Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS-directie is een gevaar voor NS en samenleving

oie_O9DAiTPrdKy4.gifVerouderd materieel. Achterstallig spooronderhoud. Corrupte bestuurders. Constante storingen, vertragingen en overvolle treinen. En natuurlijk aanhoudend geweld tegen het eigen personeel. De NS gaat met ernstige problemen om zoals de gemiddelde student met examens. Alsof je zit te kijken naar het verwaarloosde huishouden van een manisch-depressieve vrouw. Deze hele 'meh, geen zin'-houding van de NS-top is zo extreem, dat zelfs Kamerleden nu met suggesties komen om de veiligheid in de trein te vergroten [imgur]. Kamerleden die een privaat bedrijf veiligheidstips moeten geven, het moet niet gekker worden. Ook al zijn het standaard inkoppertjes als 'camera's in de trein, poortjes dicht tegen zwartrijders en meer politie op het station'. Dat laatste is wrang, want de spoorwegpolitie is twee jaar geleden door de Kamer nog wegbezuinigd in de Nationale Politie. Nodig is het wel. Gisteren tijdens de toeteractie tegen geweld is alweer een conducteur een bloedneus geslagen. Alsof agressieve strontstakkers zich helemaal niks lijken aan te trekken van toeterende treinen. Terecht, dat is ook de taak van de NS. Maar die doen niks. Behalve dan proberen kritische rapporten over foute aanbestedingen van de NS proberen tegen te houden, wat neerkomt op machtsmisbruik. Dan heeft de NS-top ineens wel daadkracht. Maar we gokken dat nog niemand van de directie een telefoontje heeft gepleegd naar de sportschool die gratis zelfverdedigingslessen aanbiedt aan NS-personeel, om maar wat kleins te noemen. De NS is een parodie op zichzelf geworden. Ten koste van personeel en passagiers. De positie van de directie is onverantwoordelijk en onhoudbaar. Tijd dat daar competente mensen komen te zitten. Tijd dat de NS-top geannuleerd wordt als een Intercity die door de Schipholtunnel probeert te rijden.

Reaguursels

Inloggen

Noem mij 3 dingen die geprivatiseerd zijn en beter werden.... Noem mij TWEE dingen die gepriva.... ach laat ook maar...

sjaaktafel | 11-03-15 | 21:44

Verhuren aan DB .

lidlbier | 10-03-15 | 22:18

Ach NS heeft zelf een mafkees ingehuurd om een van haar werknemers de pan in te slaan. Zodat NS zielig kan lopen doen en roepen om méér geldelijke steun. Hebben zij goed afgekeken van unaaitonssteeds en Israel. Of doen menschen van onlichtingen tegenwoordig ook freelance adviezen geven aan bedrijven. Hm....

Psychopatenaantroer! | 10-03-15 | 17:47

Als je dan toch wilt zeiken op de NS beste Quid, zorg dan wel dat al je uitspraakjes kloppen. Dit is iets wat mensen normaliter halfdronken in de kroeg uitblaten.

Weerduivel | 10-03-15 | 16:46

Die veiligheid in de trein gaat er niet snel komen nu dus, daar het gesprek met Opstelten niet doorgaat, daar die al opgestapt is. En de opvolger is er nog niet, en daar de VVD geen haast heeft een nieuwe te benoemen komt dat gesprek dus zeker niet deze week op gang.

Ageless | 10-03-15 | 14:42

Ik vlieg vaak via Duitsland, wat veel goedkoper is dan vanaf Schiphol en voor mij dichterbij. Ga dan bijna altijd met de Deutsche Bahn. Duitse treinen zijn schoon, altijd op tijd en goedkoper dan in Nederland. Ook Zwitserse treinen rijden altijd op tijd, ook in de winter. Mijn oplossing, de hele NS directie er uit flikkeren en capabele lui uit het veld aannemen en uiteraard moet de spoorwegpolitie terug. Sowieso moet de pakkans fors omhoog evenals de straffen. Want van 100 uur werkstraf of een aantal weken cel schrikt de spoorwegcrimineel niet meer. maar wel van een paar jaar cel + een civiele vordering van tienduizenden euro's wegens immateriële schade waardoor hij zijn hele leven aan het afbetalen is of 90% van zijn uitkering krijgt.

Schweinchen Dick | 10-03-15 | 13:36

Tja, zolang incompetente jongetjes met een HBO papiertje management over de technische zaken blijven beslissen (zoals bij een groot aantal bedrijven) zal het aantal storingen echt niet afnemen. Er moet flink geïnvesteerd worden in onderhoud en dat moet uitgevoerd worden door capabele mensen, maarja die hebben ze wegbezuinigd met het idee dat alle kennis in te huren is.

storagemaster | 10-03-15 | 13:09

Bestuurders, politici.. ze roepen allemaal hard, heffen armen in de lucht en schudden meewarig het hoofd. Er moet "iets" gebeuren.

En daarna slaat men de armen over elkaar en doet vervolgens niets. Het mag geen geld en energie kosten.

Wat snakt dit land naar een persoon of partij die de cultuur van pappen en nathouden, bij onze bestuurlijke elite kan laten verdwijnen. Maar dat zal deze elite natuurlijk proberen tegen te houden, met alle mogelijkheden die het heeft.

Immers het geld, de baantjes en de douceurtjes... het is zo goed, voor deze mensen.

Statler en Waldorf | 10-03-15 | 12:35

TheEgg | 10-03-15 | 10:48
De storingen aan de infra die u verneemt vanuit de media zijn maar een fractie van de werkelijkheid. Ik ben goederenmachinist en heb veel respect voor Prorail en infrawerkers aangaande de snelheid van handelen en het oplossen van gebreken en storingen aan de infra. Het spoor is complex, neemt u dat van mij aan. Een storing of gebrek verhelpen is vaak geen gemakkelijke opgave.

Noepje | 10-03-15 | 12:33

En dan de grote vraag: Hoe komt het en wat gaan we er dus aan doen?
Is het imcompentent bestuur of onmogelijke opdracht van de overheid? Een mooie bonus-speeltuin voor managers die snel weer vertrekken of landsbelang?

Kijk, als een bedrijf het slecht doet worden de aandeelhouders of eigenaren daarvoor gestraft. De klanten vertrekken naar de concurrent. Bij de NS is er geen concurrent want er ligt maar 1 spoor. Concurrentie in het OV is dan ook nagenoeg onzin. Bij de 1 krijg je krantje, bij de ander een croissantje. Maar dat willen we niet, wel willen gewoon goed werkend OV.

De bedoel is kapotgesaneerd want er moest winst gemaakt worden. Wie heeft deze winstgeef-onzin bedacht? Werk niet hier. Gewoon OV doen want landsbelang. Hup hup.

kloopindeslootjijook | 10-03-15 | 12:29

Heel dat NS bestuur dient te worden vervangen. incompetente geldgraaiende faalhazen.

Maarwiewastelefoon | 10-03-15 | 11:41

Mijn band is lek , schuld van Dunlop !
Mijn bril beslaat ,schuld van Specsavers
Mijn toilet stinkt,schuld van Keukenkampioen
ehhh , nog door ?
Ok , spoor stuk , schuld van... nou ... nou .... goed zo... PRORAIL... grote jongen.
Wissel stuk , schuld van... nou... nou... tjee alweer goed... PRORAIL mijn poebeliewoepsie.

Silverjack | 10-03-15 | 11:38

Als je denkt dat de trein "goed te doen is" wordt het hoog tijd dat je ook eens wat andere websites gaat bekijken behalve Joop en GeenStijl.


Ga eens tellen hoe veel dagen er zijn sinds het begin van dit jaar waarop er geen ongelukken, ernstige vertragingen of mishandelingen waren. Meer dan 1 hand heb je niet nodig.

Als je dat goed te doen vindt heb krijg ik nog medelijden met je.

Koek Bakker | 10-03-15 | 11:12

De NS moet meer diesellocomotieven aanschaffen. Als er dan een bovenleiding knapt kunnen treinen tenminste naar een punt worden gesleept waar wel stroom is.

Agressief volk is ook te verklaren, meestal zijn ze van de linkse persuasie (altijd gelijk willen hebben, ook al hebben ze geen kaartje) en die ene andere persuasie met dat vingertje.
Want laten we eerlijk zijn, alle ellende komt uit die hoek.

Dhr. de Wit | 10-03-15 | 11:12

Lekker niet met de trein gaan. Er zijn genoeg alternatieven.

Jozes | 10-03-15 | 11:11

Ik ben zeker geen expert, maar de NS besturen is volgens mij geen makkelijke taak. Je hebt te maken met medewerkers, overheden, infrastructuur ondernemers, reizigers, burgers en wie weet nog meer. Ieder met een eigen agenda en budget.
Tja, en die laatste groep, burgers, zijn ook niet te onderschatten zoals ik afgelopen vrijdag mee heb gemaakt. Welke randdebiel gaat er langs het spoor lopen op vrijdagavond? Ga s deaud! Maar dat is niet gelukt, afgevoerd door de politie.

Pieleke | 10-03-15 | 11:09

Barrie blaf blaf 10:55
.
Een vermakelijke comment!
.
Alsof de NS na insourcing geen concurrentie-loze monopolist is, die steeds slechtere diensten levert voor hogere prijzen... LOL.
.
U ziet het probleem heel goed (geen concurrentie!) en komt vervolgens met exact dezelfde 'oplossing' die het probleem veroorzaakte: geen concurrentie... Schiet mij maar lek!
.
De overheid dient zich geheel uit de markt terug te trekken! Laat private aanbieders onderling maar vechten om de gunst van de klant. Uiteraard winnen enkel diegenen die de beste dienst voor de beste prijs bieden, zoals dit in iedere markt het geval is.
.
Een totaal gebrek aan marktwerking is het probleem. En dan is de overheid niet de oplossing natuurlijk, maar de oorzaak...

De Libertariër | 10-03-15 | 11:04

Zet OpaStelten op de trein, hij heeft tijd

TheNox | 10-03-15 | 10:59

Volgens mij moet deze monopolist gewoon weer ge-insourced worden. Privatiseren was een grote vergissing die je eigenlijk van ver zag aankomen. De trein, het spoor en de stations zijn veel te "nuts-voorziening-achtig". Teveel mensen zijn er afhankelijk van. Daarom bemoeit de politiek zich er ook constant mee. Kortom een publieke zaak. En laten we wel wezen, onderhand is wel duidelijk dat private ondernemingen met een monopolie minder kwaliteit leveren tegen een hogere prijs. Dat is prima zolang het niet om iets essentieels gaat zoals het OV.

Blarrie blaf blaf | 10-03-15 | 10:55

Frank Reitsma, directeur concernveiligheid, die is hier verantwoordelijk voor!! Deze man is alleen maar bezig met zijn eigen ego. Opzouten met die vent!

G.Haktdag | 10-03-15 | 10:52

@Noepje | 10-03-15 | 09:53
Leuk bedacht, maar al die stukke trienen van de laatste tijd, dat is toch echt het prutswerk van de NS. En laatst die kapot getrokken bovenleiding bij Utrecht, lag dat aan prorail of een kapotte pantograaf?

Verder zijn het alletwee prutsers, gerund door mensen met als enige kwalificatie: De juiste hand-en-spandiensten voor de juiste politieke vriendjes verricht hebben.
Graaien en doorrrrrrrr.

TheEgg | 10-03-15 | 10:48

Dit stuk barst echt van de fouten:

Achterstallig spooronderhoud: Geen verantwoordelijkheid van NS, maar prorail (lees de staat)
Verouderd materieel: ?? pure onzin, ik weet echt niet waar ze dat vandaan halen.
Corrupte bestuurders: Richard de Leeuw is geen bestuurder, maar werd extern ingehuurd
Constante storingen: zie punt 1
Aanhoudend geweld tegen ns-personeel: en dat is de schuld van de directie ??
Suggesties over de veiligheid: Komen wel degelijk vanuit de NS (Bonden en directie) en niet vanuit de 2e kamer.
Fouten aanbestedingen: Van de week was er nog een oordeel dat de NS geen fouten had gemaakt bij de aanbesteding in Limburg.

Tijd dat er wat journalisten op Geen Stijl geannuleerd gaan worden want competent zijn die zeker niet....

rahimns | 10-03-15 | 10:47

Ik zie een prachtig werkverschaffingsproject.
De treinen veilig maken en op ze tijd laten rijden.
Dat zijn heel veel potentiële arbeidsplaatsen.

En dan moeten ze vervolgens twee vaste prijzen gaan hanteren:
€5 voor een retourtje binnen eigen provincie en %10 voor een retourtje daarbuiten, al is het aan de andere kant van het land.
Op deze manier stimuleer je mensen om eens in een andere stad te gaan winkelen, waardoor de lokale economieën gestimuleerd worden.

Op iets grotere schaal kun je dit ook doen met buitenlandse toeristen.
Vergoed maar een deel van hun reiskosten naar Nederland en maak daar in het buitenland reclame voor.
Je zult zien dat er meer toeristen naar ons land komen, die vervolgens hier hun geld gaan uitgeven aan hotels, restaurants, café's, musea, winkels etc.

Door deze extra omzet dragen deze ondernemers meer belasting af, ze moeten meer personeel aannemen, dit personeel gaat nu belasting betálen i.p.v. een uitkering ontvangen en hebben nu geld te besteden waardoor ook de bakker, slager en andere kleine ondernemers hun omzet zien stijgen, waardoor weer meer belasting, nieuw personeel, etc. etc.

Zo creëer je een opwaartse spiraal.

Moriarty | 10-03-15 | 10:46

Quid, je plast op het verkeerde hoofd. De NS is geen commercieel bedrijf, de NS is 100% van de staat, die net doet alsof het een commercieel bedrijf is, maar als het er op aan komt terugschrikt.

Ook inhoudelijk zit je er naast:

- 'corrupte bestuurders': je komt met één voorbeeld en dat is geen bestuurder, maar een (ingehuurde) werknemer;
- storingen, vertragingen, overvolle treinen: vooral veroorzaakt door defecten van de infrastructuur (wissels, bovenleidingen), waarvoor de staat zelf direct verantwoordelijk is (via ProRail). De overvolle treinen zijn vooral in de spits, wanneer er simpelweg geen plek is voor meer / langere treinen i.v.m. overvol spoor (capaciteitsissue: verantwoordelijkheid van de staat).
- tips van kamerleden: goedkoop kiezers behagen van betreffende kamerleden. Betreffende voorstellen zijn in het (nabije) verleden allemaal zelf al door de NS directie gedaan. Zij blokkeren zelf (of hebben dat in het verleden gedaan) deze voorstellen: "geen geld voor", "poortjes kunnen niet dicht, want mensen die niks op het station te zoeken hebben willen niet omlopen". Spoorwegpolitie: zelf wegbezuinigd, zoals je zelf al zegt.
- kritische rapporten / machtsmisbruik: dit is 'business as usual' bij Europese Aanbestedingen (zo'n lekker effectieve Europese maatregel om concurrentie, eerlijkheid en transparantie te bevorderen). Vaak doen bedrijven alleen mee aan een aanbesteding om later te kunnen procederen. Moet de NS als 100% staatseigendom wel in dit soort aanbestedingen meedoen? Is niet aan de NS, zie begin van dit commentaar.

mrv | 10-03-15 | 10:46

Sinds het opheffen van de rookwagon kom ik niet meer in de trein. Alleen nog in limousines met minibar.

Piet Karbiet | 10-03-15 | 10:45

Ik heb een modelspoorlijn, die rijdt wel op tijd.

eerstneukendanpraten | 10-03-15 | 10:36

@Bakito | 10-03-15 | 10:20
Klopt.. Ligt er vooral aan waar je in de trein stapt. In de randstap wonen gewoon meer aso's. Gekdt voor treinsreizigers, geldt voor automobilisten en zelfs voor geen stijllezers.
Iets met tekort aan ruimte op de apenrots.

Deus Absurdia | 10-03-15 | 10:35

Achterstallig spooronderhoud? Kom op stelletje vmbo journalisten.. Prorail is verantwoordelijk voor het spoor, niet de NS. Al JAREN. Zelfs mijn dochter leert dat al op de lagere school...

Deus Absurdia | 10-03-15 | 10:33

Kunnen we in plaats van waterschapsverkiezingen geen spoorwegverkiezingen houden?

Driewerf Hoezee | 10-03-15 | 10:27

@Basil Fawlty 10:11
.
Zo is het! Wanneer een overheid een BV of NV maakt van een staatsonderdeel, maar wel gewoon het bestuur blijft uitvoeren, enige aandeelhouder blijft en concurrentie onmogelijk maakt, dan is het natuurlijk defacto nog altijd een 100 procent staatsbedrijf. En dat is weer precies waarom het zo'n bende is.
.
Maar ja, dat is een wat ongemakkelijke waarheid voor rode rakkers als Quid... :-)

De Libertariër | 10-03-15 | 10:26

Bakito | 10-03-15 | 10:20

Je moet ook niet in een omgeving vol moslims gaan autorijden!

Koek Bakker | 10-03-15 | 10:26

@Basil Fawlty | 10-03-15 | 10:11
.
Zal best maar het probleem is dat het hoogste doel het maken van winst is en i.p.v. budgetneutraal het beste vervoer leveren. Als het maken van winst het hoogste doel is, moet je ook concurrentie toelaten.

Bytemaster | 10-03-15 | 10:25

En waarom komt het topic 'Universiteit van Amsterdam is een gevaar voor Wetenschap en Samenleving'?

Snackbar van Allah | 10-03-15 | 10:23

In een derde wereld land zijn ze beter georganiseerd....
Koek Bakker | 10-03-15 | 09:52
.
Als je dat gelooft, is iedere discussie onmogelijk.

Bytemaster | 10-03-15 | 10:22

Kan Teeven niet in de directie van NS opgenomen worden ?

Dolphi | 10-03-15 | 10:22

Koek Bakker | 10-03-15 | 10:17
Weet niet onder welke steen jij leeft, maar reizen met de trein is goed te doen. Agressie onder automobilisten is vele malen erger.

Bakito | 10-03-15 | 10:20

Koek Bakker | 10-03-15 | 10:17
Weet niet onder welke steen jij leeft, maar reizen met de trein is goed te doen. Agressie onder automobilisten is vele malen erger.

Bakito | 10-03-15 | 10:20

Dat ga je krijgen figuren die vol met dope, speed, en methyl rotzooi zitten; zijn zwaar gestoord en gaan meppen.
Om nog niet te spreken over tientallen jaren als deze figuren miljarden euro's gaan kosten omdat ze halve zombies of dement zijn geworden.

meneer Q | 10-03-15 | 10:19

Bakito | 10-03-15 | 10:13

Met de trein reizen - contradictio in terminis.

Als je thuis voor de deur in je auto gaat zitten zonder te gaan rijden krijg je ook geen ongeluk.

Koek Bakker | 10-03-15 | 10:17

Ik zeg het opnieuw aangezien het ongefundeerd in de tirade ontbreekt, zodat we nooit vergeten:

"De nationale spoorwegen stuurde conducteurs in hun eentje de nacht in. Om een beetje kosten te drukken. Dat beleid is meer debet aan de gehospitaliseerde conductrice dan de psychisch gestoorde man die de klappen uitdeelde. Immers, die laatste koos er niet voor ziek te zijn, de directie van de NS wel."

Feynman | 10-03-15 | 10:15

Honderden doden en duizenden gewonden in het het autoverkeer. Volgens mij kun je vooralsnog beter met de trein reizen.

Bakito | 10-03-15 | 10:13

Voordat we weer gaan zeuren over privatisering etc. De NS is geen privaat bedrijf. Ja het heeft NV achter de naam staan, belastingtechnisch handig, maar de staat is 100% eigenaar.
Dus als er broodnodige veranderingen moeten komen dan hoeft de Minister maar een vergadering bijelkaar te roepen om de boel te veranderen. Lekker makkelijk want er is maar 1 aandeelhouder.. de Nederlandse staat.

Basil Fawlty | 10-03-15 | 10:11

De NS is inmiddels de perfecte afspiegeling geworden van de Nederlandse bevolking; asociaal, opportunistisch en egoïstisch.

Xirdalan | 10-03-15 | 10:09

Noepje | 10-03-15 | 09:53

Onderhoud mag dan wel een Prorail taak zijn; als het mis gaat fatsoenlijk met je betalende klanten omgaan is toch echt een taak van NS. In de praktijk worden die helaas maar al te vaak gewoon in de kou gezet - letterlijk en figuurlijk.

Koek Bakker | 10-03-15 | 09:58

Las IS ipv NS. Merkte dat niet op.

61 | 10-03-15 | 09:57

'Achterstallig spooronderhoud' heeft niks met de NS te maken, meneer Quid. Evenals 'constante storingen', wat doorgaans infrastoringen zijn. Prorail en Keyrail: beheerders van de infrastructuur. NS en andere spoorwegondernemingen: gebruikers van de infrastructuur.

Noepje | 10-03-15 | 09:53

Ook triest: na ca 10 jaar dagelijks uitvallende treinen, begrijpt NS nog steeds niet (1) hoe je reizigers van informatie voorziet waar ze wat aan hebben, en (2) dat je vervangend vervoer in moet zetten.

In een derde wereld land zijn ze beter georganiseerd....

Koek Bakker | 10-03-15 | 09:52

De NS is net als kuNSt zonder NS.

kwark001 | 10-03-15 | 09:49

Ach, misschien is de toestand rondom NS wel een afspiegeling van de huidige maatschappij met al zijn verziekte normen en waarden?
Blijft kwalijk hoe de directie er mee om gaat natuurlijk, maar wie geeft dan wel het goede voorbeeld?

Killroy49 | 10-03-15 | 09:48

Don't blame the victim, MAAR communicatietraining voor de medewerkers zou ook helpen. We kennen allemaal de filmpjes van haudaine, arrogante, hufterige OV-medewerkers. Daarmee verdienen ze geen klappen, maar het deescaleert de situatie niet. Om nog maar niet te spreken van de stations BOAs.

filmmakert | 10-03-15 | 09:48

NS=Niet Slaan

fender06 | 10-03-15 | 09:47

Als je met de trein gaat weet je 1 ding zeker:

De kans dat je op je bestemming aankomt is zeer klein, en de kans dat je daar op tijd komt is nihil.

Gelukkig is op tijd komen helemaal niet belangrijk als je op weg bent naar Schiphol.

Koek Bakker | 10-03-15 | 09:47

Tja gewoon alles zelfstandig lang leven de VVD die bijna alle banen had in het begin ! even als in de zorg en ga zo maar door.

witchmaster | 10-03-15 | 09:46

Je maakt met dank aan de NS ook een lekkere positieve indruk op je collegas door zo vaak laat op je werk te verschijnen.

devil13 | 10-03-15 | 09:42

Dat krijg je als winst de belangrijkste drijfveer is en je als commercieel bedrijf geen concurrentie krijgt.

Bytemaster | 10-03-15 | 09:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken