Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vwo'ers van nu te dom voor havo-sommetjes

watgingermisvk.png Als je wat wijzer wilt worden van de Volkskrant, moet je de ingezonden brievenrubriek lezen. Lees bovenstaande hartenkreet van een onderwijzer. Het gaat kudt met het onderwijs. De kwaliteit rent achteruit omdat overbodige bestuurslagen met overbodige managers met overbodig managementondersteunend personeel en overbodige managementsecretaresses geen, nul, nada, noppes verstand hebben van onderwijzen en nog geen wortel van een breuk kunnen onderscheiden. Maar tot ver vóór de komma grote bakken onderwijsgeld verbranden, dat kunnen ze helaas heel goed. En, want waarom ook niet, vul waar 'onderwijs' staat ook eens 'zorg', 'politie' of 'openbaar bestuur' in, dan heb je heel Nederland, Bestuursland in 1 ingezonden brief bij elkaar gekwartet. Wat ging er mis, is de vraag. Wel. Dat staat verderop in dezelfde krant. Ontembare baantjesdrang, dát ging er mis.

Reaguursels

Inloggen

Peter Emile | 17-03-15 | 03:45
---
Grotendeels herkenbaar in een andere plaats, in een andere provincie. Onderwijs zoals het hoorde. Toen.

appeltjesgroeneweide | 17-03-15 | 18:24

Vul het woord "Hotelwezen" in en het is niet anders, na 20 jaar ervaring weet ik waarover ik het heb, het begon toen de managers kwamen .... Ergste is nog dat je ze eerst alles moet uitleggen.

Jeffers0n | 17-03-15 | 15:55

Maar als studenten hiertegen protesteren moet de bullepees erover tog?

Fatbirdsdontfly | 17-03-15 | 12:43

JdelaT | 17-03-15 | 09:54
uw vergelijk met kerncentrale'smis treffender dan u vermoed.
Het is niemand opgevallen maar stoomwezen, waar kerncentrales onder vallen, hangen inmiddels onder sociale zaken. Lodewijk asscher, en jette klijnsma aan de bestuurlijke knoppen van kerncentrales. Kortom, de zorgvuldig opgebouwde kennis is bijna uitgestorven.

Sexpresso | 17-03-15 | 12:36

De grap is dat die omhoog gevallen bestuurders in vage stichtingen die het basisonderwijs vernielen veelal voormalig leraren zijn.
Hier heb je zo'n omhooggevallen zooitje niksnutten die een hele stad in een onderwijs greep houden.
St. Josephscholen. Zoek de multibaantjes bestuursgraaier. Hoezo balkenende norm, dan verdeel je de inkomsten toch over meerdere functies binnen dezelfde organisatie carousels.

Sexpresso | 17-03-15 | 12:22

Daarom hebben we nu een minister met een landbouwopleiding op financiën zitten, hadden we een verpleegster op ,verkeer en waterstaat, (Maij-Weggen} een keukenhulp op landbouw, een spitsstrook rijdster, {Neely kroes}, Jorritsma, maar niet alleen vrouwen, ook mannen als econoom, op een post als ,kunst en cultuur,. Nu nog zitten veel mensen op posten, met de verkeerde studies. Geen wonder dat het zo,n puinhoop is in dit land. Het is Alice in wonderland, en de muppetshow in een.

Archy Bunker | 17-03-15 | 10:55

Het is overigens opvallend dat het jaar van ontstaan van D'66 ongeveer samenvalt met het begin van de teloorgang van het onderwijs.Ze hebben dus al die tijd onbenut gelaten om werkelijk iets aan goed onderwijs bij te dragen. Leugenaars!
Het begon met de mammoeth-wet en is langzamerhand van kwaad tot erger geraakt.
Veel van onze leraren op een categoriaal gymnasium waren gepromoveerd. Hoewel ik de schooltijd verschrikkelijk heb gevonden heb ik er enorm veel geleerd, met name door wat de leraren ons hebben bijgebracht.
Jaren later kon ik nog moeiteloos mijn kinderen bijstaan bij hun huiswerk in de oude en moderne talen.
-
In plaats van allerlei expressievakken te geven zouden ze de tijd tussen 12 en 18 jaar moeten gebruken om zoveel mogelijk kennis te proppen in de hoofden van die kinderen.
Weliswaar kun je veel van internet halen, maar dat krijgt allemaal pas betekenis als het kader waarin je die kennis moet zoeken en plaatsen vast in de hersens is verankerd.

B. Randnetel | 17-03-15 | 10:33

Mastermattie | 16-03-15 | 20:24
-
cineville.nl/magazine/frans-bromet-ove...
-

Over dit geval heeft frans bromet al een aantal jaren gelden een onthullende documentaire gemaakt.
We konden dus allemaal weten wat hier gaande was. Maar niemand greep in.

B. Randnetel | 17-03-15 | 10:20

Nederland en dan met name de publieke sector in één noodkreet van een leraar prachtig verwoord. Een opeenstapeling van faalhazen die er alleen voor hun loon zitten dat veelal veel te veel is voor het werk dat ze doen. En uiteraard is er niemand die er iets aan wil veranderen want iedereen zit vuistdiep in elkaars kont qua belangen om het maar vooral in stand te houden zodat ze kunnen doorschuiven naar de volgende ambtenarenbaan dat betaald wordt alsof het een commercieel bedrijf betreft. De leraren zijn zoals altijd de lul en de managers lachen zich rot.

WatZalIkErvanZeggen | 17-03-15 | 09:58

Precies en niet alleen in het onderwijs. Echt overal. Alleen maar vorm geen enkele inhoud.
Ze pretenderen als zij_instromer vaak een frisse kijk op zaken te hebben. Dat is de rechtvaardiging voor hun baantje. Met dat doorzichtige argument kun je Jamie Oliver een kerncentrale laten runnen. Geen inhoudelijke kennis. Zo hebben wij oa filosofen in dienst die zich met technische zaken bezighouden. Knowledge without mileage is bullshit!

JdelaT | 17-03-15 | 09:54

Geldt voor het gehele bedrijfsleven ook. Overhead! Die zorgt ervoor dat zelfs als ik gratis op mijn werk verschijn, we nog steeds te duur zijn.

a3aan | 17-03-15 | 09:39

Een op de drie aanwezigen op een school is een "onderwijsambtenaar" wordt gezegd. En gefeliciteerd met dit werkgelegenheidsproject. Met onderwijs heeft het niets meer te maken.

Raider Twix | 17-03-15 | 09:11

Ik controleerde vorig jaar het huiswerk van mijn toen 16 jarige MBO-zoon en maakte daarbij gebruik van een staartdeling. Dat was de eerste keer dat hij een staartdeling van dichtbij zag...

Air van Boven Dorens | 17-03-15 | 07:30

Geenstijl is het levende voorbeeld van de teloorgang van het onderwijs. Kortzichtigheid, eigenbelang, naiviteit en nog meer van dat fraais vieren hoogtij.

killermiller | 17-03-15 | 06:36

@Peter Emile. Complimenten voor uw uitstekende schets tevens beschrijving van het ziektebeeld waar het onderwijs aan ten onder dreigt te gaan.
Helaas bent u een roepende in de woestijn.

daytripper | 17-03-15 | 06:23

Tussen 1962 en 1969 genoot ik mijn HBS-A-opleiding op een streek-lyceum in Zuid-Limburg voor HBS-A, HBS-B en Gymnasium. Een school die in die periode groeide van ongeveer 300 leerlingen naar ongeveer 600.
Die school had één rector (een leraar), twee conrectoren (ook leraren), één conciërge en één amanuensis. That's it.

Perfecte school. Nooit problemen. Geweldig onderwijs.

Het was de tijd dat leraren niet alleen gezag, maar ook respect genoten.
Het was de tijd dat leraren zeer goed betaald werden.
Het was de tijd dat leraren in een pak met stropdas voor de klas verschenen, in plaats van in spijkerbroek en Spekman-slobbertrui.
Het was de tijd dat leerlingen nog niet over het paard getilde, brutale etterbakken waren met een grote bek en een hufterpet achterstevoren op hun domme puistenkop.

Het was ook de tijd dat de enige 'allochtoon' op school een jongen was met een Poolse (katholieke) vader en een Nederlandse moeder.
Het was de tijd dat islamieten een ver-weg-verhaal waren, nog woonden in de regio waar ze thuishoorden, nog "Mohammedanen" heetten en nog niet de atmosfeer op onze scholen bepaalden (lees: verziekten).

En het woord 'manager' was nog gewoon een Engels woord en degenen die deze benaming droegen, hoorden niet thuis op een school, maar in een bedrijf en woonden in Amerika en Engeland.

Er is veel, heel veel ten kwade gekeerd sinds die tijd.

Peter Emile | 17-03-15 | 03:45

Ik ben gezegend omdat ik als jongetje uit een arbeidersmilieu les heb mogen krijgen van eminente leraren scheikunde, natuurkunde, wiskunde, Latijn, Grieks, Engels, Nederlands, geschiedenis. En ja, allen gepromoveerd. En ja, allen buitengewoon gemotiveerd om hun leerlingen te onderwijzen. En niet alleen in hun vak maar vooral ook om zelf te leren denken.

balustrade | 17-03-15 | 02:18

Zelfs bij commerciele bedrijven waar gewoon geld verdiend moet worden gaat het mis met de manegers. Ons team (asset management) had een meewerkend voorman-manager, en dat ging top. Maar er waren ook teams waar de manager fulltime manager was, en die was alleen maar bezig met dingen claimen, eilandje pikken etc, alleen omdat ie tijd teveel had, omdat ie geen echt werk te doen had.

Uiteraard is dat elders veel erger, want er hoeft tochgeengeld verdiend teworden.

Hemmenaar7 | 17-03-15 | 01:32

Laat de VWO-ers van nu een examen maken uit 1980 en kijk hoe ze scoren. Idem HAVO.

kloopindeslootjijook | 17-03-15 | 01:30

Mijn buurjongen vroeg mij hem te helpen met zijn HAVO5 wiskunde. Toen ik zijn boek zag schrok ik mij een rotje, het was onder het MAVO3 niveau uit 1973.
Mijn MAVO3 en 4 boeken kan hij niet berekenen, hij is welgeslaagd voor zijn HAVO wiskunde. Mijn buurmeisje kwam altijd aardrijkskunde en geschieden bij ons leren, maar dan wel alleen voor de toets, want daarna kwam de stof nooit meer terug. Ik weet wel in MAVO4 in 1974 kregen we toetsen van alles wat we in die 4 jaar gehad hadden. Ik kom uit een onderwijs familie, vader moeder tantes en ik zag ook veel collega's van mijn ouders. Ik ken onderwijzend personeel alleen maar als klagers met te veel vrije tijd en bovenmatig veel belangstelling voor de vele vakanties.
Ik google vele male sneller als de jeugd van tegenwoordig, omdat zij geen enkele parate kennis hebben. Dat is natuurlijk ook geen wonder de leraren weten tegenwoordig ook niets! www.dumpert.nl/mediabase/6620356/98f36...

thheo | 17-03-15 | 01:27

Ik heb het hier al eerder gezegd: "Managers zijn het kankergezwel in onze samenleving, alleen maar opvreten en niets presteren".

bruin1 | 17-03-15 | 01:11

76 - 66 - 71 - 61 etcetc

Dan hebben ze teveel gezopen.

harstef | 17-03-15 | 00:32

@LibertarianTeacher | 16-03-15 | 23:38
Dat er *soms* een onvolledig bevoegde leerkracht voor de klas staat kan de realiteit zijn. Maar als vaste kracht in 5/6 VWO? Daar zet je geen jonge/startende (HBO) leerkrachten voor. Wie gaat daar anders staan? Ik heb er even over gedacht (wi/na), maar niet voor mijn eigen nageslacht sorry.

Enrique C | 17-03-15 | 00:15

@harstef | 17-03-15 | 00:00
Hij was wel erg logisch, maar het zal je misschien verbazen dat veel mensen een paar uur lang aan hun hoofd krabben. Oke.. laatste.

86 - 91 - 81 - 86 - 76 - 81 - 71 - ?

de grote Anti | 17-03-15 | 00:10

De grote anticlimax?
11

harstef | 17-03-15 | 00:00

Nog maar weer eens de harde waarheid over het onderwijs, haarscherp onder woorden gebracht door George Carlin. Weliswaar sprekend over de USA maar nèt zo waar voor deze contreien: www.youtube.com/watch?v=WGL8FEMc378

AndroidLouWebber | 16-03-15 | 23:58

zelfs China. Keiharde weekers mer een prima opleiding, die ook nog eens minder eisen.
captainobvious | 16-03-15 | 19:42

Ach, die krijgen weer betaald voor de bedrijfsspionage...

harstef | 16-03-15 | 23:50

@hakbarry | 16-03-15 | 23:39
Waar de fuck heb jij het nu weer over, zijn antwoord is juist. Oke, jullie vragen erom..

14 - 18 - 13 - 19 - 12 - 20 - ?

de grote Anti | 16-03-15 | 23:44

Over het paard getilde kneusjes, uit elitaire kringen die ,onderdak, gebracht moesten worden. We vinden ze nu terug op gemeente baantjes, departementen, ziekenhuizen, en in de regering. Met alle gevolgen van dien dus. Was 25jr geleden al bekend, vandaar de puinhoop, zoals we die nu op onderwijs kennen. De meesten zoeken het ,even, op, met Wikipedia.

Archy Bunker | 16-03-15 | 23:39

de grote Anti | 16-03-15 | 23:34

Helaas heeft Dostranamus het bij het rechte eind, en u bij het andere goede eind.
Waar uw voorkeur ook ligt. het is te triest voor woorden.
Goh, wat zou ik graag 30 jaar terug in de tijd gaan zoals Alejandro Peggold dat opmerkte.

hakbarry | 16-03-15 | 23:39

@Enrique C
Soms staat er een niet- of onvolledig bevoegde leerkracht voor de klas. Maar wat dan, wie gaat daar anders staan? Wiens verantwoordelijkheid is dat? En om welke redenen neemt men zo'n beslissing? Een afgestudeerde leerkracht basisonderwijs, mag Nederlands geven in het voortgezet onderwijs. Een onderwijsassistent mag invallen in het PO én het VO. Een stagiaire draait, als ze boft en het vak verstaat, vaak alleen de klas. In het laatste jaar moet je je stagegroep alleen kunnen draaien. Ik zeg niet dat het ideaal is maar het is wel de realiteit. Het is voor scholen een prachtige manier om jonge/startende leerkrachten uit te knijpen, als ik het even boud mag stellen.

LibertarianTeacher | 16-03-15 | 23:38

@Dostranamus | 16-03-15 | 23:29
*steekt veer in kondt*

de grote Anti | 16-03-15 | 23:34

de grote anti 23.05
? = 219
Ja, ambachtschool uit de zestiger jaren verslaat alle VWOers en universitair opgeleiden van nu met gemak.
"zichzelf op de borst slaat"

Dostranamus | 16-03-15 | 23:29

In het leven is het 50% geluk en 50% talent.
En talent is 100% mazzel.

Klier van Bartholin | 16-03-15 | 23:25

D66 en PvdA.... baantjes, baantjes.

Statler en Waldorf | 16-03-15 | 23:12

@LibertarianTeacher | 16-03-15 | 23:03
Dat mag?!?! Arme eindexamenkandidaten...

Enrique C | 16-03-15 | 23:11

Oke, iets lastiger..

13 - 39 - 28 - 84 - 73 - ?

de grote Anti | 16-03-15 | 23:05

En intussen gaan de grote ICT bedrijven massaal Nederland verlaten.

Waarom?

In het buitenland zijn de werknemers goedkoper, en kunnen ze WEL rekenen.

Nederlands onderwijs is verloren. Over 10 jaar bungelt Nederland ergens onderaan in de kenniseconomie ranglijsten.

Koek Bakker | 16-03-15 | 23:04

@Enrique C
Dat mag, mits je binnen twee (uiterlijk vier) jaar je Master voor dat vak haalt. Anders ben je niet bevoegd. Dat is niet positief voor een school; de inspectie controleert dit.

LibertarianTeacher | 16-03-15 | 23:03

Zei Peggold vanavond niet "We hebben het beste onderwijs" ? Waarschijnlijk bedoelde hij we hebben het duurste onderwijs maar we kijken maar niet naar de resultaten.

Het is inderdaad soms beangstigend wat het niveau tegenwoordig is.

hakbarry | 16-03-15 | 23:02

Twee partijen die liever moeten verdwijnen maken mekaar al af. Hahahahahaha!

Psychopatenaantroer! | 16-03-15 | 22:57

@Captain Pervert | 16-03-15 | 22:04

Dat kwam vroeger (terecht) vaker voor op het VWO/atheneum/gymnasium. Als leraar dien je zelf de stof te snappen en je moet in staat zijn de lastige vragen van de getalenteerden en enthousiastelingen goed te beantwoorden. Wat er bij mij nu niet in wil is het feit dat HBO'ers leraar natuur- en wiskunde zijn in de bovenbouw van het VWO.

Enrique C | 16-03-15 | 22:57

@Russ Meyer | 16-03-15 | 19:44
Ze doen alsof ze kunnen notuleren, rapporteren of evalueren. Het resultaat wordt toch nooit gelezen, misschien genereert google dat soort ellende automatisch.
Vergaderen kunnen ze meestal ook niet, als je vergaderingen beoordeelt op de besluiten die genomen worden in plaats van de zittingsduur en de smaak van de koffie.

frank87 | 16-03-15 | 22:56

Zegt genoeg dat Dr. en theoretisch fysicus Reinoud lesgeeft op een middelbare school.

Boyo | 16-03-15 | 22:56

@lingo star
Ieder vak kent voor- en nadelen waarmee men moet zien te schipperen, uiteraard.

LibertarianTeacher | 16-03-15 | 22:54

LibertarianTeacher | 16-03-15 | 22:23
Dat kan ik wel volgen. De leraar moet met nogal veel rare regeltjes rekening houden.

lingo star | 16-03-15 | 22:44

@john4476 | 16-03-15 | 20:26

"Bij de start van de opleiding dient elke student/leerling een startvaardighedentoets Nederlandse spelling af te nemen."

Af te nemen? Of af te leggen?

Pieter V | 16-03-15 | 22:39

@Mark_D_NL | 16-03-15 | 21:05

Ik ben geen leraar of lerares. Maar dat betekent niet dat ik vind dat je maar alles kunt roepen over mensen die voor de klas staan.

Je roept maar wat. CAO hijgerig bijvoorbeeld, ja, wat moet een leraar anders? Dat is een ambtenaar, de CAO is de enige mogelijkheid om iets aan de arbeidsvoorwaarden te doen.

Dat de gemiddelde leraar 'links' s - tja, daar moet je toch niet al te vreemd van opkijken. Het grote geld is in het leraarschap niet vinden. Sociaal bewogen is misschien een beter woord. Daar is niks mis mee, godzijdank zijn er ook mensen die door iets anders gemotiveerd worden dan poen.

Innovatie hebben we genoeg gezien in het onderwijs, te veel zelfs. Er zijn best wel dingen ten goede veranderd, maar er is ook wel e.e.a verziekt.

Ik wil jouw wel eens 40 jaar interesse en inzet voor een telkens nieuwe moeilijk te motiveren groep pubers op zien brengen.

Mij niet gezien, trouwens.

DebraCadabra | 16-03-15 | 22:35

Meer dan twintig jaar de gelegenheid gehad om het instroomniveau van VWO'ers te volgen. Fors gedaald. En niet slechts wiskunde ook de taalvaardigheid.
Tien jaar werkte ik tegelijk ook in Vlaanderen en daar merkte je nauwelijks iets van achteruitgang.
Ik vermoed dat op middelbare scholen in Nederland wel meer aandacht besteed wordt aan sociale vaardigheden zoals bijvoorbeeld presentatietechniek en burgerschapstraining(?).
Alhoewel ik van die burgerschapstraining/mondigheid bij verkiezingen tot nu toe niet veel gemerkt heb ;-)
En wie kent ze niet, universitairen die nog nooit een opinieblad in handen hebben gehad.

WirMachenMusik | 16-03-15 | 22:35

-de macht aan docenten geven? Ik kijk eens rond in onze gemiddelde docentenkamer en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.
Veritas | 16-03-15 | 22:25
Ik zou zeggen: kijk eens rond in de gemiddelde managementvergadering, de gemiddelde bestuurskamer en de gemiddelde directiekamer. Wat een opluchting dat die de macht hebben! Daar zit me een kwaliteit, ongelofelijk.

Van Duyvenbode | 16-03-15 | 22:34

de grote Anti | 16-03-15 | 21:45

Binnen twee seconden: 43.

eerstneukendanpraten | 16-03-15 | 22:29

46 - 33 - 45 - 34 - 44 - 35 - ?
de grote Anti | 16-03-15 | 21:45

43

Lupuslupus | 16-03-15 | 22:29

Ik zat dit vanochtend ook te lezen en dacht een aantal dingen:
-jaja, Reinoud Jan Slagter, je hebt gelijk.
-en meteen daarna: Not!
-toen ik zelf begon in het onderwijs had een rector ook echt wel een secretaresse. En ik heb nog nooit (ook niet toen ik zelf nog leerling was) een rector meegemaakt die zelf les gaf.
-destijds liepen er ook al een heleboel coördinatoren, assistenten en dergelijke rond
-de macht aan docenten geven? Ik kijk eens rond in onze gemiddelde docentenkamer en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.
-vragen we ons wel eens af hoe het komt dat 'het niveau’ zo achteruit gekacheld is? Dat is toch niet alleen de schuld van ’de managers’? Maatschappelijke ontwikkelingen, prioriteiten van leerlingen, fiatering van ouders daarvan, überhaupt de toegenomen macht van de ouders en tal van andere oorzaken zijn minstens zo belangrijk geweest. Daar hebben wij, ’in het onderwijs’ totaal geen invloed op.
-besef dat als je in het onderwijs zit je ook in de frontlinie van de maatschappij staat. Of je het nou leuk vindt of niet: alle veranderingen, vernieuwingen en dus ook verslechteringen komen als eerst bij jou terecht.
- als je al sinds begin jaren 70 op deze manier met je baan bezig bent, meneer Slagter, en er zo ontevreden over bent, ga je toch lekker wat anders doen? Als gepromoveerde theoretisch fysicus zijn er mogelijkheden genoeg, lijkt me. Betwetende zuurpruimen zoals deze overgekwalificeerde meneer kan het huidige onderwijs echt missen als kiespijn.
-want ja, die vijf uur die je in 1971 had, die heb je niet meer. En jouw probleem, meneer Slagter, is dat je in de twee uur die je nu nog hebt hetzelfde wilt doen als in die vijf uur van toen. En dat kan dus niet.
-en ik dacht nog een heleboel andere dingen. Zoals de veranderende maatschappij die andere vaardigheden eist van haar burgers, de rol en de plaats van 'school’ in het leven van leerlingen, de taken die we als de sector onderwijs nou eenmaal op ons genomen hebben, enzovoort.
-laten we met z’n allen nou eens proberen om het gewoon goed te doen in het onderwijs. Om te beginnen in je lessen. Is helemaal niet zo moeilijk. Ik heb er in ieder geval nog steeds zin in.

Veritas | 16-03-15 | 22:25

Geef die HAVO/VWO-ers van nu gewoon wiskundemateriaal om zich voor te bereiden op de GMAT (a la Manhatten GMAT Prep), dan leren ze het geheel aan wiskunde gestructureerd ipv een flard aan algebra met wat geometrie per toets, wat ze later op de uni totaal niet in perspectief kunnen plaatsen en waar ze bij de minste of geringste wiskundige uitdaging de handdoek in de ring gooien

schatzmeister | 16-03-15 | 22:24

@Lingo star
'Ik zal niet ontkennen dat leraar een moeilijk vak is, ik oefen het ook bewust niet uit. Maar ik snap dat klagen van die leraren niet, als je het niet leuk vindt, doe je toch wat anders ?'

Ik ben het eens met die stelling, als je het niet leuk vindt is het misschien verstandig om een andere baan te zoeken.

Maar dat is niet waar de schoen wringt bij de meeste leerkrachten. Het werk is geweldig, met kinderen/jongeren mogen werken is een voorrecht. Het probleem is alleen dat alles ernaast zo'n crime is geworden dat je het, in de uren die je werkt, niet meer kunt bolwerken. Als je aan de bel trekt laat men je gewoon stikken, om je aan het einde van het jaar wel op je resultaten af te rekenen. En als je je daarover tegen medemensen uitspreekt, ben je een zeikerd met teveel vakantie.

In het bedrijfsleven kan ik veel meer verdienen, maar mijn hart ligt bij leerlingen. Zij worden keer op keer overgeleverd aan 'onderwijsvernieuwingen' en linkse indoctrinatie, ik kan het niet aanzien en gun hen zoveel meer. Lesgeven is geweldig, maar de politiek, ouders en directie kan ik soms wel schieten. Onze Nederlandse kinderen verdienen zoveel beter dan dat zij nu krijgen.

LibertarianTeacher | 16-03-15 | 22:23

@Natu-San | 16-03-15 | 21:42

Het geheim waardoor dit soort non-valeurs niet gehinderd door enige kennis van zaken steeds weer promotie krijgen is beschreven in een boekje met de naam "The Peter Principle".
nl.wikipedia.org/wiki/Peterprincipe

Persoonlijk heb ik daar een heel andere en zeer eenvoudige verklaring voor.
Het zijn hete lucht ballonnen. Dat is niet alleen het formaat van hun opgeblazen ego maar het zorgt er tevens voor dat er behalve gebakken lucht niks in zit en ze toch steeds verder omhoog gaan.
Het verklaart ook waarom er alleen gebakken lucht uit hun mond komt als ze die open doen.
Als er teveel gebakken lucht is ontsnapt storten ze neer.
Zie ook de recente gevalletjes bij de VVD.

Pieter V | 16-03-15 | 22:23

Hetzelfde speelt zich af in de ziekenhuizen: overheadsfiguren met de bijbehorende secretaressen in overvloed.

meneer Q | 16-03-15 | 22:19

@lingo star | 16-03-15 | 22:13
Misschien zijn ze slim genoeg om niet met een focking protest spandoek rond te gaan lopen rennen. Die stumperts zijn er al genoeg. Ik weet het ook niet, ik ben geen docent.

de grote Anti | 16-03-15 | 22:18

Leraren hebben geen inspraak meer en hebben zich daarbij neergelegd. Het lerarencorps is vergrijsd en denkt nog slechts aan de eindstreep. En de jongere garde is niet anders gewend dan dat ze geen moer hebben in te brengen. Eigenlijk een beetje de situatie in het hele land.

Van Duyvenbode | 16-03-15 | 22:15

de grote Anti | 16-03-15 | 22:10
Dat ben ik met je eens, maar waarom komen ze niet in opstand tegen die schaalvergroting, regelzucht en managementuitbreiding ? Ik denk dat de zorg door leraren breed gedeeld wordt. Laat ze maar een flinke actie houden.

lingo star | 16-03-15 | 22:13

@lingo star | 16-03-15 | 22:08
Jaja oke, er zijn ook een hoop idiote leraren. Maar er zitten ook slimme tussen. En die maken zich terecht zorgen.

de grote Anti | 16-03-15 | 22:10

@Russ Meyer | 16-03-15 | 19:44

Heb je het Nederlands wel eens gelezen in de rapportages van die minkukels?

Pieter V | 16-03-15 | 22:09

de grote Anti | 16-03-15 | 22:03
Onzin, ieder werk heeft zijn leuke en minder aangename zaken maar leraren hebben een patent erop om zowel te jammeren en tegelijkertijd in religieuze extase te braken dat hun professie een roeping is. Ik knap hierop af, omdat ik mavo, havo en vwo gedaan heb en ook nog eens in de familie allerlei leraren tref.
En ooh wat hebben die mensen het zwaar en begin vooral niet over de lange vakanties.

lingo star | 16-03-15 | 22:08

@CoffeePatch | 16-03-15 | 20:30
Dat is dan toch prima, dan hoeven we dus ook niet op zijn onderwijspartij te stemmen. Het gaat allemaal al prima zonder D66, volgens Pechtold zelf dus.

head_pend_jervin | 16-03-15 | 22:05

Iemand met een doctorstitel werkzaam in het voortgezet onderwijs? Dat klopt niet. De enige andere persoon die dat ooit deed was Walter White.

Captain Pervert | 16-03-15 | 22:04

@lingo star | 16-03-15 | 21:59
Als je niet snapt dat leraren soms problemen hebben met hun pupillen, helemaal tegenwoordig, maar toch hart voor hun beroep hebben.. Dan moet jij ook weer terug naar sgool.

de grote Anti | 16-03-15 | 22:03

LibertarianTeacher | 16-03-15 | 21:49
Ik zal niet ontkennen dat leraar een moeilijk vak is, ik oefen het ook bewust niet uit. Maar ik snap dat klagen van die leraren niet, als je het niet leuk vindt, doe je toch wat anders ?

lingo star | 16-03-15 | 21:59

-weggejorist-

wahalla | 16-03-15 | 21:57

Uit het hart gegrepen. Ik was een leerling in zijn tijd. Drie conrectoren gaven gewoon les. De rector had één secretaresse. Eén conrector gebruikte de zomervakantie om het lesrooster van 24 klassen in elkaar te smeden, handmatig zonder computer!; uit de hand gelopen hobby zoals hij zelf zei.
Inmiddels kost het onderwijs honderd miljoen per dag...

boasatlas | 16-03-15 | 21:53

Lijkt mij toepasselijk op meer dan alleen het onderwijs. Dit kan bij elke organisatie. Man wat ben ik dat management zat. Vele bedrijven gezien en altijd corrupt, zelfverrijkend, korte termijn perspectief en geen integriteit.
Alleen maar daar voor hunzelf totdat ze een andere nieuwe mooie kans krijgen....
In goede tijden kwamen ze op als paddestoelen. Maar een echte baas laat zich pas herkennen in slechte tijden.

kruz | 16-03-15 | 21:53

Management is in het bedrijfsleven al een ziekte. Leuk stukkie dit, gaat die rooie er mee trollen of stopt het topic nu?

3Xniks | 16-03-15 | 21:50

@Mark_D_NL
'De leraren (m/v) zijn het grootste probleem. Altijd maar wijzen en klagen. Laten we voorop stellen dat leraren het niet slecht hebben qua salaris, vakantie dagen en werkdruk'

De werkdruk is enorm in het onderwijs, leer eerst maar eens hoe leraren hun 'ontzettend lange vakanties' doordeweeks moéten compenseren. Zoek daarna maar eens uit hoe lastig het is je hoofd boven water te houden, tijdens een (LIO-)stage.

--
'Leraren moeten meer willen zijn. Doe eens gek en neems eens echt initiative, innoveer eens, of kijk eens om je heen en leer wat van de buiten wereld. En neem je verantwoordelijkheid. Niet je hand ophouden en alleen maar klagen over hoe goed het ws x jaar geleden. En dat je het beleid van de school volgt. Het gaat om het hier en nu, de toekomst van onze Nederlandsche kinderen. Dus regel dat eens!'

Iets met kop en maaiveld. Maar ik ben het met je eens; er moeten meer leraren met lef in het onderwijs komen.

--
'En ja! Leraren hebben weinig tot geen echte werkdruk. Als je een klas van 16 jarigen niet aankan dan kan je naar een klas met 8 jarigen. En tevens moet je da eens gaan nadenken hoe je bent opgeleid, door wie en met welk doel.'

Dit laat zien hoe weinig jij weet over het onderwijs.. Een groep met 8-jarigen is niet minder zwaar of zwaarder dan een klas met 16-jarigen.
Ga eerst een jaartje echt voor de klas, en dan ben ik benieuwd of je leraren nog steeds als 'ondankbare, slecht opgeleide zeikerds' ziet. Ik dacht namelijk precíes hetzelfde als jij, tót het moment dat de eerste stage zich aandiende.

Maar dat is nu eenmaal het probleem in het onderwijs; de 'beste stuurlui' staan aan wal. Een hoop roeptoeteren, maar als ik je één dag voor mijn groep gooi, schijt je zeven kleuren stront.

LibertarianTeacher | 16-03-15 | 21:49

Nu we het toch over rekenen hebben.. Ga ik even iets uit mijn duim zuigen. Maar het heeft niet echt met rekenen te maken.

46 - 33 - 45 - 34 - 44 - 35 - ?

de grote Anti | 16-03-15 | 21:45

40+ jaar voor de klas staan en zichzelf nog steeds theoretisch fysicus noemen... Niet degene die ons onderwijs gaat redden met zijn wij-zij denken. Ja, schoolleiding moet met z'n poten in de modder staan. Maar ook ja, docenten moeten accepteren dat er mensen zijn die de lijnen uitzetten.

Geert Linkers | 16-03-15 | 21:43

@Fijnstoffer | 16-03-15 | 19:49
Klopt, doet zich in alle geledingen van de Nederlandse samenleving voor: overheid, non-profit, bedrijven.
Lijkt me trouwens dat het in Nederland nog een fractie erger is dan in onze buurlanden. In Nederland moet alles in de poldertraditie worden opgelost: iedereen moet er over meelullen en er moet 'consensus' worden gevonden.

En intussen komen er types aan het roer die alleen zijn komen bovendrijven bij gebrek aan enige inhoud. Niet-geinteresseerd, niet-competent (en eigenlijk ook niet-relevant). Maar intussen wel het geld verbranden op de verkeerde plaatsen en op de verkeerde manier.

Natu-San | 16-03-15 | 21:42

het triest van alles is dat met die miljarden die al jaren worden weggegooid aan regententherapie nederland een onderwijs had kunnen hebben dat inderdaad het beste van europa zou zijn. uiteraard alleen voor de slimsten toegankelijk daar waar dat vereist is, en een beroepsonderwijs dat iedereen een fatsoenlijk baan en een zeker welvaartsniveau biedt. in plaats daarvan een overvol land met vrijetijdsmanagement opleidingen, vrijetijd managers en vrijetijdsmanagementopleiding managementlagen zo dik als de onderkinnen van erika terpstra. en daar komt straks nog een europese laag overheen. om die reden moet die judas van dhimmi66 met alle mogelijke middelen bestreden worden. er kan minder geld naar onderwijs, zoals er ook minder geld naar zorg kan. lazer al die uitvreters er eerst uit en je houdt 20 miljard over. niet meer geld, maar minder, minder, minder geld.

minimá-armezusvan.. | 16-03-15 | 21:35

De leraar wordt steeds meer instructeur op afstand in plaats van een meester in kennis- en waardenoverdracht. Komt bij dat de opvoeding in vele gezinnen ruk is en het respect voor de leraar nul.
Dit is een maatschappelijk probleem. Er zijn ook gebieden in de wereld waar het niet cool is voor de jeugd zich asociaal te gedragen, je hoeft maar de grens over te gaan om te zien hoe het beter kan.

lingo star | 16-03-15 | 21:33

appeltjesgroeneweide | 16-03-15 | 20:19

De vuilnisroos, dat ging toch over een vent die met een mooie jonge meid met een boot door Nederland voer?
eerstneukendanpraten | 16-03-15 | 20:31
---
Inderdaad ENDP. IK heb hierom heel lang zelf een bootje gewild maar nu ben ik 'volwassen' omdat ik kinderen heb en werk om de hypotheek te betalen. En tot overmaat van ramp ben ik bang dat ik niet meer zou kunnen wennen aan de eenzaamheid. Ik ben een al te arm mens geworden.

appeltjesgroeneweide | 16-03-15 | 21:26

Duidelijk stuk, maar ik mis een kritische blik op 'realistisch rekenen'. Dat is immers een van de meest duidelijke redenen waarom 'Sanne, Daan én de juf', niet meer kunnen rekenen.

www.rekenhulp-basisschool-pabo.nl/Daan...

LibertarianTeacher | 16-03-15 | 21:24

@Dhr. de Wit | 16-03-15 | 21:03
Zal ik nou eens schaterlachen of heel, heel hard huilen?

Lewis | 16-03-15 | 21:23

@DebraCadabra | 16-03-15 | 20:55
Je bent leraar/es? En er is niets mee om eens na te denken over je achtergrond als je ziet dat er dingen mis zijn. De wijsvinger gebruiken is zo lekker makkelijk. Gebeurt al veel te veel. De Ini's, ja dat had in 1 zin gemoeten, maar een mierenneuker die valt over de details als de boodschap duidelijk is. Althans dat maak ik op uit je antwoord.

Mark_D_NL | 16-03-15 | 21:05

Kom ik weer met mijn riedel over IT bij de overheid, maar daar is het het zelfde laken een pak.
Veel managers, verbeter-coaches, adviseurs, trainers en weet ik wat maar niemand die een gecrashte server kan opstarten. Daar moet dan een externe ad. 175,- p/u voor worden ingeroepen.
En dan staat er doodleuk op de visitekaartjes: IT-specialist.

Dhr. de Wit | 16-03-15 | 21:03

Pieter Lakeman voorspelde in 1999 de teloorgang van ons onderwijs door de massaimmigratie.
Zijn boek "Binnen zonder te kloppen" is uit 1999 en dus te fact checken in de huidige tijd.
Deze man was en is een visionair!!!
www.heemland.nl...
stormtijd | 16-03-15 | 19:41 +1 stormtijd

staatziegeld | 16-03-15 | 20:59

Wie eens wat behartenswaardige zaken wenst te lezen over onderwijs, die volge onderstaande link:
www.henkverveer.nl/serieuze%20Zaken/on...
Betrokkene is een leraar Nederlands in het middelbaar onderwijs met een langjarige ervarig. Soms hilarisch, soms beschamend, maar altijd interessant.

oliebolletje123 | 16-03-15 | 20:59

Mark_D_NL | 16-03-15 | 20:42

Mark D: wanneer heb jij voor het laatst nagedacht hoe je bent opgeleid, door wie en met welk doel.

Tss..

Ga jij 's lekker initiative nemen, innovator! Wat een ontzettende hoop flauwekul weet jij uit te kramen.

DebraCadabra | 16-03-15 | 20:55

Tegenwoordig is falen zielig en daarom worden de normen naar beneden bijgesteld. Vroeger was falen je eigen stomme schuld en bleef je zitten tot je het wél kon. Guess what works..

marcoplarco | 16-03-15 | 20:51

@davimore | 16-03-15 | 20:38
Hey. Zolang je elke maandag je TPS report mét cover sheets inlevert komt het goed. Let wel, over dat kotsen, we moeten je kantoor naar beneden verplaatsen. We hebben gekeken en we kunnen subsidie aanvragen voor maagdelijk gehandicapte werknemers. Oh, en zaterdag verwacht ik je op kantoor voor de bi-annual team building dag. En bedankt voor je inzet vorige maand. De baas was erg tevreden! Toedels!

Vark Merheijen | 16-03-15 | 20:46

Exact hetzelfde verhaal gaat op voor de gezondheidszorg, de politie en nog veel meer beroepsgroepen. De overhead (goed Nederlands woord) overstijgt de productieven. Zo niet in getal, dan wel in afromen van beschikbare beloningen. Vroeger was vast niet alles beter, maar er zou heel wat van geleerd kunnen worden.

marcoplarco | 16-03-15 | 20:43

De leraren (m/v) zijn het grootste probleem. Altijd maar wijzen en klagen. Laten we voorop stellen dat leraren het niet slecht hebben qua salaris, vakantie dagen en werkdruk. Maar het zijn lamme schappen weet ik uit ervaring, +3 jaar.
--
Leraren zijn ten eerste vaak echte ambtenaren, CAO hijgers en zijn vaak erg links goed mensch opgeleid. Dus de overheid moet het regelen en hunnie hebben het gedaan. En dat is nou waar het mis gaat. Leraren moeten meer willen zijn. Doe eens gek en neems eens echt initiative, innoveer eens, of kijk eens om je heen en leer wat van de buiten wereld. En neem je verantwoordelijkheid. Niet je hand ophouden en alleen maar klagen over hoe goed het ws x jaar geleden. En dat je het beleid van de school volgt. Het gaat om het hier en nu, de toekomst van onze Nederlandsche kinderen. Dus regel dat eens!
--
En ja! Leraren hebben weinig tot geen echte werkdruk. Als je een klas van 16 jarigen niet aankan dan kan je naar een klas met 8 jarigen. En tevens moet je da eens gaan nadenken hoe je bent opgeleid, door wie en met welk doel.

Mark_D_NL | 16-03-15 | 20:42

@Russells Teapot | 16-03-15 | 20:33
Ah, is dat het. Kijk, dat vertelt Bakito er allemaal niet bij.
Je doet het een beetje op z'n Frank Underwoods, begrijp ik, maar dan met kapsalons in plaats van spareribs.

Lewis | 16-03-15 | 20:40

Heb het altijd al gezegd: de ver-Amerikanisering van Nederland. Managers. Managers. Managers...
.
Echt, je HEBT er geen reet aan. Het is alleen een dure tussenlaag die alles tegenhoud en er alleen voor zichzelf is. "Klootjesvolk" het echte werk laten doen en zelf met de eer strijken...
.
En helaas ken ik ook zo'n droplul die "manager" wil worden, want: dat betaald goed en je hoeft er zo weinig voor te doen....
.
De managers-mentaliteit heeft ie al: Studie afraffelen, alles nog even snel op het laatste moment, en meer dan tevreden met een matig 6je.
.
Kots op dat soort mensen.

davimore | 16-03-15 | 20:38

de Voorzittert | 16-03-15 | 20:25

Nu ik er net weer over nagedacht heb, 15 (vijf van drie verschillende schrijvers) was het absolute minimum maar als je er meer las kreeg je geheid een beter cijfer. Van Hermans alleen had ik er al minstens 10 gelezen maar die had dan ook een gigantische productie. Mooie tijd...

eerstneukendanpraten | 16-03-15 | 20:38

@Gele Beer | 16-03-15 | 20:08
Er bestaan geen Antillianen meer.

miko | 16-03-15 | 20:35

@Lewis | 16-03-15 | 19:56
"Voor een Telegraaf-lezende, kebab (meen ik me te herinneren) vretende, porno kijkende onderbuiker stel je geen domme vragen."

Je moest eens weten wat voor gesprekken ik voer met Arif terwijl hij mijn kapsalon klaarmaakt.

Russells Teapot | 16-03-15 | 20:33

appeltjesgroeneweide | 16-03-15 | 20:19

De vuilnisroos, dat ging toch over een vent die met een mooie jonge meid met een boot door Nederland voer?

eerstneukendanpraten | 16-03-15 | 20:31

Ik hoorde Pechtold in het debat met Wilders zeggen dat we het beste onderwijs hebben. Onbetrouwbare man die Pechtold.

CoffeePatch | 16-03-15 | 20:30

@de Voorzittert | 16-03-15 | 20:25
Verplicht boeken moeten lezen.. Hmm. Daarom had ik altijd ruzie met docenten en mocht zelfs een jaartje overdoen. En dan word je op een ochtend wakker en denkt, oke fuck it, leest een paar honderd boeken en geeft ze wat ze willen horen.

de grote Anti | 16-03-15 | 20:30

> befferton | 16-03-15 | 20:21
Zucht. Zie het als pianospelen. Zo'n Chinees meisje wat heel goed kan spelen, omdat ze wekelijks vanaf haar vierde jaartal moest oefenen. En nu houd ze niet meer van die muziek, zou het nooit uit zichzelf spelen, er zit geen ziel in en ze kan niet improviseren.
Presteren als kunst verheffen, zodat je mensen in moet huren om essays je te schrijven, want je bent er zelf niet creatief en authentiek genoeg voor. Grote Chinese en Japanse bedrijven maken technologie, en deze wordt dan naar Westerse bedrijven gestuurd om te kijken wat de technologie werkelijk kan. Engineers daar zijn te bang om af te wijken van de opgelegde taken.

Vark Merheijen | 16-03-15 | 20:29

Man man man. Het is zo simpel en zo duidelijk: de overheid is het probleem, niet de oplossing! Maar ondanks dat GeenStijl dagelijks bericht over de destructieve gevolgen van overheid, weigert men in te zien dat men niet de oplossing moet gaan zoeken bij degenen die de problemen veroorzaken...

mygfisbrazilian | 16-03-15 | 20:29

Ik heb zelf een aantal jaren les gehad van de heer Slagter op het Comenius College in Hilversum. Hij is nu met pensioen. Laatste jaren was hij erg verward met de consequentie dat hij gestopt is met werken. Niet een hele betrouwbare bron dus, maar wellicht heeft hij toch wel ergens een punt.

timhonkbal | 16-03-15 | 20:29

Deze docent kan beter gekozen worden i.p.v al die nep managers van aanstaande 18 maart.

Bazen commentaar en zeer herkenbaar.

speedy_con33 | 16-03-15 | 20:28

No shit! De baantjes generator van de overheid op volle toeren!

Libertarianism | 16-03-15 | 20:27

@Mastermattie | 16-03-15 | 20:24
Vooral de laatste alinea:

*Garantie*
ROC Leiden verzorgt met zo’n zeshonderd medewerkers onderwijs aan ruim 9.200 leerlingen. Volgens bestuursvoorzitter Jeroen Knigge zal het ROC niet omvallen, zegt hij in een interview met het Onderwijsblad. “We hebben de garantie van de bank dat ze ons niet zullen laten vallen.”

En een jaar later dit artikel: http://nos.nl/artikel/2019124-roc-leiden-opgeheven-na-megalomane-investeringen.html

Mastermattie | 16-03-15 | 20:27

Doe momenteel de opleiding bedrijfseconomie aan de Hanze. Bij de start van de opleiding dient elke student/leerling een startvaardighedentoets Nederlandse spelling af te nemen. 80% Van de studenten/leerlingen zakt hiervoor. Er schijnen zelfs studenten/leerlingen te zijn die het vak Nederlandse spelling niet halen en daardoor moeten stoppen met de opleiding. Spijtig.

john4476 | 16-03-15 | 20:26

@eerstneuken 19:51
Dan had je mazzel. In mijn tijd was VWO gewoon 20 Nederlandse boeken...

de Voorzittert | 16-03-15 | 20:25

@Bakito | 16-03-15 | 19:51
Desinformatie verspreiden is een vorm van propaganda. U ziet uzelf als een trol, ik zie u als hinderlijk. Doen alsof u ergens verstand van heeft, terwijl u willekeurige termen bij elkaar raapt om zo uw schijnmening te presenteren. In plaats van dat er op deze website een inhoudelijke discussie plaatsvindt, presteert u het om het debat dood te maken door de linkse nitwit uit te hangen. De linkse mening in diskrediet brengen door deze op een slechte manier te presenteren. Ga een baan zoeken, lezen, breien, of iets anders, maar alstublieft, rot op met dat pseudo-intellectuele geneuzel van u.

readbetweenthelines | 16-03-15 | 20:25

De hele financiële tyfuszooi hier op het ROC in Leiden is ook een mooi voorbeeld van mismanagement.
Er is zelfs een PvdA poppetje uit de Amsterdamse raad ingevlogen om de boel "weer op orde te brengen".
Zoals het eenvoudige rekensommetje u welbekend is PvdA'er + Hoge positie + veel geld = .... precies, een nog grotere tyfuszooi, gevolg: De belastingbetaler kan de OZB voor dit nu leegstaande gebouw gaan dokken want met een huurprijs van 3.3 mln per jaar voor een hoop leegte zijn daar niet heel snel huurders voor te vinden. http://sleutelstad.nl/2014/02/17/roc-leiden-heeft-grote-geldproblemen/ .

Mastermattie | 16-03-15 | 20:24

Voor het werk veel langs geweest bij de LBO Raad, de MBO raad, de HBO raad, de WO Raad en weet ik veel hoe het allemaal heette. (Hoi Doekle !)
Ze waren er maar druk druk mee, met al dat beleid.
Wat mij het meest is bijgebleven waren al die managers, die in hun mooie krijtstreekpakken eigenlijk dachten een soort bankmeneren te zijn. Maar daar waren ze natuurlijk te dom en te lui voor. Dus dan maar adviesorgaantje spelen van uw belastinggeld. Verborgen werkloosheid, inderdaad.

Piet Karbiet | 16-03-15 | 20:24

Oh, wat was ik slecht in duits.. Tot de dag van vandaag snap ik er nog steeds geen reedt van. Ergens klopt er gewoon iets niet. Zo kil en officieel.

de grote Anti | 16-03-15 | 20:23

Dus beste middelbare scholen: Haal de examens voor Havo en VWO uit 1971 maar weer tevoorschijn en eens kijken hoe de jongens en meisjes het doen.
Nederland kennisland my ass. Iedereen een Havo of VWO diploma maakt nog geen slimme mensen. D66 wil geld bij het onderwijs, dat dan alleen maar weer in overhead gestopt wordt. Gek word ik er van.

Ome Gijs | 16-03-15 | 20:22

-weggejorist-

befferton | 16-03-15 | 20:21

In mijn tijd (vorige eeuw) moest ik voor het eindexamen op het VWO minimaal het volgende lezen: 15 Nederlandse boeken, 10 Duitse en 10 Engelse. Zit er nu een VWO-er in de panelen die mij kan vertellen hoe dat nu zit?
eerstneukendanpraten | 16-03-15 | 19:51
--
En dat was een mooie tijd. Afzien ja, maar ondertussen werd je gedwongen de mooiste werken te lezen zoals de vuilnisroos of de komst van Joachim Stiller. Of een zwerver verliefd. Of Robinson. Ach.. ik bemin die boeken nog steeds als een verliefdeling. Ja, verliefdeling.

appeltjesgroeneweide | 16-03-15 | 20:19

het zelfde geldt voor de gezondheidszorg, eerst werd het management ingevoerd en later de marktwerking. volgens mij geldt het voor elke (semi) overheidsinstelling waar met belastinggeld gesmeten wordt. Manager zijn net meeuwen, ze komen krijsend binnen, schijten de hele boel onder en gaan krijsend weer weg.

Meneer Rozenwater | 16-03-15 | 20:19

Hmm, mijn sgool had ook een paar duizend leerlingen met maar 1 rector. Ja, en een knuppel die af en toe wat werk overnam in geval van nood. Soms kregen wij ook extra uren, ik vond het nooit echt een ramp, want inderdaad wil een docent zijn les af kunnen maken bij uitzondering. Wiskunde leraar was een klein indonesisch mannetje, die altijd zat te flirten met de mooiste meisjes, hehe.. Maar een goeie kerel, hij zou er nooit aanzitten. Mijn gym leraar mag blij zijn dat hij het er levend vanaf gebracht heeft, en van aardrijkskunde herinner ik mij eigenlijk alleen twee grote blanke borsten. Maarja.. Natuurlijk is sgoling belangrijk, je kunt het ook overdrijven. De jeugd moet tegenwoordig zeer focking noodzakelijk ook buiten sgool met een rap veranderende samenleving leren te leven. Je kunt je (helaas) niet meer in een boek verstoppen, en je kunt die hele grote massa nieuwkomers niet allemaal naar je pijpen laten dansen. Ach whatever..*zucht*

de grote Anti | 16-03-15 | 20:18

Het tomeloos "investeren" in beleid en wet/regelgeving, waarmee de bestuurslaag in alle (semi)overheids branches zichzelf vrijwaard van verantwoordelijkheden en hiermee ontzettend veel werk creëert wat het primaire proces niet ten goede komt.

Een selffulfilling profecy die enkel vicieus verder zal ontwikkelen.

Billy Balzak | 16-03-15 | 20:18

eerstneukendanpraten | 16-03-15 | 19:51
Zelf op een categoriaal Gymnasium gezeten (examenklas 2013): 25 Nederlandse boeken voor de eindlijst. Echter, mensen van andere scholen schrikken zich de pleuris als ik hen dat nu vertel.

rtxpow | 16-03-15 | 20:18

over baantjesdrang gesproken :
' Johan Houwers kan niet terugkeren in de VVD-fractie in de Tweede Kamer. ''Voor fraudeurs is binnen de VVD geen plaats'', zei VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra maandag. '
-
na de verkiezingen word bekend gemaakt dat Fred Teeven terugkeert in de kamer.. wedden ?

(c)ZWITSUL | 16-03-15 | 20:15

En verder alles wat in bovenstaande brief staat. Spijker, Kop, Raak!

Mastermattie | 16-03-15 | 20:15

Ik ga wel in de hoek staan. Huilen.

Piet Karbiet | 16-03-15 | 20:14

maar vooral PvdA blijven stemmen he.

ik snap niet waarom docenten niet veel meer in opstand komen. En en dan niet door met FNP petjes en een ratel op een veldje te gaan staan, maar gewoon door de directie uit het gebouw te trappen. allemaal.

--sql error-- | 16-03-15 | 20:14

Bij ons in het dorp kun je animatie maken, muziek samplen, waterskiën, mountainbiken, judo en webpagina ontwerpen leren.
Dit is niet op de scouting, zoals je zou verwachten, maar op het VWO.
Geweldige school, kinderen hebben het prima naar hun zin.
Je Nederlandse boekbespreking mag je over The Hunger Games doen (VWO3) van de leraar die kort journalistiek heeft gestudeerd maar verder niks, kinderen kunnen alle zinnetjes van New Kids letterlijk opzeggen, leren ze bij wiskunde, en bij maatschappijleer leren ze dat de multiculti-samenleving mislukt is.
Omdat de blanke Nederlanders het niet wilden. En op 6 van de tien proefwerkvragen kun je als antwoord geven: "Het is de schuld van Wilders en de PVV-stemmers".
Kan je weer een voldoende afvinken.
Iedere week vallen er een stuk of 6 lessen uit, omdat de leerkrachten te druk zijn met mountainbiken voorbereiden of vergaderen over het reisje naar Barcelona, en waar wij dan vroeger twee keer per jaar 40-minuten rooster hebben, hebben ze tegenwoordig wekenlang 30-minuten roosters.
Geweldige school dus, alleen hebben ze een gruwelijke schurft aan lesgeven.

Ik hoef jullie niet te vertellen dat het niveau van VWO op het gebied van lezen, schrijven en rekenen, ongeveer dat is van een Mavo-diploma uit 1985.

Behalve de onmiskenbare doelstelling om de baantjes carrousel draaiende te houden, is de niveauverlaging ook een gevolg van de wil om mensen die vroeger geen diploma konden halen, er nu wel een te geven om bepaalde demografische percentages te kunnen halen.
Dit wordt doorgetrokken naar allerlei vage HBO-en WO-studies, voornamelijk in de geesteswetenschappen.

Cuyahoga | 16-03-15 | 20:13

ja vriend maar dat was in de tijd dat de Concierge nog de uitgevallen uren opving. En de leraar Engels ook Frans gaf dus wel eens inviel als een collega uitviel.
erg herkenbaar, de schaalvergrotig is volgens mij ook niet goedkoper geworden. Het salaris van de leraar is niet het enige ook de status is weg door het geneuzel met het tutoyeren en het laten varen van discipline

miko | 16-03-15 | 20:13

Als je dit leest, dan vraag je je toch ook af hoe we hier terecht zijn gekomen. En al zou je het weten, Er is geen school geweest die dit heeft tegengehouden. Een eerlijk bericht dat snel zal verdwijnen in het husmush van berichten over het onderwijs. Ik zie het echt duister in. Ik zie niet hoe het onderwijs zich kan losmaken van de ballast die door de maatschappij is opgelegd.

erghe | 16-03-15 | 20:13

Oh jongens, zucht.
Afgelopen zaterdag in de Trouw een mooi artikel over HET management systeem van vandaag. Het systeem waarin wordt uitgegaan dat een ieder als het ware met elkaar wil concurreren zodat mensen kunnen het beste in hun zelf naar boven kunnen halen. Ik heb deze HRM methoden ook gezien: prestatie-indicatoren, benchmark learning en al die onzin meer. Het leidt ertoe dat macht gecentraliseerd wordt naar nietsnut bestuurders en managers en waarbij de professional continu moet aantonen waarom hij of zij niet voldoet aan indicatoren. Ontaarding en een geheel nieuwe en hoogst onwenselijke macht in de vorm van managers en bestuur. Maar het systeem zal op een dag uitbranden. Professionals zullen weer hun dingen kunnen doen en de minderwaardigen zullen weer achter de professionals aanlopen of alles nog naar wens is.

appeltjesgroeneweide | 16-03-15 | 20:12

Heden ten dage ben ik niet in staat een wiskundeopgave van het VWO op te lossen,

Erger is dat ik heden ten dage nog geen enkele VWO'er heb kunnen vinden die in staat is mijn wiskunde examen 1961 MULO -B op te lossen.....

gamlakuk | 16-03-15 | 20:12

Toen ik op de lagere school zat, had je twee kleuterjuffen (5- en 6-jarigen), zes onderwijzers (voor ieder jaar één) en een schoolhoofd dat les gaf aan het elite-klasje, of bijsprong bij uitval van een onderwijzer.
.
Ouders zag je nooit; die waren nergens voor nodig, behalve om het grut te brengen en halen. En dan was er nog een echtpaar dat in een paar avonden per week de hele school schoonmaakte.
.
In elke klas zaten zo'n veertig leerlingen; niemand was allergisch, had ADHD of anderszins gestoord; je had gewoon slimmerikken, dommerikken en een middenmoot en het onderwijs was uitstekend. Waar is het fout gegaan?

Brou Is Back | 16-03-15 | 20:11

Inmiddels een maatschappij van parasieten

PieterPassant | 16-03-15 | 20:10

Ach lekker makkelijk; roepen dat het aan de managers ligt. In onderwijsland, maar ook bij de politie bijvoorbeeld, moet in de goede ouwe tijd altijd het beste jingetje van de spreekwordelijke klas manager worden. Vervolgens dacht deze voormalige docent/agent ook verstand te hebben van financiën, inkoop, gebouwen en ict... Helaas, een bedrijf aansturen is óók een vak, net als lesgeven.

Hoeki Oekema | 16-03-15 | 20:10

Altijd maar die mensen met bestuurlijke ervaring die de hele boel de tyfus in helpen. Vakkrachten, geen part timers, gewoon mensen die weten waar ze het over hebben voor de klas. Waar zijn die tijden dat je als ouder wist wie de docent van je kind was. Deze hele generatie groeit op voor spek en bonen.

Handsomeboy | 16-03-15 | 20:08

eerstneukendanpraten | 16-03-15 | 19:51
Mijn dochter zit nu in 5 VWO, op Aruba dan wel, maar moet ook net zoveel boeken lezen als jij beschrijft. In het Nederlands, Engels, Spaans en Frans (heeft ze voor de lol erbij gekozen). Dus daarom zit ze op die school, want ik denk dat dit wel goed zit. Met natuurkunde en wiskunde van haar moet ik ook weer fors in het geheugen graven en dat niveau lijkt me nog goed.
Dat is mijn idee. Arubanen willen dat hun jeugd in NL goed voor de dag komt bij vervolgstudies.
Enkele jaren geleden woonden we op Curacao en daar was het VWO bedroevend. Ze had best moeite om alles in te lopen na de verhuizing. Vergelijk Arubanen ook nooit met Antillianen!

Gele Beer | 16-03-15 | 20:08

Het havo - dat klonk mij raar in de oren maar het is natuurlijk goed. Ik ben, schoolgaand in jaren 70, opgegroeid met 'de havo' en 'de mavo', maar dan wel weer 'het VWO'.

Geinig.

Maar uh... 5 lessen natuurkunde per week hadden wij op het VWO echt niet. Nu is dat ook allemaal 39 jaar geleden en iets zegt mij dat e.e.a dr Re, dat noud niet helemaal helder meer voor ogen staat ;-). Ikzelf ook niet, maar 5x per week, dat had ik wel onthouden denk ik.

Maar gelijk heeft ie wel, over het mgmt team. We weten het al jaren!

DebraCadabra | 16-03-15 | 20:07

25 jaar geleden kon je ook twee studies tegelijk doen. 7 tot 10 jaar gefinancierd studeren en dan lekker naar je eerste baan. Wat heb je er nu nog aan om logaritmetabellen uit je hoofd te leren? Als we een nieuwe Dykstra zoeken dan is deze slim genoeg om vanaf HBO zonder studieschuld naar een goede baan te happen. Die houden zich dan bezig hoe ze zoveel mogelijk mensen op advertenties kunnen laten klikken of lopen de sociale graven na.
Wiskunde is informatica en informatie theorie. Natuurkunde is datawetenschap. Dat was 25 jaar geleden ook wel anders. Van 1900 tot 1925 was een leven van verschil voor de natuurwetenschap.
En ja, die bestuurders en managers op die scholen. Daar kun je op wachten natuurlijk. Want de bedrijven zitten niet te wachten op initiatiefloze logaritmeboekstampers. Dat moet allemaal wat beter aansluiten. Filosofie of Franse literatuur studeren doe je maar van je eigen geld. Ieder z'n eigen ding: Jij SP stemmen en voor de klas staan. Zij strak in pak met Philips op de koffie en VVD stemmen. Of zou je dat ook erbij willen doen? We zijn allemaal schuldig aan tenminste één ideologie. Eén abstract perfect-ogend model van de werkelijkheid. Leraren en managers samen raden het gewicht van de os.
Wiskunde leraren met 1975-macht had ik waarschijnlijk niet leuk gevonden. Ik had goede cijfers gehaald, niets later opnieuw moeten leren, en waarschijnlijk een rothekel gehad aan wiskunde: alles was al bepaald. Er was niets uit te vinden, te begrijpen, alleen te herhalen als een ja-knikkend menselijk rekenmasjien. Ik was mijn *nieuwsgierigheid* verloren.

Vark Merheijen | 16-03-15 | 20:07

Kop. Spijker. Raak. Geef deze man een lintje. Mijn schoonvader, ook docent, kan dit beamen. Mijn ouders, waarvan ik altijd dacht dat ze overdreven wanneer ze me vertelden dat de stof die men nu op HBO-niveau leerlingen voorschotelt, vroeger maar "MTS" niveau was. Aan mijn HBO stagiaires, waarvan ik er de afgelopen 10 jaar zo'n 30 heb gehad, merk ik ook dat het niveau en algemene kennis rap omlaag gaat. Een brief in fatsoenlijk ABN typen is er niet meer bij en eenvoudige wiskundige problemen oplossen is raketwetenschap. Opeens is meer dan de helft van de HBO studenten dyslectisch en/of heeft dyscalculie.
.
Enerzijds is het fenomeen dat de inzender van deze brief beschrijft een groot probleem (evenals in de zorg, hetzelfde verhaal), maar ook dat wij veel te sociaal zijn in dit land kost ons de kop. Als je vroeger gewoon niet slim genoeg was om VWO niveau te kunnen bijhouden, werd je op het VMBO geplaatst. Nu halen we gewoon het hele niveau van het VWO omlaag, want domme, zielige en arme kindertjes (bij voorkeur uit ontwikkelingslanden) moeten we absoluut niet het gevoel geven dat ze minder slim of snel dan andere kinderen zijn.

Le Roi | 16-03-15 | 20:05

Managers, de luis in de pels van iedere arbeidsgroep... Of het nou onderwijs, zorg of IT is, er zijn er teveel en het soort mensen breidt zich uit en zorgt voor elkaar (en kan goed ouwehoeren, dus het lukt ze)

Piet Pielemuis | 16-03-15 | 20:05

Heerlijk. Lekker allemaal zeiken over hoe het 10-20-30 jaar geleden beter was. Deden we 10-20-30 jaar geleden ook.

fail | 16-03-15 | 20:03

Ik werkte vroeger in de energiesector in Nederland, daar hetzelfde; allemaal meer bureaucratie en overhead. Geen toegevoegde waarde, in tegendeel het kostte mij alleen meer tijd om de directeur (financiële man) alles uit te leggen.
Inmiddels werk ik al 20 jaar voor mezelf. De enige overhead ben ik zelf. Maar ik kon de keuze maken, dat geldt niet voor als je in het onderwijs zit. De "managers" snoepen al het budget op en het gaat niet ophouden.

Gele Beer | 16-03-15 | 20:02

-weggejorist-

Wonderpaard Fred | 16-03-15 | 20:01

Op de een of andere manier vind ik het een heel treurige gedachte dat je in 1975 al wiskundeleraar was en het nu nog steeds bent.... 40 jaar lang pubers voor je neus.... chapeau voor zoveel doorzettingsvermogen.

medusa324 | 16-03-15 | 20:01

Helemaal mee eens!
Met mijn VWO diploma kan ik qua rekenvaardigheid en niveau wiskunde absoluut niet op tegen mijn vader met een schamel havo-deelcertificaatje.

lennard94 | 16-03-15 | 20:00

Trouwens, ik doe niet aan havo sommetjes, ik maak liever conversies tussen decimale, hexadecimale en binaire getallenstelsels om checksums te berekenen en te communiceren tussen hard- en software.

Mastermattie | 16-03-15 | 20:00

Docenten zijn degenen die het op hun eigen beperkte veldje ter grootte van een klaslokaal vol niet-stemgerechtigden best wel weten, maar zij zijn tegelijkertijd ook de kwaadaardig naïevelingen die deze puinhoop met hun stemgedrag op PvdA en D66 mogelijk hebben gemaakt.

Laat de onderwijzers eerst maar aantonen dat ze iets geleerd hebben van hun gruwelijke fouten, alvorens de zoveelste onderwijsvernieling door te voeren.

Morgenhout | 16-03-15 | 19:59

Jan Slagter is niet van onderwijs, maar van boven wijs.

Gele Beer | 16-03-15 | 19:59

Deze man slaat de spijker op zijn kop! Momenteel 2 stagiaires lopen op de zaak, houden zich bezig met marketing en doen een opleiding met social media. Heel fijn want ik heb er een bloedhekel aan, dus voor deze twee is Pintrest, Facebook en twitter geen geheimtaal.

Echter vorige week vroegen ze een dag vrij, voor een reken tentamen, daar hadden de twee totaal geen zin in maar een 1 (één) was genoeg, want dat betekende dat je bij het tentamen aanwezig was geweest. Iedereen die niet zou komen zou een nul krijgen en mag de toets niet herkansen.

Tot er een mailtje binnen kwam, de school had op zijn donder gekregen van één of andere inspectie en voor de rekentoets moest minimaal een 5,5 worden gescoord, anders geen groen licht voor het volgende schooljaar. Daarbij werden de tentamen vragen deze keer opgesteld door een externe partij en niet door de school zelf.

Een simpele staartdeling was al te veel gevraagd, een rekensommetje met procenten, geen idee hoe je dat netjes doet. met de rekenmachine op de mobiel kwam men al een heel eind. Dus uiteindelijk ben ik zo stom geweest om beiden aan het handje te nemen en heb er in en halve dag een cursus rekenen tegen aan gegooid. Met appels en de blokkendoos uit de winkel kreeg ik de meeste rekensommetjes wel in dat redbullbrein.

Nu probeer ik de heer en dame duidelijk te maken dat ik van het werk wat ze berichten inzichtelijk kunnen maken wat het rendement is van het werk. Hoeveel leads krijg in uit de Facebook berichten en hoe groot is het bereik. echt op een Sesamstraat manier probeer ik beiden uit te leggen hoe je dat doet. Gelukkig komt het aan en ziet men ook dat je zonder een basis kennisreken nergens bent op deze wereld.

gummetjes | 16-03-15 | 19:58

Dat komt zeker door dat *kuch* geweldige *kuch* onderwijsbeleid van Destructie66 (ja, ook meestemmen is meeslopen).
En voor al die pro-D66 studentjes, fijn al zo vroeg met een verplichte lening geconfronteerd te worden welke je nog jaren aan het afbetalen bent.

Mastermattie | 16-03-15 | 19:58

Hoe dommer je bent, hoelanger het duurt voordat je als scheefhuurder word aangemerkt, dus 3x4 =5

Berthe | 16-03-15 | 19:57

@Fijnstoffer | 16-03-15 | 19:49
Eens.
Futiliteiten uitentreuren blijven evalueren in zgn. projectgroepen. Doodziek word je ervan.

EdjeGrolsch | 16-03-15 | 19:57

@Bakito | 16-03-15 | 19:51
Daarom: Stempt PVV !!!

Mark_D_NL | 16-03-15 | 19:57

@Russells Teapot | 16-03-15 | 19:52
Voor een Telegraaf-lezende, kebab (meen ik me te herinneren) vretende, porno kijkende onderbuiker stel je geen domme vragen.

Lewis | 16-03-15 | 19:56

Ik ken iemand die al heel lang in het onderwijs zit, dus ik heb dit allemaal al eerder gehoord. De docent die ik ken, zegt dat hij benaderd is door managers en onder druk is gezet om slechte leerlingen alsnog te laten slagen (want de school stond diep in het rood na het investeren in onrendabele vastgoedprojecten vlak voor de crisis).

Hij heeft geprobeerd dit gedrag binnen de organisatie aan te kaarten, met als gevolg dat hij al jaren vastzit in een veel te lage schijf (terwijl hij al heel lang in het onderwijs zit en meer uren werkt dan zijn managers). Collega's die iets verder zijn gegaan met hun klachten zijn getreiterd en genegeerd door hun managers tot ze 'vrijwillig' ander werk gingen zoeken. De managers, die met publiek geld betaald worden, rijden intussen in gloednieuwe Duitse auto's en paraderen opzichtig door de school (om de leerlingen en de leraren te laten zien wie de baas is op die apenrots).

Nequebard | 16-03-15 | 19:55

Russells Teapot | 16-03-15 | 19:52
Weet niet wat je met die atoombom wil gaan doen, maar Interpol en CIA lezen mee.

Zoals gezegd, stuur ff een PM.

Bakito | 16-03-15 | 19:54

Je hebt mensen die wat kunnen, en managers.

Muggenmepper | 16-03-15 | 19:54

Niet alleen bij onderwijs, zorg, politie of openbaar bestuur. In andere sectoren en ook het bedrijfsleven is deze ontwikkeling al heel lang bezig.

Tukker69 | 16-03-15 | 19:52

@VanBukkem | 16-03-15 | 19:51
Huh, wat.

Lewis | 16-03-15 | 19:52

@Bakito | 16-03-15 | 19:43
"De wereld is dermate geautomatiseerd en gemechaniseerd dat onderwijs volledig overbodig is geworden. Karl Marx hep gelijk!

En wat je niet weet kan worden gegoogeld, in een uiterst geval stuur je mij ff een PM. Heb je binnen een dag vakkundig antwoord op al je vragen #feit "

Kun je hier dan voor mij even de unificatietheorie neerschrijven, waarin quantummechanica en de algemene relativiteitstheorie beiden zijn opgenomen en met elkaar verzoend?

Russells Teapot | 16-03-15 | 19:52

Waar ik werk, hetzelfde. Er is een probleem. Oplossing, meer burocratie. Wat een drama.
Met 1app in de zorg kan ik 98℅ van het management overbodig maken. Geef de verzorgers de macht (met die app) over wat er moet komen. Gooi er wat statistiek tegenaan om misbruik uit te sluiten en klaar. Een paar miljard bezuinigd op precies de goede plaats. Maar ja, ik stem PVV ,dus dat zal wel niet doorgaan.

watergeus | 16-03-15 | 19:51

Russells Teapot | 16-03-15 | 19:46
Nee, de schaalvergroting binnen het onderwijs is het gevolg van utilistisch streven, kosten/baten en dat zijn neoliberale motieven.De volgende stap is privatisering, waarbij Shell, Unilever en Goldman-Sachs het lesmateriaal samenstellen.

Hopelijk komt aan deze verrechtsing een eind, a.s. woensdag als onderwijspartij D'66 dit kapitalistische tij met verve gaan keren.

Daarom: Stempt D'66 !!!

Bakito | 16-03-15 | 19:51

In mijn tijd (vorige eeuw) moest ik voor het eindexamen op het VWO minimaal het volgende lezen: 15 Nederlandse boeken, 10 Duitse en 10 Engelse. Zit er nu een VWO-er in de panelen die mij kan vertellen hoe dat nu zit?

eerstneukendanpraten | 16-03-15 | 19:51

Nederland word steeds dommer.

VanBukkem | 16-03-15 | 19:51

Russ Meyer | 16-03-15 | 19:44
Het is maar goed dat er PDF is (moeten de bestuurlijke vergadertijgers wel eerst voor op een 3-daagse cursus met aansluitend heideweekend), anders stond er geen bos op aarde meer overeind.

Russ Meyer | 16-03-15 | 19:50

En dan hebben we het nog niet gehad over het niveau wat tegenwoordig van HBO instellingen komt. Te bedroevend voor woorden, totale zieligheid ! HBO is het nieuwe MBO.

Roffel | 16-03-15 | 19:50

Ik heb echt respect voor mensen die vrijwillig voor de klas staan en een roedel VMBOers onder de duim kunnen houden.

HaagseSkieldah | 16-03-15 | 19:50

Hetzelfde fenomeen bij veel grote bedrijven. Oeverloos geouwehoer door en t.g.v. veel te brede managementlagen die zelf geen ene reedt weten van het proces, domweg omdat ze er niet in zijn opgegroeid maar zij-instromers zijn vanwege een of ander kut-diploma in management of bedrijfskunde. Maar intussen wel vorstelijke salarissen toucheren. Engineers en de mensen op de werkvloer hebben er enorm veel last van.

Fijnstoffer | 16-03-15 | 19:49

Kop - spijker.
Het is erg makkelijk te zeiken op de jeugd; het idee dat die corrupt en lui is bestond al in de tijd van Socrates. Feit is dat de baan van leerkracht is veranderd van leerkracht naar boekhoudkundige hofnar, de houding van de jeugd is daar een reflectie van.

1337haxxor | 16-03-15 | 19:49

Het is dat er een apennaam onder die domme comment van 16-03-15 | 19:43 staat, anders had ik er serieus op ingegaan.
En voor de duidelijkheid: bovenwater is geen apennaam.

Dick Luyenlomp | 16-03-15 | 19:48

Mede dankzij de onderwijspartij: D'66!
En nu vooruit... Allemaal even dom!

Desmoulins | 16-03-15 | 19:48

Een logisch gevolg van de verlinksing van ons onderwijs.

Enerzijds wordt kwaliteit van onderwijs daardoor minder belangrijk gevonden. Immers, het gaat er niet meer om dat je leerlingen leert nadenken, onderzoeken en kennis vergaren. Het voornaamste doel is dat ze na hun examens braaf en volgzaam de generatie '68-idealen napraten die hen zes jaar lang zijn ingelepeld, zodat je zelf straks kunt zeggen: "Zie je wel! Hoogopgeleide mensen zeggen dat ik Gelijk heb!"

Anderszijds schept dit veel ruimte voor allerlei niet-lesgevende aanhang van wie niet zoveel kwaliteiten worden geëist, maar die zich wel lekker kunnen laven aan gratis geld dat eigenlijk voor onderwijs bedoeld was. Kortom: veel geld voor weinig prestaties, typisch het soort baantjes dat linkse gutmenschen elkaar graag toeschuiven.

De oplossing hiervoor is een grondige ontlinksing van ons onderwijs, de verwijdering van sofistisch-linkse spindokterij in het lesmateriaal en een landelijke wet die het verplicht stelt om aan iedereen die voor een onderwijsorganisatie werkzaam is in de managementslaag om een bepaald aantal uur per week voor de klas te staan.

Een terugkeer dus naar objectief, waardenvrij, doelgericht, efficient onderwijs dat kinderen nuttige vaardigheden meegeeft die later benut kunnen worden in (beta-)wetenschappelijke of technische sectoren.

Russells Teapot | 16-03-15 | 19:46

Maar vergaderen, notuleren, rapporteren en evalueren dat ze kunnen....

Russ Meyer | 16-03-15 | 19:44

Aleid Truijens zéér vaak *veel wanneer het over onderwijs gaat.

Lewis | 16-03-15 | 19:44

Nee hoor de reden dat het niveau omlaag gaat is niet alleen overbodig management maar ook dat de kansenjongeren anders niet mee kunnen komen.

Nilfisk | 16-03-15 | 19:44

De wereld is dermate geautomatiseerd en gemechaniseerd dat onderwijs volledig overbodig is geworden. Karl Marx hep gelijk!

En wat je niet weet kan worden gegoogeld, in een uiterst geval stuur je mij ff een PM. Heb je binnen een dag vakkundig antwoord op al je vragen #feit

Bakito | 16-03-15 | 19:43

KUTSOCIALISTEN, allemaal! Censuskiesrecht her-invoeren en overheidsuitgaven elk jaar verplicht inkrimpen met zelfde percentage waarmee de staatsschuld toeneemt.

bovenwater | 16-03-15 | 19:43

Wat een waarheid als een koe, en het kalf is helaas verdronken.

En wij maar roepen over kenniseconomie, gidsland en weet ik het.
En maar geld pompen in kansloze kindertjes met een IQ van 65 of minder, die stad en land worden doorgecrosst in taxibussen.
Maar het stimuleren van intelligente kinderen, daar is geen geld voor.
Rugzakjes willen ze, in het onderwijs!

Dick Luyenlomp | 16-03-15 | 19:42

Ik heb het heir wel eerder gezegd, maar de mensen waar ik nog mee samenwerk, nemen absoluut geen Nederlandse afgestudeerden meer aan. Te dom, te lui, maar wel een auto en acht weken vakantie en een 32-urige weekweek eisen....... personeel komt uit (of werkt er gewoon) Servië, Indonesië, zelfs China. Keiharde weekers mer een prima opleiding, die ook nog eens minder eisen.

captainobvious | 16-03-15 | 19:42

Pieter Lakeman voorspelde in 1999 de teloorgang van ons onderwijs door de massaimmigratie.
Zijn boek "Binnen zonder te kloppen" is uit 1999 en dus te fact checken in de huidige tijd.
Deze man was en is een visionair!!!

http://www.heemland.nl/hl14-Boek_Lakeman.htm

stormtijd | 16-03-15 | 19:41

Ja, maar weet je wel wat er met de werkloosheid en economie gebeurt als al die niet-docentjes worden verwijderd?

Hadena | 16-03-15 | 19:41

Als meneer van zijn generatie kan ik beamene wat hij zegt. het zogenaamde management is een ziekte gebleken van onbenullen die wel even zouden bepalen hoe het beter kon.
Prutsers van de eerste orde.
Als je - om het even wat goed wilt leiden - moet ook in de modder gestaan hebben en nog steeds willen staan.

Rest In Privacy | 16-03-15 | 19:41

Verborgen werkeloosheid, als ik dat zo lees. Met knap hoge uitkeringen :-(.

DebraCadabra | 16-03-15 | 19:41

maar wel braaf d66 blijven stemmen, lul.

sennholz | 16-03-15 | 19:40

Treurig die achteruitgang.

Muggenmepper | 16-03-15 | 19:40

Een dom volk is een slaafs volk. Vandaar ook dat het alleen maar erger wordt als het aan onze 'leiders' ligt.

VerenigingVanDieven | 16-03-15 | 19:38

Vroeger... toen je poep nog met een lange oe schreef

Hoezo ben ik een lul | 16-03-15 | 19:34

Mijn directeur geeft geen les en op mijn vraag waarom niet zei hij dat hij dat niet zou kunnen aan onze doelgroep. In ieder geval eerlijk....

delije | 16-03-15 | 19:34

Hey Meester Jan, ken je me nog? :))

En ongezien eens!

Parsons | 16-03-15 | 19:34

Daarom wil D66 meer geld naar onderwijs, het is een prima baantjescarrousel.

Harry Turtle | 16-03-15 | 19:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken