Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Programmeren moet basisvak in onderwijs worden

oie_nxLeLYE6Pil7.gifIn de zeer nabije toekomst zullen veel banen in de middenklasse overgenomen door efficiënte en goedkope software. Denk boekhouding, secretariaat en sales. Software en digitale infrastructuur zijn de groeisectoren van de toekomst. Houdt het onderwijs in Nederland daar rekening mee? Nope. Onderwijs in Nederland leidt kinderen op voor een maatschappij die al zeker twintig jaar niet meer bestaat. Daar moet drastisch in vernieuwd worden. We roepen het al een tijdje hier, maar programmeren en coderen dienen verplichte vakken te worden in het Nederlands onderwijs. Van hetzelfde niveau en belang als leren schrijven en rekenen & Nederlands en wiskunde. Een land waarin iedereen kan programmeren en coderen op basisniveau, ook al wordt er in de verdere loopbaan niet direct iets mee gedaan, is een land dat zichzelf serieus neemt als kenniseconomie. Op zijn minst leert iedereen dan tenminste logisch en efficiënt nadenken. Op zijn best bouwen we hier de software, de apps en de digitale technologie die de wereld verbetert, #idealisme. Van prille basis stapjes op speelse wijze op de kleuterschool tot full blown shit programmeren op het eindexamen VWO+, en alles er tussenin, programmeren en coderen moeten wekelijkse lesuren krijgen op alle onderwijsniveaus. Het liefst meer dan één. Programmeertaal is tegenwoordig een belangrijkere taal dan Duits of Frans en evenaart Engels en Nederlands. Als je tenminste de opleiding van je kinderen serieus neemt als kennisgericht wetenschapsland. Afijn. Dit alles om iets te promoten wat uiteraard met een belabberd PR-filmpje komt, maar dat filmpje is dan ook gericht op basisschoolkids: CodeUur. Een oproep om kinderen minimaal één uur per week te laten coderen. Top. Het is een begin. Dus juichen we het toe. Mocht u kids in het Nederlandse onderwijssysteem hebben, of zelf leraar zijn, maak je dan hard voor deze kwestie op jouw school. Wie codeert die heeft wat.

Reaguursels

Inloggen

@frank 87
' je hoeft niet te kunnen rekenen'
Dat eindigt met: niemand kan meer rekenen.
De macht blijft zo macht.
Het volk dom maken.

Legbatterijkippen dat is het doel..
Het volk dom.
Iedereen eten is een veel betere doelstelling.
Dan zou ik ook wel willen werken voor de maatschappij.
Kinderen verbieden achter de computer te zitten tot hun 12e dat levert betere programmeurs op en een betere maatschappij ! En een leuker leven.
Kinderen zijn niet van de maatschappij de maatschappij hoort er voor de kinderen te zijn.
Laat kinderen zijn.

Abdoerahman | 24-03-15 | 06:56

Heel belangrijk. De komende generatie moet meer weten dan deze generatie. De enige manier om deze cultuur voort te zetten.

wegrenner | 24-03-15 | 06:43

@LibertarianTeacher | 23-03-15 | 17:43
PS. onze kinderen leren ook weer de normale staartdeling.

frank87 | 24-03-15 | 00:31

@LibertarianTeacher | 23-03-15 | 17:43
Heel het eenheden, tientallen en duizentallen-verhaal kun je ook al programmerend uitleggen. En je hoeft helemaal niet te kunnen rekenen om te kunnen programmeren. Mijn eerste programma's zagen er ongeveer zo uit:
10 print " /\"
20 print " ||"
30 print "/||\"
40 print " **"
50 goto 40

frank87 | 24-03-15 | 00:24

Totaal gestoord plan. Nu doet de IT sector het goed dus moet men daar ineens vol op in zetten. Een paar jaar geleden wat dat zo met onderwijzers, en met succes kreeg de overheid veel mensen het onderwijs is.. zo veel dat ze nu zonder werk thuis zitten of ze zich alweer hebben moeten laten omscholen.

Daarbij dat veel wordt geautomatiseerd betekent nog niet dat om daarmee om te gaan je moet kunnen programmeren.

DerUnterMensch | 23-03-15 | 21:36

Computers werken logies.
Logica kent geen toeval.
Vorige week alle weersvoorspellingen fout want het was zonsverduistering.. toeval... niet ingeprogrammeerd.
Mensen die de logica aanhangen hebben een huis onder water.. want de prijsgrafiek liep steady omhoog.. een mogelijke crisis was niet ingeprogrammeerd.
Mensen die alles logisch doen zijn als schapen midden in de kudde.. daar is het leven saai en weinig eten en geen creativiteit.
Juist afwijken levert plezier.
Doe natuurlijk dat is logisch inclusief de toevalsfactor.
Succes is afwijken van de massa.
Van logisch word je een statische legbatterijkip.
Een massa produkt.
Wil je dat je werkgever zegt voor jou tien anderen of jij bent uniek en onmisbaar?
Logica is niet heilig enof allesomvattend
Een dode planeet dát is logisch. Logica lijdt tot een dode planeet.
Doe er niet aan mee.

Abdoerahman | 23-03-15 | 21:29

@Dhr. de Wit
helemaal mee eens. meeste gasten op het hbo informatica kunnen geen klein programma schrijven zonder 100x op de ctrl+space the rammen.
IDE's maken lui.
en er moet ook wat meer met low level talen worden gewerkt. met al die java en c# heb je geen idee wat er allemaal gebeurt onder de motorkap.

trenthopper | 23-03-15 | 18:22

De tech-elite van Sillicon Valley sturen hun kinderen naar scholen waar tv`s en computers tot de zevende klas geweerd worden.

philia | 23-03-15 | 17:58

Het is zeker belangrijk dat kinderen programmeren leren, maar doe het dan niet met sleur-en-pleur en automatische-aanvul IDE's. Leer ze de commandline en programmeren in kladblok. Alleen dan snap je wat er echt onder water gebeurt.

Dhr. de Wit | 23-03-15 | 17:53

@ --sql error--
Wat een mooie site. Ga ik zeker gebruiken, veel dank!

@frank87
Ik ga even uit van je voorbeeld; de staartdeling.
Voordat je een staartdeling kunt maken, moet je goed begrijpen wat eenheden, tientallen en duizendtallen zijn. Je moet de tafels goed geautomatiseerd hebben. Laten we voor het gemak even zeggen: groep 5/6.
Hoe wil jij kleuters en leerlingen uit groep 3 en 4 leren programmeren? En hoe wil je ze vervolgens, vanuit het programmeren, leren rekenen?

Over de staartdeling; tegenwoordig leert men de leerlingen delen door middel van de zogenaamde 'hapmethode'... Een van de 'zegeningen' van realistisch rekenen.
*LibertarianTeacher leert haar leerlingen gewoon de 'ouderwetse' staartdeling te gebruiken*

LibertarianTeacher | 23-03-15 | 17:43

Inner Join the club
Het kleine huis op de query
It is I, Undeclared
I OleObject
Zandlopers zijn doodlopers
I shot the sans serif
New bits in the blob
Dword to your mother
De headertjes lagen bij nachten
Nu komt de API uit de mouw

My hobby is computer or using computer

het_boertje | 23-03-15 | 16:44

een hele duidelijk vette sys64738

Boutschefter | 23-03-15 | 16:28

@loze stijl | 23-03-15 | 14:02
Dan wordt je maar een outsourcing manager. Bovendien: Als je outsourced naar India, dan ben je bezig met een simpele CRUD-applicatie. Geen technisch hoogstandje. Als je dat zelf zou moeten doen, dan voel je je al snel een codeeraap.
@cocalola | 23-03-15 | 15:15
Bijna. Die zelfprogrammerende computers hebben ook een interface nodig. Als het die ook zelf kan bouwen, dan verworden programmeurs tot AI-tolken. Ton Elias gaat het, hoe dan ook, niet snappen.

Vark Merheijen | 23-03-15 | 15:46

Net alsof iedereen aanleg heeft om te programmeren. Wat een lulkoek. Na een kwart eeuw regelmatig de teringzooi opgeruimd te hebben van zogenaamde 'professionals' weet deze professional wel beter.

Wegwegen met die lulkoek; Softwaredesign is een vak waar je aanleg voor moet hebben.

Het is potverdriedubbeltjes geen Gymnastiek!

TM | 23-03-15 | 15:46

Je weet dat je een enorme zeikerd (en dus een goede tester) bent als je meteen kijkt naar de fouten op die codeuur.nl site. Maargoed, die site kan echt niet. Willen we ook blinden- en slechtzienden laten programmeren? Vast wel toch?
 
Die website is geen website, maar een meteor applicatie. Als je JavaScript uitzet kom je op een lege blauwe pagina. Geen waarschuwing van: "Waarom zet je je javascript dan ook uit? Domme aluhoed!".

codeuur.nl timed-out.
 
En nog meer gemiereneuk in de marge. Ach, wat zeik ik ook: Prima initiatief! Vast leuker dan hacken in de taalbank en je cijfers opkrikken of op de leraar z'n PC kijken over de printerpoort.

Vark Merheijen | 23-03-15 | 15:39

Ze hadden dit 25 jaar geleden kunnen doen, dan was Nederland een techland geworden met Apples en Microsofts. Helaas, kans gemist.

cocalola | 23-03-15 | 15:15

Nee, nee, nee. Dom idee. Over 5 jaar leren copmuters zelf programmeren, dan heb je helemaal geen menselijke programmeurs meer nodig. Wie nu leert programmeren, is over 5 jaar werkloos.

cocalola | 23-03-15 | 15:15

Sorry, Ik kan niet programmeren maar ben "werkzoekende"
Werkloze klinkt zo kansloos..../........

Niedels | 23-03-15 | 15:04

@ kloopindeslootjijook

Geen enkele leeftijd is kwetsbaar. In het westen zorgen wij voor elkaar. Kwetsbaarheid moet uitgebannen! Om op je punt in te gaan: Logica en Logos zijn twee verschillende dingen. ( sinds ik werkeloos ben studeer ik oud Grieks ) Nerds en Geeks zijn geweldig in Logica, maar niet in Logos. Bijvoorbeeld: "Het is logisch om je wijf te neuken maar dat heeft niets met logica te maken. Wiskundigen pretenderen logica te snappen, maar van Logos hebben ze geen kaas gegeten. Anders gezegd: Het is logica om problemen op te lossen via je laptop, maar logisch om gewoon een mannelijk beest te zijn ( Ik heb dit van Maxim Hartman geleerd - tussen neus en schaamlippen door zit er wel enige waarheid in zijn snuisterijen en verstaan van de werkelijkheid ) We moeten minder programmeren en meer man zijn.

Niedels | 23-03-15 | 14:53

Boer Kini | 23-03-15 | 11:43
Klopt als een bus. Ik kan me ook nog die tijd herinneren (jaren 80) dat programmeren MOEST. Je leerde nooit enkel een computer bedienen, je moest ook leren programmeren in BASIC of Pascal. Voor 99% van de mensen was dat verspilde tijd omdat er al kant en klare software was waarmee ze aan het werk konden: Lotus, Word Perfect, etc.

Ik zie meer in het idee van programmeren als een keuzevak op de middelbare school, dan dat alle basisschoolkinderen moeten coderen. Zorg dat kinderen die programmeren daadwerkelijk interessant vinden hiermee in aanraking komen en die kennis kunnen doorontwikkelen. Het is echter verspilde moeite om te willen dat alle kinderen moeten kunnen programmeren, want 99.9% van die kinderen zullen de rest van hun leven tevreden domme gebruikers blijven.

mirvink3478 | 23-03-15 | 14:47

Probeer maar eens een ict nerd te vinden die voor de klas wil staan. Met het schrale loon, dat je voor de klas krijgt zal je daar niemand voor vinden. Bedrijven kunnen het best intern opleiden.

zeertegendradig | 23-03-15 | 14:45

Eerst maar eens een vak als logisch redeneren en bewijzen zodat mensen op de kwetsbare leeftijd zich mentaal kunnen verdedigen/cq resistent zijn tegen sektes, onzinnige statistieken en populisme. Een mix van een emmer wiskunde, een emmer wetenschapsfilosofie en een kopje psychologie misschien.

kloopindeslootjijook | 23-03-15 | 14:39

Men kan op de scholen beter het vak 'leer te leren' invoeren. Het is stuitend dat scholieren daar niets van mee krijgen.

Rest In Privacy | 23-03-15 | 14:39

Ik heb programmeren gehad op de middelbare school tijdens informatica. Hoewel bijna niemand dat vak koos en er maar 1 meisje in de klas zat. Meisjes hebben een hekel aan programmeren en wiskunde en dat krijg je er gewoon niet uit. Mensen in het algemeen ook trouwens.

Pantheist | 23-03-15 | 14:33

Men moet eens stoppen met het gedachtegoed dat iedereen een programmeur kan worden. Ik vind het onderhand niet meer gek dat 99% procent van wat er in dit land in elkaar gehacked gewoon pure rommel is.

ian | 23-03-15 | 14:14

Ik dacht dat ze dat inmiddels al deden?
Ik heb op 't nieuws gezien dat kinderen met Squeak(smalltalk) bezig waren?

sufkut | 23-03-15 | 14:11

Yup, en dan heb je felgeprogageerde programmeurspapiertje op zak, kom je er achter dat ze in India senior programmeurs in dienst hebben die jouw werk al 15 jaar doen voor amper een krappe 10 dollar per uur.
Succes jongens:-)

loze stijl | 23-03-15 | 14:02

Ik kijk geen TV

Niedels | 23-03-15 | 13:53

Weer naar 'Tegenlicht' gekeken zeker.

philia | 23-03-15 | 13:49

Bezien de vele reacties is onderwijs immer actueel en iets dat alle generaties aangaat. De pedagoog in mij gebied(t) - is dat met d of dt? - mij te zeggen dat onderwijs ook over geluk en socialisering moet gaan. Misschien heb ik vandaag meer oestrogeen stromen dan testosteron? Ik zit teveel achter mijn laptop denk ik. Neem een voorbeeld aan de pragmatische pedagoog A. Hitler: Het buitenleven centraal, kamperen, barbequen en sporten dat het een aard heeft. (Je laten) Programmeren is aan de top der hiërarchie. Niet voor het gepeupel.

Niedels | 23-03-15 | 13:48

@Poekieman | 23-03-15 | 13:45
Integrated Development Environments zijn zo groot, omdat ze een heleboel werk van de ontwikkelaar over (proberen te) nemen. Voor de meeste IDE's geldt dat je er inderdaad redelijk wat tijd in moet steken om er achter te komen hoe alles werkt.

Maar goed. Als je het gewend bent dat alles meteen out-of-the-box precies werkt zoals jij het graag zou willen, zonder dat je ook maar één instelling aan hoeft te passen, heb je misschien niet de juiste instelling om programmeur te worden.

Nietvoordekat | 23-03-15 | 13:48

@LibertarianTeacher | 23-03-15 | 10:58
Rekenen is juist uitermate goed te leren aan de hand van programmeren. Wat is een staartdeling nu anders dan het uitvoeren van een programma?
Waarom dacht je dat computers zo goed zijn in rekenen?

frank87 | 23-03-15 | 13:48

Technologie groeit exponentieel, dus wij tijdsgeesten kunnen helemaal niet weten in hoeverre de toekomst vraagt om kennis van programmeren... maar ik vermoed heel erg, als ik zie hoe snel er nieuwe technologische hoogstandjes op de markt verschijnen. Nederland zou hier het voortouw kunnen nemen, want we hebben de brains ervoor

CrapoTheGreat | 23-03-15 | 13:45

Als je zelf wat regeltjes visual Basic in Excel kunt programmeren is wel handig.

Maar 'professionele' programmeeromgevingen zijn bureaucratische gedrochten geworden, waar je meer bezig bent met de omgeving werkend te krijgen en te houden dan met het programma dat je zou willen maken.

Maar mss is dat opzet. Het houdt wel een hoop mensen van de straat die in de 'kennis economie' werkzaam (nou, of eh... bezig) zijn.

Poekieman | 23-03-15 | 13:45

@FreedomFTW | 23-03-15 | 12:34
Ja, klopt. Maar als ik er totaal niet aan blootgesteld was, dan was er nooit iets van gekomen. Niet omdat ik het niet zou willen of omdat iemand me alles zou moeten voorkauwen, maar gewoon omdat het nooit in me opgekomen was.

Nietvoordekat | 23-03-15 | 13:44

Mijn kinderen zijn nog te jong, maar ik ga alvast een beebot voor ze kopen.

polt | 23-03-15 | 13:43

Ik zag het gisterenavond op de tv. Lijkt me een prachtig idee. De kinderen vinden het gewoon leuk ook nog. Spelenderwijs in de digitale wereld ingevoerd worden.
elf heb ik een cursus van een jaar op Vulcan gevolgd. Logisch denken en emoties uitschakelen.

Graaf van Egmont | 23-03-15 | 13:42

Doe eerst maar eens een fatsoenlijke gymleraar..

dugo | 23-03-15 | 13:38

Past dat nog wel in het lesrooster, naast islam, tandenpoetsen, koran, honduitlaten, arabisch, kleien, mohammed, borduren, mekka, moestuinieren en jihad?

Steinway | 23-03-15 | 13:36

Niet doen. Volkomen verspilling van tijd. Programmeren en coderen is niet een vaardigheid waar de gemiddelde burger iets aan heeft. Er zijn maar een handjevol van die lui nodig om alle software te maken die we dagelijks gebruiken.

Wij Nederlanders hebben niets bijzonders waardoor wij hier in kunnen excelleren. Engelsen, Amerikanen, Indiers enz. kunnen het net zo goed, zo niet beter.

Laten we aub de schaarse tijd op school besteden aan zinvol onderwijs. Leven zonder religie lijkt mij een mooi nieuw vak, als je toch wilt innoveren.

CornFlakey | 23-03-15 | 13:36

Ik vind persoonlijk dat programmeren belangrijker moet zijn dan rekenen (maar niet wiskunde)
Want laten we eerlijk zijn, waarvoor rekenen als je een rekenmachine kan schrijven? (wiskunde moet je natuurlijk wel begrijpen om zo'n rekenmachine in te richten)

niemand specifiek | 23-03-15 | 13:36

Helemaal mee eens. Maar probeer politieke partijen dit maar eens aan hun verstand te brengen

CrapoTheGreat | 23-03-15 | 13:35

Programmeren is slecht voor je gezondheid. Je wordt er autistisch van, tenmiste, alles wat hier een beetje kan programmeren is zwaar autistisch.

dompertje | 23-03-15 | 13:21

Programmeren is net als tekenen en zingen. Of je heb het in je, of je hebt het niet. Programmeren is niet dom code intikken, waarna je uiteindelijk een werkend programma hebt. Was het maar zo simpel, dan hadden we geen tekort op de arbeidsmarkt...

Eagle_Eye | 23-03-15 | 13:17

# No comment

watergeus | 23-03-15 | 13:10

Goed plan, alleen jammer dat we veel van dat programmeerwerk weggebracht hebben naar lagelonenlanden.
Eén van de grootste opdrachtgevers is de overheid, en ook die hebben maar al te graag meegewerkt aan het weggooien van hoogwaardige kennis.
Dus wat willen ze nu eigenlijk? Nieuwe werklozen opleiden? Ik denk dat we deze boot net even gemist hebben en ons moeten concentreren op iets nieuws. #D-printing ofzo, maar dan versie 3.

alleskudt | 23-03-15 | 13:00

-weggejorist-

Campinggastje | 23-03-15 | 12:55

Onderwijsvernieuwingen ( vanuit stroperige politiek ) hobbelen altijd te laat achter ontwikkelingen aan. De techniek gaat zo snel dat het vernieuwen van onderwijs altijd achter het net vissen is. Er bestaat een crisis in het onderwijs. Dit komt deels door de internetrevolutie. We willen zogenaamd een kenniseconomie, maar de definitie van het begrip kennis is in het moderne aan inflatie onderhevig. Maar ja, "als je jonge intelligente mensen wil voorbereiden op de maatschappij, dan hoort daar programmeren bij." Ik weet het niet. Het lijkt erop dat we ons naar een singulariteit bewegen waarin woorden als school, onderwijs, universiteit etc. Ons als middeleeuws aandoen. Je kan als student het maagdenhuis bezetten - echter de moderne techniek is al lang geen maagd meer. Ze haalt je driedubbel in. We moeten af van de idee dat leren een bedrijf binnen instituten is. Door techniek is leren uitwendig geworden en dus moet de macht simpel gezegd naar de leraar en de leerling. Een scheiding tussen onderwijs en staat is geboden in de 21ste eeuw. als je niet weet hoe de wereld en haar economie er over vijf jaar uitzien, dan moet je niet het onderwijs vernieuwen ( oud management denken ) dan moet je onderwijs compleet loslaten.

Niedels | 23-03-15 | 12:53

@loser | 23-03-15 | 12:43
Fictieve pluskudo voor u. Inderdaad, we willen hier in Nederland te zeer een 'kennisland' zijn. Iedereen wil maar manager worden ("Waarvan?", "euh, gewoon, manager weet je wel, als het maar goed betaalt en een leidinggevende positie is") en vakwerk is niet meer interessant, want het betaalt niet genoeg. Het resultaat begin je overal steeds meer te zien; bedrijven en overheidsinstanties met een horde management-, controle- en bureaucratielagen met maar een handjevol uitvoerend personeel. Vaak gepaard met een enorme regelzucht en rapportagegeilheid. We zijn geen kennisland, we zijn een soft office-drone-land.

Le Roi | 23-03-15 | 12:50

Blablablabla quit.
Niet iedereen heeft die aanleg om te programmeren. Je lijkt zo'n lul in Den Haag: Nederland moet een kennisland worden. Alle ambachten worden in het onderwijs eruit gepleurd. En nu kunnen wij nogeneens een fatsoenlijke timmerman of loodgieter vinden die normaal nederlands spreekt. Maar ze zijn zo lekker goedkoop. Mocht je je willen bemoeien met onderwijs: laat die kinderen maar eerst gewoon lezen, rekenen, schrijven leren. Typerend resultaat van huidig onderwijs zijn de mensen achter de kassa: hoofdrekenen of inschatten zit er niet in. Is misschien niet hoog op je prioriteitenlijst, quit, maar een maatschappij die de basisvaardigheden niet onder de knie heeft, is een maatschappij waar ik niet in wil wonen.

loser | 23-03-15 | 12:43

lachen: even belangrijk als Nederlands? En zelfs dat vak beheerst nog slechts een enkeling....

FW Ta-183 Huckebein | 23-03-15 | 12:38

FreedomFTW | 23-03-15 | 12:21

@ Mezelf

*geen dwang

PS: nieuw toetsenbord vragen van baas...

FreedomFTW | 23-03-15 | 12:34

@tser
Oneens. Waar het om gaat in het onderwijs is dat je kinderen juist niet de kans geeft om teveel te dromen over hun toekomst. Ze moeten bij de les blijven. Dromen verkopen is geen taak van een leraar.

Niedels | 23-03-15 | 12:31

Het gaat er natuurlijk niet om, dat al die koters toptalenten worden, maar het gaat er om, dat als je genoeg mensen enthousiast maakt, daar toptalent tussen zit. Vergelijk het met schaatsen. Als die sport niet populair was onder kinderen, was de kans op de 1-2-3 plek een stuk kleiner. De één gaat nu eenmaal helemaal los van het verbeteren van groentes, de ander vind het fantastisch om met een vrachtwagen rond te rijden, waar het omgaat is dat je kinderen op jonge leeftijd al de kans geeft om te dromen over hun toekomst.

tser | 23-03-15 | 12:26

Wat een gezeur. Zijn we eindelijk van die zesjescultuur af, door ze te laten slagen met een 5,5 als examencijfer en zelfs met een 4,5 voor de rekentoets, komen ze weer met wat nieuws.

home.versatel.nl/haagsezaken/hbo_om4.j...


Bierosaurus | 23-03-15 | 12:24

Ik heb een aversie tegen de appificatie van de samenleving. Er lopen al teveel computernerds en geeks vrij rond. Techniek en automatisering zijn de vijand van u en mij. Waar is het respect voor de eerlijke beroepen als brandweerman, verpleegster? Nee, daar kijken we op neer. Dat moet door vrijwilligers gedaan en worden wegbezuinigd. "Ben nu bezig met de participatie app. Iedereen een slaaf van het systeem."

Niedels | 23-03-15 | 12:21

Nietvoordekat

Jij had ook "dwang"nodig om het te leren. Slechts je omgeving en je nieuwsgierigheid waren voldoende. Zoals het bij jou is verlopen ging het bij mij ook zo goed als.

FreedomFTW | 23-03-15 | 12:21

@FreedomFTW | 23-03-15 | 10:43
Je moet het zelf leren, da's waar. Je leert het niet door braaf te luisteren en opdrachtjes uit te voeren, hoewel dat wel een goede manier kan zijn om de basis-knowhow een klein beetje door te krijgen. Waar programmeren voor kinderen daarentegen WEL mee zou helpen, is kinderen er vanaf een jonge leeftijd aan blootstellen. Je hebt namelijk een soort van begin, een soort van initiator nodig om je op weg te helpen.

Voorbeeldje: ik typ dit vanaf een laptop waar ik Ubuntu (een Linux-distro) op heb geïnstalleerd. Er heeft een paar jaar Windows op gedraaid, en toen dit steeds trager werd heb ik er een machine van gemaakt die Windows en Ubuntu dualboot. Later bedacht ik me dat ik Windows echt nooit meer gebruik, dus ik heb het er gewoon afgegooid. Ik ben blootgesteld aan Ubuntu omdat de flatcomputer in mijn studentenhuis op Ubuntu draait, en het al na een minuutje supervertrouwd aanvoelde. Toen heb ik een live-bootable USB-stick gemaakt en daar ook een poosje met veel plezier mee gewerkt.

Zo is het ook met code. Als kindje ben ik een heel klein beetje blootgesteld aan HTML, en van daaruit heb ik CSS en (een heel klein beetje) Javascript geleerd. Later heb ik mezelf ook nog eens PHP er bij geleerd, want dat is een logische vervolgstap vanuit HTML, en PHP is op zichzelf al een redelijk volwaardige programmeertaal. Da's allemaal begonnen doordat ik in de Zo Zit Dat een stuk gelezen heb over HTML en daar zelf ook een beetje mee ben gaan spelen.

Dit soort dingen ontwikkelt omdat je een heleboel zaadjes plant. Het grootste deel van die zaadjes zal niet veel groter worden dan een grassprietje (maar zelfs een grassprietje is al beter dan een compleet leeg stuk aarde), en een klein deel van die zaadjes groeit uit tot volwaardige bomen.

Nietvoordekat | 23-03-15 | 12:15

Filmpje van 78 seconden, waarvan 13 seconden reclame voor de makers ervan. Dat is 17% van totale lengte en ook nog eens totaal overbodige info. Het is wel weer duidelijk wat de echte doel van de PR in dat filmpje is...

FarAwayFarer | 23-03-15 | 12:11

Ook iets voor Quid om te leren programmeren. Dat programmaatje live op vrijdag trekt op niets.

Niedels | 23-03-15 | 12:07

Zucht: typisch Quid stukje: hetzelfde verhaal voor de twintigste keer in net iets andere (gammele) bewoording. En al in de eerste zin een taalfout. Lees je ooit je stukjes na voor je ze plempt, Quid?

Tapu | 23-03-15 | 12:07

Programmeren????
Is daar dan geen app voor?

madissue166 | 23-03-15 | 12:05

Wahahahahahahaha!
En opeens zijn 90% van de VWO leerlingen te dom voor het VWO.

r04drunn3r | 23-03-15 | 12:00

programmeren kan straks ook door een computer gedaan worden/ wordt al voor een gedeelte door computers gedaan.
De geenstijl website ziet er trouwens uit alsof iemand het in MS Word heeft opgezet en als HTML heeft opgeslagen. En sommige teksten hier roepen eerder vragen op over het taalonderwijs in Nederland, want blijkbaar gooien ze er geen spell check overheen voordat ze iets plaatsen.

Ron_Paul | 23-03-15 | 11:59

trenthopper | 23-03-15 | 11:43
dat Java wordt onderwezen op scholen is idd heel triest.
Maar C als oplossing? kom op zeg... dan ben je als beginner 99% van de tijd bezig met kloten met syntax, pointers en compileren, zodat alle motivatie al verdwenen is binnen een maand en er slechts frustratie over blijft.
Begin eenvoudig, misschien zelf grafisch www.youtube.com/watch?v=_Mwc1gc77dc .
En Python zou op scholen onderwezen moeten worden imho.

--sql error-- | 23-03-15 | 11:58

Goed, dat is dus een teken aan de wand om zeer zeker niet in de IT te gaan werken. Een gevolg is dat de salarissen hier nog verder onder druk komen te staan en dat is nu precies wat de werkgevers willen... de race to the bottom bij gebrek aan visie.

Lord Flashheart | 23-03-15 | 11:58

Sales automatiseren? lelwut? als ICT-er bij een ICT bedrijf zie ik dit niet zo snel gebeuren, veel klanten van ons vinden het juist fijn om een menselijk aanspreekpunt te hebben.

niemand specifiek | 23-03-15 | 11:57

Programmeren als vak lijkt me een prima idee! Als gamma (in between de alfa's en de beta's in...) heb ik nog steeds veel profijt van alles wat ik ooit leerde over SQL, PHP, CSS en C++. Meteen programmeren als vak invoeren op basis en middelbare school!

kolonel bromsnor | 23-03-15 | 11:54

@marcoplanco
Dat is wat een gemiddelde PABOer van maakt.

Verwilder(s)t Niet | 23-03-15 | 11:51

@Deus Absurdia | 23-03-15 | 11:26
Als motivatie en uurtarief goed zijn, kan je aan de rest werken. Overigens kost het in Nederland ook veel tijd een groep van goede developers te bouwen.

i-Wonder | 23-03-15 | 11:50

@Deus Absurdia | 23-03-15 | 11:27
Wij hebben India geprobeerd en waren daar ook niet zo enthousiast over. Tijdsverschil is erg groot en culturele verschillen maken het moeilijk samen te werken.

i-Wonder | 23-03-15 | 11:49

@Le Roi | 23-03-15 | 11:25
Het is niet India, wij werken nu 6 jaar offshore en zijn zeer tevreden. Onze ervaringen zijn veel positiever dan met Nederlandse staff maar misschien hebben wij het wel erg goed aangepakt.

i-Wonder | 23-03-15 | 11:47

@Verwilder(s)t Niet | 23-03-15 | 11:39
Stack Overflow - Too many nested recursions.

Wat is er mis met een while(1) loopje?

marcoplarco | 23-03-15 | 11:47

Maar ja, iedere debiel kan tegenwoordig inderdaad zijn eigen website op zetten, en steeds meer van die debielen begeven zich tegenwoordig op de ontwikkelaarsmarkt. Of dat de kwaliteit van al het spul dat in elkaar gefreubeld wordt ten goede komt? Tja.
Le Roi | 23-03-15 | 11:43
Het is allemaal prachtig dat jij dat allemaal blijkt te kunnen, maar niet iedereen heeft zo'n superdeluxe website nodig. Vindbaar zijn, contactformuliertje, paar fotootjes en n filmpje erop is voor veel bedrijfjes meer dan genoeg. Er zijn nog steeds ontwikkelaars die hier 8000 euro voor durven te vragen.

Weerduivel | 23-03-15 | 11:46

even voor Quid, die twee termen coderen en programmeren zijn zo'n beetje hetzelfde alleen die kneuzen in de tweede kamer doen net of ze slim zijn door programmeren EN coderen te zeggen. Iedere programmeertaal die turing complete is kan alles.

dat betekend dus dat er in Minecraft virtuele processors zijn gebouwd mbv blokken en dat er mensen zijn die 20 jaar dezelfde data entry achtige shit zitten te doen in C++

groetjes

nikkipikki | 23-03-15 | 11:46

Ach ja, appjes coderen. Schattig hoor.
.
Maar ik heb het allemaal eens eerder gehoord. Ik kan mij de jaren zeventig herinneren, met van die motherboards; we moesten allemaal leren programmeren - op assemblernivo of BASIC. Nooits iets van terecht gekomen: uiteindelijk bleek het bekwaam omgaan met computerpakketten veel belangrijker.
.
Heb dus sterk déja-vu-gevoel.
.
Opnieuw zal blijken dat het leren rauwe coderen geen zin heeft - nieuwe, nog onbekende ontwikkelingen zullen deze discipline misschien overbodig maken.
.
Alleen een alfa, die helemaal onder de indruk is van zijn speelgoedappjes op zijn speelgoed-smartphone, kan met zo'n achterhaald pleidooi komen.
.
In China is men leidend op het gebied van quantum-ontwikkelingen, maar dat soort theoretische zaken ligt ver buiten het mentale bereik van de gemiddelde appjesprogrammeur.

Boer Kini | 23-03-15 | 11:43

Top idee, al eerder een pleidooi programmeer les op TV gezien, leert kids rationeel en analytisch denken.

NB-Stb | 23-03-15 | 11:43

zelfs op de hoge scholen beginnen ze met java. maar dit is geen goede zet.
alle gasten met zogenaamde "hoge" technische skills op het HBO informatica hebben geen idee wat een computer doet.

leer eerst c, de moeder der talen. ga vervolgens verder naar zoveel mogelijk talen en leer scripten, ruby/python. owja en deinstalleer windows installeer een linux distro en kijk nooit meer om.

trenthopper | 23-03-15 | 11:43

@Weerduivel | 23-03-15 | 11:33
Heb je al eens gezien hoe de gemiddelde Wordpress website in elkaar hangt? 20 plugins die niet compatible zijn met elkaar is eerder regel dan uitzondering. Van de week was het ook weer stressen onder Wordpress 'goeroes' en 'ontwikkelaars' (lees: LOI-webdesign cursus moeders en handige scriptkiddies die een plugin kunnen installeren), want schijnbaar zat er een enorm veiligheidslek in de welbekende Yoast SEO plugins.
.
Je hebt échte ontwikkelaars, die keurige broncode schrijven, verstand van een database, beveiliging en testing hebben, die een lek ook zelf kunnen dichten in plaats van dagen, weken of zelfs maanden onnozel te wachten op een patch van een of andere derde partij in India of een schlemiel in de 'open source community', en je hebt dat soort Wordpress 'ontwikkelaars' die eigenlijk niet eens kan programmeren, een beetje HTML kennis heeft, klakkeloos de ene plugin, add-on of extensie installeert en véél te pas en te onpas Wordpress als oplossing voor alles in zet. Alleen die databaseopzet bij Wordpress (en het gros van de andere 'open source'/'out of the box' CMS`jes) is al om te janken.
.
Maar ja, iedere debiel kan tegenwoordig inderdaad zijn eigen website op zetten, en steeds meer van die debielen begeven zich tegenwoordig op de ontwikkelaarsmarkt. Of dat de kwaliteit van al het spul dat in elkaar gefreubeld wordt ten goede komt? Tja.

Le Roi | 23-03-15 | 11:43

@marcoplarco | 23-03-15 | 11:34
sub comment()
print 'Ben je wel helemaal goed bij je hoofd?';
comment();
end sub;

comment();

Verwilder(s)t Niet | 23-03-15 | 11:39

Deus Absurdia | 23-03-15 | 11:27
klinkt als een bekend probleem met die Indiers.
Ook zoiets: een deel van een opdracht was ".. controleer het goed op fouten". Bij oplevering bleek het vol fouten te zitten. Eigen programmeurs telden er een stuk of 50.
Toen hierover opheldering bij de Indiers werd geraagd was de reaktie: "50? dan hebben jullie geen goede programmeurs, wij hebben wel 90 fouten gevonden!". en dan waren ze nog echt trots ook.

--sql error-- | 23-03-15 | 11:38

Zonder gedegen kennis van Wiskunde, Grammatica en Rekenen is het niet wenselijk dat mensen leren coderen.
Kennismaken met de basisstappen van automatisering OK (Denk aan turtle en logo) , maar NIET, ik herhaal NIET coderen. Als je niet als land met de meest belabberde programmeurs bekent wil staan: absoluut niet doen!
Krik eerst de drie eerder genoemde vakken maar eens op.

Verwilder(s)t Niet | 23-03-15 | 11:38

Mooi doel hoor, maar hoe wil je dat bewerkstelligen? Het blijkt al lastig genoeg om kinderen een 'gewone' taal te leren, laat staan een programmeertaal.
Als iemand 'jij vind' schrijft of 'hun hebben' zegt begrijp je uit de context wat wordt bedoeld. Maak je dergelijke fouten in een programmeertaal dan doet de computer het simpelweg niet.

Dus ja, invoeren, maar eerst er voor zorgen dat kinderen het belang beseffen van hun werk met zorg en aandacht doen.

Caveman48 | 23-03-15 | 11:37

Evenserieus dan gaan een paar ambtenaren bedenken welke programmeertalen onderwezen moeten worden en dat soort onzin. Die ontwikkelingen gaan veel harder dan een ambtenaar een beleidsnota in elkaar zet. Dat is vragen om achterstand

FreedomFTW | 23-03-15 | 11:37

@Kapitein_Koek | 23-03-15 | 10:48
Outsourcen is in de praktijk diepe ellende vanwege taalbarrieres en motivatieproblematiek. Ondernemers komen er nu achter dat outsourcen vaak niet zo goedkoop is als ze zouden willen.

Nu over outsourcen beginnen is net zo bij de tijd als nu overstappen op email omdat je door je enveloppen heen bent.

rara | 23-03-15 | 11:36

Over 30 jaar krijgt iedere pasgeboren baby een chipje in het oor. Met daarin de standaard schuld aan de EU, Unilever, Coca Cola, Mosanta , IMF en Shell. Iedere minuut wordt deze schuld hoger. Door te werken op het land of te vechten in de 3e Chinese Oorlog wordt je wekelijks rendement berekend. Ze kunnen hiermee voedsel apps winnen. Je restschuld gaat bij overlijden over naar je kinderen. (Kinderen van leden van het Wereldparlement zijn uitgezonderd van deze chipplicht.)

Piet Karbiet | 23-03-15 | 11:36

Als ze eerst eens begonnen met wat basiskennis over Windows. De meesten hebben geen flauw idee wat ze moeten doen als er iets mis gaat. Kreeg net zo'n malwarepagina voor me: POLITIE! U wordt verdacht van kinderporno, illegaal downloaden en inbreken op overheidssystemen. Uw bestanden zijn gecodeerd en uw browser staat op slot tot u betaald heeft.

Geen paniek. Ctrl-Alt-Del, Task Manager en rustig kijken wat hij aan het doen is. Rustig, omdat ik offline backups heb. Die de meesten dus niet hebben. Bleek gewoon een Javascriptje te zijn dat de browser gevangen houdt. Killen, Comodo en Malwarebytes eroverheen. Niks aan de hand. Toch zijn er genoeg die trillend van angst betalen. Dat soort computerdebilitieit mag eerste wel eens aangepakt worden. Apen kunnen namelijk wel leren autorijden, maar niet aan het verkeer deelnemen. Eerst even een basis leggen, pas daarna programmeren.

Nivelleermarionet | 23-03-15 | 11:35

Als ontwikkelaar (25+ jaar alweer inmiddels) juich ik 't alleen maar toe dat 't wordt onderwezen.

Ik vrees alleen met grote vreze dat 't de applicaties niet ten goede komt in de toekomst. Nu zit 't gros van de programmeurs al palliatieve zorg te plegen op software. Enerzijds omdat 't waardeloos is opgezet, anderzijds door code-rot. Blijft in ieder geval het behoud van noodzaak voor goede ontwikkelaars.

lillendvleesch | 23-03-15 | 11:34

10 PRINT "BEN JE WEL GOED BIJ JE HOOFD?!? "

20 GOTO 10

Hoeveel verder denk je dat de gemiddelde PABO student komt? Die kan zelf al niet lezen, schrijven of rekenen, laat staan programmeren. Vast goedbedoeld dit idee, maar totaal overbodig en onhaalbaar

marcoplarco | 23-03-15 | 11:34

Ing. eslapen | 23-03-15 | 11:30Omdat het dan nog steeds bestaat en hetgeen ze opleveren ons hoe dan ook enorm veel geld kost. We hebben ze helemaal niet nodig in de meeste gevallen. Wegbezuinigen dus.

FreedomFTW | 23-03-15 | 11:34

Vroeger was het bouwen van een site specialistenwerk. Inmiddels kan bijna elke geinteresseerde leek zelf een Wordpress site in elkaar flansen. Dit gaat ook met het programmeren gebeuren.

Weerduivel | 23-03-15 | 11:33

Het onderwijs is sinds 1980 in een vrije val, het basisonderwijs is zo dramatisch slecht dat er voor deze onhandigen geen werk meer is, en de laatste handjes worden in dit domme land door energieke Polen ingevuld.
Ooit met prei en asperges begonnen maar nu is 85% werkzaam in de moderne distributie-lokaties etc. Die luie Hollander kan het vergeten, de allochtoon al helemaal.
Slechte politiek heeft het er zelf naar gemaakt in deze uitkeringsfabriek waar maar 45% werkt van de mensen die zouden MOETEN werken.

grindbak | 23-03-15 | 11:31

@FreedomFTW | 23-03-15 | 11:28
Waarom outsourcen we de overheid niet.
Is stukken goedkoper...

Ing. eslapen | 23-03-15 | 11:30

Een reden waarom Nederlanders zo duur zijn is omdat onze overheid zich bezighoudt met allerlei zeer inefficiente en weinig effectieve randzaken ipv zich op haar kerntaken te richten. Met alle gevolgen van dien.
Nederland heeft een overheidsprobleem!

FreedomFTW | 23-03-15 | 11:28

'ook al wordt er in de verdere loopbaan niet direct iets mee gedaan'
Zoals de helft van de vakken...

Andiamo | 23-03-15 | 11:27

@i-Wonder
Ik heb ooit een Indier een zip bestand in een wwwroot zien plaatsen bij de oplevering van de nieuwste versie website omdat we vroegen " put this online"

Deus Absurdia | 23-03-15 | 11:27

@i-Wonder | 23-03-15 | 11:20
.
Motivatie en uurtarief zijn slechts 2 factoren. En gek genoeg zijn ze aan elkaar gekoppeld en vergankelijk....

Deus Absurdia | 23-03-15 | 11:26

@i-Wonder | 23-03-15 | 11:20
Jip, en programmatuur die houtje-touwtje aan elkaar hangt en waar je na de eerste versie maar beter nóóit meer iets aan kunt aanpassen omdat anders de applicatie onherstelbaar op zijn gat ligt.
.
Heb al meerdere outsourcing en offshoring trajecten meegemaakt en geen enkele daarvan was een succes. Pay peanuts, get monkeys.

Le Roi | 23-03-15 | 11:25

LibertarianTeacher | 23-03-15 | 11:11
gelukkig worden er voor dit initiatief docenten meegeleverd.
(Maar je kunt het ook op eigen initiatief doen natuurlijk. Twee weekjes oefenen op code.org en je kunt het zelf ook.)

--sql error-- | 23-03-15 | 11:23

@i-Wonder | 23-03-15 | 11:20
En ook op die outsourcing komen de bedrijven terug.

Ing. eslapen | 23-03-15 | 11:23

Alles effort deze richting op is aan te moedigen, maar wat op codeuur.org staat is wel tamelijk belabberd onderwijsmateriaal. Dan liever de Amerikaanse broer code.org!

Geenstijlfiguur | 23-03-15 | 11:23

Nederlanders zijn te duur om te programmeren. Wij hebben al ons programmeerwerk naar het Oosten verplaatst, beter gemotiveerde mensen voor een fractie van de kosten.

i-Wonder | 23-03-15 | 11:20

Is er ook al nagedacht over wie die lessen dan moet geven? Komen die uit die pool met 5000 tekort aan ICT personeel waarbij software ontwikkelaars de grootste groep vormen?

Deus Absurdia | 23-03-15 | 11:19

Over onderwijs gesproken. Wat dacht je van dit 'nieuwsbericht' van vanochtend: www.telegraaf.nl/binnenland/23835655/_...
Een goedkoop 1-2tje met Maurice de Grafdelver over Squla en digitalisering op scholen aka softwarepakketjes slijten voor dikke $$ om vooral buiten de vakantie om op vakantie te kunnen met de derde leg?

Nanker Phelge | 23-03-15 | 11:18

@JJ_PP | 23-03-15 | 11:13
.
Een uurtje nadenken per week voor jou. En 1 minuutje googlen. Dan had je geweten dat er geen nobelprijs voor wiskunde bestaat. DOMBO

Deus Absurdia | 23-03-15 | 11:17

Goed idee, maar laat aub niemand denken dat programmeren eenvoudig is. Of althans programmeren wel, software architecture en design niet.

_pandora_ | 23-03-15 | 11:16

Ik zie meer in een uurtje nadenken per week. Verplicht nadenken over iets. Dat heeft gewoon in elk vakgebied waarde.

Deus Absurdia | 23-03-15 | 11:15

Quid vergeet de vraag te stellen wat er dan nog geprogrammeerd moet worden.

Stonecity | 23-03-15 | 11:15

Laten we ze eerst maar eens basis EHBO en het managen van hun financieën leren.

Loempo | 23-03-15 | 11:15

Natúúrlijk, en iedereen moet zijn eigen stroom kunnen opwekken, aardappels poten, huis bouwen, dijk ophogen, water zuiveren, kleding maken, auto in elkaar schroeven, gaatjes vullen, appendix verwijderen, straat asfalteren. nou ja, je begrijpt wat ik bedoel.

Marcel66664746 | 23-03-15 | 11:14

Zo'n 100 jaar geleden hebben Nederlandse wetenschappers de meeste Nobelprijzen in de Nederlandse geschiedenis gewonnen. NL heeft aan het begin van de 20e eeuw dus de Nobelprijzen voor Natuurkunde en geloof ook een voor Wiskunde gewonnen.

Bij oprichting van de HBS (halverwege de 19e eeuw) werd verplicht dat iedere student aan het HBS tijdens de gehele HBS opleiding 1/5 van de lestijd aan Wiskunde en Natuurkunde besteed.

ALLE NL nobelprijs winnaars hebben aan het HBS gestudeerd.

Anno 2014 worden wiskunde studenten uit Singapore als de beste wiskunde studenten in de wereld gezien.
Wiskunde mag wat meer aandacht worden besteed, het is een soort fundament wat kan helpen bij andere vakken (bv programmeren). Niet iedereen hoeft een rekengoeroe te worden, maar wel begrijpen wat % zijn of hoe een exponentiële functie werkt.

JJ_PP | 23-03-15 | 11:13

Eerst assembler/assembly dan C/C++ en dan UML. Eventueel een tussen taaltje als Python of LUA. Dat zou een stevige basis voor elk kind zijn. Maar ja programmeer talen veranderen sneller dan je denkt dus als een kind 8 jaar op de basis school zit en de basisschool is ieder jaar up to date geweest (wat nooit zo zal gaan) dan loopt het kind straks al 8 jaar achter wanneer het naar de middelbare school toe gaat...

Nekbaard | 23-03-15 | 11:12

Eerst assembler/assembly dan C/C++ en dan UML. Eventueel een tussen taaltje als Python of LUA. Dat zou een stevige basis voor elk kind zijn. Maar ja programmeer talen veranderen sneller dan je denkt dus als een kind 8 jaar op de basis school zit en de basisschool is ieder jaar up to date geweest (wat nooit zo zal gaan) dan loopt het kind straks al 8 jaar achter wanneer het naar de middelbare school toe gaat...

Nekbaard | 23-03-15 | 11:12

Nou eerst die islaaaaamlessen maar eens invoeren op iedere basisschool. Daarna kunnen experts kijken of er nog wat tijd is voor hobbyklasjes.

aardappelninja | 23-03-15 | 11:12

Voor alle kinderen lijkt mij dit een doorgeschoten plan. Over 20 jaar wordt programmeren door robots gedaan. In Azie. Voor een kleine en extreem rijke bovenlaag. De middenklasse in Europa is weggevaagd, die kunnen de eindproducten niet meer kopen. Het wordt zinloos programmeren voor een enorme onderklasse die alleen nog nut heeft als klapvee en kanonnenvlees. Goedemorgen.

Piet Karbiet | 23-03-15 | 11:11

Als web- en softwareontwikkelaar pur sang weet ik niet of ik dit wel moet toejuichen. Enerzijds ligt er voor goede programmeurs werk zat en is een wiskundige basiskennis, logaritmisch, recursief en algoritmisch denken en het logisch redeneren voor alle dagelijkse zaken in het leven handig. Maar de steeds harder devaluerende kwaliteit van ons onderwijs kennende, zijn we straks een héééleboel scriptkiddies, handige neefjes, Wordpressmoeders en drag & drop 'programmeurs' rijker. Je ziet het in softwareontwikkelaarsland al een tijdje gebeuren; programmeren 'moet' steeds eenvoudiger worden. Met 'Agile' platformen als OutSystems waar je met een paar sleur en pleur handelingen een formulier in elkaar zit. Brrr...

Le Roi | 23-03-15 | 11:11

--sql error--
Ik geloof je en wil mij er zeker in verdiepen. Maar als ik nú al kijk naar hoe waardeloos (ook jonge) leerkrachten omgaan met hun digibord... Dan heb ik er een vrij hard hoofd in, dat het ooit een succes gaat worden.

LibertarianTeacher | 23-03-15 | 11:11

Wat denk je ervan om iedereen wat meer medische kennis mee te geven? Het zijn de medische kosten die de pan uit rijzen, en de arts zegt in 9 v/d 10 gevallen: "kijkt u het nog maar eens twee weken aan..."

Bovendien strookt mensen willen laten programmeren niet met met meer "hoogopgeleid" personeel laten "afstuderen", je moet ervoor logisch kunnen nadenken en dat is vrij schaars heden ten dage...

mrXL | 23-03-15 | 11:09

Als iedereen kan programmeren dan weet je één ding zeker dat je geen studie programmeur hoeft te kiezen.

ProAsfalt | 23-03-15 | 11:08

@ James Lastig | 23-03-15 | 10:57
Zelfstandig denken leren ze niet. Wel dat hun mening telt, en nooit fout kan zijn, stel je voor dat het tere vlindertje onzeker wordt.
Alles leuk en wel, maar leer de kinderen nou dat er grenzen zijn in gedrag, en laat ze niet meteen via het internet uitvogelen hoeveel 1+1 is. Die methode werpt geen vruchten af.

BeunDeHaas | 23-03-15 | 11:07

Back to BASIC

kapotjeplov | 23-03-15 | 11:07

Met de komende WO-III heeft het meer zin om te leren vuurmaken en rooksignalen interpreteren.

Petrus de Rewa | 23-03-15 | 11:07

Leuk idee om kinderen te laten snappen dat computers geen on(be)grijpbare magie is. Of het algehele niveau ervan omhoog gaat weet ik niet, degenen die er hun carriere van gaan maken zouden dat toch al gedaan hebben.

Wat mij ontzettend stoort is het totale gebrek aan praktische ethiek onder schooljeugd. Als ik weer zo'n kopschopfilmpje zie dan vraag ik me telkens af waarom die jeugd nog nooit de gulden regel nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_%28... onder de neus is gehouden. Daarmee moet je op de kleuterschool beginnen en telkens als die regel vergeten wordt er weer tot bloedens toe met de neus bovenop drukken (pun intended).

Suerte Piet | 23-03-15 | 11:05

@ Smad | 23-03-15 | 10:42
De basis biologie moet gewoon blijven. Menselijk lichaam, planten, dieren, hoe werkt het. Onder een microscoop kijken naar de afhkgeaogjuogha-bacterie is inderdaad niet helemaal wat je nodig gaat hebben.

BeunDeHaas | 23-03-15 | 11:05

LibertarianTeacher | 23-03-15 | 10:58
rekenen leren kan uitstekend met hulp van programmeren.
hoekberekening en graden is eenvoudig uit te leggen met zoiets:
www.youtube.com/watch?feature=player_...

--sql error-- | 23-03-15 | 11:05

We gaan niet leren programmeren, houden sustainable energie onder de 5%, slaan de UvA studenten wat kadaverdiscipline in, bezuinigen verder op onderwijs en je zult zien!

Einde van de Domheid | 23-03-15 | 11:05

Het leert je vooral dat onsamenhangende verhalen niet werken: de computer accepteert "Dat snap je toch wel" niet.

frank87 | 23-03-15 | 11:03

Is belangrijk maar ik denk dat goed programmeren begint met kinderen die vaardig zijn in rekenen,taal, schrijven en lezen. De basis zeg maar. En daar schort het hem aan in het Nederlandse onderwijs. Het is teveel projectmatig en pedagogisch gelul en gezever. Ik ben meer van het erin stampen zoals ik nog mee heb gemaakt. Zodra de basis goed is kan je beginnen met programmeren.

griffin peterson | 23-03-15 | 11:03

Wat een gelul. Tegen de tijd dat die kinderen volwassen zijn is het huidige programmeren (+ in ieder geval de huidige programmeertalen) uitgestorven.

Leer ze gewoon goed rekenen, wiskunde, natuurkunde, etc. dan komt de rest vanzelf.

psychonaut | 23-03-15 | 11:01

Mensen opleiden tot robots?

dat gebeurt al eeuwen helaas.....

Bakito | 23-03-15 | 10:58

Alles leuk en aardig. Maar wanneer krijg ik de tijd om mijn leerlingen fatsoenlijk te leren lezen, schrijven en rekenen? Daar kom ik nu al amper aan toe, en ik neem aan dat dat ook belangrijke vaardigheden zijn tijdens programmeren.

Als het aan Quid ligt, geef ik straks ongeveer een uur per dag écht les. Als ik zo zijn programmeer- en obesitas-obsessie een beetje volg... Kom maar een weekje kijken bij mij in de klas, Quid. Gaan we daarna samen kijken waar jij programmeren in het rooster propt. Zodat we dat óók weer af kunnen raffelen 'in 's lands belang'.

LibertarianTeacher | 23-03-15 | 10:58

Ben jaren programmeur geweest maar ik geloof niet dat het vak programmeur in zijn huidige vorm op lange termijn blijft bestaan. Automatisering gaat gestaag omhoog in het OSI model en na infra, hosting en managed hosting zijn platformen (PaaS) en software de volgende kandidaat om kaalgeslagen te worden in de race naar zero. Programmeeren in zijn huidige vorm (regeltjes code typen) zal dan verdwijnen en worden vervangen door werken met visuele modellen en interfaces waarmee je logica bouwt.

niwre | 23-03-15 | 10:57

Kinderen moeten leren zelfstandig te denken en niet klakkeloos de linkse politiek correcte bullshit te slikken. Daar schiet je meer mee op dan lesjes programmeren.

Maar eeeh ... 4.4 miljoen randdebielen keken BZV gisteren. Nederland is qua kennis en ontwikkeling al failliet. Het is wachten tot de Aziaten de boel overnemen.

James Lastig | 23-03-15 | 10:57

Hello World

Linkse Zakkenvuller | 23-03-15 | 10:56

Als je verder niks doet met dat hele coderen en programmeren, dan verwaterd de kennis. Ook omdat de technologie niet stilstaat.

BeunDeHaas | 23-03-15 | 10:55

goede sales mensen zullen altijd nodig zijn. 90% van de deals is gunnen.
Verder zijn we al te laat, programmeren had al lang op scholen gegeven moeten worden. Programmeertaal leren heeft meer zin dan Frans.

Hunter S. Thompson | 23-03-15 | 10:55

Ik heb ooit op leren programeren in basic. Geloof niet dat dat nog ergens voor gebruikt wordt, maar het heeft me in ieder geval wel begrip voor de werking van computers opgeleverd.

Vogelbeest | 23-03-15 | 10:54

Wat een onzin. Voedsel is ook van levensbelang, maar we leren onze kinderen ook niet 5 uur boeren per week.
Programmeren is een vak en een vakgebied.
Goede programmeurs leveren applicaties en software die iedereen snapt.en kan begrijpen.
Net zoals niet iedereen een TV in elkaar hoeft te kunnen zetten om ernaar te kunnen kijken is het onzin om iedereen te leren programmeren. Je kunt beter dat geld stoppen in de talenten te stimuleren. Beter 1.000 toppers dan 1 miljoen matige prutsers.

Dick Luyenlomp | 23-03-15 | 10:53

Het is in ieder geval nuttiger dan tijd besteden aan godsdienst.

Vogelbeest | 23-03-15 | 10:53

@bijscholing | 23-03-15 | 10:42 Die kan ik wel gebruiken! Ik heb al 3 golf-apps maar de afstand van midden op de fairway tot het einde van de green is toch redelijk onbetrouwbaar.

Vogelbeest | 23-03-15 | 10:52

Wel, er is nog een ander 'vak' dat ze moeten onderwijzen, met meer prioriteit dan dit. Namelijk een vak dat middbare scholieren gaat voorbereiden op de toekomstige volwassen zaken zoals belasting, hypotheek, huren, etc etc. Geen enkele adolescent snapt er reedt van en voor hun ouders is het allemaal lang geleden en te gemoderniseerd. Voor jongeren duurt het dan ook lang voordat ze wijze dingen doen. Die passieve houding levert de overheid een heleboel poen op, en dat vind ik dan meer prioriteit hebben dan programmeren.

Driewerf Hoezee | 23-03-15 | 10:50

@Feynman | 23-03-15 | 10:42
U was mij voor

sir Ockels | 23-03-15 | 10:50

Oh en ja, ik verdien mijn boterham ook in de IT :).

Kapitein_Koek | 23-03-15 | 10:50

Volledig mee eens Quid. 3 jaar geleden al aangekaart op de basischool van zoonlief. Dit jaar wordt er eindelijk mondjesmaat een klein beetje les in gegeven. En er zijn zoveel leuke leeromgevingen om programmeren leuk te maken. scratch.mit.edu/ bijvoorbeeld. Ook leuk voor de creatieve reaguurder.

sir Ockels | 23-03-15 | 10:49

Rot toch op met die onzin Quid. Laat men eerst maar eens beginnen met goed taal en rekenonderwijs, leraren krijgen nu al genoeg bijzaken om hun oren.
Daar over gesproken, wie moet hier les in gaan geven? Iedereen die 'goed' kan programmeren zit niet in het onderwijs.

Verder heb je in de samenleving niet alleen programmeurs nodig die 'logisch' kunnen denken, ook mensen die sociaal, of praktisch kunnen denken.

Goede programmeurs ontwikkelen zichzelf en hebben daar absoluut geen school voor nodig.

Oh en daarnaast, al heeft Nederland 1 miljoen goede programmeurs, het werk word toch wel outsourced naar India waar de programmeurs net zo goed zijn en 80 euro per uur goedkoper zijn...

Kapitein_Koek | 23-03-15 | 10:48

Amen. Graag combineren met robotica. Dan kunnen we over een jaar of twintig de nieuwe gouden eeuw in Nederland gaan beleven: Mooie havens voor de grondstoffen. Ideaal vlak gebied met weinig aardbevingen(*) perfect geschikt voor het geautomatiseerd maken van producten en mooie havens voor de export voor eindproducten. Jong geleerd, is oud gedaan.

tser | 23-03-15 | 10:47

Ben al jaren bezig met php, musql, java en c++ verdien er een beste boterham mee en het is niet eens mijn fulltime inkomen ;).

Abu Bakr al-Salami | 23-03-15 | 10:46

@Godsammekraken | 23-03-15 | 10:38
Heeft niet zo veel met oestrogeen te maken. We zijn gewoon een maatschappij gedomineerd door politici en beroepsbestuurders zonder enige inhoudelijke kennis van iets (behalve ouwehoeren). Zij bepalen hoe NL eruit ziet en dus ook het onderwijs. En iedereen die zichzelf God waant, denkt de wereld in te moeten richten naar zijn evenbeeld.

In mijn ervaring is er (gemiddeld) geen enkel verschil tussen de wiskundige- of programmeervaardigheden van mannen of vrouwen.

filmmakert | 23-03-15 | 10:44

prima.
maar een uur coden per week is niet ok.
dat is een beetje als dagelijks 3 seconden fappen; veel resultaat gaat het niet opleveren.

--sql error-- | 23-03-15 | 10:44

Ik hoop dat programmeren nooit als lesmateriaal in Nederland komt, niet omdat ik het een slecht idee vindt maar vooral omdat er dan kinderen van 10 zijn die beter kunnen programmeren dan ik ooit kan. Ik wil ook graag een baan hebben straks..

vincent uit groninge | 23-03-15 | 10:43

Prgrammeren kane n moet je zelfleren.Wat je nodig heb daarvoor is een goede wiskundebasis en wat natuurkunde. Begin daar gewoon mee ipv weer eeen heel gedrocht op te zetten.

FreedomFTW | 23-03-15 | 10:43

Goed plan!
 
Hoe eerder je er mee begint, hoe beter je hersenen de structuur van een programmeertaal makkelijker eigen maken.
 
Er komt een ontzettende grote golf app-ontwikkelaars aan...

bijscholing | 23-03-15 | 10:42

Beste idee ooit. Bizar dat programmeren/informatica nog niet een verplicht exact vak is op de middelbare school!

Misschien gaat dit wat ver, maar ik zie meer nut in een middelbare school-vak als programmeren dan als biologie. Biologie is ontzettend belangrijk, maar als basis-vak is het gewoon ouderwets! De tijd van "met een microscoop naar kleine beestjes kijken" van 1900 zijn we wel een beetje voorbij!

Maar basischool gaat wel iets te ver denk ik...

Smad | 23-03-15 | 10:42

Gratis, volledig Nederlands, vanaf 8 jaar. Door Massachusetts Institute of Technology, u weet wel, die 81 Nobelprijswinnaars leverde. scratch.mit.edu/ Onze Nederlandse Walter Lewin gaf er les, totdat bekend werd dat hij online lesgeven louter als datingprogramma zag.

Feynman | 23-03-15 | 10:42

Kapitein Stijlvol

U hanteert een 13-bitssysteem?

FreedomFTW | 23-03-15 | 10:42

'Een land waarin iedereen kan programmeren en coderen op basisniveau'

Uh, Johnny, ik weet niet of je bijvoorbeeld Wegmisbruikers gisteren hebt gezien, maar 'een land waarin iedereen fatsoenlijk Nederlands kan praten' zou al een goed begin zijn, maar is een utopie.
Om over rekenen en schrijven nog maar niet te spreken, laat staan programmeren.

Cuyahoga | 23-03-15 | 10:42

Wanneer begint de eerste Raspberry Pi school?

Geert Linkers | 23-03-15 | 10:41

Mijn on-topic mening: 0101010000110. En verder natuurlijk ongezien de 1101001111010!

Kapitein Stijlvol | 23-03-15 | 10:38

Het godganse onderwijs is na de tweede wereldoorlog doordrenkt met oestrogeen. Lief met de groepsopdracht meedoen werd duizendmaal belangrijker dan harde vaardigheden ontwikkelen. Huppelkutjes met een Zachte HBO studie serveren jarenlang broodjes alvorens kinderen te werpen. Een vakkundige loodgieter is niet te vinden.

Godsammekraken | 23-03-15 | 10:38

Als ze nou hetn iveau van de exacte vakken opkrikken hoef je dit soort onzin n iet te bedenken

FreedomFTW | 23-03-15 | 10:38

Goed plan.

Klier van Bartholin | 23-03-15 | 10:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken