Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Treinkaping De Punt 1977. Kappen nou

Awesome overheidspropaganda is awesome. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft een filmpje in elkaar geknutseld van de beëindiging van de treinkaping bij De Punt in 1977. De animatie maakt deel uit van het archiefonderzoek dat voor eens en altijd een einde zou moeten maken aan het onophoudelijke gejammer van de nabestaanden van de Molukse treinkapers. 37 jaar na dato komen zij uit alle hoeken en kogelgaten gekropen om vanuit een slachtofferrol te vertellen over die verschrikkelijke zaterdagochtend 11 juni in 1977. Hoe dan?! Slechts één melding van het toenmalige kabinet komt niet overeen met de nieuwe onderzoeksbevindingen. In de trein zou alleen zijn geschoten op gijzelnemers die zich met een vuurwapen verzetten. De beschoten vrouwelijke gijzelnemer blijkt achteraf ongewapend. Deze negen terroristen hebben onschuldige vrouwen en kinderen gegijzeld om Nederland te dwingen een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken te erkennen. Het Nieuw Moluks Comité doet blabla over de rechtstaat, nabestaanden en hun advocaat schuiven aan bij talkshow Pauw en de Volkskrant pakt er hedenochtend groot mee uit op de voorpagina. Zijn de gijzelnemers geëxecuteerd of niet? Het rapport beantwoordt die kwestie met nee, de nabestaanden zeggen jawel. Het zou niet uit moeten maken. Als je niet wil worden doodgeschoten, moet je wellicht niet drie weken lang een trein kapen (*). Punt uit.
Reconstructie door het ministerie van Veiligheid en Justitie: Op 23 mei 1977 beginnen om 9 uur ’s ochtends twee gijzelingen. In Bovensmilde gijzelt een groep Molukse jongeren ruim honderd schoolkinderen en hun onderwijzers. Een andere groep Molukse jongeren gijzelt ruim trein vijftig treinpassagiers bij De Punt. Op 27 mei worden de schoolkinderen vrijgelaten, maar de gesprekken met de gijzelnemers komen muurvast te zitten. De overheid maakt zich steeds meer zorgen over de toestand van de gegijzelden, nu de gijzeling zo lang blijft duren. Er komt steeds meer informatie beschikbaar over de situatie in de trein. Men gaat uit van de volgende situatie: ruim vijftig passagiers worden vastgehouden in twee verschillende compartimenten - mannen en vrouwen. De negen gijzelnemers bevinden zich in de kop van de trein, tussen de compartimenten van de mannen en vrouwen en achter de gegijzelden. Deze duidelijke scheiding tussen gegijzelden en gijzelnemers vormt de basis van het plan dat gericht is op de bevrijding en bescherming van de passagiers. In het plan is het essentieel dat de gijzelnemers gescheiden blijven van de gegijzelden. Het plan voorziet erin dat precisieschutters zullen vuren op de trein om te voorkomen dat de gijzelnemers zich mengen onder de passagiers. Straaljagers zullen laag overvliegen opdat iedereen in de trein verstijft. Mariniers zullen de trein binnendringen, de passagiers bevrijden en de trein veiligstellen waarbij de mariniers níet mogen vuren op gijzelnemers die zich duidelijk waarneembaar overgeven. Het plan wordt uitvoerig besproken door de betrokken ministers. De consequentie dat waarschijnlijk alle gijzelnemers zullen worden gedood, wordt geaccepteerd. Nadat de ministers groen licht hebben gegeven, geeft de procureur-generaal zaterdag 11 juni het bevel en openen de precisieschutters in de ochtendschemering (04 uur 54) het vuur op de trein. Acht precisieschutters en een mitrailleurschutter nemen de kop van de trein onder vuur. Twee precisieschutters vuren op het portaal tussen de mannen en de vrouwen. Elf precisie- en drie mitrailleurschutters bevuren het overige gedeelte van de trein. Straaljagers vliegen met oorverdovend lawaai over de trein en kikvorsmannen simuleren inslagen van vliegtuigbommen. In tegenstelling tot de informatie waarop het plan is gebaseerd, slapen deze nacht op de plek waar voorheen een gijzelnemer de wacht hield, twee vrouwelijke passagiers. Eén van hen wordt dodelijk getroffen door het geweervuur. In de kop van de trein zijn twee gijzelnemers waarschijnlijk zwaargewond en één gijzelnemer is dodelijk getroffen. Op hun slaapplaatsen zijn twee gijzelnemers dodelijk getroffen. Eén gijzelnemer is ongedeerd en één gijzelnemer is gewond. Twee gijzelnemers, een man en een vrouw, kruipen tijdens het vuren van de precisieschutters naar voren. Zij wordt verschillende keren getroffen en kan dan niet verder. Hij staat op en rent naar de vrouwencoupé. Alle precisieschutters zijn gestopt met vuren en de mariniers dringen de trein binnen. Binnen drie minuten bevrijden de mariniers de passagiers en stellen ze de trein veilig. Bij mariniersgroep 1 gaan de explosieven om de deur te forceren niet af en de mariniers dringen via het venster de trein binnen. Zij treffen, zoals verwacht, niemand aan. Mariniersgroep 2 gaat de restauratiecoupé binnen. Onverwacht stuiten de mariniers op een gijzelnemer. In een fractie van een seconde moeten zij beoordelen of de [onbewapende, red.] gijzelnemer die daar in het halfduister ligt een gevaar voor hen vormt. De mariniers schieten in haar richting en zij wordt uitgeschakeld. Daarna keren de mariniers om en stellen de trein in zuidelijke richting veiling. Mariniersgroep 3 treft in de eerste coupé twee gijzelnemers aan. Eén gijzelnemer is al overleden en één gijzelnemer is gewond. Omdat hij om hulp roept, horen de mariniers dat hij geen gevaar meer vormt. In de volgende coupé treffen de mariniers ook twee gijzelnemers aan. Eén gijzelnemer is al overleden. De andere gijzelnemer geeft zich duidelijk waarneembaar over. Van mariniersgroep 4 gaan enkele mariniers linksaf en bevrijden de mannelijke passagiers. De andere mariniers van groep 4 gaan rechtsaf naar de vrouwencoupé. De eerste marinier die de coupé van de vrouwen wil binnengaan, wordt beschoten door een gijzelnemer en raakt gewond. De mariniers beantwoorden het vuur. In de chaos beginnen enkele passagiers te lopen. Eén van hen wordt dodelijk getroffen door kogels van de mariniers. Onder dekking van een granaatexplosie, overmeesteren de mariniers de gijzelnemer. In de kop van de trein, waar de leider van de gijzelnemers wordt vermoed, verwachten de mariniers van groep 5 de grootste tegenstand. Ze beschieten de coupés eerst van buiten en binnen schieten zij door de wanden van toiletten en coupés. In de eerste coupé liggen twee gijzelnemers. In de tweede coupé ligt één gijzelnemer. Alle drie zijn dodelijk getroffen. Met deze gewapende, justitiële actie werd een einde gemaakt aan de gijzeling die Nederland bijna drie weken in de greep hield. Bij de beëindiging van de gijzeling kwamen twee gegijzelden om, zes gegijzelden en twee mariniers raakten gewond. Van de negen gijzelnemers kwamen er zes om het leven. Van de overige drie gijzelnemers, liep een gijzelnemer verwondingen op.

Reaguursels

Inloggen

Als het nu zou zijn gebeurd waren de militairen die de zogenaamde "liquidaties" uitvoeren berecht en niet de kapers, zo ontwikkelt een land zich in rap tempo.

lanexx | 21-11-14 | 11:44

De Molukkers worden misleidt door die trut Zegveld. Dat is straks de winnaar. De Molukkers hebben meer kans met eens spijtbetuiging en een boetedoening. Daarna moeten ze de publieke opinie winnen en een claim indienen wegens gebroken beloftes en schandalige behandeling. Dat is een valide claim en zou ik steunen.

Babels toren | 21-11-14 | 09:04

@hamstr | 21-11-14 | 00:40
Met een UZI op single fire was ik in mijn diensttijd anders behoorlijk trefzeker. Daar gingen heel wat meer doelen mee om dan op automatisch, want daarmee was met drie salvo's en dito doelen het magazijn wel leeg.

Pierre Tombal | 21-11-14 | 08:59

@marchbrown | 20-11-14 | 20:10
Volgens Karel Monsjou, haar vader, zou daar bewijs voor bestaan. Monsjou zou daarnaast ook Van Agt indertijd al hebben geconfronteerd met de vraag of hij ook met mitrailleurs 'precisievuur' [dat kan helemaal niet] zou hebben laten uitvoeren als het zijn dochter was geweest die in die trein zat. Het verhaal stelt dat Van Agt wat stamelde, maar geen antwoord gaf.</p>

<p><br>
Het verhaal was indertijd overigens dat ze tijdens de beschieting was opgestaan. Dat de kwestie met schimmigheid en tegenstrijdigheden is omhuld mag hiermee wel duidelijk zijn.

Pierre Tombal | 21-11-14 | 08:48

Dit kan echt alleen in dit land.
Misdadigers worden, als ze was overkomt, ten diepste beklaagd waarna ze de stoute schoenen aantrekken en dikke schadevergoeding gaan eisen.
Dat geldt voor ouders van neergeschoten boefje in 070, dat geldt voor nabestaanden van neergeschoten overvallers in Deurne...roept U maar.
Het is nog niet tot ze doorgedrongen dat bepaalde dingetjes in dit land domweg niet mogen, en dat het gewapend binendringen in een juwelierszaak en de eigenaar ervan ernstig bedreigen niet erg netjes is...

mallekater | 21-11-14 | 08:12

Van daders slachtoffers maken pfff
Wat een land!

Gerrit gordijnstok | 21-11-14 | 03:21

Beetje flauw dit. Scherpschutters schieten om te doden. Klaar. Een gedeelte van een trein onder vuur nemen met een mitrailleur is ook niet om luchtgaten te creëren. En een UZI is niet trefzeker genoeg op single-fire. Alles wijst erop dat de kapers dood moesten, en terecht. Maar geef dat dan volmondig toe.

hamstr | 21-11-14 | 00:40

Wat gek. Ik ben nog nooit door mariniers beschoten in een trein. Moet ik er wel bij zeggen dat ik nog nooit een trein gekaapt heb, dat dan weer wel.

swift1.6 | 21-11-14 | 00:25

Voor de reaguurders die serieus geïnteresseerd zijn in deze geschiedenis kan ik onderstaand boek aanraden dat ik zelf 10 jaar geleden ook gelezen heb. Mocht er nog een schijntje begrip over zijn voor de kapers dan is dat na het lezen van dit boek ook echt wel verdwenen:

www.bol.com/nl/p/de-molukse-acties/666...

Overigens ben ik er altijd van overtuigd geweest dat de kapers hun inspiratie voor de treinkapingen hebben geput uit de film "The taking of Pelham 123" uit 1974 (is nog een remake van gemaakt in 2009 met John Travolta en Denzel Washington)

www.imdb.com/title/tt0072251/

Outsider-Inside | 21-11-14 | 00:05

John Lamaer | 20-11-14 | 23:02
Dat lijkt mij geen goed idee, het zou kunnen dat mijn familie met de trein reist. Ff duiden, de tijd die ik benoem is de tijd dat Nederland nog dacht dat kruidnagels de zaadjes van god zelf zijn. (Voor sommigen) jammer genoeg hebben Molukse mensen een goed geheugen, net als de actuele zeurpieten.
In Drente was het ook lang mode om Duitsers te haten, alleen omdat die 'eens' ons land bezocht hebben. Ook toen zijn die grotendeels met open armen ontvangen, maar achteraf vond men het niet leuk.

MoetDatNou? | 20-11-14 | 23:24

Hebben we hier in de panelen geen jurist die die verrekte kut van een Zegveld namens de mariniers kan aanklagen wegens smaad en aantasting van de goede naam? Of die nabestaanden helemaal kapotclaimen met smartegeld? Fight fire with fire!

Gen. Maximus | 20-11-14 | 23:24

-weggejorist-

John Lamaer | 20-11-14 | 23:02

Stormageddon | 20-11-14 | 20:53
Laatst heeft iemand een boek over Drenten geschreven, even lezen.
Er was toendertijd in Drente juist best, terecht, begrip voor de acties.. Tenslotte zijn gedurende de Nederlandse geschiedenis in oost indie ook Molukkers geëxecuteerd, boontje komt om zijn loontje zou je kunnen zeggen.
Wat ook mee speelde, ook toen waren treinen vaak te laat, deze zelfs 3 weken.

MoetDatNou? | 20-11-14 | 22:48

de weg-met-ons NSB'ers van dit land is niks te gortig

Ir. Wilhelmus | 20-11-14 | 21:46

Nog immer wordt hier in de provincie wel eens gezegd dat ze ze *allemaal* hartstikke dood hadden moeten schieten. Niet alleen de treinkapers, maar zeker ook de schoolkapers en de provinciehuiskapers. Dat sentiment leeft nog steeds. Daar wordt ook geen rekening mee gehouden. De langst gestrafte daders liepen 11 na dato jaar al weer vrolijk door het centrum van Assen, alsof er niets aan de hand was geweest. Wij Drenten zijn verder helemaal niet haatdragend en ook niet racistisch, maar het soort slachtoffergezeik van de laatste dagen valt hier zeer slecht.

Stormageddon | 20-11-14 | 20:53

De kapers hebben 3 weken de tijd gehad om eieren voor hun geld te kiezen maar ... dat wilden ze niet.

PowPow | 20-11-14 | 20:10

-weggejorist-

marchbrown | 20-11-14 | 20:10

@ Pierre Tombal
Beperk je tot de feiten. Ans Monsjou bevond zich onverwacht in gijzelnemerscompartiment 15. Zij werd geraakt door precisievuur vóór de bestorming van de trein. Bijzonder onaangenaam collateral damage - waarvoor de terroristen verantwoordelijk zijn - maar geen geval van persoonsverwisseling. Indien je beter bewijs hebt voor het tegendeel, ga je dat wel wisselen.

marchbrown | 20-11-14 | 20:10

@marchbrown | 20-11-14 | 19:41
Ansje Monsjou, een van de twee gijzelaars die door de mariniers ook werd neergeschoten, was een Indo. Wat je een inschattingsfoutje noemt. Het vermoeden is mede dankzij voorheen geheime informatie namelijk gegroeid dat Ansje doelbewust werd neergeschoten omdat de mariniers haar aanzagen voor Hansina. Hetgeen betekent dat ze Hansina twee keer om zeep hebben geholpen en beide keren was ze niet gewapend.

Pierre Tombal | 20-11-14 | 19:55

Het definitief uitschakelen van Hansina was misschien en alleen achteraf bezien en in de chaos van het moment een inschattingsfoutje, maar dat weegt niet op tegen hun enorme inschattingsfout dat deze kaping een effectief middel zou kunnen zijn. Ik kan er geen medelijden mee hebben.

marchbrown | 20-11-14 | 19:41

1977- welke nabestaanden ( van overleden kapers) willen plotseling "gelijk" krijgen na 38 jaar?
De neefjes of nichtjes van die gasten ? (want kinderen hebben ze nooit gehad)
We begrijpen toch met z'n allen dat het helemaal niet om het "emotionele" gelijk gaat maar om de harde Euro's die daarop volgen......

Henky1959 | 20-11-14 | 19:39

mevrouw de advocaat heeft niet zoveel te doen zeker

ze hadden de gijzelaars die gewond waren destijds ook een kogel moeten geven

gleufdierlover | 20-11-14 | 18:42

Het optreden toentertijd bij de treinkaping is toen alom, ook door de VS en de Britten, omschreven als "de kapers neerknallen." Wellicht vanwege de opzet: eerst schieten, dan de trein in, i.p.v. (meestal) andersom.
-
Neemt niet weg, dit is gewoon herrie voor geld. Laat ze de klagende molukkers maar alsnog naar Indonesië deporteren. Misschien zijn ze dan gelukkig.
-
En ik wil nog geld als nabestaande van mijn voorouders van de Spaanse bezetting een paar eeuwen terug, van de Spanjaarden.

Raider Twix | 20-11-14 | 18:15

ik gun ze zelfs niet de lol dan Van Agt wordt aangepakt

(Behind)Doors | 20-11-14 | 18:04

Zijn de huizen van die nabestaanden al platgewalst? Dan houden die kapingen vanzelf op.

Rest In Privacy | 20-11-14 | 18:02

Dit land is dus ,als rechtstaat,al 4 decennia de weg kwijt.Oftewel ze zijn hier straks in staat Prins Bernhard of Willem 111 nog uit hun Delftse graven te halen vanwege onwettige kinderen.

Dolphi | 20-11-14 | 17:46

-weggejorist-

rosebas | 20-11-14 | 17:44

Dat de Volkerenbond en met name de US of A ons toen min of meer gepusht heeft Indonesie af te staan aan de moslims is inderdaad een vervelend feit. Toen hadden we blijkbaar nog geen Timmerfrans die tranentrekkend de boel had kunnen overtuigen dat het beter was geweest dat Indie van ons was gebleven. Wellicht, maar dat weet je niet want er zijn geen openbare bewijzen van en direct betrokkenen van toen zwijgen of zijn er niet meer, hadden de christelijke Molukkers een eigen rijtje eilandjes gehad om hun Robinson tot in lengte van jaren te kunnen doorspelen. Wellicht, maar de tijd leerde anders.

van Oeffelen | 20-11-14 | 17:40

1 seconde serieuze aandacht voor deze *kuch* 'zaak' is al teveel. Ga even ontzettend opzouten, nabestaanden. Beetje de profiteur uithangen doe je maar in de Molukken zelf.
Pffff

Simpele Boerenlul | 20-11-14 | 17:35

Zuigen kreng ! | 20-11-14 | 15:27 - uw vader die mensen gered heeft met gevaar voor eigen leven kan trots zijn op zichzelf. En u op hem.

Inka6786 | 20-11-14 | 17:28

Geweldig die rechtszaak gaan ze dik verliezen hahaha. En ik hoop dat ze zich ook niet meer veilig zullen voelen in nederland. Als ik eraan mee kan helpen laat maar effe weten.

Kater | 20-11-14 | 17:06

@van Oeffelen | 20-11-14 | 16:28
Resolutie 67 van de VN Veiligheidsraad</p>

<p><br>
Duurde niet lang, die Verenigde Staten van Indonesië. Nog geen jaar later waren alle deelstaten onder de voet gelopen door het rebellenleger van Soekarno. De VN Veiligheidsraad benoemde daarop de Republiek Indonesië uit tot `vredelievende staat` met de aanbeveling Indonesië als lid op te nemen (Resolutie 86). Behalve de Molukkers hebben bijvoorbeeld ook de Papoea's daar een mening over.

Pierre Tombal | 20-11-14 | 17:04

We moeten nu geen daders en slachtoffers door elkaar halen. Wiens daad was deze gijzeling? Juist. Dan ben je dader en geen slachtoffer, ook als je uiteindelijk van dichtbij door je hoofd wordt geschoten.

De slachtoffers zijn hier de mensen die 3(!) weken in een koude trein hebben gezeten, een gruwelijke bevrijdingsactie hebben meegemaakt en daarna met hun PTSSklachten het lekker zelf mochten uitzoeken, want in die tijd bestond er nog geen PTSS.

medusa324 | 20-11-14 | 16:48

Ik keur de acties niet goed van destijds, maar ben opgegroeid met Molukkers en ik snap ergens wel de reden die ze motiveerde. Iets met belofte en het inlossen daarvan.

Enfin, daarnaast was het mijns inziens ook niet kies om de hondstrouwe krijgers die voor ons land vochten te dumpen in voormalige concentratiekampen / doorvoerkampen van de nazi's.

Buiten dat denk ik dat deze actie weg komt uit de hoge hoed van groen links gekkie Sam Pormes (ja die ook banden met organisaties als de PLO en Hamas onderhield in het verleden en daarnaast iets van doen had met jihadistische trainingskampen ook jaren geleden alweer).

Pormes werd op den duur door de Mulukse gemeenschap behoorlijk uitgekotst, maar het lijkt er op dat deze actie uit de hoge hoed komt van het kamp Pormes. Het was Pormes die ik namelijk wel eens dergelijke uitspraken heb horen doen.

Enfin, al met al moeten ze niet gaan zeuren nu achteraf. Het is klaar en over, laat het zitten en laat ze zich focussen op andere dingen!

Winfield | 20-11-14 | 16:39

Ik zou me doodschamen om geld te eisen als een oom of neef van mij een kaper was geweest. Het zou niet in mij opkomen om een schadevergoeding te eisen. Als ik al iets zou doen, dan bloemen leggen bij het graf van de mensen die door mijn oom of neef waren omgekomen. Of een stichting oprichten zodat de gegijzelden en de nabestaanden hulp en ondersteuning zouden krijgen. Je moet wel heel erg ziek in je hoofd zijn om schadevergoeding te gaan vragen omdat je oom en neef kapers waren.

12ejordan | 20-11-14 | 16:38

Niemand van die schreeuwende Ambonezen (in Breda achter de Tilburgse weg, hele wijk, waren mensen vroeger bang van omdat sommigen behoorlijk agressief konden zijn) heeft ooit een door de Nederlandse regering ondertekend dokument kunnen tonen waarin staat dat Nederland hen een eigen Eilandenrijk had beloofd. Dat kon Nederland namelijk niet. Op 1 of andere manier is die fabel gaan leven bij die gasten en daar rechtvaardigen ze hun hele gedrag mee. Dat ze na aankomst in Nederland in stallen en keten werden gestopt zal niet hebben meegeholpen, maar een eigen staat beloven wat die gasten hardnekkig blijven beweren: laat maar zien dan.

van Oeffelen | 20-11-14 | 16:28

" uit alle hoeken en kogelgaten gekropen" ..... mooi Klaps !

Voorst ben ik van mening dat dit land zo langzamerhand onleefbaar begint te worden door de onevenredige aandacht die gegeven wordt aan ( vermeend ) gekwetste zielen al dan niet met een dubbele materieelgewin agenda .

Bar&Boos | 20-11-14 | 16:24

@ De Canteclaer | 20-11-14 | 16:18
Volkskrant: hele voorpagina voor gijzelnemer waarin betoogt wordt dat iemand ongewapend en al is uitgeschakeld wordt doodgeschoten (lees: geëxecuteerd). Kind wat gegijzeld was in de school en nog steeds trauma's heeft halve pagina in het midden. Geeft de verhoudingen aan.

TheseDays00 | 20-11-14 | 16:21

En dan die heldhaftige strijders die het nodig vonden een complete school bezet te houden en onschuldige kinderen dusdanig te bedreigen dat ze er een levenslang trauma aan overhielden. De schade aan al deze kinderen is gigantisch. Naar welk familielid van deze heldhaftige strijders kan deze rekening?

De Canteclaer | 20-11-14 | 16:18

kunnen nu ook de gegijzelden schadevergoeding vragen bij de nabestaanden van de de gijzelnemers?
kan ik ook schadevergoeding verhalen bij de nabestaanden van de gijzelnemers? ik heb toch wel even 2 weken mogen meeleven, tegen mijn wil.
of kunnen we nu niet gewoon zeggen dat dat mogelijke sterven bij het vak van gijzelnemer hoort ?

hé ik bedenk net, mijn overgrootvader is onterfd (kon toen) kan ik die schade ook ergens verhalen (bij verre familie die wel in weelde leeft)?

gentle_giant_58 | 20-11-14 | 16:13

Goede actie!

Cidiood | 20-11-14 | 16:05

Wat verwacht je dan. Schorumtuig dat onschuldige mensen inclusief vrouwen en kinderen met machinegeweren wekenlang gijzelt voor een utopisch flut ideaal.
Kom op zeg. Dat die nabestaanden nog een podium krijgen. Weg ermee.

Lichtstadfan | 20-11-14 | 15:56

Het gebeurt elke keer opnieuw. Iets van 100 jaar geleden waar dan ineens slachtoffers van zijn. De regering onderzoekt dan iets en als ze dom te werk gaan, vinden advocaten wel een sliertje ellende waar veel smartegeld uit te slepen is. Zie ook dat gezeik over Joegoslavië, waar Nederlanders de rotzooi mochten opruimen maar nu zo'n beetje voor oorlogsmisdadigers doorgaan (en moeten dokken natuurlijk) of dat eeuwige Indonesie waar behalve tabaksbladeren en kina geen ruk te halen viel, maar alles is wel weer onze schuld, terwijl we er al 60 jaar weg zijn. En, o ja, toch maar weer dokken. Antillen en Suriname hebben hier ook een handje van. Ligt het geld alweer klaar voor de volgende groep slachtoffers?

jewegoesgrey | 20-11-14 | 15:51

Verjaard, next

priwax | 20-11-14 | 15:48

Ik snap niet zo goed waar de nabestaande van de Gijzelnemers het lef vandaan halen om te zeuren over hoe de overheid 50 gegijzelden bevrijdt heeft. Als je op radio dan ook hoort hoe er over gesproken wordt, alsof de gijzelnemers de slachtoffers zijn die geheel niks fout deden en zomaar zonder reden dood geschoten zijn... En dan praten over rechten en respect voor de nabestaanden. Het recht om niet gegijzeld te worden hebben we allemaal, als jij er voor kiest dat recht te schenden, moet je niet gek staan te kijken als je dood geschoten wordt.

Aertheron | 20-11-14 | 15:48

Ik snap niet zo goed waar de nabestaande van de Gijzelnemers het lef vandaan halen om te zeuren over hoe de overheid 50 gegijzelden bevrijdt heeft. Als je op radio dan ook hoort hoe er over gesproken wordt, alsof de gijzelnemers de slachtoffers zijn die geheel niks fout deden en zomaar zonder reden dood geschoten zijn... En dan praten over rechten en respect voor de nabestaanden. Het recht om niet gegijzeld te worden hebben we allemaal, als jij er voor kiest dat recht te schenden, moet je niet gek staan te kijken als je dood geschoten wordt.

Aertheron | 20-11-14 | 15:46

Wellicht ben ik te kortzichtig, maar is het niet zo dat als je moedwillig een trein kaapt en mensen in gijzeling neemt je het risico neemt om te sterven?

Nu is de discussie of het een executie was, sorry heb je gezien hoe groot zon treintje is, de kans dat er op korte afstand schoten wordt is vrij groot. Nui beweert men dat er 3 gijzelaars zich na het overgeven neer geschoten zijn..... tja... dat als je het mij vraagt het risico wat je met je volle verstand opzoekt. De gijzeling duurde te lang, en tijd drong.

wat mij betreft stoppen met deze kermis, boek dicht zand erover. En laat het een les zijn voor de mollukse gemeenschap

DeJaVu5225 | 20-11-14 | 15:40

@pejoar | 20-11-14 | 15:21
Moet jij niet in Syrië zijn?

Pierre Tombal | 20-11-14 | 15:31

Eén van de genoemde precisieschutters was mijn vader. Hij heeft nog steeds last van de effecten, hij heeft moeite zijn ervaringen te delen en deelt dan ook enkel de hoofdlijnen met ons gezin..

Zuigen kreng ! | 20-11-14 | 15:27

Misschien leef ik in een ei, maar speelt dit nog een rol van betekenis in 2014? Wat is er aan de hand? Heeeel lang geleden hebben een groep boze molukkers een trein gekaapt, er werd links en rechts geschoten en uiteindelijk vielen veel doden. 37-jr geleden. En? Boekje dicht of niet?

misterbigmouth | 20-11-14 | 15:24

Alle nabestaanden van de 2 treinkapingen,de school kaping,provinciehuis in Assen en de Indonesische ambassade moeten een klacht indienen en schadevergoeding vragen.
9 doden vielen er onder de slachtoffers en 350 mensen werden gegijzeld.
Dit gebeurde door een laf volk dat zich molukker noemt en die TEGEN de bevrijding van Indonesië vocht met behulp van de NLers.
Ze durfden ,toen bleek dat Soekarno zou winnen niet meer daar te blijven.

pejoar | 20-11-14 | 15:21

Ik denk overigens dat de verantwoordelijke politici toendertijd wel geschokt waren. Niet door het aantal doden, maar door het aantal afgevuurde kogels. Dat was toen en is nog steeds het grote probleem. Door zo vaak te schieten is het niet duidelijk of er echt wel zorgvuldig en profesioneel is gehandeld. Op zijn minst roept het vragen op die nooit bevredigend beantwoord zijn. Het lijkt erop dat Den Haag groen licht gaf om vrij fors geweld in te zetten. Brute force in plaats van meer doordachte alternatieven. Op zich hoeft zo'n keuze niet verkeerd te zijn. Elk alternatief heeft ook zo zijn eigen nadelen. Maar tot op de dag van vandaag is het volkomen onduidelijk of er zulke afwegingen zijn gemaakt. Ging het vooral om de gegijzelden te redden of wilde men ook een daad stellen? Ik vrees trouwens dat er helemaal geen secure afweging is gemaakt. Men deed maar wat. Maar dat willen ze niet toegeven.

D.Turpin | 20-11-14 | 15:10

TheStef | 20-11-14 | 14:59

Dat is zeker waar. Een excuus is er niet. Maar omgekeerd geldt ook dat erkenning verwacht mag worden. De oma van mijn ex heeft 25+ jaar als weduwe geprobeerd achterstallige soldij en pensioen uitbetaald te krijgen. Net als vele, vele anderen is dat er nooit gekomen.

Nee. Geen excuus. Maar wij als Nederlanders zouden ook eens goed naar onze overheid moeten kijken. Zolang die niet erkent dat er fouten zijn gemaakt zal er sluimerend altijd dat gevoel van onbehagen blijven.

stoethaspel | 20-11-14 | 15:08

Wat vindt Ing Manusama hier nou allemaal van?

Dat is nou een naam die ik mis in het nieuws.

(Ja ik weet dat ie in 1995 zijn reet heeft dichtgeknepen)

Ikdus | 20-11-14 | 15:04

Er is inderdaad een grote fout gemaakt toen, 3 kapers te weinig geëxecuteerd, en ook nog enkele 10tallen sympathisanten te weinig.

KarelMarks | 20-11-14 | 15:03

@Stoethaspel

Als iedere keer wanneer de overheid door omstandigheden haar woord niet kan houden je een trein moet kapen, ligt morgen de NS plat.

Er is geen excuus voor het kapen van een lagere school of een trein vol forensen. Als die klootzakken lef hadden gehad, dan hadden ze het geprobeerd met de kazerne in Assen, maar ja dan bestaat de kans dat ze terug schieten, en dat is best wel eng.

Nu heeft de BBE teruggeschoten ze hebben gegokt en verloren dan moet je niet meer zeiken

TheStef | 20-11-14 | 14:59

@Ridde Rogter | 20-11-14 | 13:19
Javanen enz. zijn NIET het eigen volk van de Molukkers.Dat heb je met zoveel eilanden.

Guido | 20-11-14 | 14:56

@Ron249

Het gaat niet om de molukkers toen het gaat om de molukkers nu, die het gore lef hebben om te zeiken over dooie gewapende kapers, waarbij verschillende burgers zijn omgekomen en 1975 zelfs geëxecuteerd.

Het vreemde is dat ik de nabestaanden die zijn omgekomen door "friendly fire" niet heb gehoord.

TheStef | 20-11-14 | 14:56

van Oeffelen | 20-11-14 | 14:36

tegenlichters.wordpress.com/2012/06/11...

Dan wordt er toch meermaals in dit draadje gehint, dat reaguurders misschien eens wat beter hun best moeten doen voor ze informatieloze plempsels neerzetten, maar nee, u herhaalt zichzelf en anderen nog maar eens...

Uit de link:

"De Nederlandse Regering heeft inmiddels de betrokken ex-KNIL militairen doen aanzeggen om een keuze te doen tussen demobilisatie ter plaatse waar zij zich bevinden, dan wel afvoer naar de Zuid-Molukken. Zij koestert de hoop, dat thans op korte termijn verdere voortzetting van de repatriëring mogelijk zal zijn."

"Echter, binnen drie weken, op 12 februari 1951 is de Nederlandse regering om politieke redenen hierop teruggekomen en kregen de Molukse ex-KNIL-militairen een dienstbevel om tijdelijknaar Nederland te worden overgebracht. De Hoge Commissaris te Jakarta berichtte de Molukse delegatie bestaande uit Tomasoa, Siwalette en Mailuhuw als volgt:"

"De Nederlandse Regering heeft uitdrukkelijk verklaard, dat voor tijdelijke afvoer naar Nederland slechts in aanmerking komen Ambonese ex-KNIL militairen en hun gezinnen."

Ziet u wel, van Oeffelen? Paar minuutjes googlen. En mocht u het echt op dode boom gedrukt willen zien, dan zal er ergens nog wel iets van terug te vinden zijn.

stoethaspel | 20-11-14 | 14:55

Ik vond het gisteren een hemeltergend item in Pauw, een van de tafelgasten kwam met hele valide argumenten, maar dat paste waarschijnlijk niet in Jeroen zijn beleefwereld.

TheStef | 20-11-14 | 14:53

@ Limburgert! | 20-11-14 | 14:35
is ook in 3 van de 9 gevallen gebeurd, maar daar hoor je de voorstanders/najagers van schadevergoeding niet over.

TheseDays00 | 20-11-14 | 14:49

Die treinkaping, gijzelingen etc. is nooit goed te praten dat weet iedereen wel. Zeer slecht voor hun reputatie. Maar scheer niet alle Molukkers over 1 kam, want niet elke Molukker stond achter deze actie. Vergeet niet dat de Molukkers toen in de KNIL tijd ook hebben gestreden voor de Rood Wit Blauw kleur en door de eeuwen trouw gediend aan Nederland. Toen het KNIL uiteen viel werden de Molukkers een onafhankelijke staat beloofd, maar helaas tot op de dag van vandaag is het er niet. Tuurlijk zijn die kapes beesten geweest toendertijd, maar zie een Molukker niet als een asielzoeker of dergelijke, want we waren in dienst onder de vlag van NL.

Ron249 | 20-11-14 | 14:48

Door die gijzeling van drie weken heeft de NS nu nog last van vertragingen!

DwaazzZZzz | 20-11-14 | 14:43

Ik word een beetje moe van die zielige aandachtstrekkers tegenwoordig. Ze zijn zo geworden door hun vreselijke "zielige" jeugd (wat ze hoofdzakelijk aan zichzelf te danken hebben door hun eigen aso-gedrag en hun agressieve opvliegende karaktertjes, maar dat snappen ze toch niet). Als jullie Nederland en alles wat daarmee te maken heeft niet bevalt, dan ga je toch lekker naar een ander land? Jullie blij, wij blij, de overheid blij, iedereen blij. Win win. Zelfs rasechte Nederlanders emigreren met bosjes tegenwoordig. Volg hun voorbeeld. Maar nee, lekker hier blijven, uitkering trekken en genieten van je vrije tijd... Dan moet je ook niet klagen als je hier blijft. Je bent gast hier en anders kind van een gast. Wees blij dat je in zo'n rijk land woont. Als je het naar de klote helpt heb je niets meer. Ook geen uitkering en loop je letterlijk op straat te zwerven. Alsof dat leuk is, gasten!!
Weet je wat de beste manier is om dat soort "mensen" monddood te maken? Door ze simpelweg geen aandacht te geven. Geen platvorm, geen filmpjes van klagerijen en vechtpartijen. Niet op tv, niet in de kranten, niet op geenstijl. Dan zijn ze nergens meer. Simpel.
Niet, niet, niet.
De media en internet maken van die muggen olifanten. Puur voor de poen en om het grote publiek op te naaien. Net zo fout!

Frikandel_met_mayo | 20-11-14 | 14:39

De Molukkers wisten toen al dat de Nederlandse overheid haar afspraken nooit nakomt. Oplichters eerste klasse.

First Contact | 20-11-14 | 14:39

Tot op de dag van vandaag hebben de Ambonezen geen enkel, herhaal, geen enkel bewijs geleverd dat de Nederlandse regering hen in de jaren 40 een eigen staat heeft toegezegd. Is dat wel gebeurd dan moet er tot op de bodem worden uitgezocht hoe dat heeft kunnen gebeuren en wie dat gedaan zou hebben.

Ze beweren van alles en waar rook is is misschien vuur, maar kom nou eens eindelijk met twee dingen: een openlijke verontschuldiging voor die kutkapingen en afstand nemen van die criminelen die dit geflikt hebben en het bewijs dat de Nederlandse regering jullie een eigen eilandenrijk aan de gordel van smaragd heeft toegezegd. Komt dit allemaal niet dan je waffel houden en wegwezen.

van Oeffelen | 20-11-14 | 14:36

De Molukkers zijn gewoon bedonderd en schofterig behandeld na hun komst in NL. Triest om te zien dat zo weinig reaguurders de geschiedenis kennen, ze werden zelfs asielzoekers genoemd!! En ja, kapen is kogels vragen, maar zeg dan ook gewoon dat ze geëxecuteerd zijn! En nee, in een rechtstaat, indien mogelijk hou je ze aan, uitschakelen kan natuurlijk gebeuren in geval van kaping, dan kan je mariniers niets kwalijk nemen, maar volpompen is echt een ander verhaal, en dat lijkt toch echt het geval te zijn. Voor de kapers blijft wel staan: risico van het kapersvak is dat je het niet naverteld.

Limburgert! | 20-11-14 | 14:35

Men had waarschuwingsborden in de trein moeten hangen:
Treinkaping is slecht voor de gezondheid en kan loodvergiftiging tot gevolg hebben

Zatkniss | 20-11-14 | 14:29

Ik heb getracht het te begrijpen. Maar helaas kan ik het niet begrijpen. Je kaapt een trein met onschuldige mensen en gaat vervolgens dood. Einde. Dat was het. Al het andere is toch niet meer belangrijk, of zie ik het verkeerd?

deEerlijkeLeugenaar | 20-11-14 | 14:26

Ze ruiken geld en dat is het enige waar het over gaat.

drielenaar | 20-11-14 | 14:22

@ Outsider-Inside | 20-11-14 | 14:05
Ik zat toen op de lagere school en vond de gedachte om gegijzeld te worden en niet naar huis te kunnen toen al eng. Ontsnappen wat bij Wijster volgens mij een paar keer gebeurde leek mij daarintegen wel spannend.
De overheid heeft volgens mij toen ook heel lang (iig 3 weken) getwijfeld over wat te doen en wat ik mij herinner en nu ook lees, was diep verdeeld hierover. Wat mij betreft goed gehandeld: gegijzelden bevrijden en gijzelnemers moeten daarvoor uitgeschakeld worden.
Iemand die even wil uitleggen hoe het in Rusland met een gijzeling in een theater afliep? Dit is een stuk effectiever gedaan 25 jaar eerder.

TheseDays00 | 20-11-14 | 14:20

Nuttig om te onthouden, over elk onderwerp:
Als de overheid iets onderzoekt, komt daar nóóit uit dat de overheid iets fout heeft gedaan. Behalve natuurlijk als die fouten zo pijnlijk opvallen dat ze niet meer ontkend kunnen worden. Dan is een onderzoek handig om net te doen alsof die fouten toen per ongeluk zijn gemaakt, en te liegen dat zoiets "met de kennis van nu" niet meer zal gebeuren.

simpelman | 20-11-14 | 14:19

Wat vindt Brussel?

Ali Nee | 20-11-14 | 14:18

Die zegveld is echt zo'n kwaadaardig kankergezwel die zich overal en zonder aanzien des persoons doorheen vreet.

Machoclown | 20-11-14 | 14:13

@TheseDays00 | 20-11-14 | 13:40

Begrijpelijk wel dat er ineens weer grote interesse is voor de kapingen uit de jaren '70 want er zijn wel parallelen met de huidige toestand in Nederland. Dreiging van terrorisme en een radicaliserende 2e/3e generatie allochtonen (al is die groep nu wel vele malen groter dan in de jaren '70). Vergeet niet dat eind jaren '70 half Nederland niet meer met de trein durfde te reizen bang als men was voor weer een nieuwe kaping. Iedereen was zich toen zeer bewust van de dreiging (ook kinderen) en de politici waren behoorlijk bang dat de kiezers massaal extreem-rechts zouden gaan stemmen (wat overigens niet gebeurde).

Overigens trad de overheid toen wel daadkrachtiger op en stond ook vrijwel het hele land hier unaniem achter. In september 1977 werden bijvoorbeeld Molukse wijken door het leger compleet afgegrendeld en huis-voor-huis doorzocht op wapens (en die ook werden gevonden). Zijn nog wel beelden van, zie je militairen met getrokken pistolen door de wijk rennen, deuren intrappend en zo.

www.digibron.nl/search/detail/012ea288...

Outsider-Inside | 20-11-14 | 14:05

De Nederlandse overheid heeft haar beloften aan de Molukkers geschonden.
Zoals zij ook haar beloften aan de Nederlanders voortdurend schendt.

Heel erg allemaal.
Maar geen excuus voor het gijzelen en executeren van treinreizigers.
Er moet toch wel één linkse nederlanderhatert zijn die het executeren van een treinreiziger bijna net zo erg vindt als het schenden van beloften aan immigranten?

Het is maar goed dat links het een plicht van de overheid vindt om alle beloften aan werkende Nederlanders te schenden Anders zou het helemaal een dolle kermis worden, als die ook allemaal gecompenseerd zouden moeten worden.

Dandruff | 20-11-14 | 14:04

Wat een oeverloos gewauwel weer over de beëindiging van die kaping. Wat hier gesteld wordt van als je niet gijzelt loop je ook geen risico om gedood/gewond te worden is zo duidelijk als wat.
Wat mij betreft moet die Molukkers die het toen bewust hebben mee gemaakt hun mond houden, zij zijn alle mede schuldig hier aan.
Er zaten toen de tijd twee Molukkers bij mij in de klas op de middelbare school, met beide kapingen/gijzelingen waren ze voor af op de hoogte omdat ze ten tijde dat het bekend werd ze al lang en breed p school hadden moeten zijn. Conclusie het was breed bekend in de gemeenschap wat er ging gebeuren.
Verder waren er bij een eerder kaping mensen standrechtelijk geëxecuteerd, om dit te voor komen en omdat er gegijzeld werd was ingrijpen op deze manier van alle kanten te rechtvaardigen. Of de gasten nu geëxecuteerd zijn of niet doet er niet toe hadden ze maar niet moeten gijzelen.

dwar | 20-11-14 | 14:04

@Albasalix,
Belofte, een onafhankelijk molukken, was niet meer na te komen. Nederland had indonesie verloren, dan kun je wel een trein kapen, maar daarmee kon Nederland die molukken niet aan hen teruggeven, ofwel idiote en irreeële eis. Bovendien zouden de molukkers daar als NSB-ers /verraders ontvangen worden, want heulde met de vijand en onderdrukte eigen bevolking.

louis6227 | 20-11-14 | 14:00

weer typisch met de bril van nu naar de situatie toen kijken is altijd makkelijk. jaren praten over een actie van minuten staat niet in verhouding.en gebruik dan ook de dingen van toen en niet van nu.weer typisch gevalletje achteraf is een koe in de kont kijken. mischien kan molukkse gemeenschap tot de conclusie komen achteraf hadden we misschien het anders moeten aanpakken. Maar ze houden wijselijk de mond over de zoekactie naar wapens en wat er toen gebeurde in de asser molukkenwijk, dat was niets meer als een opmaat naar een burgeroorlog die niet door ging door goed doorpakken van de overheid.

Umberto die trotzoni | 20-11-14 | 13:58

Zoals ik al eerder schreef dient een overheid haar geweldsmonopolie transparant te houden. Dat voorkomt tientallen jaren na dato steeds terugkerende twijfels en vragen. Overigens lijken mij de 'misdaden' als daar al sprake van zou zijn, allang verjaard.....

gamlakuk | 20-11-14 | 13:57

@ Dachthetal | 20-11-14 | 13:47
Dan doe je een onderzoek naar de beloftes/realisatie, niet naar een treinkaping. Deze mw. wil geld zien, niet vanwege niet inggeloste verwachtingen, maar vanwege een aantal misdadigers die 3 weken ongeveer 50 onschuldigen gijzelden in een trein. Niks meer en niks minder wil mw., geld verdienen over doden door dader-slachtoffer omdraaien, liegen en spinnen.

TheseDays00 | 20-11-14 | 13:56

De Reaguurder | 20-11-14 | 13:39
Helemaal mee eens. De Ghandi manier werkt stukken beter en is een miljoen maal sympathieker. Als het tot een schadevergoeding en misschien wel vervolging komt dan is dat echt een dieptepunt in de Nederlandse geschiedenis.

Mooi_weer_man | 20-11-14 | 13:54

Ik heb nog steeds trauma's als ik de trein wil/moet nemen. Als kind heb ik de beelden van die kapers gezien en vrees nog steeds dat er een of meerdere Molukkers in de trein zitten die mij of andere personen wat wil aandoen.

Wie heeft het adres van mevrouw Zegveld, zodat ik de nabestaanden van die kapers een enorme schadeclaim in de mik kan duwen.??

Rmathijs | 20-11-14 | 13:53

Rond die tijd zat ik in militaire dienst. De kazerneterreinen werden toen bewaakt met scherpe munitie in de wapens. Eens een groepje Molukkers met veel babbels midden in de nacht aan de poort van de kazerne gehad, ik was wachtcommandant en een paar van die lui wilden over het hek klimmen. Was wel komisch eigenlijk. Ik haal m'n 9mm FN tevoorschijn en zeg tegen die gasten: Nou opsodemieteren of ik schiet je dwars door je flikker. Die gasten wateren verstandiger dan de kapers van "De Punt" en waren net zo snel weer weg als zij gekomen waren.

Rien7847 | 20-11-14 | 13:53

-weggejorist-

MasterF | 20-11-14 | 13:53

De kapingen praat ik niet goed, de executie van gegijzelden zeker niet.......
Maar heeft 1 van jullie wel eens meegemaakt dat je opa of oom of vader gouden bergen is beloofd, nadat die mensen alles gegeven hebben voor Nederland, door de Nederlandse overheid? Dat die beloften willens en wetens gedaan zijn terwijl er bij voorbaat geen gehooraaan gegeven zou worden?
Daar hele families al jarenlang daar nadelige gevolgen van hebben?
Het is niet alleen maar zwart wit.
Deze hele discussie gaat over de gebruikte onderzoeksmethode.
Archief onderzoek. ...... als u ooit wel eens een verklaring of procesverbaal heeft afgelegd weet u dat er voor 99% achter de feiten aanloop tekst opgekalkt wordt door de desbetreffende ambtenaar. En zeker in die tijd.
Dus..... of doe een geheel omvattend onderzoek of zeg gewoon we willen geen gezeik dus dit onderzoek is afdoende.
Zeikland. En dan zeggen dat sommigen niet goed ingeburgerd zijn..... nou heel veel dus schijnbaar dan te goed, zeiken hebben ze goed overgenomen.

Dachthetal | 20-11-14 | 13:47

Ja we vergeten voor het gemak wel even wat 'die' Molukkers voor Nederland betekent hebben in Indonesië. Nederland is geen enkele belofte nagekomen!

Albasalix | 20-11-14 | 13:45

Kunnen we dit niet doen na Sinterklaas? Twee van zulke problemen gelijktijdig trek ik niet.

zeefert | 20-11-14 | 13:45

@ Verum | 20-11-14 | 12:53
Deze staan na Mohammed Atta op haar lijstje. Ze heeft het voorlopig druk, maar denkt dat het de moeite gaat lonen.

TheseDays00 | 20-11-14 | 13:45

Even een paar dingetjes. Die mensen rond Manusama beweren tot de dag van vandaag dat Nederland hen ooit een onafhankelijke Republiek der Molukken heeft beloofd. Dit is verdomd interessant qua geschiedsschrijving en de bewijzen daarvan schijnen nog altijd staatsgeheimen te zijn. Of het is door de toenmalige (linkse) regering beloofd of niet. In het laatste geval hebben die Ambonezen al genoeg aandacht gekregen en dienen zij hun lot te dragen. Maar mocht daadwerkelijk vast komen te staan dat Nederland die gasten een paar eigen eilanden had beloofd dan hebben ze wel een puntje van orde. Niet om een kaping goed te praten, dat is gewoon crimineel en boontje-loontje verhaal. Daders blijven daders en veranderen niet plotseling in slachtoffers.

Wie heeft die lui een eigen Eilandenrijk beloofd ?

van Oeffelen | 20-11-14 | 13:45

@Fatwabuster, jij noemt dit voor hun eigen mensen opkomen, ik noem het verwerpelijk, laf groepsgedrag. Een van de vele voorbeelden uit die tijd. Een grote groep Hoogkerkse Molukkers die een Nederlandse jongen in elkaar sloeg, omdat hij verkering kreeg met een Nederlands meisje die haar relatie met een Molukker beeindigde. Of een lichte overtreding op een speler van FC Amboina, waarop het hele elftal + een deel van het publiek die speler in elkaar trapte. Hou toch op over dat voor elkaar opkomen.

Ridde Rogter | 20-11-14 | 13:44

@ JdelaT | 20-11-14 | 13:31
Het waren geen knil militairen. De omgekomen kapers waren tussen de 17 en 25 jaar in 1977. Hun ouders zijn in 1951 naar Nederland gekomen,alleen één van de overlevenden dus als baby. Geradicaliseerde tweede generatie jongeren.

TheseDays00 | 20-11-14 | 13:40

Dat de Molukse mensen destijds niet correct zijn behandeld daar kan ik zeker wel in mee gaan. Tenminste ik kan alleen afgaan op verhalen die Molukse familieleden aan mij vertellen over de situatie destijds. Maar nooit mag dat een kaping rechtvaardigen. Laat staan het kapen van een school met vele kinderen. Als je zo'n aktie begaat loop je het risico om te komen overlijden. Geen enkele schadevergoeding, in welke vorm dan ook, voor de kapers bij de punt is op zijn plaats.

De Reaguurder | 20-11-14 | 13:39

@shakermaker, Net zomin als het naoorlogse Duitsland een morele zorgplicht had voor NSB'ers, had Nederland deze niet voor de groep KNIL-Molukkers die op hun eigen mensen schoten, ook al gebeurde dit in opdracht van Nederland zelf. Al snel na 1949 hadden we moeten onderkennen dat de groep zich inzette voor een fout Nederlands kolonisatiebeleid. Dat ze dit zelf niet inzagen was in zekere zin verklaarbaar door het analfabetisme onder deze groep, dat ook na hun komst naar Nederland zorgvuldig en met daadkracht door henzelf instandgehouden bleef.

Ridde Rogter | 20-11-14 | 13:39

@Baronwater | 20-11-14 | 13:06
Nee dat was bij de kaping in 1975.

God Zelf | 20-11-14 | 13:38

En dan de idiote eisen, molukken terug, alsof Nederland weer in oorlog moest gaan met indonesie, om hen de molukken te geven. Nota bene, waren de Molukkers een soort NSB-ers want in dienst van de bezetter.

louis6227 | 20-11-14 | 13:38

@The Kwisatz,

Goed punt! De Nederlanders hebben de Nazi's inderdaad met veel te veel geweld behandeld. Er zijn ook Nazi's geëxecuteerd, die zich al hadden overgegeven aan het verzet. Wellicht dat Nederland nu excuus moet maken aan alle nabestaanden van de Nazi's en smartegeld moet gaan betalen.

Sioux | 20-11-14 | 13:38

Ik mis de fly-by van die 6 F104 Starfighters over de trein in de animatie.

Piet_Snot | 20-11-14 | 13:38

En toch houdt de Nederlandse staat een ereschuld aan alle Molukkers wegens de schandalige behandeling van deze groep na de oorlog.

De Treinende Rechter | 20-11-14 | 13:34

De Molukse kapers waren wel bijzonder hardleers, want binnen een jaar na De Punt/Bovensmilde(namelijk op 13 maart 1978)vond er alweer een nieuwe gijzeling plaats in het Provinciehuis in Assen waarbij meteen ambtenaar Ko de Groot al in het eerste uur van de gijzeling voor een raam werd geëxecuteerd en een fotograaf werd neergeschoten. De Commissaris van de Koningin kon ontkomen door uit een raam te springen.

Dit keer aarzelde de regering dan ook niet zo lang als in 1977 en werd het Provinciehuis meteen de volgende dag bestormd door de inmiddels goed getrainde commando's. Net op tijd want de gijzelnemers stonden op het punt om Gedeputeerde Trip van het CDA en een Gedeputeerde van de PvdA te executeren. De CDA-er werd bij de bevrijdingsactie zwaar gewond en overleed later.

De autoriteiten hadden inmiddels ook bijgeleerd want deze gijzeling was toen veel minder prominent in het nieuws dan de treinkapingen in 1975 en 1977 en pas veel later drong tot de mensen door hoe ernstig de situatie eigenlijk was geweest. En er werd nu ook meteen binnen 1 dag militair ingegrepen en niet eindeloos onderhandeld met de gijzelnemers.

Achtergrond info + beelden:

nl.wikipedia.org/wiki/Gijzeling_provin...

www.youtube.com/watch?v=1Ku_ProB_Jc

Outsider-Inside | 20-11-14 | 13:32

Goede actie destijds, gijzelsituaties blijven nu eenmaal verdraaid moeilijk om goed op te lossen. Maar het verhaal van de overheid gaat bij mariniersgroep 5 wel mank. Die vuren door de wanden heen en nemen daarmee bewust het risico gijzelnemers te doden die zich wellicht willen overgeven. Je had in die hoek ook veel meer met flashbangs kunnen werken. Dus het overheidsverhaal zoals nu gepresenteerd is ook niet consistent. Daar zal het om blijven gaan. Punt blijft dat gijzelnemers nu eenmaal het risico lopen het loodje te leggen, dat hoort bij dat vak....

kolonel bromsnor | 20-11-14 | 13:32

Maar je gaat toch niet in een keer een trein kapen? Zo van kom laten we vandaag eens een trein gaan kapen. Er was ook iets beloofd.Het waren oorspronkelijk KNIL militairen die tijdens de politionele acties in Indonesie aan Nederlandse zijde vochten.
Ik ga de acties van de Molukkers echt niet recht lullen, want je kaapt gewoon geen treinen en scholen en je schiet helemaal geen mensen dood. Alleen je moet zaken wel in het juiste perspectief zien.

JdelaT | 20-11-14 | 13:31

Gaan ze bij Pauw weer verbaasd doen dat ze 141 kogels in de lichamen gevonden hebben, terwijl toen voor iedereen alduidelijk was en ook zichtbaar dat de trein doorzeefd was met 10000 kogels. Dat 1,4% van de kogels raak was, mag toch geen verbazing wekken. Nu niet en toen niet.

louis6227 | 20-11-14 | 13:30

Dit biedt perspectieven voor de nazi's!! Hielden ons land 5 jaar gegijzeld en daar kwamen de geallieerden ook ineens ongevraagd (door de nazi's) een einde aan maken. Als deze Molukse kakkerlakken een schadevergoeding zouden krijgen dan kan heel Duitsland straks rentenieren van de schadevergoedingen. Klein nadeeltje; nazi's waren (overwegend) blank en om dit soort schofterige inhaligheid beloond te zien is elke tint boven blank van grote meerwaarde.

The Kwisatz | 20-11-14 | 13:29

YMMMV | 20-11-14 | 12:33 | | Reageer+ | 0
Eens.
Het creëren van podia voor mensen die de Rechtstaat-kaart trekken bij de kaping en de Racisme-kaart trekken met de zwarte-pieten discussie is inderdaad goed voor de kijkcijfers maar het bijproduct is een onbehagen gevoel van de huidige samenleving met polarisatie tot gevolg. Er is 1 politicus die daar nu garen bij spint en ik acht zijn 'leden' niet in staat om dit goed op te lossen en daarmee wordt het probleem mijn inziens groter.

zevenblad | 20-11-14 | 13:27

@Ridde Rogter | 20-11-14 | 13:14

Die kapingen en gijzelingen zijn nooit goed te praten natuurlijk.... maar ik heb in mijn jeugd veel met Molukkers te maken gehad (Marum, Hoogkerk, Assen etc) en heb nooit enige agressie gevoeld of te maken gehad tegen mij of anderen uit mijn vriendengroep.
Molukkers stonden destijds bekend als een groep die altijd voor hun eigen mensen opkomen en hebben wij recentelijk daar ook niet iets van meegekregen bij ongeregeldheden tijdens een oud en nieuw een tijdje geleden.... De meeste Nederlanders, ook de reaguurders stonden toen achter de Molukkers!

Fatwabuster | 20-11-14 | 13:26

Als je als terrorist het zo ver hebt weten te krijgen dat de NLse overheid special forces inzet wéét je dat je écht véél te ver bent gegaan.

Het hoogste doel van special forces is het gevaar te elimineren en gegijzelden te bevrijden.
Ook (zwaar-)gewonde terroristen kunnen nog bommen oid doen laten afgaan. Dood niet meer. Ergo shoot to kill: double tap (2 schoten vlak achter elkaar) in de driehoek tussen neus en ogen schakelt elke tegenstander uit. Lukt die plek niet, dan is MEER lood de oplossing. ALLES om gegijzelden (de echte slachtoffers) te bevrijden, en slachtoffers onder de special forces te voorkomen.
Overlevende terroristen zijn hooguit handig om informatie uit te peuteren, geen doel op zich.

Wat denken die juristen?? Dat tijdens een bestorming de leden van deze special forces uitgebreid gaan vergaderen over de rechten / gezondheid / gevaarsetting van de terroristen?

Deze terroristen hebben DRIE WEKEN gekregen/ genomen om over hun "rechten" te lullen zonder zich om de gegijzelden (de échte slachtoffers, waaronder nota bene kinderen) te bekommeren.

Gutmenschen denken niet na. Compensatie voor de "nabestaanden" van terroristen = toegeven aan terrorisme = de deur openzetten voor meer terrorisme, want terreur levert blijkbaar wat op.

Overigens moet ik wel toegeven dat rooibosthee een geducht wapen kan zijn. Een welgemikte, flinke pot thee van 90graden Celsius kan ernstige brandwonden veroorzaken en tuig direct uitschakelen.

klimgek | 20-11-14 | 13:25

Ridde Rogter | 20-11-14 | 13:19

Daarom is het niet meer dan terecht dat de Molukkers naar Nederland mochten emigreren. En is het bovendien een schande dat ze zijn opgevangen in doorvoerkampen die door de nazi's zijn gebruikt. Ze hadden hier met alle egards ontvangen moeten worden, maar ze werden afgescheept met een fooi en en opgesloten in houten barakken, zonder enig perspectief op een toekomst in Nederland. Waarmee ik niet wil zeggen dat het 'onze' schuld is dat ze treinen zijn gaan kapen en kinderen hebben gegijzeld. Maar het kan geen kwaad om te accepteren dat het nogal heeft geschort aan de manier waarop Nederland met zijn Indische bondgenoten is omgegaan.

shakermaker | 20-11-14 | 13:24

Godzijdank er is er weer een die het over de toon hier heeft. Argumenten zijn er niet meer alle onzin is weerlegd, maar die toon is heel eng. Het tokkie argument bij uitstek.

bijna_raak | 20-11-14 | 13:23

Wat een FANTASTISCHE actie van ons Nederlandse leger. Met terroristen onderhandelen wij niet. Als je in Nederland mensen gijzelt, dan maken wij je hardstikke dood. Je zal eenzaam en bang sterven, in een hoekje weggekropen. En als je nog leeft en we vertrouwen het ook maar even niet; dan krijg je alsnog een paar kogels in je kop. Uitgeschakeld. Er is geen sterkere verdediging tegen terreur dan dit. Terreur slaagt niet, want we komen je halen en we maken je hardstikke dood; tenzij je je duidelijk en zonder twijfel overgeeft natuurlijk. Petje af voor de Nederlandse overheid op dat moment; het besluit om toen in te grijpen is het beste besluit ooit geweest. Dat mag ook wel in de krant. Hoe de dappere militairen, met gevaar voor eigen leven, de onschuldige gijzelaars hebben bevrijd en hoe ze de terroristen hun verdiende loon hebben gegeven. Besteed daar nu eens een voorpagina aan. Dat is eer. Dat is respect. Dat is hoe we het deden en hoe we het nu nog zouden doen. De militairen stonden klaar om de wrakstukken van MH17 te beveiligen. No questions asked. Ze waren klaar om te gaan, om onze Nederlandse slachtoffers terug te brengen. Ze verdienen ons respect en onze eer, niet alleen voor nu maar ook voor toen; bij de Punt.

Sioux | 20-11-14 | 13:23

@StijlvolRechts
Een goede samenvatting van de betreurenswaardige staat van ons land.

Maar wat doen we eraan als de meeste mensen middels het al dan niet stemmen hier impliciet voor kiezen?
Als de democratische meerderheid dit land naar de klote wil helpen een kleine voltijds werkende minderheid wil uitbuiten en het land dan is dat hun democratisch recht.

Slavernij bestaat; het zijn de werkenden van pakweg onder de 50 jaar in Nederland die als slaaf werken voor de belastingdienst.

Sternberg | 20-11-14 | 13:21

Een gijzelnemer is NOOIT een slachtoffer. Hoef je verder niet lang over te lullen.

mr. coffee | 20-11-14 | 13:19

shakermaker | 20-11-14 | 13:11

Blij met de belichting uwerzijds en de woordkeus "ereschuld". Want zo voel ik dat wel, ook al praat ik daarmee niks goed van die gijzelingen.

stoethaspel | 20-11-14 | 13:19

@shakermaker, vraag nog eens na in Indonesie hoe men denkt over die Molukkers die tegen hun eigen volk vochten en vervolgens even een eigen staat kwamen opeisen. Ze lusten ze daar rauw, ook nu nog na bijna 70 jaar.

Ridde Rogter | 20-11-14 | 13:19

@Mark van Leeuwen | 20-11-14 | 12:44 Exact! Krachtig optreden helpt.

Zouden we nu in de bontkraagjescommunity ook eens moeten doen!

Vogelbeest | 20-11-14 | 13:18

Ja hoor, de daders en nabestaanden van daders voelen zich slachtoffer - uiteraard met eurotekens in de ogen.

Goldfinger | 20-11-14 | 13:18

Voor de duidelijkheid, de advocaat Vd Molukkers is dezelfde advocaat als van de slachtoffer.

Dat zou te denken moeten zetten.

neemjemoederindemali | 20-11-14 | 13:17

Overheidspropaganda is nooit awesome. Als de overheid ons iets wil laten geloven maakt dat het onwaarschijnlijker. Altijd.

7,62x39 | 20-11-14 | 13:16

Advocaat Liesbeth, wat heeft Nederland jou ooit misdaan? Aangezien je altijd maar opduikt in dit soort zaken.

Abu al Uitkering | 20-11-14 | 13:15

Er is hedentendagen ook een groepje waarvoor gedemonstreerd wordt en die graag een "onafhankelijke staat" willen, doch niet erkend worden door Nederland en onder liefdevolle dekking van domlinks bereid zijn geweld te gebruiken. Als die maar niet...

Mr Dixit | 20-11-14 | 13:14

Het "vredelievende Molukse volkje", zoals Freek de Jonge hen onlangs nog typeerde herinner ik mij als een agressieve, in gesloten colonnes opererende vechtmachine van velen tegen een persoon in geval van een ruzie. Ik heb meermalen een enkeling in elkaar geramd zien worden door een man of dertig Molukkers. De linkse goedmensch uit die tijd typeerde dat gedrag als cultureel bepaalde groepssolidariteit. Lafheid kende men immers niet in Molukse kringen. Ik herinner mij ook nog de koele executies tijdens de eerste treinkaping, met onder andere passagier Bert Bierling als onschuldig slachtoffer. Is het dan vreemd dat bij de ontzetting van een tweede treinkaping geen enkel risico wordt genomen? En wanneer zie ik de slachtoffers van de tweede kaping hun verhaal eens doen bij Pauw c.s.?

Ridde Rogter | 20-11-14 | 13:14

Maar de grote vraag is natuurlijk hoe een kikvorsman de inslag van een vliegtuigbom simuleert.

God Zelf | 20-11-14 | 13:13

stoethaspel | 20-11-14 | 13:09

Mensen kennen hun geschiedenis niet.

shakermaker | 20-11-14 | 13:11

shakermaker | 20-11-14 | 13:05

Daarom vind ik het van een ontstellende domheid om in deze draad Molukkers door reaguurders "asielzoekers" genoemd te zien worden.

Hou dan gewoon je mond dicht, denk ik dan...

stoethaspel | 20-11-14 | 13:09

De Molukkers hebben toch 1 van de gegijzelden publiekelijk vermoord en zijn lijk naar buiten gegooid. Dan is een 'shoot to kill' order aan de mariniers gerechtvaardigd. Oorzaak en gevolg.

Baronwater | 20-11-14 | 13:06

Ach die blauwen moeten weer zonodig aandacht hebben. Alle aandacht gaat nu uit naar crimimocro's en zeurnegerpieten. In de jaren '70 kregen zij alle aandacht. Dat steekt.

postmodernismisdead | 20-11-14 | 13:05

Als Nederland tegenover één groep een ereschuld heeft, dan zijn het wel de Molukkers. Hun steun aan de Nederlandse pogingen om Ons Indië voor ons te handhaven is van onschatbare waarde geweest. Achteraf hebben de Molukkers daarvoor niet de waardering gekregen die ze verdienden.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk een gotspe om een trein te kapen en dan achteraf te gaan miemelen dat er onder de gijzelnemers doden zijn gevallen. Wie kaatst kan de bal verwachten en in dit geval was die van lood en eindigde hij precies daar waar hij had moeten eindigen: tussen de ogen van een stel terroristen.

shakermaker | 20-11-14 | 13:05

@pedant | 20-11-14 | 12:54
De Reaguurders alhier hebben hun huiswerk al lang gedaan, anders kan je niet reaguren namelijk.

Uw Verzekeringsadvis | 20-11-14 | 13:03

@Pedant:
Probeer je nu serieus een stelletje hersenloze criminelen goed te praten?
Misschien moet jij je eens verdiepen in de verhalen van de echte slachtoffers van die treinkaping, nl. de totaal onschuldige treinreizigers!

Verum | 20-11-14 | 13:03

Cuyahoga | 20-11-14 | 12:59
Mein Kampf uit?

Dick Luyenlomp | 20-11-14 | 13:02

@pedant | 20-11-14 | 12:54
Ga ik straks doen, ik ben me nu aan het inlezen waarom Stalin deed wat hij deed, daarna ga ik aan het levensverhaal van Pol Pot beginnen en dan kom ik misschien nog toe aan andere criminelen die deze wereld zoveel slechter maakten.

Cuyahoga | 20-11-14 | 12:59

Dat triomfalistische toontje hier vind ik heeeeeel eng.

Diotima | 20-11-14 | 12:58

pedant | 20-11-14 | 12:54

Weten we and not a single fuck is given. Als je zo boos bent op de overheid trek dan met je oeloeboeloe stam naar het binnenhof en vecht het daar dan lekker uit. Dan heb je lef.

Babels toren | 20-11-14 | 12:56

Russells Teapot | 20-11-14 | 12:41

Israel had de huizen van de families platgewalst. Ik ben voor.

Babels toren | 20-11-14 | 12:54

Misschien moeten reaguurders van nu zich eens gaan inlezen WAAROM de treinkapingen plaatsvonden.

pedant | 20-11-14 | 12:54

Dit kordate optreden heeft inderdaad voorkomen dat er ook nog een 3e en 4e treinkaping zijn gekomen.
Toen had de regering nog enige daadkracht (al heeft het 3 weken moeten duren).
Wat mij betreft is het enige wat er destijds verkeerd gedaan is, het feit dat de 3 overlevende terroristen er veel te licht van af gekomen zijn.

panadol | 20-11-14 | 12:53

Zouden de familieleden van Sadam Hoessein en Osama Bin Laden ook recht op schadevergoeding hebben? Zij zijn immers ook geëxecuteerd, of niet Liesbeth Zegveld?

Verum | 20-11-14 | 12:53

@B. Randnetel | 20-11-14 | 12:49
Klopt. De nabestaanden van Hans Braam, Leo Bulter en Bert Bierling krijgen ook geen advocaat om schadevergoeding te eisen bij hun moordenaars. Zulke advocaten bestaan niet - zouden overigens weggehoond worden.

Jan Passant mk2 | 20-11-14 | 12:52

Ik vind Van Agt anno 2014 qua opvattingen over Israël vs Palestijnen een afschuwelijke man.
Maar dit heeft hij in 1997 gewoon heel erg goed gedaan. Op dat moment verdienden de gijzelnemers niet anders. Kansen genoeg gehad om het vreedzamer op te lossen na 21 dagen lijkt mij.

Misschien moeten mensen die bijna 40 jaar na dato nog proberen vanuit minutieuze details een (financieel) slaatje ergens uit te slaan gewoon hun bek houden. Advocaten die zich hiervoor lenen prostitueren zichzelf op een zaak die dat moreel niet waard is.

Want waar blijft de schaamte dat de gijzelnemers 3 weken lang zo'n grote groep mensen van de vrijheid hebben beroofd?

enternaar | 20-11-14 | 12:52

Mijn medeleven gaat uit naar de slachtoffers en hun nabestaanden.
De mensen die in de trein zaten dus, die nu walgelijk geschoffeerd worden door wegmetonsers als Arjan Neeleman (D66).
De schaamte voorbij.
Zum kotzen.

Cuyahoga | 20-11-14 | 12:51

Was onze huidige roverheid ook maar zo daadkrachtig.

bacman | 20-11-14 | 12:51

De afhandeling van de kaping was ook een goede zaak alleen al om het feit dat het probleem van kapen ook mooi opgelost werdt

Babels toren | 20-11-14 | 12:50

Helemaal eigen schuld je gaat toch niet 3 weken lang mensen gijzelen de kapers of familie daar van moeten gewoon schade vergoeding betalen en is op houden te janken.

bizon43 | 20-11-14 | 12:49

Twee jaar eerder, in december 1975 kaapten molukse jongeren eveneens een trein. Bij Wijster in Drente.
Toen werden de machinist Hans Braam en twee willekeurige passagiers,Leo Bulter en Bert Bierling, doodgeschoten door de kapers.
Daar hoor je ze niet over.

B. Randnetel | 20-11-14 | 12:49

.. dit is Nederland man, waar daders altijd meer rechten, advocaten & schadevergoedingen krijgen dan hun slachtoffers. Altijd.

Jan Passant mk2 | 20-11-14 | 12:49

Op het moment dat je besluit om een trein te kapen met onschuldige burgers is het voor mij al klaar oftewel is alles geoorloofd om de kaping te beeindigen en de burgers veilig te stellen. De nasleep van dit alles dondert me in het geheel niet.

BadLieutenant | 20-11-14 | 12:49

Het valt de Nederlandsche overheid te verwijten dat de overige 3 gijzelnemers destijds niet zijn omgelegd. Punt uit!

kibambam | 20-11-14 | 12:49

Nederland, het land waar criminelen meer rechten hebben dan brave burgers, waar intolerante racisten de Nederlanders voor racisten uit kan maken en hun zin krijgen, waar kinderverkrachters onder de vleugels van de kerk worden ondergebracht, waar islamitische terroristen een veilige thuisbasis hebben en genieten van een uitkering, waar uitgeprocedeerde asielzoekers toch niet uitgezet worden en bad water en brood voor geregeld wordt, waar huurders die door alle oplopende kosten de huur niet meer kunnen betalen op straat gezet worden en een asielzoeker het huis bewoont, waar islamitische spionnen een zetel hadden bij de PVDA en door uit de PVDA te stappen nu 2 zetels in de kamer hebben voor een islamitische partij, waar windmolens meer kosten dan ze opleveren, waar miljarden te halen zijn voor de EU omdat wij liever het eigen volk laten creperen dan nee zeggen tegen Europa.... Dit land is terminaal ziek!

StijlvolRechts | 20-11-14 | 12:48

Is het nou eens een keer klaar met dat klote volk... Hebben de nabestaanden van de families van de gegijzelden en neergeschoten mensen al eens excuus gehad van de familie van de mislukkers? Welnee.. kleinigheidje je houd 3 weken lang ik weet niet hoeveel huisgezinnen letterlijk en figuurlijk gegijzeld en dan verwacht je postuum nog even wat excuus en een tas met geld. Sodemieter nou toch eens op al zijn ze geëxecuteerd ik wordt ook niet omgelegd, ik hou namelijk geen mensen in gijzeling.

pinkelotje | 20-11-14 | 12:47

Kunnen we niet nog wat extra medailles uitdelen aan de betrokken mariniers?

Defiance | 20-11-14 | 12:46

ik ben blij dat ik toen als 10 jarige thuis voor de buis zat en niet in die trein

weggerot&opgejorist | 20-11-14 | 12:46

Het zijn/waren terroristen die langdurig burgers hebben gegijzeld . De overige details zijn wat mij betreft totaal niet relevant. Terrorist spelen en burgers gijzelen = je eigen doodvonnis tekenen. Je kunt op dat moment niet meer uitgaan van voorzichtig en liefdevol optreden van het leger. Het gore lef dat je als nabestaande van zo'n terrorist moet hebben om daarover te gaan janken. Schaamteloos.

panadol | 20-11-14 | 12:46

2 Jaar eerder hebben Molukkers 3 (bijna 4) man doodgeschoten bij een eerdere treinkaping dus tsja, dat zal meegespeeld hebben. Neemt niet weg dat in vind dat ze wel een punt hebben, maar dat kan je niet op zo'n manier opeisen.

nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_...

Apollo | 20-11-14 | 12:44

Maar daarna zijn er geen kapingen meer geweest. Wie weet hoeveel ellende het misschien voorkomen heeft.

Mark van Leeuwen | 20-11-14 | 12:44

GraafTel | 20-11-14 | 12:37

Asielzoekers? U hebt onder een steen gelegen en bent zojuist ontwaakt?

nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van...

De mannen die met hun vrouwen naar Nederland kwamen waren in Nederlandse krijgsdienst, werden op dienstbevel ingescheept en naar Nederland vervoerd. In Rotterdam kregen ze net van de loopplank afgestapt hun ontslag. Zonder uitbetaling van de achterstallige soldij. Op dat moment hield de Nederlandse regering nog vol dat de Molukkers zouden terugkeren om met Nederlandse hulp een onafhankelijke staat te stichten.

Dus... Asielzoekers?

stoethaspel | 20-11-14 | 12:42

Wat een ondankbaar tuig! Er zijn genoeg landen waar deze nabestaanden na de gijzeling van hun bed zouden zijn gelicht en opgesloten of het land uit gezet, vanwege hun banden met terroristen. Maar deze mensen leven in het beschaafde Nederland, waar we hen niet aankijken op de misdaden van hun naaste familie, en wat doen ze? Ze manoeuvreren zichzelf in een slachtofferpositie en veroordelen de heldhaftige mariniers als moordenaars.

Deze mensen hebben werkelijk geen enkel fatsoen in hun donder.

Russells Teapot | 20-11-14 | 12:41

Slachtoffer. Rol. Een. Eind. Op. Ik word zo moe van de slappe zakken en trutten die dit land regeren. Durf es een grens te trekken. Een streep te zetten. Je bent toch met z'n allen Alexander Pechtold niet?! Die z'n kont nog niet eens durfde af te vegen waar Els Borst bij stond en dus maar met stront in de bilnaad de Kamer binnen wandelde. Vieze stinkerd. Met z'n domme gekef.

patat - generatie | 20-11-14 | 12:41

Als de naabestaanden van de daders de overheid mogen (proberen) aan te klagen wegens het neerschieten van de criminelen, betekent dat dan niet ook dat de slachtoffers (de onschuldige mensen in de trein dus) de nabestaanden mogen aanklagen door wat hen is aangedaan door de criminelen?

Lijkt me niet meer dan fair.

Joost Maghetweten | 20-11-14 | 12:41

En welke les werd hieruit getrokken?

Dat een trein kapen en passagiers gijzelen je jouw leven gaat kosten. Einde treinkapingen en gijzelingen door Molukkers.

Indien nu eens op een dergelijke manier (keiharde sancties) opgetreden zou worden tegen onze "kansenparels" zou ook dit een snel einde betekenen van het wangedrag onder deze (grotendeels) mislukte jeugd.

Ouders (gezin) verantwoordelijk houden en om te beginnen eens eenmalig het hele gezin uitzetten naar land van origine zou al een giga-impact om deze gasten en hun hele familie hebben.

Het zien van de mishandeling van die 70-jarige man (2 gebroken oogkassen. neus en gebroken kaak) door die scooter-lafaardmocro in Opsporing verzocht heeft mij werkelijk met walging vervuld en deed mij meer dan die onthoofdingsvideo's.

Dit zijn zaken die 40 jaar geleden het hele land op zijn kop zouden hebben gezet, maar tegenwoordig is het schering en inslag.

Wat mij betreft moet een groep zo'n getrainde vechtjas maar eens een flinke les leren i.p.v. een staatshotel bezoeken met alle luxe die onze mensen zelfs in onze bejaardenhuizen niet (mochten) hebben.

Onze overheden vinden het klaarblijkelijk maar prima.
10 jaar vastzetten lijkt mij een mimimumstraf
Anders moeten er maar eens wat "vigilantes" komen !
Helaas ben ik daar zelf te oud voor.

A3an | 20-11-14 | 12:41

Bij een bestorming van een lange, smalle ruimte, in het donker, met veel obstakels is het te verwachten dat er weinig tijd is om te kijken of iedere verdachte bewapend is of niet. Er is indertijd besloten om in te grijpen nadat de gijzelnemers weken lang de tijd hebben gehad om zich over te geven. Dan gaan er mensen dood. Punt. Einde verhaal. Wil je niet dood, moet je niet gijzelen. Stonden de nabestaanden van de gijzelnemers elke dag naast de trein om ze over te halen zich over te geven ? Nee ? Dan hebben zij niet genoeg hun best gedaan.

wild geraas | 20-11-14 | 12:40

Treinkapers.. Driemaal 'Meh ende Bah'. Non-belanggroepen al in het racismereflexargument gesprongen?

Oktoberfest | 20-11-14 | 12:39

Toevallig was deze gijzelneemster dan misschien ongewapend maar ze was er mede schuldig aan dat onschuldigen in koelen bloede werden geëxecuteerd. Met dat soort gasten neem je toch nooit risico. Zeker niet als ze van het alure moordenaars, kinderen en onschuldigen gijzelen zijn.

Therapietje | 20-11-14 | 12:39

Eerst willen ze gelijk, daarna gaan ze geld vragen. Bekend kunstje.

doskabouter | 20-11-14 | 12:39

Dit land is kapot! Maar goed de PVV zal er baat bij hebben.. Deze keer ook maar weer PVV ghehe.. VVD stemde ik alleen ter preventie voor dat PVDA gedrocht.

Net als dat Amerika.. Ferguson... als die groepen zo'n minderwaardigheidscomplex hebben gaan ze maar lekker naar hun eigen continent... ciao biatches

13-666 | 20-11-14 | 12:39

Niet alleen de kapers en hun familie, maar ook de vader van Ansje Monsjou eist opheldering over de dood van zijn dochter.

Pierre Tombal | 20-11-14 | 12:39

Ik denk dat die mariniers zelf prima hebben kunnen inschatten of een kaper nog een dreiging vormde en wel of niet beschoten moest worden.

Abu al Uitkering | 20-11-14 | 12:38

=Van de negen gijzelnemers kwamen er zes om het leven. Van de overige drie gijzelnemers, liep een gijzelnemer verwondingen op=

Lijkt me voldoende bewijs dat er geen opzet bestond om alle gijzelnemers te executeren

Islamofiel | 20-11-14 | 12:38

En de nabestaanden van de twee gijzelaars die omkwamen bij de bevrijding?
Hebben die niet veel meer recht van spreken dan de nabestaanden van die criminelen?
Maar in Nederland anno 2014 worden daders zielige slachtoffers en worden de echte slachtoffers als collateral damage afgeschreven.
Veertig jaar socialistische indoctrinatie, dan krijg je dit soort verwrongen denkbeelden.
Maar mocht deze affaire uitdijen tot Srebrenica-achtige proporties, en het kabinet erover vallen - dan hoor je me uiteraard niet klagen.

Gootbalkoning | 20-11-14 | 12:38

Een kat in het nauw....... belofte maakt schuld.

furu | 20-11-14 | 12:38

"George Flapper, één van de gegijzelden, wil dat er nieuw onderzoek komt. Hij heeft er moeite mee dat zes van de negen kapers door geweld om het leven zijn gebracht: 'De vrouwelijke kaper is op brute manier vermoord. Dat is een misdaad. Ik wil niet bevrijd worden, terwijl er gemoord is."

Wat een koekwaus. Als iedereen zo had geredeneerd in mei 1945 was die oorlog dus nooit beëindigd.

Kameroudste | 20-11-14 | 12:38

Andreas Abraham Luhulima, Marcus Rudi Lumalessil,Junus Ririmasse hebben het overleeft. Als mariniers willen executeren dat lukt ze dat. Het feit dat enkele Molukse asielzoekers overleefden geeft mij aan dat de overheid dit keer wel de waarheid spreekt.

GraafTel | 20-11-14 | 12:37

en opnieuw,
gedood worden tijdens een terror daad is het risico van het vak.
Het grote verschil met nu is dat toen de overheid nog in actie kwam on eigen burgers te beschermen tegen buitenlandse terroristen.
Nu laten de pluche plakkers hun oren hangen naar allerlei gespuis van diverse komaf.
Laat die terrornabestaanden eens in een zaaltje met de nabestaanden en eventuele overlevenden van de echte slachtoffers, de mensen die gewoon met de trein naar hun werk of op familiebezoek gingen.
Ongelooflijk dit
Hoe durf je het in je molukse harsens te halen om dit steeds op te rakelen en om geld te vragen. Repectloos tuig!

weggerot&opgejorist | 20-11-14 | 12:37

als het zo zou zijn dat er Molukkers zijn geëxecuteerd in de trein.... waarom zijn er dan 3 overlevenden?

Kortom, compleet bullshit verhaal en mocht er eventueel een zaak worden aangespannen tegen de Overheid, dan dient de Rechtbank direct tot seponeren over te gaan.... heeft al geld en ellende genoeg gekost!

Get over it! Next!

Fatwabuster | 20-11-14 | 12:37

Als er opdracht was gegeven de gijzelnemers te executeren dan hadden we 9 doden gehad. Case closed.

Babels toren | 20-11-14 | 12:35

Iemand nog wat te verhapstukken met Napoleon?

Klier van Bartholin | 20-11-14 | 12:35

Het is het schermen met doofpotscenario's dat de nabestaanden doen. Hoe kan de overheid inhoudelijk antwoord geven op suggesties? Het enige dat je kunt doen is wat je doet met alle alu-hoedjes; negeren.

ole guapa | 20-11-14 | 12:33

Je weet al welke kant het op gaat en vandaan komt als activist... uh sorry... advocaat Liesbeth zegveld zich ermee bemoeit

Armenakis | 20-11-14 | 12:33

De media vinden het heerlijk om dit vuurtje weer eens lekker op te stoken. Lekker controversieel, en zo heerlijk 'rechtsstaat'. En goed voor de kijkcijfers niet te vergeten.

YMMMV | 20-11-14 | 12:33

Een klap van de linkse media in het gezicht van de helden die de gijzelaars bevrijdden, die in een verwarrende situatie beslissingen op leven en dood moeten nemen. Deze helden hebben hun leven gewaagd en nu wordt er alles op alles gezet door Pauw en VK om iets te vinden, waar of niet waar om hen zoveel jaren later te kunenen beschuldigen en de van de daders slachtoffers te kunnen maken. Walchelijk.

Hanz Ziezo | 20-11-14 | 12:33

Een gijzelnemer mag altijd worden afgeknald. Iemand die mensen als onderpand gebruikt, hoeft niet op empathie te rekenen.

Mahatma | 20-11-14 | 12:33

Nou, dan zal er wel weer een fikse schadevergoeding aan de overlevende en de nabestaanden van de gijzelnemers volgens.
Het is tenslotte Nederland en getintiers van welke getintheid dan ook hebben altijd recht op schadevergoeding.

Dick Luyenlomp | 20-11-14 | 12:32

Die Zegveld is weer op taxpoet uit. En we hebben we al betaald door die Molukkers hier heen te halen, door miljoenen kostende kapingen, door gevangenisstraffen, door heropvoeding, door uitkeringen, etc. etc. En nu moeten we nog eens betalen omdat ze zo zielig zijn zeker. Gaan de nabestaanden nu ook betalen voor de executies die hun lievertjes hebben uitgevoerd??

aherzenberger | 20-11-14 | 12:32

Alleen in Nederland: na 40 jaar proberen munt te slaan uit terroristische activiteiten. In de verwachting dat er ergens wel een D66 rechter gek genoeg is. De schaamte totaal voorbij en onnodige belasting rechtsspraak. Kappen hiermee. Richt anders een belangengroep op: "ook terroristen moeten kunnen vertrouwen op naleving procedures door de overheid" verder: decadentie komt voor de val. Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen. Next gvd.

flat out | 20-11-14 | 12:31

Ik wil graag een claim indienen bij de nabestaanden van de gijzelnemers.
-Inzet van politiemensen
-Standby van ambulancepersoneel en brandweer
-Inzet van de mariniers
-Kogels
-Gebruik Starfighters
-uit de hand gelopen dienstregeling NS.

Kosten inclusief rente 37,8 miljoen per gijzelnemer.

Vogelbeest | 20-11-14 | 12:31

Ik zeg: Liesbeth Zegveld de hele week 24/7 integraal op alle netten van de NPO!!! En natuurlijk flinke herstelbetalingen + rente voor de zielige nabestaanden van de kaperts.

de Voorzittert | 20-11-14 | 12:30

Weer een groep dwaallichten in de slachtofferrol.
Wat minder gejank over het 'prachtige' land van herkomst richting je nakomelingen voorkomt later restschade.

clabamsk | 20-11-14 | 12:30

Godverdomme, je kaapt een trein, houdt (of geeft steun aan mensen met) een wapen tegen een onschuldige man/vrouw/kind aan met alle risico's van dien (doodgeschoten te worden door mariniers is daar inderdaad 1 van) en achteraf gaan de families van de gijzelnemers lopen zeiken dat 'het niet klopt'.

Weet u wat niet klopt? Dat er onschuldige mannen/vrouwen/kinderen gegijzeld zijn en met de dood bedreigd zijn. Had dan overheidslieden gegijzeld, dan was het logisch én zinvol om er achteraf over te zeiken als er iets in de doofpot wordt gestopt!!!

LangeTijdGeleden | 20-11-14 | 12:29

Heeft van Agt nu opdracht gegeven dat gijzelaars het niet mochten overleven of niet?

neemjemoederindemali | 20-11-14 | 12:28

De usual suspects (Volksktant, Pauw) die het weer voor de daders opnemen.

Lui-intellectuele Hilversum inteelt.

En het houdt niet op. Niet vanzelf.

Snackbar van Allah | 20-11-14 | 12:28

Ik herinner me die kaping als de dag van gister.
Weken aan de buis gekluisterd.

Willianus Wortelus | 20-11-14 | 12:28

Iets met billen, blaren en zitten mijns inziens,..

priapisme | 20-11-14 | 12:26

Als je drie week mensen vast houdt en bedreigd dan kan je verwachten dat je een kogel tussen je ogen krijgt en moet je naderhand (de nabestaanden) niet gaan janken!

Fatwabuster | 20-11-14 | 12:26

Idd, punt uit nu........

nope | 20-11-14 | 12:25

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken