Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zo. Tijd voor de vuurwerkdiscussie

vuurwerkisracisme.jpgMooi. Sinterklaas het land uit. De Zwarte Piet-discussie neemt even een time-out tot tenminste 1 januari 2015. Tijd voor nieuwe polarisatie. De vuurwerkdiscussie. Vuurwerk levert jaarlijks zo'n 700 gewonden op. Met name omdat tieners niet het vermogen hebben om na te denken wat de consequenties zijn van het spelen met zware explosieven. Vuurwerk zorgt voor Guust Flater-achtige taferelen (*) in woonwijken. Want we hebben het steeds wel over exploderende ogen en ontploffende vingers, maar weet u hoe opgeneukt het is als je de halve gevel uit je huis blaast? Overal troep in huis, helemaal zuig. En inmiddels zijn we zover dat Thunderkingjihadi's superschattige Jack Russels laten ontploffen. En dan hebben we het niet nog niet eens over de angst, DE ANGST, van vuurwerkofoben. Zestig procent van de mensen tenaladiet het Zeeman-ondergoed vol als opgeschoten schobbejakken vuurwerk afsteken in hun nabijheid. Buiten dat is vuurwerk natuurlijk racisme, dat wij zo ongepast, onfatsoenlijk en onrespectloosvol omgaan met heilige Chinese rituelen. Kortom. We moeten hier over praten. Met zijn allen. Het liefst middels Facebookpetities -wij stellen Pangtitie voor als naam- en Twitterfitties. Protestmarsen voor dit oerhollandse culturele icoon van het drastisch verminderen van het aantal vingerkootjes. En demonstraties tegen het afsteken van vuurwerk, waar om de één of andere reden Gaza-fanaten zich ook aan verbinden. Groenlinksmilitant, professioneel dwaalzinnige en VuurwerkQuinsy Arno Bontes die door Sven Kockelman op nationale televisie aan de tand gevoeld wordt. We stoppen niet tot de doodsbedreigingen over en weer binnen rollen! We eisen onze wekelijkse dosis achterlijke opmerkingen, polarisatie en aangiftehype. Het is geen feestdag als we er geen ruzie over hebben kunnen voeren, immers. Daarom bij deze het officiële startschot van de vuurwerkdiscussie 2014. 3, 2, 1... VUURWERK MOET NIET VERBODEN WORDEN! WELLES! NIETES!

Reaguursels

Inloggen

Tuurlijk vuurwerk. Is natuurlijke selektie om the dumbasses uit te wieden.

jeremylst1 | 09-12-14 | 06:29

-weggejorist-

Bosbomen | 09-12-14 | 00:07

Vuurwerk moet gewoon het hele jaar gekocht kunnen worre en kinderen moeten moeten op school leren hoe het veilig af te steken.

henkou | 08-12-14 | 23:05

Het Nieuws vandaag gezien ?? VN geeft aan meer vluchtelingen te moeten toelaten in de EU ...en die vluchtelingen komen uit?? ja maar natuurlijk..waar anders ...uit landen waar het meest vredelievende (islam)geloof heerst, vandaar al die oorlogen natuurlijk!
En wie zal daar aan gehoorzamen ...dat zal natuurlijk weer het (wanna be) beste jongetje uit de klas NL zijn.
Nou we hebben blijkbaar een concurrent!...Zweden
Zet m op NL!

toon2 | 08-12-14 | 22:32

Het Nieuws vandaag gezien ?? VN geeft aan meer vluchtelingen te moeten toelaten in de EU ...en die vluchtelingen komen uit?? ja maar natuurlijk..waar anders ...uit landen waar het meest vredelievende (islam)geloof heerst, vandaar al die oorlogen natuurlijk!
En wie zal daar aan gehoorzamen ...dat zal natuurlijk weer het (wanna be) beste jongetje uit de klas NL zijn.
Nou we hebben blijkbaar een concurrent!...Zweden
Zet m op NL!

toon2 | 08-12-14 | 22:32

Het is gevaarlijk, instabiel spul. Dit spul in de handen van figuren die standaard elk jaar omstreeks 1 december een rode waas voor hun ogen krijgen levensgevaarlijk, voor hun omgeving maar vooral voor henzelf. Dat blijkt elk jaar weer. Tot overmaat van ramp laat de politie via de pers weten dat zij overlast en voortijdig afsteken van vuurwerk niet kunnen handhaven. Dit is natuurlijk een vrijbrief voor die gasten om hun gang te gaan. Hoe dom kan je zijn!

van Lullum | 08-12-14 | 22:11

rickdi | 08-12-14 | 20:56

Tuurlijk niet ze willen de poen niet mislopen.

Real Dutch Meat | 08-12-14 | 21:37

@watergeus | 08-12-14 | 09:12
De laatste keer dat ik vuurwerk heb afgestoken was ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw, toen de tijdstippen nog de vrij normale 23:00-02:00 uur waren. Al dat gelul van die facebookers met hun "10:00-02:00 is traditie", ze mogen hier in de straat op 1 januari de troep op komen ruimen van al hun geestverwanten, want als zij dat ook niet doen rijd ik er tot in augustus weer overheen. Traditionele eikels.

Ageless | 08-12-14 | 17:41

ssoooooooooo simpel. gewoon 1 keer een hele dikke vette atoombom. alle vuurwerkliefhebbers blij. en alle zeikers hebben niets meer te zeiken. in 1 klap van alle ellende af. ik zeg doen!!!!!!! hoef ik me in ieder geval niet langer druk te maken over het gezeik in de wereld

tails187 | 08-12-14 | 16:54

Ach, dat vuurwerk is zo saai tegenwoordig, dat mensen überhaupt nog in de kou gaan staan om het af te steken. Maak dan een vuurtje, das minder slecht voor het milieu, minder herrie, en je hebt het er lekker warm van.
Verbieden hoeft van mij niet, maar een aantal grotere vuurwerk shows zou wel mooi zijn. En dan niet van die varianten waar commercieel belang de hoofdrol speelt, je moet wel gewoon je eigen bier mee kunnen nemen enzo. En dan de verkoop afbouwen, en vooral het illegale spul waarmee je hondjes of handjes opblaast. Als je dan zonodig vuurwerk af wilt steken, ga je gang, veel plezier met je brood kanonslagen, wij gaan wel echt vuurwerk kijken...

fredjuhh | 08-12-14 | 15:24

Ik vind vuurwerken afsteken een vervelende gewoonte. Je kan niet normaal over straat lopen of je krijgt een rotje naar je harses toegegooid. Al die herrie, waarom niet gewoon een fijne stille jaarovergang.

lingo star | 08-12-14 | 14:50

Als je ouder dan twaalf bent dan steek je toch geen rotjes meer af? Dat doen toch alleen kleine kinderen, laten we wel zijn.

Dengdengblado | 08-12-14 | 14:48

Vuurwerk afsteken gebeurt vooral door vmbo-scholieren en tokkies.

Zaadhaan | 08-12-14 | 14:42

Gaan we gelijk van Zwarte Piet over naar vuurwerk?
Moeten we daartussen niet eerst nog een discussie hebben over hoe ontzettend kwetsend kerstbomen en kerststalletjes zijn voor onze islamitische medemens?

ZonderNaam | 08-12-14 | 14:37

Kan Sunny Berman hier geen indringende documentaire over maken? Hierbij uiteraard voortdurend haar eigen vooringenomenheid toetsend aan de realiteit om zodoende een en ander voor ons te duiden?

dalimens | 08-12-14 | 14:33

Heerlijk dat vuurwerk.
Jammer dat ik de knallen niet meer hoor.
Door een jochie van 13 met zijn lawinepijl zonder stok.
Want ja wie heeft er nou wat aan als zoon ding 20 meter hoog af gaat.
Laat maar weer komen dat heerlijke spul.

Eetsvent | 08-12-14 | 14:12

Niet alleen tanken, sigaretten halen en boodschappen doen in het buitenland. Ook nog feest vieren in het buitenland!!!

ET007 | 08-12-14 | 14:12

700 op 15 miljoen valt toch reuze mee? Waarbij het merendeel nog komt door in Nederland verboden vuurwerk (dus meer verbieden heeft weinig zin).

Hoeveel mensen verliezen een oog door champagnekurken? Obesitas is een groter probleem, dus laten we de oliebol ook maar verbieden.

paddy | 08-12-14 | 14:07

Sex voor het huwelijk zou ook verboden moeten worden. En werknemers moeten verplicht worden om minimaal 8 uur te slapen voordat ze gaan werken. En om 2200 moeten alle lichten uit zijn. Alcohol is de drank des duivels en moet ook verboden worden, net zoals suiker onverzadigde vetten en gekke kippen. Verder ben ik tegen anti conceptie want anti is racisme.

ET007 | 08-12-14 | 14:04

Nee, hoor, vuurwerk mag van mij.
Ook in handen van kleine kinderen, ook zonder beschermende brilletjes, en zeker- voor de oudetren - met een fikse slok sjampie op.

Maar ik ben er een voorstander van dat dan even geen aanspraak wordt gemaakt op een ziektekostenverzekering, ontbrekende vingertjes, blinde oogjes en kapotte armpjes dienen geheel op eigen kosten te worden gecureerd.
Niemand vroeg ze namelijk die rotzooi af te schieten.

mallekater | 08-12-14 | 14:01

> enternaar | 08-12-14 | 13:23
En vrouwen die niet kunnen of willen luisteren moesten we ook verbieden!

ernstige schade | 08-12-14 | 13:38

is het nou zo moeilijk om die lui te pakken die buiten de tijden en met illegaal vuurwerk klooien aan te pakken.maar dat willen die tollenaars niet.

pedro300 | 08-12-14 | 13:37

Tuurlijk, het gebeurde niet expres. Maar ondertussen gebeurde het wel.
Een tiener gooit een thunderking in de lucht in plaats van (zoals het hoort) op de grond te zetten.
Vervolgens ontplofte die vlak bij het oor van mijn tienerdochter die een eindje verderop op een bankje zat.
Zij is nu voor de rest van haar leven aan één kant doof.

Dankzij vuurwerk. Legaal, maar kennelijk veel te gevaarlijk.

Vuurwerk: zo snel mogelijk verbieden en op de Australische manier organiseren wat mij betreft!

enternaar | 08-12-14 | 13:23

We hebben flitspalen met microfoon nodig. Kunnen we dat schorriemorrie met een té hard rotje direct op de foto zetten. Extra Euri's als dat rotjoch ook nog te hard vaarde zonder vaarbewijs in een sloep á la de Jongens van de Kameleon. "Waar is uw visbewijs?", "Ik heb niet eens een hengel!", "U bent aan het vissen met granaten!". En voor dat het jong thuis was, waren het Weapons of Mass Destruction en werd de baby-arm van Dick Cheney stijf.
-
Hoe maken we in godesnaam mannen van onze jongens, als deze opgroeien zonder Zwarte Piet, zonder de eerste kater op je 15de, zonder stunten met vuurwerk, maar met softe kutmuziek, met een haat voor baarden, al werd Geenstijl gesponsord door de 3-messen SS van Gillete: The best a white boy can get.
-
Tegen vuurwerk zijn heeft ervoor gezorgd dat we omrolden toen de Duitsers kwamen. Tegen vuurwerk zijn heeft Fokker om zeep geholpen. Tegen vuurwerk zijn zal er voor zorgen dat we straks al in de paniek schieten bij een IS-kindsoldaatje met een knalerwt en een botermes.

ernstige schade | 08-12-14 | 13:22

Ik ben liefhebber, maar wil er niet aan dat het verboden gaat worden. Maar begrijp ook heel goed dat het extremer gaat worden.

DeJaVu5225 | 08-12-14 | 13:02

In het huidige klimmaat der feestdagverkrachting kan men het probleem niet vanuit meerdere perspectieven bekjjken. Iedereen is een mongool/anti traditie/levensgevaarlijk/vuurwerkjihadi/feestdagverziekendegario. Welkom in nederland, waar je met minder dan 100 mensen en sosjaalmedianetwerken een aanzienlijke schade kan verrichten aan alles wat een traditie is. Als een overheersend cultuur dit -tolereert- slikt kan je gewoon concluderen dat de cultuur zwak en onderdanig is. Wat the fuck is er gebeurd na de tijd van de VOC?
Hebben de toen franse bezetters van elke man 1 testikel afgeknipt waardoor het testosteron niveau drastisch afgenomen is door de generaties heen? (Fictie ofcourse).

Abu Koop Dan | 08-12-14 | 12:53

Als het nu nog over vuurwerk ging, alla, maar het gaat om zaken die meer op handgranaten en halve bommen gaat. En die moeten gewoon worden verboden.

goedemorgennederland | 08-12-14 | 12:51

Ik ga even een paar kassen omleggen met mijn vuurpijlen oudejaarsavond. De rest kan me aan de reet roesten.

Dima Beeline | 08-12-14 | 12:28

Met vuurwerk is niks mis, wel met de stommelingen die er verkeerd mee omgaan. Eigenlijk net als met geweren en zo.

ZZP-er | 08-12-14 | 12:14

Dit lijkt onderhand wel de azijnbode, geenstijl schuift op naaar links!!!

zie boven6801 | 08-12-14 | 12:06

Vuurwerk is al verboden. 364 dagen per jaar (in schrikkeljaren zelfs 365 dagen per jaar) mogen gewone particulieren geen vuurwerk afsteken. Het omgekeerde zou moeten gebeuren, het zou gewoon het hele jaar vrij verhandelbaar en vrij te gebruiken moeten zijn, zoals in België ook het geval is. Juist omdat het maar 1 dag per jaar mag krijg je ook de jaarlijkse excessen in december. Als je dingen spannend, verboden en moeilijk toegankelijk maakt dan wordt extra aantrekkelijk.
Het is gewoon absurd dat je een tuinfeest, een trouwerij of iets dergelijks niet mag opluisteren met het afsteken van een stukje vuurwerk. Het is gewoon een halfbakken maatregel dat het 1 dag per jaar wel mag. Je zou ook kunnen regelen dat je alleen met een vergunning vuurwerk mag kopen en afsteken en dan daar beperkingen op zetten. Alleen 18+ en alleen alcoholvrij bijvoorbeeld, en daar dan ook hele fikse boetes op zetten, in plaats van een verplichte cursus bij bureau HALT (dat lost niets op en wordt door geen enkele puber als "straf" ervaren). Een totaalverbod haalt bij talloze ondernemers een deel van de jaarlijkse omzet weg en is eigenlijk een stuk broodroof.

Stormageddon | 08-12-14 | 12:03

Tsjeezes voordat ik uberhaupt naar buiten ga moet ik eerst het lijstje verboden door nemen. Zeg maar de regels om uberhaupt nog te mogen leven in nederland. Zelfs daar heeft de VVD over gelogen. Een nederland met minder regels. En wat krijgen we van deze pinnokio partij. Yep meer regels. Tot aan het zotte toe. We worden echt een zielig kut land. Met gezapige burgers want regeltjes. We worden ondertussen als kleine kinderen beschouwd door dit kabinet. We kunnen niks meer. Alles moet in regels vastgelegd zijn. Geen feestjes meer op dat zij in de politiek daar nog het alleenrecht op hebben. Nederland het braafste jongetje uit de klas. Of te wel het wordt een land om van te gruwelen. Een doodsaai pleurisland. Ben benieuwd wat het volgende wordt na het vuurwerk. Zal wel de bruine paashaas worden die niet meer kan.

tweetybird | 08-12-14 | 11:58

De kleuters gaan weer janken omdat ze misschien hun eigen vuurwerkje binnenkort niet zelf meer mogen aansteken.

Artwido | 08-12-14 | 11:52

Meer verbieden! Meeeerrr!

Nee natuurlijk niet. Degenen die vuurwerk af willen steken doen dat toch wel, en als het verboden wordt komt er alleen maar (meer) Pools en Belgisch vuurwerk Nederland binnen.

Polderjihad | 08-12-14 | 11:48

Waarom is kruit zwart?

priwax | 08-12-14 | 11:41

Ik vind het jammer deze hele discussie. Heb zelf goeie herinneringen aan oud en nieuw. Na Sinterklaas kwamen de vuurwerkfolders van de lokale fietsenwinkel en was je dagen bezig om je bestelling te maken. Toen nog onschuldig vuurwerk zoals astronauten, grondbloemen, mini vuurpijltjes en crazy jacks. Altijd gewacht tot 31 december met afsteken en niet eerder. Oudejaarsdag zelf vanaf 10 uur afsteken maar nooit rottigheid uitgehaald zoals naar dieren gooien en dingen vernielen. Het probleem is m.i. niet het legale vuurwerk maar het illegale vuurwerk dat moeten ze gewoon aanpakken. Ik heb zelf een zoontje en ik zou het jammer vinden als hij het niet meer kan beleven zoals ik dat vroeger deed. Maar goed als mensen niet met de 'vrijheid' van vuurwerk afsteken om kunnen gaan dan is verbieden de enige oplossing. Dit hebben we dan aan onszelf te danken.

griffin peterson | 08-12-14 | 11:40

Vuurwerk moet verboden worden.
Door de komst van het bestelgemak van internet is het voor de overheid niet meer mogelijk om te voorkomen dat er te veel gevaarlijk vuurwerk het land binnenkomt.
Aangezien, volgens internationale verdragen, het de taak van de overheid is om haar inwoners te beschermen, en handhaving tegen het vele gevaarlijke vuurwerk onmogelijk blijkt te zijn, zit er niets anders op dan om het te verbieden.

jaco | 08-12-14 | 11:19

Lekker laten zoals het nu is, aanpak van illegale zooi uit oostblok aanpakken.
kan toch niet zo zijn dat een eeuwenoude traditie in eens verboden wordt omdat de overheid geen grip krijgt op de illegale handel.
Dat is wel heel erg makkelijk en de weg van de minste weerstand.

Wat meer van elkaar verdragen, en elkaar meer gunnen is een must.

DeJaVu5225 | 08-12-14 | 11:17

Helaas wordt vuurwerk steeds zwaarder, en derhalve gebruikt als bombardementen. Er kleeft steeds vaker criminialiteit danwel crimineel gedrag aan en met vuurwerk, dus wat mij betreft: afschaffen, en op één punt afsteken door de gemeente.

De hufterigheid is stomweg overal in doorgedrongen.

JIP! | 08-12-14 | 10:58

Alles wordt afgepakt.
Zwarte Piet en nu het vuurwerk.

Waar is Links mee bezig?
Gaan wij toe naar een DDR, Cuba, Noord-Korea en Rusland (Sovjet Unie)?

ProAsfalt | 08-12-14 | 10:56

Grombeertje | 08-12-14 | 10:43
Ben vorig jaar extra vroeg uit werk gekomen, zodat ik niet door het knalvuurwerk heen moest met mijn 1 jarig zoontje. Sfeer is verziekt door de uitgebreide afsteektijden en de weinige handhaving.

polt | 08-12-14 | 10:49

Ik denk aan, Zouden gemeentes die al dat geld wat nu door iedereen word uitgegeven, kunnen inzamelen en er iedereen een top avond voor kan geven.
Met een kerstdiner.
Het is toch mooier al dat grote vuurwerk te zien dan die kut knalletjes in de tuin.
Daarbij word er zoveel uitgegeven dat heel nederland 16 miljoen mensen er van mee konden genieten.

Shit de wekker gaat.

GroenePiet | 08-12-14 | 10:48

Vuurwerk is dierenhaat.

KarelMarks | 08-12-14 | 10:46

Over siervuurwerk gesproken. Alleen door "niet dronken" mensen en mensen met een IQ dat groter is dan hun schoenmaat laten afsteken. Vreemdgaande buurman 3 huizen verderop heeft in zijn nieuwjaarsactie de vuurpijl even niet zo stabiel laten afgaan en dat kostte me zowat mijn oog, en wat schade aan kleding van familie(gelukkig). Dus ben je een kutprutser laat het dan aan een ander over.

Dirk III | 08-12-14 | 10:45

Ik vier al jaren oud en nieuw ergens anders in Europa. Rome, Barcelona ideaal daar. Om 12 uur kun je een prachtig vuurwerk aanschouwen op verschillende plekken in de stad en daarna ga je of feesten of (als gezin) naar huis en naar bed. Op oudjaarsavond zitten de mensen gezellig bij elkaar of leven op straat. Niks geen overlast, nergens geknal of vuurwerk. Geweldige sfeer. Wou dat het hier ook zo was.

Grombeertje | 08-12-14 | 10:43

Als er ergens drie bomen omgezaagd moeten worden voor de aanleg van een snel weg staat GL op haar achterste poten...en wat gebeurt er dan nu met al die zielige dennenbomen?
Ja je hebt ze van plastic, plastic ja, het smerigste milieuvervuilend troeppie wat bestaat, dus kom op GL.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 08-12-14 | 10:43

Zolang er idioten rondlopen die er niet normaal mee kunnen omgaan en anderen ermee opzettelijk mee verwonden of laten schrikken voor de lach en leedvermaak, en zolang er idioten zijn die menen dat je dag in dag uit moet kunnen knallen waardoor huisdieren zwaar in de stress schieten, mag het van mij opgeschort worden.
Met pijn in het hart, want heb als kind enorm genoten van het mooie vuurwerk in de avond (hoewel het meestal van die lullige pijltjes betrof, maar goed).

polt | 08-12-14 | 10:42

@Fatwabuster | 08-12-14 | 09:12
Tja...de boom...de boom die zomaar ruw wordt omgekapt, uit zijn vertrouwde omgeving weggehaald wordt en dan een paar weken in een veel te klein potje (zie het als een kip in een legbatterij) met aarde mag staan..om oudjaarsdag op de brandstapel te eindigen, dat mag allemaal wel, schande!

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 08-12-14 | 10:41

Als we vuurwerk ook nog eens afschaffen, schaffen we beter ook; kerst, de paashaas, vakanties, verjaardagen.. Af. Als je echt niks meer wilt, man toch volgens mij zijn jullie gewoon overgevoelig. Als je nergens nog iets van wil meemaken, ga dan toch lekker in een isoleercel zitten ofzo.

Devinio7530 | 08-12-14 | 10:41

Vroeger mee gespeeld maar laten we het op siervuurwerk houden. Dat is mooi en die knallen ook. Beter dan een lawinepijl op 22 december in een brievenbus of een kind dat door zijn eigen naïviteit of dat van een ander levenslang gehandicapt is.

Dirk III | 08-12-14 | 10:39

Volgens mij had ik het nog niet gelezen in de reacties, maar waar zijn de opvoedende ouders gebleven?
Mijn kinderen steken alleen vuurwerk af op tijden dat het mag. Dit jaar rotjes en minipijltjes aangezien het legale afsteek moment niet meer overdag valt.
Vorige jaren mocht het hier van 10.00 uur s'ochtends en dat deden ze dan ook. Leuk hoor zo'n groepje kids die lekker de hele dag buiten is en plezier heeft. Om 00.00 mocht papa met zijn vrienden los met siervuurwerk. Dat is toch echt een van de hoogtepunten hier van het jaar. Waarom ik het leuk vind? Geen idee, maar ik hoef het ook niet te analyseren toch? Ik vind het leuk, klaar.
Voordat papa met zijn vrienden weer naar binnen gaan, ruimt papa eerst even zijn bende op. Dat wil zeggen, alle potten gaan na een badje met de gieter in kruiwagens de achtertuin in.
De volgende ochtend staat papa met zijn kinderen om 09.30 buiten te vegen en rond een uur of 11 zijn we klaar en gaan we lekker warme chocolademelk drinken. Deze papa wel ja, en zijn kinderen vinden dit de normaalste zaak van de wereld. Lol hebben is oke, maar je ruimt je eigen bende op. Ook de kinderen van vrienden die oudjaarsdag hebben staan afsteken worden verwacht, maar zijn er ook altijd!

Deze papa is overigens wel heel erg streng hoor. Er wordt niet gekloot met vuurwerk, zodra papa dat ziet is het feest voorbij. Afhankelijk van de 'overtreding' krijgen ze een waarschuwing. Maar zodra ze elkaar, buren, dieren bewust in gevaar brengen is het echt over. Dan pakt papa de gieter en is alles nat.

MarcS | 08-12-14 | 10:36

Vuurwerk is zo tokkie. Vuurwerk is een achterlijke volkse kut traditie.

eenbelangrijkiemand | 08-12-14 | 10:33

Door al dat geknal en de vele luide salvo's voelt iedere vluchteling zich weer eens even 'thuis', dit vuurwerk willen afschaffen is een racistische daad kenmerkend voor het wrange sociale klimaat in het Nederland van nu!

Ultimate Master G | 08-12-14 | 10:30

@Spinal Fap | 08-12-14 | 10:20
Nee, die is alleen geschikt om hun stralen tegen te houden. Daar verjaag je ze toch niet mee, domme jongen!

MarcS | 08-12-14 | 10:27

@Stilett | 08-12-14 | 09:22
Ik snap niet dat mensen hun huisdieren niet gewoon opvoeden. Ik heb een roedel rottweilers en een paar katten. Geen van hen is onder de indruk van vuurwerk. Honden komen niet allemaal uit hetzelfde nest, maar zijn zeer zeker niet bang voor vuurwerk. Sterker nog, als mijn jongste kinderen vuurwerk gaan afsteken dan staan ze er het liefst bij te kijken. Kwispelend en zeker niet angstig.

Waarom zijn uw huisdieren wel bang? Wellicht is een dvd met vuurwerk geluiden een oplossing voor uw dieren? Bij uw afwezigheid dvd met geluid op zacht aanzetten en iedere dag iets harder.

MarcS | 08-12-14 | 10:24

@MarcS | 08-12-14 | 10:16
Geesten verdrijf je met een aluhoedje op.

Spinal Fap | 08-12-14 | 10:20

@FrankVeer Dat levert alleen maar gevaarlijke situaties op, de 10-16 jarigen steken overdag af en als het donker wordt komen de oude vuurwerkfanaten met potten naarbuiten, als dit allemaal tegelijk begint is het gevaarlijk voor de jongeren. Ook is het donker, dus je ziet veel minder meer vingers weg dus.

Terror Ted | 08-12-14 | 10:20

Het is geen feestdag als we er geen ruzie over kunnen maken?
Dan slaan jullie nog een paar feestdagen over. Om te beginnen de adventviering. Een feest dat stamt uit Duitsland en Scandinavië. Weet u wel hoe racistisch het is om een feest te vieren dat stamt vanuit een Vikingtraditie?

Dan hebben we natuurlijk kerstmis, met kerstbomen, kerststal, ongeremde vreetpartijen en verplicht familiebezoek. Weten de kindertjes in de Derde Wereld wel dat het Kerstmis is? Dat liedje bijzonder stigmatiserend voor andersgelovigen die echt niet alle data van christelijke feestdagen hoeven te kennen.

Vervolgens is er nog de Dag van de Onnozele Kinderen
nl.wikipedia.org/wiki/Onschuldige_Kind... waarbij kleine jongetjes in het zonnetje worden gezet. Huh? jongetjes? en de meisjes dan? Überhaupt kinderen een pleziertje gunnen. Uit Den Boze.

Stop met alle andere feesten dan Suikerfeest, Offerfeest en Kwakoe zijn racistisch knoop dat in uw oren

Boretti | 08-12-14 | 10:19

@mr. coffee | 08-12-14 | 10:01
Geesten verdrijf je met harde geluiden, zoals rotjes / carbitbussen etc.

MarcS | 08-12-14 | 10:16

@necrosis | 08-12-14 | 09:53
Ik heb wel eens gele sneeuw gezien.

MarcS | 08-12-14 | 10:14

@one hobo | 08-12-14 | 09:45
Alle sporten / hobby's verbieden, want gewonden.
Verkeer verbieden, op wandelen na, want gewonden. Wandelen moet wel, aangezien u wel naar uw werk moet.

MarcS | 08-12-14 | 10:13

Vindt het zelf ook nog zo leuk om wat in de tuin af te steken :-)

Bert6984 | 08-12-14 | 10:13

@necrosis | 08-12-14 | 09:02
-
In de Haagse binnenstad bevatte een kubieke centimeter lucht volgens betrouwbare metingen van Sensornet in het eerste half uur van 2013 bijna driehondduizendduizend ultrafijne deeltjes. Dit is zes keer zoveel als in sigarettenrook en ruim zestig keer zoveel als in een 'gewone' nacht.
-
Zulke concentraties haal je alleen bij het afsteken van wierook in een kerk, nu wij het toch over de komende nachtmissen hebben.
-
De hoeveelheden koper (100 ton), kaliumchloraat, kaliumcarbonaat, barium (40 ton) , titaan (10 ton), antimoon (5 ton), strontium (30 ton) en cadmium die in de omgeving neerslaan zijn gigantisch, in vergelijking met wat er in de rest van het jaar neerslaat.
-
De hoeveelheden koolmonoxide, kooldioxide, stikstof- en zwaveldioxide zijn ronduit belachelijk.
-
Je kunt gemakkelijk de stelling verdedigen, dat gemeenten die er over denken om een milieuzone in te stellen al dat geld niet hoeven uitgeven als zij vuurwerk verbieden - daarmee halen zij in één klap hun milieudoelen.
-
( bijkomend voordeel: dan zijn wij ook in één klap(!) van dat hysterische dieselgejammer van de milieubeweging af...)
-
Dan moet het spul ook nog eens worden aangevoerd,gedistribueerd en bovenal: in de vorm van drieduizend (!) ton afval weer worden afgevoerd. En dat allemaal voor een paar klappen en flitsen.
-
Leg maar een groot ponton voor de kust, of doe maar iets leuks op de Maasvlakte, dan kun je voor een fractie van wat wij met z'n allen aan dat spul uitgeven het mooiste en meest spectaculaire professionele vuurwerk van de wereld bouwen.

bisbisbis | 08-12-14 | 10:11

@King of the Oneliner | 08-12-14 | 09:37
Neuken zonder zwanger heeft ook geen enkele meerwaarde.
Ieder genot wat jij hebt wat niet behoort tot primaire levensbehoefte of voortzetting van de mensheid is overbodig.

Ik neem aan dat u vanaf nu het goede voorbeeld geeft?

MarcS | 08-12-14 | 10:11

Dit gezien?
www.bndestem.nl/sport/nac/honderden-na...
Natuurlijk heeft de politie handhavend opgetreden. Uiteraard. Want als het illegaal is, mag het niet en is het strafbaar. En doet de politie waar ze voor zijn: handelen en handhaven.

Oh wacht...

Spinal Fap | 08-12-14 | 10:10

@mr. coffee | 08-12-14 | 10:01

Ach, alsof jij eventjes kunt bepalen hoe 'de traditie' eruit ziet... in mijn omgeving is het al decennia een traditie om met carbid te schieten. De hele oudjaarsdag. En ik liep als jochie ook de hele dag rotjes af te steken.

Afgezien van de herrie gaf dat geen enkele overlast. Er werd niet op mensen en dieren gemikt, er werden geen prullenbakken opgeblazen. In plaatsen met minder vuurwerk- /carbid-traditie was veel meer overlast (drankmisbruik, 'vreugde'vuren, vechtpartijen).

raskol | 08-12-14 | 10:08

@Risingson | 08-12-14 | 09:26
De popo al gebeld? Als jij er last van hebt geef je hem toch gewoon aan?

MarcS | 08-12-14 | 10:08

De eerste de beste die nu nog een heftige vuurwerkbom in de directe nabijheid van mijn 0031-huis afsteekt prop ik hoogstpersoonlijk een aangestoken rotje in zijn reedt. Zo, mijn vuurwerkstandpunt moge duidelijk zijn.

Reykjavik | 08-12-14 | 10:04

@necrosis | 08-12-14 | 09:50
 
Serieus, geldt dit landelijk?
 

Rebellis | 08-12-14 | 10:02

Voor alle traditie-beargumenteerders:
Het is geen traditie om de dagen voor oud en nieuw al vuurwerk af te steken. De traditie is het nieuwe jaar in te luiden met (sier)vuurwerk om de boze geesten te verjagen. Dus vanaf 0.00 uur.
Ook staat nergens in de traditie beschreven dat je explosieven tot ontploffing mag brengen, zoals nu wel gebeurd met die illegale bommen. Beetje knallen rond middernacht, prima. Maar het is nu te ver doorgeslagen.

mr. coffee | 08-12-14 | 10:01


necrosis | 08-12-14 | 09:57

Joris schrikt toch niet meer van het woord "neqschot", toch?

eerstneukendanpraten | 08-12-14 | 10:01

Verboden om meer dan 1x per jaar op vakantie te gaan (tegen vervuiling, files en dicriminatie van alle landen waar je niet heen gaat), verboden om meer dan 1 x per maand te neuqen (teveel CO2 en verspilling van keukenrolpapier of douchewater), verboden te verbieden maar in hemelsnaam, laat die tokkies zich aub 1 keer per jaar zichzelf opblazen

Simpele Boerenlul | 08-12-14 | 10:00

Ho ho, hier gaan we toch wat te snel. We vergeten ook nog het jaarlijks terugkerende gezeur over het heidense rituele attribuut de kerstboom..http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/12/kerstboom_mariska_vermoord_doo.html.
.
Het wegmetons moet wel in de juiste volgorde hè.

Gaul Shaarad | 08-12-14 | 09:59

Is gewoon het gevolg van de open grenzen. Al deze belachelijke vuurwerkbommen worden vanuit Oost-Europa door particulieren naar Nederland gehaald. Wordt aardig wat aan verdiend.

vindead | 08-12-14 | 09:59

Het gewone, legale consumentenvuurwerk is het probleem niet echt. Daar gebeuren natuurlijk ook wel ongelukken mee, maar dat is eigen verantwoordelijkheid.
.
Het is vooral het illegale zware vuurwerk dat via import uit het buitenland wordt binnengehaald. Dat is ook waar nu de schade en slachtoffers, incl. Jack Russel uit het topic, vandaan komen. Een verbod op consumenten vuurwerk verandert daar niets aan.

EisQonijn | 08-12-14 | 09:58

Mijn mening over mensen die (zwaar) vuurwerk gebruiken om dieren op te blazen, is in strijd met de huisregels.

necrosis | 08-12-14 | 09:57

Welles! Nietes! Welles! Nietes! Ik zeg: welles!

De andere | 08-12-14 | 09:57

^ 14:00 = 02:00

Lijkt me logisch... | 08-12-14 | 09:56

Knalvuurwerk verbieden.

meneer Q | 08-12-14 | 09:56

Vuurwerk is prima, maar gewoon weer pas op 31 december verkopen en afsteken alleen toestaan tussen 00:00 en 14:00 in de nieuwjaarsnacht. Dat is waar het voor bedoeld is.
En de rest van het jaar keihard handhaven; zet daar de BOA's maar een maandje op.

Lijkt me logisch... | 08-12-14 | 09:55

Alleen toestaan vanaf de jaarwisseling en 2 uur 's-nachts. Dus in totaal 2 uur overlast. Daarbuiten het afsteken streng verbieden en beboeten. Misschien een leuke tip voor Opstelten om zo wat inkomsten te genereren.

PowPow | 08-12-14 | 09:55

@Quichegerechtigde | 08-12-14 | 09:49
Sneeuw is altijd wit!
Trouwens, dat is niet geheel waar, sneeuw heeft feitelijk de zelfde kleur als water, die 'witte kleur' zie je omdat het licht weerkaatst tussen de sneeuwkristallen.

necrosis | 08-12-14 | 09:53

Aan de ene kant vind ik het (als vuurwerkliefhebber) jammer dat er idioten zijn die illegale troep afsteken, daarmee al ruim vóór 31-12 beginnen, en het gebruiken om dingen op te blazen. Zij verpesten een feestje voor zeer veel goedwillenden die wél verantwoord van vuurwerk kunnen genieten.

Vroeger waren strijkers en nitraten het zwaarste illegale spul wat je kon kopen. Wat er nu afgestoken wordt, is qua hoeveelheid kruit 10 á 20 keer zwaarder. Gekkenwerk. Waarom wordt er niet veel meer werk gemaakt om de import / toevoerlijnen te beperken?

Aan de andere kant zal het voor verzuurde zeikerds nooit genoeg zijn, al wordt er geen één illegaal stuk vuurwerk meer afgestoken. In dat kader zeik ik graag mee: ik wil graag een algeheel verbod op het bezitten van een hond. Want het aantal bijtincidenten en daaruit voortkomend letsel (het hele jaar door, niet alleen rond de jaarwisseling) doet het aantal vuurwerkslachtoffers compleet verbleken. En dan heb ik 't nog niet over de gigantische overlast van hondenstront.

raskol | 08-12-14 | 09:52

James Lastig | 08-12-14 | 09:21
Dom dom tja intelligentie is nu eenmaal niet te meten met de acties. Ook al lijkt zo. Toevallig weet ik dat de snurker in kwestie vwo/gymnasium doet. Qua IQ zit het dan wel goed maar van zijn acties moet hij het in ieder geval niet hebben.

ikdenkwat | 08-12-14 | 09:51

@Rebellis | 08-12-14 | 09:45
Autowassen op straat is inderdaad niet meer toegestaan als je zeep gebruikt.

necrosis | 08-12-14 | 09:50

@one hobo | 08-12-14 | 09:45

Maar dan verbied u het uw eigen kinderen gewoon. Waarom is de standaard gedachte bij de Nederlander toch "ik wil iets niet dan moet het maar voor iedereen verboden moeten worden" ?

Parel van het Zuiden | 08-12-14 | 09:50

een dag zonder godwin is een dag niet geleefd

Nebuchednezzar | 08-12-14 | 09:50

Ik wilde het eerst nog hebben over Witte Kerst, trouwens. Is racisme!!

Quichegerechtigde | 08-12-14 | 09:49

Gewonden (als ze zelf degene zijn geweest die het vuurwerk hebben afgestoken) heb ik geen medelijden mee, moet ook niet vergoed worden door je verzekering wat mij betreft. Als ik mijn fiets niet op slot zet zegt de verzekering ook de groeten. Maar de kosten die gemeenten maken om schade te herstellen en de rommel op te ruimen zijn voor mij al genoeg reden om voor een verbod te zijn dat terwijl dingen verbieden wat mij betreft eigenlijk zelden een goed idee is. En dan heb ik het nog niet eens over de gewonden omstanders die vallen (de meerderheid van de gewonden) en de overlast voor mens en dier. Het enige alternatief zou nog kunnen zijn om een sportveld of iets dergelijks aan de rand van steden/dorpen beschikbaar te stellen voor mensen die zelf zo nodig vuurwerk willen afsteken.

Capt. Iglo | 08-12-14 | 09:49

Je kunt pas echt goed het illegaal vuurwerk aanpakken als je alles verbiedt. Is het tenminste ook lekker duidelijk. En ja, weer een verbod. Da's ook niet mijn ding maar dit zorgt voor minimaal 700 slachtoffers. En misschien ben ik wel wat gekleurd omdat mijn zoontje vorig jaar zijn hand heeft verbrand. (aan legaal vuurwerk trouwens..).

one hobo | 08-12-14 | 09:45

@ozewiesewoze;
 
LOL : "te hard ademen in gezelschap"
 
Je vergeet deze regeltjes nog:
 
Lachende kinderen op straat
Auto voor de deur van de buurman parkeren
Je huis in een andere kleur schilderen dan de buurt
Autowassen op straat
Vuilnisbak te vroeg buitenzetten

Rebellis | 08-12-14 | 09:45

Kan er geen verbod op dit soort terugkerende discussies?
Ik word persoonlijk een beetje moe van het feit dat mensen die iets willen veranderen dat elke jaar, tot in den treure weer proberen met dezelfde ideetjes, dezelfde argumenten, dezelfde stellingen proberen alsnog hun gelijk af te dwingen op dit soort non-issues. Cutt your losses en probeer het over tien jaar weer.
.
Enneh. Even over verboden in het algemeen. Hou toch eens in godsnaam rekening met de handhaafbaarheid en politiecapaciteit. De Nederlandse politie kan de boel nu zonder verbod al niet baas op oudjaar. Liegt vervolgens dat het gedrukt staat over de uit de hand gelopen feestelijkheden. Ziet de volgende editie al met argusogen tegemoet. Dus nog een taakstelling erbij dan maar. Yeah, that'll work.

Parel van het Zuiden | 08-12-14 | 09:40

Wat een naief geneuzel is dit zeg, onze bomenknuffelaar Arno Bontes. Vuurwerk eist zgn 700 gewonden van zeer licht tot zwaar waarbij het zware ongeveer 20 personen is. Begrijp werkelijk niet dat hier zo druk mee gedaan wordt terwijl het een fractie is van slachtoffers van drank, roken en drugs.
Roken levert jaarlijks honderderden zo niet duizenden longpatiënten die niet meer kunnen werken, aangepast moeten wonen, medische kosten enorm. Maar der rokerslobby draait ook in den haag op volle toeren (promoot lobby.
Drugs what have say more?
Verkeer honderden doden per jaar, hoor je niemand over.
Zwarte piet is de nek omgedraaid, vuurwerk is men mee bezig, en straks ook nog de kerstboom en de kalkoen.
Nederlandsvuurwerk levert is niet het probleem, het is het illegale spul vanuit polen / duitsland. Pak dat aan.

DeJaVu5225 | 08-12-14 | 09:39

@deEerlijkeLeugenaar | 08-12-14 | 09:38
Bukt u maar.

* vuurpijl aansteken doet

rara | 08-12-14 | 09:39

Laten we gewoon alles verbieden waar mensen lol aan hebben. Dat lijkt het doel te zijn de afgelopen decennia. Oh en zorgen dat iedereen arm is natuurlijk. Want we moeten het niet te leuk hebben natuurlijk.

panadol | 08-12-14 | 09:39

Ik moet zeggen dat ik als kind mooie herinneringen heb aan 31 december, van 's morgens tot 's nachts rotjes afknallen en babypijltjes afsteken. Maar ik deed dat dan nog redelijk beschaafd zonder illegaal spul.

Dus ik vind dit een lastige kwestie, kan mij wel goed voorstellen dat er een meerderheid te vinden is voor een verbod. Het is natuurlijk niet uit te leggen dat 50% van de slachtoffers bestaat uit omstanders.

Ronman2k | 08-12-14 | 09:38

Wat die verbodsfetisjisten stelselmatig vergeten is dat 99% van het vuurwerk dat overlast veroorzaakt al verboden IS. Toch is er een heleboel overlast. Vertel me eens, Bonte, hoe ga je een nieuw verbod handhaven als dat met de bestaande regels niet eens lukt?

Politici die denken dat je een onwenselijk fenomeen kan laten verdwijnen door het te verbieden, kunnen we die niet verbieden?

Caveman48 | 08-12-14 | 09:38

Mits rectaal ingebracht geef ik het meeste om siervuurwerk.

deEerlijkeLeugenaar | 08-12-14 | 09:38

Ik heb al meermalen gepleit voor verbieden van vuurwerk.
Het heeft geen enkele, maar dan ook geen enkele toegevoegde waarde.
Huisdieren in de stress, heel de dag keiharde knallen, pubers, die op met op hun slaapkamer gefabriceerde bommen zichzelf en de buurt in gevaar brengen, rotzooi, gif.
Gewoon kappen met die tokkie shit.

King of the Oneliner | 08-12-14 | 09:37

Omdat we Europa niet de schuld mogen geven.Schuiven we de verantwoordelijkheid van illegaal vuurwerk maar af op de kleine middenstand die iets extra wil verdienen.Voor al die zeikers over ongelukken met oud en nieuw.Zonder vuurwerk zou er niemand op straat zijn rond twaalven.Heb het zelf in het buitenland meerdere keren kunnen ervaren.En al die keren dat ik ben gebeten door een hond of uitgegleden door zijn stront,heb ik ook niet gepleit voor een hondenverbod .Asociaal gedrag met vuurwerk moeten ze gewoon zwaar bestraffen.

arlen | 08-12-14 | 09:36

@necro het is zo zielig voor die dieren... snik snik snik. @geenstijl ik zou hier graag een lekker wijf een traantje laten vloeien voor max effect. Wanneer kunnen we hier plaatjes en filpjes direkt posten zoals bij facebook.

Kaan78 | 08-12-14 | 09:36

Zucht. Okee dan: geen verbod. Nooit een verbod. Want: traditie, liberaal, mannenspul en iedere bosmongool heeft recht op z'n eigen verminkingen.

Driewerf Hoezee | 08-12-14 | 09:32

Het gebeurt zelden dat ik mij kan herinneren wat er in de nacht van 31/12 op 01/01 precies gebeurt is.
Dus wil ieder laten weten dat ik geen mening heb.
Zo, dat is eruit.

Meneert | 08-12-14 | 09:32

@Kaan78 | 08-12-14 | 09:23
Een krop sla?
Ik ben geen geit!

necrosis | 08-12-14 | 09:31

Vuurwerk is is leuk en moet een dagje per jaar kunnen. Maar van mij mogen de knallers wel weg of minder. Siervuurwerk is veel leuker dan alleen maar wat dof ge dreun.

BozeHenk | 08-12-14 | 09:30

Vuurwerk is het mooiste werk dat er is.

Rätselhaft | 08-12-14 | 09:28

Ho ho ho Quid. Moeten we niet eerst de Kerstmandiscussie starten? En de BBQ verbieden?

Piet Karbiet | 08-12-14 | 09:28

En wat te denken dan van die pizzabakker in Oirschot? www.omroepbrabant.nl/?news/221183712/E...
Die man is dus onschuldig slachtoffer (minder slim misschien omdat vuurwerk op te pakken, maar toch). Wel een 18-jarige aangehouden.
Als ik de ramen van de grillroom zo zien, dan is dat geen normaal vuurwerk geweest.....

frenkievee | 08-12-14 | 09:26

Zeg, is dat niet het logootje wat kwinsie heeft gemaakt, en rust daar geen copyright op?

Stortkoker | 08-12-14 | 09:26

Ik heb hier zo'n dwaas in de straat wonen die vanaf deze week minimaal 1x p.d. een idioot zwaar illegaal stuk vuurwerk over z'n balkonrand mikt. Je hart staat stil.

Laat de politie dat soort debielen aanpakken en zodanig dat je wel nadenkt over het aanschaffen van dit soort troep.

Verder is zelf vuurwerk afsteken een Awesome Nederlandsche Gebeurtenis.

Risingson | 08-12-14 | 09:26

@Andersdenkend 09:23: Ja maar met strengere regels is voorlichting, handhaving en vervolging gemakkelijker, omdat "het dan voor iedereen duidelijk is". Dat is tenminste de reden die vaak wordt aangedragen.

Muxje | 08-12-14 | 09:26

Vuurwerk moet verboden worden voor de Nederlanders. Niet verboden worden voor de Hollanders.

duitse herder | 08-12-14 | 09:24

Ik sla deze discussie even over. Laat me ff weten wanneer we ons druk gaan maken over Duitsers bij de dodenherdenking.

Hans Kwalzan | 08-12-14 | 09:24

De regels mbt vuurwerk zijn al jaren duidelijk. Die regels werden en worden echter niet gehandhaaft. En daar waar regels over een langere termijn niet gehandhaaft worden gaat het vroeg of laat goed fout.
Mijn mening is dan ook dat er niets verboden hoeft te worden als je de bestaande regels handhaaft en overtreders hard aanpakt.
In Nederland verbieden we echter steeds meer en de handhaving blijft toch weer achter, dus verandert er geen fuck.

Andersdenkend | 08-12-14 | 09:23

Wat ik erger vind is de jaarlijkse kalkoengenocide. Het dient geen enkel nut. Het is niet om religieuze redenen. Partij voor de dieren zou hier een actie voor moeten starten. I.p.v. wild of kalkoen, gewoon een krop sla op de tafel bij kerst en nieuwjaar!

Kaan78 | 08-12-14 | 09:23

Vuurwerk is OK, mits het bij legaal vuurwerk blijft, en afgestoken wordt op 31-12/1-1.

Al maanden schrik ik me iedere avond weer een hoedje, omdat een of andere malloot in de buurt het leuk vindt om zwaar illegaal vuurwerk af te steken. M'n huisdieren reageren apathisch bij elke klapper. OK, da's mijn probleem, maar dat probleem zou ik het liefst alleen met oud/nieuw willen. Niet daarvoor of daarna.

Stilett | 08-12-14 | 09:22

Quid, dank voor het opvrolijken van mijn maandagochtend ... 👍

Ruben Koene | 08-12-14 | 09:21

@FrankVeer 09:10: Gek genoeg is de overlast in landen waar de verkoop vrij is een stuk lager. Een verbod is niet altijd zinnig. Daarbij: als je mensen als kinderen behandeld, dan gaan ze zich ook als kinderen gedragen. Heeft er wellicht ook iets mee te maken.

Het Belgische idee om alles met knallen streng te reguleren maar siervuurwerk het hele jaar toe te staan is dan niet eens zo'n slecht compromis.

Muxje | 08-12-14 | 09:21

ikdenkwat | 08-12-14 | 09:15
Precies wat ik bedoelde met mijn tegel van 09:10
Vooral niet verbieden dus.

James Lastig | 08-12-14 | 09:21

Misschien juist niet verbieden en illegaal vuurwerk legaliseren, gewoon toestaan. Het zal wat slachtoffers kosten, maar laten we hopen dat wijsheid met de jaren alsnog komt.

snakeplisskin | 08-12-14 | 09:20

ozewiesewoze | 08-12-14 | 09:12

Je vergeet alcohol en dat zou bijna bovenaan het lijstje moeten staan want we moeten natuurlijk wel naar de koran luisteren.

eerstneukendanpraten | 08-12-14 | 09:19

@Haatgenerator | 08-12-14 | 09:15
Je wil legaal vuurwerk verbieden omdat de meeste ongelukken met illegaal vuurwerk gebeuren. Stem je CDA?

rara | 08-12-14 | 09:19

necrosis | 08-12-14 | 09:12

Zou me niet verbazen, rijdt vast een stuk goedkoper. Maar ze zijn zonder tank anders nog wel te koop:

occasions.autoscout24.nl/?atype=C&...

eerstneukendanpraten | 08-12-14 | 09:18

@Bakito | 08-12-14 | 09:15
Nee, dat doe jij.

rara | 08-12-14 | 09:17

De eerste stumpers zijn hier al weer bezig met vuurwerk.
Afschaffen en verbieden is mijn idee, vroeger was men er niet op gericht een ander of een dier iets aan te doen met die rotzooi, de mentaliteit is veranderd ook met vuurwerk afsteken.

Outback | 08-12-14 | 09:17

Niet piepen, is traditie.

kibbesoeb | 08-12-14 | 09:16

Niks mis met vuurwerk, maar wel met mensen die het afsteken.
Te veel mensen hebben niet genoeg verstand om fatsoenlijk met vuurwerk om te gaan, en juist die kopen er bergen van. Dan kan je niets anders doen dan verbieden. Gewoon om de idioten onder ons te beschermen.

Haatgenerator | 08-12-14 | 09:15

Het is een hardnekkig fenomeen, hier in de buurt bij een ventje zijn halve klauw eraf. Het jaar erna stond meneer gewoon weer met nitraten te smijten.

ikdenkwat | 08-12-14 | 09:15

rara | 08-12-14 | 09:13
Bestempel jij de PVV nu als een club vuurwerktokkies?

Bakito | 08-12-14 | 09:15

Ik zie het als 1 groot zionistische zwarte piet complot...

nope | 08-12-14 | 09:14

@Bakito | 08-12-14 | 09:08
Da's een chinees, kijk maar naar de platte neus.

rara | 08-12-14 | 09:14

Nederlanders hebben nauwelijks meer een gevoel voor eigen verantwoordelijkheid en men kiest er bewust voor om in een socialistisch arbeidersparadijs te wonen, compleet met een Big Brother (r)overheid en een uitzuigend belastingstelsel.

Xirdalan | 08-12-14 | 09:14

Dan ook Koningsdag verbieden!

Leidt alleen maar tot gezeik op straat, gebral,geluidsoverlast en overal vieze kots waar een ander weer over uitglijdt.....

knerf | 08-12-14 | 09:14

@Bakito | 08-12-14 | 09:07
Dat zie je verkeerd. Sharia is 1 van de kwade geesten die we weg willen jagen met dat vuurwerk.

rara | 08-12-14 | 09:13

@FrankVeer | 08-12-14 | 09:10
Strenge controle?
Hoe wil je dat doen als je elke dag van het jaar vuurwerk kan kopen in België?

necrosis | 08-12-14 | 09:13

Alles moet verboden cq afgeschaft worden, pas dan kunnen we echt gelukkig zijn mensen. Als niemand meer plezier heeft is pas iedereen gelijk; onderstaand graag allemaal zsm verbieden

roken
sinterklaas
vuurwerk
vet eten
harder rijden dan 30; anywhere
chocola
te hard ademen in gezelschap
carnaval
koningsdag
bbq

lijstje vrij aan te vullen.
ik ga mn koffers pakken, dit land is klaar.

ozewiesewoze | 08-12-14 | 09:12

Dus we slaan de 'kerstfeest/boom is racisme discussie' dit jaar zonder slag of stoot over?

Of zijn we het daar al met z'n allen over eens....?

Fatwabuster | 08-12-14 | 09:12

Al die lui die vroeger ook vuurwerk hebben afgestoken en nu klagen, moeten nu meteen zwijgen.
*haalt angel uit vuurwerk discussie*

watergeus | 08-12-14 | 09:12

@eerstneukendanpraten | 08-12-14 | 09:09
Bij mijn weten had de partner van Femke geen diesel meer, maar een Mercedes met een gastank.

necrosis | 08-12-14 | 09:12

stroopwafel vuurwerk.

netochka nezvanova | 08-12-14 | 09:11

Ik zou het al een hele verbetering vinden als de verkoop alleen nog plaatsvond op de oudjaarsdag zelf, zeg van 16.00 tot 19.00 uur en afsteken vanaf een uur of 23.00. En verder een strenge controle op illegaal vuurwerk.

FrankVeer | 08-12-14 | 09:10

Vuurwerk is één van de elementen waarbij het Darwinisme zijn gelijk bewijst. Gewoon lekker laten knallen dus.

Wat bereiken we ermee als we de stomste idioten in onze samenleving naar hun pensioen toe rubbertegelen op kosten van de samenleving?

James Lastig | 08-12-14 | 09:10

Gewoon een professionele show laten organiseren door de gemeente. En knalvuurwerk sowieso verbieden. Dat is voor tokkies.

Quichegerechtigde | 08-12-14 | 09:09

necrosis | 08-12-14 | 09:02

Hallo Femke, ben jij er ook en wat komt er dan uit de uitlaat van de 190D van je partner?

eerstneukendanpraten | 08-12-14 | 09:09

Op weg naar wereldvrede!
Iedereen gelijk!
Niemand wordt gepest!
Geen graaiers!
Grondstoffen eerlijk verdeeld!
Duurzame energie!
Liefde voor de vreemdeling!
Weg met elke grens!
Stop de werkstress!

*weer hard aan het werk gaat om wat van ZIJN toekomst te maken*

bijscholing | 08-12-14 | 09:08

-weggejorist-

Bakito | 08-12-14 | 09:08

Dit lijkt me dan wel weer een zinnige discussie in tegenstelling tot "die andere" die ongetwijfeld na Valentijsdag weer losbarst. Gelukkig hebben de militante oliebollenhaters inmiddels van zich laten horen.

Godsammekraken | 08-12-14 | 09:08

Het verjagen van 'kwade geesten' is een middeleeuwse, primitieve gewoonte, gebaseerd op irrationele argumenten. Hoort niet thuis in een moderne westerse samenleving. Op die manier zet je in feite de deur open voor sharia.

Bakito | 08-12-14 | 09:07

Vuurwerk is racisme EN seksisme.

Gillende keukenmeid.
Zwarte Strijker
Tiroler Lawinepijl
Het woord 'werk'

Kaas de Vies | 08-12-14 | 09:06

@Bakito | 08-12-14 | 09:03
Wie voor vuurwerk is geeft niets om de vele gewonden en doden die elk jaar vallen in de strijd tegen het Oudjaar!

rara | 08-12-14 | 09:04

Mensen die vuurwerk afsteken zijn potentiële zelfmoordterroristen. Met wortel en tak in de kiem uitroeien a.u.b.

Bakito | 08-12-14 | 09:03

Vuurwerk is luchtvervuiling!

necrosis | 08-12-14 | 09:02

Wie tegen vuurwerk is, is een racist die geen repsect heeft voor Chinese rituelen!

rara | 08-12-14 | 09:02

Oh ja natuurlijk vuurwerk!
Die traditie kan natuurlijk ook nog helemaal kapotstuk.
En daarna carnaval.

wakkere_nederlander | 08-12-14 | 09:02

REAGEER OOK