achtergrond

Geenstijl

Allah wint. Geert Wilders tien jaar beveiligd

snifsnifgreet.jpg Nog een triest jubileum deze week. Op 4 november 2004, twee dagen na de slachtmoord op Theo van Gogh, werd Geert Wilders onder begeleiding van zwaarbewapende beveiligers uit zijn huis gehaald en ondergebracht op een schuiladres. In het huis van Mohamed Bouyeri waren plannen gevonden om hem te vermoorden. Sinds die dag wordt hij permanent beveiligd (archieffoto). 20 tot 30 miljoen piek heeft dat gekost - de schattingen lopen uiteen. In gevangenschap werd Wilders steeds radicaler, bozer en meer uitgesproken tegen de islam in Nederland. Of hij "het maatschappelijk debat" daarmee vooruit heeft geholpen of juist een stok in de wielen werd, daar kun je over twisten. Feit is wel dat hij een van de weinigen is die het nog durft, islamkritiek spuien in een laf landje dat de toorn van de islam zo erg vreest dat het knieval na knieval maakt voor de radicaal bekrompen denkbeelden van de volgers van de Profeet. Onder de doorzichtige vlaggetjes van 'respect' en 'tolerantie' is religieuze drammerij in tien jaar tijd opnieuw geaccepteerd geraakt in de openbare ruimte. Immers: liever thee drinken met de vijand van je vrijheid, dan een pilsje met de probleembenoemers.
De tien peperdure jaren na Theo Halalwoningen, bouwvergunningen voor schimmig gefinancierde moskeeën, vrije lezingsdoorgang voor gekende haatpredikanten, brandgevaarlijke koranscholen, corrupt islamitisch onderwijs, verkiezingsposters in het Arabisch, wijntjes van tafel op nationale televisie, hoofddoeken in publieke functies, gescheiden zwemlessen, wandelende wildkampeerders in boerka's op straat en in de supermarkt, handenschudweigeraars, gebedsruimtes in openbare gebouwen: niet langer vormen religieuze leefregels slecht de bekrompen mores op het reservaat dat we Bible Belt noemen (en waar NPO & opiniemakers nog wél aan het hek durven te gaan staan om de bewoners na te wijzen en uit te lachen), nee, het is dagelijkse kost tot diep in de meest westerse woonkolonies van ons Westerse land: de grote steden en de Randstad. En dan wagen we ons nog niet eens te branden aan de chronische laaggeletterdheid, lage scholing, werkloosheid, hoge misdaadcijfers, de onderdrukking van dom gehouden vrouwen achter de voordeur of de religieuze rem op de ontwikkeling en keuzevrijheid van hun dochters. Dat is immers standaard de schuld van Het Westen, het individualisme en/of door witte hegemonie moedwillig in stand gehouden sociaaleconomische achterstelling. Maar nooit van de islam - aldus het geijkte Goed Volk, dat ook deze bozige bloemlezing onverwijld af zal doen als "domrechts racisme", bibberbang als de linkerzijde is om niet als absoluut correct gezien te worden onder gelijken. Toch is het een glashelder sommetje: de miljoenen die de beveiliging van Wilders gekost hebben, wegen niet op tegen de bedragen die gespendeerd worden aan het in stand houden van segregatie (betutteldrang via buurthuis & sociaal werker), het financieren van achterstand (uitkeringen), het schijnbestrijden van allochtone criminaliteit (de draaimolen die Top 600 heet) of zelfs het belonen daarvan (Werk, Woning & een Wijf voor crimineel pus) in de islamitische gemeenschap in Nederland. De breed heersende angst, want dat is het, om eisen te stellen die de waardigheid van onze vrijheid en seculiere participatiedemocratie recht zouden doen, is peperduur. Die angst heerst bij zachte heelmeesters in politiek en beleid, en wordt gekoesterd door de vele, vele policor columnisten, laffe commentatoren en dikbetaalde NPO'ers die het vanuit hun roomblanke enclaves op zich genomen hebben om juist de verdedigers van liberale principes en verworven vrijheden te beschuldigen van xenofoob, islamofoob en/of fascistisch gedrag. sportplaza534.jpg Achterlijkheid als deugd Nee, dan de moslims. Als bedankje voor alle individuele ontwikkelingskansen, uitgebreide opleidingsmogelijkheden en brede financiële steun die ze in gastvrij Nederland kunnen genieten, trekken steeds meer (jonge) moslims een jurk aan, laten een baard staan en beginnen te beweren dat ze onderdrukt worden in een land dat hen haat, waardoor Allah voor hen nog de enige weg naar zaligheid is. Waarop ze de straat op gaan om joden dood te wensen. Of ze schuiven aan bij de NPO te Hilversum (wijntje van tafel!), waar ze schimmige shariaverlangens van ganser harte een podium bieden opdat de columnisten van VK, NRC en Joop de volgende dag weer voer hebben om te kunnen vingerwapperen dat deze "emoties" van "in de steek gelaten jongeren" geheel en volledig verklaarbaar zijn aan de hand van "sociaaleconomische omstandigheden", "racisme", "achterstelling", en natuurlijk de nare woorden van Wilders. Steeds vaker nemen haatbaarden die simplistische retoriek over, als ware het de waarheid. In het "debat" bestoken ze hun opponenten met dezelfde lege verwijten, verpakt in domme jij-bakken omdat ze de geestelijke capaciteiten ontberen om een gefundeerd argument te formuleren dat de status van een mantra over de grootsheid van Allah weet te ontstijgen. Allahu akbar, daar moeten we het mee doen, maar ieder weerwoord is racisme of belediging van de profeet. Achterlijkheid als deugd, kritisch nadenken als zonde. Maar hee. In een vrij land mogen ook deze hypocrieten zeggen wat ze denken - zelfs al is hun ultieme doel juist om alle vrijheid en levensvreugde van iedereen te smoren onder het schrale zand van islamitische repressie. En toch weten die retorisch gehandicapte, religieus gemankeerde jurkbaarden het diep verdeelde Nederland zowaar te verstikken in de giftige dampen van een etterende identiteitscrisis die is terug te brengen tot 1 existentiële vraag: Hoe tolerant kan of moet een vrije en open samenleving zijn voor intoleranten die in het lijden van ongelovigen de belofte van hun islamitische paradijs gespiegeld zien? De vrijheid van Geert Wilders Tien minuutjes over de vrijheid van Geert Wilders, dat kon er bij NPO Radio 1 vanmorgen gelukkig nog net vanaf. "Of je het nou met ons eens bent of niet, op het moment dat je kritisch bent over de islam, betekent dat dat je daar een zware prijs voor betaalt. Dat je bedreigd wordt, dat je je vrijheid kwijtraakt. Ik zie niet dat dat morgen anders wordt. Ik zie wel dat de islam, in ieder geval de negatieve kanten daarvan, agressiever worden. Dat kunnen we in Nederland zien, dat kunnen we overal zien", sprak Wilders. Er klonk een vlaag van berusting in zijn stem. Hij zal een leven lang boeten voor zijn lef. Maar hij legt zich er bij neer, gelijk een minderjarige maagd die wordt besneden en wordt uitgehuwelijkt aan een dertig jaar oudere oom. Omdat hij van zichzelf moet doen wat hij doet. Vrijheid in Nederland is een ongedwongen begrip, op het onverschillige af. Zij die hun vraagtekens bij de bestendigheid van die vrijheid zetten, worden juist gezien als opruiers en een gevaar voor die vrijheid. Maar zij die de vrijheid niet begrijpen en er dientengevolge dus ook niet mee om kunnen gaan, worden van bovenaf beschermd tegen de opruiers. Zo worden de verkeerde waarden beschermd. Pas als onze verworven vrijheden niet langer een beetje gebogen en beschaamd worden, maar pas als zij echt op barsten staan, zullen sommigen wellicht nog tot inkeer komen en er voor willen strijden. De vraag is of we dan nog een meerderheid kunnen vormen die kan winnen van hen die de dood wensen te vieren boven het leven. Of passen we ons gewoon aan, en zetten we onze Nederlandse dochters ook alvast maar hoofddoekjes op, in het ooit zo vrij en onverveerde Nederland? Wilders op Radio 1:
wildurrrss.jpg

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.