Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

#Onderwijsfaal: gebruik ict in school bedroevend

geileleraresvoorhetschoolbord.jpgHet nieuwsbericht dat je wist dat zou komen. Onderwijs faalt enorm met de inzet van ict in het onderwijs. Al dertig jaar wordt geprobeerd computers en informatica in het klaslokaal te krijgen, maar het meeste onderwijs loopt nog op MS DOS. Zoals wij al honderd maal zeiden hier: het huidige onderwijs leidt onze kinderen op voor een maatschappij die al twintig jaar niet meer bestaat. Tranen met tuiten, mensen. Wanneer wordt coderen en programmeren eindelijk eens een schoolvak dat je in het basisonderwijs krijgt, tot en met je eindexamen op de middelbare school? Hele generaties die kunnen programmeren, weet u hoe goed dat is voor ons kenniseconomie? We zullen u het antwoord verklappen: heel goed. En als we dan toch bezig zijn, we hebben nog wat onderwijsvernieuwingen klaar liggen voor het ministerie. Hey, kabinetje, als je nu echt blijvend positieve impact op dit land wil, innoveer dan het onderwijs. En dan niet naar een logger, bureaucratisch systeem waar de macht bij middenmanagement komt te liggen. That would be nice. Onderwijs en zorg, de fundamenten van een gezond en welvarend land. En precies de sectoren die door Rutte en Samsom kapot gemaakt worden. Wij wenen meer tranen dan de Dwaze Moeders van Argentinië. En eigenlijk om hetzelfde: een verloren generatie.

Reaguursels

Inloggen

Programmeren kun je leren, moet je eerst wel logisch leren nadenken.

deense herder | 29-01-15 | 10:08

Programmeren op de basisschool? Gelul. Laat ze eerst op de 'ouderwetse' manier rekenen (dus niet het realistisch rekenen) en fatsoenlijk onze Nederlandse taal leren gebruiken (Wholla roepen? Straf. Turks/ arabisch fluisteren? Straf. Er staat nog steeds geen 'Arabiese school' op de gevel). Pas als ze die vaardigheden onder de knie hebben zouden ze gewoon met computers de basis moeten leren; de computer in het dagelijkse leven op de juiste manier leren gebruiken. Dan heb ik het NIET over een mobiele telefoon maar gewoon een doorsnee PC. Met deze basis kunnen kinderen vervolgens in het middelbaar onderwijs orienteren of ICT iets voor hen is. Want voor de meeste mensen gaat ICT niet verder dan af en toe een briefje schrijven (reaguren), een rekensommetje oplossen in Excel, of een filmpje kijken. Voor een kleine groep kinderen is het abstract denken dat bij programmeren komt kijken aanwezig en deze zouden ICT als echt inhoudelijk vak facultatief moeten kunnen volgen. Uiteraard dienen de docenten die dit vak geven voldoende onderlegd te zijn.
Om inhoudelijk op dit stuk in te gaan; inderdaad is er op veel scholen een treurige situatie ontstaan. Ik werk zelf in het onderwijs ('iets met ICT') en kan er verschrikkelijke situaties over schetsen, maar laat ik jullie verzekeren dat mijn werkplek een uitzondering op dit verhaal is; Overal windows 8.1 (Windows 10 staat al in test), een klein aantal macbooks, lessen gericht op de toekomst (waar mogelijk, bijvoorbeeld 3d printer als voorbeeld) touchscreens in de lokalen...
Ik zou ook eindeloos kunnen uitweiden over mijn verleden (Comodore Amiga met maar liefst de 512Mb uitbreiding voorin!) maar dat zijn wel aardig oude koeien inmiddels!

EEnzame SchizofrEEN | 27-01-15 | 17:42

"Wanneer wordt coderen en programmeren eindelijk eens een schoolvak dat je in het basisonderwijs krijgt, tot en met je eindexamen op de middelbare school?"

Ja als dat t enige is, dan heb je over een paar jaar enkel van die zombies die niets anders kunnen dan hele dagen code kloppen, en geen hond die nog ene reet snapt van beveiliging en networking.

Laat ze eerst maar eens bekend worden met goede security practices, want *dat* scheelt de maatschappij pas miljarden. En dan een klein beetje van dit (coding/programming/assembly/IC, etc.) en een klein beetje van dat (OS/networking/enhanced security).

De tyfus met enkel programmeren leren, daar schieten we niets mee op.

Liroy | 27-01-15 | 17:31

@FW Ta-183 Huckebein | 27-01-15 | 15:46
Jij snapt dus echt geen flikker van wat AI is.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 16:23

als we de ICT-boys mogen geloven hebben we binnenkort kunstmatige intelligentie, dus dan kunnen die robots voor ons programmeren...(oh wacht, ze roepen al 30 jaar dat AI eraan komt...)

FW Ta-183 Huckebein | 27-01-15 | 15:46

Mastermattie | 27-01-15 | 13:01

HTML is stateless. Zal altijd zo blijven.

doskabouter | 27-01-15 | 15:06

@xspalm | 27-01-15 | 13:49
ICT is "iets met computers", en is net zo breed als "iets met gezondheid" gebruiken om een KNO-arts aan te duiden.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 14:03

@volvogangster | 27-01-15 | 13:51
Ik denk dat HTML zeker wel een toegevoegde waarde heeft, maar dan meer onder het kopje algemene computervaardigheid, en niet onder het kopje programmeren. Een heel klein beetje kennis van HTML kost bijster weinig moeite om aan te leren, en kan ook een opstapje zijn om meer te leren. Dat gezegd hebbende, het is zeker geen programmeertaal, en zou ook niet geleerd moeten worden als vervanging van programmeertalen. Ik heb op het gymnasium ook HTML geleerd ("oh wow, je kunt framesets gebruiken!" - oh, de horror), en heb er later zelf CSS en Javascript bijgeleerd. Tijdens mijn universitaire studie heb ik PHP er bij opgepakt, en ik ben nu bezig om in mijn vrije tijd een beetje kennis te vergaren van web-scraping. Dat hoop ik later te kunnen gebruiken bij het schrijven van een masterthese over het voorspellende vermogen van web mining. Als ik vroeger bij wijze van interesse, en later op het gymnasium, niet een basisaffiniteit met HTML ontwikkeld had, zou dat waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

In het kort: ik ben het niet met je eens dat kinderen HTML leren verspilde tijd is.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 14:00

Nietvoordekat | 27-01-15 | 13:35
Wat heeft het voor zin om te zeggen dat HTML een taal is? Ik zie C++ en HTML niet als vergelijkbaar in de context van het probleem waar we het nu over hebben. Daarom lijkt het me onzinnig om over HTML te gaan praten.

Ik denk dat je daarin wel enigszins gelijk hebt. Ik denk dat de kern van het probleem is dat er een stuk theorie niet wordt onderwezen die handig is voor programmeren. Dat heb ik zelf tijdens mijn middelbare schooltijd ook gemist. Ja, wij leerden op het gymnasium ook HTML (!verdomme), en uiterst beperkt logica.

volvogangster | 27-01-15 | 13:51

Niet alleen ICT... Mijn huisarts zit nog zielsgelukkig op Windows '98. De plaatselijke politie niet meer. Die zijn van Windows 98 naar Xp aan het migreren, zo vernam ik vorige week toen een eenstreper mijn aangifte wegens vernieling (voor de verzekering) met twee vingers inramde. Ja, het is wat met de ICT in nederland. Wat zijn we toch een goed land
jan-lul-de-behanger | 27-01-15 | 11:04

Maar we hebben wel een contract met Mickysoft om die XPs nog wat langer 'veilig' te houden. MS verdient daar schatten aan.
Alles prima geregeld dus.

xspalm | 27-01-15 | 13:51

Een heel onderzoek, terwijl het ook zo kan op de global edu server:
Aantal leerlingen dat ICT doet:
#> grep ICT `find /netherlands/education/schools -type f -name leerlingbestand\*` | wc -l

Presto.

Die | wc -l is natuurlijk voor de privacy

;-)

xspalm | 27-01-15 | 13:49

@volvogangster | 27-01-15 | 13:38
Ik zei niet dat het een programmeertaal is, maar dat het een TAAL is.

Verder is natuurkunde niet de theorie achter programmeren, en is wiskunde de theorie achter natuurkunde, en is scheikunde weer toegepaste natuurkunde, en biologie weer toegepaste scheikunde, en is maatschappijleer weer toegepaste biologie. Ja, programmeren is een toegepaste vaardigheid, maar dat is in essentie eigenlijk alles.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 13:43

Zolang het Amerikaanse weerinstituut faalt in het voorspellen van sneeuwval -slechts 15cm i.p.v. 80- hoeft ons onderwijs zich nergens voor te schamen.

philia | 27-01-15 | 13:39

@Nietvoordekat
Dan is alles wat met "Language" is benaamd een echte programmeertaal? Dat is echt onzin. Mijn punt was dat HTML onderwijzen aan kinderen absoluut onzinnig is, omdat het nauwelijks het algoritmisch denkvermogen uitbreidt.

Dit is ook niet wat ik daarmee bedoeld heb. Mijn punt was dat de theorie achter programmeren veel belangrijker is dan de praktijk. Wiskunde en natuurkunde is de theorie achter programmeren, zo is logica. Programmeren praktisch aanleren heeft geen zin, dat was mijn punt.

volvogangster | 27-01-15 | 13:38

ik weet uit ervaring dat er de meeste onderwijzers en docenten nog niet eens een tabel in Word kunnen maken.....

Risingson | 27-01-15 | 13:37

@volvogangster | 27-01-15 | 13:27
Ze worden er bij gehaald omdat het wel degelijk talen zijn (waar denk je dat de L in HTML en XML voor staat?) en wel redelijk dicht bij programmeertalen liggen.

Volgens jouw redenering hoeven we ook geen gym meer te doen op basisscholen, omdat je daarmee nog lang geen professioneel atleet bent, en techniek en handvaardigheid kunnen ook in de prullenbak omdat je daarmee nog lang geen loodgieter of kunstenaar bent. Laten we rekenen op de basisschool ook maar wegflikkeren, want je bent dan nog geen volwaardig natuurkundige. Laten we dat hele basis- en voortgezet onderwijs maar weggooien, want als je wilt kun je alles toch wel leren tegenwoordig.

Het basis- en voortgezet onderwijs zijn er om kinderen een bepaalde set basisvaardigheden en -kennis aan te leren. Ik vind dat een klein beetje programmeren daar bij hoort. Niet alleen omdat het een nuttige vaardigheid is (ook als je geen professioneel programmeur wordt), ook omdat het je op een heel andere manier naar problemen leert kijken.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 13:35

Ons kind heeft (middelbaar) onderwijs op school met interactieve Ipad-boeken, beschikking over een lokaal met 3D printers en nog meer leuks.
Onderwijs up-to-date zou je bijna juichen.
Toch maken we ons zorgen over het kennisniveau.
De leerlingen hebben gelukkig genoeg vaardigheid om hun docenten te helpen het 'n beetje bij te kunnen benen.

R2DTal | 27-01-15 | 13:30

Programmeren is sowieso heel overrated in deze tijd. Begrijp me niet verkeerd, programmeren is geweldig, maar heeft ook een keerzijde. Er wordt veel te vaak gedaan alsof iedereen kan leren programmeren. Dat kan, maar goed kunnen programmeren vereist zeer veel ervaring. (Iedereen kan een codemonkey worden of een scriptkiddie, maar echt goed ontwerpen is een kunst en is heel kostbaar) Het heeft ook weinig zin om kinderen praktisch te leren programmeren, omdat veel dingen specifiek zijn voor bepaalde talen, implementatiespecifiek. Veel belangrijker is om de theorie aan te leren, zoals logica. Dit is namelijk niet implementatiespecifiek, en zal mensen helpen voor alle programmeertalen die er bestaan. Ik snap trouwens ook niet waarom mensen hier opeens over HTML gaan praten? We hebben het toch over programmeren? Dan gaan we toch geen web design erbij halen? Met alle respect, maar "talen" zoals HTML en XML kunnen beter niet onderwezen worden, want als je ze nodig hebt zijn ze on the fly te leren (Voor Android layout bijvoorbeeld). Het lijkt me gewoon het allerbeste om op de middelbare school de keuze te krijgen om specifieke programmeertalen te leren; Niet iedereen vindt programmeren leuk en we hebben zeker niet een gehele wereldpopulatie nodig die kan programmeren.

volvogangster | 27-01-15 | 13:27

Feynman | 27-01-15 | 12:55
Sorry klopt.
Je hebt in ieder geval meer bits op een reguliere computer nodig om dezelfde informatie op te slaan als welke zich in een qbit kan bevinden.
Het is niet gewoon een dubbele bit, het is dezelfde bit in verschillende dimensies. Daarom wordt deze bit ook geassocieerd met teleportatie.

Mastermattie | 27-01-15 | 13:19

The_Challenger | 27-01-15 | 12:47
Zoals Nietvoordekat | 27-01-15 | 13:07 ook aangeeft:
HTML is een opmaaktaal, geen programmeertaal :)

Mastermattie | 27-01-15 | 13:14

Wat wil je met nog alleen vrouwen in het onderwijs, en alle tijd irnruimen voor nutteloze kringgesprekken.

ad melkert | 27-01-15 | 13:10

@Mastermattie | 27-01-15 | 13:01
Yup. HTML blijft een manier om structuur aan te geven in een document. Als je ook daadwerkelijk iets wilt programmeren, zul je aan Javascript of PHP moeten denken.
stackoverflow.com/questions/14512218/i...

(nu kunnen we nog soebatten over het verschil tussen programmeren en scripten, maar dat vind ik vergelijkbaar met het verschil tussen Coca Cola light en Coca Cola zero)

Nietvoordekat | 27-01-15 | 13:07

The_Challenger | 27-01-15 | 12:47
Sorry, ik moet mijzelf corrigeren.
HTML wordt een taal genoemd omdat deze zelf geen beslissingsmogelijkheden (een eigenschap van scripts) heeft.
(Ik vraag me overigens af of dat met HTML 5 nog steeds geldt)

Mastermattie | 27-01-15 | 13:01

The_Challenger | 27-01-15 | 12:47
HTML is ooit ten onrechte een taal genoemd. Het is namelijk, als je naar de eigenschappen kijkt, nog steeds script. HTML behoeft namelijk niet gecompileerd te worden, slechts geïnterpreteerd.

Mastermattie | 27-01-15 | 12:57

Mastermattie | 27-01-15 | 12:43
Ehh een Qbit is iets complexer als een dubbele bit.
nl.wikipedia.org/wiki/Qubit

Feynman | 27-01-15 | 12:55

Ondanks dat ik zelf inderdaad al in mijn "jonge" jaren bevangen was van de ICT/programmeertalen en vandaar zo rond 1975 al Algol/Cobol/Basic programmeur [Uiteraard later bijgehouden met php,sql, php, html, c++ enz.] was en de hele reutemeteut aan PC's gehad heb zoals de TRS-80 en volgende PC-achtige systemen, ben ik het er niet mee eens dat het verplicht op school gevoerd zou moeten worden. Ik heb er zelf nooit iets beroepsmatig mee gedaan omdat daar nu net geen behoefte aan was.
Als je er geen interesse voor hebt, wordt het nooit wat. Bovendien; iedereen rijdt tegenwoordig in een auto zonder dat hij/zij hem zelf kan repareren of andere/meer functies kan geven. Lijkt me wel verstndig als er meer aandacht voor is wat je er mee kunt. Maar programmeren lijkt me te veel gevraagd.

JayJay | 27-01-15 | 12:50

@carramba | 27-01-15 | 12:43
Dat duurt dus ook nog 'twintig jaar', net zoals in het topic staat. Ik kreeg vroeger op de middelbare school les in Word, zoeken via google en emailen. Iedereen wist al hoe dat werkte en kon de leraar tips geven. Zo gaat dat met programmeren ook, vrees ik...

Driewerf Hoezee | 27-01-15 | 12:47

Op de meeste scholen is de leraar die weet wat Minecraft is, de automatiseringsdeskundige geworden.

Asimov6 | 27-01-15 | 12:47

Mastermattie | 27-01-15 | 12:31

JAVA zijn we nu uit. Nu HTML nog. Ik neem aan dat je weet waar de letters voor staan? Hyper Tekst Markup LANGUAGE. Waarvoor bedoeld? Om de opmaak van websites te creëren (to mark up). Als ik dat in kladblok doe is het een programmeertaal. Waar is het van afgeleid? SGML wat toch een echte programmeertaal is. Verbeter me als ik dat fout heb. Mijn opleiding is ook al weer een tijdje geleden.

The_Challenger | 27-01-15 | 12:47

Mastermattie | 27-01-15 | 12:43
Moest zijn "kan zich in twee staten tegelijkertijd"

Mastermattie | 27-01-15 | 12:44

Wanneer wordt coderen en programmeren eindelijk eens een schoolvak dat je in het basisonderwijs? Dat werkt niet zomaar in zeker niet in huidige onderwijssysteem.

carramba | 27-01-15 | 12:43

Feynman | 27-01-15 | 12:34
Alle programmeringen zijn gebaseerd op binaire beslissingen (1 = true, 0 = false). Een qbit kan zig in twee tegelijkertijd bevinden en heeft dus vier mogelijkheden (00, 01, 10, 11), huidige computers zullen deze bit dus eigenlijk altijd eerst moeten converteren naar 2 bits, of, zoals de professor in het college toont, alleen de bruikbare bits lezen.

Mastermattie | 27-01-15 | 12:43

Nietvoordekat | 27-01-15 | 12:33
Dat klopt, om een taal te leren is een text editor (al dan niet met syntax highlighting) beter, zodat je over elke regel welke je schrijft goed na moet denken,

Als je dan eenmaal een taal beheerst, kun je met een IDE meer schrijven in kortere tijd omdat de IDE helpt bij debuggen met behulp van breakpoints en autocomplete (bij Bill heet dat intellisense) en nog tal van "hulpjes".

Mastermattie | 27-01-15 | 12:38

@Jos Tiebent | 27-01-15 | 12:07
Een C64 uiteraard, de amiga kwam later.
Wel begonnen op de VIC20 met assembler!

Frietje_Oorlog | 27-01-15 | 12:37

-weggejorist-

Frietje_Oorlog | 27-01-15 | 12:36

@Vogelbeest | 27-01-15 | 12:13
Ha, een kenner! Ja, blauwe letters op zwarte achtergrond.

Frietje_Oorlog | 27-01-15 | 12:36

Mooie gedachte, echter er zijn te weinig lesuren om een dergelijke investering te verantwoorden.

En waar dat door komt?

Kijk eens naar de uren die besteed worden aan policor maakbare maatschappijleer en andere wollige vakken.

Wederom bedankt pvda voor het slopen van de toekomst.

Mr.Red | 27-01-15 | 12:35

Mastermattie | 27-01-15 | 12:05
Ja die clash gaat nog leuk worden. Hele rijen die pragmatisch en via machinetjes schema`s hebben leren rekenen, en een computer die in Qubits functioneert zonder nieuwe hogere programmertalen. Wordt tijd dat analytisch vermogen en algebra terugkomt.

Feynman | 27-01-15 | 12:34

@Mastermattie | 27-01-15 | 12:23
Hartstikke leuk, maar om te LEREN programmeren is een IDE ronduit waardeloos. Toen ik hier aan de universiteit leerde programmeren, was het tijdens de eerste paar practica ronduit verboden om een IDE te gebruiken, omdat zo'n omgeving veel achterliggende dingen verbergt en de programmeertaal een soort black box wordt. Dan zijn studenten meer bezig met het uitvogelen van hoe zo'n IDE precies werkt dan met het daadwerkelijk doorgronden van de programmeertaal.

Ik heb geleerd om Java te programmeren in Notepad++. Dat is een kladblok-variant die niet veel meer doet dan syntax highlighting. Toen ik de overstap maakte van N++ naar Eclipse was dat inderdaad een verbetering, maar het kostte wel even tijd om alle uitgebreide functionaliteit te doorgronden. Ik was toen bepaald niet alleen maar bezig om te leren programmeren, maar ook heel erg om met een specifiek programma te leren werken. En dat is dus bepaald NIET wat je beginnende programmeurs wilt leren.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 12:33

Zoals met bijna alles, geldt ook voor het onderwijs: de overheid is het probleem, niet de oplossing!!?!! Haal dat anti-libertarische bord eens voor je hoofd weg GS!

mygfisbrazilian | 27-01-15 | 12:32

The_Challenger | 27-01-15 | 12:23
Java wat dat betreft een uitzondering. Maar dan zou je C# .NET en VB.NET ook geen programmeertalen kunnen noemen. Het zijn scripts welke gebruik maken van een framework. JAVA is hierdoor zelfs platformonafhankelijk en .NET een beetje (dankzij mono). De code in een .NET of JAVA executable is dan ook niet echt gecompileerd, deze zijn meestal ook te reverse-engineren (.NET Reflactor kan bijvoorbeel .NET executables en libraries openen).
Een daadwerkelijk gecompileerde executable (bijvoorbeeld in c++ geschreven) is een stuk lastiger om te herleiden naar de orginele code.
Voor PHP en Javascript geldt dat deze direct uitvoorbaar zijn, tenminste met behulp van een interpreter.

Mastermattie | 27-01-15 | 12:31

Ik heb op de 68000 leren programmeren. Weet er niet veel meer van en kan er niets mee. Het probleem is meer dat je jeugd geen motivatie meer heeft en dat is goed te begrijpen met de huidige economie en werkeloosheid. Waarom zou je nog studeren als we straks allemaal als chinezen moeten werken van de EU?

doskabouter | 27-01-15 | 12:29

@Melk met klonten | 27-01-15 | 12:01
Leren programmeren gaat niet om het aanleren van één taal. De taal is een voertuig waarmee je bepaalde basisprincipes en basisvaardigheden aanleert. Zodra je één programmeertaal beheerst, is het makkelijk zat om er een tweede bij te leren. De algemene concepten zijn over het algemeen hetzelfde.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 12:26

Mastermattie | 27-01-15 | 12:01

Goh. Ik maar denken dat de gebruikte browser in dit geval de compiler is. Of was het nu de interpreter?
Op het gebied van JAVA geef ik je ook geen gelijk. Daar maak je scripts en applets mee. Maar ook dat is een vorm van programmeren, sterker nog, het lijkt verdomd veel op C++ in codetaal. Objectgericht. En is JAVA niet de taal om android-apps te maken? Wordt JAVA niet gebruikt als taal om verschillende apparaten aan te sturen? Decoders, televisies en ander huishoudelijk apparatuur? En de tom-tom? Hoe kom je erbij om HTML en JAVA die allebei bekend staan om hun syntaxis geen programmeertaal te noemen? Omdat deze het makkelijkst te leren zijn?

The_Challenger | 27-01-15 | 12:23

Nietvoordekat | 27-01-15 | 12:18
Oh dat zeker!
Uiteraard heb je dan nog steeds een compiler nodig.
En om eerlijk te zeggen ben ik met een goede IDE en een OOP gebaseerde programmeertaal een stuk productiever dan met ouderwets codekloppen.

Mastermattie | 27-01-15 | 12:23

@Igor Putkin | 27-01-15 | 11:35
Er is ook een nijpend tekort aan programmeurs. Je argument is invalide.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 12:22

@VanBukkem | 27-01-15 | 11:51
Dus je kent welgeteld één iemand die een beetje code kan lezen. Dit is zo ongeveer precies de reden dat we een beetje een basis in programmeren juist WEL moeten onderwijzen.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 12:20

@Mastermattie | 27-01-15 | 12:01
En dat soort programmeertalen kun je prima in Kladblok schrijven :)

Nietvoordekat | 27-01-15 | 12:18

Oh en Les 1 over HTML (script) zou moeten zijn: Geen frames, Geen comic sans en leesbare tekst op achtergrond gebruiken.

Mastermattie | 27-01-15 | 12:16

@Frietje_Oorlog | 27-01-15 | 11:20 Hield je je letters blauw? Zwart scherm met blauwe letters?

Vogelbeest | 27-01-15 | 12:13

Het is wel makkelijker voor de basischool.
Nooit meer druk maken over tafels maar gewoon het verschil tussen het binaire (tweetallige), decimale (tientallige) en hexadecimale (zestientallige) stelsel begrijpen. Zo is het veel eenvoudiger om van binair naar hexadecimaal te rekenen en omgekeerd.
En binair 4 biertjes aan de bar bestellen is ook altijd leuk.

Mastermattie | 27-01-15 | 12:12

Een beetje erg nostalgisch dit, maar toen ik op de lerarenopleiding [2x M.O.] zat, moesten wij toch echt met 'Basic' leren programmeren en wat heb ik toen een profijt gehad van bijvoorbeeld de 'IF…,Then…- formules bij het vlotter berekenen van [gemiddelden van] rapportcijfers, schoolonderzoeken, jaaroverzichten per leerling, per klas, per school etc. Dat spaarde echt een hoop tijd uit. Tegenwoordig Excel en dergelijke automatische rekenprogramma's.

Cosmic Traveller | 27-01-15 | 12:09

Moest nog een Frietje oorlog bij: Frietje_Oorlog | 27-01-15 | 11:20

Jos Tiebent | 27-01-15 | 12:08

Jij had een Commodore 64/128/Amiga

Jos Tiebent | 27-01-15 | 12:07

@prov1nciaal | 27-01-15 | 11:44
Deels eens hoor. Maar er zit nog zat ambitiespul tussen. In mijn omgeving genoeg. Maar dan echt. De kunst is alleen om ze hier te houden en niet te laten vertrekken naar dat opgehypete 'buitenland'. Opgehyped en verheerlijkt. In precies dezelfde omgeving trouwens.

Driewerf Hoezee | 27-01-15 | 12:06

Feynman | 27-01-15 | 11:46
Zeker, trouwens... de huidige vorm van computers begint ook te verouderen. Kwantumcomputers komen eraan www.youtube.com/playlist?list=PLZ0df6w...

Mastermattie | 27-01-15 | 12:05

Chris P. Schaap | 27-01-15 | 11:56
Die situatie kan wel, maar je mist dan totaal de ambiance en de reden waarom kids naar school moeten. Als het op zo'n manier gaat mist de leerling totaal het sociale aspect binnen een klas.

Dan is het voor jou programmeren en voorschotelen, en voor de kinderen slikken. Een docent die het traditioneel met borstel en krijt doet, en tegelijkertijd het sociale vangnet is voor stuiterende pubers verdient wat dat betreft voor mij meer respect. School is meer dan een trainingsinstituut.

Jos Tiebent | 27-01-15 | 12:03

vaas klaak | 27-01-15 | 11:52

En toch zie ik iedere keer weer massa's kinderen met een dikke rugtas met boeken naar school gaan.

metdedag | 27-01-15 | 12:03

Minder beleidsmakers op het ministerie, minder management, minder vrijblijvendheid en meer onderwijzers + leraren, meer resultaat verplichting en meer aansluiting bij maatschappelijke ontwikkelingen.
Weg met hopeloos verouderde instituten als de HBO Raad en de MBO Raad. Weg met de ambtenarij.

Dommedaris | 27-01-15 | 12:01

The_Challenger | 27-01-15 | 11:48
Dat zijn geen programmeertalen maar scripts.
Programmeertalen dienen gecompileerd te worden alvorens deze uitvoerbaar zijn :)

Mastermattie | 27-01-15 | 12:01

Overigens: Ik heb onlangs voor een tientje bij steam Space Engineers aangeschaft (om de maand 50% korting), een soort sandbox-minecraft/lego computerspel waarmee je van satelliet tot Deathstar mee maken kan, en tevens blokken kan programmeren om zodoende van alles en nog wat aan te sturen, dan wel autonoom te laten functioneren. Reuze leuk, en ook enorm toegankelijk. Geen betere manier om mensen op jonge leeftijd enthousiast te krijgen voor ICT, en dat voor slecht een enkele uitgave van 10-22 euro. Dingen maken die ook echt wat doen, en aan derden gepresenteerd kunnen worden maken nu eenmaal enthousiaster dan een vinkje van de leraar onder een correct gemaakte opdracht.
Leren moet leuk zijn, anders krijg je bijna niemand over de streep.
www.spaceengineersgame.com

steamcommunity.com/sharedfiles/filedet...

Abject | 27-01-15 | 12:01

Ik herriner mij programeren in turbo pascal op de middelbare school nog goed. Ik doe er geen ruk mee omdat het inmiddels een dode taal is. En zo ken ik er nog wel een paar ....

Melk met klonten | 27-01-15 | 12:01

@VanBukkem | 27-01-15 | 11:51 Dat hang natuurlijk wel van je omgeving af. Bijna al mijn vrienden werken in de IT. Ik zelf niet, maar iedereen waar ik uit het verleden aan ben blijven plakken doet iets in de IT.

Vogelbeest | 27-01-15 | 11:56

Als we het puur hebben over ICT = programmeren dan kan ik als docent alvast zeggen... ain't gonna happen.
Toch is de investering vooral gegaan naar laptops voor docenten, ipads voor kids, software op e-lesmethoden en projectors/digiboards.

Bij mij op het werk ligt hierin een gigantische winst. Ik geef mijn lessen nu vanaf een geprojecteerd scherm en hoef niet alles op bord uit te schrijven. Programma, doelen, afbeeldingen, quiz... alles staat er in 1 druk op de knop. Wel thuis voorbereiden, kost veel tijd, maar je hebt een veel betere les.

Het onderwijs is dus in veel gevallen modern geworden, op de normen na. Kids leren nog altijd veel te veel over onzinonderwerpen en toetsing is nog altijd op dezelfde klassieke manier. Demotiverend voor leerling en (de jonge) docent. Maar dat wordt vanuit de staat georganiseerd.

Chris P. Schaap | 27-01-15 | 11:56

als NederBelg heb ik de situatie in NL wat minder in de gaten, maar in +32 staan er op de kleuterschool al computers in de klas voor de kinderen om te oefenen.

Mijn oudste is nu 7 en zit iedere avond op haar tablet huiswerk te doen. Door school geregelde educatieve spelletjes. Met inlog, de juf kan zien of ze het goed gedaan heeft.

Programmeren is een vak en je moet je afvragen of iedereen dat moet leren, maar computervaardigheden komt zo in ieder geval wel in orde. In +32 dan....

Vogelbeest | 27-01-15 | 11:55

prov1nciaal | 27-01-15 | 11:44
'gebeurd' is in dit geval met een 't'.

Jos Tiebent | 27-01-15 | 11:55

@Parel van het Zuiden 11:49: Ik ben het er mee eens dat het wat breder dan alleen programmeren moet zijn, maar ik blijf erbij dat programmeren wel de kernactiviteit van het vak is. Zoals ik eerder schreef: vooral omdat programmeren dé manier is om je in bepaalde andere nuttige basisvaardigheden te trainen. Gymnastiek voor je hersens, zeg maar (en van een heel andere soort dan bijv. wiskunde).

Muxje | 27-01-15 | 11:54

Tapu | 27-01-15 | 11:04
De spelling en hyperbolen van sjonnie kudt zijn me ook al tijden een doorn in het oog.
.
Codekloppen in het onderwijs heeft 0,0 zin zo lang de wiskundige kennis nog steeds op een dramatisch laag peil staat.

Vanilla | 27-01-15 | 11:53

Complete onzin dit Quid. Wat basis onderwijs betreft: zowel in automatisering van lesmotheden als in lesmateriaal zelf is een ware revolutie gaande. Zakencontact van me is producent van digitale schoolorden, custom made 'i-pads' en ontwikkelaar van de software én lesmateriaal. De Google's van deze wereld sturen maandelijks kleine legers engineers & programmeurs om het bij te kunnen benen. Wat technische universiteiten betreft doen we mee in de wereldtop. De Nederlandse high tech industrie is wereldwijd (met israel als goede 2e) toonaangevend. Prima dat je een argument zou maken om computer talen in voortgezet onderwijs van eenzelfde belang maken als gesproken talen, codes leren kloppen is zonder twijfel een baangarantie, echter: leiderschap op technologisch gebied is vooralsnog toch echt hardware driven.

vaas klaak | 27-01-15 | 11:52

@Nietvoordekat | 27-01-15 | 11:13
Mijn punt is dat ICT opleidingen minder belangrijk zijn dan dit topic doet vermoeden.
Ik ken in mijn omgeving één iemand die werkzaam is in de ICT, en die heeft totaal iets anders gestudeerd dan ICT.

VanBukkem | 27-01-15 | 11:51

@The_Challenger | 27-01-15 | 11:44

Dat lijkt me een prima antwoord. Stop met stemmen op degenen die hebben laten zien dat het niet kunnen. De gevestigde politiek dus... Al het andere is beter, want daarvan is niet vastgesteld dat ze zullen falen, wat bij de gevestigde politiek wel zo is. Dertig jaar lang herbevestigd...

Parel van het Zuiden | 27-01-15 | 11:50

Goh, ik herinner me de eerste pc op de basisschool nog. De docent zat er letterlijk met één vinger p te tikken, was meer bezig met het lezen van de handleiding dan het beeldscherm, en ik omzeilde thuis inmiddels al met twee vingers in de neus de beveiliging die mijn oudere broer op z'n computer had gezet. DOS-commando's, ook nimmer vergeten, en daarmee heb ik bij mijn recente pc-crash toch lekker weer mijn gegevens mee weten te redden.
Vroegáh was alles écht beter!

Abject | 27-01-15 | 11:50

That would be nice.... Love Actually quoteje?

Speertjespunt | 27-01-15 | 11:50

@Muxje | 27-01-15 | 11:42

Oh maar zoals in een eerdere tegel geplempt. Ik wil niet dat ze leren programmeren. Ik wil dat ze proeven van ICT, beginnen met het te begrijpen, affiniteit te ontwikkelen.
.
Programmeren hoeft wat mij betreft niet. We bouwen ook al heel lang met steen, niet iedereen kan metselen. Toch weet iedereen wat ze van een gebouw mogen verwachten en hebben ze reeele ideeen over wat wel en niet kan.

Parel van het Zuiden | 27-01-15 | 11:49

Tien jaar geleden leerde ik als docent aan leerlingen hoe je YouTube filmpjes moest rippen, die te converteren, te branden op CDR en te gebruiken bij je presentaties. De dvd-speler die het kon afspelen konden ze toen bij mij lenen voor 1 euro. Was wel een succes bij de leerlingen. De collegadocenten voelden zich ernstig bescheten omdat zij niet wisten hoe dit soort dingen te doen. Die waren nog bezig om proefwerken te maken met behulp van WP 5.1 met daisywheel-printer, om daarna te worden 'afgedrukt' en gestencild.

Jos Tiebent | 27-01-15 | 11:49

Mastermattie | 27-01-15 | 11:43

Betaalbaar? ik weet zo 4 programmeertalen te noemen die je met het Kladblok kan schrijven. Met code kunnen lezen begint het. Niet al die kant en klare programma's. Die leren je geen fouten herkennen.

The_Challenger | 27-01-15 | 11:48

Mastermattie | 27-01-15 | 11:43
Iedere revolutie in het onderwijs start met een lege beurs.

Feynman | 27-01-15 | 11:46

Als ontwikkelaar kan ik 't alleen maar onderschrijven, dus: Ik onderschrijf dit artikel.

lillendvleesch | 27-01-15 | 11:45

Igor Putkin | 27-01-15 | 11:40

Niet op die partijen die het al sinds 1966 proberen met pappen en nathouden. En ook niet op die ene partij die ergens in de jaren 80 een keer iets over de islam heeft gezegd en daarna ook in de politiek correcte kramp is geschoten.

The_Challenger | 27-01-15 | 11:44

Driewerf Hoezee | 27-01-15 | 11:21

Mij een zeikerd noemen is makkelijk. Kijk eens om je heen, dit is een zeer matige generatie. Een generatie die nauwelijks op de hoogte is van wat er gebeurd in de wereld en waarvoor wiskunde allemaal maar te moeilijk lijkt te zijn. In landen als Estland, Duitsland en Polen zijn de studenten over het algemeen veel ambitieuzer. Wij Nederlanders teren slechts op de voorsprong en welvaart die voorgaande generaties hebben gecreëerd

prov1nciaal | 27-01-15 | 11:44

@Graaier | 27-01-15 | 11:29
"Laten we eerste maar eens met sociale innovatie aan de slag gaat."

Uit deze zin blijkt dat jij idd niet in de wieg gelegd bent om ict behoorlijk aan te leren door gebrek aan basis.;)

deraderendraaien | 27-01-15 | 11:43

Feynman | 27-01-15 | 11:01
Scratch is idd een van de eenvoudigste manieren om te leren programmeren (Lego minstorms is ook zo begonnen).
Als men al iets ingewikkelder maar nog steeds betaalbaar wil gaan is Arduino ook een prima oplossing ( arduino.cc/en/Tutorial/Blink ).

Mastermattie | 27-01-15 | 11:43

@Parel van het Zuiden 11:32: Met een codeweekje of een enkel semester programmeerles ga je het niet redden. Het moet een serieus vak zijn, mèt proefwerken (iets dat onze school destijds niet aandurfde). Aan een paar weken Franse les heb je ook niets.

Muxje | 27-01-15 | 11:42

@Parel van het Zuiden 11:32: Met een codeweekje of een enkel semester programmeerles ga je het niet redden. Het moet een serieus vak zijn, mèt proefwerken (iets dat onze school destijds niet aandurfde). Aan een paar weken Franse les heb je ook niets.

Muxje | 27-01-15 | 11:42

Dan zie ik zo'n krachteloos EI met de uitstraling van een oude pantoffel als directeur van een lagere school. Die moet dan zijn personeel motiveren voor ICT??????

metdedag | 27-01-15 | 11:40

Parel van het Zuiden | 27-01-15 | 11:38
En waar zouden we dan op moeten stemmen?

Igor Putkin | 27-01-15 | 11:40

Parel van het Zuiden | 27-01-15 | 11:18

Ze zijn daar gespecialiseerd in CMS. Dat kan Wim Kok zelfs nog aan, en er zijn mensen die denken dat het een programmeertaal is. Enkele jaren geleden nam ik, gevraagd door het bestuur, het websitebeheer over binnen een vereniging. Dat ging moeizaam aangezien beloftes niet werden nagekomen m.b.t. de overdracht. Ik zei geef nu alles in 1x maar over, het gezeur kost mij tijd en geld. Dat kon niet werd er gezegd door de vader van de oud-beheerder, met als argumentatie of ik wel verstand had van iets moeilijks als CMS. Als reactie gaf ik aan dat het moeilijk zou worden, ik ken alleen HTML en JAVA...

The_Challenger | 27-01-15 | 11:39

Overigens bemerk ik vaak nogal wat dedain bij onze oudere generaties voor de jonge generaties. Tegen die mensen zou ik willen zeggen:
.
Kijken eens even naar jezelf en de staat van dit land? Hebben jullie het werkelijk zo goed gedaan dat jullie andere generaties de maat zouden moeten nemen? Ik denk van niet, getuige de clusterfuck Nederland met z'n ontspoorde multiculturele samenleving, deplorabele financiele huishouding, en afgekalfde vrijheid en soevereiniteit.
.
Betracht enige bescheidenheid, hou je bek, en ga je troep opruimen. Begin maar eens met stemmen in landsbelang in plaats van eigen miezerige belangetjes. Clean up your own shit!

Parel van het Zuiden | 27-01-15 | 11:38

Inzet van ICT en lesgeven over ICT zijn verschillende dingen. En, net als dat je bij wiskunde geen rekenmachine nodig hebt, heb je voor goed ICT onderwijs geen computer nodig. Het gaat om het leren van denkpatronen, zoals formele logica, hoe werkt social engineering (zodat je je er tegen kunt beschermen), en hoe werkt privacy met het internet (slecht, in het algemeen).

right, not wrong | 27-01-15 | 11:37

Eerst maar eens leren lezen en daar hebben we Sillicon Valley niet bij nodig.

philia | 27-01-15 | 11:36

Parel van het Zuiden | 27-01-15 | 11:18
Hello World!

Feynman | 27-01-15 | 11:35

Er komt/is al een nijpend tekort aan vakmensen. Loodgieters, metselaars, stratenmakers etc. Laat men, inclusief ouders die nu eenmaal geen toekomstig drs. in huis hebben, zich daar maar druk om maken.

Igor Putkin | 27-01-15 | 11:35

@Muxje | 27-01-15 | 11:28

Gewoon aanbieden om kennis te maken met de materie. Even het jaarlijkse project "groen omdat het moet" of "Islam voor wensdenkers" slachtofferen voor zo'n ICT week.
.
Ik heb sowieso liever niet dat mijn kind volgepropt wordt met de politiek correcte onzin waar ze in het onderwijs zo vol van zijn.

Parel van het Zuiden | 27-01-15 | 11:32

@Graaier | 27-01-15 | 11:29
Zo herken je dus de mensen die echt geen idee hebben waar ze het over hebben. Hoi :)

Nietvoordekat | 27-01-15 | 11:31

@Cuyahoga | 27-01-15 | 11:22
"Het is eerder andersom, kinderen van een jaar of 8 leggen de juf uit hoe ze de nijntje-achtige applicaties uit 1995 die draaien op XP, aan de praat moeten krijgen."

Dit maakte mijn zoon ook tijdens de MBO opleiding tot applicatieontwikkelaar dagelijks mee.Docenten die totaal niet gekwalificeerd waren om in zo'n lokaal iets over te brengen dat van belang was,en zelfs bij de leerlingen aanklopte voor antwoorden met een lage moeilijkheidsgraad.

deraderendraaien | 27-01-15 | 11:31

Laten we eerste maar eens met sociale innovatie aan de slag gaat. De ICT is leuk maar daar lossen we maar een klein deel van de vraagstukken op. Zwaar overschat dat ICT onderwijs en de gevolgen daarvan.

Graaier | 27-01-15 | 11:29

Theodore Roosevelt: 'The single most important ingredient of success is knowing how to get along with people'. Lijkt me inderdaad tamelijk basic. Hij zei niet: '.. omgaan met je eigen soort mensen.' Hij zei 'mensen'.
Dat kan je leren, ook als je opgegroeid bent met weerzin voor andere groepen mensen.

Ik heb het simpele idee dat op dat gebied nog veel qua basisvaardigheden nog veel te leren valt. Als je succesvol wilt zijn moet je in staat zijn om met verschillende soorten mensen van verschillende afkomsten respectvol om te gaan. Geldt zowel voor links als rechts. Wegkijken beschouw ik trouwens net zo onrespectvol als negatief generaliseren.
Segregatie-geloofsscholen leveren m.i. daar geen positieve bijdrage aan.
Daarna inderdaad informatica op verschillende niveau's.

Haagse Tokkie | 27-01-15 | 11:29

Programmeren zal nooit vanaf de basisschool gegeven gaan worden in het lespakket.
Het zal altijd vakgericht blijven. De reden daarvoor is dat veel programmeurs(codebakker, codeklopper) een kei zijn in logisch redeneren en wiskundige berekeningen.
True-False, Waar-Onwaar. De staat zal dit niet willen aangezien logisch nadenken automatisch leidt tot minder islam en minder EU. Ieder mens die in staat is om een taartdiagram te maken kon zien dat het het laatste gedoemd was te mislukken.

The_Challenger | 27-01-15 | 11:28

@ProAsfalt | 27-01-15 | 11:24
Dit is ook bullshit. Als iedereen al vanaf de basisschool een basiskennis heeft van programmeren, hoef je toekomstige professionals niet eerst Hello World-programma's te leren schrijven in het begin van de opleiding.

En het zou inderdaad kunnen betekenen dat programmeur een minder goed betaald beroep wordt. Maar goed, ik hoor weinig mensen tegenwoordig nog huilen dat het mechanische weefgetouw concurrentievervalsing is voor mensen die handmatig geweefd textiel maken. Oftewel: dat is een probleem dat ook binnen no-time opgelost is.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 11:28

Het hele politieke systeem is nog van de eeuw voor de vorige eeuw.

Koonkluk Huis | 27-01-15 | 11:28

@GateKeeperNL 11:02: Twee dingen. Ten eerste, die passie kan door een goed schoolprogramma worden aangewakkerd. Ten tweede moet de ambitie ook niet zijn om scholieren tot programmeurs op te leiden. Scholen hebben ook niet de ambitie om natuurkundigen of taalkundigen af te leveren.

Ik denk dat programmeren een vak moet zijn als biologie of Frans: verplicht in de brugklas en het jaar daarna, en dan (misschien) als keuzevak. Om de simpele reden dat het goed voor de algemene ontwikkeling is dat men een idee heeft van wat programmeren eigenlijk is, maar ook omdat programmeren je een aantal andere basisvaardigheden bijbrengt: logisch denken, probleemanalyse, troubleshooting. Allemaal vaardigheden die in heel veel andere beroepen van grote waarde zijn. Bij ons pik ik de mensen die wat kennis van programmeren hebben er zo uit, vanwege die vaardigheden.

Muxje | 27-01-15 | 11:28

@Einde van de Domheid | 27-01-15 | 11:12
Zolang er docenten voor de klas staan die niet eens kunnen delen en aftrekken (lol!) zonder calculator, is het gewoon niet mogelijk om dit tot vak te verheffen.

Ja leuk dat we scratch en allerlei spelletjes hebben om kinderen dit te leren, maar zolang de docenten de vereiste basisvaardigheden (+, -, * en /) niet op orde hebben, is het gewoon niet realistisch en kan je het je kids beter zelf leren.

Tel Aziaat | 27-01-15 | 11:28

Ik werk als software ontwikkelaar in een grote onderwijs organisatie.. Het probleem is dat er jaar in jaar uit bezuinigd wordt op niet onderwijzend personeel, dus ook ICT. Vervolgens verwacht men dat de (ICT) innovatie komt van de docenten die al jaren hetzelfde trucje doet..

Daarbij wordt ICT gezien als bedreiging voor hun baan… Als je immers een les opneemt op video en afspeelt op een kekke website.. waarom heb je dan nog zoveel docenten nodig?

WellusNietus | 27-01-15 | 11:27

@Cuyahoga | 27-01-15 | 11:22
Dat is blijkbaar echt van alle tijden. Bij ons lieten ze die zaken zelfs over aan de leerlingen. "Weet iemand welk knopje..." *zucht*

Driewerf Hoezee | 27-01-15 | 11:25

@Cuyahoga | 27-01-15 | 11:22

Oh maar da's een veel algemener beeld. Begonnen vrouwen eindelijk een beetje bij te lopen in het bedrijfsleven qua kennis en kunde, missen ze nu weer massaal de boot door in het geheel niets te (willen) begrijpen van ICT buiten FB, Outlook, en eventueel MS Word.
.
En straks weer kelen over het "glazen plafond"

Parel van het Zuiden | 27-01-15 | 11:25

Als iedereen kan programmeren dan hebben programmeurs niets meer te doen behalve helemaal voor nop aan de slag gaan. Nu al wordt programmeerwerk bij bosjes uitbesteed aan bijna gratis programmerende Indiërs.

Het voor nop aan de slag moeten gaan dat zal er wel achter zitten.
www.beteronderwijsnederland.nl/content...

ProAsfalt | 27-01-15 | 11:24

@Cuyahoga | 27-01-15 | 11:22
Laat dan informatica-studenten naar de basisschool komen en af en toe een computerklasje draaien of zo, denk ik dan. Kost geen klap, en dan heb je te maken met toekomstige experts in hun vakgebied.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 11:24

Een en ander heeft ook te maken met de feminisering van het onderwijs.
Mijn kinderen gaan naar een basisschool waar jarenlang niet één meester was, alleen juffen.
Bij iedere schoolopvoering van de liedjes die ze geleerd hadden stond er een computer/geluidsinstallatie/electronica om het geluid te regelen.
Heb het nog nooit langer dan 2 minuten zien werken, nog nooit.
Ga altijd trouw naar de ‘voorstellingen’ maar versta er nooit niks van om iedere keer maar hoestend in mijn jas te verzuchten waarom er in godsnaam niet iemand met een piemol in zijn broek een keer naar het geluid kan kijken.

Afijn, de verwachting dat dat soort juffen op lagere schoolniveau al kan beginnen met kinderen iets leren over ICT is irreëel.
Het is eerder andersom, kinderen van een jaar of 8 leggen de juf uit hoe ze de nijntje-achtige applicaties uit 1995 die draaien op XP, aan de praat moeten krijgen.

Cuyahoga | 27-01-15 | 11:22

@prov1nciaal | 27-01-15 | 11:03
AzijnzeikorT.

Driewerf Hoezee | 27-01-15 | 11:21

Eens kijken, waar begon ik 30 jaar geleden altijd mee:
10 CLS
20 POKE 53280,0
30 POKE 53281,1
40 PRINT ...

Frietje_Oorlog | 27-01-15 | 11:20

Met dank aan de onderwijspartij.
In al hun bestuurskundige superioriteit blijkbaar geen oog voor het up-to-date houden van de digitale omgeving. Dat wordt liever uitgegeven aan een overbodige laag van bevriende managers.
Netwerken noemen ze dat binnen de moreel verheven kringen.
Overigens iemand een idee wie die lieftallig dame is op de afbeelding? Ik zag haar laatst ook al voorbijkomen.

Desmoulins | 27-01-15 | 11:20

Ik was de eerste op mijn basisschool die een spreekbeurt hield met een PowerPointPresentasie. Ze wisten niet wat ze zagen: fukking klikdiaas! Een negen van de meestor. Eet dat, klasgenoten met jullie stomme zelfgekleurde posters op het bord!

Driewerf Hoezee | 27-01-15 | 11:20

Onzin. Leren programmeren in scholen is gelijk aan leren hoe je handmatig mensen doorverbind in een oudewetse telefooncentrale.

Slechts een handjevol mensen weten hoe je telefoon echt werkt, of hoe je je eigen schoenen jan maken, of zelfs hoe je auto werkt. En dat is voldoende. Zo moet het ook met programmeren en coderen. Het is een vak, danwel ambacht. Je hoeft het niet te weten om er toch goed gebruik van te maken.

Besteed liever tijd aan nuttige onderwerpen, zoals hoe we van religie afkomen, of hoe ons geldsysteem werkt, of hoe je de maatschappij van competitief naar cooperatief kan maken, of desnoods hoe je een verantwoordelijk, deelnemend burger moet zijn.

CornFlakey | 27-01-15 | 11:19

Niet iedereen hoeft te kunnen programmeren. Wat wel belangrijk is is dat iedereen een basis begrip heeft van hoe ICT werkt, wat wel en niet kan, hoe je met elkaar (business en ICT) tot een oplossing komt die werkt in de echte wereld.
.
Want laten we nou eerlijk zijn. Ieder proces bij overheid, bedrijfsleven, en in je prive-leven zal in de toekomst iets met ICT van doen hebben. Wil je mee kunnen dan moet je kennen.
.
Hoeveel redactieleden van GS kunnen trouwens programmeren?

Parel van het Zuiden | 27-01-15 | 11:18

In de klaslokalen is het zeker bedroevend. Pentium IV PC's met CRT-monitoren 512MB is vaker regel dan uitzondering. De lerarenpc's zijn anders. De standaard is daar 24" LED monitor in combinatie met Intel i5 en 8GB RAM.
Mij werd laatst gevraagd of daar geen SSD's gebruikt konden worden. Dat is zo snel.... Het linkse schoftentuig doet er niet meer mee dan FB en Joopen.

The_Challenger | 27-01-15 | 11:17

Wat mij het mooiste lijkt is als je al vanaf een redelijk jonge leeftijd in ieder geval een beetje blootgesteld wordt aan programmeren en voor jezelf kunt bepalen of je hier later iets mee wilt doen. Niet iedereen hoeft 1337 H4X0RZ te kunnen programmeren, maar als mensen die er een passie voor hebben al een beetje een voorsprong hebben en wat jonger kunnen beginnen, is dit voor iedereen goed.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 11:17

Voordat we mensen leren programmeren, introduceer eerst het vak: logica, ratio & argumentatie. Ook goede tegen dat op emoties en sentiment gebaseerde feminiene van het huidige onderwijs.

1337haxxor | 27-01-15 | 11:17

Programmeren is een hobby of een baan. Beter idee lijkt me om kinders te leren omgaan met lenen, huren en andere grotemensengeldzaken. Dat heb ik gemist op school!

Driewerf Hoezee | 27-01-15 | 11:16

Laten we eerst zorgen dat alle directeuren van basisscholen vrouw (v) zijn. En alle adjunct-directeuren. Dan komt alles goed. First things first.

Piet Karbiet | 27-01-15 | 11:16

Er zal ook op ICT gebied een verschil blijven bestaan tussen hen die echt zelf leren,en zij die aanleren.
En aanleren is je hele leven mogelijk,dus waarom idd niet beginnen in het basisonderwijs zodat er daar misschien meer uit voort komen die echt willen leren.

deraderendraaien | 27-01-15 | 11:16

Gewoon roepen dan alles geweldig is en dat NL de goeiste is. De Nederlander gaat het vanzelf geloven. Zie ook ander berichtje over de zorg.

Misschien kunnen we de bevolking ook wijsmaken dat de immigratie en de multiculturele samenleving een denderend succes zijn. En als we toch bezig zijn dan zijn justitie en politie van wereldklasse, het verkeer is geweldig, de belastingen zijn bijna nul, de beste regering sinds WO II enz.

Het land er gaat stelselmatig ieder jaar op achteruit en de bevolking kan die 'inconvenient truth' niet aan. Collectief 'boiling frog' syndroom.

James Lastig | 27-01-15 | 11:14

Schoolrapport van morgen:

Flappybird: V
Angrybird: O
FIFA2015: V
Wolvenstein:V
Lemmings: V
WOW: O

Door naar the next level.

*Not*

Huh..? | 27-01-15 | 11:14

@VanBukkem | 27-01-15 | 11:12
Techniek en handvaardigheid worden al gegeven. Wat is je punt?

Nietvoordekat | 27-01-15 | 11:13

Ja, had ik vroeger maar les gehad in Olivetti-rekenmachines.

De Geus | 27-01-15 | 11:12

Ach. Hobbyisten zat op dat gebied. Laten we liever wat meer de nadruk leggen op het opleiden van loodgieters en dergelijke, opdat we dat soort werk niet meer hoeven uit te besteden aan MOE-landers.

VanBukkem | 27-01-15 | 11:12

eerste aan is gaan Stop de tijd

Hansiepansiekevertje | 27-01-15 | 11:12

Ik ben blij dat ik kan coden ( php, msql,java,css,C++ ) lekker niet afhankelijk van een baas maar mooi voor jezelf bezig zijn met site's en apps.
Word toch de toekomst dusja :)

Abu Bakr al-Salami | 27-01-15 | 11:10

Onderwijs en zorg, twee sectoren die kapot aan aan de drang om alles maar vast te kunnen leggen en te kunnen verantwoorden. Want oh wee als een school geen pest-protocol, excellente kinderen, toetsplannen, leerlingvolgsysteem etc. heeft.
Het moet allemaal kloppen omdat bij een fout iedereen zich in kan dekken als de "daders" ter verantwoording worden geroepen.
Heb vertrouwen in de docenten en accepteer dat er wel eens een keer iets mis gaat. Dat gebeurt in de "echte" wereld ook. Laat de docenten weer les geven en leerlingen stimuleren om de wereld te ontdekken i.p.v. overbodige administratie bij te houden

Hansiepansiekevertje | 27-01-15 | 11:10

Inspirerend filmpje van enkele van de meest succesvolle mensen van deze planeet:
www.youtube.com/watch?v=STRPsW6IY8k

Ik denk dat het echt fantastisch zou zijn als iedereen een klein beetje zou kunnen programmeren. Niet alleen is het een heel erg nuttige vaardigheid waar echt heel erg veel vraag naar is, maar een beetje kunnen programmeren leert je volgens mij ook op een heel andere manier naar problemen kijken.

Als programmeren al geleerd zou worden vanaf de basisschool, zou dit een geweldig effect hebben op de samenleving. Computers kunnen zo ongelofelijk veel, en het is echt dieptriest hoe weinig van dit geweldige potentiaal ook daadwerkelijk gebruikt wordt, omdat gebruikers gewoon geen flikker van computers kunnen, en het algemene niveau van computervaardigheid nog steeds echt bedroevend laag is.

Nietvoordekat | 27-01-15 | 11:10

Jullie vergissen je in de taak van de regering en verwachten wellicht dat ze het land vooruit helpen in de vaart der volkeren.
Toch werkt dat iets anders, een politieke partij zorgt alleen voor de portemonnee van partijgenoten en wat daar een beetje omheen hangt.

Einde van de Domheid | 27-01-15 | 11:09

Ze hadden nooit de LTS moeten afschaffen.

eerstneukendanpraten | 27-01-15 | 11:08

denk nog steeds dat de grootste faal de over gesubsidieerde kansloze mbo en hbo, 'studies ' zoals konijnenknuffelen en cultuur expert zijn. eerst 30k per student per studie betalen en dan vervolgens 1300*(40jaar*12m) uitkeringetjes

Mirakutinho | 27-01-15 | 11:08

@Quid: Jij wilt dat op de basisschool "codekloppen" als vak gegeven gaat worden, terwijl men de kinderen niet eens kan leren rekenen?

Gaat niet lukken.

Tel Aziaat | 27-01-15 | 11:07

Niet alleen ICT... Mijn huisarts zit nog zielsgelukkig op Windows '98. De plaatselijke politie niet meer. Die zijn van Windows 98 naar Xp aan het migreren, zo vernam ik vorige week toen een eenstreper mijn aangifte wegens vernieling (voor de verzekering) met twee vingers inramde. Ja, het is wat met de ICT in nederland. Wat zijn we toch een goed land

jan-lul-de-behanger | 27-01-15 | 11:04

Als deze ERROR bekend is, dan wordt het hoog tijd voor een CTRL+SHIFT+DELETE voor de gevestigde orde in deze sector. ENTER

Pastor Sippenhaft | 27-01-15 | 11:04

"weet u hoe goed dat is voor ons kenniseconomie?"

Zullen we maar eens beginnen met generaties op te leiden die enigszins normaal Nederlands kunnen schrijven? Aan Quid te zien heeft het onderwijs daar al genoeg moeite mee. Kunnen we ons daarna op de wat meer ambitieuze doelen richten.

Tapu | 27-01-15 | 11:04

De huidige generatie is inderdaad verloren.

prov1nciaal | 27-01-15 | 11:03

En dit, dames en heren, is waarom ik nooit meer iets met ICT en onderwijs te maken wil hebben: de managers zijn te achterlijk om iets van het belang van ICT te snappen, want zij hebben het toch ook zonder ICT-kennis gered? Ze zijn er zelfs manager mee geworden, nietwaar?

rara | 27-01-15 | 11:02

> Wanneer wordt coderen en programmeren eindelijk eens een schoolvak dat je in het basisonderwijs krijgt, tot en met je eindexamen op de middelbare school?
Nooit. Je leert niet zomaar programmeren. Tenzij je er passie en of interesse voor hebt

GateKeeperNL | 27-01-15 | 11:02

De voorraad patatzakken moeten zeker eerst op.

deraderendraaien | 27-01-15 | 11:01

Kant en klaar ICT onderwijs, in het Nederlands, aangeboden door MIT. scratch.mit.edu/ Hoe hapklaar wil je het hebben?

Feynman | 27-01-15 | 11:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken