Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL! GVB wil Oost/West-metrolijn bouwen

needoemaarnietlijn.jpgHoe weet je of de directeur van de Amsterdamse GVB compleet de grip op de realiteit is kwijtgeraakt? Als ze dingen gaat zeggen als "We weten nu hoe zo’n tunnel gegraven moet worden. Die kennis moeten we gebruiken." Jup. Alexandra van Huffelen, chef trams & bussen in Amsterdam, beweert zonder blikken of blozen dat men in Amsterdam nu weet hoe je een metrotunnel moet bouwen. Uhm. Nee. In Amsterdam weten ze net zo goed hoe ze een tunnel moeten bouwen als dat ze in Rotterdam weten hoe ze kampioen van de eredivisie moeten worden. 020 en tunnels bouwen is net zoiets als Mark Verheijen en declareren: ze doen het beiden veelvuldig, maar ze kunnen er geen klote van. Die Alexandra van Huffelen heeft een tunnel in haar hoofd, als ze denkt dat de Noord/Zuidlijn een megasucces was. Maar goed, het is zeker een tof idee om Amsterdam en Schiphol te verbinden met een Oost/Westlijn, maar het punt is dat men in Amsterdam helemaal niet weet hoe je zo'n tunnel moet bouwen. We hebben zeker vertrouwen in de arbeiders, maar niet in de gemeente en de GVB en wie er dan ook verantwoordelijk was voor de metrohel van de Noord/Zuidlijn. Zelfs deze lijn straks af is, mits er niet nog meer ruzie ontstaat tussen aannemers, blijven er de eerste drie jaar capaciteitsproblemen omdat een deel van het traject enkelspoor is. Als de Noord/Zuidlijn het bewijs is dat de GVB weet hoe ze metrotunnels moeten bouwen, is MH17 het bewijs dat het kabinet rapporten uit oorlogsgebieden op waarde weet te schatten. Het is best een leuke stad, dat Amsterdam. Het is alleen jammer dat het gerund wordt door Amsterdammers.

Reaguursels

Inloggen

Alexandra heeft best wel een beetje gelijk hoor. Het boren van de tunnels ging heel gesmeerd, het is alleen zo jammer dat de bouw van de stations 10 jaar vertraging heeft opgelopen en 2 miljard extra kost. Dus een Westlijn zonder stations zou nog best een optie zijn...

medusa324 | 17-02-15 | 21:36

LoL! Ja zij zijn knettergek. Alleen GVB, er waren toch bussen? Oh wacht ja!

Daar hebben jullie voor gepasseerd en Connexxion lacht zich suf. 5 Euries p.p. voor ritje leidseplein. Toeristen zat die hem nemen. * ka-ching * en het GVB huilt zich suf.

Ja ja maar wij hebben lijn 69! Nee muppets ook daar is de plank migeslagen. Ja een uur kaartje is goedkoper (2,90 euries) alleen binnen een uur ben je niet in de binnenstad. Behoorlijke omreis en overstappen.

Connexxion ziet het en lacht zich krom. Hoe kunnen we Schiphol meepakken? Ja eureka! Nog een tunnel!

Nee sukkel is niet haalbaar en het metro net is verouderd en zit op zijn max. capaciteit. Jullie zijn gewoon een beetje dom!

Vageling | 17-02-15 | 17:59

Wel jammer al die onkunde. De huidige, rijdende, metro is het openbaar vervoer succes van Amsterdam. Kostte een paar monumentale pandjes, maar dan heb je ook aankomen op het verwachte tijdstip. In Amsterdam! Een unieke prestatie.

van heinde en verre | 17-02-15 | 17:51

Overigens; onder station Weesperplein ligt al sinds de bouw van de Oostlijn een ruwbouw station voor de Westlijn. Kan idd zo door via water van de Stadhouderskade naar Leidse bosje...

Wallander | 17-02-15 | 17:04

Werd het maar gerund door Amsterdammers ipv import provincialen, linkse groen gekkies en krakers.

MiGi | 17-02-15 | 16:56

Het is best een leuke website, dat Geenstijl. Het is alleen jammer dat het gerund wordt door kneuzen als Johnny Quid.

flotser | 17-02-15 | 16:46

Ik ruik een mooi exportproduct. Misschien wil Athene het metro netwerk nog uitbreiden?

Maaiveld | 17-02-15 | 16:10

Hup, die 'neus' omhoog en vooral doorgaan! onderbroekenlol die vent zeg

Koenjooww | 17-02-15 | 16:03

Met achterafkennis zijn de meeste tunnels best wel succesvol. Zelfs de Haagse tramtunnel. De trams hebben geen last meer van kruisend verkeer en vice versa. Ze rijden vlot door en de ondergrondse stations zijn mooi. De parkeergarage die tussen straatniveau en de tramperrons is gebouwd, is verreweg de handigste garage van de hele binnenstad. Zonder de tramtunnel had Den Haag centrum niet de uitstraling gekregen die het nu heeft. En ja, het centrum van Den Haag is er de afgelopen 10-20 jaar enorm op vooruit gegaan.

De Noord-Zuidlijn zal na oplevering ook best een succes worden en een Noord-Westlijn is misschien best een welkome aanvulling op het OV in Amsterdam. Lijkt me een stuk zinvoller dan de A10-zuid onder de grond stoppen.

Voorburg | 17-02-15 | 15:25

Van Jole had alleen gelezen dat de treinen naar het oosten weer gaan rijden.

funkyd | 17-02-15 | 15:18

Oost/west-lijn is een prima idee.. Nu de uitvoering nog.

joe vago | 17-02-15 | 15:05

Wat een sneue eindconclusie: jammer dat het gerund door Amsterdammers wordt

A la snackbar | 17-02-15 | 14:48

Ik dacht dat er GHB stond....

Manymore_was_here | 17-02-15 | 14:19

er ligt toch al een lijntje tussen Adam en Schiphol? Een spoorlijntje. Oh wacht... NS. Tsja.

triasenergetica | 17-02-15 | 14:16

Het lijkt me beter om de noord/zuid door te trekken naar Purmerend
dat scheelt weer ern hoop fileleed en genereert misschien nog wat inkomsten zodat het verlies van afgelopen jaren wat beperkt kan worden.

Berthe | 17-02-15 | 14:12

Die GVB-mevrouw heeft gewoon gelijk dat ze zegt dat ze de techniek nu beter onder de knie hebben. Sinds de reorganisatie en de vorming van de Dienst Metro in 2011 is men gewoon goed in control en zijn er nauwelijks noemenswaardige incidenten geweest.

En een Oost-Westmetrolijn is gewoon een ontzettend strak plan, alleen niet voor mensen die nul ambitie hebben.

wapster | 17-02-15 | 14:09

'gerund door Amsterdammers'... ik het eerlijk gezegd geen idee waar mutsje van Huffelen oorspronkelijk vandaan komt, maar tot een jaar geleden was ze wethouder in Rotterdam, portefeuille duurzaamheid meen ik, namens D66 (pvda opmerkingen kunnen dus ook van tafel).

De beste manier om een dergelijke verbinding te maken, als je 'm toch zo graag wil, is een trace te verzinnen door wijken die toch aan vernieuwing toe zijn en met een simpel cut & cover een bak uit te graven. Goedkoper, makkelijker, ondieper dus geen gezeik met grondwater... Ja, er zijn partijen in de markt (bouwers, dus niet 'we' als bestuurders) die weten hoe je zo'n tunnel kan boren, maar als die een prijs neerleggen die ook maar een beetje in de buurt komt van de realiteit wordt het project politiek afgeschoten wegens te duur.

Caveman48 | 17-02-15 | 13:59

Ik denk niet dat ook maar iemand enig idee heeft van de complexiteit van het bouwen van de Noord-Zuidlijn, anders was het borreltafelgelul hierboven wel wat minder.

wapster | 17-02-15 | 13:48

De Haagse tramtunnel.
Verzakkende huizen, lekkages. Een bouwpput die jaren heeft opengelegen.

En waarom? Waarom moet een tram perse onder de grond? Wat is het verschil tussen een roltrap omlaag of een roltrap omhoog? Gewoon de tram op 4 meter hoogte zetten (brandweer moet eronderdoor kunnen en je maakt een brandweertram!). Veeeeel makkelijker. Herriekokertje eromheen. Klaar.

kloopindeslootjijook | 17-02-15 | 13:27

Goeie zaak. Ik hou van mensen die groot denken. In China zou zo'n beslissing in één week genomen zijn en zou zo'n verbinding er een half jaar later zijn. En zo moeten wij ook eens aan het werk gaan. Dat eeuwige consensus gelul hier altijd.

Bigi Bana Boy | 17-02-15 | 13:26

McMarx | 17-02-15 | 12:48

Dat is een illusie, allemaal in naam van de efficiëntie, zo min mogelijk treinen, dan lijkt het net of het druk is. Heb je wel eens lijn 51 genomen, is dan 1 treinstel en prop vol. Vaak wacht je een eeuwigheid op centraal station op een metro. In andere steden, zoals London/Berlijn/Parijs komen ze om de paar minuten, in Amsterdam wacht je zo een kwartiertje.

Biasmania | 17-02-15 | 13:23

In de jaren '70 is de huidige tunnel van de oostlijn er ook doorgedrukt (bedankt PvdA) ten koste van het moeten herbouwen van veel woningen. Toendertijd vroeg men zich af welke imbeciel het in z'n hersens had gehaald om een tunnel tussen CS en Amstel aan te leggen terwijl er al een prima spoorverbinding lag. EEn zijtak naar Gaasperplas en Amsterdam had heel veel geld bespaard. Nu 40-50 jaar later komt het oude plan waar de oostlijn onderdeel van was als een duveltje uit een doosje weer tevoorschijn...
Ga nu eerst eens kijken of je in Noord de boel naar Purmerend, Zaandam en Nick & Simon kunt doortrekken en leg aan de west en zuidkant wat extra railtjesneer tbv ProRail/NS zodat Schiphol ook nog beter dan nu het geval is (als NS rijdt tenminste en ProRail de PC heeft aangezet)bereikt kan worden.
Daar hoor je die prestigejagers in 020 niet over. Het PvdA virus is nog steeds niet uitgeroeid...

Brulboei_61SB | 17-02-15 | 13:20

Amsterdam wordt voornamelijk gerund door wannabe Amsterdammers. Van die bakfiets types die daar ooit vanuit de provincie terecht zijn gekomen. Je kent ze wel, met hun 'bakkertje', hun 'groentenmannetje' en hun heeeeeerlijke deli winkeltjes.

Paininthebutt | 17-02-15 | 13:19

de echte experts in tunnelbouw zitten bij de Hamas

wlodek | 17-02-15 | 13:14

Groot denken en groot falen.

BrutusBosch | 17-02-15 | 13:12

Toeristen via de Oost-West lijn de stad in brengen is fantastisch plan! Vanaf Schiphol, via het schitterende Osdorp naar het centrum en als ze even te lang blijven zitten komen ze in het pittoreske Oost/IJburg. Scheelt vast al snel wat van die kansloze armoedzaaiers die alleen maar deze kant op komen om te blowen en vrouwenhandel te stimuleren.

papi chulo | 17-02-15 | 13:12

@Bakito
Laat niets je tegenhouden. Span je paard en verdwijn richting horizon. Tip: oosten en ver.

RoBD=Skullfucker | 17-02-15 | 13:11

Gezeur altijd over de kosten, komt gewoon omdat ze te optimistisch waren en er toch wel gezeur komt, of zoiets. Topvrouw van witteveen+Bos over de kostenoverschrijding, vanaf minuut 43. www.bnr.nl/?service=player&type=fr...

vliegend rotje | 17-02-15 | 13:09

Ff dat ik het goed begrijp:
Zuiderzeelijn kan niet, te duur, 4 miljard, hoewel dit noord-nederland jarenlang beloofd is ivm baten aardgas.

Nieuwe tunnel in Adam kan wel, ongeacht de kosten en de mega mislukkingen tot dusverre.

Maar reële vergoeding schade aardbevingen kan weer niet.

Geen wonder dat het noorden in toenemende mate kotst van de randsteedse arrogantie. Je zou bijna hopen dat er binnenkort een aantal aardgas installaties de lucht in gaan.

RoBD=Skullfucker | 17-02-15 | 13:08

Goed punt, laten we ons weer net als vroeger met paard en wagen verplaatsen. Vooruitgang c.q. metro is zo Amerikaans. Moeten we niet willen als belastingbetalers.

Bakito | 17-02-15 | 13:08

Geef mij lijn 14 maar :)

Obainmarie | 17-02-15 | 13:08

Waarom overwegen ze de grachten niet te gebruiken voor (high-speed) verbindingen? Eerst al die woonarken eruit lichten en dan gewoon met heel snelle bootjes custom made vervoer aanbieden. Via het grachtenstelsel kun je veel dichter bij de plaats van bestemming komen en de kosten van deze oplossing lijkt me (ook op lange termijn) stukken goedkoper.

crk | 17-02-15 | 12:55

We hebben anders mollen genoeg in Amsterdam. Ik vind het een goed plan die Oost West lijn en trek ook maar door naar Zandvoort.

Simon_GS | 17-02-15 | 12:51

Ze kunnen beter een muur in de stad bouwen om de moslim mannen niet teveel met vrouwen en andersdenkenden te confronteren.

funkyd | 17-02-15 | 12:50

goed idee eigenlijk: ik wil toch dichter bij mijn werk komen wonen dus doe mij eauk gelijk een appartementje daaro beneden ... met uitzicht op een appeltjesgroene weide en in de verte een piepklein circusje ...

he jottum ... nu al zin an!

Centauri3 | 17-02-15 | 12:50

@Biasmania | 17-02-15 | 12:43
Metro in Amsterdam wordt nauwelijks gebruikt.
?
Die willekeurige keren dat ik er in zat, zag het er zwart van de mensen.

Rest In Privacy | 17-02-15 | 12:48

Amsterdam, Parijs in het klein. Zonde van al die lui die er wonen, in potentie kan het best wel wat zijn.

Ares | 17-02-15 | 12:48

Nederlandse hobby... onrendabele projecten...
HSL-lijn
Betuwe-lijn
Noord/Zuid-lijn
De Blauwe Stad
...

kibambam | 17-02-15 | 12:47

Dan zetten we toch gewoon de gaskraan een stukje verder open in Groningen. Dan is het financieel gat ook weer gedicht.

Pinocchio | 17-02-15 | 12:43

Die metro in Amsterdam wordt nauwelijks gebruikt en rijdt daardoor bijna niet. Gaat dus helemaal nergens over om nog meer spoor neer te leggen.

Biasmania | 17-02-15 | 12:43

@Prof. Prutser | 17-02-15 | 12:31
Stalin had niet veel last bij het aanbesteden van zijn metroprojecten.

Rest In Privacy | 17-02-15 | 12:39

Tijdens een parlementaire enquête over hoe bouwkosten zo op konden lopen heeft er ooit een Deense Professor gezeten die keurig uitlegde dat de hoofdaannemer het "incentive" moet hebben goedkoop en kwalitatief te bouwen.

Het was daarna dat de gemeente Amsterdam, net zoals haar voorganger Den Haag, die het bouwrisico overnam om de kosten te drukken. Je betaalt dan feitelijk een aannemer om een poging te doen, waarbij je hem ook nog eens verzekerd van extra omzet als die poging faalt.

Geniaal ook dat het overnemen van een risico, door de gemeente als pure besparing wordt weg geboekt. Je ziet niet een voorziening ontstaan om het risico mee te schatten, laat staan af te dekken.

Vanuit dat overgenomen bouwrisico wordt de aannemer ook gemotiveerd het spel mee te spelen van lage initiële ramingen om de kogel door de kerk te krijgen, om daarna in discussie te gaan wat het echt moet kosten tijdens de bouw. Anders ben je in de aanbestedingsprocedure geen winnaar, als het al zover komt.

Gemiddeld bouwde de overheid tegen het dubbele van de prijs waar de gekozen bestuurders mee hadden ingestemd. Zou je aanbesteden tegen werkend product, waar pas betaald, cq gehuurd wordt als het af is, had je deze ellende vooraf al ingezien. Dan krijg je namelijk de huidige rekening achteraf als offerte.

Dat er een minimaal een miljard weggepist is maak ik me nog geeneens het meeste druk om. Meer dat we in een systeem van tunnelvisie zitten, waar de miljarden door een pijpleiding heen richting een zwart gat worden geperst. Letterlijk en figuurlijk.

Feynman | 17-02-15 | 12:35

Sterk stukje Quid. Bijna duizelingwekkend dat dergelijke competentieloze totaal ongeschikte bestuurders in eerste instantie dergelijke posities mogen bekleden om faal na faal de ruimte krijgen (en nog durven te pakken) om te volharden in achterlijkheid. Is van eenzelfde stupiditeit als een Schoevers meisje vers uit dr hockey camp tentje minister van Defensie maken. Als een autistische puber in een Ferrari laten en rijden en dan raar opkijken als ie em in de vangrail parkeert. Als de keuze om je oudste, doch mentaal meest gemankeerde zoon troonopvolger te maken omdat dat nou eenmaal zo hoort en dan raar opkijken als ie zichzelf, je familie en het complete land keer op keer voor lul zet.

vaas klaak | 17-02-15 | 12:34

Hoe weet je of de directeur van de 020 GVB compleet de grip op realiteit is kwijtgeraakt ?????? Ze is van D66...

vhKarelkruizenruiker | 17-02-15 | 12:33

05 mei 2010 | gemeente rotterdam | nieuwsbericht

Alexandra van Huffelen (42) wordt door D66 Rotterdam voorgedragen voor de portefeuille Duurzaamheid, Binnenstad, Buitenruimte en Groen.

Deze doos is na de carrière hierboven "benoemd" tot directeur. Komt uit d66 gelederen. Is "benoemd" kort nadat d66 in Amsterdam de macht greep. Als een soort kabouter plop neergezet.Pakt rond de € 230.000,-

AnalBraunenschweiger | 17-02-15 | 12:31

Het punt is dat de Nederlandse overheid voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Het graven van die tunnels hoeft helemaal geen probleem te zijn, als je ze maar diep genoeg in de grond plempt. Ga 'ns kijken in St. Petersburg. Prima metro systeem. En net zoals Amsterdam gebouwd in een moeras. Het diepste station ligt daar op 86 meter onder de grond en problemen met verzakkingen van gebouwen kennen ze niet. Het is misschien voor de aanbesteding initieel wat duurder om op die diepte te gaan graven. Maar dat weegt niet op tegen de enorme kostenpost die is ontstaan omdat de N-Z lijn niet diep genoeg ligt.

Prof. Prutser | 17-02-15 | 12:31

de Noord/Zuidlijn kan straks ook niet rijden ..
Door al dat getril is dat funest voor de geel-gedriehoekte drillbrilworm. [ie bedreigde diersoort]

Centauri3 | 17-02-15 | 12:31

Een Oost-West verbinding in Amsterdam is op zich niet bepaald een gek plan om het centrum bereikbaar te houden en de capaciteit omhoog te krijgen. Er is daarnaast ook de ruimte voor zo'n operatie, tot Surinameplein kan het prima bovengronds binnen de huidige voorzieningen voor Traim 1, onder het Leidsebosje is er ruimte voor metrostation zonder dat allemaal mensen hun huis uit moeten en bij het Weesperplein zijn er al voorzieningen voor een extra perron. Misschien vandaar doortrekken tot Muiderpoort.

In theorie is het allemaal heel leuk en goed, in de praktijk zitten we helaas inderdaad met de GVB opgescheept. (i.imgur.com/lja2i5W.png dit is ook nog wel een leuk kaartje)

Pepin | 17-02-15 | 12:29

Amsterdam wordt niet gerund door Amsterdammers maar door luchtfietsers uit provinciedorpen die lid zijn van een politieke partij. In Sappemeer werden ze veel gepest.

Piet Karbiet | 17-02-15 | 12:29

Deelder zei het al: in Rotterdam wordt het geld verdiend en in 020 met bakken tegelijk over de balk getieft.

En die van Huppelkutten ziet er uit als een omhooggevallen putdeksel. Wethouder én directeur GVB... in 020 hebbie daar kennelijk de tijd voor.

Grijskijkert | 17-02-15 | 12:28

Ik snap de scepsis na het geemmer met de Noord-zuidlijn, maar persoonlijk denk ik dat Amsterdam inderdaad een Oost-westlijn nodig heeft. Om nu met het OV van Bos en Lommer naarde Watergraafsmeer te reizen kost je meer dan 3 kwartier.

En ja het zal lang duren maar het is ook de bedoeling dam Amsterdam nog heel wat jaartjes meekan en nog lang niet uitgegroeid is.

pili-pili | 17-02-15 | 12:28

Het mens is echt knettergek.
Sorry, het drama Noord-Zuidlijn, met alle ellende en schade van dien is nog niet achter de rug of tuttebel komt met een ander zinloos, roemloos en onnodig project.
Alsof er dagelijks om de 5 minuten een volle metro richting Schiphol moet.
Wat is er mis met een trein die elke 10 minuten rijdt?

mallekater | 17-02-15 | 12:28

Gelukkig heeft meneer Quid meer verstand van stukjes typen.
De Noordzuidlijn is sinds 2009 goed onder controle. De verwijzing naar de Oostlijnmislukkingen moet wel vergezeld gaan van de toevoeging dat dat project daarna bij de dienst Noordzuidlijn is ondergebracht en dat het toe goed ging. De verwijzing naar de aannemersruzie moet wel vergezeld gaan van de toevoeging dat dat zich 10 jaar geleden heeft afgespeeld.
Ja, de Noordzuidlijn liep helemaal fout, maar Amsterdam heeft daarvan geleerd. Het is inderdaad zinnig om die kennis NU in te zetten en het niet weg te laten vloeien. Over 10 jaar een Oost-Westlijn bouwen betekent namelijk weer van voor af aan beginnen en het wiel opnieuw uitvinden. Er is nu kennis en momentum. Maak er nuttig gebruik van zou ik zeggen.

triololo | 17-02-15 | 12:26

Aaahhh, ja, de Noord/Zuidlijn. Dat gedrocht waaraan ELKE Nederlander meebetaalt, zelfs al kom je van z'n levensdagen niet in Amsterdam, laat staan dat je gebruik maakt van de tram aldaar. Dat ding wat al in 2011 moest rijden, maar nu misschien ooit een keer in 2018. Wat 1,5 miljard mocht kosten, maar nu al 3,2 miljard kost hopelijk, en wat wel afgemaakt MOET worden, omdat de stad Amsterdom (pun intended) anders 1 miljard aan de rest van Nederland moet terugbetalen en dan dus failliet gaat. En dat ding vindt deze tut dus goed om aan te halen als voorbeeld. Maar ja, dat is dan ook weer een bestuurder uit de stad waar het gebruikelijk is dat baasjes van sociale woningbouwverenigingen rondgereden worden in Maserati's.

Mr Dixit | 17-02-15 | 12:25

Is het niet erg handig als je de ene metro de ene kant op kan nemen, en aan de andere kant van het spoor de metro naar de andere kant? Althans, zo werkt het in London, Rotterdam, Parijs, New York, St. Petersburg en Barcelona. En dan komen ze met een enkelspoors traject? * Proest*

bello | 17-02-15 | 12:20

Ik ben maar een kneus hoor, maar wat is de toegevoegde waarde hiervan boven de trein en A10/A4? Het verzorgingsgebied wat een metrostation steeds bestijkt is vrij klein en eindigt bij CS (niemand blijft zitten tot IJburg).

TheseDays00 | 17-02-15 | 12:20

@Feynman | 17-02-15 | 12:13
Wilde het net zeggen over de tramtunnel. 1250 meter ellende dat ons Hagenezen veel geld en overlast bezorgd heeft.
En nog steeds blijkt de tramtunnel geen slim idee geweest te zijn. Bij onderhoud aan de houten perrons (WTF!) wordt het ding gewoon weken dichtgegooid. Wie verzint zulke dingen?!

Dhr. de Wit | 17-02-15 | 12:20

Er rijden toch al trams die kant op?

Osdorpertje | 17-02-15 | 12:20

Als we toch tunnelbouwkennis gaan aanstippen, pak dan meteen ook even het N35 Combiplan Nijverdal mee. Daar herhaalt zich de geschiedenis van de tunnels van de A73-zuidtraject.
Deze tunnel zou ook in 2014 opengesteld worden maar is vanwege softwareproblemen uitgesteld...zonder einddatum.
(www.tunnelplan.nl)

Danko | 17-02-15 | 12:15

Wist ik niet eens van dat enkelspoor. Hoe achterlijk kun je zijn als vervoerbedrijf? En dan gewoon aan een tweede project beginnen. Kan niet anders of er moeten behoorlijk wat PvdA'ers en vriendjes betrokken bij zijn, want dit kan alleen maar verzonnen worden door mensen die geen idee hebben van de werkelijkheid.

Dhr. de Wit | 17-02-15 | 12:13

Ze weten hoe het niet moet, maar dat betekent nog niet dat men nu weet hoe het wel moet. Belastingbetaler is weer de lul.

Dutch_Holland | 17-02-15 | 12:13

De Noord-Zuidlijn was helemaal niet de eerste tunnel waar geleerd van kan worden. De Haagse Tramtunnel was financieel en technisch een vergelijkbare malaise, waarvan het naastgelegen Mokum iedere fout zorgvuldig gereproduceerd heeft, om daarna haar creativiteit aan te wenden voor een reeks nieuwe malversaties.

Feynman | 17-02-15 | 12:13

typische tunnelvisie

roze_bril | 17-02-15 | 12:12

Stel een Rotterdamsch consortium aan om die tussels te bouwen. Metrolijnen in Rotterdam zijn dubbeslpoor en doen het gewoon.

Vogelbeest | 17-02-15 | 12:11

Ze zouden VanBukkem moeten vragen. Die weet alles van tunnels graven.

Rest In Privacy | 17-02-15 | 12:10

De verwachting is dat in 2043 de eerste passagier met de metro van IJburg naar Schiphol kan.

__dictatuur | 17-02-15 | 12:09

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino