Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Het lege koffertje

feynmanenoffeiten.jpgAfgelopen dinsdag is het koffertje gepresenteerd, met de begroting over 2015. Het werd onkijkbare ellende. De Kamer kon niet bij het onderwerp of jaartal blijven. Mijn poging de algemene beschouwingen uit te kijken is gefaald. Asscher vindt kritiek van oppositie “gratuite”. Wat pas echt gratis is, is iedereen een beetje meer geld voorspiegelen op basis van internationaal economisch herstel in plaats van eigen beleid. Ook zonder kosten is na weken van lekken, de eerste kritiek naar aanleiding van de volledige troonrede wegzetten met een waardeoordeel in plaats van een inhoudelijke reactie. Het debat wordt zelfs na Prinsjesdag geschuwd. Om maar niet 2015 te hoeven bespreken, is snel nog even 15 miljard aan lastenverlichting op arbeid aangekondigd. Die verlichting komt niet na de volgende verkiezingen, maar pas over zes jaar. Uit de peilingen blijkt dat de huidige crematoriumcoalitie never nooit herkozen gaat worden. Waar haalt de coalitie de guts vandaan om niet over 1 graf heen te regeren, maar 2? Tweederde van die lastenverlichting bestaat trouwens helemaal niet uit lastenverlichting, maar uit lastenverschuiving. Waar je helemaal simpel van kunt worden, zijn politici die het raar vinden dat er een woordje zoals “armoede” of “islamisering” ontbreekt in de troonrede. De troonrede is een paar pagina's, de dikke van Dalen heeft drie delen. Niet iedere woord past in dit krappe circus. De troonrede zou een stuk visie moeten zijn, niet defilé van problemen, maar een introductie van een oplossing. Bubbel is er nog Tijdens de kredietcrisis lieten de politici zich volledig verrassen, en nu weer een begroting op basis van vorig jaar, in de illusie dat er nooit iets veranderd. Neem het nieuwe optrekje van Robert de Niro. Stond te koop voor 95 miljoen dollar, nu 65 miljoen en de Niro huurt het voor 125.000 dollar. Een jaarhuur van 2% van de vraagprijs, de helft http://www.zillow.com/mortgage-rates/ny/ van een normale hypotheek. De bubbel is er nog. De internationale financiële koersen veren misschien een beetje op, maar het is te gemakkelijk aan te nemen dat hier sprake is van een structurele trendbreuk. Onderweg naar oorlogen tegen het kalifaat en het rode leger, is het vreemd van de coalitie niet serieus te investeren in defensie en diplomatie. Kosten voor de staatsschuld netjes op basis van huidige rentestanden onderschat. Asschers 2 procent Er wordt een begroting gepresenteerd over 2015 na weken van strategisch lekken, vervolgens zit de coalitie te praten over belastingstelselwijzigingen een of twee verkiezingen verder. Zo ver gaat het politieke systeem niet, zo ver gaan de ramingen van het CPB niet, en zelfs Asscher moet toegeven dat hij voor die mooie plannen wel even gemiddeld twee procent economische groei nodig heeft. Dergelijke continue economische groei hebben we nog nooit gezien. Wel conjunctuurbewegingen tussen oorlogen in. Arbeid is in het Westen te duur, alles verhuist naar buiten, terwijl de belasting internationaal via Nederland ontlopen wordt. Er werd ingezet op een kenniseconomie, maar de werkelozen missen nog steeds de opleiding voor de berg met vacatures. Roemer gelyncht Onder andere Roemer werd door de andere partijen en de media gelyncht omdat hij geen tegenbegroting zou hebben. De SP heeft in grote lijnen al twintig jaar dezelfde cijfers en ideeën. In de zorg kan miljarden bezuinigd worden op farmaceuten, verzekeraars, winsten, buffers en bureaucratie. Nederland kent de laagste heffing op vermogen, et cetera, miljarden aan dekking voor het oprapen. Het CPB was opgedragen om alleen maar alternatieve initiatieven door te rekenen boven de 100 miljoen euro, volgens het model van het kabinet en zonder stelselwijzigingen te accepteren. Die houding levert tunnelvisie, waar bijvoorbeeld de PVV ook al tegenaan liep. Voorstellen om zaken veel pragmatischer te organiseren worden standaard geweigerd door het CPB. Innovatie wordt compleet uitgesloten. Bioscoopkaartje Dan mag je dus als oppositiepartij eerst instemmen met de andermans voorstel, de vastgeroeste manier van denken, andermans verwachtingen, en vervolgens kijken hoe het CPB jouw laatste procenten ruis nog even door haar bevooroordeelde computermodellen trekt. Die modellen zijn ook bekend en gebruikt door de coalitie, dus waarschijnlijk zal de uitkomst een beetje tegenvallen en zie je Rutte en Asscher tevreden kijken hoe je mini-initiatief afsterft. Als het CPB zich gedwongen voelt een alternatief door te rekenen, doen ze dat onder de noemer ex-ante. Zonder het doorrekenen van macro-economische effecten. Zonder de reactie van de bevolking mee te nemen. In een wereld waar een CPB doorrekening een soort toegangskaartje voor het debat schijnt te zijn, is zo`n ex-ante berekening niets meer dan een reeds afgescheurd bioscoopkaartje. Inhoudelijk debat Er worden geen begrotingen tegenover elkaar gezet. Er wordt niet van elkaar geleerd, er is geen inhoudelijk debat. Er wordt niet gezocht naar het beste van twee werelden, er wordt 1 versie gekozen en erdoorheen gedrukt. De coalitiepartijen en hun gedoogpartners beschikken over de beoordelingssystematiek, de laatste ramingen en complete ministeries. Voor een kijkbaar open debat is een veel coöperatievere houding van het kabinet en CPB strikt noodzakelijk.

Reaguursels

Inloggen

Analyse van Prinsjesdag, de begroting en algemene politieke beschouwingen leiden tot de conclusie dat:
- dit kabinet geen notie heeft van de problematiek
- dit kabinet geen idee heeft van de aanpak en oplossingen
- dit kabinet een schurfthekel heeft aan de generatie van hun ouders
- dit kabinet gezondheidszorg ziet als filiaal van de belastingdienst
- dit kabinet zich zorgen maakt over pluche-plaatsen in de EU
- dit kabinet geen middel schuwt om stinkende wonden te veroorzaken
- dit kabinet de Nederlanders hun geld en land te ontfutselen
- dit kabinet wordt geleid door de Bilderberg-conferentie (Shell, Unilever, AKZO, etc.)
Gefaciliteerd door:
- een Tweedekamer die vergiftigd is door policor
- een Tweedekamer zonder enige kwaliteit en/of deskundigheid
- een Tweedekamer die geen volksafspiegeling is
- een Tweedekamer die geen volksvertegenwoordiging mag heten
- een Tweedekamer die wordt beheerst door een multicul-Stockholmsyndroom.
Eindconclusie:
Dit was Nederland, welterusten.
Wil de laatste echte Nederlander het licht uitdoen?

Stenkel | 22-09-14 | 12:55

Wat je dus in FEITE ziet, is wat ik al tijden roep en nu al in de praktijk ziet: de politiek moet in 3 blokken hervormd worden.
Je ziet NU dus al dat de "oppostie" vrolijk meeregeerd, niet Rötte maar Pechthölz was de voorzitter van deze "begroting", in het Neoliberale Blok, en Slop en Staaj sloten zich naadloos aan bij het Neofascistisch Blok van de pvdaliens. PRECIES zoals ik dus al voorspelde!
Bij het Neoliberale Blok kan Apfelgrün zich dan nog aansluiten waardoor HET ventje zn leiderspositie verliest en bij het voormalige "links" kunnen dan (grote) delen van sp en cda zich aansluiten na opheffing.
Deze realiteit verklaart dus ook eenvoudig de actuele werkwijze en dienaarschap van het "CPB" als 'linksche' cijferfabriek, die met de realiteit geen rekening houdt omdat ze die net als hun opdrachtgevers niet kennen.
Hiertegenover staan dan dus de sp en PVV en het CDA olv Buma, totdat ie weggewerkt wordt. Deze moeten dan dus het VOLKSBLOK of POPULISTISCHE BLOK, termen die de andere twee blokken, vanzelfsprekend en deswegen, NIET kennen.
Zo heb je oppostie, wat Roemertje, arm, arm Roemertje maar niet begrijpt en maar speelbal en knikkerbal en schandknaapje van die andere twee blokken maar BLIJFT worden. Zonder dat ie begrijpt waarom, wat ik al zo vaak gezegd hebt. Het huilen stond em nader dan het lachen.
Roemert is ongeneeslijk policor waarmee hij hoopt de andere Blokken achter zich te krijgen of mee te mogen doen. Wat hij daarbij vergeet, is, dat policor slechts betekent dat je je eigen ouderen, zorg en volk zo HARD MOGELIJK moet pakken en NIET de elite zelf natuurlijk, die het geld juist daarvan afpakt. Dat systeem begrijpt hij niet en zal dat ook nooit doen en is daarmee een GROOT struikelblok in de politiek en alleen daarom moet de sp zo snel mogelijk opgeheven worden. Roemert heeft daarom niet gevraagd, hij is slachtoffer van het verraad van zn baasje Marijnussie en het wachten is tot er iemand komt die ze er allebei uitgooit.
Dan kan er pas een tegenbegroting worden opgesteld

G. Raayer | 21-09-14 | 18:33

Zolang de polletiek de overheid niet hervormd en decimeerd, zal er geen fluit veranderen!

Sliptong | 21-09-14 | 12:32

Maar we betalen al 20 jaar niet meer met cheques. Das ook wat waard...

Sliptong | 21-09-14 | 12:28

Grutjes, een mens zou zomaar kunnen gaan denken dat er sprake is van (nagesynchroniseerde) poppenkast.
Stemmen is een soort laatste rolo.

hallevvezool | 21-09-14 | 09:45

Economisch hoeven we eigenlijk geen problemen te hebben. Het grote probleem is dat onze overheden te groot zijn. Jaren en jaren heeft zich dat maar uitgebreid. Daarnaast hebben we commerciële bedrijven die afhankelijk zijn van de overheid wat een extra last is voor de burgers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ziektekosten verzekeringen, woning corporaties en diverse andere commerciële bedrijven die puur op ons wet stelsel hun geld verdienen. Het zijn allemaal zaken die door de reële economie moeten worden betaald. Gezien wij als burgers garant staan voor al deze zaken presteren ze het jaar op jaar om hun begrotingen niet sluitend te krijgen. Het is de schuld van de globale economie, de oorlog in Verwegistan, de beurzen, keer op keer is er wel een smoes zodat de burgers meer moeten betalen. Onzin!, de overheid zal keihard in haar eigen vlees moeten snijden waardoor de kosten voor de overheden naar beneden gaan in het kielzog hiervan de belastingen en daarna krijgt de reële economie weer de ruimte waardoor er minder uitkeringen hoeven te worden betaald etc etc, en zo ga je economisch in een spiraal naar boven. Dat gaat echter niet gebeuren gezien de overheden zich zelf enorm belangrijk vinden, ja zelfs onmisbaar. De VVD is altijd de partij geweest die dit motto had. Ze zijn de grootste partij in het huidige kabinet maar ik zie bovenstaand niet gebeuren. Dus blijft het door modderen totdat dit kabinet ook weer naar huis wordt gestuurd en er een volgend rampen kabinet gaat aantreden die vervolgens weer hetzelfde probleem ziet op doemen. Tuurlijk, als het globaal economisch heel erg goed gaat krijgen wij ook ons deel maar daarna donderen we ook net zo hard weer in een crisis. We zullen echt in die overheden moeten gaan snijden willen we onze kinderen niet met een enorme staats schuld gaan opzadelen.

Toetsiemonster | 21-09-14 | 07:55

Ik denk dat een bijstandsmoeder met een beetje opleiding ons land binnen een half jaar uit de schuld heeft getrokken... Want die weet financieel precies wat wel en wat niet kan.

happysolo | 21-09-14 | 06:10

@Feynman: "Onderweg naar oorlogen tegen het kalifaat en het rode leger, is het vreemd van de coalitie niet serieus te investeren in defensie "
.
Ja. De 100 miljoen welke defensie erbij krijgt, is een sigaar uit eigen doosch. Namelijk betaald van de opbrengst van de verkoop van juist datgene wat een mooie force multiplier is, de Leopards. En die andere 100 miljoen ging naar zielige landen met ontwikkelingshulp.

SDI | 21-09-14 | 05:54

Deze regering moet gereanimeerd worden. Het hart van de samenleving smeekt daarom! ik ben zelf anarchist maar heb te doen met al die stempelaars die loze beloften nooit ingewilligd zien. VVD-----< meer blauw op straat! Er gaan er 1300 ontslagen worden. Leugenaars en geen enkele stem waard, geldt overigens voor alle politieke partijen, maar wie ben ik nu? Een anarchist.

INH.30CL | 21-09-14 | 04:20

"Uit de peilingen blijkt dat de huidige crematoriumcoalitie never nooit herkozen gaat worden."

Nee, daar hoef je geen geleerde voor te zijn om dat te constateren , maar er komt hoogstwaarschijnlijk een simpel centrum-rechts kabinet ( VVD-CDA-Peggold en eventueel gristelijke bijwagen) voor terug en of we daar nou blij mee moeten zijn ?

daytripper | 21-09-14 | 03:09

Twee dingen. Kapitalisme is per definitie een bubble. En wie in NL onder de armoede grens zakt moet gewoon stoppen met op de pof ipads kopen bij wehkamp wanneer de huur nog niet is betaald. Wie in NL arm is heeft zelf schuld of weet niet niet wat echte armoede is.

Mike Oxlong | 21-09-14 | 02:17

pejoar | 21-09-14 | 00:27
Mooi monoloog en ik had het niet beter kunnen verwoorden. Chapeau.

Kaposi_Sarcoom | 21-09-14 | 01:10

Onpartijdig | 20-09-14 | 19:39

13 met 5 nullen.

happysolo | 21-09-14 | 00:40

Altijd hetzelfde.
Nederland heeft extreem hoge belastinginkomsten, inkomsten uit gas en olie, en een fors handelsoverschot.
Er komen bakken geld binnen dus....
Toch geven we steeds maar weer structureel meer uit dan er binnenkomt.
Hoe kan dat? En waarom gebeurd dit?

We hebben de bevolking van een wereldstad ,maar een overheid met een ambtenarenapparaat, die doet, alsof dit
een ontzettend groot land is.
Internationaal willen we ook graag voorop lopen ,met alle kosten die dat uiteraard met zich meebrengt.

Met 1 miljoen ambtenaren en allerlei lagen aan bestuurders, landelijk, provinciaal, waterschappen, gemeentes, raden van en voor
weet ik het allemaal en nog een duizendtal stichtingen die allemaal nul geld verdienen en meestal allen maar geld kosten.

Daarbij ook nog eens de vele subsidies voor kunst ,(multi)cultuur,intregatie en noem maar op.

Die overheden gaan echter heel slordig met het zuurverdiende belastinggeld om.Vaak lijkt het wel of er alleen maar pure minachting
is voor de belastingbetaler.Beslissingen durven ze niet nemen,liever eerst nog een onderzoekje doen.Moeilijke of lastige beslissingen vooruit schuiven.
Miljarden worden verspild aan onzin ,ICT projecten die niet werken, Vogelaarwijken,multi cultuur, commissies die iets moeten uitzoeken wat
al bekend is,regelgeving,wachtgelden,slecht bestuur,te veel bestuurders en managers en noem maar op, wat wel allemaal betaald moet worden.
En ook nog eens ontwikkelingsgeld geven aan zeer veel onbetrouwbare corrupte landen.
Gemeenten proberen ook nog eens extra geld te kunnen vangen door, voor bijv. een bouwvergunning voor een dakkapel, 700 Euro te vragen.
Is er geen geld dan worden tarieven verhoogd of er komen nieuwe regels die dat mogelijk maken.

Ons sociale systeem is zo lek als een mandje, waar blijkbaar blind, geld wordt uitgekeerd aan iedereen die maar wat vraagt.
Bizar is ook,dat je met zoveel ambtenaren niet eens een fatsoenlijke controle kunt doen.
Slechte wetgeving,dank zij ons belachelijk politiek systeem van vele coalities, waardoor heel vaak slechte wetten ontstaan ,die ,zo gauw
ze getoetst worden door de rechter, al weer verdwijnen of veranderen.
Nederland is voor de helft links en de rest is gematigd rechts.Toch hebben we 3 NPO zenders die voornamelijk links zijn in hun berichtgeving
zodat er een toch een behoorlijk vertekend beeld van de werkelijkheid ontstaat.

Daarbij een zorgstelsel dat het aantrekkelijk maakt voor aanbieders (specialisten, ziekenhuizen, fabrikanten) om zo veel en zo hoog mogelijke rekeningen te declareren.
De baasjes bij die clubjes willen ook nog eens veel meer verdienen als de norm en dat lukt ook.

Alle bovenstaande verspilling moet betaald worden door steeds minder werkenden, zo'n 7 miljoen nog maar.
De andere 9 miljoen moeten allemaal betaald worden en willen natuurlijk ook allemaal op het welvaartsniveau van de werkende zitten.
Het is een merkwaardig soort extreem socialisme.
Socialisme en solidariteit werken alleen goed als het merendeel sterk is en slechts een klein gedeelte zwak.
Als je maar een paar sterken hebt die een veelvoud aan zwakkeren moet onderhouden, dan valt het systeem langzaam maar zeker om.

Wat doen we?
We praten en praten,commissie hier,onderzoek daar en maar proberen de overheidsuitgaves in balans te houden door alles duurder te maken, meer
belastingen te innen en minder te geven aan de burger.Niemand die zegt ,dit moet anders.

pejoar | 21-09-14 | 00:27

binthuys | 21-09-14 | 00:03

Mijn inziens hebben de bedenkers van een verenigt Europa zich schromelijk vergist in de verschillen die er tussen al die landen zijn. Duidelijk is dat het gewoon niet werkt, te veel kapiteins op een schip, misschien dat het over 100 jaar welk mogelijk is, maar ook dan vraag ik mij af wat de meer waarde er van is, ik heb er trouwens nooit moeite mee gehad om mijn peseta's na de vakantie weer om te wisselen, want dat schijnt een enorm voordeel voor ons te zijn.... not.

happysolo | 21-09-14 | 00:21

Hoofdpijn krijg ik ervan

Centauri3 | 21-09-14 | 00:16

Sry, toedreding.

binthuys | 21-09-14 | 00:06

McPhart | 20-09-14 | 23:32

Hoe meer je daar over gaat nadenken, hoe meer onduidelijkheid er komen. Voor elk argument voor, kun je er een tegen bedenken. Vrijwel elke gedachte laat zich onderuit halen.

En ondertussen dobberen wij rond...

happysolo | 21-09-14 | 00:04

Happysolo 23.24 uur, denk dat je gelijk hebt.
Is het ook fatsoenlijk, normaal wat er op dat gebied gebeurt ?
Nog een voordeeltje voor de meerderheid van de Nederlanders die toendertijd tegen troededing in de Eu stemden?

binthuys | 21-09-14 | 00:03

Houd er maar vast rekening mee dat onze 850 miljard grote pensioenpot over 5 jaar volledig verdwenen is. Opgeslurpt door Brussel, om de zuidelijke landen en eigen bankrekening mee te spekken. Zeg maar dag met je handje tegen je spaarpotje, waar je 40+ jaar voor hebt gezwoegd!

Volgend jaar worden de onderhandelingen over ons geld waar Brussel zijn zinnen op heeft gezet hervat. Met deze incompetente regering zijn wij dat geld absoluut kwijt.

happysolo | 20-09-14 | 23:38

Ik zal wel te simpel zijn of zo, maar is er iemand die mij het volgende uit kan leggen?
Wanneer politici keer op keer verrast worden door een economische crisis, hoe zouden ze dan zo'n crisis kunnen oplossen?
.
Ik bedoel maar: als ze de intelligentie en de middelen zouden hebben om een crisis op te lossen, zouden ze 'm ook moeten kunnen zien aankomen, toch?

McPhart | 20-09-14 | 23:32

@ProAsfalt 22:28: Als de de HRA meerekent dan valt dat nogal mee. Tja, als ze hem afschaffen dan kan je wel een nieuwe crash verwachten, maar je mag hopen dat ze zelfs in Den Haag niet zo dom zijn om dat te doen. Is voor niemand goed namelijk.

Muxje | 20-09-14 | 23:28

binthuys | 20-09-14 | 23:02

Om oneerlijk concurrentie beding tegen te gaan, streeft men er naar om de huur prijzen van woningen en kantoren binnen Europa langzaam gelijk te trekken. Als je na gaat dat de huur van een flat in Londen, Parijs, of Brussel op dit moment gemiddeld 3x hoger is dan jou huur, weet dan wat je nog staat te wachten...

happysolo | 20-09-14 | 23:24

legt bijl klaar, nippend aan aangelengde goedkope whiskey, strijdbaar :

binthuys | 20-09-14 | 23:07

ps , had het alleen maar over de huurverhoging van de laatste twee jaar, voor dummies.

binthuys | 20-09-14 | 23:06

Kan iemand mij uitleggen waarom de huur voor mijn flatwoning, gebouwd ca 1970, inmiddels al 9 procent gestegen is terwijl in de vrije verkoop de prijs van dezelfde flatwoningen de laatste 6 jaar als een razende gezakt zijn.
Ok, weet het wel, regeringsplannen en beleid.
Maar is het fair ?

binthuys | 20-09-14 | 23:02

@duitse herder | 20-09-14 | 19:37
"Het geld" is helemáál niet op. Kapitaal is beschikbaar in overvloed (IPO Alibaba?). Wordt echter totaal onevenredig verdeeld. Nu vnl. onder "onzichtbare" club vermogenden in vuist lachend om gepeupel dat denkt "geld is op". Publiek voorbeeld: Máxima/WA met huis/boot à €5.000.000+). Gefaciliteerd door PvdVVD bobo's. Hamvraag: wie controleert deze wanverdeling? DNB, Gerrit Zalm, wijlen Jan Peter Schmittmann? Tijd voor een nieuwe Fortuyn, vermoord wegens reële bedreiging positie topvermogens. Om econoom John Kenneth Galbraith te citeren: "People of privilege will always risk their complete destruction rather than surrender any material part of their advantage."

Schwanz | 20-09-14 | 23:01

@Muxje | 20-09-14 | 21:34
U kunt beter de huizenprijzen afzetten tegen de inkomsten en dan blijkt verhouding in vergelijking met andere landen ongunstig te zijn.
Vandaar de huizenbubbel.

ProAsfalt | 20-09-14 | 22:28

Russen en Duindorpers dat is het echte probleem.

Hoe dom schatten ze ons in?

hebbuh | 20-09-14 | 22:10

Paininthebutt | 20-09-14 | 21:08
Ja, koeien, stemvee, dat zijn we, al dan niet roodbont of zwartbont of Holstein of welk ras dan ook.
De boer vraagt aan z'n koeien toch ook niet wat ze van zijn beleid vinden?
Onze regering is die boer, en wij zijn de koeien.

ZZP-er | 20-09-14 | 22:05

Ommezwaai | 20-09-14 | 19:45
Ja, en schuld van Rusland, en van Al Qaida, vooral van buitenland. Kunnen ze niks aan doen, gebeurt allemaal buiten hun schuld.
Hoe achterlijk om zulke kul-argumenten aan te voeren. En wij trappen er in?
Nee toch?

ZZP-er | 20-09-14 | 21:39

@Feynman, als je over de Nederlandse huizenbubbel begint, kom dan met cijfers over Nederlands vastgoed en huurprijzen daarvan, niet over de te dure villa van een ster in een ver land.

Ik vergelijk de huidige prijzen van huizen en zet die af tegen gangbare huren. En dan zie ik kansen en koopjes in plaats van een bubbel. Je moet wel weten wat je koopt en hoe je het verhuurt, en het pand zelf niet als belegging zien, maar dan maak je goede rendementen, zeker in deze tijden.

Ik verwacht dat de huizenprijzen licht blijven stijgen, tenzij er nog een stevige crisis aan komt. In dat geval zakt het nog wat maar slechts een klein beetje.

Muxje | 20-09-14 | 21:34

-25% op alle overheidsuitgaven,
invoeren censuskiesrecht,
kiesdrempel naar 10%.
Enige weg naar herstel!

bovenwater | 20-09-14 | 21:24

We zijn inmiddels zover gekomen dat onze overheid alleen nog maar waarde hecht aan de vorm waarin zaken worden gebracht (Alexander Pechtold voorop). De inhoud doet er al lang niet meer toe. Als straks de eerste terroristische aanslag een feit is schrikt iedereen wakker. Hoewel, dan nog zal het wel weer gebagataliseerd worden dat dit een incident is. Gelukkig kunnen we dam weer achteraf allerlei oorzaken aanwijzen waarom dit is gebeurd, want als we ergens goed in zijn is het achteraf oordelen.
De tijd dat de overheid er voor het volk was ligt inmiddels ver achter ons. Het volk is er alleen nog maar voor de overheid, om alsmaar verder te worden uitgemolken en werkende Nederlanders zijn alleen nog maar een asset van de staat. De overheid heeft alleen nog maar belang bij een bevolking die zo min mogelijk kost en zo veel mogelijk opbrengt. En werd dat geld nu nog goed besteed, het tegendeel is waar. Ik vraag me al jaren af hoe het toch mogelijk is dat de landen om ons heen een aanzienlijk beter functionerend zorgstelsel hebben waarbij de kosten wel in de hand kunnen worden gehouden. Snij er eens wat managementlagen tussenuit, pas de salarissen van de bestuurders aan en zorg dat de kosten niet via ondoorzichtige NZA standaarden worden bepaald. Er zal opeens een hoop geld vrij komen om de kwaliteit aan het bed te verbeteren.
Ondertussen gaat de uitverkoop aan Europa gewoon door en zijn we steeds minder baas in eigen land. Een trieste constatering, maar wel de harde werkelijkheid. Onze politici zijn allen notoire baantjesjagers geworden, die hun eigen ego belangrijker vinden dan het maatschappelijk belang dat ze zouden moeten dienen. Een Timmermans die nu bijna klaarkomt van genot omdat hij eindelijk zijn Europese erebaantje heeft bemachtigd. Het is te triest voor woorden. De wereld staat in brand, Nederland heeft juist nu een sterke vertegenwoordiger nodig en onze Frans gaat voor zijn ego en het Europese pluche. Ik blijf van mening dat we makkelijk uit de Europese Unie kunnen stappen. Ga met de landen die er toe doen nieuwe bilaterale verdragen aan en je komt er sterker uit. Geen steun meer aan landen die de boekhouding niet op orde kunnen krijgen. Dat was immers ooit de afspraak, maar bleek in de praktijk niet te gelden. Het resultaat is bekend.
Ondertussen vindt de politiek het vreemd dat de bevolking steeds minder betrokken is bij de landelijke politiek. Hoe wereldvreemd kun je zijn. Laten we het een voorwaarde maken dat je minimaal 10 jaar ervaring in het echte bedrijfsleven moet hebben voor je in de kamer mag zitten. Dit in plaats voor de eeuwige studenten die via allerlei subsidiebaantjes binnen de partij naar boven zijn komen drijven. Ik ben ze zo zat, die types die van hun gezond niet afweten, maar het wel lekker pedant over 'de mensen' hebben.
De depressiviteit neemt in Nederland steeds grotere vormen aan, hoe komt het toch dat 'gewone mensen' wel weten hoe dit komt....

Paininthebutt | 20-09-14 | 21:08

koeberg | 20-09-14 | 20:48
Gewoon sinds al tientallen jaren: iedereen heeft gelijk. Daarom wordt het ook nooit meer wat met Nederland.

Graaf van Egmont | 20-09-14 | 21:01

Ik ben het niet eens met de kritiek op het CPB:
Het is natuurlijk wel de bedoeling om de begrotingen te vergelijken. Als het CPB voor iedere politieke partij een eigen computermodel moet ontwikkelen, wat hebben de uitkomsten dan nog voor zin?
Kabinet: onze begroting is briljant volgens model A.
SP: onze begroting is briljant volgens model B.
PVV: onze begroting is briljant volgens model C.
Ja? En wie heeft nu gelijk?

koeberg | 20-09-14 | 20:48

-weggejorist-

B. Randnetel | 20-09-14 | 20:48

deluiegriek | 20-09-14 | 20:26
De politiek heeft in het algemeen twee mogelijkheden om aan geld te komen. Of je laat staatsschuld omhoog gaan of je heft meer belastingen bij de burger. Of beiden natuurlijk.
Wat het wordt beslist de politiek, via de ambtenarij die voorstellen doet. Het zou me niet verbazen als de belastingen binnenkort weer omhoog gaan, bv de btw naar 25%. Dat is een makkelijke manier om veel geld binnen te halen.
Edoch teveel belasting heffen leidt niet altijd tot meer opbrengsten maar juist tot minder. Zie bv de grensstreek.
Dat heet de Laffercurve. nl.wikipedia.org/wiki/Laffercurve

duitse herder | 20-09-14 | 20:47

*kuch*.. vuistonderkinmompelend wij kunnen in ons land niemand meer vertrouwen! Wij hebben een overheid, die zelf niet integer is en die de samenleving, met haar doortrapte ambtelijke top, keer op keer beduvelt.

Daarnaast gaf zij de grote rovers die, mede dankzij de privatisering konden opbloeien, hier schaamteloos vrij spel. Die rovers blijven hier opvallend gevrijwaard van de rechtshandhaving.

Nederland krijgt steeds meer mediterrane trekjes. Dagelijks wordt deze samenleving geconfronteerd met de absurde uitspattingen, die het rechtstreekse gevolg zijn van dit wanbeleid. Wanbeleid, omdat vrijwel altijd al vooraf vaststaat, wie de rekening gepresenteerd zal krijgen en welke maffiosi van bovenaf schaamteloos buiten schot worden gehouden.

happysolo | 20-09-14 | 20:46

Fijn dat iemand dat nep toneelstukje nog even memoreert. Weldra en dat gooit Rutte of Asscher het proefballonnetje in de lucht welke belasting wij willen laten stijgen om HUN tekort op te lossen.
Jammer dat Feynman hier zei dat NL een lage vermogensbelasting kent want NL kent de op een na hoogste vermogensbelasting van Europa.
Maar deze tip van Feynman zullen ze wel razendsnel in nieuw beleid omzetten.

Atlas Shruggs 10 | 20-09-14 | 20:45

De enige oplossing van de politiek is de belastingen te verhogen. Van dit kabinet hoeven we niets meer te verwachten, vvd en pvda is een verlammende combinatie. Die combinatie zorgt voor compromissen, waar iedereen verliest. En alle maatregelen voor belastingenverhogingen ten faveure voor de nietsnutten van de samenleving, waar ze op parasiteren.
In de EU die voor extra kosten zorgen, en ondertussen ook nog zorgen voor uitgaven voor Nederland (uitkeringen, subsidies, toeslagen en zorg) ontploft ons sociale stelsel.
Een dodelijke combinatie, waar voor voor zowel voor de parasieten in NL als de EU krom moeten liggen door de werkenden.
Schaf de EU af, en terug naar de EEG. En schaf de uitkeringen af. Laten ze eens werken voor hun geld, die ze uitslapend krijgen. Wedden dat die kassen gevuld worden door Nederlanders? Polen zijn niet meer nodig.
Werkenden kunnen meer uitgeven door minder belastingen. Dit zorgt voor meer geld in de economie, en meer geld voor banen daardoor.

Wim Venijn | 20-09-14 | 20:41

happysolo | 20-09-14 | 20:33

mooi geschreven alleen heeft de bewerker niet echt zijn naam mee. Zou je zo zeggen. Joop van dam. Doet me denken aan joop den uyl en marcel van dam en dat gekortwiekt en samengevoegd. Hahaha. Ben je lekker mee .

tweetybird | 20-09-14 | 20:40

Denkend aan Holland, zie ik prachtige steden,
door immigratie naar de bliksem gaan.
Kerken vervagen tot moskeeën,
in mijn ogen verschijnt een traan.
Denkend aan Holland, met haar subsidiestromen,
miljoenen, die naar zotte projecten gaan.
Dit volk laat het kritiekloos over zich komen,
verdomt het om in verzet te gaan.
Denkend aan Holland, zie ik een prachtige polder,
opgeofferd worden aan nieuwe natuur.
Erfgoed van jaren noest werken,
verdwijnt zomaar en dat is heel zuur.
Denkend aan Holland, zie ik ouden en zieken,
weggeruimd worden als tweederangs mens.
Den Haag geeft ons geld liever aan de moslims
en dat is niet, wat ik mijn land wens.
Denkend aan Holland, zie ik een regering,
met haar beleid van “weg met ons”.
Dom volk houdt haar nog steeds in leven,
verstandig volk geeft haar direct de bons.
Denkend aan Holland, vrees ik de toekomst,
straks slechts andermans wingewest.
Haar Grondwet vervangen door Sharia,
dat is dan alles, wat ons dan rest.
Denkend aan Holland, zie ik een bevolking,
die alles over zich heen laat gaan.
Heeft geen weet van haar rijke historie,
is slechts met individueel belang begaan.
Denkend aan Holland, zie ik met lede ogen,
een mooi land naar de afgrond gaan.
Als dat gebeurt, moeten Hollanders niet klagen,
op een minderheid na, hebben ze dat helemaal zelf gedaan…!

@Bewerkt door Joop van dam.

happysolo | 20-09-14 | 20:33

duitse herder | 20-09-14 | 19:37 | | Reageer+ |
De overheid leent nu nagenoeg gratis, men is verslaafd aan goedkoop geld. Wat zal er gebeuren als de kapitaalmarktrente naar normale niveau's zal stijgen? Is er uberhaupt iemand in DH die zich daar druk om maakt? Het is namelijk een levensgroot en onvermijdelijk probleem. Waar gaan we dan in snijden of gaat Slochteren in één keer leeggehaald worden? Of gaat de pensioenpot eraan?

deluiegriek | 20-09-14 | 20:26

Er is voor deze doorgedraaide clusterfuck maar 1 opplossing voorhanden: de hele hap ontslaan en overnieuw beginnen. Dat kan. De vraag is alleen wanneer er genoeg capabele mensen zijn die dat weten.

o)+ | 20-09-14 | 20:23

tweetybird | 20-09-14 | 20:05
Het beste kabinet van na WW2..
Ja, dat van Seyss-Inquart was gelijkend en nét even beter..

Ommezwaai | 20-09-14 | 20:20

@ProAsfalt

Dat noemt men het Nederlandse rondpompmodel. Iedereen met enige verstandelijke vermogens zou dit nog liever gisteren dan vandaag afschaffen. Logisch dus dat onze politici het in stand willen houden.

Rémy Martin ® | 20-09-14 | 20:07

Joh dat kabinet. Ja dat schuift hier en daar wat. Maar dat is het dan ook. Bij bijna alle mensen stijgt zogenaamd de koopkracht. Wat ze er alleen niet bij vertellen is dat dat uiteindelijk teniet gedaan wordt door consumptie meer te gaan belasten. Tel uit je winst. Je krijgt er 3 euro in de maand bij maar de boodschappen worden 150 euro per maand duurder. Fijn verhaal dus weer. En dan moet je nog maar zien of er 100000 werkelozen minderkomen. Want zoals met de toeslagen de moelanders gaan ermee vandoor. Want er komt mischoen wel meer werk maar een pool roemeen of bulgaar blijft voor een baas toch echt goedkoper. Ook mag u straks weer meer betalen aan zorgpremie. U krijgt dus aan koopkracht 3 euro per maand erbij maar gaat daarvoor 200 euro inleveren. Hoera hoera hoera.

Verder kunnen onze oudjes van dit kabinet de typhus krijgen maar mevrouw ploumen krijgt extra veel te besteden voor ontwikkelingshulp. Nou en dat kan mevrouw ploumen als geen ander. Hamas gaat gespekt worden . Net als syrie. Want je moet niet denken dat het geld komt waar het moet komen want dat heeft u kunnen zien met de toeslagen. Nee dat verdwijnt weer voor meer wapens. Ook wordt er weer veel besteed aan asiel zoekers. Niet die die echt hulp nodig hebben . Want die zijn niet zo slim. Nee daar gaat het meeste weer naar asielzoekers om economische redenen. Verder zal het met dit kabinet enkel maar onveiliger worden. Want ze blijven geloven in een fossiel. Namelijk opstelten. Nee het was weer een lachertje. Het had het kabinet gesiert om de eer aan zichzelf te houden en uit dat koffertje een papiertje te halen met de mededeling . Omdat het nederlandse volk geen vertrouwen meer in ons heeft. Onze premier een pinnokioneus heeft en wij enkel voor het pluche zitten kappen we met dit kabinet. Want het bleek gelogen dat we het beste kabinet van na WW II zijn. Het woord beste moest zijn slechste. En dat is de troonrede voor dit jaar. Hoer hoera hoera.

tweetybird | 20-09-14 | 20:05

Ben misschien een oudbollige-omreken-zeikerd, maar in het Hfl. tijdperk stegen de prijzen van zo'n beetje alles veel minder hard.
Neem altijd een patatje met als voorbeeld. Dat kostte voor 1 januari 2001 rond de twee gulden. Nu betaal je al snel €2,25/2,50. Dat is meer dan een verdubbeling. Je maakt mij niet wijs dat aardappels dubbel zo duur zijn geworden.
Zou ook wel eens de naar guldens omgerekende omzetten van de Aholds, Unilevers e.d. willen zien. Durf te wedden dat die verdubbeld zijn in guldens uitgedrukt.
Dit allemaal met dank aan de heilige ECU die ons door de strot is geduwd is door Brussel.
Verder zijn zorgkosten onevenredig hard gestegen. Heeft natuurlijk te maken met de pleuro, maar ook omdat hordes vreemdelingen achterstallig onderhoud hebben.
Heb in principe niets te klagen qua inkomen maar het valt wel op dat ik steeds minder overhoud om weg te zetten.

Dhr. de Wit | 20-09-14 | 20:04

Het lege koffertje illustreert de diefstal van tijd.

JoKu | 20-09-14 | 20:03

@Feynman | 20-09-14 | 19:29
Laatste alinea wordt mijns inziens veroorzaakt door eens in de vier jaar te kunnen kiezen en voor de rest word je geacht om je bek dicht te houden.
In tussentijd zijn op geen enkele wijze politici terug te fluiten met als gevolg dat er schade is aangericht voordat de volgende verkiezingen plaats kunnen vinden.
Geldt voor alle onderwerpen maar beste voorbeeld is wel het ESM verdrag dat willens en wetens door Rutte, Pechtold en Co vlak voor de verkiezingen erdoor is gedrukt.

Wordt tijd voor een correctief bindend referendum over ALLE onderwerpen.

ProAsfalt | 20-09-14 | 19:51

"Tijdens de kredietcrisis lieten de politici zich volledig verrassen, en nu weer een begroting op basis van vorig jaar"
Onzin! Ze wisten het maar het kon ze niks schelen, waarom? Omdat hun elitaire vriendjes zo of zo wel centen aan de situatie verdienen. Er valt heel veel te verdienen aan verlies op de beurzen.
Ik ga er voor de rest niet eens op in. Maar hey, laten we alle drugs maar toelaten toch? Robots doen het werk wel en we gaan allemaal lui-lekker op een strandje liggen obees te zijn en helemaal geen kleren meer dragen. Alles mag en kan immers, want alle drugs voor iedereen, feest. (Ahem)

tattooboer | 20-09-14 | 19:50

ProAsfalt | 20-09-14 | 19:46
Deze staat is geheel gespeend op het afpakken van de vruchten van onze arbeid.
Let op, nu de accijnzen op brandstof niet voldoende opbrengen, gaat men gewoon deze accijnzen weer verhogen..
Is wel zo makkelijk.

Ommezwaai | 20-09-14 | 19:50

@proasfalt
Ik weet niet wanneer de snelwegen van holland ook in de uitverkoop gaan, maar ik ben bang je ze toch aan te raden. Ook goed ge geolocaliseert voor erbarmelijke passenger jets bijvoorbeeld.

Voor de spoorwegen ben je sowieso 10 jaar te laat ofzo toch?

JoKu | 20-09-14 | 19:50

@Beaulefermier | 20-09-14 | 19:46
Zoutzuur.

Dömper | 20-09-14 | 19:47

Wat is het nut om de belasting op arbeid te verlagen en de belasting op consumeren te verhogen?

Het is gewoon broekzak-vestzak.

ProAsfalt | 20-09-14 | 19:46

Ik zou wel eens een oplossing willen horen ipv een opsomming van wat er niet kan.

Beaulefermier | 20-09-14 | 19:46

duitse herder | 20-09-14 | 19:37
En dat alles is de schuld van de crisis, zeggen de minder begaafden daar in Den Haag.
Nou, m'n bolle reedt.
Ik begrijp nog steeds niet dat die dorpsidioten daar kunnen beslissen over onze poen.
Met een beetje oudhollandse koopmansgeest, zag het er zeker veel beter uit.
Maar dat mag niet meer...

Ommezwaai | 20-09-14 | 19:45

Overheid list geen problemen op doch creëert ze, noemt ze dan "wetten" en heft belasting met het excuus de handhaving te moeten bekostigen.
"Want dat hebben we allemaal democratisch zo gewild".

CynicalBastard | 20-09-14 | 19:44

Zolang je werk hebt gaat het nog wel. Oh wee als je werkeloos of arbeidsgehandicapt bent, dan komt het nooit weer goed. Kenniseconomie klinkt ook leuk maar we halen grote groepen kanslozen binnen die niets bijdragen en die al hun spaargeld investeren in het zg thuisland.

Only the lonely | 20-09-14 | 19:43

Deze regering loopt alvast vooruit op het feit dat ze binnen 5 jaar overbodig is aangezien alles vanuit Brussel bestuurd gaat worden.

sinar2 | 20-09-14 | 19:43

als je als kapitalistisch land blind gaat voor kapitalisme met de democratische regels in holland, ga je natuurlijk NAT. Helemaal als het economische doekoe systeempje stamt uit een monarchistisch buitenlands verleden.

En dat zie je nu ook. de kaarten worden opnieuw gedeeld, iban erin. zie je meteen hoe groot je 'monarch' is die in je portomonee huist.

Het kabinet komt gewoon nooit met oplossingen maar presenteert enkel problemen.
En roept de burger vervolgens op tot maatschappelijke betrokkenheid.
Het is gewoon te gek om los te lopen.

JoKu | 20-09-14 | 19:41

Dat ze allahmaal Ebola mogen krijgen daar in DH.

Dömper | 20-09-14 | 19:40

Deze regering van VVD en PvdA is helemaal niet geïnteresseerd in een open debat en/of een coöperatieve houding. Ze zijn meer van de handje-klap in achterkamertjes met de snobs van D66 plus wat parlementaire restpartijen. Ons democratisch bestel is een farce. Hoe eerder dit zuigkabinet valt, hoe beter voor Nederland.

Lauwe Koffie | 20-09-14 | 19:39

Hoeveel is 2 % van 65.000.000 ook alweer?

Onpartijdig | 20-09-14 | 19:39

Langzaam maar zeker begint het dus door te dringen in den Haag, dat het geld erg op is in Nederland.

www.destaatsschuldmeter.nl/ ... 3 seconden is 1 maandelijkse uitkering.

De staatsschuld periode:

1994 - 218 miljard
2004 - 257 miljard

Dat is een stijging van 17%

2004 - 257 miljard
2014 - 457 miljard dwz t.m. september 2014

Dat is een stijging van 78%

duitse herder | 20-09-14 | 19:37

Het kabinet komt gewoon nooit met oplossingen maar presenteert enkel problemen.
En roept de burger vervolgens op tot maatschappelijke betrokkenheid.
Het is gewoon te gek om los te lopen.

JoKu | 20-09-14 | 19:35

Klein foutj; Asscher vindt kritiek van oppositie “gratuite”. Wat pas echt gratis ...

Rollins | 20-09-14 | 19:34

Het kabinet komt gewoon nooit met oplossingen maar presenteert enkel problemen.
En roept de burger vervolgens op tot maatschappelijke betrokkenheid.
Het is gewoon te gek om los te lopen.

wakkere_nederlander | 20-09-14 | 19:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken