een ziekte in een megagraanregio is direct een globaal tekort omdat graan op een of enkele locaties wordt geteeld. De wereld wordt dus kwetsbaarder, labiel en juist minder stabiel. Liever afhankelijk voor product x van een myriade aan producenten en regio's dan slechts 2 of 3 monopoliserende megatoko's

seven | 30-04-15 | 22:10

Een zo groot mogelijke vrijhandelszone is echter wel een goede zaak voor alle ondernemers in de wereld
@tipo | 30-04-15 | 22:04
Ja, maar dan niet TTIP, maar het weghalen van handelsbarrieres, maar zonder dat bedrijven zich met de politiek van onafhankelijke landen kunnen bemoeien en zelfs overrulen. Daar ben ik niet voor. Als je de handel in land A niet ligt, dan ga je maar naar land B als bedrijf. Handelsbarrieres zijn bv. douane tax, etc. Daar moeten we vanaf. Maar niet meer dan economische barrieres weghalen.

La Bailaora | 30-04-15 | 22:08

@seven | 30-04-15 | 21:52
Over schaalvergroting helemaal eens. Misschien is dat ooit idd. ook met goede bedoelingen begonnen, maar het leidt uiteindelijk niet tot kostenbesparingen.

La Bailaora | 30-04-15 | 22:04

@La Bailaora 21:46
Van Nederlandse productontwikkelaars weet ik dat zij eerst de Duitse keurmerken binnenhalen, zodat het ook in minder strenge landen toelaatbaar is. Met TTIP loop je het gevaar dat niet de strengste norm internationaal maatgevend is, maar een uitonderhandelde resultante. Wanneer TTIP door internationals gebruikt wordt om de standaarden in Duitsland te verlagen, dan zou dat een slechte zaak voor de eindgebruiker zijn. Dat snap ik.

TTIP zou als uitgangspunt moeten hebben, om de strengst gangbare standaard maatgevend en normzettend te maken. Dan passen de internationals zich daar maar op aan, in plaats van de consument die met slechter, ongezonder en onveiliger materiaal genoegen moet nemen.

Als dat niet zo werkt in de onderhandelingen, dan gaat het inderdaad de verkeerde kant op.

Ik heb het niet zo gevolgd, vandaar mijn naïeve insteek... Een zo groot mogelijke vrijhandelszone is echter wel een goede zaak voor alle ondernemers in de wereld, ook de Nederlandse. De kwaliteit van normen moet daardoor echter niet aan inflatie onderhevig zijn, want dan raak je de mensen in hun veiligheid en gezondheid.

tipo | 30-04-15 | 22:04

Ze willen het volgens mij oprecht voor grote bedrijven makkelijk maken
@seven | 30-04-15 | 21:52
Ik denk dat je het hier hebt over EU parlementsleden? Ja, dan kan je gelijk hebben. Ikzelf denk echter dat de echte zware jongens achter de schermen, die van de europese raad en commissie wel degelijk weten wat dat voor 'side'-effecten heeft. De EU BTW regel wordt immers ook niet teruggedraaid. En we weten beiden dat het parlement geen macht heeft, die zitten er voor de buhne. Verder maakt het overigens niet zoveel uit, het effect is hetzelfde: grootbedrijven worden bevoordeeld boven de kleinbedrijven. Dat leidt tot minder concurrentie, dus minder vrijmarkt.

La Bailaora | 30-04-15 | 22:02

De gehele politiek is totaal los van de mensen van dit land. Ze hebben allemaal zonder uitzondering hoogdravende ideeën over hoe het land gemaakt kan worden tot wat zij willen. Geen rekening houdend met ons natuurlijk, wij zitten alleen maar in de weg. En moeten daarom vervangen worden. Bijvoorbeeld door stemvee. Of wij moeten ons schuldig voelen omdat anderen vroeger iets fout deden. Of we moeten een bepaalde bevolkingsgroep gaan haten. Alles, alles heeft als enig resultaat dat ons land vernield wordt.

Patatter | 30-04-15 | 22:01

Marietje Schaake kan wel zo'n lekker dikke chloorkip in der *** steken!
Knapt ze misschien van op.
obaamaa likster

Melfs | 30-04-15 | 21:59

Botte Hork | 30-04-15 | 21:47
Weet je wel hoe hoog die dagvergoeding is.

CoffeePatch | 30-04-15 | 21:55

Nou, zelf maar ff opgezocht hoe zij ongeveer denkt over TTIP. Samenvatting: Juist goed voor Nederland, schept meer banen (argumenten ontbreken). Vooral goed voor de luchtvaartsector, want KLM mag nu in de VS geen binnenlandse vluchten verzorgen. (eh, ja ja) Goed voor de havens hier (eh. die groeien alleen maar, dat geheel terzijde). Goed voor de baggeraars, want die mogen nu daar niet zomaar baggeren. (dat doen ze wel bij die ene sjeik die 10x zoveel betaalt, maar ok). Klein dingetje nog, volgens haar, het moet nog ff geregeld worden dat de VS niet zomaar hier een takeover kan plegen. En zeker voor het MKB moet het ook makkelijker zijn om zaken te doen met VS. Hoor/lees nergens hoe, wat en waarom, voorbeelden en scenario's nog niet geschreven door de spindoctor of lobbyist, zal wel komen. Ken 'toevallig' zo'n mkb-er die zaken doet en klanten heeft met o.a. VS, Rusland & China. De ene wat soepeler dan de ander (zelfs met sancties na optreden van de jostibandleden verhofstadt en van baalen in Oekraine), maar het werkt allemaal als een trein over het algemeen.

Latrinalia | 30-04-15 | 21:54

La Bailaora | 30-04-15 | 21:14
Ze willen het volgens mij oprecht voor grote bedrijven makkelijk maken, uniforme regelgeving, uniforme normen, een munt is makkelijk voor bedrijven die in meerdere landen zitten. Dat lokaal opererende bedrijven daar weinig aan hebben en juist een nadeel (immers de meerderheid van landen moet zich aanpassen aan de nieuwe uniformiteit terwijl een multinational juist minder hoeft te doen) ziet de politiek niet. Immers de lobbyisten werken puur voor multinationals. EU politici verdienen zoveel waardoor ze ook vooral met hoger kader zullen omgaan, hoger kader vindt je alleen bij multinationals, want voor hoger kader heb je veel omvang ergo een multinationale schaal nodig.
Trouwens over inkomensverschillen gesproken, schaalvergroting is in mijn ogen de oorzaak voor ooit goede, maar steeds meer extremere inkomensverschillen. Want megaschaal is veel managementlagen en elke laag erop krijgt meer dan de managementlaag eronder. Deze extra managementlagen komen uit de gelijkblijvende productie, managers en de eromheen hangende extra bureaucratie zijn immers geen productieve of creatieven, ze produceren zelf niet, maar sturen via steeds langere lijnen aan.

seven | 30-04-15 | 21:52

@Dandruff | 30-04-15 | 21:39
Dit heeft niets met vrijhandel of rechts te maken, maar met:
overheid + grootbedrijf (in dezelfde handen) = fascisme.

Ik ben kapitalist en voor vrijhandel, maar ik heb net zo'n grote hekel aan fascisme als aan communisme. Uiteindelijk zijn beide systemen parasitaire systemen.

Er is geen ander persoon die dat beter uitlegt als Pamela Hemelrijk (RIP) in haar antisocialistisch manifest:
www.theovangogh.nl/antisosialistisch%2...

La Bailaora | 30-04-15 | 21:49

@seven | 30-04-15 | 20:47
Erger dan de lage Euro is het gehechte belang aan de export *binnen* Europa. Gelijkgeschakelde regelgeving is vooral een prima middel om de markt af te sluiten van bedreigingen van *buiten* Europa en kleine partijen binnen Europa. Dan kunnen de grote jongens de koek in alle rust verdelen.

Godsammekraken | 30-04-15 | 21:49

@CoffeePatch | 30-04-15 | 21:32
Wel zielig voor die hoeren by the way.
Lig je daar met je benen wijd terwijl er een vette zwetende nazi op je ligt te rossen.

Botte Hork | 30-04-15 | 21:47

@eerstneukendanpraten | 30-04-15 | 21:41
Zionisten verkleed als moslims verkleed als zionisten.

Dhr. de Wit | 30-04-15 | 21:46

Maar dat kan toch in TTIP ingebakken worden?
@tipo | 30-04-15 | 21:31
Het is erg naief te denken dat TTIP iets gaat bevatten die kleine bedrijven beschermt. Lees Dandruffs plemp. TTIP gaat helemaal van het verkeerde uit. Vrijhandel prima, maar dit gaat niet over vrijhandel, maar over het feit dat buitenlandse (lees internationals) wetten in een ander land kunnen maken en breken. TTIP heeft niets met vrijhandel van doen, dus dat gaat het ook niet bevatten.

La Bailaora | 30-04-15 | 21:46

Nou Marietje, wat is jullie publiek dan wel?
Jij zit er om onze belangen te behartigen, niet te verkwanselen! Je zit er voor het volk, niet voor jezelf.


Gelukkig gaat de NS wel meer aan treinen denken!

TP 1984 | 30-04-15 | 21:45

d66 de nieuwe bruinhemden partij

Tasmaneiland | 30-04-15 | 21:43

@tipo

bijna goed tipo, maar volgens mij schreef k ónafhankelijk en dus niet waar jij hiernaar verwijst

boefje_III | 30-04-15 | 21:43

therealbraindump | 30-04-15 | 21:40
Het is een stuitende partij vol arrogantie en dedain!

lanexx | 30-04-15 | 21:42

Dhr. de Wit | 30-04-15 | 21:13

Alweer die verdomde Zionisten. Wanneer houdt het eens op Bibi?

eerstneukendanpraten | 30-04-15 | 21:41

Ook ik moet bekennen dat ik in het verleden wel een paar keer D66 heb gestemd.., toen D66 nog pal stond voor democratische principes zoals het referendum. Met name onder leiding van Pechtold is D66 gewijzigd in Technoraten66. De burger is bij D66 verworden tot een platte consument en de kritiekloze adoratie voor de ultieme technocratie, De EU, is werkelijk stuitend.

therealbraindump | 30-04-15 | 21:40

La Bailaora | 30-04-15 | 21:24

Bedankt.
Hoewel ik zeker niet links ben, verbaas ik me soms om het blinde vertrouwen dat sommigen lijken te hebben in de vrije markt.
Ik ben van '72, en heb de afgelopen decennia ongelooflijk veel gelezen over met antivries aangelengde Oostenrijkse wijnen, dodelijk giftige spijsolie in Spanje, gif in kinderspeelgoed, noem maar op. Die vuurwerkramp in Enschede had ook deels te maken met vuurwerk dat stelselmatig verkeerd werd geclassificeerd, waardoor het minder explosief leek. Duitsland hanteerde voor precies hetzelfde vuurwerk hele andere classificaties.

Het is niet voor niets dat overheden toezicht houden. Al in de Middeleeuwen werd er op toegezien dat molenaars niet stiekem zand door het graan maalden. Kennelijk was dat nodig.

Dandruff | 30-04-15 | 21:39

Zie een voorbeeld van wat verwacht kan worden:

www.bouwendnederland.nl/nieuws/1334771...

Komo telt niet meer.
CE is voldoende.
En Komo is veel strenger maar mag impliciet niet meer.

nomo | 30-04-15 | 21:37

@Suubi Musajja | 30-04-15 | 21:30
Als belastingbetaler in een *kuch * democratie met *kuch * vrije publieke media moeten ze gewoon de door ons betaalde persvoorlieger voor de camera plaatsen.

Maar zoals ik al eerder tegelde, bij de D66 zijn ze niet thuis als het lastig of ingewikkeld wordt. Druk, geen tijd, ziek, zwak of misselijk. Alles om kritische vragen maar te kunnen ontwijken.

Botte Hork | 30-04-15 | 21:36

Botte Hork | 30-04-15 | 21:20
Die dagvergoeding moet ook ergens aan besteed worden.

CoffeePatch | 30-04-15 | 21:32

@boefje_III 20:53
Volgens de Bertelsmann Foundation en het IFO instituut is de invloed van TTIP op de Nederlandse werkeloosheid en het gemiddelde Nederlandse salaris in Nederland erg klein, maar wel positief. Bij vergaande liberalisering zouden er 30.000 NL-banen bijkomen. Bij enkel een tariefafschaffing zouden er 7.000 NL-banen bijkomen. bron (PDF): www.bfna.org/sites/default/files/TTIP-...

@seven 21:00 & @La Bailaora 21:00
Okay, dus de lobbyisten die de onderhandelingen over TTIP beinvloeden, bevoordelen de grootbedrijven in de regelgeving. En de lokale eigenaardigheden zouden onder druk kunnen komen te staan. Of dat werkelijk problematisch is, hangt af van het onderhandelingsresultaat.

Internationale vrijhandel is in principe goed voor Nederland en biedt kansen voor veel Nederlanders. De lokale eigenaardigheden moeten echter wel op democratische wijze beschermd kunnen worden, wat op gespannen voet met internationale vrijhandel staat. De kleinere bedrijven moeten ook kansen blijven houden om vrij te concureren tegen de grote bedrijven, wat vooral een kwestie is van het uitbannen van lobbyisten in het onderhandelingsproces. Maar dat kan toch in TTIP ingebakken worden? Zou het dan wel acceptabel zijn?

tipo | 30-04-15 | 21:31

Ik snap de verontwaardiging niet helemaal. De PVV wilde net zo min meewerken aan de docu. Bovendien - waarom moeten politici op ieder interview-verzoek ingaan? Er moet natuurlijk niet structureel iedere medewerking aan de media geweigerd worden, maar om nou meteen moord en brand te schreeuwen als af en toe eens niet opgenomen wordt...

Suubi Musajja | 30-04-15 | 21:30

Het valt mij op dat veel reaguurders maatschappelijke en politieke ontwikkelingen op een hoog niveau bediscussieren. Zonder last of ruggespraak. Ik denk dat hier juist ook het probleem voor het onderwijspartijtje D66 zit. Ze zijn voor educatie, maar hebben een hekel aan mensen die hun op gefundeerde wijze, en dus met sterke argumenten, ontmaskeren. D66 is gewoon de PvdA, maar (nog) even ontdaan van de Islamaanhangers.

ad melkert | 30-04-15 | 21:26

Staat iemand hier van te kijken? Verbazingwekkend hoe politici vinden dat ze geen verantwoording meer af hoeven te leggen aan de mensen wiens geld ze op exorbitante wijze over de balk smijten. Er waren hier in Nederland nog niet zo heel lang geleden tijden dat men voor minder op de brandstapel ging. Ik begin langzaam maar zeker helemaal vol te raken van onze politici, onze overheid, en de monetaire kolos die de Europese Unie heet.

Le Roi | 30-04-15 | 21:26

Ach muts heeft gelijk. Doos vergeet éën BELANGRIJK ding. U vertegenwoordigt mijn stem niet. Verder sterph Dhimmie666 en ga verder kansloos roeptoeteren. Geen standpunten hebben en maar schoppen. Tjah Alex daarom is mevrouw aan het rennen. Two faces f*cking pussy let downs. Oftewel D66. Niks geleerd van PvdA. Spreek voor jezelf kudt.

Vageling | 30-04-15 | 21:25

@Dandruff | 30-04-15 | 21:19
prima tegel. Zo zit het.

La Bailaora | 30-04-15 | 21:24

@BasBr | 30-04-15 | 21:12

Het feit dat dit proces op dit moment, op deze wijze, met deze spelers plaatsvindt, is al helemaal verkeerd.
.
Zijn we nog niet aan de mogelijke inhoud begonnen...

Parel van het Zuiden | 30-04-15 | 21:22

Teleurstellend van een belangrijke partij als D66. Ik voel me beledigd als burger van dit land.

Marcel66664746 | 30-04-15 | 21:21

GS is niet hun publiek. D'66 is niet OSM.

* Waarbij ik mij bij deze, met de term OSM gebruikende, dan wel weer van 98% van al de reaguurders hier wil distantiëren. *

Zwitsallevengevoel | 30-04-15 | 21:21

@Suerte Piet | 30-04-15 | 21:17

D66 is de partij van de ultieme draaikonten. Dat hebben ze tot hogere kunst verheven. Het is niet links of rechts, geen vleesch noch visch, nee het is D66.

Supermatthijs | 30-04-15 | 21:20

@CoffeePatch | 30-04-15 | 21:14
Lege zaal. De rest van de landverraders zijn naar de hoeren. Van ons geld uiteraard.

Botte Hork | 30-04-15 | 21:20

Dibe | 30-04-15 | 21:00

Je mist de point; het gaat niet om concurrentie tussen kippen met of zonder chloor.
Het gaat er om dat Nederlandse wetgeving buiten werking wordt gezet door multinationals; en dat de Nederlandse staat vervolgens voor miljarden kan worden aangeklaagd als zij de Nederlandse wetgeving zou willen handhaven.
Dat zou kunnen gaan om wetgeving over chloorkippen inderdaad, maar ook om wetgeving over gentech, gifstoffen in etenswaren, arbeidsomstandigheden of wat dan ook.

Heel extreem gesteld, stel dat een Saoedisch bedrijf handelt in door isis gevangen Koerdische kinderen. In Nederland is seksslavernij en pedofilie verboden, in de islamitische wereld niet. Nederland zou dus kunnen worden aangeklaagd als zij die handel hier zou verbieden.

En zeg nou niet "je overdrijft".
Er zijn zat multinationals die gebruik maken van kinderarbeid in lage lonen landen met extreem slechte werkomstandigheden. Hun producten worden hier ook gewoon verkocht.
Die omstandigheden naar hier halen is slechts één stapje verder.
En als onze wetgeving middels handelsverdragen buiten werking wordt gezet, is het aantal stappen dat criminelen verder kunnen gaan, oneindig.

Dandruff | 30-04-15 | 21:19

D66 was ooit democratisch, zoals de naam al zegt. Maar was altijd al elitair zoals deze miep hier even laat zien. Sinds 1966 hebben ze gaandeweg ontdekt dat je democratie ook kunt misbruiken om dictatoriale trekjes achter te verbergen.

Suerte Piet | 30-04-15 | 21:17

D66 is verworden tot een typische wijvenpartij en voor/door mannen die de broek is uitgetrokken door hun wijf. Ergo: daar ook nog in geloven.

McMarx | 30-04-15 | 21:14

Ik denk niet dat er veel zinnigs uit de mond van Marieke komt. Zelfs in het Europese Parlement is er niemand die naar haar luistert: www.youtube.com/watch?t=16&v=2XRC...

CoffeePatch | 30-04-15 | 21:14

@seven | 30-04-15 | 21:08
ja, nog zo'n slechte maatregel is de nieuwe EU BTW regeling. Kleine bedrijven moeten nu een onmogelijke boekhouding gaan aanleggen om btw bij te gaan houden in het land waar de klant zit. Stel je hebt 5 buitenlandse klanten, ook nog eens verdeeld over 5 landen... Voorheen gaf je gewoon in Nederland de BTW aan, nu moet je in 5 buitenlanden aangifte doen, met andere tarieven, etc... Internationale bedrijven hebben dat probleem niet, die hebben immers sowieso in elk land al legio klanten, kantoren en magazijnen, waarbij ze dus al in elk land belasting opgeven over omzet e.d.

Ik verdenk Brussel ervan dit expres te doen om juist marktwerking de kop om te draaien en grote bedrijven te bevoordelen.

La Bailaora | 30-04-15 | 21:14

@--sql error-- | 30-04-15 | 21:06
En ze hebben vandaag een bom gevonden langs een wielerroute in Frankfurt. Maar er is niets aan de hand mensen, doorlopen en vingers in de oren, lalalalalala.

Dhr. de Wit | 30-04-15 | 21:13

www.politico.eu/article/canada-may-be-...
De onderhandelingen tussen de VS en EU zijn stukgelopen voor dit jaar op die ISDS. Europa wil er niet aan.
Dus de angst in deze video zijn nergens voor nodig.

BasBr | 30-04-15 | 21:12

@Botte Hork | 30-04-15 | 21:05
Behalve kiezersbedrog ook een dikke leugen. De overheid kan helemaal niets met ICT. Leugen op leugen, het lijken wel politici.

Oh, wacht even...

Dhr. de Wit | 30-04-15 | 21:09

La Bailaora | 30-04-15 | 21:03
GMTA ;) Mooi dat meer mensen de semantiek doorzien. Tuurlijk is iedereen voor vrijhandel, maar het verplicht opleggen van uniforme standaarden is geen vrijhandel, maar een dictaat om de eisen voor producten af te stemmen op de wensen van de grootste spelers.

seven | 30-04-15 | 21:08

eerstneukendanpraten | 30-04-15 | 20:51
in de jaren '90 waren het nog niet van die openlijke landverraders. Dat zijn ze pas geworden toen Fortuyn populair werd. Deze slaapwandelaar merkte dat er wat stemmen van de pvda te halen waren: www.youtube.com/watch?v=tN5yIPi9Xa8 .
Nog steeds dezelfde valse argumenten, niets geleerd.
Zelfs na zoveel moordpartijen en verijdelde aanslagen in Europa snappen ze het nog steeds niet.

--sql error-- | 30-04-15 | 21:06

Hier zouden kamervragen over gesteld moeten worden.
Iemand die werkt voor de publieke zaak, betaald met publiek geld dient ALLE vragen van de publieke pers te beantwoorden. Zo niet, dan zoek je maar een andere baan.

Dhr. de Wit | 30-04-15 | 21:05

@Dhr. de Wit | 30-04-15 | 20:50
Walchelyck:

"D66 stimuleert de vernieuwing van de democratie door digitale raadpleging van burgers beter mogelijk te maken. Bestuurders op alle niveaus (burgemeester, commissaris van de Koningin, minister-president en EU President) hebben een toenemende beleidsbepalende rol. Dit maakt democratische benoeming en controle steeds belangrijker.

D66 wil burgers daarom in een vroeg stadium betrekken bij besluitvorming en dat de mogelijkheid tot een correctief referendum bestaat. Het is aan de overheid om met behulp van ICT mensen in staat te stellen inspraak en zelfbestuur vorm te geven."

Kiezersbedrog ten top. Zum kotzen. Maar de doorsnee kiezer zal het niet boeien. Zolang ze maar naar Boer zoekt Hoer en The Voice kunnen kijken.
Dit land is verloren.

Botte Hork | 30-04-15 | 21:05

Marietje, types als jij zijn precies de reden waarom dit heerschap al lange tijd geleden D'66 heeft verlaten. Slaap lekker verder in je geïdealiseerde Gutmensch-wereld

Coyote | 30-04-15 | 21:03

@seven | 30-04-15 | 21:00
je was me voor :-)

La Bailaora | 30-04-15 | 21:03

@tipo Erratum Too big to fail dus. Verder is dit de opmaat naar een megastaat, ben juist voor veel kleine staten, want ook die concurreren met elkaar wat goed is en elkaar scherp houdt. De EU werkt nml als een kartel voor de politieke kaste om burgers meer uit te knijpen dan anders mogelijk was.

seven | 30-04-15 | 21:03

Ja maar Van Rossem je weet toch zelf wel dat jullie (en wij) van GeenStijl vuige fascisten zijn die het daglicht nauwelijks kunnen verdragen? Bovendien, je moet je morele superioriteit érgens op kunnen laten afstralen, dus dat doe je dan bijvoorbeeld op GS. Beetje hetzelfde als een Timmermans die opzichtig met zijn telefoontje zit te kloten terwijl Farage aan het werk is, of een motie van de PVV weigeren te steunen terwijl je het daar inhoudelijk helemaal mee eens bent. Valt allemaal onder dezelfde moreel verheven, politiek correcte stuip.

Lewis | 30-04-15 | 21:02

@--sql error-- | 30-04-15 | 20:58
Touchee! Nog nooit een bedrijf van binnen gezien. Die was ik nog even vergeten.

Godsammekraken | 30-04-15 | 21:02

@tipo | 30-04-15 | 20:45
nee, het leidt tot monopolisering van groot-bedrijven en van een verslechterde concurrentiepositie voor kleine spelers die niet van ttip kunnen profiteren. Dat is slecht voor concurrentie en dus voor vrijhandel.

La Bailaora | 30-04-15 | 21:00

Iedereen maakt zich druk om die TTIP, terwijl ondertussen China alles opkoopt in Nl wat van belang is voor de toekomst; bedrijven, patenten, kennis en daar heeft geen enkel NL bedrijf noch politicus!!!! moeite mee; zichzelf in de verkoop doen aan China, de communisten lachen zich dood, ze stellen vooralsnog nog een partijlid aan als nieuwe bedrijfsleider, gaat niet altijd lekker, maar ook dat passen ze spoedig aan, en ondertussen jankt heel Nl over een 'chloorkip', dan vreet je toch die kip met bacteriën op, who cares, je kunt altijd kiezen.
En zo niet, dan hou je zelf kippen, leuke beestjes, altijd verse eieren en je eigen verse kip wanneer je wilt.

Dibe | 30-04-15 | 21:00

tipo | 30-04-15 | 20:45
Minder concurrentie, want ttip zal meer gespecialiseerde monopolitische molochs creëren. Molochs die hun politieke macht gebruiken om de drempels voor kleinere concurrenten te verhogen. Nu al betalen grote toko's minder belasting dan kleine toko;s. Zelfs de energiebelasting is hoger voor de kleine bakker waardoor die het gaan verliezen. Wat weer een to big too fail risico gaat worden, niet alleen voor banken, maar voor veel sectoren met weinig aanbieders. Lees seven 22:32 www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/04/...

seven | 30-04-15 | 21:00

-weggejorist-

Yeah sure | 30-04-15 | 21:00

-weggejorist-

Yeah sure | 30-04-15 | 21:00

-weggejorist-

Yeah sure | 30-04-15 | 21:00

Mijn ervaring is dat mensen die zinnige dingen te zeggen hebben, dat ook regelmatig doen.
Mensen die idioterie verkondigen zijn afhankelijk van censuur, belediging, laster en "ik praat niet met untermenschen" reflexen.
Zie de discussies over immigratie, integratie, islam, en ook alle discussies over de EU.
Globaal kun je zeggen dat de mensen die van dergelijke "discussie methoden"
afhankelijk zijn, altijd ongelijk hebben.

Dus natuurlijk zal Marieke Schaken geen inhoudelijk interview aandurven over TTIP. Op twitter wat holle kreten slaken is altijd makkelijker dan uitleggen waarom het goed is als buitenlandse bedrijven onze wetgeving buiten werking kunnen stellen. Op straffe van miljardenboetes, mochten we ooit een regering krijgen die het volk serieus neemt.

Kwaadaardige onzin zoals het TTIP valt niet te verdedigen, behalve dan op twitter.

Dandruff | 30-04-15 | 21:00

-weggejorist-

Yeah sure | 30-04-15 | 21:00

-weggejorist-

Yeah sure | 30-04-15 | 21:00

Selectief verantwoording afleggen is nog erger dan liegen, omdat het liegen overbodig maakt. Je zou dus kunnen stellen dat het effectiever is.

Vage_eddie | 30-04-15 | 21:00

@Parel van het Zuiden | 30-04-15 | 20:49
Nederland kent formeel geen kiesdrempel. nl.wikipedia.org/wiki/Kiesdrempel
Het huidige systeem is niet efficiënt. Veel te veel moeilijke achterkamer dealtjes die gesloten moeten worden. En mensen die uit een partij stappen maar hun zetels mee nemen en voor zich zelf starten. Neem kamerleden Tunahan Kuzu en Selcuk Öztürk.
Weg bij de PvdA, en dus nu een Turken partij in de Tweede Kamer. Zum kotzen.

Botte Hork | 30-04-15 | 20:59

Van Rossem heeft hier wel een punt natuurlijk. Wel reclame op ons richten en dan gaan roepen dat we te min zijn. Armand op gaat zoeken.

Supermatthijs | 30-04-15 | 20:58

Godsammekraken | 30-04-15 | 20:46
die is nu druk met haar carriere bezig, en wil straks een baantje in Washington of bij een TTIP organisatie.
Overigens triest dat die truus die nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien maar wel denkt te weten wat onze handelsbelangen zijn.

--sql error-- | 30-04-15 | 20:58

@Supermatthijs | 30-04-15 | 20:49
Tsja,
Nu Bakito weg is ben jij de minnetjes koning op de apenrots...
En je dan *nog* niet thuisvoelen ?

Wijze uit het Oosten | 30-04-15 | 20:56

@Supermatthijs | 30-04-15 | 20:54
Ik dacht dat het elitaire volk van D'66 alleen champagne drinkt

ProAsfalt | 30-04-15 | 20:55

@ProAsfalt | 30-04-15 | 20:51

Doe maar een biertje. En geef die ouwe Kaas er ook één.

Supermatthijs | 30-04-15 | 20:54

VanBukkem | 30-04-15 | 20:38

Ik heb nog een aantal flessen aspergewijn kaltgestellt en die gaan zo open want ik ben vergeten asperges te kopen...

eerstneukendanpraten | 30-04-15 | 20:54

@tipo

neej tipo, dat kan absoluut niet in één zin. ttip is vergaand complex en ik mag hopen dat ook jij niet van en dergelijke versimpeling houdt.

maar één van de vele negatieve side effects kan wel in één zin: 600k banenverlies in europa (ten gunste vd VS)
je mag zelf even googlen naar dat onafhankelijke rapport

boefje_III | 30-04-15 | 20:53

@Supermatthijs | 30-04-15 | 20:49
Champagne?

ProAsfalt | 30-04-15 | 20:51

--sql error-- | 30-04-15 | 20:34

Geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan heeft gedacht op de Anton Musserts van Landverraad66 te gaan stemmen.

eerstneukendanpraten | 30-04-15 | 20:51

D'66.

D'66 wil ons alleen overleveren aan de EUSSR en TTIP om de multinationals (en het elitaire volk) van dienst te zijn.

Er breekt geen oorlog uit tegen bijvoorbeeld de Sovjet Unie maar een burgeroorlog tussen het (arme) klootjesvolk tegen het elitaire volk, veelal D'66 stemmers.

D'66 en democratie is contradictio.

ProAsfalt | 30-04-15 | 20:51

Als ik die polls hier altijd zie is het één en al PVV-er. Voel me hier ook steeds slechter thuis.

Supermatthijs | 30-04-15 | 20:49

Referendum sjmeferendum; schimmig TTIP = duidelijk oo'log.
En verders wat @ Bassie B | 28-12-13 | 10:10 zegt in het dhimmitopic.

hallevvezool | 30-04-15 | 20:49

Niet ons publiek.....? ..... hahahahaha

Die perverse D66 is niet onze partij.... bedoeld ze

En dat siert ons

:-)

kees_de_bees | 30-04-15 | 20:49

@Botte Hork | 30-04-15 | 20:43

Kiesdrempel moet weg. Een instrument van gevestigde politieke partijen.

Parel van het Zuiden | 30-04-15 | 20:49

Omdat ze dat niet wil betalen we ook dat salaris van die doos66 maar niet meer.

van stampij | 30-04-15 | 20:49

Hoe is het toch in G.N. mogelijk dat dit soort fluimen daar onze belastingcenten zitten te verbrassen?

|skander | 30-04-15 | 20:48

D66 van vernieuwende liberale politieke club met kroonjuwelen afgezakt naar een lobbyclub voor exporterende multinationals en de moloch EU. Alles voor een volgend baantje. De exportsector is trouwens de oorzaak van de eurocrisis, de exportsector wordt ten koste van de binnenlandse bestedingen, en dus ten koste van het MKB, verkapt gesubsidieerd met die zwakke euro, loonmatigingspolitiek en het opleggen van uniformiteit in oa regelgeving. De export blaast haar aandeel, 32%, in de welvaart ook altijd erg op. Groot deel van de export is nml gewoon gas en door te voeren goederen uit de haven. Vandaar dat het aandeel in de werkgelegenheid ook veel kleiner is dan die 32%. Kortom, de exportlobby sloopt de binnenlandse bestedingen en daarmee meer dan 2/3e van de NL economie om 1/3e te laten groeien. Dat lijkt mij geen win/win.

seven | 30-04-15 | 20:47

@Kaas de Vies | 30-04-15 | 20:44
Verder alles goed Kaas?

VanBukkem | 30-04-15 | 20:46

Marietje studeerde sociologie, Amerikaanse studies en nieuwe media aan de UvA. Waarschijnlijk bij van die lieve sjofele docenten die hun prakkies uit 68 nog een keer voor haar opwarmden. Daarna verbeterde ze de wereld als stagiaire bij het Joegoslavie-tribunaal. Na nog een paar baantjes in het diplomatieke borrelcircuit belandde ze in de politiek. Schaake "specialiseerde" zich in topics zoals transatlantic relations, diversiteit, integratie, civil rights en moslims (wow, specialist in alles dus). Nu is ze EP-laafje voor het rondbreien van het TTIP-gedrocht dat ons weer een reuzenstap dichter bij een gesloten USA-Europese (vooral dat laatste) markt brengt. Die markt te verdelen door telkens een handjevol aanbieders die zich een lobbyist in Brussel kunnen veroorloven.

Dit soort huppelkutjes als hulpjes van een nieuwe grooteuropese dictatuur. De oude HAFMO draait zich in zijn graf om.

Godsammekraken | 30-04-15 | 20:46

Maar als ze niet antwoordt op de mails, dan wacht je haar toch gewoon even op bij de intekenlijst van het EP?
Ze is van D66. Reken maar dat die haar krabbeltje komt zetten.
.
Over TTIP. De veronderstelde economische baten wegen sowieso niet op tegen het verlies (in termen van democratie, rechtstatelijkheid, en soevereiniteit).

Parel van het Zuiden | 30-04-15 | 20:45

Even off the record: waar zijn de vrienden van Das Kapitaal gebleven??

leef!! | 30-04-15 | 20:45

Vrijhandel is goed. Kan iemand mij in 1 zin uitleggen, waarom deze Transatlantic Trade and Investment Partnership niet goed is? Het zorgt toch voor vrijhandel?

tipo | 30-04-15 | 20:45

Mevrouw Marietje Schaamteloos is waarschijnlijk alleen maar bezig met haar eigen belangen. Na het EP wil ze natuurlijk een leuk baantje bij een conglomeraat dat belang heeft bij TTIP. Het is een soort post-actieve corruptie waar je achteraf beloond wordt. Daarom valt het ook niet te bewijzen. Daarom hebben veel voormalig mininsters van Financiën een mooie functie bij een bank. Toeval? Dacht het niet!

Dhr. de Wit | 30-04-15 | 20:45

Ik stem al jaren op mijn strijkbout.

Kaas de Vies | 30-04-15 | 20:44

Wat Geert zei; miezerig.

Normpje | 30-04-15 | 20:44

D66 kachelt weer snel naar achteren. Man, man, man heb je Pechtold vandaag gezien bij het Bed Bad Brood debat. Die slaat geen deuk meer in een pakje boter. Let op mijn woorden, bij de volgende Parlement verkiezingen spelen ze geen rol van betekenis meer. Dus Geen Stijl wees blij dat het publiek van jullie niet het publiek van D66 is. Anders was het slecht gesteld met jullie publiek.

Toetsiemonster | 30-04-15 | 20:43

Overigens, ook op dit punt (TTIP) roept Marianne Thieme weer verstandige dingen.

VanBukkem | 30-04-15 | 20:43

@Parel van het Zuiden | 30-04-15 | 20:38
Laten we in ieder geval de kiesdrempel verhogen. Van D666 zijn we helaas nog niet af dan, maar wellicht wél van wegmetons! eigen volk laatst! landverraderspartij PvdA.

Botte Hork | 30-04-15 | 20:43

D666 == Backstabbers!!!

Archy Bunker | 30-04-15 | 20:42

Omgekeerd stroomt het hart ook niet bepaald over.

D66 is mij veel te elitair. En het heeft eigenlijk nog nooit iets van waarde betekend voor ons land.

GS daarentegen..

Muggenmepper | 30-04-15 | 20:42

@VanBukkem | 30-04-15 | 20:38
*zakdoekje aanreiken doet *

Botte Hork | 30-04-15 | 20:40

D66. Wie daarop stemt heeft écht last van zelfhaat. Maar doe het de rest aub niet aan. Minder!

Botte Hork | 30-04-15 | 20:39

"Dat is ons publiek niet..."

Klinkt vrij denigrerend vind ik.
*Gekwetst. Bakkie troost zetten gaat*

VanBukkem | 30-04-15 | 20:38

@--sql error-- | 30-04-15 | 20:34
.
Tsja, ik als tiener dus ook. Stemgerechtigde leeftijd maar ophogen?

Parel van het Zuiden | 30-04-15 | 20:38

Ga naar de gevangenis, ga niet langs start en ontvang geen 200 gulden.

hallevvezool | 30-04-15 | 20:38

Echt. Serieus. Die zogenaamde "hoogopgeleide" achterban van D66 ziet de gapende kloof tussen democratische idealen en het (stem)gedrag van D66 politici echt niet?
.
Echt
.
Niet?

Parel van het Zuiden | 30-04-15 | 20:36

Tsja D666. Als het ingewikkeld wordt zijn ze niet thuis. Incompetente landverraders.

Botte Hork | 30-04-15 | 20:36

Ach, en wij vinden D66 niks. Landverraders en opportunisten bij die club.

070 | 30-04-15 | 20:35

D66 is voor directe democratie. Helaas is D66 nog veel meer voor het collectivistische/corporatistische Europese gedrocht. Daar mogen nieuwsgaring, verantwoording, transparantie, referenda en nog veel meer dingen waar het gepeupel te dom voor is wijken.

Godsammekraken | 30-04-15 | 20:35

het profiel van de GS bezoekers komt anders toch aardig overeen met het D66 electoraat. Ik denk dat velen hier in een grijs verleden nog wel eens d66 hebben gestempt. (ik wel ooit als studentje, helaas.)

--sql error-- | 30-04-15 | 20:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken