Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

USA gaat JSF alweer vervangen door betere fighter

De handtekening is gezet. Nederland gaat officieel JSF's kopen. Waarvan de eerste in 2021 klaar is. En aan het eind van de rit betalen we 4,5 miljard (wordt vast nog meer) voor vier inzetbare toestellen. Die vooralsnog vooral ernstig gehandicapt zijn. Deze week blijkt bijvoorbeeld dat het apparaat helemaal niet zo stoer is als het op luchtsteun aankomt, daar bakt het niks van. En zelfs in perfecte staat hopeloos tekortschieten in vergelijking met de Russische Sukhoi T-50 PAK-FA (55 inzetbaar in 2020) en met name de Chinese Chengdu J-20. Lees en huiver: "According to some industry insiders with deep knowledge of both the Lockheed Martin F-35C Joint Strike Fighter and the Super Hornet, neither jet can adequately handle new threats like the Chinese Chengdu J-20 or the Russian Sukhoi T-50 PAK-FA." En daarom stapt de US alvast over op de zesde generatie gevechtsvliegtuigen, waarbij vanaf 2016 geld wordt vrijgemaakt voor de F/A-XX (zie video). En die beloofde banen die zouden vrijkomen met de JSF-deal, die vallen ook vies tegen. Kortom, op het moment dat wij ons duurverdiende geld in het faalproject van de JSF hebben gepompt, vliegen de echte grootmachten al met veel verder gevorderde vliegtuigen. Faal schrijft u met de F van F-35. Wij schreven in maart 2013 al dat de Chengdu J-20 veel geavanceerder en beter is. Zo blijkt maar weer: als je liever naar lobbyisten dan naar GeenStijl luistert, betaal je uiteindelijk miljarden belastinggeld voor een veredelde vliegende proppenschieter. Als de proppenschietsoftware tenminste up to date is.

Reaguursels

Inloggen

Wij zullen tot in lengte van dagen altijd Amerikaanse vliegtuigen blijven kopen, ongeacht hoeveel beter de concurrentie ook presteert.
Eén telefoontje van de Amerikaanse ambassadeur en Rutte roept weer " Jawel meneer".
Wie denkt dat wij voor de bevrijding in WO II geen prijs betalen, is werkelijk naïef

Panta_Rhei | 20-04-15 | 05:35

@Tha Man | 18-04-15 | 16:33
@Tha Man | 18-04-15 | 21:38
Helaas heeft ook de F35A last van zn B & C broertjes. Want het airframe is gemaakt voor die B & C varianten. Hierdoor is het vliegtuig bijvoorbeeld vrij groot en lomp geworden (er moest immers ruimte zijn voor de vtol functionaliteit). Het is alsof je een stofzuiger en dweilapparaat in een koopt. Dat kan heel nuttig zijn, maar als je de dweilfunctionaliteit er uit haalt heeft het geen nut om met die fors grotere en duurdere machine rond te blijven lopen: dan kun je namelijk beter een normale stofzuiger kopen. Een wat simpel voorbeeld dat toch aangeeft dat je in veel gevallen beter losse versies kunt maken dan een apparaat wat potentieel alles kan waar maar enkele functionaliteiten inzitten.
@kloopindeslootjijook | 19-04-15 | 01:01
Je hebt het over de invisible hand van Adam Smith. Bij dit marktmechanisme gaat men er echter vanuit dat men 'eigen' geld maakt en 'eigen' beslissingen maakt. Zodra een ander jouw geld uit mag geven werkt dit verstorend aangezien je niet meer de afweging hebt of een bepaalde aankoop dat geld wel waard is.

potsenmakkert | 19-04-15 | 22:33

@Raider Twix | 19-04-15 | 11:04 "onlangs is ook gezegd dat de starfighter die NL kocht in de jaren 60 of zo vliegend brandhout was. De VS kochten 'm ook niet..."
.
Dat is mij ook ooit verteld. Die (prachtige) Starfighter is operationeel gered door de sidewinder dacht ik. Maar de Amerikanen wilden dat ding niet en smeerden het bij de bondgenoten aan, net als later de JSF. Was trouwens van Lockheed. Via Bernhard. JSF is ook Lockheed:)

ben kokhals | 19-04-15 | 19:53

@Nilfisk | 18-04-15 | 15:38 "Het hele idee erachter is ook stom; van alles een beetje kunnen..."
.
Dat vonden de neocons in 2000 ook, Stmen achterhaald. Die wilden daarom per sé van het JSF project af. Dat kon kennelijk het beste door die JSF de bondgenoten aan te smeren, en dat is aardig gelukt. Die neocons, die omwille van de Amerikaanse hegemonie een hele reeks oorlogen van plan waren, schreven over de JSF:

"the Joint Strike Fighter program, at a total of approximately $200 billion, seems an unwise investment.
"Joint Strike Fighter, are a response to requirements established long ago.
"An expensive Joint Strike Fighter with limited capabilities and significant technical risk appears to be a bad investment in such a light, and the program should be terminated. It is a roadblock to transformation and a sink-hole for defense dollars.
www.informationclearinghouse.info/pdf/...

En daar zit je dan als Nederland met je "sink-hole for defense dollars" dat in 2000 al was afgekeurd. Dat krijg je er van als je carrière politici op Defensie zet die nergens iets van weten maar wel goed kunnen lullen.

ben kokhals | 19-04-15 | 19:41

En ondertussen komt het ene wrakke bootje met honderden "vluchtelingen" na de andere deze kant op. Daar kan geen modern jachtvliegtuig tegen op.

Burrrp | 19-04-15 | 14:44

zo wat een psytrance bagger muziek hebben ze achter dat filmpie gezet

Nekbaard | 19-04-15 | 13:55

Ja, ondanks oorlogsomstandigheden hebben ze de ME 262 toch in enkele jaren operationeel kunnen maken Jeff Hawke | 18-04-15 | 16:10

Ook toen luisterde de politiek (nou ja als je Hitler zo kunt bestempelen) niet naar de wensen van piloten en het advies van de deskundigen. De ontwikkeling van de ME 262A heeft lang onnodig stil gelegen hierdoor anders had men het toestel al veel eerder voltooid en kunnen gebruiken. De oorlog hadden ze hier natuurlijk niet mee gewonnen, daarvoor was het overwicht inmiddels te groot.

drs. P | 19-04-15 | 12:48

Waarom huren we die toestellen niet gewoon in op het moment dat ze nodig zijn?

priwax | 19-04-15 | 12:47

Was voor mijn tijd, maar onlangs is ook gezegd dat de starfighter die NL kocht in de jaren 60 of zo vliegend brandhout was. De VS kochten 'm ook niet, wordt gezegd.
Maar dat alles is niet relevant. De Nederlandse politiek wil en zal die slome (Amsterdamse faal)Kernbommentaxi hebben, wat we willen oorlog met de Russen.
Zie Hans van Baalen in de Ukraïne vorig jaar.

Raider Twix | 19-04-15 | 11:04

Goh, wie had dat kunnen verwachten.. ik (tig jaar geleden toen er vauit de amerikaanse top al bericht kwam dat de JSF een ontwikkelingstoestel was) iaw een toestel om nieuwe shit op uit te testen..

maar de US is niet gek, die gaan echt niet daarvoor betalen . dus even wat kleingeld en dinees in de zakjes van europolitici, baantje hier baantje daar.. en poef.. 42 miljard gratis geld.

Kunnen we de politici die uit dit "project"profeit hebben getrokken even voor corrupti en fraude aanklagen?

oafc | 19-04-15 | 09:55

als je vele jaren nodig hebt om te beslissen wel of niet een JSF ,dan haalt de tijd je wel in.

pedro300 | 19-04-15 | 08:50

Lijkt me sterk dat een Chinees beter is dan een Amerikaan

GambitX | 19-04-15 | 02:13

Omnisciens | 19-04-15 | 01:14
"Een val van het kabinet zou Rutte goed uitkomen. In Brussel wacht hem immuniteit. "

VVD-ers hebben een voorkeur voor een vervolg carriere bij banken e.d.
Of eigenlijk andersom; de banken hebben graag ex-politici, want daarmee kopen ze poltieke invloed.

kloopindeslootjijook | 19-04-15 | 01:28

Een val van het kabinet zou Rutte goed uitkomen. In Brussel wacht hem immuniteit.

Omnisciens | 19-04-15 | 01:14

Jamaarjamaar het gaat toch helemaal niet om een goed vliegtuig?
Het gaat om geld verdienen.
Dingen weten te verkopen.
Want wat goed voor de markt is, is goed voor iedereen.
Dus dan krijg je vanzelf een goed vliegtuig.
Schijnt.
Not.
En driemaal raden wie de rekening krijgt?

kloopindeslootjijook | 19-04-15 | 01:01

Als NL de Saab had gekocht dan stond het GeenStijl vol met Saab tegenstanders. Of welk ander toestel dan ook. Dan was de F-35 het beste toestel. Azijn pissend Nederland ten top!

tha_goose | 18-04-15 | 23:13

Techniek schrijdt altijd voort , er komt ook ieder jaar een automodelletje .

alshetware | 18-04-15 | 22:27

elcidisback | 18-04-15 | 17:25
Jij hebt het echt niet begrepen he kerel? De F35C is de carrier variant, bedoeld om vanaf vliegdekschepen te kunnen opereren. Nederland koopt de A variant, het meest simpele en basale smaakje waarin dit vliegtuig gekocht kan worden. De A variant is tevens de variant met de minste problemen en meest voorspoedige ontwikkeling, 80 tot 90% van de negatieve verhalen in het nieuws hebben betrekking op de B of C variant (waarbij de B variant verticaal kan opstijgen, net als de Harrier). Doe de volgende keer eventjes de moeite om te factchecken of je niet totale bullshit aan het verkondigen bent zoals nu...

Tha Man | 18-04-15 | 21:38

Laten we starfighters kopen. Ja, die zijn verouderd. Maar wel goedkoop!

Patatter | 18-04-15 | 20:01

Wahahaha Nederland koopt weer iets... iedereen wist al dat het een nutteloos ding was die niet helemaal top was en dan dit,hehe.... sukkels!!!!!

tim2608 | 18-04-15 | 20:01

Welk toestel goed is en welk niet daar heb ik geen idee van. Wel is het simpelweg zo dat de F16 aan vervanging toe is en het gezeur over het geld nergens over slaat. We hebben 98 nieuwe toestellen nodig (Volgens VBS hadden we een aantal jaren terug zo veel F16's nodig). Als we dat aantal JFS zouden kopen dan zou dat neer kopen op 400 miljoen per jaar (er van uitgaande dat die toestellen 30 jaar mee gaan). Ter vergelijking, Kunst en Cultuur kost 1,8 miljard per jaar en toen Rutte 1 daar 200 miljoen vanaf wilde halen stond half Nederland (wat meer zegt over die helft van Nederland dan wat anders) te brullen dat dat echt niet kom. Dus dan kom me niet aan over de kosten van die straaljagers want die heb je mogelijk nodig (is een soort verkering) terwijl 90% van dat kunst en cultuur pure geldverspilling is.

Nou snap ik ook wel dat van mij wordt verwacht dat ik gewoon wat dom emotioneel mee roep met ander dom volk en me vooral niet aan de feiten hou. Maar helaas doe ik dat dus wel.

DerUnterMensch | 18-04-15 | 19:28

Dat JSF de boeken in gaat als faaljager is al lang duidelijk. Een dure mislukking, waarvoor onze regering veel te gemakkelijk de rekening voor heeft opgepakt.

panadol | 18-04-15 | 19:26

The untold history of the united states.
Oliver Stone.
Kijken.

baard van troje | 18-04-15 | 19:10

Rutte is het slaafje van Obama.

lingo star | 18-04-15 | 19:08

Koop Russische vliegers die zijn goed en goedkoop, maar die willen de Nederlandse homo's niet.

peterxxx | 18-04-15 | 18:51

Tja, met de anderhalf keer zo dure F-22 betaal je nog veel meer en met de Saab Gripen koop je een 20 jaar ouder toestel, die tevens 3/4 van een F-35 kost. De Eurofighter Typhoon was een optie geweest, maar ook dan koop je geen enorme upgrade tegenover de F-16.

In mijn optiek heeft Nederland de fout gemaakt geen tussentoestel aan te schaffen. Een toestel kopen van de Amerikanen is duur, maar wel the way to go tegenover europese varianten, omdat de Amerikanen nou eenmaal een gigantisch defensie budget hebben en niet ieder toestel met winst moet worden verkocht. De F-35 is echter een tegenvallend toestel, en heeft nog aardig wat jaren nodig om daadwerkelijk te presteren. Nederland was beter af midden jaren 90 de helft van het F16 arsenaal om te ruilen voor F-18 Superhornets, en de afgelopen jaren het restant F16's te vervangen met de F-22 Raptors. Dan was je waarschijnlijk een stuk minder duur uitgeweest dan met de F-35 en had je wél top of the bill toestellen waarmee je de Russen aan het bibberen krijgt.

Nohara | 18-04-15 | 18:11

Europa heeft een Airbus kunnen ontwikkelen. Dan moet een Europees gevechtsvliegtuig toch ook mogelijk zijn. Alle koppen bij elkaar!

McMarx | 18-04-15 | 17:51

haha wat een sukkels zitten er hier in de regering.

gerben48 | 18-04-15 | 17:46

Alsof die Sukhois en Chengdus zo goed zijn. Daar is ook constant gezeik mee hoor GS. Overigens heeft geen een van die vliegtuigen zich ooit op het strijdtoneel laten zien, de F35 wel

Guuske | 18-04-15 | 17:41

@VanBukkem | 18-04-15 | 16:56
Het is inderdaad een schitterend ontwerp, zeker als je het vergelijkt met de Gloster Meteor. Duitse ingenieurs en ontwerpers waren goed in 'outside the box' denken. Denk ook maar aan de FG 42 en de MP 44. Hoe cynisch het ook is, deze periode moet een gouden tijd zijn geweest voor deze deskundigen.

Jeff Hawke | 18-04-15 | 17:41

Allemaal lariekoek over die straaljagers.Het gaat tenslotte om de aantallen en die aan de westerse kant zijn het grootst qua F16.Er zijn nu proeven aan de gang om ze onbemand te laten vliegen.Natuurlijk zullen er tegen de beste vijandelijke toestellen F16's sneuvelen,maar wat dondert dat? Materiaalverlies is zeer relatief in grote oorlogen. De intelligentste mensen, zeker achter schermen en knoppen,bepalen de doorslag.En het beste straalvliegtuig aller tijden ? Dat is nog nooit overtroffen door de SR 71 van Lockheed.Onbetaalbaar in koude oorlog 1.0 en helaas niet uitgerust voor gevechtstaken.(wel mogelijk)

Dolphi | 18-04-15 | 17:34

Vier vliegtuigen ook echt... LOL! Waar heb je die dingen nou in godsnaam in de eerste plaats voor nodig? Als het doel landsverdediging is dan heb je er aan 500 nog niet genoeg als een supermacht je aan zou vallen....
.
Nee, die dingen dienen geen ander doel dan het paaien van internationale houders van staatsmacht en voor het doden van mensen in agressieve interventie oorlogen ergens in een zandbak...
.
En als dat de doelen zijn dan doet het er oom niet toe dat die toestellen achterhaald zijn... Die apenlandjes hebben spreekwoordelijk enkel katapulten ter verdediging...

De Libertariër | 18-04-15 | 17:28

woehahaha dit is lachen:

de F-35C Joint Strike Fighter, is eigenlijk gewoon een test model geweest (Nederland enz. hebben dus jarenlang meebetaald aan het test van deze jager die eigenlijk al door de USA afgeserveerd is) . Nu pikken de amerikanen de + punten van de F 35C voor het ontwikkelen van de nieuwe
F/A-XX.

Nederland koopt dus met de F-35 een test model en om weer mee te doen moeten we weer een 6e generatie jager kopen.

elcidisback | 18-04-15 | 17:25

Och... die Amerikanen komen straks vást wel met een paar upgrades en refits omde handel bij te kunnen blijven benen. Kóst wat, maar je hébt ook wat.

bisbisbis | 18-04-15 | 17:23

@Oktoberfest |18-4-15| 17:12

LOCKHEED-affaire. Excuses.

Oktoberfest | 18-04-15 | 17:19

@Deviant | 18-04-15 | 17:16
Dat bedoel ik..

de grote Anti | 18-04-15 | 17:17

De F-16 was in het begin trouwens ook een baggerbak. Nederland verloor de eerste jaren genoeg toestellen..
F-35 tot nu toe 0 neergestort. Da's best knap.

Met de russen gaat het overigens ook niet zo lekkers: http://theaviationist.com/2013/10/18/pak-fa-problems/

Pakzooi | 18-04-15 | 17:17

De de Havilland Mosquito was ook specifiek ontworpen om allerlei taken te verrichten. En dat wilde men niet meer toen het ontwerp klaar was. Het zou van alles net niks zijn. Alleen omdat er een groot tekort aan metaal bestond, en dit vliegtuig geheel uit hout vervaardigd is, werd de Mosquito toch in productie genomen. En dit vliegtuig werd uiteindelijk een van de allerbeste vliegtuigen van een tijdperk.

Wedstrijdkrokodil | 18-04-15 | 17:16

Gevechtsvliegtuigen hebben sowieso geen zin als we al dat duivelsgebroed hier laten wonen.

Deviant | 18-04-15 | 17:16

Grappig toch dat zelfs degenen die het verschil tussen een dames- en herenfiets niet kunnen zien een mening hebben over fighterplanes.....

achter de deur | 18-04-15 | 17:12

Naast een burgerinitiatief voor een parlementaire enquete naar dat wangedrocht van de Euro, www.peuro.nl, zou hetzelfde voor Joint Strike Fyra moeten plaatsvinden.
Ik voorspel een stinkende beerput die het Lockerbie incident ver, heel ver zal overstijgen.

Oktoberfest | 18-04-15 | 17:12

Leuk spul die straaljagers enzo, heb ook wat filmpjes op dumpert gezet.. Maar denk dat het voor de veiligheid van nederland niet eens echt relevant is. Soms een russische bommenwerper begeleiden, geloof mij maar, die was er niet om bommen te gooien.. Of inzetbaar in irak of afghanistan. Prachtig natuurlijk, maar mijn nekharen gaan steeds vaker overeind staan wanneer er zoveel moeite, technologie en wapens ingezet worden om een paar geitenherders met een ak47 op te blazen ergens in een woestijn. Soms gooien ze een bom van tientallen duizenden euro's op vier idioten met een paar tweedehands wapens. Erg slim jah. Beter maakt nederland zich zorgen om wat er hier op de grond gebeurt. En mocht er een luchtaanval zijn, is nederland toch te klein, we zullen hulp van engeland en duitsland nodig hebben.

de grote Anti | 18-04-15 | 17:08

De enigen die hier iets aan hebben zijn de fraudeurs die deze troep hebben weten te verkopen aan onze faal politici.

Kets22 | 18-04-15 | 17:08

-weggejorist-

Djeeaar Joewing | 18-04-15 | 17:08

Een faaljager dus.

brughslurph | 18-04-15 | 17:05

Aha, dat nieuwe ding heeft gaan tail.
Dan vallen dierennamen al snel af.

Piet Karbiet | 18-04-15 | 17:03

@ Care | 18-04-15 | 16:49
Iedereen heeft verstand van vliegtuigen hier. Jammer joh, jij niet, met geblaat.

TheseDays00 | 18-04-15 | 17:03

In plaats van dit wangedrocht kopen kunnen wij dat geld beter aan de beveiliging van greet besteden.
Het is beiden weggegooid maar dan voeden wij er wel Nederlandse monden mee.

Skunk57 | 18-04-15 | 17:02

4,5 miljard???
dat betalen we met 'n extra huurverhoging.

meneer Q | 18-04-15 | 17:01

4,5 miljard Euri voor een paar kreupele fighter jets is nog altijd een stuk zinvoller dan 18 miljard naar Griekse banken.

McPhart | 18-04-15 | 17:00

@Jeff Hawke | 18-04-15 | 16:10
En naast dat het toestel zijn tijd ver vooruit was(Franco's luchtmacht heeft er tot in de jaren '60 in rond gevlogen) is het ook esthetisch gezien een hoogstandje. Misschien wel de mooiste straaljager ooit gebouwd.

VanBukkem | 18-04-15 | 16:56

De F22 is 'af', dus een prima moment om aan de gang te gaan met diens opvolger.

laatmaargaan | 18-04-15 | 16:53

4,5 milard uitgeven om wat bommen te gooien op haatbaarden ver weg, en tegelijkertijd de sluizen openzetten om dat addergebroed hier te laten nestelen. Goed bezig daar in Den Haag.
WillemRuis | 18-04-15 | 16:42
=
+100!!

meneer Q | 18-04-15 | 16:52

VanBukkem | 18-04-15 | 16:23
Stealth wordt inmiddels zwaar overschat. De radarspecialisten hebben inmiddels hun frequentie aangepast- ik meen zelfs naar de frequentie van de eerste radar- en zien dus alles vliegen.

Graaf van Egmont | 18-04-15 | 16:50

Kijk, de grap is natuurlijk dat de gemiddelde burger betere research heeft gedaan dan de mensen die de JSFAAL hebben gekocht/besteld.
Het feit dat dit aan de hand is (en zo maar kan gebeuren) zegt heel erg veel over onze regering.
Wanneer de onafhankelijke burger BETER werk levert dan de overheid, doet de overheid iets niet goed.

Care | 18-04-15 | 16:49

Wij doen onze klompen aan; pakken de riek uit de schuur en zullen ze allemaal een peopje laten ruiken.

roomserdan | 18-04-15 | 16:44

4,5 milard uitgeven om wat bommen te gooien op haatbaarden ver weg, en tegelijkertijd de sluizen openzetten om dat addergebroed hier te laten nestelen. Goed bezig daar in Den Haag.

WillemRuis | 18-04-15 | 16:42

In het artikel over luchtsteun wordt gesteld dat de F35 niet beter is dan de A10. Makke vergelijking aangezien de A10 specifiek ontwikkeld is als tankkiller.

ZoltarTheGreat | 18-04-15 | 16:35

De JSF is alleen goed geweest voor de portemonnee van lobbyisten en politici. De belastingbetaler trakteert zullen we maar zeggen.

Arnold9638 | 18-04-15 | 16:34

He Quid, doe je huiswerk eens! Nederland krijgt de F35A, niet de C. De hele vergelijking die je aanhaalt slaat op peop! 9 van de 10 problemen die met de F35 breed worden uitgemeten slaan op de B of C variant en zijn geschreven door nitwits die er geen enkel verstand van hebben en even lekker met de tendens mee denken te schrijven of zijn gekkies zoals Quid die dénken dat ze even lekker kunnen bashen maar zichzelf eigenlijk grandioos voor lul zetten voor degenen die zich wél hebben ingelezen in de materie...

Tha Man | 18-04-15 | 16:33

Terwijl elke specialist waar dan ook ter wereld weet dat "allround" synoniem voor kudt staat.
Nou we moeten t maar als belasting zien......

lidlbier | 18-04-15 | 16:32

Wat moet je met die dure rotzooi als de vijand in je straat woont.
blauwe zander | 18-04-15 | 16:29
Niets. Maar het is dan wel heel naïef, en dan zeg ik het beleefd, om te denken dat je enige vijanden in je eigen straat wonen. Wereldvreemd much?

Woefhondje | 18-04-15 | 16:32

En geen Kamervragen voor minister Hennis. Zoals onze volksvertegenwoordigers onderling hebben afgesproken geen kamervragen meer te stellen aan premier Mark 'Alles Staat In De Brief' Rutte.
Maar mensen, ge hoeft niet bang te zijn dat deze Defensiefaal slecht af zal stralen op het multimiljardenbudget voor vluchtelingenhuisvesting. De burger betaalt. Alles.

dedeurs | 18-04-15 | 16:31

@Winston1 | 18-04-15 | 16:28
Nou, ik heb alle Biggles en Buck Danny boeken gelezen en het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan degene die achter de stuurknuppel zit...

Jeff Hawke | 18-04-15 | 16:31

Wat moet je met die dure rotzooi als de vijand in je straat woont.

blauwe zander | 18-04-15 | 16:29

Russen hadden op papier al eerder veel betere toestellen dan de Amerikanen.
Bij het laatste echte luchtgevecht was het toch 100 syrische "beste russische vliegtuigen" uit de lucht geschoten, tegen 4 Israelische Amerikanen.

Winston1 | 18-04-15 | 16:28

Wordt je niet genaaid door de Grieken dan zijn het wel de Amerikanen en dan ben ik de gelukzoekers nog vergeten . Nederland , je zal er maar wonen .

likmegaties | 18-04-15 | 16:27

Gaan we weer een lekker potje onszelf wegcijferen, Amerika bashen en dat nieuwe vliegtuig afkraken? Gezelligheid!

Woefhondje | 18-04-15 | 16:27

@Graaf van Egmont | 18-04-15 | 16:00
De Northrop F5... Ik vlieg er niet dagelijks mee, maar ik weet welk toestel u bedoelt.

Overigens doen die Amerikanen dat wel vaker, stug doorgaan met oorlogstuig dat niet voldoet. De Shermantank is daar ook zo'n voorbeeld van. Wel in no time een atoombom kunnen ontwikkelen, maar gedurende de hele oorlog geen fatsoenlijk tank kunnen bouwen.
En die moderne stealth-rommel die ze tegenwoordig hebben wordt volgens mij ook zwaar overschat. Volgens mij is dat ook niet zo moeilijk neer te halen. Misschien onzichtbaar voor de radar, maar met het blote oog kun je ze gewoon zien.

VanBukkem | 18-04-15 | 16:23

En daarom hebben ze Pim Fortuyn omgelegd ?

Berthe | 18-04-15 | 16:22

De Chengdu J-20 beter? Je maakt jezelf totaal belachelijk. De Chinezen zijn niet eens in staat motoren te produceren.

Vula | 18-04-15 | 16:18

handtekening gezet? geeft niets. A deal is a deal ... until a better deal comes along (Ferengi Rules of Acquisition nr ..)

NIETS BETALEN & NIETS AFNEMEN!!

We hebben de Fyra's toch óók gewoon teruggestuurd!

Koop bij de Chinezen!

nomuslims4staphorst | 18-04-15 | 16:17

Kwit moet leren lezen. Het gaat om de vervanger van de F22 en _niet_ de JSF!

Godsammekraken | 18-04-15 | 16:14

Die JSF is toch verkapte belasting die we aan de US betalen?
Als vazalstaat moet je niet zeuren over zoiets.

frank87 | 18-04-15 | 16:13

Nee Quid. De Amerikanen zijn realistisch en plannen hun defensie decennialang vooruit. Met de snelle technogische ontwikkeling belangrijker dan ooit. Zo hoeven je soldaten niet met de fiets naar het front om zich af te laten slachten als puntje bij paaltje komt.
.
Maar da's allemaal niet nodig, hè. Want als Nederland bedreigd wordt staan alle JSF schreeuwlelijkerts meteen op de frontlijn, toch. Onder leiding van scribent vast ook nog...
.
Het spijt me, maar op het gebied van defensie heb ik weinig vertrouwen in de Nederlandse vox populi. Nakende wereldvrede, my ass!!!

Parel van het Zuiden | 18-04-15 | 16:12

Ik vertrouw de knowhow van de IAF. Die kopen JSF's dus is het goed.

dubbert | 18-04-15 | 16:12

@VanBukkem | 18-04-15 | 16:05
Ja, ondanks oorlogsomstandigheden hebben ze de ME 262 toch in enkele jaren operationeel kunnen maken.

Jeff Hawke | 18-04-15 | 16:10

Die Sukhoi en Chengdu lijken verrotte veel op de F22. Natuurlijk zouden die dan beter zijn dan de JSF.

Oeleflaffel | 18-04-15 | 16:09

Een Chinees of Russisch toestel kopen is best lastig als de shit hits the fan en alle reserve onderdelen in de buurt van Mongolie liggen......

Risingson | 18-04-15 | 16:08

Als de Duitsers ook zoveel tijd nodig hadden om een vliegtuig te ontwikkel dan uh... hadden ze de oorlog nog veel sneller verloren. En dan vlogen we nu nog met propellervliegtuigen.

VanBukkem | 18-04-15 | 16:05

Het heeft totaal geen zin, maar ik vraag me nog wel eens af hoe Nederland was geweest als Pim Fortuin niet was vermoord. De JSF was dan niet besteld en met dat geld had hij vele mooie plannen. Jammer dat niemand dat stokje ooit heeft kunnen overpakken. Er is geen politicus die het zo goed snapt en ziet. Nogmaal RIP Pim...

BluRay | 18-04-15 | 16:03

F22 zijn niet voor de export.

Canis Spurcus | 18-04-15 | 16:02

Als je een dom makkelijk manipuleerbaar wijf als Hennis laat beslissen over dit soort volwassen zaken dan vraag je er ook om. Dat is er nou echt zo eentje die zelf helemaal niks snapt en nooit uit de keuken had moeten komen. Net zoals mevrouw Rutte trouwens.

Koettoerk | 18-04-15 | 16:00

Het is toch opmerkelijk dat de Amerikanen het beste gevechtsvliegtuig ter wereld hebben (F22) , om dan vervolgens bij de ontwikkeling van de JDF (F35) zwaar te falen.

Net als bij de Fyra zou dit voor alle politici een harde leerles moeten zijn. Ga niet zelf opnieuw het wiel uitvinden, als je de keuze hebt uit bestaande producten die zich al geruime tijd hebben bewezen.

roverheid | 18-04-15 | 16:00

Dit begint een beetje te lijken op de aanschaf van de Northrop F5. Ook zo'n vliegtuig dat het zelfs boven Vietnam niet waar kon maken. En toch aanschaffen!
Kent iemand die Northrop F5 nog trouwens?

Graaf van Egmont | 18-04-15 | 16:00

Dat lachende windjack en dat Schroeversmeiske hebben vast een mooi excuus paraat.

brutus68 | 18-04-15 | 15:59

We hadden gewoon 85 Saab Gripen NG's moeten aanschaffen. Die kunnen ook alles wat je nu met een F-16 kan, NAVO wapensystemen doen het erop. En je hebt een behoorlijk aantal om mee te doen aan alle oefeningen en uitzendingen.
Wellicht daarbij een stuk of 12 F-22's om het af te maken en je kunt prima meedoen de komende decennia.

Duifmans | 18-04-15 | 15:57

Dit komt alleen maar omdat de politiek zich bemoeit met dit soort dingen. En dan krijg je dus dat ministers en nog erger kamerleden dingen gaan bepalen waar de echt de ballen verstand van hebben. Maar dan ook echt geen moer. Waarom is er gvd nog nooit een straaljager piloot geweest die de tweede kamer een even uitgelegd heeft wat HIJ nodig heeft. Hij moet er mee vliegen, hij moet er mee werken.

Politiek moet zich simpelweg niet met zulke dingen bezighouden. Daar hebben ze geen verstand van. Dan krijg je alleen maar domme beslissingen gebaseerd op geld, vriendjespolitiek en loze beloftes als extra banen en zo.

sauruss | 18-04-15 | 15:53

Mooi toestel. Alleen een beetje nichterige muziek in dat filmpje.

The Unjorisable | 18-04-15 | 15:50

"Piet Pieterszoon Heyn of Piet Hein (Rotterdam (Delfshaven), 25 november 1577 - 17 juni 1629, gregoriaanse kalender) was een Nederlands luitenant-admiraal en West-Indische Compagnie-commandant. Hij is vooral bekend door de verovering van de Spaanse zilvervloot in 1628."
Mooie dagen, trots Nederland.

HotPotato | 18-04-15 | 15:48

Gaat Mat Herben die nieuwe ook promoten?

Pimp my Voortuin | 18-04-15 | 15:47

Volgens mij worden we gewoon verneukt door die Amerikanen. Volgens mij weten die Amerikanen al lang dat de JSF een flop gaat worden. Maar ze hebben er nu al zoveel geld in gepompt dat ze eigenlijk ook niet meer terug kunnen. Er moet iets van de plank rollen. Ten eerste vanwege gezichtsverlies, en ten tweede om toch nog iets van de reeds gedane investeringen terug te zien. En daarom doen ze er alles aan om ons en andere 'bondgenoten' binnenboord te houden. Want gedeelde smart is halve smart. En dan met name financieel gezien.
En wij trappen erin.
En zoals Johnny ook al opmerkt; voor het echte werk zijn de Amerikanen al lang overgestapt op plan B. Plus wat ze in het geniep nog allemaal aan het ontwikkelen zijn, waar wij niks van mogen weten.

VanBukkem | 18-04-15 | 15:47

Nederland.
Het pispaaltje van de EU, USA en illegale imigranten.

HotPotato | 18-04-15 | 15:45

Nonsens, natuurlijk is de volgende generatie al in de fase dat we er over denken, maar dat duurt zeker twintig jaar tot er een inzetbaar vliegtuig uit komt. De JSF is voor de inzet zoals NL die kent gewoon het geschikte toestel.

captainobvious | 18-04-15 | 15:44

De JSF is 1 groot multirol compromis en heeft daarom op geen enkel vlak overwicht.
Leuk voor een muisgrijze leasebak, maar in combat situatie vrij onhandig.

Harry Turtle | 18-04-15 | 15:43

ja, maar zo'n 6th generation fighter zal pas klaar zijn in 2038! overigens zijn alle varianten van de f-35 echt zwaar en zwaar kut. israel heeft ze ook massaal aangeschaft en wat als iran binnen afzienbare tijd 100 pak fa t-50's zal aanschaffen en 50 van die chengdu j-20's, dan krijgen ze in tel aviv een hartverzakking, hahahaha!

aad82 | 18-04-15 | 15:42

Dat heet op zijn hollands;
ingenaaid door de Bilderberg elite.

rechtsdwalendeautist | 18-04-15 | 15:42

Sukhoi klinkt als een thaise vriendin voor een uur

Den Meester | 18-04-15 | 15:41

En de 'onderbuik' krijgt wederom gelijk. De mijne in ieder geval wel!

Petrus Poortwachter | 18-04-15 | 15:40

Ook die vliegt nog lang niet...

blokkadeleider | 18-04-15 | 15:39

Nederland is hét schoothondje van de Yanken. Het braafste jongetje van de klas. USA vraagt, Nederland draait. Stante pede.

De Yanken lachen zich de lul in de broek om zoveel onnozelheid. Maar er wordt gewoon besteld en betaald voor die veel te dure teringzooi.

Schandalig dat die rotzooi er komt. Vele miljarden worden kapotgeslaan en je krijgt er helemaal NIETS voor terug.

Willianus Wortelus | 18-04-15 | 15:39

Het hele idee erachter is ook stom; van alles een beetje kunnen...

Nilfisk | 18-04-15 | 15:38

Het ligt eraan waarvoor het vliegtuig dienst moet doen.

Mijn visie is, is dat je als eerste moet zorgen voor luchtoverwicht. Dit kan alleen door goede jagers, die uiterst wendbaar en snel zijn op alle hoogtes waarbij dit zo min mogelijk afhankelijk is van de lading.

Dan pas kun je denken aan grondaanvallen, hoewel dit vaak ook een combinatie is ivm luchtdoelafweer geschut.

Hoe dan ook je hebt er geen reet aan dat je door een andere jager zonder moeite uit de lucht wordt geknald.

Dan rijst de vraag: hoe goed hebben de 2de Kamerleden hun werk gedaan om voor een bepaald type straaljager te kiezen en op grond waarvan?

ProAsfalt | 18-04-15 | 15:37

Ik kan me nog herinneren dat ik op in klas 4 van de basisschool zat en me verheugde op de nieuwe straaljagers die Nederland ging kopen. Ik ben nu 23.

Renkum0317 | 18-04-15 | 15:35

De Russen hebben de Sukhoi en wij de JSF "Zakhooi"? Makes perfect sense!

Kapitein Stijlvol | 18-04-15 | 15:33

Shut up and take my money!!!

Boris Badass | 18-04-15 | 15:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken