Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pro Rail snapt geen fuck van eigen blunder

wenmaaraanditbeeld.jpg"Huh. Eerst reden de treinen, toen reden de treinen niet meer", aldus een incompetente leidinggevende van ProRail. "Ik snap er geen reet van. Hoe kan dit nou? Nou ja, fuck dat. Laat dan maar, ook. We kijken wel of het verder een beetje blijft lopen. Op hoop van zegen! Ze weten het niet meer, bij ProRail. Hoe die gigantische storing van vorige week veroorzaakt is. Wij hebben wel een vermoeden. Zo loopt het merendeel van het veiligheidssysteem bij rode seinen nog op een techniek die in de jaren '50 van de vorige eeuw is ontwikkeld, terwijl een kwart van de seinen al loopt op een systeem uit de jaren '60. Als dat het ontwikkelingsniveau is van het essentiële beveiligingssysteem, dan vrezen wij voor de software die gebruikt wordt voor wissels. Waarschijnlijk nog geprogrammeerd door de nazi's tijdens de bezetting, als extra bedankje voor de jodentransporten. Vorige week waren het ernstige vertragingen, maar de volgende keer veroorzaken de problemen bij ProRail een ernstig ongeluk. En ProRail kan dat niet ontkrachten, want ze snappen zelf geen fuck van hun eigen schizofrene systemenspaghetti. Alsof je een demente bejaarde vraagt uit te leggen hoe een datacenter van Google exact werkt. ProRail is wat je krijgt als je tien chimpanzees laat spelen met een modeltreinbaan en het resultaat gebruikt als blauwdruk voor je spoornetwerk. Als je zeker van aankomst wilt zijn, vermijd dan de trein.

Reaguursels

Inloggen

Stanknecht | 09-02-15 | 14:39,
Das ook zo naar met outsourcing. Wanneer ict een geldelijke boost nodig heeft latat ict toch even via een backdoor welgeteld 1 wagon tussen den helder en rotterdam stil leggen?. En dan gaat de mobiel piepen bij ict.. Oftewel Kassa!

Psychopatenaantroer! | 09-02-15 | 15:24

@Bakito | 09-02-15 | 10:10,
Nouja.. Ik denk zelf failliet voor 99%. Maar voor de overige 1% is deze facistische kapitalisme letterlijk gouden tijden.

Psychopatenaantroer! | 09-02-15 | 15:20

Of zou dit zelfverwonding zijn van Prorail. Een kinderachtige schreeuw om meer geld uit de roofpot genaamd belasting?

Psychopatenaantroer! | 09-02-15 | 15:17

-weggejorist-

Stanknecht | 09-02-15 | 14:39

-weggejorist-

Stanknecht | 09-02-15 | 14:36

Grappig, dit was mijn reactie vorige week over bijna hetzelfde topic vorige week bij Tweakers:

Een van de problemen met het Nederlandse spoorwegen netwerk is dat er 4 verschillende ATB (Automatische Trein Beveiligingssysteem) systemen werkzaam zijn op het spoornetwerk. Een ATB systeem moet een mogelijke botsing tussen 2 treinen voorkomen. Er bestaan verschillende generaties van het ATB systeem en om het nog leuker te maken is er ook nog een 'overkoepelend' Europeesch 'ATB systeem' dat ook nog op sommige delen van het netwerk werkzaam is.

Dit is een nachtmerrie om te managen, dit werkt fouten in de hand en het onderhoud van al deze systemen is een complexe aangelegenheid. Enerzijds hebben we een van de meest druk bezette spoor netwerk in de wereld, maar anderzijds is de beveiliging onnodig complex en ondermaats, en mogelijk is het spoornetwerk nu niet op z'n efficients te gebruiken vanwege de verschillende ATB systemen die erop werkzaam zijn.

We hebben in Nederland af en toe unieke problemen met het spoor netwerk. In andere landen zullen er ook problemen zijn, maar als bijvoorbeeld het weer sterk verandert hebben we vaak een probleem op het spoor of wordt de dienstregeling aangepast.

Het lijkt erop of Prorail of de 'NS' zich het extra moeilijk wil maken om het netwerk te managen, zolang dit soort halfslachtige 'oplossingen' op het spoornetwerk aanwezig zijn, zullen we helaas nog vaker dit soort uitval meemaken.

JJ_PP | 09-02-15 | 14:33

Zie hier de keiharde waarheid als Brussel en het geld zich gaat bemoeien met iets wat al vele 10-tallen jaren goed werkte, je ziet het in alle takkeen van sport waar dit gebezigd is zoals energie,zorg en OV het wordt erg duur en werkt uiteindelijk voor geen meter meer. De mensen die ze inhuren hebben geen binding met het produkt en het zal ze dus de reet roesten of het werkt of niet ze doen hun ding en zijn weer weg.En de grijze massa geeft nu de NS de schuld van een ProRail fail omdat ze simpelweg niet begrijpen dat ProRail bepaald wie op een stukje spoor rijdt of niet, en als je al niet snapt dat een trein of bestuurder/conducteur niet op 2 plekken tegelijk kan zijn houdt het op.Als hij niet van A naar B kan komen zal ie zeker nooit in C komen. tis net domino day gaat het eerste stukje is de boot aan

Umberto die trotzoni | 09-02-15 | 14:05

ProRail heeft het afgelopen jaar vrijwel alle ouderwetse relais vervangen. Dit dit filmpje bijvoorbeeld.
www.youtube.com/watch?v=At98ForaKgk

De oude relais waren van net na de oorlog.
De complexiteit zit vooral in de ICT. Ik kan mij niet voorstellen dat ProRail niet kan achterhalen wat er precies is misgegaan in hun datacenter. Het lijkt meer op informatie achterhouden.

Spotje | 09-02-15 | 13:59

Inside info maakt duidelijk dat het gaat om een ouderwetse ICT fail. Zodra er een kleine disruptie is in de normale dienstregeling (vaak vanwege achterstallig materieelonderhoud - dat wel) is het NS systeem niet in staat zijn personeel op de juiste plek te krijgen. Praktisch gezegd: als er ook maar iets misgaat weet geen machinist of conducteur where the hell die trein heen moet, laat staan hij/zij zelf. Dan sneeuwbaleffect.

E.L.O. Quent | 09-02-15 | 13:37

Eerst de boel kapotsaneren omdat het winstgevend moet worden. Na een paar generaties bonusinnende managers die allemaal hun % besparing erdoor drukken waardoor het onderhoud dermate achterloopt dat het niet meer te fixen is de schuld bij de NS en Prorail leggen. Briljant.

Wie is de klos? Jan Lul met de Pet.
Gaat in de zorg ook zo straks. Vrees voor je oude dag.

kloopindeslootjijook | 09-02-15 | 13:15

Voeg het stukje Prorail nu toch terug in de NS, zet er weer een ingenieur aan het hoofd in plaats van een manager en laat de NS zijn ding doen. Binnen één jaar zal er al een significante verbetering merkbaar zijn!

De samenwerking van de treinenloop en van de infrastructuur is als die van een analoge klok. Wanneer je ook maar het kleinste tandwiel uit de klok weg neemt, of je propt er één tussen, dan loopt de klok niet meer op tijd of helemaal niet.

Een oud directeur verteld reeds in 2001:

www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/articl...

PieterC | 09-02-15 | 13:03

Vreemd bericht in de Televaag. Het was vorige week maandag al bekend waar de oorzaak van de storing lag en dat is in de dagen daarna ook in de media gekomen. En wat de beveiliging betreft: ja, dat loopt voor het grootste deel nog steeds op relais. Die zijn namelijk betrouwbaar en fail-safe. Wel zo handig als je de veiligheid wil garanderen. De software stuurt ze slechts aan. En Quid: het is altijd lekker bashen als je geen kennis van zaken hebt hè? :-P

Dafman | 09-02-15 | 12:49

@captainobvious | 09-02-15 | 11:07
Je haalt me de woorden uit de mond!
Heb een tijdje IT bij de roverheid gedaan, omringd door "geleerde" academici en doktersen enzo.
De ene helft weet niet waar ze het over hebben en de andere helft praat ze na.

Er worden systemen ontworpen door mensen die veel boekjes en artikelen gelezen hebben over IT maar thuis de helpdesk van hun provider moeten bellen voor het wifi wachtwoord. Mensen die nog nooit een byte van dichtbij hebben gezien maar wel verantwoordelijk zijn voor de hele duivelse bende.

Bijna geen enkele goede ITer die ik ken wil in dienst bij de (semi-)overheid werken, het salaris is gewoon veel te laag, plus al het ambtelijk gezeik er omheen is dodelijk vermoeiend.
En daarom wordt het nooit wat met IT en overheid.

Dhr. de Wit | 09-02-15 | 12:43

Ach ja, de trein .
Er was een tijd dat ik die luxe nog kon betalen maar tegenwoordig moet ik dan maar met de auto .

Castor12 | 09-02-15 | 12:34

Probleem in de automatisering is hetzelfde als in het bedrijfsleven. Het moet allemaal groter groter en centraal vooral centraal vanuit een punt regelen.
Geeft enorm veel extra kosten en single point of failure. En vooral niemand meer die het hele plaatje kan overzien. Als er toch iemand is die het probleem signaleert wordt hij / zij als eenling uitgelachen.

Olieboer | 09-02-15 | 12:30

Even een mailtje sturen naar Ivo de Clown.
Eens kijken hoe hij uitlegt hoe Google's datacenters precies werken. Dan voor de top, Quid.

McPhart | 09-02-15 | 11:41

@de Voorzittert | 09-02-15 | 10:34
Hoe moet ik dat weten?

rara | 09-02-15 | 11:29

AmateurRail is het beste wat ik ervan kan maken
Den Meester | 09-02-15 | 10:51

ContRail.
Kan ook.

Ars Vivendi | 09-02-15 | 11:22

OV is veel te veel uitbesteed en weg-gemarktwerkingt. Niet een reizende burger maar de aandeelhouders staan centraal. Hup, nationaliseren die boel. Dan kun je een minister erop aanspreken en verantwoordelijk stellen.

Driewerf Hoezee | 09-02-15 | 11:20

@Expert Homo | 09-02-15 | 10:58
In regel 8 t/m 10 gaat het over atb en atb ng. Ik ben ermee bekend dat dit het "veiligheidssysteem" betreft. De storing in Utrecht had, zoals uit de summiere info blijkt, iets te maken met de bediening van seinen en wissels.
Ach ja, ze hadden het bij de NX tableaus moeten houden..
Toch blijf ik erbij dat veel blunders bij het spoor voorkomen hadden kunnen worden. Ik noem nog maar Schiedam/Nieuwland, waar elke dag een kunststukje werd uitgehaald op een traject waar nog geen atb was geïnstalleerd. Korter terug Stavoren.
Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn, om te zien dat zoiets een keer fout gaat.

hotnot | 09-02-15 | 11:20

7,62x39 | 09-02-15 | 11:05
Ik was van mening dat u de ironie begreep van mijn vraag of u antisemiet bent. Ten tweede heb ik geen aanstoot genomen tegen een 'grappig bedoelde toespeling op de sjoah'. Vroeg mij alleen af waarom Joden en Nazi's erbij gehaald moesten worden. U bent snel met conclusies, iets te snel.

No Money No Rights | 09-02-15 | 11:19

captainobvious | 09-02-15 | 11:07
Sympathiek plan. Maar, waren het niet vroeger altijd ingenieurs die de spoorwegen leidden?

Diotima | 09-02-15 | 11:15

Al die zogenaamde managers die drs in de bedrijfskunde zijn eruit trappen en er een paar deskundige Ir's Informatica en Electrotechniek neerzetten evt. aangevuld met een loslopende civiel Ir.

Brulboei_61SB | 09-02-15 | 11:15

Wat nu gebeurt bij het spoor is simpelweg het gevolg van heel veel mensen die absoluut nul verstand hebben van treinen, en nog minder verstand van techniek.
Veel praten en geen ene klote doen. Zet iemand aan de top die er wel verstand van heeft, desnoods iemand die nu op de werkvloer zit, maar in godsnaam, niet iemand met HBO of nog enger, een universitaire opleiding. Wedden dat binnen een jaar de grootste problemen op te lossen zijn?

captainobvious | 09-02-15 | 11:07

No Money No Rights | 09-02-15 | 11:03
Het is niet antisemitisch om geen aanstoot te nemen aan een grappig bedoelde toespeling op de sjoah. Daar wel aanstoot aan nemen is daarentegen wat overgevoelig.

7,62x39 | 09-02-15 | 11:05

No Money No Rights | 09-02-15 | 10:58

Dan zit er vast een hulpklaas van Joris achter de knoppen...

eerstneukendanpraten | 09-02-15 | 11:05

*voor

b-ry | 09-02-15 | 11:05

Ik probeer net bij mijn eindbestemming *kuchdenhelderkuch* te komen maar er is weer een seinstoring. Op een enkel spoor.. Bus zonder aangegeven bestemming en ontbrekende chauffeur (om me daarover te informeren) brengt me een station terug.
Ik ga weer naar huis.
Ah en de conducteur roept net om dat hij zijn sleutels kwijt is. Wat is dit boor dag?!

b-ry | 09-02-15 | 11:05

Nogmaals: Het zou mij niet verbazen als dit het werk van hackers blijkt te zijn. Want zeg nou zelf: Alles doet het inmiddels weer, maar nog weten ze niet wat de oorzaak niet? Beetje vreemd toch?

VanBukkem | 09-02-15 | 11:04

Denk ook niet dat u antisemiet bent te oordelen naar uw gevoel voor humor.

No Money No Rights | 09-02-15 | 11:03

Wat een zwakke post, bovendien gebaseerd op een zwak Telegraaf-artikel.

Matigheid | 09-02-15 | 11:02

No Money No Rights | 09-02-15 | 10:52
Haha, nee.

7,62x39 | 09-02-15 | 11:00

Ik snap soms ook iets niet... De koran enzo. Maar da's een ander verhaal.
Frikandel_met_mayo | 09-02-15 | 10:12
Waarom -weggejorist-?

No Money No Rights | 09-02-15 | 10:58

Techniek uit de jaren 50! Onderhoud? Bijna niet. Capaciteit? Lachwekkend. Prijs? Alsof u per limousine rijdt. Het blijft natuurlijk wél Nederland, he.

Adversary | 09-02-15 | 10:58

@hotnot | 09-02-15
Dat gaat over de (inmiddels sterk verouderde) ATB. Dat stuurt geen seinen of wissels aan.

Het is niet mogelijk om ongelukken te voorkomen door te kiezen voor bepaalde treinen bij conflicten. Conflicten zullen er altijd zijn en van geen trein is 100% te garanderen dat die altijd voor rood stopt.

Expert Homo | 09-02-15 | 10:58

Hahaha. Rij al jaren slechts auto en motor en binnen de stad vrijwel alleen met de fiets. Dat zouden meer mensen moeten doen!

Pi Mol | 09-02-15 | 10:57

wakkere_nederlander | 09-02-15 | 10:34
Valt mee hoor, meer van een psychische aandoening.

nuckin*futs | 09-02-15 | 10:56

Door de onkunde van prorail en NS staat er elke dag ook weer vele honderden kilometers file. En net als met de file wordt vertraging op zo'n manier gemeten dat het allemaal nog geen 10% weergeeft van wat er nou echt stil staat.

Martinspire | 09-02-15 | 10:54

Waarom moet de topgraaier bij Pro-Rail dan 207.000 euro ontvangen als hij niks weet?

Willem van Rood | 09-02-15 | 10:53

Tja, vroeger ging het bedienen van de wissels en seinen met zo'n ding:
www.nicospilt.com/scans/nx-tableau_ein... (eindhoven)

De daarmee aangestuurde elektronische relais in schakelkasten bij het station worden nu nog steeds gebruikt. Die hebben immers bewezen zo goed als 100% betrouwbaar te zijn. Dus welk computersysteem je er ook op aansluit, fouten in dat systeem kunnen nooit tot ongelukken leiden. Alleen nu was er ineens iets met de stroomvoorziening daar, of zo. Heeft wellicht iets te maken met de werkzaamheden aan het hele station Utrecht en/of de nieuwe verkeersdienstleiderspost die daar tegelijkertijd wordt gebouwd.

Expert Homo | 09-02-15 | 10:53

7,62x39 | 09-02-15 | 10:47
Bent u antisemiet?

No Money No Rights | 09-02-15 | 10:52

@--sql error-- | 09-02-15 | 10:11
Niet waar, prorail beheert en ontwikkeld de belangrijke systemen helemaal zelf. Daar komt geen extern bedrijf aan te pas (die mogen wel andere projecten doen, vooral ook omdat ze momenteel geen mensen mogen inhuren), maar alles wat faalt komt door prorail zelf.

Martinspire | 09-02-15 | 10:51

AmateurRail is het beste wat ik ervan kan maken

Den Meester | 09-02-15 | 10:51

AmateurRail

Den Meester | 09-02-15 | 10:50

@Weerduivel | 09-02-15 | 10:03
Ehm, er is de afgelopen 50 jaar aardig wat in pro-rail geïnvesteerd, maar dat is dus niet in de wissels gegaan, maar in de zakken van het management. Prorail is gewoon helemaal kaalgeplukt en verwaarloosd, dus geen wonder dat het voor geen meter lukt. Maar goed, er hangt ook echt een overheidsmentaliteit waardoor niemand verantwoordelijkheid neemt en er ook nergens enige moeite in wordt gestoken.
Prorail heeft wel geld, maar wil dat niet uitgeven voor hetgeen ze zijn ingehuurd.

Martinspire | 09-02-15 | 10:50

Goh zeg, die Johnnie Quid is van alle markten thuis.
Mensen bij Prorail, stop maar, we hebben nu een talent hier bij Geenstijl die het wél begrijpt.

joran koran moran | 09-02-15 | 10:49

No Money No Rights | 09-02-15 | 10:03
Waarom niet?

OT: Gelukkig is het wegennet ook waardeloos geregeld.

7,62x39 | 09-02-15 | 10:47

@wakkere_nederlander | 09-02-15 | 10:34
Ghe.. ghe.. Ik wilde net posten dat de NS over 50 jaar niet weer verantwoordelijk gehouden wil worden voor de treinen naar het oosten.Ook deze directie weet waar de islam en links toe in staat zijn mochten we onder islamitisch bevel komen te staan.
Vandaar uitval en onbekwaamheid veinzen?

deraderendraaien | 09-02-15 | 10:46

Sowieso even niet met de trein gaan: Mohamed el A. en Hakim B. vrij... s.ad.nl/3847612

de Voorzittert | 09-02-15 | 10:44

Kunnen ze Google niet vragen hoe hun systeem werkt? Google weet toch ALLES?

Guido | 09-02-15 | 10:41

Keertje mee mogen kijken op hun IT-afdeling en dan weet je meteen dat ze alleen uit deze ellende komen door: 1. Compleet nieuwe bewezen technologie aan te schaffen en 2. Iedereen te vervangen. En rara wie gaat dat betalen?

de Voorzittert | 09-02-15 | 10:34

Toch typisch. Tijdens de grimmige hongerwinter van 1944 reden de locomotiefjes van de NS als een naaimachientje maar nu bij een beetje sneeuw en vorst...

Derhalve hoeven we van Prorail ook geen oplossing voor het Marokkanenprobleem te verwachten.

(disclaimer: deze comment kan sporen van cynisme bevatten)

wakkere_nederlander | 09-02-15 | 10:34

Toch biedt prorail inspiratie aan dichters

"FORENS

In trein
sta ik dichter
op een vrouw geplet

dan 's avonds
op mijn echtgenote
in bed."

of

“PERPETUUM IMMOBILE
Wie dagelijks
op een station
moet zijn

gaat steeds
minder hopen

dat iets loopt
als een trein”

uit de bundel met de toepasselijke titel met enige vertraging

dolffie | 09-02-15 | 10:34

@Ars Vivendi | 09-02-15 | 10:18
Men is het spoor bijster, en zoeken naar de oorzaak is een gepasseerd station. Het is een kwestie van tijd totdat de boel uit de rails loopt.

rara | 09-02-15 | 10:33

Kan stukken beter ja. Was best een blunder. Moet zeker veranderen daar.

Maar tering in de reaguursels lijkt Nederland wel gedoemd. Moet best treurig zijn zo'n wereldbeeld.

Meeroever | 09-02-15 | 10:33

Volgens mij was het geen toeval dat dit samen viel met de nieuwe dienstregeling die op die dag van start ging.
Er zal wel iemand vergeten zijn om in de update en programmering van de nieuwe regeling in de software de wissels mee te nemen ....

Miss Diction | 09-02-15 | 10:33

Dat systeem uit de jaren 50 is ingevoerd naar aanleiding van Harmelen. Dat ongeluk had nooit mogen gebeuren, dan hadden ze de tijd gehad om iets beter door te zoeken. Het is een systeem van Westinghouse Corporation, en na de oorlog kreeg NL, zoals ook andere europese landen, amerikaanse kredieten.
Dat ongeluk bij Harmelen, ik herhaal het maar weer, was niet gebeurd als de verkeersleider de trein naar Amsterdam had laten stoppen, i.p.v. de vertraagde trein. Had de trein naar A'dam in de mist het sein gemist, waren de passagiers abusievelijk in Utrecht gearriveerd, maar iedereen had nog geleefd.
En NS had misschien een beter systeem aangeschaft.

hotnot | 09-02-15 | 10:32

@nope | 09-02-15 | 10:18
Volgens mij zit Jeroen de Kreek er achter.

rara | 09-02-15 | 10:30

Je hebt; Spaghetti, koeienstront, bakstenen, bacteriën en nog een paar ingrediënten die niet samen gaan. Daarvan mag u een lekker soepje maken. Nee Nee u moet echt ALLE ingrediënten gebruiken. Uiteraard is er meer stront dan lekkere dingen, waardoor het resultaat altijd naar poep zal blijven ruiken, en smaken. En toch moet u er iets moois van maken ..... succes

MarcS | 09-02-15 | 10:30

Zie hier wat er gebeurt wanneer de Staat iets privatiseert zonder marktwerking toe te laten...
.
Zelfde spoor, zelfde treinen, zelfde problemen, zelfde bestuur, zelfde totaal door de Staat verkrachtte markt...Het enige dat veranderde, us het poppetje om naar te schreeuwen wanneer de Staat u weer eens in de kou laat staan....
.
Niet langer wordt er geschreeuwd naar de Staat, maar naar het bedrijf dat het staatsprivilege exploiteert...Slim gedaan.
.
En de Bakito's van deze wereld maar fulmineren tegen nota bene het kapitalisme...LOL! Om te zien, moet je wel kunnen kijken, zou een zekere BN'er er over te zeggen hebben...

De Libertariër | 09-02-15 | 10:28

Je mocht willen dat het systemen uit de 50-er en 60-er jaren waren. Dan had het gewoon blijven werken, op slijtage na. Nee, dit stamt uit de tijd van goedkopie, bla bla, super leuk, en veel overtollig incompetent en overbetaald management die maar wat doen voor de vorm

Mark van Leeuwen | 09-02-15 | 10:27

maar ik kreeg wel een bloemetje vanmorgen.

kutsmurf | 09-02-15 | 10:25

Storingen oplossen bij Pruts-Rail bestaat simpelweg uit een Control-Alt-Delete op alle systemen en dan maar hopen dat ie het weer doet. Vervolgens staan alle treinen op de verkeerde plek zonder dat het systeem dat weet. Dus moet alle treinen weer terug naar de beginpositie zodat op z'n vroegst de volgende dag alles weer normaal verloopt (als het mee zit). Daarna kan het exact op dezelfde wijze weer misgaan ......

Oldtimer50A | 09-02-15 | 10:24

Eén van de oorzaken is de braindrain van technische kennis die al sinds de jaren '90 is ingezet. Iedereen moest maar manager (bedrijfskunde, etc) worden. Vakscholen verdwenen, etc. Jullie kunnen het verhaal wel. Door de vergrijzing die NU gaande is gaat alle kennis met pensioen. T'is een vergrijsde, verbitterde en onderbetaalde wereld die spoorsector. Het zal eerst zooooo gruwelijk mis moeten gaan voordat er echt een opleving wordt in gestart.

SammyJankis | 09-02-15 | 10:22

Waarom nu de Joden en de Nazi's erbij halen?
No Money No Rights | 09-02-15 | 10:03
Ik snap soms ook iets niet... De koran enzo. Maar da's een ander verhaal.
Frikandel_met_mayo | 09-02-15 | 10:12

Ik zeg je, dit is een zionistisch complot.....

nope | 09-02-15 | 10:18

Omtrent de oorzaak is men dus aan het spoorzoeken.

Ars Vivendi | 09-02-15 | 10:18

Ik kan me er best iets bij voorstellen dat een expert op zeker moment maar "Ik weet het niet roept" tegen de zoveelste communicatiewetenschapper die er weer niks van snapt met het argument: "Je moet het wel zo uitleggen dat een gewoon mens (iedereen die niks snapt dus) het ook snapt".

frank87 | 09-02-15 | 10:14

Typisch dat ze niet weten waardoor de treinenloop in het honderd loopt, maar de storing wel kunnen verhelpen. Schaamteloze leugens.

De Geus | 09-02-15 | 10:12

Aan de incompetentie in de top van de nederlandse nutsbedrijven komt maar geen einde. Dit in tegenstelling tot de salarissen en bonussen.

RonnieKray | 09-02-15 | 10:12

-weggejorist-

Frikandel_met_mayo | 09-02-15 | 10:12

sjonnie zit er volledig naast.
Ze hebben zich juist door iedereen (consultants en grote it-bedrijven) peperdure laten aansmeren. Die zijn zo complex dat ze uitsluitend door diezelfde consultants en it-bedrijven kunnen worden beheerd. kost een hoop, en als er iets mis gaat geven ze altijd de schuld aan de opdrachtgever en willen ze nog duurdere systemen bouwen om het te repareren...

--sql error-- | 09-02-15 | 10:11

De privatisering van het spoor staat symbool voor het failliet van het kapitalisme.

Bakito | 09-02-15 | 10:10

Het aantal storingen op het aantal treinbewegingen beschouwd, val het allemaal wel mee. Dat neem niet weg dat ProRail door een stel debielen wordt bestuurd. Het zou beter kunnen.

Rest In Privacy | 09-02-15 | 10:09

zat vast ergens een blaadje op de rails.

eerstbier | 09-02-15 | 10:09

"Waarschijnlijk nog geprogrammeerd door de nazi's tijdens de bezetting, als extra bedankje voor de jodentransporten."

Nee joh, dan was het systeem wel pünktlich.

brambo | 09-02-15 | 10:05

Tsja, als je als enige aandeelhouder (lees de Staat) geen noodzakelijke investeringen wil doen maar wel de vakwerk eist, dan krijg je dit soort zaken.

Weerduivel | 09-02-15 | 10:03

Waarom nu de Joden en de Nazi's erbij halen?

No Money No Rights | 09-02-15 | 10:03

'Hoe die gigantische storing van vorige week veroorzaakt is'?

Waarschijnlijk heeft een weerman iets gezegd van
'hey pssst, *kuch* ehmmm sneeuw!'

wakkere_nederlander | 09-02-15 | 10:02

PrutsRail is een betere bedrijfsnaam

beschuitfluiter | 09-02-15 | 10:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken